abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 juni 2013 @ 23:54:19 #1
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127386751

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  maandag 3 juni 2013 @ 23:55:51 #3
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127386822
quote:
Vond het een goed verhaal in Nieuwsuur. Niet alleen NS aanwijzen als schuldige, maar helder aangeven dat de verantwoordelijkheid (deels) ook bij het ministerie - en breder gezien de politiek - ligt.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:56:25 #4
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127386850
Opnieuw veegt de NS pijnlijke waarheden onder het tapijt.

In het persbericht van vanavond over het stoppen met de schrootreparatie van de V250 wordt een belangrijk detail verzwegen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft voor V250 een rijverbod afgekondigd, ook voor proefritten. Met dank aan MVBOV.

http://www.voorbeterov.nl/121213.php
pi_127386865
Waarom is er eigenlijk NS HiSpeed ontstaan? En waarom is de NS niet onder eigen naam die HSL gaan exploiteren?
  maandag 3 juni 2013 @ 23:58:02 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127386919
quote:
17s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:56 schreef GSMboy het volgende:
Waarom is er eigenlijk NS HiSpeed ontstaan? En waarom is de NS niet onder eigen naam die HSL gaan exploiteren?
Marketing. NS Hispeed is de handelsnaam voor NS Internationaal B.V., het losstaande NS-bedrijf dat de internationale verbinding voor z'n rekening neemt. Alle activiteiten op de HSL vallen, via HSA, onder verantwoordelijkheid van NSI.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 3 juni 2013 @ 23:58:10 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127386929
quote:
Van een oud vrouwtje geweest :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 3 juni 2013 @ 23:58:53 #8
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127386961
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Van een oud vrouwtje geweest :P
Haha, ja. 'Weinig kilometers op de teller; zo goed als nieuw'
pi_127386974
quote:
17s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:55 schreef GSMboy het volgende:
Even een schopje omdat nieuw topic:

[..]

Ik mis de "Van een oud vrouwtje geweest." en "Heeft altijd binnen gestaan."

Peterselieman was me voor.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 4 juni 2013 @ 00:00:38 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127387046
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:55 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Vond het een goed verhaal in Nieuwsuur. Niet alleen NS aanwijzen als schuldige, maar helder aangeven dat de verantwoordelijkheid (deels) ook bij het ministerie - en breder gezien de politiek - ligt.
parlementaire enquete is dan ook noodzakelijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:01:25 #11
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127387079
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

parlementaire enquete is dan ook noodzakelijk
Zou wel overlap hebben met de conclusies van het onderzoek van de Eerste Kamer over privatisering.
pi_127387080
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:56 schreef DriekOplopers het volgende:
Opnieuw veegt de NS pijnlijke waarheden onder het tapijt.

In het persbericht van vanavond over het stoppen met de schrootreparatie van de V250 wordt een belangrijk detail verzwegen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft voor V250 een rijverbod afgekondigd, ook voor proefritten. Met dank aan MVBOV.

http://www.voorbeterov.nl/121213.php
Op Somda las ik dat eind vorige week de laatste proefrit met de V250 was gespot, dus ik ga er vanuit dat de steeksleutels massaal worden neergelegd, en dat het dertig-tal Ansaldobreda'ertjes massaal het vliegtuig kunnen pakken naar huis?

quote:
De NS verzwijgt in zijn bekendmaking over het stoppen met het oplappen van de AnsaldoBredatreinen het rijverbod dat maandagmorgen voor deze treinen -ook voor proefritten- van kracht is geworden. Op verzoek van de Maatschappij Voor Beter OV heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport een voorlopig rijverbod afgekondigd voor de Fyra-treinen die zijn gebouwd door AnsaldoBreda. Voor Beter OV is blij met deze maatregel en betreurt het dat de NS over dit rijverbod in alle talen zwijgt.
Waarom betreurt BeterOV het zo dat de NS niet meldt dat de treinen een rijverbod hebben voor proefritten? De NS is er toch mee gestopt, en dat is het belangrijkste. Dan ga je er toch ook vanuit dat er niet alsnog proefritten mee worden gereden?
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:06:30 #13
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_127387300
quote:
14s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Van een oud vrouwtje geweest :P
Jaja...
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_127387414
Voor het nageslacht, de interactieve V250 module:

http://fyra.powerscriptzone.nl/

(Silverlight alert)
hula
pi_127387744
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
Voor het nageslacht, de interactieve V250 module:

http://fyra.powerscriptzone.nl/

(Silverlight alert)
Een bug.... die toeter, dat klopt niet :P
Die moet juist niks laten horen :P
pi_127387780
Zit sneeuw in :-P
hula
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:22:55 #17
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127387815
quote:
17s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:01 schreef GSMboy het volgende:

Waarom betreurt BeterOV het zo dat de NS niet meldt dat de treinen een rijverbod hebben voor proefritten?
Omdat de NS in het hele dossier al halve waarheden vertelt of feiten verdoezelt. We hebben schoon genoeg van die spindoctorij.

Ook dat hardnekkig blijven roepen dat ze in januari de dienst hadden gestaakt. Hoezo, gestaakt? Rijverbod van de Belgen!
pi_127387824
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:21 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zit sneeuw in :-P
Dan moet je juist niks horen :P
pi_127387859
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:22 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Omdat de NS in het hele dossier al halve waarheden vertelt of feiten verdoezelt. We hebben schoon genoeg van die spindoctorij.

Ook dat hardnekkig blijven roepen dat ze in januari de dienst hadden gestaakt. Hoezo, gestaakt? Rijverbod van de Belgen!
Begrijp ik, maar er is ook relevantie. Waarom zou je in de media weigeren te vertellen dat er een totaal rijverbod is, terwijl daarvoor al bekend gemaakt is dat de NS met de trein gaat stoppen.
pi_127388092
Ik vind het trouwens wel een prachtige trein om te zien ( moet je wel even langs de mankementen kijken ). Ik kijk er trouwens met hetzelfde gevoel naar als ik de Titanic zie op foto's :')

V250 O+
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:35:12 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127388141
quote:
17s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:24 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Begrijp ik, maar er is ook relevantie. Waarom zou je in de media weigeren te vertellen dat er een totaal rijverbod is, terwijl daarvoor al bekend gemaakt is dat de NS met de trein gaat stoppen.
Omdat het rijverbod er eerder was dan het besluit ermee te stoppen? Er ligen hier een hoop bijna-kip-ei-situaties op de loer ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127388187
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Omdat het rijverbod er eerder was dan het besluit ermee te stoppen? Er ligen hier een hoop bijna-kip-ei-situaties op de loer ;)
Vrijdag is het ingediend, en nu is het pas bekend? Wanneer is het dan ingegaan?
Ik neem aan dat deze V250-crap nog wel weggesleept mag worden naar Italië of de sloper? Of is hij ook niet meer sleepvaardig?
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:39:51 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127388258
quote:
17s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:36 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Vrijdag is het ingediend, en nu is het pas bekend? Wanneer is het dan ingegaan?
Ik neem aan dat deze V250-crap nog wel weggesleept mag worden naar Italië of de sloper? Of is hij ook niet meer sleepvaardig?
Ik noem maar wat hoor. Zo zou het best gegaan kunnen zijn namelijk. Zo ging het in januari ook namelijk. Eerst hadden de Belgen de ballen om te zeggen "En die troep raajt ginne meter waajer nondetjuu" en pas daarna kwam NS heel stoer zeggen "dat ze de dienst gestaakt hebben!". Alsof ze het zelf bedacht hadden :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:39:59 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127388260
Het rolt (nog), dus afvoer zal ook wel mogelijk zijn. _O-

Ik denk dat de 10 stellen die nog niet zijn afgenomen binnenkort het land wel eens zouden kunnen gaan verlaten. NS en NMBS willen ze niet meer, en ze vallen nog onder verantwoordelijkheid van AnsaldoBreda die er dus ook stallingskosten voor moet betalen. Afvoer naar Italïe zal ongetwijfeld goedkoper dan opstelruimte op de Watergraafsmeer, Dijksgracht of Nijmegen moeten huren van ProRail. Dat kan nog wel wat leuke transporten opleveren.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 00:41:31 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127388297
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 00:39 schreef James1988 het volgende:
Het rolt (nog), dus afvoer zal ook wel mogelijk zijn. _O-

Ik denk dat de 10 stellen die nog niet zijn afgenomen binnenkort het land wel eens zouden kunnen gaan verlaten. NS en NMBS willen ze niet meer, en ze vallen nog onder verantwoordelijkheid van AnsaldoBreda die er dus ook stallingskosten voor moet betalen. Afvoer naar Italïe zal ongetwijfeld goedkoper dan opstelruimte op de Watergraafsmeer, Dijksgracht of Nijmegen moeten huren van ProRail. Dat kan nog wel wat leuke transporten opleveren.
Alles in 1 keer het land uit. Perronlengtes zijn toch niet meer boeiend, oplazeren met die paardeshit :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')