Van de ene kant heeft die anonieme lector gelijk, want als de focus op zulke regels ten koste gaan van andere elementen van taalvaardigheid, moet dat veranderen. Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.quote:"Dt-fouten worden in teksten onevenredig zwaar aangerekend", mailde een luisteraar en lector Nederlands aan onze radioredactie. Taalvaardigheid gaat volgens hem over meer dan dat. Letten we door de aanwezigheid van dt-fouten inderdaad niet meer op de intrinsieke kwaliteit van een tekst? Professor Piet Van de Craen (VUB) reageerde vanmorgen in het radioprogramma “Hautekiet”.
"Voor de duidelijkheid: ook ik ben streng voor dt-fouten" gaat de luisteraar verder in zijn e-mail. "Als lector Nederlands in het hoger onderwijs kan ik niet anders dan studenten voor te bereiden op de dt-fixatie en de gevolgen die dt-fouten kunnen hebben", schrijft hij. Zo zouden dt-fouten in een sollicitatiebrief ertoe leiden dat iemand de job niet krijgt. "Dt-fouten getuigen vaak van slordigheid en ik ben het ermee eens dat woorden correct gespeld moeten worden". Toch weigert de lector hoger onderwijs, die liever anoniem wil blijven, om in zijn evaluatie van iemands taalvaardigheid een overdreven stem te geven aan dt-fouten.
"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?", gaat hij verder. “Taalvaardigheid gaat veel verder dan dat. Het is veel moeilijker om mensen een vlotte, logisch opgebouwde tekst te leren schrijven en hen daarop correct te beoordelen”.
"Schrijfonderwijs is vooral spelonderwijs"
"Hebben wij af te rekenen met een dt-fixatie?", dat was de vraag die vanmorgen in het radioprogramma "Hautekiet" werd gesteld. "Schrijfonderwijs is vaak alleen spelonderwijs en men zou zich beter buigen over de kwaliteit van een tekst. We letten namelijk vooral op de vorm en niet op de inhoud", reageerde professor Piet Van de Craen (VUB).
Waarom schrijven we dt-fouten en waarom lezen we erover? Dat is volgens de scriptie van Lien Van Abbeneyen te wijten aan "homofoondominantie". “Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”. Een van de twee vormen komt altijd meer voor dan de andere met als gevolg dat we die vorm automatisch schrijven als we niet goed opletten. "In ons brein zijn we vooral bezig met inhoud in plaats van met de vorm. Terwijl we bezig zijn, is ons brein niet bezig met de formulering van regels. Tenzij we er ons uitdrukkelijk op fixeren, bijvoorbeeld in een spellingtest”, vult Van de Craen aan.
De professor stelde alvast een spellingtest op, die u hier kan proberen.
Bron: De Redactie
En daar werken anglicismen aan mee.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:06 schreef HeatWave het volgende:
En ook hier weer, Idiocracy is already happening.
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:07 schreef mvdejong het volgende:
Het is meer een kwestie van "we hebben het onderwijs compleet kapot gemaakt, stop ons te wijzen op onze imbiciliteit".
Het zijn dt-fouten omdat mensen niet weten of ze een d of een t moeten plaatsen. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de voltooide deelwoorden ('geplaatst', 'gevallen'), die niet simpelweg 'stam+t' zijn.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:13 schreef Kikopuz het volgende:
Het zijn dan ook geen dt-fouten, maar stam+t-fouten. Dat is ook precies de reden waarom het bij mij zo lang duurde om het te begrijpen.
Gaat over België...quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:06 schreef HeatWave het volgende:
En ook hier weer, Idiocracy is already happening.
Dan nogquote:
Ik zie de fout! er moet een 'p' in 'komt'quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Luigi het volgende:
Achja...
https://twitter.com/Westl(...)672430227456/photo/1
Oh ik dacht dat het "dt-fouten" werden genoemd, omdat men vaak een 't' achter een 'd' plakt, terwijl dat helemaal niet mag. "ik wordt" etc. Zo vatte ik het altijd op. Dus ik zag 'dt' als één ding.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het zijn dt-fouten omdat mensen niet weten of ze een d of een t moeten plaatsen. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de voltooide deelwoorden ('geplaatst', 'gevallen'), die niet simpelweg 'stam+t' zijn.
Loop je naar huis? Jij loopt naar huis.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef DarkAccountant het volgende:
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.
En tja, waarom schrijf je "word je?", maar dan toch "jij wordt"?
Leg het maar eens uit.
Ik denk dat dat gewoon te lang is om uit te spreken.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat het "dt-fouten" werden genoemd, omdat men vaak een 't' achter een 'd' plakt, terwijl dat helemaal niet mag. "ik wordt" etc. Zo vatte ik het altijd op. Dus ik zag 'dt' als één ding.
Moet het dan niet d- en t-fouten zijn?
Ja natuurlijk, maar als er al een "d" aan het einde van een werkwoordsvorm staat, dan wordt het dus zo'n vreemde "dt", dat bedoel ik eigenlijk. "D" en "t" klinken hetzelfde, dus mensen beginnen daar dan fouten tegen te maken.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:21 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Loop je naar huis? Jij loopt naar huis.
Lang verhaal kort: vroeger eindigde 3e ev op -et en 2e ev op -es. We hebben een paar letters verloren, waardoor alleen de -t van de 3e ev overgebleven is.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef DarkAccountant het volgende:
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.
En tja, waarom schrijf je "word je?", maar dan toch "jij wordt"?
Leg het maar eens uit.
En uiteindelijk spreken we allemaal Afrikaans. Dat ziet er ook uit alsof niemand kan spellen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
En uiteindelik praat ons almal Afrikaans. Dit lyk ook asof niemand kan speletjies.quote:Tog kan ek my nie aan die idee aarsel dat dit 'n hoog 'as dit te moeilik blyk, skaf ons dit net af'-gehalte het.
En ze winnen ook nog eens constant het Grote Dictee, en bij tien voor taalquote:Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dan nog.
Ook daar is het bezig blijkbaar.
Alsof iedereen een vast aantal fouten heeft, en de vraag is waarin die gemaakt worden.... Onzin natuurlijk, Als het met de grammatica al fout gaat dan hoef je van de zinsbouw en compositie al helemaal niks te verwachten.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
"Jij wordt" is toch echt tweede persoon enkelvoud.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lang verhaal kort: vroeger eindigde 3e ev op -et en 2e ev op -es. We hebben een paar letters verloren, waardoor alleen de -t van de 3e ev overgebleven is.
'Loop jij' niet. Ik zou even moeten opzoeken waarom 2e ev die -t- heeft gekregen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:35 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
"Jij wordt" is toch echt tweede persoon enkelvoud.
Ik hebdt lasdt van McOprispingen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht.Afschaffen. We doen gewoon alles met dt...
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:54 schreef Bitterlemon het volgende:
Veel scholieren kunnen het wel leren, maar weigeren het gewoon. Misschien moet daar eerst iets aan gedaan worden.
Dat sowieso, de beste taalvereenvoudiging is hem gewoon hetzelfde laten. Alles wat je ooit geleerd hebt hoef je dan in ieder geval niet opnieuw te leren. Maar ja, als je een instituut hebt dat zich met taalvernieuwing bezighoudt dan gaan die zichzelf niet overbodig maken natuurlijk.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes.
De letter staat er wel, dus waarom zou je hem niet uitspreken?quote:In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
Spelling en uitspraak hebben op zich niet zo heel veel met elkaar te maken. Spelling is voor lezers en schrijvers. Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?quote:Zelfde geval: de tussen-n. Die regel hebben ze jaren geleden veranderd. Ik denk dat een heleboel mensen echt niet meer weten of het nu "pannekoek" of "pannenkoek" is.
Maar je hoort die "n" ook helemaal niet als je dat woord uitspreekt! Schaf die hele tussen-n dan ook af.
Hedt Frondt DT!quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:38 schreef 100% Tukker het volgende:
Welke mafketel heeft sowieso dat hele dt-gebeuren bedacht.Afschaffen. We doen gewoon alles met dt...
Erg consequent zijn die Spanjaarden daar anders ook niet in. Die letter h spreek je daar überhaupt nooit uit, dus waarom laten ze dan hotel, huevo en hielo met die letter beginnen?quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:07 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Misschien moeten taalkundigen eens stoppen met het verzinnen van regeltjes. In het Spaans bv. is het simpel: daar is het een "teatro". Dat is in het Nederlands dus een "theater". Waarom staat die "h" daar? (Ja, ik weet ook wel dat dat van het Latijn komt, maar je hoort die letter helemaal niet, dus waarom zou je hem opschrijven?)
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Het idee dat dat maar aangepast zou moeten worden aan het begripsniveau en de luiheid van mensen die er het minst mee te maken hebben lijkt mij nogal misplaatst. Je gaat fysieke gereedschappen toch ook niet aanpassen aan motorisch gestoorden?
De theorie die die professor noemt in het artikel dat je aanhaalt, is maar een hypothese. Het idee dat een taal simpeler wordt door tweedetaalsprekers, is nog relatief nieuw en allerminst bevestigd. Er is bijvoorbeeld ook een theorie die stelt dat verandering van regels circulair is, waarbij de snelheid van de cirkel afhankelijk is van de mate waarin het gebruikt wordt.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.
http://www.nrcnext.nl/blo(...)-ongewikkeld-worden/
Professor is in België sowieso geen beschermde titel: iedereen mag zich zo noemen, en vrijwel alle lectoren op universiteiten noemen zich ook zo.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik vind het vreemd dat die professor anoniem wil blijven. Zo heeft het gebruik van een titel toch geen zin?
Wat?quote:Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”.
En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezenquote:Op donderdag 5 juni 2014 14:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
LOL, dat is inderdaad andersom.
Bewijs dat de anonieme lector gelijk heeft! We staren ons blind op dt-fouten en missen daardoor het grote plaatje.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En alle posters boven mij zich maar blind staren op dt-fouten en hier overheen lezen
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren. Dat mensen met weinig taalgevoel soms grammaticale fouten maken, vind ik dan wel weer logisch.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:46 schreef tafelkleed12 het volgende:
Prof heeft gewoon gelijk. Ik word ook achterlijk moe van mensen die telkens betweterig op je dt fout wijzen. De regel is an sich niet lastig, maar als je een lap tekst moet typen en geen taalgevoel hebt dan glipt er wel eens een foutje in je tekst.
Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:16 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
Zo kan het anders wel gaan in de dynamiek van een taal. Ingewikkelde regels hebben de neiging om te verdwijnen door de "luiheid" van de gebruikers van die taal. Alles wat "niet nodig" is verdwijnt dan, en dat zou met de d-t regel kunnen gebeuren, net zoals het verschil tussen me en mijn of jou en jouw of de naamvallen in het duits.
http://www.nrcnext.nl/blo(...)-ongewikkeld-worden/
Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben dan ook tegen taalhervormingen. Taal is levend en taal is van de gebruikers, dus ik heb geen moeite met het evolueren van de taal. Alleen zijn niet alle gebruikers gelijk en is elk gebruik even belangrijk. Met schrijftaal moet je precies, volledig en maximaal informatief kunnen zijn, en die moet je dan niet aanpassen aan de mensen die ook eens af en toe wat op een papiertje krabbelen of op een forum plaatsen.
Als je bij elke werkwoord even aan de regel moet denken, dan mis je het taalgevoel.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:57 schreef Fascination het volgende:
De d/t-regel heeft weinig met taalgevoel te maken, je kunt het makkelijk uit je hoofd leren.
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:06 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een beetje tegenstrijdig, wat je hier zegt. Taal is levend, maar je bent tegen hervormingen.
Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.quote:Ik vind dat een regel logisch moet zijn en dat de schrijftaal zo dicht mogelijk bij de spreektaal moet aanleunen. Want zo leren de meeste mensen de taal ook: door te spreken.
Nou ja, het is altijd een "clubje" mensen (de taalkundigen) dat beslist wat er bv. in het Groene Boekje komt of in de Van Dale. En als bepaalde woorden populair worden, ja dan komen die er ook in.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?
[..]
Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.
Daar heb ik geen moeite mee, die volgen immers. Taal is levend, maar we hebben nou eenmaal wel één officiele taal, daarvan wordt vastgesteld hoe die op een zeker moment is. Maar je hebt dus ook clubjes die zich professioneel bezig houden met spellingshervorming. En die hebben dus alleen bestaansrecht als de spelling hervomrd wordt, dus gaan ze die hervormen. Dan doen ze alsof ze de makkelijker maken, in mijn optiek al geen legitiem doel, maar ondertussen maken ze het iedereen die het al een keer geleerd heeft moeilijker.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:18 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Nou ja, het is altijd een "clubje" mensen (de taalkundigen) dat beslist wat er bv. in het Groene Boekje komt of in de Van Dale. En als bepaalde woorden populair worden, ja dan komen die er ook in.
Hoeft ook niet. Ik vind ook helemaal niet dat iedereen perfect Nederlands moet kunnen schrijven. Ik zou het ook makkelijker vinden als in de zeevaart ook gewoon met kilomters, km/u, rechts en links gewerkt werd ipv met knopen, mijlen en stuurboord enzo. Maar ik kom maar incidenteel buitengaats, het gaat niet om wat voor mij makkelijk is, anderen hebben daar veel meer mee te maken.quote:Je hebt geloof ik ook zo'n standaardwerk voor de Nederlandse grammatica (ik ben zelf even de naam kwijt), waar ze dat ongetwijfeld ook doen. Ik denk alleen dat maar weinig mensen dat werk kennen.
Mijn kritiek is dus eerder dat dat "clubje" taalkundigen te moeilijke of verwarrende regels uit het verleden in stand houdt, terwijl het veel eenvoudiger kan.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar heb ik geen moeite mee, die volgen immers. Taal is levend, maar we hebben nou eenmaal wel één officiele taal, daarvan wordt vastgesteld hoe die op een zeker moment is. Maar je hebt dus ook clubjes die zich professioneel bezig houden met spellingshervorming. En die hebben dus alleen bestaansrecht als de spelling hervomrd wordt, dus gaan ze die hervormen. Dan doen ze alsof ze de makkelijker maken, in mijn optiek al geen legitiem doel, maar ondertussen maken ze het iedereen die het al een keer geleerd heeft moeilijker.
Eenvoud lijkt me dus in ieder geval niet meteen het hoogste doel. Maar ik heb er niks op tegen dat de fossielen worden opgeschoond, dan zijn ze echter aan het formaliseren van wat er al is. Met de tussen-n hebben ze iets nieuws bedacht, dat sloot op geen enkele manier aan bij een zelfstandige ontwikkeling in de levende taal.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:44 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Mijn kritiek is dus eerder dat dat "clubje" taalkundigen te moeilijke of verwarrende regels uit het verleden in stand houdt, terwijl het veel eenvoudiger kan.
Maar ja, dan zou je dus moeten hervormen hé.
Dit.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:13 schreef Kikopuz het volgende:
Het zijn dan ook geen dt-fouten, maar stam+t-fouten. Dat is ook precies de reden waarom het bij mij zo lang duurde om het te begrijpen.
'Je mot je ete goed kauwe, dan komp ut gelijkmatig in je bloed.'quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik zie de fout! er moet een 'p' in 'komt'
kompt, zo is het beterder.
Kèke, kèke, en de rest erbè denke.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
'Je mot je ete goed kauwe, dan komp ut gelijkmatig in je bloed.'
Tedje van Es.
Dat zou chanant zijn ja.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 06:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ga hier geen reactie plaatsen want voor je 't weet word je zelf gepakt op een spelfout.
Hoe vaak heb je deze zin gecontroleerd ?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 06:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ga hier geen reactie plaatsen want voor je 't weet word je zelf gepakt op een spelfout.
Even "dt" buiten beschouwing gelaten: het is "aan de ene kant" en "als de focus op zulke regels ten koste gaat van".quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Van de ene kant heeft die anonieme lector gelijk, want als de focus op zulke regels ten koste gaan van andere elementen van taalvaardigheid, moet dat veranderen. Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
Denk het niet. Zeg wollah.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
Oké, mensen die enkel op school in aanraking kwamen met de Nederlandse taal vormen een uitzondering. Hopelijk is dat de enige uitzondering.quote:
Dit is omdat het niet op elk toetsenbord even makkelijk is.quote:"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?"
Wat is gevoelsmatig - of in dit geval niet gevoelsmatig - in deze kwestie?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:03 schreef Specularium het volgende:
Nederlands is moeilijker als je denkt.
D/t is nog het meest logisch omdat het niet gevoelsmatig is.
Het kan ook meespelen dat die regel is gewijzigd.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:10 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit is omdat het niet op elk toetsenbord even makkelijk is.
Ik vind het eigenlijk wel een vorm van poëtische rechtvaardigheid, al die mensen die dachten niet meer zelf te hoeven nadenken omdat er een relatief primitieve spellingcorrectie wordt gebruikt en die hier nu voor worden afgestraft. Begrijp me niet verkeerd, voor samenstellingen (of juist niet!) vind ik het wel handig. Het is niet verkeerd om het als hulpmiddel te gebruiken maar je moet niet zelf stoppen met na te denken. Hetzelfde verhaal dus als wat voor een grafisch rekenmachientje geldt.quote:Net als blijkbaar die d/t fouten in de spellingcorrectie.
Ik herinner me nog uit een ver verleden dat een professor van de Universiteit Antwerpen eens een onderzoek had uitgevoerd naar taalvaardigheid en het maken van dt-fouten. En tot zijn eigen verbazing kwam uit dat onderzoek als conclusie naar voren dat makers van dt-fouten eigenlijk taalvaardiger waren dan degenen die "de regeltjes" netjes volgden.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Help! Een neerlandicus die stelt dat d/t-fouten niet erg zijn.
Ja, het is maar spelling maar kom op, het maakt geen intelligente indruk als je tekst d/t-fouten bevat. Het overkomt de beste wel eens maar als dat al teveel gebeurt dan geef je een slecht visitekaartje. Waarom? Je hoeft immers maar een paar regels te kennen en toe te passen om die te vermijden, ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de laatste tussenletter-n regelwijziging ben afgehaakt. Ik kon prima leven met de oude regel (enkelvoud/meervoud), het was helder en het gaf geen gedoe. Dat er enkele ambigue gevallen waren gaf helemaal geen probleem. De op een na laatste regel ging nog, je moest 2 A4'tjes aan uitzonderingen leren, het werd hiermee wat masochistisch, maar vooruit, een eenmalige investering is niet zo erg. Dat ze vervolgens nadat je werd gemarteld met de memorisatie van deze logicaloze feitjes weer de regels aanpasten was voor mij de druppel.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Eenvoud lijkt me dus in ieder geval niet meteen het hoogste doel. Maar ik heb er niks op tegen dat de fossielen worden opgeschoond, dan zijn ze echter aan het formaliseren van wat er al is. Met de tussen-n hebben ze iets nieuws bedacht, dat sloot op geen enkele manier aan bij een zelfstandige ontwikkeling in de levende taal.
Voor al die mensen die ooit correct hebben leren schrijven is het natuurlijk niet eenvoudiger. Als je dan elke 10 jaar een spellingshervorming gaat doorvoeren maak je het voor iedereen moeilijker.
Dat zegt alleen bitter weinig zolang je niet weet wat zijn definitie van taalvaardig of de door hem gebruikte definitie van taalvaardig was.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:16 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ik herinner me nog uit een ver verleden dat een professor van de Universiteit Antwerpen eens een onderzoek had uitgevoerd naar taalvaardigheid en het maken van dt-fouten. En tot zijn eigen verbazing kwam uit dat onderzoek als conclusie naar voren dat makers van dt-fouten eigenlijk taalvaardiger waren dan degenen die "de regeltjes" netjes volgden.
Pardon? Dit leer je toch al op de basisschool?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Help! Een neerlandicus die stelt dat d/t-fouten niet erg zijn.
Ja, het is maar spelling maar kom op, het maakt geen intelligente indruk als je tekst d/t-fouten bevat. Het overkomt de beste wel eens maar als dat al teveel gebeurt dan geef je een slecht visitekaartje. Waarom? Je hoeft immers maar een paar regels te kennen en toe te passen om die te vermijden, ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
In Nederland is de doodsteek van het onderwijs in het Nederlands volgens mij juist de overdreven nadruk op het mondelinge deel en dan ook nog met zaken die weinig met taalvaardigheid te maken hebben (debatjes, die veel tijd kosten en waarbij de leerlingen anderen het werk laten doen, en presentaties), veel minder dan bijv. stijl, grammatica en vocabulaire.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
Ja, natuurlijk, het is ook wel te lang geleden, ik kan dat onderzoek er niet meer bij zoeken.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zegt alleen bitter weinig zolang je niet weet wat zijn definitie van taalvaardig of de door hem gebruikte definitie van taalvaardig was.
Indien je vrijheid hebt bij de keuze van die definitie kan je die gemakkelijk zodanig aanpassen dat dat de uitkomst is. ;
Ik zou willen dat ik een zeer fraaie taalkundige verklaring kan geven, misschien kan een linguïst dat die hier reageert (er zijn er een paar die een taalopleiding hebben afgerond of die een taalopleiding volgen), maar ik kan wel vaststellen dat elke taal die met persoonlijke voornaamswoorden werkt (het Latijn heeft er geen, in die taal wordt dit met de vervoeging van het werkwoord zelf aangegeven) waar ik mee in aanraking ben gekomen zulke vervoegingen heeft. Blijkbaar heeft het dus een functie?quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef DarkAccountant het volgende:
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.
En tja, waarom schrijf je "word je?", maar dan toch "jij wordt"?
Leg het maar eens uit.
Dat lijkt me absolute onzin. De student heeft al aangetoond over uitgebreide taalverwervingsskills te beschikken. Ik zet m'n geld toch in op hem...quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:29 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk, het is ook wel te lang geleden, ik kan dat onderzoek er niet meer bij zoeken.
Maar hij heeft het me zelf verteld, en ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Stel nu: jij kent perfect de d/t-regeltjes, je bent erg goed in spelling. Maar ik zet je morgen op de boot naar een of ander willekeurig Afrikaans land waar ze je taal niet spreken. Noem maar eens wat landen, Ghana, Burkina Faso of zo, kies maar uit.
Op diezelfde boot zet ik een jongere uit een buitenwijk die het altijd slecht deed op school en de hele tijd d/t-fouten maakt. Elk sms'je of berichtje van hem is in straattaal en hij hangt eigenlijk ook de hele tijd op straat rond in plaats van te studeren.
Jullie komen samen aan in Ghana of Burkina Faso, zonder geld, zonder hulpmiddelen. Wie denk je dat er het snelst "ingeburgerd" zal zijn daar op straat? Ik gok toch op die jongere met zijn straattaal. Want hij maakt misschien spelfouten, maar hij begrijpt veel sneller wat een ander bedoelt.
Ik ben het met je eens dat dit clubje neerlandici veel te activistisch is maar je hebt wel een taalautoriteit nodig die dat wat al op een 'democratische' wijze tot stand is gekomen qua taalvoorschriften formaliseert. Dit om helderheid te scheppen en ervoor te zorgen dat in heel het taalgebied dezelfde taalregels worden gehanteerd. Het orgaan op zichzelf is noodzakelijk, alleen beperkt het zich niet tot haar taak.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?
Het enige verschil tussen 'ik werk' en 'laboro' is dat bij het eerste de indicator voor 1e persoon enkelvoud los van het werkwoord staat, terwijl die in het tweede geval vastzit aan het werkwoord. 'Ik werko', 'jij werks', 'hij werkt' etc. zou puur formeel dus dubbelop zijn, zoals in het Latijn als je 'ego laboro' etc. zou schrijven.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik een zeer fraaie taalkundige verklaring kan geven, misschien kan een linguïst dat die hier reageert (er zijn er een paar die een taalopleiding hebben afgerond of die een taalopleiding volgen), maar ik kan wel vaststellen dat elke taal die met persoonlijke voornaamswoorden werkt (het Latijn heeft er geen, in die taal wordt dit met de vervoeging van het werkwoord zelf aangegeven) waar ik mee in aanraking ben gekomen zulke vervoegingen heeft. Blijkbaar heeft het dus een functie?
Als ik even logisch nadenk, zou het niet meer verwarrend zijn als je zou zeggen:
ik werk
jij werk
wij werk
...
Dat kan toch niet? Hoewel het strikt genomen niet noodzakelijk is is het veel helderder als je de stam vervormt. Dan is het logisch om dit consequent te doen en geen uitzondering te maken voor woorden waarvan de stam eindigt op een d. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom mensen ineens het spoor bijster raken omdat een stam die op een d eindigt toevallig net zo klinkt als een stam die op een t eindigt.
Zo moeilijk is het toch niet? Ik kan me voorstellen dat mensen erover klagen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:38 schreef Specularium het volgende:
Klinkt goed.
Gewoon de regels aanpassen aan een stel bootvluchtelingen.
We zijn nu nog pas op het niveau van scootervluchtelingen.
Voor wat het waard is, mijn ervaring is dat dit laatste meer een kwestie van intelligentie is. Veel medeleerlingen die zesjes en zevens haalden voor veel andere toetsen van Nederlands haalden een negen voor het centraal examen en vice versa. Is dit weer zo'n gevalletje van niet willen aanvaarden dat talent niet gelijkmatig verdeeld is? Net als dat het realistisch rekenen werd ingevoerd omdat een paar mensen niet in staat zijn om goed te leren rekenen. Het lijkt onschuldig maar nu kunnen veel meer mensen niet goed rekenen en is de rekenvaardigheid in het algemeen slechter. Bij de Nederlandse taalvaardigheid zie je volgens mij een soortgelijke ontwikkeling.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
Ik niet. Blijkbaar vinden sommige mensen het hier wel een terechte klacht.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:40 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het toch niet? Ik kan me voorstellen dat mensen erover klagen.
Bovendien leer je gemakkelijker een vreemde taal naarmate je meer in aanraking bent gekomen met vreemde talen (naast je moedertaal, niet in plaats van je moedertaal @ Marokkanen). Hoe jonger hoe beter.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat lijkt me absolute onzin. De student heeft al aangetoond over uitgebreide taalverwervingsskills te beschikken. Ik zet m'n geld toch in op hem...
Jij las een "niet" die er niet staat.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik ook niet. Blijkbaar vinden sommige mensen het hier wel een terechte klacht.
Dat was precies mijn punt. Ook in het Latijn heb je een soort van persoonlijk voornaamwoord, het zit alleen in het werkwoord verwerkt. Vandaar dat ik het niet zo noemde.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het enige verschil tussen 'ik werk' en 'laboro' is dat bij het eerste de indicator voor 1e persoon enkelvoud los van het werkwoord staat, terwijl die in het tweede geval vastzit aan het werkwoord. 'Ik werko', 'jij werks', 'hij werkt' etc. zou puur formeel dus dubbelop zijn, zoals in het Latijn als je 'ego laboro' etc. zou schrijven.
Ja, minimale edit en het klopt nog.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij las een "niet" die er niet staat.
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Nederland is de doodsteek van het onderwijs in het Nederlands volgens mij juist de overdreven nadruk op het mondelinge deel en dan ook nog met zaken die weinig met taalvaardigheid te maken hebben (debatjes, die veel tijd kosten en waarbij de leerlingen anderen het werk laten doen, en presentaties), veel minder dan bijv. stijl, grammatica en vocabulaire.
Wie haalt de meeste taal- en spelfouten uit dit stukje tekst? Een stuk of 10 lijkt me prima haalbaar.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.
- Meervoud/enkelvoud fouten
- Eens/is, hun/hen, jou/jouw, als/dan, ik/mij e.d.
- Foutief gebruik van moeilijke/deftige/wollige woorden
- Fouten in spreekwoorden en gezegden
- Woorden dubbel gebruiken terwijl 1 x genoeg is (vaak door plakken en knippen)
- Zinsbouw fouten: Lotje haar moeder ipv De moeder van Lotje of Lotjes moeder.
Waar ik me echt mega aan kan storen is het eeuwige foutieve gebruik van het woord 'mits' waardoor de zin het tegenovergestelde betekent van wat men bedoelt.
Hier op Fok en sommige subfora in het bijzonder, staat het bol van de fouten, soms tot onleesbaar aan toe. Is het onderwijs dan zo veel slechter geworden? Komt het door het groeiend aantal tweetalige in Nederland? Puur de computers? Zelfs leerkrachten, journalisten, politici en woordvoerders maken er te vaak echt een rommeltje van. ik schaam me dood voor de taalbeheersing van een groot deel van mijn landgenoten.
Vroeger merkte ik deze fouten veel minder vaak op. Toen bleef het een beetje bij 'rooie' en 'hullie/zullie'. Ik denk niet dat dat met de focus op de dt fouten te maken heeft maar meer met pc gebruik.
De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ben dan ook geen native speaker. Jij waarschijnlijk wel.
FOK! aanhalen als voorbeeld van taalverloedering.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.
- Meervoud/enkelvoud fouten
- Eens/is, hun/hen, jou/jouw, als/dan, ik/mij e.d.
- Foutief gebruik van moeilijke/deftige/wollige woorden
- Fouten in spreekwoorden en gezegden
- Woorden dubbel gebruiken terwijl 1 x genoeg is (vaak door plakken en knippen)
- Zinsbouw fouten: Lotje haar moeder ipv De moeder van Lotje of Lotjes moeder.
Waar ik me echt mega aan kan storen is het eeuwige foutieve gebruik van het woord 'mits' waardoor de zin het tegenovergestelde betekent van wat men bedoelt.
Hier op Fok en sommige subfora in het bijzonder, staat het bol van de fouten, soms tot onleesbaar aan toe. Is het onderwijs dan zo veel slechter geworden? Komt het door het groeiend aantal tweetalige in Nederland? Puur de computers? Zelfs leerkrachten, journalisten, politici en woordvoerders maken er te vaak echt een rommeltje van. ik schaam me dood voor de taalbeheersing van een groot deel van mijn landgenoten.
Vroeger merkte ik deze fouten veel minder vaak op. Toen bleef het een beetje bij 'rooie' en 'hullie/zullie'. Ik denk niet dat dat met de focus op de dt fouten te maken heeft maar meer met pc gebruik.
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:21 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.
Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers?
Dat is wel héél vervelend. Ofwel je gebruikt geen spelling, en je schrijft alsof je een agressieve hersentumor hebt. Ofwel je gebruikt wel spelling, je krijgt een agressieve hersentumor, en je schrijft alsnog alsof je een agressieve hersentumor hebt.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.
Tijd om meer aandacht te besteden aan begrijpend lezen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers?
Is dat zo ja? Kun je me dat even uitleggen, dan ga ik vast de Nobelprijscommissie bellen. Zo'n ontdekking laten ze vast niet onbeloond!
Op fok heb je ook meer last van een gebrek aan lezen dan aan taalvouten wat mij betrefd. ''Ik wil de bijstandsuitkeringen niet verhogen'' wordt bijna altijd uitgelegd als ''jij wil onrendabelen dus vermoorden''...quote:Waarom schrijven we dt-fouten en waarom lezen we erover? Dat is volgens de scriptie van Lien Van Abbeneyen te wijten aan "homofoondominantie". “Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”. Een van de twee vormen komt altijd meer voor dan de andere met als gevolg dat we die vorm automatisch schrijven als we niet goed opletten. "In ons brein zijn we vooral bezig met inhoud in plaats van met de vorm. Terwijl we bezig zijn, is ons brein niet bezig met de formulering van regels. Tenzij we er ons uitdrukkelijk op fixeren, bijvoorbeeld in een spellingtest”, vult Van de Craen aan.
quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |