bron aubquote:Op zaterdag 7 juni 2014 17:44 schreef Specularium het volgende:
[..]
Jawel, Nederlands is vaak niet logisch.
Jawel. In dit geval schreef hij 'als' in de betekenis van 'terwijl'. Niet als vergelijking.quote:
dat 'terwijl' kon ik uit de context niet opmakenquote:Op zaterdag 7 juni 2014 17:45 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Jawel. In dit geval schreef hij 'als' in de betekenis van 'terwijl'. Niet als vergelijking.
Dan moet je toch iets meer opletten. Het was ook nog eens een goede grap van de poster in kwestie als je je bedenkt dat dit de strekking is van het stuk. Het gaat namelijk om bewustzijn (denken) en fouten maken. Een klassieke fout is 'beter als' in de context van een vergelijking. Moeilijker als je denkt slaat echter op de fouten die je onbewust of bewust maakt. Als je actief denkt over wat je schrijft, gaat het een stuk trager en lastiger. Vergelijk het met ademhalen of knipperen met je ogen. Taal is bijna een onbewust iets en als je daar dan actief over gaat nadenken terwijl je ermee bezig bent, wordt het lastig voor jezelf.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 17:46 schreef ejfaar het volgende:
[..]
dat 'terwijl' kon ik uit de context niet opmaken
Moedertaalsprekers van het Engels hebben dan weer een handje ervan om zo veel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken. En het liefst ook nog eens telkens andere, min of meer maar net niet helemaal synonieme, duur klinkende woorden. Blijkbaar is dat iets typisch voor de Engelse taal: Mark Twain beklaagde zich daar in 1880 ook al over.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 17:41 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Tja, en toch worden in de meeste wetenschappelijke papers wel te lange zinnen geschreven. Zal ook wel afhangen van het vakgebied maar ik heb meestal de indruk dat de schrijver, aangezien hij/zij niet schrijft in zijn moedertaal, toch op een bepaalde manier niet wil onderdoen voor de onderzoekers met Engels als moedertaal. En dan krijg je dus ellenlange zinnen die uiteindelijk toch niet kloppen maar waar in ieder geval een hoop lange woorden en veel komma's in staan.
Ik heb de posts ervoor niet gelezen eerlijk gezegdquote:Op zaterdag 7 juni 2014 17:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dan moet je toch iets meer opletten. Het was ook nog eens een goede grap van de poster in kwestie als je je bedenkt dat dit de strekking is van het stuk. Het gaat namelijk om bewustzijn (denken) en fouten maken. Een klassieke fout is 'beter als' in de context van een vergelijking. Moeilijker als je denkt slaat echter op de fouten die je onbewust of bewust maakt. Als je actief denkt over wat je schrijft, gaat het een stuk trager en lastiger. Vergelijk het met ademhalen of knipperen met je ogen. Taal is bijna een onbewust iets en als je daar dan actief over gaat nadenken terwijl je ermee bezig bent, wordt het lastig voor jezelf.
Snap je dit oprecht niet?quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:19 schreef DarkAccountant het volgende:
Het is gewoon ook een stomme obsessie omdat de dt-regel in feite ook ergens heel onlogisch is. Je schrijft namelijk niet wat je hoort. En zeker voor iemand die niet het Nederlands als moedertaal heeft is dat moeilijk aan te leren.
En tja, waarom schrijf je "word je?", maar dan toch "jij wordt"?
Leg het maar eens uit.
Leg dat punt dan eens uit.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:39 schreef Tchock het volgende:
Ik vind dat die professor gelijk heeft en dat het overgrote deel van de posters hier compleet het punt mist.
Volgens mij is zijn probleem dat ons taalonderwijs totaal is gefixeerd op werkwoordspelling. En inderdaad, dat is praktisch het enige wat bij mij op de middelbare school getoetst werd. Af en toe nog wat moeilijke woorden er bij, maar dat was het wel.quote:
Jawel, ik snap het goed genoeg, ik was zelfs altijd heel goed in spelling. (Nederlands is trouwens ook gewoon mijn moedertaal hoor.) Maar zoals ik al eerder zei: ik vind dat de schrijftaal in principe de spreektaal moet benaderen, en dat vind ik bij de d/t-regel eigenlijk niet het geval.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Snap je dit oprecht niet?Er zijn wel rare voorbeelden te vinden, maar deze is toch vrij simpel.
Ik vind het onzin dat schrijftaal spreektaal zou moeten benaderen. Daar worden teksten namelijk volledig onleesbaar door.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:54 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Jawel, ik snap het goed genoeg, ik was zelfs altijd heel goed in spelling. (Nederlands is trouwens ook gewoon mijn moedertaal hoor.) Maar zoals ik al eerder zei: ik vind dat de schrijftaal in principe de spreektaal moet benaderen, en dat vind ik bij de d/t-regel eigenlijk niet het geval.
(Helemaal kan dat natuurlijk niet, want je hebt ook verschillende dialecten, maar dat is een andere discussie.)
Eens. Er moet juist weer meer aandacht komen voor het schrijven van correct Nederlands. En ja, het is een moeilijke taal en iedereen maakt weleens fouten. Maar met dt of d of t.....da's toch niet nodig.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:00 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het onzin dat schrijftaal spreektaal zou moeten benaderen. Daar worden teksten namelijk volledig onleesbaar door.
Nogmaals, de d/t-regels zijn hier geen voorbeeld van. Ze zijn bovendien al heel erg lang niet gewijzigd.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:21 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
De echte taalzeikert zou nu ook gaan klagen over je onnodige gebruik van Engelse woorden. Wat ik het meest bijzondere aan het stukje tekst in de OP vind is dat de heren academici weten dat hun regeltjes onnatuurlijk voor de hersenen van de gebruikers zijn, maar er toch aan vast willen houden. Stel je voor dat Google zo'n filosofie had met haar zoekmachine. Het is jammer dat dit clubje twee anderhalve landen met zunne vele babyboomerts zover heeft gekregen om er ook in te gaan geloven.
Ik vind dit wel een ironische taalfout. We moeten gewoon stoppen met denken, dan gaat het vanzelf beterquote:Op zaterdag 7 juni 2014 08:03 schreef Specularium het volgende:
Nederlands is moeilijker als je denkt
Dan zal je eerst en vooral het niveau van de PABO-leerlingen moeten verhogen wat betekent dat je vele van de huidige leerlingen moet weigeren en veel andere leerlingen moet aantrekken die nu iets anders zouden kiezen. Ook moet je er dan voor zorgen dat de afvallers niet kunnen vluchten naar een tweedegraads lerarenopleiding. Het uit elkaar halen van de kleuterjufopleiding en de lerarenopleiding lijkt mij een zeer goede start.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 12:39 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Spijker op zijn kop. Niveau van de Pabo moet omhoog, om te beginnen.
Die vraag kan ik volgens mij beantwoorden, ze richten zich op de zwakste leerlingen. Ze proberen liever te voorkomen dat die kleine groep leerlingen compleet uitvalt dan dat ze het onderwijs aanpassen aan de modale leerling. Om die reden hebben ze het realistische (niet realistisch!) rekenen ingevoerd en allerlei andere aanpassingen gedaan (bijv. natuurkunde-onderwijs niet calculusbased gemaakt). De oplossing is simpel: de groepen scheiden.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:26 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Eh, even denken, o ja, de stam. Het begrip "stam" kennen ze niet meer. Het is nu de "ik vorm", Maar dan hoort dan weer een aantal uitzonderingen op de kofschip-regel bij.
Voorbeeld:
verven. Onze stam was: verv. De -v- zit niet in het kofschip, dus is het met een -d-. Geverfd dus. (Of zoals ik het dus doe: de geverfde brief, hoor je het meteen).
Maar nu is het: de ik-vorm is verf. Met een -f-.Deze zit in het kofschip, dus een -t- aan het eind. Nee, dan moeten de kinderen weten dat dit nou juist een uitzondering is. Dat onthoudt toch geen kind?
Ik heb daarom mijn oudste op een gegeven moment mijn regels geleerd. En geoefend. Maar hij moet er nog steeds lang over nadenken, want het echte inslijten is niet gebeurd. Dat had op school moeten gebeuren.
O en edit, waarom toch die flauwekul op een basisschool dat het begrip werkwoordstam niet meer wordt uitgelegd? Of de derde persoon enkelvoud; dat wordt iets genoemd als "de ander-vorm". En dan komen de kinderen op middelbare school en moeten ze bij het leren van vreemde talen alsnog de volwassen termen gebruiken. Ik begrijp dat echt niet. Doe het dan in één keer goed.
Het is een slechte zin - voor een journalist in ieder geval - maar het lijkt me wel volstrekt duidelijk wat hij hiermee bedoelt.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 15:27 schreef Igen het volgende:
Ik snap trouwens die professor ook wel een beetje. Het zijn niet alléén de d/t-fouten die ergerlijk zijn. In het NRC staan bijvoorbeeld ook talloze rare grammaticafouten. Bijvoorbeeld vandaag:
"Het is vitaal dat in Brussel Nederlanders werken waar beleid wordt voorbereid."
Geen d/t-fout, maar toch valt er bijna geen touw aan vast te knopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |