abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216391131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:43 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De Christelijke cultuur heeft delen van de "westerse" wereld stevig gedomineerd in cultureel opzicht en is in oorlog geweest met oosterse delen. Dus dat die verbondenheid met de geschiedenis er is, waar atheisten ook naar kijken, is denk ik niet zo verwonderlijk. Deze geschiedenis willen begrijpen en grote en kleine claims traceren en duiden en evt weerleggen op basis van bronnen is verder ook niet echt een spirituele zoektocht.

Als jij de ontstaansgeschiedenis van de Islam aan het bestuderen bent, ben je ook niet bezig met een spirituele zoektocht.
Ik zeg ook niet dat het een spirituele zoektocht is. Het punt van mijn post is dat je met of zonder geloof te maken krijgt met meningsverschillen/twist.
pi_216391383
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Hij deed het wel en ook dat is voer voor twist, geen verschil dus.
[..]
Het overgrote deel van het christendom ziet Jezus als God. Dan is het voor mij onbegrijpelijk dat God niet duidelijk is geweest met zijn boodschap.

Vandaar dat ik het ook niet geloof. Jezus was een mens, een profeet als vele anderen, werd wellicht door zijn aanhangers als messias beschouwd, die het Koninkrijk van God zou bewerkstellingen, dwz de overheersers verslaan, een nazaat van David als koning op de troon in Jeruzalem en een volkomen getrouwe tempeldienst. Hij slaagde daar, net als vele andere messiassen voor- en na hem, niet in.
Wat zou je graag duidelijk willen zien in de Bijbel waardoor je zou geloven? Als er stond dat Jezus een mens en profeet was dan zou je het hebben geloofd?
  woensdag 22 januari 2025 @ 16:19:44 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_216391423
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:14 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Wat zou je graag duidelijk willen zien in de Bijbel waardoor je zou geloven? Als er stond dat Jezus een mens en profeet was dan zou je het hebben geloofd?
Dat staat er ook. En zo noemt hij zichzelf ook volgens de evangeliën, mensenzoon. En dat geloof ik ook best hoor.

De vergoddelijking van Jezus van Nazareth begon pas ver na zijn dood.
pi_216391696
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:47 schreef Kerelx het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat het een spirituele zoektocht is. Het punt van mijn post is dat je met of zonder geloof te maken krijgt met meningsverschillen/twist.
ok, dat punt geef ik je.

Ik ben van mening dat een goed geoliede democratie als koepel van alle slechte staatsvormen het mint slechte is voor iedereen, waarin iedereen ook het beste naast elkaar kan leven, ongeacht deze twistpunten; maar dat terzijde. :)

Ik hoorde een tijd geleden een mooi citaat: "Het leven probeert je voortdurend naar beneden te trekken". Iedereen van links tot rechts en van rijk tot arm worstelt periodiek met tegenslagen of kan met tegenslagen te maken krijgen. Waar ik als niet-gelovige een beetje jaloers op ben is dat gelovigen altijd een soort zekerheid van bescherming over zich voelen en dat zal mogelijk ook flink ontstressend werken. Ik zeg eerlijk, dat gaat er bij mij nooit komen. Maar ik zou die illusie ervan kunnen toepassen.

Waar ik eigenlijk niet op hoop is dat veel gelovigen zoiets hebben van 'laat de eindtijden maar komen' want dan gaan we ons best ineens niet meer doen voor het bestrijden van wereldwijde problemen en het fascisme rent vervolgens als derde hond met het bot weg.
  woensdag 22 januari 2025 @ 18:02:33 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216392416
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 08:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je niet pretendeert de waarheid te hebben en te verkondigen, waarom heb je dan kritiek op wat ik zeg? Blijkbaar denk je wel te weten dat dat in ieder geval niet de waarheid is.

Opnieuw spreek je jezelf dus tegen.

Verder vraag ik me af waarom je zo'n rotsvast vertrouwen in 'de kerkvaders' (allemaal? of slechts enkele) hebt.

Ook vraag ik me af waarom je geen rekening houdt met het feit dat corruptie en dwaling al meteen aanwezig waren in de vroege kerk. Zo hebben we de gnostici, lieden als Simon Magus, de 'wolven in schaapskleren' waar Paulus het over heeft, degenen 'die zich Joden noemen maar dat niet zijn, maar van de synagoge van Satan zijn' (Joden als in Christenen, dat woord bestond toen nog niet), enzovoorts.

Je kunt wmb de kerkvaders dus niet kritiekloos lezen. Ze vormen een bron om te weten wat een kerkvader op dat moment dacht (aangezien ze elkaar ook vaak tegenspraken), maar het is niet per se een betrouwbare bron van waarheid voor de leer van Christus, ze zijn niet per se representatief voor iets meer dan henzelf. Daar heb je toch echt de bijbel zelf voor nodig. Verder is het idee dat kerkvaders de hele Christelijke gemeente vertegenwoordigden natuurlijk ook onjuist, net zoals we vandaag allerlei prominente lieden hebben die niet per se de gedachten en overtuigingen van een hele groep vertegenwoordigen.

Dus ik wil nu eigenlijk weleens weten waarom je zoveel waarde hecht aan die kerkvaders.
Ik heb kritiek op wat je zegt omdat jij wel meent de ultieme waarheid te weten. Niet alleen dat, het wel of niet accepteren van die waarheid heeft eeuwige gevolgen. Dat is wat anders dan een mondain meningsverschil over wat wel en niet mooi is.

Verder: de tijd dat ik kerkvaders las als verkondigers van geloofswaarheden ligt ver achter me. Wat het wel bracht is de wetenschap dat de vroege kerk instrumenteel is geweest in het vormgeven van dogma's die het christendom gemaakt hebben wat het is. Dat is een evolutionair proces dat je mooi terug kunt lezen, wanneer welke ideeën vat kregen en waarom.

Die sla jij over, want dat is allemaal geen Bijbel. En dus heb je ook geen enkel idee hoe het christendom ontstaan is.

"Ze zijn niet per se representatief voor iets meer dan henzelf". Bingo, en dat geldt dus ook voor jou.

Ik heb geen rotsvast vertrouwen in de kerkvaders. Ik heb er kennis van genomen en snap nu veel beter waarom het christendom is wat het is geworden.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 22-01-2025 18:09:27 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 22 januari 2025 @ 18:03:44 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216392436
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 08:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het zooitje is pas later ontstaan, doordat God buiten is gezet.

Maar ik heb dus ook toegevoegd: we hebben een objectieve standaard van waarheid nodig, buiten onszelf. Dat is het Woord van God. Daarom vertrouw ik daar meer op dan op mijzelf of een ander mens. Ik geloof niet dat de bijbel zuiver mensenwerk is immers. De bijbel is een betrouwbare wegwijzer voor ons.
[..]
God spreekt ons dus toe via Zijn Woord, de geschriften. Ook Jezus wordt het Woord van God genoemd. In Jezus zien we een expressie van God die voor ons begrijpelijk is, en het goede voorbeeld geeft.
1. Door wie is God buiten gezet?

2. Waarom dient die waarheid buiten onszelf te staan?

3. Hoe weet jij dat de bijbel geen zuiver mensenwerk is?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 22 januari 2025 @ 18:05:39 #82
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216392460
Typisch ook dat 'spirituele groei' voor veel mensen altijd gepaard gaat met dreigementen en ontzeggingen.

Vooral christendom, islam en boeddhisme zijn daar meesters in.

[ Bericht 26% gewijzigd door EttovanBelgie op 22-01-2025 18:18:04 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 22 januari 2025 @ 18:13:24 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216392540
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als we dat even doortrekken op het geloof van Ali:

Dat is opgesteld met als basis de Protestantse Bijbel, die als ik het goed heb 7 boeken mist van de Katholieke Bijbel geschreven tussen het OT en NT in.

De Katholieke Bijbel is weer een samenraapsel van allerlei teksten waarin de Gnostische teksten en andere teksten zoals later gevonden en verzameld in de Nag Hammadi niet opgenomen zijn. Sekten met Gnostische inborst moesten danwel vluchten (Nestoriaanse Christen) of zijn uitgeroeid (Catharen, Tempeliers).

De KK is Satan maar is conveniently wel hofleverancier geweest van de meeste boeken van de Protestantse Bijbel, waarop de Adventisten hun geloof weer baseren. Van het bestaan van de "alternatieve Bijbel" met wild uiteenlopende Gnostische teksten met een onwetende Demiurge Ya'aldabaoth / Saklas tot een slechte Demiurge als schepper van de materiële wereld en Jezus als de slang in het paradijs via het licht van Sophia was de founder van de 7e dagsadventisten niet eens op de hoogte. Maar hij neemt wel de vrij rigoreuze selectie van de meest uiteenlopende geschriften van de KK en de verfijning daarop van de Protestanten aan (omdat hij toentertijd nog niet van het bestaan van meer evangeliën en Gnostische teksten afwist).....terwijl de KK tegelijkertijd Satan is. Je zou zeggen dat hun selectie van Canon dan ook onder druk komt te staan. Immers zou je er zomaar een Evangelie van Tomas in kunnen stoppen.

Je zal er in hindsight maar aan moeten.
Oh dat heb ik al tig keer aangegeven.

Het is hilarisch hoe iemand die zo van leer trekt tegen die hoer van Babylon klakkeloos de canon accepteert die door die Babyloniërs is vastgelegd.

De Brief van Bartolomeüs of de Herder van Hermas zal Ali niet snel aanhalen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216393942
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 06:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Moest Jezus na zijn dood en wederopstanding zelf niet persoonlijk aan de hand van de geschriften aan de discipelen uitleggen dat Hij de beloofde messias was, en dat ze er dus uiteindelijk niets van begrepen hadden, terwijl ze 3,5 jaar met Hem hadden opgetrokken?

Dat verhaal van die opstanding en verschijning(en) is een latere toevoeging aan de schriftelijke overleving om diezelfde teleurstelling van zijn dood, onder de mantel der liefde te bedekken.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 22-01-2025 20:11:20 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216397964
Tijd voor weer wat schoonheid.

De kathedraal van Straatsburg:

Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216398048
Nog meer goddelijk geïnspireerde schoonheden:

Swaminarayan Akshardham hindoe tempel, New Jersey

De Nieuwe Synagoge, Berlijn

De Sjeik Zayed-moskee, VAE

Boeddhistische tempels, Bagan Myanmar

Termietenheuvels

Bijennest
pi_216398064
En zo is het... wat een pracht brengt deze wereld OOK voort.

Natuur, nieuwsgierigheid en menselijk vernuft, de essentie van goddelijke inspiratie en schoonheid.

[ Bericht 35% gewijzigd door EttovanBelgie op 23-01-2025 01:18:48 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216400146
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 18:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh dat heb ik al tig keer aangegeven.

Het is hilarisch hoe iemand die zo van leer trekt tegen die hoer van Babylon klakkeloos de canon accepteert die door die Babyloniërs is vastgelegd.

De Brief van Bartolomeüs of de Herder van Hermas zal Ali niet snel aanhalen.
Bedoel je niet de brief van Barnabas? :P
pi_216400232
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 10:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Bedoel je niet de brief van Barnabas? :P
ja, en evangelie van Bartolomeüs.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216400536
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 10:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
ja, en evangelie van Bartolomeüs.
Maar dat evangelie is verloren gegaan, dus da's sowieso lastig aanhalen :P

Edit Ben in de war, lamaar
pi_216400589
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Maar dat evangelie is verloren gegaan, dus da's sowieso lastig aanhalen :P

Edit Ben in de war, lamaar
Er zijn er ook zoveel...

Persoonlijk houd ik het meest van het Evangelie van Nicodemus met aanhangsel Handelingen van Pilatus; het beschrijft de neergang ter helle van Jezus en Zijn overwinning daarop in alle details. Schitterend werk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216400812
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 00:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tijd voor weer wat schoonheid.

De kathedraal van Straatsburg:

[ afbeelding ]
Wel mooi, maar lelijke HDR
pi_216401195
Alhambra:
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216402181
Twee bijzondere koepels. Nog staande prestigewerken uit vervlogen tijden

Hagia Sofia

Pantheon
pi_216403248
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 december 2024 15:47 schreef MisterFox het volgende:
Ik kan het mezelf niet vergeven als ik de volgende twee video's niet deel:

Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

Ik heb ongelooflijk veel geleerd. Het heeft me veel antwoorden gebracht. Sharing is caring!
Ik heb eerlijk gezegd die video's niet gekeken.
Maar wat is de waarheid over islam, christendom, jodendom?

Tja, het is categorie Sinterklaas.

Het Jezus-verhaal is gebaseerd op antieke Joodse mythologie. De Bijbel is een verzameling boeken over antieke Joodse mythologie. Wat moet ik daarmee? Waarom zou ik antieke Joodse mythes geloven?

Er zitten ongetwijfeld wat pareltjes aan waarheid en wijsheid. Maar het is niet te vergelijken met iets als de Bhagavad Gita.
pi_216404816
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 16:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het Jezus-verhaal is gebaseerd op antieke Joodse mythologie. De Bijbel is een verzameling boeken over antieke Joodse mythologie. Wat moet ik daarmee? Waarom zou ik antieke Joodse mythes geloven?

Er zitten ongetwijfeld wat pareltjes aan waarheid en wijsheid. Maar het is niet te vergelijken met iets als de Bhagavad Gita.
Nee precies.

Mensen aanpraten dat ze moeten boeten voor zaken begaan in een 'vorig leven', dat is pas lekker
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216404988
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee precies.

Mensen aanpraten dat ze moeten boeten voor zaken begaan in een 'vorig leven', dat is pas lekker
Het heeft niks met boeten te maken, er is geen oordelende baas-god.

Alles dat je doet doe je jezelf aan, want je bent zelf God.
pi_216405011
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 19:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het heeft niks met boeten te maken, er is geen oordelende baas-god.

Alles dat je doet doe je jezelf aan, want je bent zelf God.
Houd toch op... Dat hele reïncarnatieverhaal is de erfzonde variant van die oh zo spirituele oosterse religies.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216405284
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 16:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat ik persoonlijk heel interessant vind is met name de ontstaansgeschiedenis van de Islam en de politieke verhouding tussen volkeren die de betrekkelijk nieuwe Islam aanhingen en de toen christenen van de oosterse (nu orthodoxe) kerk.

Tussen de katholieke (en later protestantse ) kerk en de Islam zit veel verschil. Maar de verschillen tussen de “church of the east” en Islam zaten altijd op betrekkelijk korte raakvlakken. Moslims zijn daar ook wel eens als afvallige Christenen beschreven. En tegelijkertijd beschreven reizigers in de middeleeuwen de Islam (met name dominant in het Ottomaanse Rijk) qua cultuur als minder streng in de leer.

Maar het interessante zijn ook de verbanden tussen de uit Constantinopel verbannen Nestorianen na zeer hevige clashes en de hele lange aanloop naar de Islam. Ik weet dat de Ebionieten er nog dichter op zaten en dat er ook Joodse stammen waren; maar de culturele kruisbestuivingen zijn zichtbaar.

Dat Constantinople door moslims is ingenomen omdat het waarde voor ze had is in die evolutie een gegeven. Dat ze de heilige Sofia (die al bij de Nestorianen bestond) ook als model voor alle moskeeen gebruiken en de oproep tot
gebed een orthodoxe Cherubic Hymne is, is bijna een soort full-circle. Waarbij je eigenlijk in historisch opzicht kunt stellen dat Constantinople / Istanbul de kraamkamer is geweest. Die stad had een enorm belangrijke gevoelswaarde.

De oude Romeinse (Byzantijnse) vlag met de halve maan en de ster is trouwens de latere Ottomaanse en Turkse geworden en stond daarop model voor de vlag voor meer Islamitische landen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 23-01-2025 20:03:07 ]
pi_216405295
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Houd toch op... Dat hele reïncarnatieverhaal is de erfzonde variant van die oh zo spirituele oosterse religies.
Reïncarnatie heeft niks met die antieke Joodse mythe van jou te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')