abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:09:07 #1
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197457348


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197457381
Een draadje voor de VS, gequote uit de WSJ. Over de schoolsluiting en de nieuwe variant in Europa.
NL wordt er ook meermaals in genoemd. Het lijkt erop dat wij hier veel meer onderzoek doen dan zij. Ze kijken naar onze maatregelen en onderzoeken. Ik had verwacht dat de VS zelf meer onderzoek deed.. :{

twitter
Definitely not CIA
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:14:32 #3
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197457405
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Heb ik niets van meegekregen. Alles wat ik heb gehoord, ook van Rutte, is dat de verkiezingen doorgaan en dat er geen reden is om aan te nemen dat dat niet zal gebeuren.
Je postte door ‘t slotje :P

Hij was er in elk geval niet zo stellig over en hield wat slagen om de arm. Snap ik ook wel met de angst voor de B117 variant.

Kwam er in grote lijnen beetje op neer dat als we in maart nog in lockdown zaten dat het moeilijk werd. Dit artikel vond ik ook wel duidelijk: https://www.nrc.nl/nieuws(...)kan-dat-wel-a4027491
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197457425
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:07 schreef Predator40 het volgende:
Premier Mark Rutte biedt zijn excuses aan voor de verkiezingsbeloftes die hij deze kabinetsperiode niet heeft kunnen waarmaken. “Duizend euro voor werkend Nederland, niet morrelen aan de hypotheekrenteaftrek en geen geld meer naar de Grieken. Laat ik daar volstrekt helder over zijn: ik zeg daar sorry voor.”

maar wel stemmers trekken met zulke beloften....
Als elke lijsttrekker vasthoudt aan eerdere beloftes of speerpunten. Hebben wij over 27 jaar nog steeds geen regering, ondanks de tig verkiezingen die in al die tijd gehouden zijn om eindelijk een meerderheid te vinden.
pi_197457432
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:14 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je postte door ‘t slotje :P

Hij was er in elk geval niet zo stellig over en hield wat slagen om de arm. Snap ik ook wel met de angst voor de B117 variant.

Kwam er in grote lijnen beetje op neer dat als we in maart nog in lockdown zaten dat het moeilijk werd. Dit artikel vond ik ook wel duidelijk: https://www.nrc.nl/nieuws(...)kan-dat-wel-a4027491
Ik zou daar echt wel problemen mee hebben. Als de verkiezingen niet doorgaan. Desnoods verruim je het stemmen per post (nu alleen voor 70 plus).
But then again: NL stemt voor de huidige coalitie, blijkt uit alle peilingen. Dus veel verandert er niet.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 00:21:01 #6
408813 crew  trein2000
pi_197457468
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zou daar echt wel problemen mee hebben. Als de verkiezingen niet doorgaan. Desnoods verruim je het stemmen per post (nu alleen voor 70 plus).
But then again: NL stemt voor de huidige coalitie, blijkt uit alle peilingen. Dus veel verandert er niet.
De verkiezingen moet je pas afgelasten al de mortuaria het niet meer aankunnen. En dat meen ik vrij letterlijk. Is echt het domste wat je kunt doen, ondermijnt namelijk nogal de legitimiteit van de maatregelen.

Daar komt bij dat ik het zeer onwenselijk precedentwerking zou vinden, vooral omdat ik toch nog wel eens “we moeten geen regeringswissel hebben nu” hoor als argument. Ik ontplof dan altijd meteen. Want ik vind echt dat die mensen niet beseffen wat ze zeggen. Even het enige democratische middel wat de Nederlandse bevolking echt heeft opschorten omdat het nu lastig is. Dat doet Kim Jong Un maar...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197457469
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:14 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je postte door ‘t slotje :P

Hij was er in elk geval niet zo stellig over en hield wat slagen om de arm. Snap ik ook wel met de angst voor de B117 variant.

Kwam er in grote lijnen beetje op neer dat als we in maart nog in lockdown zaten dat het moeilijk werd. Dit artikel vond ik ook wel duidelijk: https://www.nrc.nl/nieuws(...)kan-dat-wel-a4027491
Ah duidelijk.
Laat ik het dan anders zeggen: het is zeker niet zo dat het kabinet erop uit was om de verkiezingen niet door te laten gaan. Integendeel. Dat er door de mogelijke grotere risico’s van de Britse variant extra over nagedacht wordt, snap ik. En dat een lagere opkomst gevreesd wordt uit angst is natuurlijk een slechte bijkomstigheid.

En nu rijst de extra vraag of je met een demissionair kabinet door kunt tot september.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:21:41 #8
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197457472
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zou daar echt wel problemen mee hebben. Als de verkiezingen niet doorgaan. Desnoods verruim je het stemmen per post (nu alleen voor 70 plus).
But then again: NL stemt voor de huidige coalitie, blijkt uit alle peilingen. Dus veel verandert er niet.
Ik weet het niet. Ik ben bang dat de verkiezingen vooral zullen gaan over wie er dingen anders gaat doen mbt corona en niet over de belangrijke thema’s, maar uitstellen zou ik wel heftig vinden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 00:22:42 #9
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197457481
Uitstellen verkiezingen? No way, als mensen elke dag ook in de rij staan bij de supermarkt... Dat kun je niet maken mbt het geloof in democratie.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:23:00 #10
236264 crew  capricia
pi_197457484
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De verkiezingen moet je pas afgelasten al de mortuaria het niet meer aankunnen. En dat meen ik vrij letterlijk. Is echt het domste wat je kunt doen, ondermijnt namelijk nogal de legitimiteit van de maatregelen.

Daar komt bij dat ik het zeer onwenselijk precedentwerking zou vinden, vooral omdat ik toch nog wel eens “we moeten geen regeringswissel hebben nu” hoor als argument. Ik ontplof dan altijd meteen. Want ik vind echt dat die mensen niet beseffen wat ze zeggen. Even het enige democratische middel wat de Nederlandse bevolking echt heeft opschorten omdat het nu lastig is. Dat doet Kim Jong Un maar...
Ja. Er moet een mandaat liggen voor de maatregelen.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:26:29 #11
236264 crew  capricia
pi_197457504
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:21 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Ik ben bang dat de verkiezingen vooral zullen gaan over wie er dingen anders gaat doen mbt corona en niet over de belangrijke thema’s, maar uitstellen zou ik wel heftig vinden.
De verkiezingen gaan bijna nergens over. Alleen over de crisis nu.
Niet over hoe we NL op gaan bouwen straks. Wat de toekomst gaat worden etc.
Terwijl het komende kabinet wsl wel het meeste van zijn tijd daaraan kwijt gaat zijn.

@Janneke141 schreef dit voor mij al. Over waar de rekening komt te liggen.
Definitely not CIA
pi_197457516
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:21 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Ik ben bang dat de verkiezingen vooral zullen gaan over wie er dingen anders gaat doen mbt corona en niet over de belangrijke thema’s, maar uitstellen zou ik wel heftig vinden.
Op zich is het denk ik ook wel ontzettend lastig omdat regeren normaal gesproken voor 4 jaar zou duren en hopelijk de corona pandemie voor nog maximaal een jaar waarbij geleidelijk de regels weg gaan. Maar je kunt nu ook nog niet echt kijken naar de tijd na corona, terwijl ik verwacht dat de verkiezingen alleen om corona zullen gaan...
  zondag 17 januari 2021 @ 00:31:22 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197457537
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:29 schreef Anton91 het volgende:
Maar je kunt nu ook nog niet echt kijken naar de tijd na corona,
Waarom zou dat niet kunnen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197457565
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kunnen?
Het kan in theorie wel, maar door corona krijgen mensen toch wel een flinke tunnelvisie. Ook weten we nog niet precies hoe groot de impact gaat zijn op de economie etc.
  zondag 17 januari 2021 @ 00:37:39 #15
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197457585
Ik wil trouwens even opmerken dat ik dat programma Op 1 net McDonalds vind, al eet ik dat nooit; elke keer erger ik me weer aan de suggestiviteit van de presentatoren en gasten over allerlei zaken en sensatiezucht, maar toch kijk ik elke keer weer bij gebrek aan beter...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  zondag 17 januari 2021 @ 00:39:03 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197457596
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Het kan in theorie wel, maar door corona krijgen mensen toch wel een flinke tunnelvisie. Ook weten we nog niet precies hoe groot de impact gaat zijn op de economie etc.
Maar je kunt wel degelijk een visie uiten over wat je van plan bent te doen met de schade waarvan we weten dat die er gaat zijn. Misschien kennen we nog geen bedragen, maar dat er op economisch, onderwijskundig en maatschappelijk vlak grote klappen vallen is echt wel duidelijk. Daar kun je ideeën over opnemen in je verkiezingsprogramma, die voor de kiezer behoorlijk relevant zijn.

Want ik denk dat we het de komende jaren nog wel een paar keer over solidariteit moeten hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:39:43 #17
236264 crew  capricia
pi_197457598
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Het kan in theorie wel, maar door corona krijgen mensen toch wel een flinke tunnelvisie. Ook weten we nog niet precies hoe groot de impact gaat zijn op de economie etc.
Als mensen het hebben over perspectief bieden, is dit hèt moment. Geef een visie. Kijk in de toekomst.
Ik vind het zo middelmatig allemaal nu, qua verkiezingen. Alleen forum heeft een mening voorbij Corona. :')
Definitely not CIA
  zondag 17 januari 2021 @ 00:45:35 #18
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197457632
Ja straks krijgen we nog jarenlang te maken met forse belastingverhogingen om te betalen voor die paar jaar extra voor 80+-ers...
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197457638
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:45 schreef popje het volgende:
Ja straks krijgen we nog jarenlang te maken met forse belastingverhogingen om te betalen voor die paar jaar extra voor 80+-ers...
dat wordt wel van je basisinkomen afgehaald.
pi_197457649
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:39 schreef capricia het volgende:
Als mensen het hebben over perspectief bieden, is dit hèt moment. Geef een visie. Kijk in de toekomst.
“If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face—for ever.”

sluit mooi aan bij de topictitel
pi_197457651
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar je kunt wel degelijk een visie uiten over wat je van plan bent te doen met de schade waarvan we weten dat die er gaat zijn. Misschien kennen we nog geen bedragen, maar dat er op economisch, onderwijskundig en maatschappelijk vlak grote klappen vallen is echt wel duidelijk. Daar kun je ideeën over opnemen in je verkiezingsprogramma, die voor de kiezer behoorlijk relevant zijn.

Want ik denk dat we het de komende jaren nog wel een paar keer over solidariteit moeten hebben.
Allemaal waar natuurlijk, maar normaal gesproken is het al lastig om echt werk te maken van de dingen waar ze voor staan en ik denk dat het nu helemaal onzeker word. Het beste (in mijn ogen) zou zijn als de verkiezingen zouden zijn als corona als de wereld corona wat beter in de hand zou hebben. Ergens rond de zomer gok ik.

En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat de relatief jonge mensen uit onze bevolking een jaar of wel meer hebben weg gegooid van hun leven.
pi_197457681
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Als mensen het hebben over perspectief bieden, is dit hèt moment. Geef een visie. Kijk in de toekomst.
Ik vind het zo middelmatig allemaal nu, qua verkiezingen. Alleen forum heeft een mening voorbij Corona. :')
Ja dat vind ik ook wel erg jammer, want ze drijven ook vaak wat teveel door, ook met dat gelul over de PCR test. Ik had ook wel graag wat meer meningen gehoord over corona.
  zondag 17 januari 2021 @ 00:56:34 #23
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_197457696
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja dat vind ik ook wel erg jammer, want ze drijven ook vaak wat teveel door, ook met dat gelul over de PCR test. Ik had ook wel graag wat meer meningen gehoord over corona.
Je hebt de tegen reacties niet gelezen.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 00:59:38 #24
236264 crew  capricia
pi_197457714
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja dat vind ik ook wel erg jammer, want ze drijven ook vaak wat teveel door, ook met dat gelul over de PCR test. Ik had ook wel graag wat meer meningen gehoord over corona.
Ze zijn niet flexibel, lijkt het. Neem nou een groen links, heel hun retoriek lijkt weggeslagen. Ze steunen nu de regering, en dat begrijp ik best in tijden van crisis.
Maar juist zij zouden een campagne op kunnen zetten over hoe sociaal en klimaat neutraal het hierna moet. Ze zouden deze crisis kunnen aangrijpen om hun verhaal te vertellen. Maar ik zie het niet. En Jesse Klaver lijkt steeds gefrustreerder te worden.
Zo zijn er meer partijen.

Gemiste kans. Denk ik dan. En jammer voor NL. (Niet vanwege GL, maar vanwege de keuzemogelijkheden)
Definitely not CIA
pi_197457760
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Ze zijn niet flexibel, lijkt het. Neem nou een groen links, heel hun retoriek lijkt weggeslagen. Ze steunen nu de regering, en dat begrijp ik best in tijden van crisis.
Maar juist zij zouden een campagne op kunnen zetten over hoe sociaal en klimaat neutraal het hierna moet. Ze zouden deze crisis kunnen aangrijpen om hun verhaal te vertellen. Maar ik zie het niet. En Jesse Klaver lijkt steeds gefrustreerder te worden.
Zo zijn er meer partijen.

Gemiste kans. Denk ik dan. En jammer voor NL. (Niet vanwege GL, maar vanwege de keuzemogelijkheden)
Nee en willen alleen maar tegen alles aanschoppen zonder ook maar ergens constructief in te zijn en zijn ze ook niet stabiel. En om eerlijk te zijn volg ik groenlinks helemaal niet, ik volg de politiek sowieso eigenlijk weinig omdat ik niet echt veel raakvlak heb met de politieke partijen. Ik las toevallig een column vandaag van Jort Kelder over de avond klok en hij had het daarover dat er een partij mist waar ik het mee eens ben, groen rechts.
pi_197457772
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:45 schreef popje het volgende:
Ja straks krijgen we nog jarenlang te maken met forse belastingverhogingen om te betalen voor die paar jaar extra voor 80+-ers...
Daar ga ik wel van uit ja, net zoals de pensioengerechtigde leeftijd nog wel met een paar jaar verhoogd zal gaan worden. Na de coronacrisis gaat alles op alles gezet worden om de staatsschuld (bij wie we die dan ook mogen hebben) te verlagen, dat zagen we tijdens de euro- en banken crisis al.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 01:09:02 #27
236264 crew  capricia
pi_197457794
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nee en willen alleen maar tegen alles aanschoppen zonder ook maar ergens constructief in te zijn en zijn ze ook niet stabiel. En om eerlijk te zijn volg ik groenlinks helemaal niet, ik volg de politiek sowieso eigenlijk weinig omdat ik niet echt veel raakvlak heb met de politieke partijen. Ik las toevallig een column vandaag van Jort Kelder over de avond klok en hij had het daarover dat er een partij mist waar ik het mee eens ben, groen rechts.
Het maakt niet uit welke partij je voor bent. Ook groen rechts (bijv de progressieve tak van de VVD) komt niet naar voren. Het is alleen maar hier en nu.

En iedereen voelt aan zijn klompen dat deze crisis zaken gaat veranderen. Maar hoe en wat, die vergezichten worden niet gegeven.
Definitely not CIA
  Redactie Frontpage zondag 17 januari 2021 @ 01:13:20 #28
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_197457821
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:06 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Daar ga ik wel van uit ja, net zoals de pensioengerechtigde leeftijd nog wel met een paar jaar verhoogd zal gaan worden. Na de coronacrisis gaat alles op alles gezet worden om de staatsschuld (bij wie we die dan ook mogen hebben) te verlagen, dat zagen we tijdens de euro- en banken crisis al.
Prima, maar dan wel het solidariteitsbeginsel loslaten. Waarom betalen wij voor de pensioenen en AOW van de ouderen van nu, terwijl wij er zelf later amper van kunnen gebruikmaken? Ik vind meer dat het ieder voor zich moet zijn
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  zondag 17 januari 2021 @ 01:19:17 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197457834
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 22:32 schreef Schuifpui het volgende:
Een korte uitleg waar we nu hard moeten ingrijpen ivm de Britse variant.

Met input cijfers waar ik nu mee reken:
• Huidige R van 0.85
• Britse variant heeft een R van 1.5x de oude variant
• Huidige verdeling 5% Britse variant, 95% normale variant
• Start aantal besmettingen: 6000
• Reproductietijd 5 dagen

Dit is zo ongeveer wat ik lees in de berichten.

De vraag is: moeten we wel verzwaren als we nu zien dat de aantallen en de ziekenhuisbezetting afnemen? Zullen we het dan gewoon eens uitschrijven per reproductiecycle? Je krijg dat het volgende:

[ link | afbeelding ]

Het lijkt in eerste instantie vrij hard te dalen. Verzwaring niet nodig dus, wellicht zelfs versoepelen? Na een dag of 35 zie je dat de Britse variant de overhand krijgt en dat we opeens weer gaan stijgen. En hard ook. Ondanks de daling van het totaal aan het begin, is er nooit sprake van een daling van de Britse variant. Deze is namelijk de gehele tijd exponentieel aan het groeien. Dit is alleen verscholen doordat de oude variant wel afneemt.

Dit is hetzelfde sommetje wat het RIVM ook maakt. Je ziet ook dat het RIVM ook waarschuwt voor eind februari-maart. Je kan dit 'model', wat nu nog een simpel sommetje is, uitbreiden met de vaccinatie, immuniteit door eerdere besmettingen, effectiviteit van de vaccins, afname van de effectiviteit van maatregelen als ze langer duren, seizoensinvloeden, etc. Het zal model zal dan steeds accurater worden, al blijft alles wel enorm afhangen van de input. Met exponentiële groei gaat dat namelijk nog al hard.

Daarom nu keihard ingrijpen. Wat mij betreft geen avondklok, maar de regels van de avondklok de gehele dag laten gelden. Scholen open? Vergeet het maar, dat gaat voor de zomer echt niet gebeuren.
Je geeft dus zelf al aan dat je model bij lange na niet compleet is, maar trekt vervolgens de conclusie dat de maatregelen ongekend hard moeten zijn :D

Dit had door de Telegraaf geschreven kunnen zijn, met als kop "Rekenmodel vernietigend, loodzware maatregelen vereist"
  zondag 17 januari 2021 @ 01:27:29 #30
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197457852
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je geeft dus zelf al aan dat je model bij lange na niet compleet is, maar trekt vervolgens de conclusie dat de maatregelen ongekend hard moeten zijn :D

Dit had door de Telegraaf geschreven kunnen zijn, met als kop "Rekenmodel vernietigend, loodzware maatregelen vereist"
'De rest van 2021 binnenblijven, want na de Britse variant komt de Braziliaanse, de Zuid-Afrikaanse en daarna de Peruaanse variant'.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197457856
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:27 schreef popje het volgende:

[..]

'De rest van 2021 binnenblijven, want na de Britse variant komt de Braziliaanse, de Zuid-Afrikaanse en daarna de Peruaanse variant'.
nee, gewoon gas geven met vaccins.
Niet lullen maar poetsen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197457862
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:27 schreef popje het volgende:

[..]

'De rest van 2021 binnenblijven, want na de Britse variant komt de Braziliaanse, de Zuid-Afrikaanse en daarna de Peruaanse variant'.
Ja, het zal een flink gevecht worden tussen de mutaties welke de meest dominante zal worden.
  zondag 17 januari 2021 @ 01:34:49 #33
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_197457876
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:27 schreef popje het volgende:

[..]

'De rest van 2021 binnenblijven, want na de Britse variant komt de Braziliaanse, de Zuid-Afrikaanse en daarna de Peruaanse variant'.
in peru is het helemaal verschrikkelijk, daar blijven de lijken gewoon op straat liggen en word dat aangevreten door allerlij dieren. het zal maar je familie zijn,
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  zondag 17 januari 2021 @ 01:36:07 #34
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_197457880
hoe gaan we het nu doen trouwens met een demissionaire regering na 6 februari? avond klok enzo?
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_197457907
quote:
14s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:36 schreef cherrycoke het volgende:
hoe gaan we het nu doen trouwens met een demissionaire regering na 6 februari? avond klok enzo?
Demissionaire maakt geen verschil
We kunnen alleen maar hopen geen avondklok te krijgen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zondag 17 januari 2021 @ 01:50:41 #36
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197457932
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:42 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Demissionaire maakt geen verschil
We kunnen alleen maar hopen geen avondklok te krijgen.
Die zal er helaas wel gaan komen verwacht ik.
  zondag 17 januari 2021 @ 02:07:47 #37
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197457975
Mogen er eigenlijk zaken niet meer besloten worden in een demissionair kabinet? Ik weet er te weinig van maar er staan best fikse besluiten weer voor de deur (vaccinatiebewijs, testsamenleving, zwaardere lockdown of juist openen, hoe omgaan met over de grens reisbewegingen, steunpakketten, solidariteit jongeren/ouderen etc).
Ik weet dat eigenlijk niet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197457976
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Die zal er helaas wel gaan komen verwacht ik.
Ik ga mij er toch niet aan houden.
Verdere uitleg staat zeer uitgebreid in een eerdere post van mij in dit forum.

(kort: ze moeten mij maar eens echt duidelijk maken en uitleggen waarom het gevaarlijker zou zijn om 20:01 naar een vriend te gaan die ik toch (echt hoognodig) wel zou bezoeken om 19:59, de koek van extra maatregelen is op voor mij na 11 maanden, je aan alle maatregelen te houden)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197457980
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:07 schreef Molo het volgende:
Mogen er eigenlijk zaken niet meer besloten worden in een demissionair kabinet? Ik weet er te weinig van maar er staan best fikse besluiten weer voor de deur (vaccinatiebewijs, testsamenleving, zwaardere lockdown of juist openen, hoe omgaan met over de grens reisbewegingen, steunpakketten, solidariteit jongeren/ouderen etc).
Ik weet dat eigenlijk niet
Een demissionair kabinet heeft staatsrechtelijk dezelfde bevoegdheden als een normaal kabinet
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zondag 17 januari 2021 @ 02:14:17 #40
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197457994
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:09 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Een demissionair kabinet heeft staatsrechtelijk dezelfde bevoegdheden als een normaal kabinet
Ik lig een beetje zaterdagavondgaar op de bank te googlen, maar ik begrijp dat er wel controversiële onderwerpen benoemd kunnen worden die in een volgend kabinet worden behandeld.
Daar zal de hele coronashizzle niet toe behoren natuurlijk want dat gaat niet.

Ok, good to know! Benieuwd hoe verder
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 02:16:26 #41
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_197457999
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:14 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik lig een beetje zaterdagavondgaar op de bank te googlen, maar ik begrijp dat er wel controversiële onderwerpen benoemd kunnen worden die in een volgend kabinet worden behandeld.
Daar zal de hele coronashizzle niet toe behoren natuurlijk want dat gaat niet.

Ok, good to know! Benieuwd hoe verder
Het voornaamste verschil tussen een normaal kabinet en een demissionair kabinet is dat de partijen zich niet langer gebonden voelen aan de coalitieafspraken en dus ook niet per se met elkaar mee hoeven te stemmen.
  zondag 17 januari 2021 @ 02:16:43 #42
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197458000
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:08 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik ga mij er toch niet aan houden.
Verdere uitleg staat zeer uitgebreid in een eerdere post van mij in dit forum.

(kort: ze moeten mij maar eens echt duidelijk maken en uitleggen waarom het gevaarlijker zou zijn om 20:01 naar een vriend te gaan die ik toch (echt hoognodig) wel zou bezoeken om 19:59, de koek van extra maatregelen is op voor mij na 11 maanden, je aan alle maatregelen te houden)
Werkgevers dwingen personeel wat thuis kán werken, thuis laten werken.
Kwetsbare mensen afschermen zoveel mogelijk.
Verpleeghuizen e.d. weer even een bezoekverbod, tenzij ze voor natuurlijke woekering gaan, ook prima in groepen die dat willen, die mensen komen toch niet in het ziekenhuis terecht. Scheelt wel impact op de maatschappij als die niet dicht hoeft tbv de hele hele ouderen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 02:17:29 #43
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197458002
quote:
2s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het voornaamste verschil tussen een normaal kabinet en een demissionair kabinet is dat de partijen zich niet langer gebonden voelen aan de coalitieafspraken en dus ook niet per se met elkaar mee hoeven te stemmen.
En dat gaat in dit gezelschap gezien de verkiezingen en voorspellingen daartoe natuurlijk geen zak uitmaken. Die zitten er straks gezellig weer samen in
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 02:18:30 #44
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_197458007
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:17 schreef Molo het volgende:

[..]

En dat gaat in dit gezelschap gezien de verkiezingen en voorspellingen daartoe natuurlijk geen zak uitmaken. Die zitten er straks gezellig weer samen in
Ik hoop het niet ;(
  zondag 17 januari 2021 @ 02:36:59 #45
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197458052
quote:
2s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:18 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik hoop het niet ;(
Hoop ik ook niet, maar gezien wat er in andere partijen zit en wat zo'n beetje hun speerpunten zijn... Biedt me dat niet veel hoop
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 02:44:04 #46
408813 crew  trein2000
pi_197458071
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:07 schreef Molo het volgende:
Mogen er eigenlijk zaken niet meer besloten worden in een demissionair kabinet? Ik weet er te weinig van maar er staan best fikse besluiten weer voor de deur (vaccinatiebewijs, testsamenleving, zwaardere lockdown of juist openen, hoe omgaan met over de grens reisbewegingen, steunpakketten, solidariteit jongeren/ouderen etc).
Ik weet dat eigenlijk niet
Een demissionair kabinet is vooral een politieke praktijk. Staatsrechtelijk is een demissionair minister ten volle minister.

De kamer kan wel dingen controversieel verklaren. Maar dat gaat formeel alleen om dingen die de Kamer behandelt. Die behandeling kun je stil leggen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 17 januari 2021 @ 02:44:44 #47
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197458074
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:08 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik ga mij er toch niet aan houden.
Verdere uitleg staat zeer uitgebreid in een eerdere post van mij in dit forum.

(kort: ze moeten mij maar eens echt duidelijk maken en uitleggen waarom het gevaarlijker zou zijn om 20:01 naar een vriend te gaan die ik toch (echt hoognodig) wel zou bezoeken om 19:59, de koek van extra maatregelen is op voor mij na 11 maanden, je aan alle maatregelen te houden)
Ze mogen mij ook wel eens duidelijk maken waarom alcohol verkopen na 20u zo veel gevaarlijker is dan voor 20u. Je zou zeggen dat het beperken van de beschikbaarheid juist zou leiden tot een verhoogde drukte per tijdseenheid.

Ik ga me er trouwens ook niet aan houden hoor. Geloof totaal niet in deze onzin. Daarnaast ben ik regelmatig nog aan het werk tot na 22u. Maar mijn werk zal vast niet als essentieel worden gezien.
  zondag 17 januari 2021 @ 02:47:05 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197458085
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:08 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik ga mij er toch niet aan houden.
Verdere uitleg staat zeer uitgebreid in een eerdere post van mij in dit forum.

(kort: ze moeten mij maar eens echt duidelijk maken en uitleggen waarom het gevaarlijker zou zijn om 20:01 naar een vriend te gaan die ik toch (echt hoognodig) wel zou bezoeken om 19:59, de koek van extra maatregelen is op voor mij na 11 maanden, je aan alle maatregelen te houden)
By the way: Jij hebt het over een avondklok om 20:00. Dat is toch geen serieuze optie mag ik hopen? Dacht dat het 22:00 was nl.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 02:48:06 #49
408813 crew  trein2000
pi_197458087
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:16 schreef Molo het volgende:
Werkgevers dwingen personeel wat thuis kán werken, thuis laten werken.
Op straffe van 4000 per onnodig aanwezige medewerker wat mij betreft. En 95 euro voor de medewerker zelf.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 17 januari 2021 @ 02:49:11 #50
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197458091
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Op straffe van 4000 per onnodig aanwezige medewerker wat mij betreft. En 95 euro voor de medewerker zelf.
Dat zou beter helpen dan die avondklok, ben ik van overtuigd.
pi_197458102
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Op straffe van 4000 per onnodig aanwezige medewerker wat mij betreft. En 95 euro voor de medewerker zelf.
Arbitrair, helaas.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_197458148
Je kan moeilijk personeel gaan beboeten omdat ze op kantoor zijn, misschien moet die gene wel op kantoor zijn van zijn baas...
  zondag 17 januari 2021 @ 04:55:48 #53
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197458280
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Op straffe van 4000 per onnodig aanwezige medewerker wat mij betreft. En 95 euro voor de medewerker zelf.
Definieer onnodig aanwezig. En graag op een manier die goed handhaafbaar is en juridisch standhoudt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 05:58:45 #54
408813 crew  trein2000
pi_197458409
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 04:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Definieer onnodig aanwezig. En graag op een manier die goed handhaafbaar is en juridisch standhoudt.
Waarbij fysieke aanwezigheid niet noodzakelijk is voor de ongestoorde doorgang van cruciale bedrijfsprocessen. Of je gaat werken met een ontheffingenstelsel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 05:59:32 #55
408813 crew  trein2000
pi_197458415
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 03:30 schreef alexmarvel het volgende:
Je kan moeilijk personeel gaan beboeten omdat ze op kantoor zijn, misschien moet die gene wel op kantoor zijn van zijn baas...
Als je het bij wet verbied kan dat prima. Als jij fraude pleegt als werknemer heb je ook gewoon een probleem, ook al moet het van de baas.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197458589
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:30 schreef tja77 het volgende:
Basisscholen zouden opengaan als Britse variant niet gevaarlijker voor kinderen t/m 12 zou zijn. Dat is dus het geval.
Besmettingen nemen ondertussen ook gewoon af.

Advies OMT, hou de basisscholen toch maar gesloten.

Tief alsjeblieft gewoon op.
Ik denk dat het niet anders meer kan, en wie weet zelfs een lockdown tot de zomer zoals Gommers roept, want de Britse variant kan gewoon muteren tot een variant waarbij de vaccins niet werken, en welke zelfs middels de PCR test niet aantoonbaar zal zijn.

Of misschien is dat zelfs al het geval, want ik las in de Pfizer rapportage een melding van ik meen 2000 covid verdachte gevallen bij gevaccineerden, niet aantoonbaar middels PCR.

Het lijkt inmiddels een soort prutswerk te worden van door vaccin trials geïnduceerde mutaties.

Gelukkig lijkt de Britse variant minder gevaarlijk te zijn, en zal deze bij verder muteren hopelijk een soort gedrocht worden met nauwelijks nog impact.

Maar het is imo wel duidelijk waarom talloze landen vreemde curves vertonen en overgaan tot bizarre lockdowns als zelfs 11 dagen straatverbod. IMO
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 07:36:55 #57
408813 crew  trein2000
pi_197458693
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:09 schreef Za het volgende:

[..]

Ik denk dat het niet anders meer kan, en wie weet zelfs een lockdown tot de zomer zoals Gommers roept, want de Britse variant kan gewoon muteren tot een variant waarbij de vaccins niet werken, en welke zelfs middels de PCR test niet aantoonbaar zal zijn.
Daar heb je geen Britse variant voor nodig natuurlijk. De Chinese variant kan ook gewoon muteren.
quote:
Of misschien is dat zelfs al het geval, want ik las in de Pfizer rapportage een melding van ik meen 2000 covid verdachte gevallen bij gevaccineerden, niet aantoonbaar middels PCR.
Lijkt me sterk. Dat zou reden zijn voor grote paniek en chocoladeletters op de voorpagina van elke krant.
quote:
Het lijkt inmiddels een soort prutswerk te worden van door vaccin trials geïnduceerde mutaties.
Bron?
quote:
Gelukkig lijkt de Britse variant minder gevaarlijk te zijn, en zal deze bij verder muteren hopelijk een soort gedrocht worden met nauwelijks nog impact.
Dat is zeg maar niet hoe het werkt... Iets met survival of the fittest.
quote:
Maar het is imo wel duidelijk waarom talloze landen vreemde curves vertonen en overgaan tot bizarre lockdowns als zelfs 11 dagen straatverbod. IMO
Onderschat niet de factor “onzekerheid”.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 17 januari 2021 @ 07:38:48 #58
408813 crew  trein2000
pi_197458701
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Het zou mij niks verbazen dat als strak het stof wat is neergedaald blijkt dat het allemaal wel meevalt. In ieder geval ten opzichte van de paniek nu.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_197458755
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:22 schreef popje het volgende:
Uitstellen verkiezingen? No way, als mensen elke dag ook in de rij staan bij de supermarkt... Dat kun je niet maken mbt het geloof in democratie.
Van die democratie is anders weinig meer over, schaf 5 mei maar meteen af.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197458759
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:38 schreef trein2000 het volgende:
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Het zou mij niks verbazen dat als strak het stof wat is neergedaald blijkt dat het allemaal wel meevalt. In ieder geval ten opzichte van de paniek nu.
Het is in mijn optiek al aan het afzwakken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 17 januari 2021 @ 08:02:22 #61
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197458786
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:38 schreef trein2000 het volgende:
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Het zou mij niks verbazen dat als strak het stof wat is neergedaald blijkt dat het allemaal wel meevalt. In ieder geval ten opzichte van de paniek nu.
ik zie dat niet zo met al die nieuwe varianten van het virus
Ik heb mijn aandelen portefeuille verkocht
https://www.telegraaf.nl/(...)amutaties-te-beperkt
Oproep om virusvarianten meer te onderzoeken
https://www.telegraaf.nl/(...)ijke-coronavarianten
quote:
Experts slaan alarm: zicht op coronamutaties te beperkt
Door EDWIN TIMMER

1 uur geleden in BINNENLAND
ROTTERDAM - Om nieuwe gevaarlijke mutaties van het coronavirus zo snel mogelijk op te sporen, moeten Nederland en andere Europese landen op veel grotere schaal de erfelijke code in kaart brengen van verzameld virusmateriaal.
Dat stelt onder anderen celbioloog Eelco van Anken van het San Raffaele wetenschappelijk instituut in Milaan.
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar heb je geen Britse variant voor nodig natuurlijk. De Chinese variant kan ook gewoon muteren.
[..]

Lijkt me sterk. Dat zou reden zijn voor grote paniek en chocoladeletters op de voorpagina van elke krant.
[..]

Bron?
[..]

Dat is zeg maar niet hoe het werkt... Iets met survival of the fittest.
[..]

Onderschat niet de factor “onzekerheid”.
https://www.telegraaf.nl/(...)amutaties-te-beperkt

Het virus blijft muteren en het wachten is op een variant die immuun is voor het huidige vaccin

Ik zie het vliegen ook erg minderen en op afstand werken toenemen

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 17-01-2021 08:15:00 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_197458822
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Op straffe van 4000 per onnodig aanwezige medewerker wat mij betreft. En 95 euro voor de medewerker zelf.
Waarom zou je werknemer straffen voor iets wat werkgever van hem verlangt?

Werkweigering is niet echt handig in deze tijd.
pi_197458826
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat zou beter helpen dan die avondklok, ben ik van overtuigd.
Dat denk ik ook.
pi_197458831
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 05:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarbij fysieke aanwezigheid niet noodzakelijk is voor de ongestoorde doorgang van cruciale bedrijfsprocessen. Of je gaat werken met een ontheffingenstelsel.
Het probleem zit hem er vaak in, dat het wel kán, maar het veel minder effectief is allemaal. En dan vindt menig werkgever nogal snel dat het niet ‘kan’.
pi_197458838
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 00:22 schreef popje het volgende:
Uitstellen verkiezingen? No way, als mensen elke dag ook in de rij staan bij de supermarkt... Dat kun je niet maken mbt het geloof in democratie.
Ik heb inderdaad niet het idee dat de bevolking bang is.
pi_197458844
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 02:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat zou beter helpen dan die avondklok, ben ik van overtuigd.
Absoluut.

Sowieso zoeken wel bedrijven de randjes op.
Mijn zus en haar man zijn bezig met nieuwe inrichting huis.
Woonwinkels zijn gesloten, maar de adviseurs komen gewoon langs. Dat mag wel namelijk. Dan verkopen ze die nieuwe badkamer gewoon bij mensen thuis, in plaats van in een showroom.
  zondag 17 januari 2021 @ 08:20:43 #67
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_197458857
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:38 schreef trein2000 het volgende:
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Allemaal veroorzaakt door de media.

Dit is precies wat ze willen.

Een volk in paniekmodus
Zuiger van het FOK!-OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 08:23:15 #68
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_197458866
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Absoluut.

Sowieso zoeken wel bedrijven de randjes op.
Mijn zus en haar man zijn bezig met nieuwe inrichting huis.
Woonwinkels zijn gesloten, maar de adviseurs komen gewoon langs. Dat mag wel namelijk. Dan verkopen ze die nieuwe badkamer gewoon bij mensen thuis, in plaats van in een showroom.
Bouwmarkten dicht is dan ook echt complete onzin.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_197458870
Is er al een Russische variant hoor ik?
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 08:26:27 #70
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197458876
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Absoluut.

Sowieso zoeken wel bedrijven de randjes op.
Mijn zus en haar man zijn bezig met nieuwe inrichting huis.
Woonwinkels zijn gesloten, maar de adviseurs komen gewoon langs. Dat mag wel namelijk. Dan verkopen ze die nieuwe badkamer gewoon bij mensen thuis, in plaats van in een showroom.
Maar dat is toch niet gek? Die moeten ook hun boterham verdienen om niet failliet te gaan.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 08:27:21 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_197458879
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:24 schreef Smack10 het volgende:
Is er al een Russische variant hoor ik?
Die was er altijd al

goede variant hoor
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_197458880
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 05:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarbij fysieke aanwezigheid niet noodzakelijk is voor de ongestoorde doorgang van cruciale bedrijfsprocessen. Of je gaat werken met een ontheffingenstelsel.
Nou ben benieuwd hoe men dat gaat handhaven. Wat als je internet er weer eens uit ligt of de buren aan het verbouwen zijn? Dat laatste voor mensen met klantcontact bv. Of zoals ik laatst een brief kreeg van Liander dat de stroom er zo'n 4 uur uit zal liggen vanwege werkzaamheden?
pi_197458885
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:26 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet gek? Die moeten ook hun boterham verdienen om niet failliet te gaan.
Kies dan voor een tussenweg. Nu mag iemand die een badkamer wil kopen niet naar een , meestal zeer ruim opgezette, showroom. Maar diezelfde klanten mogen bijsnijden van spreken wel 2 verkoopadviseurs ontvangen in hun kleine appartementje. Volgens mij is zo’n grote showroom een stuk makkelijker op afstand te houden en gezien de m3 ook minder aerosolen risico. Dan zit je nog met het risico op funshoppers, maar dat zou je kunnen voorkomen door woonwinkels alleen op afspraak mensen te laten ontvangen.

Al begrijp ik best dat dit soort maatwerk lastig, dit lijkt me haast averechts.
  zondag 17 januari 2021 @ 08:32:32 #74
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_197458888
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 22:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die avondklok maakt handhaven juist aanzienlijk makkelijker. Iedereen bij de McDonalds kan met de avondklok gewoon een boete krijgen.
Dat kunnen ze nu ook al, omdat ze met veel te veel mensen op een kluitje staan.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 08:36:51 #75
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197458903
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kies dan voor een tussenweg. Nu mag iemand die een badkamer wil kopen niet naar een , meestal zeer ruim opgezette, showroom. Maar diezelfde klanten mogen bijsnijden van spreken wel 2 verkoopadviseurs ontvangen in hun kleine appartementje. Volgens mij is zo’n grote showroom een stuk makkelijker op afstand te houden en gezien de m3 ook minder aerosolen risico. Dan zit je nog met het risico op funshoppers, maar dat zou je kunnen voorkomen door woonwinkels alleen op afspraak mensen te laten ontvangen.

Al begrijp ik best dat dit soort maatwerk lastig, dit lijkt me haast averechts.
Oh mee eens, dit soort dingen krijg je gewoon met die sluiting. Badkamerzaak waar ik pas geleden badkamer gekocht heb (oktober ofzo?) werkte op afspraak. Dan ben je de enige in de showroom, ging best goed. In hun geval ging het er vooral om dat ze te weinig mensen hadden voor volle bezetting, maar hun conversie ging juist omhoog zei de verkoper.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197458910
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:36 schreef chratnox het volgende:

[..]

Oh mee eens, dit soort dingen krijg je gewoon met die sluiting. Badkamerzaak waar ik pas geleden badkamer gekocht heb (oktober ofzo?) werkte op afspraak. Dan ben je de enige in de showroom, ging best goed. In hun geval ging het er vooral om dat ze te weinig mensen hadden voor volle bezetting, maar hun conversie ging juist omhoog zei de verkoper.
Maar is verboden hè. Tenzij b2b

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 08:39:30 ]
pi_197458919
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Die was er altijd al

goede variant hoor
Een Siberische nog wel lees ik terug.

Een ijskoude variant van 40%.
pi_197458933
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:38 schreef trein2000 het volgende:
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Het zou mij niks verbazen dat als strak het stof wat is neergedaald blijkt dat het allemaal wel meevalt. In ieder geval ten opzichte van de paniek nu.
Waarom dan precies? Cijfers dalen en vaccins komen eraan.
Door het gedreig met de Britse variant en avondklok?
  zondag 17 januari 2021 @ 08:45:57 #79
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_197458941
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:24 schreef Smack10 het volgende:
Is er al een Russische variant hoor ik?
Blyat-21
Zuiger van het FOK!-OMT
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 08:48:20 #80
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197458950
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar is verboden hè. Tenzij b2b
In mijn geval was ‘t voor de volledige sluiting, volgens mij ergens in oktober. Bedoelde alleen aan te geven dat op afspraak werken best goed ging.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197458970
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 05:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarbij fysieke aanwezigheid niet noodzakelijk is voor de ongestoorde doorgang van cruciale bedrijfsprocessen. Of je gaat werken met een ontheffingenstelsel.
Probleem is dat een werkgever al gauw roept dat jouw aanwezigheid cruciaal is voor de doorgang van het proces.

Het wordt bij ons cruciaal geacht dat van elk team er minimaal 1 iemand op locatie is, voor de wisselwerking.
Dus zit ik er nu 2 dagen pw tov 0 in maart. Stel er zou iemand komen voor een inspectie dan wordt het op die manier gerechtvaardigd.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 08:57:15 #82
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197459002
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Probleem is dat een werkgever al gauw roept dat jouw aanwezigheid cruciaal is voor de doorgang van het proces.

Het wordt bij ons cruciaal geacht dat van elk team er minimaal 1 iemand op locatie is, voor de wisselwerking.
Dus zit ik er nu 2 dagen pw tov 0 in maart. Stel er zou iemand komen voor een inspectie dan wordt het op die manier gerechtvaardigd.
Ik kwam net toevallig dit artikel van Nu.nl tegen, legt het wel goed uit volgens mij

quote:
Dat hangt sterk af van de situatie. Allereerst zijn er beroepen waarvoor thuiswerken onmogelijk is, zoals elektriciens of postbezorgers. Veel beroepen kunnen wel vanuit huis worden gedaan en daar hebben werkgevers op dit moment vaak geen problemen mee. Dat geldt niet voor alle bedrijven en die hebben een juridische poot om op te staan; in de wet staat niet dat thuiswerken een recht is. Dus als de werkgever zorgt voor een veilige werkplek en je behoort niet tot een risicogroep, bijvoorbeeld vanwege een aandoening aan de luchtwegen, mag de werkgever van je vragen om naar kantoor te komen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197459054
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:57 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik kwam net toevallig dit artikel van Nu.nl tegen, legt het wel goed uit volgens mij
[..]

Dat laatste leidt dus tot "we houden 1,5m afstand en je kan je handen desinfecteren dus je komt maar" bij veel werkgevers.

Daarom is het dus drukker op de weg dan in maart.

Ook dat over een risicogroep is lastig. Zat mensen met astma of bronchitis die niet onder behandeling van een longarts staan.

Of mensen met ernstig overgewicht. Nog los van de mensen met een partner in een risicogroep, of ouder waar ze voor zorgen. Uiteindelijk zit bijna iedereen er als de werkgever het wil. Wie betaald bepaald immers.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:09:59 #84
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197459077
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 05:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarbij fysieke aanwezigheid niet noodzakelijk is voor de ongestoorde doorgang van cruciale bedrijfsprocessen. Of je gaat werken met een ontheffingenstelsel.
Maar dat is toch niet te controleren en handhaven. Wie bepaalt wat niet noodzakelijk aanwezigheid vereist? De dienstdoende BOA die niks van de complexe bedrijfsprocessen afweet?

Ontheffingenstelsel zou kunnen maar jij weet ook wel hoe ingewikkeld het is om dat op te tuigen, aanvragen te verwerken en beoordelen, etc. Er is dan goede kennis van de systemen en processen binnen alle bedrijven nodig.

Ik denk niet dat er een goede manier is om effectief toe te zien op verplicht thuiswerken helaas.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 09:10:48 #85
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197459082
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dat laatste leidt dus tot "we houden 1,5m afstand en je kan je handen desinfecteren dus je komt maar" bij veel werkgevers.

Daarom is het dus drukker op de weg dan in maart.

Ook dat over een risicogroep is lastig. Zat mensen met astma of bronchitis die niet onder behandeling van een longarts staan.

Of mensen met ernstig overgewicht. Nog los van de mensen met een partner in een risicogroep, of ouder waar ze voor zorgen. Uiteindelijk zit bijna iedereen er als de werkgever het wil. Wie betaald bepaald immers.
Daarom vind ik ook dat de sluiting van scholen en bso’s vooral een probleem veroorzaakt heeft voor werknemers, terwijl de oorzaak van het niet thuiswerken in veel gevallen bij werkgevers ligt. Als je iets aan die oorzaak doet neem je wellicht ook weg dat mensen die formeel geen toegang tot de noodopvang hebben dat minder gaan proberen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197459118
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Wie betaald bepaald immers.
Nou nee, je bent vrij om ontslag te nemen tenzij je een Oeigoer bent.
Go hard or go home
  zondag 17 januari 2021 @ 09:23:18 #87
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_197459147
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:09 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar dat is toch niet te controleren en handhaven. Wie bepaalt wat niet noodzakelijk aanwezigheid vereist? De dienstdoende BOA die niks van de complexe bedrijfsprocessen afweet?

Ontheffingenstelsel zou kunnen maar jij weet ook wel hoe ingewikkeld het is om dat op te tuigen, aanvragen te verwerken en beoordelen, etc. Er is dan goede kennis van de systemen en processen binnen alle bedrijven nodig.

Ik denk niet dat er een goede manier is om effectief toe te zien op verplicht thuiswerken helaas.
Daarnaast brengt thuiswerken financiële gevolgen met zich mee. Er moet geld ingestoken worden en dat precies op het moment dat veel bedrijven het al moeilijk zat hebben.
pi_197459197
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Daarom vind ik ook dat de sluiting van scholen en bso’s vooral een probleem veroorzaakt heeft voor werknemers, terwijl de oorzaak van het niet thuiswerken in veel gevallen bij werkgevers ligt. Als je iets aan die oorzaak doet neem je wellicht ook weg dat mensen die formeel geen toegang tot de noodopvang hebben dat minder gaan proberen.
Ik denk overigens dat de groep die thuis kan werken en gewoon naar kantoor gaat net zo groot is als de groep die naar kantoor gaat maar liever thuis zit.
pi_197459199
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Daarom vind ik ook dat de sluiting van scholen en bso’s vooral een probleem veroorzaakt heeft voor werknemers, terwijl de oorzaak van het niet thuiswerken in veel gevallen bij werkgevers ligt. Als je iets aan die oorzaak doet neem je wellicht ook weg dat mensen die formeel geen toegang tot de noodopvang hebben dat minder gaan proberen.
Ja eens, puur met oog op medewerkers thuis houden helpt het niet.
Zorgt voor meer problemen.

Er moet een andere oplossing komen die makkelijker te handhaven is.
Ik denk nu dit. Max x aantal mensen per m2 ruimte, ventilatie/co2 toevoegen aan de bestaande eisen van afstand en handen wassen.
Mondkapjes in gedeelde ruimtes als een lift, wc of gangen.

Anoniem meldpunt voor werkgevers die dit negeren en anonieme controles door boas zodat het te handhaven is.

Dan verbetert het wellicht tov nu.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:30:34 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197459202
Daar gaat ie weer:

quote:
De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas (SPD) eist als eerste lid van de Duitse regering privileges voor mensen die zich hebben laten inenten tegen Covid-19. Ze moeten volgens hem eerder kunnen terugkeren naar het openbare leven dan anderen.

Bezoek aan bijvoorbeeld bioscopen en restaurants zou voor gevaccineerden weer sneller mogelijk kunnen zijn. Dit omdat zij geen intensieve medische behandeling meer nodig hebben. Daarmee valt minstens een van de belangrijkste redenen voor het inperken van grondrechten weg, zegt Maas in de Duitse zondagskrant Bild am Sonntag.

Exploitanten van restaurants, bioscopen, theaters en musea, die momenteel gesloten zijn vanwege de lockdown, hebben volgens de bewindsman het recht hun gelegenheden te heropenen als die mogelijkheid bestaat.

De Duitse regering weigerde tot dusver om gevaccineerden meer vrijheid te geven dan mensen die niet zijn ingeënt. Minister van Binnenlandse Zaken Horst Seehofer (CSU) waarschuwde voor een dreigende splitsing in de samenleving.

Maas erkent mogelijke tijdelijke ongelijkheid maar die is volgens hem grondwettelijk gerechtvaardigd zolang daar een feitelijke reden voor is.
https://www.gelderlander.(...)ccineerden~ae5e5166/

Oh, je bent twintig en de kans dat je intensieve medische zorg nodig hebt is sowieso nihil? Nou jammer joh, je wacht maar gewoon binnen op de bank tot je aan de beurt bent voor een spuitje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197459212
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:16 schreef Noek het volgende:

[..]

Nou nee, je bent vrij om ontslag te nemen tenzij je een Oeigoer bent.
Dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Je kan leuk vanuit moreel oogpunt ontslag nemen maar denk niet dat de rekeningen daar rekening mee houden.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:32:50 #92
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197459216
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:38 schreef trein2000 het volgende:
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Het zou mij niks verbazen dat als strak het stof wat is neergedaald blijkt dat het allemaal wel meevalt. In ieder geval ten opzichte van de paniek nu.
Vanwege B117/Zuid-Afrika/Brazilië of vanwege de avondklok?
pi_197459236
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:13 schreef Djeez het volgende:

[..]

Prima, maar dan wel het solidariteitsbeginsel loslaten. Waarom betalen wij voor de pensioenen en AOW van de ouderen van nu, terwijl wij er zelf later amper van kunnen gebruikmaken? Ik vind meer dat het ieder voor zich moet zijn
Ook hier sloeg de eenrichtingssolidariteit al toe, de regeltjes zijn veranderd zodat er dit jaar niet gekort hoefde te worden.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 09:38:27 #94
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197459271
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
Daar gaat ie weer:
[..]

https://www.gelderlander.(...)ccineerden~ae5e5166/

Oh, je bent twintig en de kans dat je intensieve medische zorg nodig hebt is sowieso nihil? Nou jammer joh, je wacht maar gewoon binnen op de bank tot je aan de beurt bent voor een spuitje.
Ik snap inderdaad niet waarom daar telkens in die berichten aan voorbij gegaan wordt. Volgens diezelfde logica zou je gewoon naar de bioscoop e.d kunnen als je geen risico loopt. Denk zelfs dat het risico van een jongere die in het ziekenhuis opgenomen wordt kleiner is dan die van iemand die van het vaccin afhankelijk is en gevaccineerd is, dan komt die 90% effectiviteit toch om de hoek kijken?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 09:39:13 #95
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197459279
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Wie betaald bepaald immers.
NEEEEE, wie betaalt, bepaalt!
  zondag 17 januari 2021 @ 09:41:19 #96
451005 Grems
Clown World
pi_197459294
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:38 schreef trein2000 het volgende:
Ik bemerk bij mezelf en in de samenleving toch wel een beetje dat maart gevoel overigens. Die blinde paniek en niet weten wat er op je af komt en waar je het moet zoeken.

Het zou mij niks verbazen dat als strak het stof wat is neergedaald blijkt dat het allemaal wel meevalt. In ieder geval ten opzichte van de paniek nu.
Jammer dat jij en je bubbel zich zo bang hebben laten maken.

Hier zouden de restaurants vanavond nog vol zitten.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:41:57 #97
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459299
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik snap inderdaad niet waarom daar telkens in die berichten aan voorbij gegaan wordt. Volgens diezelfde logica zou je gewoon naar de bioscoop e.d kunnen als je geen risico loopt. Denk zelfs dat het risico van een jongere die in het ziekenhuis opgenomen wordt kleiner is dan die van iemand die van het vaccin afhankelijk is en gevaccineerd is, dan komt die 90% effectiviteit toch om de hoek kijken?
We hebben vorig jaar ook met z'n allen weer in bioscopen e.d. gezeten en toen was er niemand gevaccineerd of vooraf getest. Ik snap die hele focus dan ook totaal niet. Zorg gewoon dat je rapido alle risicogroepen vaccineert en de totale graad snel opkrikt en dan hoef je helemaal niet aan dit soort poppenkasten te denken.
pi_197459304
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 07:09 schreef Za het volgende:

[..]

Ik denk dat het niet anders meer kan, en wie weet zelfs een lockdown tot de zomer zoals Gommers roept, want de Britse variant kan gewoon muteren tot een variant waarbij de vaccins niet werken, en welke zelfs middels de PCR test niet aantoonbaar zal zijn.

Of misschien is dat zelfs al het geval, want ik las in de Pfizer rapportage een melding van ik meen 2000 covid verdachte gevallen bij gevaccineerden, niet aantoonbaar middels PCR.

Het lijkt inmiddels een soort prutswerk te worden van door vaccin trials geïnduceerde mutaties.

Gelukkig lijkt de Britse variant minder gevaarlijk te zijn, en zal deze bij verder muteren hopelijk een soort gedrocht worden met nauwelijks nog impact.

Maar het is imo wel duidelijk waarom talloze landen vreemde curves vertonen en overgaan tot bizarre lockdowns als zelfs 11 dagen straatverbod. IMO
Darwin Disagrees :')


Mutaties komen alleen voor als die in het voordeel van het virus zijn. Zo werkt evolutie. Dat houdt een paar dingen in.

Meer besmettelijke varianten verspreiden zich beter. Open deur, maar elke mutatie die dus zorgt voor een efficientere verspreiding gaat het winnen van virussen zonder die mutatie.

Tegelijkertijd is het beter voor een virus om niet teveel op te vallen. SARS was nog besmettelijker dan SARS-CoV-2, maar had als nadeel dat iedereen vrijwel direct doodziek wordt. Dat maakt het opsporen en indammen makkelijker. Met andere woorden: virussen die te heftig zijn worden eerder gestopt door de mens. Buiten dat verspreiden dode mensen natuurlijk minder virus dan mensen die naar feestjes gaan. Anderzijds: virussen die zich asymptomatisch verspreiden blijven makkelijker onder de radar en kunnen zo een enorme uitbraak veroorzaken 'uit het niets'. Dat is ook zo naar aan SARS-CoV-2.

Dan nog over muteren en vaccins, dat draait allemaal om het spike eiwit. Dat is het onderdeel van het virus (één van de onderdelen eigenlijk) wat door het vaccin wordt nagebootst. Het immuunsysteem herkent dat en schakelt het virus uit. Als dat eiwit teveel verandert, dan werkt het vaccin niet meer. Dat eiwit is tegelijk ook de 'sleutel' die het virus gebruikt om de cel binnen te komen. Als die sleutel teveel verandert, werkt ie ook niet meer. Het virus moet dus een sweet spot vinden: zoveel mogelijk verschil met het vaccin-eiwit, maar nog wel passen in het slot van de cel. Het virus heeft hier dus zeker geen vrij spel.

Er wordt hier verder wat lollig gedaan over de hoeveelheid mutaties, maar dat komt omdat mensen het niet begrijpen. Je kunt er vanuit gaan dat bij een aanzienlijk deel van de reproductiecycli van het virus (miljoenen zo niet miljarden malen per besmet persoon) kleine veranderingen ontstaan. Dat zijn al mutaties, maar omdat ze random zijn en niet uitgevoerd met een doel (een virus leeft niet eens volgens de meeste definities, laat staan dat het kan plannen) hebben ze meestal weinig tot geen effect. Zie het een beetje alsof een strain een paar keer achter elkaar de loterij moet winnen om succes te hebben. Kleine kans, maar met miljoenen besmettingen vergroot je de kans wel.


TLDR: Het virus evolueert volgens Darwin naar een besmettelijker en mogelijk ook meer asymptomatisch exemplaar. Daarbij wil het een spike eiwit wat zo ver mogelijk afstaat van het vaccin maar daarin wordt het beperkt door het slot op de cel. Er zijn al duizenden strains in omloop maar daar zit geen evil genius met een uitgedacht plan ofzo achter.

Het virus heeft een soort dobbelsteen met miljarden vlakken maar als het toevallig een keer zes gooit dan zijn we de lul, zeg maar. Gelukkig is die kans heel klein, helaas mag het virus erg vaak gooien en hoeven wij maar één keer pech te hebben.


Wat een lap tekst zo op de vroege morgen. Helaas is het, nog steeds, nodig. :{

[ Bericht 1% gewijzigd door BlackLining op 17-01-2021 09:52:54 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:42:22 #99
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197459305
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:24 schreef Smack10 het volgende:
Is er al een Russische variant hoor ik?
Ieder land zijn eigen variant. :Y
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 17 januari 2021 @ 09:44:19 #100
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459326
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik snap inderdaad niet waarom daar telkens in die berichten aan voorbij gegaan wordt. Volgens diezelfde logica zou je gewoon naar de bioscoop e.d kunnen als je geen risico loopt. Denk zelfs dat het risico van een jongere die in het ziekenhuis opgenomen wordt kleiner is dan die van iemand die van het vaccin afhankelijk is en gevaccineerd is, dan komt die 90% effectiviteit toch om de hoek kijken?
Klopt helemaal

Jong, geen Covid óf vaccinatie gehad is nog altijd minder risico op zorgdruk dan oud/risicogroep en gevaccineerd.
Tenzij je serologisch onderzoek doet om immuniteit te checken.

Interessante discussies iig en benieuwd wie hierin de regie gaat pakken, op Europees niveau zie ik dat iig niet gebeuren. Benieuwd welke lidstaat als eerste zich gaat uitspreken met iets concreets
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 09:44:29 #101
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197459328
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 08:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik zie dat niet zo met al die nieuwe varianten van het virus
Ik heb mijn aandelen portefeuille verkocht
https://www.telegraaf.nl/(...)amutaties-te-beperkt
Oproep om virusvarianten meer te onderzoeken
https://www.telegraaf.nl/(...)ijke-coronavarianten
[..]


[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)amutaties-te-beperkt

Het virus blijft muteren en het wachten is op een variant die immuun is voor het huidige vaccin

Ik zie het vliegen ook erg minderen en op afstand werken toenemen
Ik denk (en hoop) dat het wel meevalt met die mutaties. Het griepvirus muteert nog veel sneller en daar is ook nog nooit een veel gevaarlijkere variant van opgedoken. Natuurlijk heeft die snelle mutatie wel als gevolg dat we voor griep nooit een supereffectief vaccin hebben, maar voor corona lijkt dat met de beperkte mutatiesnelheid veel minder een issue.
pi_197459368
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik denk (en hoop) dat het wel meevalt met die mutaties. Het griepvirus muteert nog veel sneller en daar is ook nog nooit een veel gevaarlijkere variant van opgedoken. Natuurlijk heeft die snelle mutatie wel als gevolg dat we voor griep nooit een supereffectief vaccin hebben, maar voor corona lijkt dat met de beperkte mutatiesnelheid veel minder een issue.
Er zijn er al meer dan 3000.

Spaanse griep
Hongkong griep
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197459373
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik denk (en hoop) dat het wel meevalt met die mutaties. Het griepvirus muteert nog veel sneller en daar is ook nog nooit een veel gevaarlijkere variant van opgedoken. Natuurlijk heeft die snelle mutatie wel als gevolg dat we voor griep nooit een supereffectief vaccin hebben, maar voor corona lijkt dat met de beperkte mutatiesnelheid veel minder een issue.
Dat is er weldegelijk. De Spaanse griep was ook een influenza virus en de medische wetenschap is er ook altijd vanuit gegaan dat juist de griep de volgende heftige pandemie zou veroorzaken.

Daarom is er destijds ook zo heftig gereageerd op de Mexicaanse griep, al leek die behoorlijk mee te vallen achteraf.

Als je bekijkt in wat voor ongekende puinhoop we nu zitten was die reactie echter wel te rechtvaardigen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:50:42 #104
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459389
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 23:03 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel de kunst bij poker, het geld bij anderen uit de zak kloppen, terwijl je al weet dat de kaarten die jij hebt beter zijn.
De beleidsbepalers spelen intussen wel heel tight, ze durven alleen nog maar met een paar azen of koningen de strijd aan.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 09:52:38 #105
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197459414
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:48 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat is er weldegelijk. De Spaanse griep was ook een influenza virus en de medische wetenschap is er ook altijd vanuit gegaan dat juist de griep de volgende heftige pandemie zou veroorzaken.

Daarom is er destijds ook zo heftig gereageerd op de Mexicaanse griep, al leek die behoorlijk mee te vallen achteraf.

Als je bekijkt in wat voor ongekende puinhoop we nu zitten was die reactie echter wel te rechtvaardigen.
Hadden ze ten tijde van de Mexicaanse griep maar wat meer duidelijk strategische keuzes gemaakt, dan hadden ze nu niet alles hoeven te bedenken. Draaiboeken, infrastructuurvoorbereidingen, investeringen in software etc.

Mexicaanse griep hebben we toch vooral door mazzel de dans ontsprongen?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 09:52:49 #106
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197459417
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
Daar gaat ie weer:
[..]

https://www.gelderlander.(...)ccineerden~ae5e5166/

Oh, je bent twintig en de kans dat je intensieve medische zorg nodig hebt is sowieso nihil? Nou jammer joh, je wacht maar gewoon binnen op de bank tot je aan de beurt bent voor een spuitje.
Dat wachten moet je zonder dit plan ook
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 17 januari 2021 @ 09:53:56 #107
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197459423
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:48 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat is er weldegelijk. De Spaanse griep was ook een influenza virus en de medische wetenschap is er ook altijd vanuit gegaan dat juist de griep de volgende heftige pandemie zou veroorzaken.

Daarom is er destijds ook zo heftig gereageerd op de Mexicaanse griep, al leek die behoorlijk mee te vallen achteraf.

Als je bekijkt in wat voor ongekende puinhoop we nu zitten was die reactie echter wel te rechtvaardigen.
Ohja, klein detail. :P

Maar zou de Spaanse griep nu niet veel beter zijn gemanaged dan 100 jaar geleden en zou dat nu niet gewoon een klein piekje zijn geweest in de oversterfte?
  zondag 17 januari 2021 @ 09:54:57 #108
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197459433
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
pi_197459440
quote:
4s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:42 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Darwin Disagrees :')

Mutaties komen alleen voor als die in het voordeel van het virus zijn. Zo werkt evolutie. Dat houdt een paar dingen in.
Ik vrees toch dat je wel een opfriscursusje evolutionaire biologie kunt gebruiken. Mutaties ontstaan willekeurig, middels selectie op eigenschappen kunnen mutaties zich wijder verspreiden omdat ze een reproductief voordeel bieden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 17 januari 2021 @ 09:56:13 #110
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459444
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat wachten moet je zonder dit plan ook
Of je houdt gewoon de basisregels van 1,5 meter en eventueel mondkapjes erin voor iedereen tot we genoeg mensen gevaccineerd hebben om de zorg te ontlasten.

Samen uit samen thuis.
  zondag 17 januari 2021 @ 09:56:40 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197459451
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat wachten moet je zonder dit plan ook
Nee.

Op datum x gaat de horeca weer open. Als je risico klein is, omdat je gevaccineerd bent of omdat je sowieso al nauwelijks risico liep, dan kun je gaan. Als je denkt dat je nog steeds veel risico loopt, blijf dan thuis.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 januari 2021 @ 09:57:09 #112
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459455
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:54 schreef Gunner het volgende:
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
En hoe worden daarmee de coronaregels overtreden?
  zondag 17 januari 2021 @ 09:57:35 #113
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197459459
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:56 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Of je houdt gewoon de basisregels van 1,5 meter en eventueel mondkapjes erin voor iedereen tot we genoeg mensen gevaccineerd hebben om de zorg te ontlasten.

Samen uit samen thuis.
Zodra de zorg ontlast is moeten de maatregelen zsm verdwijnen. Helemaal
mee eens.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 17 januari 2021 @ 09:58:47 #114
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459468
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik vrees toch dat je wel een opfriscursusje evolutionaire biologie kunt gebruiken. Mutaties ontstaan willekeurig, middels selectie op eigenschappen kunnen mutaties zich wijder verspreiden omdat ze een reproductief voordeel bieden.
"Het virus wrijft allll in zijn handjes hoor!"

(Eens met je post, goeie nuance)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 10:00:32 #115
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197459480
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

En hoe worden daarmee de coronaregels overtreden?
Op basis van eerdere ervaringen met hun feestjes doe ik even de aanname dat vanmiddag de straat vol met auto's staat en dan hebben we gelijk de regel te pakken van een maximaal aantal te ontvangen mensen.

Maar wellicht heb ik het verkeerd ,maar ik ben niet positief gestemd daarover.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:00:41 #116
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459483
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:54 schreef Gunner het volgende:
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
Gaan al die risicogroep mensen en overige volwassenen daarop dan denk je?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 10:01:06 #117
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459491
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:00 schreef Gunner het volgende:

[..]

Op basis van eerdere ervaringen met hun feestjes doe ik even de aanname dat vanmiddag de straat vol met auto's staat en dan hebben we gelijk de regel te pakken van een maximaal aantal te ontvangen mensen.

Maar wellicht heb ik het verkeerd ,maar ik ben niet positief gestemd daarover.
Dat heeft weinig met een springkussen te maken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459494
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:54 schreef Gunner het volgende:
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
Heel herkenbaar. Gisteren de buren ook weer het huis vol. Aan het geluid te horen hadden ze de hele vriendenkring uitgenodigd om de Vrienden van Amstel Live te komen kijken :|W
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_197459496
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:54 schreef Gunner het volgende:
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
vlug bel de politie :')
pi_197459501
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:54 schreef Gunner het volgende:
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
Alle 19 jarige buurmeisjes komen daar zwoel op jumpen?
  zondag 17 januari 2021 @ 10:02:36 #121
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197459503
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met een springkussen te maken
Goed ik moet het uitspellen blijkbaar.... straat vol auto's ....veel volwassenen aanwezig.... dat misschien?
maar misschien heb ik geen gelijk hoor. ik hoop het echt.
pi_197459505
quote:
19s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:54 schreef Gunner het volgende:
Ik had al van vrienden uit de straat gehoord dat bepaalde buren niet veel op hebben met de coronaregels maar dat zie ik nu bevestigd worden door een groot springkussen wat net in de achtertuin is neergezet :{
Dus? Kinderen mogen niet samen spelen? Wij hadden hier gisteren ook 4 kinderen rondlopen, dit keer zonder springkussen.
pi_197459524
quote:
4s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:42 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Wat een lap tekst zo op de vroege morgen. Helaas is het, nog steeds, nodig. :{
Top post, thanks!
pi_197459528
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:02 schreef Questular het volgende:

[..]

Dus? Kinderen mogen niet samen spelen? Wij hadden hier gisteren ook 4 kinderen rondlopen, dit keer zonder springkussen.
Het mag misschien wel, maar wij doen het nu bewust niet. De basisscholen zijn gesloten, dus het lijkt me dat we alle reden hebben ook de contacten van onze kinderen beperkt te houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197459535
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik vrees toch dat je wel een opfriscursusje evolutionaire biologie kunt gebruiken. Mutaties ontstaan willekeurig, middels selectie op eigenschappen kunnen mutaties zich wijder verspreiden omdat ze een reproductief voordeel bieden.
Dat had je ook gelezen als je niet simpelweg de eerste alinea had afgeknipt ja. :')

Complexe theorie begrijpbaar maken doe je door op te bouwen. Daarin kun je gerust beginnen met standpunten die wat kort door de bocht zijn, moet je alleen wel even doorlezen.

Dit is wel érg makkelijk bashen. Ben ik niet van je gewend.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197459546
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het mag misschien wel, maar wij doen het nu bewust niet. De basisscholen zijn gesloten, dus het lijkt me dat we alle reden hebben ook de contacten van onze kinderen beperkt te houden.
Ik gun hem liever gewoon een leuke tijd.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:06:46 #127
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459549
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het mag misschien wel, maar wij doen het nu bewust niet. De basisscholen zijn gesloten, dus het lijkt me dat we alle reden hebben ook de contacten van onze kinderen beperkt te houden.
Dat was niet de reden om basisscholen te sluiten

En is een prima overweging gezien de onzekerheden rond verspreiding tussen kinderen onderling. Maar 'mag' idd allemaal wel, contact onder elkaar

Ik snap dan ook de 'oh nee een springkussen, en dat met deze maatregelen' niet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459555
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hadden ze ten tijde van de Mexicaanse griep maar wat meer duidelijk strategische keuzes gemaakt, dan hadden ze nu niet alles hoeven te bedenken. Draaiboeken, infrastructuurvoorbereidingen, investeringen in software etc.

Mexicaanse griep hebben we toch vooral door mazzel de dans ontsprongen?
Die waren er absoluut. Alleen corona is geen griep, helaas. ;(

De Mexicaanse griep veroorzaakte geen compleet overlopen ziekenhuizen. Dat was ons geluk.

quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:53 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ohja, klein detail. :P

Maar zou de Spaanse griep nu niet veel beter zijn gemanaged dan 100 jaar geleden en zou dat nu niet gewoon een klein piekje zijn geweest in de oversterfte?
Who knows.

Ik denk het wel. Al is het maar omdat we het griepvirus al decennia op de hielen zitten en er erg veel kennis over is.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_197459560
Heeft iemand gisteren Op1 gezien, het verhaal van Anne Wensing?
Misschien begreep ik het verkeerd, maar ik werd er niet heel erg blij van, het virus dat sterker werd/op zoek gaat naar andere vormen om de vaccins te ontwijken? Ik hoop dat ik het allemaal een beetje verkeerd heb begrepen, zo niet, dan ga ik vandaag maar onder de dekens liggen huilen -O-
It's better to regret something you did than something you didn't do
  zondag 17 januari 2021 @ 10:08:09 #130
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459567
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het mag misschien wel, maar wij doen het nu bewust niet. De basisscholen zijn gesloten, dus het lijkt me dat we alle reden hebben ook de contacten van onze kinderen beperkt te houden.
In mijn omgeving spelen de kinderen gewoon samen, misschien kun je het heel even op een lager pitje zetten maar voor een langere periode is dat imo echt niet wenselijk op sociaal vlak.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:09:07 #131
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459573
Ik maak een risicoafweging, ongeacht maatregelen.

Mijn kind heeft gewoon contact met andere kinderen. We zien daarentegen geen risicogroepen en zullen dus zelf niet doorgeven als we corona zouden krijgen via haar.
Zelf ook geen risicogroep.

De kinderen waar ze mee speelt zijn geen risicogroep en de ouders daarvan ook niet. De ouders weten de risico's voor hun eigen contacten en maken daar een eigen afweging in.

Lijkt me prima en kan ik meer dan mee leven
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459579
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:06 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat was niet de reden om basisscholen te sluiten

En is een prima overweging gezien de onzekerheden rond verspreiding tussen kinderen onderling. Maar 'mag' idd allemaal wel, contact onder elkaar

Ik snap dan ook de 'oh nee een springkussen, en dat met deze maatregelen' niet
Want de reden was om ouders thuis te houden? Ik heb de discussie hierover in de Tweede Kamer niet gevolgd. Wat ik ervan heb begrepen, wordt in het licht van de nieuwe variant de besmettelijkheid van kinderen nog onderzocht aan de hand van de recente uitbraak op een school en zou de uitkomst daarvan een rol spelen bij het al dan niet heropenen van het basisonderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197459581
Present.
pi_197459590
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:08 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

In mijn omgeving spelen de kinderen gewoon samen, misschien kun je het heel even op een lager pitje zetten maar voor een langere periode is dat imo echt niet wenselijk op sociaal vlak.
Helemaal stopzetten natuurlijk niet, maar beperkt houden wel. Wij geven nu bijvoorbeeld geen kinderfeestje terwijl mijn dochter net jarig is geweest.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197459592
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 01:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je geeft dus zelf al aan dat je model bij lange na niet compleet is, maar trekt vervolgens de conclusie dat de maatregelen ongekend hard moeten zijn :D

Dit had door de Telegraaf geschreven kunnen zijn, met als kop "Rekenmodel vernietigend, loodzware maatregelen vereist"
Nee. Ik leg het mechanisme uit. Dus dat daling nu niet hoeft te betekenen dat het goed blijft gaan. Het RIVM en verschillende deskundigen doen hetzelfde met meer detail. Ik claim nergens dat mijn grafiek de absoluut juiste getallen heeft.

Die maatregelen zijn een persoonlijke voorkeur, die ik ook had voordat ik dit had uitgeschreven.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:10:51 #136
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459594
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Want de reden was om ouders thuis te houden? Ik heb de discussie hierover in de Tweede Kamer niet gevolgd. Wat ik ervan heb begrepen, wordt in het licht van de nieuwe variant de besmettelijkheid van kinderen nog onderzocht aan de hand van de recente uitbraak op een school en zou de uitkomst daarvan een rol spelen bij het al dan niet heropenen van het basisonderwijs.
Ouders thuis houden van werk en reisbewegingen naar beneden krijgen, de 'levende enkelband'.

Dat is niet gechargeerd, dat is uitgesproken als de reden.

Niet op basis van zorgen over de besmettelijkheid tussen kinderen. Die discussie loopt ook, maar was niet de reden voor scholensluiting. Niet in het basisonderwijs
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 10:12:27 #137
5428 crew  miss_sly
pi_197459614
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:10 schreef Molo het volgende:

[..]

Ouders thuis houden van werk en reisbewegingen naar beneden krijgen, de 'levende enkelband'.

Dat is niet gechargeerd, dat is uitgesproken als de reden.

Niet op basis van zorgen over de besmettelijkheid tussen kinderen. Die discussie loopt ook, maar was niet de reden voor scholensluiting. Niet in het basisonderwijs
Een van de redenen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 17 januari 2021 @ 10:12:28 #138
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459615
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:10 schreef Zipportal het volgende:
Present.
Waarom heb jij meldplicht? :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459618
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:10 schreef Molo het volgende:

[..]

Ouders thuis houden van werk en reisbewegingen naar beneden krijgen, de 'levende enkelband'.

Dat is niet gechargeerd, dat is uitgesproken als de reden.
Ik heb even de tekst van rijksoverheid.nl erbij gepakt, want daar wordt het prima uitgelegd:

De Rijksoverheid gaat over tot deze algemene sluiting om het aantal reisbewegingen van volwassenen te beperken en daarmee de verspreiding van het virus terug te dringen. Het uitgangspunt is dat iedereen zoveel mogelijk thuis blijft en thuis werkt. Het sluiten van de scholen draagt hieraan bij. Daarnaast is er momenteel onduidelijkheid over de Britse variant van het virus en de gevolgen voor kinderen. Daarom kunnen de scholen nog niet open.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 10:13:07 #140
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197459622
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Die waren er absoluut. Alleen corona is geen griep, helaas. ;(

De Mexicaanse griep veroorzaakte geen compleet overlopen ziekenhuizen. Dat was ons geluk.
Dat bedoelde ik niet. Op dat moment was er ook een flinke hoeveelheid paniek, dus alle secundaire zaken zoals software van GGD’s, coördinatie van verschillende instanties tijdens een pandemie had je op willen pakken op dat moment, zodat je voorbereid bent als er een pandemie komt. Wat dat betreft ben ik wel bang dat de pandemie snel weer vergeten is als deze afgelopen is, terwijl we nu wel gemerkt hebben dat het heel zinvol is om draaiboeken te hebben.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 10:14:08 #141
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459627
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:10 schreef Zipportal het volgende:
Present.
Wat doe jij zo vroeg uit bed dan.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:14:18 #142
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459628
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Helemaal stopzetten natuurlijk niet, maar beperkt houden wel. Wij geven nu bijvoorbeeld geen kinderfeestje terwijl mijn dochter net jarig is geweest.
Hangt natuurlijk van je situatie af

Ik heb één kind, van vier. Nou hou ik enorm van Fok en vind het ook tof als dat over tig jaar nog bestaat maar ik gun haar een flink sociale ontwikkeling en vaardigheden waardoor zij straks wél haar zolderkamer af durft als ze volwassen is :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459637
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Waarom heb jij meldplicht? :+
Anders wordt @Mammietje boos. :T
pi_197459641
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:14 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Wat doe jij zo vroeg uit bed dan.
Lang uitslapen kan ik niet meer.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:15:41 #145
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459645
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:14 schreef Zipportal het volgende:

[..]

Anders wordt @:Mammietje boos. :T
Boos of bezorgd? :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459657
quote:
10s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:14 schreef Molo het volgende:

[..]

Hangt natuurlijk van je situatie af

Ik heb één kind, van vier. Nou hou ik enorm van Fok en vind het ook tof als dat over tig jaar nog bestaat maar ik gun haar een flink sociale ontwikkeling en vaardigheden waardoor zij straks wél haar zolderkamer af durft als ze volwassen is :+
Tuurlijk, ik ook. En de noodzaak voor mijn kinderen om af te spreken is kleiner dan voor andere kinderen omdat ze het prima naar hun zin hebben met elkaar. Dat neemt niet weg dat iedereen nu moeite kan doen om de contacten beperkt te houden. Da's een bijdrage die je kunt leveren om ervoor te zorgen dat we met elkaar zo snel mogelijk uit deze rotsituatie komen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:19:14 #147
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459682
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik ook. En de noodzaak voor mijn kinderen om af te spreken is kleiner dan voor andere kinderen omdat ze het prima naar hun zin hebben met elkaar. Dat neemt niet weg dat iedereen nu moeite kan doen om de contacten beperkt te houden. Da's een bijdrage die je kunt leveren om ervoor te zorgen dat we met elkaar zo snel mogelijk uit deze rotsituatie komen.
Klopt, en met mijn overwegingen qua besmettingsketen, doe ik dat dus maar klein beetje beperken nu voor haar.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459688
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:30 schreef Janneke141 het volgende:
Daar gaat ie weer:
[..]

https://www.gelderlander.(...)ccineerden~ae5e5166/

Oh, je bent twintig en de kans dat je intensieve medische zorg nodig hebt is sowieso nihil? Nou jammer joh, je wacht maar gewoon binnen op de bank tot je aan de beurt bent voor een spuitje.
Het gaat er niet om dat je zelf waarschijnlijk weinig last van corona zult hebben. Het gaat er om dat je anderen kunt besmetten, want ook jongeren staan in contact met hun ouders, opa en oma en oudere collega's.

Zelf vind ik het trouwens niet zo'n slecht idee. We willen allemaal dat de samenleving weer open kan. Waarom klanten en bedrijven dan niet een handje helpen door gevaccineerde mensen als klant weer toe te staan? Dan maar geen feest voor vaccinatieweigeraars.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:20:43 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197459697
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je zelf waarschijnlijk weinig last van corona zult hebben. Het gaat er om dat je anderen kunt besmetten, want ook jongeren staan in contact met hun ouders, opa en oma en oudere collega's.

Zelf vind ik het trouwens niet zo'n slecht idee. We willen allemaal dat de samenleving weer open kan. Waarom klanten en bedrijven dan niet een handje helpen door gevaccineerde mensen als klant weer toe te staan? Dan maar geen feest voor vaccinatieweigeraars.
Dit gaat niet om weigeraars, dit gaat om mensen die gewoon nog niet aan de beurt zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197459711
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je zelf waarschijnlijk weinig last van corona zult hebben. Het gaat er om dat je anderen kunt besmetten, want ook jongeren staan in contact met hun ouders, opa en oma en oudere collega's.

Zelf vind ik het trouwens niet zo'n slecht idee. We willen allemaal dat de samenleving weer open kan. Waarom klanten en bedrijven dan niet een handje helpen door gevaccineerde mensen als klant weer toe te staan? Dan maar geen feest voor vaccinatieweigeraars.
https://www.rivm.nl/coron(...)vaccins-werkzaamheid
quote:
Vaccinatie beschermt tegen ziekte door corona. We weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden. Daarom nemen we het zekere voor het onzekere: voor gevaccineerde personen gelden voorlopig dezelfde maatregelen als voor mensen die niet gevaccineerd zijn.
pi_197459713
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je zelf waarschijnlijk weinig last van corona zult hebben. Het gaat er om dat je anderen kunt besmetten, want ook jongeren staan in contact met hun ouders, opa en oma en oudere collega's.
Da's een concept waar veel mensen nog moeite mee hebben.

Ik heb zelf inmiddels van mijn huisarts begrepen dat die mij niet beschouwt als lid van een risicogroep. Da's mooi en natuurlijk een beetje jammer omdat ik dan later een vaccin ga krijgen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197459715
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit gaat niet om weigeraars, dit gaat om mensen die gewoon nog niet aan de beurt zijn.
Dat probleem zie ik natuurlijk ook. Er zijn nog veel te weinig vaccins.
pi_197459732
quote:
Het is inderdaad wel belangrijk om dat te weten.
pi_197459739
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit gaat niet om weigeraars, dit gaat om mensen die gewoon nog niet aan de beurt zijn.
En dan mag je misschien als je corona hebt gehad helemaal achterin de rij aansluiten. Dat idee word nu besproken.

De WHO heeft in het begin van deze pandemie zich nog uitgesproken tegen landen die een coronapaspoort in wilden voeren. Maar dat zou precies hetzelfde zijn als een vaccinatiepaspoort.
pi_197459771
Als ze het begrip verrruimen naar vaccinatie + covid paspoort valt er meer voor te zeggen. Maar dan moet duidelijk worden welke 3 miljoen Nederlanders inmiddels al corona hebben gehad.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 10:26:50 #156
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197459775
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat je zelf waarschijnlijk weinig last van corona zult hebben. Het gaat er om dat je anderen kunt besmetten, want ook jongeren staan in contact met hun ouders, opa en oma en oudere collega's.

Zelf vind ik het trouwens niet zo'n slecht idee. We willen allemaal dat de samenleving weer open kan. Waarom klanten en bedrijven dan niet een handje helpen door gevaccineerde mensen als klant weer toe te staan? Dan maar geen feest voor vaccinatieweigeraars.
In het artikel van de Gelderlander wat net door @Janneke141 gepost werd ging het specifiek om risico of je wel of niet in het ziekenhuis kwam. We hebben het hier ook niet over weigeraars, we hebben het erover dat het nog wel een flinke tijd kan duren voor de 20 jarigen aan de beurt zijn, terwijl hun risico op ziekenhuisopname nihil is.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197459779
quote:
Ik ben benieuwd tot in hoeverre een gevaccineerde nog besmettelijk kan zijn. Indien dit in redelijke mate het geval is, dan neem je uiteindelijk het vaccin echt alleen maar voor jezelf.
I'll give you something to do
pi_197459783
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik ook. En de noodzaak voor mijn kinderen om af te spreken is kleiner dan voor andere kinderen omdat ze het prima naar hun zin hebben met elkaar. Dat neemt niet weg dat iedereen nu moeite kan doen om de contacten beperkt te houden. Da's een bijdrage die je kunt leveren om ervoor te zorgen dat we met elkaar zo snel mogelijk uit deze rotsituatie komen.
En hier trapt dus het gros niet meer in. Ook al krijgen we het onder controle. Dan heb je altijd nog een Britse/Afrikaanse/Spaanse/Duitse weet ik veel variant. Dus alleen met het vaccin krijgen we het eronder en zelfs dan is het maar afwachten. Enige waar we het nu voor doen is om de zorg niet te ontlasten en niet eens meer perse om te kunnen versoepelen lijkt het. Dus die onzinverhalen van houden aan de regels en dan kunnen we weer leuke dingen doen is nergens op gebaseerd. Mensen hebben dat door en proberen dan hun tijd nu zo leuk mogelijk te besteden.
pi_197459797
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]

En dan mag je misschien als je corona hebt gehad helemaal achterin de rij aansluiten. Dat idee word nu besproken.

De WHO heeft in het begin van deze pandemie zich nog uitgesproken tegen landen die een coronapaspoort in wilden voeren. Maar dat zou precies hetzelfde zijn als een vaccinatiepaspoort.
WHO wil ook strenge maatregelen, bijvoorbeeld dat je thuis een mondkapje draagt. Maar dan heeft de WHO voor jouw opeens geen waarde. :')
  zondag 17 januari 2021 @ 10:29:36 #160
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459812
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]

En dan mag je misschien als je corona hebt gehad helemaal achterin de rij aansluiten. Dat idee word nu besproken.

Vanuit doorgemaakt ziekte heb je doorgaans ook (gedurende een periode) immuniteit.
Dat zou idd kunnen dienen als reden later te vaccineren vanwege schaarste en risicoanalyse.

Dat zou bij een 'openstelling van de maatschappij voor beschermden' dan ook mee moeten wegen.
Al ben ik daar dus tegen zoals eerder uiteengezet door o.a. @chratnox en mij.

quote:
De WHO heeft in het begin van deze pandemie zich nog uitgesproken tegen landen die een coronapaspoort in wilden voeren. Maar dat zou precies hetzelfde zijn als een vaccinatiepaspoort.
WHO heeft een flink gevorderd plan/project voor vaccinatiebewijzen lopen. Los van de politieke wens hiertoe wordt dit volop opgetuigd in allerlei gelederen. Op inhoud en technisch.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459816
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Da's een concept waar veel mensen nog moeite mee hebben.

Ik heb zelf inmiddels van mijn huisarts begrepen dat die mij niet beschouwt als lid van een risicogroep. Da's mooi en natuurlijk een beetje jammer omdat ik dan later een vaccin ga krijgen. :+
Mensen denken vooral aan zichzelf. Je moet iets slimmer zijn om het verband te zien, tussen zelf wel of niet ziek worden en anderen ziek maken.

Overigens gaat de discussie vooral over dat mensen snel aan de beurt willen zijn wat betreft vaccineren. Dat is goed nieuws, ik had wel verwacht dat er meer wappies tegen het vaccin zouden zijn. Maar dat blijft beperkt tot een klein groepje, dat ook niet zo goed in Nederlands is.
pi_197459821
ItaIië versoepelt. Gele regio’s openen horeca, winkels en musea (tot 18u)
pi_197459841
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:27 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd tot in hoeverre een gevaccineerde nog besmettelijk kan zijn. Indien dit in redelijke mate het geval is, dan neem je uiteindelijk het vaccin echt alleen maar voor jezelf.
Ja alhoewel ze volgens mij in een gecontroleerde groep van 400.000 (200.000 met 1e shot vaccin en 200.000 zonder) in Israel een daling zagen van 33% dacht ik van besmetting (ze werden prefentief, ook zonder symptomen getest dacht ik). Maar op dit moment weten ze het allemaal nog niet.

Maar zodra mijn oma's het vacccin hebben gehad knuffel ik ze wel weer.
pi_197459846
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

WHO wil ook strenge maatregelen, bijvoorbeeld dat je thuis een mondkapje draagt. Maar dan heeft de WHO voor jouw opeens geen waarde. :')
Die tribale shit kun je beter achterwege laten. Het is prima mogelijk om het eens te zijn met de WHO op een vlak en oneens op een ander vlak. Niemand heeft alle wijsheid in pacht.
pi_197459854
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:30 schreef alpeko het volgende:
ItaIië versoepelt. Gele regio’s openen horeca, winkels en musea (tot 18u)
En de Britse "Total Annihilation" versie dan?
pi_197459856
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

WHO wil ook strenge maatregelen, bijvoorbeeld dat je thuis een mondkapje draagt. Maar dan heeft de WHO voor jouw opeens geen waarde. :')
Ben zelf sowieso nooit voor mondkapjes maar in datgene wat ik gisteren zei dat ik verwacht dat als mondkapjes werken het daar meer zin zou hebben.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:33:30 #167
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459864
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:32 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

En de Britse "Total Annihilation" versie dan?
#prayforitaly
pi_197459868
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Die tribale shit kun je beter achterwege laten. Het is prima mogelijk om het eens te zijn met de WHO op een vlak en oneens op een ander vlak. Niemand heeft alle wijsheid in pacht.
Ik moet gewoon een beetje lachen als mensen de WHO aanhalen, als ze met die organisatie het liefst hun kont zouden afvegen.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:34:29 #169
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197459880
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:26 schreef chratnox het volgende:

[..]

In het artikel van de Gelderlander wat net door @:Janneke141 gepost werd ging het specifiek om risico of je wel of niet in het ziekenhuis kwam. We hebben het hier ook niet over weigeraars, we hebben het erover dat het nog wel een flinke tijd kan duren voor de 20 jarigen aan de beurt zijn, terwijl hun risico op ziekenhuisopname nihil is.
Precies. Het is gewoon het zoveelste voorbeeld van solidariteit die 1 kant op werkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197459881
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:32 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

En de Britse "Total Annihilation" versie dan?
Blijkbaar maken ze zich niet in alle landen even druk om die variant.. of dat verstandig is zal blijken
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197459885
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:30 schreef alpeko het volgende:
ItaIië versoepelt. Gele regio’s openen horeca, winkels en musea (tot 18u)
Bron?
pi_197459895
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:29 schreef Molo het volgende:

[..]

Vanuit doorgemaakt ziekte heb je doorgaans ook (gedurende een periode) immuniteit.
Dat zou idd kunnen dienen als reden later te vaccineren vanwege schaarste en risicoanalyse.

Dat zou bij een 'openstelling van de maatschappij voor beschermden' dan ook mee moeten wegen.
Al ben ik daar dus tegen zoals eerder uiteengezet door o.a. @:Chratnox en mij.
[..]

WHO heeft een flink gevorderd plan/project voor vaccinatiebewijzen lopen. Los van de politieke wens hiertoe wordt dit volop opgetuigd in allerlei gelederen. Op inhoud en technisch.
Sowieso ben ik niet voor meer priveleges voor mensen die zijn gevaccineerd, helemaal omdat we nu de risico groepen gaan vaccineren waar een hele hoop mensen toch 10 maanden (and counting) voor binnen hebben gezeten. Dat zou wat mij betreft krom zijn om hen weer eerder toegang tot het normale leven te geven. Maar ALS ze het al doen, vind ik dat een doorgemaakte infectie als vaccinatie moet tellen.
pi_197459896
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:05 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat had je ook gelezen als je niet simpelweg de eerste alinea had afgeknipt ja. :')

Complexe theorie begrijpbaar maken doe je door op te bouwen. Daarin kun je gerust beginnen met standpunten die wat kort door de bocht zijn, moet je alleen wel even doorlezen.

Dit is wel érg makkelijk bashen. Ben ik niet van je gewend.
Nou ja, ik wil niet lullig doen, maar er was wel heel veel meer mis met je verhaal.
Allereerst wist Darwin vrij weinig over genen of mutaties. Darwin's On the Origin of Species ging vooral over natuurlijke selectie op fenotypische uitingen.
Het idee van mutatie + selectie komt eerder voort uit de moderne synthese van begin 20e eeuw waarin de ideeën van Darwin gecombineerd werden met die van Mendel op basis van onder andere het mathematische werk van mensen als Fischer, Haldane en Wright.

Maar dat terzijde, met name inhoudelijk is het allereerst al te kort door de bocht om te stellen dat mutaties enkel kunnen overleven als ze een reproductief voordeel bieden. Er zijn ook nog concepten als genetic drift, je hebt de nearly neural theory en ga zo maar door.

Daarbij heb je ook domweg te maken met actieve bestrijding van het virus die soms effectiever kan zijn. Als er iemand toevallig een zeer besmettelijke variant krijgt, maar wel volledig geïsoleerd weet te blijven, dan zien we die variant geen opmars maken in de populatie.

Het is ook te kort door de bocht om te stellen dat virussen simpelweg muteren naar een meer besmettelijke variant. Dat vereist wel de juiste omstandigheden. Juist het ontdekken van een extra besmettelijke variant kan weer leiden tot een veel strengere aanpak met uitsterven tot gevolg. Natuurlijk, in deze hedendaagse geglobaliseerde wereld is het gewoon erg moeilijk om verspreiding helemaal in te dammen, maar je ziet toch dat er relatief geïsoleerde plekken zijn waar het goed lukt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_197459907
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:33 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

#prayforitaly
Bergamo 2.0
  zondag 17 januari 2021 @ 10:37:17 #175
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197459916
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Blijkbaar maken ze zich niet in alle landen even druk om die variant.. of dat verstandig is zal blijken
Of ze vaccineren gewoon in een fatsoenlijk tempo door, zitten al op 1,2 miljoen.
pi_197459944
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:37 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Of ze vaccineren gewoon in een fatsoenlijk tempo door, zitten al op 1,2 miljoen.
Ze hebben dan ook 60 miljoen inwoners.. ook zij zullen afhankelijk zijn van leveranciers
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197459949
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Sowieso ben ik niet voor meer priveleges voor mensen die zijn gevaccineerd, helemaal omdat we nu de risico groepen gaan vaccineren waar een hele hoop mensen toch 10 maanden (and counting) voor binnen hebben gezeten. Dat zou wat mij betreft krom zijn om hen weer eerder toegang tot het normale leven te geven. Maar ALS ze het al doen, vind ik dat een doorgemaakte infectie als vaccinatie moet tellen.
Dan vind ik het ook tellen als je niet tot een risicogroep behoort.
pi_197459967
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ze hebben dan ook 60 miljoen inwoners.. ook zij zullen afhankelijk zijn van leveranciers
Maar zij zitten inmiddels op 1.85% van de bevolking en wij op 0.32%. Dat is toch wel een fors verschil. Alhoewel ik hoop dat nu meer locaties open zijn gegaan we snel ernaar toe werken.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:40:47 #179
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197459978
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Sowieso ben ik niet voor meer priveleges voor mensen die zijn gevaccineerd, helemaal omdat we nu de risico groepen gaan vaccineren waar een hele hoop mensen toch 10 maanden (and counting) voor binnen hebben gezeten. Dat zou wat mij betreft krom zijn om hen weer eerder toegang tot het normale leven te geven. Maar ALS ze het al doen, vind ik dat een doorgemaakte infectie als vaccinatie moet tellen.
Een doorgemaakte infectie geeft nóg meer kans op immunisatie dan middels een vaccinatie (vaccinatie kan mis gaan of niet aanslaan).
De duur van bescherming is wel een onzekerheid, bij beide vormen van immunisatie trouwens.

Dus helemaal mee eens, de uitvoering hiervan is wel ingewikkeld want ongoing process terwijl je de uitkomst eigenlijk nuuuuuu al.zou willen hebben
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197459988
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dan vind ik het ook tellen als je niet tot een risicogroep behoort.
Zelf had ik dan een andere oplossing... Als dat mee gaat tellen dan raak ik morgen besmet :9
  zondag 17 januari 2021 @ 10:42:16 #181
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197460005
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar zij zitten inmiddels op 1.85% van de bevolking en wij op 0.32%. Dat is toch wel een fors verschil. Alhoewel ik hoop dat nu meer locaties open zijn gegaan we snel ernaar toe werken.
is wel beter maar nog verre van goed, wij kunnen pas tempo gaan maken als het Oxford vaccin er is waar zij nu al 2 weken mee prikken
  zondag 17 januari 2021 @ 10:42:17 #182
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460006
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dan vind ik het ook tellen als je niet tot een risicogroep behoort.
Zou zeker ook kunnen, en m.i. moeten meetellen ja
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 januari 2021 @ 10:42:42 #183
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197460011
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ze hebben dan ook 60 miljoen inwoners.. ook zij zullen afhankelijk zijn van leveranciers
Ze naderen al 2 procent van de totale bevolking, wij zitten op 0,3.

En als je je dosissen opmaakt en daarna meteen door kunt met de volgende batch loopt zo'n programma lekker door.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:43:06 #185
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197460017
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:42 schreef Tarado het volgende:

[..]

is wel beter maar nog verre van goed, wij kunnen pas tempo gaan maken als het Oxford vaccin er is waar zij nu al 2 weken mee prikken
Italie prikt al met Oxford?
pi_197460026
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:40 schreef Molo het volgende:

[..]

Een doorgemaakte infectie geeft nóg meer kans op immunisatie dan middels een vaccinatie (vaccinatie kan mis gaan of niet aanslaan).
De duur van bescherming is wel een onzekerheid, bij beide vormen van immunisatie trouwens.

Dus helemaal mee eens, de uitvoering hiervan is wel ingewikkeld want ongoing process terwijl je de uitkomst eigenlijk nuuuuuu al.zou willen hebben
Ja inderdaad, maar eigenlijk verwacht ik wel dat zo rond april/mei elke 50plusser een vaccin heeft kunnen krijgen (of eerste shot). Dan moet alles toch wel weer redelijk normaal kunnen gaan.
pi_197460032
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:43 schreef alpeko het volgende:

[..]

Nos
Ik zie het niet op nos.nl.
pi_197460034
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:42 schreef Tarado het volgende:

[..]

is wel beter maar nog verre van goed, wij kunnen pas tempo gaan maken als het Oxford vaccin er is waar zij nu al 2 weken mee prikken
Vaccineren ze in Italie al met AstraZeneca? Of bedoel je de UK.
pi_197460042
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zie het niet op nos.nl.
Teletekst. Het is niet alsof ik dit verzin
pi_197460043
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:30 schreef alpeko het volgende:
ItaIië versoepelt. Gele regio’s openen horeca, winkels en musea (tot 18u)
Dat is al een tijdje toch? Mijn Italiaanse collega's gingen voor kerst alweer buiten de deur lunchen.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:46:07 #191
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197460055
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar zij zitten inmiddels op 1.85% van de bevolking en wij op 0.32%. Dat is toch wel een fors verschil. Alhoewel ik hoop dat nu meer locaties open zijn gegaan we snel ernaar toe werken.
Zelfs Denemarken heeft al dik 160K gezet, met minder inwoners dan wij.

Ik heb er wel vertrouwen in dat wij gaan opschalen maar onze start is gewoon niet zo imposant geweest.
pi_197460056
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:42 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ze naderen al 2 procent van de totale bevolking, wij zitten op 0,3.

En als je je dosissen opmaakt en daarna meteen door kunt met de volgende batch loopt zo'n programma lekker door.
Ja het enige probleem zou zoals nu kunnen zijn waarbij Pfizer niet weet hoe groot de volgende doses zullen zijn. Alhoewel ze wel flink gaan uitbreiden en later dus veel meer kunnen leveren. Ik ben erg benieuwd wat dit betekend voor de leveringen van Q2. Zou mooi zijn als daar door Hugo de Jonge nog geen rekening mee is gehouden en we dus positief verrast worden.
pi_197460057
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:45 schreef alpeko het volgende:

[..]

Teletekst. Het is niet alsof ik dit verzin
Normaal gesproken brengt diegene een directe link. Zodat iedereen het nieuwsbericht kan lezen.
pi_197460065
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Normaalgesproken brengt diegene een directe link. Zodat iedereen het nieuwsbericht kan lezen.
Teletekst pagina 136? Zo goed?

https://nos.nl/teletekst#136
pi_197460075
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zelfs Denemarken heeft al dik 160K gezet, met minder inwoners dan wij.

Ik heb er wel vertrouwen in dat wij gaan opschalen maar onze start is echt niet zo best geweest.
Nee inderdaad niet al te best. Alhoewel het pas echt relevant gaat worden denk ik wanneer we met AZ zouden kunnen beginnen en hopelijk op niet al te lange termijn Janssen.

Denemarken zat blijkbaar al hoger voor het einde van vorig jaar :'(
pi_197460092
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:46 schreef alpeko het volgende:

[..]

Teletekst pagina 136? Zo goed?

https://nos.nl/teletekst#136
5 van de hoeveel regio's. 20?
  zondag 17 januari 2021 @ 10:48:54 #197
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197460099
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:43 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Italie prikt al met Oxford?
ik dacht dat het over VK ging :M
pi_197460118
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

5 van de hoeveel regio's. 20?
Ja wat is precies je bedoeling? Ik meld nieuws van onze Staatsomroep. Geef er een link bij. Fair enough en dan ga je me daar op aanvallen? Ik geef het enkel door.
pi_197460120
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

5 van de hoeveel regio's. 20?
In 5 regio's blijft code oranje van kracht.
  zondag 17 januari 2021 @ 10:52:30 #200
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460151
Is er bij ons al besloten of we ook de 3 weken interval voor de booster overboord gooien?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197460172
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:52 schreef Drekkoning het volgende:
Is er bij ons al besloten of we ook de 3 weken interval voor de booster overboord gooien?
Voorlopig nog niet toch, want daarom hebben we ook nog niet zoveel gevaccineerd. Die tweede dosis ligt te wachten in de vriezer.
pi_197460193
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:52 schreef Drekkoning het volgende:
Is er bij ons al besloten of we ook de 3 weken interval voor de booster overboord gooien?
Wat mij betreft doen we dat ook niet. Het vaccin is op een bepaalde manier bedacht en getest. Daar moet je niet (zomaar) vanaf wijken.
pi_197460204
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nou ja, ik wil niet lullig doen, maar er was wel heel veel meer mis met je verhaal.
Allereerst wist Darwin vrij weinig over genen of mutaties. Darwin's On the Origin of Species ging vooral over natuurlijke selectie op fenotypische uitingen.
Het idee van mutatie + selectie komt eerder voort uit de moderne synthese van begin 20e eeuw waarin de ideeën van Darwin gecombineerd werden met die van Mendel op basis van onder andere het mathematische werk van mensen als Fischer, Haldane en Wright.

Maar dat terzijde, met name inhoudelijk is het allereerst al te kort door de bocht om te stellen dat mutaties enkel kunnen overleven als ze een reproductief voordeel bieden. Er zijn ook nog concepten als genetic drift, je hebt de nearly neural theory en ga zo maar door.

Daarbij heb je ook domweg te maken met actieve bestrijding van het virus die soms effectiever kan zijn. Als er iemand toevallig een zeer besmettelijke variant krijgt, maar wel volledig geïsoleerd weet te blijven, dan zien we die variant geen opmars maken in de populatie.

Het is ook te kort door de bocht om te stellen dat virussen simpelweg muteren naar een meer besmettelijke variant. Dat vereist wel de juiste omstandigheden. Juist het ontdekken van een extra besmettelijke variant kan weer leiden tot een veel strengere aanpak met uitsterven tot gevolg. Natuurlijk, in deze hedendaagse geglobaliseerde wereld is het gewoon erg moeilijk om verspreiding helemaal in te dammen, maar je ziet toch dat er relatief geïsoleerde plekken zijn waar het goed lukt.
On the Origin of Species heb ik niet genoemd, en Darwin als figuur stellen voor evolutietheorie is echt niet zo gek als je hier doet voorkomen.

Ik heb helemaal niet gesteld dat mutaties alleen kunnen overleven met een reproductief voordeel. Het is echter wel waarschijnlijk.

Ook de menselijke invloed op de verspreiding van een mutatie heb ik het over gehad. Je doet alsof ik dat buiten beschouwing laat.

Verder probeer je me hier en daar aan te vallen op het niet letterlijk overnemen van de wetenschappelijke literatuur. Het is hier Fok en niet de Lancet. Nogmaals, wil je iets complex begrijpbaar maken dan moet je opbouwen en hier en daar versimpelen. Dat maakt iets echter niet fout. Het maakt helaas wel dat mensen met een ietwat hautain toontje vervolgens doen alsof ze het beter weten.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 10:55:40 #204
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197460212
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:53 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Voorlopig nog niet toch, want daarom hebben we ook nog niet zoveel gevaccineerd. Die tweede dosis ligt te wachten in de vriezer.
Vraag me af wat dat doet met de vaccinatiebereidheid. Die groep mensen die nu al gevaccineerd is die dan te horen krijgt dat ze nog een maandje of 2/3 moeten wachten tot ze hun booster shot krijgen. Lijkt me niet dat die er blij mee zullen zijn als dat zou gaan gebeuren.

Hebben we straks weer Gommers en Kuipers bij Nieuwsuur, maar dan om het tweede shot te eisen :P
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 10:55:44 #205
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460214
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat mij betreft doen we dat ook niet. Het vaccin is op een bepaalde manier bedacht en getest. Daar moet je niet (zomaar) vanaf wijken.
Mee eens :).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 17 januari 2021 @ 10:57:59 #206
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460254
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Vraag me af wat dat doet met de vaccinatiebereidheid. Die groep mensen die nu al gevaccineerd is die dan te horen krijgt dat ze nog een maandje of 2/3 moeten wachten tot ze hun booster shot krijgen. Lijkt me niet dat die er blij mee zullen zijn als dat zou gaan gebeuren.

Hebben we straks weer Gommers en Kuipers bij Nieuwsuur, maar dan om het tweede shot te eisen :P
De afweging ertoe is m.i. prima te verdedigen. Echter informed consent wise is het na start gaan afwijken van de afspraak wel een issue

Maar goed, ook daarover wordt momenteel flink gebabbeld :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197460272
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Vraag me af wat dat doet met de vaccinatiebereidheid. Die groep mensen die nu al gevaccineerd is die dan te horen krijgt dat ze nog een maandje of 2/3 moeten wachten tot ze hun booster shot krijgen. Lijkt me niet dat die er blij mee zullen zijn als dat zou gaan gebeuren.

Hebben we straks weer Gommers en Kuipers bij Nieuwsuur, maar dan om het tweede shot te eisen :P
Ja inderdaad volgens mij waren er zelfs landen waar ze dachten aan vaccinaties mixen toch. Dat de tweede vaccin wat je krijgt bijvoorbeeld moderna zou kunnen zijn terwijl de eerste pfizer was :')

Lijkt mij ook niet verstandig. Denk ook uiteindelijk niet dat dat het grote verschil zou kunnen maken, vanaf feb/maart zullen de leveringen wel veel constanter en met grotere volumes worden.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:01:08 #208
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460306
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja inderdaad volgens mij waren er zelfs landen waar ze dachten aan vaccinaties mixen toch. Dat de tweede vaccin wat je krijgt bijvoorbeeld moderna zou kunnen zijn terwijl de eerste pfizer was :')

Lijkt mij ook niet verstandig. Denk ook uiteindelijk niet dat dat het grote verschil zou kunnen maken, vanaf feb/maart zullen de leveringen wel veel constanter en met grotere volumes worden.
Dat je daar onderzoek naar doet om plan b, c en d ook te hebben als plan a niet kan/werkt is toch best verstandig?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:01:27 #209
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197460312
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja inderdaad volgens mij waren er zelfs landen waar ze dachten aan vaccinaties mixen toch. Dat de tweede vaccin wat je krijgt bijvoorbeeld moderna zou kunnen zijn terwijl de eerste pfizer was :')

Lijkt mij ook niet verstandig. Denk ook uiteindelijk niet dat dat het grote verschil zou kunnen maken, vanaf feb/maart zullen de leveringen wel veel constanter en met grotere volumes worden.
Het laatste wat je nu wilt is klooien met de vaccins terwijl je je al zorgen maakt over vaccinatiebereidheid. Die vaccinatiebereidheid verhoog je met vertrouwen, met het uitleggen van de voor- en nadelen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197460323
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat je daar onderzoek naar doet om plan b, c en d ook te hebben als plan a niet kan/werkt is toch best verstandig?
Onderzoek wel natuurlijk, maar dan moet het een gecontroleerde groep zijn.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:02:15 #211
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197460327
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja inderdaad volgens mij waren er zelfs landen waar ze dachten aan vaccinaties mixen toch. Dat de tweede vaccin wat je krijgt bijvoorbeeld moderna zou kunnen zijn terwijl de eerste pfizer was :')

Lijkt mij ook niet verstandig. Denk ook uiteindelijk niet dat dat het grote verschil zou kunnen maken, vanaf feb/maart zullen de leveringen wel veel constanter en met grotere volumes worden.
Er loopt nu in elk geval een onderzoek naar het combineren van het AZ-vaccin met het Sputnik vaccin.

quote:
UK and Russian scientists are teaming up to trial a combination of the Oxford-AstraZeneca and Sputnik V vaccines to see if protection against Covid-19 can be improved.

Mixing two similar vaccines could lead to a better immune response in people.

The trials, to be held in Russia, will involve over-18s, although it's not clear how many people will be involved.
https://www.bbc.com/news/health-55273907

Altijd al Russisch willen spreken. :T
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 17 januari 2021 @ 11:02:19 #212
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197460330
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat mij betreft doen we dat ook niet. Het vaccin is op een bepaalde manier bedacht en getest. Daar moet je niet (zomaar) vanaf wijken.
Mee eens het zou ook heel vreemd zijn aangezien ze adviseren om de lock down nog vele weken te handhaven want risico...
Dan kunnen ze t toch niet maken om de mensen die al 1 enting hebben gehad een risico te laten lopen door hun de 2e enting te onthouden ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:02:57 #213
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197460346
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat je daar onderzoek naar doet om plan b, c en d ook te hebben als plan a niet kan/werkt is toch best verstandig?
Zeker, maar dat doe je niet met de bevolking als (ongewild) proefkonijn. Er is onduidelijk wat de risico's zijn van het uitstellen van de tweede vaccinatie, of het negatieve gevolgen kan hebben. De landen die nu die tweede uitstellen zijn eigenlijk die risico's aan het onderzoeken op hun bevolking, die daar geen keus in hebben gehad.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 17 januari 2021 @ 11:04:00 #214
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460361
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:02 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Onderzoek wel natuurlijk, maar dan moet het een gecontroleerde groep zijn.
In onderzoekssetting idd, niet zo hoppa de populatie inflikkeren nee :X
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197460388
quote:
10s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:02 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Er loopt nu in elk geval een onderzoek naar het combineren van het AZ-vaccin met het Sputnik vaccin.
[..]

https://www.bbc.com/news/health-55273907

Altijd al Russisch willen spreken. :T
Dat is iets anders, dat wilde AZ graag en komt dus van de pharmaceut. Maar ik had het gelezen :9
  zondag 17 januari 2021 @ 11:06:03 #216
22565 asco
Los in deze tent
pi_197460395
Ff doorspoelen naar 5.27. Daar kan het nog wel allemaal, eergisteren opgenomen. Begint toch te steken zo ondertussen.

pi_197460433
quote:
4s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:42 schreef BlackLining het volgende:

Wat een lap tekst zo op de vroege morgen. Helaas is het, nog steeds, nodig. :{
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, ik ben geen bioloog/viroloog :P
Maarrr ik mis, net als bij de OMT-leden/-advies, de maatschappelijke impact.
Waarom is de énige oplossing: maatregelen, meer maatregelen en nog meer maatregelen. Wanneer wordt de discussie gevoerd hoe ver en lang we willen gaan, en voor welk doel?

Waarom lukt het niet om alleen de risicogroepen te isoleren. Waarom wordt er niet gemeten in winkels, OV en scholen, of/hoeveel het virus daar ronddwaalt (en of sluiting dus nuttig is). Etcetera...
pi_197460441
Wordt er vandaag een besluit genomen over de avondklok?
pi_197460449
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:55 schreef BlackLining het volgende:

[..]

On the Origin of Species heb ik niet genoemd, en Darwin als figuur stellen voor evolutietheorie is echt niet zo gek als je hier doet voorkomen.

Ik heb helemaal niet gesteld dat mutaties alleen kunnen overleven met een reproductief voordeel. Het is echter wel waarschijnlijk.

Ook de menselijke invloed op de verspreiding van een mutatie heb ik het over gehad. Je doet alsof ik dat buiten beschouwing laat.

Verder probeer je me hier en daar aan te vallen op het niet letterlijk overnemen van de wetenschappelijke literatuur. Het is hier Fok en niet de Lancet. Nogmaals, wil je iets complex begrijpbaar maken dan moet je opbouwen en hier en daar versimpelen. Dat maakt iets echter niet fout. Het maakt helaas wel dat mensen met een ietwat hautain toontje vervolgens doen alsof ze het beter weten.
Maar ik geef juist ook aan dat je centrale conclusie dat een meer besmettelijke variant per definitie ook een dominante variant wordt te kort door de bocht is. Ja als we alle nuance weg abstraheren en je hebt een populatie met 10% variant A met een veel hogere reproductieratio dan de 90% met variant B, dan zal A de dominante variant in de populatie worden, maar het probleem is juist dat veel van die nuances relevant zijn en je dus niet zo maar kunt stellen dat een besmettelijkere variant (wat sec genomen ook niet per definitie betekent dat de reproductieratio hoger ligt) per definitie dominant wordt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_197460466
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef DoNotPanic het volgende:
Wordt er vandaag een besluit genomen over de avondklok?
Ja toch, is straks weer Catshuisoverleg.
pi_197460493
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef DoNotPanic het volgende:
Wordt er vandaag een besluit genomen over de avondklok?
Evenals bij de aanhoudende sluiting van de scholen, denk ik dat er allang een besluit is genomen.
pi_197460503
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar ik geef juist ook aan dat je centrale conclusie dat een meer besmettelijke variant per definitie ook een dominante variant wordt te kort door de bocht is. Ja als we alle nuance weg abstraheren en je hebt een populatie met 10% variant A met een veel hogere reproductieratio dan de 90% met variant B, dan zal A de dominante variant in de populatie worden, maar het probleem is juist dat veel van die nuances relevant zijn en je dus niet zo maar kunt stellen dat een besmettelijkere variant (wat sec genomen ook niet per definitie betekent dat de reproductieratio hoger ligt) per definitie dominant wordt.
Het is wel zo dat we maatregelen en lockdowns hebben om het virus terug te dringen. Iets dat behoorlijk effectief is voor de gewone variant. Dan hebben we dus dat die uitsterft met een R onder de 1. Als er een nieuwe variant komt met een (aanzienlijk) hogere R, zal deze dus steeds meer toe gaan nemen.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:15:50 #223
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197460569
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:12 schreef luxerobots het volgende:
Als er een nieuwe variant komt met een (aanzienlijk) hogere R, zal deze dus steeds meer toe gaan nemen.
Zolang het virus niet airborne is dan moet een lockdownpakket + afstand houden effectief zijn om besmettingen tegen te gaan, ook van mutaties.
pi_197460588
quote:
9s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Evenals bij de aanhoudende sluiting van de scholen, denk ik dat er allang een besluit is genomen.
Zeker weten, dat is er allang door. Hoop dat het vanaf 18:00 is overigens.

(Maar zal wel een vlees noch vis 2200 worden).
pi_197460604
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Zeker weten, dat is er allang door. Hoop dat het vanaf 18:00 is overigens.
Omdat mensen dan in opstand komen?
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:17:40 #226
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197460608
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:15 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zolang het virus niet airborne is dan moet een lockdownpakket + afstand houden effectief zijn om besmettingen tegen te gaan, ook van mutaties.
En daarbij hangt het ook van het virus af. Indien het virus voor heftigere klachten zorgt zullen mensen eerder thuis blijven, want ze zijn wellicht te ziek om naar buiten te gaan.

@Monolith heeft dat in zijn post wel mooi uitgelegd.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197460624
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:15 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zolang het virus niet airborne is dan moet een lockdownpakket + afstand houden effectief zijn om besmettingen tegen te gaan, ook van mutaties.
Tja, afstand houden zal niet 100% werken. Daarbij houdt natuurlijk lang niet iedereen voldoende afstand.
pi_197460636
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

En daarbij hangt het ook van het virus af. Indien het virus voor heftigere klachten zorgt zullen mensen eerder thuis blijven, want ze zijn wellicht te ziek om naar buiten te gaan.

@:Monolith heeft dat in zijn post wel mooi uitgelegd.
En het psychologische aspect speelt ook mee, als mensen voorzichtiger worden zal het ook weer anders uitpakken...
pi_197460643
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Tja, afstand houden zal niet 100% werken.
Jawel. Voldoende afstand houden = 0% kans voor het virus om overgedragen te worden.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:20:16 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197460665
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef DoNotPanic het volgende:
Wordt er vandaag een besluit genomen over de avondklok?
Ik denk eigenlijk dat dat afgelopen week al is gebeurd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 januari 2021 @ 11:20:30 #231
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197460667
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:15 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zolang het virus niet airborne is dan moet een lockdownpakket + afstand houden effectief zijn om besmettingen tegen te gaan, ook van mutaties.
Dit wordt door menigeen vergeten, de besmettelijkheid zit hem meer in de grotere vatbaarheid dan de overdracht zelf.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:21:31 #232
22565 asco
Los in deze tent
pi_197460679
Ergens begrijp ik de paniek niet zo.
Hier dalen de cijfers, in vele andere landen dalen de cijfers. Zelfs in Engeland dalen de cijfers.

twitter
pi_197460699
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:06 schreef asco het volgende:
Ff doorspoelen naar 5.27. Daar kan het nog wel allemaal, eergisteren opgenomen. Begint toch te steken zo ondertussen.

Ja volgens mij is het vooral Europa waar we zo'n absurd strenge lockdown hebben.
pi_197460759
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat mensen dan in opstand komen?
Nee omdat ik best veel liefhebbers van een avondklok spreek die na 2100 goed vinden want dan merken ze er zelf niets van.
pi_197460830
Ik vind het raar dat niet elk land in net zo'n heftige lockdown zit als wij zitten. Waarom zijn zij niet bang voor die Britse variant? Of die zuid-afrikaanse? Waarom horen wij niks over Letland, Polen, Ijsland, etc.?

Wanneer gaan we ook rekening houden met de neveneffecten? Er zijn 600 mensen overleden onder de 70 jaar...
pi_197460836
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:25 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Nee omdat ik best veel liefhebbers van een avondklok spreek die na 2100 goed vinden want dan merken ze er zelf niets van.
Ik vind als avondmens dat er een ochtendklok moet komen. Voor 12 uur niemand de deur uit :)

Dan heb je ook meteen alle lui te pakken die toch nog naar kantoor willen.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:31:09 #237
236264 crew  capricia
pi_197460850
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Zeker weten, dat is er allang door. Hoop dat het vanaf 18:00 is overigens.

(Maar zal wel een vlees noch vis 2200 worden).
Als ze slim zijn doen ze het vanaf 2200 uur.
Avondklok vervroegen kan altijd nog. :7
Definitely not CIA
  zondag 17 januari 2021 @ 11:31:42 #238
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460868
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik vind als avondmens dat er een ochtendklok moet komen. Voor 12 uur niemand de deur uit :)
Nee maar het virus is vooral actief tussen 20.00 en 04.00 dus daar heb je niks aan!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197460887
quote:
81s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee maar het virus is vooral actief tussen 20.00 en 04.00 dus daar heb je niks aan!
Ja maar dat zijn allemaal mensen die de hond moeten uitlaten. Oh wacht...
pi_197460891
Wat denken jullie, tegen het eind van de zomer zijn de meeste risicogroepen gevaccineerd en kunnen we starten aan de jonge mensen zonder aandoening. Gaan we tegen die tijd nog meemaken dat er bedacht wordt dat het misschien wel verstandig is om de kwetsbaren voor de zekerheid toch nog een booster te geven voor het winterseizoen?
pi_197460899
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:30 schreef mir1986 het volgende:
Ik vind het raar dat niet elk land in net zo'n heftige lockdown zit als wij zitten. Waarom zijn zij niet bang voor die Britse variant? Of die zuid-afrikaanse? Waarom horen wij niks over Letland, Polen, Ijsland, etc.?

Wanneer gaan we ook rekening houden met de neveneffecten? Er zijn 600 mensen overleden onder de 70 jaar...
Er zin tot 12-01-2021 zo'n 1215 mensen overleden... Maar ik ben het er wel helemaal mee eens, we zouden meer over de neveneffecten moeten horen en een daar maatregelen beter op balanceren.
pi_197460900
Vanaf woensdag avondklok waarschijnlijk
  zondag 17 januari 2021 @ 11:33:11 #243
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460902
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn allemaal mensen die de hond moeten uitlaten. Oh wacht...
Wie weet komen de besmetting wel van de honden :?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 17 januari 2021 @ 11:33:34 #244
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460908
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef byah het volgende:
Vanaf woensdag avondklok waarschijnlijk
-edit: je had hem al aangepast ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:33:40 #245
236264 crew  capricia
pi_197460913
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:30 schreef mir1986 het volgende:
Ik vind het raar dat niet elk land in net zo'n heftige lockdown zit als wij zitten. Waarom zijn zij niet bang voor die Britse variant? Of die zuid-afrikaanse? Waarom horen wij niks over Letland, Polen, Ijsland, etc.?

Wanneer gaan we ook rekening houden met de neveneffecten? Er zijn 600 mensen overleden onder de 70 jaar...
Dat kun je zelf opzoeken. Polen zit ook in lockdown. Inclusief ondernemers die 'stiekem' toch openen etc. :D
Bron
Definitely not CIA
pi_197460919
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:21 schreef asco het volgende:
Ergens begrijp ik de paniek niet zo.
Hier dalen de cijfers, in vele andere landen dalen de cijfers. Zelfs in Engeland dalen de cijfers.

[ twitter ]
Het is natuurlijk niet zo dat ze om 3 januari pas in lockdown gingen, er waren al verschillende lockdowns actief, alleen werd alles toen veel strenger.

Sowieso wie is Newton Peter Clarke en waarom is hij relevant?
pi_197460922
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Als ze slim zijn doen ze het vanaf 2200 uur.
Avondklok vervroegen kan altijd nog. :7
Ja als de cijfers dalen kunnen ze altijd nog de avondklok verscherpen :7
pi_197460934
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef byah het volgende:
Vanaf woensdag avondklok waarschijnlijk
Jeuh, nog meer mensen beperken in hun vrijheid, terwijl de mensen die zich er toch niet aan houden dat ook niet doen :-|
  zondag 17 januari 2021 @ 11:35:54 #249
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460967
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja als de cijfers dalen kunnen ze altijd nog de avondklok verscherpen :7
_O-

Ze zijn nu gewoon symbolisch maatregelen aan het invoeren puur voor het invoeren.
Wat dat betreft kan je een avondklok inderdaad beter om 22:00 in laten gaan, dan kan je hem later nog een keer symbolisch verlagen ipv een andere beperkende onzinregel invoeren
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:35:55 #250
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197460969
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:32 schreef Schuifpui het volgende:
Wat denken jullie, tegen het eind van de zomer zijn de meeste risicogroepen gevaccineerd en kunnen we starten aan de jonge mensen zonder aandoening. Gaan we tegen die tijd nog meemaken dat er bedacht wordt dat het misschien wel verstandig is om de kwetsbaren voor de zekerheid toch nog een booster te geven voor het winterseizoen?
Op dit moment ben ik er zelfs bang voor dat we zo rond september te horen krijgen: Er is nog geen groepsimmuniteit door vaccinatie, we gaan weer in intelligente lockdown.

De berichten die je tot nu toe voorbij ziet komen van het OMT, Gommers e.d. zijn niet echt hoopgevend.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197461001
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

_O-

Ze zijn nu gewoon symbolisch maatregelen aan het invoeren puur voor het invoeren.
Wat dat betreft kan je een avondklok inderdaad beter om 22:00 in laten gaan, dan kan je hem later nog een keer symbolisch verlagen ipv een andere beperkende onzinregel invoeren
Dan kunnen ze beter beginnen tussen 00:00 - 04:00 en dan kunnen ze twee keer verlagen :7
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:37:06 #252
236264 crew  capricia
pi_197461005
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Op dit moment ben ik er zelfs bang voor dat we zo rond september te horen krijgen: Er is nog geen groepsimmuniteit door vaccinatie, we gaan weer in intelligente lockdown.

De berichten die je tot nu toe voorbij ziet komen van het OMT, Gommers e.d. zijn niet echt hoopgevend.
Lijkt me helemaal afhankelijk van hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen.
Definitely not CIA
  zondag 17 januari 2021 @ 11:37:25 #253
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_197461012
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:30 schreef mir1986 het volgende:
Ik vind het raar dat niet elk land in net zo'n heftige lockdown zit als wij zitten. Waarom zijn zij niet bang voor die Britse variant? Of die zuid-afrikaanse? Waarom horen wij niks over Letland, Polen, Ijsland, etc.?

Wanneer gaan we ook rekening houden met de neveneffecten? Er zijn 600 mensen overleden onder de 70 jaar...
Ik ben het er mee eens dat ze ook rekening moeten houden van de effecten op de maatschappij (je merkt steeds meer dat meer mensen er klaar mee zijn), maar het gaat natuurlijk om de opnames. Tenminste; dat blijven ze volhouden. Als je puur uit zou gaan van het aantal doden (vooral onder de 70) dan valt het best mee. Maar je moet er rekening mee houden dat dat wel mét maatregelen is. Je weet niet hoe het zou zijn gelopen als mensen geen zorg meer kunnen krijgen omdat de ziekenhuizen vol liggen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_197461013
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Op dit moment ben ik er zelfs bang voor dat we zo rond september te horen krijgen: Er is nog geen groepsimmuniteit door vaccinatie, we gaan weer in intelligente lockdown.
Dat lijkt me heel erg sterk, tegen die tijd zijn alle risicogroepen al lang en breed gevaccineerd dus dan maakt het niet meer uit.
pi_197461027
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt me helemaal afhankelijk van hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen.
Ik zie de overheid er zelfs voor aan als er 10 mensen in het ziekenhuis liggen om de maatregelen weer te verscherpen.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:39:03 #256
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197461057
twitter

_O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197461117
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

_O-

Ze zijn nu gewoon symbolisch maatregelen aan het invoeren puur voor het invoeren.
Wat dat betreft kan je een avondklok inderdaad beter om 22:00 in laten gaan, dan kan je hem later nog een keer symbolisch verlagen ipv een andere beperkende onzinregel invoeren
Kunnen ze anders niet nog een keer het tijdstip van de alcoholverkoop verlagen? Inderdaad een gemiste kans om je verdere trukendoos direct uit te putten door meteen een heel strenge norm in te voeren.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:42:10 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197461128
quote:
9s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Kunnen ze anders niet nog een keer het tijdstip van de alcoholverkoop verlagen? Inderdaad een gemiste kans om je verdere trukendoos direct uit te putten door meteen een heel strenge norm in te voeren.
Of de leeftijd voor alcoholverkoop verhogen naar 30.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 januari 2021 @ 11:42:21 #260
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461130
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:39 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
_O_
Het werkt dus _O_
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 17 januari 2021 @ 11:42:21 #261
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_197461131
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Op dit moment ben ik er zelfs bang voor dat we zo rond september te horen krijgen: Er is nog geen groepsimmuniteit door vaccinatie, we gaan weer in intelligente lockdown.

De berichten die je tot nu toe voorbij ziet komen van het OMT, Gommers e.d. zijn niet echt hoopgevend.
Ik hoop niet dat ze het daar op gaan gooien na de zomer. Zolang de ouderen en risico groepen gevaccineerd zijn moet je het als overheid gewoon aandurven om goed te versoepelen of om de versoepelingen van de zomer actief te laten. Lopen de ziekenhuizen dan nog steeds vol? Dan goed kijken wat verstandig is. Maar de maatregelen niet op willen heffen om maar op safe te spelen zou ik geen voorstander van zijn. Ik vind de lockdown prima (wel heel zwaar), maar ik accepteer het vanwege de ziekenhuizen. En de risico groepen. Als die groep gevaccineerd is wil ik dat ze op z’n minst proberen om te versoepelen. Anders ga je naar het punt toe dat het overkomt alsof je elke dood probeert te voorkomen en dat moet je niet willen. Is ons als bevolking ook niet beloofd.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_197461133
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel erg sterk, tegen die tijd zijn alle risicogroepen al lang en breed gevaccineerd dus dan maakt het niet meer uit.
Tegen die tijd (en daarvoor al) komen nieuwe bangmaak verhalen dat er gevaccineerden op de IC liggen en/of overlijden. "Voor de zekerheid" voeren we dan nog maar wat maatregelen in.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:43:19 #263
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197461148
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel erg sterk, tegen die tijd zijn alle risicogroepen al lang en breed gevaccineerd dus dan maakt het niet meer uit.
Maar dat zeggen we wel van meer dingen. Effectiviteit is niet 100%, dus dan krijg je: Ja maar, het werkt maar 90%, dus de hoeveelheid mensen kan nog steeds de zorg overspoelen.

De paniekmaatregelen die momenteel genomen worden geven me in elk geval niet veel vertrouwen daarin.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197461150
Als alle risicogroepen gevaccineerd zijn moeten alle restricties verdwijnen. Dan is er geen enkele reden meer voor.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:44:03 #265
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_197461161
G
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:39 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
_O_
Tijd dat de NL horeca dat ook gaat doen zodra de winkels ook weer open mogen. Alleen denk ik dat de NL overheid te eigenwijs is.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_197461164
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Of de leeftijd voor alcoholverkoop verhogen naar 30.
Lijkt mij een prima maatregel, of, om in lijn van de andere maatregelen te blijven, verhoog de leeftijd naar 65+.
pi_197461174
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:39 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
_O_
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]

_O_
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Het werkt dus _O_
Ik zie jullie wel in het topic: derde coronagolf in Italië vanwege Britse variant.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:44:56 #268
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197461180
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Lijkt mij een prima maatregel, of, om in lijn van de andere maatregelen te blijven, verhoog de leeftijd naar 65+.
Of je moet aantonen dat je geen alcoholist bent, waarna je alcohol mag kopen. Dan krijg je een negatieve alcoholisme test.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197461192
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Of de leeftijd voor alcoholverkoop verhogen naar 30.
Prima idee.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_197461197
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
Als alle risicogroepen gevaccineerd zijn moeten alle restricties verdwijnen. Dan is er geen enkele reden meer voor.
Alle risicogroepen vaccineren zal niet voldoende zijn.

Je moet maar eens kijken hoeveel mensen op de IC liggen die niet tot een risicogroep behoren.
pi_197461200
H
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik zie jullie wel in het topic: derde coronagolf in Italië vanwege Britse variant.
Hoe zeker ben je daar van?
pi_197461206
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik zie jullie wel in het topic: derde coronagolf in Italië vanwege Britse variant.
Soms lijken we te vergeten dat er meer is dan alleen corona.
pi_197461210
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alle risicogroepen vaccineren zal niet voldoende zijn.

Je moet maar eens kijken hoeveel mensen op de IC liggen die niet tot een risicogroep behoren.
Hoeveel zijn dat er?
pi_197461212
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar ik geef juist ook aan dat je centrale conclusie dat een meer besmettelijke variant per definitie ook een dominante variant wordt te kort door de bocht is. Ja als we alle nuance weg abstraheren en je hebt een populatie met 10% variant A met een veel hogere reproductieratio dan de 90% met variant B, dan zal A de dominante variant in de populatie worden, maar het probleem is juist dat veel van die nuances relevant zijn en je dus niet zo maar kunt stellen dat een besmettelijkere variant (wat sec genomen ook niet per definitie betekent dat de reproductieratio hoger ligt) per definitie dominant wordt.
Dat was echter niet mijn conclusie :') dat kun je ervan maken ja als je de rest wegknipt, maar da's wel erg makkelijk en dat is, nogmaals, niet wat ik van je gewend ben.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:46:56 #275
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197461220
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alle risicogroepen vaccineren zal niet voldoende zijn.

Je moet maar eens kijken hoeveel mensen op de IC liggen die niet tot een risicogroep behoren.
Nou, hoeveel zijn dat er?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197461225
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoeveel zijn dat er?
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar die cijfers, er zijn niet zoveel mensen die op de IC liggen die geen onderliggend lijden hebben.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:47:18 #277
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461230
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]


[..]


[..]

Ik zie jullie wel in het topic: derde coronagolf in Italië vanwege Britse variant.
Ja, over twee weken zeker?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197461239
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef MoreDakka het volgende:
H
[..]

Hoe zeker ben je daar van?
Je kunt niets zeker weten in het leven.

Maar je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen bedenken dat maatregelen versoepelen tijdens het griepseizoen, net nu er meerdere besmettelijke varianten opduiken, niet bepaald slim is.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:48:40 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197461243
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef Celestien het volgende:

[..]

Prima idee.
Ja, dat zat er wel in :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197461263
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je kunt niets zeker weten in het leven.

Maar je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen bedenken dat maatregelen versoepelen tijdens het griepseizoen, net nu er meerdere besmettelijke varianten opduiken, niet bepaald slim is.
Je moet er wel onderbouwing voor geven en dat blijft maar achterwege bij je. Vandaar dat ik door blijf vragen, ik ben oprecht benieuwd waarom je zo bereid bent om op een heuvel te sterven voor de Britse variant.
pi_197461293
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nou, hoeveel zijn dat er?
Ja, daarom moet je maar een kijkje nemen.

In de eerste golf was in ieder geval de meerderheid onder de 50 jaar.

https://www.demorgen.be/n(...)an-50-jaar~bf924f31/
  zondag 17 januari 2021 @ 11:51:46 #282
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_197461297
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alle risicogroepen vaccineren zal niet voldoende zijn.

Je moet maar eens kijken hoeveel mensen op de IC liggen die niet tot een risicogroep behoren.
Dat is volgens mij een kleine minderheid. Die groep is vaak ook sneller weer weg uit het ziekenhuis. Er ontstaat dan vanzelf veel meer ruimte.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_197461302
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je moet er wel onderbouwing voor geven en dat blijft maar achterwege bij je. Vandaar dat ik door blijf vragen, ik ben oprecht benieuwd waarom je zo bereid bent om op een heuvel te sterven voor de Britse variant.
Wat bedoel je nou steeds met op een heuvel te sterven?
pi_197461311
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, daarom moet je maar een kijkje nemen.

In de eerste golf was in ieder geval de meerderheid onder de 50 jaar.

https://www.demorgen.be/n(...)an-50-jaar~bf924f31/
Dat was op 14 maart, niet op het hoogtepunt van de eerste golf.
pi_197461325
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou steeds met op een heuvel te sterven?
Het is een anglicisme :)

https://en.wiktionary.org/wiki/hill_to_die_on
pi_197461339
quote:
Taalkundig erg lelijk en inhoudelijk incorrect dus.
pi_197461356
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, daarom moet je maar een kijkje nemen.

In de eerste golf was in ieder geval de meerderheid onder de 50 jaar.

https://www.demorgen.be/n(...)an-50-jaar~bf924f31/
Dat was het in het begin van de "er komt een alles vernietigend virus deze kant op die van 0-100+ ziek/dood maakt" campagne in maart. Beetje zoals de Britse "extinction" versie waar ze nu mee komen.
pi_197461382
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:55 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat was het in het begin van de "er komt een alles vernietigend virus deze kant op die van 0-100+ ziek/dood maakt" campagne in maart.
Wie voerden die campagne dan?
pi_197461400
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, dat zat er wel in :')
Ik ben niet helemaal objectief, hoor ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zondag 17 januari 2021 @ 11:57:28 #290
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461404
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:55 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat was het in het begin van de "er komt een alles vernietigend virus deze kant op die van 0-100+ ziek/dood maakt" campagne in maart. Beetje zoals de Britse "extinction" versie waar ze nu mee komen.
Ik kan me ook nog verhalen van Belgische longartsen herinneren over verschrikkelijke beelden van de longen van gezonde, jonge mensen.
Longen die helemaal onder het littekenweefsel zaten etc.

Wat is daar mee gebeurd eigenlijk? Vooralsnog lijkt het erop dat bijna niemand in die categorie blijvend letsel overhoudt aan corona.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197461406
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wie voerden die campagne dan?
Ja wie niet, corona zou dood en verderf gaan zaaien. Gebaseerd op Chinezen die op straat dood neervielen.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:58:00 #292
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197461414
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, daarom moet je maar een kijkje nemen.

In de eerste golf was in ieder geval de meerderheid onder de 50 jaar.

https://www.demorgen.be/n(...)an-50-jaar~bf924f31/
Lees je eigen bron eens verder...:
quote:
Ook Frankrijk gaat dus op slot, nu er in totaal 4.500 besmettingen met het coronavirus zijn. Opmerkelijk: van de 300 ernstige gevallen op de intensive care, is meer dan 50 percent jonger dan 50 jaar. Ook in Nederland, waar er ongeveer 50 patiënten op intensieve liggen, is meer dan de helft jonger dan 50.
van de 50 op de IC was de helft jonger dan 50 op dat moment en dat ging over 14 maart. Aangezien het vooral begonnen was bij carnaval en wintersport, waar over het algemeen mensen die wat jonger zijn aan deelnemen is het dus ook logisch.

Dit is de verdeling op dit moment, van stichting-nice:


Sinds maart tot en met nu dus zo rond de 1100 mensen die onder de 55 zijn. We zitten nu zo'n 300 dagen in deze situatie, dus dat zijn er nog geen 4 per dag.

Wat je ook ziet is dat de groep 70+ met afstand het meest vertegenwoordigd is op de IC.

Oftewel, als de risicogroepen (waar 70+ onder valt) gevaccineerd is zal die druk niet zijn zoals je zegt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197461421
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik kan me ook nog verhalen van Belgische longartsen herinneren over verschrikkelijke beelden van de longen van gezonde, jonge mensen.
Longen die helemaal onder het littekenweefsel zaten etc.

Wat is daar mee gebeurd eigenlijk? Vooralsnog lijkt het erop dat bijna niemand in die categorie blijvend letsel overhoudt aan corona.
Het zijn uitzonderingen inderdaad. Wel hele vervelende, je zou maar op jonge leeftijd zoveel longschade oplopen en er de rest van je leven mee moeten doen ;(
pi_197461425
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik kan me ook nog verhalen van Belgische longartsen herinneren over verschrikkelijke beelden van de longen van gezonde, jonge mensen.
Longen die helemaal onder het littekenweefsel zaten etc.

Wat is daar mee gebeurd eigenlijk? Vooralsnog lijkt het erop dat bijna niemand in die categorie blijvend letsel overhoudt aan corona.
Nou, artsen zien de situatie pas als het mis is. Dus het lijkt me niet bepaald verkeerd, vanuit hun oogpunt dan.
pi_197461430
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wie voerden die campagne dan?
Toen was ook nog helemaal niet duidelijk hoeveel mensen nou echt besmet raakten etc. Toen dachten ze nog dat het een moritaliteitsratio had van zo'n 3-4%
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:58:57 #296
5428 crew  miss_sly
pi_197461433
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
Als alle risicogroepen gevaccineerd zijn moeten alle restricties verdwijnen. Dan is er geen enkele reden meer voor.
Als de ziekenhuizen tgv het vaccineren voldoende capaciteit overhouden voor alle zorg, inclusief de covid-patienten die je alsnog krijgt, kunnen de restricties verdwijnen, imo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197461434
Hoe betrouwbaar zijn die commerciële sneltests en hoe vind ik een goede? Ik moet morgenochtend naar de tandarts, maar nu heb ik opeens keelpijn en een lichte kriebelhoest. Totaal geen zin om het te verzetten, dus misschien heb ik er wel die 70 euro voor over. :/
pi_197461469
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als de ziekenhuizen tgv het vaccineren voldoende capaciteit overhouden voor alle zorg, inclusief de covid-patienten die je alsnog krijgt, kunnen de restricties verdwijnen, imo.
Nee, want dan krijg je de situatie zoals nu waarin angst en onvolledige informatie de dienst uitmaakt. Risicogroepen gevaccineerd = geen restricties meer. Mochten de ziekenhuizen dan alsnog weer vollopen dan kunnen er dan altijd nog weer maatregelen genomen worden (die kans is bijna 0).
  zondag 17 januari 2021 @ 12:00:41 #299
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461470
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het zijn uitzonderingen inderdaad. Wel hele vervelende, je zou maar op jonge leeftijd zoveel longschade oplopen en er de rest van je leven mee moeten doen ;(
Ja precies, maar in het begin was dat groot in het nieuws, weet nog dat veel leeftijdgenoten (30-40) zich daar echt zorgen om maakten.

Dat gevoel is echt helemaal weg op het moment. Komen dat soort verhalen echt zo weinig voor of wordt er gewoon niet over bericht?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 12:00:49 #300
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_197461473
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn die commerciële sneltests en hoe vind ik een goede? Ik moet morgenochtend naar de tandarts, maar nu heb ik opeens keelpijn en een lichte kriebelhoest. Totaal geen zin om het te verzetten, dus misschien heb ik er wel die 70 euro voor over. :/
Test bij GGD doen en thuisblijven tot je uitslag hebt en verzetten lijkt mij het beste?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_197461477
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn die commerciële sneltests en hoe vind ik een goede? Ik moet morgenochtend naar de tandarts, maar nu heb ik opeens keelpijn en een lichte kriebelhoest. Totaal geen zin om het te verzetten, dus misschien heb ik er wel die 70 euro voor over. :/
Juist als je naar de tandarts moet dan zul je die afspraak gewoon moeten verzetten. Een sneltest is veel minder betrouwbaar dan een PCR test.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')