En in Nederlands is het soms wat moeilijker. Voor normale mensen. In Latijns weet ik het ook wel.quote:Op zondag 8 juni 2014 23:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel hoor, dat is heel goed uit te leggen. Het nut is aanpassen aan het standaardgebruik van de taal en dus het onderlinge begrip van wat je zegt/schrijft en wat je hoort/leest.
Elke taal heeft daarin haar eigen regeling. Engels kent in de tegenwoordige tijd maar 1 afwijking: derde persoon enkelvoud is stam+s. Het Frans heeft zes verschillende vormen. In het Frans kun je dus de werkwoordvorm voor de eerste persoon meervoud (wij) gebruiken zonder het persoonlijk voornaamwoord (stam+ons) en mensen begrijpen wat je bedoelt. In het Farsi kun je zelfs de werkwoorduitgang achter een bijvoeglijk naamwoord zetten en dat zo actief maken. Dankbaarik of dankbaarwij, mooijij! Het Latijn had zelfs genoeg aan de uitgangen en had geen persoonlijk voornaamwoord nodig.
Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Stam, stam+t, stam+en.quote:Op maandag 9 juni 2014 00:50 schreef Globali het volgende:
[..]
En in Nederlands is het soms wat moeilijker. Voor normale mensen. In Latijns weet ik het ook wel.
Het is moeilijk. Maar misschien ook wil. Ik ga mijn best doen.quote:Op maandag 9 juni 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Stam, stam+t, stam+en.
Mensen kennen in hun eigen taal toch ook een vervoeging van werkwoorden?
Nou ja, van mensen met Semietische, Turkmeense, Sinoďde of andere talen weet ik dat dan weer niet.
Puella tibi est herken ik nog wel: is dit jouw dochter?quote:
Niet mijn dochter. Zoek het niet op. Het is een vertaling van google.quote:Op maandag 9 juni 2014 01:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Puella tibi est herken ik nog wel: is dit jouw dochter?
De rest zou ik moeten opzoeken.
tenslotte moet zijn: ten slotte.quote:Op maandag 9 juni 2014 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
op een goed leesbare manier, met de correcte spelling van allerlei vreemde woorden en gebruiken en tenslotte de juiste vervoeging van de werkwoorden, met name in de o.t.t..
Goed verhaal. Maar wel op basis van voorbeelden. Waarom kan "loopt jij" niet? Het is toch ook "loopt gij"! En wat zou er mis zijn met "geraakde brief" afgezien dat het gek klinkt?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 12:23 schreef zwarteweduwe het volgende:
Ik snap het probleem met spelling van werkwoorden echt niet.
Het is gewoon een stroomschema, waarbij je blind de regeltjes moet toepassen.
Basiskennis is het onderscheid tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord. En je moet weten wat de stam is van een werkwoord. Bij de persoonsvorm vervang je vervolgens het werkwoord door "lopen". Hoor je een -t-, zet die dan achter de stam (dus dáárom is het word jij, en jij wordt: het is immers loop jij en jij loopt.). Bij het voltooid deelwoord zet je er bijvoorbeeld het woord "brief" achter. Je wilt weten of het geraakt of geraakd is. Dan maak je er van: de geraakte brief. Je hoort een -t- en dus weet je dat het geraakt is.
Dat hele kofschip / fokschaap kan overboord.
Meer is het niet, Maar we maken het allemaal zo verschrikkelijk ingewikkeld. Als ik kijk hoe mijn kinderen het op school aangeleerd kregen, echt vreselijk, geen touw aan vast te knopen.
quote:Op maandag 9 juni 2014 10:54 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Goed verhaal. Maar wel op basis van voorbeelden. Waarom kan "loopt jij" niet? Het is toch ook "loopt gij"! En wat zou er mis zijn met "geraakde brief" afgezien dat het gek klinkt?
Het verschil tussen "loopt u" en "loop jij" heeft exact dezelfde reden als het verschil tussen ik loop en jij loopt.quote:Op maandag 9 juni 2014 10:54 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Goed verhaal. Maar wel op basis van voorbeelden. Waarom kan "loopt jij" niet? Het is toch ook "loopt gij"! En wat zou er mis zijn met "geraakde brief" afgezien dat het gek klinkt?
Tsja, omdat het gewoon zo is (geworden, in de loop van de tijd).quote:Op maandag 9 juni 2014 10:54 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Onzin, genoeg talen waar werkwoorden niet worden vervoegd, en de sprekers van die talen hebben geen moeite met hun taal.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
dat maakt de communicatie gemakkelijker
Bij die talen hebben ze een andere oplossing gevonden.quote:Op maandag 9 juni 2014 16:45 schreef tafelkleed12 het volgende:
[..]
Onzin, genoeg talen waar werkwoorden niet worden vervoegd, en de sprekers van die talen hebben geen moeite met hun taal.
Ja, aan het onderwerp is dat te zien.quote:Op maandag 9 juni 2014 16:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij die talen hebben ze een andere oplossing gevonden.
Het gaat er niet alleen om of dat het te 'zien' is, het gaat er om hoe gemakkelijk je dat kan opmerken.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:02 schreef tafelkleed12 het volgende:
[..]
Ja, aan het onderwerp is dat te zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
"loop u?", wat is daar dan mis mee ? U en jij, beide 2e persoon enkelvoud.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het verschil tussen "loopt u" en "loop jij" heeft exact dezelfde reden als het verschil tussen ik loop en jij loopt.
ik werk
jij werk
zij werk
...
dat werk niet. Dankzij de vervoeging is het duidelijker in welke persoon het staat, dat maakt de communicatie gemakkelijker dan wanneer je eerst moet nagaan wat het persoonlijk voornaamwoord is en pas dan weet in welke persoon het staat.
Los daarvan, het kan ja, maar waarom zou je? Of dat een woord eindigt op een t, een k, een l of een c, het maakt het al dan niet plakken van een t niet ingewikkelder.quote:Op maandag 9 juni 2014 18:21 schreef koffiegast het volgende:
Het extra aanduiden van de t zorgt voor consistentheid en voorspelbaarheid. Opzich kun je een regel introduceren dat als een woord eindigt met een d of t dat je geen t erbij extra hoeft toe te voegen. Ik kan nu alleen geen werkwoord bedenken waar de stam eindigt op een t dat geen onregelmatig werkwoord is.... Maar men moet dan wel nog altijd een extra t toevoegen voor verledentijd waar je -te eraan moet plakken.
quote:Op maandag 9 juni 2014 18:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Los daarvan, het kan ja, maar waarom zou je? Of dat een woord eindig op een t, een k, een l of een c, het maakt het al dan niet plakken van een t niet ingewikkelder.
Als mensen te lui zijn om te leren om die paar regeltjes juist toe te passen dan is dat hen probleem. Dat is het probleem in Nederland met de vervoegingsregeltjes, een consistente laksheid bij de leerlingen en de leraren om die regeltjes te leren. Moeilijk is het zeker niet. Waar die laksheid vandaan komt weet ik niet.
Ik heb in mijn vorige reactie op jou hetzelfde punt proberen te maken, als je die logica consistent zou doortrekken dan zou je nog maar 1 vorm overhouden. Dat functioneert niet goed. Je kan je afvragen of dat er een verschil tussen jou en u zou moeten zijn, wat mij betreft niet. Ik kan er mee leven als voor dit ene geval 1 vorm wordt gekozen maar ik zie er geen noodzaak toe om die regel te wijzigen. Elke regelwijziging levert ook weer problemen op voor de generaties die de oude regels hebben geleerd. Het is niet voor niets dat bijna niemand, op wat kinderen en jongeren na, weet wanneer je wel en niet de tussenletter-n gebruikt. Met twee grondige wijzigingen van de regels, en ook nog een groot aantal regels, in een korte tijd raken mensen het spoor bijster en gedesinteresseerd.quote:
Er sluipt soms een typefoutje in doordat ik een cheapass toetsenbordje heb waar je niet 60 woorden per minuut op kan typen zonder typefouten te maken. Geef de schuld aan de winkels die geen fatsoenlijke mechanische toetsenborden verkopen waardoor je zo'n fluttoetsenbordje moet kopen op het moment dat je toetsenbord het begeeft.quote:
Alternatief, regel(s) afschaffen en ergens in een groot boek zeggen dat "het gewoon zo is". Probleem met regels is dat mensen grenzen gaan opzoeken. Basisschool-scholieren mogen vervolgens een boekje raadplegen waarin de correcte vorm staatquote:Op maandag 9 juni 2014 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
elfde punt proberen te maken, als je die logica consistent zou doortrekken dan zou je nog maar 1 vorm overhouden. Dat functioneert niet goed. Je kan je afvragen of dat er een verschil tussen jou en u zou moeten zijn, wat mij betreft niet. Ik kan er mee leven als voor dit ene geval 1 vorm wordt gekozen maar ik zie er geen noodzaak toe om die regel te wijzigen. Elke regelwijziging levert ook weer problemen op voor de generaties die de oude regels hebben geleerd. Het is niet voor niets dat bijna niemand, op wat kinderen en jongeren na, weet wanneer je wel en niet de tussenletter-n gebruikt. Met twee grondige wijzigingen van de regels, en ook nog een groot aantal regels, in een korte tijd raken mensen het spoor bijster en gedesinteresseerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |