abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:38:53 #26
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140741570
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:35 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

"Jij wordt" is toch echt tweede persoon enkelvoud. :D
'Loop jij' niet. Ik zou even moeten opzoeken waarom 2e ev die -t- heeft gekregen.
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:39:10 #27
297168 Kikopuz
I like goats
pi_140741578
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht. :') Afschaffen. We doen gewoon alles met dt... :Y
Ik hebdt lasdt van McOprispingen.
pi_140742006
Ik denk omdat veel mensen er moeite mee hebben (terwijl het best simpel is). Iemand die het dan eindelijk snapt is er dan zo trots op dat hij er extra attent op is, en zichzelf een schouderklopje geeft zodra hij iemand heeft gecorrigeerd.

Het is een beetje hetzelfde verhaal met rekenen. Zie continu vragen (op Facebook/Linkedin) als: wat is 5+5+5+5+5*0? wat is 3+4*2+5*1*3? (basisschoolniveau waar zelfs masterstudenten zich nog trots voelen als ze dit goed beantwoorden :'))
Why stay small, if you can grow big..
pi_140742081
Het staat nogal slordig / dom / onverzorgd, maar iedereen maakt er wel eens een fout mee. Er zijn ergere dingen; mensen die het verschil niet kennen tussen na en naar, tussen is en eens, mij en mijn, et cetera. Dat vind ik veel ergerlijker.

Het is treurig dat geboren Nederlanders niet in staat zijn om zich foutloos in hun eigen taal uit te drukken, maar waarschijnlijk heeft elke taal wel van dit soort dingen. Volgens mij weet de helft van de Amerikanen bijvoorbeeld niet wanneer je then of than gebruikt, wanneer it's of its correct is, send of sent, live of life, en wanneer het their, they're of there moet zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2014 12:55:18 ]
pi_140742084
Veel scholieren kunnen het wel leren, maar weigeren het gewoon. Misschien moet daar eerst iets aan gedaan worden. :+
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
  donderdag 5 juni 2014 @ 13:07:41 #31
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_140742561
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:54 schreef Bitterlemon het volgende:
Veel scholieren kunnen het wel leren, maar weigeren het gewoon. Misschien moet daar eerst iets aan gedaan worden. :+
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)

Zelfde geval: de tussen-n. Die regel hebben ze jaren geleden veranderd. Ik denk dat een heleboel mensen echt niet meer weten of het nu "pannekoek" of "pannenkoek" is.

Maar je hoort die "n" ook helemaal niet als je dat woord uitspreekt! Schaf die hele tussen-n dan ook af. :')
pi_140743049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes.
Dat sowieso, de beste taalvereenvoudiging is hem gewoon hetzelfde laten. Alles wat je ooit geleerd hebt hoef je dan in ieder geval niet opnieuw te leren. Maar ja, als je een instituut hebt dat zich met taalvernieuwing bezighoudt dan gaan die zichzelf niet overbodig maken natuurlijk.

quote:
In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
De letter staat er wel, dus waarom zou je hem niet uitspreken?

Het onderscheidt woorden van gelijkklinkende of bijna gelijk gespelde woorden, en het geeft informatie over hun oorsprong. Gezien het feit dat een belangrijke functie van taal informatie-overdracht betreft, zie ik niet in waarom je informatie weg zou laten.

quote:
Zelfde geval: de tussen-n. Die regel hebben ze jaren geleden veranderd. Ik denk dat een heleboel mensen echt niet meer weten of het nu "pannekoek" of "pannenkoek" is.

Maar je hoort die "n" ook helemaal niet als je dat woord uitspreekt! Schaf die hele tussen-n dan ook af. :')
Spelling en uitspraak hebben op zich niet zo heel veel met elkaar te maken. Spelling is voor lezers en schrijvers. Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_140743856
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht. :') Afschaffen. We doen gewoon alles met dt... :Y
Hedt Frondt DT! 8-)

quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
Erg consequent zijn die Spanjaarden daar anders ook niet in. Die letter h spreek je daar überhaupt nooit uit, dus waarom laten ze dan hotel, huevo en hielo met die letter beginnen? o|O
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_140743938
Sowieso wordttdt het tijd om de Nederlandse taal af te schaffen. Inconsistente bagger dat 't is.
pi_140744258
Waarom wil die lector anoniem blijven?
pi_140744991
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.

http://www.nrcnext.nl/blo(...)-ongewikkeld-worden/
pi_140745357
Ik vind het vreemd dat die professor anoniem wil blijven. Zo heeft het gebruik van een titel toch geen zin?
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:34:06 #38
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140745541
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.

De theorie die die professor noemt in het artikel dat je aanhaalt, is maar een hypothese. Het idee dat een taal simpeler wordt door tweedetaalsprekers, is nog relatief nieuw en allerminst bevestigd. Er is bijvoorbeeld ook een theorie die stelt dat verandering van regels circulair is, waarbij de snelheid van de cirkel afhankelijk is van de mate waarin het gebruikt wordt.
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:34:44 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140745565
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vind het vreemd dat die professor anoniem wil blijven. Zo heeft het gebruik van een titel toch geen zin?
Professor is in België sowieso geen beschermde titel: iedereen mag zich zo noemen, en vrijwel alle lectoren op universiteiten noemen zich ook zo.
pi_140745688
quote:
Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”.
Wat?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:45:59 #41
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140745943
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat?
LOL, dat is inderdaad andersom. :D
pi_140745985
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

LOL, dat is inderdaad andersom. :D
En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezen :|W
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  donderdag 5 juni 2014 @ 14:48:45 #43
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140746049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezen :|W
Bewijs dat de anonieme lector gelijk heeft! We staren ons blind op dt-fouten en missen daardoor het grote plaatje. :P
pi_140752197
Prof heeft gewoon gelijk. Ik word ook achterlijk moe van mensen die telkens betweterig op je dt fout wijzen. De regel is an sich niet lastig, maar als je een lap tekst moet typen en geen taalgevoel hebt dan glipt er wel eens een foutje in je tekst.
pi_140752499
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:46 schreef tafelkleed12 het volgende:
Prof heeft gewoon gelijk. Ik word ook achterlijk moe van mensen die telkens betweterig op je dt fout wijzen. De regel is an sich niet lastig, maar als je een lap tekst moet typen en geen taalgevoel hebt dan glipt er wel eens een foutje in je tekst.
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren. Dat mensen met weinig taalgevoel soms grammaticale fouten maken, vind ik dan wel weer logisch.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_140752597
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:

[..]

Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.

Te moeilijk is geen argument, dan heb je kinderen gewoon te weinig geleerd, niet zozeer ten koste van de taal, maar ten koste van die kinderen zelf. Het is wel een argument tegen taalhervorming, je moet mensen die 60 zijn en de volle week werken niet nog eens aan het werk zetten om iets te leren wat ze al een keer geleerd hadden, maar dan anders.

Dat taal verandert betekent niet dat je het moet doen verloederen. Een bepaald onjuist gebruik sluipt er vanzelf wel in, en als dat dan breedgedragen wordt en niet alleen door de incompetente taalgebruikers, dan wordt dat ook wel geformaliseerd.
  donderdag 5 juni 2014 @ 18:06:35 #47
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_140752766
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.
Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.

Ik vind dat een regel logisch moet zijn en dat de schrijftaal zo dicht mogelijk bij de spreektaal moet aanleunen. Want zo leren de meeste mensen de taal ook: door te spreken.
pi_140752860
Gebruikersvriendelijk Nederlands invoeren,
de scholieren zijn alvast begonnen!
pi_140752893
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:57 schreef Fascination het volgende:
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren.
Als je bij elke werkwoord even aan de regel moet denken, dan mis je het taalgevoel.
pi_140752911
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 18:06 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?

quote:
Ik vind dat een regel logisch moet zijn en dat de schrijftaal zo dicht mogelijk bij de spreektaal moet aanleunen. Want zo leren de meeste mensen de taal ook: door te spreken.
Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')