Nou ja, het is altijd een "clubje" mensen (de taalkundigen) dat beslist wat er bv. in het Groene Boekje komt of in de Van Dale. En als bepaalde woorden populair worden, ja dan komen die er ook in.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik ben er niet tegen dat taal van vorm verandert, ik ben er tegen dat een clubje mensen de taal gaat hervormen. Het eerste is een autonoom proces, van ons allemaal, het tweede is een ingreep in de natuurlijke ontwikkeling van taal omdat...tja, waarom eigenlijk?
[..]
Ik vind het dan ook een misvatting dat een taal zo makkelijk mogelijk moet zijn om te leren.
Daar heb ik geen moeite mee, die volgen immers. Taal is levend, maar we hebben nou eenmaal wel één officiele taal, daarvan wordt vastgesteld hoe die op een zeker moment is. Maar je hebt dus ook clubjes die zich professioneel bezig houden met spellingshervorming. En die hebben dus alleen bestaansrecht als de spelling hervomrd wordt, dus gaan ze die hervormen. Dan doen ze alsof ze de makkelijker maken, in mijn optiek al geen legitiem doel, maar ondertussen maken ze het iedereen die het al een keer geleerd heeft moeilijker.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:18 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Nou ja, het is altijd een "clubje" mensen (de taalkundigen) dat beslist wat er bv. in het Groene Boekje komt of in de Van Dale. En als bepaalde woorden populair worden, ja dan komen die er ook in.
Hoeft ook niet. Ik vind ook helemaal niet dat iedereen perfect Nederlands moet kunnen schrijven. Ik zou het ook makkelijker vinden als in de zeevaart ook gewoon met kilomters, km/u, rechts en links gewerkt werd ipv met knopen, mijlen en stuurboord enzo. Maar ik kom maar incidenteel buitengaats, het gaat niet om wat voor mij makkelijk is, anderen hebben daar veel meer mee te maken.quote:Je hebt geloof ik ook zo'n standaardwerk voor de Nederlandse grammatica (ik ben zelf even de naam kwijt), waar ze dat ongetwijfeld ook doen. Ik denk alleen dat maar weinig mensen dat werk kennen.
Mijn kritiek is dus eerder dat dat "clubje" taalkundigen te moeilijke of verwarrende regels uit het verleden in stand houdt, terwijl het veel eenvoudiger kan.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar heb ik geen moeite mee, die volgen immers. Taal is levend, maar we hebben nou eenmaal wel één officiele taal, daarvan wordt vastgesteld hoe die op een zeker moment is. Maar je hebt dus ook clubjes die zich professioneel bezig houden met spellingshervorming. En die hebben dus alleen bestaansrecht als de spelling hervomrd wordt, dus gaan ze die hervormen. Dan doen ze alsof ze de makkelijker maken, in mijn optiek al geen legitiem doel, maar ondertussen maken ze het iedereen die het al een keer geleerd heeft moeilijker.
Eenvoud lijkt me dus in ieder geval niet meteen het hoogste doel. Maar ik heb er niks op tegen dat de fossielen worden opgeschoond, dan zijn ze echter aan het formaliseren van wat er al is. Met de tussen-n hebben ze iets nieuws bedacht, dat sloot op geen enkele manier aan bij een zelfstandige ontwikkeling in de levende taal.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:44 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Mijn kritiek is dus eerder dat dat "clubje" taalkundigen te moeilijke of verwarrende regels uit het verleden in stand houdt, terwijl het veel eenvoudiger kan.
Maar ja, dan zou je dus moeten hervormen hé.
Dit.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:13 schreef Kikopuz het volgende:
Het zijn dan ook geen dt-fouten, maar stam+t-fouten. Dat is ook precies de reden waarom het bij mij zo lang duurde om het te begrijpen.
'Je mot je ete goed kauwe, dan komp ut gelijkmatig in je bloed.'quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik zie de fout! er moet een 'p' in 'komt'
kompt, zo is het beterder.
Kèke, kèke, en de rest erbè denke.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
'Je mot je ete goed kauwe, dan komp ut gelijkmatig in je bloed.'
Tedje van Es.
Dat zou chanant zijn ja.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 06:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ga hier geen reactie plaatsen want voor je 't weet word je zelf gepakt op een spelfout.
Hoe vaak heb je deze zin gecontroleerd ?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 06:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik ga hier geen reactie plaatsen want voor je 't weet word je zelf gepakt op een spelfout.
Even "dt" buiten beschouwing gelaten: het is "aan de ene kant" en "als de focus op zulke regels ten koste gaat van".quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Van de ene kant heeft die anonieme lector gelijk, want als de focus op zulke regels ten koste gaan van andere elementen van taalvaardigheid, moet dat veranderen. Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
Denk het niet. Zeg wollah.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
Oké, mensen die enkel op school in aanraking kwamen met de Nederlandse taal vormen een uitzondering. Hopelijk is dat de enige uitzondering.quote:
Dit is omdat het niet op elk toetsenbord even makkelijk is.quote:"Waarom zijn we zoveel milder voor, bijvoorbeeld, het fout geplaatste trema in "creëert", "feeëriek" of "categorieën"?"
Wat is gevoelsmatig - of in dit geval niet gevoelsmatig - in deze kwestie?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:03 schreef Specularium het volgende:
Nederlands is moeilijker als je denkt.
D/t is nog het meest logisch omdat het niet gevoelsmatig is.
Het kan ook meespelen dat die regel is gewijzigd.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:10 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit is omdat het niet op elk toetsenbord even makkelijk is.
Ik vind het eigenlijk wel een vorm van poëtische rechtvaardigheid, al die mensen die dachten niet meer zelf te hoeven nadenken omdat er een relatief primitieve spellingcorrectie wordt gebruikt en die hier nu voor worden afgestraft. Begrijp me niet verkeerd, voor samenstellingen (of juist niet!) vind ik het wel handig. Het is niet verkeerd om het als hulpmiddel te gebruiken maar je moet niet zelf stoppen met na te denken. Hetzelfde verhaal dus als wat voor een grafisch rekenmachientje geldt.quote:Net als blijkbaar die d/t fouten in de spellingcorrectie.
Ik herinner me nog uit een ver verleden dat een professor van de Universiteit Antwerpen eens een onderzoek had uitgevoerd naar taalvaardigheid en het maken van dt-fouten. En tot zijn eigen verbazing kwam uit dat onderzoek als conclusie naar voren dat makers van dt-fouten eigenlijk taalvaardiger waren dan degenen die "de regeltjes" netjes volgden.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Help! Een neerlandicus die stelt dat d/t-fouten niet erg zijn.
Ja, het is maar spelling maar kom op, het maakt geen intelligente indruk als je tekst d/t-fouten bevat. Het overkomt de beste wel eens maar als dat al teveel gebeurt dan geef je een slecht visitekaartje. Waarom? Je hoeft immers maar een paar regels te kennen en toe te passen om die te vermijden, ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de laatste tussenletter-n regelwijziging ben afgehaakt. Ik kon prima leven met de oude regel (enkelvoud/meervoud), het was helder en het gaf geen gedoe. Dat er enkele ambigue gevallen waren gaf helemaal geen probleem. De op een na laatste regel ging nog, je moest 2 A4'tjes aan uitzonderingen leren, het werd hiermee wat masochistisch, maar vooruit, een eenmalige investering is niet zo erg. Dat ze vervolgens nadat je werd gemarteld met de memorisatie van deze logicaloze feitjes weer de regels aanpasten was voor mij de druppel.quote:Op donderdag 5 juni 2014 18:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Eenvoud lijkt me dus in ieder geval niet meteen het hoogste doel. Maar ik heb er niks op tegen dat de fossielen worden opgeschoond, dan zijn ze echter aan het formaliseren van wat er al is. Met de tussen-n hebben ze iets nieuws bedacht, dat sloot op geen enkele manier aan bij een zelfstandige ontwikkeling in de levende taal.
Voor al die mensen die ooit correct hebben leren schrijven is het natuurlijk niet eenvoudiger. Als je dan elke 10 jaar een spellingshervorming gaat doorvoeren maak je het voor iedereen moeilijker.
Dat zegt alleen bitter weinig zolang je niet weet wat zijn definitie van taalvaardig of de door hem gebruikte definitie van taalvaardig was.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:16 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Ik herinner me nog uit een ver verleden dat een professor van de Universiteit Antwerpen eens een onderzoek had uitgevoerd naar taalvaardigheid en het maken van dt-fouten. En tot zijn eigen verbazing kwam uit dat onderzoek als conclusie naar voren dat makers van dt-fouten eigenlijk taalvaardiger waren dan degenen die "de regeltjes" netjes volgden.
Pardon? Dit leer je toch al op de basisschool?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Help! Een neerlandicus die stelt dat d/t-fouten niet erg zijn.
Ja, het is maar spelling maar kom op, het maakt geen intelligente indruk als je tekst d/t-fouten bevat. Het overkomt de beste wel eens maar als dat al teveel gebeurt dan geef je een slecht visitekaartje. Waarom? Je hoeft immers maar een paar regels te kennen en toe te passen om die te vermijden, ervan uitgaande dat iedereen die minstens 3-VMBO heeft gedaan in staat is om de stam van het woord te kennen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |