dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 12:18 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 12:20 |
Hmm op street view staat wel alles op de Beatrixhaven voor Borkum. Op Earth bestaat de Beatrixhaven nog niet eens (2005). Daar gebeurt dus nogal een hoop de laatste tijd ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 12:21 |
Zelf geven ze ook de locatie in de nieuwe haven aan: https://maps.google.com/m(...)rce=embed&dg=feature Blijkbaar zijn ze een aantal jaar geleden verhuisd. | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 12:44 |
Leuke site trouwens. Met veel info en veel foto's. http://www.inselbahn.de/ | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 13:08 |
Dat laatste plaatje ... http://blog.prorail.nl/fo(...)tation-amsterdam-rai zorg er dan tenminste voor dat de overkappingen van beide perrons er hetzelfde uitziet ... | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 13:17 |
Een oplossing zoals bij Lelystad is zeker te duur? Erg jammer... (Kap in de lengte doorzagen, de helft opschuiven naar het nieuwe perron en het gat in het midden opvullen.) | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 13:21 |
kan vanwege het dak denk ik niet, maar zou waarschijnlijk wel het mooiste resultaat opleveren | |
Surveillance-Fiets | woensdag 19 juni 2013 @ 13:23 |
het mag wat kosten. ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 13:35 |
Kan prima hoor: ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 13:37 |
dan moet je het hele dak opnieuw aanleggen ![]() Het zou de sociale veiligheid iig ten goede komen | |
WhiteJoker | woensdag 19 juni 2013 @ 13:40 |
Lijkt nou net of je een deken erover hebt gelegd ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 19 juni 2013 @ 13:46 |
Heb jij dat plaatje zelf gemaakt? Mag MVBOV dat gebruiken? (Waar is trouwens de metrohalte gebleven???) | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 13:48 |
Het origineel komt uit http://blog.prorail.nl/fo(...)tation-amsterdam-rai Het dak heb ik zelf veranderd met hulp van een beetje Paint Shop Pro. Wat mij betreft mag je hem gebruiken. De metrohalte ligt erachter, aan de rechterbovenkant kun je de sporen nog wel zien. Je kijkt hier vanuit westelijke richting. | |
Zyron | woensdag 19 juni 2013 @ 14:04 |
Thanks voor alle tips van gisteren over een reisje Amsterdam-Neerpelt. We gaan gewoon Go Pass-en; Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Neerpelt. ![]() | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 14:06 |
Ik bedenk me nu dat het natuurlijk nóg mooier zou zijn als ook de metrohalte onder dezelfde overkapping zou komen. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 14:18 |
Jeroen en Wilma zitten er klaar voor | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 14:20 |
Vandaag een V'tje op transport gegaan?
| |
WhiteJoker | woensdag 19 juni 2013 @ 14:22 |
Gaat die niet naar die studentensociëteit? | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 14:24 |
oh ja, dat zou zomaar kunnen dat het dat stel is | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 14:33 |
succes en veel plezier ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 14:38 |
Het Fyra debat is begonnen. | |
Viezze | woensdag 19 juni 2013 @ 14:42 |
Heb ik even geluk dat ik direct inschakel bij Bashir | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 14:42 |
Bashir, hoe lang houd ik dit vol ![]() ![]() | |
arkkey | woensdag 19 juni 2013 @ 14:44 |
Ik heb niet eens zin om te kijken, dit debat heeft toch absoluut 0 nut of ? Iets nieuws ga je neem ik aan ook al niet horen. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 14:44 |
oorkleppen op als hij aan het woord is | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 14:47 |
GroenLinks pleitte voor een vreemde gedoogconstructie met de NS aan het roer en dat er dan bij gratie van de NS ruimte moet komen voor concurrenten die ook op de HSL willen rijden. | |
Viezze | woensdag 19 juni 2013 @ 15:04 |
Stelletje rascommunisten bij de SP ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 19 juni 2013 @ 15:04 |
![]() ![]() ![]() ![]() Dat je buurjongetje zegmaar met jouw speelgoed komt spelen en dat jij alleen maar toe mag kijken. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 15:08 |
moet ik ook kijken? | |
DeaDLocK2K | woensdag 19 juni 2013 @ 15:09 |
Als je je echt verveelt. | |
Viezze | woensdag 19 juni 2013 @ 15:09 |
Nee, men zit elkaar een beetje af te bekken maar ze komen nergens | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:10 |
op dit moment is het nog niet zo spannend. Wel is De Rouwe is de eerste die wil denken vanuit de reiziger | |
DeaDLocK2K | woensdag 19 juni 2013 @ 15:11 |
Iedereen van een confessionele partij is gevaarlijk en per definitie onbetrouwbaar. | |
DriekOplopers | woensdag 19 juni 2013 @ 15:13 |
Wat een onvoorstelbare droplul... ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 19 juni 2013 @ 15:14 |
Hij belde mij vanmorgen en ik heb hem wat aandachtspunten ingefluisterd die hij goed heeft meegenomen. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:16 |
mja, op dit moment is hij goed bezig | |
DeaDLocK2K | woensdag 19 juni 2013 @ 15:16 |
Veel Vrije Dagen zegt vooral weer heel weinig met heel veel woorden. | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 15:20 |
Great, thanx ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:23 |
vrij normaal voor een regeringspartij | |
DeaDLocK2K | woensdag 19 juni 2013 @ 15:39 |
Bashir op Twitter. WTF! | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 15:40 |
![]() As if, Bashir. As if. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:40 |
Manfellotto had gister gelijk dat hij stelde dat hij de rapporten van onder meer Mott MacDonald nooit gezien heeft Op basis van die rapporten hebben de NS en NMBS besloten te stoppen met de V250 http://nos.nl/artikel/520(...)ouwer-rapporten.html | |
remcoP | woensdag 19 juni 2013 @ 15:41 |
Wat bedoeld die man? Ik kan hem niet volgen. ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 15:42 |
Voor zover ik het begrijp (ik volg het debat alleen via Twitter) wil Bashir dat NS een aandeel neemt in Thalys, en hij gaat er vanuit dat NS er dan wel voor zorgt dat de reserveringsplicht wordt afgeschaft en dat de kaartjes goedkoper worden. Alsof SNCF daar ooit mee akkoord gaat. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:43 |
geef die man een contract als cabaretier | |
DeaDLocK2K | woensdag 19 juni 2013 @ 15:43 |
Hij snapt ook niet dat de overheid geen zeggenschap heeft als NS gaat participeren. Het is internationaal. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 15:43 |
Als kamerlid is hij in ieder geval ongeschikt. | |
remcoP | woensdag 19 juni 2013 @ 15:43 |
Wat een clown. ![]() | |
remcoP | woensdag 19 juni 2013 @ 15:45 |
Die kop van Dijsselbloem. ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 15:45 |
Waarom haalt die Hoogland er nou weer een concessie in Polen bij? Volgens mij haalt NS flinke winst uit buitenlandse concessies... | |
WhiteJoker | woensdag 19 juni 2013 @ 15:46 |
Bovendien is dat gewoon een dochteronderneming. Volgens mij heeft PostNL die, bijvoorbeeld, ook. Daar wordt ook niet over gezeurd. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:47 |
Hij praat er iig vreemd in om | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 15:50 |
en nu zie ik op Twitter verschijnen dat Bashir een cabaretier genoemd wordt. een meelezer van hier? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 15:52 |
Even luchtig nieuws tussendoor, een poosje geleden is het grote bord van Versailles Chantiers buiten gebruik genomen (beetje vergelijkbaar als het bord van Utrecht, Rotterdam en dergelijke) Daar is nu zoveel kritiek op gekomen dat men overweegt het bord weer in gebruik te nemen... ![]() | |
remcoP | woensdag 19 juni 2013 @ 15:54 |
50Plus ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 15:59 |
Dat Veetje over de weg was inderdaad dat Veetje met missende cabine die onderweg is naar die studentensociëteit ofzoiets. | |
MicDis | woensdag 19 juni 2013 @ 16:07 |
Staan zelfs op hun plek:![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 16:08 |
![]() | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 16:11 |
Arriva op de MerwedeLingeLijn scoort erg goed in de punctualiteitscijfers: 98,95 van alle treinen in de maand mei reed op tijd. Slechts 0,43% viel uit. Wel netjes. Bron: Blog van ProRail | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 16:12 |
In 2014 275 jaar geleden de eerste trein volgens de SGP. Nou klopt er wel meer niet in de geschiedenislessen daar, maar dit is toch wel een aardige fout ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 16:14 |
Wauw. Wie betaalt dat allemaal? ![]() | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 16:14 |
De Belastingbetaler, gezien het voor eoa opleiding gedoe is? | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 16:15 |
Gaat niemand heen denk ik ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 16:18 |
Sowieso onzin om dat argument erbij te halen ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 19 juni 2013 @ 16:22 |
Dat was ik ja ![]() ![]() | |
MicDis | woensdag 19 juni 2013 @ 16:22 |
Iedereen die naar het feest daar gaat... En sponsors denk ik. | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 16:24 |
Omdat ILenT weer de moeilijke kraai moet uithangen qua toelating van treinmaterieel: Vroegah mocht de E40 (BR139, BR140) van DB wel naar Venlo, maar sinds kort heeft ILenT ineens besloten "dat alleen geregistreerde locomotieven van buitenlandse vervoerders toegang hebben tot het Nederlandse spoorwegnet, ookal is het een grensstation waar een lokwissel nodig is.". En dat is dus voor meer type locomotieven het geval. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 16:26 |
Kansloos geregelneuk weer ![]() | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 16:27 |
Ja. Erg kansloos. Ik noem nu Venlo als voorbeeld, maar zo heeft ILenT ook van de NMBS de 77'ers zonder ATB in Roosendaal geweerd, die normaal daar een lokwissel hebben. Om nog maar een voorbeeld te noemen. | |
#ANONIEM | woensdag 19 juni 2013 @ 16:29 |
Ik heb in een trein gezeten die vertraging had. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 16:29 |
het toeval was iig te groot ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 16:29 |
Overigens heeft de NVBS het goed opgelost voor de rit a.s. zaterdag naar Koblenz: er wordt gereden vanaf Kaldenkirchen en er is gezorgd door kaartjes in Venlo voor de Eurobahn. | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 16:30 |
Ze vergeten helaas er bij te vermelden met hoeveel vertraging een trein nog "op tijd" is... En geen woord over echt nuttige informatie als het aantal gehaalde aansluitingen... | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 16:30 |
Klopt, dat is erg netjes inderdaad. | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 16:30 |
Vanaf +5 of +6 is te laat | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 16:38 |
ProRail rekent met 3 minuten op MLL. Staat ook op hun blog. | |
MPG | woensdag 19 juni 2013 @ 16:39 |
Leden en oud-leden van het sorps & hun "netwerk". Zit veel oud geld daar. | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 16:42 |
Het is een uitstekende nacht om een paar RER lijntjes op te vegen met alle stations die overgeslagen worden.... ![]() En dat Feest, daar gaat iedereen heen waarom denkje dat de treinen heel de nacht door rijden.. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 16:42 |
Dat mag wel ja, voor zo'n actie lopen de kosten al snel in de tonnen denk ik ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 16:43 |
Oh well. Voor hier leek het me vrij zinloze informatie, maar goed, wie ben ik he ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 16:43 |
Ik denk dat dat nog wel mee valt... | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 16:45 |
Ja als je zo gaat denken, dan hoeft James ook niet met zn fotos van het nieuwe Spaanse station aan te komen, daar zie ik ook niemand van ons staan komend jaar... ![]() | |
MicDis | woensdag 19 juni 2013 @ 16:45 |
Vooral aangezien BAM sponsor is. Denk dat die het materiaal om een trein te vervoeren wel in huis hebben. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 16:46 |
Dus Fles, wanneer pak je de trein naar Villena AV? ![]() | |
MPG | woensdag 19 juni 2013 @ 16:50 |
Valt denk ik wel mee. Is ook veel ons-kent-ons oudejongenskrentenbrood, die elkaar graag vriendendienstjes bewijzen. "Eejjjjjjjj Bertje, heb jij toevallig nog wat oudijzer staan dat we voordat je het naar de sloop laat brengen een weekje mogen gebruiken?" "Ja joh, als ik naar het feestje mag komen voor jullie wel. Zal ik mijn maatje bij de BAM vragen oftie het voor een vriendenprijsje en twee kaartjes voor het feestje langs wilt brengen?" | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 16:51 |
een normaal iemand krijgt dit iig niet voor elkaar | |
Ireyon | woensdag 19 juni 2013 @ 16:51 |
Ik denk dat je flink onderschat wat bedrijven aan sponsoring over hebben voor TU'ers ![]() | |
MPG | woensdag 19 juni 2013 @ 16:53 |
De pot van het DSC bedoel je. Zoals ik al zei is dat waarschijnlijk een leuke mix van oud geld & netwerken. | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 17:02 |
Ik snap niet dat er steeds zo gezeurd wordt over doorrijden naar Amsterdam: een crossplatform-overstap vanuit de binnenlandse Fyra lijkt me veel beter. Dat scheelt bijna een half uur, dat is een extra overstap wel waard lijkt me (en volgens mij is de Fyra Amsterdam-Breda wel aardig punctueel). | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 17:04 |
Internationale reizigers hebben meestal meer bagage bij zich dan Jan de Pendelman. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:05 |
ben ik absoluut met je eens en het scheelt ook nog eens materieel. Wat wel zou moeten is dat het onderhoud aan de stammetjes beter opgepakt wordt. Is aan de verhalen te lezen soms knudde met een rietje. | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 17:05 |
Had ik dan ook maar dat krantenknipseltje over Versailles Chantiers niet moeten posten ofzo, komt verder ook niemand van hier.. ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 17:06 |
En zeker in de spits is er geen plek in de huidige Fyra. Als die straks 4x per uur rijdt tijdens de spits levert het wat verlichting op, maar ik denk nog steeds dat het proppen wordt. Overigens ook weer een mooi brevet van onwil: NS en NMBS willen niet meer dan 12x per dag Den Haag - Brussel, de Kamer wil 16x per dag Amsterdam - Brussel. Raad eens wat er straks gaat rijden? | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 17:07 |
Over het algemeen zitten internationale reizigers met veel bagage toch niet in de spits dacht ik. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:07 |
stammetjes verlengen | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 17:08 |
Met welk materieel? Die stammetjes zullen juist ingekort worden om die spitstreinen überhaupt te kunnen laten rijden. | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 17:08 |
14 keer? | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 17:08 |
Sowieso, het gaat er toch om om Hoofdsteden met elkaar te verbinden? Als de verbinding Brussel - Luxemburg een overstap in Namen zou hebben zouden we hier op z'n best "Ja hoor heb je die achterlijke Belgen weer ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 17:08 |
8 | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:09 |
dat is het probleem van de NS. Ze moeten gewoon zorgen voor voldoende materieel | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 17:09 |
Tuurlijk wel. Zakenreizigers gebruiken alleen maar dagrandverbindingen. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:10 |
Als Mansveld op haar strepen gaat staan dan heeft de NS niets meer te willen en komt er 16x per dag of de NS en NMBS het nu willen of niet. | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 17:10 |
Ja dan ja. ![]() | |
Ireyon | woensdag 19 juni 2013 @ 17:11 |
Ik snap niet dat die paar stammen in Den Haag - Venlo en Roosendaal - Zwolle nog niet uit elkaar zijn gehaald en vervangen door ICMm of DDZ.. Dat laatste rijdt verdomme op fucking Nijmegen - Deurne als stoptrein ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 17:11 |
Dat dus. Mansveld staat met d'r rug tegen de muur: ze kan roepen wat ze wil, maar als ze NS de concessie ontneemt slaat ze een gat in de begroting van I&M dat ze nooit meer gedicht krijgt. Daarom is ze zo geduldig met NS. Dat levert ergens anders weer capaciteitsgebrek op. Bovendien zou NS Hispeed die rijtuigen dan moeten huren van NS Reizigers, wat weer meer geld kost. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:12 |
ze kan dit nog wel voor elkaar krijgen. De rest wordt wat lastiger | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 17:13 |
Dan zul je toch wat ICRm uit de binnenlandse dienst moeten halen. Je zou het rijtuig aan de loc zonder problemen kunnen vervangen door stuurstandrijtuigen die toch aan de kant staan. Daar kun je zeker een stuk of 10 rijtuigen mee vrijspelen. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 17:14 |
Zijn die stuurstandrijtuigen erop gemaakt om als gewoon tussenrijtuig te kunnen functioneren dan? | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 17:14 |
Ze moeten allebei leasen bij NSFSC. | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 17:15 |
Dat lijkt me toch met een relatief kleine aanpassing te veranderen. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 17:16 |
De rijtuigen zijn eigendom van NSR, niet van NSFSC, voor zover mij bekend. ![]() Aannames zijn gevaarlijk ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:33 |
duidelijk: Mansveld heeft het geld dat de NS voor de concessies betaalt nodig om haar begroting rond te krijgen. Minder betalen slaat daar een gat in | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 17:34 |
Wedje doen dat het kabinet akkoord gaat met welk voorstel NS ook aankomt? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 17:38 |
daar hoeft geen wedje over gesloten te worden. Dat gaat gewoon gebeuren, hoe jammer dat ook is. Had zelf liever gezien dat de duimschroeven flink aangedraaid zouden worden | |
KnightSolaire | woensdag 19 juni 2013 @ 17:54 |
It's all about the money | |
Matamalam | woensdag 19 juni 2013 @ 18:06 |
Uit het vorige topic:
Ik ging via Wikipedia even alle shinkansens af en zag dat inderdaad Hitachi en ook Kawasaki HI de fabrikanten waren. Ze werken volgens mij vaak in consortium verband. Ze hebben daar toch Keiretsu's gebaseerd op de historische grote samurai families? Een soort innige samenwerkingsverband tussen diverse bedrijven gebacked door een financiële instelling. In Korea worden deze conglomeraat bedrijfssystemen Chaebols genoemd en qua structuur en cultuur ook wel tenvergelijken met Duitse conglomeraten opgebouwd door grote Duitse families. Zijn die Hitachi treinen in de UK een beetje goed? Zijn de Britten er een beetje tevreden over? Zou wel een mooie deal zijn als die Japanse treinen een beetje goed zijn qua prijs/kwaliteit/snelheid oplevering, en dan Nederlandse bouwbedrijven richting Japan om aan bruggen, dammen, snelwegen etc. te werken. De Yen is ook aan het dalen volgens mij, dus aanschaf van Japanse producten is goedkoper aan het worden. Ik kan me die ontsporing van die Shinkansen nog wel herinneren, ontspoorde in een bocht volgens mij zo een gebouw in. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 18:12 |
De Britten zijn voor zover ik weet erg tevreden over de Class 395. Hitachi had 'm zelfs eerder geleverd dan gepland (kijk AnsaldoBreda, dat kan óók). | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 18:40 |
In Hong Kong rijdt het ook (Japans), dat is wel leuk vergelijken daar rijdt Europees en Aziatisch naast elkaar. Preciezer: Spaans, Chinees, Koreaans, Australisch en Japans, ze werken ook met verschillende voltages. http://en.wikipedia.org/w(...)_Kong#Rail_transport | |
arkkey | woensdag 19 juni 2013 @ 18:43 |
Het ergste vind ik nog wel dat ik door het constante gefaal en makke houding van die hollanders de verhalen van die pizzabakker nog bijna plausibel begin te vinden ook | |
Matamalam | woensdag 19 juni 2013 @ 18:44 |
De Class 395 van Hitachi: De vloot in de UK, als je het geel en het blauw omdraait dan past het al gauw bij het NS kleurenpallet: ![]() In een sneeuwlandschap: ![]() Britain's fastest: ![]() Welke tekst zou goed passen op de Fyra? In plaats van Britain's fastest, Nederlands.... uhm.. | |
KomtTijd... | woensdag 19 juni 2013 @ 18:46 |
sindsdien hebben ze een aarbeving-waarschuwingssysteem dat automatisch de spanning van de bovenleiding uitschakelt en alle shinkansens een noodremming laat doen als er een aardbeving op komst is. En hebben ze bovendien anti-derail strips toegepast zodat in het zeer onwaarschijnlijke geval dat er toch nog een shinkansen rijdt tijdens een aardbeving, deze nog steeds (bijna) niet van de rails af kan schudden. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 18:46 |
Britain's fastest? Dat slaat dan op Ben Ainslie, want een Eurostar is nog altijd sneller dan een Javelin. ![]() | |
Matamalam | woensdag 19 juni 2013 @ 18:49 |
Hehe misschien omdat de Eurostar ook internationaal zien ze het niet als puur Britain's fastest hehe.Ah zo, safety first natuurlijk voor snelheid.. | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 18:49 |
Ja, waarom niet? Met de Benelux-stuurstanden kon dat tenminste wel. Ondertussen blijft de grote vraag waar alle rijtuigen die tot december in de Benelux reden toch ineens allemaal zijn gebleven. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 18:51 |
Een deel rijdt weer rond als Excuus-Expresse, een deel is gebruikt om de Fyra V160 van wat extra reservematerieel te voorzien, en een ander deel staat terzijde. | |
spectrumanalyser | woensdag 19 juni 2013 @ 18:54 |
![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 18:54 |
Reed de oude Benelux niet als getrokken trein, dus zonder 'groene lamp deuren dicht'-circuit? | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 18:55 |
![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 18:58 |
![]() | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 18:58 |
Excuus-Expresse niet meer nodig als je Amsterdam-Brussel rijdt, reserve kan je weer verkleinen net als in 2012 het geval en was en terzijde gesteld spul kan je weer in dienst stellen. Wat is dan het probleem!? ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 19:00 |
Het blijvend laten rijden van de Excuus-Expresse is juist onderdeel van het voorstel van NS. Waardoor de Fyra V160 tussen Amsterdam en Breda weer flink wat meer uitval zal kennen door materieeltekorten. Dat kost veel geld. Zie hierboven. ![]() | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 19:05 |
NOU EN? Duur is iets anders dan onmogelijk. | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 19:18 |
Eindelijk eens een verstandige opmerking over doortrekken naar Amsterdam: eerst weten welke treinen daarvoor moeten sneuvelen (door Dik-Faber van de CU) | |
KomtTijd... | woensdag 19 juni 2013 @ 19:26 |
Helaas is de NS een commercieel bedrijf, en is duur dus wel degelijk onmogelijk. Iedere beslissing die ten koste gaat van de winst wordt simpelweg afgeketst door de aandeelhouders. | |
Ireyon | woensdag 19 juni 2013 @ 19:27 |
Wat is er tussen Den Haag HS en Amsterdam dan überhaupt bijgekomen? Ik dacht dat 't knelpunt 'm zat in de extra Fyra's tussen Schiphol - Amsterdam die dus niet rijden. (Vlissingen - ) Dordrecht - Amsterdam zijn nog gewoon 4 treinen per uur Den Haag - Groningen/Leeuwarden is erbij maar vervangt Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal tussen Leiden en Schiphol. Meer is er toch niet? Waarom doet iedereen alsof het daar opeens zo vol zit? | |
KomtTijd... | woensdag 19 juni 2013 @ 19:29 |
Bij amersfoort zijn ze lekker bezig trouwens met de tunnel die het spoor vanaf hilversum met perron 1 verbind. Ik sta daar geregeld te wachten op treinen van/naar utrecht die voorlangs moeten, maar inmiddels liggen de dwarsliggers al klaar dus het kan nooit heel lang meer duren voordat we daar onderdoor kunnen. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 19:33 |
Treinen zijn in andere paden gaan rijden, het pad waarin de Benelux reed wordt nu gebruikt door de IC Den Haag - NoordOost. Andersom past het ten zuiden van Rotterdam weer moeilijk i.v.m. brugopeningen en treilpaden in België. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 19:33 |
Die vriendin van die Ainslie is best lekker ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 19:34 |
Het spul zou niet verkeerd zijn voor de HSL en/of binnenlandse treinen die via de HSL rijden | |
Frozen-assassin | woensdag 19 juni 2013 @ 19:39 |
De Belgen mogen ondertussen wel gaan investeren in hun spoor.. Echt dramatisch daar, vooral wanneer je met Thalys 40 km/u moet rijden omdat het anders te gevaarlijk is ![]() Naar mijn idee denkt NS meer in problemen dan in oplossingen | |
arkkey | woensdag 19 juni 2013 @ 19:49 |
Ik dacht dat ze er maar 1 hadden? (Dijsselbloem) | |
KnightSolaire | woensdag 19 juni 2013 @ 19:51 |
Gaat er binnenkort weer een Plan V naar de eeuwige jachtvelden? Zitten de Plan V-fappers hier trouwens ook in dagen als deze graag in het ding? | |
ArnosL | woensdag 19 juni 2013 @ 20:13 |
En de enige aandeelhouder van de NS is het ministerie van Financiën. En zo is het cirkeltje weer rond. | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 20:17 |
Dinsdag:![]() LTE 6336 + keteltrein Tijdens een rondje door de haven, zag ik de rode zwaailampen en een G1206 op het subemplacement Botlek staan. Gelijk de auto geparkeerd, en afgewacht. Ondertussen werd er gerangeerd, waarna de trein - na 30 minuten vertrekgereed te hebben gestaan - vertrok richting hoofdemplacement Botlek. Vanaf daar ging het weer een 40-tal minuten later verder richting Vlaardingen, en passeert hier de fotograaf bij de overweg tussen het subemplacement en het hoofdemplacement Botlek. Aan de haak heeft de trein een 16-tal ketelwagens, die naar Vopak Vlaardingen worden gebracht. ![]() LTE 6336 + keteltrein De tweede set ketelwagens die naar binnen geduwd moesten worden, mochten naar een andere poort dan de "rechtdoor"-sporen, en zodoende is de trein in een fraai boogje vast te leggen. Omdat er gezaagd moet worden, kunnen er maximaal 8 wagens per keer mee, dus moest het vandaag met wat extra rangeerwerk. Voor de oplettende kijker: Rechts achteraan staat een oude Rolls Royce die momenteel helemaal opgeknapt wordt, en bijna helemaal klaar was. Die beste man was toch even iets zenuwachtig of zijn auto niet geraakt werd ... Ging op 5 centimeter goed. | |
Zyron | woensdag 19 juni 2013 @ 20:18 |
GoPass 1 kopen valt niet mee. Continu verlopen sessie terwijl ik niets anders doe. ![]() | |
Tchock | woensdag 19 juni 2013 @ 20:23 |
Jullie zijn treinhelden, toch? Mag ik iets vragen? ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 20:26 |
Die woont bij jou om de hoek toch? | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 20:28 |
Nee, reizen na 09:00 kan je al enkeltje krijgen voor ¤3,90. Uit de automaat trekken en hij is nog 1 maand geldig ook.. | |
Tchock | woensdag 19 juni 2013 @ 20:30 |
Weet je ook waar ik die kan kopen? ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:31 |
Morgen maakt de gemeente Den Haag bekend wie de Lage Landen Lijn gaat rijden. Er gaat een gerucht dat het om Arriva zou gaan. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 20:33 |
klopt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 20:34 |
Da's leuk, maar dat gaat dan niet over de HSL zijn.
| |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 20:34 |
Arriva is bij mijn weten de enige partij die nog met Den Haag in gesprek was | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 20:36 |
Gewoon uit de NS-kaartautomaat, of via www.nshispeed.nl | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:36 |
Klopt, gaat om de klassieke route via Roosendaal. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 20:39 |
en via Brussel Airport toch? | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:45 |
Volgens het artikel op Wikipedia zijn dit de geplande stops: - Den Haag Centraal - Den Haag HS - Delft - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen-Centraal - Mechelen - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 20:46 |
Brussel luchthaven wordt weer spannend dan, gelden speciale tarieven voor.. | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 20:47 |
Op het gebied van infraheffing? | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:48 |
De Diabolotaks bedoel je? Dat geldt alleen voor kaartjes van/naar de luchthaven, en dat kun je in de ticketprijs verwerken. De infraheffing is hetzelfde als op de rest van het Infrabel-netwerk, maar reizigers met vertrekstation/eindbestemming Brussel-Nationaal-Luchthaven betalen een toeslag van ¤ 4,30 per rit om de aanleg van de Diaboloverbinding mee te bekostigen. Dit geldt niet voor mensen die werkzaam zijn op de luchthaven. Deze toeslag is het gevolg van de publiek-private samenwerking (PPS) die is gehanteerd bij de bouw van de Diaboloverbinding, een groot deel van de financiering is opgebracht door NV Northern Diabolo, een consortium van banken. [ Bericht 45% gewijzigd door James1988 op 19-06-2013 20:53:24 ] | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 20:53 |
Dat ja, en jij denkt dat ze dat zomaar voor de bakker krijgen? Domme truusen die niet snappen dat luchthaven duurder is dan Zuid. Dat soort dingen. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 20:53 |
precies en er wordt bij de uitgangen toch op gecontroleerd, dus cheaten door een kaartje voor een station verder te kopen is er nauwelijks bij | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 20:55 |
Als je (bij NMBS) een ticket koopt naar de luchthaven wordt de Diabolo-taks er standaard in verrekend. Alle spoorvervoerders in België (dus ook de exploitant van de Lage Landen Lijn) zijn verplicht om deze toeslag te hanteren. Er schijnt redelijk vaak uitgangscontrole te zijn. Ook wordt het aantal reizigers geteld en wordt dit verrekend met de hoeveelheid verkochte kaartjes. | |
Tchock | woensdag 19 juni 2013 @ 20:56 |
Klopt het dat de laatste trein tussen Antwerpen en Roosendaal al om tien voor tien 's avonds gaat? ![]() ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 19 juni 2013 @ 20:56 |
Dat komt dan bovenop de 12x p/d die NS/NMBS aan gaan bieden of hoe moet ik dat zien? Het is al vanaf december toch? | |
ArnosL | woensdag 19 juni 2013 @ 20:58 |
Met welk materieel zou Arriva dan gaan rijden? | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:00 |
Vast wel, vind je dat zo vroeg? Als Fyra had gereden had de laatste ook rond die tijd gegaan.. | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:00 |
Loc + Rijtuigen. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:01 |
Helaas klopt dat wel. ![]() Vroeger reed er op zaterdagen een latere trein, de laatste IC Antwerpen - Amsterdam vertrok dan om 23:00 uit Antwerpen. Die is helaas niet teruggekomen. De plannen van de gemeente Den Haag staan los van de plannen van NS en NMBS. Den Haag is namelijk niet onder de indruk: op de korte termijn willen NS en NMBS de frequentie weliswaar verhogen, maar zodra er materieel is voor de HSL zal het bedieningspatroon van Brussel - Den Haag v.v. weer inzakken naar 8x per dag. Het is inderdaad de bedoeling dat de Lage Landen Lijn per december 2013 16x per dag gaat rijden, of dit haalbaar is is onder andere afhankelijk van de beschikbare rijpaden, of de vervoerder is toegelaten in België (op dit moment zijn alleen NMBS en Eurostar toegelaten personenvervoerders), of er rollend materieel verkrijgbaar is en of er genoeg personeel is. Ik denk dat we morgen meer details gaan krijgen. Geen idee! Ik vermoed dat er op korte termijn gezocht zal worden naar afgedankte RIC-rijtuigen in Duitsland en Oostenrijk, omdat dit snel te verkrijgen is. Ik denk dat pas wanneer is gebleken dat de LLL een succes is, men gaat investeren in nieuw materieel. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 21:08 |
uhuh en de loc zal denk ik wel een 186'er worden | |
Tchock | woensdag 19 juni 2013 @ 21:11 |
Nou ja, het boort in elk geval mijn hoop dat ik naar een concert in Antwerpen kon de grond in. ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:12 |
Zoek even de dienstregeling op van Veolia's buslijn 19. Never mind, de laatste daarvan gaat nog eerder. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 21:13 |
boek anders een hotelletje en reis de dag erop terug | |
Ireyon | woensdag 19 juni 2013 @ 21:14 |
Nee niet fucking Delft ![]() En het schrappen van de laatste Beneluxtrein was bijzonder triest inderdaad, wij gingen zo vaak op zaterdagavond lekker in Antwerpen naar de film. Volgende week donderdag ga 'k een dagje naar Brussel, moet je al om fucking half 9 de laatste trein terug nemen. | |
Tchock | woensdag 19 juni 2013 @ 21:15 |
Dat is de enige optie die overblijft, inderdaad. Wordt wel een dure grap dan. En sowieso beetje triest om in je eentje in een hotel te gaan zitten ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:15 |
Juist door te stoppen in Delft zorg je voor een directe verbinding tussen twee universiteitssteden (Delft en Antwerpen). | |
_serial_ | woensdag 19 juni 2013 @ 21:18 |
Voorlopig nog wel "zouden willen laten rijden" - zal nog wel eea aan getouwtrek aan vooraf gaan | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 21:19 |
Ja maar klaarblijkelijk niet als je het kaartje in Nederland koopt, in de Benelux werd een reiziger er op gewezen dat hij nog een toeslag moest kopen van 4,30 en dat kon niet op de Benelux bij haar op die dag toen ik erbij was ![]() | |
Ireyon | woensdag 19 juni 2013 @ 21:19 |
Mja om nou voor die paar studenten die zondagavond heen en vrijdagavond terug reizen elke rit een extra stop te maken.. 'k Had liever gezien dat het gewoon bij belangrijke knooppunten blijft. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:20 |
Uiteraard. Een vergunning in België (veiligheidscertificaat deel B) lijkt me nog wel het kleinste probleem eigenlijk ![]() Dat zal aan de vervoerder zijn om dat goed te regelen. ![]() Als het daardoor beter in de dienstregeling past is dat mooi meegenomen. | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:20 |
![]() NS introduceert de nieuwe OBIS schermen. | |
greavy | woensdag 19 juni 2013 @ 21:30 |
Gevalletje foutje wpl Haarlem met de inbouw? Vergeten aan te sluiten en uit te pakken? ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:38 |
Zie stelnummer, die heeft al een tijdje OBIS. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 21:39 |
al aan de NS doorgegeven? ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:42 |
Ja. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:43 |
't is jammer dat het InterCity Max-plan nooit van de grond is gekomen. | |
Duvel | woensdag 19 juni 2013 @ 21:50 |
Goed dat dat plan online staat. | |
Zyron | woensdag 19 juni 2013 @ 21:50 |
Een Go Pass van/naar Roosendaal kopen maar geen creditcard of whatever hebben.. iemand een idee? | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:54 |
Amai, het is koud in de trein. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 21:56 |
beter dat dan een saunake he | |
Duvel | woensdag 19 juni 2013 @ 21:57 |
Dat kan in VIRM in één coupé samenkomen... | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 21:58 |
Zwartrijder krijgt spijt en stuurt RET enveloppe met geld Netjes ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 21:58 |
Dit is ook verre van comfortabel. Heb gewoon rillingen en kippenvel. :/ | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 21:59 |
Waarom is dat toch altijd met luchthavenverbindingen dat de onwetende reiziger zich met de voeten laat spelen, hier in het Parijse kan men er ook wat van; Kan je met de dagkaart bijvoorbeeld al niet op CDG uitstappen, want daarvoor dien je een apart ticketje te kopen. (Ook de shuttlebussen "OrlyBus en "CDGbus" zijn surtaxe) Om helemaal niet te spreken over het automatische eletrieke treinkse naar Orly, dat ding is van alle abonnementen en kaartjes uitgesloten en een ticket is echt schofterig duur.. ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 22:03 |
Dan gaat hem dat niet worden volgens mij.. | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 22:04 |
Een kennis over de grens met BanContact wellicht? | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 22:04 |
Dan hebben wij het in Nederland nog vrij knap voor elkaar volgens mij.. ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 22:05 |
Hoe betaal jij als buitenlander een e-ticket bij NS dan? | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:05 |
Probeer op ns.nl maar eens een treinkaartje te kopen zonder iDEAL... | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 22:05 |
Nou, eigenlijk zou ik willen dat je in Nederland op het web met een Creditcard op het web een treinticketje kon kopen... | |
KnightSolaire | woensdag 19 juni 2013 @ 22:05 |
Wel bijzonder; door het Fyra-debacle zou het zomaar nog kunnen zijn dat de capaciteit op de internationale verbinding uiteindelijk fors hoger wordt dan ooit aanvankelijk gepland ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 22:06 |
geen idee, creditcard? | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 22:06 |
Niet dus. Alleen Ideal is mogelijk | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:06 |
Nope. | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 22:07 |
Neen! ![]() | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 22:07 |
Geld verdienen ![]() | |
arkkey | woensdag 19 juni 2013 @ 22:09 |
Volgens mij is dat overal ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 22:11 |
Nou is dit officieel aangegeven bij alle stations, verkooppunten en kaartjesautomaten dat niet je met een dagkaart het station kan verlaten op CDG Airport (Voor Fles: In 5 talen). Tot voor kort kon dat ook -echt- niet. Nu hebben ze 1 poortje op "laisser passer" wat er dus eigenlijk dus betekend dat het het zelfde werkt als een automatische eenrichtingsdeur. Dat staat nergens gecommuniceerd verder, voor de noodgevallen. Ze moesten wel, want ik heb al 2 keer gezien dat de gehaaste/verlate reiziger daar de hele tourniquet-installatie in elkaar aan het rossen was om eruit te komen om zijn Easyjet kist te halen ![]() | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:11 |
De directe Flytoget van Oslo naar Gardermoen Airport is ook duurder dan de gewone NSB-stoptrein. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 22:17 |
dus eigenlijk is de NS-truc om reizigers tussen Schiphol en Amsterdam te laten betalen voor een 1e klas kaartje zo gek nog niet ![]() | |
ReisT | woensdag 19 juni 2013 @ 22:18 |
NS wil gewoon graag meedoen met de rest van de wereld. Net doen of zij ook een superdeluxe luchthavenpendel hebben.Dat lijkt er niet echt op, daarvoor is die IC 4 minuten te vroeg in Schiphol. Tussen Hoofddorp en Amsterdam zit er nu wel een sprinter in het Beneluxpad. | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 22:18 |
Ik reageerde trouwens eigenlijk op Duckie, dat onze luchthaven zonder gekke toeslagen gewoon knap bereikbaar is. | |
James1988 | woensdag 19 juni 2013 @ 22:20 |
NS Hispeed heeft geprobeerd om Fyra te marketen als "airport express train" voor de verbinding Amsterdam - Schiphol ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 22:21 |
Heathrow Express idem. | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 22:34 |
Waarbij het meestal de sprinter naar Hoofddorp is die tjokvol staat ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 19 juni 2013 @ 22:46 |
Dat dacht ik eigenlijk wel ![]() | |
MicDis | woensdag 19 juni 2013 @ 22:54 |
Voor de liefhebbers:![]() ![]() ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 23:06 |
Mooi kaal van binnen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 19 juni 2013 @ 23:09 |
Vet. Krijgen we ook nog foto's "in actie"? ![]() | |
zoem | woensdag 19 juni 2013 @ 23:10 |
NS-top niet oneervol ontslagen Stel je voor dat je consequenties verbindt aan het wanbeleid van de directie ![]() | |
bork | woensdag 19 juni 2013 @ 23:12 |
spuit 11 ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 23:15 |
nu nog een paar palen, een lichtshow, wat dames en je hebt een spetterende entree gecreëerd ![]()
| |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 23:15 |
De ideeën van de Christenunie over de HSL: http://issuu.com/christen(...)_manifest_-_versie_2 | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 23:16 |
Kunnen ze mooi ingezet worden in Noord-Holland, de mensen daar klagen immers altijd op somda over te korte treinen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 19 juni 2013 @ 23:18 |
Wat voor een materieel had dat eigenlijk moeten worden? Die plaatjes doen denken aan een dubbeldeks ICE oid. | |
Peterselieman | woensdag 19 juni 2013 @ 23:21 |
precies ![]() | |
dennistd | woensdag 19 juni 2013 @ 23:26 |
Nog mensen interesse in een dagkaart voor 2 volwassenen + 2 kinderen voor 30 euro? http://www.spoordeelwinkel.nl/product/maart/c1000 | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 23:32 |
![]() ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door b2py op 19-06-2013 23:40:54 ] | |
Frozen-assassin | woensdag 19 juni 2013 @ 23:34 |
En de IC naar Vlissingen. Twee weken terug nog een ouder echtpaar zien rennen naar die trein. De man stapte er direct in. Vrouw in kwestie vroeg nog aan een NS-medewerker of de trein wel naar Schiphol ging, ondertussen was er al gefloten en gingen de deuren dicht. Meneer op weg naar Schiphol terwijl mevrouw achterbleef op perron op CS. Woedend dat ze was ![]() | |
b2py | woensdag 19 juni 2013 @ 23:35 |
In IC-Max rijdt de benelux ook slechts tot Holland Spoor ![]() | |
MPG | woensdag 19 juni 2013 @ 23:41 |
Ik prefereer de sauna toch echt boven die kl*te-airco of die hoerige open raampjes & bijbehoorende tocht ![]() Van de airco (die vaak te koud staat) krijg ik droge ogen en last van neus en keel ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 00:15 |
zweet ze dan maar ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 00:16 |
iemand vroeg laatst waarom ProRail geen nieuwe aanbestedingen meer deed. Dat doen ze nog wel, maar dan via een andere site: http://www.tenderned.nl/ | |
einszweiachtung | donderdag 20 juni 2013 @ 03:37 |
In Belgie Herentals iets heel geks meegemaakt. Conductrice stond in de deuropening na al aan dat paaltje gedraaid te hebben, komt er een bobo in pak aan, de vrouw zegt ik kan u niet meer binnenlaten (belgie ftw) waarna hij haar een duw naar achteren geeft en de trein in komt. Kwamen 5(!!) man personeel van het loket naar buiten en hebben die gast de trein uitgezet. | |
b2py | donderdag 20 juni 2013 @ 06:53 |
Was ik, kwam er dinsdag achter ![]() Ik vind Tenderned overigens veel minder overzichtelijk. [ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 20-06-2013 07:47:56 ] | |
Duvel | donderdag 20 juni 2013 @ 07:56 |
FairytaleRail heeft politieke back-up! | |
KomtTijd... | donderdag 20 juni 2013 @ 08:46 |
Feest op Station Hoevelaken! cameraploegen, een band, mannen in sjieke pakken die chocolaatjes en koffie uitdelen... En waarom?![]() | |
JDude | donderdag 20 juni 2013 @ 09:05 |
Hoevelaken heeft nu electriciteit en riolering? | |
b2py | donderdag 20 juni 2013 @ 09:09 |
Stationsgebouw van zeecontainers. | |
Fiorano | donderdag 20 juni 2013 @ 09:18 |
Dat is Barneveld Noord. Overigens liepen ze op Barneveld centrum ook rond ergens mee, maar was iets aan de late kant dus geen idee wat er gebeurde | |
KomtTijd... | donderdag 20 juni 2013 @ 09:20 |
ahem, says who? | |
Duvel | donderdag 20 juni 2013 @ 09:32 |
Ah, Hoevelaken heeft nieuwe bankjes. | |
KomtTijd... | donderdag 20 juni 2013 @ 09:47 |
"het eerste station met..." is trouwens wel overdreven. In Leiden staan ze al jaren en in Rotterdam worden ze geloof ik ook al uitgerold (nog niet zelf gezien). | |
Darkwing_Duck | donderdag 20 juni 2013 @ 09:52 |
Ik citeer Feestboek
| |
Darkwing_Duck | donderdag 20 juni 2013 @ 09:52 |
Bankjes uitrollen? Zijn ze opblaasbaar? ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 20 juni 2013 @ 10:02 |
Noodrem -> deur open zetten | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 10:04 |
is het ook. Je moet nu echt gaan zoeken wie het contract heeft gekregen | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 10:05 |
mja, ik vond de optie Amsterdam - Vlissingen via de HSL zo gek nog niet. Het station nabij het Europees parlement verbinden met Nederland is dat wel | |
JDude | donderdag 20 juni 2013 @ 10:09 |
Wat is daar de toegevoegde waarde van? Dan moet je toch of na Rotterdam al het oude spoor op, of omkeren in Breda? Alleen de verhoogde frequentie van de surrogaatfyra zou dan een bijkomend voordeel zijn. | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 10:13 |
ja, je moet bij Rotterdam al het conventionele spoor op, maar je wint op het stuk naar Roosendaal wel 25 minuten. Daarom is het wel interessant | |
JDude | donderdag 20 juni 2013 @ 10:16 |
Maar je bent wel je HSL-geschikte materieel een tijdje kwijt omdat het nog langs Kruiningen-Yerseke en Schubbekuttendijk moet boemelen. Moet toch verstandiger ingezet kunnen worden lijkt me. | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 10:21 |
dat is waar, maar je krijgt er wel een stukje reizigersgemak voor terug | |
Ireyon | donderdag 20 juni 2013 @ 10:30 |
Ik wil een GO Pass kopen voor een dagje Brussel. Nu krijg je op de site de volgende mogelijkheden: Ticketsoort - Go Pass VAN Roosendaal - Go Pass NAAR Roosendaal en bij beide de optie Enkel of Heen en Terug. Wat is hier de logica achter? Wat moet ik nu kiezen? Roosendaal - Brussel met een Go Pass VAN Roosendaal, Heen en Terug? Roosendaal - Brussel met een Go Pass VAN Roosendaal, Enkel en Brussel - Roosendaal met een Go Pass NAAR Roosendaal, Enkel? of Brussel - Roosendaal met een Go Pass NAAR Roosendaal, Heen en Terug? En dan zijn dat nog niet eens alle mogelijke combinaties.. | |
dennistd | donderdag 20 juni 2013 @ 10:33 |
Kabeltelevisie hadden ze al | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 10:34 |
denk dat de nieuwe hamsters geleverd zijn ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 20 juni 2013 @ 10:51 |
Hoevelaken heeft kabeltelevisie. Nadat de burgemeester van Nijkerk de kabel vanmiddag plechtig in gebruik heeft gesteld, kan Hoevelaken SkyChannel, MusicBox, TV5, abonneetelevisie en de Russische televisie ontvangen. Wanneer Hoevelaken riolering krijgt, is nog niet bekend. | |
ReisT | donderdag 20 juni 2013 @ 11:18 |
Wanneer Hoevelaken een kaartautomaat krijgt is ook nog niet bekend toch?Deze dus, als je een retourtje Roosendaal-Brussel zoekt. | |
JDude | donderdag 20 juni 2013 @ 11:47 |
En daar viert men dan vandaag feest omdat er een grijze abri staat i.p.v. een zwarte met rode bankjes? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 11:59 |
Bakkie RRF5 staat vanaf vandaag in Drachten http://www.omropfryslan.nl/nijs/drachten-hat-wer-trein | |
Duvel | donderdag 20 juni 2013 @ 12:06 |
Herman. | |
JDude | donderdag 20 juni 2013 @ 12:32 |
Aldus de EU. Nog geen zeven vrachttreinen per dag in 2012. Ja, dan kun je ze wel eens over het hoofd zien ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 13:34 |
De Italiaanse premier Letta gaat zich nu ook in het Fyra-debat mengen http://nos.nl/artikel/520423-letta-bespreekt-fyra-met-rutte.html | |
Duvel | donderdag 20 juni 2013 @ 13:44 |
Het is echt een bananenrepubliek. | |
DeaDLocK2K | donderdag 20 juni 2013 @ 13:49 |
Manfellotto Manfellatio Manfellettallatiolotto. | |
remcoP | donderdag 20 juni 2013 @ 13:50 |
Ik lees ook de hele tijd Manfellatio ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 13:51 |
Niets mis met die technisch superieure Italiaanse producten ![]() | |
MPG | donderdag 20 juni 2013 @ 14:00 |
En noow zoel ik det gaer in ein taal zeen die ik waal kin laeze. Det plat van uch is ech neet te begrièpe veur mich, laot staon det die stôm Hollenjers heej d'r waat van kinne make... | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 14:00 |
![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 20 juni 2013 @ 14:01 |
Ik vind het toch vrij begrijpelijk. Dialectgebied noord-oost Veluwe opgegroeid. | |
MPG | donderdag 20 juni 2013 @ 14:02 |
Ja. Precies. Die video is dus ook van toepassing op die link van PMS. | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 14:02 |
Ja, is ook wel. | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 14:03 |
Moet je maar beter je best doen. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 14:08 |
Jullie buitenlanders passen je maar aan ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 14:10 |
je moet gewoon je rijkstalen beheersen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 14:13 |
crap. Google translate doet geen Papiamento. Daar gaat mijn grap ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 14:17 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 14:21 |
Arriva gaat de LageLandenLijn rijden. Start is vanaf december 2015 of eerder, indien mogelijk
![]() | |
James1988 | donderdag 20 juni 2013 @ 14:28 |
De bedoeling was toch per december 2013, niet twee jaar later? | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 14:30 |
jup, maar zo snel krijg je het allemaal niet voor elkaar he | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 14:30 |
oh ja, drie keer raden welk traject voor de derde dag op rij met flinke verstoringen kampt | |
James1988 | donderdag 20 juni 2013 @ 14:36 |
Het viel te verwachten. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 20 juni 2013 @ 14:36 |
Ah, goedzo, Arnhem - Winterswijk *en* Zutphen - Winterswijk stuk. Fijn dat onweer ![]() | |
James1988 | donderdag 20 juni 2013 @ 14:49 |
Dat wordt dus loc+rijtuigen, of multicourante GTW's ![]() | |
Ireyon | donderdag 20 juni 2013 @ 14:50 |
Ik denk dat ze gewoon heel erg op safe spelen wat betreft het verkrijgen van materieel en treinpaden. "Zoveel eerder als mogelijk" klinkt wel enigszins hoopvol. | |
James1988 | donderdag 20 juni 2013 @ 14:51 |
Dat denk ik ook. Ook het aanvragen van veiligheidscertificaat deel B (benodigd om in België te mogen rijden) is een procedure die lang duurt (de doorlooptijd van een aanvraag is 3 maanden).
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 15:05 |
De bermuda-driehoek he ![]() | |
Bitlord | donderdag 20 juni 2013 @ 15:07 |
Mooi dat dit door lijkt te gaan. Bewezen technologie zal wel vertaald worden in Traxx/vergelijkbare toegelaten loc + rijtuigen. Een dergelijke lease zal denk ik voor Arriva het meest gunstig zijn. Het aantal benodigde rijtuigen zal sterk afhankelijk zijn van de toekomstige exploitatie van de internationale verbindingen tussen Amsterdam en Brussel door NS. Blijft NS aankutten met deze verbinding, dan kan Arriva het nog wel eens druk krijgen. Lukt het NS toch wat fatsoenlijks op de rails te brengen, dan zal dat ook weer van invloed zijn op het aantal reizigers dat met de LLL reist. Nog wat ideetjes: En dan een speciale Lagelandenlijn-website maken met een erg simpele manier om kaartjes te kopen, zoals bijvoorbeeld Westbahn (grappig trouwens dat Westbahn nog een rookruimte heeft in hun nieuwe treinen): - https://westbahn.at/ Introduceer trajectabonnementen. Niet alleen handig en voordelig voor de reiziger, maar je bindt deze reiziger ook nog eens voor langere tijd aan je trein. Veel service of juist zo goedkoop mogelijk? Ik kan me een zekere vraag naar een Railtender-achtige mannetje door de trein wel voorstellen, of een barrijtuig. Dit kost echter ook geld, waardoor de trein door een hoge prijs weer minder aantrekkelijk wordt. Ben benieuwd naar de uitkomsten. Hetzelfde voor WIFI en een rolstoeltoegankelijk rijtuig. Krappe plaatsen of juist wat ruimer? | |
dennistd | donderdag 20 juni 2013 @ 15:09 |
En toen zat ik net vast in wereld 3 van het spoorweg museum.. Wel een goede mogelijkheid om dat foto's te maken ![]() | |
James1988 | donderdag 20 juni 2013 @ 15:10 |
Arriva Nederland heeft meer ervaring met GTWs ![]() | |
Frenk3nstein | donderdag 20 juni 2013 @ 15:11 |
Heeft iemand enige indicatie wat voor rijtuigen gebruikt kunnen worden dan? Is het mogelijk om 'gewoon' ICR te huren oid, of zal het iets zijn uit Duitsland? edit: Met GTW's zulke afstanden op redelijk hoge snelheid lijkt me een minder succes eigenlijk ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 15:12 |
spannend ritje met die karretjes ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 15:13 |
ik denk in eerste instantie een loc + Duitse rijtuigen | |
b2py | donderdag 20 juni 2013 @ 15:13 |
Evenement in Den Helder, wat doen ze? VIRM-IV inzetten, nu op Amsterdam c en is al bijna zitvol dat ding. | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 15:14 |
en wordt scherp gelet op de centen. mag ook wel omdat dat Fyra-gebeuren veel geld kost | |
b2py | donderdag 20 juni 2013 @ 15:17 |
Vrouw schuin tegenover me met enorme tas voor haar voeten. Succes voor diegene die er nu tegenover gaat zitten op Sloterdijk. | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 15:17 |
Met Flirts kan het prima. Waarom met GTW's dan niet? | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 15:18 |
Oh ja vlootdagen he dit weekend. Zou ik heengaan met mn pa. Expres mijn eigen vakantie een week daarvoor opgeschoven. Gaat die dromert met m'n moeder naar Noorwegen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 juni 2013 @ 15:20 |
de loop van een Flirt is veel rustiger dan van een GTW Een GTW is daarentegen goedkoper in aanschaf, tenzij je natuurlijk de meest luxe versie kiest ![]() | |
Frenk3nstein | donderdag 20 juni 2013 @ 15:22 |
'Schudden' op hogere snelheid, stoelen. | |
b2py | donderdag 20 juni 2013 @ 15:23 |
Yup, ook nog veteranendag vandaag erbij dus lekker veel bejaarden. Ook heel veel koffers en meuk. | |
Dr_Flash | donderdag 20 juni 2013 @ 15:23 |
En GTW is al gehomologeerd in NL, Flirt niet. Ben wel benieuwd hoe dat dan nu in Venlo gaat. nu zelfs daar geen ongehomood mat meer schijnt te mogen komen. |