abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197460172
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:52 schreef Drekkoning het volgende:
Is er bij ons al besloten of we ook de 3 weken interval voor de booster overboord gooien?
Voorlopig nog niet toch, want daarom hebben we ook nog niet zoveel gevaccineerd. Die tweede dosis ligt te wachten in de vriezer.
pi_197460193
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:52 schreef Drekkoning het volgende:
Is er bij ons al besloten of we ook de 3 weken interval voor de booster overboord gooien?
Wat mij betreft doen we dat ook niet. Het vaccin is op een bepaalde manier bedacht en getest. Daar moet je niet (zomaar) vanaf wijken.
pi_197460204
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:36 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nou ja, ik wil niet lullig doen, maar er was wel heel veel meer mis met je verhaal.
Allereerst wist Darwin vrij weinig over genen of mutaties. Darwin's On the Origin of Species ging vooral over natuurlijke selectie op fenotypische uitingen.
Het idee van mutatie + selectie komt eerder voort uit de moderne synthese van begin 20e eeuw waarin de ideeën van Darwin gecombineerd werden met die van Mendel op basis van onder andere het mathematische werk van mensen als Fischer, Haldane en Wright.

Maar dat terzijde, met name inhoudelijk is het allereerst al te kort door de bocht om te stellen dat mutaties enkel kunnen overleven als ze een reproductief voordeel bieden. Er zijn ook nog concepten als genetic drift, je hebt de nearly neural theory en ga zo maar door.

Daarbij heb je ook domweg te maken met actieve bestrijding van het virus die soms effectiever kan zijn. Als er iemand toevallig een zeer besmettelijke variant krijgt, maar wel volledig geïsoleerd weet te blijven, dan zien we die variant geen opmars maken in de populatie.

Het is ook te kort door de bocht om te stellen dat virussen simpelweg muteren naar een meer besmettelijke variant. Dat vereist wel de juiste omstandigheden. Juist het ontdekken van een extra besmettelijke variant kan weer leiden tot een veel strengere aanpak met uitsterven tot gevolg. Natuurlijk, in deze hedendaagse geglobaliseerde wereld is het gewoon erg moeilijk om verspreiding helemaal in te dammen, maar je ziet toch dat er relatief geïsoleerde plekken zijn waar het goed lukt.
On the Origin of Species heb ik niet genoemd, en Darwin als figuur stellen voor evolutietheorie is echt niet zo gek als je hier doet voorkomen.

Ik heb helemaal niet gesteld dat mutaties alleen kunnen overleven met een reproductief voordeel. Het is echter wel waarschijnlijk.

Ook de menselijke invloed op de verspreiding van een mutatie heb ik het over gehad. Je doet alsof ik dat buiten beschouwing laat.

Verder probeer je me hier en daar aan te vallen op het niet letterlijk overnemen van de wetenschappelijke literatuur. Het is hier Fok en niet de Lancet. Nogmaals, wil je iets complex begrijpbaar maken dan moet je opbouwen en hier en daar versimpelen. Dat maakt iets echter niet fout. Het maakt helaas wel dat mensen met een ietwat hautain toontje vervolgens doen alsof ze het beter weten.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197460212
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:53 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Voorlopig nog niet toch, want daarom hebben we ook nog niet zoveel gevaccineerd. Die tweede dosis ligt te wachten in de vriezer.
Vraag me af wat dat doet met de vaccinatiebereidheid. Die groep mensen die nu al gevaccineerd is die dan te horen krijgt dat ze nog een maandje of 2/3 moeten wachten tot ze hun booster shot krijgen. Lijkt me niet dat die er blij mee zullen zijn als dat zou gaan gebeuren.

Hebben we straks weer Gommers en Kuipers bij Nieuwsuur, maar dan om het tweede shot te eisen :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 10:56:40 ]
  zondag 17 januari 2021 @ 10:55:44 #205
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460214
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat mij betreft doen we dat ook niet. Het vaccin is op een bepaalde manier bedacht en getest. Daar moet je niet (zomaar) vanaf wijken.
Mee eens :).
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 17 januari 2021 @ 10:57:59 #206
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460254
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Vraag me af wat dat doet met de vaccinatiebereidheid. Die groep mensen die nu al gevaccineerd is die dan te horen krijgt dat ze nog een maandje of 2/3 moeten wachten tot ze hun booster shot krijgen. Lijkt me niet dat die er blij mee zullen zijn als dat zou gaan gebeuren.

Hebben we straks weer Gommers en Kuipers bij Nieuwsuur, maar dan om het tweede shot te eisen :P
De afweging ertoe is m.i. prima te verdedigen. Echter informed consent wise is het na start gaan afwijken van de afspraak wel een issue

Maar goed, ook daarover wordt momenteel flink gebabbeld :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197460272
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja inderdaad volgens mij waren er zelfs landen waar ze dachten aan vaccinaties mixen toch. Dat de tweede vaccin wat je krijgt bijvoorbeeld moderna zou kunnen zijn terwijl de eerste pfizer was :')

Lijkt mij ook niet verstandig. Denk ook uiteindelijk niet dat dat het grote verschil zou kunnen maken, vanaf feb/maart zullen de leveringen wel veel constanter en met grotere volumes worden.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:01:08 #208
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460306
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja inderdaad volgens mij waren er zelfs landen waar ze dachten aan vaccinaties mixen toch. Dat de tweede vaccin wat je krijgt bijvoorbeeld moderna zou kunnen zijn terwijl de eerste pfizer was :')

Lijkt mij ook niet verstandig. Denk ook uiteindelijk niet dat dat het grote verschil zou kunnen maken, vanaf feb/maart zullen de leveringen wel veel constanter en met grotere volumes worden.
Dat je daar onderzoek naar doet om plan b, c en d ook te hebben als plan a niet kan/werkt is toch best verstandig?
pi_197460312
quote:

[..]

Het laatste wat je nu wilt is klooien met de vaccins terwijl je je al zorgen maakt over vaccinatiebereidheid. Die vaccinatiebereidheid verhoog je met vertrouwen, met het uitleggen van de voor- en nadelen.
pi_197460323
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat je daar onderzoek naar doet om plan b, c en d ook te hebben als plan a niet kan/werkt is toch best verstandig?
Onderzoek wel natuurlijk, maar dan moet het een gecontroleerde groep zijn.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:02:15 #211
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197460327
quote:

[..]

Er loopt nu in elk geval een onderzoek naar het combineren van het AZ-vaccin met het Sputnik vaccin.

quote:
UK and Russian scientists are teaming up to trial a combination of the Oxford-AstraZeneca and Sputnik V vaccines to see if protection against Covid-19 can be improved.

Mixing two similar vaccines could lead to a better immune response in people.

The trials, to be held in Russia, will involve over-18s, although it's not clear how many people will be involved.
https://www.bbc.com/news/health-55273907

Altijd al Russisch willen spreken. :T
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 17 januari 2021 @ 11:02:19 #212
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197460330
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mee eens het zou ook heel vreemd zijn aangezien ze adviseren om de lock down nog vele weken te handhaven want risico...
Dan kunnen ze t toch niet maken om de mensen die al 1 enting hebben gehad een risico te laten lopen door hun de 2e enting te onthouden ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197460346
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef Molo het volgende:

[..]

Zeker, maar dat doe je niet met de bevolking als (ongewild) proefkonijn. Er is onduidelijk wat de risico's zijn van het uitstellen van de tweede vaccinatie, of het negatieve gevolgen kan hebben. De landen die nu die tweede uitstellen zijn eigenlijk die risico's aan het onderzoeken op hun bevolking, die daar geen keus in hebben gehad.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:04:00 #214
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197460361
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:02 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Onderzoek wel natuurlijk, maar dan moet het een gecontroleerde groep zijn.
In onderzoekssetting idd, niet zo hoppa de populatie inflikkeren nee :X
pi_197460388
quote:
10s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:02 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Er loopt nu in elk geval een onderzoek naar het combineren van het AZ-vaccin met het Sputnik vaccin.
[..]

https://www.bbc.com/news/health-55273907

Altijd al Russisch willen spreken. :T
Dat is iets anders, dat wilde AZ graag en komt dus van de pharmaceut. Maar ik had het gelezen :9
  zondag 17 januari 2021 @ 11:06:03 #216
22565 asco
Los in deze tent
pi_197460395
Ff doorspoelen naar 5.27. Daar kan het nog wel allemaal, eergisteren opgenomen. Begint toch te steken zo ondertussen.

pi_197460433
quote:
4s.gif Op zondag 17 januari 2021 09:42 schreef BlackLining het volgende:

Wat een lap tekst zo op de vroege morgen. Helaas is het, nog steeds, nodig. :{
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, ik ben geen bioloog/viroloog :P
Maarrr ik mis, net als bij de OMT-leden/-advies, de maatschappelijke impact.
Waarom is de énige oplossing: maatregelen, meer maatregelen en nog meer maatregelen. Wanneer wordt de discussie gevoerd hoe ver en lang we willen gaan, en voor welk doel?

Waarom lukt het niet om alleen de risicogroepen te isoleren. Waarom wordt er niet gemeten in winkels, OV en scholen, of/hoeveel het virus daar ronddwaalt (en of sluiting dus nuttig is). Etcetera...
pi_197460441
Wordt er vandaag een besluit genomen over de avondklok?
pi_197460449
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 10:55 schreef BlackLining het volgende:

[..]

On the Origin of Species heb ik niet genoemd, en Darwin als figuur stellen voor evolutietheorie is echt niet zo gek als je hier doet voorkomen.

Ik heb helemaal niet gesteld dat mutaties alleen kunnen overleven met een reproductief voordeel. Het is echter wel waarschijnlijk.

Ook de menselijke invloed op de verspreiding van een mutatie heb ik het over gehad. Je doet alsof ik dat buiten beschouwing laat.

Verder probeer je me hier en daar aan te vallen op het niet letterlijk overnemen van de wetenschappelijke literatuur. Het is hier Fok en niet de Lancet. Nogmaals, wil je iets complex begrijpbaar maken dan moet je opbouwen en hier en daar versimpelen. Dat maakt iets echter niet fout. Het maakt helaas wel dat mensen met een ietwat hautain toontje vervolgens doen alsof ze het beter weten.
Maar ik geef juist ook aan dat je centrale conclusie dat een meer besmettelijke variant per definitie ook een dominante variant wordt te kort door de bocht is. Ja als we alle nuance weg abstraheren en je hebt een populatie met 10% variant A met een veel hogere reproductieratio dan de 90% met variant B, dan zal A de dominante variant in de populatie worden, maar het probleem is juist dat veel van die nuances relevant zijn en je dus niet zo maar kunt stellen dat een besmettelijkere variant (wat sec genomen ook niet per definitie betekent dat de reproductieratio hoger ligt) per definitie dominant wordt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_197460466
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef DoNotPanic het volgende:
Ja toch, is straks weer Catshuisoverleg.
pi_197460493
quote:
Evenals bij de aanhoudende sluiting van de scholen, denk ik dat er allang een besluit is genomen.
pi_197460503
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar ik geef juist ook aan dat je centrale conclusie dat een meer besmettelijke variant per definitie ook een dominante variant wordt te kort door de bocht is. Ja als we alle nuance weg abstraheren en je hebt een populatie met 10% variant A met een veel hogere reproductieratio dan de 90% met variant B, dan zal A de dominante variant in de populatie worden, maar het probleem is juist dat veel van die nuances relevant zijn en je dus niet zo maar kunt stellen dat een besmettelijkere variant (wat sec genomen ook niet per definitie betekent dat de reproductieratio hoger ligt) per definitie dominant wordt.
Het is wel zo dat we maatregelen en lockdowns hebben om het virus terug te dringen. Iets dat behoorlijk effectief is voor de gewone variant. Dan hebben we dus dat die uitsterft met een R onder de 1. Als er een nieuwe variant komt met een (aanzienlijk) hogere R, zal deze dus steeds meer toe gaan nemen.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:15:50 #223
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197460569
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:12 schreef luxerobots het volgende:
Als er een nieuwe variant komt met een (aanzienlijk) hogere R, zal deze dus steeds meer toe gaan nemen.
Zolang het virus niet airborne is dan moet een lockdownpakket + afstand houden effectief zijn om besmettingen tegen te gaan, ook van mutaties.
Antifa
pi_197460588
quote:
9s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Evenals bij de aanhoudende sluiting van de scholen, denk ik dat er allang een besluit is genomen.
Zeker weten, dat is er allang door. Hoop dat het vanaf 18:00 is overigens.

(Maar zal wel een vlees noch vis 2200 worden).
pi_197460604
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Omdat mensen dan in opstand komen?
pi_197460608
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:15 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zolang het virus niet airborne is dan moet een lockdownpakket + afstand houden effectief zijn om besmettingen tegen te gaan, ook van mutaties.
En daarbij hangt het ook van het virus af. Indien het virus voor heftigere klachten zorgt zullen mensen eerder thuis blijven, want ze zijn wellicht te ziek om naar buiten te gaan.

@Monolith heeft dat in zijn post wel mooi uitgelegd.
pi_197460624
quote:

[..]

Tja, afstand houden zal niet 100% werken. Daarbij houdt natuurlijk lang niet iedereen voldoende afstand.
pi_197460636
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

En daarbij hangt het ook van het virus af. Indien het virus voor heftigere klachten zorgt zullen mensen eerder thuis blijven, want ze zijn wellicht te ziek om naar buiten te gaan.

@:Monolith heeft dat in zijn post wel mooi uitgelegd.
En het psychologische aspect speelt ook mee, als mensen voorzichtiger worden zal het ook weer anders uitpakken...
pi_197460643
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Tja, afstand houden zal niet 100% werken.
Jawel. Voldoende afstand houden = 0% kans voor het virus om overgedragen te worden.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:20:16 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197460665
quote:
Ik denk eigenlijk dat dat afgelopen week al is gebeurd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 17 januari 2021 @ 11:20:30 #231
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197460667
quote:

[..]

Dit wordt door menigeen vergeten, de besmettelijkheid zit hem meer in de grotere vatbaarheid dan de overdracht zelf.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:21:31 #232
22565 asco
Los in deze tent
pi_197460679
Ergens begrijp ik de paniek niet zo.
Hier dalen de cijfers, in vele andere landen dalen de cijfers. Zelfs in Engeland dalen de cijfers.

twitter
pi_197460699
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:06 schreef asco het volgende:
Ff doorspoelen naar 5.27. Daar kan het nog wel allemaal, eergisteren opgenomen. Begint toch te steken zo ondertussen.

Ja volgens mij is het vooral Europa waar we zo'n absurd strenge lockdown hebben.
pi_197460759
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat mensen dan in opstand komen?
Nee omdat ik best veel liefhebbers van een avondklok spreek die na 2100 goed vinden want dan merken ze er zelf niets van.
pi_197460830
Ik vind het raar dat niet elk land in net zo'n heftige lockdown zit als wij zitten. Waarom zijn zij niet bang voor die Britse variant? Of die zuid-afrikaanse? Waarom horen wij niks over Letland, Polen, Ijsland, etc.?

Wanneer gaan we ook rekening houden met de neveneffecten? Er zijn 600 mensen overleden onder de 70 jaar...
pi_197460836
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:25 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Nee omdat ik best veel liefhebbers van een avondklok spreek die na 2100 goed vinden want dan merken ze er zelf niets van.
Ik vind als avondmens dat er een ochtendklok moet komen. Voor 12 uur niemand de deur uit :)

Dan heb je ook meteen alle lui te pakken die toch nog naar kantoor willen.
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:31:09 #237
236264 crew  capricia
pi_197460850
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:16 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

(Maar zal wel een vlees noch vis 2200 worden).
Als ze slim zijn doen ze het vanaf 2200 uur.
Avondklok vervroegen kan altijd nog. :7
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 17 januari 2021 @ 11:31:42 #238
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460868
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik vind als avondmens dat er een ochtendklok moet komen. Voor 12 uur niemand de deur uit :)
Nee maar het virus is vooral actief tussen 20.00 en 04.00 dus daar heb je niks aan!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_197460887
quote:
81s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:31 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee maar het virus is vooral actief tussen 20.00 en 04.00 dus daar heb je niks aan!
Ja maar dat zijn allemaal mensen die de hond moeten uitlaten. Oh wacht...
pi_197460891
Wat denken jullie, tegen het eind van de zomer zijn de meeste risicogroepen gevaccineerd en kunnen we starten aan de jonge mensen zonder aandoening. Gaan we tegen die tijd nog meemaken dat er bedacht wordt dat het misschien wel verstandig is om de kwetsbaren voor de zekerheid toch nog een booster te geven voor het winterseizoen?
pi_197460899
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:30 schreef mir1986 het volgende:
Ik vind het raar dat niet elk land in net zo'n heftige lockdown zit als wij zitten. Waarom zijn zij niet bang voor die Britse variant? Of die zuid-afrikaanse? Waarom horen wij niks over Letland, Polen, Ijsland, etc.?

Wanneer gaan we ook rekening houden met de neveneffecten? Er zijn 600 mensen overleden onder de 70 jaar...
Er zin tot 12-01-2021 zo'n 1215 mensen overleden... Maar ik ben het er wel helemaal mee eens, we zouden meer over de neveneffecten moeten horen en een daar maatregelen beter op balanceren.
pi_197460900
Vanaf woensdag avondklok waarschijnlijk
  zondag 17 januari 2021 @ 11:33:11 #243
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460902
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn allemaal mensen die de hond moeten uitlaten. Oh wacht...
Wie weet komen de besmetting wel van de honden :?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 17 januari 2021 @ 11:33:34 #244
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460908
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef byah het volgende:
-edit: je had hem al aangepast ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:33:40 #245
236264 crew  capricia
pi_197460913
quote:

Dat kun je zelf opzoeken. Polen zit ook in lockdown. Inclusief ondernemers die 'stiekem' toch openen etc. :D
Bron
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197460919
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:21 schreef asco het volgende:
Ergens begrijp ik de paniek niet zo.
Hier dalen de cijfers, in vele andere landen dalen de cijfers. Zelfs in Engeland dalen de cijfers.

[ twitter ]
Het is natuurlijk niet zo dat ze om 3 januari pas in lockdown gingen, er waren al verschillende lockdowns actief, alleen werd alles toen veel strenger.

Sowieso wie is Newton Peter Clarke en waarom is hij relevant?
pi_197460922
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Als ze slim zijn doen ze het vanaf 2200 uur.
Avondklok vervroegen kan altijd nog. :7
Ja als de cijfers dalen kunnen ze altijd nog de avondklok verscherpen :7
pi_197460934
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef byah het volgende:
Jeuh, nog meer mensen beperken in hun vrijheid, terwijl de mensen die zich er toch niet aan houden dat ook niet doen :-|
  zondag 17 januari 2021 @ 11:35:54 #249
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197460967
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:33 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja als de cijfers dalen kunnen ze altijd nog de avondklok verscherpen :7
_O-

Ze zijn nu gewoon symbolisch maatregelen aan het invoeren puur voor het invoeren.
Wat dat betreft kan je een avondklok inderdaad beter om 22:00 in laten gaan, dan kan je hem later nog een keer symbolisch verlagen ipv een andere beperkende onzinregel invoeren
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_197460969
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:32 schreef Schuifpui het volgende:
Wat denken jullie, tegen het eind van de zomer zijn de meeste risicogroepen gevaccineerd en kunnen we starten aan de jonge mensen zonder aandoening. Gaan we tegen die tijd nog meemaken dat er bedacht wordt dat het misschien wel verstandig is om de kwetsbaren voor de zekerheid toch nog een booster te geven voor het winterseizoen?
Op dit moment ben ik er zelfs bang voor dat we zo rond september te horen krijgen: Er is nog geen groepsimmuniteit door vaccinatie, we gaan weer in intelligente lockdown.

De berichten die je tot nu toe voorbij ziet komen van het OMT, Gommers e.d. zijn niet echt hoopgevend.
pi_197461001
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

_O-

Ze zijn nu gewoon symbolisch maatregelen aan het invoeren puur voor het invoeren.
Wat dat betreft kan je een avondklok inderdaad beter om 22:00 in laten gaan, dan kan je hem later nog een keer symbolisch verlagen ipv een andere beperkende onzinregel invoeren
Dan kunnen ze beter beginnen tussen 00:00 - 04:00 en dan kunnen ze twee keer verlagen :7
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:37:06 #252
236264 crew  capricia
pi_197461005
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Op dit moment ben ik er zelfs bang voor dat we zo rond september te horen krijgen: Er is nog geen groepsimmuniteit door vaccinatie, we gaan weer in intelligente lockdown.

De berichten die je tot nu toe voorbij ziet komen van het OMT, Gommers e.d. zijn niet echt hoopgevend.
Lijkt me helemaal afhankelijk van hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197461012
quote:

Ik ben het er mee eens dat ze ook rekening moeten houden van de effecten op de maatschappij (je merkt steeds meer dat meer mensen er klaar mee zijn), maar het gaat natuurlijk om de opnames. Tenminste; dat blijven ze volhouden. Als je puur uit zou gaan van het aantal doden (vooral onder de 70) dan valt het best mee. Maar je moet er rekening mee houden dat dat wel mét maatregelen is. Je weet niet hoe het zou zijn gelopen als mensen geen zorg meer kunnen krijgen omdat de ziekenhuizen vol liggen.
pi_197461013
quote:

[..]

Dat lijkt me heel erg sterk, tegen die tijd zijn alle risicogroepen al lang en breed gevaccineerd dus dan maakt het niet meer uit.
pi_197461027
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt me helemaal afhankelijk van hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen.
Ik zie de overheid er zelfs voor aan als er 10 mensen in het ziekenhuis liggen om de maatregelen weer te verscherpen.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:39:03 #256
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197461057
twitter

_O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197461117
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

_O-

Kunnen ze anders niet nog een keer het tijdstip van de alcoholverkoop verlagen? Inderdaad een gemiste kans om je verdere trukendoos direct uit te putten door meteen een heel strenge norm in te voeren.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:42:10 #259
346939 Janneke141
pi_197461128
quote:
9s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Kunnen ze anders niet nog een keer het tijdstip van de alcoholverkoop verlagen? Inderdaad een gemiste kans om je verdere trukendoos direct uit te putten door meteen een heel strenge norm in te voeren.
Of de leeftijd voor alcoholverkoop verhogen naar 30.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:42:21 #260
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461130
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:39 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
_O_
Het werkt dus _O_
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_197461131
quote:

[..]

Ik hoop niet dat ze het daar op gaan gooien na de zomer. Zolang de ouderen en risico groepen gevaccineerd zijn moet je het als overheid gewoon aandurven om goed te versoepelen of om de versoepelingen van de zomer actief te laten. Lopen de ziekenhuizen dan nog steeds vol? Dan goed kijken wat verstandig is. Maar de maatregelen niet op willen heffen om maar op safe te spelen zou ik geen voorstander van zijn. Ik vind de lockdown prima (wel heel zwaar), maar ik accepteer het vanwege de ziekenhuizen. En de risico groepen. Als die groep gevaccineerd is wil ik dat ze op z’n minst proberen om te versoepelen. Anders ga je naar het punt toe dat het overkomt alsof je elke dood probeert te voorkomen en dat moet je niet willen. Is ons als bevolking ook niet beloofd.
pi_197461133
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel erg sterk, tegen die tijd zijn alle risicogroepen al lang en breed gevaccineerd dus dan maakt het niet meer uit.
Tegen die tijd (en daarvoor al) komen nieuwe bangmaak verhalen dat er gevaccineerden op de IC liggen en/of overlijden. "Voor de zekerheid" voeren we dan nog maar wat maatregelen in.
pi_197461148
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar dat zeggen we wel van meer dingen. Effectiviteit is niet 100%, dus dan krijg je: Ja maar, het werkt maar 90%, dus de hoeveelheid mensen kan nog steeds de zorg overspoelen.

De paniekmaatregelen die momenteel genomen worden geven me in elk geval niet veel vertrouwen daarin.
pi_197461150
Als alle risicogroepen gevaccineerd zijn moeten alle restricties verdwijnen. Dan is er geen enkele reden meer voor.
pi_197461161
G
quote:
[ twitter ]
_O_
Tijd dat de NL horeca dat ook gaat doen zodra de winkels ook weer open mogen. Alleen denk ik dat de NL overheid te eigenwijs is.
pi_197461164
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Lijkt mij een prima maatregel, of, om in lijn van de andere maatregelen te blijven, verhoog de leeftijd naar 65+.
pi_197461174
quote:
[ twitter ]
_O_
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]

_O_
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Het werkt dus _O_
Ik zie jullie wel in het topic: derde coronagolf in Italië vanwege Britse variant.
pi_197461180
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Lijkt mij een prima maatregel, of, om in lijn van de andere maatregelen te blijven, verhoog de leeftijd naar 65+.
Of je moet aantonen dat je geen alcoholist bent, waarna je alcohol mag kopen. Dan krijg je een negatieve alcoholisme test.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:45:38 #269
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197461192
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Prima idee.
(Un)masking for the greater good.
pi_197461197
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
Als alle risicogroepen gevaccineerd zijn moeten alle restricties verdwijnen. Dan is er geen enkele reden meer voor.
Alle risicogroepen vaccineren zal niet voldoende zijn.

Je moet maar eens kijken hoeveel mensen op de IC liggen die niet tot een risicogroep behoren.
pi_197461200
H
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik zie jullie wel in het topic: derde coronagolf in Italië vanwege Britse variant.
Hoe zeker ben je daar van?
pi_197461206
quote:

[..]

[..]

[..]

Soms lijken we te vergeten dat er meer is dan alleen corona.
pi_197461210
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je moet maar eens kijken hoeveel mensen op de IC liggen die niet tot een risicogroep behoren.
Hoeveel zijn dat er?
pi_197461212
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat was echter niet mijn conclusie :') dat kun je ervan maken ja als je de rest wegknipt, maar da's wel erg makkelijk en dat is, nogmaals, niet wat ik van je gewend ben.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197461220
quote:

[..]

Nou, hoeveel zijn dat er?
pi_197461225
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Hoeveel zijn dat er?
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar die cijfers, er zijn niet zoveel mensen die op de IC liggen die geen onderliggend lijden hebben.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:47:18 #277
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461230
quote:

[..]

[..]

[..]

Ja, over twee weken zeker?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_197461239
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef MoreDakka het volgende:
H
[..]

Hoe zeker ben je daar van?
Je kunt niets zeker weten in het leven.

Maar je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen bedenken dat maatregelen versoepelen tijdens het griepseizoen, net nu er meerdere besmettelijke varianten opduiken, niet bepaald slim is.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:48:40 #279
346939 Janneke141
pi_197461243
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:45 schreef Celestien het volgende:

[..]

Prima idee.
Ja, dat zat er wel in :')
pi_197461263
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je kunt niets zeker weten in het leven.

Maar je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen bedenken dat maatregelen versoepelen tijdens het griepseizoen, net nu er meerdere besmettelijke varianten opduiken, niet bepaald slim is.
Je moet er wel onderbouwing voor geven en dat blijft maar achterwege bij je. Vandaar dat ik door blijf vragen, ik ben oprecht benieuwd waarom je zo bereid bent om op een heuvel te sterven voor de Britse variant.
pi_197461293
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nou, hoeveel zijn dat er?
Ja, daarom moet je maar een kijkje nemen.

In de eerste golf was in ieder geval de meerderheid onder de 50 jaar.

https://www.demorgen.be/n(...)an-50-jaar~bf924f31/
pi_197461297
quote:

[..]

Dat is volgens mij een kleine minderheid. Die groep is vaak ook sneller weer weg uit het ziekenhuis. Er ontstaat dan vanzelf veel meer ruimte.
pi_197461302
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je moet er wel onderbouwing voor geven en dat blijft maar achterwege bij je. Vandaar dat ik door blijf vragen, ik ben oprecht benieuwd waarom je zo bereid bent om op een heuvel te sterven voor de Britse variant.
Wat bedoel je nou steeds met op een heuvel te sterven?
pi_197461311
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat was op 14 maart, niet op het hoogtepunt van de eerste golf.
pi_197461325
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou steeds met op een heuvel te sterven?
Het is een anglicisme :)

https://en.wiktionary.org/wiki/hill_to_die_on
pi_197461339
quote:
Taalkundig erg lelijk en inhoudelijk incorrect dus.
pi_197461356
quote:

[..]

Dat was het in het begin van de "er komt een alles vernietigend virus deze kant op die van 0-100+ ziek/dood maakt" campagne in maart. Beetje zoals de Britse "extinction" versie waar ze nu mee komen.
pi_197461382
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:55 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat was het in het begin van de "er komt een alles vernietigend virus deze kant op die van 0-100+ ziek/dood maakt" campagne in maart.
Wie voerden die campagne dan?
  zondag 17 januari 2021 @ 11:57:20 #289
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197461400
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, dat zat er wel in :')
Ik ben niet helemaal objectief, hoor ;)
(Un)masking for the greater good.
  zondag 17 januari 2021 @ 11:57:28 #290
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461404
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:55 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat was het in het begin van de "er komt een alles vernietigend virus deze kant op die van 0-100+ ziek/dood maakt" campagne in maart. Beetje zoals de Britse "extinction" versie waar ze nu mee komen.
Ik kan me ook nog verhalen van Belgische longartsen herinneren over verschrikkelijke beelden van de longen van gezonde, jonge mensen.
Longen die helemaal onder het littekenweefsel zaten etc.

Wat is daar mee gebeurd eigenlijk? Vooralsnog lijkt het erop dat bijna niemand in die categorie blijvend letsel overhoudt aan corona.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_197461406
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja wie niet, corona zou dood en verderf gaan zaaien. Gebaseerd op Chinezen die op straat dood neervielen.
pi_197461414
quote:

[..]

Lees je eigen bron eens verder...:
quote:
Ook Frankrijk gaat dus op slot, nu er in totaal 4.500 besmettingen met het coronavirus zijn. Opmerkelijk: van de 300 ernstige gevallen op de intensive care, is meer dan 50 percent jonger dan 50 jaar. Ook in Nederland, waar er ongeveer 50 patiënten op intensieve liggen, is meer dan de helft jonger dan 50.
van de 50 op de IC was de helft jonger dan 50 op dat moment en dat ging over 14 maart. Aangezien het vooral begonnen was bij carnaval en wintersport, waar over het algemeen mensen die wat jonger zijn aan deelnemen is het dus ook logisch.

Dit is de verdeling op dit moment, van stichting-nice:

Sinds maart tot en met nu dus zo rond de 1100 mensen die onder de 55 zijn. We zitten nu zo'n 300 dagen in deze situatie, dus dat zijn er nog geen 4 per dag.

Wat je ook ziet is dat de groep 70+ met afstand het meest vertegenwoordigd is op de IC.

Oftewel, als de risicogroepen (waar 70+ onder valt) gevaccineerd is zal die druk niet zijn zoals je zegt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 11:59:43 ]
pi_197461421
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik kan me ook nog verhalen van Belgische longartsen herinneren over verschrikkelijke beelden van de longen van gezonde, jonge mensen.

Wat is daar mee gebeurd eigenlijk? Vooralsnog lijkt het erop dat bijna niemand in die categorie blijvend letsel overhoudt aan corona.
Het zijn uitzonderingen inderdaad. Wel hele vervelende, je zou maar op jonge leeftijd zoveel longschade oplopen en er de rest van je leven mee moeten doen ;(
pi_197461425
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nou, artsen zien de situatie pas als het mis is. Dus het lijkt me niet bepaald verkeerd, vanuit hun oogpunt dan.
pi_197461430
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Toen was ook nog helemaal niet duidelijk hoeveel mensen nou echt besmet raakten etc. Toen dachten ze nog dat het een moritaliteitsratio had van zo'n 3-4%
  Moderator zondag 17 januari 2021 @ 11:58:57 #296
5428 crew  miss_sly
pi_197461433
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
Als de ziekenhuizen tgv het vaccineren voldoende capaciteit overhouden voor alle zorg, inclusief de covid-patienten die je alsnog krijgt, kunnen de restricties verdwijnen, imo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197461434
Hoe betrouwbaar zijn die commerciële sneltests en hoe vind ik een goede? Ik moet morgenochtend naar de tandarts, maar nu heb ik opeens keelpijn en een lichte kriebelhoest. Totaal geen zin om het te verzetten, dus misschien heb ik er wel die 70 euro voor over. :/
pi_197461469
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als de ziekenhuizen tgv het vaccineren voldoende capaciteit overhouden voor alle zorg, inclusief de covid-patienten die je alsnog krijgt, kunnen de restricties verdwijnen, imo.
Nee, want dan krijg je de situatie zoals nu waarin angst en onvolledige informatie de dienst uitmaakt. Risicogroepen gevaccineerd = geen restricties meer. Mochten de ziekenhuizen dan alsnog weer vollopen dan kunnen er dan altijd nog weer maatregelen genomen worden (die kans is bijna 0).
  zondag 17 januari 2021 @ 12:00:41 #299
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197461470
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het zijn uitzonderingen inderdaad. Wel hele vervelende, je zou maar op jonge leeftijd zoveel longschade oplopen en er de rest van je leven mee moeten doen ;(
Ja precies, maar in het begin was dat groot in het nieuws, weet nog dat veel leeftijdgenoten (30-40) zich daar echt zorgen om maakten.

Dat gevoel is echt helemaal weg op het moment. Komen dat soort verhalen echt zo weinig voor of wordt er gewoon niet over bericht?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_197461473
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:58 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn die commerciële sneltests en hoe vind ik een goede? Ik moet morgenochtend naar de tandarts, maar nu heb ik opeens keelpijn en een lichte kriebelhoest. Totaal geen zin om het te verzetten, dus misschien heb ik er wel die 70 euro voor over. :/
Test bij GGD doen en thuisblijven tot je uitslag hebt en verzetten lijkt mij het beste?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')