Proteïne toetje werd warme chocolademelk met slagroom, qua kcal ging dat prima.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:31 schreef Sarabi het volgende:
Afgelopen week gemiddeld per dag 150 kcal minder binnen gekregen dat ik had verbrand. Dus dikke prima.
Lijstje:
L: omelet op 1 volkoren pistolet 2 spiegeleieren op 2 volkoren boterhammen
D: kikkererwten-bloemkoolstoof met naan
T: proteïne toetje en mango
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga de komende tijd meer wandelen en beter op eiwitten en proteine letten. Tips voor tussendoortjes zijn welkom.
Proteine is toch gewoon het engelse woord voor eiwitten?quote:
Je hebt helemaal gelijkquote:Op dinsdag 14 januari 2025 09:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Proteine is toch gewoon het engelse woord voor eiwitten?
Is het ook als je het mij vraagt.quote:Op zondag 12 januari 2025 22:47 schreef Sarabi het volgende:
Maar met roken maak je de keuze om het helemaal niet meer te doen.
Je kan niet stoppen met eten....
Van wat ik om mij heen zie is het stoppen met roken ook een stuk makkelijker dan een gezonde relatie met eten te krijgen.
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:12 schreef Questular het volgende:
Meer dan 750 gram per weet is toch ook niet nodig? Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
Ik ook inderdaad. 500 gram hou ik als max/ideaal aan. Wil zo veel mogelijk spiermassa behouden en het liefst zelfs wat opbouwen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:12 schreef Questular het volgende:
Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
Succes, gaat je vast lukkenquote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:23 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.
Nog steeds is mijn energie inname op 6 van de 7 dagen negatief en ik kom juist weer aan.
En goed om te weten is dat ik echt nog wel 25 kilo af 'moet' cq 'wil' vallen. Het gaat dus niet om een paar kilo.
Wat lastig. Heb je een keer laten onderzoeken hoe dat kan? Want theoretisch is het natuurlijk gewoon 3500 kcal tekort is -0,5 kg.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 10:23 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.
Nog steeds is mijn energie inname op 6 van de 7 dagen negatief en ik kom juist weer aan.
En goed om te weten is dat ik echt nog wel 25 kilo af 'moet' cq 'wil' vallen. Het gaat dus niet om een paar kilo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En on the bright side: ik ben nog steeds 17 kilo lichter dan toen ik 2 jaar geleden startte. Ik kan weer stoeien en voetballen met mijn kinderen. Ik kan de trap op zonder buiten adem te zijn. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen etc etc. Dus echt, ik loop hier nu enorm te klagen, maar ik weet en zie en voel dat het zoveel beter gaat.
Als we als gezin iets actiefs gaan doen, kan ik meedoen ipv op de zijlijn meekijken. Dat is me ontzettend veel waard.
Heh, interessante inzichten. Toevallig zijn beide van de observeringen ook op mij van toepassing (normale temp is een lage 36C en stoelgang heeft zich nooit "normaal" gedragen), dus N=+1 zou ik zeggen?quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:01 schreef sigme het volgende:
De berekening van hoeveel calorieën je verbrandt is zéér theoretisch; mensen wijken (allemaal) nogal af van het gemiddelde gemiddelde.
Daarnaast is óók de berekening van de calorische waarde van voedingsmiddelen een punt van aandacht. Die is *niet* theoretisch, die is heel precies te meten: een calorie is de hoeveelheid warmte die opgewekt wordt als je het betreffende voedingsmiddel verbrandt (in de fik steken dus, letterlijk. en dan meten hoeveel warmer een pan water daarboven wordt). Dat is heel precies.
Maar als je dan dat voedingsmiddel in een mens stopt, wordt het opeens weer een individuele zaak. Hormonen, darmwerking, microbiooom - die maken hoeveel calorieën je daadwerkelijk weet los te peuteren uit die maximaal mogelijke verbrandingswaarde.
Mij valt vaak op dat mensen die makkelijk dik worden (en blijven) vaak een relatief lage lichaamstemperatuur hebben. Want ook daarin is de standaard een gemiddelde, waar individuen makkelijk een graadje van afwijken. Moet je dat eens naast de betekenis van het woord ' verbrandingswaarde' van voeding leggen.
Wat me ook vaak opvalt van mensen die makkelijk dik worden/blijven, is hun opmerkingen over de stoelgang. Dat klinkt voor mij alsof zij veel vaker een stoelgang hebben die mij buitengewoon ongezond klinkt.
De energie die in een mens gaat kan volgens mij op 4 manieren verbruikt worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:01 schreef sigme het volgende:
De berekening van hoeveel calorieën je verbrandt is zéér theoretisch; mensen wijken (allemaal) nogal af van het gemiddelde gemiddelde.
Daarnaast is óók de berekening van de calorische waarde van voedingsmiddelen een punt van aandacht. Die is *niet* theoretisch, die is heel precies te meten: een calorie is de hoeveelheid warmte die opgewekt wordt als je het betreffende voedingsmiddel verbrandt (in de fik steken dus, letterlijk. en dan meten hoeveel warmer een pan water daarboven wordt). Dat is heel precies.
Maar als je dan dat voedingsmiddel in een mens stopt, wordt het opeens weer een individuele zaak. Hormonen, darmwerking, microbiooom - die maken hoeveel calorieën je daadwerkelijk weet los te peuteren uit die maximaal mogelijke verbrandingswaarde.
Mij valt vaak op dat mensen die makkelijk dik worden (en blijven) vaak een relatief lage lichaamstemperatuur hebben. Want ook daarin is de standaard een gemiddelde, waar individuen makkelijk een graadje van afwijken. Moet je dat eens naast de betekenis van het woord ' verbrandingswaarde' van voeding leggen.
Wat me ook vaak opvalt van mensen die makkelijk dik worden/blijven, is hun opmerkingen over de stoelgang. Dat klinkt voor mij alsof zij veel vaker een stoelgang hebben die mij buitengewoon ongezond klinkt.
Ziet er als een normale lijst uitquote:Op dinsdag 14 januari 2025 13:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
O. 2 boterhammen met Kips Vega smeerworst
L. 2 boterhammen sandwichspread
T. Soja yoghurt met een klein handje muesli (nog niet zeker, als ik trek krijg)
D. Champignons, paprika, vegan kipstukjes en mie. Beetje saus (misschien de saus dan. Even kijken in de eetmeter hoeveel kcal het is).
Dit voelt als heel erg veel... maar ik moet wel weer normaal koken van mezelf... Anders verval ik in slechte gewoontes... Dus even een paar dagen "gewoon" eten en eens zien wat er gebeurt met de weegschaal
quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:11 schreef exode het volgende:
Als kind ben ik onderzocht omdat ik niet bepaald slank was maar wel een nogal energiek leven had en niet snoepte. Dit verhaal is natuurlijk nog veel langer en genuanceerder maar het komt erop neer dat het vreemd was dat ik een stuk meer woog dan bij mijn levenswijze paste.
Daar kwam toen niets uit.
Het afgelopen jaar heb ik om en nabij de 15 onderzoeken gehad, vooral in het ziekenhuis. Ben wel een tijdje klaar met ziekenhuizen.
Qua stress, tjaIk bedoelde ook niet zozeer meer onderzoeken etc, want weet dat je er daar inderdaad al een hoop van gehad hebt. Meer dat het zou kunnen dat het overgewicht (afhankelijk van hoeveel het is, dat weet ik natuurlijk niet) wat processen in je lijf heeft aangepast waardoor het moeilijker voor je is om af te vallen. En dat er dus medicatie is die daar bij kan ondersteunen, wat het afvallen makkelijker maakt. En hopelijk dan dus ook ervoor zorgt dat die processen weer beter gaan werken zodat ook na stoppen het makkelijker is om op gewicht te blijven. Dat is iets waarvoor je volgens mij gewoon bij de huisarts moet zijn en niet per se extra onderzoeken nodig voor zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En on the bright side: ik ben nog steeds 17 kilo lichter dan toen ik 2 jaar geleden startte. Ik kan weer stoeien en voetballen met mijn kinderen. Ik kan de trap op zonder buiten adem te zijn. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen etc etc. Dus echt, ik loop hier nu enorm te klagen, maar ik weet en zie en voel dat het zoveel beter gaat.
Als we als gezin iets actiefs gaan doen, kan ik meedoen ipv op de zijlijn meekijken. Dat is me ontzettend veel waard.
Maar ik kan me voorstellen dat ook dat (nu) teveel is, hoor, dus zie het vooral als suggestie en als je er niks mee kunt, dan ook helemaal prima.
En wat fijn om te horen hoeveel verschil het resultaat van je harde werk al voor je maakt![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |