quote:De dieetclub is er voor mensen die graag af willen vallen of op gewicht willen blijven. Hier vind en geef je elkaar steun, tips en motivatie!
Probeer elkaar niet af te branden, en sta ook open voor tips en nieuwe inzichten. We streven allemaal naar een gezond(er) lichaam en leven en proberen dat op de voor ons meest aangename manier te bereiken. Er zijn tenslotte vele wegen die naar Rome leiden!
Ik zag dat jij kwark met smaakjes lekkerder vindt (ik ook). Flav(our) drops zijn mijn uitkomstquote:
Heb je nog tips voor lekkere drops/waar te halen?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 07:12 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zag dat jij kwark met smaakjes lekkerder vindt (ik ook). Flav(our) drops zijn mijn uitkomst
Nog aanraders voor een merk toevallig?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 07:12 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zag dat jij kwark met smaakjes lekkerder vindt (ik ook). Flav(our) drops zijn mijn uitkomst
De blauwe bessen waren niet goed meerquote:Op maandag 6 januari 2025 14:25 schreef Sarabi het volgende:
Ik meld me ook maar weer eens hier
Grootste winst valt hier te halen in minder alcohol drinken. Afgelopen 2 maanden bijna elke dag wel iets gedronken![]()
Verder in december ook veelste weinig groente/fruit gegeten dus dat moet ook beter.
Lijstje voor vandaag:
L: 2 mini empanades en 3 mini baos (dit moest nog op)
D: vega chicken tenders, zoete aardappelfriet en appelmoes
T: proteīne toetje en blauwe bessen
Ik zou het dan bij de honing houden, als ik het juist begrepen heb, is idee van die zoetstof dat je lichaam er verder niets mee kan, dus dat het onverwerkt naar buiten komt.quote:Op maandag 6 januari 2025 20:54 schreef Seven. het volgende:
Ik zit te kijken naar Natrena. Heeft dit wel zin met 385kcal per 100 gram? 88g koolhydraten waarvan 5,1g suikers. Wat zijn die koolhydraten dan?
Ik vergelijk even met 100g honing:
304kcal koolhydraten, 82g suiker.
En gewoon suiker: 385 kcal op 100g suiker.
Ik gebruik zelf weinig suiker, meestal ga ik voor honing. Maar is er qua samenstelling iets te halen door dat te vervangen door Natrena?
Ik gebruik flavour powder van ESN. Ben echt groot fan!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nog aanraders voor een merk toevallig?
Ik heb alleen ervaringen met Fitbit, maar dat valt zeker niet onder een eenvoudig bandje?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:40 schreef Morgane89 het volgende:
Even een crosspost met het sport-workout-eettopic:
Heeft iemand hier een tip voor een eenvoudige, maar goed werkende stappenteller? Dit mag zowel een Android-app zijn als een fysiek 'bandje'; ik heb geen idee wat het beste werkt.
Project Gezond.quote:
Dank je, maar waarschijnlijk niet nee. Ik heb geen andere functies nodig en wil daar dus eigenlijk ook niet voor betalen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:44 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaringen met Fitbit, maar dat valt zeker niet onder een eenvoudig bandje?
xiaomi smart band 9 werkt prima plus nog veel andere handige dingen en aardig goedkoop.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:40 schreef Morgane89 het volgende:
Heeft iemand hier een tip voor een eenvoudige, maar goed werkende stappenteller? Dit mag zowel een Android-app zijn als een fysiek 'bandje'; ik heb geen idee wat het beste werkt.
Hahaha, die review!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik zou het dan bij de honing houden, als ik het juist begrepen heb, is idee van die zoetstof dat je lichaam er verder niets mee kan, dus dat het onverwerkt naar buiten komt.
En nu zit ik met m'n hoofd weer bij de beste Amazon review ooit.
https://www.amazon.com/review/R2JGNJ5ZPJT4YC
Maar goed, even los daarvan: zolang je niet potten honing per dag leeg lepelt, zal dat geen enorme impact hebben. Dan lijkt de bodemdrift met zakjes pinda een betere om eerst aan te pakken.
Ik ben happy met m'n fitbit maar misschien komt jouw vraag nog terug in het tracker topic?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:40 schreef Morgane89 het volgende:
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:30 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Heb je nog tips voor lekkere drops/waar te halen?
Mijnes komen van myprotein geloof ik.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nog aanraders voor een merk toevallig?
Ik eet vanaf morgen weer vegan. Dit zijn restjes vannde feestdagen.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:38 schreef vlindertje89 het volgende:
CotS, wil je vega of vegan eten? Geen oordeel verder - ik denk dat het niemand hier ook maar iets kan schelen of je wel of geen vis/vlees/dierlijke producten eet - maar je had het over vegan en daarbij moet je wel echt op vitamine tekorten letten. En ik zie wel ei in je lijstje, vandaar even navragen.
Hoeveel eieren heb je vanmiddag? Ik zie in je lijstje weinig eiwit; dat kan het juist moeilijker maken om je aan je lijst te houden, omdat eiwit (net zoals vet en vezels) verzadigt. Je lijstje voelt ook als weinig kcal, maar dat ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheden en of je de eieren/aardappels bakt in olie of niks etc dus dat is wat moeilijker inschatten zo.
Ahh, fijn dat je al heel bewust bent van en bezig bent met de voedingsstoffenquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik eet vanaf morgen weer vegan. Dit zijn restjes vannde feestdagen.
'k Heb een boek waarin precies staat welke producten je moet eten voor welke missende voedingsstoffen. Die raadpleeg ik
En niet geheel vegan; ik slik multivitamins
Ik gooi drie eieren bij de roerbaksel
Dan zijn ze op
En ik roerbak ook de aardappels vanavond. Dus het komt kcalgewijs wel goed
Ik gooi het zo even in de app van het voedingscentrum voor duidelijkheid.
Die voedingscentrum app is voor mij geen trigger gelukkigquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:51 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ahh, fijn dat je al heel bewust bent van en bezig bent met de voedingsstoffen.
En niet alleen voor mij in de app gaan gooien nu he, het viel me op maar zoals gezegd kcal is moeilijk schatten zonder hoeveelheden etc. Dus als jij niet twijfelt, dan is het ook prima, je hoeft je voor niemand te verantwoorden (ik weet dat je een tijd bewust geen kcal geteld hebt om daar niet teveel mee bezig te zijn, dus wil je niet alsnog die kant op duwen als je dat juist expres niet doet).
Ah fijn dat die geen trigger isquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Die voedingscentrum app is voor mij geen trigger gelukkig
Even een weekje bijhouden. Dan weet ik of ik het goed genoeg doe.
En ik weet het; proteīne zijn voor mij een uitdaging. Daar moet ik gewoon erg op letten
Een ding weer ik wel; het voelt als genoeg en niet als mezelf ontzeggen
Lekker lijstje! Moest die laatste even googlelen (je dinner)quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:03 schreef Sarabi het volgende:
Lijstje:
L: 2x no fairytale wraps met veel groente en gerookte kip
D: gyoza's
T: proteīne toetje en 2x peer
In die warps zitten b.v. biet of paprika verwerktquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Lekker lijstje! Moest die laatste even googlelen (je dinner)
Is een fairytale wrap een specifiek recept of een merk? Sorry nieuwsgierig
Oh! Weer wat geleerdquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:20 schreef Questular het volgende:
[..]
In die warps zitten b.v. biet of paprika verwerkt
[ afbeelding ]
De paprika is erg lekker, mijn kinderen zijn gek op wraps, ik koop deze dan voor mezelfquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:20 schreef Questular het volgende:
[..]
In die warps zitten b.v. biet of paprika verwerkt
[ afbeelding ]
Daar is dit topic ook fijn voorquote:
Succes morgen! Hopelijk ben je blij met het resultaatquote:Op woensdag 8 januari 2025 14:29 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb al drie weken de sportschool niet van binnen gezien. Eerst dagen voor kerst druk met werk, toen kerst, toen paar dagen Londen, en daarna ooglidcorrectie, waarna je ook niet mag sporten. Morgen gaan de hechtingen eruit, dus dan hoop ik in ieder geval weer cardio te mogen doen.
En ik heb me voorgenomen om als ik weer echt aan de slag ga met krachttraining (zsm) ook mijn eten eens te gaan tracken in myfitnesspall. Gewoon om weer eens inzicht te krijgen in wat ik nu precies binnenkrijg, zowel aan kcal als verdeeld over de macro's.
Het is ook niet makkelijk. Je bent er in ieder geval bewust mee bezig in plaats van je kop in het zand.quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vandaag ging het eten niet goed...
Baal echt van mezelf
Teveel
Moet denk ik ontbijten en niet met elke maaltijd wachten tot ik echt erg hongerig ben
Dus morgen
Ontbijt, lunch, avondeten, tussendoortje in de avond
Dat laatste wil ik stapsgewijs afleren. Alleen dat moet niet in een keer
Ik denk dat ik voorbij de hechtingen en pleisters kijkend al blij ben!quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Succes morgen! Hopelijk ben je blij met het resultaat
Ik zou juist een extra tussendoortje aanradenquote:Op woensdag 8 januari 2025 21:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Baal echt van mezelf
Teveel
Moet denk ik ontbijten en niet met elke maaltijd wachten tot ik echt erg hongerig ben
Dus morgen
Het hangt natuurlijk sterk af van wat je begeleiding ook aangeeft, maar tussendoortjes zijn niet per definitie slecht. Op zich maakt het je lichaam qua brandstof niet heel veel uit hoe vaak er getankt wordt, of dat nu één keer op een dag is of, weet ik het, zes tot acht keer. Net wat je eigen voorkeur daarin is. Punt is dan wel dat je je dagelijkse inname over meer momenten verspreid, dus het kan even uitzoeken zijn wat dan handig is om te eten. Als het je voornamelijk gaat om wat maagvulling of het idee dat je wat hebt kunnen kauwen, kan iets als komkommer of paprika een prima optie zijn, dat heeft verder (vanuit een "ik wil gewicht kwijt"-oogpunt) nul impact op de rest van je maaltijden.quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Baal echt van mezelf
Teveel
Dus morgen
Zien posten doet posten.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:45 schreef UIO_AMS het volgende:
Wat gaat het hier opeens weer hard. Heeft zeker niets met goede voornemens te maken?![]()
Gewicht start weddenschap (06-07-2024): 94,9 kg.
Doelgewicht weddenschap (5% afvallen): 90,1 kg.
Gewicht vanmorgen 09-01-2024: 90,3 kg.
De feestdagenkilo's zijn er dus weer af. Op naar de 89kg! Wellicht is dat morgen al, want vanavond start het 50+ badmintonnen weer.
Ik heb er geen begeleiding voorquote:Op donderdag 9 januari 2025 08:53 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk sterk af van wat je begeleiding ook aangeeft, maar tussendoortjes zijn niet per definitie slecht. Op zich maakt het je lichaam qua brandstof niet heel veel uit hoe vaak er getankt wordt, of dat nu één keer op een dag is of, weet ik het, zes tot acht keer. Net wat je eigen voorkeur daarin is. Punt is dan wel dat je je dagelijkse inname over meer momenten verspreid, dus het kan even uitzoeken zijn wat dan handig is om te eten. Als het je voornamelijk gaat om wat maagvulling of het idee dat je wat hebt kunnen kauwen, kan iets als komkommer of paprika een prima optie zijn, dat heeft verder (vanuit een "ik wil gewicht kwijt"-oogpunt) nul impact op de rest van je maaltijden.
Een echt hongergevoel zou ik proberen te voorkomen, dan is het beter om een vast ritme aan te houden. En ja, dat is lastig, ik ben recent (weer) op onderzoek gestuit waaruit blijkt dat er daadwerkelijk een verschil is in hongersignalen krijgen. "Normale" mensen krijgen blijkbaar eerst een paar hints dat het tijd wordt voor wat voedsel in plaats van een "niks aan de hand, niks aan de hand, niks aan de hand HONGER...ETEN...NU".
De literbak ongezoete sojayoghurt van de Albert Heijn is ¤1,50 dus even duur als een liter koeienyoghurt. En hartstikke gezond: veel eiwit, weinig suiker. Ik doe er zelf wel iets van fruit of een beetje limonadesiroop in, want op zichzelf smaakt het niet echt ergens naar en de textuur is wel wat klonterig. Maar betaalbaar en gezond dus!quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb er geen begeleiding voor
Het is dat hongergevoel met mijn meds nogal ... onhandig is. Clozapine is berucht om de honger. Gelukkig heb ik er 95% van de tijd geen last van heb, maar als ik zo'n dag heb...
Hoort erbij, niks aan te doen. Dan is groente knagen wel een goede om te proberen.
Volgens mij doe ik het goed op drie á vier eetmomenten. In de avond wil ik gewoon knagen, dus ik ga maandag bij de boodschappen wat komkommer en snoepgroentes halen. Eventueel even kijken of er in de winkel er iets is als vegan yoghurt/kwart/oid. Even meer eitwitten en voedingsstoffen erbij(dan is mijn eiwitprobleem ook opgelost. Mits ik dat spul kan betalen)
Oooooh die yoghurt kan ik betalen ja!quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:56 schreef Tele6 het volgende:
[..]
De literbak ongezoete sojayoghurt van de Albert Heijn is ¤1,50 dus even duur als een liter koeienyoghurt. En hartstikke gezond: veel eiwit, weinig suiker. Ik doe er zelf wel iets van fruit of een beetje limonadesiroop in, want op zichzelf smaakt het niet echt ergens naar en de textuur is wel wat klonterig. Maar betaalbaar en gezond dus!
Qua betaalbare snoepgroente ben ik momenteel fan van de halvekilozakken geschrapte wortels uit de koeling van de supermarkt. Winterpeen vind ik te taai. Geschrapte wortels zijn goedkoper dan snackwortels, maar wel knapperig en smaakvol. Het is een hoop geknaag om ze op te krijgen dus dat vult wel goed.
quote:Op donderdag 9 januari 2025 12:45 schreef Blues het volgende:
Puntpaprika's (geel en rood) in zo'n zak zijn mss ook niet duur? En heerlijk om zo te knabbelen of gesneden op je brood met bijv. veganzuivelspread. Die combi is ook
Zorgen zijn niet nodigquote:Op donderdag 9 januari 2025 13:23 schreef exode het volgende:
Wacht even, is je doel 1200 kcal? Daar zou ik echt enorme dips en vreetkicks van krijgen. En je lichaam gaat in 'sla alles op wat je binnenkrijgt' stand. Dat betekent dat je snel aankomt als je wat meer gaat eten.
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar als ik lees hoe je ermee worstelt maak ik me wel zorgen.
Wel vaak in de bonus dus ik koop ze nooit voor de volle mep.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:30 schreef Blues het volgende:
Die beef jerkey is hartstikke lekker maar ook hartstikke duur
Ik haal ze altijd bij de actionquote:Op donderdag 9 januari 2025 17:30 schreef Blues het volgende:
Die beef jerkey is hartstikke lekker maar ook hartstikke duur
Erg benieuwd naar jouw ervaringen met Saxenda. Ik wil zelf ook graag Mounjaro proberen voor 1-2 maanden, zodat ik gezonde gewoontes in kan slijten. Ik heb alleen geen obesitas volgens BMI en buiten de overgang ook niet echt serieuze gezondheidsklachten. Ik vermoed wel insulineresistentie, maar ik weet zo niet hoe ik dat vast kan laten stellen (dat zou dan m'n onderliggende gezondheidsklacht zijn waarmee ik hopelijk een recept kan krijgen).quote:Op zaterdag 11 januari 2025 11:35 schreef quo_ het volgende:
Ik kom een tijdje meelezen en misschien wel posten dus ik introduceer mezelf even.
Ben een man van (royaal) middelbare leeftijd en de laatste 20 jaar heb ik een gewicht varierend tussen de 85 en 105 kilo. Ik heb dus een ruime ervaring in het afvallen en aankomen. Ik weet hoe het werkt, overgewicht is het gevolg van meer energie binnen krijgen dan dat je verbrandt. Moeilijker is het niet.
Op eigen kracht lukt het me altijd goed om zo'n 250 gram per week kwijt te raken maar dat een volledig jaar aan één stuk volhouden is nog nooit gelukt. En het erbij eten gaat minimaal 2x zo snel
In periodes dat ik wil afvallen tel ik nauwgezet de kCal. Eerder hield ik een excelbestand bij maar tegenwoordig doe ik dat met de app van het voedingscentrum. Voordeel daarvan is dat je ook goed kunt monitoren hoe je het met de essentiele bouwstoffen doet zodat je eventueel kunt bijsturen met supplementen of voeding.
Sinds eind november ben ik weer "bezig" maar deze keer speel ik een beetje vals omdat ik er Saxenda bij gebruik. In verband met een ander medisch probleem heb ik nu meer haast om kilo's kwijt te raken en heb dit middel i.o.m. de huisarts voorgeschreven gekregen. Ik betaal het gewoon zelf dus heb er geen schuldgevoel over. (kosten 250 euro per maand)
Ik ga als een speer (van 101 naar 94 in 7 weken) hetgeen overigens precies na te rekenen is. Bij mijn dagelijkse besparing op de caloriebehoefte van ongeveer 1000 kCal heb je het over 7000 kCal per week en 7000 kCal=1 kilo. En dat alles zonder een greintje hongergevoel !
De kunst is om, als straks het dagelijkse inspuitfeestje is afgelopen, door te gaan met (ongeveer) hetzelfde patroon van eten en bewegen. In theorie heb ik dat al in beeld: 3x daags een normale niet te grote maar wel gezonde maaltijd en alle emotie-eetmomenten achterwege laten. En geen dagelijks blikje bier maar hooguit 1 of 2 in het weekeinde. Nu de praktijk nog...…..
Hoe slijten gezonde gewoontes er op die manier in?quote:Op zondag 12 januari 2025 12:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Erg benieuwd naar jouw ervaringen met Saxenda. Ik wil zelf ook graag Mounjaro proberen voor 1-2 maanden, zodat ik gezonde gewoontes in kan slijten.
Dat vind ik ook altijd een beetje het lastige van maagverkleiningen. Kijk als iemand echt heel zwaar is snap ik dat dit helpt om relatief snel gewicht te verliezen. Maar ik zie ook genoeg mensen om me heen die dan een maagverkleining nemen en vervolgens nog steeds ongezond eten. Vallen vaak wel af, want er past gewoon minder in de maag, maar op de lange termijn gaat het natuurlijk niet helpen.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:59 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hoe slijten gezonde gewoontes er op die manier in?
De eerste maand ben je te misselijk om te eten en daarna krijg je nauwelijks een hap door je keel.
Ik vind het goed dat mensen die te dik zijn dit gebruiken en zo afvallen. Maar het is geen middel waardoor je volgens mij gezonde gewoontes aanleert.
Maar bij een maagverkleining moet je wel je best doen om er doorheen te eten. Maar het kan zeker....quote:Op zondag 12 januari 2025 14:08 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd een beetje het lastige van maagverkleiningen. Kijk als iemand echt heel zwaar is snap ik dat dit helpt om relatief snel gewicht te verliezen. Maar ik zie ook genoeg mensen om me heen die dan een maagverkleining nemen en vervolgens nog steeds ongezond eten. Vallen vaak wel af, want er past gewoon minder in de maag, maar op de lange termijn gaat het natuurlijk niet helpen.
Zelfs ooit bij een Engels tv programma een man gezien die ook een maagverkleining had gehad en tijdens het eten even ging overgeven zodat ie verder kon eten
Zeker waar, maar uiteindelijk gaat het inderdaad om gezonde gewoontes. Of je nu een maagverkleining neemt, medicijnen of het 'zelf' doet (nu wil ik niet insinueren dat de andere mensen het niet zelf doen, maar je snapt wat ik bedoel), zonder gezonde gewoontes gaat het eventueel verloren gewicht er gewoon weer aankomen.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:13 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Maar bij een maagverkleining moet je wel je best doen om er doorheen te eten. Maar het kan zeker....
Nu lees ik bij Seven over iemand die niet te dik is maar dit 'wonder'medicijn wil om gezond te leren eten. En daar is dit volgens mij niet het middel voor. Ik zie goede resultaten bij veel mensen om mij heen. Maar zodra ze stoppen is het een ander verhaal.
Ik ben van mening dat de samenleving niet hoeft op te draaien voor de (forse) kosten van mensen die niet in staat zijn hun calorie-inname af te stemmen op hun caloriebehoefte. Dus ik vind het daarom prima dat ik het ook zelf moet betalen.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Erg benieuwd naar jouw ervaringen met Saxenda. Ik wil zelf ook graag Mounjaro proberen voor 1-2 maanden, zodat ik gezonde gewoontes in kan slijten. Ik heb alleen geen obesitas volgens BMI en buiten de overgang ook niet echt serieuze gezondheidsklachten. Ik vermoed wel insulineresistentie, maar ik weet zo niet hoe ik dat vast kan laten stellen (dat zou dan m'n onderliggende gezondheidsklacht zijn waarmee ik hopelijk een recept kan krijgen).
Heb je veel bijwerkingen? Met 1000kCal per dag korten, hoe zie je de haalbaarheid als je stopt met Saxenda?
En waarom zou je je schuldig voelen? Je hebt niet voor niks een recept gekregen.
Die snap ik even niet? Als je stopt met de medicijnen dan kom je toch gewoon weer aan als je meer eet dan je verbrandt?quote:Op zondag 12 januari 2025 14:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Voor mij betekent het dat ik zo'n 500 tot 1000 kCal per dag extra kan nemen zonder echt aan te komen.
Ieder mens heeft een basisbehoefte aan energie waarbij je niet afvalt en niet aankomt. Deze behoefte is afhankelijk van o.a. geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en activiteitenniveau.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:40 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Die snap ik even niet? Als je stopt met de medicijnen dan kom je toch gewoon weer aan als je meer eet dan je verbrandt?
En ja het klopt je hebt dan de buffer van je afgevallen kilo's maar op een gegeven moment zit je dan weer aan je begingewicht.
Als je na een tijdje dieten de extra calorien gaat "besteden" aan koolhydraten (zoals bijv. wit brood, suikers, alcohol) heb je inderdaad de kans dat er vetreserves aangelegd worden door het lichaam.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:30 schreef exode het volgende:
Maar, sorry leek op dat gebied, kom je daarna niet sneller aan? Je lichaam gaat na een crashdieet ook in een stand van 'alles wat binnenkomt omzetten in vet'.
Hopelijk blijf je straks ook hier posten als je er mee stopt. Klinkt wel heel leerzaam voor ons, hoe je het dan gaat aanpakken.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als je na een tijdje dieten de extra calorien gaat "besteden" aan koolhydraten (zoals bijv. wit brood, suikers, alcohol) heb je inderdaad de kans dat er vetreserves aangelegd worden door het lichaam.
Dus voorzichtig met extra inname en liever wat extra vetten en eiwitten eten.
Voor mij is de gezonde gewoonte vooral niet meer zo verschrikkelijk veel snaaien. Daar wen je op zich binnen een paar weken aan. Dus eigenlijk moet ik zeggen: ongezonde gewoonte doorbreken.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:59 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hoe slijten gezonde gewoontes er op die manier in?
De eerste maand ben je te misselijk om te eten en daarna krijg je nauwelijks een hap door je keel.
Ik vind het goed dat mensen die te dik zijn dit gebruiken en zo afvallen. Maar het is geen middel waardoor je volgens mij gezonde gewoontes aanleert.
Ik ben bang dat je van een koude kermis thuis gaat komen als je dat oprecht geloofd.quote:Op zondag 12 januari 2025 19:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Voor mij is de gezonde gewoonte vooral niet meer zo verschrikkelijk veel snaaien. Daar wen je op zich binnen een paar weken aan. Dus eigenlijk moet ik zeggen: ongezonde gewoonte doorbreken.
Ik denk dat het bij 99,99% zo is.quote:Op zondag 12 januari 2025 20:22 schreef exode het volgende:
Bij mij was het aankomen nooit een hongerkwestie maar mentaal; snaaien.
Mooie genuanceerde postquote:Op zondag 12 januari 2025 20:59 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik ben an sich niet tegen medicatie, zeker bij personen met (ernstige) obesitas waarbij andere opties niet (voldoende) gewerkt hebben of vanwege medische redenen meer haast is met het bereiken van een gezond gewicht. Er is echt wel voldoende bewijs dat bij personen met obesitas het vetweefsel 'ziek' is en daardoor allerlei andere processen in het lijf ontregeld zijn, wat afvallen lastiger maakt, en tegelijkertijd de kans op andere medische problemen juist groter maakt. Dat we nu iets hebben om bij deze mensen dat proces beter te laten verlopen/te ondersteunen zodat zij sneller weer gezonder kunnen worden en een verminderd risico hebben op al die andere medische problemen vind ik fantastisch. Ook omdat dat er vervolgens ook voor zorgt dat de processen in het lijf weer normaliseren, wat op de 'normale' manier op gewicht blijven/afvallen weer mogelijk maakt. Een gezondere leefstijl zal ook dan natuurlijk nodig zijn om op gewicht te blijven.
In andere gevallen kan het vast ook nuttig zijn, en helpen, maar zie ik minder de medische noodzaak om het op die manier te doen, en denk ik ook dat stap voor stap je leefstijl aanpassen tot langduriger succes leidt. Als je het snaaien kunt afleren zonder dat je hongerprikkel tijdelijk medisch onderdrukt wordt, blijft dat denk ik langer succesvol. Maar tegelijkertijd werkt iedereen anders en zijn er vast ook mensen voor wie zoiets wél een goede kickstart kan zijn en voor wie de snelle resultaten en 'automatisch' andere gedragingen vertonen aan het begin net dat zetje geven om dat ook na stoppen vol te blijven houden. Dus wie ben ik om daar dan over te oordelen - mits het gaat om zelf betaald en niet om een medicijn waar tekorten van zijn voor mensen die het om medische redenen nodig hebben (zoals als diabetesmedicatie).
Mijn lijst vandaag:
O: 3 volkoren bth, 1 cottage cheese, 1 tomatentapenade, 1 oude kaas pesto dip
L: andijviestamppot met mosterd (de rookworst bleek al over datum)
T: 2 volkoren bth, 1 cottage cheese, 1 tomatentapenade
D: 250g broccoli, woknoedels, lepel ketjap manis
T: restje skyr, tarwezemelen, tasty basics muesli, 15g amandelen/walnoten/cashewnoten
Thanksquote:Op zondag 12 januari 2025 21:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooie genuanceerde post.
Hopelijk word je niet ziek van die worst! Maar verder gezond dagje gehad.
Ik denk ook zeker dat dit hier besproken moet kunnen worden. Maar ook dat mensen daar kritisch over mogen zijn. En laten we eerlijk zijn, meestal zijn we allemaal kritisch/hebben bedenken als iemand het niet op de 'standaard' manier doet omdat niemand dat gewend is. Maar ik ben zeker ook benieuwd hoe dit voor jou/jullie gaat verlopen dus hou ons zeker op de hoogte!quote:Op zondag 12 januari 2025 21:36 schreef Seven. het volgende:
Ik vind dat iedereen hier Mounjaro, Ozempic, Saxenda en Wegovy gewoon moet kunnen bespreken. Jammer dat dat niet kan zonder dat het herhaaldelijk op wilskracht, jarenlang vreten, geen wondermiddel en koude kermis gegooid wordt.
Ik blijf me inlezen en @:quo_ dank voor het delen van jouw ervaring hiermee! Hopelijk lukt het je om voorgoed af te rekenen met de kilo's.
Volgens mij stel ik gewoon normale vragen toch?quote:Op zondag 12 januari 2025 21:36 schreef Seven. het volgende:
Ik vind dat iedereen hier Mounjaro, Ozempic, Saxenda en Wegovy gewoon moet kunnen bespreken. Jammer dat dat niet kan zonder dat het herhaaldelijk op wilskracht, jarenlang vreten, geen wondermiddel en koude kermis gegooid wordt.
Ik blijf me inlezen en @:quo_ dank voor het delen van jouw ervaring hiermee! Hopelijk lukt het je om voorgoed af te rekenen met de kilo's.
Daarom vraag ik me af of 1-2 maanden niet veel te kort is om nieuwe gewoonten in te slijten. In het algemeen is het al kort en ik denk zeker voor eten en drinken. Iets dat je je leven lang meermaals per dag doet. Tel daarbij op dat je niet meteen resultaat ziet/voelt van een chocolaatje meer of minder en zie daar… het lastige! Als ik een dag mijn stretch oefeningen niet doe, dan voel ik dat meteen na het opstaan. Als ik me een dag (weer eensquote:Op zondag 12 januari 2025 22:47 schreef Sarabi het volgende:
Maar met roken maak je de keuze om het helemaal niet meer te doen.
Je kan niet stoppen met eten....
Van wat ik om mij heen zie is het stoppen met roken ook een stuk makkelijker dan een gezonde relatie met eten te krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb in de vakantie het boek VET belangrijk gelezen. Aanrader als je niet terugschrikt voor af en toe een wat ingewikkeld verhaalen meer wilt lezen over hoe complex het is.
Bespreekbaar moet het absoluut zijn, maar dat gaat twee kanten op natuurlijk. Ik zet ook m'n vraagtekens bij hoe blijvend de resultaten gaan zijn na een kuur van een maand of twee/drie, want in mijn beleving is het eenzelfde tactiek als een crashdieet.quote:Op zondag 12 januari 2025 21:36 schreef Seven. het volgende:
Bij een crashdieet moet je al je mentale energie inzetten om het weken- of maandenlang honger lijden te doorstaan.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Bespreekbaar moet het absoluut zijn, maar dat gaat twee kanten op natuurlijk. Ik zet ook m'n vraagtekens bij hoe blijvend de resultaten gaan zijn na een kuur van een maand of twee/drie, want in mijn beleving is het eenzelfde tactiek als een crashdieet.
Zelf heb ik nooit een crashdieet gevolgd, dus geen idee wat de mentale impact verder is. Die is imo ook niet heel erg relevant, ik zie de valkuilen meer in het "het gewicht is er af en nu moet ik m'n planning daadwerkelijk gaan uitvoeren".quote:Op maandag 13 januari 2025 11:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bij een crashdieet moet je al je mentale energie inzetten om het weken- of maandenlang honger lijden te doorstaan.
Ik kan me voorstellen dat op het moment dat je de eindstreep bereikt hebt je niet goed scherp hebt dat het dan pas begint.
Met behulp van medicatie is het afvallen zelf niet moeilijk. Die periode moet je m.i. zien als voorbereiding van het echte startmoment, de laatste spuit die je krijgt. En zoals eerde gepost de tijd gebruiken om te leren over wat je eet, hoeveel en bepalen wat je echt nodig hebt.
Proteīne toetje werd warme chocolademelk met slagroom, qua kcal ging dat prima.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:31 schreef Sarabi het volgende:
Afgelopen week gemiddeld per dag 150 kcal minder binnen gekregen dat ik had verbrand. Dus dikke prima.
Lijstje:
L: omelet op 1 volkoren pistolet 2 spiegeleieren op 2 volkoren boterhammen
D: kikkererwten-bloemkoolstoof met naan
T: proteīne toetje en mango
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga de komende tijd meer wandelen en beter op eiwitten en proteine letten. Tips voor tussendoortjes zijn welkom.
Proteine is toch gewoon het engelse woord voor eiwitten?quote:
Je hebt helemaal gelijkquote:Op dinsdag 14 januari 2025 09:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Proteine is toch gewoon het engelse woord voor eiwitten?
Is het ook als je het mij vraagt.quote:Op zondag 12 januari 2025 22:47 schreef Sarabi het volgende:
Maar met roken maak je de keuze om het helemaal niet meer te doen.
Je kan niet stoppen met eten....
Van wat ik om mij heen zie is het stoppen met roken ook een stuk makkelijker dan een gezonde relatie met eten te krijgen.
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:12 schreef Questular het volgende:
Meer dan 750 gram per weet is toch ook niet nodig? Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
Ik ook inderdaad. 500 gram hou ik als max/ideaal aan. Wil zo veel mogelijk spiermassa behouden en het liefst zelfs wat opbouwen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:12 schreef Questular het volgende:
Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
Succes, gaat je vast lukkenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:23 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.
Nog steeds is mijn energie inname op 6 van de 7 dagen negatief en ik kom juist weer aan.
En goed om te weten is dat ik echt nog wel 25 kilo af 'moet' cq 'wil' vallen. Het gaat dus niet om een paar kilo.
Wat lastig. Heb je een keer laten onderzoeken hoe dat kan? Want theoretisch is het natuurlijk gewoon 3500 kcal tekort is -0,5 kg.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:23 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.
Nog steeds is mijn energie inname op 6 van de 7 dagen negatief en ik kom juist weer aan.
En goed om te weten is dat ik echt nog wel 25 kilo af 'moet' cq 'wil' vallen. Het gaat dus niet om een paar kilo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En on the bright side: ik ben nog steeds 17 kilo lichter dan toen ik 2 jaar geleden startte. Ik kan weer stoeien en voetballen met mijn kinderen. Ik kan de trap op zonder buiten adem te zijn. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen etc etc. Dus echt, ik loop hier nu enorm te klagen, maar ik weet en zie en voel dat het zoveel beter gaat.
Als we als gezin iets actiefs gaan doen, kan ik meedoen ipv op de zijlijn meekijken. Dat is me ontzettend veel waard.
Heh, interessante inzichten. Toevallig zijn beide van de observeringen ook op mij van toepassing (normale temp is een lage 36C en stoelgang heeft zich nooit "normaal" gedragen), dus N=+1 zou ik zeggen?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:01 schreef sigme het volgende:
De berekening van hoeveel calorieën je verbrandt is zéér theoretisch; mensen wijken (allemaal) nogal af van het gemiddelde gemiddelde.
Daarnaast is ķķk de berekening van de calorische waarde van voedingsmiddelen een punt van aandacht. Die is *niet* theoretisch, die is heel precies te meten: een calorie is de hoeveelheid warmte die opgewekt wordt als je het betreffende voedingsmiddel verbrandt (in de fik steken dus, letterlijk. en dan meten hoeveel warmer een pan water daarboven wordt). Dat is heel precies.
Maar als je dan dat voedingsmiddel in een mens stopt, wordt het opeens weer een individuele zaak. Hormonen, darmwerking, microbiooom - die maken hoeveel calorieën je daadwerkelijk weet los te peuteren uit die maximaal mogelijke verbrandingswaarde.
Mij valt vaak op dat mensen die makkelijk dik worden (en blijven) vaak een relatief lage lichaamstemperatuur hebben. Want ook daarin is de standaard een gemiddelde, waar individuen makkelijk een graadje van afwijken. Moet je dat eens naast de betekenis van het woord ' verbrandingswaarde' van voeding leggen.
Wat me ook vaak opvalt van mensen die makkelijk dik worden/blijven, is hun opmerkingen over de stoelgang. Dat klinkt voor mij alsof zij veel vaker een stoelgang hebben die mij buitengewoon ongezond klinkt.
De energie die in een mens gaat kan volgens mij op 4 manieren verbruikt worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:01 schreef sigme het volgende:
De berekening van hoeveel calorieën je verbrandt is zéér theoretisch; mensen wijken (allemaal) nogal af van het gemiddelde gemiddelde.
Daarnaast is ķķk de berekening van de calorische waarde van voedingsmiddelen een punt van aandacht. Die is *niet* theoretisch, die is heel precies te meten: een calorie is de hoeveelheid warmte die opgewekt wordt als je het betreffende voedingsmiddel verbrandt (in de fik steken dus, letterlijk. en dan meten hoeveel warmer een pan water daarboven wordt). Dat is heel precies.
Maar als je dan dat voedingsmiddel in een mens stopt, wordt het opeens weer een individuele zaak. Hormonen, darmwerking, microbiooom - die maken hoeveel calorieën je daadwerkelijk weet los te peuteren uit die maximaal mogelijke verbrandingswaarde.
Mij valt vaak op dat mensen die makkelijk dik worden (en blijven) vaak een relatief lage lichaamstemperatuur hebben. Want ook daarin is de standaard een gemiddelde, waar individuen makkelijk een graadje van afwijken. Moet je dat eens naast de betekenis van het woord ' verbrandingswaarde' van voeding leggen.
Wat me ook vaak opvalt van mensen die makkelijk dik worden/blijven, is hun opmerkingen over de stoelgang. Dat klinkt voor mij alsof zij veel vaker een stoelgang hebben die mij buitengewoon ongezond klinkt.
Ziet er als een normale lijst uitquote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
O. 2 boterhammen met Kips Vega smeerworst
L. 2 boterhammen sandwichspread
T. Soja yoghurt met een klein handje muesli (nog niet zeker, als ik trek krijg)
D. Champignons, paprika, vegan kipstukjes en mie. Beetje saus (misschien de saus dan. Even kijken in de eetmeter hoeveel kcal het is).
Dit voelt als heel erg veel... maar ik moet wel weer normaal koken van mezelf... Anders verval ik in slechte gewoontes... Dus even een paar dagen "gewoon" eten en eens zien wat er gebeurt met de weegschaal
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:11 schreef exode het volgende:
Als kind ben ik onderzocht omdat ik niet bepaald slank was maar wel een nogal energiek leven had en niet snoepte. Dit verhaal is natuurlijk nog veel langer en genuanceerder maar het komt erop neer dat het vreemd was dat ik een stuk meer woog dan bij mijn levenswijze paste.
Daar kwam toen niets uit.
Het afgelopen jaar heb ik om en nabij de 15 onderzoeken gehad, vooral in het ziekenhuis. Ben wel een tijdje klaar met ziekenhuizen.
Qua stress, tjaIk bedoelde ook niet zozeer meer onderzoeken etc, want weet dat je er daar inderdaad al een hoop van gehad hebt. Meer dat het zou kunnen dat het overgewicht (afhankelijk van hoeveel het is, dat weet ik natuurlijk niet) wat processen in je lijf heeft aangepast waardoor het moeilijker voor je is om af te vallen. En dat er dus medicatie is die daar bij kan ondersteunen, wat het afvallen makkelijker maakt. En hopelijk dan dus ook ervoor zorgt dat die processen weer beter gaan werken zodat ook na stoppen het makkelijker is om op gewicht te blijven. Dat is iets waarvoor je volgens mij gewoon bij de huisarts moet zijn en niet per se extra onderzoeken nodig voor zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En on the bright side: ik ben nog steeds 17 kilo lichter dan toen ik 2 jaar geleden startte. Ik kan weer stoeien en voetballen met mijn kinderen. Ik kan de trap op zonder buiten adem te zijn. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen etc etc. Dus echt, ik loop hier nu enorm te klagen, maar ik weet en zie en voel dat het zoveel beter gaat.
Als we als gezin iets actiefs gaan doen, kan ik meedoen ipv op de zijlijn meekijken. Dat is me ontzettend veel waard.
Maar ik kan me voorstellen dat ook dat (nu) teveel is, hoor, dus zie het vooral als suggestie en als je er niks mee kunt, dan ook helemaal prima.
En wat fijn om te horen hoeveel verschil het resultaat van je harde werk al voor je maakt![]()
Drukke dagen zijn voor mij werkdagen, ik maak/zet alle 4 de maaltijden klaar de avond tevoren.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:34 schreef Rozenbloem het volgende:
Ik ga mij hier ook voegen, vind het wel fijn om wat inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen! Ik wil zo’n 5 kilo afvallen. Ik jojo altijd, mijn band met voeding is niet echt geweldig. Mijn probleem is (denk ik) dat ik niet goed voor mezelf zorg; ik vind het vervelend om voor mezelf te koken bijvoorbeeld, dus dan eet ik niks of een zak chips of een chocoladereepBizar, weet ik.
Maar goed, ik wil het wel echt anders want ik zit niet zo goed in mijn vel. Alleen ik stel het steeds uit. Ben wel benieuwd hoe jullie gemotiveerd blijven en hoe jullie het doen op drukke dagen, verjaardagen, maar ook traktaties op werk bijvoorbeeld? Had vanochtend een soort van koffiemoment op m’n werk en dan eet ik toch (zonder bij na te denken) weer 1 koekje mee bijvoorbeeld.
Uit ons boek komen een aantal baksels die ik invries en meeneem als tussendoortje. Op die manier weet ik precies hoeveel kcal ik naar binnen schuifquote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij een gezond eetpatroon hoort ook gewoon dat (incidentele) koekje bij het koffiemoment op je werk. Er wel bewust voor kiezen en niet gedachteloos naar binnen werken.
Als dat moment elke dag voorkomt, dan ga je voor jezelf afwegen of je het die kcal/suiker waard vindt of dat je denkt ‘nah, vandaag niet, want het past niet binnen mijn kcal’.
Dit doe ik inderdaad ook. Op mijn werk is er iedere week wel taart. Dus heb al een regel dat ik het sowieso niet eet als het gewoon gekocht is. Als het zelf gemaakt is overweeg ik of ik er echt zin in heb of dat het bijzonder is of dat het de kcal niet waard is.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij een gezond eetpatroon hoort ook gewoon dat (incidentele) koekje bij het koffiemoment op je werk. Er wel bewust voor kiezen en niet gedachteloos naar binnen werken.
Als dat moment elke dag voorkomt, dan ga je voor jezelf afwegen of je het die kcal/suiker waard vindt of dat je denkt ‘nah, vandaag niet, want het past niet binnen mijn kcal’.
Lekker bezig. En hoe lang moest je nu dus hieronder zitten om te winnen? Hoe gaat het bij je vrouw?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:25 schreef UIO_AMS het volgende:
Gewicht vanmorgen 17-01-2025: 90,1 kg.
Duurde iets langer dan verwacht, maar ik ben weer op mijn doelgewicht. Nu op naar de < 90 kg.
Een half jaar.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:50 schreef Pinuts het volgende:
Lekker bezig. En hoe lang moest je nu dus hieronder zitten om te winnen? Hoe gaat het bij je vrouw?
Ik ga nu juist weer beginnen bij de sportschool. Of beginnen, ik had een feestdagenbreak in mijn regime.quote:Hier nog lekker in het ritme. Sportschool wordt langzaam al wat minder druk. Fijn voor mij (al gun ik iedereen een betere levensstijl uiteraard).
Lijstje vandaag:
O: kwark
S: krachttraining full body
L: 2 boterhammen, 2 eieren, plakje ham, beetje 30+ kaas
T: 2 mandarijnen + stukje chocolade
D: stoofpotje van rund en champignons en gebakken aardappeltjes
S: 75 min boksen
T: mango
(Totaal 1686 kcal met 131 gram eiwit)
quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:25 schreef UIO_AMS het volgende:
Gewicht vanmorgen 17-01-2025: 90,1 kg.
Duurde iets langer dan verwacht, maar ik ben weer op mijn doelgewicht. Nu op naar de < 90 kg.
Niks om je voor te schamen. Ik vind het juist echt bewonderingswaardig dat je er dus al +30 kg af hebt. Lekker bezig!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:56 schreef S_E het volgende:
Lekker bezig allemaal! Ik kom van 132 () en nu hangt de weegschaal al de hele week op 100.2…
Het is slechts een getal, en een dezer dagen zal hij ook 99.xx aanwijzen. Volgens mij ga ik keihard janken als het zover is. Nooit gedacht dat dat mij op eigen kracht nog zou lukken.
quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:39 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Niks om je voor te schamen. Ik vind het juist echt bewonderingswaardig dat je er dus al +30 kg af hebt. Lekker bezig!
Wat goeoeoeoeoedquote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:56 schreef S_E het volgende:
Lekker bezig allemaal! Ik kom van 132 () en nu hangt de weegschaal al de hele week op 100.2…
Het is slechts een getal, en een dezer dagen zal hij ook 99.xx aanwijzen. Volgens mij ga ik keihard janken als het zover is. Nooit gedacht dat dat mij op eigen kracht nog zou lukken.
Super goed toch!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:56 schreef S_E het volgende:
Ik het een tijd fitchef gehad. Kost wel een bedrag per maand maar is wel echt heel fijn om ervoor te zorgen dat je weet hoeveel en wat je moet eten. Zeker het proberen waard.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vraagje; meeste dagen zat ik rond de 800 kcals. Dat is niet genoeg. Dat begrijp ik zelfs
Dus ik eet nu in de middag een halve beker soja yoghurt met een klein beetje muesli en in de avond ook
Dat is toch een gezonde keuze? Op dagen dat ik meer kcal-vol eten eet laat ik het uiteraard staan. Of skip ik 1 yoghurtmoment. Alleen in het doe ik dit
Maak nu ook weekmenu's zodat ik goed avondeten eet. Meer afwisseling en zo. Anders eet ik zo twee weken prei bijvoorbeeld.
Plus plan ik meer kcals in. Eet tussen de middag avondeten. Dus dan laat ik de middag yoghurt schieten en in de avond wel (dan heb ik vaak wat (lekkere) trek. In de middag niet
Menu voor komende week staat in de agenda. Ook afgesproken met begeleiding dat ik dat doe. (Stress -> slecht eten)
Eten is altijd zo'n ingewikkeld gedoe...
Dank je wel voor de tipquote:Op zaterdag 18 januari 2025 15:21 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik het een tijd fitchef gehad. Kost wel een bedrag per maand maar is wel echt heel fijn om ervoor te zorgen dat je weet hoeveel en wat je moet eten. Zeker het proberen waard.
Krijg je hier iets van begeleiding bij? Want ik meen me te herinneren dat dit soort ‘triggers’ hier vaker voorbij zijn gekomen. Maar wat mij betreft zou ieder volwassene nooit onder de 1500 kcal moeten eten (tenzij je misschien 1.50m en 45kg weegt).quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vraagje; meeste dagen zat ik rond de 800 kcals. Dat is niet genoeg. Dat begrijp ik zelfs
Thanks!quote:Op maandag 20 januari 2025 16:52 schreef Sarabi het volgende:
Mooi en lekker lijstje @:vlindertje89
Ik moet even gaan bedenken wanneer ik mijn 2 sportmomenten per week het beste kan inplannen. De laatste maanden komt het er te weinig van dus iets van een planning maken is wel slim.
Verder wandel ik wel sowieso dagelijks.
15 min in de houding die ik met mijn mensendieck-therapeut hebt besproken kan/mag gelukkigquote:Op woensdag 22 januari 2025 09:15 schreef Sarabi het volgende:
Is roeien ook niet erg belastend voor de rug @:Blues?
Als je houding goed is, is er ook weinig aan de handquote:Op woensdag 22 januari 2025 09:23 schreef Blues het volgende:
[..]
15 min in de houding die ik met mijn mensendieck-therapeut hebt besproken kan/mag gelukkig
En dan ook vooral het gaan zitten en weer opstaan, want dat apparaat staat natuurlijk op de grond.quote:Op woensdag 22 januari 2025 10:06 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Als je houding goed is, is er ook weinig aan de hand
Maar veel mensen letten daar totaal niet op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er komt nog 1 cracker met appelstroop bij dit lijstjequote:Op woensdag 22 januari 2025 19:43 schreef Sarabi het volgende:
Sowieso is bewegen goed voor je
Lijstje:
L: 2x no fairytale wraps met quote gekookte eieren, paprika, sla, pesto en geraspte kaas
T: mueslireep
D: lasagne
S: step workout
T: snackgroente en warme chocolademelk met slagroom
Voor een honger en geen zelfbeheersing-dag vind ik dit een keurig lijstje. Die van mij zien er wel eens slechter uit op dit soort dagen!quote:Op woensdag 22 januari 2025 22:07 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik had een honger-dag. En weinig zelfbeheersing vandaag. Geen handige combinatie.
Ditquote:Op donderdag 23 januari 2025 05:47 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Voor een honger en geen zelfbeheersing-dag vind ik dit een keurig lijstje. Die van mij zien er wel eens slechter uit op dit soort dagen!
TikTok wrap?quote:Op donderdag 23 januari 2025 09:38 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Dit
Lijstje:
L: 2x no fairytale wraps (de vriezer ligt er nogal vol mee) met roomkaas, edamame en avocado
D: 2x tiktok wrap
T: paar speciaal biertjes en vast ook iets te knabbelen er bij
Zou kunnen, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt. Vandaag kon dat niet bijvoorbeeld. Het is het totale gebrek aan tijd (of energie).quote:
Deze post deed me denken aan de tijd waarin ik een paar keer per week wandelde met de filmpjes van Leslie Sansone (zie YouTube). Dat is op hoog tempo wandelen met af en toe een knieheffing of zijstep er bij. Aerobic walking heet het ook wel. Het is tamelijkquote:Op maandag 20 januari 2025 17:41 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
dan wandel ik in de woonkamer
Ha, mooi dat het je daar aan herinnerde en het weer bevielquote:Op donderdag 23 januari 2025 19:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Deze post deed me denken aan de tijd waarin ik een paar keer per week wandelde met de filmpjes van Leslie Sansone (zie YouTube). Dat is op hoog tempo wandelen met af en toe een knieheffing of zijstep er bij. Aerobic walking heet het ook wel. Het is tamelijkmaar het werkt wel voor mij.
Vanmiddag heb ik dus lekker 20 minuten gewandeld. Was eigenlijk best weer lekker. Ik moest wel weer even wennen aan het gekwaak van Leslie![]()
Buiten wandelen is hier echt onaangenaam. Naar de sportschool doe ik wel een aantal keer per week maar alleen de deur uit gaan en autorijden is al onprettig voor mijn overbelaste handen. Yoga is daardoor ook lastig. Ik ga maar weer een tijdje kwaken met Leslie dus
Hebben hier meer mensen ervaring met het gebruik van creatine? Denk er al een tijdje over na maar nog niet de stap genomen om het ook echt te bestellen. Welke voordelen ervaren jullie?quote:Op maandag 27 januari 2025 12:22 schreef Puala het volgende:
Ontbijt; skyr + flavour powder + creatine
Even een update hoewel ik niet heel veel te melden heb.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:12 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hopelijk blijf je straks ook hier posten als je er mee stopt. Klinkt wel heel leerzaam voor ons, hoe je het dan gaat aanpakken.
Gefeliciteerd met deze mijlpaal. (Die van mij ligt op <90kg, ik kijk er naar uit om die te halen.)quote:Op maandag 3 februari 2025 13:21 schreef S_E het volgende:
Ook hier even een update, zal proberen wat vaker mee te schrijven.
Afgelopen week was het dan zover, 99.4 op de weegschaal! Eindelijk onder de 100. Afgelopen weekend wel beetje schandalig gegeten met bier en borrelplanken, maar na een paar dagen weer normaal is die schade wel weer weg. Ben me nu van plan 1x in de maand te wegen, op dezelfde tijd in m’n cyclus. Elke dag wegen maakt bij mij toch obsessief gedrag los. Ik track wel elke dag m’n voeding om ervoor te zorgen dat ik niet los ga. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Meer grip klopt. Maar ik ben ook een tijd geleden van dagelijks naar maandelijks gegaan om me minder te laten leiden door emoties en het gaf oprecht een beetje stress iedere weel.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met deze mijlpaal. (Die van mij ligt op <90kg, ik kijk er naar uit om die te halen.)
Ik vind wel dat je een nogal grote stap zet om van dagelijks naar maandelijks wegen te gaan.
Dagelijks heb ik ooit ook wel eens gedaan maar tegenwoordig weeg ik me elke zaterdagochtend voor het ontbijt.
Ik heb zelf het gevoel dat je met wekelijks wegen beter grip hebt op de ontwikkelingen en dat je zo nodig nog wat kunt bijsturen.
Waar loopt het mis? Maaltijden, snacks, beweging, snaaien, etc?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Het afvallen wil nog totaal niet lukken, dus nu maar eens echt wat aan mijn eten veranderen. Vandaag voor de lunch dit gemaakt https://miljuschka.nl/eiwitrijk-aziatisch-omelet/ om eens meer eiwitten binnen te krijgen. Qua groente had ik een restje boerensoepgroente, dat werkte prima. Erg lekker, nu hopen dat dit genoeg vult, normaal eet ik 4 boterhammen of 3 boterhammen en een gekookt ei ernaast.
Beweging en chocola voornamelijk. Meer eiwitten helpt om minder chocola te eten, maar ja, het dan ook doen he? Dus nu maar wat tweaken qua lunch en tussendoor ook nog eens een schaaltje yoghurt nemen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:47 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Waar loopt het mis? Maaltijden, snacks, beweging, snaaien, etc?
Is het misschien en optie om geen chocolade in huis te halen?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Beweging en chocola voornamelijk. Meer eiwitten helpt om minder chocola te eten, maar ja, het dan ook doen he? Dus nu maar wat tweaken qua lunch en tussendoor ook nog eens een schaaltje yoghurt nemen.
Paar jaar lukte wat meer wandelen wel, nu niet want mijn energie is nul en iets te lang wandelen betekent dat ik compleet instort. Babysteps…
En wanneer eet je voornamelijk die chocolade? Is dat avondsnaaien? Eet je het omdat je er echt 'intense' craving naar hebt of ook meer uit gewoonte/verveling?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Beweging en chocola voornamelijk. Meer eiwitten helpt om minder chocola te eten, maar ja, het dan ook doen he? Dus nu maar wat tweaken qua lunch en tussendoor ook nog eens een schaaltje yoghurt nemen.
Paar jaar lukte wat meer wandelen wel, nu niet want mijn energie is nul en iets te lang wandelen betekent dat ik compleet instort. Babysteps…
Sneller is niet altijd beter. Je bent goed bezigquote:Op maandag 10 februari 2025 10:35 schreef Blues het volgende:
Onder de 90k89.8k gister op de weegschaal.
Dat is -4k sinds Project Gezond. Zou sneller kunnen, maar dan moet ik mijn hele leven 'omgooien' en ik vind het zo prima te doen
(En - 14.2 k sinds een paar jaar geleden)
Wauw! Goed bezigquote:Op maandag 10 februari 2025 10:35 schreef Blues het volgende:
Onder de 90k89.8k gister op de weegschaal.
Dat is -4k sinds Project Gezond. Zou sneller kunnen, maar dan moet ik mijn hele leven 'omgooien' en ik vind het zo prima te doen
(En - 14.2 k sinds een paar jaar geleden)
Oeh... moeilijke! Kun je niet door je kwark en proteīne toetje qat lijnzaad doen? Doet wonderen voor je darmenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wil goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
Ik merk alleen dat ik het lastig vind hoe ik meer vezels kan toevoegen.
Dit is een beetje een gemiddelde dag:
O: kwark -> 0 gram vezels
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
T: 2 mandarijnen -> 0.9 gram
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees
T: iets van proteīne chocolademousse of clear whey (1 gram)
Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.
Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wil goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees
Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.
Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
Psylliumvezels toevoegen aan dat proteīne toetje. 1 eetlepel moet voldoende zijn om weer goed naar het toilet te kunnen. Let op dat je er wel echt voldoende water bij drinkt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Dat is gelukkig het probleem dan weer niet. Ik drink met gemak 2 liter, maar meestal meer. Ik ben juist zo iemand die altijd een thermos met thee op het bureau/tafel heeft staan en met gemak dat ding 2x leegdrink in een ochtend (dan heb ik al 1,5 liter binnen).quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:24 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)
Bedoel je dit niet andersom? Het leest nu alsof je stoelgang soepeler loopt als je minder drinkt?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:24 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)
Ja, het "hoe soepel het loopt" is dus niet soepel.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:27 schreef Meke het volgende:
[..]
Bedoel je dit niet andersom? Het leest nu alsof je stoelgang soepeler loopt als je minder drinkt?
Ik moest dit even googelen. Neem je dat dan iedere dag of alleen bij 'problemen'? Daarnaast kom ik op veel medische websites terecht. Is dit gewoon in de winkel te koop?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:25 schreef Donna het volgende:
[..]
Psylliumvezels toevoegen aan dat proteīne toetje. 1 eetlepel moet voldoende zijn om weer goed naar het toilet te kunnen. Let op dat je er wel echt voldoende water bij drinkt.
Haha oh ja sorryquote:
Om de 2 dagen/2x per week is voor mij voldoende om het allemaal goed te houden. Het kan via de huisarts als je darmproblemen hebt, maar Kruidvat heeft het ook gewoon; https://www.kruidvat.nl/k(...)NL-SHOP-VMS_-Acties-quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:29 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ik moest dit even googelen. Neem je dat dan iedere dag of alleen bij 'problemen'? Daarnaast kom ik op veel medische websites terecht. Is dit gewoon in de winkel te koop?
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Om de 2 dagen/2x per week is voor mij voldoende om het allemaal goed te houden. Het kan via de huisarts als je darmproblemen hebt, maar Kruidvat heeft het ook gewoon; https://www.kruidvat.nl/k(...)NL-SHOP-VMS_-Acties-
quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:30 schreef Meke het volgende:
[..]
Haha oh ja sorry![]()
Dat staat misschien een beetje raarIk ben al wel een tijdje aan het meelezen
En aan het afvallenIk doe nu nog Weightwatchers maar twijfel steeds meer of ik niet beter calorieën kan gaan tellen, omdat WW toch ook wel een beetje als valsspelen voelt
Ik ben altijd meer voorstander van calorieën tellen. Eigenlijk doe je hetzelfde (punten of kcal tellen) maar met kcal tellen is het toch wat meer lange-termijn bestand.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:30 schreef Meke het volgende:
[..]
Haha oh ja sorry![]()
Dat staat misschien een beetje raarIk ben al wel een tijdje aan het meelezen
En aan het afvallenIk doe nu nog Weightwatchers maar twijfel steeds meer of ik niet beter calorieën kan gaan tellen, omdat WW toch ook wel een beetje als valsspelen voelt
Ik heb dus wel zakjes van de huisarts en volgens mij zijn die 3.2 gram en dat is meer dan voldoende voor mij. Dus je kan eens beginnen met een theelepel om te kijken wat het voor je doet. Ik check het thuis eventjes voor je!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!
Thanks voor de tips allen!
Wraps als lunch niet zo fan van (vind ze vaak niet vullend genoegquote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:53 schreef Blues het volgende:
Nog een tip: die witte en/of tarwe pistolets op je werk ook vervangen door volkoren wraps of brood, alle beetjes helpen.
Geenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:02 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Wraps als lunch niet zo fan van (vind ze vaak niet vullend genoeg)
Ja als avondeten eet ik ze wel regelmatig maar dan doe ik er bijv gebakken kip en groente in. Voor lunch blijft het toch vaak bij plakjes kipfilet/carpaccio/zalm etc. Maar voor avondeten maak ik er dan meer een maaltijd van ofzo. Maar die wil ik dan ook wel weer warm etenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Geennodig! Ik heb precies hetzelfde en dacht dat ik veel eten nodig te hebben... tot nu dan
![]()
Geen flauw idee waarom, misschien vul ik ze niet goed
Maar wraps geven me halverwege de dag weer trek (jammer, want ze zijn erg lekker)
quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
En och, ik zou het niet direct zien als valsspelen, maar meer als een andere manier van calorieën tellen met een (financiële) stok achter de deur.
Ja dat financiële helpt nog niet eens per sé heel ergquote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:38 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ik ben altijd meer voorstander van calorieën tellen. Eigenlijk doe je hetzelfde (punten of kcal tellen) maar met kcal tellen is het toch wat meer lange-termijn bestand.
Wat zijn dingen die 'gratis' zijn bij ww? Alleen groente en fruit of ook dingen die meer kcal bevatten?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:09 schreef Meke het volgende:
[..]
[..]
Ja dat financiële helpt nog niet eens per sé heel ergMaar het bijhouden helpt sowieso wel, alleen voelt het raar dat zoveel dingen 'gratis' zijn terwijl je wel eten binnenkrijgt
![]()
Nouja nu al 15kg eraf, dus het doet wel iets
Als je je kcal intake een beetje bijhoudt kan je halverwege de dag een tussendoortje nemen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Geennodig! Ik heb precies hetzelfde en dacht dat ik veel eten nodig te hebben... tot nu dan
![]()
Geen flauw idee waarom, misschien vul ik ze niet goed
Maar wraps geven me halverwege de dag weer trek (jammer, want ze zijn erg lekker)
Ja snackgroente zouden zeker kunnen. Ik zou dan zelf waarschijnlijk eerder voor snacktomaten of paprika gaan maar dat zal niet het meeste uitmaken.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:14 schreef Tele6 het volgende:
@:Pinuts gebroken lijnzaad (een eetlepel per dag door je ontbijt) is een stuk goedkoper en werkt als een trein!
Of chiazaad als je lijnzaad niet zo lekker vindt.
Zou snackgroente in je lijstje ertussen passen ergens?
Ik snack zelf graag wortels en daar zitten redelijk wat vezels en weinig kcal in. Dus zou misschien een toevoeging kunnen zijn.
Ja dat dus. En zonder vlees is helemaal moeilijk om als lunch te maken. Als avondeten vind ik ze ook erg fijn! Lekker met linzen en groentesquote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:09 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja als avondeten eet ik ze wel regelmatig maar dan doe ik er bijv gebakken kip en groente in. Voor lunch blijft het toch vaak bij plakjes kipfilet/carpaccio/zalm etc. Maar voor avondeten maak ik er dan meer een maaltijd van ofzo. Maar die wil ik dan ook wel weer warm eten
Klopt. Alleen ik ben gewend om tussen de middag warm te eten en dan in de avond een tussendoortje na mijn brood.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:10 schreef Blues het volgende:
[..]
Als je je kcal intake een beetje bijhoudt kan je halverwege de dag een tussendoortje nemen.
Je kan ook snoepen aan normale groentes he. Scheelt behoorlijk in de prijsquote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:22 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja snackgroente zouden zeker kunnen. Ik zou dan zelf waarschijnlijk eerder voor snacktomaten of paprika gaan maar dat zal niet het meeste uitmaken.
Dat ontloopt elkaar idd niet enorm qua voedingswaarde. Tomaatjes en paprika zijn ca 2g vezels per 100g en worteltjes 3g vezelsquote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:22 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja snackgroente zouden zeker kunnen. Ik zou dan zelf waarschijnlijk eerder voor snacktomaten of paprika gaan maar dat zal niet het meeste uitmaken.
Wat misschien ook nog een optie is: iets minder pasta/aardappels etc, en dan een handje kikkererwten of linzen toevoegen in je avondeten.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wel goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
O: een goede eetlepel tarwezemelen (7gr): +3.2gr vezels (20kcal). Een eetlepel gebroken lijnzaad (5gr): +1.3gr vezels (25kcl). Een banaan (130gr): +3.2gr vezels (117 kcal). Twee eetlepels tasty basics muesli zaden & pitten (25gr): +5.5gr (119 kcal). Met muesli, tarwezemelen en lijnzaad er doorheen is het 164 kcal extra en 9 gram vezels erbij.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wel goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
Nou ik zocht even de hoeveelheid vezels in een random setje groente, maar als je daar op een dag maar 2 gram vezels uithaalt, eet je dan niet ook heel weinig groente?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:22 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Wtf?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:00 schreef vlindertje89 het volgende:
luxe Japanse sojabonen wortel wokmix
Groente, fruit, eieren, aardappels, rood vlees dacht ik?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:10 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Wat zijn dingen die 'gratis' zijn bij ww? Alleen groente en fruit of ook dingen die meer kcal bevatten?
Ja ik zag inderdaad dat dat een fout in mijn berekening is. Die 2 gram is per 100 gram (van een random zak wokgroente). Over het algemeen bij het avondeten zo'n 300 gram dus dat scheelt inderdaad wel!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nou ik zocht even de hoeveelheid vezels in een random setje groente, maar als je daar op een dag maar 2 gram vezels uithaalt, eet je dan niet ook heel weinig groente?
Groente en fruit kan ik snappen. Maar eieren en aardappels hebben toch best 'veel' kcal. Als in, niet echt heel veel natuurlijk, maar wel teveel om ze als 'gratis' te rekenen. Bij komkommer ofzo snap ik het nog maar als je iedere dag 3 extra eieren en 400 gram extra aardappels opeet want 'gratis' gaat het toch hard.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:24 schreef Meke het volgende:
[..]
Groente, fruit, eieren, aardappels, rood vlees dacht ik?
Ja, zo heet die zak nou eenmaalquote:
Ja daardoor twijfel ik ook een beetje, daar komt ook dat valsspeelgevoel vandaanquote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:34 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Groente en fruit kan ik snappen. Maar eieren en aardappels hebben toch best 'veel' kcal. Als in, niet echt heel veel natuurlijk, maar wel teveel om ze als 'gratis' te rekenen. Bij komkommer ofzo snap ik het nog maar als je iedere dag 3 extra eieren en 400 gram extra aardappels opeet want 'gratis' gaat het toch hard.
Ik merk vooral dat als ik t niet neem m'n spierkracht tijdens krachttraining inzakt. En spierpijn anders is.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:57 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Hebben hier meer mensen ervaring met het gebruik van creatine? Denk er al een tijdje over na maar nog niet de stap genomen om het ook echt te bestellen. Welke voordelen ervaren jullie?
Granola door je kwark doen. Eventueel gebroken lijnzaad.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
En niet overdrijven met die psyllium! Dat deed ik wel (hoe meer hoe gezonder ofzo dacht ik waarschijnlijk) en dat leverde me een hoop buikpijn op. Duurde even voordat ik het verband gelegd had, maar teveel psyllium is niet beterquote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!
Thanks voor de tips allen!
Dat vind ik ook de beste manier voor voldoende vezels; mag ook in de vorm van een flinke klats hummus (8,5 gr vezel per 100gr). Bereide linzen en kikkererwten: rond 5gr per 100.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:34 schreef _flore het volgende:
[..]
Wat misschien ook nog een optie is: iets minder pasta/aardappels etc, en dan een handje kikkererwten of linzen toevoegen in je avondeten.
Die zag ik toevallig gisteren ook voorbij komen ja en dacht meteen die moet ik eens proberen!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 23:26 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Pinuts bites we love heeft oat bars met 0% toegevoegd suiker, geen zoetstoffen en iets boven de 8gr vezels per bar. Voor +-110 kcal per bar! En nu 25% korting bij AH.
Zag ze voorbij komen bij @:voedingsweetjes op insta, die heeft wel vaker fijne tips!
Zelf dus nog nooit gegeten, dus smaak weet ik niet.
Vandaag even gekeken maar mijn appie heeft ze helaas niet in het assortiment. Kom maandag pas weer in de stad dus dan even daar kijken (ook al zijn ze dan niet meer in de aanbieding). Maar voor 8 gram vezels lijkt het wel de moeitequote:Op dinsdag 11 februari 2025 23:26 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Pinuts bites we love heeft oat bars met 0% toegevoegd suiker, geen zoetstoffen en iets boven de 8gr vezels per bar. Voor +-110 kcal per bar! En nu 25% korting bij AH.
Zag ze voorbij komen bij @:voedingsweetjes op insta, die heeft wel vaker fijne tips!
Zelf dus nog nooit gegeten, dus smaak weet ik niet.
Fijn CotSquote:Op woensdag 12 februari 2025 11:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Tijdje geleden dat ik hier postte over mijn eten en toen nogal wat tips gekregen en het eea mee gedaan: Mijn kcal-intake is een stuk beter geworden (meer eten)(en daar ben ik trots op)
Ik ben even opgestapt op van die bakjes rijst die een minuut in de magnetron moeten. Dan hoef ik me niet druk te maken om de portie en eet ik ook gewoon genoeg. Ja is wat duurder, maar wel beter voor mij.
Vandaag:
O. soja yoghurt met cornflakes
B. Dans work-out van Basic Fit (thuis ivm sneeuw, maar goed warm geworden en ik voel mijn benen)(beginnersniveau, maar voor mij pittig zat).
L. Rijst, paprika (een hele grote), tofu, lepel saus en 2 el olie
D. 2 boterhammen. 1 met kips vegan paté en 1 met hummus komkommer en tomaat
T. soja yoghurt met een beetje cornflakes
Misschien nog een wandeling...
Ik ben erg trots op mezelf en voel me fysiek een stuk beter. Ik eet wanneer ik trek heb. Meer energie, minder slaap nodig. Geen honger, geen eetbuien. Mijn darmen doen geen pijn meer. Ik kom er niet van aan, dus: win op win op win
Haha ja je hebt gelijk. Ik houd van overdenken en -redenerenquote:Op donderdag 13 februari 2025 12:52 schreef Blues het volgende:
Je kan gewoon ergens zin of trek in hebben, zonder enige theorie![]()
En er bestaat vegan smeerkaas en kipfilet
En wat was overdrijven in jouw geval?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:29 schreef sigme het volgende:
[..]
En niet overdrijven met die psyllium! Dat deed ik wel (hoe meer hoe gezonder ofzo dacht ik waarschijnlijk) en dat leverde me een hoop buikpijn op. Duurde even voordat ik het verband gelegd had, maar teveel psyllium is niet beter
Als ik het zo inschat mag voor spierballen kweken je eiwit inname nog wel fors omhoogquote:Op vrijdag 14 februari 2025 08:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
O. 2 boterhammen met Kips vegan paté
B. +/- uurtje fitness
L. rijst tofu en prei
D. 2 boterhammen met ik denk sandwichspread (en anders hummus)
T. soja yoghurt met een beetje conflakes
Voor het eerst echt naar de sportschool, zenuwachtig! Ik neem aan dat niemand bijzonder genoeg vindt om naar te staren, alleen het wordt een pittige en ik ben onzeker.
Alleen we gaan voor spierballen kweken en een beetje conditie
quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Eiwitten is super lastig.Je wordt helaas geen bodybuilder van voldoende eiwitten eten, maar het helpt wel enorm met je herstel. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je vet afvalt ipv spiermassa. Ik doe nu bijna een jaar serieus aan krachttraining en ong 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht maar ben verre van een bodybuilder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ik wil heus geen bodybuilder worden hé. Dat was een grapje. Gewoon wat meer spieren en wat meer conditie opbouwen.
Alleen hoe dan..?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:35 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Je wordt helaas geen bodybuilder van voldoende eiwitten eten, maar het helpt wel enorm met je herstel. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je vet afvalt ipv spiermassa. Ik doe nu bijna een jaar serieus aan krachttraining en ong 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht maar ben verre van een bodybuilder.
Ja dat ook idd...quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:38 schreef Sarabi het volgende:
Ik denk dat het voor CotS al een flinke stap is om dit soort lijstjes te maken die ze de laatste 2 dagen post.
Op eiwitten letten kan altijd nog over een flinke tijd als dit genormaliseerd is.
Want nog geen maand geleden was er dit aan de hand.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
quote:
Heb ik ook geen 1, 2, 3 antwoord op. Zeker omdat je vegan eet. Veel van mijn eiwitten is inderdaad zuivel en vlees/vis. Maar je maakt al flinke stappen dus inderdaad, niet alles tegelijk.quote:
Ik zit te overwegen om de vegan over boord te gooien... het maakt alles zo ingewikkeld... ik vind genoeg kcals binnenkrijgen al een uitdaging. Als ik mezelf een beetje zuivel, vlees en vis zou toestaan kom ik er een stuk gemakkelijker aan. En meer variatie in mijn voeding mag ook wel. Leef nu (betreft eiwit) op tofu...quote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:16 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Heb ik ook geen 1, 2, 3 antwoord op. Zeker omdat je vegan eet. Veel van mijn eiwitten is inderdaad zuivel en vlees/vis. Maar je maakt al flinke stappen dus inderdaad, niet alles tegelijk.
Tegen de meeste mensen zou ik zeggen schakel een professional in, maar ik weet dat jij daar niet de beste ervaringen mee hebt.
quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik kan natuurlijk een broodmaaltijd vervangen
En dan toch iets dierlijks eten: vis (gerookte vis en zure haring), nep-krabsticks. Ik wil eventueel gerookte kip proberen en kipfilet op een rijstwafel.
Eieren en kaas niet... ivm cholesterol
Elke dag die soja yoghurt. Misschien meer dan een halve mok. Een hele mok en dan zonder cornflakes
Verder gaat mijn fantasie niet
Edit: tofu opbakken (en dan een pakje en geen koolhydraten erbij) ipv van brood
Mag je laten staan hoorquote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Edit: even mijn frustratie weg
Ik weet het. Alleen weet niet hoe
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
Dank je welquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:14 schreef Puala het volgende:
[..]
Mag je laten staan hoorSorry ik wist niet waar je vandaan kwam, maar als je van 800kcal komt dan is je huidige lijstje echt al heel veel beter. Maar Vegan eten maakt dingen lastiger. Via via vond ik net wel dit lijstje wat kan helpen;
Tips voor veganisten
Zorg voor een gevarieerde voeding inclusief eiwitrijke en koolhydraatrijke voedingsmiddelen bij elke maaltijd. Behalve producten die van nature veel eiwitten bevatten zoals tofu, tempeh en noten zijn er ook veel vleesvervangers met voldoende eiwitten op de markt, al zijn deze niet altijd een goede vervanging. Zo kunnen ze relatief veel zout en ongezonde vetten bevatten. Etiketten lezen is hierbij belangrijk om te bepalen hoe gezond een vleesvervanger is.
Experimenteer met veganistische recepten en alternatieven voor vlees.
Vaak zul je zien dat je afvalt als je begint met veganistisch eten. Vooral voor sporters die veel en intensief trainen en bij wie de energiebehoefte verhoogd is, kan dit vervelend zijn. Maak je geen zorgen, dit is normaal omdat er voedingsmiddelen met een lagere energetische dichtheid worden gegeten. Probeer ook producten te gebruiken met een hoge energetische dichtheid zoals noten, avocado, vleesvervangers of sojaproducten.
Vervang je zuivel door sojaproducten, probeer dan wel de calciumverrijkte producten te kiezen.
Misschien heb je er iets aan![]()
quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:16 schreef Meke het volgende:
Heb je een airfryer CotS? Ik eet ook wel eens kikkererwten uit de airfryer met kruiden. Of als snack, maar ook wel eens als crunch door een salade
En sowieso vind ik AI wel een fijne sparringpartner voor receptideeën!Wow dank je wel!!!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kikkererwten gooi ik met kruiden in de oven. Erg lekker idd
Voor mij hetzelfde. Ik zal nooit van die maaltijdshakes ofzo nemen. Maar een (clear) whey shake of een reep op zijn tijd helpt mij om voldoende eiwitten te halen op drukke dagen of als ik veel onderweg ben. En ik vind ze ook oprecht lekkerquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:18 schreef Puala het volgende:
En het is ook net hoe je er persoonlijk in staat. Ik ben geen vega/vegan. Ik heb geen moeite met eiwitshakes als aanvulling op mn maaltijden.
Ik heb wel moeite met maaltijden vervangen, dus ik zal geen ontbijt/lunch/avondeten vervangen door een vervanger/shake of wat dan ook. Maar mijn 4u mueslireep voor een eiwitlimonade die ik smakelijk vind? Dat vind ik dan weer niet erg. En of ik de kcal dan eet of drink is voor mij ook hetzelfde.
Ik vind je vet stoer met je sportschool! Dus vol blijven houden dat gevoel, je bent super goed bezig. Je mag echt trots zijn op jezelfquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dank je wel
En sorry, ik reageerde te heftig. Was juist even heel trots op mezelf. Normaal ben ik beter met advies ontvangen
Ik ga morgen even kritisch in de winkel kijken naar voedingswaarde. Ik ga een weekje vis en vlees proberen. Eens zien in de app van het voedingscentrum wat het met eiwitten doet. Eet ik nu amper 40gr eiwitten en ik weeg heel wat meer dan 40kg
Ik neem morgen gewoon de tijd in winkel. Etiketten lezen en get mezelf minder moeilijk maken.
Ik neem je tips wel mee! Wil het afwisselen. Dan weet ik wat ik op die vegan-dagen kan doen
En dit CotSquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:41 schreef Puala het volgende:
Ik vind je vet stoer met je sportschool! Dus vol blijven houden dat gevoel, je bent super goed bezig. Je mag echt trots zijn op jezelf![]()
![]()
![]()
Lief, dank je welquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:41 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik vind je vet stoer met je sportschool! Dus vol blijven houden dat gevoel, je bent super goed bezig. Je mag echt trots zijn op jezelf![]()
![]()
![]()
En afwisseling klinkt misschien wel als de oplossingEn anders misschien een isoclear er bij, dat valt qua kcal mee (109 de mijne) maar is wel 20 gram eiwitjes
En ik weet niet of je t wilt proberen, maar ik wil anders wel ff van elke soort die ik heb een proefzakje maken en opsturen
![]()
quote:
Fijn dat je het leuk vond!quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:50 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het was echt heel tof om mijn lijf weer zo te voelen...
Hey, dat vind ik heel goed van jequote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik zit te overwegen om de vegan over boord te gooien... het maakt alles zo ingewikkeld... ik vind genoeg kcals binnenkrijgen al een uitdaging. Als ik mezelf een beetje zuivel, vlees en vis zou toestaan kom ik er een stuk gemakkelijker aan. En meer variatie in mijn voeding mag ook wel. Leef nu (betreft eiwit) op tofu...
Dus ik ga het over boord gooien
En dit:
[..]
Oké, ik ga even heel streng voor jou zijn: als je naar de gym gaat, als je sport, als je je grenzen verlegd; dan doe je heel veel, alleen niet falen. Je hebt niet gefaald, je bent succesvol geweestquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:53 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Fijn dat je het leuk vond!
Ik heb vandaag ook even de positieve sportschoolvibes gevoeld. Al een tijdje weinig progressie op de bench press maar ik blijf stug volhouden. En ja hoor, de allerlaatste rep van mijn laatste set faalde ik. Nu heb ik om die reden altijd bewust geen 'klipjes' om de stang tijdens de bench press zodat ik de gewichten dan van de stang kan laten 'afglijden', maar voordat ik het wist stonden er 3 man om me heen om de stang van me af te helpen en zich als spotter aan te bieden. Sinds ik nu een tijdje serieus train ben ik echt van de gym community gaan houden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dank je wel! Tja ik ga vast mensen teleurstellen, maar het is mijn leven + gezondheid.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Hey, dat vind ik heel goed van je. Niet omdat vegan eten verkeerd is ofzo, maar omdat het heel goed is om het een af te wegen tegen het ander, en je plan te kunnen (mogen!) veranderen. Dat betekent dat je niet star bent, en dat is heel goed van jezelf voor jezelf
En ik heb gewoon heel veel moeite met het binnenkrijgen van genoeg voedingsstoffen. En ik sloeg door in etiketten lezen: geen dierlijke producten + geen palmolie + geen kokosolie + kcals + koolhydraten
Je wil niet weten hoe vermoeiend boodschappen dan worden![]()
Dus lekkere, gezonde producten uitzoeken morgen in de winkel
Oh ik bedoelde het ook niet slecht nee. Maar zo noemen ze dat gewoon, een rep falen. Heeft verder niks te maken met zelf falen of wat dan ook. Was verder dikke prima sessiequote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oké, ik ga even heel streng voor jou zijn: als je naar de gym gaat, als je sport, als je je grenzen verlegd; dan doe je heel veel, alleen niet falen. Je hebt niet gefaald, je bent succesvol geweest
Oh sorryquote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:18 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Oh ik bedoelde het ook niet slecht nee. Maar zo noemen ze dat gewoon, een rep falen. Heeft verder niks te maken met zelf falen of wat dan ook. Was verder dikke prima sessie
Ik ben ook het kneusje van de sportschoolquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie wel!
Neem alles mee en de eiwitten gaan omhoog.
Ook al ben ik nog het kneusje van de sportschool
Goede voeding is belangrijk
Slim van de spiegel idd. Als ik mezelf zie word ik er naar van en gefrustreerd. In huis ook enkel een spiegel voor mijn hoofd. Naja ook een passpiegel, maar daar hangt een laken overheenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:21 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik ben ook het kneusje van de sportschoolMijn beste tip daar is om meestal (als er ruimte is) schuin voor de instructeur te staan, in plaats van recht er tegenover, dan kijk ik namelijk de hele tijd naar de instructeur en voelt het alsof dat mijn spiegelbeeld is
Werkt een stuk motiverender dan in de spiegel kijken hoe ik er echt uit zie
![]()
En ik denk altijd; ach, ik had nu ook met een zak chips op de bank kunnen liggen dus het is sowieso al een dubbelwin dat ik hier ben
quote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:24 schreef Meke het volgende:
Ik woog vanochtend trouwens 114, op m'n zwaarst ooit was ik 133 dus dat is gewoon al bijna 20kg eraf![]()
![]()
Toen ik echt begon met afvallen in september was ik 131, dus dan hoef ik niet zoveel nog om ook daarop op 20 te zitten.
Het nadeel van zo zwaar zijn is wel dat het procentueel niet zoveel is en dat niemand het nog ziet als ik het niet vertelIk ben stiekem wel benieuwd waar dat omslagpunt ligt
Supergoed joh!quote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:24 schreef Meke het volgende:
Ik woog vanochtend trouwens 114, op m'n zwaarst ooit was ik 133 dus dat is gewoon al bijna 20kg eraf![]()
![]()
Toen ik echt begon met afvallen in september was ik 131, dus dan hoef ik niet zoveel nog om ook daarop op 20 te zitten.
Het nadeel van zo zwaar zijn is wel dat het procentueel niet zoveel is en dat niemand het nog ziet als ik het niet vertelIk ben stiekem wel benieuwd waar dat omslagpunt ligt
Lekker bezig! Ga zo door!quote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:24 schreef Meke het volgende:
![]()
Eens. Ik ben 20 kg afgevallen (80 naar 60 kg dus echt wel zichtbaar), maar pas na ongeveer 15 kg 'durfde' mensen er wat van te zeggen van hey van je afgevallen. En vaak zeggen ze dan van ja ik dacht het al eerder te zien. Maar ik snap het wel hoor. Inderdaad ook best veel mensen zien het als belediging. Terwijl ik het juist altijd als een compliment zie.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:41 schreef vlindertje89 het volgende:
@:Meke misschien zien mensen het wel, maar durven ze er niks over te zeggen. Ik vind het zelf ook altijd best lastig. Sommige mensen zien het als compliment als je het opmerkt, anderen juist als belediging (vond je me eerst dan dik/was er eerst iets mis met me dan). Dus dan kan een keuze zijn om dan maar niks te zeggen zodat je iig niet iemand onbedoeld beledigt.
Collega is 25kg afgevallen en dat is echt wel heel zichtbaar, maar ik ben de enige die er wat over heeft gezegd - en ook alleen omdat ik haar zodanig goed ken dat ik weet dat zij het positief opvat als ik dat zeg. Zij verbaasde zich erover dat ik de enige was die het was opgevallen, maar ik denk dus dat ik vooral de enige ben die het durfde te benoemen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |