En wanneer eet je voornamelijk die chocolade? Is dat avondsnaaien? Eet je het omdat je er echt 'intense' craving naar hebt of ook meer uit gewoonte/verveling?quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Beweging en chocola voornamelijk. Meer eiwitten helpt om minder chocola te eten, maar ja, het dan ook doen he? Dus nu maar wat tweaken qua lunch en tussendoor ook nog eens een schaaltje yoghurt nemen.
Paar jaar lukte wat meer wandelen wel, nu niet want mijn energie is nul en iets te lang wandelen betekent dat ik compleet instort. Babysteps…
Sneller is niet altijd beter. Je bent goed bezigquote:Op maandag 10 februari 2025 10:35 schreef Blues het volgende:
Onder de 90k89.8k gister op de weegschaal.
Dat is -4k sinds Project Gezond. Zou sneller kunnen, maar dan moet ik mijn hele leven 'omgooien' en ik vind het zo prima te doen
(En - 14.2 k sinds een paar jaar geleden)
Wauw! Goed bezigquote:Op maandag 10 februari 2025 10:35 schreef Blues het volgende:
Onder de 90k89.8k gister op de weegschaal.
Dat is -4k sinds Project Gezond. Zou sneller kunnen, maar dan moet ik mijn hele leven 'omgooien' en ik vind het zo prima te doen
(En - 14.2 k sinds een paar jaar geleden)
Oeh... moeilijke! Kun je niet door je kwark en proteīne toetje qat lijnzaad doen? Doet wonderen voor je darmenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wil goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
Ik merk alleen dat ik het lastig vind hoe ik meer vezels kan toevoegen.
Dit is een beetje een gemiddelde dag:
O: kwark -> 0 gram vezels
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
T: 2 mandarijnen -> 0.9 gram
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees
T: iets van proteīne chocolademousse of clear whey (1 gram)
Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.
Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wil goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
Ik merk alleen dat ik het lastig vind hoe ik meer vezels kan toevoegen.
Dit is een beetje een gemiddelde dag:
O: kwark -> 0 gram vezels
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
T: 2 mandarijnen -> 0.9 gram
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees
T: iets van proteīne chocolademousse of clear whey (1 gram)
Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.
Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
Psylliumvezels toevoegen aan dat proteīne toetje. 1 eetlepel moet voldoende zijn om weer goed naar het toilet te kunnen. Let op dat je er wel echt voldoende water bij drinkt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Dat is gelukkig het probleem dan weer niet. Ik drink met gemak 2 liter, maar meestal meer. Ik ben juist zo iemand die altijd een thermos met thee op het bureau/tafel heeft staan en met gemak dat ding 2x leegdrink in een ochtend (dan heb ik al 1,5 liter binnen).quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:24 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)
Bedoel je dit niet andersom? Het leest nu alsof je stoelgang soepeler loopt als je minder drinkt?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:24 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)
Ja, het "hoe soepel het loopt" is dus niet soepel.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:27 schreef Meke het volgende:
[..]
Bedoel je dit niet andersom? Het leest nu alsof je stoelgang soepeler loopt als je minder drinkt?
Ik moest dit even googelen. Neem je dat dan iedere dag of alleen bij 'problemen'? Daarnaast kom ik op veel medische websites terecht. Is dit gewoon in de winkel te koop?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:25 schreef Donna het volgende:
[..]
Psylliumvezels toevoegen aan dat proteīne toetje. 1 eetlepel moet voldoende zijn om weer goed naar het toilet te kunnen. Let op dat je er wel echt voldoende water bij drinkt.
Haha oh ja sorryquote:
Om de 2 dagen/2x per week is voor mij voldoende om het allemaal goed te houden. Het kan via de huisarts als je darmproblemen hebt, maar Kruidvat heeft het ook gewoon; https://www.kruidvat.nl/k(...)NL-SHOP-VMS_-Acties-quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:29 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ik moest dit even googelen. Neem je dat dan iedere dag of alleen bij 'problemen'? Daarnaast kom ik op veel medische websites terecht. Is dit gewoon in de winkel te koop?
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Om de 2 dagen/2x per week is voor mij voldoende om het allemaal goed te houden. Het kan via de huisarts als je darmproblemen hebt, maar Kruidvat heeft het ook gewoon; https://www.kruidvat.nl/k(...)NL-SHOP-VMS_-Acties-
quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:30 schreef Meke het volgende:
[..]
Haha oh ja sorry![]()
Dat staat misschien een beetje raarIk ben al wel een tijdje aan het meelezen
En aan het afvallenIk doe nu nog Weightwatchers maar twijfel steeds meer of ik niet beter calorieën kan gaan tellen, omdat WW toch ook wel een beetje als valsspelen voelt
Ik ben altijd meer voorstander van calorieën tellen. Eigenlijk doe je hetzelfde (punten of kcal tellen) maar met kcal tellen is het toch wat meer lange-termijn bestand.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:30 schreef Meke het volgende:
[..]
Haha oh ja sorry![]()
Dat staat misschien een beetje raarIk ben al wel een tijdje aan het meelezen
En aan het afvallenIk doe nu nog Weightwatchers maar twijfel steeds meer of ik niet beter calorieën kan gaan tellen, omdat WW toch ook wel een beetje als valsspelen voelt
Ik heb dus wel zakjes van de huisarts en volgens mij zijn die 3.2 gram en dat is meer dan voldoende voor mij. Dus je kan eens beginnen met een theelepel om te kijken wat het voor je doet. Ik check het thuis eventjes voor je!quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!
Thanks voor de tips allen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |