BRONquote:Een klein deel van de minima in Amsterdam weigert het geld terug te geven dat ze eind vorig jaar per ongeluk kregen overgemaakt door de gemeentelijke dienst belastingen.
Het gaat om 152 huishoudens, blijkt uit een brief die wethouder Carolien Gehrels naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Die huishoudens moeten bij elkaar ruim 1 miljoen euro terugbetalen.
De gemeente stuurt deurwaarders af op de gezinnen om het geld terug te halen. Als mensen blijven weigeren, kunnen eventueel spullen in beslag worden genomen.
Door een fout van de belastingdienst bij het overmaken van de woonkostenbijdrage kregen ruim 9000 minima duizenden euro's meer op hun rekening gestort dan de bedoeling was. Er werd 188 miljoen euro uitgekeerd, in plaats van 1,88 miljoen.
Inmiddels is 186,1 miljoen euro terugontvangen. De gemeente moet nog bijna 2,3 miljoen euro terugkrijgen bij in totaal 405 adressen. Naast de weigeraars zijn er 148 huishoudens met wie de gemeente een betalingsregeling heeft getroffen. Voorts zijn er mensen die het geld wel willen terugbetalen, maar dat niet kunnen. Zij hebben de onterecht ontvangen woonkostenvergoeding direct uitgegeven.
De hele operatie om het geld terug te krijgen, kost de gemeente 300.000 euro.
Jezusquote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
Zij hebben de onterecht ontvangen woonkostenvergoeding direct uitgegeven.
Ja hallo , die ultra dunne 47386783" plasma moest er natuurlijk wel komenquote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
JezusJe wéét toch dat er een fout is gemaakt, waarom dan niet even opzij zetten totdat je ervan uit kunt gaan dat ze het niet meer komen halen?
Denk als je aan mensen met 2x modaal had overgemaakt een klein percentage het geld net zo goed het direct had uitgegeven.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
En zo zie je maar weer dat minima's klakkeloos meer geld geven geen oplossing is.
Ja joh, scheer iedereen meteen over 1 kam.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
En zo zie je maar weer dat minima's klakkeloos meer geld geven geen oplossing is.
De gemiddelde minimum-inkomer met een uitkering is over het algemeen niet de slimste en meest vooruitdenkende persoon, natuurlijk.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
JezusJe wéét toch dat er een fout is gemaakt, waarom dan niet even opzij zetten totdat je ervan uit kunt gaan dat ze het niet meer komen halen?
En straks zeker janken als hun huis wordt leeggehaald, inclusief nieuwe auto en 3d tv...quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:41 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
De gemiddelde minimum-inkomer met een uitkering is over het algemeen niet de slimste en meest vooruitdenkende persoon, natuurlijk.
Natuurlijk weten die tokkies dondersgoed dat het geld niet van hen is.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:32 schreef StarGazer het volgende:
De grootste graaiers zitten aan de onderkant van de samenleving, blijkt wel weer.
Ik denk dat deze mensen menen recht te hebben op deze bedragen, het zou mij niet verbazen dat dit nazaten zijn van de slaven van de WIC. Zo hebben ze vast een voorschot.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
Wat is dat nou , gewoon terug betalen , anders al hun bezittingen afnemen en hun huis uitzetten
Ik zie het zo. PVDA maakt een fout in de form van leiding door Pieter Hilhorst. Verschil halen uit de partij kas van het PVDA. En dan Pieter Hilhorst hoofd maken van de PVDA commissie die het gaat oplossen plus een kleine aanpassing in de wetgeving dat bestuurders persoonlijk aansprakelijk zijn. Opgelost dan denk ik.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
[..]
BRON
Wat is dat nou , gewoon terug betalen , anders al hun bezittingen afnemen en hun huis uitzetten
Sterker nog, als ze al in de sanering zitten hebben ze geeneens zeggenschap over wat er binnenkomt, want ze staan onder bewindvoering. Dan wordt alles wat er binnenkomt automatisch verdeeld over de schuldeisers, daar hoeven ze zelf niks voor te doen. En zie het dan nog maar eens terug te draaien. Dat is echt een enorme bureaucratische rompslomp.quote:Op woensdag 7 mei 2014 14:01 schreef Skv het volgende:
God God God, wat een ongenuanceerde stemmingmakerij weer hier. Ze moeten het zeker terugbetalen, maar het gaat hier wel om mensen die wsl. zwaar in de financiële shit zitten. Die willen van het gezeik van verschillende schuleisers af en ineens staat er een paar duizend op de rekening. Grote kans dat een deel van deze mensen direct de oude schulden heeft afbetaald zonder er verder over na te denken.
Dat valt mij nog mee eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
Inmiddels is 186,1 miljoen euro terugontvangen. De gemeente moet nog bijna 2,3 miljoen euro terugkrijgen
Ja, 98% procent van die mensen gaf het snel terug. Kortom, ze hadden het niet nodig. Met andere woorden, die uitkeringen kunnen wel omlaag.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik had ook een veel hoger bedrag verwacht inderdaad wat nog terug moest komen. Misbruikpercentage ligt dus laag blijkbaar.quote:Op woensdag 7 mei 2014 14:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat valt mij nog mee eerlijk gezegd.
quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, 98% procent van die mensen gaf het snel terug. Kortom, ze hadden het niet nodig. Met andere woorden, die uitkeringen kunnen wel omlaag.
Dan ga je er al vanuit dat die minima nog wat opzij konden zetten....quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Het gaat hier om fraudeurs en mensen met een gat in de hand. Gewoon gijzelen deze lui en vrouwelijke minima jonger dan 35 ff een paar avonden Wallen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ze meer schulden geven ook niet....quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik lees niks over mensen die niet terug KUNNEN betalen. Ik lees heel erg veel over mensen die niet terug WILLEN betalen. De mensen die het niet terug KUNNEN betalen hebben een betalingsregeling getroffen met de gemeente, de mensen die het niet terug WILLEN betalen zijn nu onderwerp van dit artikel. Lees anders eerst even het artikel door.quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan ga je er al vanuit dat die minima nog wat opzij konden zetten....
Het verbaast me niet eens als het bij een deel van de ontvangers een permanente roodstand heeft opgelost en ze het geld niet eens meer op kunnen nemen.
In het artikel staat maar 4 keer het woord 'weigeren' dus ik begrijp dat het niet bij je is opgekomen dat dit niet de groep is die het niet terug kan betalen maar dat dit de groep is die het domweg weigert te doen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze meer schulden geven ook niet....
Daarbij hebben ze niets gekregen, dus ik zie niet hoe je hieruit zou kunnen concluderen dat meer geld geven niet helpt.
Dan lees je niet goed:quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik lees niks over mensen die niet terug KUNNEN betalen. Ik lees heel erg veel over mensen die niet terug WILLEN betalen. De mensen die het niet terug KUNNEN betalen hebben een betalingsregeling getroffen met de gemeente, de mensen die het niet terug WILLEN betalen zijn nu onderwerp van dit artikel. Lees anders eerst even het artikel door.
quote:Naast de weigeraars zijn er 148 huishoudens met wie de gemeente een betalingsregeling heeft getroffen. Voorts zijn er mensen die het geld wel willen terugbetalen, maar dat niet kunnen. Zij hebben de onterecht ontvangen woonkostenvergoeding direct uitgegeven.
Ja, het artikel rept over een aantal van hen, maar dat zijn ze dus lang niet allemaal, sterker nog, een klein gedeelte van de weigeraars. De aanname dat deze mensen het dus niet terug kunnen betalen is pertinent onwaar, onjuist en lichtelijk kort door de bocht.quote:
Je had het dus wel gelezen maar denkt het beter te weten.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, het artikel rept over een aantal van hen, maar dat zijn ze dus lang niet allemaal, sterker nog, een klein gedeelte van de weigeraars. De aanname dat deze mensen het dus niet terug kunnen betalen is pertinent onwaar, onjuist en lichtelijk kort door de bocht.
Ik doe het vooral af als een miniem aandeel op een grotere groep die weigert , ja weigert zoals het artikel al aangeeft, het geld terug te geven. Dat is wat er hier aan het handje is mensen, laten we vooral de zieligheidskaart eventjes achterwege laten, die is hier lang niet zo prominent aanwezig als sommige ons doen willen geloven.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:17 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je had het dus wel gelezen maar denkt het beter te weten.
Precies.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ja hallo , die ultra dunne 47386783" plasma moest er natuurlijk wel komen
Nee de meeste hebben al terugbetaald. Verder is er geen zinnig woord te zeggen hoe de verdeling is tussen de niet genoemde aantallen tenzij je andere bronnen hebt.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik doe het vooral af als een miniem aandeel op een grotere groep die weigert , ja weigert zoals het artikel al aangeeft, het geld terug te geven.
quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
De gemeente moet nog bijna 2,3 miljoen euro terugkrijgen bij in totaal 405 adressen
quote:
De rest (voorts) zou dan 405 (niet betaalt) -152 (weigeraars)-148 (betalingsregelingen) dus 105 moeten zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
Naast de weigeraars zijn er 148 huishoudens met wie de gemeente een betalingsregeling heeft getroffen
Waarschijnlijk omdat dat via de rechter moet.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
152 huishoudens weigeren om geld terug te geven.
Waarom lees ik nergens dat vanaf nu ook geweigerd wordt om aan die gezinnen geld uit te keren zoals uitkeringen, huur-, zorg- en kindertoeslag?
Die fout met uitkeren was in december. Dat hadden ze dus al lang geregeld kunnen moeten hebben.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat dat via de rechter moet.
Dat denk ik niet want de rechters hebben het erg druk.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die fout met uitkeren was in december. Dat hadden ze dus al lang geregeld kunnen moeten hebben.
Prioriteiten stellen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat denk ik niet want de rechters hebben het erg druk.
Want dan hebben ze waarschijnlijk niets meer.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom lees ik nergens dat vanaf nu ook geweigerd wordt om aan die gezinnen geld uit te keren zoals uitkeringen, huur-, zorg- en kindertoeslag?
Voorlopig hebben ze nog 2,3 miljoen euro. Noem dat maar niks.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:55 schreef waht het volgende:
[..]
Want dan hebben ze waarschijnlijk niets meer.
Ik doel op vaste inkomsten, deze lieden zijn duidelijk niet van het verantwoord sparen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voorlopig hebben ze nog 2,3 miljoen euro. Noem dat maar niks.
Oh sorry, je hebt gelijk. Laten we deze fraudeurs dan maar weer gewoon gratis geld gaan geven. Dan komt alles goed.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:58 schreef waht het volgende:
[..]
Ik doel op vaste inkomsten, deze lieden zijn duidelijk niet van het verantwoord sparen.
Want al die zaken van burgers zijn totaal onbelangrijk dat kan wel wachten zodat we kunnen proberen van de kale kippen te plukken?quote:
Als je bedenkt dat de miljoenen euro's waar we hier over praten bedoeld zijn voor andere taken voor diezelfde burger: ja.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Want al die zaken van burgers zijn totaal onbelangrijk dat kan wel wachten zodat we kunnen proberen van de kale kippen te plukken?
Dat kan er best bij hoor, bovendien is dit weer slechte publiciteit voor de verzorgingsstaat.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh sorry, je hebt gelijk. Laten we deze fraudeurs dan maar weer gewoon gratis geld gaan geven. Dan komt alles goed.
De kans is groot dat het geld al weg is, daarnaast is er nog tijd genoeg om het te regelen en wordt er wettelijke rente berekend over het bedrag ten minste ik neem aan dat de gemeente heeft gezorgd dat die mensen in verzuim zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat de miljoenen euro's waar we hier over praten bedoeld zijn voor andere taken voor diezelfde burger: ja.
quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Dan gaat het in ieder geval beter.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh sorry, je hebt gelijk. Laten we deze fraudeurs dan maar weer gewoon gratis geld gaan geven. Dan komt alles goed.
Precies.quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze meer schulden geven ook niet....
Daarbij hebben ze niets gekregen, dus ik zie niet hoe je hieruit zou kunnen concluderen dat meer geld geven niet helpt.
Ja, dat zou heel erg logisch zijn. Maar dat moet via de rechters, en die zijn zielig want die hebben het druk. En die mensen van wie we dat geld dan gaan afpakken zijn ook zielig want die hebben al niks en dan stoppen we ze nog verder in de schulden. En dat moeten we niet willen met z'n allen, dus geven we ze gewoon opnieuw geld. Want dan gaat het beter, volgens X en consorten.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:19 schreef Silverdigger2 het volgende:
kunnen ze niet gewoon de toekomstige uitkeringen korten onder het mom van je hebt het al ontvangen?
of de uitkering stoppen omdat ze er geen recht meer op hebben ivm een hoger 'inkomen' na zo'n piek aan geld op de rekening?
Hé hé Koos, rustig aan, denk een beetje aan je imago als linkse rakker.....quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:56 schreef KoosVogels het volgende:
Geld uitgeven terwijl je weet dat er een fout is gemaakt...
En dan raar staan te kijken dat je een minimumlijer bent.
Omdat dit Nederland is.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
alsof de gemeente Amsterdam dat gaat doenquote:Op woensdag 7 mei 2014 13:44 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
En straks zeker janken als hun huis wordt leeggehaald, inclusief nieuwe auto en 3d tv...
Welke spullen?quote:Op woensdag 7 mei 2014 18:42 schreef Woestijnvos het volgende:
Gewoon beslag laten nemen op hun spullen.
Ik vraag me af of dat terugvorderen wel 'via de rechters' moet.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat zou heel erg logisch zijn. Maar dat moet via de rechters, en die zijn zielig want die hebben het druk. En die mensen van wie we dat geld dan gaan afpakken zijn ook zielig want die hebben al niks en dan stoppen we ze nog verder in de schulden. En dat moeten we niet willen met z'n allen, dus geven we ze gewoon opnieuw geld. Want dan gaat het beter, volgens X en consorten.
Nee, zorgtoeslag mag alleen ingehouden worden voor achterstanden met premies en huurtoeslag voor huurachterstanden.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat terugvorderen wel 'via de rechters' moet.
Naar ik meende te weten mag de belastingdienst gewoon teveel ontvangen toeslagen verrekenen met de nog in de toekomst te ontvangen toeslagen, maar kennelijk is dat niet zo?
Lijkt me toch echt de simpelste oplossing.
Ah, okee. Ja, nou je 't zegt...quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, zorgtoeslag mag alleen ingehouden worden voor achterstanden met premies en huurtoeslag voor huurachterstanden.
Of ze hebben alle openstaande rekeningen en schulden in één keer afgelost. Dat zou ik hebben gedaan.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die mensen hebben dat geld dus of verbrast of ze houden het achter.
Ondanks het feit dat ze zich kennelijk nooit hebben afgevraagd of ze dat geld wel terecht ontvangen hebben kan ik mij goed voorstellen dat mensen dit gedaan hebben en vind ik dat ook wel okee, waarschijnlijk is dit dan ook de groep die wel voor een afbetalingsregeling in aanmerking komt om de ten onrechte ontvangen gelden terug te betalen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 00:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Of ze hebben alle openstaande rekeningen en schulden in één keer afgelost. Dat zou ik hebben gedaan.
Nope, ze zijn eerlijk en konden van hun officiële uitkering precies rond komen. Dat extra geld was dus niet nodig.quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, 98% procent van die mensen gaf het snel terug. Kortom, ze hadden het niet nodig. Met andere woorden, die uitkeringen kunnen wel omlaag.
Nee, nu is het nadeel voor de gemeente en die gaat niet failliet. Burgers wel (wellicht heet dat anders). Dus als je 'prioriteiten gaat stellen' krijg je schrijnende situaties omdat jij die paar belastingcenten belangrijker vindt dan het welbevinden van mensen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat de miljoenen euro's waar we hier over praten bedoeld zijn voor andere taken voor diezelfde burger: ja.
Kijk even naar de percentages. Zo'n 2% weigert het geld terug te geven. Dat vind ik nog netjes.quote:Op woensdag 7 mei 2014 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Zo zie je maar weer, solidariteit gaat maar in 1 richting
Correctie: het is geen oplossing om ze klakkeloos geld te geven en het daarna terug te eisen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:27 schreef Scorpie het volgende:
Ja. We moeten een balans vinden tussen het aantal gevallen dat zoiets gebeurt en het aantal extra cellen en politieagenten dat nodig is. Ik denk dat het per inwoner van Nederland wel tussen de 25 cent en 1 euro aan belasting per jaar kan schelen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 01:06 schreef 2cv het volgende:
Of zijn de uitkeringen pas laag genoeg als alle uitkeringsgerechtigden massaal alles jatten wat los en vast zit om maar te kunnen overleven ?
Aangezien we het hier over mensen hebben en niet over wilde beesten heb ik er die ene euro op jaarbasis wel voor over. Nog wel wat meer ookquote:Op donderdag 8 mei 2014 01:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja. We moeten een balans vinden tussen het aantal gevallen dat zoiets gebeurt en het aantal extra cellen en politieagenten dat nodig is. Ik denk dat het per inwoner van Nederland wel tussen de 25 cent en 1 euro aan belasting per jaar kan schelen.
Ik moest serieus keihard lachen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 04:23 schreef El_Matador het volgende:
In een wereld waar Fyra-lobbyisten en malafide banken triljarden van de staat mogen stelen, waarom mogen Henk en Ingrid dan geen flatscreentje en een keertje romantisch uit eten?
Dat kan ook, maar dat zou iemand die van goede wil is kunnen laten zien bij het aanvragen van een betalingsregeling.quote:Op donderdag 8 mei 2014 00:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Of ze hebben alle openstaande rekeningen en schulden in één keer afgelost. Dat zou ik hebben gedaan.
Het gaat via batches de rekeningen van de burger zitten in een bepaalde map. Het is dus niet 1,2,3 te zien of het bedrag aanzich wel logisch is.quote:Op donderdag 8 mei 2014 05:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dat mensen her en der nog wat geld moeten terug geven is 1 ding. Dat geld komt wel terug, al dan niet te verrekenen met andere uitkeringen. Zoals gezegd, er is al heel veel geld weer terug. Ik zie hier het problem niet zo.
Een groter problem, tevens veel zorgwekkender, is hoe dit heeft kunnen gebeuren. In plaats van 1,88 miljoen 188 miljoen overmaken is toch wel een issue. Gezien het bedrag wat er is overgemaakt, moeten hier meedere ambtenaren aan gewerkt hebben. Het kan toch bijna niet zijn, dat er niemand heeft opgemerkt dat met dus meer dan 180 miljoen teveel gingen overmaken ?
Je ziet niet of het batchtotaal 1,88 miljoen of 188 miljoen is?quote:Op donderdag 8 mei 2014 06:53 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Het gaat via batches de rekeningen van de burger zitten in een bepaalde map. Het is dus niet 1,2,3 te zien of het bedrag aanzich wel logisch is.
De meeste vertrouwen erop dat de voorgaande stappen goed verwerkt zijn immers zijn er al diverse controles uitgevoerd. Echter ik als financieel opgeleide weet dat je alles en iedereen moet wantrouwen in deze questies. Je kunt beter alles 100x controleren dan 50x en geld verliezen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 06:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je ziet niet of het batchtotaal 1,88 miljoen of 188 miljoen is?
De IC is simpelweg niet op orde als er 188 mio de deur uitgaat i.p.v. 1,88 mio.quote:Op donderdag 8 mei 2014 07:06 schreef ManianMan het volgende:
[..]
De meeste vertrouwen erop dat de voorgaande stappen goed verwerkt zijn immers zijn er al diverse controles uitgevoerd. Echter ik als financieel opgeleide weet dat je alles en iedereen moet wantrouwen in deze questies. Je kunt beter alles 100x controleren dan 50x en geld verliezen.
Dus, mensen weten dat ze geen recht hebben op dat geld, geven het toch uit, dus dan maar schuldhulpverlening en slechts een fractie van dat bedrag terugbetalen?quote:Op donderdag 8 mei 2014 07:28 schreef Gia het volgende:
Dus, 152 huishoudens kregen onterecht 1 miljoen?
En dan snap je niet, als ontvanger, dat er ergens een fout is gemaakt?
Ik zou meteen gaan bellen, tussen hoop en vrees, of dit wel klopt.
Ik denk dat deze 152 gezinnen inderdaad gedacht hebben: vlug uitgeven, van een kale kip kan men niet plukken.
Tja, dan maar alle 152 in de schuldhulpverlening.
quote:Op donderdag 8 mei 2014 07:28 schreef Gia het volgende:
Dus, 152 huishoudens kregen onterecht 1 miljoen?
En dan snap je niet, als ontvanger, dat er ergens een fout is gemaakt?
Ik zou meteen gaan bellen, tussen hoop en vrees, of dit wel klopt.
Ik denk dat deze 152 gezinnen inderdaad gedacht hebben: vlug uitgeven, van een kale kip kan men niet plukken.
Tja, dan maar alle 152 in de schuldhulpverlening.
quote:Op donderdag 8 mei 2014 04:23 schreef El_Matador het volgende:
In een wereld waar Fyra-lobbyisten en malafide banken triljarden van de staat mogen stelen, waarom mogen Henk en Ingrid dan geen flatscreentje en een keertje romantisch uit eten?
Wat een stoer jochie ben je ook zeg!!quote:Op woensdag 7 mei 2014 15:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het gaat hier om fraudeurs en mensen met een gat in de hand. Gewoon gijzelen deze lui en vrouwelijke minima jonger dan 35 ff een paar avonden Wallen.
Amen to that. Pak wat je pakken tenzij je anderen direct schaadt en dan heb ik het niet over materialisme;we gaan toch eens in de zoveel tijd ten onder we leven van tijd tot tijd en niet in de eeuwigheidquote:Op donderdag 8 mei 2014 10:41 schreef thom_05 het volgende:
Wel geinig dat ze de onderkant zo snel aan kunnen pakken maar de bovenkant krijgt een bonus en gouden handdruk plus na een paar maanden als het weer iets rustiger is hebben ze weer ergens een (semi) overheids baan. Maar he Fuck het want zo te zien werkt wel bij de idioten die niet langer kunnen zien dan hun wimpers lang zijn.
Begrijp mij niet verkeerd. Elk vorm van fraude is fout. Waar het mij om gaat is de selectieve verontwaardiging en vervolging.quote:Op donderdag 8 mei 2014 13:29 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Amen to that. Pak wat je pakken tenzij je anderen direct schaadt en dan heb ik het niet over materialisme;we gaan toch eens in de zoveel tijd ten onder we leven van tijd tot tijd en niet in de eeuwigheid
Die groep die wel wil maar niet kan terugbetalen komt er onder de streep waarschijnlijk nog behoorlijk positief uit ook.quote:Op donderdag 8 mei 2014 00:25 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ondanks het feit dat ze zich kennelijk nooit hebben afgevraagd of ze dat geld wel terecht ontvangen hebben kan ik mij goed voorstellen dat mensen dit gedaan hebben en vind ik dat ook wel okee, waarschijnlijk is dit dan ook de groep die wel voor een afbetalingsregeling in aanmerking komt om de ten onrechte ontvangen gelden terug te betalen.
Die gasten die niet meer willen terugbetalen lijkt me een heel andere categorie.
Wie weet hebben ze die hiermee afgelost.quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:36 schreef -0- het volgende:
Naar ik aanneem heeft de gemeente in deze een stuk gunstigere betalingsregelingen dan het gemiddelde postorderbedrijfje waar dit soort gezinnen vaak schulden heeft.
En als PvdA'er Rehwinkel een mooi landhuis met zwembad in Spanje bijeen mag jatten, dan mag het stemvee toch zeker ook wel even luxe doen?quote:Op donderdag 8 mei 2014 04:23 schreef El_Matador het volgende:
Jahoor, de overheid maakt een fout en de burger moet daarvoor bestraft wordenquote:Op donderdag 8 mei 2014 07:47 schreef Montagui het volgende:
Is het geen idee om deze aso's hun roerend (en eventueel onroerend) goed in beslag te nemen, ze uit hun huis te zetten, in een containerdorp te duwen zonder inkomen waarbij de gemeente alleen voor het hoognodige zorgt en daar waar nodig met geld hen bijstaat? En waar ze hun voedsel kunnen afhalen bij een centrale verdeelplaats, en dat dan net zolang totdat ze aan uitgespaarde uitkeringen hebben terugbetaald wat ze teveel ontvangen hebben?
Uiteraard wordt dan de opgeleverde waarde van het in beslag genomen (on)roerend goed in mindering gebracht op de schuld. We zijn de beroerdste niet...
Uiteindelijk zal er op zijn minst een accord naar de bank verstuurd moeten worden dat de opdrachten verwerkt Mogen worden. Gezien het bedrag misschien zelfs 2.quote:Op donderdag 8 mei 2014 06:53 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Het gaat via batches de rekeningen van de burger zitten in een bepaalde map. Het is dus niet 1,2,3 te zien of het bedrag aanzich wel logisch is.
Hoho, de nazi'sambtenaren die de eindjes aan elkaar knopende bijstandsmoeders controleren zijn nobele mensen die een groter staatsdoel dienen. Als ma 1 bonnetje te weinig in te leveren heeft, dan wordt die luxe gewoon afgenomen, zoals het hoort in een socialistisch land.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:17 schreef 2cv het volgende:
[..]
Jahoor, de overheid maakt een fout en de burger moet daarvoor bestraft worden
Ik hoop dat alle Henks, Ingrids, Fatima's en Jan-Diederikjes die gulle eenmalige bonus van de roverheid snel uitgegeven hebben aan levensvreugde verhogende zaken.quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:30 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
En als PvdA'er Rehwinkel een mooi landhuis met zwembad in Spanje bijeen mag jatten, dan mag het stemvee toch zeker ook wel even luxe doen?
Helaas werkt het in de praktijk wel zo ja ...quote:Op vrijdag 9 mei 2014 03:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoho, de nazi'sambtenaren die de eindjes aan elkaar knopende bijstandsmoeders controleren zijn nobele mensen die een groter staatsdoel dienen. Als ma 1 bonnetje te weinig in te leveren heeft, dan wordt die luxe gewoon afgenomen, zoals het hoort in een socialistisch land.
Als vervolgens ook nog dat kutvolk uit dat kutlandje (credit: remlof) gaat denken dat ze ergens recht op hebben, zou het helemaal een mooie janboel worden zeg. Tot de laatste cent terugbetalen; de Algoede en Almachtige overheid maakt geen fouten.
Houzee!
Die burger heeft ook een fout gemaakt.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:17 schreef 2cv het volgende:
[..]
Omdat als je het meteen uitgeeft, het probleem bij de gemeente ligt, en jij toch je spullen hebt! Kale kip, plukken...quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
Blijkbaar niet. En om ambtenaren toch te leren op de juiste knoppen te drukken wordt er weer een miljoen euro extra uitgegeven bovenop de schade die er al is.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 03:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik bedoel dus, in dat hele proces is er bij niemand een lampje gaan branden dat het weleens aan de hoge kant zou kunnen wezen ?
Ze maken zelf ook een fout.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:17 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik reken het ze zwaarder aan dat ze nu weigeren om het terug te betalen, dan dat ze het geld hebben uitgegeven. Als dat gebeurd is om bijvoorbeeld andere schulden af te lossen, dan kan ik daar tot op zekere hoogte nog wel begrip voor opbrengen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 08:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit + een fout waar ze zichzelf zeker van bewust zijn geweest.
Mwah. Ze hebben onterecht geld ontvangen en dat geld uitgegeven. Waar ze het aan uit hebben gegeven is in feite irrelevant en er is dan niet meer zoiets als goed en slecht.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik reken het ze zwaarder aan dat ze nu weigeren om het terug te betalen, dan dat ze het geld hebben uitgegeven. Als dat gebeurd is om bijvoorbeeld andere schulden af te lossen, dan kan ik daar tot op zekere hoogte nog wel begrip voor opbrengen.
Leg me nu eens uit wat precies het verschil is met de Wall Streetjongens? Die denken (en weten!) "too big to fail"...quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:06 schreef Halcon het volgende:
Iemand die het uitgeeft, heeft ook niet de intentie gehad om het terug te geven. Die denken ook "kale kip, etc".
Beurshandelaren die frauderen mogen ook best hard aangepakt worden. Net zoals bv. mensen die faillissementsfraude (een onderschat probleem!!) plegen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Leg me nu eens uit wat precies het verschil is met de Wall Streetjongens? Die denken (en weten!) "too big to fail"...
Dat laatste klopt inderdaad.quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:36 schreef -0- het volgende:
[..]
Die groep die wel wil maar niet kan terugbetalen komt er onder de streep waarschijnlijk nog behoorlijk positief uit ook.
Naar ik aanneem heeft de gemeente in deze een stuk gunstigere betalingsregelingen dan het gemiddelde postorderbedrijfje waar dit soort gezinnen vaak schulden heeft.
Je bent dus goedwillend als het geld wat je hebt ontvangen na een onverschuldigde betaling niet teruggeeft maar besteedt aan andere zakenquote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat laatste klopt inderdaad.
Maar zoals Gia al heeft aangegeven, wellicht hebben de goedwillenden dat geld al aangewend om hun lopende schulden bij andere instanties af te betalen. Die categorie komt wat mij betreft wel in aanmerking voor een wat gunstiger afbetalingsregeling.
Wat snap je niet spanjaard?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Leg me nu eens uit wat precies het verschil is met de Wall Streetjongens? Die denken (en weten!) "too big to fail"...
Ze maken geen fout? Leg eens uit, Djellie.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:55 schreef geIly het volgende:
[..]
Word je zelf nooit moe van je eigen gezeik?
Iets te kort door de bocht mijnerzijds.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je bent dus goedwillend als het geld wat je hebt ontvangen na een onverschuldigde betaling niet teruggeeft maar besteedt aan andere zaken
Ok, ik snap je punt. Het is niet goed te praten, maar in elk geval minder stom / moreel verwerpelijk dan het uit te geven aan andere zaken, zodat de schuldenlast weer toeneemt.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Iets te kort door de bocht mijnerzijds.
Wat beter uitgedrukt: mensen die dat geld - ja, zeer onverschuldigd betaald en ze hadden beter moeten weten! - tòch hebben aangewend om andere schulden af te betalen i.p.v. weer een plasma-TV en een auto - krijgen m.i. wel degelijk iets van een voordeel van de twijfel als ze bij de gemeente aankloppen voor een afbetalingsregeling.
Laat duidelijk zijn dat ik vind dat het uitgeven van geld dat 'ineens' op je bankrekening is verschenen, zonder je af te vragen waarom dat geld daar ineens staat, en zonder je te realiseren dat dat geld wellicht retour afzender zal moeten, foute boel is.
Maar uit mijn ervaringen als sociaal-juridisch dienstverlener weet ik dat er toch een hele berg mensen bestaat die inderdaad te dom zijn om zelf te poepen (bij wijze van spreken dan :p ) ... je wil niet weten hoeveel gasten ik op bezoek krijg bij de instelling waar ik werk die hun toeslagen hebben laten regelen bij 'een kennis', vervolgens als alleenstaanden kinderlozen vrolijk kinderopvangtoeslag beuren, en zich dan een jaar later bij mij aandienen omdat ze stomverbaasd zijn dat ze dat bedrag moeten terugbetalen. Geen grapje.
Ja, dat is dus mijn punt inderdaad - de mensen die dat hebben gedaan zijn zich er in ieder geval van *bewust* dat ze schulden moeten afbetalen ipv meteen weer nieuwe spullen aan te schaffen. Wat mij betreft toch wel een beetje een verschil.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, ik snap je punt. Het is niet goed te praten, maar in elk geval minder stom / moreel verwerpelijk dan het uit te geven aan andere zaken, zodat de schuldenlast weer toeneemt.
Absoluut. Het maakt nogal wat verschil tussen 'ik snap er geen drol van, maar ik laat dat geld toch maar gewoon eventjes op mijn rekening staan want misschien is er hier een foutje gemaakt', en 'ik snap er geen drol van, maar kan mij wat schelen, ik koop meteen eventjes een nieuwe Mercedes'.quote:Heel veel mensen hebben weinig kaas gegeven van financiële zaken. Moraliteit speelt er ook wel een rol in.
Uiteraard, maar wat er vaak gebeurt is dat mensen die echt totaal geen ene sjoege hebben van dergelijke zaken, horen via-via dat 'een kennis' toch iedere keer weer zulke 'enorme leuke belasting-/toeslagen-voordelen' weet te regelen!quote:Als je als alleenstaande zonder kinderen kinderopvangtoeslag gaat trekken, ben je namelijk gewoon aan het frauderen.
Dat sowieso, maar je moet niet vergeten dat een hoop mensen niet aan de hoge verwachtingen van de samenleving kunnen voldoen. Wat HetKlusKonijn al aangeeft; in veel gevallen is er niet eens zozeer direct sprake van fraude, of in ieder geval, het wordt gezien als fraude terwijl een hoop van de fraudegevallen voortkomen uit een stukje onwetendheid of domheid. Daar tegenover staan immers ook weer een hoop mensen die geen gebruik maken van financiële regelingen waar ze wel recht op hebben, maar simpelweg niet van het bestaan van die regelingen weten.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, ik snap je punt. Het is niet goed te praten, maar in elk geval minder stom / moreel verwerpelijk dan het uit te geven aan andere zaken, zodat de schuldenlast weer toeneemt.
Heel veel mensen hebben weinig kaas gegeven van financiële zaken. Moraliteit speelt er ook wel een rol in. Als je als alleenstaande zonder kinderen kinderopvangtoeslag gaat trekken, ben je namelijk gewoon aan het frauderen.
Dat andere mensen er geen gebruik van maken terwijl ze er wel recht op hebben, wil niet zeggen dat mensen die er geen recht op hebben dat geld dan maar binnen hengelen. Natuurlijk zal het onwetendheid of domheid zijn in veel gevallen, maar dat onderscheid is natuurlijk haast niet te maken voor de fiscus.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar je moet niet vergeten dat een hoop mensen niet aan de hoge verwachtingen van de samenleving kunnen voldoen. Wat HetKlusKonijn al aangeeft; in veel gevallen is er niet eens zozeer direct sprake van fraude, of in ieder geval, het wordt gezien als fraude terwijl een hoop van de fraudegevallen voortkomen uit een stukje onwetendheid of domheid. Daar tegenover staan immers ook weer een hoop mensen die geen gebruik maken van financiële regelingen waar ze wel recht op hebben, maar simpelweg niet van het bestaan van die regelingen weten.
Niet alleen onwetendheid, vlak ook niet uit hoe vaak er door gehaaide 'adviseurs' misbruik wordt gemaakt van mensen die van toeten-noch-blazen weten...quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar je moet niet vergeten dat een hoop mensen niet aan de hoge verwachtingen van de samenleving kunnen voldoen. Wat HetKlusKonijn al aangeeft; in veel gevallen is er niet eens zozeer direct sprake van fraude, of in ieder geval, het wordt gezien als fraude terwijl een hoop van de fraudegevallen voortkomen uit een stukje onwetendheid of domheid.
Zeer zeker! Ook daarvoor zijn ze gelukkig bij de instelling waar ik werk voor aan het goede adres.quote:Daar tegenover staan immers ook weer een hoop mensen die geen gebruik maken van financiële regelingen waar ze wel recht op hebben, maar simpelweg niet van het bestaan van die regelingen weten.
Eens. Hoewel ik het niet goed kan praten, hebben ze in elk geval hun schuldenberg niet vergroot. Dat zijn ook de mensen die, indien ze echt zo'n prijs winnen, verstandig omgaan met dat geld.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ja, dat is dus mijn punt inderdaad - de mensen die dat hebben gedaan zijn zich er in ieder geval van *bewust* dat ze schulden moeten afbetalen ipv meteen weer nieuwe spullen aan te schaffen. Wat mij betreft toch wel een beetje een verschil.
[..]
Precies.quote:Absoluut. Het maakt nogal wat verschil tussen 'ik snap er geen drol van, maar ik laat dat geld toch maar gewoon eventjes op mijn rekening staan want misschien is er hier een foutje gemaakt', en 'ik snap er geen drol van, maar kan mij wat schelen, ik koop meteen eventjes een nieuwe Mercedes'.
Gechargeerd uitgedrukt uiteraard.
[..]
Ja, het bekende korte termijn denken van veel mensen. Ze vinden het allang prima als ze wat terugkrijgen van de belasting. Hoe, daar verdiepen ze zich dan verder niet in. Mensen blijven echter wel verantwoordelijk voor hun eigen belastingaangifte. Ik vind het te simpel om te zeggen mijn naam is Haas en alles af te wentelen op die kennis.quote:Uiteraard, maar wat er vaak gebeurt is dat mensen die echt totaal geen ene sjoege hebben van dergelijke zaken, horen via-via dat 'een kennis' toch iedere keer weer zulke 'enorme leuke belasting-/toeslagen-voordelen' weet te regelen!
Dus wat doen die mensen, vragen die 'kennis' om hun zaken te regelen. 'Kennis' is uiteraard een malafide persoon die gewoon, los van de daadwerkelijke situatie van diens 'cliënten', doodleuk klakkeloos alle toeslagen aanvraagt, of die mensen daar nou recht op hebben of niet, zal 'm een zorg zijn.
Op het moment dat de belastingdienst afdeling toeslagen vervolgens heeft gechecked of deze mensen daar wel recht op hebben - doorgaans maanden dan wel jaren later, met als uitkomst: NIET DUS! - krijgen ze een fikse naheffing om e.e.a terug te betalen.
Die 'kennis' van deze mensen, verantwoordelijk voor deze puinhoop, is dan allang met de noorderzon vertrokken.
En vervolgens kloppen ze aan bij de instelling waar ik werk, en dan mag ik lekker de belastingdienst gaan bellen om afbetalingsregelingen voor ze voor elkaar te boksen.
En dat valt de belastingdienst natuurlijk ook niet kwalijk te nemen - vind ik.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:23 schreef Halcon het volgende:
Dat andere mensen er geen gebruik van maken terwijl ze er wel recht op hebben, wil niet zeggen dat mensen die er geen recht op hebben dat geld dan maar binnen hengelen. Natuurlijk zal het onwetendheid of domheid zijn in veel gevallen, maar dat onderscheid is natuurlijk haast niet te maken voor de fiscus.
Het bekende rondpompen-van-geld, inderdaad, waarbij velen door de bomen het bos niet meer zien.quote:Het fiscale stelsel mag wat mij betreft overigens wel eenvoudiger. Het is nu in stukjes van alles betalen en daarna een deel daarvan in stukjes weer terughalen van de fiscus.
Is ze ook niet kwalijk te nemen. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen aangifte en mensen moeten naar waarheid hun aangifte indienen. De regelingen zijn ingewikkeld, de meeste medewerkers van het call center van de Belastingdienst snappen er zelf ook niet al te veel van. Het mag wat mij betreft allemaal wel wat eenvoudiger. Inkomsten opgeven, belasting betalen en dan basta. Geen gedoe met toeslagen e.d.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En dat valt de belastingdienst natuurlijk ook niet kwalijk te nemen - vind ik.
Feit is wel dat de regelingen voor veel mensen echt veel te ingewikkeld zijn om daadwerkelijk goed te begrijpen, dus fouten - zowel met opzet als uit onwetendheid - liggen op de loer.
De overheid gaat ervan uit dat zowat iedereen over de vaardigheden beschikt om alles maar te begrijpen. Helaas is dat in de praktijk bepaald niet het geval, zeker ook niet omdat diezelfde overheid zich steeds meer verschuilt achter ingewikkelde websites en het is voor veel 'gewone' mensen nauwelijks meer mogelijk om gewoon een MENS te spreken te krijgen die het ze eventjes goed uitlegt.
Ik bel ze nooit voor een ingewikkelde vraag. Want of ze weten het niet of ze antwoorden uit beleefdheid / zelfoverschatting, maar dan wel met een foutief antwoord.quote:Wel eens geprobeerd iemand in de gemeente te bellen om uitleg?
"Probeer het via Uw.Gemeente.Dot.com, veel van de gestelde vragen kunt u ook indienen via... " en dat soort verschrikkelijke bandjes.
Heel veel mensen geven dan de moed al op...
[..]
Da's precies mijn punt. Heel ingewikkeld hoeft het wat mij betreft niet te zijn. Gewoon een IB en verder niks. Dan ben je direct van een hoop geknoei en fraude verlost.quote:Het bekende rondpompen-van-geld, inderdaad, waarbij velen door de bomen het bos niet meer zien.
Probleem is iedere keer weer dat zodra er een 'vereenvoudiging' wordt voorgesteld, het systeem vervolgens weer als een kerstboom wordt opgetuigd met allerlei uitzonderingen vanwege 'zielig'. Tsja.
Yep. Gewoon een basistarief van zeg 35% voor iedereen tot pak 'm beet 50K per jaar, de rest mag 50% dokken over het meerdere, en daarmee klaar. En natuurlijk: weg met die toeslagen, maar ook de aftrekposten en andere bs.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:36 schreef Halcon het volgende:
Da's precies mijn punt. Heel ingewikkeld hoeft het wat mij betreft niet te zijn. Gewoon een IB en verder niks. Dan ben je direct van een hoop geknoei en fraude verlost.
Wat mij betreft verdient de gemeente Amsterdam een pluim want er wordt nu terecht veel kritischer gekeken naar het fenomeen verzorgingsstaat. Mensen hebben een roze bril voor sexpartners, hun kinderen en de verzorgingsstaat. Het kan soms heilzaam zijn die bril even af te zetten en de realiteit onder ogen te zien.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:03 schreef waht het volgende:
Dat kan er best bij hoor, bovendien is dit weer slechte publiciteit voor de verzorgingsstaat.
Ik zou ook wel willen zien hoe deze berekening uitvalt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep. Gewoon een basistarief van zeg 30% voor iedereen tot pak 'm beet 50K per jaar, de rest mag 50% dokken over het meerdere, en daarmee klaar. En natuurlijk: weg met die toeslagen, maar ook de aftrekposten en andere bs.
En daaraan toegevoegd: het idee van een algemeen basisinkomen van zeg, 500-700 euro, de rest scharrel je zelf maar bij. Vervolgens kun je alle controle-instanties, van UWV, gemeente, belastingdienst etc. gewoon afschaffen, wat een bezuiniging.
Ik zou wel eens een valide berekening willen zien van wat nou uiteindelijk goedkoper zou uitvallen, dat, of het huidige kerstboom-controle-apparaat.
Persoonlijk vind ik het al behoorlijk verdacht dat we die berekening nooit te zien krijgen...quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:47 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik zou ook wel willen zien hoe deze berekening uitvalt.
Misschien bevalt de uitkomst niet?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:48 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het al behoorlijk verdacht dat we die berekening nooit te zien krijgen...
Met 500-700 euro kun je net je huur en je zorgverzekering betalen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep. Gewoon een basistarief van zeg 35% voor iedereen tot pak 'm beet 50K per jaar, de rest mag 50% dokken over het meerdere, en daarmee klaar. En natuurlijk: weg met die toeslagen, maar ook de aftrekposten en andere bs.
En daaraan toegevoegd: het idee van een algemeen basisinkomen van zeg, 500-700 euro, de rest scharrel je zelf maar bij. Vervolgens kun je alle controle-instanties, van UWV, gemeente, belastingdienst etc. gewoon afschaffen, wat een bezuiniging.
Ik zou wel eens een valide berekening willen zien van wat nou uiteindelijk goedkoper zou uitvallen, dat, of het huidige kerstboom-controle-apparaat.
Nope. Dat zou immers betekenen dat de overheid aangeeft dat ze voor een groot deel overbodig zijn.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:48 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het al behoorlijk verdacht dat we die berekening nooit te zien krijgen...
Zou best eens kunnen, denk je niet?quote:
Je hebt een essentieel onderdeel van mijn post gemist: dat het je voor de rest dus volledig vrijstaat om bij te verdienen, zonder enige controle of wat dan ook.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Met 500-700 euro kun je net je huur en je zorgverzekering betalen.
Ik vermoed dat dat de uitkomst van die berekening zou zijn.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:48 schreef Xa1pt het volgende:
Nope. Dat zou immers betekenen dat de overheid aangeeft dat ze voor een groot deel overbodig zijn.
Leg mij eens uit hoe dat basisinkomen werkt. Iedereen heeft hoeveel? En dan?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Zou best eens kunnen, denk je niet?
[..]
Je hebt een essentieel onderdeel van mijn post gemist: dat het je voor de rest dus volledig vrijstaat om bij te verdienen, zonder enige controle of wat dan ook.
Nou, het is natuurlijk maar een idee, maar volgens mij zou het idee van iedereen een bepaald minimumbedrag laten toekomen met de vrijheid om daarnaast gewoon te kunnen bijverdienen tot zeg ongeveer 1500 euro per maand zonder controle-gedoe wellicht goedkoper uitpakken dan wat we nu hebben - een enorme armoedeval voor minimum-inkomens/uitkeringsgerechtigden die er nu geen klap op vooruit gaan als ze gaan werken, want dan verliezen ze het vergelijkbare bedrag aan toeslagen, langdurigheidstoeslag, bijzondere bijstand, aanvullende bijstand, en noem maar op...quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:52 schreef Globali het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hou dat basisinkomen werkt. Iedereen heeft hoeveel? En dan?
Ik heb weleens berekeningen gezien waar je met een vlaktax van pakweg 38% a 40% een basisinkomen van ¤ 1.000,00 kunt financieren. Uiteraard zijn die berekeningen gemaakt door hobbyisten, maar je bespaart enorm veel met het afschaffen van al die instanties plus alle uitkeringen, toeslagen, HRA, e.d.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep. Gewoon een basistarief van zeg 35% voor iedereen tot pak 'm beet 50K per jaar, de rest mag 50% dokken over het meerdere, en daarmee klaar. En natuurlijk: weg met die toeslagen, maar ook de aftrekposten en andere bs.
En wie betaald dat? Het is inderdaad een idee.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou, het is natuurlijk maar een idee, maar volgens mij zou het idee van iedereen een bepaald minimumbedrag laten toekomen met de vrijheid om daarnaast gewoon te kunnen bijverdienen tot zeg ongeveer 1500 euro per maand zonder controle-gedoe wellicht goedkoper uitpakken dan wat we nu hebben - een enorme armoedeval voor minimum-inkomens/uitkeringsgerechtigden die er nu geen klap op vooruit gaan als ze gaan werken, want dan verliezen ze het vergelijkbare bedrag aan toeslagen, langdurigheidstoeslag, bijzondere bijstand, aanvullende bijstand, en noem maar op...
Zoals al gezegd, het is maar een idee. Een concrete invulling van het plan (en dus ook de hoogte van het basisinkomen) kan pas worden voorgesteld als ook daadwerkelijk duidelijk wordt wat het oplevert als alle controle-ambtenarij-instanties kunnen worden afgeschaft.
Klinkt interessant. Zelfs al zou die 1000,= euro p/m iets te positief geschat zijn.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb weleens berekeningen gezien waar je met een vlaktax van pakweg 38% a 40% een basisinkomen van ¤ 1.000,00 kunt financieren. Uiteraard zijn die berekeningen gemaakt door hobbyisten, maar je bespaart enorm veel met het afschaffen van al die instanties plus alle uitkeringen, toeslagen, HRA, e.d.
Dat denk ik ook, of beter gezegd, ik weet het wel zeker.quote:Die berekening door de overheid gaat er nooit komen. De overheid is immers niet gebaat bij het oplossen van problemen. Daarmee maakt ze zichzelf immers overbodig.
Volgens mij was ¤ 1.000,00 het idee. En die berekening gaat er uiteraard niet komen. De overheid is juist gebaat bij het in stand houden van problemen en inefficiënties.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Met 500-700 euro kun je net je huur en je zorgverzekering betalen.
[..]
Nope. Dat zou immers betekenen dat de overheid aangeeft dat ze voor een groot deel overbodig zijn.
Hoeveel denk je dat nu dat hele ambtelijke controle-apparaat kost, gemeentelijke sociale dienst, UWV e.d.?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:58 schreef Globali het volgende:
[..]
En wie betaald dat? Het is inderdaad een idee.
Iedereen (vanaf 18 of 27 jaar en ook zoveel jaar in Nederland) krijgt onvoorwaardelijk een bepaald inkomen. Alle uitkeringen en toeslagen e.d. worden afgeschaft. Het staat je vrij om naast dat inkomen te werken. Over dat inkomen betaal je dan een x-bedrag IB.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:52 schreef Globali het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe dat basisinkomen werkt. Iedereen heeft hoeveel? En dan?
Dezelfde mensen die nu ook al betalen voor uitkeringen, HRA, overheidsinstanties, toeslagen, etc.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:58 schreef Globali het volgende:
[..]
En wie betaald dat? Het is inderdaad een idee.
Dat afschaffen en dan aan dit beginnen? Wie gaat het doen? Wie gaat het betalen?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hoeveel denk je dat nu dat hele ambtelijke controle-apparaat kost, gemeentelijke sociale dienst, UWV e.d.?
Zoiets ja. Alleen de hoogte van dat onvoorwaardelijke basisinkomen is natuurlijk afhankelijk van de kosten-baten analyse die volgt uit het afschaffen van de diverse ambtelijke controle-instanties.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Iedereen (vanaf 18 of 27 jaar en ook zoveel jaar in Nederland) krijgt onvoorwaardelijk een bepaald inkomen. Alle uitkeringen en toeslagen e.d. worden afgeschaft. Het staat je vrij om naast dat inkomen te werken. Over dat inkomen betaal je dan een x-bedrag IB.
Moet betaald worden. Wie doet dat?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Iedereen (vanaf 18 of 27 jaar en ook zoveel jaar in Nederland) krijgt onvoorwaardelijk een bepaald inkomen. Alle uitkeringen en toeslagen e.d. worden afgeschaft. Het staat je vrij om naast dat inkomen te werken. Over dat inkomen betaal je dan een x-bedrag IB.
Ach, je weet toch hoe dat werkt: dan komt er toch een subsidietje hier, een AOW-tje daar, iets in de zorgkosten of bij grote gezinnen met alleenstaande moeders etc.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is dus het grote probleem: iedere keer als er weer een groep wordt beoordeeld als zijnde 'zielig', wordt de kerstboom opnieuw opgetuigd met uitzonderingen. Vandaar dat die kerstboom inmiddels zodanig uit z'n versieringen barst dat de gewone man er geen donder meer van begrijpt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach, je weet toch hoe dat werkt: dan komt er toch een subsidietje hier, een AOW-tje daar, iets in de zorgkosten of bij grote gezinnen met alleenstaande moeders etc.
Ben nogal sceptisch.
Sociale zekerheid kost 62 miljard, studiefinanciering 3,7 miljard, de HRA 13 miljard, zorgtoeslag 4,2 miljard, kindertoeslag 3,2 miljard.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hoeveel denk je dat nu dat hele ambtelijke controle-apparaat kost, gemeentelijke sociale dienst, UWV e.d.?
Kassa...!quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Sociale zekerheid kost 62 miljard, studiefinanciering 3,7 miljard, de HRA 13 miljard, zorgtoeslag 4,2 miljard, kindertoeslag 3,2 miljard.
Ja... in dat geval moet je er niet aan beginnen. Zonder deugdelijke analyse kan ik niet echt een standpunt innemen, maar je moet het of goed doen (en dat is zonder die onzin) of niet doen. De winst zit 'm immers in efficiëntievoordelen. Haal je die eruit, dan is het sowieso volstrekt onbetaalbaar.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach, je weet toch hoe dat werkt: dan komt er toch een subsidietje hier, een AOW-tje daar, iets in de zorgkosten of bij grote gezinnen met alleenstaande moeders etc.
Ben nogal sceptisch.
Dat ben ik wel met je eens.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:06 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat is dus het grote probleem: iedere keer als er weer een groep wordt beoordeeld als zijnde 'zielig', wordt de kerstboom opnieuw opgetuigd met uitzonderingen. Vandaar dat die kerstboom inmiddels zodanig uit z'n versieringen barst dat de gewone man er geen donder meer van begrijpt.
Ik vrees dat het inderdaad een onoplosbaar probleem is, maar ik sta wel zeer zeker open voor onorthodoxe benaderingen. Al is het maar omdat het interessant is om daarover te discussiëren.
quote:Als het aan historicus Rutger Bregman ligt, krijgt iedere burger gratis geld van de overheid. Zomaar. Zonder verplichte arbeidsprestatie. Invoering van een onvoorwaardelijk basisinkomen, een vast geldbedrag gebaseerd op het bestaansminimum, zou radicale ongelijkheid bestrijden en een einde maken aan de verzorgingsstaat als betuttelcomplex. Nu we met horten en stoten het digitale tijdperk betreden, is het volgens Bregman de hoogste tijd de utopie van het basisinkomen nieuw leven in te blazen.
Dan is het dus gewoon niet haalbaar.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja... in dat geval moet je er niet aan beginnen. Zonder deugdelijke analyse kan ik niet echt een standpunt innemen, maar je moet het of goed doen (en dat is zonder die onzin) of niet doen. De winst zit 'm immers in efficiëntievoordelen. Haal je die eruit, dan is het sowieso volstrekt onbetaalbaar.
Nee, want ergens tussen het vaststellen of dat inderdaad verdient wordt en het uitbetalen is nu juist precies hetgeen waar het mis gaat. Dat hele proces kost ontzettend veel geld en moet je er tussenuit snijden.quote:
Mwah. Als je iedereen een basisinkomen op AOW niveau wilt garanderen heb je 180 miljard nodig. Het zou denk ik wel moeten kunnen. De vraag is wel wat voor effecten je gaat krijgen na invoering, de facto: wat gaat het doen met de arbeidsparticipatie (je laat immers de band tussen arbeid en inkomen los), zwart werken en bv. het prijsniveau.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Kassa...!![]()
![]()
![]()
Kan aardig wat aan basisinkomen uit betaald worden heb ik zo het idee.
Leg maar uit hoe dat gaat werken dan.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, want ergens tussen het vaststellen of dat inderdaad verdient wordt en het uitbetalen is nu juist precies hetgeen waar het mis gaat. Dat hele proces kost ontzettend veel geld en moet je er tussenuit snijden.
Dus het hele idee per definitie maar verwerpen vanwege een paar mensen die geen werk hebben, hebben gekozen voor drie kinderen en dus zielig zijn?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens.
Maar iedereen snapt ook wel dat een alleenstaande moeder met 3 kinderen (ik noem maar wat), het niet gaat redden met 1000 euro in de maand. En ze krijgt dan ook geen geld meer voor kinderopvang, dus werken kan ze ook niet.
In Canada was dat o.a. toch? En in Zwitserland is men er volgens mij ook mee bezig. Naja, morgen weer een dag.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:08 schreef Digi2 het volgende:
Er zijn 2 experimenten gedaan met het basisinkomen en die lijken positief te zijn. Maar zoals al opgemerkt is dat een door de overheden ongewenste uitkomst. Onderop in een la ergens ver weg. Maar in ons info tijdperk gaan mensen toch op zoek.
http://tegenlicht.vpro.nl(...)-van-een-utopie.html
[..]
In een dorpje in Canada. Waarmee nog niet gezegd is dat het in Nederland werkt. In Zwitserland gaan ze er een referendum over houden.quote:
Rutger Bregman heeft er wel 2 interessante stukken over geschreven. Sowieso die uitzending kijken die Digi aanhaalde, zal morgen die artikelen linken.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mwah. Als je iedereen een basisinkomen op AOW niveau wilt garanderen heb je 180 miljard nodig. Het zou denk ik wel moeten kunnen. De vraag is wel wat voor effecten je gaat krijgen na invoering, de facto: wat gaat het doen met de arbeidsparticipatie (je laat immers de band tussen arbeid en inkomen los), zwart werken en bv. het prijsniveau.
Uiteraard zijn er ook genoeg voordelen. Naast de eerder genoemde voordelen, kunnen mensen die nu een uitkering hebben, dan ook makkelijker een baan accepteren, al zou dat voor bedragen zijn waar nu Polen en Roemenen voor werken. Ze hebben immers toch al dat basisinkomen. Basisinkomentoeristen zou je dan natuurlijk wel moeten weren.
Ik gaf maar een voorbeeld...quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus het hele idee per definitie maar verwerpen vanwege een paar mensen die geen werk hebben, hebben gekozen voor drie kinderen en dus zielig zijn?
Met 1 kind moet je van 1.000 euro toch rond kunnen komen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ook al heeft ze 1 kind. Als zij geen subsidie op het KDV krijgt, zal ze niet kunnen werken.
het kan economisch niet behalve als je veel grondstoffen hebt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
In een dorpje in Canada. Waarmee nog niet gezegd is dat het in Nederland werkt. In Zwitserland gaan ze er een referendum over houden.
Een betrouwbare analyse zou het beste zijn. Dan kan iedereen op basis van feiten een standpunt innemen. Uitgangspunt voor een goede discussie is immers dat je het in elk geval over de feiten eens bent.
Ik ben benieuwd. Ik heb er best al wat over gelezen. Maar wat ik al zei: het is allemaal met de beste wil geschreven, maar je ziet toch voortdurend weer andere cijfers, nadelen die worden gebagatelliseerd, voordelen die worden weggelaten, etc.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Rutger Bregman heeft er wel 2 interessante stukken over geschreven. Sowieso die uitzending kijken die Digi aanhaalde, zal morgen die artikelen linken.
Geloof dat het minimum nu al hoger ligt. En ik heb geen reden aan te nemen dat de prijzen binnenkort dalen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met 1 kind moet je van 1.000 euro toch rond kunnen komen.
Waarom? Nederlanders betalen nu met z'n allen toch ook al miljarden voor allerhande overheidsdingen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:16 schreef Globali het volgende:
[..]
het kan economisch niet behalve als je veel grondstoffen hebt.
Je geeft gewoon iedereen geld. Je houdt op met 3.000 instanties en legers ambtenaren die allemaal moeten uitzoeken of Pietje recht heeft op kinderbijslag en Jantje op tegemoetkoming x en of Klaasje wel z'n 20 sollicitatiebrieven op heeft gestuurd om bijstand te kunnen krijgen. Als je dat allemaal wegsnijdt hou je ontzettend veel geld over, waarschijnlijk genoeg om iedereen van een leefbaar inkomen te voorzien wat nog boven de bijstandsnormen uitkomt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Leg maar uit hoe dat gaat werken dan.
Interessant, en het bevestigt mijn vermoedens hieromtrent.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:08 schreef Digi2 het volgende:
Er zijn 2 experimenten gedaan met het basisinkomen en die lijken positief te zijn. Maar zoals al opgemerkt is dat een door de overheden ongewenste uitkomst. Onderop in een la ergens ver weg. Maar in ons info tijdperk gaan mensen toch op zoek.
http://tegenlicht.vpro.nl(...)-van-een-utopie.html
Er zijn zat mensen die gewoon bovenop dat bedrag zullen blijven/willen gaan werken, en natuurlijk lijkt het me niet meer dan gepast om gewoon een progressief belastingtarief te blijven handhaven. Wie meer dan een, zeg 50K p/j verdient, gaat ook meer belasting betalen. Niet meer dan eerlijk.quote:
Kernpunt is hier 'niet kunnen werken'.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:09 schreef capricia het volgende:
Dan is het dus gewoon niet haalbaar.
Niet ieder gezin kan van 1000 euro rondkomen, als ze niet kunnen werken.
Dat ligt welgeteld 9 tientjes hoger.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Geloof dat het minimum nu al hoger ligt. En ik heb geen reden aan te nemen dat de prijzen binnenkort dalen.
Edit: ook geen kinderbijslag meer, geen kindgebonden budget.
Nee, een-ouder-gezinnen gaan er dan wel heel zwaar op achteruit.
Denk niet dat zij het zonder extra subsidie kunnen redden.
En wat als je dat wegtrekt? Dan ga je ineens 17.000.000 mensen duizend euro per maand geven en vallen die kosten weg?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom? Nederlanders betalen nu met z'n allen toch ook al miljarden voor allerhande overheidsdingen.
Dit dus.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je geeft gewoon iedereen geld. Je houdt op met 3.000 instanties en legers ambtenaren die allemaal moeten uitzoeken of Pietje recht heeft op kinderbijslag en Jantje op tegemoetkoming x en of Klaasje wel z'n 20 sollicitatiebrieven op heeft gestuurd om bijstand te kunnen krijgen. Als je dat allemaal wegsnijdt hou je ontzettend veel geld over, waarschijnlijk genoeg om iedereen van een leefbaar inkomen te voorzien wat nog boven de bijstandsnormen uitkomt.
Met alle respect. Dat is simplistisch denken. Zeer socialistisch. Werkte het maar zo.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je geeft gewoon iedereen geld. Je houdt op met 3.000 instanties en legers ambtenaren die allemaal moeten uitzoeken of Pietje recht heeft op kinderbijslag en Jantje op tegemoetkoming x en of Klaasje wel z'n 20 sollicitatiebrieven op heeft gestuurd om bijstand te kunnen krijgen. Als je dat allemaal wegsnijdt hou je ontzettend veel geld over, waarschijnlijk genoeg om iedereen van een leefbaar inkomen te voorzien wat nog boven de bijstandsnormen uitkomt.
Daar bespaar je wsl. al bijna 100 miljard mee. Dan heb je nog over de IB en de BTW.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:20 schreef Globali het volgende:
[..]
En wat als je dat wegtrekt? Dan ga je ineens 17.000.000 mensen duizend euro per maand geven en vallen die kosten weg?
Met niet kunnen werken bedoel ik bijv een eenouder gezin. Nu kan mams wel werken want de kosten voor het KDV worden grotendeels door de overheid betaald. Als dat wegvalt, kan zij niet meer werken. Ze krijgt immers ook geen kinderbijslag, kindgebonden budget etc meer. En ook geen tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Interessant, en het bevestigt mijn vermoedens hieromtrent.
[..]
Er zijn zat mensen die gewoon bovenop dat bedrag zullen blijven/willen gaan werken, en natuurlijk lijkt het me niet meer dan gepast om gewoon een progressief belastingtarief te blijven handhaven. Wie meer dan een, zeg 50K p/j verdient, gaat ook meer belasting betalen. Niet meer dan eerlijk.
[..]
Kernpunt is hier 'niet kunnen werken'.
Je gaat hierbij dan uit van de huidige omstandigheid, dat veel mensen toch echt wel zouden willen werken, maar gewoon niet aan de bak komen, en waarom dan niet? Omdat het juist nu voor veel werkgevers te duur is om die mensen in dienst te nemen, juist door alle regelneverij.
Met een vast basisinkomen zou ook dit probleem opgelost kunnen zijn.
NB: okee, natuurlijk hou je altijd mensen die ècht niet kunnen werken, maar die krijgen nu toch ook een wajong/wia-uitkering, die toch ook op ongeveer datzelfde bedrag neerkomt?
Incl alle subsidies, dus ook tegemoetkoming ziektekosten, huursubsidie etc? Dat geloof ik niet.quote:
Je moet gewoon een inkomen opleveren als volk voor iedereen. En daarnaast moet het land draaien.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar bespaar je wsl. al bijna 100 miljard mee. Dan heb je nog over de IB en de BTW.
Het is niet socialistisch. Het is niet links, het is niet rechts. Het is gewoon streven naar een uiterst efficiënte overheid.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:22 schreef Globali het volgende:
[..]
Met alle respect. Dat is simplistisch denken. Zeer socialistisch. Werkte het maar zo.
Dan gaat ze maar bij familie inwonen. Kunnen die op de kids passen als zij aan het werk is en als ze niet wil werken, dan spaart ze in elk geval wat kosten voor wonen, eten en vaste lasten uit.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Met niet kunnen werken bedoel ik bijv een eenouder gezin. Nu kan mams wel werken want de kosten voor het KDV worden grotendeels door de overheid betaald. Als dat wegvalt, kan zij niet meer werken. Ze krijgt immers ook geen kinderbijslag, kindgebonden budget etc meer. En ook geen tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang.
Zij zit dan thuis met haar kinderen. Ze wil en kan wel werken, maar de kosten van bijv de kinderopvang zijn te hoog.
Het is economisch vrij simpel. Je moet het zelf leveren.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is niet socialistisch. Het is niet links, het is niet rechts. Het is gewoon streven naar een uiterst efficiënte overheid.
Werken loont in zo'n situatie juist meer dan nu. Iemand die nu voor een laag loon werkt heeft amper meer dan iemand die niet werkt en een uitkering krijgt, helemaal als iemand naast de pot pist met toeslagen e.d.
Simpel voorbeeld: uitkering = 1.000, tomaten plukken = 1.400. Verschil van 400 euro.
Basisinkomen: niet werken = 1.000, tomaten plukken = 1.400 + 1.000. Verschil van 1.400 euro.
Je levert dan ook een inkomen op.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:24 schreef Globali het volgende:
[..]
Je moet gewoon een inkomen opleveren als volk voor iedereen. En daarnaast moet het land draaien.
Dat is idd een mogelijkheid. Had ik niet aan gedacht. Scheelt ook weer woonruimte.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan gaat ze maar bij familie inwonen. Kunnen die op de kids passen als zij aan het werk is en als ze niet wil werken, dan spaart ze in elk geval wat kosten voor wonen, eten en vaste lasten uit.
Het probleem is dat het niet werkt. Al willen we erg graag.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je levert dan ook een inkomen op.
Probleem is het gebrek aan een betrouwbare analyse. Het als ideaalbeeld voorstellen is te kort door de bocht, het per definitie afschieten ook.
Dat weet je dus niet of het wel of niet werkt. Ik zeg helemaal niet dat ik het graag wil. Ik zou graag een betrouwbare analyse willen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:28 schreef Globali het volgende:
[..]
Het probleem is dat het niet werkt. Al willen we erg graag.
Leg eens uit waarom het niet zal werken dan?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:28 schreef Globali het volgende:
[..]
Het probleem is dat het niet werkt. Al willen we erg graag.
Ik zou willen dat het zou werken. Maar zo simpel werkt het niet. Kijk al naar naar het zorgen voor zieke mensen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat weet je dus niet of het wel of niet werkt. Ik zeg helemaal niet dat ik het graag wil. Ik zou graag een betrouwbare analyse willen.
Uiteraard kleven er nadelen aan, maar je lost zeker ook een hoop problemen op.
Ik ook niet. Het is gewoon een simpele optelsom volgens mij. Het moet wel ergens vandaan komen. En met gewoon leven ben je er niet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom het niet zal werken dan?
Ik ben nog niet zo ingevoerd in de materie.
Daar kan familie dan tijd voor vrij maken. Je kunt dan immers minder gaan werken.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:30 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik zou willen dat het zou werken. Maar zo simpel werkt het niet. Kijk al naar naar het zorgen voor zieke mensen.
Dit is wel een aardig artikel:quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom het niet zal werken dan?
Ik ben nog niet zo ingevoerd in de materie.
Ja.Gaan zorgen voor serieus zieke mensen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan familie dan tijd voor vrij maken. Je kunt dan immers minder gaan werken.
Dat lijkt mij erg lastig met al die gespecialiseerde zorg. Denk alleen al aan dementerenden etc.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar kan familie dan tijd voor vrij maken. Je kunt dan immers minder gaan werken.
De ziekenhuis en zorg worden dan niet afgeschaft....quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:34 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja.Gaan zorgen voor serieus zieke mensen.
Gespecialiseerde zorg wordt niet afgeschaft. De minder lastige taken, zoals een bejaarde onder de douche zetten, heeft de familie dan wellicht wat meer tijd voor.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt mij erg lastig met al die gespecialiseerde zorg. Denk alleen al aan dementerenden etc.
Die bejaarde of het tehuis moet dan wel in de buurt zijn..quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gespecialiseerde zorg wordt niet afgeschaft. De minder lastige taken, zoals een bejaarde onder de douche zetten, heeft de familie dan wellicht wat meer tijd voor.
Het moet wel betaald worden. Naast het basis inkomen. Je kan wel doen alsof geld aan bomen groeit. Zo werkt dat niet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
De ziekenhuis en zorg worden dan niet afgeschaft....
Zorgkosten zijn idd een bijzonder hoge uitgave op de rijksbegroting. En gaat alleen maar groter worden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:37 schreef Globali het volgende:
[..]
Het moet wel betaald worden. Naast het basis inkomen. Je kan wel doen alsof geld aan bomen groeit. Zo werkt dat niet.
Yep, maar da's ook nu al het geval.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Die bejaarde of het tehuis moet dan wel in de buurt zijn..
Uiteraard. Zorgkosten zijn een flinke uitgaven en gaan geheid toenemen, maar dat is zonder het basisinkomen ook al het geval.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:37 schreef Globali het volgende:
[..]
Het moet wel betaald worden. Naast het basis inkomen. Je kan wel doen alsof geld aan bomen groeit. Zo werkt dat niet.
Daarnaast onderhoud van wegen etc. etc. Het klinkt leuk. Het werkt alleen als er een soort van onuitputtelijke bron van inkomsten is.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Zorgkosten zijn idd een bijzonder hoge uitgave op de rijksbegroting. En gaat alleen maar groter worden.
Allemaal inkomsten die je nu ook al hebt. Het idee is dat je uitkeringen, toeslagen, overheidsinstanties e.d. afschaft en dat geldt besteedt aan een inkomen voor mensen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:40 schreef Globali het volgende:
[..]
Daarnaast onderhoud van wegen etc. etc. Het klinkt leuk. Het werkt alleen als er een soort van onuitputtelijke bron van inkomsten is.
Spanjaarden bestaan niet. Inwoners van Spanje zijn Spanen. Iets wat ik niet ben, maar zelfs basale geografie blijkt je te hoog gegrepen. "Met Harde Hand", geIly (niet "gelly maar geily, met hoofdletter I), de trol met het brein van een dinosauriër. Hoe bevalt de Maarten van Rossem-fauteuil?quote:
Oh, ik ben er ook niet op tegen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Uiteraard. Zorgkosten zijn een flinke uitgaven en gaan geheid toenemen, maar dat is zonder het basisinkomen ook al het geval.
Het enige waar ik momenteel voor pleit is voor een betrouwbare analyse van het basisinkomen.
Je kan niet al die zaken afschaffen. Dan woon je uiteindelijk in Afrika.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Allemaal inkomsten die je nu ook al hebt. Het idee is dat je uitkeringen, toeslagen, overheidsinstanties e.d. afschaft en dat geldt besteedt aan een inkomen voor mensen.
Men zou eens kunnen berekenen over wat voor bedragen we dan precies praten en een analyse kunnen doen naar de nadelen. Als bv. iedereen zou stoppen met werken, heb je een groot probleem. Nu zal niet iedereen dat doen, maar wellicht wel een deel van de mensen (wat gezien de huidige werkloosheid wellicht geen heel groot probleem hoeft te zijn).
Die minima hebben nu nauwelijks meer te makken. Startpunt zou zijn een berekening maken en kijken over wat voor bedragen je het hebt. Het moet ook geen bedrag zijn wat maakt dat een hoop mensen de hele dag op de bank gaan liggen. Wat Globali al zei: het land moet wel blijven draaien.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, ik ben er ook niet op tegen.
Maar in eerste aanleg, als ik er zo over denk, denk ik dat die 'gratis' 1000 euro onzin voor de rijken is, en te weinig voor de minima-mensen die niet kunnen werken.
Afschaffen kan best. Geen eenvoudige klus, maar het kan wel. Het rondpompen van geld op de manier zoals het nu gaat, is enorm inefficiënt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:43 schreef Globali het volgende:
[..]
Je kan niet al die zaken afschaffen. Dan woon je uiteindelijk in Afrika.
Truste!quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:47 schreef Halcon het volgende:
Ik ga eens slapen trouwens. Fijne avond nu u allen!
Dan woon je dus in Afrika. Ik ben het met je eens dat dit niet optimaal is. Als communisme had gewerkt had het wel gewerkt. En het werkte niet. Zo werkt de mens niet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Afschaffen kan best. Geen eenvoudige klus, maar het kan wel. Het rondpompen van geld op de manier zoals het nu gaat, is enorm inefficiënt.
quote:
Een beetje zoals het nu al vaak gaat. Behalve dat iemand dat geld moet betalen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:56 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik geloof dat ik meteen zou stoppen met werken en voor m'n dochtertje thuis zou blijven: ik krijg duizend euro van de staat en bespaar 660 euro voor twee dagen kinderopvang.
Manlief moet dan maar weer wat harder gaan werken.
En zo zal iedereen zijn eigen rekensom gaan maken.
Flattaks van 70% voor de werkenden! denk ik.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:57 schreef Globali het volgende:
[..]
Een beetje zoals het nu al vaak gaat. Behalve dat iemand dat geld moet betalen.
Een van de mogelijkheden. Betaald je man jouw inkomen dus. Ik ben voor het meer er zijn voor je kinderen trouwens.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Flattaks van 70% voor de werkenden! denk ik.
Nu verdelen wij het. Man 1 dag minder werken, ik 2 dagen en 1a 2 dagen KDV.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:01 schreef Globali het volgende:
[..]
Een van de mogelijkheden. Betaald je man jouw inkomen dus. Ik ben voor het meer er zijn voor je kinderen trouwens.
Je moet beiden doen wat je leuk vindt. En er zijn voor je kinderen. Blijkbaar begrijpen jullie dat. Dan gaat het goed.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Nu verdelen wij het. Man 1 dag minder werken, ik 2 dagen en 1a 2 dagen KDV.
Ben er zelf wel tevreden over. Zeker omdat ze met 4 jaar echt naar school gaan. Dus dan kan ik meer werken, als we dat willen. Wat de zaak graag wil.
Als ik echt thuis zou gaan zitten, dan word ik daar niet gelukkiger van. En dan wordt het wel moeilijker om weer een goede baan te vinden.
Vind het wel heel fijn dat er met papa ook echt een band opgebouwd wordt, doordat hij ook echt zorgt.
Zou het zelf niet anders willen.
Maar ieder zijn eigen invulling en idee over het ouderschap!
Maar als ik echt voor niets zou moeten werken (lees basisinkomen en geen subsidies), zou ik de keuzes wel opnieuw overwegen.
Eens.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:12 schreef Globali het volgende:
[..]
Je moet beiden doen wat je leuk vindt. En er zijn voor je kinderen. Blijkbaar begrijpen jullie dat. Dan gaat het goed.
Ik zie dat mensen van mijn leeftijd meer kiezen voor kwaliteit kijkend naar tijd met familie. Zeker mannen. Mooi om te zien. En dan verdien je inderdaad minder.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Maar als het verdienmodel drastisch gaat verschuiven, gaan mensen toch opnieuw afwegingen maken. En dat lijkt mij lastig te voorspellen.
(Even terug naar het basisinkomen)
Dan gaan mensen waarschijnlijk dus minder werken bij het basisinkomen. Dus dan staat jouw vraag "wie gaat het betalen" bovenaan.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:17 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik zie dat mensen van mijn leeftijd meer kiezen voor kwaliteit kijkend naar tijd met familie. Zeker mannen. Mooi om te zien. En dan verdien je inderdaad minder.
Ja. Niets komt voor niets. Als het zo zou werken werkte Afrika ook wel. Zo werkt het. Triest genoeg.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan gaan mensen waarschijnlijk dus minder werken bij het basisinkomen. Dus dan staat jouw vraag "wie gaat het betalen" bovenaan.
Als een goede, onafhankelijke economische en sociaal-maatschappelijke (het punt dat economen vergeten) studie uitwijst dat een basisinkomen werkt, dan kan ik er pragmatisch geen probleem mee hebben.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Maar als het verdienmodel drastisch gaat verschuiven, gaan mensen toch opnieuw afwegingen maken. En dat lijkt mij lastig te voorspellen.
(Even terug naar het basisinkomen)
Ken trouwens ook genoeg mensen die wel met bijv 1000 euro in de maand rond kunnen komen, en dat nu bij elkaar werken.
Die zouden dan wellicht niet meer gaan werken? Vind het lastig inschatten.
Als.....en toch moet je zorgen voor je eigen inkomen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als een goede, onafhankelijke economische en sociaal-maatschappelijke (het punt dat economen vergeten) studie uitwijst dat een basisinkomen werkt, dan kan ik er pragmatisch geen probleem mee hebben.
Moreel gezien lijkt me werken of in ieder geval inkomen vergaren op een manier die de samenleving niet schaadt voor je levensonderhoud heel goed en een nuttige les in het leven.
Wat als de economie instort en het basisinkomen op de tocht komt te staan? Men krijgt niet eens huisvesting en voedsel voor elkaar. De afhankelijkheid, zowel financieel maar nog meer moreel van "de voedende overheid" is dan levensgevaarlijk en kan alleen maar tot dramatische situaties leiden.
Als je dat soort ellende live wil zien, moet je maar eens naar Cuba gaan en es wat dieper met de mensen (die een prachtig masker dragen) praten. En anders anderen die de grillen van rantsoeneringen kennen, iets waar een basisinkomen door de staat toe zou kúnnen leiden...
Juist mensen aanleren voor zichzelf, hun eigen voedsel en huur op te komen lijkt me de weg. Zeker met een denderende EU-trein (spring eraf en breek je enkel of eindig verpletterd tegen het stootblok van de realiteit) zal een basisinkomen er niet (snel) komen, dus effectief is het nogal een abstracte discussie denk ik...
Als je wat meer van de wereld ziet, merk je de groei en de wil om te werken, groeien, etc.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:23 schreef Globali het volgende:
[..]
Ja. Niets komt voor niets. Als het zo zou werken werkte Afrika ook wel. Zo werkt het. Triest genoeg.
We zeggen hetzelfde, ik was wat langer van stof.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Als.....en toch moet je zorgen voor je eigen inkomen.
Dus gaat het wel over werken en inkomen. Ik heb veel van de wereld gezien.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je wat meer van de wereld ziet, merk je de groei en de wil om te werken, groeien, etc.
De meeste landen in de wereld lijden onder enorme corruptie en instabiliteit, maar nog steeds zijn in die samenlevingen grote vorderingen, met meer innovatie, creativiteit en bijdrage aan het goede in de samenleving dan in veel -ingeslapen- Westerse landen.
Uit nood geboren of niet, in ieder geval is er de ruimte om te groeien. Iets wat ik in EUropa als een groot gemis ervaar. Groei, innovatie, creativiteit, dromen, idealisme doch realisme, etc.
Dat terwijl al de tools er liggen, dat is mijn punt.
Dat minima een stuk van die taart afsnoepen vind ik dan ook geen probleem. Ik benijd bijstandsmoeders niet en gun ze een fout van de overheid. Een foute overschrijving door een private partij als een advocatenkantoor is een heel andere zaak.
Dat heb ik niet vaak gehoord. Iemand die langer van stof is?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
We zeggen hetzelfde, ik was wat langer van stof.
Dan neem ik aan dat je meegenomen hebt hoe goed er in andere landen gegroeid wordt, hoewel ze van verder komen, moet Nederland niet vergeten 65 jaar geleden nog VOLLEDIG in puin gelegen te hebben.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:29 schreef Globali het volgende:
[..]
Dus gaat het wel over werken en inkomen. Ik heb veel van de wereld gezien.
Ik begrijp hem niet?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:30 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat heb ik niet vaak gehoord. Iemand die langer van stof is?
Ik ben erg lang van stof heel soms.....heb ik ontdekt in een cursus. Ook op andere gebieden zijn er verbeter punten,quote:
Dat valt op FOK! wel mee. Alleen Bram van Loon overtreft mij in lange reacties, ben ik bang.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:33 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik ben erg lang van stof.....heb ik ontdekt in een cursus. Ook op andere gebieden zijn er verbeter punten,
Ik ben geen psycholoog. Ik weet ook niet wat je bedoelt met R&P. Vrij nieuw hier. Die lange teksten komen nog.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat valt op FOK! wel mee. Alleen Bram van Loon overtreft mij in lange reacties, ben ik bang.
Maar zitten we in R&P -> Psychologie?
R&P is een ander subforum, je zit hier in NWS.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:36 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik ben geen psycholoog. Ik weet ook niet wat je bedoelt met R&P. Vrij nieuw hier. Die lange teksten komen nog.
Deel minima weigert geld terug te geven na miljoenenblunder gemeentequote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:44 schreef Globali het volgende:
Het principe van geld van anderen uitgeven is niet verdedigbaar. Ook advocaten werken voor hun geld.
Als alles weg is valt er niets te halen. Dat word een afbetalingsregeling van 10 euro per maand.quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:26 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Basisinkomen is niet echt te vergelijken met communisme.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:48 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan woon je dus in Afrika. Ik ben het met je eens dat dit niet optimaal is. Als communisme had gewerkt had het wel gewerkt. En het werkte niet. Zo werkt de mens niet.
Wat ik sowieso zou doen is beslag laten leggen op de inboedel en alle luxe goederen die met het verduisterde geld zijn gekocht weghalen.. dat is de enige manier waarop je die immorele tokkies kan raken.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 08:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als alles weg is valt er niets te halen. Dat word een afbetalingsregeling van 10 euro per maand.
Ja, dat levert ook lekker zoveel op.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:30 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat ik sowieso zou doen is beslag laten leggen op de inboedel
Het gaat om het psychologische effect.. uit ervaring weet ik dat dat het enige is waar dat soort mensen gevoelig voor zijnquote:
Wat wil je er dan mee doen? Beslag leggen op de inboedel en het dan maar gewoon vernietigen. Dat mag al helemaal niet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat om het psychologische effect.. uit ervaring weet ik dat dat het enige is waar dat soort mensen gevoelig voor zijn
Misschien kunnen we er het assortiment van de voedselbank mee uitbreiden.. dan wordt het de voedsel- en elektronicabankquote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat wil je er dan mee doen? Beslag leggen op de inboedel en het dan maar gewoon vernietigen. Dat mag al helemaal niet.
Ja, en toen ging de wekker.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:52 schreef Pleun2011 het volgende:
Misschien kunnen we er het assortiment van de voedselbank mee uitbreiden.. dan wordt het de voedsel- en elektronicabank
Gewoon op BVA knallen. Daar halen ze goede opbrengsten.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:52 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Misschien kunnen we er het assortiment van de voedselbank mee uitbreiden.. dan wordt het de voedsel- en elektronicabank
En met zo'n maatregel denk je dat ze het "de volgende keer" niet doen?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat om het psychologische effect.. uit ervaring weet ik dat dat het enige is waar dat soort mensen gevoelig voor zijn
Zoals bankiers, bedoel je?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
Gooi het op Marktplaats en schenk de opbrengst aan een goed doel voor mijn part. Maar het lijkt me moreel onjuist dat mensen die spullen kopen met geld dat niet van hun is, ze daarna nog mogen houden ook.
Wellicht. Als je niks doet, zullen ze het de volgende keer zeker weer doen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En met zo'n maatregel denk je dat ze het "de volgende keer" niet doen?
Als ze de spullen mogen houden weten we in ieder geval zeker dat ze het "de volgende keer" weer zo doen, net als een heleboel anderen die op een idee zijn gebracht.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wanneer stort Amsterdam dan weer 188 miljoen op de rekeningen van minima? Dan kunnen we daar vast rekening mee houden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wellicht. Als je niks doet, zullen ze het de volgende keer zeker weer doen.
En wanneer stort Amsterdam dan weer 188 miljoen op de rekeningen van minima? Dan kunnen we daar vast rekening mee houden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ze de spullen mogen houden weten we in ieder geval zeker dat ze het "de volgende keer" weer zo doen, net als een heleboel anderen die op een idee zijn gebracht.
Niet, hopelijk. Maar jij was degene die over de volgende keer begint.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wanneer stort Amsterdam dan weer 188 miljoen op de rekeningen van minima? Dan kunnen we daar vast rekening mee houden.
Dat geldt voor alle criminelen.. dat die lieden toch weer de fout in zullen gaan is geen reden om ze maar niet te straffenquote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, ik reageerde daar juist op.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet, hopelijk. Maar jij was degene die over de volgende keer begint.
In dit geval zijn er geen criminelen. Minima kregen een onverwacht voordeeltje wegens een fout van de overheid.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle criminelen.. dat die lieden toch weer de fout in zullen gaan is geen reden om ze maar niet te straffen
Kan altijd ergens nog een keer fout gaan.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En wanneer stort Amsterdam dan weer 188 miljoen op de rekeningen van minima? Dan kunnen we daar vast rekening mee houden.
Geld uitgeven waarvan je weet dat je er geen recht op hebt = diefstal / verduistering = crimineelquote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In dit geval zijn er geen criminelen. Minima kregen een onverwacht voordeeltje wegens een fout van de overheid.
Doet me weer aan bankiers denken.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:12 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Geld uitgeven waarvan je weet dat je er geen recht op hebt = diefstal / verduistering = crimineel
quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:12 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Geld uitgeven waarvan je weet dat je er geen recht op hebt = diefstal / verduistering = crimineel
Open er een topic overquote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Doet me weer aan bankiers denken.
Dat mag. Punt blijft staan. Geld uitgeven dat miet van jou is is crimineel.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb ooit geleerd dat het argument 'ja maar hunnie doen het ook' een ondeugdelijke vorm van argumenteren isquote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Deze dus. En hier o.a. bewijs dat activerend beleid niet werkt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Ik heb er best al wat over gelezen. Maar wat ik al zei: het is allemaal met de beste wil geschreven, maar je ziet toch voortdurend weer andere cijfers, nadelen die worden gebagatelliseerd, voordelen die worden weggelaten, etc.
Volgens mij deels wel. Het moet betaald worden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 10:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Basisinkomen is niet echt te vergelijken met communisme.
In een libertarische wereld moeten er ook dingen betaald worden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:48 schreef Globali het volgende:
[..]
Volgens mij deels wel. Het moet betaald worden.
Ja. Ik zie het ook liever iets anders. Ik sprak deze avond nog met mensen daar over. Over Buthan. Schijnt geweldig te zijn. Simpel leven. Het kan. Niet meer in het westen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 18:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
In een libertarische wereld moeten er ook dingen betaald worden.
De bijstand ook. Maar dat is ws duurder en levert het slachtoffer geen leefbaar inkomen op.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:48 schreef Globali het volgende:
[..]
Volgens mij deels wel. Het moet betaald worden.
Die was voor werkenden.quote:Op maandag 12 mei 2014 14:23 schreef Mint_Clansell het volgende:
Misschien dachten ze wel dat het eindelijk die ¤ 1000,- van Rutte was.
Je denkt dat die mensen zonder uitkering ff een paar maandjes bij de buren een vorkje mee kunnen prikken en kunnen slapen en douchen?quote:
Ze houden vele tienduizenden euro's achter. Daar kunnen ze ruime tijd van levenquote:Op maandag 12 mei 2014 15:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je denkt dat die mensen zonder uitkering ff een paar maandjes bij de buren een vorkje mee kunnen prikken en kunnen slapen en douchen?
Hebben ze dat geld nog op de rekening staan dan?quote:Op maandag 12 mei 2014 15:18 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ze houden vele tienduizenden euro's achter. Daar kunnen ze ruime tijd van leven
Als ze dat niet hebben, dan is dat hun eigen schuld en zijn de gevolgen daarvan hun eigen probleem.quote:Op maandag 12 mei 2014 15:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hebben ze dat geld nog op de rekening staan dan?
Heb jij geld teveel dan?quote:Op maandag 12 mei 2014 16:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als ze dat niet hebben, dan is dat hun eigen schuld en zijn de gevolgen daarvan hun eigen probleem.
Nee, ik heb geen geld teveel. Maar ik geef ook geen geld uit wat duidelijk niet van mij is of waarbij ik grote vraagtekens heb of ik het wel rechtmatig heb ontvangen. Zeker gezien het de bedragen waar het om gaat moet je je toch achter je oren krabben of het geld wel op jouw bankrekening thuis hoort als je het ontvangt.quote:
quote:Op maandag 12 mei 2014 15:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hebben ze dat geld nog op de rekening staan dan?
Que? Je wil bij deze mensen de uitkering intrekken omdat ze zich prima redden terwijl je niet eens weet of ze dat geld nog wel hebben.quote:
Ja in jouw wereld hebben ze alles aan Unicef gegevenquote:Op maandag 12 mei 2014 17:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Que? Je wil deze mensen de uitkering intrekken omdat ze zich prima redden terwijl je niet eens weet of ze dat geld nog wel hebben.
Wat wil je dan precies bereiken met het intrekken van de uitkering?quote:Op maandag 12 mei 2014 16:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen geld teveel. Maar ik geef ook geen geld uit wat duidelijk niet van mij is of waarbij ik grote vraagtekens heb of ik het wel rechtmatig heb ontvangen.
quote:Op woensdag 7 mei 2014 13:24 schreef Enchanter het volgende:
[..]
BRON
Dan nog, het is hun geld niet. Maar de maatschappij op kosten jagen omdat je dat wel ff lekker lijkt slaat ook nergens op. Dan kun je dat geld beter verdelen onder de minima.quote:Op maandag 12 mei 2014 17:33 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja in jouw wereld hebben ze alles aan Unicef gegeven![]()
Nee mensen die 50k onder hun matras hebben gestopt moet je dit maar laten houden en nog een uitkering toequote:Op maandag 12 mei 2014 17:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan nog, het is hun geld niet. Maar de maatschappij op kosten jagen omdat je dat wel ff lekker lijkt slaat ook nergens op. Dan kun je dat geld beter verdelen onder de minima.
Goeie stropop weer.quote:Op maandag 12 mei 2014 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Nee mensen die 50k onder hun matras hebben gestopt moet je dit maar laten houden en nog een uitkering toeGeeft ook een lekker signaal af. Volgende keer ben je dan de hele 188 miljoen kwijt
Welja, gewoon minima belonen omdat ze crimineel gedrag vertonen.quote:Op maandag 12 mei 2014 17:37 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan kun je dat geld beter verdelen onder de minima.
Nee zij zijn juist de slachtoffers!quote:Op maandag 12 mei 2014 17:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welja, gewoon minima belonen omdat ze crimineel gedrag vertonen.
Ik had het niet over die minima.quote:Op maandag 12 mei 2014 17:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welja, gewoon minima belonen omdat ze crimineel gedrag vertonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |