quote:De dieetclub is er voor mensen die graag af willen vallen of op gewicht willen blijven. Hier vind en geef je elkaar steun, tips en motivatie!
Probeer elkaar niet af te branden, en sta ook open voor tips en nieuwe inzichten. We streven allemaal naar een gezond(er) lichaam en leven en proberen dat op de voor ons meest aangename manier te bereiken. Er zijn tenslotte vele wegen die naar Rome leiden!
Ik zag dat jij kwark met smaakjes lekkerder vindt (ik ook). Flav(our) drops zijn mijn uitkomstquote:
Heb je nog tips voor lekkere drops/waar te halen?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 07:12 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zag dat jij kwark met smaakjes lekkerder vindt (ik ook). Flav(our) drops zijn mijn uitkomst
Nog aanraders voor een merk toevallig?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 07:12 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik zag dat jij kwark met smaakjes lekkerder vindt (ik ook). Flav(our) drops zijn mijn uitkomst
De blauwe bessen waren niet goed meerquote:Op maandag 6 januari 2025 14:25 schreef Sarabi het volgende:
Ik meld me ook maar weer eens hier
Grootste winst valt hier te halen in minder alcohol drinken. Afgelopen 2 maanden bijna elke dag wel iets gedronken![]()
Verder in december ook veelste weinig groente/fruit gegeten dus dat moet ook beter.
Lijstje voor vandaag:
L: 2 mini empanades en 3 mini baos (dit moest nog op)
D: vega chicken tenders, zoete aardappelfriet en appelmoes
T: proteīne toetje en blauwe bessen
Ik zou het dan bij de honing houden, als ik het juist begrepen heb, is idee van die zoetstof dat je lichaam er verder niets mee kan, dus dat het onverwerkt naar buiten komt.quote:Op maandag 6 januari 2025 20:54 schreef Seven. het volgende:
Ik zit te kijken naar Natrena. Heeft dit wel zin met 385kcal per 100 gram? 88g koolhydraten waarvan 5,1g suikers. Wat zijn die koolhydraten dan?
Ik vergelijk even met 100g honing:
304kcal koolhydraten, 82g suiker.
En gewoon suiker: 385 kcal op 100g suiker.
Ik gebruik zelf weinig suiker, meestal ga ik voor honing. Maar is er qua samenstelling iets te halen door dat te vervangen door Natrena?
Ik gebruik flavour powder van ESN. Ben echt groot fan!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nog aanraders voor een merk toevallig?
Ik heb alleen ervaringen met Fitbit, maar dat valt zeker niet onder een eenvoudig bandje?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:40 schreef Morgane89 het volgende:
Even een crosspost met het sport-workout-eettopic:
Heeft iemand hier een tip voor een eenvoudige, maar goed werkende stappenteller? Dit mag zowel een Android-app zijn als een fysiek 'bandje'; ik heb geen idee wat het beste werkt.
Project Gezond.quote:
Dank je, maar waarschijnlijk niet nee. Ik heb geen andere functies nodig en wil daar dus eigenlijk ook niet voor betalen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 14:44 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaringen met Fitbit, maar dat valt zeker niet onder een eenvoudig bandje?
xiaomi smart band 9 werkt prima plus nog veel andere handige dingen en aardig goedkoop.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:40 schreef Morgane89 het volgende:
Heeft iemand hier een tip voor een eenvoudige, maar goed werkende stappenteller? Dit mag zowel een Android-app zijn als een fysiek 'bandje'; ik heb geen idee wat het beste werkt.
Hahaha, die review!quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Ik zou het dan bij de honing houden, als ik het juist begrepen heb, is idee van die zoetstof dat je lichaam er verder niets mee kan, dus dat het onverwerkt naar buiten komt.
En nu zit ik met m'n hoofd weer bij de beste Amazon review ooit.
https://www.amazon.com/review/R2JGNJ5ZPJT4YC
Maar goed, even los daarvan: zolang je niet potten honing per dag leeg lepelt, zal dat geen enorme impact hebben. Dan lijkt de bodemdrift met zakjes pinda een betere om eerst aan te pakken.
Ik ben happy met m'n fitbit maar misschien komt jouw vraag nog terug in het tracker topic?quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:40 schreef Morgane89 het volgende:
quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:30 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Heb je nog tips voor lekkere drops/waar te halen?
Mijnes komen van myprotein geloof ik.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nog aanraders voor een merk toevallig?
Ik eet vanaf morgen weer vegan. Dit zijn restjes vannde feestdagen.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:38 schreef vlindertje89 het volgende:
CotS, wil je vega of vegan eten? Geen oordeel verder - ik denk dat het niemand hier ook maar iets kan schelen of je wel of geen vis/vlees/dierlijke producten eet - maar je had het over vegan en daarbij moet je wel echt op vitamine tekorten letten. En ik zie wel ei in je lijstje, vandaar even navragen.
Hoeveel eieren heb je vanmiddag? Ik zie in je lijstje weinig eiwit; dat kan het juist moeilijker maken om je aan je lijst te houden, omdat eiwit (net zoals vet en vezels) verzadigt. Je lijstje voelt ook als weinig kcal, maar dat ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheden en of je de eieren/aardappels bakt in olie of niks etc dus dat is wat moeilijker inschatten zo.
Ahh, fijn dat je al heel bewust bent van en bezig bent met de voedingsstoffenquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik eet vanaf morgen weer vegan. Dit zijn restjes vannde feestdagen.
'k Heb een boek waarin precies staat welke producten je moet eten voor welke missende voedingsstoffen. Die raadpleeg ik
En niet geheel vegan; ik slik multivitamins
Ik gooi drie eieren bij de roerbaksel
Dan zijn ze op
En ik roerbak ook de aardappels vanavond. Dus het komt kcalgewijs wel goed
Ik gooi het zo even in de app van het voedingscentrum voor duidelijkheid.
Die voedingscentrum app is voor mij geen trigger gelukkigquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:51 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ahh, fijn dat je al heel bewust bent van en bezig bent met de voedingsstoffen.
En niet alleen voor mij in de app gaan gooien nu he, het viel me op maar zoals gezegd kcal is moeilijk schatten zonder hoeveelheden etc. Dus als jij niet twijfelt, dan is het ook prima, je hoeft je voor niemand te verantwoorden (ik weet dat je een tijd bewust geen kcal geteld hebt om daar niet teveel mee bezig te zijn, dus wil je niet alsnog die kant op duwen als je dat juist expres niet doet).
Ah fijn dat die geen trigger isquote:Op woensdag 8 januari 2025 11:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Die voedingscentrum app is voor mij geen trigger gelukkig
Even een weekje bijhouden. Dan weet ik of ik het goed genoeg doe.
En ik weet het; proteīne zijn voor mij een uitdaging. Daar moet ik gewoon erg op letten
Een ding weer ik wel; het voelt als genoeg en niet als mezelf ontzeggen
Lekker lijstje! Moest die laatste even googlelen (je dinner)quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:03 schreef Sarabi het volgende:
Lijstje:
L: 2x no fairytale wraps met veel groente en gerookte kip
D: gyoza's
T: proteīne toetje en 2x peer
In die warps zitten b.v. biet of paprika verwerktquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Lekker lijstje! Moest die laatste even googlelen (je dinner)
Is een fairytale wrap een specifiek recept of een merk? Sorry nieuwsgierig
Oh! Weer wat geleerdquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:20 schreef Questular het volgende:
[..]
In die warps zitten b.v. biet of paprika verwerkt
[ afbeelding ]
De paprika is erg lekker, mijn kinderen zijn gek op wraps, ik koop deze dan voor mezelfquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:20 schreef Questular het volgende:
[..]
In die warps zitten b.v. biet of paprika verwerkt
[ afbeelding ]
Daar is dit topic ook fijn voorquote:
Succes morgen! Hopelijk ben je blij met het resultaatquote:Op woensdag 8 januari 2025 14:29 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb al drie weken de sportschool niet van binnen gezien. Eerst dagen voor kerst druk met werk, toen kerst, toen paar dagen Londen, en daarna ooglidcorrectie, waarna je ook niet mag sporten. Morgen gaan de hechtingen eruit, dus dan hoop ik in ieder geval weer cardio te mogen doen.
En ik heb me voorgenomen om als ik weer echt aan de slag ga met krachttraining (zsm) ook mijn eten eens te gaan tracken in myfitnesspall. Gewoon om weer eens inzicht te krijgen in wat ik nu precies binnenkrijg, zowel aan kcal als verdeeld over de macro's.
Het is ook niet makkelijk. Je bent er in ieder geval bewust mee bezig in plaats van je kop in het zand.quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vandaag ging het eten niet goed...
Baal echt van mezelf
Teveel
Moet denk ik ontbijten en niet met elke maaltijd wachten tot ik echt erg hongerig ben
Dus morgen
Ontbijt, lunch, avondeten, tussendoortje in de avond
Dat laatste wil ik stapsgewijs afleren. Alleen dat moet niet in een keer
Ik denk dat ik voorbij de hechtingen en pleisters kijkend al blij ben!quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Succes morgen! Hopelijk ben je blij met het resultaat
Ik zou juist een extra tussendoortje aanradenquote:Op woensdag 8 januari 2025 21:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Baal echt van mezelf
Teveel
Moet denk ik ontbijten en niet met elke maaltijd wachten tot ik echt erg hongerig ben
Dus morgen
Het hangt natuurlijk sterk af van wat je begeleiding ook aangeeft, maar tussendoortjes zijn niet per definitie slecht. Op zich maakt het je lichaam qua brandstof niet heel veel uit hoe vaak er getankt wordt, of dat nu één keer op een dag is of, weet ik het, zes tot acht keer. Net wat je eigen voorkeur daarin is. Punt is dan wel dat je je dagelijkse inname over meer momenten verspreid, dus het kan even uitzoeken zijn wat dan handig is om te eten. Als het je voornamelijk gaat om wat maagvulling of het idee dat je wat hebt kunnen kauwen, kan iets als komkommer of paprika een prima optie zijn, dat heeft verder (vanuit een "ik wil gewicht kwijt"-oogpunt) nul impact op de rest van je maaltijden.quote:Op woensdag 8 januari 2025 21:17 schreef ChildoftheStars het volgende:
Baal echt van mezelf
Teveel
Dus morgen
Zien posten doet posten.quote:Op donderdag 9 januari 2025 08:45 schreef UIO_AMS het volgende:
Wat gaat het hier opeens weer hard. Heeft zeker niets met goede voornemens te maken?![]()
Gewicht start weddenschap (06-07-2024): 94,9 kg.
Doelgewicht weddenschap (5% afvallen): 90,1 kg.
Gewicht vanmorgen 09-01-2024: 90,3 kg.
De feestdagenkilo's zijn er dus weer af. Op naar de 89kg! Wellicht is dat morgen al, want vanavond start het 50+ badmintonnen weer.
Ik heb er geen begeleiding voorquote:Op donderdag 9 januari 2025 08:53 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Het hangt natuurlijk sterk af van wat je begeleiding ook aangeeft, maar tussendoortjes zijn niet per definitie slecht. Op zich maakt het je lichaam qua brandstof niet heel veel uit hoe vaak er getankt wordt, of dat nu één keer op een dag is of, weet ik het, zes tot acht keer. Net wat je eigen voorkeur daarin is. Punt is dan wel dat je je dagelijkse inname over meer momenten verspreid, dus het kan even uitzoeken zijn wat dan handig is om te eten. Als het je voornamelijk gaat om wat maagvulling of het idee dat je wat hebt kunnen kauwen, kan iets als komkommer of paprika een prima optie zijn, dat heeft verder (vanuit een "ik wil gewicht kwijt"-oogpunt) nul impact op de rest van je maaltijden.
Een echt hongergevoel zou ik proberen te voorkomen, dan is het beter om een vast ritme aan te houden. En ja, dat is lastig, ik ben recent (weer) op onderzoek gestuit waaruit blijkt dat er daadwerkelijk een verschil is in hongersignalen krijgen. "Normale" mensen krijgen blijkbaar eerst een paar hints dat het tijd wordt voor wat voedsel in plaats van een "niks aan de hand, niks aan de hand, niks aan de hand HONGER...ETEN...NU".
De literbak ongezoete sojayoghurt van de Albert Heijn is ¤1,50 dus even duur als een liter koeienyoghurt. En hartstikke gezond: veel eiwit, weinig suiker. Ik doe er zelf wel iets van fruit of een beetje limonadesiroop in, want op zichzelf smaakt het niet echt ergens naar en de textuur is wel wat klonterig. Maar betaalbaar en gezond dus!quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb er geen begeleiding voor
Het is dat hongergevoel met mijn meds nogal ... onhandig is. Clozapine is berucht om de honger. Gelukkig heb ik er 95% van de tijd geen last van heb, maar als ik zo'n dag heb...
Hoort erbij, niks aan te doen. Dan is groente knagen wel een goede om te proberen.
Volgens mij doe ik het goed op drie á vier eetmomenten. In de avond wil ik gewoon knagen, dus ik ga maandag bij de boodschappen wat komkommer en snoepgroentes halen. Eventueel even kijken of er in de winkel er iets is als vegan yoghurt/kwart/oid. Even meer eitwitten en voedingsstoffen erbij(dan is mijn eiwitprobleem ook opgelost. Mits ik dat spul kan betalen)
Oooooh die yoghurt kan ik betalen ja!quote:Op donderdag 9 januari 2025 10:56 schreef Tele6 het volgende:
[..]
De literbak ongezoete sojayoghurt van de Albert Heijn is ¤1,50 dus even duur als een liter koeienyoghurt. En hartstikke gezond: veel eiwit, weinig suiker. Ik doe er zelf wel iets van fruit of een beetje limonadesiroop in, want op zichzelf smaakt het niet echt ergens naar en de textuur is wel wat klonterig. Maar betaalbaar en gezond dus!
Qua betaalbare snoepgroente ben ik momenteel fan van de halvekilozakken geschrapte wortels uit de koeling van de supermarkt. Winterpeen vind ik te taai. Geschrapte wortels zijn goedkoper dan snackwortels, maar wel knapperig en smaakvol. Het is een hoop geknaag om ze op te krijgen dus dat vult wel goed.
quote:Op donderdag 9 januari 2025 12:45 schreef Blues het volgende:
Puntpaprika's (geel en rood) in zo'n zak zijn mss ook niet duur? En heerlijk om zo te knabbelen of gesneden op je brood met bijv. veganzuivelspread. Die combi is ook
Zorgen zijn niet nodigquote:Op donderdag 9 januari 2025 13:23 schreef exode het volgende:
Wacht even, is je doel 1200 kcal? Daar zou ik echt enorme dips en vreetkicks van krijgen. En je lichaam gaat in 'sla alles op wat je binnenkrijgt' stand. Dat betekent dat je snel aankomt als je wat meer gaat eten.
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar als ik lees hoe je ermee worstelt maak ik me wel zorgen.
Wel vaak in de bonus dus ik koop ze nooit voor de volle mep.quote:Op donderdag 9 januari 2025 17:30 schreef Blues het volgende:
Die beef jerkey is hartstikke lekker maar ook hartstikke duur
Ik haal ze altijd bij de actionquote:Op donderdag 9 januari 2025 17:30 schreef Blues het volgende:
Die beef jerkey is hartstikke lekker maar ook hartstikke duur
Erg benieuwd naar jouw ervaringen met Saxenda. Ik wil zelf ook graag Mounjaro proberen voor 1-2 maanden, zodat ik gezonde gewoontes in kan slijten. Ik heb alleen geen obesitas volgens BMI en buiten de overgang ook niet echt serieuze gezondheidsklachten. Ik vermoed wel insulineresistentie, maar ik weet zo niet hoe ik dat vast kan laten stellen (dat zou dan m'n onderliggende gezondheidsklacht zijn waarmee ik hopelijk een recept kan krijgen).quote:Op zaterdag 11 januari 2025 11:35 schreef quo_ het volgende:
Ik kom een tijdje meelezen en misschien wel posten dus ik introduceer mezelf even.
Ben een man van (royaal) middelbare leeftijd en de laatste 20 jaar heb ik een gewicht varierend tussen de 85 en 105 kilo. Ik heb dus een ruime ervaring in het afvallen en aankomen. Ik weet hoe het werkt, overgewicht is het gevolg van meer energie binnen krijgen dan dat je verbrandt. Moeilijker is het niet.
Op eigen kracht lukt het me altijd goed om zo'n 250 gram per week kwijt te raken maar dat een volledig jaar aan één stuk volhouden is nog nooit gelukt. En het erbij eten gaat minimaal 2x zo snel
In periodes dat ik wil afvallen tel ik nauwgezet de kCal. Eerder hield ik een excelbestand bij maar tegenwoordig doe ik dat met de app van het voedingscentrum. Voordeel daarvan is dat je ook goed kunt monitoren hoe je het met de essentiele bouwstoffen doet zodat je eventueel kunt bijsturen met supplementen of voeding.
Sinds eind november ben ik weer "bezig" maar deze keer speel ik een beetje vals omdat ik er Saxenda bij gebruik. In verband met een ander medisch probleem heb ik nu meer haast om kilo's kwijt te raken en heb dit middel i.o.m. de huisarts voorgeschreven gekregen. Ik betaal het gewoon zelf dus heb er geen schuldgevoel over. (kosten 250 euro per maand)
Ik ga als een speer (van 101 naar 94 in 7 weken) hetgeen overigens precies na te rekenen is. Bij mijn dagelijkse besparing op de caloriebehoefte van ongeveer 1000 kCal heb je het over 7000 kCal per week en 7000 kCal=1 kilo. En dat alles zonder een greintje hongergevoel !
De kunst is om, als straks het dagelijkse inspuitfeestje is afgelopen, door te gaan met (ongeveer) hetzelfde patroon van eten en bewegen. In theorie heb ik dat al in beeld: 3x daags een normale niet te grote maar wel gezonde maaltijd en alle emotie-eetmomenten achterwege laten. En geen dagelijks blikje bier maar hooguit 1 of 2 in het weekeinde. Nu de praktijk nog...…..
Hoe slijten gezonde gewoontes er op die manier in?quote:Op zondag 12 januari 2025 12:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Erg benieuwd naar jouw ervaringen met Saxenda. Ik wil zelf ook graag Mounjaro proberen voor 1-2 maanden, zodat ik gezonde gewoontes in kan slijten.
Dat vind ik ook altijd een beetje het lastige van maagverkleiningen. Kijk als iemand echt heel zwaar is snap ik dat dit helpt om relatief snel gewicht te verliezen. Maar ik zie ook genoeg mensen om me heen die dan een maagverkleining nemen en vervolgens nog steeds ongezond eten. Vallen vaak wel af, want er past gewoon minder in de maag, maar op de lange termijn gaat het natuurlijk niet helpen.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:59 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hoe slijten gezonde gewoontes er op die manier in?
De eerste maand ben je te misselijk om te eten en daarna krijg je nauwelijks een hap door je keel.
Ik vind het goed dat mensen die te dik zijn dit gebruiken en zo afvallen. Maar het is geen middel waardoor je volgens mij gezonde gewoontes aanleert.
Maar bij een maagverkleining moet je wel je best doen om er doorheen te eten. Maar het kan zeker....quote:Op zondag 12 januari 2025 14:08 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd een beetje het lastige van maagverkleiningen. Kijk als iemand echt heel zwaar is snap ik dat dit helpt om relatief snel gewicht te verliezen. Maar ik zie ook genoeg mensen om me heen die dan een maagverkleining nemen en vervolgens nog steeds ongezond eten. Vallen vaak wel af, want er past gewoon minder in de maag, maar op de lange termijn gaat het natuurlijk niet helpen.
Zelfs ooit bij een Engels tv programma een man gezien die ook een maagverkleining had gehad en tijdens het eten even ging overgeven zodat ie verder kon eten
Zeker waar, maar uiteindelijk gaat het inderdaad om gezonde gewoontes. Of je nu een maagverkleining neemt, medicijnen of het 'zelf' doet (nu wil ik niet insinueren dat de andere mensen het niet zelf doen, maar je snapt wat ik bedoel), zonder gezonde gewoontes gaat het eventueel verloren gewicht er gewoon weer aankomen.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:13 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Maar bij een maagverkleining moet je wel je best doen om er doorheen te eten. Maar het kan zeker....
Nu lees ik bij Seven over iemand die niet te dik is maar dit 'wonder'medicijn wil om gezond te leren eten. En daar is dit volgens mij niet het middel voor. Ik zie goede resultaten bij veel mensen om mij heen. Maar zodra ze stoppen is het een ander verhaal.
Ik ben van mening dat de samenleving niet hoeft op te draaien voor de (forse) kosten van mensen die niet in staat zijn hun calorie-inname af te stemmen op hun caloriebehoefte. Dus ik vind het daarom prima dat ik het ook zelf moet betalen.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Erg benieuwd naar jouw ervaringen met Saxenda. Ik wil zelf ook graag Mounjaro proberen voor 1-2 maanden, zodat ik gezonde gewoontes in kan slijten. Ik heb alleen geen obesitas volgens BMI en buiten de overgang ook niet echt serieuze gezondheidsklachten. Ik vermoed wel insulineresistentie, maar ik weet zo niet hoe ik dat vast kan laten stellen (dat zou dan m'n onderliggende gezondheidsklacht zijn waarmee ik hopelijk een recept kan krijgen).
Heb je veel bijwerkingen? Met 1000kCal per dag korten, hoe zie je de haalbaarheid als je stopt met Saxenda?
En waarom zou je je schuldig voelen? Je hebt niet voor niks een recept gekregen.
Die snap ik even niet? Als je stopt met de medicijnen dan kom je toch gewoon weer aan als je meer eet dan je verbrandt?quote:Op zondag 12 januari 2025 14:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Voor mij betekent het dat ik zo'n 500 tot 1000 kCal per dag extra kan nemen zonder echt aan te komen.
Ieder mens heeft een basisbehoefte aan energie waarbij je niet afvalt en niet aankomt. Deze behoefte is afhankelijk van o.a. geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en activiteitenniveau.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:40 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Die snap ik even niet? Als je stopt met de medicijnen dan kom je toch gewoon weer aan als je meer eet dan je verbrandt?
En ja het klopt je hebt dan de buffer van je afgevallen kilo's maar op een gegeven moment zit je dan weer aan je begingewicht.
Als je na een tijdje dieten de extra calorien gaat "besteden" aan koolhydraten (zoals bijv. wit brood, suikers, alcohol) heb je inderdaad de kans dat er vetreserves aangelegd worden door het lichaam.quote:Op zondag 12 januari 2025 15:30 schreef exode het volgende:
Maar, sorry leek op dat gebied, kom je daarna niet sneller aan? Je lichaam gaat na een crashdieet ook in een stand van 'alles wat binnenkomt omzetten in vet'.
Hopelijk blijf je straks ook hier posten als je er mee stopt. Klinkt wel heel leerzaam voor ons, hoe je het dan gaat aanpakken.quote:Op zondag 12 januari 2025 16:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als je na een tijdje dieten de extra calorien gaat "besteden" aan koolhydraten (zoals bijv. wit brood, suikers, alcohol) heb je inderdaad de kans dat er vetreserves aangelegd worden door het lichaam.
Dus voorzichtig met extra inname en liever wat extra vetten en eiwitten eten.
Voor mij is de gezonde gewoonte vooral niet meer zo verschrikkelijk veel snaaien. Daar wen je op zich binnen een paar weken aan. Dus eigenlijk moet ik zeggen: ongezonde gewoonte doorbreken.quote:Op zondag 12 januari 2025 13:59 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Hoe slijten gezonde gewoontes er op die manier in?
De eerste maand ben je te misselijk om te eten en daarna krijg je nauwelijks een hap door je keel.
Ik vind het goed dat mensen die te dik zijn dit gebruiken en zo afvallen. Maar het is geen middel waardoor je volgens mij gezonde gewoontes aanleert.
Ik ben bang dat je van een koude kermis thuis gaat komen als je dat oprecht geloofd.quote:Op zondag 12 januari 2025 19:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Voor mij is de gezonde gewoonte vooral niet meer zo verschrikkelijk veel snaaien. Daar wen je op zich binnen een paar weken aan. Dus eigenlijk moet ik zeggen: ongezonde gewoonte doorbreken.
Ik denk dat het bij 99,99% zo is.quote:Op zondag 12 januari 2025 20:22 schreef exode het volgende:
Bij mij was het aankomen nooit een hongerkwestie maar mentaal; snaaien.
Mooie genuanceerde postquote:Op zondag 12 januari 2025 20:59 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik ben an sich niet tegen medicatie, zeker bij personen met (ernstige) obesitas waarbij andere opties niet (voldoende) gewerkt hebben of vanwege medische redenen meer haast is met het bereiken van een gezond gewicht. Er is echt wel voldoende bewijs dat bij personen met obesitas het vetweefsel 'ziek' is en daardoor allerlei andere processen in het lijf ontregeld zijn, wat afvallen lastiger maakt, en tegelijkertijd de kans op andere medische problemen juist groter maakt. Dat we nu iets hebben om bij deze mensen dat proces beter te laten verlopen/te ondersteunen zodat zij sneller weer gezonder kunnen worden en een verminderd risico hebben op al die andere medische problemen vind ik fantastisch. Ook omdat dat er vervolgens ook voor zorgt dat de processen in het lijf weer normaliseren, wat op de 'normale' manier op gewicht blijven/afvallen weer mogelijk maakt. Een gezondere leefstijl zal ook dan natuurlijk nodig zijn om op gewicht te blijven.
In andere gevallen kan het vast ook nuttig zijn, en helpen, maar zie ik minder de medische noodzaak om het op die manier te doen, en denk ik ook dat stap voor stap je leefstijl aanpassen tot langduriger succes leidt. Als je het snaaien kunt afleren zonder dat je hongerprikkel tijdelijk medisch onderdrukt wordt, blijft dat denk ik langer succesvol. Maar tegelijkertijd werkt iedereen anders en zijn er vast ook mensen voor wie zoiets wél een goede kickstart kan zijn en voor wie de snelle resultaten en 'automatisch' andere gedragingen vertonen aan het begin net dat zetje geven om dat ook na stoppen vol te blijven houden. Dus wie ben ik om daar dan over te oordelen - mits het gaat om zelf betaald en niet om een medicijn waar tekorten van zijn voor mensen die het om medische redenen nodig hebben (zoals als diabetesmedicatie).
Mijn lijst vandaag:
O: 3 volkoren bth, 1 cottage cheese, 1 tomatentapenade, 1 oude kaas pesto dip
L: andijviestamppot met mosterd (de rookworst bleek al over datum)
T: 2 volkoren bth, 1 cottage cheese, 1 tomatentapenade
D: 250g broccoli, woknoedels, lepel ketjap manis
T: restje skyr, tarwezemelen, tasty basics muesli, 15g amandelen/walnoten/cashewnoten
Thanksquote:Op zondag 12 januari 2025 21:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooie genuanceerde post.
Hopelijk word je niet ziek van die worst! Maar verder gezond dagje gehad.
Ik denk ook zeker dat dit hier besproken moet kunnen worden. Maar ook dat mensen daar kritisch over mogen zijn. En laten we eerlijk zijn, meestal zijn we allemaal kritisch/hebben bedenken als iemand het niet op de 'standaard' manier doet omdat niemand dat gewend is. Maar ik ben zeker ook benieuwd hoe dit voor jou/jullie gaat verlopen dus hou ons zeker op de hoogte!quote:Op zondag 12 januari 2025 21:36 schreef Seven. het volgende:
Ik vind dat iedereen hier Mounjaro, Ozempic, Saxenda en Wegovy gewoon moet kunnen bespreken. Jammer dat dat niet kan zonder dat het herhaaldelijk op wilskracht, jarenlang vreten, geen wondermiddel en koude kermis gegooid wordt.
Ik blijf me inlezen en @:quo_ dank voor het delen van jouw ervaring hiermee! Hopelijk lukt het je om voorgoed af te rekenen met de kilo's.
Volgens mij stel ik gewoon normale vragen toch?quote:Op zondag 12 januari 2025 21:36 schreef Seven. het volgende:
Ik vind dat iedereen hier Mounjaro, Ozempic, Saxenda en Wegovy gewoon moet kunnen bespreken. Jammer dat dat niet kan zonder dat het herhaaldelijk op wilskracht, jarenlang vreten, geen wondermiddel en koude kermis gegooid wordt.
Ik blijf me inlezen en @:quo_ dank voor het delen van jouw ervaring hiermee! Hopelijk lukt het je om voorgoed af te rekenen met de kilo's.
Daarom vraag ik me af of 1-2 maanden niet veel te kort is om nieuwe gewoonten in te slijten. In het algemeen is het al kort en ik denk zeker voor eten en drinken. Iets dat je je leven lang meermaals per dag doet. Tel daarbij op dat je niet meteen resultaat ziet/voelt van een chocolaatje meer of minder en zie daar… het lastige! Als ik een dag mijn stretch oefeningen niet doe, dan voel ik dat meteen na het opstaan. Als ik me een dag (weer eensquote:Op zondag 12 januari 2025 22:47 schreef Sarabi het volgende:
Maar met roken maak je de keuze om het helemaal niet meer te doen.
Je kan niet stoppen met eten....
Van wat ik om mij heen zie is het stoppen met roken ook een stuk makkelijker dan een gezonde relatie met eten te krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb in de vakantie het boek VET belangrijk gelezen. Aanrader als je niet terugschrikt voor af en toe een wat ingewikkeld verhaalen meer wilt lezen over hoe complex het is.
Bespreekbaar moet het absoluut zijn, maar dat gaat twee kanten op natuurlijk. Ik zet ook m'n vraagtekens bij hoe blijvend de resultaten gaan zijn na een kuur van een maand of twee/drie, want in mijn beleving is het eenzelfde tactiek als een crashdieet.quote:Op zondag 12 januari 2025 21:36 schreef Seven. het volgende:
Bij een crashdieet moet je al je mentale energie inzetten om het weken- of maandenlang honger lijden te doorstaan.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:51 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Bespreekbaar moet het absoluut zijn, maar dat gaat twee kanten op natuurlijk. Ik zet ook m'n vraagtekens bij hoe blijvend de resultaten gaan zijn na een kuur van een maand of twee/drie, want in mijn beleving is het eenzelfde tactiek als een crashdieet.
Zelf heb ik nooit een crashdieet gevolgd, dus geen idee wat de mentale impact verder is. Die is imo ook niet heel erg relevant, ik zie de valkuilen meer in het "het gewicht is er af en nu moet ik m'n planning daadwerkelijk gaan uitvoeren".quote:Op maandag 13 januari 2025 11:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Bij een crashdieet moet je al je mentale energie inzetten om het weken- of maandenlang honger lijden te doorstaan.
Ik kan me voorstellen dat op het moment dat je de eindstreep bereikt hebt je niet goed scherp hebt dat het dan pas begint.
Met behulp van medicatie is het afvallen zelf niet moeilijk. Die periode moet je m.i. zien als voorbereiding van het echte startmoment, de laatste spuit die je krijgt. En zoals eerde gepost de tijd gebruiken om te leren over wat je eet, hoeveel en bepalen wat je echt nodig hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |