Joden hebben geen erfzonde.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Reïncarnatie heeft niks met die antieke Joodse mythe van jou te maken.
Nee, het heeft een logische onderbouwing. Het is de enige ''leven na de dood'' theorie die hout snijdt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Joden hebben geen erfzonde.
Reincarnatie is net zo achterlijk als erfzonde
Het blijft allemaal achterlijke Joodse onzin.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ik persoonlijk heel interessant vind is met name de ontstaansgeschiedenis van de Islam en de politieke verhouding tussen volkeren die de betrekkelijk nieuwe Islam aanhingen en de toen christenen van de oosterse (nu orthodoxe) kerk.
Tussen de katholieke (en later protestantse ) kerk en de Islam zit veel verschil. Maar de de verschillen tussen de “church of the east” en Islam zaten altijd op betrekkelijk korte raakvlakken. Moslims zijn daar ook wel eens als afvallige Christenen beschreven. En tegelijkertijd beschreven reizigers in de middeleeuwen de Islam (met name dominant in het Ottomaanse Rijk) qua cultuur als minder streng in de leer.
Maar het interessante zijn ook de verbanden tussen de uit Constantinopel verbannen Nestorianen na zeer hevige clashes en de hele lange aanloop naar de Islam. Ik weet dat de Ebionieten er nog dichter op zaten en dat er ook Joodse stammen waren; maar de culturele kruisbestuivingen zijn zichtbaar.
Dat Constantinople door moslims is ingenomen omdat het waarde voor ze had is in die evolutie een gegeven. Dat ze de heilige Sofia (die al bij de Nestorianen bestond) ook als model voor alle moskeeen gebruiken en de oproep tot
gebed een orthodoxe Cherubic Hymne is, is bijna een soort full-circle. Waarbij je eigenlijk in historisch opzicht kunt stellen dat Constantinople / Istanbul de kraamkamer is geweest. Die stad had een enorm belangrijke gevoelswaarde.
[ afbeelding ]
De oude Romeinse (Byzantijnse) vlag met de halve maan en de ster is trouwens de latere Ottomaanse en Turkse geworden en stond daarop model voor de vlag meer Islamitische landen.
[ afbeelding ]
Nee man, geschiedenis is geen onzin.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het blijft allemaal achterlijke Joodse onzin.
Neequote:Op donderdag 23 januari 2025 19:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het heeft een logische onderbouwing. Het is de enige ''leven na de dood'' theorie die hout snijdt.
Heel dat rare hindoe geloof is onlogisch. Waarom mensen in hokjes plaatsen en mensen in lagere hokjes onderdrukken. En het dan ook nog onmogelijk maken op uit zo'n laag hokje omhoog te klimmen. Een geloof dat alleen maar voor onderdrukking, ongelijkheid en discriminatie zorgt. Het is alleen maar gericht op het eigen ego, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij die goeroes die hun volgelingen kaal plukken en in luxe leven.quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het heeft een logische onderbouwing. Het is de enige ''leven na de dood'' theorie die hout snijdt.
Beetje als die Amerikaanse dominees met hun superkerken, vastgoed en privéjets ook.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heel dat rare hindoe geloof is onlogisch. Waarom mensen in hokjes plaatsen en mensen in lagere hokjes onderdrukken. En het dan ook nog onmogelijk maken op uit zo'n laag hokje omhoog te klimmen. Een geloof dat alleen maar voor onderdrukking, ongelijkheid en discriminatie zorgt. Het is alleen maar gericht op het eigen ego, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij die goeroes die hun volgelingen kaal plukken en in luxe leven.
Ja dat zie je daar ook wel. Vooral bij evangelische / pinkstergemeenten lopen rijke stinkerds rondquote:Op donderdag 23 januari 2025 20:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Beetje als die Amerikaanse dominees met hun superkerken, vastgoed en privéjets ook.
Die van Agtereek: https://www.nd.nl/geloof/(...)gevangen-prostituees ??quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:36 schreef Panterjong het volgende:
In Nederland heb je nu ook zo'n figuur. Een jonge gozer die van die gebedsdiensten geeft. Geen zuivere koffie.
O, das weer een andere engnek. Die ik bedoel die bid voor genezing bij terminale mensen. Even opgezocht Tom de Wal heet die. Die pipo koopt graag dure auto's ervan voor z'n vrinden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Die van Agtereek: https://www.nd.nl/geloof/(...)gevangen-prostituees ??
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-volgers~a8dfec37/quote:
Er bestaat geen uniform Hindoe geloof. Geen religie met zoveel diverse stromingen, lokale culturen en gebruiken als wat jij het "Hindoe geloof" noemt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Heel dat rare hindoe geloof is onlogisch. Waarom mensen in hokjes plaatsen en mensen in lagere hokjes onderdrukken. En het dan ook nog onmogelijk maken op uit zo'n laag hokje omhoog te klimmen. Een geloof dat alleen maar voor onderdrukking, ongelijkheid en discriminatie zorgt. Het is alleen maar gericht op het eigen ego, ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij die goeroes die hun volgelingen kaal plukken en in luxe leven.
Met dat Hindoe-geloof bedoel ik het verwestelijke slappe aftreksel dat Libertarisch aanhangt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er bestaat geen uniform Hindoe geloof. Geen religie met zoveel diverse stromingen, lokale culturen en gebruiken als wat jij het "Hindoe geloof" noemt.
Er zijn atheïstische Hindoes, agnostische, monotheïstische en polytheïstische. Er zijn Hindoes die één specifieke God volgen (bijvoorbeeld Krishna of Shiva). Er zijn Hindoes die van een soort Spinoza achtige filosofie uitgaan (alles is Brahman = God).
Er zijn dualistische en non-dualistische Hindoes. Er zijn Hindoes die niks met het Kastenstelsel doen en er zijn er die het heel belangrijk vinden.
Het Mithraïsme bijv.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:53 schreef Bassie48 het volgende:
Het christendom heeft veel heilige zaken van andere/bestaande/vroegere religies overgenomen. De nieuwe godsdienst moest op een zo herkenbare wijze aan de man worden gebracht want anders zouden de predikers worden uitgelachen.
Ja, het zou kunnen. Laat ik dat eerlijkerwijs toegeven. Het zou kunnen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 06:08 schreef Bassie48 het volgende:
De theorie van 'leven na de dood'
Wanneer de hersenen stoppen met functioneren (bijvoorbeeld bij de dood), houdt het bewustzijn ophouden te bestaan. Dus als je dood bent, ben je je niet bewust dat je dood of levend bent. Je bent er gewoon niet meer.
Of het Arianisme. Die stroming binnen het vroege christendom draaide om een fundamenteel theologisch geschil over de aard van Christus en zijn relatie tot God de Vader. De kern van het arianisme was de ontkenning van de volledige goddelijkheid van Jezus Christus en dus de "Drie-eenheid." Deze stroming werd tijdens een synode als ketterij verklaard en dat was het dan.quote:
De term Drie-eenheid komt in de hele bijbel niet voor. Pas veel later is men op basis van 1 vers (voor zover ik kan nagaan uit het boek van Maarten 't Hart: de Bril van God) in de belijdenisgeschriften die term gaan bezigen als dogma:quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:41 schreef Bassie48 het volgende:
Of het Arianisme. Die stroming binnen het vroege christendom draaide om een fundamenteel theologisch geschil over de aard van Christus en zijn relatie tot God de Vader. De kern van het arianisme was de ontkenning van de volledige goddelijkheid van Jezus Christus en dus de "Drie-eenheid." Deze stroming werd tijdens een synode als ketterij verklaard en dat was het dan.
Het is inderdaad een gruwelijke gedachte, zeker voor de decadente Westerse mens die leeft als "na mij de zondvloed". Maar het Onontkoombare ontkennen, heeft behalve jezelf valse hoop geven uiteindelijk niet veel zin. Berusting en aanvaarding van je lot geeft veel meer gemoedsrust.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, het zou kunnen. Laat ik dat eerlijkerwijs toegeven. Het zou kunnen.
Het is wel de meest zelf-castrerende en zelf-verslagende gedachte die je over jezelf kunt hebben.
Maar ach, wat zou het. Carpe diem.
Het Onontkoombare, laat mij niet lachen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is inderdaad een gruwelijke gedachte, zeker voor de decadente Westerse mens die leeft als "na mij de zondvloed". Maar het Onontkoombare ontkennen, heeft behalve jezelf valse hoop geven uiteindelijk niet veel zin. Berusting en aanvaarding van je lot geeft veel meer gemoedsrust.
Maar goed, ik ga deze wijsheid echt niet op straat prediken want mensen willen nu eenmaal liever leuke tiktof-filmpjes bekijken.
Tot op heden is er geen wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat er bewustzijn of leven na de dood voort bestaat. Dat betekent niet dat het onmogelijk is, maar het ligt buiten het bereik van wat we momenteel met wetenschappelijke methoden kunnen testen. Andere "theorieën" zijn voor mij dus niet meer dan valse hoop verwekkers, verhaaltjes die mensen een goed gevoel en zingeving bieden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het Onontkoombare, laat mij niet lachen.
De dood, alszijnde het definitieve einde van alles, bestaat alleen in jouw gedachtes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |