In Nederland is de doodsteek van het onderwijs in het Nederlands volgens mij juist de overdreven nadruk op het mondelinge deel en dan ook nog met zaken die weinig met taalvaardigheid te maken hebben (debatjes, die veel tijd kosten en waarbij de leerlingen anderen het werk laten doen, en presentaties), veel minder dan bijv. stijl, grammatica en vocabulaire.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
Ja, natuurlijk, het is ook wel te lang geleden, ik kan dat onderzoek er niet meer bij zoeken.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zegt alleen bitter weinig zolang je niet weet wat zijn definitie van taalvaardig of de door hem gebruikte definitie van taalvaardig was.
Indien je vrijheid hebt bij de keuze van die definitie kan je die gemakkelijk zodanig aanpassen dat dat de uitkomst is. ;
Ik zou willen dat ik een zeer fraaie taalkundige verklaring kan geven, misschien kan een linguïst dat die hier reageert (er zijn er een paar die een taalopleiding hebben afgerond of die een taalopleiding volgen), maar ik kan wel vaststellen dat elke taal die met persoonlijke voornaamswoorden werkt (het Latijn heeft er geen, in die taal wordt dit met de vervoeging van het werkwoord zelf aangegeven) waar ik mee in aanraking ben gekomen zulke vervoegingen heeft. Blijkbaar heeft het dus een functie?quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef DarkAccountant het volgende:
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.
En tja, waarom schrijf je "word je?", maar dan toch "jij wordt"?
Leg het maar eens uit.
Dat lijkt me absolute onzin. De student heeft al aangetoond over uitgebreide taalverwervingsskills te beschikken. Ik zet m'n geld toch in op hem...quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:29 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk, het is ook wel te lang geleden, ik kan dat onderzoek er niet meer bij zoeken.
Maar hij heeft het me zelf verteld, en ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Stel nu: jij kent perfect de d/t-regeltjes, je bent erg goed in spelling. Maar ik zet je morgen op de boot naar een of ander willekeurig Afrikaans land waar ze je taal niet spreken. Noem maar eens wat landen, Ghana, Burkina Faso of zo, kies maar uit.
Op diezelfde boot zet ik een jongere uit een buitenwijk die het altijd slecht deed op school en de hele tijd d/t-fouten maakt. Elk sms'je of berichtje van hem is in straattaal en hij hangt eigenlijk ook de hele tijd op straat rond in plaats van te studeren.
Jullie komen samen aan in Ghana of Burkina Faso, zonder geld, zonder hulpmiddelen. Wie denk je dat er het snelst "ingeburgerd" zal zijn daar op straat? Ik gok toch op die jongere met zijn straattaal. Want hij maakt misschien spelfouten, maar hij begrijpt veel sneller wat een ander bedoelt.
Ik ben het met je eens dat dit clubje neerlandici veel te activistisch is maar je hebt wel een taalautoriteit nodig die dat wat al op een 'democratische' wijze tot stand is gekomen qua taalvoorschriften formaliseert. Dit om helderheid te scheppen en ervoor te zorgen dat in heel het taalgebied dezelfde taalregels worden gehanteerd. Het orgaan op zichzelf is noodzakelijk, alleen beperkt het zich niet tot haar taak.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?
Het enige verschil tussen 'ik werk' en 'laboro' is dat bij het eerste de indicator voor 1e persoon enkelvoud los van het werkwoord staat, terwijl die in het tweede geval vastzit aan het werkwoord. 'Ik werko', 'jij werks', 'hij werkt' etc. zou puur formeel dus dubbelop zijn, zoals in het Latijn als je 'ego laboro' etc. zou schrijven.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik een zeer fraaie taalkundige verklaring kan geven, misschien kan een linguïst dat die hier reageert (er zijn er een paar die een taalopleiding hebben afgerond of die een taalopleiding volgen), maar ik kan wel vaststellen dat elke taal die met persoonlijke voornaamswoorden werkt (het Latijn heeft er geen, in die taal wordt dit met de vervoeging van het werkwoord zelf aangegeven) waar ik mee in aanraking ben gekomen zulke vervoegingen heeft. Blijkbaar heeft het dus een functie?
Als ik even logisch nadenk, zou het niet meer verwarrend zijn als je zou zeggen:
ik werk
jij werk
wij werk
...
Dat kan toch niet? Hoewel het strikt genomen niet noodzakelijk is is het veel helderder als je de stam vervormt. Dan is het logisch om dit consequent te doen en geen uitzondering te maken voor woorden waarvan de stam eindigt op een d. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom mensen ineens het spoor bijster raken omdat een stam die op een d eindigt toevallig net zo klinkt als een stam die op een t eindigt.
Zo moeilijk is het toch niet? Ik kan me voorstellen dat mensen erover klagen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:38 schreef Specularium het volgende:
Klinkt goed.
Gewoon de regels aanpassen aan een stel bootvluchtelingen.
We zijn nu nog pas op het niveau van scootervluchtelingen.
Voor wat het waard is, mijn ervaring is dat dit laatste meer een kwestie van intelligentie is. Veel medeleerlingen die zesjes en zevens haalden voor veel andere toetsen van Nederlands haalden een negen voor het centraal examen en vice versa. Is dit weer zo'n gevalletje van niet willen aanvaarden dat talent niet gelijkmatig verdeeld is? Net als dat het realistisch rekenen werd ingevoerd omdat een paar mensen niet in staat zijn om goed te leren rekenen. Het lijkt onschuldig maar nu kunnen veel meer mensen niet goed rekenen en is de rekenvaardigheid in het algemeen slechter. Bij de Nederlandse taalvaardigheid zie je volgens mij een soortgelijke ontwikkeling.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
Ik niet. Blijkbaar vinden sommige mensen het hier wel een terechte klacht.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:40 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het toch niet? Ik kan me voorstellen dat mensen erover klagen.
Bovendien leer je gemakkelijker een vreemde taal naarmate je meer in aanraking bent gekomen met vreemde talen (naast je moedertaal, niet in plaats van je moedertaal @ Marokkanen). Hoe jonger hoe beter.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat lijkt me absolute onzin. De student heeft al aangetoond over uitgebreide taalverwervingsskills te beschikken. Ik zet m'n geld toch in op hem...
Jij las een "niet" die er niet staat.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik ook niet. Blijkbaar vinden sommige mensen het hier wel een terechte klacht.
Dat was precies mijn punt. Ook in het Latijn heb je een soort van persoonlijk voornaamwoord, het zit alleen in het werkwoord verwerkt. Vandaar dat ik het niet zo noemde.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het enige verschil tussen 'ik werk' en 'laboro' is dat bij het eerste de indicator voor 1e persoon enkelvoud los van het werkwoord staat, terwijl die in het tweede geval vastzit aan het werkwoord. 'Ik werko', 'jij werks', 'hij werkt' etc. zou puur formeel dus dubbelop zijn, zoals in het Latijn als je 'ego laboro' etc. zou schrijven.
Ja, minimale edit en het klopt nog.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij las een "niet" die er niet staat.
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Nederland is de doodsteek van het onderwijs in het Nederlands volgens mij juist de overdreven nadruk op het mondelinge deel en dan ook nog met zaken die weinig met taalvaardigheid te maken hebben (debatjes, die veel tijd kosten en waarbij de leerlingen anderen het werk laten doen, en presentaties), veel minder dan bijv. stijl, grammatica en vocabulaire.
Wie haalt de meeste taal- en spelfouten uit dit stukje tekst? Een stuk of 10 lijkt me prima haalbaar.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.
- Meervoud/enkelvoud fouten
- Eens/is, hun/hen, jou/jouw, als/dan, ik/mij e.d.
- Foutief gebruik van moeilijke/deftige/wollige woorden
- Fouten in spreekwoorden en gezegden
- Woorden dubbel gebruiken terwijl 1 x genoeg is (vaak door plakken en knippen)
- Zinsbouw fouten: Lotje haar moeder ipv De moeder van Lotje of Lotjes moeder.
Waar ik me echt mega aan kan storen is het eeuwige foutieve gebruik van het woord 'mits' waardoor de zin het tegenovergestelde betekent van wat men bedoelt.
Hier op Fok en sommige subfora in het bijzonder, staat het bol van de fouten, soms tot onleesbaar aan toe. Is het onderwijs dan zo veel slechter geworden? Komt het door het groeiend aantal tweetalige in Nederland? Puur de computers? Zelfs leerkrachten, journalisten, politici en woordvoerders maken er te vaak echt een rommeltje van. ik schaam me dood voor de taalbeheersing van een groot deel van mijn landgenoten.
Vroeger merkte ik deze fouten veel minder vaak op. Toen bleef het een beetje bij 'rooie' en 'hullie/zullie'. Ik denk niet dat dat met de focus op de dt fouten te maken heeft maar meer met pc gebruik.
De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ben dan ook geen native speaker. Jij waarschijnlijk wel.
FOK! aanhalen als voorbeeld van taalverloedering.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat de doodssteek de computer is. Knippen en plakken en de grammatica controle er overheen. Het lijkt mij sterk dat het aan mij ligt dat ik steeds meer fouten zie, zowel geschreven als gesproken. Waren het maar alleen dt fouten.
- Meervoud/enkelvoud fouten
- Eens/is, hun/hen, jou/jouw, als/dan, ik/mij e.d.
- Foutief gebruik van moeilijke/deftige/wollige woorden
- Fouten in spreekwoorden en gezegden
- Woorden dubbel gebruiken terwijl 1 x genoeg is (vaak door plakken en knippen)
- Zinsbouw fouten: Lotje haar moeder ipv De moeder van Lotje of Lotjes moeder.
Waar ik me echt mega aan kan storen is het eeuwige foutieve gebruik van het woord 'mits' waardoor de zin het tegenovergestelde betekent van wat men bedoelt.
Hier op Fok en sommige subfora in het bijzonder, staat het bol van de fouten, soms tot onleesbaar aan toe. Is het onderwijs dan zo veel slechter geworden? Komt het door het groeiend aantal tweetalige in Nederland? Puur de computers? Zelfs leerkrachten, journalisten, politici en woordvoerders maken er te vaak echt een rommeltje van. ik schaam me dood voor de taalbeheersing van een groot deel van mijn landgenoten.
Vroeger merkte ik deze fouten veel minder vaak op. Toen bleef het een beetje bij 'rooie' en 'hullie/zullie'. Ik denk niet dat dat met de focus op de dt fouten te maken heeft maar meer met pc gebruik.
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:21 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.
Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers?
Dat is wel héél vervelend. Ofwel je gebruikt geen spelling, en je schrijft alsof je een agressieve hersentumor hebt. Ofwel je gebruikt wel spelling, je krijgt een agressieve hersentumor, en je schrijft alsnog alsof je een agressieve hersentumor hebt.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.
Tijd om meer aandacht te besteden aan begrijpend lezen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers?
Is dat zo ja? Kun je me dat even uitleggen, dan ga ik vast de Nobelprijscommissie bellen. Zo'n ontdekking laten ze vast niet onbeloond!
Op fok heb je ook meer last van een gebrek aan lezen dan aan taalvouten wat mij betrefd. ''Ik wil de bijstandsuitkeringen niet verhogen'' wordt bijna altijd uitgelegd als ''jij wil onrendabelen dus vermoorden''...quote:Waarom schrijven we dt-fouten en waarom lezen we erover? Dat is volgens de scriptie van Lien Van Abbeneyen te wijten aan "homofoondominantie". “Homofone werkwoordsvormen” zijn werkwoordsvormen die anders klinken maar hetzelfde geschreven worden, zoals “ik word” en “hij wordt”. Een van de twee vormen komt altijd meer voor dan de andere met als gevolg dat we die vorm automatisch schrijven als we niet goed opletten. "In ons brein zijn we vooral bezig met inhoud in plaats van met de vorm. Terwijl we bezig zijn, is ons brein niet bezig met de formulering van regels. Tenzij we er ons uitdrukkelijk op fixeren, bijvoorbeeld in een spellingtest”, vult Van de Craen aan.
quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja man. Van overmatig spellinggebruik krijg je een hersentumor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |