Klopt; het epistel van Clemens werd in sommige kerken als zodanig beschouwd. Die van Barnabas ook. Tot 393 en de canonisering van de Bijbel.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, als je alle alternatieve stromingen totaal vernietigt als Roomse kerk, dan is er natuurlijk geen bewijs meer te vinden. Dat wil niet zeggen dat zowel in het Jodendom als in het Christendom de geschriften als door God geďnspireerd en dus autoritair werden beschouwd.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Er zijn geschriften en "zijn kinderen" (wie zijn dat dan en hoe weet je dat?) die de waarheid geopenbaard krijgen (de gemiddelde kerkbezoeker dus niet) en die schrijven dat op? Waar en hoe weet je dat dan?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee hoor, ik denk dat God aan Zijn kinderen de waarheid over de geschriften openbaart, en die schrijven daar vervolgens over. Ik laat mij dus ook door hun interpretaties inspireren.
Zeer slechte zaak inderdaad.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Complete charismatische kerkgenootschappen zijn gebaseerd op het klakkeloos aannemen wat de grote leider (op de preekstoel N.B.) uitkraamt.
Toevoeging: die claimen (zoals zovele evangelische clubs) het "ware geloof" te verkondigen.quote:
Maar het criterium dat nieuwe geschriften moesten voldoen aan eerdere openbaring gold al wel.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt; het epistel van Clemens werd in sommige kerken als zodanig beschouwd. Die van Barnabas ook. Tot 393 en de canonisering van de Bijbel.
Het gaat ook niet om autoriteit. Het gaat erom of men sola scriptura leerde. En voor 1517, deed men dat niet. Zou ook raar zijn, want sommige delen van het NT zijn ontstaan na de brieven van Paulus.
De boodschap leverde men via zowel geschreven als gesproken woorden, en dat werd de traditie.
Tja, hoe kunnen we nu bepalen of dat klopt of niet?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Toevoeging: die claimen (zoals zovele evangelische clubs) het "ware geloof" te verkondigen.
De geschriften wemelen van de tegenstrijdigheden. Hoe kan je je nou baseren op c.q. geloven in een document dat barst van de tegenstrijdigheden, onzinnigheden en volslagen mensvijandig & wereldvreemd is?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus het geloof moet kloppen met de geschriften.
Dus in het verlengde daarvan: traditie moet zich daar ook aan conformeren. Anders loop je het risico dat je afwijkt van de door God geopenbaarde waarheid en Zijn wil. En dat kan alleen negatieve gevolgen hebben.
1. Irrelevant en zinloos voorbeeld, aangezien niet alle moeders drinken, niet alle kinderen daar de schade van ondervinden en dergelijke daden geen enkele eeuwigdurende, eschatologische consequenties kennen die ook nog eens weggenomen kunnen worden door iets ongrijbaars en multi-interpretabel als 'geloof'. Voorts: een moeder kan zichzelf herstellen door te stoppen met drinken; een kind kan alsnog gelukkig of gezond opgroeien. Dat allemaal is onmogelijk in een inherent aangeboren natuur van zondigheid waar voornoemd 'geloof' als enkel medicijn geldt.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand. Ik begrijp niet waarom je maar niet wilt snappen wat het verschil is tussen een gevallen natuur erven, en boeten voor andersmans zonden. Of vind jij het bijvoorbeeld ook 'boeten voor de zonden van je voorvaderen' als een zwangere vrouw alcohol drinkt tijdens de zwangerschap en een gehandicapt kind krijgt? Boet dat kind nu voor de zonden van zijn moeder, of ondergaat het simpelweg de gevolgen ervan? Belangrijk verschil. Het feit dat we onze natuur van onze ouders erven, is een feit. Je kunt de realiteit wel ontkennen, maar dan kom je dus bij dat soort gekke uitspraken als 'dit gebouw is de ultieme expressie van God'. Jezus zei daar ook interessante dingen over, zoals dit:
1En Jezus ging weg en vertrok uit de tempel; en Zijn discipelen kwamen naar Hem toe om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen.
2Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ziet u dit alles? Voorwaar, Ik zeg u: hier zal niet één steen op de andere steen gelaten worden die niet afgebroken zal worden.
[..]
Nee hoor, ik denk dat God aan Zijn kinderen de waarheid over de geschriften openbaart, en die schrijven daar vervolgens over. Ik laat mij dus ook door hun interpretaties inspireren. Maar ik laat mij door niemand vertellen wat ik moet geloven, zoals door een paus. Ik bewaar mijn individualiteit. Die vrijheid heb ik van God gekregen, ik heb mijn eigen geweten, zoals iedereen. Mooi toch, gewetensvrijheid? Of laat jij je liever door iemand anders vertellen wat je moet geloven?
[..]
De Joodse autoriteiten hebben ook hun eigen messias verworpen, dus interpretaties daarover neem ik niet zo serieus inderdaad.
Elke Christen kan de bijbel bestuderen en een boek erover schrijven.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Er zijn geschriften en "zijn kinderen" (wie zijn dat dan en hoe weet je dat?) die de waarheid geopenbaard krijgen (de gemiddelde kerkbezoeker dus niet) en die schrijven dat op? Waar en hoe weet je dat dan?
Vervolgens laat jij je daardoor "inspireren"?
Nou, ik zal even voor jou antwoorden (want dat is je incentive): "onderzoekt alles en behoudt het goede".quote:Op zondag 26 januari 2025 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, hoe kunnen we nu bepalen of dat klopt of niet?
Blijkbaar is dat aan mij voorbijgegaan in "na die bekeringsperiode"; ik kan me er alleen maar kwaad om maken.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Immers geeft God Zijn Geest aan degenen die zich tot Hem bekeren, en die Geest helpt ons de geschriften te begrijpen.
Sola betekent letterlijk alleen.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar het criterium dat nieuwe geschriften moesten voldoen aan eerdere openbaring gold al wel.
Sola scriptura wil gewoon zeggen dat de geschriften de ultieme autoriteit moeten zijn, en dat we ons erdoor moeten laten leiden. Alles wat we doen en geloven moet getest worden aan de geschriften. Een vroege gemeente die dat al deed en die in de bijbel wordt genoemd, zijn de Christenen van Berea:
Handelingen 17:10En meteen stuurden de broeders Paulus en Silas 's nachts weg naar Berea. Die gingen, toen zij daar gekomen waren, naar de synagoge van de Joden.
11En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Dus het geloof moet kloppen met de geschriften.
Dus in het verlengde daarvan: traditie moet zich daar ook aan conformeren. Anders loop je het risico dat je afwijkt van de door God geopenbaarde waarheid en Zijn wil. En dat kan alleen negatieve gevolgen hebben.
Je kunt immers niet de geschriften als door God geďnspireerd beschouwen, en vervolgens tegen diezelfde geschriften ingaan. Dan ga je immers tegen God in. Terwijl God nu juist onze enige hoop is.
Je hebt geen antwoord op mijn vraag gegeven. Is de handicap van het kind een kwestie van 'boeten' voor jou, of simpelweg een natuurlijk gevolg van het feit dat als kinderen geboren worden, ze de vrucht van hun ouders zijn, en het gedrag van de ouders gevolgen heeft voor het kind? Is dat boeten of iets anders volgens jou?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Irrelevant en zinloos voorbeeld, aangezien niet alle moeders drinken, niet alle kinderen daar de schade van ondervinden en dergelijke daden geen enkele eeuwigdurende, eschatologische consequenties kennen die ook nog eens weggenomen kunnen worden door iets ongrijbaars en multi-interpretabel als 'geloof'. Voorts: een moeder kan zichzelf herstellen door te stoppen met drinken; een kind kan alsnog gelukkig of gezond opgroeien. Dat allemaal is onmogelijk in een inherent aangeboren natuur van zondigheid waar voornoemd 'geloof' als enkel medicijn geldt.
Schoonheid is toch subjectief. Of moet iedereen nu ineens grote gebouwen mooi vinden en beschouwen als expressie van God? Omdat jij het zegt?quote:Verder citeer je wederom foutief. Ik noem gebouwen niet 'ultieme expressies' van God; ik noem schoonheid de ultieme expressie van God, en dat manifesteert zich op meerdere manieren: kunstzinnig, muzikaal, architectonisch, literair, natuurlijk etc.
Ik schrijf ze af als ze tegen de geschriften indruisen ja. En er zijn genoeg geschriften van kerkvaders die op basis van dat criterium inderdaad beter naar de fabeltjeskrant verwezen kunnen worden.quote:2. Opnieuw irrelevant, want het gaat hier om interpretatie en de waarde daarvan, niet of je wel of niet zou mogen interpreteren. Punt is dat kerkvaders dat ook deden. Hun interpretatie schrijf je af. Je erkent enkel die van je zelf, en daarmee ben je je eigen Paus.
Ik zei: "Joodse autoriteiten". Beter lezen dus, Etto. Ik bedoel natuurlijk dat de huidige tradities over een boek als Daniël gebaseerd zijn op diezelfde ideeën van veel farizeeën en andere autoriteiten uit Jezus' tijd. Dus daar hoef je wat mij betreft niet zoveel van te verwachten. Zij zijn verhard in ongeloof, helaas. Dat beďnvloedt ook hun interpretaties van dat soort werken.quote:3. Jezus was zelf Joods. Zijn moeder was dat. De apostelen waren dat. De eerste christenen waren dat. Wat verder niets afdoet aan het feit dat je lezing van Openbaring uit het NT niet gedeeld wordt door miljoenen andere mensen die precies dezelfde bijbel lezen.
Waarom negeer je alle andere relevante punten, Etto?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sola betekent letterlijk alleen.
En dat is waarom we 67.895 protestantse kerken hebben, want zonder kaders en respect voor traditie, geldt enkel de persoonlijke lezing van de bijbel alleen en hebben we tot de dag van vandaag afsplitsingen wegens meningsverschillen over die interpretatie.
Kennelijk is sola niet genoeg.
1. Nee, dat kind ondergaat de gevolgen van de beslissing van de moeder. Dat is inderdaad geen boeten, want dat kind heeft daar niets mee van doen. Groot verschil: dat kind hoeft in dit leven vervolgens niet aan een bepaalde geloofseis te voldoen om hier, en zeker hierna, bevrijd te worden van hetgeen zijn moeder hem heeft aangedaan en, wanneer hij dat niet doet, hier, en zeker hierna, daar de gevolgen alsnog voor ondervindt.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt geen antwoord op mijn vraag gegeven. Is de handicap van het kind een kwestie van 'boeten' voor jou, of simpelweg een natuurlijk gevolg van het feit dat als kinderen geboren worden, ze de vrucht van hun ouders zijn, en het gedrag van de ouders gevolgen heeft voor het kind? Is dat boeten of iets anders volgens jou?
[..]
Schoonheid is toch subjectief. Of moet iedereen nu ineens grote gebouwen mooi vinden en beschouwen als expressie van God? Omdat jij het zegt?
[..]
Ik schrijf ze af als ze tegen de geschriften indruisen ja. En er zijn genoeg geschriften van kerkvaders die op basis van dat criterium inderdaad beter naar de fabeltjeskrant verwezen kunnen worden.
[..]
Ik zei: "Joodse autoriteiten". Beter lezen dus, Etto.
En wat is het goede?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, ik zal even voor jou antwoorden (want dat is je incentive): "onderzoekt alles en behoudt het goede".
Omdat het geen relevante punten zijn.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom negeer je alle andere relevante punten, Etto?
Sola betekent inderdaad alleen ja. Maar het sloeg op wat autoriteit heeft: de geschriften, of tradite?
Immers was 'sola scriptura' niet de enige 'sola', er waren 5 sola's (en dus waren ze niet zo 'sola' als jij hier zou willen voorstellen):
Sola fide (Alleen door geloof)
Rechtvaardiging (zondeloos worden voor God) komt alleen door geloof, niet door goede werken. In de klassieke protestantse traditie volgt uit het geloof het doen van goede werken. Deze doctrine is in tegenstelling met de katholieke leer dat geloof en goede werken zodanig samengaan dat alleen goede werken kunnen leiden tot rechtvaardiging. Het was de centrale doctrine van Maarten Luther, voornamelijk afgeleid uit de brief van Paulus aan de Romeinen, en wordt doorgaans beschouwd als de belangrijkste oorzaak van de reformatie omdat daardoor de aflatenhandel ontmaskerd werd.
Sola gratia (Alleen door genade)
Genade is een gave die God ons rechtstreeks bereikt en geen bemiddeling behoeft van de clerus noch van sacramenten. Deze stelling viel vooral het sacrament van de biecht aan dat was ingesteld door de Kerk ter vergeving van de zonden.
Sola scriptura (Alleen door de Schrift)
Alleen de Bijbel is het Woord van God en de Bijbel moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Toegankelijk betekent hier zowel verkrijgbaar (en leesbaar) als interpreteerbaar. Deze stelling was dus enkel mogelijk dankzij de uitvinding van de boekdrukkunst. Ze vocht de leer van de katholieke kerk aan dat enkel de Paus en de Bisschoppen het magisterium, m.a.w. de autoriteit over de religieuze leer, bezitten en de Heilige Apostolische Traditie bewaken. Deze doctrine wordt ook wel de formele oorzaak van de reformatie genoemd.
Solus Christus (Alleen Christus; soms Solo Christo, Alleen door Christus)
Alleen Christus is de Middelaar tussen mens en God. Maria, de heiligen, de priesters kunnen niet als tussenpersoon dienen om het zielenheil te bewerkstelligen zoals de katholieke leer inhoudt.
Soli Deo gloria (Alle eer komt alleen God toe)
Alle eer komt God toe, omdat Hij de mens redt door de kruisdood van Christus en doordat God het geloof aan de mens geeft. Reformatoren geloofden dat mensen (specifiek de clerus en de adel, omdat toen de meeste priesters van adellijken bloede waren) en hun instellingen (specifiek de kerkelijke) de eer die zij kregen niet waard waren. Dus ook heiligenverering of verering van Maria wordt afgewezen.
Dus dat 'alleen' is relatief. Het slaat bovenal op wie het laatste woordt heeft: de geschriften, of een paus.
Nou, om de analogie voort te zetten: stel de moeder heeft drugs gebruikt. Nu wordt het kind met een drugsverslaving geboren. Wat is nu de manier voor het kind om van de drugsverslaving af te raken?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Nee, dat kind ondergaat de gevolgen van de beslissing van de moeder. Dat is inderdaad geen boeten, want dat kind heeft daar niets mee van doen. Groot verschil: dat kind hoeft in dit leven vervolgens niet aan een bepaalde geloofseis te voldoen om hier, en zeker hierna, bevrijd te worden van hetgeen zijn moeder hem heeft aangedaan en, wanneer hij dat niet doet, hier, en zeker hierna, daar de gevolgen alsnog voor ondervindt.
Hoe zit dat precies ook weer in jouw verhaal?
Ik geloof ook dat goddelijkheid zich op aarde manifesteert in schoonheid. Maar wil dat nu zeggen dat alles wat lelijk is, inclusief mensen, geen manifestatie is van God? Kan een lelijk mens niet tot God toebehoren?quote:Schoonheid is inderdaad subjectief. Net zo subjectief als jouw interpretatie van woorden in een boek. Ik ken mijn opvatting echter geen ultieme waarheidsclaim toe. Ik geef aan wat ik geloof: goddelijkheid manifesteert zich op aarde in schoonheid. Als je het er niet mee eens bent is dat helemaal prima; voor mij blijft dat een essentieel geloofspunt.
Want jij weet precies wat ik wel en niet heb gelezen... Ik heb niet alles van A tot Z gelezen, maar genoeg om mijn conclusies te trekken.quote:2. Je hebt de kerkvaders alleen nooit gelezen en dat blijkt uit alles, dus je kunt ze niet naar de fabeltjeskrant verwijzen want je hebt hun werk nooit voor je gehad. Overigens: de hervormers putten ook rijkelijk uit de kerkvaders. Dat heeft een reden.
Ah ja, ik noem mijzelf een volgeling van Christus, een Jood, en noem die zelfs God, en ik ben een antisemiet. Gaat weer lekker zo. Trieste vent ben je toch ook.quote:3. Irrelevant, de antisemitische connotatie is voor eenieder helder. Typisch ook, want de bron daarvoor ligt ook bij bepaalde kerkvaders (vooral Hieronymus) die je wellicht niet gelezen hebt, maar wiens anti-Joodse tendens je via de hervormers die dat wel gedaan hebben alsnog geheel eigengemaakt hebt.
1. Niet door het weg te bidden, denk ik. En aleer je deze eveneens zwakke analogie voortzet: een drugsverslaving is tastbaar en zichtbaar en ontstaat door het gebruik van zichtbare en tastbare middelen; een 'zondige overgeërfde natuur'? Succes met dat te bewijzen.quote:Op zondag 26 januari 2025 22:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, om de analogie voort te zetten: stel de moeder heeft drugs gebruikt. Nu wordt het kind met een drugsverslaving geboren. Wat is nu de manier voor het kind om van de drugsverslaving af te raken?
[..]
Ik geloof ook dat goddelijkheid zich op aarde manifesteert in schoonheid. Maar wil dat nu zeggen dat alles wat lelijk is, inclusief mensen, geen manifestatie is van God? Kan een lelijk mens niet tot God toebehoren?
Ware schoonheid zit hem niet zozeer in het uiterlijke dingen, maar in hoe we ons voelen, hoe we denken, en hoe we ons gedragen. De schoonheid die God van zichzelf wil manifesteren, is Zijn Heilige karakter. Dat wil Hij in ons namaken. Gods kinderen worden de 'tempel van God' genoemd. De schoonheid daarvan, is innerlijke schoonheid, niet zozeer uiterlijke schoonheid. Zo is de schoonheid van een mooi gebouw zeer betrekklijk als daar lelijke dingen in plaatsvinden, gedaan door mense die zich lelijk gedragen. God is vooral geďnteresseerd in de mate waarin we Zijn goede wil doen, dat is pas echt schoonheid. Daarom zijn protestantse kerken vaak erg sober: de schoonheid is op de innerlijke mens gericht, waar Christus in dient te leven. Christus was immers niet per se mooi om te zien, maar door Zijn perfecte karaker, ultieme schoonheid.
[..]
Want jij weet precies wat ik wel en niet heb gelezen... Ik heb niet alles van A tot Z gelezen, maar genoeg om mijn conclusies te trekken.
[..]
Ah ja, ik noem mijzelf een volgeling van Christus, een Jood, en noem die zelfs God, en ik ben een antisemiet. Gaat weer lekker zo. Trieste vent ben je toch ook.
Wie waren die 'ze' die dat bepaalden?quote:Op zondag 26 januari 2025 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De RKK is niet 'hofleverancier geweest van de meeste boeken van de protestantse bijbel'. Daar klopt echt niets van.
De vroege kerken waren individuele kerken in verschillende steden die met elkaar in contact stonden. Brieven en geschriften werden gekopieerd en gedeeld. Daardoor zijn er vele duizenden kopieën van de geschriften van het NT gevonden, vooral in het voormalige Byzantijnse rijk, waar de kerk van Antiochië een centrale rol speelde.
Die vroege Christenen kregen meteen te maken met allerlei valse geschriften, bijv. van mensen die zich voordeden als Petrus, of Thomas, of iemand anders, inderdaad vaak met gnostische elementen. Hoe bepaalden ze nu welke werken geďnspireerd waren door de HG en welke niet?
Daar gebruikten ze onder andere 3 criteria voor:
1. Is het werk geschreven door een apostel of metgezel van een apostel? (ooggetuigecriterium)
2. Onderwijst het werk doctrines die consistent zijn met de overtuigingen die aan de kerk overgeleverd zijn van de Hebreeuwse geschriften en de leer en geschriften van de apostelen? (doctrinale criterium)
3. Werd het werk wijdverspreid gebruikt door de kerken? (consensuscriterium)
Op basis daarvan werd onderscheid gemaakt tussen werken die als geďnspireerd door God werden beschouwd, en afwijkende werken die verworpen konden worden.
Het is dus niet zo dat 300 jaar na het verschijnen van Christus een Rooms Katholieke bisschop lukraak wat boekjes en briefjes op een lijstje heeft gezet die hem goed uitkwamen, en voor het hele Christendom toen bepaalde wat de bijbel moest worden. Dat is een complete misvoorstelling van zaken. De kerken waren vanaf het begin actief bezig met selecteren en wat er later tot 'canon' werd bestempeld, was dat al veel langer in het dagelijks gebruik.
Het zijn deze geschriften uit het voormalige Byzantijnse rijk die de basis hebben gevormd voor de protestantse bijbel, toen Erasmus meerdere versies van de Textus Receptus ontwikkelde. Op basis daarvan is de oa de Engelse bijbel van William Tyndale, de Genčvebijbel, de Lutherbijbel en nog een reeks bijbels ontwikkeld, dat waren de bijbel die de protestanten verspreidden. Uiteindelijk werd in Nederland de Statenvertaling de officiële versie, en in Engeland de Geautoriseerde Versie. Maar deze waren allemaal gebaseerd op de meerderheidstext gebaseerd op duizenden manuscripten uit het Oost-Romeinse Rijk.
Zo zit de vork werkelijk in de steel. Dat geleuter over dat de Rooms Katholieke Kerk heeft bepaald welke boeken in de bijbel kwamen en dus indirect heeft bepaald hoe het protestantisme eruit kwam te zien, is echt onzin. Een mooi stukje geschiedsvervalsing om modder te gooien richting de protestanten. Je moet erg onzorgvuldig omgaan met geschiedenis om daar klakkeloos in te geloven.
Wat de RKK wel heeft gedaan, is Christelijke groepen die zich niet aan haar autoriteit wilde onderwerpen, keihard vervolgen, inclusief de vernietiging van hun geschriften. Zoals bijv. de Waldensen, waarvan sommigen geloven dat hun geschiedenis tot de vroege kerk kan worden teruggeleid:
Kleine kinderen werden uit de armen van hun moeders gerukt, bij hun kleine voetjes vastgeklemd en met hun hoofd tegen de rotsen geslagen; of ze werden tussen twee soldaten vastgehouden en hun trillende ledematen werden met grote kracht afgerukt. Hun verminkte lichamen werden dan op de wegen of velden gegooid om door beesten te worden verslonden. De zieken en bejaarden werden levend verbrand in hun huizen. Van sommigen werden de handen, armen en benen afgehakt en de afgehakte delen werden met vuur bewerkt om het bloeden te stelpen en hun lijden te verlengen. Sommigen werden levend gevild, sommigen werden levend geroosterd, sommigen werden van hun ingewanden ontdaan; of ze werden vastgebonden aan bomen in hun eigen boomgaarden en hun hart werd eruit gesneden. Sommigen werden gruwelijk verminkt en van anderen werden de hersenen gekookt en opgegeten door deze kannibalen. Sommigen werden vastgebonden in de voren van hun eigen akkers en in de grond geploegd zoals mannen mest erin ploegen. Anderen werden levend begraven. Vaders werden de dood in gemarcheerd met de hoofden van hun zonen om hun nek. Ouders moesten toekijken terwijl hun kinderen eerst werden verkracht en daarna afgeslacht, voordat ze zelf mochten sterven.[73] https://en.wikipedia.org/wiki/Waldensians
Niet verrassend waren zij ook erg anti-Rooms. En zo waren er nog wel meer 'ondergrondse' Christelijke gemeenschappen, zoals die aan het begin van het Christendom zich ook vaak moesten verschuilen vanwege vervolgingen, die onder de radar wel degelijk aanwezig zijn geweest en hun leer ook hebben doorgegeven, in ieder geval zolang ze niet bruut vervolgd en uitgemoord werden. Maar aangezien Rome er alles aan deed om dit soort ketters volledig te vernietigen, weten we er bijna niets van, behalve wat Rome er zelf over zei.
Ik reageer niet meer op jou, ik laat mij niet voor antisemiet uitmaken.quote:Op zondag 26 januari 2025 23:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Niet door het weg te bidden, denk ik. En aleer je deze eveneens zwakke analogie voortzet: een drugsverslaving is tastbaar en zichtbaar en ontstaat door het gebruik van zichtbare en tastbare middelen; een 'zondige overgeërfde natuur'? Succes met dat te bewijzen.
2. Ik maak geen onderscheid in die lijnen aangezien ik al aangeef dat het subjectief is. Het wegwimpelen van alles wat we op aarde hebben, proeven, zien, voelen, horen en ruiken als 'gevaarlijk' en onderdeel van het rijk van Satan is wat ik verwerp. Zo ook het zien van je naaste als een 'zondig persoon met een zondige natuur'. Hoef je verder niet veel mee hoor, maar dat is mijn visie en daar blijf ik bij. Die haat jegens het wereldlijke en het waarneembare acht ik vooral een vorm van spirituele zelfkastijding. Vooral niet genieten van wat je wel kunt waarnemen, nee, 24 uur per dag bezig zijn met die 'onwaarneembare' maar oh zo veel betere andere 'werkelijkheid'.
Ik kan wel gokken wat je allemaal gelezen hebt en de kerkvaders vallen daar niet onder. Daar ben ik vrij zeker van. Al was het maar omwille van je laatste persiflage van het katholicisme: "... goede werken alleen genoeg voor rechtvaardiging". Je hebt de kerkvaders écht niet gelezen...
3. Niet alleen je laatste anachronistische sneer naar 'Joodse autoriteiten' merk ik op, die anti-Judaďsche undercurrent is helaas de norm binnen het traditioneel christendom. Soort gegeven.
Kun je nagaan hoe het overkomt als je anderen wegzet als satanisch of demonisch.quote:Op zondag 26 januari 2025 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik reageer niet meer op jou, ik laat mij niet voor antisemiet uitmaken.
Ik zeg dingen tegen je. Met jou praten heeft geen zin.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ad hominem, nog steeds geen argumenten.
[..]
Nee, ik denk nog steeds dat je raaskalt, maar ik vond het niet zo netjes om dat zo te plaatsen.
Als je met dit soort gekke aantijgingen komt, zet er dan even een bron bij, want ik heb hier werkelijk nog nooit over gehoord, en ook geen enkele reden om van jou aan te nemen dat er iets waar van is. Maar vermakelijk is het wel. En als je een valide punt hebt, ben ik natuurlijk wel benieuwd.
[..]
[..]
Nou, prima, dan zijn we uitgepraat.
Het klopt dat het individuele kerken waren, en dat ze met elkaar in contact stonden. Maar juist om o.a. de verspreiding van 'valse leren' tegen te gaan, ijverde men reeds eind 1e eeuw voor structurering van de kerk om deze valse leren te kunnen bevechten. Daarom verschenen vanaf dat moment bisschoppen, presbyters en diakenen. Het was deze structuur die de orthodoxie bovenal moest bewaken, en waar o.a. Ignatius van Antiochië (108-140) en Clemens van Alexandrië (150-215) al specifiek naar verwezen als redmiddel om te voorkomen dat heterodoxe leringen de kerk zouden binnensluipen. Volgens Irenaeus (122-202) betroffen dat vooral gnostische stromingen en de bewegingen van Marcion en Mani.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De RKK is niet 'hofleverancier geweest van de meeste boeken van de protestantse bijbel'. Daar klopt echt niets van.
De vroege kerken waren individuele kerken in verschillende steden die met elkaar in contact stonden. Brieven en geschriften werden gekopieerd en gedeeld. Daardoor zijn er vele duizenden kopieën van de geschriften van het NT gevonden, vooral in het voormalige Byzantijnse rijk, waar de kerk van Antiochië een centrale rol speelde.
Die vroege Christenen kregen meteen te maken met allerlei valse geschriften, bijv. van mensen die zich voordeden als Petrus, of Thomas, of iemand anders, inderdaad vaak met gnostische elementen. Hoe bepaalden ze nu welke werken geďnspireerd waren door de HG en welke niet?
Daar gebruikten ze onder andere 3 criteria voor:
1. Is het werk geschreven door een apostel of metgezel van een apostel? (ooggetuigecriterium)
2. Onderwijst het werk doctrines die consistent zijn met de overtuigingen die aan de kerk overgeleverd zijn van de Hebreeuwse geschriften en de leer en geschriften van de apostelen? (doctrinale criterium)
3. Werd het werk wijdverspreid gebruikt door de kerken? (consensuscriterium)
Op basis daarvan werd onderscheid gemaakt tussen werken die als geďnspireerd door God werden beschouwd, en afwijkende werken die verworpen konden worden.
Het is dus niet zo dat 300 jaar na het verschijnen van Christus een Rooms Katholieke bisschop lukraak wat boekjes en briefjes op een lijstje heeft gezet die hem goed uitkwamen, en voor het hele Christendom toen bepaalde wat de bijbel moest worden. Dat is een complete misvoorstelling van zaken. De kerken waren vanaf het begin actief bezig met selecteren en wat er later tot 'canon' werd bestempeld, was dat al veel langer in het dagelijks gebruik.
Het zijn deze geschriften uit het voormalige Byzantijnse rijk die de basis hebben gevormd voor de protestantse bijbel, toen Erasmus meerdere versies van de Textus Receptus ontwikkelde. Op basis daarvan is de oa de Engelse bijbel van William Tyndale, de Genčvebijbel, de Lutherbijbel en nog een reeks bijbels ontwikkeld, dat waren de bijbel die de protestanten verspreidden. Uiteindelijk werd in Nederland de Statenvertaling de officiële versie, en in Engeland de Geautoriseerde Versie. Maar deze waren allemaal gebaseerd op de meerderheidstext gebaseerd op duizenden manuscripten uit het Oost-Romeinse Rijk.
Seventh-day Adventism, as a movement on the margins of American society, came a long way from its abolitionist beginnings. The earliest Sabbatarian Adventists (those who formed the core of the denomination that officially organized in 1863) were born and bred on anti-slavery rhetoric. Both James White and Ellen White denounced slavery in the strongest possible terms, with Ellen White writing to believers, for example, to break the 1850 Fugitive Slave Law. The first General Conference president, John Byington (elected in 1863 in the midst of the Civil War) was well-known for his abolitionism, and historian Brian Strayer has gone to great lengths to uncover his participation on the Underground Railroad.9 On the eve of the Civil War, James boldly proclaimed that “to a man” they voted for Abraham Lincoln and remained united in their opposition to slavery and that to retain slaves was cause for disfellowship.10 One can understand why, even during the heyday of the Millerite revival of the 1840s, the news about Christ’s Second Advent freeing the slaves was not well received in the American South.11quote:Op maandag 27 januari 2025 00:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik zeg dingen tegen je. Met jou praten heeft geen zin.
Het is toch wel bizar dat je aan de ene kant niets afweet van de wantoestanden binnen je eigen sekte en aan de andere kant zo zit te dick riden op het vermeende satanische karakter van de katholieke gemeenschap. Dat je zelfs hele bijbelteksten omvormt om ze in te laten passen in je haatpropaganda tegenover de katholieke gemeenschap. Echt....
Er is binnen de adventskerk onderzoek gedaan door mensen uit de eigen gelederen naar de rol van de KuKluxKlan, rassenscheiding, discriminatie en dergelijke binnen iullie organisatie. Dit is gepubliceerd en heel makkelijk te vinden als je Google gebruikt.
Uit onderzoek is onder andere gebleken dat mensen met een bruine huidskleur nauwelijks toegelaten werden op scholen van de adventskerk, er is hier en daar enkel uitzonderingen gemaakt voor rijke donkere mensen. De adventskerk was decennia lang een voorstander van Segregatie en hield dit zelfs na de afschaffing ervan binnen de kerk in stand. En het meest duivelse de adventskerk sponsorde de KuKluxKlan en maakte zo de tweede golf van de klan mogelijk waardoor er vele onschuldige mensen gelyncht zijn.
Dit zei je:quote:Op zondag 26 januari 2025 23:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe het overkomt als je anderen wegzet als satanisch of demonisch.
Verder noem ik jou niet een antisemiet, ik zeg (bijna letterlijk) dat je haast gecultiveerd die anti-Judaďsche onderstroom gewoon van traditioneel christendom hebt overgenomen. Onbewust alsnog door de kerkvaders, ook.
Of natuurlijk Luther... wat die gast voor stront uit z'n mond heeft weten te krijgen over Joden (en boeren)...
"De Joodse autoriteiten verwierpen hun eigen messias" (... en ineens weet geen Jood kennelijk meer hoe hij zijn eigen heilige teksten moet lezen);
"Voor Joden zijn anderen 'goyim'" (... de meeste Joden zijn seculier of liberaal religieus, denk dat dit vooral weer een stukje middeleeuws denken betreft);
"De Joden begrijpen hun eigen heilige boek niet" (... nogal arrogant).
Allemaal al pak 'm beet 1800 jaar de standaard binnen traditioneel christelijk denken, helaas.
De 'antisemitische connotatie'. 'anti-Joodse tendens'. Wtf?quote:Op zondag 26 januari 2025 22:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
3. Irrelevant, de antisemitische connotatie is voor eenieder helder. Typisch ook, want de bron daarvoor ligt ook bij bepaalde kerkvaders (vooral Hieronymus) die je wellicht niet gelezen hebt, maar wiens anti-Joodse tendens je via de hervormers die dat wel gedaan hebben alsnog geheel eigengemaakt hebt.
Je probeert woorden in mijn mond te leggen en trekt vage conclusies.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Seventh-day Adventism, as a movement on the margins of American society, came a long way from its abolitionist beginnings. The earliest Sabbatarian Adventists (those who formed the core of the denomination that officially organized in 1863) were born and bred on anti-slavery rhetoric. Both James White and Ellen White denounced slavery in the strongest possible terms, with Ellen White writing to believers, for example, to break the 1850 Fugitive Slave Law. The first General Conference president, John Byington (elected in 1863 in the midst of the Civil War) was well-known for his abolitionism, and historian Brian Strayer has gone to great lengths to uncover his participation on the Underground Railroad.9 On the eve of the Civil War, James boldly proclaimed that “to a man” they voted for Abraham Lincoln and remained united in their opposition to slavery and that to retain slaves was cause for disfellowship.10 One can understand why, even during the heyday of the Millerite revival of the 1840s, the news about Christ’s Second Advent freeing the slaves was not well received in the American South.11
Adventist historiography has in recent years contextualized some of this radical resistance in light of the wider social and political milieu. Kevin Burton, in his doctoral work, for example, has shown that early Millerite and Sabbatarian Adventist leaders were quite radical. Even during the Millerite revival of the 1840s there were a number of Black preachers who boldly proclaimed Christ’s imminent return. A Free Will Baptist preacher, William Foy’s visionary ministry was witnessed and appreciated by then Ellen Harmon (later White). Ellen, for her part, expressed significant appreciation for Foy’s ministry. Each on different occasions escaped mob violence as Advent visionaries. Other Black Millerites, such as Eri L. Barr, traveled with white ministers—a fact only relatively recently noticed.12 Contemporary Millerites seemed not to be concerned that a Black and a white minister held evangelistic meetings together, and no one within Adventism discussed the color of their skin. Even the first issues of The Present Truth (first published in 1849), the founding periodical of Sabbatarian Adventism, were printed on an abolitionist press.
A century later, Seventh-day Adventism, a movement cradled in abolitionism, would become recalcitrant toward the Civil Rights Movement. So, how did a movement founded by ardent abolitionist leaders so transform in a century to the point where some leaders, at least, were actively involved in the Ku Klux Klan and inciting racial violence?
Dus honderd jaar later na de oprichting, die duidelijk anti-slavernij, anti-segregatie en anti-racisme was, zijn er een 'paar leiders' die er ineens racistische ideeën op na lijken te houden. Nou zeg, nu moet de HELE BEWEGING wel verrot zijn tot in de kern, en gestoeld zijn op racisme, segrgatie en de KKK. En ik ook natuurlijk, nu haat ik zwarten. En joden ook natuurlijk.
Je moet gewoon niet van die rare dingen roepen die nergens op slaan.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je probeert woorden in mijn mond te leggen en trekt vage conclusies.
Verder ben je nogal selectief met je bron. Een beetje zoals je de bijbel gebruikt. Lekker kersenplukken om jezelf voor de gek te kunnen houden.
Geen idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 27 januari 2025 09:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je moet gewoon niet van die rare dingen roepen die nergens op slaan.
Niet echt; antisemitisme heeft eveneens een religieus gehalte. Wat heet: afkeer van het Joodse 'ras' is erop gebaseerd.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit zei je:
[..]
De 'antisemitische connotatie'. 'anti-Joodse tendens'. Wtf?
Wat heeft wat ik zeg nou weer met antisemitisme te maken. Antisemitisme is rassenhaat. Weet je wat het verschil is tussen kritiek hebben op iemands geloofsovertuigingen en rassenhaat? Nee? Is dat lastig voor je om te begrijpen? Is jouw kritiek op islam en islamieten ook moslimhaat? Haterig mannetje ben jij dan zeg, het aantal keer dat je losgaat op de Islam hier, poehee, wat een haatzaaierij. Is jouw kritiek op mij, Luther en andere protestanten ook protestantenhaat, of blankenhaat, want alle protestanten waren immers blank? Waarom ben jij zo'n haterig mannetje eigenlijk, Etto? Al die kritiek op andersdenken, je hart is gevuld met haat.
Dit heeft allemaal niets met antisemitisme te maken. Antisemitisme is discriminatie op basis van ras en eventueel zo je wil op basis van religie, wat ik zelf erg twijfelachtig vind als geen kritiek op geloofsovertuigingen op die manier geďnterpreteerd wordt, dan ben je immers meteen 'anti'. Dat doen woke-mensen ook, waar jij altijd op zit af te geven. Volgens jouw definitie is het hele nieuwe testament antisemitisch. Slaat nergens op natuurlijk.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt; antisemitisme heeft eveneens een religieus gehalte. Wat heet: afkeer van het Joodse 'ras' is erop gebaseerd.
Het hele idee dat 'de Joodse autoriteiten' - wie dat verder ook moge zijn (de hogepriesters toen? de rabbijnen nu?) - hun eigen messias verworpen hebben is inderdaad een anti-Joodse tendens die ingebakken zit in het traditioneel christendom. Zo ook dat ze (de hogepriesters en Joden toe? de rabbijnen en Joden nu?) hun eigen heilig boek niet begrijpen. Kunnen we al terugzien in de commentaren van de kerkvaders, die je niet gelezen hebt.
Je weet bovenstaande zaken uit de mouw te schudden, schroomt ook niet om andere kerken en gemeenschappen demonisch te noemen, maar raakt nu weer helemaal van de leg vanwege een zuiver historische en kloppende opmerking op basis van je eigen woorden. Om natuurlijk ook weer met de laffe disclaimer te komen dat je het óf enkel over 'autorititeiten' hebt, óf over 'instanties'.
Je wil een vrijbrief om zelf van alles te mogen roepen, maar wil graag dat er 'ingegrepen' wordt wanneer er zaken gezegd worden die je niet bevallen. Niet erg sterk.
Het is inhoudelijk.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit heeft allemaal niets met antisemitisme te maken. Antisemitisme is discriminatie op basis van ras en eventueel zo je wil op basis van religie, wat ik zelf erg twijfelachtig vindt, want blijkbaar mag je dan geen kritiek meer op andersdenkenden hebben, dan ben je immers meteen 'anti'. Dat doen woke-mensen ook, waar jij altijd op zit af te geven.
Ik vind het erg smerig om in plaats van inhoudelijk te reageren, meteen zo'n associatie te plaatsen. Smeerlapperij.
"is een denkbeeld wat is ontstaan' blablabla.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is inhoudelijk.
Dat de 'Joodse autoriteiten' - opnieuw, wie zijn dat? - hun eigen messias verworpen hebben en hun eigen teksten niet begrijpen is een denkbeeld ontstaan in de vroege kerk toen bleek dat Joden niet en masse overgingen tot het christendom. Je kunt zelfs de lijn doortrekken naar Middeleeuwse pogroms, zeker toen het idee van 'godsmoordenaars' ook het lexicon insloop.
Kritiek op religie zelf zou meer gaan over inhoudelijke standpunten van een religie.
Of denk je dat ik moslims die stellen dat christenen hun eigen schriften niet begrijpen en de laatste profeet verworpen hebben (en daarmee God) ook 'inhoudelijke kritiek' vind? Nee, dat is een kritiek die zelfs geheel losstaat van de inhoud en beleving van het christendom; het is een nietszeggende bevestiging van het eigen geloof, meer niet.
Dat is het ookquote:Op maandag 27 januari 2025 11:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"is een denkbeeld wat is ontstaan' blablabla.
Houd hier toch eens keer mee op.
Ik heb zelf een hoofd en kan zelf lezen en nadenken.
Mijn hemel.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is het ook![]()
Mag dat nog, historische ontwikkelingen vermelden, of is dat ook een hatelijkheid?
Nee, dat is niet voor "iedereen" "duidelijk". Uit zijn posts maak ik juist het tegenovergestelde op, hij ontkent het expliciet en legt het verschil uit. Kritiek op het jodendom (of christendom, islam enz.) maakt je geen anti-semitiet (of moslimhater), anders zou jij en meer users hier antisemieten zijn vanwege de felle kritiek op het OT. Ik krijg de indruk dat zelfs als Ali zou zeggen dat het vandaag maandag is, dan zouden sommigen van jullie claimen dat het dinsdag is, want men 'moet' het oneens zijn met Ali. Of desnoods verdraait men zijn woorden in dat Ali zou hebben geclaimd dat het vandaag dinsdag is, zoals jij nu doet met dat hij een hang heeft naar antisemitische denkbeelden.quote:Op maandag 27 januari 2025 10:52 schreef Bassie48 het volgende:
Het is voor iedereen nu wel duidelijk dat Ali een hang heeft naar antisemitische denkbeelden. Ze zijn nog niet zo expliciete om een melding te maken en te verzoeken deze niet-deugende user te bannen. Maar toch.
Gadverdamme ....
Welke kritiek is er precies op het Jodendom geuit?quote:Op maandag 27 januari 2025 11:28 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Nee, dat is niet voor "iedereen" "duidelijk". Uit zijn posts maak ik juist het tegenovergestelde op, hij ontkent het expliciet en legt het verschil uit. Kritiek op het jodendom (of christendom, islam enz.) maakt je geen anti-semitiet (of moslimhater), anders zou jij en meer users hier antisemieten zijn vanwege de felle kritiek op het OT. Ik krijg de indruk dat zelfs als Ali zou zeggen dat het vandaag maandag is, dan zouden sommigen van jullie claimen dat het dinsdag is, want men 'moet' het oneens zijn met Ali. Of desnoods verdraait men zijn woorden in dat Ali zou hebben geclaimd dat het vandaag dinsdag is, zoals jij nu doet met dat hij een hang heeft naar antisemitische denkbeelden.
En dat is wat hieris
Het antwoord weet je zelf, je hebt die discussie nota bene met Ali gevoerd: Ali zei dat de joodse autoriteiten hun messias hebben verworpen en dat hij de interpretaties daarover niet serieus neemt. Hierna insinueerde je dat hij "antisemiet" is, want "de antisemitische connotatie is voor eenieder helder.". Dat is niet voor "eenieder helder", het tegenovergestelde is juist duidelijk. Je trekt te pas en te onpas de antisemiet-kaart.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke kritiek is er precies op het Jodendom geuit?
Nee.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het antwoord weet je zelf, je hebt die discussie nota bene met Ali gevoerd: Ali zei dat de joodse autoriteiten hun messias hebben verworpen en dat hij de interpretaties daarover niet serieus neemt. Hierna insinueerde je dat hij "antisemiet" is, want "de antisemitische connotatie is voor eenieder helder.". Dat is niet voor "eenieder helder", het tegenovergestelde is juist duidelijk. Je trekt te pas en te onpas de antisemiet-kaart.
Bedankt voor je toelichtingquote:Op maandag 27 januari 2025 00:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers, het onderstaande is een rammelend verhaal dat met degelijke geschiedenis niets van doen heeft.
[…]
Wat is er niet logisch of antisemitisch aan de volgende redenering: Als Jezus de messias is, en bepaalde Joden verwerpen Jezus, dan verwerpen diezelfde Joden hun eigen messias. Als diezelfde Joden in hun boeken niet zien dat Jezus de messias is, begrijpen ze hun eigen boeken blijkbaar niet goed.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
De kritiek is tot nu toe:
- Joodse 'autoriteiten' hebben hun messias verworpen. (En doen dat wellicht nog).
- Joden begrijpen hun eigen boeken niet.
- Joden volhardden of volharden in ongeloof. (edit: verhard in ongeloof zelfs).
- Joden zien anderen als goyim.
Geen enkel punt hier betreft de praxis of inhoud van een religie. Het is een christelijke lezing van wat Joden zouden geloven en doen, niet wat daadwerkelijk geloofd of gedaan wordt. In die zin heeft het met religiekritiek geen moer te maken. Retoriek van de geblinddoekte Synagoga met gebroken lans.
Mijn inhoudelijke kritiek op dat geloof zou in het teken staan van bepaalde Mozaďsche wetten, bijvoorbeeld. Jeweetwel, iets dat daadwerkelijk en zichtbaar in die religie bestaat.
Omdat jij voor hen bepaalt wat de correcte interpretatie zou moeten zijn.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is er niet logisch of antisemitisch aan de volgende redenering: Als Jezus de messias is, en bepaalde Joden verwerpen Jezus, dan verwerpen diezelfde Joden hun eigen messias. Als diezelfde Joden in hun boeken niet zien dat Jezus de messias is, begrijpen ze hun eigen boeken blijkbaar niet goed.
Vertel mij nou eens wat daar hatelijk of onlogisch aan is.
Eerder verspreidde hij leugens over joden, die ik overigens ontkracht heb. Ook is de leer van zijn sekte doorspekt met antisemitisme. Zowel in 'de Grote Strijd' als de 28 geloofspunten met de 300 pagina's tellende uitwerking daarvan komt dat duidelijk naar voren. Gek dat mensen dan gaan denken dat Ali zelf ook antisemitisch is.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het antwoord weet je zelf, je hebt die discussie nota bene met Ali gevoerd: Ali zei dat de joodse autoriteiten hun messias hebben verworpen en dat hij de interpretaties daarover niet serieus neemt. Hierna insinueerde je dat hij "antisemiet" is, want "de antisemitische connotatie is voor eenieder helder.". Dat is niet voor "eenieder helder", het tegenovergestelde is juist duidelijk. Je trekt te pas en te onpas de antisemiet-kaart.
Het artikel in de link behandelt de verschillen voor wat betreft racisme tussen de Adventskerk in de 19e eeuw en de 20e eeuw.quote:
Er staat letterlijk "Als Jezus de messias is".quote:Op maandag 27 januari 2025 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat jij voor hen bepaalt wat de correcte interpretatie zou moeten zijn.
Iets waar je een enorme hekel aan hebt wanneer een paus dat doet.
Dat 'verhard zijn in ongeloof' een weinig 'lieflijke' opmerking is, ontgaat je verder kennelijk, zo ook de logica dat voor Joden de messias niet verworpen is omdat die volgens hen nog moet komen.
Je hanteert geschriften die Joden niet erkennen om hun eigen geschriften 'correct' te duiden. Ook dat is onlogisch.
In principe moeten Joden stoppen met het Jodendom om het wel correct te begrijpen, daar komt het op neer. Het is geen kritiek op religie, het is de volledige miskenning ervan.
Sorry maar wat een gezever.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het artikel in de link behandelt de verschillen voor wat betreft racisme tussen de Adventskerk in de 19e eeuw en de 20e eeuw.
Duidelijk komt naar voren dat het in de adventskerk van de 19e eeuw tegenover mensen met een bruine huidskleur niet veel aan de hand blijkt te zijn. Vanaf het begin van de 20e eeuw gaat het echter mis met de adventskerk voor wat betreft racisme naar donkere medemensen toe.
Dit staat dus even los van het feit dat zowel in het boek ‘de Grote Verdrukking / de Grote Strijd’ van Ellen White, de 28 geloofspunten en de 300-pagina tellende uitwerking van deze geloofspunten joden-haat binnen de adventskerk duidelijk naar voren komt. Dit heb ik eerder aangetoond en zal ik eventueel later verder op ingaan. Het gaat nu puur even om racisme binnen de gelederen van de adventskerk naar de ‘zwarte’ gemeenschap toe (persoonlijk haat ik het woord ‘zwart’ omdat ik nog nooit mensen heb gezien die zwart of wit zijn).
Het artikel gaat in op:
- Afdelingen van de Ku Klux Klan op Hogescholen van Adventisten
- Kruisverbrandingen van de Ku Klux Klan op Hogescholen van Adventisen.
- Rassenscheiding op Hogescholen van Adventisten
- Ontmoediging deelname demonstraties Burgerrechten door leiding Adventisten
- Sponsoring door diverse Adventskerken van de Ku Klux Klan tot in de jaren 80 van de vorige eeuw
- Onderdrukking van vrouwen en mensen met een bruine huidskleur binnen de adventskerk
- Kerkleiders van de adventskerk die spreken op bijeenkomsten van de Ku Klux Klan
- Verwijzing naar gedocumenteerde bronnen binnen de adventskerk die getuigen dat leden van de adventskerk deelnamen aan activiteiten van de Ku Klux Klan
Bron: https://spectrummagazine.(...)d-wave-ku-klux-klan/
Uitgever: Adventist Forum
Je presenteert het niet als zodanig. maar als feit.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er staat letterlijk "Als Jezus de messias is".
Dat is een axioma.
Probeer het nog eens.
Aha, oké.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je presenteert het niet als zodanig. maar als feit.
Wat antisemitisch is, en wat ik je ook al meerdere keren verhaald heb, is omdát jij en velen voor jou dat axioma als feit zien, kunnen en durven spreken over 'verharding in ongeloof' en het gegeven dat Joden hun eigen boeken niet zouden verstaan, vanwege die 'verharding'. Dat ze daarnaast ook niet-Joden als goyim zouden zien, onwaardig om zelfs maar te pogen te bekeren. Duurde niet lang om daarna uit te komen bij de godsmoordenaar-retoriek en de vergiftigde waterputten.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Aha, oké.
En nu een antwoord op de vraag aub: wat is er antisemitisch of onlogisch aan de uitspraak?
Dus als je gelooft dat Jezus de messias is, ben je een antisemiet. Want iedereen die dat gelooft, gelooft ook dat Joden die dit ontkennen er simpelweg naast zitten.quote:Op maandag 27 januari 2025 13:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat antisemitisch is, en wat ik je ook al meerdere keren verhaald heb, is omdát jij en velen voor jou dat axioma als feit zien, kunnen en durven spreken over 'verharding in ongeloof' en het gegeven dat Joden hun eigen boeken niet zouden verstaan, vanwege die 'verharding'. Dat ze daarnaast ook niet-Joden als goyim zouden zien, onwaardig om zelfs maar te pogen te bekeren. Duurde niet lang om daarna uit te komen bij de godsmoordenaar-retoriek en de vergiftigde waterputten.
Met religiekritiek heeft het inderdaad niets van doen; het is een eeuwenoud traditioneel christelijk denkbeeld ontwikkeld om te verklaren waarom Joden zich niet massaal bekeerden. Dat is niet vanwege religieuze standpunten, het is vanwege 'verharding in ongeloof'.
En dat is de antisemitische tendens die je simpelweg vanuit traditie hebt overgenomen. Naast nog een boel andere, zoals het menen te weten wanneer er sprake is van misleiding of demonische invloeden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |