quote:
 Op maandag 27 januari 2025 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:[..]
Ik kan daar wel over oordelen. Ik oordeel dat jij zelf behoorlijk arrogant bent, want op basis van een of andere flutstudie waarin je compleet gehersenspoeld bent met anti-Christelijke en anti-bijbelideeën denk je nu wel even te kunnen vertellen wat anderen moeten geloven. Verder houd je maar niet op met moddergooien en probeer je mensen en gemeenschappen, inclusief nu de kerk waar ik zelf lid van bent, in diskrediet te brengen met de meest verachtelijke beschuldigingen en pogingen tot karaktermoord. Je bent iemand die zich laat inspireren door dezelfde haat voor Christus en Zijn kerk waarmee farizeeën Jezus aanvielen en uiteindelijk aan het kruis lieten nagelen en zijn volgers stenigden. Die was ook immers zo arrogant dat Hij zichzelf aan God gelijkstelde en beweerde dat Hij de weg, de waarheid en het leven was. Jij had waarschijnlijk zelf graag een spijker in zijn handen willen nagelen, in de volle overtuiging dat je voor de goede zaak strijdt. Dat is mijn oordeel over jou.
Even voor de goede orde voor de lezers hier. Ali hoef ik niet te overtuigen. De meeste mensen zullen inmiddels wel weten dat ik een voorstander van het christendom ben en dat ik vind dat het christendom noodzakelijk is voor de maatschappij. Dit vanwege de oproep tot om zien naar elkaar en de uitvoering daarvan in de praktijk. Ook is de boodschap hoopgevend voor veel mensen. Dat ik erg mooi en belangrijk vind.
Daarnaast heb ik me jarenlang ingezet in diverse kerken en mensen dichterbij God gebracht.
Zelf ben ik geen christen maar ik geloof wel in God. Ik geloof dat God bestaat als een door de mens bedacht concept. Ik hecht daar waarde aan. Net zoals een klein kind waarde hecht een Sinterklaas. Sinterklaas bestaat dan misschien niet echt maar het geeft een kind wel heel veel. Zo zit het met God bij mij. Een beetje simplistisch gesteld om niet te lang uit te wijden. 
Voor wat betreft mijn studie. Ik heb HBO-theologie aan het Windesheim gestudeerd in de avond-uren. Ik heb uitgelegd aan Ali dat mijn denkbeelden over God, Jezus en het niet-christen zijn er al voor deze studie waren. Ik snap dan niet helemaal waarom hij mijn studie aanvalt. De studie heeft mij veel geleerd over pastoraat, symboliek, jodendom en exegese. Ik heb met mijn kennis meerdere mensen van kinderen tot bejaarden mogen verblijden en dichterbij God mogen brengen. Hoop en steun vanuit het Woord brengen bij mensen die het nodig hebben voelde als een roeping. 
Dat Ali uitgerekend mij op mijn studie veroordeelt is apart. Dit ook met in het achterhoofd dat in de advents-gemeenschap enkel en alleen de leer van de adventskerk aangeleerd wordt. Terwijl mijn studie breed was, mijn klasgenoten bestonden uit o.a. atheisten, mensen van het Leger des Heils, mensen uit de Pinkstergemeente en mensen uit de PKN. Allen zijn ze kennelijk gehersenspoeld door het instituut. Ik kreeg les van een rabijn, een imam, een predikant uit de baptistengemeente, een egypte-deskundige (Jielis van Baaren) en een uitstekende exegeet dat mijn lievelingsleraar was Hans Snoek (ik raad zijn boeken aan). Het is frappant dat zij 
 volgens Ali kennelijk allemaal in een complot zitten om eenvoudige mensen zoals mij te hersenspoelen. 
De reden dat ik Ali een flapdrol eerste klas vind is omdat hij vanuit de bijbel allerlei profetieën ziet met betrekking tot de eindtijd. Ik heb dit met diverse argumenten allemaal ontkracht. Ali doet daar niets mee. Moet die allemaal zelf weten en zo erg vind ik dat nu ook weer niet. Als iemand klakkeloos de leer van zijn sekte overneemt zonder zelf na te denken is dat geen probleem. 
Echter in de uitleg van die profetieën ging hij dikwijls te keer tegen de katholieke kerk. Naar mijn mening is de kerk niet alleen maar een instituut. Nee, de kerk is vooral een gemeenschap van diverse mensen. Ali noemt hen op basis van zijn uitleg 'satanisch'. Ik pik dat niet. Misschien moet ik de trol niet voeden maar ik wil hem ook niet zomaar zijn gang laten gaan om hier die haatdragende boodschap te spuien. 
Gebleken is dat Ali doet alsof hij dat allemaal zelf heeft verzonnen maar het zijn eigenlijk de exacte woorden van andere leden van de adventskerk. 
Het is niet mijn bedoeling om zijn kerk in diskrediet te brengen. Ja, ik ben fel dus het zal daar vast weleens op lijken. Ik probeer echter zoveel mogelijk aan het licht te brengen wat er reilt en zeilt in de adventskerk. Hiermee brengt deze kerk zichzelf in diskrediet. Het enige weerwoord is dan van Ali dat de bronnen niet goed zijn. Notabene bronnen van zijn eigen kerk. Zover gaat Ali blijkbaar. Katholieke kerk is satanisch, joden hebben Jezus laten kruisigen, HBO-scholen zitten in een complot om mensen te hersenspoelen en enkel en alleen de adventskerk snapt het want zij vieren sabbath met uitzondering dan van enkele leden binnen de adventskerk die de kerk van binnenuit aanvallen. 
Ik probeer een weerwoord te geven aan de haatdragende boodschap die Ali verkondigd die naar mijn mening niets 
met de christelijke God en het mooie evangelie zelf te maken heeft.  
Ik pik het verder niet dat hij me satanisch, trol of hyocrieet noemt. Misschien is het beter om hem met rust te laten en Etto alleen te laten strijden. Dat gaat hem overigens goed af....