'Loop jij' niet. Ik zou even moeten opzoeken waarom 2e ev die -t- heeft gekregen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:35 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
"Jij wordt" is toch echt tweede persoon enkelvoud.
Ik hebdt lasdt van McOprispingen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht.Afschaffen. We doen gewoon alles met dt...
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:54 schreef Bitterlemon het volgende:
Veel scholieren kunnen het wel leren, maar weigeren het gewoon. Misschien moet daar eerst iets aan gedaan worden.
Dat sowieso, de beste taalvereenvoudiging is hem gewoon hetzelfde laten. Alles wat je ooit geleerd hebt hoef je dan in ieder geval niet opnieuw te leren. Maar ja, als je een instituut hebt dat zich met taalvernieuwing bezighoudt dan gaan die zichzelf niet overbodig maken natuurlijk.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes.
De letter staat er wel, dus waarom zou je hem niet uitspreken?quote:In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
Spelling en uitspraak hebben op zich niet zo heel veel met elkaar te maken. Spelling is voor lezers en schrijvers. Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?quote:Zelfde geval: de tussen-n. Die regel hebben ze jaren geleden veranderd. Ik denk dat een heleboel mensen echt niet meer weten of het nu "pannekoek" of "pannenkoek" is.
Maar je hoort die "n" ook helemaal niet als je dat woord uitspreekt! Schaf die hele tussen-n dan ook af.
Hedt Frondt DT!quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht.Afschaffen. We doen gewoon alles met dt...
Erg consequent zijn die Spanjaarden daar anders ook niet in. Die letter h spreek je daar überhaupt nooit uit, dus waarom laten ze dan hotel, huevo en hielo met die letter beginnen?quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?
De theorie die die professor noemt in het artikel dat je aanhaalt, is maar een hypothese. Het idee dat een taal simpeler wordt door tweedetaalsprekers, is nog relatief nieuw en allerminst bevestigd. Er is bijvoorbeeld ook een theorie die stelt dat verandering van regels circulair is, waarbij de snelheid van de cirkel afhankelijk is van de mate waarin het gebruikt wordt.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.
http://www.nrcnext.nl/blo(...)-ongewikkeld-worden/
Professor is in België sowieso geen beschermde titel: iedereen mag zich zo noemen, en vrijwel alle lectoren op universiteiten noemen zich ook zo.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vind het vreemd dat die professor anoniem wil blijven. Zo heeft het gebruik van een titel toch geen zin?
Wat?quote:Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”.
En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezenquote:Op donderdag 5 juni 2014 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
LOL, dat is inderdaad andersom.
Bewijs dat de anonieme lector gelijk heeft! We staren ons blind op dt-fouten en missen daardoor het grote plaatje.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezen
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren. Dat mensen met weinig taalgevoel soms grammaticale fouten maken, vind ik dan wel weer logisch.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:46 schreef tafelkleed12 het volgende:
Prof heeft gewoon gelijk. Ik word ook achterlijk moe van mensen die telkens betweterig op je dt fout wijzen. De regel is an sich niet lastig, maar als je een lap tekst moet typen en geen taalgevoel hebt dan glipt er wel eens een foutje in je tekst.
Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.
http://www.nrcnext.nl/blo(...)-ongewikkeld-worden/
Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.
Als je bij elke werkwoord even aan de regel moet denken, dan mis je het taalgevoel.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:57 schreef Fascination het volgende:
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren.
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:06 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.
Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.quote:Ik vind dat een regel logisch moet zijn en dat de schrijftaal zo dicht mogelijk bij de spreektaal moet aanleunen. Want zo leren de meeste mensen de taal ook: door te spreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |