SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.blablablabla
Dat kan omslaan ja, maar op welk punt? Elke maand word er wel geroepen dat de bevolking het nu wel echt beu zal gaan zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan zo omslaan. Moet je ze in Amerika maar eens vragen. En eerlijk? Ik wantrouw die onderzoeken een beetje, ik heb het idee dat er A toch wel een verschil zit tussen wat men daar zegt en wat men doet. En B dat er sociaal wenselijk geantwoord wordt.
Daarnaast wordt vaak gedaan alsof het alles of niets is “steunt u de coronamaatregelen?”. Dan is mijn antwoord ook ja. Maar op delen van het beleid heb ik best stevige kritiek.
Nog los van economische tegenslag die gaat komen en vliegwieleffecten die je gaat krijgen.
Maar ik roep ook niet de revolutie uit. Maar het gaat wel schuren.
Dat lijkt me sterk. Tijdens het Catshuisoverleg worden volgens mij geen officiële beslissingen genomen. Dat doen ze morgen pas.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef Pvt.Webster het volgende:
Vandaag meer info over lockdown? Zal vast iets uitlekken toch?
Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:19 schreef MoreDakka het volgende: [..] Als je oom agent nodig hebt om jezelf binnen de deur te houden is dat niet het probleem van de maatschappij. En ja, dit is een volledige lockdown.
Dat was in maart/april/mei ook zo.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat zou wel het ultieme kleur bekennen zijn van een VVD-kabinet. Maar zelfs zij zullen niet zo dom zijn lijkt me.
Omdat het mag betekent niet dat je het moet doen. Dat is mijn punt.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.
Precies, en dat Fred dan even komt zeggen dat je dan maar minder moet gaan werken of tegen je werkgever zeggen dat je er overdag "even niet bent".quote:Op zondag 10 januari 2021 11:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is vooral triest dat je gedwongen wordt om die keuze te maken.
Dit is een probleem dat je niet in zo'n korte tijd oplost. En de groep die het hier betreft zijn voor een overgroot deel ook niet degene die getroffen worden door het dicht zijn van de sportscholen. En fietsen, lopen, thuis trainen - kan allemaal prima.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:16 schreef JosMert het volgende: ‘Plek van lichaamsvet bepaalt risico van overgewicht bij Covid’ Bron: https://sittard-geleen.ni(...)ergewicht-bij-covid/ Gek toch dat we geen enkele maatregel hebben getroffen om deze groep te verkleinen. Sterker nog, we verbieden sport en zeggen dat mensen thuis moeten blijven. Bewegen is schijnbaar niet goed om buikvet te verminderen.
Dat is eigen keus. Winkels konden ook maar beperkte capaciteit kwijt. Universiteiten hadden er ook voor kunnen kiezen om alle klassen op 30% te laten draaien, i.p.v. 30% van de cursussen op de campus.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sterker nog, het tertiair onderwijs is sinds maart niet meer normaal geopend geweest terwijl in de zomer zo'n beetje alle commerciële branches mochten draaien.
Wel ironisch dat je afgeeft op zogezegd te zwart-wit onderzoek door dat onderzoek veel te zwart-wit af te schetsen.quote:Op zondag 10 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
Daarnaast wordt vaak gedaan alsof het alles of niets is “steunt u de coronamaatregelen?”. Dan is mijn antwoord ook ja. Maar op delen van het beleid heb ik best stevige kritiek.
Nou en?quote:
Zeker, zowel de werkgever als de werknemer worden met deze situatie geconfronteerd, dan is het wel heel makkelijk om te zeggen dat het allemaal de verantwoordelijkheid is van de werknemer om het maar op te lossen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef Wirelessmouse het volgende:
Precies, en dat Fred dan even komt zeggen dat je dan maar minder moet gaan werken of tegen je werkgever zeggen dat je er overdag "even niet bent".
Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.
Dat ligt vooral aan de vraagstelling. Maand of 2 terug was dat onderzoek dat 70% ofzo bereid was meer voordelen te hebben na vaccinatie.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat kan omslaan ja, maar op welk punt? Elke maand word er wel geroepen dat de bevolking het nu wel echt beu zal gaan zijn.
En ik ben het met je eens dat veel mensen het sociaal wenselijke antwoord geven. Die kans bestaat in ieder geval. Maar zo lang ze niet werkelijk aangevend hoe ze zich voelen veranderd er natuurlijk nooit wat. Dat is een beetje het kromme momenteel. Veel mensen zijn bang om aan te geven dat ze veel kritiek hebben, want ze willen niet de standaard verwijten om de oren krijgen. Voor velen is er gewoon geen middenweg inderdaad; je bent voor of tegen. Je bent een trouwe aanhanger die alles pikt of een wappie die z’n oma wil opofferen. Dus dan maar het sociaal wenselijke antwoord geven. Dan veranderd er alleen niks.
Al blijf ik er ook bij dat er best een groot deel is die oprecht denken dat ze het goed doen omdat ze niet alle info binnen krijgen. Mensen in mijn omgeving (naast m’n eigen huishouden dan) snappen niet dat ik commentaar uit richting Hugo. Of het algemene beleid. Die denken oprecht dat elk besluit dat genomen word terecht is.
Nou, nee.quote:
Nogmaals, niets aan de huidige situatie is halfbakken. Verder heb ik je net ook al uitgelegd dat dikgedrukte niet zo simpel is als je stelt. Het is volledig onvoorspelbaar wanneer dat principe in de praktijk opgaat en wanneer niet, al helemaal voor een leek als jij. Ik weet het ook niet, en als we even kijken naar de tijdlijn tot nu toe dan is er heel veel bewijs dat naarmate de maatregelen strenger worden de naleving juist vaak minder wordt.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:19 schreef opreis het volgende:
[..]
De basis is nog steeds dat het virus zich alleen kan verspreiden door contact tussen mensen. Dus in principe hoe strenger de maatregelen des te minder contact.
Ik hoop ook dat je het verschil ziet tussen een opgelegde maatregel en een nageleefde maatregel. De maatregelen hebben een effect op het moment dat ze worden nageleefd en dat is het probleem nu vaak. Daarom zou ik nu ook liever opteren voor een hardere lockdown, die in mijn ogen makkelijker te hanteren is. -> heel cru, iedereen op straat is fout, dan dit halfbakken gedoe waar de helft zich niet aanhoudt en dus weinig effect opleverd.
Dan moet je daar bewijs voor aanleveren. Anders kun je die conclusie niet trekken.quote:Het is ook een optie dat zonder de maatregel dat lijntje harder had gestegen bijvoorbeeld.
Scholen werden gesloten omdat leraren en ouders in opstand kwamen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Elan het volgende:
Het is toch frappant dat de winkels tijdens de eerste golf gewoon probleemloos open bleven. De scholen daarentegen waren toen gesloten. Toeval?
Waarom waren die scholen ook weer dicht? Omdat scholen en roeptoeterclubs opriepen om scholen te sluiten, niet het kabinet of OMT. Die vonden het geen goed idee.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou en?
Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken. Voor je 600.000 mensen de WW in schopt moet je dat wel onderzoeken.
Het is toch frappant dat de winkels tijdens de eerste golf gewoon probleemloos open bleven. De scholen daarentegen waren toen gesloten. Toeval?
Dat zal best, het hoe en waarom is niet zo relevant voor de discussie.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Scholen werden gesloten omdat leraren en ouders in opstand kwamen.
Hoe kort is "kort" bij jou? Tijdens black friday zag ik de wachttijd voor sommige winkels oplopen tot een uur of meer.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Elan het volgende:
Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken.
Ja, doei. Ik houd me gewoon aan de regels. Je kan niet maandenlang je familie/vrienden niet bezoeken. (2 weken zou ik ook verschrikkelijk vinden, maar als dat zou helpen daarna sneller te versoepelen zou ik het er wel voor over hebben).quote:Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat het mag betekent niet dat je het moet doen. Dat is mijn punt.
Dat is heel relevant. Scholen werden gesloten uit maatschappelijke druk, niet vanuit een groot risico op virusverspreiding.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal best, het hoe en waarom is niet zo relevant voor de discussie.
quote:Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal best, het hoe en waarom is niet zo relevant voor de discussie.
Ergens wel ironisch dat diezelfde ouders nu steen en been klagen dat de scholen dicht zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:
Scholen werden gesloten omdat leraren en ouders in opstand kwamen.
Dat hij (en daarnaast velen anderen) het doet, en mag doen maakt dit geen harde lockdown.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?
Dat is irrelevant voor je argument. De basis bij beide sectoren (los van de impact) is dat je X aantal mensen per Y m² kwijt kunt. Hoe je dat verdeelt is aan de sector zelf.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:27 schreef Janneke141 het volgende:
En je snapt zelf ook wel het verschil in gevolg voor een winkel die minder klanten tegelijk mag ontvangen (waar overigens nauwelijks werk van werd gemaakt, maar goed) en de directe gevolgen die de beperking van het aantal mensen in een universiteit heeft voor de voortgang van het onderwijs.
Dan sta je dus buiten in een rij op anderhalve meter van elkaar te wachten. Is dat met de huidige kennis van het virus iets om je zorgen over te maken?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Fred het volgende:
[..]
Hoe kort is "kort" bij jou? Tijdens black friday zag ik de wachttijd voor sommige winkels oplopen tot een uur of meer.
(Voor de volledigheid: nee, ik stond er niet tussen, ik woon met uitzicht op winkelstraten)
Volgens mij is het onderwijs (inclusief de ouders) vooral erg verdeeld over de vraag of de scholen wel of niet (volledig) open moeten.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef Fred het volgende:
[..]
Ergens wel ironisch dat diezelfde ouders nu steen en been klagen dat de scholen dicht zijn.
Luister, ik houd me aan alle maatregelen. Ik wil ook wel graag mijn baan houden.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?
Jij weet als ieder ander dat wanneer je 0 contact hebt met andere mensen het virus niet kán verspreiden. Dat het in geen enkel geval kan is een ander verhaal maar dat betekent nog niet dat je elke dag/week bij iemand op bezoek moet. Dus ja, thuis blijven kan ervoor zorgen dat er versoepeld kan worden.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, doei. Ik houd me gewoon aan de regels. Je kan niet maandenlang je familie/vrienden niet bezoeken. (2 weken zou ik ook verschrikkelijk vinden, maar als dat zou helpen daarna sneller te versoepelen zou ik het er wel voor over hebben).
Wat een egoistische rotzooi dit zeg. Jij kunt toch ook gewoon je familie/vrienden wat minder bezoeken, waarom moet een ander dan weer nóg meer opofferen? Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, doei. Ik houd me gewoon aan de regels. Je kan niet maandenlang je familie/vrienden niet bezoeken. (2 weken zou ik ook verschrikkelijk vinden, maar als dat zou helpen daarna sneller te versoepelen zou ik het er wel voor over hebben).
Ja je kan ook je eigen brood bakken en je eigen groente kweken. Ik kan ook een kip jatten van de boerderij en die zelf slachten. Als het zo makkelijk was dan had niet half volwassen Nederland overgewicht. Maar ja jij hebt het geheime recept. Gewoon hardlopen en dan val je af.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef trustychords het volgende:
[..]
Dit is een probleem dat je niet in zo'n korte tijd oplost. En de groep die het hier betreft zijn voor een overgroot deel ook niet degene die getroffen worden door het dicht zijn van de sportscholen. En fietsen, lopen, thuis trainen - kan allemaal prima.
Dit overigens van iemand die de sportschool enorm mist, maar dit argument is gewoon kul.
Volgens mij leven wij in een andere werkelijkheid/waarheid want ik deel/erken wat jij zegt totaal niet. Ik ga daarom ook gewoon stoppen met op jou regeren want het heeft blijkbaar geen zin.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, niets aan de huidige situatie is halfbakken. Verder heb ik je net ook al uitgelegd dat dikgedrukte niet zo simpel is als je stelt. Het is volledig onvoorspelbaar wanneer dat principe in de praktijk opgaat en wanneer niet, al helemaal voor een leek als jij. Ik weet het ook niet, en als we even kijken naar de tijdlijn tot nu toe dan is er heel veel bewijs dat naarmate de maatregelen strenger worden de naleving juist vaak minder wordt.
[..]
Dan moet je daar bewijs voor aanleveren. Anders kun je die conclusie niet trekken.
En terecht. Hebben ze volgens hun CAO gewoon recht op. Zou jij toch ook doen als men gaat tornen aan je arbeidsvoorwaarden?quote:Op zondag 10 januari 2021 09:19 schreef byah het volgende:
[..]
Ik zie de leraren alweer op het Malieveld staan, onze vakanties!! hurdurdur
Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze niemand meer gaan zien? Laten we niet doen alsof dit ebola is waarbij een besmetting je doodvonnis betekent.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Het is volgens jou pas een harde lockdown als we deuren dicht gaan lassen en militairen op straat iedereen aanhouden?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef opreis het volgende:
[..]
Dat hij (en daarnaast velen anderen) het doet, en mag doen maakt dit geen harde lockdown.
Dat snap ik. Dat kan een paar weken, niet maandenlang.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Jij weet als ieder ander dat wanneer je 0 contact hebt met andere mensen het virus niet kán verspreiden. Dat het in geen enkel geval kan is een ander verhaal maar dat betekent nog niet dat je elke dag/week bij iemand op bezoek moet. Dus ja, thuis blijven kan ervoor zorgen dat er versoepeld kan worden.
Toen was er ook amper nog wat bekend en dacht men dat kinderen amper besmettelijk waren. Frappant dat leraren toen wel in verzet kwamen en nu bekend is dat ze wel degelijk een rol spelen ze dat niet doen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is heel relevant. Scholen werden gesloten uit maatschappelijke druk, niet vanuit een groot risico op virusverspreiding.
Tja, ik kan er ook weinig aan doen dat je argumenten zo makkelijk door te prikken zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef opreis het volgende:
[..]
Volgens mij leven wij in een andere werkelijkheid/waarheid want ik deel/erken wat jij zegt totaal niet. Ik ga daarom ook gewoon stoppen met op jou regeren want het heeft blijkbaar geen zin.
Ah, dus het feit dat het kan én mag, netjes volgens de afspraken van meneer Rutte, maakt dus dat dit géén volledige lockdown is. Fijn dat we het daar over eens zijn. 👍quote:Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een egoistische rotzooi dit zeg. Jij kunt toch ook gewoon je familie/vrienden wat minder bezoeken, waarom moet een ander dan weer nóg meer opofferen? Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.
Ze hebben de school waar ze in eerste instantie 1 besmetting met de UK variant ontdekten door een steekproef wat beter onderzocht en hadden er later al 30 gevonden met de nieuwe variant.quote:Op zondag 10 januari 2021 00:48 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Tsja zo kun je alles kapot redeneren. Cijfers wijzen uit dat de UK variant amper voor komt en van de ZA variant is ook slechts één besmetting vastgesteld. Dat tegenover dagelijks duizenden gewone besmettingen.
Maar willen we dat ook daadwerkelijk? In ieder geval: tegen welke prijs?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef MoreDakka het volgende:
Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.
Omdat inmiddels bewezen is dat basisschoolkinderen amper besmettelijk zijn. Die nieuwe variant kan daar een uitzondering op zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Toen was er ook amper nog wat bekend en dacht men dat kinderen amper besmettelijk waren. Frappant dat leraren toen wel in verzet kwamen en nu bekend is dat ze wel degelijk een rol spelen ze dat niet doen.
hoezo kan dat niet ??? op de noodzakelijk dingen na dan.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat snap ik. Dat kan een paar weken, niet maandenlang.
Is zo’n reactie nou echt nodig? Er is een reden dat bepaalde dingen nog mogen. Dat hij daar gebruik van maakt (samen met een meerderheid, laten we eerlijk zijn - bijna niemand houd het vol om maandenlang bij niemand op bezoek te gaan) kan je hem moeilijk kwalijk nemen. Dat shamen (niet enkel van jou af) mag ook wel eens stoppen. Hij zegt ook nergens dat anderen ook niet binnen de regels mogen afspreken; hij heeft het over feestjes ed (buiten de regels dus).quote:Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een egoistische rotzooi dit zeg. Jij kunt toch ook gewoon je familie/vrienden wat minder bezoeken, waarom moet een ander dan weer nóg meer opofferen? Als je van de lockdown af wil blijf je zoveel mogelijk thuis, ongeacht wat de regels zijn.
Nee, als mensen elkaar niet mogen bezoeken en mensen ook niet naar hun werkdagen (echt essentiële functies uitgezonderd) Gaat niet gebeuren, dat weet kimono wel. Maar ik ben er van overtuigd dat dat echt wel zou schelen in de cijfers.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is volgens jou pas een harde lockdown als we deuren dicht gaan lassen en militairen op straat iedereen aanhouden?
Welk land buiten China had je wel een volledige lockdown dan? Als we toch gaan woordjesneuken.?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:35 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ah, dus het feit dat het kan én mag, netjes volgens de afspraken van meneer Rutte, maakt dus dat dit géén volledige lockdown is. Fijn dat we het daar over eens zijn. 👍
Het gaat me niet er om of hij zich aan de regels houdt of niet. Het gaat er om dat hij een argument maakt om anderen nóg meer vrijheid te ontnemen. Dat rijmt niet met zijn eigen gedrag.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Is zo’n reactie nou echt nodig? Er is een reden dat bepaalde dingen nog mogen. Dat hij daar gebruik van maakt (samen met een meerderheid, laten we eerlijk zijn - bijna niemand houd het vol om maandenlang bij niemand op bezoek te gaan) kan je hem moeilijk kwalijk nemen. Dat shamen (niet enkel van jou af) mag ook wel eens stoppen. Hij zegt ook nergens dat anderen ook niet binnen de regels mogen afspreken; hij heeft het over feestjes ed (buiten de regels dus).
In maart was de directe oorzaak een onhandige uitspraak van een artsenfederatie (en eigenlijk nog slechts van twee bezoekers op een webinar). Inmiddels is ook wel duidelijk dat schoolsluiting echt een hele negatieve impact heeft op leerlingen (en op ouders).quote:Op zondag 10 januari 2021 11:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Toen was er ook amper nog wat bekend en dacht men dat kinderen amper besmettelijk waren. Frappant dat leraren toen wel in verzet kwamen en nu bekend is dat ze wel degelijk een rol spelen ze dat niet doen.
Ik reageer op het stukje 'dat ook nog de sportscholen dicht zijn'. Dat is echt niet de basis van het probleem. En meer aandacht voor leefstijl in het geheel lijkt me een uitstekend idee. Maar nu klagen dat daar te weinig aan gedaan wordt tijdens de pandemie is een beetje flauw. Daar ga je op zo'n termijn gewoon geen significant verschil mee maken.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:33 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja je kan ook je eigen brood bakken en je eigen groente kweken. Ik kan ook een kip jatten van de boerderij en die zelf slachten. Als het zo makkelijk was dan had niet half volwassen Nederland overgewicht. Maar ja jij hebt het geheime recept. Gewoon hardlopen en dan val je af.
Dat is dus precies wat ik zeg. Om dat te handhaven moet je dus mensen letterlijk opsluiten.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:38 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, als mensen elkaar niet mogen bezoeken en mensen ook niet naar hun werkdagen (echt essentiële functies uitgezonderd)
Ik ben het helemaal met je eens. Ging mij er om dat er hier mensen zijn die alles niet streng genoeg vinden en er meer regels moeten komen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze niemand meer gaan zien? Laten we niet doen alsof dit ebola is waarbij een besmetting je doodvonnis betekent.
Helemaal prima maar dan ook de consequenties accepteren.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat snap ik. Dat kan een paar weken, niet maandenlang.
Die vrijheden zijn anderen al kwijt. Feestjes mogen nu al niet. Dat hij daar commentaar op heeft is dus gewoon terecht.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het gaat me niet er om of hij zich aan de regels houdt of niet. Het gaat er om dat hij een argument maakt om anderen nóg meer vrijheid te ontnemen. Dat rijmt niet met zijn eigen gedrag.
Dat was mijn hele punt. Dank voor het bevestigen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:39 schreef CR7 het volgende:
[..]
Welk land buiten China had je wel een volledige lockdown dan? Als we toch gaan woordjesneuken.?
Mijn voornaamste argument is dat die vier weken nooit vier weken zullen zijn, of dat er wel versoepeld wordt maar meteen daarna weer aan de rem getrokken moet worden omdat blijkt dat dat te vroeg was. Die situaties zijn in de wereld en Europa al een aantal keren voorgekomen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar willen we dat ook daadwerkelijk? In ieder geval: tegen welke prijs?
Een hypothetisch voorbeeld:
- Liever 8 weken lockdown waarbij je in principe iedere dag een vriend kunt bezoeken of vier weken lockdown waarbij je iedere avond gedwongen (alleen?) thuis moet blijven?
Ik zou echt liever dat eerste hebben.
Het wordt wel een heel semantische discussie zo, maar de basis van het huidige pakket is dat alleen het strikt noodzakelijke open is. De mate van handhaving lijkt me geen criterium voor de vraag of iets een lockdown is of niet.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
En hij heeft ook gewoon gelijk dat die niet een volledige lockdown is. Maar die definitie zal voor iedereen anders zijn.
Grenzen opzoeken? Wordt van mij verwacht door mijn werkgever, wil graag mijn baan behouden. En ik moet toegeven dat ik het ook wel fijn vind dagelijks collega’s te zien, omdat ik thuis anders ook wel wat zou vereenzamen misschien. Maar indien het vanuit werkgever gewenst zou zijn, zou ik gewoon thuis willen werken. Ik ben risicogroep, dus ik zoek het niet voor mijn lol op, snap je?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens. Ging mij er om dat er hier mensen zijn die alles niet streng genoeg vinden en er meer regels moeten komen.
En als er dan regels komen gaat Hamzoef de grenzen opzoeken wat nog wel kan maar niet verboden is (40+ uur onnodig op kantoor zitten en dan zeggen "ja het is toch niet verboden").
Zelfs Spanje of Australië hadden geen 'volledige lockdown'?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat was mijn hele punt. Dank voor het bevestigen.
Aannames...quote:Op zondag 10 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mijn voornaamste argument is dat die vier weken nooit vier weken zullen zijn, of dat er wel versoepeld wordt maar meteen daarna weer aan de rem getrokken moet worden omdat blijkt dat dat te vroeg was.
In het voorjaar ging het hier toch vrij rap. De daling. Kan deels met het weer te maken hebben gehad, maar iedereen nam het wat serieuzer. En je zag hoe snel het toen ging. Als er vervolgens betere BCO was geweest hadden we het nog wat langer volgehouden. Zo’n lockdown werkt prima en het kan snel gaan; mits de bevolking het serieus neemt, mits het op tijd gebeurd (deze lockdown was veel te laat), en mits ze het daarna aankunnen met bco.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mijn voornaamste argument is dat die vier weken nooit vier weken zullen zijn, of dat er wel versoepeld wordt maar meteen daarna weer aan de rem getrokken moet worden omdat blijkt dat dat te vroeg was. Die situaties zijn in de wereld en Europa al een aantal keren voorgekomen.
Omdat je dan volgend jaar de zorg ook niet meer kunt betalen, omdat er meer dan een miljoen mensen in de WW bijgekomen zijn.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:37 schreef Predator40 het volgende:
[..]
hoezo kan dat niet ??? op de noodzakelijk dingen na dan.
het is niet leuk maar het kan wel.
Wel behoorlijk hypocriet in zijn geval.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Die vrijheden zijn anderen al kwijt. Feestjes mogen nu al niet. Dat hij daar commentaar op heeft is dus gewoon terecht.
En hij heeft ook gewoon gelijk dat die niet een volledige lockdown is. Maar die definitie zal voor iedereen anders zijn.
Dat zal wel maar als juist in het onderwijs grote problemen in de virustransmissie liggen zal je er toch iets mee moeten. Langdurige sluiting is dan gewoon onvermijdelijk.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In maart was de directe oorzaak een onhandige uitspraak van een artsenfederatie (en eigenlijk nog slechts van twee bezoekers op een webinar). Inmiddels is ook wel duidelijk dat schoolsluiting echt een hele negatieve impact heeft op leerlingen (en op ouders).
Voor Nederland is dat inderdaad een aanname, maar de korte en heftige lockdown in Australië heeft meer dan 100 dagen geduurd in een aantal deelgebieden. Waren ze inmiddels niet weer in lockdown trouwens?quote:
Ja jij houdt je niet aan de regels want "je wil je baan behouden". Persoon x houdt zich niet aan de regels want die wil niet eenzaam thuis zitten, persoon y houdt zich niet aan de regels want die vindt corona onzin en persoon z houdt zich niet aan de regels want "insert random reden".quote:Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Grenzen opzoeken? Wordt van mij verwacht door mijn werkgever, wil graag mijn baan behouden. En ik moet toegeven dat ik het ook wel fijn vind dagelijks collega’s te zien, omdat ik thuis anders ook wel wat zou vereenzamen misschien. Maar indien het vanuit werkgever gewenst zou zijn, zou ik gewoon thuis willen werken. Ik ben risicogroep, dus ik zoek het niet voor mijn lol op, snap je?
Heel makkelijk. Je hebt helemaal geen gelijk. Dit zegt alleen maar dat de term lockdown aan inflatie onderhevig is. Het is geen 2e wereldoorlog. Mensen zijn socialer geworden en de impact is net zo hard als toen. Maar ja op Wikipedia lees jij natuurlijk wat anders.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:41 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat was mijn hele punt. Dank voor het bevestigen.
Voor de basisschool is de transmissie zeer laag dus die kan gewoon open. Bij middelbare scholen zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar langdurige sluiting.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel maar als juist in het onderwijs grote problemen in de virustransmissie liggen zal je er toch iets mee moeten. Langdurige sluiting is dan gewoon onvermijdelijk.
Of bijvoorbeeld religieuze bijeenkomsten maar eens gaan verbieden.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel maar als juist in het onderwijs grote problemen in de virustransmissie liggen zal je er toch iets mee moeten. Langdurige sluiting is dan gewoon onvermijdelijk.
Wil toch niet zeggen dat je daarnaast ook de rest van het land plat moet gooien zonder bewijs te hebben dat daar problemen liggen? Ik noem het sluiten van bibliotheken bijvoorbeeld, als ultieme symboolmaatregel.
Het is een beetje jammer dat je hier geshamed mag worden. Helemaal terecht als je daadwerkelijk regels zou overtreden (al vind ik het zelfs dan irritant worden om die mensen maar aan te vallen - vaak enkel omdat je jezelf dan een schouderklopje kan geven - dat je het zelf wel goed doet), maar zolang je binnen de regels blijft is er helemaal niks mis mee. Helemaal als je te maken hebt met externe factoren zoals een baas. Jammer dat je je moet verdedigen hier.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Grenzen opzoeken? Wordt van mij verwacht door mijn werkgever, wil graag mijn baan behouden. En ik moet toegeven dat ik het ook wel fijn vind dagelijks collega’s te zien, omdat ik thuis anders ook wel wat zou vereenzamen misschien. Maar indien het vanuit werkgever gewenst zou zijn, zou ik gewoon thuis willen werken. Ik ben risicogroep, dus ik zoek het niet voor mijn lol op, snap je?
Kampen ze in Australië met een uitgeputte zorgsector en kinderen met leerachterstanden?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Voor Nederland is dat inderdaad een aanname, maar de korte en heftige lockdown in Australië heeft meer dan 100 dagen geduurd in een aantal deelgebieden. Waren ze inmiddels niet weer in lockdown trouwens?
Nee hoor. Feestjes mogen niet. 1 of 2 personen op bezoek krijgen wel. Werken ook.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:47 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Wel behoorlijk hypocriet in zijn geval.
Zelfs in Australië mocht je nog gewoon je huis uit en ook familie/vrienden opzoeken, ook in de avondquote:Op zondag 10 januari 2021 11:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zelfs Spanje of Australië hadden geen 'volledige lockdown'?
Ook een prima suggestie ja, men kijkt veel te veel naar maatschappelijke principes en heilige huisjes.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:49 schreef opreis het volgende:
[..]
Of bijvoorbeeld religieuze bijeenkomsten maar eens gaan verbieden.
Vetgedrikte is het probleem, natuurlijk is er wat mis mee. Er is nog steeds een dringend advies om alleen maar uit huis te gaan en mensen te bezoeken als dat echt nodig is. Dat is er met een reden. Dat je 2 mensen mag ontvangen betekent niet dat het dan de bedoeling is om dat constant te doen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:49 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het is een beetje jammer dat je hier geshamed mag worden. Helemaal terecht als je daadwerkelijk regels zou overtreden (al vind ik het zelfs dan irritant worden om die mensen maar aan te vallen - vaak enkel omdat je jezelf dan een schouderklopje kan geven - dat je het zelf wel goed doet), maar zolang je binnen de regels blijft is er helemaal niks mis mee. Helemaal als je te maken hebt met externe factoren zoals een baas. Jammer dat je je moet verdedigen hier.
Feestjes in woningen zijn wettelijk niet verboden, net zoals op kantoor werken wettelijk niet verboden is. De coronawet geldt niet in woningen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nee hoor. Feestjes mogen niet. 1 of 2 personen op bezoek krijgen wel. Werken ook.
Het een mag. Het ander niet. Niks hypocriets aan.
Volledig eens. Al is het wel zo dat een aantal mensen in dit topic de neiging hebben anderen de maat te nemen dat ze dingen niet mogen, terwijl als je doorvraagt ze het zelf ook doen. Dat is gewoon nergens voor nodig.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:49 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het is een beetje jammer dat je hier geshamed mag worden. Helemaal terecht als je daadwerkelijk regels zou overtreden (al vind ik het zelfs dan irritant worden om die mensen maar aan te vallen - vaak enkel omdat je jezelf dan een schouderklopje kan geven - dat je het zelf wel goed doet), maar zolang je binnen de regels blijft is er helemaal niks mis mee. Helemaal als je te maken hebt met externe factoren zoals een baas. Jammer dat je je moet verdedigen hier.
sterker nog, ze hadden daar in het begin binnen no time digitaal lesgeven ingericht en iedereen die nog geen laptop had kreeg een laptop !quote:Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef opreis het volgende:
[..]
Kampen ze in Australië met een uitgeputte zorgsector en kinderen met leerachterstanden?
Geen flauw idee, in elk geval wel met een bevolking die uitgeput is.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef opreis het volgende:
[..]
Kampen ze in Australië met een uitgeputte zorgsector en kinderen met leerachterstanden?
"dringende adviezen"quote:Op zondag 10 januari 2021 11:52 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Feestjes in woningen zijn wettelijk niet verboden, net zoals op kantoor werken wettelijk niet verboden is. De coronawet geldt niet in woningen.
Beide zijn "afspraken" zoals Rutte dat zo graag noemt.
Mee eens al schijnt dat nog niet helemaal duidelijk te zijn als het gaat om die Uk-variant.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Voor de basisschool is de transmissie zeer laag dus die kan gewoon open. Bij middelbare scholen zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen maar langdurige sluiting.
ja misschien moet heel nederland voorrang krijgen op de ouderen en de kwetsbaren.....top ideequote:Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef quirina het volgende:
Leerkrachten moeten ook voorrang krijgen op de prik.
Dan kan iedereen weer naar school.
In de periode dat die Britse variant zo rondging waren pubs enzo toch gewoon open?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Mee eens al schijnt dat nog niet helemaal duidelijk te zijn als het gaat om die Uk-variant.
Als die überhaupt relevant is. Want er gaan ook geluiden op dat de situatie in de UK gewoon gevolg is van falend overheidsbeleid.
Dat zijn geen uitzonderingen, gewoon domme eigenwijsheid.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef Predator40 het volgende:
niet van die achterlijke uitzondering zoals onze biblebelt.
Jij mag eerst, rest achteraanquote:Op zondag 10 januari 2021 11:55 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ja misschien moet heel nederland voorrang krijgen op de ouderen en de kwetsbaren.....top idee
Ik houd me wél aan de regels. Spreek nooit met meer mensen af dan volgens regels toegestaan (ben zelfs niet naar bruiloft van een vriend gegaan!!!!!), houd altijd 1,5meter afstand!quote:Op zondag 10 januari 2021 11:48 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja jij houdt je niet aan de regels want "je wil je baan behouden". Persoon x houdt zich niet aan de regels want die wil niet eenzaam thuis zitten, persoon y houdt zich niet aan de regels want die vindt corona onzin en persoon z houdt zich niet aan de regels want "insert random reden".
Ja. Vooral in de Melbourne-regio waar het hele schooljaar min of meer weggegooid kan worden. Ze hebben nog mazzel dat het daar nu zomer is.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef opreis het volgende:
[..]
Jij hebt je de hele tijd aan alle adviezen gehouden? De meeste mensen niet hoor. Als dingen mogen dan maken mensen er gebruik van. Maar props als jij je al een jaar lang opgesloten hebt en enkel de deur uit gaat voor boodschappen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Vetgedrikte is het probleem, natuurlijk is er wat mis mee. Er is nog steeds een dringend advies om alleen maar uit huis te gaan en mensen te bezoeken als dat echt nodig is. Dat is er met een reden. Dat je 2 mensen mag ontvangen betekent niet dat het dan de bedoeling is om dat constant te doen.
De reden dat hij zich moet verdedigen is omdat hij pleit voor strengere maatregelen voor iedereen, ook de mensen die zich beter aan het advies houden dan hijzelf.
heb je hier een bron voor ?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Geen flauw idee, in elk geval wel met een bevolking die uitgeput is.
Zijn daar weer delen in ophoklockdown nu volgens mij.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Geen flauw idee, in elk geval wel met een bevolking die uitgeput is.
Pubs, restaurants, winkels en scholen inderdaad.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
In de periode dat die Britse variant zo rondging waren pubs enzo toch gewoon open?
Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom daar wel veel mis mee is als die persoon tegelijkertijd pleit voor strengere maatregelen voor anderen.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zie hem ook niet zeggen dat hij constant bezoek heeft. Ik zie hem zeggen dat hij regelmatig anderen ziet. Net als de grote meerderheid. Helemaal niks mis mee.
ik ben niet kwetsbaar en niet oud.....dus waar heb jij het over ?quote:
Is tegenstrijdig met dit:quote:Op zondag 10 januari 2021 11:50 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Zelfs in Australië mocht je nog gewoon je huis uit en ook familie/vrienden opzoeken, ook in de avond
Of met dit:quote:het lag er een beetje aan in welke staat je zat.
Toch?quote:alleen die in Melbourne later was wel heel wat strenger ja.
Dat is ook niet nodig.quote:Op zondag 10 januari 2021 11:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom daar wel veel mis mee is als die persoon tegelijkertijd pleit voor strengere maatregelen voor anderen.
Brisbane 3 dagen, vanwege 1 besmetting met de UK variant...quote:Op zondag 10 januari 2021 11:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zijn daar weer delen in ophoklockdown nu volgens mij.
Maar je bent wel mantelzorger toch? Maakte maar een grapje, sorryquote:Op zondag 10 januari 2021 11:59 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik ben niet kwetsbaar en niet oud.....dus waar heb jij het over ?
Die lage positivity rate is wel opvallend, waar zou dat door komen?quote:Op zondag 10 januari 2021 12:02 schreef crystal_meth het volgende:
België heeft nu 20038 doden.
weekgemiddelden tov week eerder: meer tests (+27%), meer gevallen (+11%; 1777/dag), lagere positivity rate (5.9%). Ziekenhuisopnames: 135/dag. Doden: 58.4/dag.
Het dringende advies is blijf thuis! En als er mensen langs komen is het advies maximaal 2! Je volgt 1 advies al niet op waarom zouden anderen dan wel het advies moeten opvolgen achter de deuren?quote:Op zondag 10 januari 2021 11:57 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik houd me wél aan de regels. Spreek nooit met meer mensen af dan volgens regels toegestaan (ben zelfs niet naar bruiloft van een vriend gegaan!!!!!), houd altijd 1,5meter afstand!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |