abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216556086
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Beweging en chocola voornamelijk. Meer eiwitten helpt om minder chocola te eten, maar ja, het dan ook doen he? Dus nu maar wat tweaken qua lunch en tussendoor ook nog eens een schaaltje yoghurt nemen.
Paar jaar lukte wat meer wandelen wel, nu niet want mijn energie is nul en iets te lang wandelen betekent dat ik compleet instort. Babysteps…
En wanneer eet je voornamelijk die chocolade? Is dat avondsnaaien? Eet je het omdat je er echt 'intense' craving naar hebt of ook meer uit gewoonte/verveling?

Mijn lijstje van vandaag:
O: kwark
L: 1 boterham met ei, 1 pistolet met 30+ kaas
T: clear whey shake + bakje druiven
D: puuur kibbeling uit de oven (aanrader!), gebakken aardappeltjes en wokgroente met beetje chilisaus
S: volleybaltraining
T: 2 mandarijnen
(1688 kcal met 133 gram eiwitten)
pi_216558494
Ik meld me ook maar eens in dit topic als een soort stok achter de deur. Ben altijd wel heel actief geweest, maar wel wat te zwaar. De grens tussen gezond en overgewicht qua BMI ligt voor mij rond de 74/75 kg, en toen ik een ironman deed woog ik 77kg. Ik denk dat ik toen op zich wel een gezond vet-percentage had aangezien ik toen vrij gespierd was, maar toch.
Afgelopen jaar kreeg ik wat pijntjes tijdens het hardlopen die vooral toe te schrijven waren aan mijn gewicht. Maar het najaar is altijd al een slechte tijd geweest voor me om af te vallen, dat gecombineerd met stress op het werk en verschillende reizen zorgden dat ik nog wat kilos aankwam ipv afviel. Toen ik in januari op de weegscheel keek en zag dat het 90 had aangetikt, en bleek dat ik daarmee in 'obese' BMI territory kwam, heb ik de knop omgezet: Ik moet kilos kwijt.
In het verleden wel vaker in januari-maart kilos kwijtgeraakt, en in het begin gaat dat vrij makkelijk, maar al snel komt er een plateau in, hopelijk kan ik dat deze keer vermijden.
Voor nu is het een combinatie van letten op calorien en intermittant fasting. Ik eet niet voor 12 uur, een gezonde lunch, als tussendoortje 's middags wat fruit, en stouw me niet vol met avondeten, 1 bord en that's it. En geen snacks na het avondeten meer. Probeer ook ultra-processed food en snelle koolhydraten te vermijden, de afgelopen maanden liep het snacken behoorlijk uit de hand.
De eerste 2 weken thuis ging dat goed en vlogen de kilos eraf. Het zullen die 'makkelijke' eerste kilos wel weer zijn geweest. Deze en volgende week is het was lastiger omdat ik niet thuis ben. Vooral volgende week in de VS wordt een uitdaging denk ik.

Doel: Een paar kilo onder de top-grens van een gezond BMI, dus een paar kilo onder de 75 kg, 72/73 zou heel mooi zijn.
Vanaf de top van mijn gewicht was dat ruim 18 kilo die ik kwijt wil raken, inmiddels nog 14 te gaan.
pi_216559973
Ik ben 1,5 week goed ziek geweest waarbij mijn maag geen eten kon verdragen. Dat is best goed voor de lijn kan ik vertellen. Maar ja, dat is vooral vocht en ik vrees ook spiermassa.

Nog steeds wat wiebelig dus ik wandel nu veel en hoop volgende week het sporten weer op te pakken.

Lijstje van vandaag:

O: kwark met honing
T: notenreep
L: omelet met runderrookvlees op 2 volkoren boterhammen
T: geen idee, echt 0 honger of trek
D: pasta met kipgehakt en veel groente
T: Als ik trek heb kwark en anders sla ik deze over

Veel water, thee en 2 zwarte koffie.

Beweging, veel wandelen, 2 keer naar school kinderen, zo de jongste van een speeldate halen, lopend, ik zie dat het 1 km is en ik ga nog even op en neer lopen naar de AH. Die 10.000 stappen ga ik ver overheen zo alles bij elkaar.
Ook gedwongen want ik heb geen fiets staan en met de auto vind ik dikke vette onzin.
pi_216607668
Ik zag vandaag bij de ah dat de proteine chocolademousse binnenkort niet meer verkrijgbaar is :'( :'(
pi_216617246
Dit gaat een leuke week worden :') 2x mijn verjaardag vieren met allerlei hapjes en drankjes en dan ook nog een uitgebreid Valentijnsdiner. Oja en dan vergeet ik nog een bier- en kaasproeverij woensdag.....

Nouja lijstje voor vandaag:
L: 2x spiegelei op volkoren boterhammen
D: Vegetarische chili met zoete aardappel
T: druiven en proteīne toetje
pi_216617580
Onder de 90k *G* 89.8k gister op de weegschaal.
Dat is -4k sinds Project Gezond. Zou sneller kunnen, maar dan moet ik mijn hele leven 'omgooien' en ik vind het zo prima te doen :)

(En - 14.2 k sinds een paar jaar geleden O+ )
pi_216617671
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:35 schreef Blues het volgende:
Dat is -4k sinds Project Gezond. Zou sneller kunnen, maar dan moet ik mijn hele leven 'omgooien' en ik vind het zo prima te doen :)

Sneller is niet altijd beter. Je bent goed bezig *O* En het eten ziet er altijd lekker uit.
pi_216618037
Goed bezig @Blues!

Planning hier:
O: 2 volkoren wraps met cottage cheese, tomatentapenade en spinazie
L: skyr, tarwezemelen, lijnzaad, tasty basics muesli, banaan, walnoten, amandelen, cashewnoten
D: volkoren pandan rijst, broccoli, beetje ketjap manis
T: appel met klein beetje skyr en kaneel

1612 kcal, 41.5gr vezels, 42gr vet waarvan 7gr verzadigd, 95g eiwitten, 2.7g zout
pi_216618339
Lekker bezig @Blues! Ik ben ook meer voor de slow en steady! Dan is het tenminste iets wat je echt vol kan houden.
Ik lijk even stil te staan qua weegschaal. Geen drama. Na volgend weekend even kijken of dit nog steeds zo is en of ik dus mijn kcal iets moet verlagen of dat het gewoon even een plateau was. Ik zit nu al paar maanden op dezelfde kcal dus zou niet gek zijn als ze inmiddels iets lager moeten, maar hoop natuurlijk dat het 'hoog' kan blijven.
Deze week even 'braaf' eten want volgende week 2 AYCE etentjes gepland staan.

Lijstje van vandaag:
O: kwark
L: 2 pistolets met rauwe ham, clear whey shake
T: beschuit met muisjes (kraamvisite)
D: pasta met zelfgemaakte pompoensaus en kipgehakt, 2 mandarijnen
T: proteine chocolademousse
(1737 kcal en 132 gr eiwitten)

[ Bericht 3% gewijzigd door Pinuts op 10-02-2025 11:48:24 ]
pi_216626240
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:35 schreef Blues het volgende:

Wauw! Goed bezig _O_
En het gaat om wat je vol kan houden en niet om tempo. Klinkt als een goede keuze zo
pi_216632731
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wel goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
Ik merk alleen dat ik het lastig vind hoe ik meer vezels kan toevoegen.
Dit is een beetje een gemiddelde dag:
O: kwark -> 0 gram vezels
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
T: 2 mandarijnen -> 0.9 gram
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees
T: iets van proteīne chocolademousse of clear whey (1 gram)

Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.

Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Pinuts op 11-02-2025 13:25:16 ]
pi_216632799
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wil goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees

Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.

Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
Oeh... moeilijke! Kun je niet door je kwark en proteīne toetje qat lijnzaad doen? Doet wonderen voor je darmen

Rauwkost bij je maaltijden

Verder zou ik het zo snel niet weten. Sorry
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:24:56 #213
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_216632849
quote:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wil goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).

Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  Moderator / Colorchick dinsdag 11 februari 2025 @ 13:25:26 #214
382129 crew  Donna
pi_216632853
quote:

Psylliumvezels toevoegen aan dat proteīne toetje. 1 eetlepel moet voldoende zijn om weer goed naar het toilet te kunnen. Let op dat je er wel echt voldoende water bij drinkt.
pi_216632869
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:24 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Even aanvullend (want voldoende vezels vind ik zelf ook een uitdaging): hoeveel drink je op een dag? Ik merk het zelf in ieder geval meteen in hoe soepel alles gaat als ik een paar dagen te weinig gedronken heb. (Echt, als ik net zo makkelijk snaaien uit het oog verloor als drinken...)
Dat is gelukkig het probleem dan weer niet. Ik drink met gemak 2 liter, maar meestal meer. Ik ben juist zo iemand die altijd een thermos met thee op het bureau/tafel heeft staan en met gemak dat ding 2x leegdrink in een ochtend (dan heb ik al 1,5 liter binnen).
Lijkt ook wel met pieken en dalen te gaan. Enige week heb ik nergens last van en even later heb ik ineens dagenlang moeite met naar het toilet gaan.
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 13:27:06 #216
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_216632870
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:24 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
Bedoel je dit niet andersom? Het leest nu alsof je stoelgang soepeler loopt als je minder drinkt?
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:28:11 #217
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_216632884
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:27 schreef Meke het volgende:

[..]
Bedoel je dit niet andersom? Het leest nu alsof je stoelgang soepeler loopt als je minder drinkt?
Ja, het "hoe soepel het loopt" is dus niet soepel. :+ Er staat nergens dat het soepeler gaat dan.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:29:26 #218
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_216632896
Rare post om op binnen te vallen. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_216632901
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:25 schreef Donna het volgende:

[..]
Psylliumvezels toevoegen aan dat proteīne toetje. 1 eetlepel moet voldoende zijn om weer goed naar het toilet te kunnen. Let op dat je er wel echt voldoende water bij drinkt.
Ik moest dit even googelen. Neem je dat dan iedere dag of alleen bij 'problemen'? Daarnaast kom ik op veel medische websites terecht. Is dit gewoon in de winkel te koop?
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 13:30:51 #220
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_216632915
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:29 schreef IJsdraakje het volgende:
Rare post om op binnen te vallen. :')
Haha oh ja sorry _O-

Dat staat misschien een beetje raar :D Ik ben al wel een tijdje aan het meelezen :Y
En aan het afvallen *G* Ik doe nu nog Weightwatchers maar twijfel steeds meer of ik niet beter calorieën kan gaan tellen, omdat WW toch ook wel een beetje als valsspelen voelt
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  Moderator / Colorchick dinsdag 11 februari 2025 @ 13:31:50 #221
382129 crew  Donna
pi_216632933
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:29 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Ik moest dit even googelen. Neem je dat dan iedere dag of alleen bij 'problemen'? Daarnaast kom ik op veel medische websites terecht. Is dit gewoon in de winkel te koop?
Om de 2 dagen/2x per week is voor mij voldoende om het allemaal goed te houden. Het kan via de huisarts als je darmproblemen hebt, maar Kruidvat heeft het ook gewoon; https://www.kruidvat.nl/k(...)NL-SHOP-VMS_-Acties-
pi_216633022
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:31 schreef Donna het volgende:

[..]
Om de 2 dagen/2x per week is voor mij voldoende om het allemaal goed te houden. Het kan via de huisarts als je darmproblemen hebt, maar Kruidvat heeft het ook gewoon; https://www.kruidvat.nl/k(...)NL-SHOP-VMS_-Acties-
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!

Thanks voor de tips allen!
  dinsdag 11 februari 2025 @ 13:37:47 #223
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_216633035
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:30 schreef Meke het volgende:

[..]
Haha oh ja sorry _O-

Dat staat misschien een beetje raar :D Ik ben al wel een tijdje aan het meelezen :Y
En aan het afvallen *G* Ik doe nu nog Weightwatchers maar twijfel steeds meer of ik niet beter calorieën kan gaan tellen, omdat WW toch ook wel een beetje als valsspelen voelt
:D

En och, ik zou het niet direct zien als valsspelen, maar meer als een andere manier van calorieën tellen met een (financiële) stok achter de deur.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_216633042
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:30 schreef Meke het volgende:

[..]
Haha oh ja sorry _O-

Ik ben altijd meer voorstander van calorieën tellen. Eigenlijk doe je hetzelfde (punten of kcal tellen) maar met kcal tellen is het toch wat meer lange-termijn bestand.
  Moderator / Colorchick dinsdag 11 februari 2025 @ 13:39:22 #225
382129 crew  Donna
pi_216633065
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!

Thanks voor de tips allen!
Ik heb dus wel zakjes van de huisarts en volgens mij zijn die 3.2 gram en dat is meer dan voldoende voor mij. Dus je kan eens beginnen met een theelepel om te kijken wat het voor je doet. Ik check het thuis eventjes voor je!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')