GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 13:42 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Luco | donderdag 24 oktober 2013 @ 13:46 |
Ik weet dat wifi een servicedienst is, maar het verbaast me dat een stoptrein Zwolle - Groningen wel Wifi aanbiedt maar een IC met toeslag van Amsterdam naar Breda niet. | |
DriekOplopers | donderdag 24 oktober 2013 @ 13:47 |
Dat dus. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 13:52 |
Sowieso is de dekking nog allesbehalve gelukzaligmakend. Het is een "poging tot servicedienst". At best. | |
dcm360 | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:01 |
Zou dat überhaupt een beetje werken, wifi in een Fyra? Mn telefoon heeft altijd flink wat moeite met alle tunnels, de vraag is of dat beter gaat met een trein, | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:04 |
Met 4G en repeaters in de tunnels moet je een eind komen. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:05 |
Precies. Typisch gevalletje "Waar een wil is, is een weg." | |
KomtTijd... | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:07 |
Ja dan heb je straks internet in de tunnels, maar het is nog steeds T-mobile dus buiten de tunnels blijft het drama. edit: T-mobile rolt 4G alleen op 1800MHz uit, dus het baggerbereik zal er geen snars beter van worden. [ Bericht 8% gewijzigd door KomtTijd... op 24-10-2013 14:18:16 ] | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:10 |
Meer tunnels! Meer beton! ![]() | |
_serial_ | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:14 |
Sowieso is voor de meeste tunnels op de trajecten het mobiele bereik om te huilen voor alle providers (enkele tunnels uitgezonderd voor enkele providers) | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:16 |
In de praktijk zijn ze er allebei. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:21 |
De stoptrein Amersfoort Zwolle heeft zelfs internet ![]() Nooit gesnapt dat men niet op de Fyra (zelf voor dat hele v250 gebeuren niet aan Wifi wilde beginnen, en toen die V250 eenmaal reed ook geen wifi ![]() Je wilt als bedrijf anno 2012 toch ook reizigers uit Brussel de trein in hebben. Zakenmannetjes. Betalen voor extra service etc, en dan geen internet hebben. Dan faal je toch gewoon als bedrijf of zie ik dat gewoon verkeerd ? | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:23 |
De stoptrein Usquert-Baflo heeft zelfs internet. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:24 |
Ik wilde Arriva een keertje niet ophemelen tegenover NS ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:24 |
Dat is gewoon de markt: als je geen telecom-provider bereid kunt vinden tegen betaalbare tarieven een grens overschrijdende verbinding tot stand te kunnen brengen voor je klanten dan kan het gewoon niet uit. Dat 'grens overschrijdende' is wel de complicerende factor die het op dit traject een stuk ingewikkelder maakt dan de 'gewone' binnenlandse intercity's of noordelijke boemeltjes. Hell… zelfs de bussen in Noord-Holland hebben wifi! | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:25 |
Ja, cxx ook? | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:26 |
Ik snap dat het wat gecompliceerder is dan binnenlands wifi dekking voor de trein, maar juist dat is toch interessant voor beide partijen? Daar wil je toch aan mee werken als provider ? | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:30 |
De Thalys heeft wel gewoon wifi. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:34 |
Ja, maar ik had het over betaalbaar: in de rest van Nederland als "gratis" service voor alle reizigers. In de Thalys alleen gratis voor de 1e klas reizigers, in de tweede klas betaal je er grof geld voor. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:39 |
En voor de Thalys zelf betaal je ook al wat je noemt grof geld, dat is wel zo natuurlijk. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:39 |
Toch raar dat Arriva wel een provider heeft kunnen vinden die dat goed en betaalbaar wil en kan aanbieden ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:42 |
NOG een reden om de NS van het HRN te trappen en alles door Arriva te laten doen! ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:45 |
Volgens mij was het een eis van de provincie's en is er dan ook wat subsidie te pas bij gekomen. Desalniettemin een prima zaak. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:45 |
Dit idee spreekt mij wel aan broeder ![]() | |
WhiteJoker | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:49 |
Het interesseert me eigenlijk niet wie de vervoerder is, als diegene maar de service biedt die de reiziger verwacht zoals op tijd rijden en correcte communicatie. NS wilde toch graag reizigersinformatie doen? Merk niet echt iets van een verbetering. Het is natuurlijk wel zo dat als een vervoerder groter wordt (Veolia, Connexxion en Arriva zijn betrekkelijk klein in treinvervoer) dan worden problemen beter zichtbaar. | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:51 |
Hoe kan je falen als spoorwegbedrijf ![]() CFL meldt in de reisplanner géén werkzaamheden. Nooit niet. Railtime heeft deze werkzaamheden tussen Dommeldange en Luxemburg (waar IR Liers - Luik - Gouvy - Luxemburg langs tettert) wel verwerkt, maar zegt dat de trein tot Mersch rijdt, en geen aansluitend vervoer is. De trein rijdt echter van- en naar Dommeldange. B-Europe en HAFAS weten ook van niks. Juist, dan ga je toch maar eens zoeken, en kom je ergens verstopt een pagina tegen met de werkzaamheden op de website van de CFL. Ik heb het gevonden bij "Les Actuelités" en dan één van de nieuwsberichten. Maar daar is de info wel uitgebreid genoeg ... klikje Maar WAAROM is dat niet snel te vinden of uberhaupt in de reisplanner verwerkt? | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:52 |
Monopoly had het over zakenmannetjes die extra betalen voor service. Thalys biedt dus wat extra's voor wie daar voor wil betalen. Fyra biedt die extra's in het geheel niet. Nogal vreemd voor een trein die het paradepaardje van NS had moeten worden. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:53 |
NS heeft toch ook gratis wifi? | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:54 |
De wifi van NS is niet goed en betaalbaar. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 14:57 |
Ik gebruik het alleen voor Soundcloud.. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:02 |
De weinige beschikbare bandbreedte opslurpen met Soundcloud ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:02 |
![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:08 |
Overigens is er in Noord-Holland eigenlijk altijd wel voldoende bandbreedte. Alleen rondom Amsterdam Centraal is het een drama, zowel over trenwifi als normaal 3G. | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:22 |
Waarom reizen jullie eigenlijk nog per trein? Tis toch nooit goed, ga dan lekker met de auto ![]() OF met de bus, als je niet zonder je wifiverslaving ken ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:26 |
Ik reis graag met de trein, maar zie volop ruimte voor verbetering die om allerlei redenen niet benut wordt. | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:27 |
Ja, maar moet het nou echt per se ieder topic weer over hetzelfde gaan? | |
WhiteJoker | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:27 |
Jij loopt stage bij NS toch? Deed ik ook vroeger, m'n werkgever verdedigen. Zijn ze meestal niet van gediend. | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:29 |
Gaat me er vooral om dat het in ieder topic hetzelfde geklaag is. Beetje jammer van iets wat ooit een toffe reeks was ![]() | |
Straatcommando. | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:44 |
Ben het ergens wel met je eens maar je moet niet vergeten dat mensen wel een reden tot klagen hebben. Het is niet dat ze om kleine dingen zitten te zeuren. Ik heb zelf nooit zo'n last van de storingen en andere problemen hier in Arnhem. Wat dat betreft een zegen dat ik in het oosten woon. Als het hier misgaat gaat het ook meteen helemaal plat, hoewel ook ik een keer verplicht naar Nijmegen ben vervoerd terwijl ik er in Zuid uit wilde. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:52 |
Vind het wel meevallen. Er zijn nog steeds wel mensen die af en toe toffe foto's plaatsen. En het geklaag is niet omdat we het leuk vinden om te klagen. | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:52 |
Dit weekend gaan de CityNightLine en EuroNight niet van- en naar Utrecht, maar van- en naar Amersfoort. Gezien de dienstregeling zal hij wel via Deventer komen (Amersfoort v. 18:16 en 19:47 en Arnhem pas 20:07 en 21:37). Zal wel niet op de Kippenlijn passen, zo'n lange trein. | |
Sandrvich | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:55 |
Afgelopen augustus zat ik in de Belgisch-koningshuis-Thalys en daar heeft het internet ongeveer 5 minuten gewerkt. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:55 |
De Kippenlijn is langer dan die trein hoor. En perroncapaciteit zal het probleem niet zijn. Of wou je aanvullend gaan halteren in Lunteren? | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:56 |
De CNL en/of EN zal vast in Lunteren of Barneveld moeten wachten op een tegentrein. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:56 |
Lunteren is dan ook gewoon een enorme stad die verdomme recht heeft op nachtvervoer ![]() Zo stom ook dat de NS de nachttrein wel naar Amersfoort laat rijden maar niet dooor tot Lunteren. Het is een enorme schande ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:57 |
Kan ook andersom. Dat ze de CXX trein binnnen laten komen op Barneveld op het zijspoor, en dat de CNL dan door kan kachelen. Dat is qua lengte makkelijker dan andersom ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:58 |
Ik fiets ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:58 |
In Barneveld kan dat toch wel? Maar ach idd laat maar via Deventer rijden ook, makkelijker voor mij ![]() | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 15:59 |
Terugweg is Arnhem v. 7:45 en a. Amersfoort 9:43 en Arnhem v. 9:45 Amersfoort a. 11:43 | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:00 |
Kan wel alleen dan staat driekwart van de trein nog buiten het station midden op de overweg. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:03 |
Anyway, nu moet je wel gaan omlopen en kopmaken in Arnhem dus, Lijkt me toch ook niet het toppunt van handigheid, midden in de ochtendspits... | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:04 |
Alleen zaterdag en zondag, dus. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:15 |
Zo dus: Ontploffing in Machelen zorgt voor elektriciteitsproblemen in hele land | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:18 |
Was dus eigenlijk niet zo bar veel aan de hand ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:18 |
niet dat het altijd werkt ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:22 |
Echt krankjorum die problemen tussen Amersfoort en Utrecht, waarbij de omgeleide IC's eruit worden gegooid ... Hadden ze er niet beter voor kunnen kiezen om de IC's uit Amsterdam richting Utrecht op Duivendrecht te laten stoppen om zo daar de omreizers uit Zwolle op te pikken? Had voor veel mensen verdere vertraging gescheeld | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:26 |
Ik weet niet wat er precies aan de hand is ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:27 |
Volgens mij willen ze dat zelf ook niet weten ... Is toch bezopen dat er op het Nederlandse spoor weer een wanprestatie geleverd wordt? | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:28 |
Glibberen en glijden op Gouda - Alphen a/d Rijn. Alleen in het dal hoor. Tijdens de spits rijdt NS wel een halfuursdienst, maar in het dal een uursdienst. | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:31 |
Voor Utrecht-Almere geldt een omreisadvies via Amsterdam Zuid, dat kan je natuurlijk ook doen van/naar Zwolle. Overstappen op Duivendrecht is niet veel sneller. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:32 |
Nieuwste fenomeen: Dalurenblaadjes zijn gladder dan spitsurenblaadjes ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:35 |
True, maar de verbinding Utrecht - Schiphol is nou niet een van de betrouwbaarste ... | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:36 |
![]() ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:36 |
ProRail en NS spreken elkaar nu zelfs tegen over achtergronden en besluitvorming. Bezopen? Normaal. Men is de schaamte voorbij. Tien jaar geleden werd voor dit soort grappen de minister naar de Kamer geroepen. Nu leidt het niet eens tot een standje voor de verantwoordelijken. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:40 |
Daar wordt je niet vrolijk van ... en toch zal er iemand met de vuist op tafel moeten slaan en wel zodanig dat de koffie ongeveer uit de kopjes vliegt, want van de 6,5 ipv een 8 een 5- willen maken is toch niet waar we naar toe willen? | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:43 |
10 jaar geleden had de minister ook de aandelen van NS, nu niet meer. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:44 |
Mag ik je er wel even op wijzen dat je nu "normaal" en "gebruikelijk" door elkaar haalt? Dat zijn ECHT twee heel verschillende dingen namelijk. Wat nu gebeurt is niet normaal. | |
Mr_Klaasje | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:45 |
Scheelt "slechts" een kwartiertje. | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:48 |
Nou ik vind het iets te ver doorslaan allemaal. Tegenwoordig staat er voor iedere +5 minuten alweer een pagina aan geklaag, vaak ook met de nodige scheldwoorden en niet-zo-vriendelijke verwensingen en veelal aangezwengeld door dezelfde personen. Maarja, blijkbaar heeft iedereen hier liever een zeiktopic dan een treinentopic ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:51 |
Ik snap niet dat je de trein met iets anders kan associëren dan klagen. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:52 |
Ben ik niet met je eens ![]() Waar het hier vooral over gaat is niet de +5 an sich, maar vooral rare acties en slechte informatie (zie bijvoorbeeld de posts van Fles) | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:53 |
Je mag best zeggen dat je het over mij hebt hoor ![]() Maar hoe is het nou? "Steeds dezelfde personen"? Of "Iedereen"? ![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:56 |
Denk dat het probleem niet ligt bij eenmalig +5 rijden, dat is geen probleem. Maar de NS heeft er een handje van om er een structureel probleem van te maken waarna ze doodleuk zeggen dat het ligt aan blaadjes of aan de zuidoostelijke wind die over Zeeland waait waardoor de IC Zwolle - Groningen iets trager moet rijden omdat de reizigers die staan op station Beilen dan lekker gepest kunnen worden. | |
Fiorano | donderdag 24 oktober 2013 @ 16:58 |
Blijkbaar gaat er dusdanig veel mis op het spoor dat er een topic mee gevuld kan worden. En hier kun je even je frustratie kwijt ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:08 |
Terwijl je weet dat als je vaker met de trein reist het probleem veel kleiner is dan het lijkt. De grootste klagers zijn vaak de dagjesmensen. | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:09 |
Ik kom uit op 12 minuten verschil volgens dienstregeling. In de praktijk minder als je de extra rijtijd voor die stop in Duivendrecht meerekent. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:10 |
Noem mij dan maar de uitzondering die de regel bevestigt. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:10 |
het hoort erbij, maar dat er zoveel gezeurd wordt komt ook door een gebrek aan ambitie om het beter te doen. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:12 |
Mijn grootste ergenissen zijn onlogisch handelen (zoals een IC stilzetten om een sprinter voor te laten gaan), slechte communicatie (zoals blijven volhouden dat een trein naar Venlo rijdt terwijl zelfs het scherm in de trein inmiddels weet dat dat ding slechts tot Eindhoven zal rijden) en gemiste quick-wins (zoals een sprinter 1 minuut langer vasthouden om een crossplatform overstap te garanderen). | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:12 |
Ik denk dat de amibitiemeter nergens zo groot is als bij het spoor, alleen omdat er zoveel achter gesloten deuren gebeurt merken wij er zo weinig van. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:12 |
Jij valt sowieso in de buitencategorie ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:13 |
Arme buitencategorie ![]() ![]() | |
Fiorano | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:15 |
Klopt. In zoverre de ambitie is er wel, er wordt alleen geen f*ck mee gedaan. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:16 |
Klopt. Het ziet er nogal uitzichtloos uit, gemeten vanuit mijn beleving over de laatste 8 jaar. Het enige wat we erop vooruit gegaan zijn in die tijd is dat sommige IC-verbindingen kwartierdiensten geworden zijn. Verder zijn treinen niet schoner, niet comfortabeler, niet punctueler en niet betrouwbaarder dan in 2005. Ondertussen zijn de prijzen wel met een kwart gestegen als het niet meer is, en hebben we ieder weekend een hindernisbaan. Je kunt van niemand verwachten dat ie daar blij van wordt. Forens, zakenman, dagjesmens of OV-student. Van niemand. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:20 |
misschien dat transparantie, openheid en zichtbaarheid werkt, want nu krijg je het idee dat er niets gebeurt | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:21 |
klopt. Dat is allemaal laaghangend fruit dat makkelijk te plukken is en al veel ergernissen kan schelen. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:22 |
![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:25 |
Vanaf de ProRail kant zie je het gebeuren, veel meer contact met de klant van de klant. De nieuwe website is er speciaal voor ingericht en ze profileren zich veel meer op Twitter. Dat treinviewer ding van Arriva is blijkbaar niet van Arriva, maar iets van ProRail waar met Arriva een proef mee is gestart. Proef succesvol, rest van de vervoerders mag erbij. Hopen maar dat NS ook mee gaat in de treinviewer. Ik denk door de enorm gesloten houding van NS, 'Alles wat de buitenwereld weet van ons kan tegen ons gebruikt worden mentaliteit' werkt enorm tegen ze. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:25 |
Waar ik me ook vaak aan erger is de allejezus-mensen-kijk-eens-hoe-goed-wij-zijn houding die de NS-top met enige regelmaat tentoonspreidt. Zie bijvoorbeeld de Fyra ("kijk eens hoe goed!" terwijl driekwart van de klanten er niet op zat te wachten), de winterdienstregeling ("Het buitenland is jaloers op ons!" terwijl de helft van de klanten op het perron stond te verkleumen) en zeer recent het 'alternatieve HSL-plan' ("we hebben dit keer goed geluisterd naar de reiziger" terwijl reizigers straks langer zullen doen over Amsterdam - Brussel dan ze er in 1958 over deden...) | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:31 |
Nouja, als je ziet dat de dienstregeling dit winterjaar veel beheersbaarder is gebleken dan de jaren ervoor kan je best spreken over een geslaagde winterdienst. Dat er dan nog kopers zijn voor het fantastische systeem wat je hebt ontwikkeld mag je wat mij betreft best trots op zijn. Enige probleem is dat niemand enig idee heeft wat dat systeem inhoudt. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:31 |
Dat slaat meteen de bodem in van de hoop dat er "achter de schermen" dingen zouden gebeuren in de juiste richting inderdaad. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:33 |
b2py: Eens, maar zolang je als NS zijnde je materieelinzet niet op orde hebt is er in mijn ogen alsnog sprake van geblunder. Als je de helft van de treinen op een traject schrapt moeten de resterende treinen wel in staat zijn om die reizigers op te vangen. Als ik dan zie dat er in de trein die wél rijdt een nog kortere trein is ingezet dan gebruikelijk (een VIRM-IV ipv een VIRM-VI bijvoorbeeld) durf ik het geen succes te noemen. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:33 |
Ben benieuwd wat dat nieuwe plan van Arriva en DB gaat opleveren. Zal wel helemaal niets worden omdat de minister weigert de HRN opnieuw aan te besteden. Dat kan nog best wel eens een pittige rechtzaak worden bij het Europese Hof. Arriva en DB staan toch wel vrij sterk in de schoenen. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:36 |
Het plan van DB/Arriva is leuk bedacht (vooral 'snel rijden met beproefde ICE' zal het goed doen) maar ik denk ook niet dat dat de best haalbare oplossing is. Wel de snelste, niet de beste. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:37 |
Het is ongetwijfeld een systeem met een geheel eigen karakter ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:38 |
Volledig terecht, maar als ik zo om me heen kijk bij NS in de winterdienst, kan ik niet anders dan zeggen dat het vaak (bij intercity's in ieder geval) maximaal wordt ingezet. Je kan er gewoon weinig aan doen dat de treinen boven Alkmaar niet langer dan 10 bakken mogen zijn en dat daardoor er door heel Nederland treinen van 10 ipv 12 bakken rijden. Wel ben ik van mening dat de sprinters zeker langer kunnen, SLT-12 op de Flevolijn moet makkelijk kunnen in ieder geval. En ik ben van mening, liever een trein waarin ik sta dan geen trein, en dat is iets wat de afgelopen winter nauwelijks is voorgekomen. Ik ben altijd van a naar b gebracht, ook met -18. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:40 |
Ik denk dat enig plan van Arriva/DB voor het HRN minimaal de eerste 5 jaar niet ingevoerd kan worden omdat er eerst nog allemaal ijzer gebouwd moet worden om mee te schuiven. En wat betreft "stevig in hun schoenen staan Mono: Het is niet omdat DB zo'n idioot lomp groot bedrijf is dat ze ook meer rechten of aanspraken hebben op een concessie in een ander land. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:41 |
Valt wel mee: de Velaro D ís al gebouwd (toelating Duitsland verwacht volgend jaar) en met BR 406 (de huidige ICE) kan Arriva/DB al best een treindienst opzetten. Voor de HSL moet er natuurlijk wel het nodige getest worden, maar het materieel an sich is er. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:41 |
Allemaal leuk en aardig, maar je vergelijkt een kutsituatie met een nog kuttere grafkutsituatie. En dan kom je hier vertellen hoe geweldig die kutsituatie wel is. Dat valt dus heul wel mee. Tegen. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:42 |
En voor de rest van het HRN? Nemen ze gewoon NS-ijzer over of zo? Hoe stel je je dat voor? | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:43 |
Welke rest van het HRN? Het Arriva/DB-plan ging alleen in op de verbindingen met België, Parijs en Londen. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:43 |
klopt. 200 is hard zat op het Nederlandse spoor en de integratie met het binnenlandse net kan veel opleveren. Is toch een aspect waar Arriva/DB niet in voorziet, om maar niet te spreken over de rechtstreekse concurrentie met Thalys die door het plan van Arriva/DB niet echt uitgenodigd wordt om te rijden | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:44 |
Dat laatste ben ik zeker met je eens ![]() Ik doelde meer op het feit dat ze wel een zaak kunnen maken omdat er onderhands is gegund, en geen openheid is geweest om eventuele problemen op te lossen na de failra die niet meer reed. Bij het Europese hof kunnen ze daar wel wat van maken. Niet dat ze gelijk alles maar moeten krijgen, dat zou ook niet goed zijn, maar ik zie die rechtzaak wel met plezier tegemoet. Eens kijken wat daar uit komt rollen. En inderdaad, rolling stock moet nog gemaakt worden en DB/Arriva zal ook wel goed hebben gekeken naar het AnsaldoBreda fiasco, dus die willen hoe dan ook met betrouwbaar materiaal komen. Ben benieuwd ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:45 |
Oh ik dacht dat Mono daar op doelde. Hettinga zei het trouwens zelf ook (okee niet het hele HRN maar een deel ervan wil hij ook mogen doen om de risico's te spreiden die ze nemen door de HSL te willen doen) | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:45 |
Verwacht niet te veel van 'integratie met het HRN': zo veel valt er niet mee te behalen. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:47 |
Als jij liever hebt dat de dienstregeling instort mag dat hoor, doe mij die winterdienst maar. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:47 |
zeker niet als de opstelterreinen in de spits nog vol staan met inzetbare meuk dat niet ingepland is. Verder moet je de ambitie hebben om zo snel mogelijk weer de normale dienstregeling op te pakken. Enkele toverwoorden zijn openheid en communicatie en daar schort het bij de NS slechts een beetje aan | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:51 |
dat ben ik niet met je eens, want uit het noordelijke deel valt zeker winst te behalen. Bekende voorbeelden zijn de spits-IC's tussen Amsterdam-Zuid en Rotterdam of de IC Amsterdam - Vlissingen via de HSL sturen om zo Dordrecht en Zeeland beter met Schiphol en Amsterdam te ontsluiten. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 17:57 |
Of je leest wat ik schrijf, NS-er. | |
Fixers | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:11 |
Dan gaan ze maar uitzoeken wat er mis ging. Want wat ik meemaakte op een ritje Hilversum-Noord Utrecht CS vanmorgen is gewoon onmogelijk. Om De sprinter naar Amersfoort (9.58 vanaf Hilversum-Noord) werd aangekondigd op het bord met +5. Ik keek op m.ns.nl om te zien of mijn aansluiting nog zou kloppen en wat mijn aankomsttijd zou gaan zijn. Die reisplanner gaf aan dat in elk geval de eerste twee verbindingen vanaf Noord naar Utrecht in het geheel niet zouden rijden. Vervolgens hoor ik de omroep dat de sprinter 'over enkele minuten zou vertrekken', wat inderdaad gebeurde. Op station Hilversum aangekomen trof ik een enorme chaos. Perron 1 stond mutje vol, zodanig dat je vanuit de hal het perron niet meer op kon. Ik ving wat om me heen op dat er een half uur of een uur (ik kon het niet goed verstaan) er géén enkele trein van Hilversum naar Utrecht is gereden. De informatie voorziening was slecht. Automatische omroepmiep was vrolijk aan het omroepen dat de trein naar (sprinter van 9.46 Utrecht +25 en later +30 zou hebben.) Op het perron hoorde ik het woord bussen uit de mond van iemand met een NS-uniform. Maar dat werd niet duidelijk medegedeeld. Pas rond kwart over tien werdt er eens omgeroepen dat er bussen waren. Direct erna de omroep dat de sprinter van 9.46 over enkele minuten zou vertrekken vanaf een ander spoor (spoor 2). Niemand die wist waar ze aan toe waren. Geen advies wat de beste en snelste mogelijkheid naar Utrecht was. Ik heb me in de trein gepropt. Maar door de slechte layout van station Hilversum stonden reizigers veel te ver naar voor op het perron en duurde het extra lang voor de conductuer mensen naar achter had geschreeuwd. In de trein nog een omroep van het rijdend personeel dat de storing wa... eroo...kt do... ..unnel... chpho en op la.... itie... ie... eden... hct worde... ot ...e... ersoo... ...s... ge..onde... Wat er ook gebeurd is: beide bedrijven hebben behoorlijk gefaald in hun informatie voorziening. Inclusief de webcare:
| |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:12 |
Ik heb gelezen, en ik heb geoordeeld. Enig realisme is wel op zijn plaats. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:13 |
Je leest ook echt niet wat ik zeg hè? | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:13 |
Tsja, hoop doet leven niewaar ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:15 |
Er gaan wel veel dingen mis, maar minstens zoveel wordt ingevuld met aannames hier. Maar dat is misschien ook weer niet verwonderlijk. Ik lurk hier meer dan ik post, soms kan ik hele pagina's overslaan omdat ik daar niet op wil of mag reageren. Het is inderdaad veel, heel veel geklaag, maar gelukkig tussendoor ook nog veel moois en interessants. En ja, achter de schermen gebeurt heel veel, maar veel blijft achter de schermen. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:22 |
Dus een groot deel van de energie is verspilde energie, lees ik dat goed? ![]() | |
Gizlijntje | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:30 |
Beste treinmensen, ik zit nu in een ddz (ik heb gegoogled) als stoptrein van Groningen naar Zwolle. Ik had die dingen hier nog niet gezien. Weten jullie of de inzet van dit soort incidenteel is? | |
_JdM_ | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:31 |
Incidenteel, ja ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:32 |
Nee, je legt me woorden in de mond. Niet alles wat gedaan wordt, hoeft voorbij die schermen te komen om effect te hebben. | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:46 |
Sinds de startdag van RondjeNederland (Trein naar Den Helder ging roestrijden) is Hier sindsdien altijd al stampij gemaakt, het verdedigen om het verdedigen wat jij doet vind ik ergelijker | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:47 |
Als je internet koopt in de Thalys en je moet op Brussel overstap vanwege een defect treinstel werkt je sessie ook niet meer weet ik uit eigen ervaring ![]() | |
Kentekenplaat | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:50 |
Inhakend op de zgn. klaag-discussie: Ik ben geen fervent gebruiker meer van de trein. Dat was ik wel in 1994/1995. En er vallen mij een paar dingen op als ik nu met de trein reis. - De treinen waren toen netter, van binnen en van buiten. - Ze reden naar mijn idee veel meer op tijd, ook bij sneeuw en in de herfst. - Er was meer service en qua kaartjes waren er meer opties. Als ik zie hoe het nu gaat snap ik wel dat mensen not amused zijn. Zeker niet als je de arrogantie van de NS in ogenschouw neemt. En vooral dat laatste is , denk ik, olie op het vuur. | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:51 |
Ik haal hem er nog even bij ![]()
| |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:52 |
Terwijl een beetje een imageconsultant ze juist zou moeten adviseren om de 'message' te controleren. Ze praten toch wel over je, als een struisvogel je kop in het spoor steken verandert daar helemaal niets aan. Ze iets geven om positief over te praten (dus niet weer de zoveelste aktie waar niemand op zit te wachten) wel. Maar goed, dat is voor de NS. ProRail heeft natuurlijk hetzelfde probleem als elk ander beheerbedrijf: als je het goed doet, doe je gewoon je werk en ben je onzichtbaar, maar o wee als er eens iets niet goed gaat... Even los van dat ik het echt fundamenteel oneens ben met hun wisselsaneerfetisjisme. | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:53 |
In verdediging, dat was niet de NS-top en na deze winter wordt dat ook nooit meer deel van de NS-top ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 18:58 |
Op papier heb je volledig gelijk, je kunt de noordsectie gebruiken om Zuid-Holland en Noord-Holland dichter bij elkaar te brengen. Het in 2011 gepresenteerde plan voorzag hier ook deels in door meer treinen te beloven - de treinen tussen Amsterdam en Rotterdam zouden kunnen doorrijden naar Dordrecht, bijvoorbeeld. In het plan dat vorige maand is gepresenteerd is daar niets meer van terug te vinden, uitgezonderd de 1900 (Den Haag - Venlo) die over de HSL wordt geleid. Juist daar schiet je niks mee op omdat de tijdwinst klein is (± 5 minuten t.o.v. oude route) terwijl je een grote groep dupeert. Als dat het beste is waar NS mee kan komen, laat die HSL-HRN-integratie dan maar zitten. Ik heb op het spreekwoordelijke bierviltje nog realistischer plannen neergepend. De NS Hispeed-top. ![]() | |
Frozen-assassin | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:13 |
Daar ben ik me zeker van bewust. Maar dat neemt niet weg dat er structureel steeds iets misgaat bij NS, dat is dan vaak gebrek aan communicatie of berichten die elkaar tegenspreken. Dat zou heel goed kunnen liggen aan diverse afdelingen bij NS/ProRail die geen verregaande samenwerking hebben. | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:22 |
Goed om te weten dat ik geen grote klager ben ![]() | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:30 |
En waarom vind jij dat ergerlijk? Omdat iemand eens een wat andere mening toont dan het gros hier? Erg hé, iemand die eens niet klaagt om het klagen ![]() | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:36 |
Het feit dat jij denkt dat het klagen om het klagen is spreekt boekdelen natuurlijk. | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:36 |
Nee, je loopt er stage, DUS is het allemaal top. Ik snap wel dat je nooit in je eigen bron moet spugen, maar wat jij doet is palingglad.... ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:39 |
Wellicht ter overvloede, ik werk dagelijks samen met SNCF, Thalys; Lyria, RATP en Skyteam. Klaag ik ook gewoon over... | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:40 |
Ik vind mijn werkgever (IT-sector) hartstikke tof, maar mij hoor je ook wel eens mopperen. Is heel normaal hoor ![]() | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:48 |
Sterker nog, er is een reden dat er bij ons een "Alles went behalve Essent"-tegeltje op de werkplek hangt ![]() | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:52 |
Volgens mij heb ik een aantal posts geleden ook al uitgelegd dat klagen tegen de NS niet zozeer het punt is, maar dat het in deze reeks bijna alleen nog maar gaat over de dingen die misgaan in de spoorwereld. Ja, tuurlijk is er ruimte voor verbetering en tuurlijk gaan er dingen mis, maar waarom moet het alleen nog maar daar over gaan? Mopperen is inderdaad heel normaal, maar het kan ook overdreven worden. En dat wordt het nu al een tijdje. En DAT stel ik aan de kaak. Maarja, blijkbaar zijn mijn argumenten alleen nog maar palingglad en is steen en been roepen hier heilig geworden. Misschien kan een mod de topictitel nog ff aanpassen 'Het grote zeik- en zeurtopic #645' zou in ieder geval een stuk beter passen ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:56 |
Als je het hier niet bevalt? Wat doe je hier nog? | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 19:58 |
Wat een onzin. Als iedereen gelijk weg zou gaan als het ze niet beviel, zou het maar een saaie boel worden. Ik zie wel een kern van waarheid in zijn post. En dat is niet vanwege wie mijn salaris betaalt. | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:00 |
Maar jouw posts zijn nog te behapstukken... Edit: Maar GlenSpey klaagt over het feit dat wij klagen... ga vort ofzo... | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:01 |
De manier om die balans te herstellen is alleen niet "laat ik alles van mijn werkgever maar goed praten". Ik zie jou vaker niets zeggen bijvoorbeeld. Nou ja, niets controversieels dus ![]() | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:04 |
Wat een geklaag over het geklaag hier zeg | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:04 |
Dat alles neemt niet weg dat het er hier soms behoorlijk azijnpisserig aan toe kan gaan. Het zal vast allemaal wel kut en "ambitieloos" (brrr) zijn, maar dat snappen we nu onderhand wel. | |
GlenSpey | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:05 |
Met andere woorden: jullie mogen klagen, klagen, klagen maar als een ander eens klaagt over het vele klagen dan moet ie gelijk oprotten? En dat beticht mij van een bekrompen visie ![]() | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:06 |
Dan eerst maar even weer 3 fotootjes.![]() DB 643 050 + 643 537 naar Ahrbrück Een RB die niet op Oberwinter stopt, is de RB30 van- en naar Ahrbrück. Hier is de trein net door station Oberwinter gereden, en zal in korte tijd halteren in Remagen. ![]() DB 101 101 + IC2005 Te Oberwinter passeerde IC2005 op zijn weg naar Konstanz. ![]() DB ES64U2 - 027 + EC6 Te Köln Messe Deutz (Tief) komt EC6 naar Dortmund langs met een Erssatz-wagenreihung, want normaalgesproken zijn het SBB RIC-rijtuigen. Deze trein reed nu met DB IC-rijtuigen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:06 |
Heb ik je beticht van iets? Ga ergens anders trollen... | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:13 |
lyolyrc | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:14 |
De dagelijks terugkerende klacht "mijn sprinter/intercity van [tijd] op [station] had vertraging en daarom heb ik mijn aansluiting gemist" kan denk ik prima in KLB. Beetje jammer om daarmee dit topic te vervuilen. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:17 |
Die paaldanseressen waren vast dronken. | |
greavy | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:25 |
Volgens mijn kennis in Hannover (die op het Hbf van Hannover werkt), gaat DB vanaf DRGL2014 een proef starten in Bayern om de Ländertickets minder fraudegevoelig te maken. Iedere meereizende reiziger moet zijn naam opschrijven. Je kan onderweg het niet meer aanpassen, dan is het ticket niet meer geldig. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:43 |
@greavy: mooie plaatjes! En... geen hekwerk ![]() Dat met die Ländertickets is al het geval met het NRW-ticket. Ik trok enige tijd terug zo'n ticket uit de automaat in Venlo en daar stond een naamvakje op. @GlenSpey: ik snap wel wat je bedoelt, en persoonlijk probeer ik klagen om het klagen ook wel te voorkomen. Er zijn genoeg dingen die wél goed gaan (zo reed mijn trein vanavond stipt, had ik een comfortabele zitplaats, was het rijtuig lekker rustig en de conducteur vriendelijk) maar over sommige dingen -vooral 'laaghangend fruit' - kan ik het niet nalaten om soms mijn mening te uiten. Bij iets dat herhaaldelijk voorkomt kan het wel eens voorkomen dat ik wat minder genuanceerd reageer. Daarvoor hopelijk begrip ![]() | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:44 |
Ik denk dat het de NS (en andere vervoerders) het in het algemeen wel goed doen. Als ik naar mijn eigen treinreizen kijk gaat het vrijwel altijd goed. En daar hoor je niemand over. Maar als het een keer mis gaat dan laat de NS (heb weinig ervaring met grote verstoringen bij andere vervoerders) je ook gelijk goed de stront in zakken. En dat soort discussies worden hier uitgebreid uitgemeten door de meeste mensen. Zelf vind ik dat wel interessant, want als je tussen het "gezeik" doorleest kom je vaak ook interessant dingen te weten over bijvoorbeeld spoorbeveiliging. En af en toe zie je een leuk plaatje. Prima topic om bij te houden voor mij, en als het gezeik je even te ver gaat lees je er lekker overheen en lees je een ander topic ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 20:57 |
Omdat er nu eenmaal een stuk minder mensen met andere vervoerders reizen, gok ik. Ik ken persoonlijk zat mensen die regelmatig met Veolia reizen of gereisd hebben en zeggen dat ze 10x liever NS hebben. Tegelijkertijd zijn er mensen die claimen dat Veolia altijd op tijd rijdt, terwijl NS altijd vertraging heeft (overigens is 1:1 vergelijken moeilijk gezien de bereden infrastructuur sterk verschilt, maar dat terzijde). | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:02 |
Ik heb een keer een verstoring met Arriva meegemaakt en kan niet zeggen dat het toen veel beter ging. Informatievoorziening was belabberd. Maar goed dat was maar 1 keer, met de NS heb ik vaker verstoringen meegemaakt en dat blijft kut geregeld. En inderdaad, NS is op vele punten moeilijk te vergelijken met regionale vervoerders maar de informatievoorziening zou toch goed moeten kunnen zijn. Toch? ![]() ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:06 |
Reisinformatie valt onder NS, maar als jouw ervaring langer geleden is bestaat de kans dat het toen nog onder ProRail viel. Maar ik denk persoonlijk dat het niet zoveel uitmaakt onder wie het valt, het is kort na aanvang van een storing nou eenmaal lastig om goede informatie te geven omdat er vaak nog gepuzzeld wordt met verkeersleiding, al dan niet bestellen van bussen etc. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:09 |
Er staat deze maand in de KIJK! over het Nederlandse spoor Best interessant om te lezen, zeker omdat de KIJK!redacteur ook even over de schouder meegekeken heeft bij OCCR in Utrecht. De dag dat hij daar was strandde er een trein bij Hattemerbroek. Ik kon uit het artikel opmaken dat het precies de dag was dat daar de STS-passage en het opengereden wissel was, te meer omdat hij opschreef dat de trein na 1,5 uur nog niet weg was. | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:14 |
Ik heb Veolia voornamelijk meegemaakt op het boemeltje Heerlen-Kerkrade (met hier en daar eens Venlo-Roermond) en ik geef absoluut de voorkeur aan de NS. Ik zie, gegeven de mogelijkheden die de NS heeft met het HRN, alleen meer mogelijkheden voor de NS om zich te verbeteren. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:18 |
Ik ben wel benieuwd, wat is voor jou de reden dat je liever met NS zou reizen? | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:18 |
De overgang van informatie van Prorail naar de NS is ook een grote poppenkast. Ook na de overgang was dit niet beter. Ben het met je eens dat het lastig is, maar het andere uiterste is om niks nuttigs te vertellen aan je reizigers ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:18 |
Ik heb net trouwens kunnen constateren dat de IC Zutphen - Roosendaal van 20:58 OP TIJD was ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:18 |
Omdat Veolia het in jouw ogen niet zo goed doet is het meteen maar slecht en is NS de enige die het wel kan... Een wat vreemde gedachtekronkel als je het mij vraagt. Sowieso kan Arriva het natuurlijk altijd beter dan welk bedrijf dan ook, maar daar komt Limburg over een paar jaar wel achter ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:20 |
Volgens mij zegt hij nergens dat NS de enige is die het wel kan, enkel dat hij de voorkeur geeft aan NS. | |
Zug-Chef | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:21 |
Zelfde rare gedachtekronkel, andere bewoordingen natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:21 |
Hoor hem. Over gedachtenkronkels gesproken ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:22 |
Hap hap ![]() | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:22 |
Af en toe een koe op het spoor, meer storingen hebben ze natuurlijk niet in het noorden | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:24 |
Lekker man, beetje afgeven op die hele kkzooi. En wat GlenSpey betreft: Ik zal eens beter gaan opletten op dingen die echt meldenswaardig GOED goed gaan. En dan bedoel ik niet treinen die op tijd rijden, want dat is gewoon wat je normaal mag verwachten. Reizigers worden ook niet in het zonnetje gezet als ze gewoon hun kaartjes betalen, dat is gewoon wat je mag verwachten. Ik ben benieuwd ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:25 |
Nou en. Zetten ze gewoon 2 dagen tractoren in en niemand heeft echt iets gemerkt ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:26 |
die hebben gelukkig geen last van blaadjes op de rails ![]() | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:26 |
Nee, mijn ervaringen met NS zijn beter (en ik geef eerlijk toe dat mijn ervaringen met Veolia beperkt zijn tot die twee trajecten). De rest van de kronkel komt toch echt van jou ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:28 |
Staan er überhaupt bomen in het noorden dan? Ik heb geruchten gehoord dat er niets is dan weilanden ![]() | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:28 |
Zoals hierboven gezegd, betere ervaringen. Vind de treinen grotendeels prettiger zitten (mijn twee maal daags SLeT uitgezonderd) en ik denk dat een conducteur op de trein uiteindelijk wel beter is voor de sociale controle (en een zekere mate van sociale controle is goed, zie maar hoe de stiltecoupé stelselmatig faalt). | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:29 |
SLT > GTW | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:29 |
Klopt. Af en toe wat mest op het spoor, verder niet. | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:29 |
Even voor de goede orde, bij Veolia heb ik in drie jaar een paar keer per week rijden alleen maar vertraging gehad bij zware sneeuwval (Almere-Kerkrade in 6,5 uur ![]() ![]() | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:30 |
Lood. Oud ijzer. Beide vind ik niet prettig voor iets langers dan de gemiddelde metro. | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:30 |
ik heb er gisteren toevallig een paar gezien | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:31 |
Als ze de koeien Sandite voeren hebben we geen gladde sporen meer daar | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:31 |
Goed voornemen. Ik doe mee. | |
Darkwing_Duck | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:31 |
Ik heb ook nooit eigenlijk geen slechte ervaringen met de NS, conducteurs blijven vriendelijk als ik ze mn adres spel als ze me weer eens op de bon slingeren. Omdat ik geen kaartje heb kunnen kopen omdat ik geen Nederlandse bankpas heb betaal ik gewoon af en toe een boete.... Nee, service van de NS is niks op af te dingen, vooral voor buitenlanders.... ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:32 |
Ik weet niet, GTW geeft me altijd een krappe ervaring. Lijkt ook nooit genoeg capaciteit te bieden. Ligt misschien aan dat gigantische motorblok in het midden, waardoor ik dat gevoel krijg. De transparantie van de SLT bevalt me wel. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:55 |
Ik vind de GTW op zich een prima trein, al ligt het wel aan de uitvoering. Ik vind de 1e klas van de Velios een beetje tegenvallen voor afstanden langer dan 20 minuten (te hard)... ik heb er de hele Maaslijn mee afgelegd en ik was toch wel blij toen ik in Nijmegen kon overstappen op een VIRM ![]() Ik vind de SLT niet echt een fijne trein, dat ligt vooral aan de indeling en het comfort van de stoelen. | |
Brembo | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:58 |
De treinfapper vindt het niks, de reiziger is er wel blij mee. Ik moet zeggen over de GTW ben ik meer dan tevreden, het is stil, beenruimte, snel, comfortabel, internet ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:59 |
Ik moet zeggen dat ik de GTW's van Arriva ook een stuk beter vind dan de Linten van Syntus. Schoner, dikkere stoelkussens, duidelijkere reisinfo aan boord. Dat internet gebruik ik eigenlijk nooit. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 21:59 |
Gaan we nou weer de discussie welk materieel zit het lekkerst voeren nadat we vorige tot de conclusie kwamen dat het niet op schoot? ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:02 |
De GTW's van Connexxion vind ik ook prima. Die zijn sjieker dan de meeste NS intercities. Alleen die deuren, pfft. Schrik me iedere keer een ongeluk als die dingen open of dicht gaan. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:02 |
Uiteraard. Oh, hier een filmpje starring Berend Brulboei: | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:03 |
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:03 |
Ik probeer iets anders te doen dan te klagen, met uw welnemen, meneer de jankerd. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:04 |
Die deuren bij GTW zijn ook awesome. Je kunt gewoon mid-flight op de deuropen-knop drukken en dan gaan ze automagisch open zodra de trein stil staat ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:05 |
Okee sorry. Je had erbij moeten zijn ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:06 |
Fancy openingstijden trouwens ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:06 |
Ik vind de stoelen voor een Sprinter eigenlijk wel goed. Alleen is het wel een opmerkelijk contrast als je vervolgens in Plan V zit, vooral als je eerste klas reist. In die eerste klas stoelen daarvan voel je je echt als een koning te rijk. De eerste klas in de SLT vind ik wel onder de maat, precies dezelfde stoelen met als enig verschil een armleuninkje in het midden en fancy ogende (maar nutteloze) lichtjes in de bagagerekken. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:06 |
Dat dat bij SLT nog steeds niet gebeurt snap ik niet. Maargoed, de trams van HTM zijn ook niet zo snugger. Lijkt erop dat de bestuurder daar zelf een moment moet kiezen om de deuren te ontgrendelen, sommige bestuurders gooien dan ook meteen alle deuren open. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 24-10-2013 22:13:52 ] | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:13 |
Hoezo niet? Kei hendig mên. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:14 |
Ik vergat een woordje ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:15 |
En dan staat er altijd iemand achter je die bij het uitschuiven van de treeplank op dat knopje gaat rammen. Je ziet toch dat het lampje al brandt? | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:15 |
Oh ik dacht al. Ik wist niet dat SLT dat ook had ![]() ![]() Oh nee wacht dat kost natuurlijk weer zogenaamd zandkorrelduizend euro per treinstel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:17 |
Nou ja ten eerste: Bij veel ander mat staat "het lampje brandt" gelijk aan "nu mag je drukken", niet aan "er is al gedrukt". En besides: Hoe heb jij last van iemand die achter je staat en die op het knopje drukt terwijl dat niet nodig is? Zou ik me tocheens laten nakijken als ik jou was ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:18 |
Veel mensen kijken niet naar het knopje, ze rammen er gewoon op. Ook als dat het knopje "Deuren dicht" is wat nog eens staat aangegeven met "> <" ook... | |
ReisT | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:20 |
Tussendoor maar weer wat plaatjes doen? Ik had nog een paar foto's van MBS-treintjes, afgelopen zondag. Allemaal op het stuk tussen de halte Zoutindustrie en station Boekelo. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:20 |
Oh dat was vroegah zo ongelofelijk mooi met ICR ![]() Kreeg je dus dat bij binnenkomst de aspirant-uitstappers op die knop gingen drukken terwijl de aspirant-instappers aan die greep gingen hangen. Dus wat doet die deur? Die gaat een centimeter open, en weer dicht, en een centimeter open, en weer dicht. Etc. En het allermooiste is dan dat de mensen aan BEIDE kanten van de deur staan te schelden "hee hij is stuk! ![]() Episch ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:21 |
![]() ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:29 |
*steekt zijn hand op* | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:33 |
Het mooiste zijn nog de mensen die, ook al staat de trein al lang stil, voor zich uit staan te staren, afwachtend tot een of andere hogere macht de deur voor ze opent ![]() | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:34 |
Waar ik het meest van geniet is als je van Sloterdijk af komt met de trein uit Zaandam en vervolgens over het oostelijk eiland raast met allemaal van die mensen die 'alvast naar de deur gaan lopen' om vervolgens door de hele coupé geslingerd te worden ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:35 |
Ik vind de Berlijnse metro's gaaf, je kunt de deuren van die dingen al openen als de trein nog aan het afremmen is. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:35 |
Oh dat doe ik vaak genoeg ja. Bij gelegenheid even net iets te dicht voor die bijgoochem ze neus langs ![]() | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:36 |
In Nederland kan dat soms ook. Maar tegen de tijd dat de deuren openen staat de trein praktisch gezien stil ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:36 |
Oeh dat heb ik in een Mat54 stel ook eens gedaan toen hij binnen kwam in Rhenen. En lekker stoer alvast uitstappen ![]() Lekker stoer op me smoel gegaan lekker stoer handen, knieën en spijkerbroek kapot ![]() | |
Viezze | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:36 |
Of wacht, nog mooier zijn de mensen die als een gek op de blauwe knop (deuren sluiten) drukken, en niet snappen waarom de deuren niet opengaan. Dan inderdaad heel bijdehand en opzichtig de andere knop indrukken ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:37 |
Dat is in Berlijn ook zo, het hangt af van het materieel. Bij het oudere materieel kun je al uitstappen terwijl de metro nog niet helemaal stilstaat... best gaaf ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:38 |
Ha! Dat hebben ze gejat van onze prachtige Combino's! ![]() | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 22:49 |
Hogere machten komen in vele vormen, blijkbaar. | |
Mr_Klaasje | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:01 |
Als je op het oostelijk eiland opstaat ben je niet goed wijs, je komt dan net uit Amsterdam CS en Amstel is nog een aantal kilometer. | |
b2py | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:06 |
Westelijk eiland dan. | |
Peter | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:15 |
Of vlak voor Zwolle vanuit Deventer al gaan staan en door twee wissels geslingerd worden.. | |
Fixers | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:17 |
![]() Ik had er vanmorgen ook zo eentje in die stampvolle (haringen in een ton) sprinter. Zodra de trein begon te tijden bij Overvecht opstaan en naar de deur proberen te lopen om uit te stappen bij Utrecht. Verder dan opstaan en een kwartslag kwamen de 55-plussers ook niet. Ik snap dat ook nooit 1. Die aansluiting heb je toch al gemist. 2. Dezelfde vierdimensionale tijd-ruimte kan maar worden bezet door één atoom tegelijk. Yer cannot change the laws of physics. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:22 |
Toch is het minstens wel slim om te zorgen dat je klaar bent om uit te stappen op het moment dat de deuren open gaan. Je hebt zat van die oetmongolen die wachten tot de trein stil staat en de deuren open gaan, en DAN pas opstaan, spullen pakken en naar de deur lopen. Tegen de tijd dat ze het balkon denken te bereiken is de inbound stream daar ook, en zijn ze gewoon vet te laat. Dan rij maar door naar het volgende station, idioot. | |
Litpho | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:23 |
Ik mis wat positivisme, Fles. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:24 |
Ik ben soms ook zo'n oetlul, maar dat komt dan omdat ik mijn laptop nog in mijn tas moest stoppen. In zulke gevallen kwam het station iets eerder dan verwacht ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:25 |
Iedereen kan dat toch verzinnen? Net als dat je niet moet gaan proberen je door de uitstappers heen naar binnen te wurmen, dan ben je ook een strontkop. Uitstappers hebben voorrang, en de plicht om aan te sluiten. Uitstappers klaar: Instappers erin, en niet meer uitstappen. Hoe moeilijk kan het zijn? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:26 |
Ik zag zelfs eens Turkse knaapjes de deur opentrekken tijdens het rijden. ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:28 |
Nog zoiets kansloos: met z'n allen op het perron rondom die deur gaan staan en dan gaan beide helften zo dicht bij elkaar staan dat de uitstappers niet eens de kans hebben om uit te stappen. Maargoed, een zachte duw geeft vaak al genoeg suggestie over wat de bedoeling is... | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:28 |
Ook zoiets ja, elke morgen raak in Zutphen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:29 |
gewoon doorlopen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:30 |
Afgelopen weekend had ik in Paderborn trouwens zo'n asociale kutchinees die dat bij de lift deed in het hotel ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:32 |
Toeristen met loodzware koffers die op Rotterdam Centraal vlakbij de trap bij die ene deur van de Fyra richting Schiphol staan te trappelen om de trein in te mogen. Hallo, dat ding staat daar 4!!! minuten. Wacht eventjes ofzo. ![]() Speaking of which, vorige maand kwam ik op Amsterdam Centraal een paar toeristen tegen. Ze stonden in de middentunnel, waar alleen trappen zijn naar de perrons. Met z'n tweeën probeerden ze een koffer de trap op te tillen, wat niet echt lukte. Galant als ik ben heb ik ze geholpen (lees: dat ding in m'n eentje de trap opgetild). Dat ding was echt loodzwaar. Alsof ze een aambeeld aan het versjouwen waren. Eenmaal op het perron zagen ze dat er zo'n 30 meter verderop (de westelijke tunnel) een grote roltrap was. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:34 |
Dat is op Amsterdam Centraal ook zwaar kut aangegeven trouwens. Ik weet daar echt nooit in welke tunnel ik nou ben. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:34 |
Hoeveel hebben ze er eigenlijk? 2 of 3? | |
Peterselieman | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:35 |
straks vijf tunnels, waarvan drie perrontunnels | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:35 |
Amsterdam Centraal heeft 3 reizigerstunnels (west, midden, oost). De westelijke tunnel is het grootste, de middentunnel wordt gerenoveerd (wordt mooi!), de oostelijke tunnel is krap en lelijk. En ze zijn nog bezig met het maken van een fietstunnel zodat de poortjes straks dicht kunnen zonder gezeik over "het is een doorgangsroute" | |
Mr_Klaasje | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:43 |
En de Oosttunnel heeft liften. Net slecht gemikt dus. (Of moesten ze de Fyra hebben?) | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:44 |
eerder slecht gebouwd. Het grootste station van het land en niet eens bij alle tunnels roltrappen laat staan liften ![]() Waar blijf je dan met je gelul over "wereldstations"? ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:46 |
De middentunnel heeft straks ook roltrappen en liften. Alleen nu nog even niet. | |
_serial_ | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:47 |
Over dat gehaast bij uitstappen, daar heb ik nog een leuk verhaal over toen ik tijdens mijn HBO studie samen met een studiegenoot in England op stage zat. Een docent kwam op bezoek en riep toen wij naar de deuren liepen toen de trein het station binnenreed "Dat is typisch hollands dat gehaast" - wij stapten uit toen de docent eens opstond, deuren gingen dicht, trein vertrok, met de docent er nog in ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:48 |
Precies. Kan hij het nog 100 keer typisch hollands gehaast noemen, maar wie is er nou de sukkel? Voilá ![]() | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:48 |
Ze wilden inderdaad de Fyra hebben, maar ze moesten naar Schiphol. Welke trein je dan neemt maakt niet echt uit. Amsterdam Centraal is een redelijke uitdaging omdat het een monument is, ze kunnen niet zomaar een 50 meter brede tunnel aanleggen omdat het halve station dan waarschijnlijk instort. Zo'n brede tunnel zou wel zeer welkom zijn in Amsterdam... | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:50 |
Ja. Maar goed, dan moet je dat bedenken voordat je met de natte vinger iets over februari 2013 roept. Maar kennelijk zijn er knappe koppen jarenlang achter de schermen mee bezig geweest of weet ik wat voor onzin nou weer. | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:51 |
De verwachting was ook dat we eind 2007 werkende V250's zouden hebben en alleen nog maar met onze OV-chipkaart zouden reizen. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:52 |
Nou, dan kunnen we toch constateren dat er categorisch gefaald wordt op elk denkbaar front bij elk denkbaar project? Dat is dan toch niet "klagen om het klagen?" Dat is simpelweg een vaststelling. En of ik daar wat van vind dat zien we dan wel weer. | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:54 |
Niet op elk denkbaar front bij elk denkbaar project. Met bijv. de Noord-Zuidlijn gaat het al een paar jaar prima, een paar dagen terug was zelfs in het nieuws dat hij misschien al in 2016 ipv. 2017 open kan. | |
DriekOplopers | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:55 |
Ja. Maar dan is er nog geen rollend materieel. Breinbaasjes... | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:56 |
Hecht je serieus waarde aan dat soort berichten? Ik zal je er nog een paar vertellen. Misschien kan hij wel in 2014 open. Misschien kunnen we in 2015 wel 100 JSF's bestellen. Wat? Misschien kunnen ze dan al geleverd zijn. Misschien is in 2016 AIDS te genezen. Misschien zijn in 2017 zwarte pieten wel verboden. En misschien ben ik in 2018 wel getrouwd en vader van drie. Maar misschien ook niet ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:58 |
Bij de nieuwe planning hebben ze heel veel marge (zowel qua tijd als qua kosten) ingebouwd dus eigenlijk moet het ook wel dat het uiteindelijk meevalt. | |
Dr_Flash | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:58 |
Kratje wedden dat de Noord-Zuidlijn niet in 2016 open gaat? En nog een kratje dat het ook geen 2017 wordt? | |
James1988 | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:59 |
Dat deadlines niet altijd gehaald worden is niet ongewoon, de oplevering van de HSL-infrastructuur is ook met bijna 2 jaar vertraagd door tegenslagen. Dit kwam o.a. door verzakkingen, stof in de gekkekoeientunnel, inferieure geluidsschermen en heel veel problemen met ERTMS. En toen bleken ook de treinen ontzettend vertraagd... Dingen gaan niet altijd zoals ze gepland worden, helaas. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 oktober 2013 @ 23:59 |
Het is dat ik geen bier lust maar anders had ik graag een kratje gewed dat 2017 wél gehaald wordt. | |
Dr_Flash | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:02 |
Ik kan me nog herinneren dat NS vorig jaar begin december, like enkele dagen voor de Fahrplanwechsel, de natie bezwoer dat ondanks alle bezorgdheid en kritiek "de problemen na 9 december voorbij zullen zijn." We hebben allemaal gezien wat een fenomenaal buitencategorie fiasco die schijtv250 geworden is. Dat zagen de Knappe Koppen EEN week van tevoren TOTAAL NIET aankomen. Of we zijn gewoon massaal belazerd, dat kan natuurlijk ook. | |
Peterselieman | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:05 |
roep dat dat niet te snel, want zoveel grond zit er momenteel niet meer onder het station. Er is in de afgelopen jaren flink doorgewerkt om het station min of meer op een geheel nieuwe fundering te zetten en bijna alle aarde af te graven. Er komen namelijk twee poortvrije passages en dan daarnaast ook nog de fietstunnel als ik het goed begrepen heb. zie: http://www.amsterdamcentraal.nu/projecten/stationsgebouw/passages en: http://www.amsterdamcentr(...)/fiets-en-voettunnel | |
James1988 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:05 |
Dat is denk ik het gevolg geweest van veel politieke druk in combinatie met wensdenken bij de top van NS Hispeed. Ik kan me zo voorstellen dat een ambtenaar iets als "4 jaar na de oplevering van de infrastructuur rijden er nog steeds geen V250's naar Brussel, NS, doe iets!" heeft gezegd tegen Bert. Dat maakt het niet minder dieptriest. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:05 |
In België is dat doodnormaal en daar blijf ik me iedere keer over verbazen... In Brussel-Noord zijn er bijvoorbeeld 3 (smalle, vunzige, lelijke en onveilige) tunnels waarvan alleen de middelste tunnel één roltrap omhoog naar de perrons heeft (omlaag is er geen) en liften ontbreken volledig... en het mooiste is nog dat dat normaal is in België ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2013 00:06:41 ] | |
James1988 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:06 |
Maar Brussel-Noord is dan ook een station dat niet zou misstaan in de Sovjet-Unie. Net als Antwerpen-Luchtbal. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:06 |
Ergens vind ik het trouwens ook wel wat hebben. Amsterdam Centraal is eigenlijk alles tegelijk: het is een honderd jaar oud monument, historisch en gebouwd op houten palen; het is het drukste station van het land en moet een moderne toegangspoort voor een wereldstad en voor hogesnelheidstreinen zijn; het moet afgesloten kunnen worden met chipkaartpoortjes maar je moet ook te voet en met de fiets van het Damrak naar de IJ-veerboten kunnen... Edit: En dan vergeet ik de twee metrolijnen nog. Combineer dat allemaal maar eens met elkaar. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2013 00:08:23 ] | |
Peterselieman | vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:09 |
jup, zie ook wat linkjes in mijn vorige post. Op die site valt ook te lezen dat de oosttunnel nog aangepakt zal worden. Denk dat dit project pas begint als de middentunnel vrijwel helemaal af is | |
b2py | vrijdag 25 oktober 2013 @ 06:59 |
Je komt er gewoon te weinig ![]() | |
Socios | vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:14 |
Het mooiste treinstation.![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:21 |
Verwijt dat al die eenmalige toeristen maar ![]() | |
b2py | vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:33 |
Haha, zal ik doen. Jullie zijn net zo noob als Flash! | |
Fiorano | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:09 |
Heuh een Virm zesje in de IC Amersfoort - Schiphol. Weer eens wat anders dan 7 bakjes icm. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:12 |
Hallo Fles, Bedankt voor je constatering. Ik heb je bevindingen verwerkt in het Groot Nageslacht Der Vertrektijden in de eenentwintigste eeuw. ![]() | |
b2py | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:18 |
Is het nog gezellig in de trein daar? | |
Irritatie100 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:21 |
Ik moet vanmiddag van Amersfoort naar Deventer. Nou ga ik met de trein die naar Duitsland doorrijdt. Dat is toch géén ICE en dus toeslagvrij? | |
b2py | vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:27 |
Yup. ![]() | |
Ajaxfan | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:37 |
Ah de oostelijke tunnel is dat ding waar ik met mijn 2 meter bijna last krijg van claustrofobie dus. Bizar hoe vaak mensen bij Centraal echt vol de deuren blokkeren als een trein stopt. Maak mij daar altijd extra breed als ik naar buiten stap. | |
#ANONIEM | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:48 |
Dat is echt pauper idd, zie het trouwens vaker in het weekend dan doordeweeks (Zijn vooral van die Libelle vrouwen met kort pittig kapsel en bejaarden) ![]() Maakt me dag als ik er dan weer eens een tegen me schouder kan zetten en zo 3 meter acheruit te duwen zodat ze weer achteraan staat ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2013 09:49:04 ] | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:50 |
Ik deel nog wel eens een schouderduw uit aan ongeduldige instappers. Overigens gebeurt het overal: ik zie het op Amsterdam CS en Utrecht Centraal even vaak gebeuren als op Groningen Noord en Harlingen Haven. Alleen in Kampen lijkt iedereen netjes te wachten... | |
Ajaxfan | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:51 |
Het is dan net een zwerm bijen die ook in de volle breedte staan. Begrijpen die mensen nou niet dat het voor de doorstroming handig is aan de zijkant te staan? Je pikt de ervaren forenzen er wel uit trouwens. Die staan precies links en rechts van de deuren. | |
KomtTijd... | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:52 |
nog irritanter is als je vooraan staat bij de deur en netjes wacht tot iedereen uitgestapt is, en dat ze dan achter je beginnen te duwen ![]() | |
greavy | vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:56 |
alleen de eerste persoon moet de naam doen. Het wordt nu dat iedere reiziger dat moet doen. En net als in Niedersachsen, basistarief met iedere extra reiziger + ¤, met een max. van totaal 5 per ticket. | |
WhiteJoker | vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:18 |
Had laatst een trio dat zoveel haast had om naar binnen te komen dat ze de conductrice die als laatste uitstapte haast tackelden. Was die conductrice niet echt van gediend. | |
Peterselieman | vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:25 |
dat zal wel met het geloof te maken hebben ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:37 |
Ik denk eerder opvoeding. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:40 |
dat hangt in dat gebied nogal met elkaar samen ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:45 |
Ik denk eerder dat er een soort ons-kent-ons-sfeertje hangt als de trein aankomt. Hetzelfde sfeertje als de boot die op Vlieland aankomt in de winter. | |
dennistd | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:24 |
Ook handig: Deventer-Apeldoorn ligt eruit door de vondst van een bom bij de brug in Deventer, maar NS zet geen bussen in. Omreizen via Zutphen is het advies, maar voor Twello en Osseveld heb je daar weinig aan natuurlijk ![]() Een lijnbus Deventer-Twello rijdt maar eens per uur, Twello-Osseveld is naast de rit van 19 minuten ook nog eens een kwartier lopen ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:25 |
Met wat pech tref je de verkeerde om tegen te duwen en wordt er flink geklapt. ![]() | |
Irritatie100 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:32 |
Kut ![]() Zag dat de internationale trein met +13 vertrekt uit Amersfoort straks, dus neem tóch gewoon die maar naar Deventer. | |
dennistd | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:34 |
Die zal wel over Zwolle gaan inderdaad ![]() Volgens NOS.nl zet NS bussen in, maar zelf beweren ze toch echt anders:
| |
_JdM_ | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:39 |
*Opgepimpte buurtbus. Nouja, opgepimpt... Ander naampje. Blijft max 8 personen. | |
ReisT | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:42 |
Bij de actuele vertrektijden van Apeldoorn staat wel gewoon nog een IC richting Hannover (met +7) vermeld. Zou niet de eerste keer zijn dat de internationale trein toch gewoon door mag. | |
Irritatie100 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:48 |
Klopt alleen geen flikker van. Ik moest van Hoevelaken naar Deventer, toen ik van Hoevelaken naar Amersfoort reed zag ik de storing in dit topic staan, dus meteen de reisplanner gecheckt. Die gaf idd de internationale trein aan, met +13 vanuit Amersfoort en met +6 in Deventer. Echter, ik kom aan op Amersfoort en op het bord daar staat de internationale trein met +40 en rijdt niet verder dan Apeldoorn ![]() Stonden toevallig een paar NS'ers op het perron, dus even gevraagd hoe het nou precies zit. Zij zeiden ga via Zwolle, dus de 11.37 naar Steenwijk gepakt en nu 10 minuutjes onderweg van Amf naar Zwolle. | |
dennistd | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:50 |
Volgens Bahn.de: Hengelo 12:59 13:00 3b Bad Bentheim 13:18 ca. +60 13:28 ca. +50 1 Technische Störung am Zug Beetje vreemde technische storing, zo'n oude bom ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:56 |
die treinen zijn gewoon verkapte bommenwerpers ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:03 |
Sja, niemand vind het leuk om zichzelf de schuld te geven heh ![]() | |
Litpho | vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:05 |
Bodemplaten los! | |
Irritatie100 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:07 |
Leuk, in Zwolle 9 minuten overstap hebben naar Deventer maar volgens de app (en het scherm in de trein) met +10 aankomen omdat we tot Harderwijk om een of andere duistere reden niet op volle snelheid reden. | |
b2py | vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:18 |
Buurtbussen zijn baas, zeker in Groningen. Flash en Klaasje weten. | |
Peterselieman | vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:20 |
ik heb er ook ervaring mee. Met klapperende deuren en 100 op de teller tussen Spijk en Roodeschool ![]() | |
Litpho | vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:14 |
Die bocht voor Harderwijk is te scherp. Daar moet je voorzichtig mee zijn ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:19 |
De ICE is trouwens toeslagvrij als je met je OV-chipkaart reist, met uitzondering van studentenproducten, dan is er een toeslagkaartje nodig. | |
ReisT | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:22 |
Dat was de oude regel, op de NS-site site staat nu heel wat anders:
| |
DeaDLocK2K | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:22 |
Ah, thanks ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:22 |
Zo. Nu ook geen treinverkeer tussen Deventer en Zwolle wegens defecte trein. Weghalen daarvan duurt naar verwachting tot 17 uur (!!!!!). Ondertussen blijft ProRail het antwoord op onze vragen nav gisteren schuldig... | |
Mr_Klaasje | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:23 |
Kennelijk sta je niet hoog op het prioriteitenlijstje. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:23 |
Gelukkig is er weinig last en kunnen de bussen gewoon de laatste tien minuten naar Deventer zo doorrijden vanaf Olst. Ik kan me meerdere valide redenen voorstellen waarom het weghalen van een trein op dit enkelsporige baanvak zo lang kan duren. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:24 |
Vandaag rijdt de trein gewoon weer het hele eind. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:24 |
Ah. Had ik bijna een excuus gehad om nog even naar kantoor te gaan vanmiddag :p | |
Frozen-assassin | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:25 |
Om even een positief te zijn over NS, de treinen tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen reden WEL op tijd!!! | |
gebrokenglas | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:31 |
Ja ze hebben nu wel even wat anders aan hun hoofd dan het beantwoorden van die vragen. ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:33 |
Hebben jullie wel eens te maken gehad dat je wegens storingen of werkzaamheden moest omrijden (bijvoorbeeld Utrecht Den Haag via Amsterdam) en een conducteur die moeilijk deed omdat je eigenlijk geen geldig kaartje had? Ik neem aan dat als je een kaartje Den Haag Utrecht koopt je niet over Amsterdam mag reizen om daar even te gaan shoppen. Dat zijn dan 2 aparte trajecten: DH - Adam, en Adam - Utrecht. | |
DriekOplopers | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:35 |
Kan zijn. Aan de andere kant is een vraag over eigenmachtig ingrijpen van een Trdl en het daarmee buitenspel zetten van het OCCR ook wel een lastige, qua beantwoording. | |
James1988 | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:35 |
Je mag je reis onderbreken op elk station dat langs de route ligt. | |
gebrokenglas | vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:36 |
Ja.. Maar Amsterdam ligt normaal gesproken niet op de route. Toch? Zolang er geen storingen zijn? |