abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216287246
Interessant artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-eerder-was-a4877900

Ik was vandaag weer tevreden met m'n lijst :). Alleen 2g meer verzadigd vet dan de max 10% die aangeraden wordt, maar vorige dagen daar ruim onder gezeten dus gemiddeld kom ik prima uit.

S: uur krachttraining met ervoor kwartier fietsen en erna halfuur fietsen
L: twee boterhammen met beetje truffelmayo, carpaccio en parmezaanse kaas; een boterham met eiersalade
T: banaan, 15g 90% pure chocolade
D: volkoren couscous met rode bietjes en geitenkaas
T: skyr, tarwezemelen, tasty basics muesli, kiwi

1621 kcal, 33g vezels, 55g vet waarvan 20g verzadigd, 98g eiwit
pi_216289423
Even een self-appriciation post. Haha.
Wauw, iedere keer als ik in de ochtend in de spiegel en naar mijn lichaam kijk denk ik ben ik dit echt? Ik ben oprecht zo blij dat ik eindelijk eens een keer niet opgegeven heb en heb 'doorgezet' en echt resultaat zie. Langzaam begint ook het laatste 'vetrandje' te verdwijnen, dus het is nu echt een kwestie van doorgaan, geduld hebben en op de rit blijven.
Daarna komt natuurlijk nog het moeilijke gedeelte, op gewicht blijven. Maar inmiddels heb ik deze levensstijl al zo'n 1,5 jaar dus ik zie mezelf niet zo snel weer terug vallen.

O: kwark
L: 2 pistolets met rauwe ham, proteine toetje
D: beef shanghai
S: krachttraining
T: 2 mandarijnen, proteine chocolademousse
(1661 kcal, 139 gram eiwitten)

[ Bericht 1% gewijzigd door Pinuts op 14-01-2025 07:29:02 ]
pi_216289892
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 09:31 schreef Sarabi het volgende:
Afgelopen week gemiddeld per dag 150 kcal minder binnen gekregen dat ik had verbrand. Dus dikke prima.

Lijstje:
L: omelet op 1 volkoren pistolet 2 spiegeleieren op 2 volkoren boterhammen
D: kikkererwten-bloemkoolstoof met naan
T: proteïne toetje en mango
Proteïne toetje werd warme chocolademelk met slagroom, qua kcal ging dat prima.

Vandaag zal het mijn lijstje zo goed als hetzelfde zijn als gisteren.
pi_216289945
Ik blijf een beetje struggelen merk ik.
Het leven (oei wat klinkt dat zwaar) en mijn gezondheid werken gewoon niet altijd goed mee.

Vol doorsporten is nog steeds een gedoe, mijn lichaam hapert nog regelmatig. Ik ben een stress eter en als er iets in overvloed is geweest de afgelopen jaren....

Maar ik heb een aantal gewoontes echt wel goed doorbroken. En het ik blijf 2 keer per week sporten, soms op een lager tempo.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga de komende tijd meer wandelen en beter op eiwitten en proteine letten. Tips voor tussendoortjes zijn welkom.
pi_216290314
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 08:46 schreef exode het volgende:
beter op eiwitten en proteine letten
Proteine is toch gewoon het engelse woord voor eiwitten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216290340
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 09:40 schreef sigme het volgende:

[..]
Proteine is toch gewoon het engelse woord voor eiwitten?
Je hebt helemaal gelijk :)
  Moderator / Colorchick dinsdag 14 januari 2025 @ 09:44:08 #107
382129 crew  Donna
pi_216290347
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 22:47 schreef Sarabi het volgende:
Maar met roken maak je de keuze om het helemaal niet meer te doen.
Je kan niet stoppen met eten....

Van wat ik om mij heen zie is het stoppen met roken ook een stuk makkelijker dan een gezonde relatie met eten te krijgen.
Is het ook als je het mij vraagt.
Ben vorige week gestopt met roken en tegelijk begonnen met gezonder eten en afvallen.
Stoppen met roken gaat prima, gezonder eten vind ik echt lastig.

Anyway. Wel 2.9 kilo kwijt. Vocht, vocht, vocht. Nu op naar de vetjes. :Y
pi_216290533
Gerookt heb ik nooit en alcohol heb ik sinds de eerste lockdown ook niet meer gedronken. Maar ja, inderdaad dat eten.

Wat ook best demotiverend is dat ik niet snel afval maar wel snel aankom. Ik heb het maandenlang trouw gemeten en ik zat altijd negatief in mijn energie inname. Maar afvallen, nope. Pas toen ik echt 1000 kcl per dag 'tekort' kwam gingen de kilo's er langzaam af. Meer dan 750 gram per week ben ik niet afgevallen. Ook niet toen ik elke dag rond de 3000 kcal verbrandde en onder de 2000 kcal binnenkreeg.

Samenwonen met iemand die juist moeite moet doen om niet af te vallen, helpt ook niet altijd. >:)

Lijstje vandaag:

o: magere lactosevrije kwark, honing en wat gedroogd fruit
t: notenreep
l: de bedoeling is pompoen met kruiden en magere witte kaas uit de oven met quinoa, maar ik weet of ik het qua tijd red vandaag. Anders een omelet en 2 volkoren boterhammen
t: appel of een banaan
d: andijviestamppot met magere spekjes en kippen braadworst
t: niets meer te snaaien in huis, dus die wordt makkelijk. kwark met fruit

Veel water, 2 zwarte koffie en thee.

Beweging, veel lopen oa naar school van de kinderen heen en weer x 4 en moet nog een pakket wegbrengen en 1 halen op 2 verschillende plekken. Lopend ipv met de fiets. Dat is samen sowieso 10.000 stappen.
pi_216290568
Meer dan 750 gram per weet is toch ook niet nodig? Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
  Moderator / Colorchick dinsdag 14 januari 2025 @ 10:15:17 #110
382129 crew  Donna
pi_216290595
Alcohol drink ik ook niet meer inderdaad. Heel soms misschien een keertje een Baileys, maar verder ben ik er wel klaar mee.
pi_216290679
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:12 schreef Questular het volgende:
Meer dan 750 gram per weet is toch ook niet nodig? Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.

Nog steeds is mijn energie inname op 6 van de 7 dagen negatief en ik kom juist weer aan.

En goed om te weten is dat ik echt nog wel 25 kilo af 'moet' cq 'wil' vallen. Het gaat dus niet om een paar kilo.
pi_216290705
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:12 schreef Questular het volgende:
Ik wil wat kilo’s kwijt met zoveel mogelijk behoudt van spiermassa. Dus ik probeer elke week 500 gram af te vallen.
Ik ook inderdaad. 500 gram hou ik als max/ideaal aan. Wil zo veel mogelijk spiermassa behouden en het liefst zelfs wat opbouwen.
pi_216290711
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:23 schreef exode het volgende:

[..]
Klopt, maar ik moet dan dus elke dag -1000 kcal hebben. Dat lukt mij een aantal maanden maar daarna viel ik terug op 200 tot 400 kcal in de min. En stopte het afvallen volledig.

Nog steeds is mijn energie inname op 6 van de 7 dagen negatief en ik kom juist weer aan.

En goed om te weten is dat ik echt nog wel 25 kilo af 'moet' cq 'wil' vallen. Het gaat dus niet om een paar kilo.
Succes, gaat je vast lukken :)
pi_216290713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 10:23 schreef exode het volgende:

[..]

Wat lastig. Heb je een keer laten onderzoeken hoe dat kan? Want theoretisch is het natuurlijk gewoon 3500 kcal tekort is -0,5 kg.
pi_216291143
De berekening van hoeveel calorieën je verbrandt is zéér theoretisch; mensen wijken (allemaal) nogal af van het gemiddelde gemiddelde.

Daarnaast is óók de berekening van de calorische waarde van voedingsmiddelen een punt van aandacht. Die is *niet* theoretisch, die is heel precies te meten: een calorie is de hoeveelheid warmte die opgewekt wordt als je het betreffende voedingsmiddel verbrandt (in de fik steken dus, letterlijk. en dan meten hoeveel warmer een pan water daarboven wordt). Dat is heel precies.
Maar als je dan dat voedingsmiddel in een mens stopt, wordt het opeens weer een individuele zaak. Hormonen, darmwerking, microbiooom - die maken hoeveel calorieën je daadwerkelijk weet los te peuteren uit die maximaal mogelijke verbrandingswaarde.

Mij valt vaak op dat mensen die makkelijk dik worden (en blijven) vaak een relatief lage lichaamstemperatuur hebben. Want ook daarin is de standaard een gemiddelde, waar individuen makkelijk een graadje van afwijken. Moet je dat eens naast de betekenis van het woord ' verbrandingswaarde' van voeding leggen.

Wat me ook vaak opvalt van mensen die makkelijk dik worden/blijven, is hun opmerkingen over de stoelgang. Dat klinkt voor mij alsof zij veel vaker een stoelgang hebben die mij buitengewoon ongezond klinkt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216291171
@exode zou het kunnen dat je je verbruik overschat? In principe als je 1000kcal per dag tekort zit zou je ongeveer een kilo per week moeten afvallen. Tenzij je spieren opbouwt natuurlijk. Dus ofwel je valt misschien minder af maar bent wel vet aan het kwijtraken en spier aan het opbouwen (en dat is óók goed voor je gezondheid), ofwel je zit niet 1000kcal in de min. Of je lichaam loopt je te fucken, wat natuurlijk ook zou kunnen gezien je situatie en mogelijke premenopauze.

Ik zou overigens alsnog mikken op ongeveer een halve kilo per week afvallen, en inzetten op meer ontspanningsmomenten. Ineens geen stress meer hebben is natuurlijk gewoon niet haalbaar, maar al zou je 3x op een dag even een paar minuten ontspanningsoefening kunnen doen dan helpt dat misschien wel al een beetje om de continue stress te doorbreken (en dan niet alleen in je koppie, maar ook in de stress processen in je lijf).

En is anders eens overleggen met je huisarts een idee? Als het met alles wat je al geprobeerd hebt niet lukt, en je moet nog 25 kilo kwijt, dan zou je misschien baat hebben bij wat ondersteuning met medicatie bv? Weet niet of je aan die eisen voldoet hoor, maar het eens overwegen of over nadenken kan natuurlijk geen kwaad. En met ondersteuning bedoel ik dan dus niet ondersteuning vanwege gebrek aan wilskracht of discipline of zoiets, maar ondersteuning voor de lichamelijke processen in je lijf die verstoord raken bij te zwaar zijn.
pi_216291233
Als kind ben ik onderzocht omdat ik niet bepaald slank was maar wel een nogal energiek leven had en niet snoepte. Dit verhaal is natuurlijk nog veel langer en genuanceerder maar het komt erop neer dat het vreemd was dat ik een stuk meer woog dan bij mijn levenswijze paste.

Daar kwam toen niets uit.

Het afgelopen jaar heb ik om en nabij de 15 onderzoeken gehad, vooral in het ziekenhuis. Ben wel een tijdje klaar met ziekenhuizen.

Qua stress, tja
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En on the bright side: ik ben nog steeds 17 kilo lichter dan toen ik 2 jaar geleden startte. Ik kan weer stoeien en voetballen met mijn kinderen. Ik kan de trap op zonder buiten adem te zijn. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen etc etc. Dus echt, ik loop hier nu enorm te klagen, maar ik weet en zie en voel dat het zoveel beter gaat.
Als we als gezin iets actiefs gaan doen, kan ik meedoen ipv op de zijlijn meekijken. Dat is me ontzettend veel waard.
  dinsdag 14 januari 2025 @ 11:15:18 #118
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_216291302
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:01 schreef sigme het volgende:
De berekening van hoeveel calorieën je verbrandt is zéér theoretisch; mensen wijken (allemaal) nogal af van het gemiddelde gemiddelde.

Daarnaast is óók de berekening van de calorische waarde van voedingsmiddelen een punt van aandacht. Die is *niet* theoretisch, die is heel precies te meten: een calorie is de hoeveelheid warmte die opgewekt wordt als je het betreffende voedingsmiddel verbrandt (in de fik steken dus, letterlijk. en dan meten hoeveel warmer een pan water daarboven wordt). Dat is heel precies.
Maar als je dan dat voedingsmiddel in een mens stopt, wordt het opeens weer een individuele zaak. Hormonen, darmwerking, microbiooom - die maken hoeveel calorieën je daadwerkelijk weet los te peuteren uit die maximaal mogelijke verbrandingswaarde.

Mij valt vaak op dat mensen die makkelijk dik worden (en blijven) vaak een relatief lage lichaamstemperatuur hebben. Want ook daarin is de standaard een gemiddelde, waar individuen makkelijk een graadje van afwijken. Moet je dat eens naast de betekenis van het woord ' verbrandingswaarde' van voeding leggen.

Wat me ook vaak opvalt van mensen die makkelijk dik worden/blijven, is hun opmerkingen over de stoelgang. Dat klinkt voor mij alsof zij veel vaker een stoelgang hebben die mij buitengewoon ongezond klinkt.
Heh, interessante inzichten. Toevallig zijn beide van de observeringen ook op mij van toepassing (normale temp is een lage 36C en stoelgang heeft zich nooit "normaal" gedragen), dus N=+1 zou ik zeggen?
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_216291488
Ja hoi, daar ben ik ook weer. Ik ga maar weer eens goed meelezen voor wat motivatie en inzichten.
En me focussen op meer eiwitten, dat werkte voor mij in het verleden ook goed, zo jammer dat daar dan weer de klad in komt en ik die eeuwige vermoeidheid en honger met chocola denk te moeten bestrijden.
pi_216292285
Weegschaal geeft 82kg aan, dat is met mijn lengte van 1.72 echt te veel. Vier jaar geleden begon ik op 84 kg. Ik wil naar een gezond bmi en dat betekent 73 kg.
Maar als ik mijn gewicht uiteindelijk stabiel op 75 zou kunnen houden ben ik ook al heel blij. Ik weet best aardig wat er bij mij wel en niet werkt, heb vier jaar geleden echt veel geleerd.
Ik ga het weer langzaam doen, dus gemiddeld 1 kg per maand. Dat zal in het begin vast weer sneller gaan en later stagneren, vandaar een gemiddelde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedezemaar op 14-01-2025 14:59:56 ]
pi_216293124
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:01 schreef sigme het volgende:

De energie die in een mens gaat kan volgens mij op 4 manieren verbruikt worden.
1 Eigen verbruik (functioneren van organen en het op temperatuur houden van je lichaam)
2 Verrichte arbeid (spierkracht aangedreven bewegingen)
3 Verbrandingswaarde van de ontlasting
4 Opslag in reserves

Ik betwijfel of er heel veel efficiency verschillen bestaan tussen de energieconversie bij mensen maar heb daar geen onderbouwing voor. Maar wie eventueel wel een extreem effciciente conversie aan boord heeft hoeft dus minder te eten om voor 1 en 2 hetzelfde te bereiken. Daar kun je zelf de inname op aanpassen.
Voor wat er aan de achterkant uit ons systeem verdwijnt zit er ook niet heel veel verschil tussen mensen. In serieuze publicaties kun je vinden dat er tussen de 5 en 10 procent van de ingenomen calorien ongebruikt het lichaam verlaten. Deze spreiding van 5% betekent bij 2500 kCal een verschil van 125 kCal, minder dan een bruine boterham met kaas.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 14-01-2025 16:09:48 ]
-
pi_216293240
O. 2 boterhammen met Kips Vega smeerworst
L. 2 boterhammen sandwichspread
T. Soja yoghurt met een klein handje muesli (nog niet zeker, als ik trek krijg)
D. Champignons, paprika, vegan kipstukjes en mie. Beetje saus (misschien de saus dan. Even kijken in de eetmeter hoeveel kcal het is).

Dit voelt als heel erg veel... maar ik moet wel weer normaal koken van mezelf... Anders verval ik in slechte gewoontes... Dus even een paar dagen "gewoon" eten en eens zien wat er gebeurt met de weegschaal
pi_216293933
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 13:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
O. 2 boterhammen met Kips Vega smeerworst
L. 2 boterhammen sandwichspread
T. Soja yoghurt met een klein handje muesli (nog niet zeker, als ik trek krijg)
D. Champignons, paprika, vegan kipstukjes en mie. Beetje saus (misschien de saus dan. Even kijken in de eetmeter hoeveel kcal het is).

Dit voelt als heel erg veel... maar ik moet wel weer normaal koken van mezelf... Anders verval ik in slechte gewoontes... Dus even een paar dagen "gewoon" eten en eens zien wat er gebeurt met de weegschaal
Ziet er als een normale lijst uit :*
pi_216293969
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 14:36 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Ziet er als een normale lijst uit :*
Dank!
pi_216294637
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:11 schreef exode het volgende:
Als kind ben ik onderzocht omdat ik niet bepaald slank was maar wel een nogal energiek leven had en niet snoepte. Dit verhaal is natuurlijk nog veel langer en genuanceerder maar het komt erop neer dat het vreemd was dat ik een stuk meer woog dan bij mijn levenswijze paste.

Daar kwam toen niets uit.

Het afgelopen jaar heb ik om en nabij de 15 onderzoeken gehad, vooral in het ziekenhuis. Ben wel een tijdje klaar met ziekenhuizen.

Qua stress, tja
SPOILER
En on the bright side: ik ben nog steeds 17 kilo lichter dan toen ik 2 jaar geleden startte. Ik kan weer stoeien en voetballen met mijn kinderen. Ik kan de trap op zonder buiten adem te zijn. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen etc etc. Dus echt, ik loop hier nu enorm te klagen, maar ik weet en zie en voel dat het zoveel beter gaat.
Als we als gezin iets actiefs gaan doen, kan ik meedoen ipv op de zijlijn meekijken. Dat is me ontzettend veel waard.
Ik bedoelde ook niet zozeer meer onderzoeken etc, want weet dat je er daar inderdaad al een hoop van gehad hebt. Meer dat het zou kunnen dat het overgewicht (afhankelijk van hoeveel het is, dat weet ik natuurlijk niet) wat processen in je lijf heeft aangepast waardoor het moeilijker voor je is om af te vallen. En dat er dus medicatie is die daar bij kan ondersteunen, wat het afvallen makkelijker maakt. En hopelijk dan dus ook ervoor zorgt dat die processen weer beter gaan werken zodat ook na stoppen het makkelijker is om op gewicht te blijven. Dat is iets waarvoor je volgens mij gewoon bij de huisarts moet zijn en niet per se extra onderzoeken nodig voor zijn.
Maar ik kan me voorstellen dat ook dat (nu) teveel is, hoor, dus zie het vooral als suggestie en als je er niks mee kunt, dan ook helemaal prima.

En wat fijn om te horen hoeveel verschil het resultaat van je harde werk al voor je maakt O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')