abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216633289
Nog een tip: die witte en/of tarwe pistolets op je werk ook vervangen door volkoren wraps of brood, alle beetjes helpen. ^O^
pi_216633431
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:53 schreef Blues het volgende:
Nog een tip: die witte en/of tarwe pistolets op je werk ook vervangen door volkoren wraps of brood, alle beetjes helpen. ^O^
Wraps als lunch niet zo fan van (vind ze vaak niet vullend genoeg :') ) en bij ons zelf meenemen is wat lastiger helaas. Dus vaak is het rondje bedrijfskantine of bij mooi weer richting appie. Dan neem ik vaak deze (ofja, ik nam vaker de witte variant, maar die gaan we niet meer nemen): https://www.ah.nl/producten/product/wi230717/ah-pistolet-bruin, omdat ik echt een goed alternatief in de volkoren variant nog niet gevonden heb helaas.

Edit: ik zie op de website dat ze van kaiserbroodjes wel een volkoren variant van moeten hebben. Daar de volgende keer dus maar eens naar kijken.
pi_216633516
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:02 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Wraps als lunch niet zo fan van (vind ze vaak niet vullend genoeg :') )
Geen :') nodig! Ik heb precies hetzelfde en dacht dat ik veel eten nodig te hebben... tot nu dan :)

Geen flauw idee waarom, misschien vul ik ze niet goed

Maar wraps geven me halverwege de dag weer trek (jammer, want ze zijn erg lekker)
pi_216633546
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:07 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Geen :') nodig! Ik heb precies hetzelfde en dacht dat ik veel eten nodig te hebben... tot nu dan :)

Maar wraps geven me halverwege de dag weer trek (jammer, want ze zijn erg lekker)
Ja als avondeten eet ik ze wel regelmatig maar dan doe ik er bijv gebakken kip en groente in. Voor lunch blijft het toch vaak bij plakjes kipfilet/carpaccio/zalm etc. Maar voor avondeten maak ik er dan meer een maaltijd van ofzo. Maar die wil ik dan ook wel weer warm eten :P
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 14:09:05 #230
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_216633547
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
:D

En och, ik zou het niet direct zien als valsspelen, maar meer als een andere manier van calorieën tellen met een (financiële) stok achter de deur.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:38 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Ik ben altijd meer voorstander van calorieën tellen. Eigenlijk doe je hetzelfde (punten of kcal tellen) maar met kcal tellen is het toch wat meer lange-termijn bestand.
Ja dat financiële helpt nog niet eens per sé heel erg :P Maar het bijhouden helpt sowieso wel, alleen voelt het raar dat zoveel dingen 'gratis' zijn terwijl je wel eten binnenkrijgt _O-

Nouja nu al 15kg eraf, dus het doet wel iets :D
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
pi_216633561
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:09 schreef Meke het volgende:

[..]
[..]
Ja dat financiële helpt nog niet eens per sé heel erg :P Maar het bijhouden helpt sowieso wel, alleen voelt het raar dat zoveel dingen 'gratis' zijn terwijl je wel eten binnenkrijgt _O-

Nouja nu al 15kg eraf, dus het doet wel iets :D
Wat zijn dingen die 'gratis' zijn bij ww? Alleen groente en fruit of ook dingen die meer kcal bevatten?
pi_216633562
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:07 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Als je je kcal intake een beetje bijhoudt kan je halverwege de dag een tussendoortje nemen.
pi_216633619
@Pinuts gebroken lijnzaad (een eetlepel per dag door je ontbijt) is een stuk goedkoper en werkt als een trein!

Of chiazaad als je lijnzaad niet zo lekker vindt.

Zou snackgroente in je lijstje ertussen passen ergens?
Ik snack zelf graag wortels en daar zitten redelijk wat vezels en weinig kcal in. Dus zou misschien een toevoeging kunnen zijn.
pi_216633712
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:14 schreef Tele6 het volgende:
@:Pinuts gebroken lijnzaad (een eetlepel per dag door je ontbijt) is een stuk goedkoper en werkt als een trein!

Of chiazaad als je lijnzaad niet zo lekker vindt.

Zou snackgroente in je lijstje ertussen passen ergens?
Ik snack zelf graag wortels en daar zitten redelijk wat vezels en weinig kcal in. Dus zou misschien een toevoeging kunnen zijn.
Ja snackgroente zouden zeker kunnen. Ik zou dan zelf waarschijnlijk eerder voor snacktomaten of paprika gaan maar dat zal niet het meeste uitmaken.
pi_216633785
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:09 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Ja als avondeten eet ik ze wel regelmatig maar dan doe ik er bijv gebakken kip en groente in. Voor lunch blijft het toch vaak bij plakjes kipfilet/carpaccio/zalm etc. Maar voor avondeten maak ik er dan meer een maaltijd van ofzo. Maar die wil ik dan ook wel weer warm eten :P
Ja dat dus. En zonder vlees is helemaal moeilijk om als lunch te maken. Als avondeten vind ik ze ook erg fijn! Lekker met linzen en groentes :9

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:10 schreef Blues het volgende:

[..]
Als je je kcal intake een beetje bijhoudt kan je halverwege de dag een tussendoortje nemen.
Klopt. Alleen ik ben gewend om tussen de middag warm te eten en dan in de avond een tussendoortje na mijn brood.

En mijn warme maaltijden zijn best wel stevig.
pi_216633824
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:22 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Ja snackgroente zouden zeker kunnen. Ik zou dan zelf waarschijnlijk eerder voor snacktomaten of paprika gaan maar dat zal niet het meeste uitmaken.
Je kan ook snoepen aan normale groentes he. Scheelt behoorlijk in de prijs

En selderij is ook lekker. Even wat pittiger
pi_216633851
quote:

[..]
Dat ontloopt elkaar idd niet enorm qua voedingswaarde. Tomaatjes en paprika zijn ca 2g vezels per 100g en worteltjes 3g vezels ^O^
En ook gewoon lekker! O+
pi_216633856
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:15 schreef Pinuts het volgende:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wel goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
Ik merk alleen dat ik het lastig vind hoe ik meer vezels kan toevoegen.
Dit is een beetje een gemiddelde dag:
O: kwark -> 0 gram vezels
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
T: 2 mandarijnen -> 0.9 gram
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees
T: iets van proteïne chocolademousse of clear whey (1 gram)

Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.

Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
Wat misschien ook nog een optie is: iets minder pasta/aardappels etc, en dan een handje kikkererwten of linzen toevoegen in je avondeten.
pi_216634229
quote:
Ik heb een beetje een andere vraag, niet helemaal over afvallen maar wel over voeding. Ik merk al een tijdje dat ik een wat lastige stoelgang heb. Natuurlijk regelmatig wat gegoogled en overal lees je dan vezels blablabla. Nu dacht ik altijd ik eet redelijk gezond, dus dat zit wel goed! Maar ik ging het net eens een beetje uitrekenen, en dan zit ik op een gemiddelde dag toch maar rond de 10 gram zit (waar 25 gram wordt aangeraden door het voedingscentrum).
L: als ik thuis ben: 2 volkoren boterhammen -> 4,83 gram vezels in totaal; als ik op werk ben 2 pistolets (was altijd wit, ga ik nu bruin/tarwe van maken dan is dat 7,28)
D: pasta (1,5) / orzo (1,6 gram) met groente (gem 2) en gehakt (0 gram) of aardappelen (3 gram) met groente (2 gram) en vlees

Dus dan zit ik op net rond de 10 gram. Het enige wat ik voor de rest zo kan bedenken is de pasta vervangen voor volkoren. Dus daar ga ik eens naar zoeken. Maar voor de rest vind ik het lastig. Het kwarkontbijt wil ik graag houden want dit heb ik weer echt nodig voor mijn eiwitten en ik ben totaal geen broodeter in de ochtend.

Hebben jullie tips of aanraders? Andere die hier zich wel eens in verdiept hebben? Mensen die koolhydraatarm eten (doe ik gelukkig niet!) moeten toch helemaal niet aan hun vezels komen?
O: een goede eetlepel tarwezemelen (7gr): +3.2gr vezels (20kcal). Een eetlepel gebroken lijnzaad (5gr): +1.3gr vezels (25kcl). Een banaan (130gr): +3.2gr vezels (117 kcal). Twee eetlepels tasty basics muesli zaden & pitten (25gr): +5.5gr (119 kcal). Met muesli, tarwezemelen en lijnzaad er doorheen is het 164 kcal extra en 9 gram vezels erbij.
L: het broodgeluk volkoren koolhydraat verlaagde brood van de Jumbo heeft 12.9gr vezels per 100 gram; dan is 2 boterhammen (+- 80 gram) dus al 10 gram vezels (183 kcal). Loont zeker de moeite om even te kijken naar het brood dat je nu eet en vezelrijkere alternatieven; ook tussen verschillende volkorenbroden verschilt dat soms nog best wat! Of bv wasa vezelrijk crackers: per cracker (10g) 33.3 kcal en 2.6gr vezels.
D: zijn dit volkoren producten? Volkoren pandan rijst heeft relatief veel vezels voor rijst. 75gr ongekookt is 263 kcal en 6.3 gram vezels. Volkoren spaghetti is vergelijkbaar zowel in kcal als vezels. En hoeveel groente eet je? Bv 250gr broccoli is bv al 7.5gr vezels, 250gr bloemkool is 7gr vezels, 200gr luxe Japanse sojabonen wortel wokmix is 5gr vezels, 200gr linzen uit blik is 7.6gr vezels.

En fruit variëren? Of tussendoor al meer groente? Ik eet nu bv regelmatig brood of wrap met cottage cheese, tomatentapenade en spinazie. Op twee boterhammen/wraps gaat dan bij elkaar zo'n 50gr spinazie. Of snoeptomaatjes of wortels of paprika tussendoor inderdaad als snack.
pi_216634234
quote:

[..]
Nou ik zocht even de hoeveelheid vezels in een random setje groente, maar als je daar op een dag maar 2 gram vezels uithaalt, eet je dan niet ook heel weinig groente?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_216634278
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 15:00 schreef vlindertje89 het volgende:
luxe Japanse sojabonen wortel wokmix
Wtf? :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 15:24:38 #242
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_216634605
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:10 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Wat zijn dingen die 'gratis' zijn bij ww? Alleen groente en fruit of ook dingen die meer kcal bevatten?
Groente, fruit, eieren, aardappels, rood vlees dacht ik?
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
pi_216634717
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 15:01 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nou ik zocht even de hoeveelheid vezels in een random setje groente, maar als je daar op een dag maar 2 gram vezels uithaalt, eet je dan niet ook heel weinig groente?
Ja ik zag inderdaad dat dat een fout in mijn berekening is. Die 2 gram is per 100 gram (van een random zak wokgroente). Over het algemeen bij het avondeten zo'n 300 gram dus dat scheelt inderdaad wel!
pi_216634737
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 15:24 schreef Meke het volgende:

[..]
Groente, fruit, eieren, aardappels, rood vlees dacht ik?
Groente en fruit kan ik snappen. Maar eieren en aardappels hebben toch best 'veel' kcal. Als in, niet echt heel veel natuurlijk, maar wel teveel om ze als 'gratis' te rekenen. Bij komkommer ofzo snap ik het nog maar als je iedere dag 3 extra eieren en 400 gram extra aardappels opeet want 'gratis' gaat het toch hard.
pi_216635018
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 15:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wtf? :D
Ja, zo heet die zak nou eenmaal :D
AH Luxe wok Japans sojabonen wortel #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi378687

Ik eet 'm regelmatig, dus ik had er de kcal en vezels van in mn fatsecret lijstje van vorige week staan ;) dus vandaar er bij gezet in de opsomming.
  Moderator dinsdag 11 februari 2025 @ 18:38:01 #246
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_216636942
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 15:34 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Groente en fruit kan ik snappen. Maar eieren en aardappels hebben toch best 'veel' kcal. Als in, niet echt heel veel natuurlijk, maar wel teveel om ze als 'gratis' te rekenen. Bij komkommer ofzo snap ik het nog maar als je iedere dag 3 extra eieren en 400 gram extra aardappels opeet want 'gratis' gaat het toch hard.
Ja daardoor twijfel ik ook een beetje, daar komt ook dat valsspeelgevoel vandaan :Y Ik denk dat het vooral goed werkt als je nog niet zo goed weet wat gezonde keuzes zijn, en dan motiveert het wel als je je aardappels 'gratis' krijgt en daardoor wat lekkers anders kunt eten, maar je valt wel sneller af als je dat niet eet |:)
pi_216638305
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:57 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Hebben hier meer mensen ervaring met het gebruik van creatine? Denk er al een tijdje over na maar nog niet de stap genomen om het ook echt te bestellen. Welke voordelen ervaren jullie?
Ik merk vooral dat als ik t niet neem m'n spierkracht tijdens krachttraining inzakt. En spierpijn anders is.

quote:

Granola door je kwark doen. Eventueel gebroken lijnzaad.

Volkoren pasta, volkoren brood is de makkelijkste vervanger.
Maar muesli reep als tussendoortje werkt ook. Even opletten welke je pakt, niet elke is even gezond.
Handje nootjes :Y
pi_216638843
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Top! Dankje. Ik ga er eens naar kijken bij mijn kruidvat. Moet wel zeggen als je het iedere dag moet nemen is het wel prijzig. Volgens het potje 15 gram per dag, totaal 125 gram dus je zou dan maar 8 dagen per potje doen. Maar ik ga het eens proberen met inderdaad om de dag en kijken of dat wat doet!

Thanks voor de tips allen!
En niet overdrijven met die psyllium! Dat deed ik wel (hoe meer hoe gezonder ofzo dacht ik waarschijnlijk) en dat leverde me een hoop buikpijn op. Duurde even voordat ik het verband gelegd had, maar teveel psyllium is niet beter ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216638963
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 14:34 schreef _flore het volgende:

[..]
Wat misschien ook nog een optie is: iets minder pasta/aardappels etc, en dan een handje kikkererwten of linzen toevoegen in je avondeten.
Dat vind ik ook de beste manier voor voldoende vezels; mag ook in de vorm van een flinke klats hummus (8,5 gr vezel per 100gr). Bereide linzen en kikkererwten: rond 5gr per 100.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216642549
@Pinuts bites we love heeft oat bars met 0% toegevoegd suiker, geen zoetstoffen en iets boven de 8gr vezels per bar. Voor +-110 kcal per bar! En nu 25% korting bij AH.
Zag ze voorbij komen bij @voedingsweetjes op insta, die heeft wel vaker fijne tips!
Zelf dus nog nooit gegeten, dus smaak weet ik niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')