abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197320362

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
blablablabla
pi_197320372
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat kan zo omslaan. Moet je ze in Amerika maar eens vragen. En eerlijk? Ik wantrouw die onderzoeken een beetje, ik heb het idee dat er A toch wel een verschil zit tussen wat men daar zegt en wat men doet. En B dat er sociaal wenselijk geantwoord wordt.

Daarnaast wordt vaak gedaan alsof het alles of niets is “steunt u de coronamaatregelen?”. Dan is mijn antwoord ook ja. Maar op delen van het beleid heb ik best stevige kritiek.

Nog los van economische tegenslag die gaat komen en vliegwieleffecten die je gaat krijgen.

Maar ik roep ook niet de revolutie uit. Maar het gaat wel schuren.
Dat kan omslaan ja, maar op welk punt? Elke maand word er wel geroepen dat de bevolking het nu wel echt beu zal gaan zijn.

En ik ben het met je eens dat veel mensen het sociaal wenselijke antwoord geven. Die kans bestaat in ieder geval. Maar zo lang ze niet werkelijk aangevend hoe ze zich voelen veranderd er natuurlijk nooit wat. Dat is een beetje het kromme momenteel. Veel mensen zijn bang om aan te geven dat ze veel kritiek hebben, want ze willen niet de standaard verwijten om de oren krijgen. Voor velen is er gewoon geen middenweg inderdaad; je bent voor of tegen. Je bent een trouwe aanhanger die alles pikt of een wappie die z’n oma wil opofferen. Dus dan maar het sociaal wenselijke antwoord geven. Dan veranderd er alleen niks.

Al blijf ik er ook bij dat er best een groot deel is die oprecht denken dat ze het goed doen omdat ze niet alle info binnen krijgen. Mensen in mijn omgeving (naast m’n eigen huishouden dan) snappen niet dat ik commentaar uit richting Hugo. Of het algemene beleid. Die denken oprecht dat elk besluit dat genomen word terecht is.
pi_197320381
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef Pvt.Webster het volgende:
Vandaag meer info over lockdown? Zal vast iets uitlekken toch? :)
Dat lijkt me sterk. Tijdens het Catshuisoverleg worden volgens mij geen officiële beslissingen genomen. Dat doen ze morgen pas.

En het is ook niet dat er nu radicale beslissingen genomen moeten worden die sappig zijn om te lekken of waarbij ze willen kijken 'hoe het valt'.
pi_197320386
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:19 schreef MoreDakka het volgende: [..] Als je oom agent nodig hebt om jezelf binnen de deur te houden is dat niet het probleem van de maatschappij. En ja, dit is een volledige lockdown.
Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:23:27 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197320389
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zou wel het ultieme kleur bekennen zijn van een VVD-kabinet. Maar zelfs zij zullen niet zo dom zijn lijkt me. ;)
Dat was in maart/april/mei ook zo.

Sterker nog, het tertiair onderwijs is sinds maart niet meer normaal geopend geweest terwijl in de zomer zo'n beetje alle commerciële branches mochten draaien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197320410
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Oom agent? Hoezo? Ik mag gewoon 2 mensen ontvangen hoor, of met 2 man ergens op bezoek gaan. Gelukkig zeg ik, maar dat is geen volledig lockdown. Bij een volledig lockdown mag je natuurlijk geen vrienden bezoeken. :’) Kom op zeg, dat snap je zelf toch ook wel.
Omdat het mag betekent niet dat je het moet doen. Dat is mijn punt.
pi_197320412
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is vooral triest dat je gedwongen wordt om die keuze te maken.
Precies, en dat Fred dan even komt zeggen dat je dan maar minder moet gaan werken of tegen je werkgever zeggen dat je er overdag "even niet bent".
pi_197320416
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:16 schreef JosMert het volgende: ‘Plek van lichaamsvet bepaalt risico van overgewicht bij Covid’ Bron: https://sittard-geleen.ni(...)ergewicht-bij-covid/ Gek toch dat we geen enkele maatregel hebben getroffen om deze groep te verkleinen. Sterker nog, we verbieden sport en zeggen dat mensen thuis moeten blijven. Bewegen is schijnbaar niet goed om buikvet te verminderen.
Dit is een probleem dat je niet in zo'n korte tijd oplost. En de groep die het hier betreft zijn voor een overgroot deel ook niet degene die getroffen worden door het dicht zijn van de sportscholen. En fietsen, lopen, thuis trainen - kan allemaal prima.

Dit overigens van iemand die de sportschool enorm mist, maar dit argument is gewoon kul.
pi_197320423
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sterker nog, het tertiair onderwijs is sinds maart niet meer normaal geopend geweest terwijl in de zomer zo'n beetje alle commerciële branches mochten draaien.
Dat is eigen keus. Winkels konden ook maar beperkte capaciteit kwijt. Universiteiten hadden er ook voor kunnen kiezen om alle klassen op 30% te laten draaien, i.p.v. 30% van de cursussen op de campus.

En het onderwijs werd gesloten onder druk van de maatschappij, hè.
pi_197320438
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
Daarnaast wordt vaak gedaan alsof het alles of niets is “steunt u de coronamaatregelen?”. Dan is mijn antwoord ook ja. Maar op delen van het beleid heb ik best stevige kritiek.

Wel ironisch dat je afgeeft op zogezegd te zwart-wit onderzoek door dat onderzoek veel te zwart-wit af te schetsen. ;)
pi_197320445
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:21 schreef Fred het volgende:

[..]

Die staat dan vóór de winkels ;)
Nou en?

Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken. Voor je 600.000 mensen de WW in schopt moet je dat wel onderzoeken.

Het is toch frappant dat de winkels tijdens de eerste golf gewoon probleemloos open bleven. De scholen daarentegen waren toen gesloten. Toeval?
blablablabla
  zondag 10 januari 2021 @ 11:26:49 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197320449
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef Wirelessmouse het volgende:
Precies, en dat Fred dan even komt zeggen dat je dan maar minder moet gaan werken of tegen je werkgever zeggen dat je er overdag "even niet bent".
Zeker, zowel de werkgever als de werknemer worden met deze situatie geconfronteerd, dan is het wel heel makkelijk om te zeggen dat het allemaal de verantwoordelijkheid is van de werknemer om het maar op te lossen.
So we just called him Fred
pi_197320453
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?
pi_197320463
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dat kan omslaan ja, maar op welk punt? Elke maand word er wel geroepen dat de bevolking het nu wel echt beu zal gaan zijn.

En ik ben het met je eens dat veel mensen het sociaal wenselijke antwoord geven. Die kans bestaat in ieder geval. Maar zo lang ze niet werkelijk aangevend hoe ze zich voelen veranderd er natuurlijk nooit wat. Dat is een beetje het kromme momenteel. Veel mensen zijn bang om aan te geven dat ze veel kritiek hebben, want ze willen niet de standaard verwijten om de oren krijgen. Voor velen is er gewoon geen middenweg inderdaad; je bent voor of tegen. Je bent een trouwe aanhanger die alles pikt of een wappie die z’n oma wil opofferen. Dus dan maar het sociaal wenselijke antwoord geven. Dan veranderd er alleen niks.

Al blijf ik er ook bij dat er best een groot deel is die oprecht denken dat ze het goed doen omdat ze niet alle info binnen krijgen. Mensen in mijn omgeving (naast m’n eigen huishouden dan) snappen niet dat ik commentaar uit richting Hugo. Of het algemene beleid. Die denken oprecht dat elk besluit dat genomen word terecht is.
Dat ligt vooral aan de vraagstelling. Maand of 2 terug was dat onderzoek dat 70% ofzo bereid was meer voordelen te hebben na vaccinatie.

De vraagstelling was dusdanig dat als je het ermee eens was er 500 mensen dood gingen, als je het er niet mee eens was 2000. Dus eigenlijk zeggen ze dan: Als je het er niet mee eens bent heb je 1500 doden op je geweten.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:27:33 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197320467
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:25 schreef DireStraits7 het volgende:
Dat is eigen keus.
Nou, nee.

En je snapt zelf ook wel het verschil in gevolg voor een winkel die minder klanten tegelijk mag ontvangen (waar overigens nauwelijks werk van werd gemaakt, maar goed) en de directe gevolgen die de beperking van het aantal mensen in een universiteit heeft voor de voortgang van het onderwijs. Je kunt keuzes maken in wie je les geeft, maar dat je je studenten geen normaal lesprogramma kan geven spreekt toch wel redelijk voor zich volgens mij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197320472
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:19 schreef opreis het volgende:

[..]

De basis is nog steeds dat het virus zich alleen kan verspreiden door contact tussen mensen. Dus in principe hoe strenger de maatregelen des te minder contact.
Ik hoop ook dat je het verschil ziet tussen een opgelegde maatregel en een nageleefde maatregel. De maatregelen hebben een effect op het moment dat ze worden nageleefd en dat is het probleem nu vaak. Daarom zou ik nu ook liever opteren voor een hardere lockdown, die in mijn ogen makkelijker te hanteren is. -> heel cru, iedereen op straat is fout, dan dit halfbakken gedoe waar de helft zich niet aanhoudt en dus weinig effect opleverd.
Nogmaals, niets aan de huidige situatie is halfbakken. Verder heb ik je net ook al uitgelegd dat dikgedrukte niet zo simpel is als je stelt. Het is volledig onvoorspelbaar wanneer dat principe in de praktijk opgaat en wanneer niet, al helemaal voor een leek als jij. Ik weet het ook niet, en als we even kijken naar de tijdlijn tot nu toe dan is er heel veel bewijs dat naarmate de maatregelen strenger worden de naleving juist vaak minder wordt.

quote:
Het is ook een optie dat zonder de maatregel dat lijntje harder had gestegen bijvoorbeeld.
Dan moet je daar bewijs voor aanleveren. Anders kun je die conclusie niet trekken.
pi_197320475
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Elan het volgende:
Het is toch frappant dat de winkels tijdens de eerste golf gewoon probleemloos open bleven. De scholen daarentegen waren toen gesloten. Toeval?
Scholen werden gesloten omdat leraren en ouders in opstand kwamen.
pi_197320482
quote:

[..]

Nou en?

Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken. Voor je 600.000 mensen de WW in schopt moet je dat wel onderzoeken.

Waarom waren die scholen ook weer dicht? Omdat scholen en roeptoeterclubs opriepen om scholen te sluiten, niet het kabinet of OMT. Die vonden het geen goed idee.
pi_197320493
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zal best, het hoe en waarom is niet zo relevant voor de discussie.
blablablabla
  zondag 10 januari 2021 @ 11:29:18 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197320499
quote:
Kijk, misschien zijn winkels wel degelijk een groot probleem maar met de kennis die we hebben is dat minstens dubieus. Het zijn louter kortstondige contacten op afstand, als je al iemand treft die besmet is moeten jullie allebei wel verdomde goed je best doen om besmet te raken.
Hoe kort is "kort" bij jou? Tijdens black friday zag ik de wachttijd voor sommige winkels oplopen tot een uur of meer.

(Voor de volledigheid: nee, ik stond er niet tussen, ik woon met uitzicht op winkelstraten)
pi_197320512
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Omdat het mag betekent niet dat je het moet doen. Dat is mijn punt.
Ja, doei. Ik houd me gewoon aan de regels. Je kan niet maandenlang je familie/vrienden niet bezoeken. (2 weken zou ik ook verschrikkelijk vinden, maar als dat zou helpen daarna sneller te versoepelen zou ik het er wel voor over hebben).
pi_197320520
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat is heel relevant. Scholen werden gesloten uit maatschappelijke druk, niet vanuit een groot risico op virusverspreiding.
pi_197320522
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:29 schreef Elan het volgende:

[..]

:? Dat is toch juist precies waar het om gaat? De scholen waren in maart gesloten om redenen die niets te maken hadden met eventuele kennis over verspreiding van het virus.
  zondag 10 januari 2021 @ 11:30:30 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197320524
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:28 schreef DireStraits7 het volgende:
Ergens wel ironisch dat diezelfde ouders nu steen en been klagen dat de scholen dicht zijn.
pi_197320532
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 11:26 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Je weet zelf heel goed wat wel en niet verstandig is om te doen in deze tijden. Toch doe je dingen die niet zo verstandig zijn onder het mom van "ja het mag toch". Je kunt zelf toch ook wel bedenken dat op kantoor zitten of naar vrienden gaan 's avonds niet zo handig is? Heb je echt een wet daarvoor nodig om dat te verbieden, dat je het dan pas niet meer doet?
Dat hij (en daarnaast velen anderen) het doet, en mag doen maakt dit geen harde lockdown.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')