quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Welnee, je wil dan gewoon graag de intellectueel uithangen en denigrerend doen.
Vanwaar die frustratie?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, fouten maken = geen moeite hebben gedaan?
Niet iedereen is zo,n genie als jij he. Is het lastig om in een wereld te leven waar het gemiddelde IQ maar 100 is?
Ik heb geen frustratie.quote:
zo'nquote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ah, fouten maken = geen moeite hebben gedaan?
Niet iedereen is zo,n genie als jij he. Is het lastig om in een wereld te leven waar het gemiddelde IQ maar 100 is?
Op fok zitten alleen maar hoogopgeleiden, behalve ik dan.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:41 schreef Igen het volgende:
[..]
zo'n
Hier op Fok! schrijft zowat iedereen best goed Nederlands. Jij ook. Het kan dus best, als je een beetje je best doet.
Ik denk dat hier over het algemeen ook wel de wat meer intelligente mensen komen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:41 schreef Igen het volgende:
[..]
zo'n
Hier op Fok! schrijft zowat iedereen best goed Nederlands. Jij ook. Het kan dus best, als je een beetje je best doet.
Als dat zo is, dan zie ik het probleem verder ook niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk dat hier over het algemeen ook wel de wat meer intelligente mensen komen.
De gemiddelde huisvrouw zit niet op fok, en als ze hier wel zitten dan zie je nauwelijks tot geen nuttige bijdragen van hen.
Ik ook niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zie ik het probleem verder ook niet.
Smurf.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 07:10 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je deze zin gecontroleerd ?
Ik ben niet blauwquote:
Hoogopgeleide autisten die in dit soort topics hun zinnen drie keer controleren, kofschippen en smurfen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:42 schreef tafelkleed12 het volgende:
[..]
Op fok zitten alleen maar hoogopgeleiden, behalve ik dan.
Smurfen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik zie het verband tussen hoog iq en taalvaardigheid niet. Naar mij weten, is het hoger onderwijs aanpast aan het gemiddelde iq.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:01 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Hoogopgeleide autisten die in dit soort topics hun zinnen drie keer controleren, kofschippen en smurfen.
Ik zou hypocriet zijn als ik zou zeggen dat ik hier niet extra op mijn woorden let.Dat gezegd hebbende denk ik dat het inderdaad wel klopt dat in NWS, POL en misschien een of twee andere subfora vrij veel posters boven het gemiddelde Nederlandse IQ zitten.
Overigens vind ik het persoonlijk wel belangrijk om aandacht te besteden aan spelling en interpunctie. Ik probeer posts met 'soberso', 'eg wel' en 'ik wordt hier so moe van' wel serieus te nemen maar dat gaat met erg veel moeite.
Dan is iemand op z'n bek slaan en 'kap daar eens mee' ook hetzelfde.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:14 schreef tafelkleed12 het volgende:
[..]
Smurfen? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik zie het verband tussen hoog iq en taalvaardigheid niet. Naar mij weten, is het hoger onderwijs aanpast aan het gemiddelde iq.
Zolang de ontvanger begrijpt welke idee je probeert te delen, is het goed genoeg. De professor heeft wat mij betreft gewoon gelijk.
Eh, even denken, o ja, de stam. Het begrip "stam" kennen ze niet meer. Het is nu de "ik vorm", Maar dan hoort dan weer een aantal uitzonderingen op de kofschip-regel bij.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Heb je een voorbeeld? Ik ben nu wel benieuwd hoe het tegenwoordig gaat.
Fixed. Dit is zo'n irritante fout.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 13:40 schreef theunderdog het volgende:
Ben gewoon van mening dat de focus niet moet liggen op iemand zijn spelling/grammatica.
Oh, zo hebben wij het ook geleerd. verfde -> geverfd. Of met de "ik-vorm" maar dan met de aanwijzing dat je moet kijken naar de letter die in het "hele werkwoord" staat.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:26 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Eh, even denken, o ja, de stam. Het begrip "stam" kennen ze niet meer. Het is nu de "ik vorm", Maar dan hoort dan weer een aantal uitzonderingen op de kofschip-regel bij.
Voorbeeld:
verven. Onze stam was: verv. De -v- zit niet in het kofschip, dus is het met een -d-. Geverfd dus. (Of zoals ik het dus doe: de geverfde brief, hoor je het meteen).
Maar nu is het: de ik-vorm is verf. Met een -f-.Deze zit in het kofschip, dus een -t- aan het eind. Nee, dan moeten de kinderen weten dat dit nou juist een uitzondering is. Dat onthoudt toch geen kind?
Klopt, Nederlandse spellingsregels zijn over het algemeen erg inconsistent en arbitrair, en ik heb het idee dat dat met elke spellingsverandering alleen maar erger wordt.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:42 schreef Igen het volgende:
Het is sowieso onlogisch dat de v en de z aan het eind van een woord wél in een f of s veranderen, maar een d niet in een t.
Nee, want met 'kap daar eens mee' zend je een heel ander signaal dan met iemand op z'n bek slaan. Met taal druk je meer uit dan een droge boodschap: de toon die je gebruikt, je woordkeuze, je accent, met (bijna) ieder aspect van je taalgebruik leg je nuances. "Zou u daar even mee willen stoppen" en "kappen nou" hebben allebei dezelfde boodschap, maar iedere moedertaalspreker zal de impliciete verschillen tussen de twee kunnen herkennen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dan is iemand op z'n bek slaan en 'kap daar eens mee' ook hetzelfde.
Bijzinnen en bijstellingen zijn in het Nederlands ook vreselijk kut om te maken. Zeker als je het Latijn of het Grieks gewend bent, begin je soms van die zinnen waar geen eind aan lijkt te komen. De klassieke ziekte noemen ze dat...quote:Op zaterdag 7 juni 2014 15:27 schreef Igen het volgende:
Ik snap trouwens die professor ook wel een beetje. Het zijn niet alléén de d/t-fouten die ergerlijk zijn. In het NRC staan bijvoorbeeld ook talloze rare grammaticafouten. Bijvoorbeeld vandaag:
"Het is vitaal dat in Brussel Nederlanders werken waar beleid wordt voorbereid."
Geen d/t-fout, maar toch valt er bijna geen touw aan vast te knopen.
Maar ik denk dat je ook in het Latijn of Grieks moet opletten dat de bijzin die je maakt, ook naar het goede zinsdeel verwijst.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bijzinnen en bijstellingen zijn in het Nederlands ook vreselijk kut om te maken. Zeker als je het Latijn of het Grieks gewend bent, begin je soms van die zinnen waar geen eind aan lijkt te komen. De klassieke ziekte noemen ze dat...
Ja natuurlijk moet er congruentie zijn. Maar ik heb toch sterk het idee dat een lange zin met veel bijzinnen en -stellingen makkelijker te vormen is in het Latijn dan in het Nederlands. Kom in het Nederlands maar eens aan met een Ciceroniaanse volzin...quote:Op zaterdag 7 juni 2014 16:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar ik denk dat je ook in het Latijn of Grieks moet opletten dat de bijzin die je maakt, ook naar het goede zinsdeel verwijst.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |