abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140883906
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. U en gij zijn allebei tweede persoon. U is een beleefdheidsvorm, en gij is archaïsch/dialectaal Nederlands..
Generatieverschil gok ik. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

Maar ik schrijf toch nog steeds liever: u heeft (= 3e persoon) dan u hebt (=2e persoon), zeker als het een formele tekst betreft.

-edit- Aha, hier de uitleg:
quote:
Het woord u wordt in de tegenwoordige tijd soms met een tweede persoon van het werkwoord gebruikt (u hebt), soms met een derde persoon (u heeft). Deze verwarring is ontstaan omdat hedendaagse taalgebruikers zich niet realiseren dat 'u' strikt genomen geen persoonlijk voornaamwoord is zoals 'ik', 'jij', 'hij', 'zij', 'wij', 'jullie' en 'zij', maar een afgesleten bezittelijk voornaamwoord: uwe, dat deel uitmaakte van de vooral in de zeventiende eeuw zeer gebruikelijke aanspreekvorm: uwe edelheid. Historisch taalkundig is 'u heeft' dus de correcte combinatie. Maar omdat 'u' in de loop der jaren de vorm 'gij' vervangen heeft, ging men in navolging van 'gij hebt' de combinatie 'u hebt' gebruiken.
Maar serieus, je zegt toch nooit: "Bak u een taart"? Als in "Bak jij een taart?"
Dat klinkt toch niet?

[ Bericht 10% gewijzigd door zwarteweduwe op 09-06-2014 20:08:41 ]
pi_140884337
dubbel
  maandag 9 juni 2014 @ 20:14:17 #283
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_140884882
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:01 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Generatieverschil gok ik. Ik word oud http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

Maar ik schrijf toch nog steeds liever: u heeft (= 3e persoon) dan u hebt (=2e persoon), zeker als het een formele tekst betreft.

[..]

Maar serieus, je zegt toch nooit: "Bak u een taart"? Als in "Bak jij een taart?"
Dat klinkt toch niet?
Dat is een héél naïeve uitleg, vanuit taalkundig opzicht. En ook nog eens incorrect, aldus het gezaghebbende etymologische woordenboek van het Nederlands:
quote:
De observatie dat u-onderwerp kan combineren met een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud en met een reflexief voornaamwoord van de derde persoon enkelvoud wordt vaak als argument genoemd voor de eerste theorie [van het ontstaan van u]. De eerste attestaties van u als onderwerp combineren echter met uitgangen van de tweede persoon. Deze eerste attestaties zijn alleen te vinden in handgeschreven teksten. Pas als u als onderwerp in de gedrukte schrijftaal verschijnt (drie eeuwen later, in de 19e eeuw), zien we dat u kan combineren met de derde persoon enkelvoud (Paardekooper 1996). Het is mogelijk dat u-onderwerp een beleefde connotatie gekregen heeft door de formele gelijkenis met U.E. en dat deze gelijkenis het combineren met de derde persoon enkelvoud mogelijk heeft gemaakt (Aalberse 2009).

Bron: M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, via etymologiebank.nl
Of 'gij' met 3e of 2e persoon gebruikt wordt, is afhankelijk van je woonplaats: in het Noorden wordt God zo aangesproken, en gebruikt men ook de zogenaamd respectvolle 3e persoon, in Vlaanderen is het de standaardvariant voor 'jij' en wordt het gewoon met 2e persoon gebruikt.
pi_140887253
Nou, het zal allemaal wel.
pi_140893865
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 08:39 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

tenslotte moet zijn: ten slotte.
Tenslotte = immers ("ik ben tenslotte een zeurpiet", sic!)
Ten slotte = tot slot.

:P
:@ Dat zijn inderdaad de lastige gevallen: te kort of tekort.
Ik geloof inderdaad dat je hier gelijk hebt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140894459
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 18:37 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Alternatief, regel(s) afschaffen en ergens in een groot boek zeggen dat "het gewoon zo is". Probleem met regels is dat mensen grenzen gaan opzoeken. Basisschool-scholieren mogen vervolgens een boekje raadplegen waarin de correcte vorm staat
Dat helpt natuurlijk niet. Er ontstaan sowieso regels als mensen onderling gaan communiceren en er zullen altijd luie figuren zijn die te beroerd of te dom zijn om die regels te leren en toe te passen.

In het decembernummer van 2013 van Onze Taal staat een artikel over de taalergernissen in de rest van Europa (nou ja: 6 andere landen: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Zweden.)
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140894690
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:01 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Generatieverschil gok ik. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

[..]

Dat klinkt toch niet?
Aha. Is dat de verklaring!

quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 20:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is een héél naïeve uitleg, vanuit taalkundig opzicht. En ook nog eens incorrect, aldus het gezaghebbende etymologische woordenboek van het Nederlands:

[..]

Of 'gij' met 3e of 2e persoon gebruikt wordt, is afhankelijk van je woonplaats: in het Noorden wordt God zo aangesproken, en gebruikt men ook de zogenaamd respectvolle 3e persoon, in Vlaanderen is het de standaardvariant voor 'jij' en wordt het gewoon met 2e persoon gebruikt.
Of niet. Kennelijk is er wel ergens een overgang gevoeld, waarbij uit beleefdheid de derde persoon gebruikt ging worden.
Ik ken gij ook uit mijn jeugd in Brabant. Dat was wel makkelijk, want de vorm was zowel goed voor gelijken als voor hoger geplaatsten. Meervoud was gellie of gullie, kort voor gijlieden.
pi_140895851
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:13 schreef Kikopuz het volgende:
Het zijn dan ook geen dt-fouten, maar stam+t-fouten. Dat is ook precies de reden waarom het bij mij zo lang duurde om het te begrijpen.
Precies. Er is niets onlogisch aan die regel, behalve de verwarring die het onderwijs zelf zaait door te spreken van 'dt-fouten'.
pi_141142029
De 5-1 van vrijdag was een goeie start, verschaft moed en hoop, maar betekent verder nog weinig.

Tis nog vroeg maar heb toch m`n twijfels over vervoeging betekenen in deze zin. Iemand die duidelijk wil/kan maken waarom het zo hoort?
  maandag 16 juni 2014 @ 08:41:36 #290
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_141142202
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:22 schreef Adrie072 het volgende:
De 5-1 van vrijdag was een goeie start, verschaft moed en hoop, maar betekent verder nog weinig.

Tis nog vroeg maar heb toch m`n twijfels over vervoeging betekenen in deze zin. Iemand die duidelijk wil/kan maken waarom het zo hoort?
Simpel gevalletje stam plus t. Het betekent nog weinig.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 16 juni 2014 @ 08:45:26 #291
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141142238
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:22 schreef Adrie072 het volgende:

De 5-1 van vrijdag was een goeie start,
De 5-1 van vrijdag verschaft moed en hoop
De 5-1 van vrijdag betekent verder nog weinig
pi_141142317
Alles vervoegt dus in onvoltooid tegenwoordige tijd....
pi_141231554
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 08:52 schreef Adrie072 het volgende:
Alles vervoegtd dus in onvoltooid tegenwoordige tijd....
Jij vervoegt een werkwoord, een werkwoord wordt vervoegd.
  woensdag 18 juni 2014 @ 01:03:13 #294
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_141231960
quote:
2s.gif Op maandag 9 juni 2014 22:52 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Precies. Er is niets onlogisch aan die regel, behalve de verwarring die het onderwijs zelf zaait door te spreken van 'dt-fouten'.
Net als bij het wiskunde-onderwijs waarin wordt gesproken over "overhalen naar de andere kant is teken veranderen" en net als bij het rekenonderwijs waarbij ze de taarten en pizza's blijven gebruiken (goed als start, niet in blijven hangen) zodat de stap naar abstractie niet wordt gemaakt.
Zie je een patroon? Teveel dumbing down omdat ze niet willen aanvaarden dat een kleine minderheid niet mee kan en hierdoor het onderwijs voor iedereen slechter maken. Jammer.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 18 juni 2014 @ 08:45:58 #295
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_141234357
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Van de ene kant heeft die anonieme lector gelijk, want als de focus op zulke regels ten koste gaan van andere elementen van taalvaardigheid, moet dat veranderen. Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit een hoog 'als het te moeilijk blijkt, schaffen we het gewoon af'-gehalte heeft.
ik ben wel voor klank schrijven hoor

hij biet op dat schilderei
wij wilden ook bieden, maar nadat zijn bot geaccepteert was, nam hij de aankoop mee naar huis

[ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 18-06-2014 08:51:09 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  woensdag 18 juni 2014 @ 08:58:26 #296
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141234540
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 08:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

ik ben wel voor klank schrijven hoor

hij biet op dat schilderei
en nadat het bot geaccepteert is neemt hij de aankoop mee naar huis
Je doet het al fout. 'Bot' hierboven moet 'bod' zijn. Als een stemloze medeklinker voor een stemhebbende medeklinker verschijnt, heeft het Nederlands de gewoonte tot assimilatie: de eerste medeklinker wordt ook stemhebbend.

Je zegt bijvoorbeeld 'haksel', maar 'hagbijl' (met een Franse 'g', als in 'garçon'). Dat gaat ook over het woordeinde heen: 'De hond pakt het bot meteen.' vs. 'De hond pakt het bod pas als hij dat mag'.

Dat betekent dus dat de spelling van woorden van zin tot zin kan verschillen. Daar wordt het niet echt makkelijker op...
  woensdag 18 juni 2014 @ 09:11:55 #297
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_141234824
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 08:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je doet het al fout. 'Bot' hierboven moet 'bod' zijn. Als een stemloze medeklinker voor een stemhebbende medeklinker verschijnt, heeft het Nederlands de gewoonte tot assimilatie: de eerste medeklinker wordt ook stemhebbend.

Je zegt bijvoorbeeld 'haksel', maar 'hagbijl' (met een Franse 'g', als in 'garçon'). Dat gaat ook over het woordeinde heen: 'De hond pakt het bot meteen.' vs. 'De hond pakt het bod pas als hij dat mag'.

Dat betekent dus dat de spelling van woorden van zin tot zin kan verschillen. Daar wordt het niet echt makkelijker op...
jij gaat je niet bemoeien met de nederlantse taal, laat mij dat maar doen

als ik zeg dat bot een goed bot is, dan is een bot een duidelijk bot
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  woensdag 18 juni 2014 @ 09:22:45 #298
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_141235070
Een beetje Rotterdammer(t) zet sowieso overal een t achter, wel zo makkelijk.
  woensdag 18 juni 2014 @ 09:28:13 #299
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_141235195
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens mij vindt die lector juist dat we het onderwijs kapotmaken door zo te focussen op dt-fouten, en daarbij essentiële dingen als tekstcompositie en zinsbouw vergeten worden.
Je kunt je tekst na het schrijven toch gewoon controleren op fouten? Dan kun je bij de eerste versie goed op de opbouw letten, en daarna de fouten eruit halen.

(ahum, ik had even niet door dat het topic praktisch vol was)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 18 juni 2014 @ 20:16:46 #300
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_141259995
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 09:28 schreef wonderer het volgende:

[..]

Je kunt je tekst na het schrijven toch gewoon controleren op fouten? Dan kun je bij de eerste versie goed op de opbouw letten, en daarna de fouten eruit halen.

(ahum, ik had even niet door dat het topic praktisch vol was)
Indien je gewoon op de lage school het automatisme hebt ontwikkeld om tijdens het schrijven de regels juist toe te passen dan kan je je eveneens op alle andere zaken richten tijdens het schrijven en zal er toch meestal geen d/t-fout in sluipen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')