abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:05:13 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140740441
quote:
"Dt-fouten worden in teksten onevenredig zwaar aangerekend", mailde een luisteraar en lector Nederlands aan onze radioredactie. Taalvaardigheid gaat volgens hem over meer dan dat. Letten we door de aanwezigheid van dt-fouten inderdaad niet meer op de intrinsieke kwaliteit van een tekst? Professor Piet Van de Craen (VUB) reageerde vanmorgen in het radioprogramma “Hautekiet”.

"Voor de duidelijkheid: ook ik ben streng voor dt-fouten" gaat de luisteraar verder in zijn e-mail. "Als lector Nederlands in het hoger onderwijs kan ik niet anders dan studenten voor te bereiden op de dt-fixatie en de gevolgen die dt-fouten kunnen hebben", schrijft hij. Zo zouden dt-fouten in een sollicitatiebrief ertoe leiden dat iemand de job niet krijgt. "Dt-fouten getuigen vaak van slordigheid en ik ben het ermee eens dat woorden correct gespeld moeten worden". Toch weigert de lector hoger onderwijs, die liever anoniem wil blijven, om in zijn evaluatie van iemands taalvaardigheid een overdreven stem te geven aan dt-fouten.

"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?", gaat hij verder. “Taalvaardigheid gaat veel verder dan dat. Het is veel moeilijker om mensen een vlotte, logisch opgebouwde tekst te leren schrijven en hen daarop correct te beoordelen”.

"Schrijfonderwijs is vooral spelonderwijs"

"Hebben wij af te rekenen met een dt-fixatie?", dat was de vraag die vanmorgen in het radioprogramma "Hautekiet" werd gesteld. "Schrijfonderwijs is vaak alleen spelonderwijs en men zou zich beter buigen over de kwaliteit van een tekst. We letten namelijk vooral op de vorm en niet op de inhoud", reageerde professor Piet Van de Craen (VUB).

Waarom schrijven we dt-fouten en waarom lezen we erover? Dat is volgens de scriptie van Lien Van Abbeneyen te wijten aan "homofoondominantie". “Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”. Een van de twee vormen komt altijd meer voor dan de andere met als gevolg dat we die vorm automatisch schrijven als we niet goed opletten. "In ons brein zijn we vooral bezig met inhoud in plaats van met de vorm. Terwijl we bezig zijn, is ons brein niet bezig met de formulering van regels. Tenzij we er ons uitdrukkelijk op fixeren, bijvoorbeeld in een spellingtest”, vult Van de Craen aan.

De professor stelde alvast een spellingtest op, die u hier kan proberen.

Bron: De Redactie
Van de ene kant heeft die anonieme lector gelijk, want als de focus op zulke regels ten koste gaan van andere elementen van taalvaardigheid, moet dat veranderen. Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:06:37 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_140740497
En ook hier weer, Idiocracy is already happening.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:07:31 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_140740534
Het is meer een kwestie van "we hebben het onderwijs compleet kapot gemaakt, stop ons te wijzen op onze imbiciliteit".
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_140740592
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:06 schreef HeatWave het volgende:
En daar werken anglicismen aan mee.
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:09:51 #5
381517 Zapata
held op sokken
pi_140740602
"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?"

milder? Dat betekent dat de schrijver te stom is om spellcheck software te gebruiken..
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:13:34 #6
297168 Kikopuz
I like goats
pi_140740709
Het zijn dan ook geen dt-fouten, maar stam+t-fouten. Dat is ook precies de reden waarom het bij mij zo lang duurde om het te begrijpen.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:16:42 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140740834
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:07 schreef mvdejong het volgende:
Het is meer een kwestie van "we hebben het onderwijs compleet kapot gemaakt, stop ons te wijzen op onze imbiciliteit".
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:17:46 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140740873
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:13 schreef Kikopuz het volgende:
Het zijn dan ook geen dt-fouten, maar stam+t-fouten. Dat is ook precies de reden waarom het bij mij zo lang duurde om het te begrijpen.
Het zijn dt-fouten omdat mensen niet weten of ze een d of een t moeten plaatsen. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de voltooide deelwoorden ('geplaatst', 'gevallen'), die niet simpelweg 'stam+t' zijn.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:19:00 #10
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_140740913
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.

En tja, waarom schrijf je "word je?", maar dan toch "jij wordt"?

Leg het maar eens uit.
  Admin donderdag 5 juni 2014 @ 12:19:30 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_140740924
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:06 schreef HeatWave het volgende:
Gaat over België...
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_140740933
en maar zoeken naar een dt-fout in de op
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:20:12 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_140740956
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef yvonne het volgende:

[..]

Gaat over België...
Dan nog ;).

Ook daar is het bezig blijkbaar :P.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Admin donderdag 5 juni 2014 @ 12:20:50 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_140740983
quote:
Ik zie de fout! er moet een 'p' in 'komt'

kompt, zo is het beterder.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

donderdag 5 juni 2014 @ 12:20:58 #15
297168 Kikopuz
I like goats
pi_140740988
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het zijn dt-fouten omdat mensen niet weten of ze een d of een t moeten plaatsen. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de voltooide deelwoorden ('geplaatst', 'gevallen'), die niet simpelweg 'stam+t' zijn.
Oh ik dacht dat het "dt-fouten" werden genoemd, omdat men vaak een 't' achter een 'd' plakt, terwijl dat helemaal niet mag. "ik wordt" etc. Zo vatte ik het altijd op. Dus ik zag 'dt' als één ding.

Moet het dan niet d- en t-fouten zijn? :P
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:21:46 #16
297168 Kikopuz
I like goats
pi_140741017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef DarkAccountant het volgende:
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.

Leg het maar eens uit.
Loop je naar huis? Jij loopt naar huis.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:22:27 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140741036
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat het "dt-fouten" werden genoemd, omdat men vaak een 't' achter een 'd' plakt, terwijl dat helemaal niet mag. "ik wordt" etc. Zo vatte ik het altijd op. Dus ik zag 'dt' als één ding.

Moet het dan niet d- en t-fouten zijn? :P
Ik denk dat dat gewoon te lang is om uit te spreken.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:25:22 #18
380998 DarkAccountant
pi_140741118
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:21 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Loop je naar huis? Jij loopt naar huis.
Ja natuurlijk, maar als er al een "d" aan het einde van een werkwoordsvorm staat, dan wordt het dus zo'n vreemde "dt", dat bedoel ik eigenlijk. "D" en "t" klinken hetzelfde, dus mensen beginnen daar dan fouten tegen te maken.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:25:32 #19
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140741121
quote:

Leg het maar eens uit.
Lang verhaal kort: vroeger eindigde 3e ev op -et en 2e ev op -es. We hebben een paar letters verloren, waardoor alleen de -t van de 3e ev overgebleven is.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:25:44 #20
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_140741130
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
En uiteindelijk spreken we allemaal Afrikaans. Dat ziet er ook uit alsof niemand kan spellen.

quote:
Tog kan ek my nie aan die idee aarsel dat dit 'n hoog 'as dit te moeilik blyk, skaf ons dit net af'-gehalte het.
En uiteindelik praat ons almal Afrikaans. Dit lyk ook asof niemand kan speletjies.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:27:43 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_140741198
Er zijn wel ernstigere dingen dan een dt regel. Waar ik me druk over zou maken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Admin donderdag 5 juni 2014 @ 12:28:05 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_140741209
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dan nog ;).

Ook daar is het bezig blijkbaar :P.
En ze winnen ook nog eens constant het Grote Dictee, en bij tien voor taal :{

pi_140741411
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
Alsof iedereen een vast aantal fouten heeft, en de vraag is waarin die gemaakt worden.... Onzin natuurlijk, Als het met de grammatica al fout gaat dan hoef je van de zinsbouw en compositie al helemaal niks te verwachten.

Zeker niet waar het om het onderwijs gaat. Sommige dingen moet een kind ook gewoon leren, niet omdat het nou zo ontzettend belangrijk is dat te beheersen, maar omdat het ook een proeve van bekwaamheid is, die iemand klaarmaakt voor de volgende stap.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:35:06 #24
380998 DarkAccountant
pi_140741451
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Lang verhaal kort: vroeger eindigde 3e ev op -et en 2e ev op -es. We hebben een paar letters verloren, waardoor alleen de -t van de 3e ev overgebleven is.
"Jij wordt" is toch echt tweede persoon enkelvoud. :D
pi_140741559
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht. :') Afschaffen. We doen gewoon alles met dt... :Y
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:38:53 #26
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140741570
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:35 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

"Jij wordt" is toch echt tweede persoon enkelvoud. :D
'Loop jij' niet. Ik zou even moeten opzoeken waarom 2e ev die -t- heeft gekregen.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:39:10 #27
297168 Kikopuz
I like goats
pi_140741578
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht. :') Afschaffen. We doen gewoon alles met dt... :Y
Ik hebdt lasdt van McOprispingen.
pi_140742006
Ik denk omdat veel mensen er moeite mee hebben (terwijl het best simpel is). Iemand die het dan eindelijk snapt is er dan zo trots op dat hij er extra attent op is, en zichzelf een schouderklopje geeft zodra hij iemand heeft gecorrigeerd.

Het is een beetje hetzelfde verhaal met rekenen. Zie continu vragen (op Facebook/Linkedin) als: wat is 5+5+5+5+5*0? wat is 3+4*2+5*1*3? (basisschoolniveau waar zelfs masterstudenten zich nog trots voelen als ze dit goed beantwoorden :'))
Why stay small, if you can grow big..
pi_140742081
Het staat nogal slordig / dom / onverzorgd, maar iedereen maakt er wel eens een fout mee. Er zijn ergere dingen; mensen die het verschil niet kennen tussen na en naar, tussen is en eens, mij en mijn, et cetera. Dat vind ik veel ergerlijker.

Het is treurig dat geboren Nederlanders niet in staat zijn om zich foutloos in hun eigen taal uit te drukken, maar waarschijnlijk heeft elke taal wel van dit soort dingen. Volgens mij weet de helft van de Amerikanen bijvoorbeeld niet wanneer je then of than gebruikt, wanneer it's of its correct is, send of sent, live of life, en wanneer het their, they're of there moet zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2014 12:55:18 ]
pi_140742084
Veel scholieren kunnen het wel leren, maar weigeren het gewoon. Misschien moet daar eerst iets aan gedaan worden. :+
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
  donderdag 5 juni 2014 @ 13:07:41 #31
380998 DarkAccountant
pi_140742561
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:54 schreef Bitterlemon het volgende:
Veel scholieren kunnen het wel leren, maar weigeren het gewoon. Misschien moet daar eerst iets aan gedaan worden. :+
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)

Zelfde geval: de tussen-n. Die regel hebben ze jaren geleden veranderd. Ik denk dat een heleboel mensen echt niet meer weten of het nu "pannekoek" of "pannenkoek" is.

Maar je hoort die "n" ook helemaal niet als je dat woord uitspreekt! Schaf die hele tussen-n dan ook af. :')
pi_140743049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes.
Dat sowieso, de beste taalvereenvoudiging is hem gewoon hetzelfde laten. Alles wat je ooit geleerd hebt hoef je dan in ieder geval niet opnieuw te leren. Maar ja, als je een instituut hebt dat zich met taalvernieuwing bezighoudt dan gaan die zichzelf niet overbodig maken natuurlijk.

quote:
In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
De letter staat er wel, dus waarom zou je hem niet uitspreken?

Het onderscheidt woorden van gelijkklinkende of bijna gelijk gespelde woorden, en het geeft informatie over hun oorsprong. Gezien het feit dat een belangrijke functie van taal informatie-overdracht betreft, zie ik niet in waarom je informatie weg zou laten.

quote:
Zelfde geval: de tussen-n. Die regel hebben ze jaren geleden veranderd. Ik denk dat een heleboel mensen echt niet meer weten of het nu "pannekoek" of "pannenkoek" is.

Maar je hoort die "n" ook helemaal niet als je dat woord uitspreekt! Schaf die hele tussen-n dan ook af. :')
Spelling en uitspraak hebben op zich niet zo heel veel met elkaar te maken. Spelling is voor lezers en schrijvers. Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?
pi_140743856
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Hedt Frondt DT! 8-)

quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
Erg consequent zijn die Spanjaarden daar anders ook niet in. Die letter h spreek je daar überhaupt nooit uit, dus waarom laten ze dan hotel, huevo en hielo met die letter beginnen? o|O
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_140743938
Sowieso wordttdt het tijd om de Nederlandse taal af te schaffen. Inconsistente bagger dat 't is.
pi_140744258
Waarom wil die lector anoniem blijven?
pi_140744991
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.

http://www.nrcnext.nl/blo(...)-ongewikkeld-worden/
pi_140745357
Ik vind het vreemd dat die professor anoniem wil blijven. Zo heeft het gebruik van een titel toch geen zin?
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:34:06 #38
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140745541
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.

De theorie die die professor noemt in het artikel dat je aanhaalt, is maar een hypothese. Het idee dat een taal simpeler wordt door tweedetaalsprekers, is nog relatief nieuw en allerminst bevestigd. Er is bijvoorbeeld ook een theorie die stelt dat verandering van regels circulair is, waarbij de snelheid van de cirkel afhankelijk is van de mate waarin het gebruikt wordt.
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:34:44 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140745565
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vind het vreemd dat die professor anoniem wil blijven. Zo heeft het gebruik van een titel toch geen zin?
Professor is in België sowieso geen beschermde titel: iedereen mag zich zo noemen, en vrijwel alle lectoren op universiteiten noemen zich ook zo.
pi_140745688
quote:
Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”.
Wat?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:45:59 #41
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140745943
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat?
LOL, dat is inderdaad andersom. :D
pi_140745985
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

LOL, dat is inderdaad andersom. :D
En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezen :|W
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:48:45 #43
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140746049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezen :|W
Bewijs dat de anonieme lector gelijk heeft! We staren ons blind op dt-fouten en missen daardoor het grote plaatje. :P
pi_140752197
Prof heeft gewoon gelijk. Ik word ook achterlijk moe van mensen die telkens betweterig op je dt fout wijzen. De regel is an sich niet lastig, maar als je een lap tekst moet typen en geen taalgevoel hebt dan glipt er wel eens een foutje in je tekst.
pi_140752499
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:46 schreef tafelkleed12 het volgende:
Prof heeft gewoon gelijk. Ik word ook achterlijk moe van mensen die telkens betweterig op je dt fout wijzen. De regel is an sich niet lastig, maar als je een lap tekst moet typen en geen taalgevoel hebt dan glipt er wel eens een foutje in je tekst.
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren. Dat mensen met weinig taalgevoel soms grammaticale fouten maken, vind ik dan wel weer logisch.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_140752597
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.

Te moeilijk is geen argument, dan heb je kinderen gewoon te weinig geleerd, niet zozeer ten koste van de taal, maar ten koste van die kinderen zelf. Het is wel een argument tegen taalhervorming, je moet mensen die 60 zijn en de volle week werken niet nog eens aan het werk zetten om iets te leren wat ze al een keer geleerd hadden, maar dan anders.

Dat taal verandert betekent niet dat je het moet doen verloederen. Een bepaald onjuist gebruik sluipt er vanzelf wel in, en als dat dan breedgedragen wordt en niet alleen door de incompetente taalgebruikers, dan wordt dat ook wel geformaliseerd.
  donderdag 5 juni 2014 @ 18:06:35 #47
380998 DarkAccountant
pi_140752766
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.
Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.

Ik vind dat een regel logisch moet zijn en dat de schrijftaal zo dicht mogelijk bij de spreektaal moet aanleunen. Want zo leren de meeste mensen de taal ook: door te spreken.
pi_140752860
Gebruikersvriendelijk Nederlands invoeren,
de scholieren zijn alvast begonnen!
pi_140752893
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:57 schreef Fascination het volgende:
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren.
Als je bij elke werkwoord even aan de regel moet denken, dan mis je het taalgevoel.
pi_140752911
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:06 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?

quote:
Ik vind dat een regel logisch moet zijn en dat de schrijftaal zo dicht mogelijk bij de spreektaal moet aanleunen. Want zo leren de meeste mensen de taal ook: door te spreken.
Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.
  donderdag 5 juni 2014 @ 18:18:13 #51
380998 DarkAccountant
pi_140753074
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?

[..]

Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.
Nou ja, het is altijd een "clubje" mensen (de taalkundigen) dat beslist wat er bv. in het Groene Boekje komt of in de Van Dale. En als bepaalde woorden populair worden, ja dan komen die er ook in.

Je hebt geloof ik ook zo'n standaardwerk voor de Nederlandse grammatica (ik ben zelf even de naam kwijt), waar ze dat ongetwijfeld ook doen. Ik denk alleen dat maar weinig mensen dat werk kennen.
pi_140753676
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:18 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Nou ja, het is altijd een "clubje" mensen (de taalkundigen) dat beslist wat er bv. in het Groene Boekje komt of in de Van Dale. En als bepaalde woorden populair worden, ja dan komen die er ook in.
Daar heb ik geen moeite mee, die volgen immers. Taal is levend, maar we hebben nou eenmaal wel één officiele taal, daarvan wordt vastgesteld hoe die op een zeker moment is. Maar je hebt dus ook clubjes die zich professioneel bezig houden met spellingshervorming. En die hebben dus alleen bestaansrecht als de spelling hervomrd wordt, dus gaan ze die hervormen. Dan doen ze alsof ze de makkelijker maken, in mijn optiek al geen legitiem doel, maar ondertussen maken ze het iedereen die het al een keer geleerd heeft moeilijker.

quote:
Je hebt geloof ik ook zo'n standaardwerk voor de Nederlandse grammatica (ik ben zelf even de naam kwijt), waar ze dat ongetwijfeld ook doen. Ik denk alleen dat maar weinig mensen dat werk kennen.
Hoeft ook niet. Ik vind ook helemaal niet dat iedereen perfect Nederlands moet kunnen schrijven. Ik zou het ook makkelijker vinden als in de zeevaart ook gewoon met kilomters, km/u, rechts en links gewerkt werd ipv met knopen, mijlen en stuurboord enzo. Maar ik kom maar incidenteel buitengaats, het gaat niet om wat voor mij makkelijk is, anderen hebben daar veel meer mee te maken.

Ik vind het wel belangrijk dat mensen die veel met taal te maken hebben zich daar goed in kunnen uitdrukken, en dat anderen daar goed kennis van kunnen nemen. Uniformiteit helpt daarin. Er moet dus één correcte spelling en grammatica zijn.

Die hoeft dan van mij niet zo makkelijk mogelijk, want je leert het toch als kind, en het leren van iets moeilijks heeft in zichzelf al waarde. Het is ook een voorbereiding op de volgende stap in taalbeheersing. Daarnaast brengt een versimpeling vaak ook verlies aan uitdrukkingskracht met zich mee, dat treft dan lang niet iedereen, maar niet iedereen is hierin gelijk, omdat sommigen er nou eenmaal een groter belang in hebben.
  donderdag 5 juni 2014 @ 18:44:03 #53
380998 DarkAccountant
pi_140753840
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar heb ik geen moeite mee, die volgen immers. Taal is levend, maar we hebben nou eenmaal wel één officiele taal, daarvan wordt vastgesteld hoe die op een zeker moment is. Maar je hebt dus ook clubjes die zich professioneel bezig houden met spellingshervorming. En die hebben dus alleen bestaansrecht als de spelling hervomrd wordt, dus gaan ze die hervormen. Dan doen ze alsof ze de makkelijker maken, in mijn optiek al geen legitiem doel, maar ondertussen maken ze het iedereen die het al een keer geleerd heeft moeilijker.
Mijn kritiek is dus eerder dat dat "clubje" taalkundigen te moeilijke of verwarrende regels uit het verleden in stand houdt, terwijl het veel eenvoudiger kan.

Maar ja, dan zou je dus moeten hervormen hé. ;)
pi_140754102
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:44 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Mijn kritiek is dus eerder dat dat "clubje" taalkundigen te moeilijke of verwarrende regels uit het verleden in stand houdt, terwijl het veel eenvoudiger kan.

Maar ja, dan zou je dus moeten hervormen hé. ;)
Eenvoud lijkt me dus in ieder geval niet meteen het hoogste doel. Maar ik heb er niks op tegen dat de fossielen worden opgeschoond, dan zijn ze echter aan het formaliseren van wat er al is. Met de tussen-n hebben ze iets nieuws bedacht, dat sloot op geen enkele manier aan bij een zelfstandige ontwikkeling in de levende taal.

Voor al die mensen die ooit correct hebben leren schrijven is het natuurlijk niet eenvoudiger. Als je dan elke 10 jaar een spellingshervorming gaat doorvoeren maak je het voor iedereen moeilijker.
  donderdag 5 juni 2014 @ 18:59:28 #55
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_140754351
quote:
Dit.

Это правда! :D
pi_140768976
Ik citeer:
"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?", gaat hij verder. “Taalvaardigheid gaat veel verder dan dat. Het is veel moeilijker om mensen een vlotte, logisch opgebouwde tekst te leren schrijven en hen daarop correct te beoordelen”.

Grappig dat in de voorbeelden de trema's niet verkeerd geplaatst zijn!
De fixatie op dt-fouten kan overdreven zijn, maar dit verhaal is geen excuus of verklaring om soepeler te zijn t.o.v. dt-fouten.
Ikzelf ben helemaal niet milder voor fouten in tremagebruik en het schrijven van een soepele tekst heeft meer te maken met logisch denken dan met grammatica en spellen.
De professor creëert hier een schijntegenstelling.
Dat is een professor onwaardig!

Ik ga er dan wel van uit dat hij correct geciteerd is, natuurlijk.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 juni 2014 @ 11:29:45 #57
7889 tong80
Spleenheup
pi_140774600
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik zie de fout! er moet een 'p' in 'komt'

kompt, zo is het beterder.
'Je mot je ete goed kauwe, dan komp ut gelijkmatig in je bloed.'

Tedje van Es.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_140799306
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:29 schreef tong80 het volgende:

[..]

'Je mot je ete goed kauwe, dan komp ut gelijkmatig in je bloed.'

Tedje van Es.

Kèke, kèke, en de rest erbè denke. ^O^

Maar dat is dialect. En wordt ook zo gepresenteerd.
Wat wel hinderlijk is: dialect dat gepresenteerd wordt alsof het Nederlands is.
raaj, het weej van vandaakh.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140799619
Ik ga hier geen reactie plaatsen want voor je 't weet word je zelf gepakt op een spelfout.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 06:55:26 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140799654
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 06:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ga hier geen reactie plaatsen want voor je 't weet word je zelf gepakt op een spelfout.
Dat zou chanant zijn ja.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 juni 2014 @ 07:10:44 #61
7889 tong80
Spleenheup
pi_140799682
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 06:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Hoe vaak heb je deze zin gecontroleerd ? :)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_140799773
Ik bent vóór!
pi_140799852
quote:

[..]

Van de ene kant heeft die anonieme lector gelijk, want als de focus op zulke regels ten koste gaan van andere elementen van taalvaardigheid, moet dat veranderen. Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
Even "dt" buiten beschouwing gelaten: het is "aan de ene kant" en "als de focus op zulke regels ten koste gaat van".
Het schrijfonderwijs is overigens het leren schrijven, de motorieke vaardigheid. Daarnaast kennen we spellingsonderwijs, -waarbij het logischerwijs over "dt's" en dergelijke gaat- en stelonderwijs.
Dat laatste wordt zwaar verwaarloosd, een opstel of betoog schrijven is bijvoorbeeld geen onderdeel meer van het CE.
pi_140799857
Als spelling op basisschoolniveau al te moeilijk blijkt, hoeveel waarde moet ik dan nog hechten aan de boodschap?
pi_140799890
Nederlands is moeilijker als je denkt.

D/t is nog het meest logisch omdat het niet gevoelsmatig is.
pi_140799898
Help! Een neerlandicus die stelt dat d/t-fouten niet erg zijn. :?
Ja, het is maar spelling maar kom op, het maakt geen intelligente indruk als je tekst d/t-fouten bevat. Het overkomt de beste wel eens maar als dat al teveel gebeurt dan geef je een slecht visitekaartje. Waarom? Je hoeft immers maar een paar regels te kennen en toe te passen om die te vermijden, ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140799908
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
Denk het niet. Zeg wollah.
pi_140799918
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:06 schreef Specularium het volgende:

[..]

Denk het niet. Zeg wollah.
Oké, mensen die enkel op school in aanraking kwamen met de Nederlandse taal vormen een uitzondering. Hopelijk is dat de enige uitzondering. :)
#NoDAPL
pi_140799927
quote:
"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?"
Dit is omdat het niet op elk toetsenbord even makkelijk is.

Net als blijkbaar die d/t fouten in de spellingcorrectie.
pi_140799931
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:03 schreef Specularium het volgende:

Wat is gevoelsmatig - of in dit geval niet gevoelsmatig - in deze kwestie? :?
Objectief bezien kan je stellen dat je d/t-fouten kan vermijden als je:
- de stam van het woord kan benoemen
- een paar logische regeltjes volgt waarvoor nauwelijks kennis vereist is (een paar regeltjes)

Dat taal complex is daarover zijn wij het eens. Ik vind dit juist geen illustratie hiervan. De complexiteit van taal komt veel meer tot uiting in allerlei nuances van de grammatica en de betekenis van woorden, dit blijkt vanzelf zo gauw je een vreemde taal voldoende beheerst om vast te stellen dat een perfecte vertaling niet altijd mogelijk is.
#NoDAPL
pi_140799950
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:10 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dit is omdat het niet op elk toetsenbord even makkelijk is.
Het kan ook meespelen dat die regel is gewijzigd. ;)

quote:
Net als blijkbaar die d/t fouten in de spellingcorrectie.
Ik vind het eigenlijk wel een vorm van poëtische rechtvaardigheid, al die mensen die dachten niet meer zelf te hoeven nadenken omdat er een relatief primitieve spellingcorrectie wordt gebruikt en die hier nu voor worden afgestraft. Begrijp me niet verkeerd, voor samenstellingen (of juist niet!) vind ik het wel handig. Het is niet verkeerd om het als hulpmiddel te gebruiken maar je moet niet zelf stoppen met na te denken. Hetzelfde verhaal dus als wat voor een grafisch rekenmachientje geldt.
#NoDAPL
  zaterdag 7 juni 2014 @ 08:16:12 #72
380998 DarkAccountant
pi_140799962
quote:
Ja, het is maar spelling maar kom op, het maakt geen intelligente indruk als je tekst d/t-fouten bevat. Het overkomt de beste wel eens maar als dat al teveel gebeurt dan geef je een slecht visitekaartje. Waarom? Je hoeft immers maar een paar regels te kennen en toe te passen om die te vermijden, ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
Ik herinner me nog uit een ver verleden dat een professor van de Universiteit Antwerpen eens een onderzoek had uitgevoerd naar taalvaardigheid en het maken van dt-fouten. En tot zijn eigen verbazing kwam uit dat onderzoek als conclusie naar voren dat makers van dt-fouten eigenlijk taalvaardiger waren dan degenen die "de regeltjes" netjes volgden. :P
pi_140799982
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Eenvoud lijkt me dus in ieder geval niet meteen het hoogste doel. Maar ik heb er niks op tegen dat de fossielen worden opgeschoond, dan zijn ze echter aan het formaliseren van wat er al is. Met de tussen-n hebben ze iets nieuws bedacht, dat sloot op geen enkele manier aan bij een zelfstandige ontwikkeling in de levende taal.

Voor al die mensen die ooit correct hebben leren schrijven is het natuurlijk niet eenvoudiger. Als je dan elke 10 jaar een spellingshervorming gaat doorvoeren maak je het voor iedereen moeilijker.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de laatste tussenletter-n regelwijziging ben afgehaakt. Ik kon prima leven met de oude regel (enkelvoud/meervoud), het was helder en het gaf geen gedoe. Dat er enkele ambigue gevallen waren gaf helemaal geen probleem. De op een na laatste regel ging nog, je moest 2 A4'tjes aan uitzonderingen leren, het werd hiermee wat masochistisch, maar vooruit, een eenmalige investering is niet zo erg. Dat ze vervolgens nadat je werd gemarteld met de memorisatie van deze logicaloze feitjes weer de regels aanpasten was voor mij de druppel.
#NoDAPL
pi_140799989
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:16 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ik herinner me nog uit een ver verleden dat een professor van de Universiteit Antwerpen eens een onderzoek had uitgevoerd naar taalvaardigheid en het maken van dt-fouten. En tot zijn eigen verbazing kwam uit dat onderzoek als conclusie naar voren dat makers van dt-fouten eigenlijk taalvaardiger waren dan degenen die "de regeltjes" netjes volgden. :P
Dat zegt alleen bitter weinig zolang je niet weet wat zijn definitie van taalvaardig of de door hem gebruikte definitie van taalvaardig was. ;)
Indien je vrijheid hebt bij de keuze van die definitie kan je die gemakkelijk zodanig aanpassen dat dat de uitkomst is.
#NoDAPL
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 7 juni 2014 @ 08:25:35 #75
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_140800005
quote:
Pardon? Dit leer je toch al op de basisschool?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_140800010
quote:

[..]

In Nederland is de doodsteek van het onderwijs in het Nederlands volgens mij juist de overdreven nadruk op het mondelinge deel en dan ook nog met zaken die weinig met taalvaardigheid te maken hebben (debatjes, die veel tijd kosten en waarbij de leerlingen anderen het werk laten doen, en presentaties), veel minder dan bijv. stijl, grammatica en vocabulaire.
#NoDAPL
  zaterdag 7 juni 2014 @ 08:29:37 #77
380998 DarkAccountant
pi_140800031
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat zegt alleen bitter weinig zolang je niet weet wat zijn definitie van taalvaardig of de door hem gebruikte definitie van taalvaardig was. ;)
Indien je vrijheid hebt bij de keuze van die definitie kan je die gemakkelijk zodanig aanpassen dat dat de uitkomst is. ;
Ja, natuurlijk, het is ook wel te lang geleden, ik kan dat onderzoek er niet meer bij zoeken.

Maar hij heeft het me zelf verteld, en ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Stel nu: jij kent perfect de d/t-regeltjes, je bent erg goed in spelling. Maar ik zet je morgen op de boot naar een of ander willekeurig Afrikaans land waar ze je taal niet spreken. Noem maar eens wat landen, Ghana, Burkina Faso of zo, kies maar uit.

Op diezelfde boot zet ik een jongere uit een buitenwijk die het altijd slecht deed op school en de hele tijd d/t-fouten maakt. Elk sms'je of berichtje van hem is in straattaal en hij hangt eigenlijk ook de hele tijd op straat rond in plaats van te studeren.

Jullie komen samen aan in Ghana of Burkina Faso, zonder geld, zonder hulpmiddelen. Wie denk je dat er het snelst "ingeburgerd" zal zijn daar op straat? Ik gok toch op die jongere met zijn straattaal. Want hij maakt misschien spelfouten, maar hij begrijpt veel sneller wat een ander bedoelt. :P
pi_140800054
quote:

Leg het maar eens uit.
Ik zou willen dat ik een zeer fraaie taalkundige verklaring kan geven, misschien kan een linguïst dat die hier reageert (er zijn er een paar die een taalopleiding hebben afgerond of die een taalopleiding volgen), maar ik kan wel vaststellen dat elke taal die met persoonlijke voornaamswoorden werkt (het Latijn heeft er geen, in die taal wordt dit met de vervoeging van het werkwoord zelf aangegeven) waar ik mee in aanraking ben gekomen zulke vervoegingen heeft. Blijkbaar heeft het dus een functie?
Als ik even logisch nadenk, zou het niet meer verwarrend zijn als je zou zeggen:
ik werk
jij werk
wij werk
...
Dat kan toch niet? Hoewel het strikt genomen niet noodzakelijk is is het veel helderder als je de stam vervormt. Dan is het logisch om dit consequent te doen en geen uitzondering te maken voor woorden waarvan de stam eindigt op een d. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom mensen ineens het spoor bijster raken omdat een stam die op een d eindigt toevallig net zo klinkt als een stam die op een t eindigt.
#NoDAPL
  zaterdag 7 juni 2014 @ 08:33:57 #79
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140800066
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:29 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk, het is ook wel te lang geleden, ik kan dat onderzoek er niet meer bij zoeken.

Maar hij heeft het me zelf verteld, en ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Stel nu: jij kent perfect de d/t-regeltjes, je bent erg goed in spelling. Maar ik zet je morgen op de boot naar een of ander willekeurig Afrikaans land waar ze je taal niet spreken. Noem maar eens wat landen, Ghana, Burkina Faso of zo, kies maar uit.

Op diezelfde boot zet ik een jongere uit een buitenwijk die het altijd slecht deed op school en de hele tijd d/t-fouten maakt. Elk sms'je of berichtje van hem is in straattaal en hij hangt eigenlijk ook de hele tijd op straat rond in plaats van te studeren.

Jullie komen samen aan in Ghana of Burkina Faso, zonder geld, zonder hulpmiddelen. Wie denk je dat er het snelst "ingeburgerd" zal zijn daar op straat? Ik gok toch op die jongere met zijn straattaal. Want hij maakt misschien spelfouten, maar hij begrijpt veel sneller wat een ander bedoelt. :P
Dat lijkt me absolute onzin. De student heeft al aangetoond over uitgebreide taalverwervingsskills te beschikken. Ik zet m'n geld toch in op hem...
pi_140800075
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat dit clubje neerlandici veel te activistisch is maar je hebt wel een taalautoriteit nodig die dat wat al op een 'democratische' wijze tot stand is gekomen qua taalvoorschriften formaliseert. Dit om helderheid te scheppen en ervoor te zorgen dat in heel het taalgebied dezelfde taalregels worden gehanteerd. Het orgaan op zichzelf is noodzakelijk, alleen beperkt het zich niet tot haar taak.
#NoDAPL
  zaterdag 7 juni 2014 @ 08:37:46 #81
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140800087
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zou willen dat ik een zeer fraaie taalkundige verklaring kan geven, misschien kan een linguïst dat die hier reageert (er zijn er een paar die een taalopleiding hebben afgerond of die een taalopleiding volgen), maar ik kan wel vaststellen dat elke taal die met persoonlijke voornaamswoorden werkt (het Latijn heeft er geen, in die taal wordt dit met de vervoeging van het werkwoord zelf aangegeven) waar ik mee in aanraking ben gekomen zulke vervoegingen heeft. Blijkbaar heeft het dus een functie?
Als ik even logisch nadenk, zou het niet meer verwarrend zijn als je zou zeggen:
ik werk
jij werk
wij werk
...
Dat kan toch niet? Hoewel het strikt genomen niet noodzakelijk is is het veel helderder als je de stam vervormt. Dan is het logisch om dit consequent te doen en geen uitzondering te maken voor woorden waarvan de stam eindigt op een d. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom mensen ineens het spoor bijster raken omdat een stam die op een d eindigt toevallig net zo klinkt als een stam die op een t eindigt.
Het enige verschil tussen 'ik werk' en 'laboro' is dat bij het eerste de indicator voor 1e persoon enkelvoud los van het werkwoord staat, terwijl die in het tweede geval vastzit aan het werkwoord. 'Ik werko', 'jij werks', 'hij werkt' etc. zou puur formeel dus dubbelop zijn, zoals in het Latijn als je 'ego laboro' etc. zou schrijven.
pi_140800093
Klinkt goed.

Gewoon de regels aanpassen aan een stel bootvluchtelingen.
We zijn nu nog pas op het niveau van scootervluchtelingen.
  Moderator zaterdag 7 juni 2014 @ 08:40:03 #83
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_140800100
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:38 schreef Specularium het volgende:
Klinkt goed.

Gewoon de regels aanpassen aan een stel bootvluchtelingen.
We zijn nu nog pas op het niveau van scootervluchtelingen.
Zo moeilijk is het toch niet? Ik kan me voorstellen dat mensen erover klagen.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140800103
quote:

[..]

Voor wat het waard is, mijn ervaring is dat dit laatste meer een kwestie van intelligentie is. Veel medeleerlingen die zesjes en zevens haalden voor veel andere toetsen van Nederlands haalden een negen voor het centraal examen en vice versa. Is dit weer zo'n gevalletje van niet willen aanvaarden dat talent niet gelijkmatig verdeeld is? Net als dat het realistisch rekenen werd ingevoerd omdat een paar mensen niet in staat zijn om goed te leren rekenen. Het lijkt onschuldig maar nu kunnen veel meer mensen niet goed rekenen en is de rekenvaardigheid in het algemeen slechter. Bij de Nederlandse taalvaardigheid zie je volgens mij een soortgelijke ontwikkeling.
#NoDAPL
pi_140800104
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:40 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het toch niet? Ik kan me voorstellen dat mensen erover klagen.
Ik niet. Blijkbaar vinden sommige mensen het hier wel een terechte klacht.
pi_140800116
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat lijkt me absolute onzin. De student heeft al aangetoond over uitgebreide taalverwervingsskills te beschikken. Ik zet m'n geld toch in op hem...
Bovendien leer je gemakkelijker een vreemde taal naarmate je meer in aanraking bent gekomen met vreemde talen (naast je moedertaal, niet in plaats van je moedertaal @ Marokkanen). Hoe jonger hoe beter.
#NoDAPL
pi_140800119
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik ook niet. Blijkbaar vinden sommige mensen het hier wel een terechte klacht.
Jij las een "niet" die er niet staat. ;)
#NoDAPL
pi_140800136
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het enige verschil tussen 'ik werk' en 'laboro' is dat bij het eerste de indicator voor 1e persoon enkelvoud los van het werkwoord staat, terwijl die in het tweede geval vastzit aan het werkwoord. 'Ik werko', 'jij werks', 'hij werkt' etc. zou puur formeel dus dubbelop zijn, zoals in het Latijn als je 'ego laboro' etc. zou schrijven.
Dat was precies mijn punt. Ook in het Latijn heb je een soort van persoonlijk voornaamwoord, het zit alleen in het werkwoord verwerkt. Vandaar dat ik het niet zo noemde.
#NoDAPL
pi_140800138
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij las een "niet" die er niet staat. ;)
Ja, minimale edit en het klopt nog.
pi_140801579
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 08:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In Nederland is de doodsteek van het onderwijs in het Nederlands volgens mij juist de overdreven nadruk op het mondelinge deel en dan ook nog met zaken die weinig met taalvaardigheid te maken hebben (debatjes, die veel tijd kosten en waarbij de leerlingen anderen het werk laten doen, en presentaties), veel minder dan bijv. stijl, grammatica en vocabulaire.
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.

- Meervoud/enkelvoud fouten
- Eens/is, hun/hen, jou/jouw, als/dan, ik/mij e.d.
- Foutief gebruik van moeilijke/deftige/wollige woorden
- Fouten in spreekwoorden en gezegden
- Woorden dubbel gebruiken terwijl 1 x genoeg is (vaak door plakken en knippen)
- Zinsbouw fouten: Lotje haar moeder ipv De moeder van Lotje of Lotjes moeder.

Waar ik me echt mega aan kan storen is het eeuwige foutieve gebruik van het woord 'mits' waardoor de zin het tegenovergestelde betekent van wat men bedoelt.
Hier op Fok en sommige subfora in het bijzonder, staat het bol van de fouten, soms tot onleesbaar aan toe. Is het onderwijs dan zo veel slechter geworden? Komt het door het groeiend aantal tweetalige in Nederland? Puur de computers? Zelfs leerkrachten, journalisten, politici en woordvoerders maken er te vaak echt een rommeltje van. ik schaam me dood voor de taalbeheersing van een groot deel van mijn landgenoten.

Vroeger merkte ik deze fouten veel minder vaak op. Toen bleef het een beetje bij 'rooie' en 'hullie/zullie'. Ik denk niet dat dat met de focus op de dt fouten te maken heeft maar meer met pc gebruik.
pi_140801703
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.

Waar ik me echt mega aan kan storen is het eeuwige foutieve gebruik van het woord 'mits' waardoor de zin het tegenovergestelde betekent van wat men bedoelt.
Hier op Fok en sommige subfora in het bijzonder, staat het bol van de fouten, soms tot onleesbaar aan toe. Is het onderwijs dan zo veel slechter geworden? Komt het door het groeiend aantal tweetalige in Nederland? Puur de computers? Zelfs leerkrachten, journalisten, politici en woordvoerders maken er te vaak echt een rommeltje van. ik schaam me dood voor de taalbeheersing van een groot deel van mijn landgenoten.

Vroeger merkte ik deze fouten veel minder vaak op. Toen bleef het een beetje bij 'rooie' en 'hullie/zullie'. Ik denk niet dat dat met de focus op de dt fouten te maken heeft maar meer met pc gebruik.
Wie haalt de meeste taal- en spelfouten uit dit stukje tekst? Een stuk of 10 lijkt me prima haalbaar.
pi_140801761
Het zegt al genoeg als iemand niet in staat is zo'n simpel regeltje te leren.
pi_140801791
quote:

[..]

Nee, ik denk dat de doodssteek
En dan na 6 woorden al een fout maken _O_
pi_140801856
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:53 schreef ejfaar het volgende:

[..]

En dan na 6 woorden al een fout maken _O_
Ik ben dan ook geen native speaker. Jij waarschijnlijk wel.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:21:09 #95
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140802215
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 10:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ben dan ook geen native speaker. Jij waarschijnlijk wel.
De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:30:30 #96
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140802377
quote:

[..]

FOK! aanhalen als voorbeeld van taalverloedering. :') Driekwart van de users denkt dat het hartstikke grappig is om opzettelijk taalfouten te maken.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:31:49 #97
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140802401
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:21 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers? :D

Is dat zo ja? Kun je me dat even uitleggen, dan ga ik vast de Nobelprijscommissie bellen. Zo'n ontdekking laten ze vast niet onbeloond!
pi_140802648
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:56:22 #99
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140802790
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is wel héél vervelend. Ofwel je gebruikt geen spelling, en je schrijft alsof je een agressieve hersentumor hebt. Ofwel je gebruikt wel spelling, je krijgt een agressieve hersentumor, en je schrijft alsnog alsof je een agressieve hersentumor hebt.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:56:34 #100
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140802793
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Is dat zo ja? Kun je me dat even uitleggen, dan ga ik vast de Nobelprijscommissie bellen. Zo'n ontdekking laten ze vast niet onbeloond!
Tijd om meer aandacht te besteden aan begrijpend lezen.

quote:
Waarom schrijven we dt-fouten en waarom lezen we erover? Dat is volgens de scriptie van Lien Van Abbeneyen te wijten aan "homofoondominantie". “Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”. Een van de twee vormen komt altijd meer voor dan de andere met als gevolg dat we die vorm automatisch schrijven als we niet goed opletten. "In ons brein zijn we vooral bezig met inhoud in plaats van met de vorm. Terwijl we bezig zijn, is ons brein niet bezig met de formulering van regels. Tenzij we er ons uitdrukkelijk op fixeren, bijvoorbeeld in een spellingtest”, vult Van de Craen aan.
Op fok heb je ook meer last van een gebrek aan lezen dan aan taalvouten wat mij betrefd. ''Ik wil de bijstandsuitkeringen niet verhogen'' wordt bijna altijd uitgelegd als ''jij wil onrendabelen dus vermoorden''...
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

:')
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:59:13 #101
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140802846
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:56 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Tijd om meer aandacht te besteden aan begrijpend lezen.

[..]

Op fok heb je ook meer last van een gebrek aan lezen dan aan taalvouten wat mij betrefd. ''Ik wil de bijstandsuitkeringen niet verhogen'' wordt bijna altijd uitgelegd als ''jij wil onrendabelen dus vermoorden''...
Homofoondominantie betekent niet dat onze homofonen onnatuurlijk zijn voor onze hersenen. Dat is net zo'n sprong als van het niet verhogen van bijstandsuitkeringen naar het vermoorden van onrendabelen. :D
pi_140802989
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is wel héél vervelend. Ofwel je gebruikt geen spelling, en je schrijft alsof je een agressieve hersentumor hebt. Ofwel je gebruikt wel spelling, je krijgt een agressieve hersentumor, en je schrijft alsnog alsof je een agressieve hersentumor hebt.
Precies. Daarom is het ook heel erg gemeen om mensen te wijzen op hun gebrekkige spelling.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:11:10 #103
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803047
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Homofoondominantie betekent niet dat onze homofonen onnatuurlijk zijn voor onze hersenen. Dat is net zo'n sprong als van het niet verhogen van bijstandsuitkeringen naar het vermoorden van onrendabelen. :D
Ik hoef mijzelf er niet de hele dag aan te herinneren geen mensen in de bijstand te vermoorden. Ik hoef ook niet bewust te denken over het vooruit plaatsen van mijn voet tijdens het lopen. Allemaal natuurlijke dingen die binnen onze denkpatronen zitten. ''Jij wordt'' is na 18 jaar school nog steeds geen automatisme om eerder uitgelegde redenen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:12:42 #104
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803075
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:11 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik hoef mijzelf er niet de hele dag aan te herinneren geen mensen in de bijstand te vermoorden. Ik hoef ook niet bewust te denken over het vooruit plaatsen van mijn voet tijdens het lopen. Allemaal natuurlijke dingen die binnen onze denkpatronen zitten. ''Jij wordt'' is na 18 jaar school nog steeds geen automatisme om eerder uitgelegde redenen.
Dat zou het wel moeten zijn, want 'jij wordt' is geen homofoon van 'word jij', 'ik word' of 'hij wordt'.
pi_140803080
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:11 schreef Brum_brum het volgende:

''Jij wordt'' is na 18 jaar school nog steeds geen automatisme om eerder uitgelegde redenen.
Bij mij wel.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:13:00 #106
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803082
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Precies. Daarom is het ook heel erg gemeen om mensen te wijzen op hun gebrekkige spelling.
Dan ben ik maar gemeen. Naar de hel ga ik toch al.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:16:06 #107
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803132
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat zou het wel moeten zijn, want 'jij wordt' is geen homofoon van 'word jij', 'ik word' of 'hij wordt'.
Whatevah.. i do what i want.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:17:23 #108
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803157
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:16 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Whatevah.. i do what i want.
Oké, dan doen wij dat ook. Maar niet huilen als je ergens niet aangenomen wordt omdat je het verschil tussen word en wordt niet weet hé. Die werkgever doet gewoon wat hij wil.
pi_140803160
tis wat heh allemaal....
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:21:56 #110
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803226
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Oké, dan doen wij dat ook. Maar niet huilen als je ergens niet aangenomen wordt omdat je het verschil tussen word en wordt niet weet hé. Die werkgever doet gewoon wat hij wil.
Nee dat is gewoon discriminerend.
pi_140803254
Ik snap het probleem met spelling van werkwoorden echt niet.

Het is gewoon een stroomschema, waarbij je blind de regeltjes moet toepassen.
Basiskennis is het onderscheid tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord. En je moet weten wat de stam is van een werkwoord. Bij de persoonsvorm vervang je vervolgens het werkwoord door "lopen". Hoor je een -t-, zet die dan achter de stam (dus dáárom is het word jij, en jij wordt: het is immers loop jij en jij loopt.). Bij het voltooid deelwoord zet je er bijvoorbeeld het woord "brief" achter. Je wilt weten of het geraakt of geraakd is. Dan maak je er van: de geraakte brief. Je hoort een -t- en dus weet je dat het geraakt is.
Dat hele kofschip / fokschaap kan overboord.

Meer is het niet, Maar we maken het allemaal zo verschrikkelijk ingewikkeld. Als ik kijk hoe mijn kinderen het op school aangeleerd kregen, echt vreselijk, geen touw aan vast te knopen.
pi_140803276
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:21 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Nee dat is gewoon discriminerend.
Afgewezen worden wegens domheid is discriminerend? Wat is dat nou weer voor onzin?
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:25:51 #113
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803289
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Afgewezen worden wegens domheid is discriminerend? Wat is dat nou weer voor onzin?
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=discriminatie&lang=nn
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:27:36 #115
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803318
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja? En nu?
Discriminatie is het maken van een ongeoorloofd onderscheid. DT falen valt daar wat mij betreft ook onder.
pi_140803332
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Discriminatie is het maken van een ongeoorloofd onderscheid. DT falen valt daar wat mij betreft ook onder.
O, nou, ik denk niet dat er ook maar een rechter te vinden is die dat met je eens is.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:28:22 #117
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803336
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:27 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Whatevah, he does what he wants.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:29:19 #118
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803358
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:23 schreef zwarteweduwe het volgende:

Basiskennis is het onderscheid tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord. En je moet weten wat de stam is van een werkwoord. Bij de persoonsvorm vervang je vervolgens het werkwoord door "lopen". Hoor je een -t-, zet die dan achter de stam (dus dáárom is het word jij, en jij wordt: het is immers loop jij en jij loopt.). Bij het voltooid deelwoord zet je er bijvoorbeeld het woord "brief" achter. Je wilt weten of het geraakt of geraakd is. Dan maak je er van: de geraakte brief. Je hoort een -t- en dus weet je dat het geraakt is.

Meer is het niet, Maar we maken het allemaal zo verschrikkelijk ingewikkeld. Als ik kijk hoe mijn kinderen het op school aangeleerd kregen, echt vreselijk, geen touw aan vast te knopen.
Gewoon net als vroeger: op de eerste in groep 1 leren dat een -t alleen na een stemloze klinker kan, en dan een pak slaag als ze het fout doen! Toen wisten ze tenminste hoe je kinderen moet opvoeden!
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:30:15 #119
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803373
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, nou, ik denk niet dat er ook maar een rechter te vinden is die dat met je eens is.
Je sollicitatiebrief wordt gewoon gebruikt als een soort jodenster.
pi_140803395
Riep er iemand JODEN?
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:32:21 #121
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803404
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Gewoon net als vroeger: op de eerste in groep 1 leren dat een -t alleen na een stemloze klinker kan, en dan een pak slaag als ze het fout doen! Toen wisten ze tenminste hoe je kinderen moet opvoeden!
Ze beginnen pas met spellen in groep 3... En slaan is contraproductief als je kinderen wat wil leren. Nog een bewijs dat jullie ons willen vervolgen zoals in de oorlog.
pi_140803446
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om opvoeden en lijfstraffen. Wel om duidelijker onderwijs, op basisterreinen zoals spelling ontdaan van allerlei opsmuk en met ruimte voor herhaling. Door leerkrachten die de regels zelf ook beheersen (hoe vaak ik niet briefjes van school zie die wemelen van de spelfouten).
Het gaat er bij mij niet in dat de kinderen van nu die regels niet gewoon kunnen leren. Dat zal je ook moeten doen als je ooit een tweede taal gaat leren.
pi_140803477
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:30 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Je sollicitatiebrief wordt gewoon gebruikt als een soort jodenster.
Ja en je wordt meteen vergast en zo.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:37:25 #124
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803483
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:35 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om opvoeden en lijfstraffen. Wel om duidelijker onderwijs, op basisterreinen zoals spelling ontdaan van allerlei opsmuk en met ruimte voor herhaling. Door leerkrachten die de regels zelf ook beheersen (hoe vaak ik niet briefjes van school zie die wemelen van de spelfouten).
Het gaat er bij mij niet in dat de kinderen van nu die regels niet gewoon kunnen leren.
Dus je hebt zelf ondervonden dat de leerkrachten het niet eens kunnen en jij denkt dat je kinderen de regels alsnog kunnen leren in zo'n omgeving? Hoe zie je dat voor je precies?
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:38:19 #125
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803501
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:32 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ze beginnen pas met spellen in groep 3... En slaan is contraproductief als je kinderen wat wil leren. Nog een bewijs dat jullie ons willen vervolgen zoals in de oorlog.
Hitler bedoelde het ook gewoon goed. Hij zag dat de joden moeite hadden met spellen, en dacht dat wat extra focus zou helpen. Dus stuurde hij ze op concentratiekamp.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:38:37 #126
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803511
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja en je wordt meteen vergast en zo.
Er zijn in dit topic mensen die lijfstraffen willen geven ja.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:38:52 #127
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140803514
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:35 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Het gaat er bij mij niet in dat de kinderen van nu die regels niet gewoon kunnen leren. Dat zal je ook moeten doen als je ooit een tweede taal gaat leren.
Hoe zie je dat voor je dan?
pi_140803517
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:37 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Dus je hebt zelf ondervonden dat de leerkrachten het niet eens kunnen en jij denkt dat je kinderen de regels alsnog kunnen leren in zo'n omgeving? Hoe zie je dat voor je precies?
Spijker op zijn kop. Niveau van de Pabo moet omhoog, om te beginnen.

En basisscholen mogen wat mij betreft wel wat meer back to basic. Nu tuimelen de kinderen van projectweek naar projectweek waardoor er naar mijn mening veel te weinig tijd overblijft om "gewoon" te leren rekenen en spellen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 12:42:22 #129
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140803573
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hitler bedoelde het ook gewoon goed. Hij zag dat de joden moeite hadden met spellen, en dacht dat wat extra focus zou helpen. Dus stuurde hij ze op concentratiekamp.
Wat een kuttopic is dit. Normaal komen er bij dit soort topics allerlei spellingsnazi's vanuit alle donkere hoekjes van fok om zich gigantisch op te winden over mijn bewuste en minder bewuste fouten, maar nu niks van dat alles. Zelfs godwins worden met humor weerlegd.
pi_140803608
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:42 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Wat een kuttopic is dit. Normaal komen er bij dit soort topics allerlei spellingsnazi's vanuit alle donkere hoekjes van fok om zich gigantisch op te winden over mijn bewuste en minder bewuste fouten, maar nu niks van dat alles. Zelfs godwins worden met humor weerlegd.
Zal ik dan nog maar even zout leggen op het feit dat jij een paar posts geleden "wat mij betrefd" schreef... ;)
pi_140803764
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:56 schreef Brum_brum het volgende:
Daar heb je een heel sterk punt al gaat het verder dan alleen iets tot in het extreme doortrekken. Lezen in etiketjes zijn ze hier ook sterk in (eerst kijken naar de username en dan de post half lezen want al denken te weten wat diegene schrijft). Ik maak zelfs geregeld mee dat ik zeg iets niet te vinden en dat randdebielen dan lezen dat ik dat juist wél vind.
Selectief lezen komt ook veelvuldig voor. Uit een lap tekst een paar woorden halen, die volledig uit hun verband trekken, doortrekken en je daar het hele topic mee om de oren slaan. De specialiteit van bv Scorpie.
pi_140803849
quote:

Zo kregen wij het ook. Plus het kofschip als plan B, voor als je het niet zeker weet.
quote:
Heb je een voorbeeld? Ik ben nu wel benieuwd hoe het tegenwoordig gaat.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:11:03 #133
224960 highender
Travellin' Light
pi_140804067
quote:

Moet dit geen "Nederlands is moeilijker dan je denkt" zijn?

Grammatica leren heb ik altijd een hekel aan gehad, puur uit desinteresse omdat ik talen zo inefficiënt vind. Ik ken geen enkel regeltje en spel alles door de woorden eerst in te beelden, helaas is dat geen betrouwbare oplossing. En dat ik het af en toe toch goed doe is vooral te danken aan de taalnazi's die mij - en andere - corrigeren.
pi_140804104
Mensen die zich focussen op de taalvaardigheid van iemand anders zijn sowieso trieste figuren , die niet willen luisteren naar de inhoud van iemand.
pi_140804128
quote:

Leg het maar eens uit.
Vanwege stam + t ofzo :P
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:18:34 #136
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_140804218
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:12 schreef theunderdog het volgende:
Mensen die zich focussen op de taalvaardigheid van iemand anders zijn sowieso trieste figuren , die niet willen luisteren naar de inhoud van iemand.
Of ze storen zich gewoon aan het feit dat die mensen niet eens de tijd en moeite hebben genomen om hun eigen taal voldoende te beheersen. Luiheid is dat, niet opletten op school, maar wel huilen dat ze niet serieus worden genomen. :') _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_140804237
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:18 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Of ze storen zich gewoon aan het feit dat die mensen niet eens de tijd en moeite hebben genomen om hun eigen taal voldoende te beheersen. Luiheid is dat, niet opletten op school, maar wel huilen dat ze niet serieus worden genomen. :') _O-
Je storen aan het feit dat bepaalde mensen taal/grammaticafouten maken.. _O-

Hoe triest moet je leven dan wel niet zijn.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:26:20 #138
358523 IkStampOpTacos
pi_140804389
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je storen aan het feit dat bepaalde mensen taal/grammaticafouten maken.. _O-

Hoe triest moet je leven dan wel niet zijn.
Het is gewoon gemakkelijk te voorkomen als je niet 100% debiel bent. Ik stoor me aan luiheid ja.
-
pi_140804400
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:26 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Het is gewoon gemakkelijk te voorkomen als je niet 100% debiel bent. Ik stoor me aan luiheid ja.
Blijf je maar lekker storen dan.. :P
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:27:56 #140
358523 IkStampOpTacos
pi_140804421
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Blijf je maar lekker storen dan.. :P
Doe ik niet. Ik neem ze gewoon niet serieus omdat ik weet dat ze niet zo slim zijn. :)
-
pi_140804444
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Doe ik niet. Ik neem ze gewoon niet serieus omdat ik weet dat ze niet zo slim zijn. :)

Eerst zeg je dat je je stoort en dan nu opeens niet meer?
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:30:26 #142
358523 IkStampOpTacos
pi_140804477
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Eerst zeg je dat je je stoort en dan nu opeens niet meer?
Ik stoor me aan de instelling die die mensen hebben. Dat zei ik. Net zoals ik me stoor aan mensen die niet begrijpend kunnen lezen. :)
-
  zaterdag 7 juni 2014 @ 13:30:58 #143
224960 highender
Travellin' Light
pi_140804488
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Dat is niet zo slim, luiheid is immers niet hetzelfde als 'niet zo slim zijn'.
pi_140804509
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik stoor me aan de instelling die die mensen hebben. Dat zei ik. Net zoals ik me stoor aan mensen die niet begrijpend kunnen lezen. :)
Nee, je zei: dat iedereen die niet volslagen debiel is zulke fouten kan voorkomen en dat je je dus stoort aan de luiheid van deze mensen.

Wanneer ik dan zeg "veel plezier met storen" zeg je dat je dat niet doet omdat die mensen die zulke fouten maken dom zijn...

Je spreekt jezelf tegen.
pi_140804512
quote:
Als je aan de spelfouten al kan zien dat de schrijver geen enkele moeite heeft genomen, dan kun je verwachten dat de inhoud ook niet veel zal voorstellen.
pi_140804518
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je aan de spelfouten al kan zien dat de schrijver geen enkele moeite heeft genomen, dan kun je verwachten dat de inhoud ook niet veel zal voorstellen.
Wat een onzin.
pi_140804547
Het is ook wel een rare claim, om zelf geen moeite te willen doen om een goed geschreven stuk te schrijven maar wel te eisen dat anderen moeite doen om het te lezen en te proberen te begrijpen. Voor wat hoort wat!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2014 13:35:19 ]
  Moderator zaterdag 7 juni 2014 @ 13:36:09 #148
pi_140804600
quote:
Jammer dat je mij een triest figuur vindt, maar als een grammaticale fout mij opvalt zal ik er wat van zeggen als een vriendelijk gebaar
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140804614
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:36 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Jammer dat je mij een triest figuur vindt, maar als een grammaticale fout mij opvalt zal ik er wat van zeggen als een vriendelijk gebaar
Welnee, je wil dan gewoon graag de intellectueel uithangen en denigrerend doen.
pi_140804632
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:33 schreef Igen het volgende:
Het is ook wel een rare claim, om zelf geen moeite te willen doen om een goed geschreven stuk te schrijven maar wel te eisen dat anderen moeite doen om het te lezen en te proberen te begrijpen. Voor wat hoort wat!
Ah, fouten maken = geen moeite hebben gedaan?

Niet iedereen is zo,n genie als jij he. Is het lastig om in een wereld te leven waar het gemiddelde IQ maar 100 is?
  Moderator zaterdag 7 juni 2014 @ 13:37:38 #151
pi_140804633
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Welnee, je wil dan gewoon graag de intellectueel uithangen en denigrerend doen.
_O- valt mee hoor
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_140804648
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Niet iedereen is zo,n genie als jij he. Is het lastig om in een wereld te leven waar het gemiddelde IQ maar 100 is?
Vanwaar die frustratie?
pi_140804695
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vanwaar die frustratie?
Ik heb geen frustratie.

Ben gewoon van mening dat de focus niet moet liggen op iemand zijn spelling/grammatica.
pi_140804712
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

zo'n

Hier op Fok! schrijft zowat iedereen best goed Nederlands. Jij ook. Het kan dus best, als je een beetje je best doet.
pi_140804746
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:41 schreef Igen het volgende:

[..]

zo'n

Hier op Fok! schrijft zowat iedereen best goed Nederlands. Jij ook. Het kan dus best, als je een beetje je best doet.
Op fok zitten alleen maar hoogopgeleiden, behalve ik dan.
pi_140804762
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:41 schreef Igen het volgende:

[..]

zo'n

Ik denk dat hier over het algemeen ook wel de wat meer intelligente mensen komen.

De gemiddelde huisvrouw zit niet op fok, en als ze hier wel zitten dan zie je nauwelijks tot geen nuttige bijdragen van hen.
pi_140804831
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik denk dat hier over het algemeen ook wel de wat meer intelligente mensen komen.

De gemiddelde huisvrouw zit niet op fok, en als ze hier wel zitten dan zie je nauwelijks tot geen nuttige bijdragen van hen.
Als dat zo is, dan zie ik het probleem verder ook niet. :s)
pi_140804864
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Als dat zo is, dan zie ik het probleem verder ook niet. :s)
Ik ook niet.
pi_140805062
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 07:10 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hoe vaak heb je deze zin gecontroleerd ? :)

Smurf. :P
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 juni 2014 @ 13:58:58 #160
7889 tong80
Spleenheup
pi_140805115
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:56 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Smurf. :P
Ik ben niet blauw ;)

pi_140805172
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:42 schreef tafelkleed12 het volgende:

[..]

Op fok zitten alleen maar hoogopgeleiden, behalve ik dan.
Hoogopgeleide autisten die in dit soort topics hun zinnen drie keer controleren, kofschippen en smurfen. :P

Ik zou hypocriet zijn als ik zou zeggen dat ik hier niet extra op mijn woorden let. :P Dat gezegd hebbende denk ik dat het inderdaad wel klopt dat in NWS, POL en misschien een of twee andere subfora vrij veel posters boven het gemiddelde Nederlandse IQ zitten.

Overigens vind ik het persoonlijk wel belangrijk om aandacht te besteden aan spelling en interpunctie. Ik probeer posts met 'soberso', 'eg wel' en 'ik wordt hier so moe van' wel serieus te nemen maar dat gaat met erg veel moeite. :P
pi_140805497
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:01 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Hoogopgeleide autisten die in dit soort topics hun zinnen drie keer controleren, kofschippen en smurfen. :P

Ik zou hypocriet zijn als ik zou zeggen dat ik hier niet extra op mijn woorden let. :P Dat gezegd hebbende denk ik dat het inderdaad wel klopt dat in NWS, POL en misschien een of twee andere subfora vrij veel posters boven het gemiddelde Nederlandse IQ zitten.

Overigens vind ik het persoonlijk wel belangrijk om aandacht te besteden aan spelling en interpunctie. Ik probeer posts met 'soberso', 'eg wel' en 'ik wordt hier so moe van' wel serieus te nemen maar dat gaat met erg veel moeite. :P
Smurfen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik zie het verband tussen hoog iq en taalvaardigheid niet. Naar mij weten, is het hoger onderwijs aanpast aan het gemiddelde iq.
Zolang de ontvanger begrijpt welke idee je probeert te delen, is het goed genoeg. De professor heeft wat mij betreft gewoon gelijk.
pi_140805512
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:14 schreef tafelkleed12 het volgende:

[..]

Smurfen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik zie het verband tussen hoog iq en taalvaardigheid niet. Naar mij weten, is het hoger onderwijs aanpast aan het gemiddelde iq.
Zolang de ontvanger begrijpt welke idee je probeert te delen, is het goed genoeg. De professor heeft wat mij betreft gewoon gelijk.
Dan is iemand op z'n bek slaan en 'kap daar eens mee' ook hetzelfde. :P
pi_140805767
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeld? Ik ben nu wel benieuwd hoe het tegenwoordig gaat.
Eh, even denken, o ja, de stam. Het begrip "stam" kennen ze niet meer. Het is nu de "ik vorm", Maar dan hoort dan weer een aantal uitzonderingen op de kofschip-regel bij.

Voorbeeld:

verven. Onze stam was: verv. De -v- zit niet in het kofschip, dus is het met een -d-. Geverfd dus. (Of zoals ik het dus doe: de geverfde brief, hoor je het meteen).

Maar nu is het: de ik-vorm is verf. Met een -f-.Deze zit in het kofschip, dus een -t- aan het eind. Nee, dan moeten de kinderen weten dat dit nou juist een uitzondering is. Dat onthoudt toch geen kind?

Ik heb daarom mijn oudste op een gegeven moment mijn regels geleerd. En geoefend. Maar hij moet er nog steeds lang over nadenken, want het echte inslijten is niet gebeurd. Dat had op school moeten gebeuren.

O en edit, waarom toch die flauwekul op een basisschool dat het begrip werkwoordstam niet meer wordt uitgelegd? Of de derde persoon enkelvoud; dat wordt iets genoemd als "de ander-vorm". En dan komen de kinderen op middelbare school en moeten ze bij het leren van vreemde talen alsnog de volwassen termen gebruiken. Ik begrijp dat echt niet. Doe het dan in één keer goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door zwarteweduwe op 07-06-2014 14:39:02 ]
pi_140806203
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:40 schreef theunderdog het volgende:
Ben gewoon van mening dat de focus niet moet liggen op iemand zijn spelling/grammatica.
Fixed. Dit is zo'n irritante fout. ;(
pi_140806226
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:26 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Eh, even denken, o ja, de stam. Het begrip "stam" kennen ze niet meer. Het is nu de "ik vorm", Maar dan hoort dan weer een aantal uitzonderingen op de kofschip-regel bij.

Voorbeeld:

verven. Onze stam was: verv. De -v- zit niet in het kofschip, dus is het met een -d-. Geverfd dus. (Of zoals ik het dus doe: de geverfde brief, hoor je het meteen).

Maar nu is het: de ik-vorm is verf. Met een -f-.Deze zit in het kofschip, dus een -t- aan het eind. Nee, dan moeten de kinderen weten dat dit nou juist een uitzondering is. Dat onthoudt toch geen kind?
Oh, zo hebben wij het ook geleerd. verfde -> geverfd. Of met de "ik-vorm" maar dan met de aanwijzing dat je moet kijken naar de letter die in het "hele werkwoord" staat.

Dus:
ik verhuis
hele werkwoord is verhuizen
de z zit niet in 't kofschip
-> verhuisd

Ik denk niet dat dat per se moeilijker is dan dat je met de stam "verhuiz" begint, wat geen woord is, en dan verhuiz + d -> verhuisd.

Het is sowieso onlogisch dat de v en de z aan het eind van een woord wél in een f of s veranderen, maar een d niet in een t.
pi_140806483
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:42 schreef Igen het volgende:

Het is sowieso onlogisch dat de v en de z aan het eind van een woord wél in een f of s veranderen, maar een d niet in een t.
Klopt, Nederlandse spellingsregels zijn over het algemeen erg inconsistent en arbitrair, en ik heb het idee dat dat met elke spellingsverandering alleen maar erger wordt.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 14:54:46 #168
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_140806531
Hondt ;(
Ik ben inmiddels overleden
pi_140806600
quote:
9s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:54 schreef Enchanter het volgende:
Hondt ;(
Wat is er mis met de methode-D'Hondt? :P
pi_140807288
Ik snap trouwens die professor ook wel een beetje. Het zijn niet alléén de d/t-fouten die ergerlijk zijn. In het NRC staan bijvoorbeeld ook talloze rare grammaticafouten. Bijvoorbeeld vandaag:

"Het is vitaal dat in Brussel Nederlanders werken waar beleid wordt voorbereid."

Geen d/t-fout, maar toch valt er bijna geen touw aan vast te knopen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 16:25:27 #171
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140808730
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:15 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dan is iemand op z'n bek slaan en 'kap daar eens mee' ook hetzelfde. :P
Nee, want met 'kap daar eens mee' zend je een heel ander signaal dan met iemand op z'n bek slaan. Met taal druk je meer uit dan een droge boodschap: de toon die je gebruikt, je woordkeuze, je accent, met (bijna) ieder aspect van je taalgebruik leg je nuances. "Zou u daar even mee willen stoppen" en "kappen nou" hebben allebei dezelfde boodschap, maar iedere moedertaalspreker zal de impliciete verschillen tussen de twee kunnen herkennen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 16:27:07 #172
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140808776
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 15:27 schreef Igen het volgende:
Ik snap trouwens die professor ook wel een beetje. Het zijn niet alléén de d/t-fouten die ergerlijk zijn. In het NRC staan bijvoorbeeld ook talloze rare grammaticafouten. Bijvoorbeeld vandaag:

"Het is vitaal dat in Brussel Nederlanders werken waar beleid wordt voorbereid."

Bijzinnen en bijstellingen zijn in het Nederlands ook vreselijk kut om te maken. Zeker als je het Latijn of het Grieks gewend bent, begin je soms van die zinnen waar geen eind aan lijkt te komen. De klassieke ziekte noemen ze dat...
pi_140808850
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bijzinnen en bijstellingen zijn in het Nederlands ook vreselijk kut om te maken. Zeker als je het Latijn of het Grieks gewend bent, begin je soms van die zinnen waar geen eind aan lijkt te komen. De klassieke ziekte noemen ze dat...
Maar ik denk dat je ook in het Latijn of Grieks moet opletten dat de bijzin die je maakt, ook naar het goede zinsdeel verwijst. :P
  zaterdag 7 juni 2014 @ 16:35:44 #174
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140808987
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 16:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar ik denk dat je ook in het Latijn of Grieks moet opletten dat de bijzin die je maakt, ook naar het goede zinsdeel verwijst. :P
Ja natuurlijk moet er congruentie zijn. Maar ik heb toch sterk het idee dat een lange zin met veel bijzinnen en -stellingen makkelijker te vormen is in het Latijn dan in het Nederlands. Kom in het Nederlands maar eens aan met een Ciceroniaanse volzin...
pi_140809425
Alleen in dat stuk van de NRC hadden ze 't simpelweg kunnen voorkomen door het dichter bij het deel te plaatsen waar het naar verwijst. Overigens vind ik dat nu wel weer iets waar teveel waarde aan wordt gehecht; lange zinnen. Op goedkope wijze intellectueel willen overkomen. Ik kan meer genieten van een schrijver die met weinig woorden toch zeer evocatief weet te zijn. Ook omdat je daarmee als lezer vaak wat vrijer wordt gelaten in je eigen interpretatie ervan.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 17:16:46 #176
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140810039
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 16:53 schreef SuperHarregarre het volgende:
Alleen in dat stuk van de NRC hadden ze 't simpelweg kunnen voorkomen door het dichter bij het deel te plaatsen waar het naar verwijst. Overigens vind ik dat nu wel weer iets waar teveel waarde aan wordt gehecht; lange zinnen. Op goedkope wijze intellectueel willen overkomen. Ik kan meer genieten van een schrijver die met weinig woorden toch zeer evocatief weet te zijn. Ook omdat je daarmee als lezer vaak wat vrijer wordt gelaten in je eigen interpretatie ervan.
In mijn oude academische vaardigheden boekje staat wel 30x dat je zinnen niet te lang moet maken. Jammer dat ze dan wel weer ''dit paper'' gebruikten in plaats van deze paper en in de uni krantjes liepen te klagen over het spellingniveau van de studenten.
pi_140810722
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:16 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

In mijn oude academische vaardigheden boekje staat wel 30x dat je zinnen niet te lang moet maken. Jammer dat ze dan wel weer ''dit paper'' gebruikten in plaats van deze paper en in de uni krantjes liepen te klagen over het spellingniveau van de studenten.
Tja, en toch worden in de meeste wetenschappelijke papers wel te lange zinnen geschreven. Zal ook wel afhangen van het vakgebied maar ik heb meestal de indruk dat de schrijver, aangezien hij/zij niet schrijft in zijn moedertaal, toch op een bepaalde manier niet wil onderdoen voor de onderzoekers met Engels als moedertaal. En dan krijg je dus ellenlange zinnen die uiteindelijk toch niet kloppen maar waar in ieder geval een hoop lange woorden en veel komma's in staan. :P
pi_140810756
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:11 schreef highender het volgende:

[..]

Moet dit geen "Nederlands is moeilijker dan je denkt" zijn?
Nee, die zin klopt.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 17:43:27 #179
165633 eriksd
The grand facade...
pi_140810791
quote:

[..]

Ik mis het verband tussen de TT en je OP.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_140810806
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:42 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nee, die zin klopt.
neen
pi_140810835
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:44 schreef ejfaar het volgende:

[..]

neen
Jawel, Nederlands is vaak niet logisch.
pi_140810840
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:44 schreef Specularium het volgende:

[..]

Jawel, Nederlands is vaak niet logisch.
bron aub
pi_140810843
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:44 schreef ejfaar het volgende:

[..]

neen
Jawel. In dit geval schreef hij 'als' in de betekenis van 'terwijl'. Niet als vergelijking.
pi_140810873
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:45 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Jawel. In dit geval schreef hij 'als' in de betekenis van 'terwijl'. Niet als vergelijking.
dat 'terwijl' kon ik uit de context niet opmaken
pi_140810980
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:46 schreef ejfaar het volgende:

[..]

dat 'terwijl' kon ik uit de context niet opmaken
Dan moet je toch iets meer opletten. Het was ook nog eens een goede grap van de poster in kwestie als je je bedenkt dat dit de strekking is van het stuk. Het gaat namelijk om bewustzijn (denken) en fouten maken. Een klassieke fout is 'beter als' in de context van een vergelijking. Moeilijker als je denkt slaat echter op de fouten die je onbewust of bewust maakt. Als je actief denkt over wat je schrijft, gaat het een stuk trager en lastiger. Vergelijk het met ademhalen of knipperen met je ogen. Taal is bijna een onbewust iets en als je daar dan actief over gaat nadenken terwijl je ermee bezig bent, wordt het lastig voor jezelf. ;)
  zaterdag 7 juni 2014 @ 19:12:29 #186
224960 highender
Travellin' Light
pi_140812922
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:41 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Tja, en toch worden in de meeste wetenschappelijke papers wel te lange zinnen geschreven. Zal ook wel afhangen van het vakgebied maar ik heb meestal de indruk dat de schrijver, aangezien hij/zij niet schrijft in zijn moedertaal, toch op een bepaalde manier niet wil onderdoen voor de onderzoekers met Engels als moedertaal. En dan krijg je dus ellenlange zinnen die uiteindelijk toch niet kloppen maar waar in ieder geval een hoop lange woorden en veel komma's in staan. :P
Moedertaalsprekers van het Engels hebben dan weer een handje ervan om zo veel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken. En het liefst ook nog eens telkens andere, min of meer maar net niet helemaal synonieme, duur klinkende woorden. Blijkbaar is dat iets typisch voor de Engelse taal: Mark Twain beklaagde zich daar in 1880 ook al over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2014 19:23:01 ]
pi_140813037
Ik vint dat die professor helemaal gelijk heeft ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_140814534
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Fixed. Dit is zo'n irritante fout. ;(
Nee, gewoon op iemand zijn.
pi_140814592
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 17:51 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dan moet je toch iets meer opletten. Het was ook nog eens een goede grap van de poster in kwestie als je je bedenkt dat dit de strekking is van het stuk. Het gaat namelijk om bewustzijn (denken) en fouten maken. Een klassieke fout is 'beter als' in de context van een vergelijking. Moeilijker als je denkt slaat echter op de fouten die je onbewust of bewust maakt. Als je actief denkt over wat je schrijft, gaat het een stuk trager en lastiger. Vergelijk het met ademhalen of knipperen met je ogen. Taal is bijna een onbewust iets en als je daar dan actief over gaat nadenken terwijl je ermee bezig bent, wordt het lastig voor jezelf. ;)
Ik heb de posts ervoor niet gelezen eerlijk gezegd :@
pi_140814703
Ik vind dat die professor gelijk heeft en dat het overgrote deel van de posters hier compleet het punt mist.
pi_140814735
quote:

Leg het maar eens uit.
Snap je dit oprecht niet? :P Er zijn wel rare voorbeelden te vinden, maar deze is toch vrij simpel.
pi_140814756
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:39 schreef Tchock het volgende:
Ik vind dat die professor gelijk heeft en dat het overgrote deel van de posters hier compleet het punt mist.
Leg dat punt dan eens uit.
pi_140814875
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:41 schreef Specularium het volgende:

[..]

Leg dat punt dan eens uit.
Volgens mij is zijn probleem dat ons taalonderwijs totaal is gefixeerd op werkwoordspelling. En inderdaad, dat is praktisch het enige wat bij mij op de middelbare school getoetst werd. Af en toe nog wat moeilijke woorden er bij, maar dat was het wel.

Terwijl correct en goed Nederlands schrijven veel meer is dan dat. Het is ook zinsconstructies, woordvolgorde, interpunctie, ga zo maar door. Daar wordt op dit moment niet op getoetst. Leerlingen moeten misschien een tekst schrijven, maar dan wordt er enkel gekeken naar spelfouten, grove interpunctiefouten en inhoud. Zijn punt is dat dat erg verkeerd is.

En - en dat missen sommige mensen volgens mij - dat brengt niet mee dat d/t-spelling helemaal het raam uit kan, of dat spelfouten getolereerd moeten worden. Alleen zonder taalfouten schrijven is niet per se goed schrijven, en we doen alsof dat wel zo is.
pi_140815019
De inhoud is belangrijker dan dt foutjes, daar heeft meneer gewoon gelijk in hoor.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 20:54:40 #196
380998 DarkAccountant
pi_140815071
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:40 schreef Tchock het volgende:

[..]

Snap je dit oprecht niet? :P Er zijn wel rare voorbeelden te vinden, maar deze is toch vrij simpel.
Jawel, ik snap het goed genoeg, ik was zelfs altijd heel goed in spelling. (Nederlands is trouwens ook gewoon mijn moedertaal hoor.) Maar zoals ik al eerder zei: ik vind dat de schrijftaal in principe de spreektaal moet benaderen, en dat vind ik bij de d/t-regel eigenlijk niet het geval.

(Helemaal kan dat natuurlijk niet, want je hebt ook verschillende dialecten, maar dat is een andere discussie.)
pi_140815260
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:54 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Jawel, ik snap het goed genoeg, ik was zelfs altijd heel goed in spelling. (Nederlands is trouwens ook gewoon mijn moedertaal hoor.) Maar zoals ik al eerder zei: ik vind dat de schrijftaal in principe de spreektaal moet benaderen, en dat vind ik bij de d/t-regel eigenlijk niet het geval.

(Helemaal kan dat natuurlijk niet, want je hebt ook verschillende dialecten, maar dat is een andere discussie.)
Ik vind het onzin dat schrijftaal spreektaal zou moeten benaderen. Daar worden teksten namelijk volledig onleesbaar door.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 21:40:36 #198
3542 Gia
User under construction
pi_140816595
Alles goed in de test. Makkie.
Dt-fouten zijn echt onnodig. Zo moeilijk is dat niet.
Dus, inderdaad, slordigheid en desinteresse.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 21:48:16 #199
3542 Gia
User under construction
pi_140816771
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:00 schreef Tchock het volgende:

Ik vind het onzin dat schrijftaal spreektaal zou moeten benaderen. Daar worden teksten namelijk volledig onleesbaar door.
Eens. Er moet juist weer meer aandacht komen voor het schrijven van correct Nederlands. En ja, het is een moeilijke taal en iedereen maakt weleens fouten. Maar met dt of d of t.....da's toch niet nodig.

'Hij bepaalt of een bepaald woord met d of t geschreven wordt, tenzij het door het schoolhoofd is bepaald.'
  zondag 8 juni 2014 @ 01:05:40 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140821795
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 11:21 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Nogmaals, de d/t-regels zijn hier geen voorbeeld van. Ze zijn bovendien al heel erg lang niet gewijzigd.
#NoDAPL
  zondag 8 juni 2014 @ 01:11:51 #201
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_140821911
quote:
Nederlands is moeilijker als je denkt
Ik vind dit wel een ironische taalfout. We moeten gewoon stoppen met denken, dan gaat het vanzelf beter _O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 8 juni 2014 @ 01:17:55 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140822023
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 12:39 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Spijker op zijn kop. Niveau van de Pabo moet omhoog, om te beginnen.
Dan zal je eerst en vooral het niveau van de PABO-leerlingen moeten verhogen wat betekent dat je vele van de huidige leerlingen moet weigeren en veel andere leerlingen moet aantrekken die nu iets anders zouden kiezen. Ook moet je er dan voor zorgen dat de afvallers niet kunnen vluchten naar een tweedegraads lerarenopleiding. Het uit elkaar halen van de kleuterjufopleiding en de lerarenopleiding lijkt mij een zeer goede start.
#NoDAPL
  zondag 8 juni 2014 @ 01:24:21 #203
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_140822132
Bij het lezen van de TT had ik gehoopt dat hij zou zegen dat we ons beter kunnen concentreren op samengestelde woorden:

Foto collectie = foto van een collectie | Fotocollectie = collectie van foto's.
Brand meester = de brand meester zijn | Brandmeester = een leidinggevende brandweerman
Snelheids controle = afschieten zo'n iemand; snelheids is geen zelfstandig woord :(
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 8 juni 2014 @ 01:30:58 #204
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140822243
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:26 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Voorbeeld:

Ik heb daarom mijn oudste op een gegeven moment mijn regels geleerd. En geoefend. Maar hij moet er nog steeds lang over nadenken, want het echte inslijten is niet gebeurd. Dat had op school moeten gebeuren.

O en edit, waarom toch die flauwekul op een basisschool dat het begrip werkwoordstam niet meer wordt uitgelegd? Of de derde persoon enkelvoud; dat wordt iets genoemd als "de ander-vorm". En dan komen de kinderen op middelbare school en moeten ze bij het leren van vreemde talen alsnog de volwassen termen gebruiken. Ik begrijp dat echt niet. Doe het dan in één keer goed.
Die vraag kan ik volgens mij beantwoorden, ze richten zich op de zwakste leerlingen. Ze proberen liever te voorkomen dat die kleine groep leerlingen compleet uitvalt dan dat ze het onderwijs aanpassen aan de modale leerling. Om die reden hebben ze het realistische (niet realistisch!) rekenen ingevoerd en allerlei andere aanpassingen gedaan (bijv. natuurkunde-onderwijs niet calculusbased gemaakt). De oplossing is simpel: de groepen scheiden.
#NoDAPL
pi_140822284
wordt*
pi_140822312
Word
  zondag 8 juni 2014 @ 01:35:39 #207
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140822320
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 15:27 schreef Igen het volgende:

Het is een slechte zin - voor een journalist in ieder geval - maar het lijkt me wel volstrekt duidelijk wat hij hiermee bedoelt.
#NoDAPL
pi_140822377
Dus maakt het uiteindelijk niets uit. Wat is de zin ervan dan? Gewoon stoppen met die onzin.
  zondag 8 juni 2014 @ 01:41:29 #209
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140822436
Rare conclusie.
#NoDAPL
pi_140822546
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 01:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Rare conclusie.
Wat is de werkelijke zin? Het maakt in een zin niets uit.
pi_140822612
Keelgeluiden op papier werkt niet. Maar soms kan het simpeler.
pi_140822667
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 01:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is een slechte zin - voor een journalist in ieder geval - maar het lijkt me wel volstrekt duidelijk wat hij hiermee bedoelt.
As het tog nie uitmaakt hoe je 't neerset as 't maar begrepe wort

Nou ja afijn, je snapt mijn punt. Dat is een slap argument tegen taalfouten, zeker omdat die in de regel niet voortkomen uit een afweging tussen wat efficiënt is enerzijds en wat nog begrijpbaar is anderzijds, maar gewoon uit onwetendheid of laksheid.
pi_140822837
Ik ben voor het behouden van eigen taal. Hou het wel wat normaal.
pi_140822848
Gelukkig zat er geen dt of t fout in.
  zondag 8 juni 2014 @ 03:32:36 #215
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_140823585
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 19:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Moedertaalsprekers van het Engels hebben dan weer een handje ervan om zo veel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken. En het liefst ook nog eens telkens andere, min of meer maar net niet helemaal synonieme, duur klinkende woorden. Blijkbaar is dat iets typisch voor de Engelse taal: Mark Twain beklaagde zich daar in 1880 ook al over.
Zou best kunnen. Ik moet alleen helaas vaststellen dat het werkelijk slechtst geschreven paper dat ik gelezen heb tijdens m'n studie afkomstig was van een Groningse professor. Kan me even niet meer voor de geest halen wat het exact was, maar ik dacht gerelateerd aan urban planning en het verdwijnen van landbouwgrond. Dat was geschreven in zulk slecht Engels dat ik er gewoon pijn in m'n ogen van kreeg. Dan waren de statistieken en dergelijke nog wel bruikbaar als aanvullende referentie maar dan denk ik; laat desnoods je stuk corrigeren door iemand die 't wel beheerst.
pi_140825471
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 01:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mij was het niet duidelijk. Het woord "waar" verwijst ergens naar terug. Naar "Nederlanders"? Kan niet, dat is geen plek. Naar "Brussel" dan? Nee, daarvoor is de plek in de zin verkeerd. Nee, naar "plekken in Brussel" verwijst het terug, zo blijkt uit de rest van de tekst. Maar door het weglaten van woorden is dat niet meer echt duidelijk.
  zondag 8 juni 2014 @ 15:58:44 #217
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140833870
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 01:55 schreef Tchock het volgende:

[..]

As het tog nie uitmaakt hoe je 't neerset as 't maar begrepe wort

Nou ja afijn, je snapt mijn punt. Dat is een slap argument tegen taalfouten, zeker omdat die in de regel niet voortkomen uit een afweging tussen wat efficiënt is enerzijds en wat nog begrijpbaar is anderzijds, maar gewoon uit onwetendheid of laksheid.
Je begrijpt mij verkeerd, ik ben het volstrekt met je eens dat een journalist betere zinnen moet formuleren en ik ben het ook met je eens dat mensen die niet voor hun beroep met taal bezig zijn moeten streven naar een goede taalvaardigheid. Ik had de indruk dat Igen vond dat de zin niet meer goed te interpreteren was (terecht dus), daar was ik het niet mee eens.
#NoDAPL
pi_140833936
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je begrijpt mij verkeerd, ik ben het volstrekt met je eens dat een journalist betere zinnen moet formuleren en ik ben het ook met je eens dat mensen die niet voor hun beroep met taal bezig zijn moeten streven naar een goede taalvaardigheid. Ik had de indruk dat Igen vond dat de zin niet meer goed te interpreteren was (terecht dus), daar was ik het niet mee eens.
Wat mij wel ergert zijn soms koppen/titels van artikelen. Het moet tenminste de lading een beetje dekken.
  zondag 8 juni 2014 @ 16:01:14 #219
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140833944
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2014 10:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Mij was het niet duidelijk. Het woord "waar" verwijst ergens naar terug. Naar "Nederlanders"? Kan niet, dat is geen plek. Naar "Brussel" dan? Nee, daarvoor is de plek in de zin verkeerd. Nee, naar "plekken in Brussel" verwijst het terug, zo blijkt uit de rest van de tekst. Maar door het weglaten van woorden is dat niet meer echt duidelijk.
Een klassieke wig.
Het is vitaal dat in Brussel, waar beleid wordt voorbereid, Nederlanders werken.

Dan nog is het een beetje krom naar mijn mening. Niet alleen wordt beleid voorbereid in Brussel, het wordt er ook gevoerd.
#NoDAPL
pi_140834549
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een klassieke wig.
Het is vitaal dat in Brussel, waar beleid wordt voorbereid, Nederlanders werken.

Dan nog is het een beetje krom naar mijn mening. Niet alleen wordt beleid voorbereid in Brussel, het wordt er ook gevoerd.
Het is ook niet wat bedoeld wordt. Dat is namelijk dit:

Het is vitaal dat Nederlanders in Brussel werken op plekken waar beleid wordt voorbereid.

Wat nog maar weer eens onderstreept dat duidelijk schrijven meer inhoudt dan alleen de d's en t's goed doen. :)
pi_140834753
quote:
eens, ik heb het op dat basisschool nooit echt goed begrepen, maar op een gegeven moment ging er een knopje om dat het simpelweg om de stam+t ging.
pi_140834870
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:24 schreef Motorbass het volgende:

[..]

eens, ik heb het op dat basisschool nooit echt goed begrepen, maar op een gegeven moment ging er een knopje om dat het simpelweg om de stam+t ging.
Je kan het principe wel begrijpen maar dat moet wel automatisch worden. Dat is bij bijv. mij een probleem.
  zondag 8 juni 2014 @ 16:31:07 #223
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140834953
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:28 schreef Globali het volgende:

[..]

Je kan het principe wel begrijpen maar dat moet wel automatisch worden. Dat is bij bijv. mij een probleem.
Als jij het echt begrijpt en het ontbreken van het automatisme een probleem is dan heb je te weinig geoefend. Het komt vanzelf, tot die tijd moet je er wat moeite voor doen.
#NoDAPL
pi_140835048
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als jij het echt begrijpt en het ontbreken van het automatisme een probleem is dan heb je te weinig geoefend. Het komt vanzelf, tot die tijd moet je er wat moeite voor doen.
Ik begreep het ooit. Toen niet meer. Nu zou ik er echt over na moeten denken. Misschien ben ik een heel klein beetje autistisch.
  zondag 8 juni 2014 @ 16:37:05 #225
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140835164
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:34 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik begreep het ooit. Toen niet meer. Nu zou ik er echt over na moeten denken. Misschien ben ik een heel klein beetje autistisch.
Misschien maar als dat zo is dan heeft dat weinig met dit te maken. ;)
Het is een kwestie van luiheid. Neem nog eens een keer goed de regels door, denk een paar weken lang bij elke vervoeging na en controleer dat juist de regeltjes toepast en het wordt een automatisme. Als je dat niet wil, prima, maar klaag niet dat het niet kan.
#NoDAPL
pi_140835262
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien maar als dat zo is dan heeft dat weinig met dit te maken. ;)
Het is een kwestie van luiheid. Neem nog eens een keer goed de regels door, denk een paar weken lang bij elke vervoeging na en controleer dat juist de regeltjes toepast en het wordt een automatisme. Als je dat niet wil, prima, maar klaag niet dat het niet kan.
Meer uitleg over mijn gedrag soms.....

Ik klaag ook niet. Ik zie het nut er niet van in. Als je bijv. kijkt naar buitenlanders die deze taal willen leren is dit weer zo'n ding erbij waar je niet van kan uitleggen wat het nut is.
  zondag 8 juni 2014 @ 16:41:27 #227
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140835309
Het nut is dat je een beter visitekaartje afgeeft. Ik heb eerder geïllustreerd dat het taalkundig gezien ook uiterst nuttig is dat je woorden vervoeg.
Ik werk
Jij werk
Wij werk
Wij hebben werk
...
Dat werk niet. ;)
Verder maakt het natuurlijk geen verschil of dat de stam toevallig op een d eindigt of op een andere letter, het maakt het toepassen van die paar regeltjes niet complexer.
#NoDAPL
pi_140835411
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het nut is dat je een beter visitekaartje afgeeft. Ik heb eerder geïllustreerd dat het taalkundig gezien ook uiterst nuttig is dat je woorden vervoeg.
Ik werk
Jij werk
Wij werk
Wij hebben werk
...
Dat werk niet. ;)
Verder maakt het natuurlijk geen verschil of dat de stam toevallig op een d eindigt of op een andere letter, het maakt het toepassen van die paar regeltjes niet complexer.
Naast dit krijg je dus nog het d/t/dt probleem. Terwijl de taal al moeilijk genoeg is.
  zondag 8 juni 2014 @ 16:45:36 #229
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140835457
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:44 schreef Globali het volgende:

[..]

Naast dit krijg je dus nog het d/t/dt probleem.
Ik heb in mijn laatste reactie hier uitgelegd dat dit geen extra probleem is.
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik werk
Jij werk
Wij werk
Wij hebben werk
...
Dat werk niet. ;)
#NoDAPL
pi_140835477
Toontalen zijn nog erger trouwens. Daar gaat het niet over letters maar over hoe precies je een woord zegt. En anders begrijpt men je echt niet.....of wil men het niet begrijpen.
pi_140835526
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb in mijn laatste reactie hier uitgelegd dat dit geen extra probleem is.

[..]

Het toepassen daarvan niet......in werkelijkheid werkt het niet. Dat zie ik aan mijn ex en andere mensen. Die halen heel veel zaken door elkaar. "die huis". Als vb.
pi_140835531
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:46 schreef Globali het volgende:
Toontalen zijn nog erger trouwens. Daar gaat het niet over letters maar over hoe precies je een woord zegt. En anders begrijpt men je echt niet.....of wil men het niet begrijpen.
hehe

http://www.thepoke.co.uk/2011/12/23/english-pronunciation/

Dan weet je pas echt of je de taal goed spreekt ;)
pi_140835718
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:48 schreef Motorbass het volgende:

[..]

hehe

Ik heb het meer over toontalen als Thai en Chinees. Al is dit ook leuk om te lezen. In een zin kun je een toonval maken in 1 woord die de zin onbegrijpbaar maakt. Althans voor bepaalde Aziaten. Dan kan "ik wil graag met jouw meerijden naar de stad" Ineens iets anders worden als "ik wil graag op jouw moeders rug...." etc. En men maakt de klik in context gewoon niet. Dat kunnen wij wel.
pi_140835749
quote:

[..]

hehe

Leuke test. Dan moet je wel iemand vinden die perfect in Engels is je te overhoren.
  zondag 8 juni 2014 @ 17:45:35 #235
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140837043
"Exiles, similes, and reviles;"

Hier moest ik afhaken (na "Exiles"). :-(
#NoDAPL
pi_140853583
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Volgens mij is zijn probleem dat ons taalonderwijs totaal is gefixeerd op werkwoordspelling. En inderdaad, dat is praktisch het enige wat bij mij op de middelbare school getoetst werd. Af en toe nog wat moeilijke woorden er bij, maar dat was het wel.

Terwijl correct en goed Nederlands schrijven veel meer is dan dat. Het is ook zinsconstructies, woordvolgorde, interpunctie, ga zo maar door. Daar wordt op dit moment niet op getoetst. Leerlingen moeten misschien een tekst schrijven, maar dan wordt er enkel gekeken naar spelfouten, grove interpunctiefouten en inhoud. Zijn punt is dat dat erg verkeerd is.

En - en dat missen sommige mensen volgens mij - dat brengt niet mee dat d/t-spelling helemaal het raam uit kan, of dat spelfouten getolereerd moeten worden. Alleen zonder taalfouten schrijven is niet per se goed schrijven, en we doen alsof dat wel zo is.
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik weet niet wanneer jij naar welke school gegaan bent en of je nu nog zicht hebt op het huidige onderwijs, maar ik zat in de jaren 60 op het gymnasium en we kregen niet alleen nogal wat moeilijke woorden, maar moesten ook opstellen schrijven. Werkstukken nog niet, dat kwam later pas.
Maar wij hadden de regels voor het vervoegen van werkwoorden volgens mij al geleerd op de lagere school.
De regels voor het vervoegen van de tegenwoordige tijd zijn bijna te simpel om uit te leggen en er is geen enkele reden om daar fouten tegen te maken, zelfs dyslexie niet. De verdere vervoeging kost de rest van de briefkaart. En je moet wat onregelmatigheden uit je hoofd leren, soit.

Toch worden deze fouten veel gemaakt, ook door goed opgeleide en intelligente mensen. In mijn ogen diskwalificeer je jezelf dan, net zoals wanneer je niet weet hoeveel 4x4 is.
Moeilijke (= weinig voorkomende) woorden kennen, zaken als tremagebruik, tussen-n, aaneenschrijven, hoofdletters, c- en k-gebruik, interpunctie zijn al wat minder beladen. Ik heb zelf de neiging om niet alle spellingsveranderingen te volgen en wat ouderwets te spellen. Als ik een woordgeslacht niet weet, zoek ik het op of ik vermijd het. Dat is een keuze waar ik kritiek op kan krijgen, maar geen fout uit slordigheid of onbenul.
Zaken als de opbouw van een zin of een verhaal, aansprekend schrijven en dergelijke gaan al veel verder. Niet iedereen kan een goede mop vertellen, niet iedereen kan een zaal toehoorders boeien, niet iedereen kan zo schrijven dat de lezer bij de les gehouden wordt. Dat hoeft ook niet. Niet alles hoeft vermakelijk of makkelijk te zijn. Daar zijn redacteuren voor. (Tot hun verdriet, soms!)
Nog een stap verder gaat de inhoud van het verhaal. Uiteindelijk is het de vraag of die klopt. Klopt de informatie die men wil overdragen wel? Is het verhaal betrouwbaar? Controleerbaar? Invoelbaar? Daarvoor hebben we bij wetenschappelijke literatuur het goed Nederlandse begrip peer review voor. In de literatuur hebben we dan recensenten die sterren uitdelen.

Dat zegt allemaal niet alles over intelligentie en vaardigheid. Ik ken iemand die behoorlijk taalvaardig is, maar uitermate slecht opgeleid en dus amper kan spellen of rekenen en amper vreemde woorden kent. Maar het maakt de communicatie natuurlijk wel erg lastig. Communiceren met Hawkins is ook erg lastig.
pi_140854426
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik weet niet wanneer jij naar welke school gegaan bent en of je nu nog zicht hebt op het huidige onderwijs,
Ik zat tot 2011 op een gymnasium. ;)
quote:
maar ik zat in de jaren 60 op het gymnasium en we kregen niet alleen nogal wat moeilijke woorden, maar moesten ook opstellen schrijven. Werkstukken nog niet, dat kwam later pas.
Maar wij hadden de regels voor het vervoegen van werkwoorden volgens mij al geleerd op de lagere school.
Daar werd bij mij een begin mee gemaakt, maar ik en al mijn klasgenoten beheersten ze totaal niet op de middelbare school.
quote:
De regels voor het vervoegen van de tegenwoordige tijd zijn bijna te simpel om uit te leggen en er is geen enkele reden om daar fouten tegen te maken, zelfs dyslexie niet. De verdere vervoeging kost de rest van de briefkaart. En je moet wat onregelmatigheden uit je hoofd leren, soit.

Toch worden deze fouten veel gemaakt, ook door goed opgeleide en intelligente mensen. In mijn ogen diskwalificeer je jezelf dan, net zoals wanneer je niet weet hoeveel 4x4 is.
Moeilijke (= weinig voorkomende) woorden kennen, zaken als tremagebruik, tussen-n, aaneenschrijven, hoofdletters, c- en k-gebruik, interpunctie zijn al wat minder beladen. Ik heb zelf de neiging om niet alle spellingsveranderingen te volgen en wat ouderwets te spellen. Als ik een woordgeslacht niet weet, zoek ik het op of ik vermijd het. Dat is een keuze waar ik kritiek op kan krijgen, maar geen fout uit slordigheid of onbenul.
Zaken als de opbouw van een zin of een verhaal, aansprekend schrijven en dergelijke gaan al veel verder. Niet iedereen kan een goede mop vertellen, niet iedereen kan een zaal toehoorders boeien, niet iedereen kan zo schrijven dat de lezer bij de les gehouden wordt. Dat hoeft ook niet. Niet alles hoeft vermakelijk of makkelijk te zijn. Daar zijn redacteuren voor. (Tot hun verdriet, soms!)
Nog een stap verder gaat de inhoud van het verhaal. Uiteindelijk is het de vraag of die klopt. Klopt de informatie die men wil overdragen wel? Is het verhaal betrouwbaar? Controleerbaar? Invoelbaar? Daarvoor hebben we bij wetenschappelijke literatuur het goed Nederlandse begrip peer review voor. In de literatuur hebben we dan recensenten die sterren uitdelen.

Dat zegt allemaal niet alles over intelligentie en vaardigheid. Ik ken iemand die behoorlijk taalvaardig is, maar uitermate slecht opgeleid en dus amper kan spellen of rekenen en amper vreemde woorden kent. Maar het maakt de communicatie natuurlijk wel erg lastig. Communiceren met Hawkins is ook erg lastig.
Ik heb het idee dat je hier mijn punt mist. Ik stel nergens dat "iedereen" een goede tekst moet kunnen schrijven, dat zou niet realistisch zijn. Ik stel alleen dat de kwaliteit van een tekst niet enkel afhangt van of die goed gespeld is, en dat is wel waar de tendens in het onderwijs naartoe gaat. Overigens is het ook geen verrassing dat zelfs veel hogeropgeleiden niet kunnen spellen. Kijk voor de grap eens het eindexamen vwo (!) na, van het jaar nadat ik mijn examen gemaakt heb. Het maximale aantal punten aftrek voor spelling is, zolang je antwoord begrijpelijk blijft, vier van de 49 punten. _O-

En waar je intelligentie en Hawkins vandaan haalt snap ik helemaal niet. Daar zei ik geen woord over.
pi_140854440
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:39 schreef Globali het volgende:

[..]

Meer uitleg over mijn gedrag soms.....

Ik klaag ook niet. Ik zie het nut er niet van in. Als je bijv. kijkt naar buitenlanders die deze taal willen leren is dit weer zo'n ding erbij waar je niet van kan uitleggen wat het nut is.
Jawel hoor, dat is heel goed uit te leggen. Het nut is aanpassen aan het standaardgebruik van de taal en dus het onderlinge begrip van wat je zegt/schrijft en wat je hoort/leest.

Elke taal heeft daarin haar eigen regeling. Engels kent in de tegenwoordige tijd maar 1 afwijking: derde persoon enkelvoud is stam+s. Het Frans heeft zes verschillende vormen. In het Frans kun je dus de werkwoordvorm voor de eerste persoon meervoud (wij) gebruiken zonder het persoonlijk voornaamwoord (stam+ons) en mensen begrijpen wat je bedoelt. In het Farsi kun je zelfs de werkwoorduitgang achter een bijvoeglijk naamwoord zetten en dat zo actief maken. Dankbaarik of dankbaarwij, mooijij! Het Latijn had zelfs genoeg aan de uitgangen en had geen persoonlijk voornaamwoord nodig.
pi_140854648
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:47 schreef Globali het volgende:

[..]

Het toepassen daarvan niet......in werkelijkheid werkt het niet. Dat zie ik aan mijn ex en andere mensen. Die halen heel veel zaken door elkaar. "die huis". Als vb.
De woordgeslachten zijn een heel ander verhaal. Frans: la maison, Duits: das Haus, Nederlands: het huis, Engels: the house, Farsi: ghané, Latijn: domus (m geloof ik), Deens: et hus.
Daar valt amper een touw aan vast te knopen, al zijn er wel regels voor.
pi_140854743
quote:

[..]

hehe

Hihi, zo is er ook een in het Nederlands.
En vast wel in elke andere taal.
pi_140854833
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 23:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Daar werd bij mij een begin mee gemaakt, maar ik en al mijn klasgenoten beheersten ze totaal niet op de middelbare school.

[..]

Gymnasium tot 1988.

Spelling werd er op de lagere school al ingeramd. Interpunctie en verdere aanscherping van de taal kwam op het voortgezet onderwijs.

Het is toch van de gekke dat kinderen van nu de taalregels niet meer gewoon aangeleerd hebben gekregen. Ik ben blij dat ik geen docent ben op het voortgezet onderwijs. Puinruimen van wat ze op de basisschool hebben laten liggen.
  maandag 9 juni 2014 @ 00:07:55 #242
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140854870
quote:
Ik heb het idee dat je hier mijn punt mist. Ik stel nergens dat "iedereen" een goede tekst moet kunnen schrijven, dat zou niet realistisch zijn. Ik stel alleen dat de kwaliteit van een tekst niet enkel afhangt van of die goed gespeld is, en dat is wel waar de tendens in het onderwijs naartoe gaat. Overigens is het ook geen verrassing dat zelfs veel hogeropgeleiden niet kunnen spellen. Kijk voor de grap eens het eindexamen vwo (!) na, van het jaar nadat ik mijn examen gemaakt heb. Het maximale aantal punten aftrek voor spelling is, zolang je antwoord begrijpelijk blijft, vier van de 49 punten. _O-
Waarmee duidelijk wordt gemaakt door onze neerlandici dat het hen weinig interesseert of dat de leerlingen goed leren spellen en 'spellen', het laatste omdat dit in geval van het vervoegen van woorden het toepassen van grammaticaregeltjes is, niet het kennen van de spelling.
#NoDAPL
  maandag 9 juni 2014 @ 00:12:29 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140855105
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:07 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Gymnasium tot 1988.

Spelling werd er op de lagere school al ingeramd. Interpunctie en verdere aanscherping van de taal kwam op het voortgezet onderwijs.

Het is toch van de gekke dat kinderen van nu de taalregels niet meer gewoon aangeleerd hebben gekregen. Ik ben blij dat ik geen docent ben op het voortgezet onderwijs. Puinruimen van wat ze op de basisschool hebben laten liggen.
Kijk eens naar de groep leerlingen die naar het PABO gaat. Het is niet verwonderlijk dat deze groep leerlingen - leerlingen die een modale intelligentie hebben (waar niets mis mee is maar wat je minder geschikt maakt voor het lerarenvak) - niet er in slagen om de kinderen dit soort zaken goed te leren. Wil je een betere output van het lage onderwijs zorg dan voor betere leraren. Dit doe je door ervoor te zorgen dat voldoende geschikte kandidaten de ambitie hebben om een leraar te worden. Je zal hen moeten aantrekken met:
- een opleiding op niveau (nu met de PABO niet het geval)
- voldoende aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden

Een splitsing van de PABO in een kleuterjufopleiding en een lerarenopleiding - wat tot in de jaren 80 het geval was - zou een essentieel maar bescheiden begin zijn.
#NoDAPL
pi_140855365
quote:

[..]

Een stuk recentere ervaring!
quote:
[..]

Is dat zo? Dat zou wel verklaren waarom bijvoorbeeld vmbo'ers (ambachtsscholieren) zo slecht spellen. Maar niet waarom kinderen van de Vrije School notoir slechter spellen dan andere scholieren.
quote:
[..]

En waar je intelligentie en Hawkins vandaan haalt snap ik helemaal niet. Daar zei ik geen woord over.
De kwaliteit van een tekst hangt af van een aantal factoren: de juiste spelling, de juiste zinsbouw, de juiste verhaalsopbouw, de juiste sfeer en de juiste inhoud.
School kan maar een beperkt aantal aspecten trainen. En zolang zelfs hogeropgeleiden niet kunnen spellen, lijkt me dat een prioriteit. Het vasthouden van een hamer en een spijker is toch prioriteit voor een timmerman. Je zegt het zelf al: zolang je antwoord begrijpelijk blijft.

Mensen die slecht spellen worden vaak voor dommer versleten, maar dat lijkt me dan weer niet correct. Vandaar de vergelijking. Die wel mogen laten vallen, wat mij betreft.
pi_140855475
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:17 schreef Kees22 het volgende:
Mensen die slecht spellen worden vaak voor dommer versleten, maar dat lijkt me dan weer niet correct. Vandaar de vergelijking. Die wel mogen laten vallen, wat mij betreft.
Ik vind - behoudens uitzonderingen - communicatievaardigheden een vrij goede indicatie van intelligentie. Niet alleen spelling, maar ook woordenschat en taalgebruik. Inherent daaraan is dus dat mensen die slecht schrijven of spreken dommer overkomen. Zo wereldschokkend vind ik die conclusie niet.
pi_140855547
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vind - behoudens uitzonderingen - communicatievaardigheden een vrij goede indicatie van intelligentie. Niet alleen spelling, maar ook woordenschat en taalgebruik. Inherent daaraan is dus dat mensen die slecht schrijven of spreken dommer overkomen. Zo wereldschokkend vind ik die conclusie niet.
Ik ook. Vandaar mijn vermelding van een slechtopgeleide taalvaardige persoon.
En vandaar mijn vermelding van Hawkins: ongelooflijk moeizaam communicerend, maar wel als erg intelligent beschouwd.
pi_140855733
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vandaar mijn vermelding van Hawkins: ongelooflijk moeizaam communicerend, maar wel als erg intelligent beschouwd.
Dat is natuurlijk een uitzondering. Hawkins kan niet moeilijk communiceren omdat hij de woorden niet kent, maar omdat hij fysiek zijn spieren niet kan bewegen. Als je dat niet als uitzondering aanneemt wordt ook iedereen spontaan dom van de kaakchirurg.

Het zegt in mijn ogen echt niets over de veel algemenere stelling dat intelligentie voor een groot deel samenhangt met hoe sterk je communiceert, zowel in spreek- als schrijftaal.
pi_140856791
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een uitzondering. Hawkins kan niet moeilijk communiceren omdat hij de woorden niet kent, maar omdat hij fysiek zijn spieren niet kan bewegen. Als je dat niet als uitzondering aanneemt wordt ook iedereen spontaan dom van de kaakchirurg.

Het zegt in mijn ogen echt niets over de veel algemenere stelling dat intelligentie voor een groot deel samenhangt met hoe sterk je communiceert, zowel in spreek- als schrijftaal.
Ja, dat is wel zo. Bijvoorbeeld dyslexie is een serieuze aandoening, waardoor de letters voor je ogen dansen.
Ik ken inmiddels veel varianten van intelligentie. Professoren die nog te dom zijn om voor de duivel te dansen.

Intelligentie bestaat voor een groot deel uit het begrijpen en beïnvloeden van de omgeving en daar hoort de Nederlandse taal bij.
Van die taal is de vervoeging van de werkwoorden wel een van de eenvoudigste onderdelen. Los van de sterke werkwoorden, waarvan er pakweg een stuk of 100 uit het hoofd geleerd moeten worden.

Wie zich die eenvoudige regels niet eigen kan/wil maken is ofwel dom ofwel lui.
Wie echt intelligent is weet een inhoudelijk goed verhaal te vertellen, op een goed leesbare manier, met de correcte spelling van allerlei vreemde woorden en gebruiken en tenslotte de juiste vervoeging van de werkwoorden, met name in de o.t.t..
pi_140856899
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat is wel zo. Bijvoorbeeld dyslexie is een serieuze aandoening, waardoor de letters voor je ogen dansen.
Ik ken inmiddels veel varianten van intelligentie. Professoren die nog te dom zijn om voor de duivel te dansen.

Intelligentie bestaat voor een groot deel uit het begrijpen en beïnvloeden van de omgeving en daar hoort de Nederlandse taal bij.
Van die taal is de vervoeging van de werkwoorden wel een van de eenvoudigste onderdelen. Los van de sterke werkwoorden, waarvan er pakweg een stuk of 100 uit het hoofd geleerd moeten worden.

Wie zich die eenvoudige regels niet eigen kan/wil maken is ofwel dom ofwel lui.
Wie echt intelligent is weet een inhoudelijk goed verhaal te vertellen, op een goed leesbare manier, met de correcte spelling van allerlei vreemde woorden en gebruiken en tenslotte de juiste vervoeging van de werkwoorden, met name in de o.t.t..
Dan zijn we het volgens mij redelijk eens. :)
pi_140857083
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan zijn we het volgens mij redelijk eens. :)
Dat dacht ik ook al terwijl ik het schreef. :)
Terwijl het leek alsof we twist hadden.
Een goede nachtrust! :Y
pi_140857175
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 23:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Jawel hoor, dat is heel goed uit te leggen. Het nut is aanpassen aan het standaardgebruik van de taal en dus het onderlinge begrip van wat je zegt/schrijft en wat je hoort/leest.

Elke taal heeft daarin haar eigen regeling. Engels kent in de tegenwoordige tijd maar 1 afwijking: derde persoon enkelvoud is stam+s. Het Frans heeft zes verschillende vormen. In het Frans kun je dus de werkwoordvorm voor de eerste persoon meervoud (wij) gebruiken zonder het persoonlijk voornaamwoord (stam+ons) en mensen begrijpen wat je bedoelt. In het Farsi kun je zelfs de werkwoorduitgang achter een bijvoeglijk naamwoord zetten en dat zo actief maken. Dankbaarik of dankbaarwij, mooijij! Het Latijn had zelfs genoeg aan de uitgangen en had geen persoonlijk voornaamwoord nodig.
En in Nederlands is het soms wat moeilijker. Voor normale mensen. In Latijns weet ik het ook wel.
pi_140857478
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:50 schreef Globali het volgende:

[..]

En in Nederlands is het soms wat moeilijker. Voor normale mensen. In Latijns weet ik het ook wel.
Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Stam, stam+t, stam+en.
Mensen kennen in hun eigen taal toch ook een vervoeging van werkwoorden?
Nou ja, van mensen met Semietische, Turkmeense, Sinoïde of andere talen weet ik dat dan weer niet.
pi_140857529
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Stam, stam+t, stam+en.
Mensen kennen in hun eigen taal toch ook een vervoeging van werkwoorden?
Nou ja, van mensen met Semietische, Turkmeense, Sinoïde of andere talen weet ik dat dan weer niet.
Het is moeilijk. Maar misschien ook wil. Ik ga mijn best doen.
pi_140857654
Lorem ipsum feris bar puella tibi est?
pi_140857871
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 01:01 schreef Globali het volgende:
Lorem ipsum feris bar puella tibi est?
Puella tibi est herken ik nog wel: is dit jouw dochter?
De rest zou ik moeten opzoeken.
pi_140857895
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 01:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Puella tibi est herken ik nog wel: is dit jouw dochter?
De rest zou ik moeten opzoeken.
Niet mijn dochter. Zoek het niet op. Het is een vertaling van google.
pi_140861630
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]
op een goed leesbare manier, met de correcte spelling van allerlei vreemde woorden en gebruiken en tenslotte de juiste vervoeging van de werkwoorden, met name in de o.t.t..
tenslotte moet zijn: ten slotte.
Tenslotte = immers ("ik ben tenslotte een zeurpiet", sic!)
Ten slotte = tot slot.

pi_140863532
quote:

Goed verhaal. Maar wel op basis van voorbeelden. Waarom kan "loopt jij" niet? Het is toch ook "loopt gij"! En wat zou er mis zijn met "geraakde brief" afgezien dat het gek klinkt?
pi_140863619
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 10:54 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Goed verhaal. Maar wel op basis van voorbeelden. Waarom kan "loopt jij" niet? Het is toch ook "loopt gij"! En wat zou er mis zijn met "geraakde brief" afgezien dat het gek klinkt?
:'(
  maandag 9 juni 2014 @ 15:51:44 #260
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140873193
quote:

[..]

Het verschil tussen "loopt u" en "loop jij" heeft exact dezelfde reden als het verschil tussen ik loop en jij loopt.

ik werk
jij werk
zij werk
...
dat werk niet. Dankzij de vervoeging is het duidelijker in welke persoon het staat, dat maakt de communicatie gemakkelijker dan wanneer je eerst moet nagaan wat het persoonlijk voornaamwoord is en pas dan weet in welke persoon het staat.
#NoDAPL
pi_140873884
quote:

[..]

Tsja, omdat het gewoon zo is (geworden, in de loop van de tijd).
En misschien wordt het op een bepaald moment wel normaal om "loopt jij" te zeggen.
pi_140874998
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
dat maakt de communicatie gemakkelijker
Onzin, genoeg talen waar werkwoorden niet worden vervoegd, en de sprekers van die talen hebben geen moeite met hun taal.
  maandag 9 juni 2014 @ 16:46:57 #263
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140875041
En dan te bedenken dat '-dt' als zodanig niet bestaat :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 9 juni 2014 @ 16:58:42 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140875425
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:45 schreef tafelkleed12 het volgende:

[..]

Onzin, genoeg talen waar werkwoorden niet worden vervoegd, en de sprekers van die talen hebben geen moeite met hun taal.
Bij die talen hebben ze een andere oplossing gevonden.
#NoDAPL
pi_140875539
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bij die talen hebben ze een andere oplossing gevonden.
Ja, aan het onderwerp is dat te zien.
  maandag 9 juni 2014 @ 18:05:33 #266
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140877657
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:02 schreef tafelkleed12 het volgende:

[..]

Ja, aan het onderwerp is dat te zien.
Het gaat er niet alleen om of dat het te 'zien' is, het gaat er om hoe gemakkelijk je dat kan opmerken.
ik werk
jij werk
wij werk
ik heb gewerk
dat werk niet
Uit het persoonlijk voornaamwoord kan je afleiden wat wordt bedoeld maar handig is het alleszins.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
  maandag 9 juni 2014 @ 18:21:46 #267
69211 koffiegast
langzinnig
pi_140878146
Het extra aanduiden van de t zorgt voor consistentheid en voorspelbaarheid. Opzich kun je een regel introduceren dat als een woord eindigt met een d of t dat je geen t erbij extra hoeft toe te voegen. Ik kan nu alleen geen werkwoord bedenken waar de stam eindigt op een t dat geen onregelmatig werkwoord is.... Maar men moet dan wel nog altijd een extra t toevoegen voor verledentijd waar je -te eraan moet plakken.

Het extreme alternatief is om helemaal geen vervoegingen te doen... Zoals chinees mandarijns en enigszins engels en zweeds. Maar dan zou de spreektaal ook zo zijn geevolueerd, wat nog niet zo is.
pi_140878191
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het verschil tussen "loopt u" en "loop jij" heeft exact dezelfde reden als het verschil tussen ik loop en jij loopt.

ik werk
jij werk
zij werk
...
dat werk niet. Dankzij de vervoeging is het duidelijker in welke persoon het staat, dat maakt de communicatie gemakkelijker dan wanneer je eerst moet nagaan wat het persoonlijk voornaamwoord is en pas dan weet in welke persoon het staat.
"loop u?", wat is daar dan mis mee ? U en jij, beide 2e persoon enkelvoud.
  maandag 9 juni 2014 @ 18:25:18 #269
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140878252
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:21 schreef koffiegast het volgende:
Het extra aanduiden van de t zorgt voor consistentheid en voorspelbaarheid. Opzich kun je een regel introduceren dat als een woord eindigt met een d of t dat je geen t erbij extra hoeft toe te voegen. Ik kan nu alleen geen werkwoord bedenken waar de stam eindigt op een t dat geen onregelmatig werkwoord is.... Maar men moet dan wel nog altijd een extra t toevoegen voor verledentijd waar je -te eraan moet plakken.
Los daarvan, het kan ja, maar waarom zou je? Of dat een woord eindigt op een t, een k, een l of een c, het maakt het al dan niet plakken van een t niet ingewikkelder. :?
Als mensen te lui zijn om te leren om die paar regeltjes juist toe te passen dan is dat hun probleem. Dat is het probleem in Nederland met de vervoegingsregeltjes, een consistente laksheid bij de leerlingen en de leraren om die regeltjes te leren. Moeilijk is het zeker niet. Waar die laksheid vandaan komt weet ik niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-06-2014 18:54:37 ]
#NoDAPL
pi_140878407
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Los daarvan, het kan ja, maar waarom zou je? Of dat een woord eindig op een t, een k, een l of een c, het maakt het al dan niet plakken van een t niet ingewikkelder. :?
Als mensen te lui zijn om te leren om die paar regeltjes juist toe te passen dan is dat hen probleem. Dat is het probleem in Nederland met de vervoegingsregeltjes, een consistente laksheid bij de leerlingen en de leraren om die regeltjes te leren. Moeilijk is het zeker niet. Waar die laksheid vandaan komt weet ik niet.
  maandag 9 juni 2014 @ 18:29:30 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140878409
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:23 schreef LogiteX het volgende:

[..]

"loop u?", wat is daar dan mis mee ?
Ik heb in mijn vorige reactie op jou hetzelfde punt proberen te maken, als je die logica consistent zou doortrekken dan zou je nog maar 1 vorm overhouden. Dat functioneert niet goed. Je kan je afvragen of dat er een verschil tussen jou en u zou moeten zijn, wat mij betreft niet. Ik kan er mee leven als voor dit ene geval 1 vorm wordt gekozen maar ik zie er geen noodzaak toe om die regel te wijzigen. Elke regelwijziging levert ook weer problemen op voor de generaties die de oude regels hebben geleerd. Het is niet voor niets dat bijna niemand, op wat kinderen en jongeren na, weet wanneer je wel en niet de tussenletter-n gebruikt. Met twee grondige wijzigingen van de regels, en ook nog een groot aantal regels, in een korte tijd raken mensen het spoor bijster en gedesinteresseerd.
#NoDAPL
  maandag 9 juni 2014 @ 18:31:24 #272
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140878485
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:29 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Er sluipt soms een typefoutje in doordat ik een cheapass toetsenbordje heb waar je niet 60 woorden per minuut op kan typen zonder typefouten te maken. Geef de schuld aan de winkels die geen fatsoenlijke mechanische toetsenborden verkopen waardoor je zo'n fluttoetsenbordje moet kopen op het moment dat je toetsenbord het begeeft.
#NoDAPL
  maandag 9 juni 2014 @ 18:32:14 #273
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140878517

[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-06-2014 18:32:23 ]
#NoDAPL
pi_140878757
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
elfde punt proberen te maken, als je die logica consistent zou doortrekken dan zou je nog maar 1 vorm overhouden. Dat functioneert niet goed. Je kan je afvragen of dat er een verschil tussen jou en u zou moeten zijn, wat mij betreft niet. Ik kan er mee leven als voor dit ene geval 1 vorm wordt gekozen maar ik zie er geen noodzaak toe om die regel te wijzigen. Elke regelwijziging levert ook weer problemen op voor de generaties die de oude regels hebben geleerd. Het is niet voor niets dat bijna niemand, op wat kinderen en jongeren na, weet wanneer je wel en niet de tussenletter-n gebruikt. Met twee grondige wijzigingen van de regels, en ook nog een groot aantal regels, in een korte tijd raken mensen het spoor bijster en gedesinteresseerd.
Alternatief, regel(s) afschaffen en ergens in een groot boek zeggen dat "het gewoon zo is". Probleem met regels is dat mensen grenzen gaan opzoeken. Basisschool-scholieren mogen vervolgens een boekje raadplegen waarin de correcte vorm staat
  maandag 9 juni 2014 @ 18:40:27 #275
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140878877
Besef dat het al dan niet de grenzen opzoeken ook iets zegt over die persoon en dat dat in je nadeel kan werken in bepaalde gevallen (sollicitatie).
#NoDAPL
pi_140879272
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er sluipt soms een typefoutje in doordat ik een cheapass toetsenbordje heb waar je niet 60 woorden per minuut op kan typen zonder typefouten te maken. Geef de schuld aan de winkels die geen fatsoenlijke mechanische toetsenborden verkopen waardoor je zo'n fluttoetsenbordje moet kopen op het moment dat je toetsenbord het begeeft.
De 'e' en de 'u' zitten een flink eind uit elkaar, dus als je 'hen' ipv. 'hun' typt, dan is dat gewoon een echte spelfout en geen typefout.
  maandag 9 juni 2014 @ 18:55:52 #277
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140879510
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:50 schreef Igen het volgende:

[..]

De 'e' en de 'u' zitten een flink eind uit elkaar, dus als je 'hen' ipv. 'hun' typt, dan is dat gewoon een echte spelfout en geen typefout.
Ik had het nog niet gezien, ik dacht dat hij doelde op een t die ik niet had getypt (dat was zeker wel een typefout). Vreemd, normaal gesproken maak ik geen fout met hen en hun (in dit geval bezittelijk dus hun). Ik weet zelf niet of dat het een coördinatiefout was of dat ik toch een fout maakte doordat de klank hetzelfde is en ik eventjes niet goed controleerde wat ik typte. Nu ja, het een foutje kan er eens insluipen. Het gaat in deze draad natuurlijk om mensen die niet weten hoe het moet en die niet in staat zijn om het goed te doen, of althans denken dat zij hier niet toe in staat zijn.
#NoDAPL
pi_140882454
quote:
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) roept docenten van middelbare scholen op leerlingen genadezesjes te geven als zij net een paar tienden tekortkomen om te slagen. De organisatie wil leerlingen zo beschermen tegen hoge studieschulden als de basisbeurs per september 2015 wordt afgeschaft.

'Het is belachelijk dat scholieren met één spelfoutje te veel duizenden euro's aan studiefinanciering mislopen', aldus voorzitter Annelotte Lutterman.
Zo belangrijk kan goede spelling zijn dus.
pi_140882644
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:23 schreef LogiteX het volgende:

[..]

"loop u?", wat is daar dan mis mee ? U en jij, beide 2e persoon enkelvoud.
Nee. jij = tweede persoon; u / gij = derde persoon.
  maandag 9 juni 2014 @ 19:56:39 #280
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140883495
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:44 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Nee. jij = tweede persoon; u / gij = derde persoon.
Nee. U en gij zijn allebei tweede persoon. U is een beleefdheidsvorm, en gij is archaïsch/dialectaal Nederlands..
pi_140883906
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. U en gij zijn allebei tweede persoon. U is een beleefdheidsvorm, en gij is archaïsch/dialectaal Nederlands..
Generatieverschil gok ik. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

Maar ik schrijf toch nog steeds liever: u heeft (= 3e persoon) dan u hebt (=2e persoon), zeker als het een formele tekst betreft.

-edit- Aha, hier de uitleg:
quote:
Het woord u wordt in de tegenwoordige tijd soms met een tweede persoon van het werkwoord gebruikt (u hebt), soms met een derde persoon (u heeft). Deze verwarring is ontstaan omdat hedendaagse taalgebruikers zich niet realiseren dat 'u' strikt genomen geen persoonlijk voornaamwoord is zoals 'ik', 'jij', 'hij', 'zij', 'wij', 'jullie' en 'zij', maar een afgesleten bezittelijk voornaamwoord: uwe, dat deel uitmaakte van de vooral in de zeventiende eeuw zeer gebruikelijke aanspreekvorm: uwe edelheid. Historisch taalkundig is 'u heeft' dus de correcte combinatie. Maar omdat 'u' in de loop der jaren de vorm 'gij' vervangen heeft, ging men in navolging van 'gij hebt' de combinatie 'u hebt' gebruiken.
Maar serieus, je zegt toch nooit: "Bak u een taart"? Als in "Bak jij een taart?"
Dat klinkt toch niet?

[ Bericht 10% gewijzigd door zwarteweduwe op 09-06-2014 20:08:41 ]
pi_140884337
dubbel
  maandag 9 juni 2014 @ 20:14:17 #283
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140884882
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:01 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Generatieverschil gok ik. Ik word oud http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

Maar ik schrijf toch nog steeds liever: u heeft (= 3e persoon) dan u hebt (=2e persoon), zeker als het een formele tekst betreft.

[..]

Maar serieus, je zegt toch nooit: "Bak u een taart"? Als in "Bak jij een taart?"
Dat klinkt toch niet?
Dat is een héél naïeve uitleg, vanuit taalkundig opzicht. En ook nog eens incorrect, aldus het gezaghebbende etymologische woordenboek van het Nederlands:
quote:
De observatie dat u-onderwerp kan combineren met een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud en met een reflexief voornaamwoord van de derde persoon enkelvoud wordt vaak als argument genoemd voor de eerste theorie [van het ontstaan van u]. De eerste attestaties van u als onderwerp combineren echter met uitgangen van de tweede persoon. Deze eerste attestaties zijn alleen te vinden in handgeschreven teksten. Pas als u als onderwerp in de gedrukte schrijftaal verschijnt (drie eeuwen later, in de 19e eeuw), zien we dat u kan combineren met de derde persoon enkelvoud (Paardekooper 1996). Het is mogelijk dat u-onderwerp een beleefde connotatie gekregen heeft door de formele gelijkenis met U.E. en dat deze gelijkenis het combineren met de derde persoon enkelvoud mogelijk heeft gemaakt (Aalberse 2009).

Bron: M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, via etymologiebank.nl
Of 'gij' met 3e of 2e persoon gebruikt wordt, is afhankelijk van je woonplaats: in het Noorden wordt God zo aangesproken, en gebruikt men ook de zogenaamd respectvolle 3e persoon, in Vlaanderen is het de standaardvariant voor 'jij' en wordt het gewoon met 2e persoon gebruikt.
pi_140887253
Nou, het zal allemaal wel.
pi_140893865
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 08:39 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

tenslotte moet zijn: ten slotte.
Tenslotte = immers ("ik ben tenslotte een zeurpiet", sic!)
Ten slotte = tot slot.

:@ Dat zijn inderdaad de lastige gevallen: te kort of tekort.
Ik geloof inderdaad dat je hier gelijk hebt.
pi_140894459
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:37 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Alternatief, regel(s) afschaffen en ergens in een groot boek zeggen dat "het gewoon zo is". Probleem met regels is dat mensen grenzen gaan opzoeken. Basisschool-scholieren mogen vervolgens een boekje raadplegen waarin de correcte vorm staat
Dat helpt natuurlijk niet. Er ontstaan sowieso regels als mensen onderling gaan communiceren en er zullen altijd luie figuren zijn die te beroerd of te dom zijn om die regels te leren en toe te passen.

In het decembernummer van 2013 van Onze Taal staat een artikel over de taalergernissen in de rest van Europa (nou ja: 6 andere landen: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Zweden.)
pi_140894690
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:01 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Generatieverschil gok ik. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

[..]

Dat klinkt toch niet?
Aha. Is dat de verklaring!

quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is een héél naïeve uitleg, vanuit taalkundig opzicht. En ook nog eens incorrect, aldus het gezaghebbende etymologische woordenboek van het Nederlands:

[..]

Of 'gij' met 3e of 2e persoon gebruikt wordt, is afhankelijk van je woonplaats: in het Noorden wordt God zo aangesproken, en gebruikt men ook de zogenaamd respectvolle 3e persoon, in Vlaanderen is het de standaardvariant voor 'jij' en wordt het gewoon met 2e persoon gebruikt.
Of niet. Kennelijk is er wel ergens een overgang gevoeld, waarbij uit beleefdheid de derde persoon gebruikt ging worden.
Ik ken gij ook uit mijn jeugd in Brabant. Dat was wel makkelijk, want de vorm was zowel goed voor gelijken als voor hoger geplaatsten. Meervoud was gellie of gullie, kort voor gijlieden.
pi_140895851
quote:
Precies. Er is niets onlogisch aan die regel, behalve de verwarring die het onderwijs zelf zaait door te spreken van 'dt-fouten'.
pi_141142029
De 5-1 van vrijdag was een goeie start, verschaft moed en hoop, maar betekent verder nog weinig.

Tis nog vroeg maar heb toch m`n twijfels over vervoeging betekenen in deze zin. Iemand die duidelijk wil/kan maken waarom het zo hoort?
  maandag 16 juni 2014 @ 08:41:36 #290
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_141142202
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:22 schreef Adrie072 het volgende:
De 5-1 van vrijdag was een goeie start, verschaft moed en hoop, maar betekent verder nog weinig.

Tis nog vroeg maar heb toch m`n twijfels over vervoeging betekenen in deze zin. Iemand die duidelijk wil/kan maken waarom het zo hoort?
Simpel gevalletje stam plus t. Het betekent nog weinig.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 16 juni 2014 @ 08:45:26 #291
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141142238
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:22 schreef Adrie072 het volgende:

De 5-1 van vrijdag was een goeie start,
De 5-1 van vrijdag verschaft moed en hoop
De 5-1 van vrijdag betekent verder nog weinig
pi_141142317
Alles vervoegt dus in onvoltooid tegenwoordige tijd....
pi_141231554
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:52 schreef Adrie072 het volgende:
Alles vervoegtd dus in onvoltooid tegenwoordige tijd....
Jij vervoegt een werkwoord, een werkwoord wordt vervoegd.
  woensdag 18 juni 2014 @ 01:03:13 #294
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_141231960
quote:
2s.gif Op maandag 9 juni 2014 22:52 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Precies. Er is niets onlogisch aan die regel, behalve de verwarring die het onderwijs zelf zaait door te spreken van 'dt-fouten'.
Net als bij het wiskunde-onderwijs waarin wordt gesproken over "overhalen naar de andere kant is teken veranderen" en net als bij het rekenonderwijs waarbij ze de taarten en pizza's blijven gebruiken (goed als start, niet in blijven hangen) zodat de stap naar abstractie niet wordt gemaakt.
Zie je een patroon? Teveel dumbing down omdat ze niet willen aanvaarden dat een kleine minderheid niet mee kan en hierdoor het onderwijs voor iedereen slechter maken. Jammer.
#NoDAPL
  woensdag 18 juni 2014 @ 08:45:58 #295
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_141234357
quote:

[..]

ik ben wel voor klank schrijven hoor

hij biet op dat schilderei
wij wilden ook bieden, maar nadat zijn bot geaccepteert was, nam hij de aankoop mee naar huis

[ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 18-06-2014 08:51:09 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  woensdag 18 juni 2014 @ 08:58:26 #296
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141234540
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 08:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

ik ben wel voor klank schrijven hoor

hij biet op dat schilderei
en nadat het bot geaccepteert is neemt hij de aankoop mee naar huis
Je doet het al fout. 'Bot' hierboven moet 'bod' zijn. Als een stemloze medeklinker voor een stemhebbende medeklinker verschijnt, heeft het Nederlands de gewoonte tot assimilatie: de eerste medeklinker wordt ook stemhebbend.

Je zegt bijvoorbeeld 'haksel', maar 'hagbijl' (met een Franse 'g', als in 'garçon'). Dat gaat ook over het woordeinde heen: 'De hond pakt het bot meteen.' vs. 'De hond pakt het bod pas als hij dat mag'.

Dat betekent dus dat de spelling van woorden van zin tot zin kan verschillen. Daar wordt het niet echt makkelijker op...
  woensdag 18 juni 2014 @ 09:11:55 #297
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_141234824
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 08:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je doet het al fout. 'Bot' hierboven moet 'bod' zijn. Als een stemloze medeklinker voor een stemhebbende medeklinker verschijnt, heeft het Nederlands de gewoonte tot assimilatie: de eerste medeklinker wordt ook stemhebbend.

Je zegt bijvoorbeeld 'haksel', maar 'hagbijl' (met een Franse 'g', als in 'garçon'). Dat gaat ook over het woordeinde heen: 'De hond pakt het bot meteen.' vs. 'De hond pakt het bod pas als hij dat mag'.

Dat betekent dus dat de spelling van woorden van zin tot zin kan verschillen. Daar wordt het niet echt makkelijker op...
jij gaat je niet bemoeien met de nederlantse taal, laat mij dat maar doen

als ik zeg dat bot een goed bot is, dan is een bot een duidelijk bot
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  woensdag 18 juni 2014 @ 09:22:45 #298
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_141235070
Een beetje Rotterdammer(t) zet sowieso overal een t achter, wel zo makkelijk.
  woensdag 18 juni 2014 @ 09:28:13 #299
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_141235195
quote:

[..]

Je kunt je tekst na het schrijven toch gewoon controleren op fouten? Dan kun je bij de eerste versie goed op de opbouw letten, en daarna de fouten eruit halen.

(ahum, ik had even niet door dat het topic praktisch vol was)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 juni 2014 @ 20:16:46 #300
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_141259995
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 09:28 schreef wonderer het volgende:

[..]

Je kunt je tekst na het schrijven toch gewoon controleren op fouten? Dan kun je bij de eerste versie goed op de opbouw letten, en daarna de fouten eruit halen.

(ahum, ik had even niet door dat het topic praktisch vol was)
Indien je gewoon op de lage school het automatisme hebt ontwikkeld om tijdens het schrijven de regels juist toe te passen dan kan je je eveneens op alle andere zaken richten tijdens het schrijven en zal er toch meestal geen d/t-fout in sluipen.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')