abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197320362

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patinten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
blablablabla
pi_197320372
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat kan zo omslaan. Moet je ze in Amerika maar eens vragen. En eerlijk? Ik wantrouw die onderzoeken een beetje, ik heb het idee dat er A toch wel een verschil zit tussen wat men daar zegt en wat men doet. En B dat er sociaal wenselijk geantwoord wordt.

Daarnaast wordt vaak gedaan alsof het alles of niets is “steunt u de coronamaatregelen?”. Dan is mijn antwoord ook ja. Maar op delen van het beleid heb ik best stevige kritiek.

Nog los van economische tegenslag die gaat komen en vliegwieleffecten die je gaat krijgen.

Maar ik roep ook niet de revolutie uit. Maar het gaat wel schuren.
Dat kan omslaan ja, maar op welk punt? Elke maand word er wel geroepen dat de bevolking het nu wel echt beu zal gaan zijn.

En ik ben het met je eens dat veel mensen het sociaal wenselijke antwoord geven. Die kans bestaat in ieder geval. Maar zo lang ze niet werkelijk aangevend hoe ze zich voelen veranderd er natuurlijk nooit wat. Dat is een beetje het kromme momenteel. Veel mensen zijn bang om aan te geven dat ze veel kritiek hebben, want ze willen niet de standaard verwijten om de oren krijgen. Voor velen is er gewoon geen middenweg inderdaad; je bent voor of tegen. Je bent een trouwe aanhanger die alles pikt of een wappie die z’n oma wil opofferen. Dus dan maar het sociaal wenselijke antwoord geven. Dan veranderd er alleen niks.

Al blijf ik er ook bij dat er best een groot deel is die oprecht denken dat ze het goed doen omdat ze niet alle info binnen krijgen. Mensen in mijn omgeving (naast m’n eigen huishouden dan) snappen niet dat ik commentaar uit richting Hugo. Of het algemene beleid. Die denken oprecht dat elk besluit dat genomen word terecht is.
pi_197320381
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef Pvt.Webster het volgende:
Vandaag meer info over lockdown? Zal vast iets uitlekken toch? :)
Dat lijkt me sterk. Tijdens het Catshuisoverleg worden volgens mij geen officile beslissingen genomen. Dat doen ze morgen pas.

En het is ook niet dat er nu radicale beslissingen genomen moeten worden die sappig zijn om te lekken of waarbij ze willen kijken 'hoe het valt'.
pi_197320386
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:19 schreef MoreDakka het volgende: [..] Als je oom agent nodig hebt om jezelf binnen de deur te houden is dat niet het probleem van de maatschappij. En ja, dit is een volledige lockdown.
Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:23:27 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197320389
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zou wel het ultieme kleur bekennen zijn van een VVD-kabinet. Maar zelfs zij zullen niet zo dom zijn lijkt me. ;)
Dat was in maart/april/mei ook zo.

Sterker nog, het tertiair onderwijs is sinds maart niet meer normaal geopend geweest terwijl in de zomer zo'n beetje alle commercile branches mochten draaien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197320410
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.
Omdat het mag betekent niet dat je het moet doen. Dat is mijn punt.
pi_197320412
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is vooral triest dat je gedwongen wordt om die keuze te maken.
Precies, en dat Fred dan even komt zeggen dat je dan maar minder moet gaan werken of tegen je werkgever zeggen dat je er overdag "even niet bent".
pi_197320416
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:16 schreef JosMert het volgende: ‘Plek van lichaamsvet bepaalt risico van overgewicht bij Covid’ Bron: https://sittard-geleen.ni(...)ergewicht-bij-covid/ Gek toch dat we geen enkele maatregel hebben getroffen om deze groep te verkleinen. Sterker nog, we verbieden sport en zeggen dat mensen thuis moeten blijven. Bewegen is schijnbaar niet goed om buikvet te verminderen.
Dit is een probleem dat je niet in zo'n korte tijd oplost. En de groep die het hier betreft zijn voor een overgroot deel ook niet degene die getroffen worden door het dicht zijn van de sportscholen. En fietsen, lopen, thuis trainen - kan allemaal prima.

Dit overigens van iemand die de sportschool enorm mist, maar dit argument is gewoon kul.
pi_197320423
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sterker nog, het tertiair onderwijs is sinds maart niet meer normaal geopend geweest terwijl in de zomer zo'n beetje alle commercile branches mochten draaien.
Dat is eigen keus. Winkels konden ook maar beperkte capaciteit kwijt. Universiteiten hadden er ook voor kunnen kiezen om alle klassen op 30% te laten draaien, i.p.v. 30% van de cursussen op de campus.

En het onderwijs werd gesloten onder druk van de maatschappij, h.
pi_197320438
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
Daarnaast wordt vaak gedaan alsof het alles of niets is “steunt u de coronamaatregelen?”. Dan is mijn antwoord ook ja. Maar op delen van het beleid heb ik best stevige kritiek.

Wel ironisch dat je afgeeft op zogezegd te zwart-wit onderzoek door dat onderzoek veel te zwart-wit af te schetsen. ;)
pi_197320445
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef Fred het volgende:

[..]

Die staat dan vr de winkels ;)
Nou en?

Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken. Voor je 600.000 mensen de WW in schopt moet je dat wel onderzoeken.

Het is toch frappant dat de winkels tijdens de eerste golf gewoon probleemloos open bleven. De scholen daarentegen waren toen gesloten. Toeval?
blablablabla
  zondag 10 januari 2021 @ 11:26:49 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197320449
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef Wirelessmouse het volgende:
Precies, en dat Fred dan even komt zeggen dat je dan maar minder moet gaan werken of tegen je werkgever zeggen dat je er overdag "even niet bent".
Zeker, zowel de werkgever als de werknemer worden met deze situatie geconfronteerd, dan is het wel heel makkelijk om te zeggen dat het allemaal de verantwoordelijkheid is van de werknemer om het maar op te lossen.
So we just called him Fred
pi_197320453
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?
pi_197320463
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat kan omslaan ja, maar op welk punt? Elke maand word er wel geroepen dat de bevolking het nu wel echt beu zal gaan zijn.

En ik ben het met je eens dat veel mensen het sociaal wenselijke antwoord geven. Die kans bestaat in ieder geval. Maar zo lang ze niet werkelijk aangevend hoe ze zich voelen veranderd er natuurlijk nooit wat. Dat is een beetje het kromme momenteel. Veel mensen zijn bang om aan te geven dat ze veel kritiek hebben, want ze willen niet de standaard verwijten om de oren krijgen. Voor velen is er gewoon geen middenweg inderdaad; je bent voor of tegen. Je bent een trouwe aanhanger die alles pikt of een wappie die z’n oma wil opofferen. Dus dan maar het sociaal wenselijke antwoord geven. Dan veranderd er alleen niks.

Al blijf ik er ook bij dat er best een groot deel is die oprecht denken dat ze het goed doen omdat ze niet alle info binnen krijgen. Mensen in mijn omgeving (naast m’n eigen huishouden dan) snappen niet dat ik commentaar uit richting Hugo. Of het algemene beleid. Die denken oprecht dat elk besluit dat genomen word terecht is.
Dat ligt vooral aan de vraagstelling. Maand of 2 terug was dat onderzoek dat 70% ofzo bereid was meer voordelen te hebben na vaccinatie.

De vraagstelling was dusdanig dat als je het ermee eens was er 500 mensen dood gingen, als je het er niet mee eens was 2000. Dus eigenlijk zeggen ze dan: Als je het er niet mee eens bent heb je 1500 doden op je geweten.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:27:33 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197320467
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:25 schreef DireStraits7 het volgende:
Dat is eigen keus.
Nou, nee.

En je snapt zelf ook wel het verschil in gevolg voor een winkel die minder klanten tegelijk mag ontvangen (waar overigens nauwelijks werk van werd gemaakt, maar goed) en de directe gevolgen die de beperking van het aantal mensen in een universiteit heeft voor de voortgang van het onderwijs. Je kunt keuzes maken in wie je les geeft, maar dat je je studenten geen normaal lesprogramma kan geven spreekt toch wel redelijk voor zich volgens mij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197320472
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:19 schreef opreis het volgende:

[..]

De basis is nog steeds dat het virus zich alleen kan verspreiden door contact tussen mensen. Dus in principe hoe strenger de maatregelen des te minder contact.
Ik hoop ook dat je het verschil ziet tussen een opgelegde maatregel en een nageleefde maatregel. De maatregelen hebben een effect op het moment dat ze worden nageleefd en dat is het probleem nu vaak. Daarom zou ik nu ook liever opteren voor een hardere lockdown, die in mijn ogen makkelijker te hanteren is. -> heel cru, iedereen op straat is fout, dan dit halfbakken gedoe waar de helft zich niet aanhoudt en dus weinig effect opleverd.
Nogmaals, niets aan de huidige situatie is halfbakken. Verder heb ik je net ook al uitgelegd dat dikgedrukte niet zo simpel is als je stelt. Het is volledig onvoorspelbaar wanneer dat principe in de praktijk opgaat en wanneer niet, al helemaal voor een leek als jij. Ik weet het ook niet, en als we even kijken naar de tijdlijn tot nu toe dan is er heel veel bewijs dat naarmate de maatregelen strenger worden de naleving juist vaak minder wordt.

quote:
Het is ook een optie dat zonder de maatregel dat lijntje harder had gestegen bijvoorbeeld.
Dan moet je daar bewijs voor aanleveren. Anders kun je die conclusie niet trekken.
pi_197320475
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Elan het volgende:
Het is toch frappant dat de winkels tijdens de eerste golf gewoon probleemloos open bleven. De scholen daarentegen waren toen gesloten. Toeval?
Scholen werden gesloten omdat leraren en ouders in opstand kwamen.
pi_197320482
quote:

[..]

Nou en?

Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken. Voor je 600.000 mensen de WW in schopt moet je dat wel onderzoeken.

Waarom waren die scholen ook weer dicht? Omdat scholen en roeptoeterclubs opriepen om scholen te sluiten, niet het kabinet of OMT. Die vonden het geen goed idee.
pi_197320493
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zal best, het hoe en waarom is niet zo relevant voor de discussie.
blablablabla
  zondag 10 januari 2021 @ 11:29:18 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197320499
quote:
Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken.
Hoe kort is "kort" bij jou? Tijdens black friday zag ik de wachttijd voor sommige winkels oplopen tot een uur of meer.

(Voor de volledigheid: nee, ik stond er niet tussen, ik woon met uitzicht op winkelstraten)
pi_197320512
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat het mag betekent niet dat je het moet doen. Dat is mijn punt.
Ja, doei. Ik houd me gewoon aan de regels. Je kan niet maandenlang je familie/vrienden niet bezoeken. (2 weken zou ik ook verschrikkelijk vinden, maar als dat zou helpen daarna sneller te versoepelen zou ik het er wel voor over hebben).
pi_197320520
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat is heel relevant. Scholen werden gesloten uit maatschappelijke druk, niet vanuit een groot risico op virusverspreiding.
pi_197320522
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Elan het volgende:

[..]

:? Dat is toch juist precies waar het om gaat? De scholen waren in maart gesloten om redenen die niets te maken hadden met eventuele kennis over verspreiding van het virus.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:30:30 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197320524
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:
Ergens wel ironisch dat diezelfde ouders nu steen en been klagen dat de scholen dicht zijn.
pi_197320532
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?
Dat hij (en daarnaast velen anderen) het doet, en mag doen maakt dit geen harde lockdown.
pi_197320537
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
En je snapt zelf ook wel het verschil in gevolg voor een winkel die minder klanten tegelijk mag ontvangen (waar overigens nauwelijks werk van werd gemaakt, maar goed) en de directe gevolgen die de beperking van het aantal mensen in een universiteit heeft voor de voortgang van het onderwijs.
Dat is irrelevant voor je argument. De basis bij beide sectoren (los van de impact) is dat je X aantal mensen per Y m kwijt kunt. Hoe je dat verdeelt is aan de sector zelf.
pi_197320542
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Fred het volgende:

[..]

Hoe kort is "kort" bij jou? Tijdens black friday zag ik de wachttijd voor sommige winkels oplopen tot een uur of meer.

(Voor de volledigheid: nee, ik stond er niet tussen, ik woon met uitzicht op winkelstraten)
Dan sta je dus buiten in een rij op anderhalve meter van elkaar te wachten. Is dat met de huidige kennis van het virus iets om je zorgen over te maken?
blablablabla
pi_197320567
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef Fred het volgende:

[..]

Ergens wel ironisch dat diezelfde ouders nu steen en been klagen dat de scholen dicht zijn.
Volgens mij is het onderwijs (inclusief de ouders) vooral erg verdeeld over de vraag of de scholen wel of niet (volledig) open moeten.
pi_197320571
quote:

[..]

Luister, ik houd me aan alle maatregelen. Ik wil ook wel graag mijn baan houden.

En ja, ik bezoek wel vrienden en familie. Hierbij houd ik wel echt die 1,5 meter in acht.
Ga niet tegen mij praten dat dat onverantwoord is terwijl er tegelijkertijd allemaal mensen feestjes vieren waardoor we nog langer in deze shit zitten.

Nogmaals, bepaald dan gewoon bezoek op 0. Paar weken volledige lockdown. Als daarna sneller versoepeld wordt ben ik voor.
pi_197320579
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, doei. Ik houd me gewoon aan de regels. Je kan niet maandenlang je familie/vrienden niet bezoeken. (2 weken zou ik ook verschrikkelijk vinden, maar als dat zou helpen daarna sneller te versoepelen zou ik het er wel voor over hebben).
Jij weet als ieder ander dat wanneer je 0 contact hebt met andere mensen het virus niet kn verspreiden. Dat het in geen enkel geval kan is een ander verhaal maar dat betekent nog niet dat je elke dag/week bij iemand op bezoek moet. Dus ja, thuis blijven kan ervoor zorgen dat er versoepeld kan worden.
pi_197320583
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat een egoistische rotzooi dit zeg. Jij kunt toch ook gewoon je familie/vrienden wat minder bezoeken, waarom moet een ander dan weer ng meer opofferen? Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.
pi_197320601
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef trustychords het volgende:

[..]

Dit is een probleem dat je niet in zo'n korte tijd oplost. En de groep die het hier betreft zijn voor een overgroot deel ook niet degene die getroffen worden door het dicht zijn van de sportscholen. En fietsen, lopen, thuis trainen - kan allemaal prima.

Dit overigens van iemand die de sportschool enorm mist, maar dit argument is gewoon kul.
Ja je kan ook je eigen brood bakken en je eigen groente kweken. Ik kan ook een kip jatten van de boerderij en die zelf slachten. Als het zo makkelijk was dan had niet half volwassen Nederland overgewicht. Maar ja jij hebt het geheime recept. Gewoon hardlopen en dan val je af. :')
pi_197320604
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nogmaals, niets aan de huidige situatie is halfbakken. Verder heb ik je net ook al uitgelegd dat dikgedrukte niet zo simpel is als je stelt. Het is volledig onvoorspelbaar wanneer dat principe in de praktijk opgaat en wanneer niet, al helemaal voor een leek als jij. Ik weet het ook niet, en als we even kijken naar de tijdlijn tot nu toe dan is er heel veel bewijs dat naarmate de maatregelen strenger worden de naleving juist vaak minder wordt.
[..]

Dan moet je daar bewijs voor aanleveren. Anders kun je die conclusie niet trekken.
Volgens mij leven wij in een andere werkelijkheid/waarheid want ik deel/erken wat jij zegt totaal niet. Ik ga daarom ook gewoon stoppen met op jou regeren want het heeft blijkbaar geen zin.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:34:17 #34
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197320610
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 09:19 schreef byah het volgende:

[..]

Ik zie de leraren alweer op het Malieveld staan, onze vakanties!! hurdurdur :')
En terecht. Hebben ze volgens hun CAO gewoon recht op. Zou jij toch ook doen als men gaat tornen aan je arbeidsvoorwaarden?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_197320613
quote:

[..]

Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze niemand meer gaan zien? Laten we niet doen alsof dit ebola is waarbij een besmetting je doodvonnis betekent.
pi_197320614
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef opreis het volgende:

[..]

Dat hij (en daarnaast velen anderen) het doet, en mag doen maakt dit geen harde lockdown.
Het is volgens jou pas een harde lockdown als we deuren dicht gaan lassen en militairen op straat iedereen aanhouden?
pi_197320615
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Jij weet als ieder ander dat wanneer je 0 contact hebt met andere mensen het virus niet kn verspreiden. Dat het in geen enkel geval kan is een ander verhaal maar dat betekent nog niet dat je elke dag/week bij iemand op bezoek moet. Dus ja, thuis blijven kan ervoor zorgen dat er versoepeld kan worden.
Dat snap ik. Dat kan een paar weken, niet maandenlang.
pi_197320637
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is heel relevant. Scholen werden gesloten uit maatschappelijke druk, niet vanuit een groot risico op virusverspreiding.
Toen was er ook amper nog wat bekend en dacht men dat kinderen amper besmettelijk waren. Frappant dat leraren toen wel in verzet kwamen en nu bekend is dat ze wel degelijk een rol spelen ze dat niet doen.
blablablabla
pi_197320638
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef opreis het volgende:

[..]

Volgens mij leven wij in een andere werkelijkheid/waarheid want ik deel/erken wat jij zegt totaal niet. Ik ga daarom ook gewoon stoppen met op jou regeren want het heeft blijkbaar geen zin.
Tja, ik kan er ook weinig aan doen dat je argumenten zo makkelijk door te prikken zijn.
pi_197320642
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Wat een egoistische rotzooi dit zeg. Jij kunt toch ook gewoon je familie/vrienden wat minder bezoeken, waarom moet een ander dan weer ng meer opofferen? Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.
Ah, dus het feit dat het kan n mag, netjes volgens de afspraken van meneer Rutte, maakt dus dat dit gn volledige lockdown is. Fijn dat we het daar over eens zijn. 👍
pi_197320645
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 00:48 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Tsja zo kun je alles kapot redeneren. Cijfers wijzen uit dat de UK variant amper voor komt en van de ZA variant is ook slechts n besmetting vastgesteld. Dat tegenover dagelijks duizenden gewone besmettingen.
Ze hebben de school waar ze in eerste instantie 1 besmetting met de UK variant ontdekten door een steekproef wat beter onderzocht en hadden er later al 30 gevonden met de nieuwe variant.

Ik krijg weer een flashback naar februari afgelopen jaar toen we ook zo dachten.
er zijn honderden vluchten en ferry's per dag het land binnen gekomen met een matig quarantaine beleid.
de VK variant is gewoon al redelijk verspreid in nederland.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197320662
quote:
Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.
Maar willen we dat ook daadwerkelijk? In ieder geval: tegen welke prijs?

Een hypothetisch voorbeeld:
- Liever 8 weken lockdown waarbij je in principe iedere dag een vriend kunt bezoeken of vier weken lockdown waarbij je iedere avond gedwongen (alleen?) thuis moet blijven?

Ik zou echt liever dat eerste hebben.
pi_197320676
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:35 schreef Elan het volgende:

[..]

Toen was er ook amper nog wat bekend en dacht men dat kinderen amper besmettelijk waren. Frappant dat leraren toen wel in verzet kwamen en nu bekend is dat ze wel degelijk een rol spelen ze dat niet doen.
Omdat inmiddels bewezen is dat basisschoolkinderen amper besmettelijk zijn. Die nieuwe variant kan daar een uitzondering op zijn.
pi_197320677
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

hoezo kan dat niet ??? op de noodzakelijk dingen na dan.
het is niet leuk maar het kan wel.
pi_197320686
quote:

[..]

Is zo’n reactie nou echt nodig? Er is een reden dat bepaalde dingen nog mogen. Dat hij daar gebruik van maakt (samen met een meerderheid, laten we eerlijk zijn - bijna niemand houd het vol om maandenlang bij niemand op bezoek te gaan) kan je hem moeilijk kwalijk nemen. Dat shamen (niet enkel van jou af) mag ook wel eens stoppen. Hij zegt ook nergens dat anderen ook niet binnen de regels mogen afspreken; hij heeft het over feestjes ed (buiten de regels dus).
pi_197320688
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is volgens jou pas een harde lockdown als we deuren dicht gaan lassen en militairen op straat iedereen aanhouden?
Nee, als mensen elkaar niet mogen bezoeken en mensen ook niet naar hun werkdagen (echt essentile functies uitgezonderd) Gaat niet gebeuren, dat weet kimono wel. Maar ik ben er van overtuigd dat dat echt wel zou schelen in de cijfers.

Denk je dat er bijvoorbeeld bij een restaurant als mcdonalds ook niemand op de werkvloer besmet raakt? Afstand houden daar is wel erg lastig h.
pi_197320718
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:35 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ah, dus het feit dat het kan n mag, netjes volgens de afspraken van meneer Rutte, maakt dus dat dit gn volledige lockdown is. Fijn dat we het daar over eens zijn. 👍
Welk land buiten China had je wel een volledige lockdown dan? Als we toch gaan woordjesneuken.?
pi_197320720
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:38 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Is zo’n reactie nou echt nodig? Er is een reden dat bepaalde dingen nog mogen. Dat hij daar gebruik van maakt (samen met een meerderheid, laten we eerlijk zijn - bijna niemand houd het vol om maandenlang bij niemand op bezoek te gaan) kan je hem moeilijk kwalijk nemen. Dat shamen (niet enkel van jou af) mag ook wel eens stoppen. Hij zegt ook nergens dat anderen ook niet binnen de regels mogen afspreken; hij heeft het over feestjes ed (buiten de regels dus).
Het gaat me niet er om of hij zich aan de regels houdt of niet. Het gaat er om dat hij een argument maakt om anderen ng meer vrijheid te ontnemen. Dat rijmt niet met zijn eigen gedrag.
pi_197320733
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:35 schreef Elan het volgende:

[..]

In maart was de directe oorzaak een onhandige uitspraak van een artsenfederatie (en eigenlijk nog slechts van twee bezoekers op een webinar). Inmiddels is ook wel duidelijk dat schoolsluiting echt een hele negatieve impact heeft op leerlingen (en op ouders).
pi_197320736
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef CR7 het volgende:

[..]

Ja je kan ook je eigen brood bakken en je eigen groente kweken. Ik kan ook een kip jatten van de boerderij en die zelf slachten. Als het zo makkelijk was dan had niet half volwassen Nederland overgewicht. Maar ja jij hebt het geheime recept. Gewoon hardlopen en dan val je af. :')
Ik reageer op het stukje 'dat ook nog de sportscholen dicht zijn'. Dat is echt niet de basis van het probleem. En meer aandacht voor leefstijl in het geheel lijkt me een uitstekend idee. Maar nu klagen dat daar te weinig aan gedaan wordt tijdens de pandemie is een beetje flauw. Daar ga je op zo'n termijn gewoon geen significant verschil mee maken.
pi_197320739
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:38 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, als mensen elkaar niet mogen bezoeken en mensen ook niet naar hun werkdagen (echt essentile functies uitgezonderd)
Dat is dus precies wat ik zeg. Om dat te handhaven moet je dus mensen letterlijk opsluiten.

En laten we niet vergeten dat ook landen als Duitsland, Belgi en Frankrijk niet voor die aanpak kiezen.
pi_197320744
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze niemand meer gaan zien? Laten we niet doen alsof dit ebola is waarbij een besmetting je doodvonnis betekent.
Ik ben het helemaal met je eens. Ging mij er om dat er hier mensen zijn die alles niet streng genoeg vinden en er meer regels moeten komen.

En als er dan regels komen gaat Hamzoef de grenzen opzoeken wat nog wel kan maar niet verboden is (40+ uur onnodig op kantoor zitten en dan zeggen "ja het is toch niet verboden").
pi_197320754
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Helemaal prima maar dan ook de consequenties accepteren.

Ik zeg er eerlijkheidshalve wel even bij dat ik blij ben met deze halve lockdown. Tot maart zie ik het toch wel duren.
pi_197320755
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het gaat me niet er om of hij zich aan de regels houdt of niet. Het gaat er om dat hij een argument maakt om anderen ng meer vrijheid te ontnemen. Dat rijmt niet met zijn eigen gedrag.
Die vrijheden zijn anderen al kwijt. Feestjes mogen nu al niet. Dat hij daar commentaar op heeft is dus gewoon terecht.

En hij heeft ook gewoon gelijk dat die niet een volledige lockdown is. Maar die definitie zal voor iedereen anders zijn.
pi_197320758
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:39 schreef CR7 het volgende:

[..]

Welk land buiten China had je wel een volledige lockdown dan? Als we toch gaan woordjesneuken.?
Dat was mijn hele punt. Dank voor het bevestigen.
pi_197320790
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar willen we dat ook daadwerkelijk? In ieder geval: tegen welke prijs?

Een hypothetisch voorbeeld:
- Liever 8 weken lockdown waarbij je in principe iedere dag een vriend kunt bezoeken of vier weken lockdown waarbij je iedere avond gedwongen (alleen?) thuis moet blijven?

Ik zou echt liever dat eerste hebben.
Mijn voornaamste argument is dat die vier weken nooit vier weken zullen zijn, of dat er wel versoepeld wordt maar meteen daarna weer aan de rem getrokken moet worden omdat blijkt dat dat te vroeg was. Die situaties zijn in de wereld en Europa al een aantal keren voorgekomen.
pi_197320794
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
En hij heeft ook gewoon gelijk dat die niet een volledige lockdown is. Maar die definitie zal voor iedereen anders zijn.
Het wordt wel een heel semantische discussie zo, maar de basis van het huidige pakket is dat alleen het strikt noodzakelijke open is. De mate van handhaving lijkt me geen criterium voor de vraag of iets een lockdown is of niet.
pi_197320806
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens. Ging mij er om dat er hier mensen zijn die alles niet streng genoeg vinden en er meer regels moeten komen.

En als er dan regels komen gaat Hamzoef de grenzen opzoeken wat nog wel kan maar niet verboden is (40+ uur onnodig op kantoor zitten en dan zeggen "ja het is toch niet verboden").
Grenzen opzoeken? Wordt van mij verwacht door mijn werkgever, wil graag mijn baan behouden. En ik moet toegeven dat ik het ook wel fijn vind dagelijks collega’s te zien, omdat ik thuis anders ook wel wat zou vereenzamen misschien. Maar indien het vanuit werkgever gewenst zou zijn, zou ik gewoon thuis willen werken. Ik ben risicogroep, dus ik zoek het niet voor mijn lol op, snap je?
pi_197320811
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Zelfs Spanje of Australi hadden geen 'volledige lockdown'?
pi_197320827
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Mijn voornaamste argument is dat die vier weken nooit vier weken zullen zijn, of dat er wel versoepeld wordt maar meteen daarna weer aan de rem getrokken moet worden omdat blijkt dat dat te vroeg was.
Aannames...
pi_197320849
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Mijn voornaamste argument is dat die vier weken nooit vier weken zullen zijn, of dat er wel versoepeld wordt maar meteen daarna weer aan de rem getrokken moet worden omdat blijkt dat dat te vroeg was. Die situaties zijn in de wereld en Europa al een aantal keren voorgekomen.
In het voorjaar ging het hier toch vrij rap. De daling. Kan deels met het weer te maken hebben gehad, maar iedereen nam het wat serieuzer. En je zag hoe snel het toen ging. Als er vervolgens betere BCO was geweest hadden we het nog wat langer volgehouden. Zo’n lockdown werkt prima en het kan snel gaan; mits de bevolking het serieus neemt, mits het op tijd gebeurd (deze lockdown was veel te laat), en mits ze het daarna aankunnen met bco.
pi_197320855
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:37 schreef Predator40 het volgende:

[..]

hoezo kan dat niet ??? op de noodzakelijk dingen na dan.
het is niet leuk maar het kan wel.
Omdat je dan volgend jaar de zorg ook niet meer kunt betalen, omdat er meer dan een miljoen mensen in de WW bijgekomen zijn.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:47:34 #63
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197320871
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Die vrijheden zijn anderen al kwijt. Feestjes mogen nu al niet. Dat hij daar commentaar op heeft is dus gewoon terecht.

Wel behoorlijk hypocriet in zijn geval.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_197320873
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:40 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In maart was de directe oorzaak een onhandige uitspraak van een artsenfederatie (en eigenlijk nog slechts van twee bezoekers op een webinar). Inmiddels is ook wel duidelijk dat schoolsluiting echt een hele negatieve impact heeft op leerlingen (en op ouders).
Dat zal wel maar als juist in het onderwijs grote problemen in de virustransmissie liggen zal je er toch iets mee moeten. Langdurige sluiting is dan gewoon onvermijdelijk.

Wil toch niet zeggen dat je daarnaast ook de rest van het land plat moet gooien zonder bewijs te hebben dat daar problemen liggen? Ik noem het sluiten van bibliotheken bijvoorbeeld, als ultieme symboolmaatregel.
blablablabla
pi_197320881
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Aannames...
Voor Nederland is dat inderdaad een aanname, maar de korte en heftige lockdown in Australi heeft meer dan 100 dagen geduurd in een aantal deelgebieden. Waren ze inmiddels niet weer in lockdown trouwens?
pi_197320891
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Grenzen opzoeken? Wordt van mij verwacht door mijn werkgever, wil graag mijn baan behouden. En ik moet toegeven dat ik het ook wel fijn vind dagelijks collega’s te zien, omdat ik thuis anders ook wel wat zou vereenzamen misschien. Maar indien het vanuit werkgever gewenst zou zijn, zou ik gewoon thuis willen werken. Ik ben risicogroep, dus ik zoek het niet voor mijn lol op, snap je?
Ja jij houdt je niet aan de regels want "je wil je baan behouden". Persoon x houdt zich niet aan de regels want die wil niet eenzaam thuis zitten, persoon y houdt zich niet aan de regels want die vindt corona onzin en persoon z houdt zich niet aan de regels want "insert random reden".

Oftwel iedereen heeft wel een reden om zich niet aan de regels te houden, jij hebt blijkbaar voor jezelf bepaald dat je baan behouden wel een goede reden is om de grenzen van de regels op te zoeken. Andere mensen vinden menselijk contact op een feestje belangrijk genoeg om de regels aan de kant te zetten. Wie bepaalt wat er een goede reden is om het niet zo nauw te nemen met de regels?
pi_197320893
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Heel makkelijk. Je hebt helemaal geen gelijk. Dit zegt alleen maar dat de term lockdown aan inflatie onderhevig is. Het is geen 2e wereldoorlog. Mensen zijn socialer geworden en de impact is net zo hard als toen. Maar ja op Wikipedia lees jij natuurlijk wat anders.
pi_197320897
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat zal wel maar als juist in het onderwijs grote problemen in de virustransmissie liggen zal je er toch iets mee moeten. Langdurige sluiting is dan gewoon onvermijdelijk.
Voor de basisschool is de transmissie zeer laag dus die kan gewoon open. Bij middelbare scholen zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar langdurige sluiting.
pi_197320901
quote:

[..]

Wil toch niet zeggen dat je daarnaast ook de rest van het land plat moet gooien zonder bewijs te hebben dat daar problemen liggen? Ik noem het sluiten van bibliotheken bijvoorbeeld, als ultieme symboolmaatregel.
Of bijvoorbeeld religieuze bijeenkomsten maar eens gaan verbieden.
pi_197320907
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is een beetje jammer dat je hier geshamed mag worden. Helemaal terecht als je daadwerkelijk regels zou overtreden (al vind ik het zelfs dan irritant worden om die mensen maar aan te vallen - vaak enkel omdat je jezelf dan een schouderklopje kan geven - dat je het zelf wel goed doet), maar zolang je binnen de regels blijft is er helemaal niks mis mee. Helemaal als je te maken hebt met externe factoren zoals een baas. Jammer dat je je moet verdedigen hier.
pi_197320911
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Voor Nederland is dat inderdaad een aanname, maar de korte en heftige lockdown in Australi heeft meer dan 100 dagen geduurd in een aantal deelgebieden. Waren ze inmiddels niet weer in lockdown trouwens?
Kampen ze in Australi met een uitgeputte zorgsector en kinderen met leerachterstanden?
pi_197320917
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Wel behoorlijk hypocriet in zijn geval.
Nee hoor. Feestjes mogen niet. 1 of 2 personen op bezoek krijgen wel. Werken ook.

Het een mag. Het ander niet. Niks hypocriets aan.
pi_197320934
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Zelfs Spanje of Australi hadden geen 'volledige lockdown'?
Zelfs in Australi mocht je nog gewoon je huis uit en ook familie/vrienden opzoeken, ook in de avond
het lag er een beetje aan in welke staat je zat.
Maart/april/mei was het er eigenlijk prima vertoeven, ondanks dat bijna alles dicht was.

alleen die in Melbourne later was wel heel wat strenger ja.
pi_197320954
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:49 schreef opreis het volgende:

[..]

Of bijvoorbeeld religieuze bijeenkomsten maar eens gaan verbieden.
Ook een prima suggestie ja, men kijkt veel te veel naar maatschappelijke principes en heilige huisjes.
blablablabla
pi_197320961
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:49 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het is een beetje jammer dat je hier geshamed mag worden. Helemaal terecht als je daadwerkelijk regels zou overtreden (al vind ik het zelfs dan irritant worden om die mensen maar aan te vallen - vaak enkel omdat je jezelf dan een schouderklopje kan geven - dat je het zelf wel goed doet), maar zolang je binnen de regels blijft is er helemaal niks mis mee. Helemaal als je te maken hebt met externe factoren zoals een baas. Jammer dat je je moet verdedigen hier.
Vetgedrikte is het probleem, natuurlijk is er wat mis mee. Er is nog steeds een dringend advies om alleen maar uit huis te gaan en mensen te bezoeken als dat echt nodig is. Dat is er met een reden. Dat je 2 mensen mag ontvangen betekent niet dat het dan de bedoeling is om dat constant te doen.

De reden dat hij zich moet verdedigen is omdat hij pleit voor strengere maatregelen voor iedereen, ook de mensen die zich beter aan het advies houden dan hijzelf.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:52:40 #76
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197320962
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Nee hoor. Feestjes mogen niet. 1 of 2 personen op bezoek krijgen wel. Werken ook.

Het een mag. Het ander niet. Niks hypocriets aan.
Feestjes in woningen zijn wettelijk niet verboden, net zoals op kantoor werken wettelijk niet verboden is. De coronawet geldt niet in woningen.

Beide zijn "afspraken" zoals Rutte dat zo graag noemt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_197320964
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:49 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Volledig eens. Al is het wel zo dat een aantal mensen in dit topic de neiging hebben anderen de maat te nemen dat ze dingen niet mogen, terwijl als je doorvraagt ze het zelf ook doen. Dat is gewoon nergens voor nodig.

De lockdown zoals ie nu is hou ik nog wel vol tot ‘t warmer wordt, eind maart ofzo. Ik zou graag de detailhandel en (lagere) scholen/kdv weer open zien. Ik heb inmiddels de hoop opgegeven dat de vrijetijdssector voor april/mei weer open gaat.
pi_197320974
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef opreis het volgende:

[..]

Kampen ze in Australi met een uitgeputte zorgsector en kinderen met leerachterstanden?
sterker nog, ze hadden daar in het begin binnen no time digitaal lesgeven ingericht en iedereen die nog geen laptop had kreeg een laptop !

zelfde met alle kerkdiensten, alles ging online.

niet van die achterlijke uitzondering zoals onze biblebelt.
pi_197320975
Leerkrachten moeten ook voorrang krijgen op de prik.
Dan kan iedereen weer naar school.
pi_197320977
quote:

[..]

Geen flauw idee, in elk geval wel met een bevolking die uitgeput is.
pi_197320983
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:52 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Feestjes in woningen zijn wettelijk niet verboden, net zoals op kantoor werken wettelijk niet verboden is. De coronawet geldt niet in woningen.

Beide zijn "afspraken" zoals Rutte dat zo graag noemt.
"dringende adviezen"
pi_197320985
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Voor de basisschool is de transmissie zeer laag dus die kan gewoon open. Bij middelbare scholen zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar langdurige sluiting.
Mee eens al schijnt dat nog niet helemaal duidelijk te zijn als het gaat om die Uk-variant.

Als die berhaupt relevant is. Want er gaan ook geluiden op dat de situatie in de UK gewoon gevolg is van falend overheidsbeleid.
blablablabla
pi_197321007
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef quirina het volgende:
Leerkrachten moeten ook voorrang krijgen op de prik.
Dan kan iedereen weer naar school.
ja misschien moet heel nederland voorrang krijgen op de ouderen en de kwetsbaren.....top idee
pi_197321008
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Mee eens al schijnt dat nog niet helemaal duidelijk te zijn als het gaat om die Uk-variant.

Als die berhaupt relevant is. Want er gaan ook geluiden op dat de situatie in de UK gewoon gevolg is van falend overheidsbeleid.
In de periode dat die Britse variant zo rondging waren pubs enzo toch gewoon open?
  zondag 10 januari 2021 @ 11:55:05 #85
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_197321009
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef Predator40 het volgende:
niet van die achterlijke uitzondering zoals onze biblebelt.
Dat zijn geen uitzonderingen, gewoon domme eigenwijsheid.
99% van de kerken zijn gewoon online gegaan. Ja, en die hebben ook onwijs last van deze beeldvorming.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_197321016
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:55 schreef Predator40 het volgende:

[..]

ja misschien moet heel nederland voorrang krijgen op de ouderen en de kwetsbaren.....top idee
Jij mag eerst, rest achteraan :*
pi_197321039
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:48 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ja jij houdt je niet aan de regels want "je wil je baan behouden". Persoon x houdt zich niet aan de regels want die wil niet eenzaam thuis zitten, persoon y houdt zich niet aan de regels want die vindt corona onzin en persoon z houdt zich niet aan de regels want "insert random reden".
Ik houd me wl aan de regels. Spreek nooit met meer mensen af dan volgens regels toegestaan (ben zelfs niet naar bruiloft van een vriend gegaan!!!!!), houd altijd 1,5meter afstand!
pi_197321040
quote:

[..]

Ja. Vooral in de Melbourne-regio waar het hele schooljaar min of meer weggegooid kan worden. Ze hebben nog mazzel dat het daar nu zomer is.
pi_197321058
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:52 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Vetgedrikte is het probleem, natuurlijk is er wat mis mee. Er is nog steeds een dringend advies om alleen maar uit huis te gaan en mensen te bezoeken als dat echt nodig is. Dat is er met een reden. Dat je 2 mensen mag ontvangen betekent niet dat het dan de bedoeling is om dat constant te doen.

De reden dat hij zich moet verdedigen is omdat hij pleit voor strengere maatregelen voor iedereen, ook de mensen die zich beter aan het advies houden dan hijzelf.
Jij hebt je de hele tijd aan alle adviezen gehouden? De meeste mensen niet hoor. Als dingen mogen dan maken mensen er gebruik van. Maar props als jij je al een jaar lang opgesloten hebt en enkel de deur uit gaat voor boodschappen.

Ik zie hem ook niet zeggen dat hij constant bezoek heeft. Ik zie hem zeggen dat hij regelmatig anderen ziet. Net als de grote meerderheid. Helemaal niks mis mee.

Ik zie ook niet in waarom hij dan niet voorstander mag zijn van een grotere lockdown. Hij zegt zelf dat hij zich ook dan aan alle regels zou houden. Hij doet dus niks fout.
pi_197321063
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef chratnox het volgende:

[..]

heb je hier een bron voor ?
zijn mijn kennissen daar gewoon anders ?
  zondag 10 januari 2021 @ 11:58:38 #91
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197321072
quote:

[..]

Zijn daar weer delen in ophoklockdown nu volgens mij.
Antifa
pi_197321074
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

In de periode dat die Britse variant zo rondging waren pubs enzo toch gewoon open?
Pubs, restaurants, winkels en scholen inderdaad.

Maar ook dingen als zakelijke conventies waren toegestaan.
blablablabla
pi_197321089
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:58 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik zie hem ook niet zeggen dat hij constant bezoek heeft. Ik zie hem zeggen dat hij regelmatig anderen ziet. Net als de grote meerderheid. Helemaal niks mis mee.

Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom daar wel veel mis mee is als die persoon tegelijkertijd pleit voor strengere maatregelen voor anderen.
pi_197321093
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:55 schreef chratnox het volgende:

[..]

Jij mag eerst, rest achteraan :*
ik ben niet kwetsbaar en niet oud.....dus waar heb jij het over ?
  zondag 10 januari 2021 @ 12:00:59 #95
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197321112
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Zelfs in Australi mocht je nog gewoon je huis uit en ook familie/vrienden opzoeken, ook in de avond
Is tegenstrijdig met dit:
quote:
het lag er een beetje aan in welke staat je zat.

Of met dit:
quote:
alleen die in Melbourne later was wel heel wat strenger ja.
Toch?
Sowieso hebben ze daar die woontorens twee weken dichtgelast. Achterlijk land.
Antifa
pi_197321117
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom daar wel veel mis mee is als die persoon tegelijkertijd pleit voor strengere maatregelen voor anderen.
Dat is ook niet nodig.
pi_197321119
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:58 schreef VoMy het volgende:

[..]

Zijn daar weer delen in ophoklockdown nu volgens mij.
Brisbane 3 dagen, vanwege 1 besmetting met de UK variant... :D
pi_197321125
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:59 schreef Predator40 het volgende:

[..]

ik ben niet kwetsbaar en niet oud.....dus waar heb jij het over ?
Maar je bent wel mantelzorger toch? Maakte maar een grapje, sorry :(
  zondag 10 januari 2021 @ 12:02:35 #99
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197321141
Belgi heeft nu 20038 doden.
weekgemiddelden tov week eerder: meer tests (+27%), meer gevallen (+11%; 1777/dag), lagere positivity rate (5.9%). Ziekenhuisopnames: 135/dag. Doden: 58.4/dag.
are we infinite or am I alone
pi_197321168
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:02 schreef crystal_meth het volgende:
weekgemiddelden tov week eerder: meer tests (+27%), meer gevallen (+11%; 1777/dag), lagere positivity rate (5.9%). Ziekenhuisopnames: 135/dag. Doden: 58.4/dag.
Die lage positivity rate is wel opvallend, waar zou dat door komen?
pi_197321180
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:57 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik houd me wl aan de regels. Spreek nooit met meer mensen af dan volgens regels toegestaan (ben zelfs niet naar bruiloft van een vriend gegaan!!!!!), houd altijd 1,5meter afstand!
Het dringende advies is blijf thuis! En als er mensen langs komen is het advies maximaal 2! Je volgt 1 advies al niet op waarom zouden anderen dan wel het advies moeten opvolgen achter de deuren?
  zondag 10 januari 2021 @ 12:04:44 #102
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197321194
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:02 schreef crystal_meth het volgende:
Ja gaat daar echt de goede kant op. Na een stabilisatie met neiging tot groei mid-december, is het toch weer verder gedaald. Wel benieuwd wat daar nou het verschil heeft gemaakt.
Antifa
pi_197321212
https://www.telegraaf.nl/(...)gzame-daling-cijfers

Langere lockdown mogelijk mensen
pi_197321220
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:00 schreef VoMy het volgende:

[..]

Is tegenstrijdig met dit:
[..]

Of met dit:
[..]

Toch?
Sowieso hebben ze daar die woontorens twee weken dichtgelast. Achterlijk land.
per staat zijn er gewoon verschillende regels, en soms is dat tegenstrijdig ja

en er valt iets voor te zeggen he als je liever 1 jaar lang aan blijft kutten met halve maatregelen.
sommigen Australirs vinden nederland een achterland land.

ik weet ook allemaal niet meer wat nu het beste is om te doen, ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.
snel die vaccinaties erin !
  zondag 10 januari 2021 @ 12:06:31 #105
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197321245
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Die lage positivity rate is wel opvallend, waar zou dat door komen?
Die was al vrij laag, en nu zijn er ook verplichte tests bij (personen die terugkeren uit het buitenland)
pi_197321256
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:01 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar je bent wel mantelzorger toch? Maakte maar een grapje, sorry :(
die komen volgens het laatste schema helemaal niet aan de beurt of als laatste :D
ik vind het prima als de ouderen en kwetsbaren maar als eerste gaan
dat leraren daarna komen vind ik ook best.
pi_197321274
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:05 schreef quirina het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)gzame-daling-cijfers

Langere lockdown mogelijk mensen
dacht je dat alles 19 januari weer open ging dan ?
pi_197321276
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:06 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Die was al vrij laag, en nu zijn er ook verplichte tests bij (personen die terugkeren uit het buitenland)
Is de positivity rate aan het dalen of aan het stijgen?
pi_197321296
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:04 schreef CR7 het volgende:

[..]

Het dringende advies is blijf thuis! En als er mensen langs komen is het advies maximaal 2! Je volgt 1 advies al niet op waarom zouden anderen dan wel het advies moeten opvolgen achter de deuren?
Haha, ik geeft toe dat het vooral was om mijn argument kracht bij te zetten dat we niet in een volledige lockdown zitten, anders zou dit helemaal niet mogen.

Maar ik spreek inderdaad wel af. Waarom? Omdat het kan/mag en ik het verantwoord acht. Ik wil mijn ouders sowieso wekelijks zien. Blijft op ruime afstand, eet niet mee en blijf bewust kort (ivm aerosolen risico)
pi_197321301
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:04 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja gaat daar echt de goede kant op. Na een stabilisatie met neiging tot groei mid-december, is het toch weer verder gedaald. Wel benieuwd wat daar nou het verschil heeft gemaakt.
Geen idee maar het verplicht thuiswerken en niet essentile bewegingen beperken zijn daar wel aardig aangepakt.

Ook met politie op de snelwegen die steekproeven hield, duizenden euro's boete voor mensen die even over de grens kwamen om te tanken.
blablablabla
  zondag 10 januari 2021 @ 12:09:49 #111
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197321314
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:05 schreef Predator40 het volgende:

[..]

per staat zijn er gewoon verschillende regels, en soms is dat tegenstrijdig ja

en er valt iets voor te zeggen he als je liever 1 jaar lang aan blijft kutten met halve maatregelen.
sommigen Australirs vinden nederland een achterland land
7x in 8 maanden in lockdown moeten en een regering met een hekel aan mensenrechten waardoor je kans loopt gevangene te worden in je eigen woning. Klinkt als de droom.
Antifa
pi_197321349
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:09 schreef Elan het volgende:

[..]

Geen idee maar het verplicht thuiswerken en niet essentile bewegingen beperken zijn daar wel aardig aangepakt.

Ook met politie op de snelwegen die steekproeven hield, duizenden euro's boete voor mensen die even over de grens kwamen om te tanken.
dit is in nederland "maatschappij ontwrichtend"
terwijl je het zelf in de hand hebt.....

in nederland is alles een dringend advies, zonder ook maar enige gevolgen, of met een boete van niks.
op vakantie gaan kan ook nog gewoon, niemand die er naar vraagt.
  zondag 10 januari 2021 @ 12:12:19 #113
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197321369
twitter
pi_197321372
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:09 schreef VoMy het volgende:

[..]

7x in 8 maanden in lockdown moeten en een regering met een hekel aan mensenrechten waardoor je kans loopt gevangene te worden in je eigen woning. Klinkt als de droom.
dat is echt niet waar....misschien lijkt het wel zo, daar geef ik je gelijk in ;)
dat hele kut virus is een nachtmerrie
pi_197321398
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:11 schreef Predator40 het volgende:

[..]

dit is in nederland "maatschappij ontwrichtend"
terwijl je het zelf in de hand hebt.....

in nederland is alles een dringend advies, zonder ook maar enige gevolgen, of met een boete van niks.
op vakantie gaan kan ook nog gewoon, niemand die er naar vraagt.
Ja wij zijn wel een van de mildere landen, tegelijkertijd was de situatie bij Belgi eind november nog wel wat ernstiger dan wij hier gehad hebben.
blablablabla
  zondag 10 januari 2021 @ 12:14:43 #116
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197321414
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Is de positivity rate aan het dalen of aan het stijgen?
Het weekgemiddelde is met 1.4 %-punten gezakt tov vorige week (van 7.3% naar 5.9%), bij 27% meer tests...
pi_197321423
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja wij zijn wel een van de mildere landen, tegelijkertijd was de situatie bij Belgi eind november nog wel wat ernstiger dan wij hier gehad hebben.
gelukkig is de finish in zicht mits er geen rare dingen gebeuren.....
  zondag 10 januari 2021 @ 12:15:20 #118
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197321433
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:12 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Wanneer komt Moderna? Bijna al deze vaccins zitten in acute zorgmedewerkers, voor de echt snelle effecten moeten we de verpleegvaccins nog afwachten.
Antifa
pi_197321446
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:14 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Het weekgemiddelde is met 1.4 %-punten gezakt tov vorige week (van 7.3% naar 5.9%), bij 27% meer tests...
Bedankt voor de info :) Dat is een prima resultaat.
  zondag 10 januari 2021 @ 12:15:53 #120
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197321450
twitter

Dit is eventueel goed nieuws voor mensen met kinderen thuis nu. Onderzoek van UMC.
pi_197321455
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:12 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
We mogen wel wat gaan opschalen met vaccineren. Helemaal als AstraZeneca eraan komt.
pi_197321489
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:15 schreef VoMy het volgende:

[..]

Wanneer komt Moderna? Bijna al deze vaccins zitten in acute zorgmedewerkers, voor de echt snelle effecten moeten we de verpleegvaccins nog afwachten.
deze week de eerste levering
  zondag 10 januari 2021 @ 12:18:10 #123
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197321497
quote:

[..]

Ik heb volgens mij geen concrete datum gezien idd?
Volgens mij krijgen die 150.000 zorgmedewerkers die binnenkort een prik krijgen toch ook Pfizer?
pi_197321510
quote:

[..]

https://nos.nl/artikel/23(...)l-volgende-week.html

quote:
De eerste Moderna-vaccins worden waarschijnlijk volgende week geleverd, heeft het ministerie van Volksgezondheid bekendgemaakt. Het gaat in eerste instantie om 13.000 doses, goed voor zo'n 6500 vaccinaties.

Het vaccin van de Amerikaanse farmaceut werd vandaag goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).

Minister De Jonge maakt begin volgende week bekend wanneer de vaccins worden ingezet. De eerste leveringen van Moderna-vaccins zijn bestemd voor ouderen, bewoners van verpleeghuizen en mensen met een verstandelijke beperking die in een instelling wonen. De Gezondheidsraad gaat nog adviseren voor welke groepen het vaccin het meest geschikt is.

Huisartsen gaan veel van de prikken zetten bij de kwetsbare bewoners. Met het ministerie is afgesproken dat huisartsen ook direct zichzelf vaccineren met de eerste leveringen van het Moderna-vaccin.

Alle verpleeghuisbewoners
Het Moderna-vaccin wordt in delen aan Nederland geleverd. Volgens voorlopige cijfers worden eind januari 19.000 doses geleverd. In februari volgen 190.000 doses en in maart nog eens 178.000 doses.

In totaal komen in het eerste kwartaal dus 400.000 doses beschikbaar voor Nederland. Daarmee kunnen 200.000 mensen worden ingent. Dat is ongeveer evenveel als het aantal mensen in de verpleeghuizen en instellingen.
pi_197321513
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]

We mogen wel wat gaan opschalen met vaccineren. Helemaal als AstraZeneca eraan komt.
De GGD en de huisartsen zijn hard aan het voorbereiden toch ?
pi_197321514
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:15 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Dit is eventueel goed nieuws voor mensen met kinderen thuis nu. Onderzoek van UMC.
Hmm niet helemaal want ik vind het niet nodig om mijzelf te testen, laat staan mijn kinderen.

Ik ga niet meedoen aan een gecreeerde testsamenleving waarbij je je kunt afvragen wat zo'n sneltest nu helemaal zegt.

Dan blijven ze nog maar wat langer thuis, totdat alles weer normaal is inclusief dat gehele paniekvoetbal.
pi_197321517
quote:

[..]

Volgens mij zitten hier twee aannames in die niet kloppen. Of in ieder geval een tegenstelling suggereren die er niet is.

Verder denk ik dat Rutte de spijker op de kop sloeg in zijn speech:
quote:
En ik zeg in alle openheid: over elk van deze maatregelen, over elke locatie, elk beroep, elke doelgroep valt een lange discussie te voeren. Want bij ons kan het met wat aanpassingen toch best veilig? Bij ons zijn toch geen besmettingen geweest? Of wat is nou de bijdrage van specifiek deze groep aan de verspreiding van het virus?

Het zijn allemaal begrijpelijke vragen en argumenten. En als de cijfers de laatste weken zouden zijn gedaald in plaats van gestegen, zouden we onszelf dit soort vragen ook hebben gesteld om te kijken waar misschien weer iets meer zou kunnen.

Maar dat is niet de situatie waarin we zitten. Die luxe hebben we niet. Het is nu: hoe minder contacten, hoe beter.
pi_197321567
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:19 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Hmm niet helemaal want ik vind het niet nodig om mijzelf te testen, laat staan mijn kinderen.

Ik ga niet meedoen aan een gecreeerde testsamenleving waarbij je je kunt afvragen wat zo'n sneltest nu helemaal zegt.

Dan blijven ze nog maar wat langer thuis, totdat alles weer normaal is inclusief dat gehele paniekvoetbal.
Alleen maar fijn dat ze aan oplossingen werken zodat scholen weer veiliger open kunnen, toch?

Bepaalde sectoren zouden doden om die kans te krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2021 12:22:02 ]
  zondag 10 januari 2021 @ 12:21:40 #129
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197321568
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:19 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ook niet als de sneltest een blaastest zou zijn voor de kinderen? Ik dacht eerder iets te hebben gelezen dat ze daar mee bezig zijn ook. Lijkt mij heel lastig om bij basisschool leeftijd kinderen allemaal met een stokje diep in de neus te gaan.
pi_197321579
quote:

[..]

En de grootste economische crisis sinds wo2 erbij.
pi_197321595
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:21 schreef Momo het volgende:

[..]

Ook niet als de sneltest een blaastest zou zijn voor de kinderen? Ik dacht eerder iets te hebben gelezen dat ze daar mee bezig zijn ook. Lijkt mij heel lastig om bij basisschool leeftijd kinderen allemaal met een stokje diep in de neus te gaan.
mogen ze wel betrouwbaarder zijn dan 60%.....
pi_197321602
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:04 schreef VoMy het volgende:

[..]

De Belgen zijn veel strenger. De avondklok is wat verruimd maar is er nog steeds. Boetes zijn niet meer mals, er zijn inspecties bij bedrijven en terugkeerders uit het buitenland worden daadwerkelijk gecontroleerd.

Daardoor krijgt de bevolking ook niet het idee dat ze maar alles mogen. Dit in tegenstelling tot de halve lockdown in Nederland, die in feite niets meer is dan het sluiten van ontmoetingsplekken maar helemaal niets doet aan de bewegingsvrijheid van mensen.
pi_197321621
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

En de grootste economische crisis sinds wo2 erbij.
Europa gaat hier lekker uitkomen wilde je zeggen ?
dat word nog minimaal 15 jaar "zuur"
pi_197321658
quote:
2s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Alleen maar fijn dat ze aan oplossingen werken zodat scholen weer open kunnen, toch?
Ja als andere ouders daaraan mee willen werken is dat uiteraard aan hun. Ieder moet daar zelf een weloverwogen keuze in kunnen maken. dus voor hen ben ik oprecht blij.

Ik heb mijn dag niet vandaag merk ik. Dat overleg in hets catshuis maakt me bloedzenuwachtig op de een of andere manier en het huilen staat me vandaag nader dan het lachen. Dus ik trek me maar even terug van alle berichtgevinf en discussie ook hier. Iedereen doet het uiteindelijk vast met de beste bedoelingen, maar vandaag trek ik het even slecht.

Kom niet lekker uit mijn woorden, ben maar wat om me heen aan het schoppen en tegenstribbelen. Niet zoals ik ben of wil zijn. Niemand die goed begrijpt of er doorheen kan prikken wat ik werkelijk bedoel (wat ik jullie overigens niet kwalijk wil nemen). Gewoon een kutdag. Dat is wat corona met mijn psyche momenteel doet. Zal morgen hopelijk wel weer beter zijn.
pi_197321692
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:19 schreef Predator40 het volgende:

[..]

De GGD en de huisartsen zijn hard aan het voorbereiden toch ?
Nog niet allemaal. Een goede vriendin van mij, die huisarts is, verneemt ook uit de media dat zij een rol gaat spelen bij vaccineren (en krijgt daar van patinten ook veel telefoontjes over) maar weet nog van niets.
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_197321732
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:26 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ja als andere ouders daaraan mee willen werken is dat uiteraard aan hun. Ieder moet daar zelf een weloverwogen keuze in kunnen maken. dus voor hen ben ik oprecht blij.

Ik heb mijn dag niet vandaag merk ik. Dat overleg in hets catshuis maakt me bloedzenuwachtig op de een of andere manier en het huilen staat me vandaag nader dan het lachen. Dus ik trek me maar even terug van alle berichtgevinf en discussie ook hier. Iedereen doet het uiteindelijk vast met de beste bedoelingen, maar vandaag trek ik het even slecht.

Kom niet lekker uit mijn woorden, ben maar wat om me heen aan het schoppen en tegenstribbelen. Niet zoals ik ben of wil zijn. Niemand die goed begrijpt of er doorheen kan prikken wat ik werkelijk bedoel (wat ik jullie overigens niet kwalijk wil nemen). Gewoon een kutdag. Dat is wat corona met mijn psyche momenteel doet. Zal morgen hopelijk wel weer beter zijn.
:* Goed voor jezelf zorgen! Het is lekker weer, lekker naar buiten misschien? Doe rustig aan, en sterkte van een afstandje ;) De situatie is ook gewoon kut.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2021 12:29:28 ]
  zondag 10 januari 2021 @ 12:31:47 #137
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197321791
quote:

[..]

Sterkte! Het is heel menselijk om het lastig te hebben deze tijden, het treft vrijwel iedereen. Zelf als mod heb ik soms dat ik me even terugtrek en niet aan corona wil denken :*
pi_197321800
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:27 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Nog niet allemaal. Een goede vriendin van mij, die huisarts is, verneemt ook uit de media dat zij een rol gaat spelen bij vaccineren (en krijgt daar van patinten ook veel telefoontjes over) maar weet nog van niets.
herkenbaar maar dat mag ik niet meer zeggen hier want de rest van de huisartsen blijken wel prima voorbereid te zijn volgens sommigen ondanks meerdere tegenstrijdige berichten.
pi_197321822
quote:
[ twitter ]

Mooi.
Maar hoe gaan ze dat proefdraaien doen?
Gaan alle scholen open?
pi_197321828
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:31 schreef Momo het volgende:

[..]

Sterkte! Het is heel menselijk om het lastig te hebben deze tijden, het treft vrijwel iedereen. Zelf als mod heb ik soms dat ik me even terugtrek en niet aan corona wil denken :*
ik heb ook al dagen een depressief/kut humeur.....maar nu ligt dat ook wel aan de tijd van het jaar.
volgend jaar maar weer lekker de wamte/zon opzoeken in deze periode
  zondag 10 januari 2021 @ 12:33:40 #141
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197321848
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:32 schreef quirina het volgende:

[..]

Mooi.
Gaan alle scholen open?
Ik gok dat ze eerst proefdraaien op een aantal scholen en dan eerst die resultaten gaan analyseren.
pi_197321849
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:58 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Ik heb zelf op een WHV in Australi gezeten en dus ook nog wat contacten aan overgehouden daar. Ik kom tot een heel andere conclusie
  zondag 10 januari 2021 @ 12:34:49 #143
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197321872
quote:
Gezien de dreiging die uitgaat van nog meer besmettelijke varianten van covid-19 heeft de Franse regering beslist de avondklok in een nieuwe reeks departementen te vervroegen.
In acht nieuwe departementen gaat het uitgaansverbod al om 18.00 uur in, in plaats van 20.00 uur. Het gaat onder meer om Bouches-du-Rhne waar Marseille, de tweede grootste stad van Frankrijk is gelegen, en waar de maatregel zondag ingaat.
In vijftien andere departementen, vooral in het oosten van het land, geldt de maatregel reeds een week.
In het resterende deel van Frankrijk blijft de avondklok om 20.00 uur ingaan.
pi_197321880
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:33 schreef opreis het volgende:

[..]

Ik heb zelf op een WHV in Australi gezeten en dus ook nog wat contacten aan overgehouden daar. Ik kom tot een heel andere conclusie
dat ze uitgeput zijn of juist niet ?
pi_197321882
Laat de scholen maar gewoon dicht, heb ze liever thuis dan onder blootstelling van andere figuren die nergens naar om kijken.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:36:43 #146
5428 crew  miss_sly
pi_197321917
quote:

[..]

Ach ja, dat is ook rot. Zo stond ik vrijdag op. Gelukkig draaide dat wat bij in de loop van de dag.
Ik hoop dat jij je ook snel weer wat fijner voelt :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:38:01 #147
5428 crew  miss_sly
pi_197321960
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:32 schreef quirina het volgende:

[..]

Mooi.
Gaan alle scholen open?
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:33 schreef Momo het volgende:

[..]

Ik gok dat ze eerst proefdraaien op een aantal scholen en dan eerst die resultaten gaan analyseren.
Er zijn natuurlijk examenklassen die naar school gaan, en op sommige basisscholen groepen 8.
Daar zou je vast kunnen beginnen met proefdraaien.
pi_197321984
Hier staat wat data over hoeveel meer besmettelijk de britse variant is per leeftijdsgroep in de UK.

Ik kan geen pics posten vanaf me tel dus doe het even zo.

https://twitter.com/TheGa(...)962526416449539?s=20
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:39:23 #149
236264 crew  capricia
pi_197321991
quote:
[ twitter ]

Mijn gevoel zegt nu dat ik mijn kind hier niet aan bloot ga stellen. Even afwachten wat het precies is.
Maar een test nodig om de klas in te kunnen? Nee.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 10 januari 2021 @ 12:40:52 #150
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197322037
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Hier staat wat data over hoeveel meer besmettelijk de britse variant is per leeftijdsgroep in de UK.

Ik kan geen pics posten vanaf me tel dus doe het even zo.

https://twitter.com/TheGa(...)962526416449539?s=20
pi_197322058
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij zitten hier twee aannames in die niet kloppen. Of in ieder geval een tegenstelling suggereren die er niet is.

Verder denk ik dat Rutte de spijker op de kop sloeg in zijn speech:
[..]

Scholen zaten net voor de lockdown op een percentage van 8.5% https://www.parool.nl/ned(...)ft-groeien~bbbcd075/

Waar staan de winkels? Is dat berhaupt onderzocht? Wat Rutte zegt was feitelijk juist, met de nadruk op was want de situatie is inmiddels (puur qua cijfers) natuurlijk wel wat anders dan pak hem beet een maand geleden.

Vind dat men wel makkelijk heen stapt over de miljarden die gemoeid zijn met alles op slot gooien. Ik vind dat persoonlijk eigenlijk veel ernstiger dan potentieel 3 maanden leerachterstand.
blablablabla
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:42:36 #152
5428 crew  miss_sly
pi_197322092
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn gevoel zegt nu dat ik mijn kind hier niet aan bloot ga stellen. Even afwachten wat het precies is.
Voor mij is het wel afhankelijk van hoe die test wordt afgenomen en hoe vaak.
Vanaf 12 jaar mag het overigens niet zonder toestemming van het kind, wat de ouders ook vinden. Dus in ieder geval op de middelbare scholen is het erg afhankelijk van de medewerking van de scholieren.
pi_197322123
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:41 schreef Elan het volgende:

[..]

Vind dat men wel makkelijk heen stapt over de miljarden die gemoeid zijn met alles op slot gooien. Ik vind dat persoonlijk eigenlijk veel ernstiger dan potentieel 3 maanden leerachterstand.
Het is al best wel vaak aangegeven dat leerachterstand echt niet het enige gevolg is van scholensluiting.
pi_197322152
quote:

[..]

Scholen zaten net voor de lockdown op een percentage van 8.5% https://www.parool.nl/ned(...)ft-groeien~bbbcd075/
Dit is echt veel te simpel.

Een deel van het antwoord is bv.: hoe ga je achterhalen wanneer iemand in een winkel besmet is geraakt?

quote:
Dit eveneens. Bedrijven kun je in leven houden met geld, leerachterstanden komen sommige leerlingen nooit meer te boven. En sowieso is het een oneerlijke vergelijking, want onderwijs heeft een compleet andere dynamiek. Daarbij kun je online gewoon je spullen bestellen, dat werkt met onderwijs ook anders.
pi_197322156
quote:

[..]

Waar staan de winkels? Is dat berhaupt onderzocht? Wat Rutte zegt was feitelijk juist, met de nadruk op was want de situatie is inmiddels (puur qua cijfers) natuurlijk wel wat anders dan pak hem beet een maand geleden.

Ik denk dat je leerachterstand niet moet onderschatten.
Met namen in praktijkonderwijs niveau 2 mbo (toch al een kwetsbare groep) leidt dit echt tot problemen wanneer zij hun diploma niet kunnen halen. Ook op lange termijn.
pi_197322291
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit is echt veel te simpel.

Een deel van het antwoord is bv.: hoe ga je achterhalen wanneer iemand in een winkel besmet is geraakt?
[..]

Dit eveneens. Bedrijven kun je in leven houden met geld, leerachterstanden komen sommige leerlingen nooit meer te boven.
Situatie in de winkels is totaal verschillend dan die in scholen.

Op afstand met mondkapjes kortdurende contacten versus 8 uur lang zonder mondkapje, afstand in een bedompt lokaal. Rara wat heeft meer impact?

Ben ook geen proteg van de middenstand want stel dat winkels wel degelijk een grote rol spelen is dat ook best, maar mag je dat tenminste onderzoeken/bewijzen. Verhaal van Rutte was toen waar maar je komt langzaamaan weer in het momentum dat je straks weer wat risico kan gaan nemen.

Zou toch zonde zijn als je honderden miljoenen blijkt te hebben aan iets dat amper impact heeft op je besmettingen.

Dat geld moet tenslotte uiteindelijk ook weer een keer terugkomen.
blablablabla
pi_197322294
Naar aanleiding van deze tweet, gepost door @Momo
twitter

Ben ik in het 'rapport' gedoken waarnaar gerefereerd wordt een paar dingen vallen op.
Dit is de duidelijkste data die ik tot nu toe gezien heb dat afstand houden werkt!

Ze maken onderscheid in the contact onderzoek tussen mensen met wie je direct contact heb gehad en mensen met je close contact hebt gehad, die zijn als volgt gedefinieerd:
Direct contact: face to face conversation within 1m, skin contact, coughed/spat/sneezed on
Close contact: within 1m for 1min or longer, within 1-2m for 15 min or more over 24 hour period, travelling in a vehicle or plane.

De infectie rate bij direct contact is in beide groepen veeel hoger. 37.362/1.914 =~19.5 keer, in de B117 groep, en 27.495/1/266 = ~21.7 keer in de 'gewone' groep.
Er is dus een iets hogere kans op besmetting bij de Engelse variant bij close contact, maar je kunt de kans heel erg reduceren als je je aan de regels houdt.
Ik heb eigenlijk niet eerder zulke duidelijke data gezien dat afstand houden echt een veel kleinere kans op besmetting geeft.

Maar het is bizar hoe snel de variant zich in Engeland verspreid heeft, zeker als je beseft dat Engeland in november in een lockdown zat (scholen en uni's nog wel open, alle non-essentiele winkels niet open).

In 3 weken van 3% naar 64%...

Volgens mij dringt die nu ook wel door bij het OMT en RIVM en ik denk dat men er goed aan zou doen om de lockdown te verlengen voorlopig.

Rapport hier: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/950823/Variant_of_Concern_VOC_202012_01_Technical_Briefing_3_-_England.pdf
pi_197322311
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met namen in praktijkonderwijs niveau 2 mbo (toch al een kwetsbare groep) leidt dit echt tot problemen wanneer zij hun diploma niet kunnen halen. Ook op lange termijn.
Je creert een verloren generatie, erg triest dat juist deze groep moet lijden omdat ze ook de economische klap gaan voelen
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:52:20 #159
236264 crew  capricia
pi_197322316
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voor mij is het wel afhankelijk van hoe die test wordt afgenomen en hoe vaak.
Vanaf 12 jaar mag het overigens niet zonder toestemming van het kind, wat de ouders ook vinden. Dus in ieder geval op de middelbare scholen is het erg afhankelijk van de medewerking van de scholieren.
Al is het een blaastest. Mijn kind zit op de basisschool, en het idee dat ze zou moeten blazen waarna een apparaat bepaalt of ze wel of niet toegelaten gaat worden in haar klas, nee.
Afschuwelijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322340
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:52 schreef byah het volgende:

[..]

Je creert een verloren generatie, erg triest dat juist deze groep moet lijden omdat ze ook de economische klap gaan voelen
Generatie vanwege een jaar met mischien kwalitatief en kwantitafief onderwijs is wel een overdreven, een generatie is meer dan een jaar, he?
pi_197322350
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Al is het een blaastest. Mijn kind zit op de basisschool, en het idee dat ze zou moeten blazen waarna een apparaat bepaalt of ze wel of niet toegelaten gaat worden in haar klas, nee.
Afschuwelijk.
Liever 30 andere mensen blootstellen aan een dodelijke ziekte?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_197322381
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je kan toch in de zomervakantie en krokusvakantie doorgaan als dat zo'n probleem is? De onwil bij zowel ouders als leerkrachten is werkelijk gigantisch.
blablablabla
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:56:24 #163
236264 crew  capricia
pi_197322416
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:53 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Ja zo zal het gaan idd.
Die morele chantage. Precies. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322421
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:55 schreef Elan het volgende:

[..]

Je kan toch in de zomervakantie en krokusvakantie doorgaan als dat zo'n probleem is? De onwil bij zowel ouders als leerkrachten is werkelijk gigantisch.
De onwil zit vooral bij jou heb ik het gevoel.
pi_197322422
quote:

[..]

Er is nauwelijks sprake van onwil als leerkrachten gewoon uitvallen doordat ze covid oplopen, he? En dat oplopen van de leerlingen waar nu zo langzamerhand weinig twijfel meer aan is dat dit gebeurt.
pi_197322432
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja zo zal het gaan idd.
Die morele chantage. Precies. :D
Nee, dat is gewoon gedeelde verantwoordelijkheid. Een test nemen is echt niet zo'n groot probleem.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 12:58:31 #167
236264 crew  capricia
pi_197322466
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon gedeelde verantwoordelijkheid. Een test nemen is echt niet zo'n groot probleem.
Dat mag ik gelukkig zelf bepalen voor mijn kind.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322484
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat mag ik gelukkig zelf bepalen voor mijn kind.
En anderen mogen jou veroordelen voor die keuze, als je daarmee bewust andere mensen extra risico meegeeft.
pi_197322499
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Er is nauwelijks sprake van onwil als leerkrachten gewoon uitvallen doordat ze covid oplopen, he? En dat oplopen van de leerlingen waar nu zo langzamerhand weinig twijfel meer aan is dat dit gebeurt.
Exact m'n punt. Ga lekker door in voorjaar en of de zomer als er (waarschijnlijk) veel minder besmettingen zijn.
blablablabla
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:00:05 #170
236264 crew  capricia
pi_197322503
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

En anderen mogen jou veroordelen voor die keuze, als je daarmee bewust andere mensen extra risico meegeeft.
Veroordelen nog wel.. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322512
quote:
Een test nemen is echt niet zo'n groot probleem.
Blijkbaar wel voor veel mensen. Niet zo projecteren.
pi_197322530
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Veroordelen nog wel.. :')
Ja, dus?
pi_197322540
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:53 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

afschuwelijk als je kind ff moet blazen ....het moet niet gekker worden _O-
pi_197322553
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:00 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Blijkbaar wel voor veel mensen. Niet zo projecteren.
Je moet het zien in vergelijking met het langer dicht houden van scholen of ineffectief half-onderwijs.
pi_197322558
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:35 schreef Predator40 het volgende:

[..]

dat ze uitgeput zijn of juist niet ?
Natuurlijk vinden ze maatregelen niet fijn, maar ik zie daar genoeg foto's en verhalen van leuke, gezamenlijke uitjes en bijeenkomsten voorbij komen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/

Als je dit aantal ziet dan lijkt mij ook totaal niet aannemelijk dat de gezondheidszorg in dezelfde staat verkeerd zoals hier, zoals sommige users hier suggeren, en dat andere zorg dan corona zorg achterstanden heeft opgelopen. De effecten op schoolgaande kinderen ben ik je schuldig, maar ik betwijfel of die erger zijn dan hier.
Wat Australi dus op ons voor heeft is in ieder geval nog een functioneerde zorg sector waardoor ze ook weer snel kunnen afschalen met maatregelen omdat het water de zorgmedewerkers daar niet aan de lippen staat.
pi_197322563
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

De onwil zit vooral bij jou heb ik het gevoel.
Hoezo?
Denken in oplossingen en je verantwoordelijk, daar gaat het om.

Scholen zijn nu gewoon een slecht idee ook vanwege de seizoensinvloed en de beperkte mogelijkheid tot ventileren.

In juni/juli kan je desnoods gewoon klassikaal onderwijs buiten geven, als dat berhaupt nog nodig is. Maar nee gaan we niet aan beginnen, waarom niet?
blablablabla
pi_197322578
quote:

[..]

Bron? Mijn collega's en ik willen juist alles doen om de leerlingen goed te kunnen begeleiden. Aanmatigend toontje hier
pi_197322580
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:02 schreef opreis het volgende:

[..]

Natuurlijk vinden ze maatregelen niet fijn, maar ik zie daar genoeg foto's en verhalen van leuke, gezamenlijke uitjes en bijeenkomsten voorbij komen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/australia/

Als je dit aantal ziet dan lijkt mij ook totaal niet aannemelijk dat de gezondheidszorg in dezelfde staat verkeerd zoals hier, zoals sommige users hier suggeren, en dat andere zorg dan corona zorg achterstanden heeft opgelopen. De effecten op schoolgaande kinderen ben ik je schuldig, maar ik betwijfel of die erger zijn dan hier.
Wat Australi dus op ons voor heeft is in ieder geval nog een functioneerde zorg sector waardoor ze ook weer snel kunnen afschalen met maatregelen omdat het water de zorgmedewerkers daar niet aan de lippen staat.
klopt helemaal !
dan zitten we/ze dus op 1 lijn
pi_197322621
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:02 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoezo?

Omdat je alle argumenten tegen je wegwuift zonder er op in te gaan en geen enkele moeite doet om er bij stil te staan wat de oplossingen die je voorstelt voor gevolgen hebben. Nogmaals, leerachterstand is niet het enige probleem bij schoolsluiting.
pi_197322635
Verder is zo'n test niet eens geschikt als diagnosemiddel, als er geen symptomen zijn.
pi_197322644
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:58 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Ik heb een flink aantal collega's in Brisbane en Perth. Zonder uitzondering geven die aan dat nog een keer zo'n zelfde lockdown niet meer te doen is. Toegegeven, dat zijn vrijwel allemaal mensen met een gezin en kleine kinderen, maar de berichten die ik erover hoor zijn niet mild.
pi_197322649
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:02 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Bron? Mijn collega's en ik willen juist alles doen om de leerlingen goed te kunnen begeleiden. Aanmatigend toontje hier
Dat blijkt wel ja.
Waarom ga je niet in de zomer door en laat je het nu voor wat het is dan?
blablablabla
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:05:32 #183
236264 crew  capricia
pi_197322651
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:01 schreef Predator40 het volgende:

[..]

afschuwelijk als je kind ff moet blazen ....het moet niet gekker worden _O-
Dan verzin je maar wat anders, als school.

Maar basisschoolkinderen wegsturen op basis van een wekelijkse test bij het klaslokaal, nee.
Ga ik niet direct in mee.

Ik wacht wel af hoe dit precies zal plaatsvinden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322656
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:02 schreef opreis het volgende:

[..]

Daar kun je net zo goed plaatjes tegenover zetten van ons in de zomer, lekker buiten op het terras eten. Op dat moment zaten ze in Melbourne letterlijk opgesloten in hun huis en hebben families elkaar bijna een halfjaar niet gezien.
pi_197322677
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan verzin je maar wat anders.

Maar basisschoolkinderen wegsturen op basis van een wekelijkse test bij het klaslokaal, nee.
Ga ik niet direct in mee.

Ik wacht wel af hoe dit precies zal plaatsvinden.
Het gaat helemaal niet om het wegsturen, het gaat erom dat misschien voorkomen kan worden dat de hele klas naar huis gestuurd moet worden. Kun je echt niet verder kijken dan dit?

Als jou kind positief getest wordt laat je die toch ook niet zonder meer een vol klaslokaal inlopen?
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:07:28 #186
236264 crew  capricia
pi_197322689
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om het wegsturen, het gaat erom dat misschien voorkomen kan worden dat de hele klas naar huis gestuurd moet worden. Kun je echt niet verder kijken dan dit?
Waarom altijd zo'n sneer? Heel jammer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322713
De vraag lijkt wat eerder zal zijn. Vaccinatie van de risicogroepen of de britse variant die hier dominant wordt?

Daarom denk ik dat er niet versoepeld wordt.
Normaal zou je zeggen basisscholen en onderbouw middelbare open vanaf 19-1.

Maar weet niet of we daar goed aan doen helaas.
pi_197322718
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat je alle argumenten tegen je wegwuift zonder er op in te gaan en geen enkele moeite doet om er bij stil te staan wat de oplossingen die je voorstelt voor gevolgen hebben. Nogmaals, leerachterstand is niet het enige probleem bij schoolsluiting.
Wat zijn nog meer problemen dan? En wat is er nadelig aan doorwerken in de zomer (behalve de CAO van leerkrachten en ouders)?

Je moet in deze tijd toch roeien met de riemen die je hebt.
blablablabla
pi_197322722
quote:

[..]

Het gaat niet om de test h, het gaat om de gevolgen die erna komen. Als jouw kind asymptomatisch besmet is en daardoor 2 weken de klas niet in mag betekent het dat je kind 2 weken bijna geen les kan krijgen. En waarom? Vrijwel alle kinderen in die klas zullen het asymptomatisch doormaken, misschien krijgen ze een snotneus.

Daarbij, hoe groot is de kans nou echt dat je asymptomatisch verspreidt? Daar had (volgens mij) @Momo tijdje terug nog een onderzoek over gepost, dat dat veel minder voorkwam dan we dachten. Het meest besmettelijk ben je als je klachten hebt, de andere situaties komen maar heel weinig voor was de uitkomst. Dat houdt dus in dat je een kind goed onderwijs ontneemt omdat een test aangeeft dat er virusdeeltjes in zn lichaam zitten. Niet of die virusdeeltjes leven, kunnen verspreiden of wat dan ook.

Die 'toegang aan de poort' is naar mijn idee echt totaal onwenselijk.
pi_197322724
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Naar aanleiding van deze tweet, gepost door @:momo
[ twitter ]

Ben ik in het 'rapport' gedoken waarnaar gerefereerd wordt een paar dingen vallen op.
Dit is de duidelijkste data die ik tot nu toe gezien heb dat afstand houden werkt!

Ze maken onderscheid in the contact onderzoek tussen mensen met wie je direct contact heb gehad en mensen met je close contact hebt gehad, die zijn als volgt gedefinieerd:
Direct contact: face to face conversation within 1m, skin contact, coughed/spat/sneezed on
Close contact: within 1m for 1min or longer, within 1-2m for 15 min or more over 24 hour period, travelling in a vehicle or plane.

De infectie rate bij direct contact is in beide groepen veeel hoger. 37.362/1.914 =~19.5 keer, in de B117 groep, en 27.495/1/266 = ~21.7 keer in de 'gewone' groep.
Er is dus een iets hogere kans op besmetting bij de Engelse variant bij close contact, maar je kunt de kans heel erg reduceren als je je aan de regels houdt.
Ik heb eigenlijk niet eerder zulke duidelijke data gezien dat afstand houden echt een veel kleinere kans op besmetting geeft.

Maar het is bizar hoe snel de variant zich in Engeland verspreid heeft, zeker als je beseft dat Engeland in november in een lockdown zat (scholen en uni's nog wel open, alle non-essentiele winkels niet open).

In 3 weken van 3% naar 64%...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Volgens mij dringt die nu ook wel door bij het OMT en RIVM en ik denk dat men er goed aan zou doen om de lockdown te verlengen voorlopig.

Rapport hier: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/950823/Variant_of_Concern_VOC_202012_01_Technical_Briefing_3_-_England.pdf
Mooie post! Toch is het heel opvallend dat het in de eerste week van meten enorm stijgt; van 3 naar 15%, terwijl het de weken erop 'slechts' verdubbelt (15 naar 29, 29 naar 64).
pi_197322783
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:08 schreef Elan het volgende:

[..]

Wat zijn nog meer problemen dan?
Gebrek aan sociale contacten (belangrijk voor kinderen, nog veel meer dan volwassenen), kinderen opgesloten in slechte thuissituaties. Bijvoorbeeld, en dat zijn alleen maar kinderen. Daarnaast heb je nog het effect dat werkende ouders of hun baan verliezen of veel minder kunnen werken.

En ik heb geen eens kinderen, er zijn nog veel meer problemen die mensen met kinderen voor je kunnen opsommen.
pi_197322813
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:05 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb een flink aantal collega's in Brisbane en Perth. Zonder uitzondering geven die aan dat nog een keer zo'n zelfde lockdown niet meer te doen is. Toegegeven, dat zijn vrijwel allemaal mensen met een gezin en kleine kinderen, maar de berichten die ik erover hoor zijn niet mild.
tja kleine kinderen.....daar heb je het al, ik ben na 30 minuten kleine stuiterballen in huis al kapot
pi_197322816
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:08 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het gaat niet om de test h, het gaat om de gevolgen die erna komen. Als jouw kind asymptomatisch besmet is en daardoor 2 weken de klas niet in mag betekent het dat je kind 2 weken bijna geen les kan krijgen. En waarom? Vrijwel alle kinderen in die klas zullen het asymptomatisch doormaken, misschien krijgen ze een snotneus.
Dat is vervelend en ik snap best dat je dat niet wil voor je kind. Maar mijn punt is dat je groter moet denken dan dat. Als zoiets helpt om besmettingen op scholen van kinderen naar volwassenen enorm te beperken waardoor de scholen weer open kunnen is dat het waard.
pi_197322832
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:24 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Europa gaat hier lekker uitkomen wilde je zeggen ?
dat word nog minimaal 15 jaar "zuur"
Haha ja, soms moet ik weleens terugdenken aan JP of we eigenlijk ooit het zoet hebben gehad.
pi_197322840
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:05 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat blijkt wel ja.
Waarom ga je niet in de zomer door en laat je het nu voor wat het is dan?
Ik help mijn leerlingen nu, en in de zomer door is nu ook precies het plan, wat betreft de plannen voor gespreide examens. Niemand van mijn collega's die daarover zeurt. Maar je bent van harte welkom om te komen helpen in het onderwijs, als je nog ergens een weekje vakantie hebt.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:14:07 #196
236264 crew  capricia
pi_197322844
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Gebrek aan sociale contacten (belangrijk voor kinderen, nog veel meer dan volwassenen), kinderen opgesloten in slechte thuissituaties. Bijvoorbeeld, en dat zijn alleen maar kinderen. Daarnaast heb je nog het effect dat werkende ouders of hun baan verliezen of veel minder kunnen werken.
Kinderen spelen nog steeds samen hoor. De speelafspraakjes lopen gewoon door. Het is prachtig weer voor kinderen buiten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322859
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 10:13 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Mijn kinderen zijn 4/6/8
Vol goede moed heb ik deze ronde wederom geprobeerd iets van dat thuisonderwijs te maken. Vorig jaar maart/april was het voor iedereen nog nieuw. Iedereen deed zijn best. Maar het schoot gewoon niet op en zorgde alleen maar voor een hoop frustratie bij ons als ouders, onze werkgevers, de school, maar eigenlijk op de allereerste plaats de kinderen. We hebben onszelf toen afgevraagd waar we in godsvredesnaam mee bezig waren en uiteindelijk besloten om ermee te stoppen.

Deze ronde hoopten we dat iedereen wat meer op elkaar ingespeeld zou zijn. Werkgevers, school, wij als puders, de kinderen. Moet je je voorstellen dat er 30 kinderen uit groep 3 in 1 zoom-meeting worden gepropt die om de beurt de mute knop ontdekken en een gefrustreerde juf die een dictee probeert af te nemen of een rekenles wil geven, terwijl 30 kinderen allemaal gekke bekken naar elkaar zitten te trekken of gek zitten te doeb. En ik die voor mijn werk een telefoontje van een klant krijg die ik serieus te woord moet staan.

Ik vind het knap hoe andere ouders het doen. Maar ik heb het opgegeven. Ik heb het chromebook dicht geklapt en momenteel is de situatie dus wederom zo dat de kindjes de hele dag met van alles en nog wat bezig zijn behalve school. School was daar verbolgen onder. Ik heb ze de situatie uitgelegd en hen de keuze gegeven. Of, olang de lockdown duurt geen onderwijs, of ik breng ze naar school. Want dit is geen doen. Nu mogen ze dus, ondanks geen cruciaal beroep, op maandag en vrijdag naar school, zodat ze nog iets mee krijgen. Hopelijk valt de achterstand deze ronde mee. Want mijn kind voor de 3e keer op rij groep 4 over laten doen, dat gaat hem niet worden.

Leuk verzonnen vanachter de tekentafel door iemand die waarschijnlijk zelf geen jonge kinderen en een fulltime baan heeft.
Heb je school ook verteld dat jij vreemde mensen knuffelt?
pi_197322867
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:05 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat zegt nog niks over de staat van hun zorgsector en de leerachterstanden van de kinderen daar, waarvan eerder geclaimd werd dat die vergelijkbaar zijn met hier.
pi_197322877
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:12 schreef Predator40 het volgende:

[..]

tja kleine kinderen.....daar heb je het al, ik ben na 30 minuten kleine stuiterballen in huis al kapot

Dat snap ik, ik slaap ook best goed iedere dag :P

Maargoed, dat is mijn 'bron'. Toegegeven, anekdotisch, maar de situatie die ze daar hebben gehad is echt niet wenselijk. Daarbij hangt dat zwaard van damocles nog steeds boven hun hoofd, want de regering heeft laten zien dat als er 1+ besmetting is ze niet bang zijn om alles weer dicht te gooien.

Dat is een manier, of het de juiste is moet de toekomst uitwijzen.
pi_197322885
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ja dat is enorm kut, er zijn ook meer mishandelingen maar als je nou 6 weken zomervakantie verruilt voor nu 6 weken vrij (of desnoods een gedeelte) ben je toch al een eind onderweg richting voorjaar? Het argument van de sociale contacten speelt net zo goed in de zomervakantie als er geen school is natuurlijk. Ik vind dat men heel erg kijkt wat niet kan in plaats van naar oplossingen.

Zelfde met gedeeltelijk online, had daar lekker het schooljaar mee begonnen. In andere landen kan dat ook prima maar wij zitten met heilige huisjes en vastgeroeste patronen.
blablablabla
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:15:50 #201
5428 crew  miss_sly
pi_197322887
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Veroordelen niet, een mening over hebben wel.
pi_197322888
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:14 schreef opreis het volgende:

[..]

Dat zegt nog niks over de staat van hun zorgsector en de leerachterstanden van de kinderen daar, waarvan eerder geclaimd werd dat die vergelijkbaar zijn met hier.
Die claim heb ik toch niet gemaakt?
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:16:40 #203
236264 crew  capricia
pi_197322904
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is vervelend en ik snap best dat je dat niet wil voor je kind. Maar mijn punt is dat je groter moet denken dan dat. Als zoiets helpt om besmettingen op scholen van kinderen naar volwassenen enorm te beperken waardoor de scholen weer open kunnen is dat het waard.
Nee. Want je gaat kinderen die geen klachten hebben uitsluiten.

Dan open je de scholen maar voor 50% of zo. Genoeg andere oplossingen behalve iedere week alle kinderen bij de poort testen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197322934
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:13 schreef Luke83 het volgende:

[..]

Ik help mijn leerlingen nu, en in de zomer door is nu ook precies het plan, wat betreft de plannen voor gespreide examens. Niemand van mijn collega's die daarover zeurt. Maar je bent van harte welkom om te komen helpen in het onderwijs, als je nog ergens een weekje vakantie hebt.
Ik bedoel het niet persoonlijk of gemeen, maar het zou toch voor iedereen beter zijn de scholen nu te sluiten en in de zomer op volle kracht (dus niet alleen bijles en inhaallessen) door te gaan. Waarom is die bereidwilligheid of daadkracht er niet om dat door te voeren?

Met deze cijfers de scholen open is gewoon geen beginnen aan.
blablablabla
pi_197322943
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Met het risico het heilige huisje wat niet aangepakt wordt aan te pakken, het is naar mijn mening van een groter belang om een veilige leer- en leefomgeving voor kinderen te maken dan dat het is dat ouders naar kantoor kunnen. Het gaat niet gebeuren, dat realiseer ik me, maar als de overheid echt wil dat ouders minder reisbewegingen maken sluiten ze alle kantoren en laten ze alleen kantoren die goedkeuring hebben van de gemeente/burgemeester open.

De manier waarop het nu gaat, dat het kind de dupe wordt van een ouder die geen keuze heeft maar moet werken moet stoppen.
pi_197322975
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja dat is enorm kut, er zijn ook meer mishandelingen maar als je nou 6 weken zomervakantie verruilt voor nu 6 weken vrij (of desnoods een gedeelte) ben je toch al een eind onderweg richting voorjaar? Het argument van de sociale contacten speelt net zo goed in de zomer natuurlijk. Ik vind dat men heel erg kijkt wat niet kan in plaats van naar oplossingen.

Er worden constant argumenten aangeleverd waarin de problemen met jouw oplossingen worden aangestipt maar je gaat er gewoon niet op in.

Het is echt niet zo dat ik alle antwoorden heb ofzo, maar het lijkt erop dat je al hebt bepaald dat onwil de grootste factor is in dit verhaal en daar naartoe redeneert. Dat vind ik te simpel en negeert te veel daadwerkelijke problemen.
pi_197323008
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan open je de scholen maar voor 50% of zo. Genoeg andere oplossingen behalve iedere week alle kinderen bij de poort testen.
Het is in ieder geval een begin. Denk dat de meeste mensen hier de scholen gewoon weer open willen hebben, maar dat kan niet zonder aanvullende maatregelen imo. Teveel onderzoeken en bronnen die nu toch echt aangeven dat kinderen een grote rol spelen. Als de scholen weer open willen lijkt het me verstandig als ze met wat opties komen waardoor ze zsm weer open kunnen. Want dat willen we toch? Ik heb zelf geen kinderen, dus ga al helemaal niet oordelen hoe ouders erin zouden moeten staan, maar dit onderzoek is in ieder geval een begin om te kijken hoe scholen weer veilig open kunnen.
pi_197323009
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:18 schreef chratnox het volgende:

[..]

Met het risico het heilige huisje wat niet aangepakt wordt aan te pakken, het is naar mijn mening van een groter belang om een veilige leer- en leefomgeving voor kinderen te maken dan dat het is dat ouders naar kantoor kunnen. Het gaat niet gebeuren, dat realiseer ik me, maar als de overheid echt wil dat ouders minder reisbewegingen maken sluiten ze alle kantoren en laten ze alleen kantoren die goedkeuring hebben van de gemeente/burgemeester open.

De manier waarop het nu gaat, dat het kind de dupe wordt van een ouder die geen keuze heeft maar moet werken moet stoppen.
Daar ben ik het mee eens. Scholen sluiten om ouders thuis te houden is een fout idee van begin tot eind wat mij betreft.
pi_197323017
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die claim heb ik toch niet gemaakt?
Jij misschien niet, maar users in dit topic wel. Soms beetje lastig uit elkaar te houden op het moment dat je met veel tegelijk aan een discussie deelneemt en niet iedereen overal hetzelfde in denkt.
Verder gaf je aan dat ze daar uitgeput zijn, net als wij. Maar als bijkomend voordeel hebben ze daar dus wel mooie resultaten die bij ons ontbreken.
pi_197323035
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Er worden constant argumenten aangeleverd waarin de problemen met jouw oplossingen worden aangestipt maar je gaat er gewoon niet op in.

Het is echt niet zo dat ik alle antwoorden heb ofzo, maar het lijkt erop dat je al hebt bepaald dat onwil de grootste factor is in dit verhaal en daar naartoe redeneert. Dat vind ik te simpel en negeert te veel daadwerkelijke problemen.
Omdat het verdomde simpel is :') .

En als het geen onwil is wat is het dan, onkunde?
blablablabla
pi_197323047
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Je gaat kinderen die besmet zijn isoleren van anderen zodat zij niet besmet raken. Dat is vervelend en wil je niet voor je kind maar het is echt beter dan alle andere alternatieven.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:23:26 #212
236264 crew  capricia
pi_197323055
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het is in ieder geval een begin. Denk dat de meeste mensen hier de scholen gewoon weer open willen hebben, maar dat kan niet zonder aanvullende maatregelen imo. Teveel onderzoeken en bronnen die nu toch echt aangeven dat kinderen een grote rol spelen. Als de scholen weer open willen lijkt het me verstandig als ze met wat opties komen waardoor ze zsm weer open kunnen. Want dat willen we toch? Ik heb zelf geen kinderen, dus ga al helemaal niet oordelen hoe ouders erin zouden moeten staan, maar dit onderzoek is in ieder geval een begin om te kijken hoe scholen weer veilig open kunnen.
Laten we vaststellen dat er geen enkele sneltest is waarbij je blaast en dan een betrouwbare uitkomst krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197323097
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Als meerdere users argumenten aanleveren waarom dat niet zo is dan moet je misschien daar eens over nadenken ;)

Verder vind ik het geen probleem om na te denken over oplossingen, maar je moet wat mij betreft goed nadenken over de gevolgen van oplossingen.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:26:45 #214
236264 crew  capricia
pi_197323142
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je gaat kinderen die besmet zijn isoleren van anderen zodat zij niet besmet raken. Dat is vervelend en wil je niet voor je kind maar het is echt beter dan alle andere alternatieven.
Heel simpel. Als mijn kind geen klachten heeft, laat ik het niet testen.

Er is niet eens een betrouwbare sneltest waarbij je kunt blazen voor de uitslag. En via zo'n wattenstaaf is al helemaal een no go. En ik denk dat er wel meer mensen zo over denken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:26:51 #215
5428 crew  miss_sly
pi_197323143
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:22 schreef Elan het volgende:

[..]

En als het geen onwil is wat is het dan, onkunde?
Ik denk dat je je niet moet vergissen in hoezeer mensen die zomervakantie nodig hebben en zich erop verheugen. En zeker dadeiljk dan dit jaar zal dat het geval zijn. Als je dadelijk met een samenleving zit die vermoeid is tot op het bot en al heel lang tegen van alles aanhikt, lijkt het me echt bijna een noodzaak om ze een fijne zomervakantie te kunnen laten hebben. Zelfs de meest flexibele mensen hebben hun grenzen en ik denk dat we ook daar bijna bij aanbeland zijn.
pi_197323146
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:21 schreef opreis het volgende:

[..]

Jij misschien niet, maar users in dit topic wel. Soms beetje lastig uit elkaar te houden op het moment dat je met veel tegelijk aan een discussie deelneemt en niet iedereen overal hetzelfde in denkt.
Verder gaf je aan dat ze daar uitgeput zijn, net als wij. Maar als bijkomend voordeel hebben ze daar dus wel mooie resultaten die bij ons ontbreken.
Snap ik, ik probeerde te bedenken of ik dat gezegd had, maar kon 't me niet herinneren.

Wat virusverspreiding betreft hebben ze daar inderdaad mooie resultaten. Wat de rest betreft vraag ik me heel erg af. Australi zit formeel in een recessie, met hele hoge werkloosheidscijfers. De vraag is of 't op de lange termijn zo goed is voor het land om het op deze manier te doen. Dat moet de toekomst uitwijzen, dus als de pandemie ten einde is kunnen we landen gaan vergelijken. Vooralsnog doet Nederland het (economisch gezien) helemaal niet zo slecht, dus is de kans dat Nederland snel terugveert groter dan bij andere landen.

Over Australi:
quote:
"These positive figures, though, cannot hide the reality that the recovery will be uneven and it will be bumpy and it will be drawn out. Some parts of the economy are doing quite well, but others are in considerable difficulty.

"Australia is likely to experience a run of years of relatively high unemployment, unemployment being too high and wage increases and inflation being too low, leaving us short of the Reserve Bank's goals."

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2021 13:34:38 ]
pi_197323147
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:18 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet zo dat de scholen enkel dicht zijn gegaan zodat ouders ook thuis zouden blijven. Dat laatste is meer een aanvullende bonus. Wel mee eens dat er meer moet worden ingegrepen op werkplekken overigens. Maar doen alsof er verder geen redenen zijn om scholen tijdelijk te sluiten, daar ben ik het niet mee eens. Daar zijn inmiddels teveel onderzoeken en bronnen voor. Het is gewoon onverstandig om nu scholen te openen zonder verdere maatregelen. Daarom snap ik die weerstand ook niet zo zeer (maar zelf geen kinderen, dus ik kijk anders naar de situatie) op dat idee om kinderen vaker te testen zodat scholen wel open kunnen blijven.
pi_197323152
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Als meerdere users argumenten aanleveren waarom dat niet zo is dan moet je misschien daar eens over nadenken ;)

Verder vind ik het geen probleem om na te denken over oplossingen, maar je moet wat mij betreft goed nadenken over de gevolgen van oplossingen.
Letterlijk 0 argumenten voorbij zien komen waarom de scholen de zomer niet door zouden kunnen gaan.

Behalve dat kinderen zich thuis vervelen en ouders geen zin en tijd hebben om zelf een paar weken voor nota bene hun eigen kinderen te zorgen.
blablablabla
pi_197323171
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Er is niet eens een betrouwbare sneltest waarbij je kunt blazen voor de uitslag. En via zo'n wattenstaaf is al helemaal een no go. En ik denk dat er wel meer mensen zo over denken.
Ik denk dat er veel mensen anders denken dan jij. Test je zelf wel?
pi_197323204
quote:

[..]

Maar waarom niet? Ik wil je er nogmaals op wijzen dat het doel van testen is om besmettingen in kaart te brengen en er voor te zorgen dat het virus zich zo min mogelijk verspreidt.

Verder snap ik ook niet wat het verschil is tussen klachten/niet klachten.
pi_197323207
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:27 schreef Elan het volgende:

[..]

Letterlijk 0 argumenten voorbij zien komen waarom de scholen de zomer niet door zouden kunnen gaan.

Behalve dat kinderen zich thuis vervelen en ouders geen zin en tijd hebben om zelf een paar weken voor nota bene hun eigen kinderen te zorgen.
Als iedereen zegt dat het moeilijk is en je argument niet opgepikt wordt door degenen die er verstand van hebben op de ministeries zou het ook kunnen dat je er te makkelijk over denkt h. Dan is 't niet automatisch zo dat iedereen het fout heeft.

Dan kun je valse redenen opvoeren, maar het hele land is ingericht op voorjaarsvakantie/zomervakantie/herfstvakantie/kerstvakantie. Als je die nu niet door laat gaan heeft dat veel meer impact.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:29:45 #222
236264 crew  capricia
pi_197323223
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:27 schreef mijntjexx het volgende:

[..]

Ik denk dat er veel mensen anders denken dan jij. Test je zelf wel?
Ja. Inmiddels drie keer geweest. :)

Serieus: jij denkt dat ouders er geen bezwaar tegen hebben dat hun basisschoolkinderen iedere week via een wattenstaafje bij de poort getest gaan worden?
Ik vraag me dat serieus af.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197323240
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:26 schreef chratnox het volgende:

[..]

Snap ik, ik probeerde te bedenken of ik dat gezegd had, maar kon 't me niet herinneren.

Wat virusverspreiding betreft hebben ze daar inderdaad mooie resultaten. Wat de rest betreft vraag ik me heel erg af. Australi zit formeel in een recessie, met hele hoge werkloosheidscijfers. De vraag is of 't op de lange termijn zo goed is voor het land om het op deze manier te doen. Dat moet de toekomst uitwijzen, dus als de pandemie ten einde is kunnen we landen gaan vergelijken. Vooralsnog doet Nederland het (economisch gezien) helemaal niet zo slecht, dus is de kans dat Nederland snel terugveert groter dan bij andere landen.

Over Australi:
[quote"These positive figures, though, cannot hide the reality that the recovery will be uneven and it will be bumpy and it will be drawn out. Some parts of the economy are doing quite well, but others are in considerable difficulty.

"Australia is likely to experience a run of years of relatively high unemployment, unemployment being too high and wage increases and inflation being too low, leaving us short of the Reserve Bank's goals."
[/quote]

die recessie/inflatie/bezuinigingen/kortingen op pensioenen gaat hier zeker ook komen.

onze economie word nu met wat stutpalen nog net bij elkaar gehouden.
pi_197323249
quote:

[..]

Laat jij je kind ook niet vaccineren met z'n vervelende pijnlijke prik op het moment dat je kind nog geen pneumakokken heeft gehad?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197323274
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar waarom niet? Ik wil je er nogmaals op wijzen dat het doel van testen is om besmettingen in kaart te brengen en er voor te zorgen dat het virus zich zo min mogelijk verspreidt.

Verder snap ik ook niet wat het verschil is tussen klachten/niet klachten.
Het zou voor mij afhangen van het soort test. Mijn dochter is toen ze 18 maanden was n keer getest met zo'n wattenstaaf, omdat ze telkens koorts had en maar niet minder werd, en de artsen dachten aan een slechte reactie op Covid-19. Hoewel dat voor mij zwaarder was dan voor haar, is 't iets wat ik niet zomaar nog een keer zou willen.

Principieel gezien ben ik er echt geen fan van. Mn kleine gaat niet naar school maar (normaal gesproken) naar de kinderopvang, dus dat overleven we wel. Het voelt alleen wel als je kind straffen om iets waar ze helemaal niets aan kunnen doen. Als ze ziek zijn/koorts hebben snap ik het volledig, de ouders die hun kind met koorts naar school/opvang sturen kan ik echt geen begrip voor opbrengen.
  zondag 10 januari 2021 @ 13:32:17 #226
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197323281
quote:

[..]

Hierzo bijvoorbeeld.

Als kinderen met een snotneus ongetest naar de noodopvang mogen, dan zie ik geen reden waarom ik mijn snotterige kind zou moeten laten testen. Kom maar eens met een minder naar alternatief voor die wattenstaaf/spons ellende voor die kleintjes.
(Un)masking for the greater good.
pi_197323294
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:52 schreef capricia het volgende:

[..]

Afschuwelijk.
Op vakantie in Itali hadden we ook zoiets, stond er bij de ingang van de winkel iemand met een thermometer. Alsof je een stuk vee bent
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:33:05 #228
236264 crew  capricia
pi_197323298
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:30 schreef opreis het volgende:

[..]

Laat jij je kind ook niet vaccineren met z'n vervelende pijnlijke prik op het moment dat je kind nog geen pneumakokken heeft gehad?

SPOILER
Mijn kind en ikzelf zijn normaal gevaccineerd.
Ik vind dat iets heel anders dan wekelijks een wattenstaaf in de neus van een klein kind stoppen om te kijken of hij/zij wel naar binnen mag in de klas.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197323306
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:32 schreef KameelTeen het volgende:

[..]

Wereldwijd gezien nog geen 250 mensen per miljoen dood, en dan moet heel de wereld in quarantaine _O-

Allemaal oude dikke mensen of mensen die al met een half been in het graf staan maar laten we vooral paniek zaaien voor wat natuurlijke selectie.

Maar ondertussen wel overal gif blijven gebruiken, luchtvervuiling, roken en drinken niet aanpakken, geen vet en suiker taks invoeren etc...

Maar oh wee als er een griepje de kop opsteekt, dan moeten we ineens allemaal op de rem trappen _O-
Voor dit soort reacties kun je beter op Facebook of nujij.nl terecht.
pi_197323309
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik bedoel het niet persoonlijk of gemeen, maar het zou toch voor iedereen beter zijn de scholen nu te sluiten en in de zomer op volle kracht (dus niet alleen bijles en inhaallessen) door te gaan. Waarom is die bereidwilligheid of daadkracht er niet om dat door te voeren?

Met deze cijfers de scholen open is gewoon geen beginnen aan.
Als je nu de scholen helemaal sluit voor ik noem maar wat, 4 weken, en die 4 weken wil je dan inhalen in de mei en zomervakantie bijvoorbeeld. Dan heb je een hele grote groep leerlingen die volledig van de radar verdwijnen. Voor veel leerlingen zijn de dagelijkse lessen, hoewel ze inhoudelijk veel minder, zo niet weinig, opbrengen dan fysieke lessen, toch een dagelijk sociaal contactmomentje. Wat ik zelf bij mij op school merk is dat iedereen er nu veel strikter op zit dat leerlingen online aanwezig zijn, en zo niet, dat er direct actie ondernomen wordt.

Dat hele idee van nu x aantal weken vrij geven en later x aantal weken inhalen is alleen gebaseerd op de lesstof die leerlingen missen. Onderwijs is zoveel meer.
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:33:54 #231
5428 crew  miss_sly
pi_197323317
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Inmiddels drie keer geweest. :)

Serieus: jij denkt dat ouders er geen bezwaar tegen hebben dat hun basisschoolkinderen iedere week via een wattenstaafje bij de poort getest gaan worden?
Ik vraag me dat serieus af.
Waar zit hem voor jou het pijnpunt precies? Is het de soort test, de wattenstaaf? Is het het gevolg, namelijk mogelijk niet in de klas komen? Is het de onzekerheid dat kinderen wel verantwoordelijk zijn voor een (groot) deel van de virusverspreiding?
pi_197323337
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:26 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet zo dat de scholen enkel dicht zijn gegaan zodat ouders ook thuis zouden blijven. Dat laatste is meer een aanvullende bonus. Wel mee eens dat er meer moet worden ingegrepen op werkplekken overigens. Maar doen alsof er verder geen redenen zijn om scholen tijdelijk te sluiten, daar ben ik het niet mee eens. Daar zijn inmiddels teveel onderzoeken en bronnen voor. Het is gewoon onverstandig om nu scholen te openen zonder verdere maatregelen. Daarom snap ik die weerstand ook niet zo zeer (maar zelf geen kinderen, dus ik kijk anders naar de situatie) op dat idee om kinderen vaker te testen zodat scholen wel open kunnen blijven.
Dat was wel waarom de scholen initieel dicht zijn gegaan. Toegegeven, er is nu wellicht een additionele reden met de Britse variant, maar de scholen werden gesloten omdat ouders dan thuisbleven. Dat is meerdere malen vrijwel letterlijk zo gezegd.

Kleine kinderen ervaren bijna geen negatieve gevolgen van het virus, maar des te meer negatieve gevolgen van de maatregelen. Die balans is naar mijn mening zoek.
pi_197323347
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:32 schreef KameelTeen het volgende:

[..]

Wereldwijd gezien nog geen 250 mensen per miljoen dood, en dan moet heel de wereld in quarantaine _O-

Allemaal oude dikke mensen of mensen die al met een half been in het graf staan maar laten we vooral paniek zaaien voor wat natuurlijke selectie.

Maar ondertussen wel overal gif blijven gebruiken, luchtvervuiling, roken en drinken niet aanpakken, geen vet en suiker taks invoeren etc...

Maar oh wee als er een griepje de kop opsteekt, dan moeten we ineens allemaal op de rem trappen _O-
Nog steeds niet begrijpen dat we maatregelen hebben om te voorkomen dat de zorg bezwijkt :')
  zondag 10 januari 2021 @ 13:35:36 #234
188925 KameelTeen
We all love CamelToe
pi_197323364
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn kind en ikzelf zijn normaal gevaccineerd.
Ik vind dat iets heel anders dan wekelijks een wattenstaaf in de neus van een klein kind stoppen om te kijken of hij/zij wel naar binnen mag in de klas.
Inderdaad onzin. En kinderen zijn sowieso vaak wat snotterig omdat ze nog alles moeten opbouwen.
Mag ik onder je burka kijken ? :)
(de rest weggehaald ;))
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:36:21 #235
5428 crew  miss_sly
pi_197323385
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:31 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het zou voor mij afhangen van het soort test. Mijn dochter is toen ze 18 maanden was n keer getest met zo'n wattenstaaf, omdat ze telkens koorts had en maar niet minder werd, en de artsen dachten aan een slechte reactie op Covid-19. Hoewel dat voor mij zwaarder was dan voor haar, is 't iets wat ik niet zomaar nog een keer zou willen.

Principieel gezien ben ik er echt geen fan van. Mn kleine gaat niet naar school maar (normaal gesproken) naar de kinderopvang, dus dat overleven we wel. Het voelt alleen wel als je kind straffen om iets waar ze helemaal niets aan kunnen doen. Als ze ziek zijn/koorts hebben snap ik het volledig, de ouders die hun kind met koorts naar school/opvang sturen kan ik echt geen begrip voor opbrengen.
Als bij een kind luizen worden geconstateerd bij de luizencontrole, of als het net krentenbaard heeft, of een andere besmettelijke ziekte, kan het ook geweerd worden van school, ook al is het niet echt ziek. Ook daar kunnen ze niets aan doen als ze het oplopen.
pi_197323412
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:26 schreef chratnox het volgende:

[..]

Over Australi:
[quote"These positive figures, though, cannot hide the reality that the recovery will be uneven and it will be bumpy and it will be drawn out. Some parts of the economy are doing quite well, but others are in considerable difficulty.

De economie kan je niet heel makkelijk vergelijken met die van Nederland of Europa. Het is geen kennis economie en een groot deel van de fysieke labour wordt ook geleverd door immigranten en backpackers.
Daarnaast zijn de regels er voornamelijk om het behapbaar te houden voor de zorgsector, daarin zijn ze gewoon geslaagd. Wij hebben straks te kampen met zorgmedewerkers die niet meer willen en kunnen en alle gevolgen van dien. Bovendien exporteren ze daar ook veel grondstoffen en kan er daardoor ook een recessie ontstaan als resultaat van een globale recessie.

[ Bericht 0% gewijzigd door opreis op 10-01-2021 13:44:23 ]
pi_197323510
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:37 schreef opreis het volgende:

[..]
De economie kan je niet heel makkelijk vergelijken met die van Nederland of Europa. Het is geen kennis economie en een groot deel van de fysieke labour wordt ook geleverd door immigranten en backpackers.
Daarnaast zijn de regels er voornamelijk om het behapbaar te houden voor de zorgsector, daarin zijn ze gewoon geslaagd. Wij hebben straks te kampen met zorgmedewerkers die niet meer willen en kunnen en alle gevolgen van dien. Bovendien exporteren ze daar ook veel grondstoffen en kan er daardoor ook een recessie ontstaan als resultaat van een globale recessie.
Ik ben het met je eens dat we wat betreft de zorg echt beter moeten, maar dat staat los van deze pandemie. Er wordt veel genvesteerd in de zorg, maar de output lijkt maar weinig omhoog te gaan.

Daarbij lijkt het me van groot belang dat Nederland als land goed gaat nadenken hoe we een volgende pandemie goed aan gaan pakken. Tuurlijk heb je te maken met exponentile groei, maar het moment waarop je in moet grijpen kan flink veranderd worden als er meer ruimte in de zorg gemaakt wordt. Ik zou denken aan dingen als een soort van reservisten voor de zorg. Mensen die bij de reddingsbrigade, brandweer of waar dan ook werken met een medische opleiding een opleiding geven tot IC-verpleegkundige en die bijhouden.

Mocht er dan een keer een groot 'event' zijn kunnen ze eenvoudig opgeschaald worden, omdat ze de kennis al hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2021 13:41:06 ]
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 13:41:45 #238
236264 crew  capricia
pi_197323527
quote:
88s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:32 schreef Celestien het volgende:

[..]

Hierzo bijvoorbeeld.

Als kinderen met een snotneus ongetest naar de noodopvang mogen, dan zie ik geen reden waarom ik mijn snotterige kind zou moeten laten testen. Kom maar eens met een minder naar alternatief voor die wattenstaaf/spons ellende voor die kleintjes.
Bij een minder invasieve test wil ik er best over nadenken. Voorlopig is die er nog niet.

Maar nogmaals, ik wil de hele procedure dan weten voordat ik Ja zeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197323528
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:32 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Op vakantie in Itali hadden we ook zoiets, stond er bij de ingang van de winkel iemand met een thermometer. Alsof je een stuk vee bent
Heb ik ook gewoon in Nederland bij de tandarts gehad. Z'n scanner op je voorhoofd gericht.
pi_197323548
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 13:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als bij een kind luizen worden geconstateerd bij de luizencontrole, of als het net krentenbaard heeft, of een andere besmettelijke ziekte, kan het ook geweerd worden van school, ook al is het niet echt ziek. Ook daar kunnen ze niets aan doen als ze het oplopen.
Die situatie had ik niet in gedachten, dat is een goede.
  zondag 10 januari 2021 @ 13:42:32 #241
12221 Tijn