In het ideale geval wordt het aanbesteed, wint de NS uiteindelijk de concessie maar begint daar toch enigszins een spoortje van besef te groeien dat ze wellicht zouden moeten werken voor hun geld concessie. Als er dan ook nog in de tussentijd mensen op het ministerie komen te zitten die de nieuwe concessie opzetten met aandacht voor de Reiziger, laat ik mezelf net zo lang knijpen tot ik wakker word.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 10:50 schreef Zug-Chef het volgende:
De NS zou gewoon keihard afgestraft moeten worden om deze bende. Ik zeg intrekken HRN-concessie en direct aanbesteden!
Ah ja ik had er niet aan gedacht dat ze duizenden reizigers inmiddels al permanent de auto in hebben gejaagd. Van 16 volle treinen naar 8 gemiddeld halfvolle treinen, prestatie hoorquote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:21 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Flauwekul? Heb je Marc's verhaal gister niet gehoord? Huidige bezetting is gemiddeld 60% bij 8 ritten per dag per richting. Daar zitten ritten bij met een bezetting van 20% en ritten bij met een bezetting van 100%. Die 2 tot 4 ritten die er volgens Marc bij komen worden gebruikt om de ritten met een bezetting van 100% te ontlasten. Het is niet nodig om ritten die toch al bijna leeg rijden te versterken met extra ritten. Dus 12 ritten per dag per richting is meer dan voldoende.
Zulke dingen zeg ik ook weleens als ik heel erg dronken benquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:59 schreef Ireyon het volgende:
Onvoorstelbaar dat ze mij nog niet hebben ingehuurd als adviseur![]()
'T wordt stil op straatquote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:06 schreef DriekOplopers het volgende:
Straks om 19:30 schijn ik wat te zeggen in het RTL-Nieuws.
Mooi zoquote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:06 schreef DriekOplopers het volgende:
Straks om 19:30 schijn ik wat te zeggen in het RTL-Nieuws.
Volgens mij komt dit inderdaad door het afschaffen van het dubbel opstaptarief. Ongeacht tussen welke treinvervoerders je switcht (of dus zelfs als je met dezelfde vervoerder verder/terugreist) is een tweede reis (als je binnen een x aantal minuten na uitchecken weer incheckt) een paar dubbeltjes goedkoper.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:22 schreef Facepalm het volgende:
Ik moest laatst even op en neer met de trein van Kampen naar Zwolle om snel wat geld te wisselen en heb toen in Zwolle om 11:15 uitgecheckt en om 11:17 weer ingecheckt. Op de heenweg was ik (met korting) 1,90 kwijt en op de terugweg maar 1,50. Hoe kan dit, ik dacht dat de NS geen starttarief had?
zat er direct na het station een overweg? Zo ja, dan is dat kastje om de overweg te bedienen. Het sein komt hierna uit de stand stop en de trein kan weer verder.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:49 schreef DenS het volgende:
Zag een blauw kastje op een station toen ik van Goes naar Rotterdam ging. Conducteur liep erheen met een sleutel en stapte vervokgens in de trein. Wat is dat?
Grappig ding. Was zeker gewoon een overbrenging of zo? Of echt met poppetjes erin en zo?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:54 schreef Okuliarnik het volgende:
[ afbeelding ]
Temidden van het fyrageneuzel deed LTE nog een leuk ritje door nederland...
Dus je Tienertoer is in één van de periodes drie dagen geldig, niet in meerdere periodes!quote:Tienertoer is geldig in een van de periodes van twee weken tussen 8 juli - 25 augustus 2013.
Periode 1: 8 juli tot en met 21 juli
Periode 2: 15 juli tot en met 28 juli
Periode 3: 22 juli tot met 4 augustus
Periode 4: 29 juli tot en met 11 augustus
Periode 5: 5 augustus tot en met 18 augustus
Periode 6: 12 tot en met 25 augustus
quote:Ook geldig in treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia
Om het makkelijk te maken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Dus 3 dagen binnen 2 weken binnen 2 maanden. LEKKER HANDIG
Word deze dan later nog eens overnieuw bestickerd? Komt me een beetje raar voor aangezien de treinen op baanvak Emmen - Zwolle blauw zijn en onder dezelfde concessie vallen, maar hier zal Twente wel eisen aan de kleuren hebben gesteld en besloten dat ze rood moeten zijn.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:12 schreef greavy het volgende:
Syntus Lint 43 is weer terug uit Duitsland na een grondige revisie en bestickering, alvorens Arriva deze Lint overneemt:
[ afbeelding ]
nee. Arriva krijgt volgens mij de beschikking over de stellen 33, 34 en 35. De 33 en 34 staan nu in Winterswijk of Zutphen. De 35 is momenteel in dienst bij Syntus.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:43 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Word deze dan later nog eens overnieuw bestickerd? Komt me een beetje raar voor aangezien de treinen op baanvak Emmen - Zwolle blauw zijn en onder dezelfde concessie vallen, maar hier zal Twente wel eisen aan de kleuren hebben gesteld en besloten dat ze rood moeten zijn.
Huh, gaan die 2 rode Linten dan niet Almelo-Mariënberg rijden?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nee. Arriva krijgt volgens mij de beschikking over de stellen 33, 34 en 35. De 33 en 34 staan nu in Winterswijk of Zutphen. De 35 is momenteel in dienst bij Syntus.
Ja. Omdat ze niet zigzaggende portalen hebben ingevoerdquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:03 schreef icloud het volgende:
Iemand al antwoord op mijn ronde bovenleidingsbogen vraag?
Jaquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:07 schreef HetBrabandertje het volgende:
Gaat het om de portalen die op de nieuwe fly-over bij Den Bosch zijn gebruikt?
quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:51 schreef icloud het volgende:
Waarom heeft prorail de ronde bovenleidingen weer heringevoerd? Zo lelijk
Gewoon recht zoals de rest in nederlandquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:08 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja. Omdat ze niet zigzaggende portalen hebben ingevoerd
De bovenleiding is op de brug over de Dieze gewoon aan rechte balken bevestigd. De bogen zijn enkel voor het uiterlijk (wat er overigens prachtig uit ziet).quote:
jupquote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:52 schreef greavy het volgende:
Oké, dat wist ik niet. Die stellen die naar Arriva gaan krijgen ook nieuwe livrei, lijkt mij?
Ik dacht aan Hilversum-Blauwkapel...quote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:10 schreef icloud het volgende:
Ik vond deze vraag helemaal niet zo onduidelijk
[..]
quote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:12 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De bovenleiding is op de brug over de Dieze gewoon aan rechte balken bevestigd. De bogen zijn enkel voor het uiterlijk (wat er overigens prachtig uit ziet).
daarom zei ik ook weer heringevoerd, doelend op hilversum-blauwkapelquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik dacht aan Hilversum-Blauwkapel...
Verkeerd gezien dan. Blijft staan dat het puur een architectonische keuze en geen sprake van 'herinvoering'. Wanneer de brug helemaal is afgewerkt zie je die portalen überhaupt nauwelijks meer en zou het juist bijzonder lelijk zijn als ze rechthoekig warenquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:46 schreef icloud het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
daarom zei ik ook weer heringevoerd, doelend op hilversum-blauwkapel
De roden mogen de grens voorlopig de grens niet over ivm de software die niet toegelaten is. De groenen mogen niet over de HSL rijden ivm de softwareversie die zij draaien.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:00 schreef icloud het volgende:
Hoe zit het met de NS Hispeed 186 is die eindelijk toegelaten in belgie of mogen nog steeds alleen de groene de grens over?
Dan moeten alle traxxen daar toch last van hebben?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:05 schreef James1988 het volgende:
Tsja, als Bombardier een vereiste functie niet werkend krijgt houdt 't op.
alleen locs met versie 6 van de software mogen België in en alleen locs met versie 7 mogen de HSL op.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:03 schreef James1988 het volgende:
Ze hebben geen toelating voor het Belgische gedeelte van de HSL. Conventioneel mag voor zover ik weet wel.
Morgen of maandag wordt meer duidelijk over (de rol van) de inspectie.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:21 schreef icloud het volgende:
De ns en ansaldobreda worden hier volledig afgebrand wat op zich logisch is, maar ik hoor niemand over de inspectie, die hadden met een helder hoofd moeten nadenken en geen typegoedkeuring verlenen.
Ik snap dat de ns graag wilde dat deze trein het net op mocht en daar veel voor over had, maar op zo moment moet de inspectie het hoofd koel houden, en je gaat mij niet vertellen dat deze gebreken er toen nog niet waren.
het feit dat de NS er nog steeds niet in slaagt om snelle treinen op de HSL te laten rijden. HSA is concessiehouder op de HSL en NS Hispeed laat er treinen rijden, alleen van de gemaakte beloftes wordt maar bar weinig waar gemaakt.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:32 schreef icloud het volgende:
Voor Beter OV vindt dit een brevet van onvermogen voor de NS. De NS zou zich moeten beperken tot het rijden van Intercitytreinen en Sprinters. Van het runnen van een hogesnelheidsdienst heeft de NS helaas geen kaas gegeten.
Wat is precies de link tussen het bouwproces en het uitbaten van de hogesnelheidslijn? dat zijn twee verschillende takken van de sport die niks met elkaar te maken hebben.
Dat er slecht toezicht is gehouden tijdens de bouw sluit niet uit dat de ns een geweldige uitbater van de hsl kan zijn.
Dat is iets anders, ik vind niet dat je kunt zeggen dat de ns een slechte exploitant is omdat hun fyra project mislukt is, idd ze hebben geen verstand van bouwen of toezicht houden maar dat zegt niks over hun als exploitant, met fatsoenlijk materiaal.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het feit dat de NS er nog steeds niet in slaagt om snelle treinen op de HSL te laten rijden. HSA is concessiehouder op de HSL en NS Hispeed laat er treinen rijden, alleen van de gemaakte beloftes wordt maar bar weinig waar gemaakt.
Ze hebben tijd genoeg gehad om de boel wel op orde te krijgen.
toch wel, want de exploitant moet ervoor zorgen dat er fatsoenlijk materieel komt te rijden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:00 schreef icloud het volgende:
[..]
Dat is iets anders, ik vind niet dat je kunt zeggen dat de ns een slechte exploitant is omdat hun fyra project mislukt is, idd ze hebben geen verstand van bouwen of toezicht houden maar dat zegt niks over hun als exploitant, met fatsoenlijk materiaal.
Ze moeten eerste met fatsoenlijk materiaal een kans krijgen, om hun als exploitant te kunnen beoordelen, tot nu toe heb ik alleen de bouw/toezicht kant kunnen beoordelen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
toch wel, want de exploitant moet ervoor zorgen dat er fatsoenlijk materieel komt te rijden.
dus jij bent voorstander om de NS tot sint juttemis aan te laten modderen?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:07 schreef icloud het volgende:
[..]
Ze moeten eerste met fatsoenlijk materiaal een kans krijgen, om hun als exploitant te kunnen beoordelen, tot nu toe heb ik alleen de bouw/toezicht kant kunnen beoordelen.
De fout ligt niet bij explotatie kant maar bij de ontwerp boutoezicht kant, ja indien ze beloven om met bestaand materiaal te gaan werken of bestellen mogen ze van mij een tweede kans krijgen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dus jij bent voorstander om de NS tot sint juttemis aan te laten modderen?
Een bedrijf belooft op datum x een goed werkend product te kunnen leveren. Door omstandigheden die buiten hun schuld liggen krijgen ze wat uitstel en mogen ze iets later een goed werkend product leveren.
Die nieuwe datum voor de levering van het beloofde product is al lang verstreken. Toch wordt er niet ingegrepen door de concessieverlener, zijnde de overheid.
Dat is raar, want in het normale bedrijfsleven zou de NS wegens het leveren van een wanprestatie al lang op straat zijn gezet.
ik denk er dus compleet anders over. Ze hebben genoeg tijd gekregen om hun fouten te herstellen en de houding van de NS of haar dochtermaatschappij Hispeed getuigen niet van het serieus nemen van de reiziger.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:18 schreef icloud het volgende:
[..]
De fout ligt niet bij explotatie kant maar bij de ontwerp boutoezicht kant, ja indien ze beloven om met bestaand materiaal te gaan werken of bestellen mogen ze van mij een tweede kans krijgen.
De fout lijkt me vrij simpel te verklaren: doordat NS te veel betaalt voor de concessie moest er wel beknibbeld worden op materieel en is dus vooral gekeken naar de prijs.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:11 schreef Doc__Zenith het volgende:
De NS heeft zich sowieso te duur ingeschreven, maar welke fout zit er in de aanbesteding en in hoeverre was dit te verhelpen?
oh zeker niet. Er is van alle kanten zo hard gefaald dat het project wel gedoemd was te mislukken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:28 schreef ReisT het volgende:
De zoveelste fout van het ministerie dus in deze kwestie. Het is niet allemaal de schuld van NS.
Ik denk dat ze bang zijn voor het juridisch steekspel wat gaat volgen als de stekker eruit wordt getrokken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Kortom er zitten volstrekt incapabele debielen op ongeveer ELKE positie. Of het nou Schultz is of Mansveld of Meerstadt of wie dan ook. Met één uitzondering, dat moet gezegd, en dat is toch Berend Brulboei.
ze heeft Mansveld die portefeuille gegeven omdat ze aanvoelde dat het mis zou gaan. Schultz is niet meer politiek verantwoordelijk voor dit dossier en Mansveld kan uiteindelijk geslachtofferd worden. Dan is wat de overheid betreft voor een redelijk deel case closed, terwijl de problemen dan nog verre van opgelost zijn.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:38 schreef greavy het volgende:
En Schultz schuift het gewoon af naar Mansveld. Want dan hoefde zij er niet meer naar om te kijken.
Welkom in de grote mensen wereld. Ik sta er niet eens meer van te kijken. Gebeurt namelijk overal.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:43 schreef greavy het volgende:
Eigen hachje redden en er een ander mee opzadelen
precies. Degene die op dat moment verantwoordelijk is wordt geslachtofferd, terwijl mensen die de puinhopen gemaakt hebben kunnen blijven zitten. Zo gaat dat nu eenmaalquote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:44 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Welkom in de grote mensen wereld. Ik sta er niet eens meer van te kijken. Gebeurt namelijk overal.
Ja. Fact of life. Schouders ophalen en doorlopen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. Degene die op dat moment verantwoordelijk is wordt geslachtofferd, terwijl mensen die de puinhopen gemaakt hebben kunnen blijven zitten. Zo gaat dat nu eenmaal
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!').quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:34 schreef Peterselieman het volgende:
het jammere is dat niemand, behalve de NMBS, het falen echt durft toe te geven en de stekker eruit trekt. Denk dat de partijen bang zijn om dan alle schuld van het falen te krijgen, wat niet zo is.
Daarom wordt er aan gemodderd.
Of verbreding A27 bij Utrecht, wordt nu nog MKB-analyse over uitgevoerd, is nog niets definitief over beslist. Ook een miljardenbesparing en is heel Utrecht ook blijquote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
schrap de Blankenburgtunnel maar. Nutteloos en omstreden project
Geldt in mijn ogen ook voor PHS.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
schrap de Blankenburgtunnel maar. Nutteloos en omstreden project
Exact, dat! Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de al aanwezige treinstellen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!').
Niemand kan echt iets ondernemen zonder dat dit 'm de kop kost. De enige partij die weinig te verliezen heeft is de NMBS, zij hebben nog geen treinen afgenomen, hebben goede bankgaranties, en zelfs zonder hogesnelheidstreinen kunnen ze nog goede verbindingen aanbieden met Nederland. Nu NMBS het Fyra-project heeft opgeblazen kan NS eigenlijk weinig anders doen dan volgen, maar zal dit ook voor NS (Hispeed) en I&M gevolgen hebben.
In mijn ogen is dat ook terecht: alle partijen hebben fouten gemaakt, en wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Als de begroting van I&M hierdoor niet meer klopt zal I&M dat op een andere manier moeten oplossen. Bijvoorbeeld door projecten te schrappen zoals de Blankenburgtunnel (1 miljard euro), ombouw van de Zuidas (1,4 miljard) of Programma Hoogfrequent Spoor. Het mag niet ten koste gaan van het laatste jaren toch al zwaar afgeknepen OV.
uhuh. Verbreding op precies de verkeerde plaats.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:33 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Of verbreding A27 bij Utrecht, wordt nu nog MKB-analyse over uitgevoerd, is nog niets definitief over beslist. Ook een miljardenbesparing en is heel Utrecht ook blij
Het is mogelijk dat NS besluit om toch door te gaan met de V250, in dat geval zullen ze aangepast moeten worden. Het ombouwen duurt volgens Mott MacDonald en NMBS zo'n 17 tot 24 maanden (mits AB meewerkt) en daarna mag je het hele typetoelatingscircus weer door. Dat betekent dat je over zo'n 3,5 jaar eindelijk weer inzetbare treinen hebt. Je hebt ook nog eens te maken met publieke opinie, politieke invloed, en een zeer slecht imago.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:34 schreef AverageJoe het volgende:
[..]
Exact, dat! Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de al aanwezige treinstellen.
Helaas is de autolobby machtiger dan treehuggers en treinfetisjistenquote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
uhuh. Verbreding op precies de verkeerde plaats.
Tja, wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
Het is te hopen dat de marketingmensen niet het hoogste woord hebben, maar dat de mensen op basis van de technische kennis en vooral boerenverstand de knoop door gaan hakken.
Daar moeten we wat aan doen! Leve de treehuggers en treinfetisjisten!quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:49 schreef bork het volgende:
[..]
Helaas is de autolobby machtiger dan treehuggers en treinfetisjisten.
Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik sprak mijn (waarschijnlijk tevergeefse) hoop uit
Het doel van de treindienst over de HSL is niet het vervoeren van mensen, maar het maken van winst. Zo lang techneuten niet kunnen uitleggen waarom zij het geld wèl waard zijn, winnen marketeers.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:54 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/
Overweg?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:56 schreef b2py het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom er wegwerkzaamheden zijn op het spoor tussen Zandvoort en Haarlem?
niet alleen de gebakken lucht, maar ook de communicatiedeskundigen, managers en de juristen hebben zich in de laatste vijftien jaar zich overal naar flink binnen gewurmd.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:54 schreef KnightSolaire het volgende:
Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/
Neen. Dit is de Dag des Heeren. Maandagochtend weer. Nou ja, misschien vanaf half tien of zo.quote:Op zondag 2 juni 2013 00:29 schreef eti het volgende:
Staat dat artikel over de uilskuikens alleen in het RD of ook in een echte krant? Ik mag van het RD namelijk zelfs op zaterdagavond (goed, even na twaalven maar net uit m'n werk) hun krantje al niet lezen.
Dat project op de Zuidas is hopelijk het retard dat geschrapt wordt. De hele Zuidas blijft tot nu toe ver achter bij war gehoopt wordt en die hele tunnel die ze daar willen is een megalomaan project zonder werkelijke voordelen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!').
Niemand kan echt iets ondernemen zonder dat dit 'm de kop kost. De enige partij die weinig te verliezen heeft is de NMBS, zij hebben nog geen treinen afgenomen, hebben goede bankgaranties, en zelfs zonder hogesnelheidstreinen kunnen ze nog goede verbindingen aanbieden met Nederland. Nu NMBS het Fyra-project heeft opgeblazen kan NS eigenlijk weinig anders doen dan volgen, maar zal dit ook voor NS (Hispeed) en I&M gevolgen hebben.
In mijn ogen is dat ook terecht: alle partijen hebben fouten gemaakt, en wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Als de begroting van I&M hierdoor niet meer klopt zal I&M dat op een andere manier moeten oplossen. Bijvoorbeeld door projecten te schrappen zoals de Blankenburgtunnel (1 miljard euro), ombouw van de Zuidas (1,4 miljard) of Programma Hoogfrequent Spoor. Het mag niet ten koste gaan van het laatste jaren toch al zwaar afgeknepen OV.
Tsja, het moet uit de lengte of uit de breedte. Uiteindelijk draait de belastingbetaler er voor op. Wat dat betreft kunnen we het beste gewoon de tijd nemen om eens goed te bepalen wie we hier het hardste voor gaan straffen, met z'n allen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
Als de begroting van I&M hierdoor niet meer klopt zal I&M dat op een andere manier moeten oplossen. Bijvoorbeeld door projecten te schrappen zoals de Blankenburgtunnel (1 miljard euro), ombouw van de Zuidas (1,4 miljard) of Programma Hoogfrequent Spoor. Het mag niet ten koste gaan van het laatste jaren toch al zwaar afgeknepen OV.
Zelfs bij het RD zijn er journalisten die over de rug van hun eindredacteur wat geld binnen harken en de randjes er van aflopenquote:Op zondag 2 juni 2013 00:29 schreef eti het volgende:
Staat dat artikel over de uilskuikens alleen in het RD of ook in een echte krant? Ik mag van het RD namelijk zelfs op zaterdagavond (goed, even na twaalven maar net uit m'n werk) hun krantje al niet lezen.
Dafoq? Ik kom een paar dagen niet in Utrecht en gelijk verandert er heel veel!quote:Op zondag 2 juni 2013 00:25 schreef Peterselieman het volgende:
Grappig om te zien dat de treinen op spoor 1 op Utrecht Centraal deels gaan stoppen onder het nieuwe plein dat het stationsgebouw met de rest van de stad verbindt.
http://www.skyscrapercity(...)3852222&postcount=15
Ik mis nog de kamer die naar I&M wijst ('jullie hadden moeten weten dat dat een onhaalbaar bod was, waarom hebben jullie het geaccepteerd?'), maar verder wel een mooi plaatje van het zwartepieten, jaquote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!').
Geniaalquote:
Ergens in deze reeks zit een zeer uitgebreide en complete post van James over de HSL-zuid. Ik zou die even ergens opzoeken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:11 schreef Doc__Zenith het volgende:
Ik kan al niet meer bijhouden wat er allemaal is misgegaan met die HSL-Z, maar hoe zit die aanbesteding van het materieel hier in? De NS heeft zich sowieso te duur ingeschreven, maar welke fout zit er in de aanbesteding en in hoeverre was dit te verhelpen?
Daarnaast kan je overal wel wat van zeggen, als die Fyra wel fatsoenlijk had gereden dan hadden we de Benelux waarschijnlijk helemaal nooit teruggezien.
Onzin, ze rijden al jaren ICE en Thalys treinen, ook de Pimpel kan je er onder scharen. Ervaring en kennis genoeg.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:32 schreef icloud het volgende:
Voor Beter OV vindt dit een brevet van onvermogen voor de NS. De NS zou zich moeten beperken tot het rijden van Intercitytreinen en Sprinters. Van het runnen van een hogesnelheidsdienst heeft de NS helaas geen kaas gegeten.
Thalys is van SNCF, NMBS en DBquote:Op zondag 2 juni 2013 13:20 schreef b2py het volgende:
[..]
Onzin, ze rijden al jaren ICE en Thalys treinen, ook de Pimpel kan je er onder scharen. Ervaring en kennis genoeg.
En ze rijden in het binnenland allemaal onder attest van NSHispeed. Die mensen daar zijn echt niet gek hoor..quote:Op zondag 2 juni 2013 13:22 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Thalys is van SNCF, NMBS en DBPimpel is onder NS een gewone binnenlandse IC.
die ervaring is vooral van de laatste jaren. Die treinen rijden nog maar relatief kort over het Nederlandse spoor. Vroeger waren het meer de getrokken internationale treinen, zoals de EuroCity's, etc.quote:Op zondag 2 juni 2013 13:20 schreef b2py het volgende:
[..]
Onzin, ze rijden al jaren ICE en Thalys treinen, ook de Pimpel kan je er onder scharen. Ervaring en kennis genoeg.
Thalys rijdt al sinds 1996, en ik kan zo gauw de indienstname van de ICE naar Amsterdam niet vinden.quote:Op zondag 2 juni 2013 13:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die ervaring is vooral van de laatste jaren. Die treinen rijden nog maar relatief kort over het Nederlandse spoor. Vroeger waren het meer de getrokken internationale treinen, zoals de EuroCity's, etc.
In het Fyra-dossier zijn door alle partijen zoveel fouten gemaakt, vooral door gebrek aan kennis, overschatting en een brevet aan onvermogen. Het is dan ook tijd om de stekker uit dit project te trekken en het op een andere manier te doen, want op deze manier gaat het nooit werken.
Dat zeg ik toch, we zijn het eens.quote:Op zondag 2 juni 2013 13:20 schreef b2py het volgende:
[..]
Onzin, ze rijden al jaren ICE en Thalys treinen, ook de Pimpel kan je er onder scharen. Ervaring en kennis genoeg.
Sinds 2001. Hoe dan ook zit er wel een verschil tussen het begeleiden van treindiensten van een ander en het laten rijden van je eigen trein. Als je dat eerste verneukt krijg je namelijk een uitbrander en bij dat laatste een aai over de bol.quote:Op zondag 2 juni 2013 13:44 schreef b2py het volgende:
[..]
Thalys rijdt al sinds 1996, en ik kan zo gauw de indienstname van de ICE naar Amsterdam niet vinden.
Koop een dagboek.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:16 schreef greavy het volgende:
En terug vanaf Beukenlaan naar Den Bosch bij Best al +3 en bij Boxtel +9, weer 2 goederentreintjes voorrang gekregen. Bij Boxtel werden we aan de kant gezet om 3(!) treinen(ook 1 IC) voorbij te laten rg Den Bosch (ik zit in de stoptrein)
Reserveringsplicht is logisch, of wil jij mensen achterlaten en doodleuk zeggen pak de volgende maar?quote:Op zondag 2 juni 2013 13:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Sinds 2001. Hoe dan ook zit er wel een verschil tussen het begeleiden van treindiensten van een ander en het laten rijden van je eigen trein. Als je dat eerste verneukt krijg je namelijk een uitbrander en bij dat laatste een aai over de bol.
'k Bedoel, ook de maand dat V250 wel reed, bleek dat NSH totaal geen idee had van de reizigerswens. Wel verplicht moeten reserveren maar niet eens kunnen kiezen waar je zit. Tweetallen 'naast elkaar' plaatsten met een gangpad ertussen, 't was te sneu voor woorden.
precies. Er is zo ongeveer niets goed gegaan. Is wel een knappe prestatie om dat voor elkaar te krijgenquote:Op zondag 2 juni 2013 13:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Sinds 2001. Hoe dan ook zit er wel een verschil tussen het begeleiden van treindiensten van een ander en het laten rijden van je eigen trein. Als je dat eerste verneukt krijg je namelijk een uitbrander en bij dat laatste een aai over de bol.
'k Bedoel, ook de maand dat V250 wel reed, bleek dat NSH totaal geen idee had van de reizigerswens. Wel verplicht moeten reserveren maar niet eens kunnen kiezen waar je zit. Tweetallen 'naast elkaar' plaatsten met een gangpad ertussen, 't was te sneu voor woorden.
De trein was amper een kwart gevuld. Als het zo logisch is, waarom heeft DB het dan niet voor hun ICE's?quote:Op zondag 2 juni 2013 14:00 schreef icloud het volgende:
[..]
Reserveringsplicht is logisch, of wil jij mensen achterlaten en doodleuk zeggen pak de volgende maar?
Ze hadden dus al >5 jaar ervaring toen het op de aanbesteding van de Fyra treinstellen aan kwam. Verder is de NMBS er ook onderdeel van geweest en die heeft dan volgens jou wel meer ervaring omdat de TGV al wat langer in Brussel komt.quote:Op zondag 2 juni 2013 13:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Sinds 2001. Hoe dan ook zit er wel een verschil tussen het begeleiden van treindiensten van een ander en het laten rijden van je eigen trein. Als je dat eerste verneukt krijg je namelijk een uitbrander en bij dat laatste een aai over de bol.
Omdat de ice in nederland niet over de hsl rijd en dus geen extra eisen heeft.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:03 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De trein was amper een kwart gevuld. Als het zo logisch is, waarom heeft DB het dan niet voor hun ICE's?
DB heeft ook geen reserveringsplicht voor zowel internationale als binnenlandse ICEs over hogesnelheidsspoor.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:06 schreef icloud het volgende:
[..]
Omdat de ice in nederland niet over de hsl rijd en dus geen extra eisen heeft.
Dat is duitsland andere regels, hier is afgesproken dat niemand mag staan in de fyra op de hsl, dus reserveringsplicht.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:07 schreef Ireyon het volgende:
[..]
DB heeft ook geen reserveringsplicht voor zowel internationale als binnenlandse ICEs over hogesnelheidsspoor.
Nee, niet "volgens mij". De NMBS heeft meer ervaring, punt. Mind you dat er in België probleemloos een hogesnelheidstrein tussen Brussel en Luik rijdt als doodnormale, toeslagvrije IC.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:03 schreef b2py het volgende:
[..]
Verder is de NMBS er ook onderdeel van geweest en die heeft dan volgens jou wel meer ervaring omdat de TGV al wat langer in Brussel komt.
Waarom zou je dan niet tot 1 minuut voor vertrek nog een kaartje mogen kopen voor een Fyra die amper een kwart gevuld was?quote:Op zondag 2 juni 2013 14:08 schreef icloud het volgende:
[..]
Dat is duitsland andere regels, hier is afgesproken dat niemand mag staan in de fyra op de hsl, dus reserveringsplicht.
Omdat de protocollen en regels zijn gemaakt voor het begin van de dienst, toen wist nog niemand dat de fyra zo slecht gevuld zou zijn.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:10 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Waarom zou je dan niet tot 1 minuut voor vertrek nog een kaartje mogen kopen voor een Fyra die amper een kwart gevuld was?
Een mooi voorbeeld dat NSH geen idee had van de reizigerswens dus. Weer terug bij af, mijn punt bevestigd, mooiquote:Op zondag 2 juni 2013 14:12 schreef icloud het volgende:
[..]
Omdat de protocollen en regels zijn gemaakt voor het begin van de dienst, toen wist nog niemand dat de fyra zo slecht gevuld zou zijn.
Alle regels, afspraken en protocollen zijn gemaakt op basis van de geschatte vervoerswaarde die vele malen hoger lag dan die kwart.
nee met die reizigersaantallen was reserveren noodzakelijk.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:14 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld dat NSH geen idee had van de reizigerswens dus. Weer terug bij af, mijn punt bevestigd, mooi.
Dat is precies het soort treinen dat hier in Nederland zou moeten rijden, maar... dat is dus geen hogesnelheidstrein!quote:Op zondag 2 juni 2013 14:08 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De NMBS heeft meer ervaring, punt. Mind you dat er in België probleemloos een hogesnelheidstrein tussen Brussel en Luik rijdt als doodnormale, toeslagvrije IC.
Misschien niet officiëel qua terminologie maar toch..quote:Op zondag 2 juni 2013 14:22 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is precies het soort treinen dat hier in Nederland zou moeten rijden, maar... dat is dus geen hogesnelheidstrein!
Je kan hooguit zeggen dat de NMBS meer ervaring heeft met het laten rijden van doodnormale IC's over de hogensnelheidslijn.
mja, die waren gebaseerd op een aantal kernzaken die gewoon niet waargemaakt konden worden.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:12 schreef icloud het volgende:
[..]
Omdat de protocollen en regels zijn gemaakt voor het begin van de dienst, toen wist nog niemand dat de fyra zo slecht gevuld zou zijn.
Alle regels, afspraken en protocollen zijn gemaakt op basis van de geschatte vervoerswaarde die vele malen hoger lag dan die kwart.
precies. Er waren daar veel marketeers aan het roer die dingen veel mooier voorspiegelden dan ze zijn. Fyra moest een hip merk worden met nieuwe hippe, eigentijdse treinen, alleen hebben de marketeers gerekend buiten de techniek van de treinen.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:14 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld dat NSH geen idee had van de reizigerswens dus. Weer terug bij af, mijn punt bevestigd, mooi.
De db heeft nooit 100% zitplaatsgarantie beloofd in hun concessie, de ns heeft dit wel gedaan voor de internationale(!) verbinding.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:21 schreef ReisT het volgende:
In Duitsland hebben ze die reizigersaantallen dus echt, maar nog altijd zonder reserveringsplicht.
Ook gek: NSH had de meeste reizigers verwacht tussen Amsterdam en Rotterdam en daar is juist geen reserveringsplicht.
Op papier is lastig oordelen over deze twee zaken. Toen de prognoses over frequenties en reizigersaantallen werden gemaakt was er nog niks bekend over materieel en aanbesteding.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, die waren gebaseerd op een aantal kernzaken die gewoon niet waargemaakt konden worden.
- zelfde frequentie als de oude Benelux
- betrouwbaar en snel materieel
Wat betreft concurrent van de Thalys heb je zeker gelijk. Ik durf wel te stellen dat >90% van de consumentenreizigers die met Thalys naar het zuiden gaat Brussel passeert en in Parijs uitstapt.quote:[..]
precies. Er waren daar veel marketeers aan het roer die dingen veel mooier voorspiegelden dan ze zijn. Fyra moest een hip merk worden met nieuwe hippe, eigentijdse treinen, alleen hebben de marketeers gerekend buiten de techniek van de treinen.
Daarnaast hebben ze zich totaal niet verdiept in het prijsbeleid en wat de wensen van de klanten zouden zijn. Ze wilden een concurrent voor de Thalys worden, maar daar ligt slechts een klein deel van het publiek dat de oude Benelux trok.
Daar komt natuurlijk nog bij dat er een veel te dure inschrijving was die op een of andere manier terugverdiend moest worden.
Nu ik er zo over nadenk zie ik eigenlijk ook wel veel parallellen tussen NSH en de supermarkt Konmar die een concurrent van Albert Heijn moest worden.
De vraag is dus waarom NS dat afgesproken heeft.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:25 schreef icloud het volgende:
[..]
De db heeft nooit 100% zitplaatsgarantie beloofd in hun concessie, de ns heeft dit wel gedaan voor de internationale(!) verbinding.
Kom je bij het volgende probleem, ga je dan accepteren dat er staanplaatsen zijn in een HST? Daar zie ik ILenT niet voor aan eerlijk gezegd.quote:Op zondag 2 juni 2013 15:07 schreef ReisT het volgende:
De simpele oplossing: geen zitplaatsgarantie beloven.
Flexibeler om kunnen gaan met het materieel. Kortere treinen tijdens daluren, lange treinen tijdens de spitsen.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:43 schreef b2py het volgende:
Zitplaatsgarantie zonder verplichte reservering is niet uit te voeren, of zit hier een zeer intelligent persoon die daar wel een oplossing voor heeft?
Of met rijtuigen schuiven of zeer korte HST's die je tot langere kunt combineren.quote:Op zondag 2 juni 2013 15:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Flexibeler om kunnen gaan met het materieel. Kortere treinen tijdens daluren, lange treinen tijdens de spitsen.
quote:Op zondag 2 juni 2013 14:14 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld dat NSH geen idee had van de reizigerswens dus. Weer terug bij af, mijn punt bevestigd, mooi.
Dat laatste dusquote:Op zondag 2 juni 2013 15:23 schreef b2py het volgende:
[..]
Of met rijtuigen schuiven of zeer korte HST's die je tot langere kunt combineren.
Wat die allemaal niet klakkeloos accepteren.. Lamenielache zegquote:Op zondag 2 juni 2013 15:08 schreef b2py het volgende:
[..]
Kom je bij het volgende probleem, ga je dan accepteren dat er staanplaatsen zijn in een HST? Daar zie ik ILenT niet voor aan eerlijk gezegd.
Dat zuigt.quote:Op zondag 2 juni 2013 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Voor de liefhebbers: Plan T 526 schijnt morgen naar de sloper te gaan
http://somda.nl/forum/12856/p452872/Ontwikkelingen+mat.+%2764/
De laatste of?quote:Op zondag 2 juni 2013 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Voor de liefhebbers: Plan T 526 schijnt morgen naar de sloper te gaan
http://somda.nl/forum/12856/p452872/Ontwikkelingen+mat.+%2764/
De laatste ja, o.a. gebruikt bij oefeningen op de Hanzelijn.quote:
er is volgens mij nog een helft van T'tje 522 over. Heeft destijds in Wildenrath gestaan vanwege proeven rond de stoorstromen.quote:
Ha, mijn vakgebied! Ff opslaan!quote:Op zondag 2 juni 2013 18:04 schreef Peterselieman het volgende:
nog wat technisch leesvoer voor de liefhebber: http://alexandria.tue.nl/extra1/afstversl/E/400977.pdf
Dit gaat dus over stoorstromen die bij de draaistroommotoren op kunnen treden, zoals deze in de treinen gemonteerd zaten. Onderzoek is gedaan bij Holec, de leverancier van de motoren van de eerste generatie VIRMs en volgens mij ook de SM'90
Laten we een stichting oprichten die hem gaat behouden. OFzo!quote:Op zondag 2 juni 2013 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Voor de liefhebbers: Plan T 526 schijnt morgen naar de sloper te gaan
http://somda.nl/forum/12856/p452872/Ontwikkelingen+mat.+%2764/
Dat is niet waar, de ns en andere partijen wilde helemaal niet zoveel betalen als reactie daarop heeft tieneke stampvoetend de eerste concessieveiling ingetrokken en een nieuwe uitgeschreven en de ns daarbij gedwongen en beangstigd om absoluut de winnaar te worden.quote:Op zondag 2 juni 2013 16:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
En wat die Fyra betreft: daar hebben de overheid, NSH , inspectie en AnsaldoAthene natuurlijk allemaal gigantisch in geblunderd. Tineke Tolpoort die zichzelf al schathemeltjerijk waande met het absurde bedrag wat NSH voor de concessie neer wilde leggen, NSH die echt zo dom was om dat te willen betalen. Vervolgens een treinbouwer (voor zover je Ansaldo zo mag noemen) uitkiezen die al bewezen heeft een kwaliteit te leveren waar ze zich in 530 v. Chr. nog zouden moeten schamen en de Inspectie die dat hok durft toe te laten.
Fout op fout, blunder op blunder en dat allemaal voor het geld. Geld wat allang verdiend had moeten worden. Maar de geldzucht op de korte termijn won het van het verstand op de lange termijn en daarom zitten we nu met het duurste schroot wat we hebben en met een nog groter begrotingstekort.
De enige manier om die lelijke stofzuigers te laten rijden is ze tot op het casco te strippen en dan helemaal opnieuw op te bouwen. Anders blijf je doormodderen.
Daarbij moet je dat niet willen want je bent zo weer 4 jaar verder en dan hebben we treinen van een jaar of 8/9 oud die we als nieuw presenteren.
Tja met de kennis van nu.............quote:Op zondag 2 juni 2013 18:46 schreef James1988 het volgende:
Het is uiteindelijk de keuze van NS geweest om zo'n absurd hoog bod te doen. Het was 60% hoger dan het bod van nummer 2 (Veolia?). Dat had alarmbellen moeten doen afgaan, niet champagnekurken.
Zodra het bod binnenkwam gingen bij de ambtenaren van VWS al de alarmbellen af, maar Tineke Tolpoort trok de champagne open en negeerde de waarschuwingen.quote:Op zondag 2 juni 2013 18:53 schreef icloud het volgende:
Ik denk dat het bedrag in die tijd en die tijdsgeest niet absurd hoog was
NS wist donders goed dat ze een onrealistisch bod uitbrachten.quote:natuurlijk veel hoger dan de nummer 2 maar dat hou je bij een geheime veiling.
Wat is voor jou het verschil tussen absurd hoog en onrealistisch?quote:Op zondag 2 juni 2013 18:59 schreef icloud het volgende:
tuurlijk was het een onrealistisch bod, maar dat was met alles zo, de hele wereld was qua geld opgeblazen, naar mijn idee was de ns geen uitzondering en was het een hoog maar niet absurd hoog bedrag maar wel onrealistisch.
met de eisen van het ministerie was elke bod onrealitisch en moeilijk winstgevend te krijgen, echter vind ik dat met de eisen van het ministerie in het achterhoofd dat het bod van de ns niet extreem hoog is maar gewoon hoog.quote:Op zondag 2 juni 2013 19:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Wat is voor jou het verschil tussen absurd hoog en onrealistisch?
Zijn ze nu helemaal gek geworden? een reizigerscommissaris aangewezen door rover bij elk vervoersbedrijfquote:De vervoersbedrijven in Nederland zijn Naamloze Vennootschappen met een Raad van Commissarissen. De leden van de raad worden benoemd door de aandeelhouders. In veel NV ’s is het gebruikelijk om een lid van de Raad van Commissarissen te benoemen op voordracht van de Ondernemingsraad. Ook na de voordracht houden de OR en het op die voordracht benoemde lid contact met elkaar. Daarmee wordt bevorderd dat de Raad van Commissarissen ook kennis neemt van de gevoelens van de werknemers in een bedrijf en rekening houdt met hun belangen.
Er zijn goede argumenten om in de OV-sector naar analogie hiervan te komen tot de benoeming van commissarissen op voordracht van reizigersorganisaties. Directeuren van OV-bedrijven luisteren vaak meer naar de overheid, die de concessie verleent, dan naar de reizigers. In de verhouding overheid-OVbedrijf-reizigers zijn de reizigers de zwakste partij als het gaat om invloed. In theorie staat de reiziger centraal maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Bij het afwegen van financiële belangen tegenover reizigersbelangen ontbreekt de stem van de reiziger. De aanwezigheid van een reizigerscommissaris in een Raad van Commissarissen kan er voor zorgen dat het belang van de reiziger mee gewogen wordt. Directies en Raden van Commissarissen worden zich daardoor meer bewust van het belang van de reizigers.
De invoering van een reizigerscommissaris kan zonder wetswijziging nu al gewoon plaatsvinden. Als dat niet vrijwillig gebeurt, is het een mooi onderwerp voor een initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer.
Het was een grapquote:Op zondag 2 juni 2013 15:01 schreef b2py het volgende:
Nee, dat is verstandig in de huidige economische tijden. Ik had intelligente antwoorden verwacht.
Klopt, ik heb er vrijdag nog eentje rijdend gezien. Maar de melding van Driek kwam gisteren pas.quote:Op zondag 2 juni 2013 20:00 schreef Bitlord het volgende:
Dries, jij wilde nog een berichtje wanneer er nog V250-en zouden rijden. Volgens Flickr zou er 31 mei nog 1 gereden hebben.
[ link | afbeelding ]
NS Hispeed, 4804 by Chris GBNL, on Flickr
Als het een boodschap moet overbrengen dan faalt het.quote:Op zondag 2 juni 2013 20:06 schreef Bitlord het volgende:
Kijk eens welke coolheid ik ook nog tegenkwam op Flickr. Kudos voor 110573:
[ afbeelding ]
Fyra VIRMS'squote:Op zondag 2 juni 2013 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als het een boodschap moet overbrengen dan faalt het.
Like that's EVER gonna happen. Ik kan ook wel Silberlinge in ICE kleuren spuiten.quote:
Kuttreinen in kutkleuren. Nee dat is net zoiets als.quote:Op zondag 2 juni 2013 20:11 schreef James1988 het volgende:
VIRM in Fyra-kleuren. Leuk gedaan, maar nee bedankt.
is mooi gelukt zoquote:Op zondag 2 juni 2013 20:06 schreef Bitlord het volgende:
Kijk eens welke coolheid ik ook nog tegenkwam op Flickr. Kudos voor 110573:
[ afbeelding ]
plan gaat ook niet werken. Een reizigersvereniging moet imo onafhankelijk van de vervoerders blijven, maar wel tot op zekere hoogte met ze samenwerken om de reizigersbelangen te bewaken.quote:Op zondag 2 juni 2013 19:50 schreef icloud het volgende:
[..]
Zijn ze nu helemaal gek geworden? een reizigerscommissaris aangewezen door rover bij elk vervoersbedrijf![]()
![]()
![]()
kennelijk snappen ze bij rover niet dat het commerciële bedrijven zijn die gewoon knaken moeten verdienen en dat we niet in het communisme leven!!!
Ik ben wel een liefhebber van Mat '64 dat naar de sloper gaat.quote:Op zondag 2 juni 2013 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Voor de liefhebbers: Plan T 526 schijnt morgen naar de sloper te gaan
http://somda.nl/forum/12856/p452872/Ontwikkelingen+mat.+%2764/
Ik vind het heul wel een goed plan om per vervoerder een specialist binnen zoeen clubje te hebben. Precies zoals ze binnen Voetbal International ook PSV-kenners, Ajax-kenners etc hebben. Die hebben hun eigen ingangen, dat gaat primaquote:Op zondag 2 juni 2013 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
plan gaat ook niet werken. Een reizigersvereniging moet imo onafhankelijk van de vervoerders blijven, maar wel tot op zekere hoogte met ze samenwerken om de reizigersbelangen te bewaken.
dat is een stuk beter ideequote:Op zondag 2 juni 2013 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik vind het heul wel een goed plan om per vervoerder een specialist binnen zoeen clubje te hebben. Precies zoals ze binnen Voetbal International ook PSV-kenners, Ajax-kenners etc hebben. Die hebben hun eigen ingangen, dat gaat prima
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Echt te gek, hartstikke bedankt!!!Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
Eigenlijk zou je die twee faalhazen persoonlijk financieel aansprakelijk moeten stellen voor deze gigantische miskleun.quote:Op zondag 2 juni 2013 19:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het bod was wel onrealistisch hoog. De bomen leken in die periode weliswaar tot in de hemel te groeien, maar dat betekent niet dat iedereen zijn of haar realiteitszin verloren was.
Sterker nog zowel vanuit de NS zelf als vanuit het ministerie gingen alle alarmbellen destijds al af, alleen Tineke Tolpoort en NS-topman Huizinga hebben toen toch doorgezet, waardoor we nu met de gebakken peren zitten.
Sturen ze er wel een bezemwagen achteraan om alle afgevallen onderdelen op te ruimen?quote:Op zondag 2 juni 2013 20:07 schreef James1988 het volgende:
Testritten zullen gewoon door blijven gaan totdat NS besloten heeft over wat ze wel of niet gaan doen. De testritten vallen onder verantwoordelijkheid van AB, niet NS.
er zijn veel meer mensen die fouten hebben gemaaktquote:Op zondag 2 juni 2013 21:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je die twee faalhazen persoonlijk financieel aansprakelijk moeten stellen voor deze gigantische miskleun.
Zeg je nou Mans?quote:Op zondag 2 juni 2013 21:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Eigenlijk zou je een massief 2keer manshoog 24 karaats gouden standbeeld moeten maken voor degene die GEEN fout gemaakt heeft. Ben je gauw klaar.
Wijf. Overal je eigen waarheid in willen zien. ik haat jullie soortquote:
Dat dus.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Ha ha. Zo lollig is het allemaal niet hoor.
Hopelijk geen uitloop.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:56 schreef b2py het volgende:
Weer extra werkzaamheden tussen Den Haag en Voorburg / CS vannacht, voor de nachtelijke reizigers.
Zolang de trein maar tot HS rijdt, dan ben ik blij.quote:Op zondag 2 juni 2013 23:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Kleine edit en verduidelijking, komt wel goed morgen!
Ik hoop met je mee, ik moet er ook vroeg heen morgen.quote:
Toch een stukje geschiedenisquote:Op zondag 2 juni 2013 20:00 schreef Bitlord het volgende:
Dries, jij wilde nog een berichtje wanneer er nog V250-en zouden rijden. Volgens Flickr zou er 31 mei nog 1 gereden hebben.
[ link | afbeelding ]
NS Hispeed, 4804 by Chris GBNL, on Flickr
Dus wat we moeten doen is het HRN iets kleiner definiëren?quote:Op maandag 3 juni 2013 06:59 schreef b2py het volgende:
Ik was 1,5 week terug in Aalsmeer, die treintjes daar gaan wel efficiënt en snel
quote:
Nuff said.quote:http://www.nu.nl/politiek/3490478/ns-stopt-met-fyra.html
"De krant schrijft dat het ministerie van Financiën, enig aandeelhouder van het spoorbedrijf, wil voorkomen dat het nieuws naar buiten treedt."
De RvC moet ook weggestuurd worden. Schijnbaar wilde Meerstad vorig kalenderjaar al kappen met de V250 maar werd tegengewerkt door de RvC.quote:
En pieken met valentijn en de dag van de vrouw in Ruslandquote:Op maandag 3 juni 2013 07:00 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dus wat we moeten doen is het HRN iets kleiner definiëren?
Yup, heel zuur voor die man.quote:Op maandag 3 juni 2013 07:58 schreef Q. het volgende:
Toch jammer, het was best een goeie directeur. Hij heeft gewoon de ellende van zn voorgangers (en vooral van Netelenbos) geerfd.
"Er zit geen uitdaging meer in mijn werk".quote:Op maandag 3 juni 2013 08:34 schreef Viezze het volgende:
Volgens Nu.nl is Meerstadt "toe aan een nieuwe stap", het wordt gebracht alsof de Fyra er niks mee te maken heeft
bloemetjesversieringen op de treinenquote:Op maandag 3 juni 2013 06:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dus een bloemenboer gaat de toko draaien daar. Mag ik daar mijn vraagtekens bij plaatsen... Die treintjes in aalsmeer zijn nou ook weer niet zo heel erg lang....
uhuh, maar ja, als hoogste baas is hij verantwoordelijk en dan weet je hoe het gaatquote:Op maandag 3 juni 2013 08:39 schreef Ireyon het volgende:
Dit is dan weer jammer. Van alle falers was Bertje wel de minst grote
Op het ministerie mogen ook wel koppen rollen, alleen dat gaat niet snel gebeuren vrees ik. Het ministerie heeft als concessieverlener zoveel steken laten vallen dat is niet normaal meer ...quote:Op maandag 3 juni 2013 08:34 schreef Viezze het volgende:
Ik hoop dat ze nu niet denken dat het klaar is. Het feit dat het Ministerie van Financiën wilde wachten tot een nieuw plan baart zorgen; dat zou betekenen dat de NS de concessie kan behouden. Hopelijk gaat er bij I&M ook nog wat gebeuren want die hebben ook de nodige steken laten vallen...
Siebers staat momenteel al op een zijspoor en zal denk ik via de achterdeur het toneel gaan verlatenquote:Op maandag 3 juni 2013 10:10 schreef CrashO het volgende:
Wat ik niet snap is dat Bert op ze zwaard besluit te vallen, maar je nog steeds niks hoort over Jan-Willem Siebers, imo is die vent meer verantwoordelijk voor het hele debacle dan Bert.
Heb sinds het in dienst stellen van de V250 NIETS meer gehoord van Siebers.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Siebers staat momenteel al op een zijspoor en zal denk ik via de achterdeur het toneel gaan verlaten
Siebers is in januari op non-actief gezet. Toen heeft de directie van de NS het roer bij NSH overgenomen.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:35 schreef Q. het volgende:
[..]
Heb sinds het in dienst stellen van de V250 NIETS meer gehoord van Siebers.
Waarvan natuurlijk helemaal niets naar buiten is gekomen. Eerste keer dat ik het hoor iig.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Siebers is in januari op non-actief gezet. Toen heeft de directie van de NS het roer bij NSH overgenomen.
Wat stel je je daarbij voor eigenlijk?quote:Op maandag 3 juni 2013 10:32 schreef Peterselieman het volgende:
dat is waar, maar hij moet er nog wel voor zorgen dat het dossier Failra voor een groot deel afgewikkeld wordt
je had het deels kunnen weten, want sinds eind januari is Siebers niet meer in de media genoemd.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:41 schreef Q. het volgende:
[..]
Waarvan natuurlijk helemaal niets naar buiten is gekomen. Eerste keer dat ik het hoor iig.
dat hij de voor de NS noodzakelijke stappen zet om eindelijk tot een definitieve oplossing voor alle sores te komen, met uitzondering van de juridische procedures die ongetwijfeld nog jaren door gaan lopen.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat stel je je daarbij voor eigenlijk?
Nou, kunnen vermoeden misschien. Ik ben ook al een tijdje niet meer in de media genoemdquote:Op maandag 3 juni 2013 10:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je had het deels kunnen weten, want sinds eind januari is Siebers niet meer in de media genoemd.
een pantograaf die omhoog staatquote:Op maandag 3 juni 2013 10:48 schreef James1988 het volgende:
Deze advertentie stond vanochtend in Metro:
[ afbeelding ]
Wat ontbreekt er?
Dat, en het woord "Fyra" wordt nergens genoemd. Ook niet op de loc.quote:
of Siebers moet nog wat werken aan de verbinding met Duitsland, maar meer zit er niet in lijkt me, omdat de NS-directie het FYRA-dossier naar het hoofdkantoor heeft getrokkenquote:Op maandag 3 juni 2013 10:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, kunnen vermoeden misschien. Ik ben ook al een tijdje niet meer in de media genoemd
Oh niet gezienquote:Op maandag 3 juni 2013 10:50 schreef KnightSolaire het volgende:
Het woord Fyra wordt niet eens meer gebruikt. Kennelijk komt er toch echt een rebranding aan.
is ook wel erg knulligquote:Op maandag 3 juni 2013 10:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat, en het woord "Fyra" wordt nergens genoemd. Ook niet op de loc.
Het schijnt dat de beeldrechten bij de Belgen liggen, en willen die niet meer dat het logo nog gebruikt wordt. De Fyra-bakbordjes op Antwerpen-Centraal zullen nu ook wel snel gaan verdwijnen.
"NS Hispeed" is ook niet meer zo toepasselijk als ze max 160 gaan rijden.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:50 schreef KnightSolaire het volgende:
Het woord Fyra wordt niet eens meer gebruikt. Kennelijk komt er toch echt een rebranding aan.
Maar "NS net-ietsjes-sneller-dan-die-geelblauwe-rupsen-speed" bekt nou ook weer niet echt lekker.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:53 schreef Q. het volgende:
[..]
"NS Hispeed" is ook niet meer zo toepasselijk als ze max 160 gaan rijden.
"IC Max" lijkt me wel een goeie naam. Met een foto van Maxima als beeldmerk. Goed voor de nationale associatie.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Maar "NS net-ietsjes-sneller-dan-die-geelblauwe-rupsen-speed" bekt nou ook weer niet echt lekker.
zit je weer met het Argentijnse bloed aan de handen ...quote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Q. het volgende:
[..]
"IC Max" lijkt me wel een goeie naam. Met een foto van Maxima als beeldmerk. Goed voor de nationale associatie.
Ik zie een oplossing voor de V250's. Zouden ze in een vliegtuig passen?quote:Op maandag 3 juni 2013 10:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zit je weer met het Argentijnse bloed aan de handen ...
Precies. Meer lekkere wijven op het spoor. Maar alleen om naar te kijkenquote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Q. het volgende:
[..]
"IC Max" lijkt me wel een goeie naam. Met een foto van Maxima als beeldmerk. Goed voor de nationale associatie.
terugslepen naar Italië lijkt me beterquote:Op maandag 3 juni 2013 10:58 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik zie een oplossing voor de V250's. Zouden ze in een vliegtuig passen?
Ja en de CityNichtLijn in Rusland ook wel ergens. Nou poe-hoequote:Op maandag 3 juni 2013 10:57 schreef MTL het volgende:
NS HiSpeed is natuurlijk niet alleen de V160. De Thalys en ICE zijn ook producten van NS HiSpeed, en ook de IC Berlijn rijdt met 200 km/h in Duitsland. Dat is toch nog wel ietsje sneller.
Wat weer een non-issue. Allebei die treinen rijden in de spits 4 keer per uur.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:19 schreef Peterselieman het volgende:
Goed idee: Arriva wil vanaf december de treinen tussen Winterswijk en Arnhem in de ochtendspits drie minuten vroeger laten rijden, zodat bij een kleine vertraging de overstap richting Utrecht toch gehaald wordt.
Enige nadeeltje is dat nu een aantal reizigers de overstap richting Doetinchem niet gaan halen en even moeten wachten.
http://www.gelderlander.n(...)en-vroeger-1.3846655
Veel te weinig, die treinen moeten minstens 6x per uur rijden!!1quote:Op maandag 3 juni 2013 11:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat weer een non-issue. Allebei die treinen rijden in de spits 4 keer per uur.
Hear, hear.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:22 schreef Peterselieman het volgende:
Ah, het CDA wil dat het ministerie de HSL-concessie intrekt wegens het wanpresteren van de NS
http://nos.nl/artikel/513698-cda-haal-ns-van-snelle-lijn-af.html
Lekker belangrijk ja, 5 minutenquote:Op maandag 3 juni 2013 11:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Veel te weinig, die treinen moeten minstens 6x per uur rijden!!1
Wauw. Zelf bedacht?quote:Op maandag 3 juni 2013 11:22 schreef Peterselieman het volgende:
Ah, het CDA wil dat het ministerie de HSL-concessie intrekt wegens het wanpresteren van de NS
http://nos.nl/artikel/513698-cda-haal-ns-van-snelle-lijn-af.html
Wat toevallig! Ze zitten in de oppositie. Als het een regeringsfractie was geweest hadden ze waarschijnlijk op dit moment nog niet van de daken geschreeuwd.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:22 schreef Peterselieman het volgende:
Ah, het CDA wil dat het ministerie de HSL-concessie intrekt wegens het wanpresteren van de NS
http://nos.nl/artikel/513698-cda-haal-ns-van-snelle-lijn-af.html
Daar heb je wel een punt jaquote:Op maandag 3 juni 2013 11:09 schreef MTL het volgende:
CNL is een product van DB AutoZug GmbH, daar heeft NSH niets mee te maken
precies, maar het is wel een terechte opmerkingquote:Op maandag 3 juni 2013 11:26 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Wat toevallig! Ze zitten in de oppositie. Als het een regeringsfractie was geweest hadden ze waarschijnlijk op dit moment nog niet van de daken geschreeuwd.
Ze hebben 't ook moeilijk. Ze hebben zelf geen enkel programmapunt dat de regering niet ook heeft, behalve dan de winkelsluitingstijden en nog zo wat kruimels. Dus ja, als je dan een kansje ziet om een statement te maken...quote:Op maandag 3 juni 2013 11:26 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Wat toevallig! Ze zitten in de oppositie. Als het een regeringsfractie was geweest hadden ze waarschijnlijk op dit moment nog niet van de daken geschreeuwd.
Ik gok dat NSH gewoon over de HSL mag blijven rijden om de integratie met het HRN niet te blokkeren. Wel zou ik me voor kunnen stellen dat de lijn meer open blijft voor andere vervoerders dan op het HRN het geval is. Wellicht mag NS over de HSL rijden in het kader van binnenlandse diensten (de veelgenoemde IC+/Max/whatever) en dat de dienst Amsterdam - Brussel opnieuw wordt aanbesteed? Wie het weet mag het zeggen.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies, maar het is wel een terechte opmerking
twitter:Mvan_berkel twitterde op maandag 03-06-2013 om 11:27:05Eindpunt #Fyra. Denk bij het verlaten van de trein aan uw eigendommen. #Meerstadt http://t.co/B4z4xTB4Ow reageer retweet
Interessant. Hoe zit het met de omroepen en aanwijzers op de stations?quote:Op maandag 3 juni 2013 10:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat, en het woord "Fyra" wordt nergens genoemd. Ook niet op de loc.
Het schijnt dat de beeldrechten bij de Belgen liggen, en willen die niet meer dat het logo nog gebruikt wordt. De Fyra-bakbordjes op Antwerpen-Centraal zullen nu ook wel snel gaan verdwijnen.
Dit soort grave dancing hou ik nooit zo van eigenlijkquote:Op maandag 3 juni 2013 11:30 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:Mvan_berkel twitterde op maandag 03-06-2013 om 11:27:05Eindpunt #Fyra. Denk bij het verlaten van de trein aan uw eigendommen. #Meerstadt http://t.co/B4z4xTB4Ow reageer retweet
En die perrontegels alles.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Interessant. Hoe zit het met de omroepen en aanwijzers op de stations?
dat zal in de komende weken wel duidelijk worden lijkt me.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:29 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Ik gok dat NSH gewoon over de HSL mag blijven rijden om de integratie met het HRN niet te blokkeren. Wel zou ik me voor kunnen stellen dat de lijn meer open blijft voor andere vervoerders dan op het HRN het geval is. Wellicht mag NS over de HSL rijden in het kader van binnenlandse diensten (de veelgenoemde IC+/Max/whatever) en dat de dienst Amsterdam - Brussel opnieuw wordt aanbesteed? Wie het weet mag het zeggen.
kunnen ze lang wachtenquote:Op maandag 3 juni 2013 11:32 schreef Ireyon het volgende:
http://nos.nl/audio/51368(...)-rotterdam.html.html
"Want op spoor 3 vertrekt de Fyra"
"Ja ik heb mensen gesproken die wachten op de Fyra naar Parijs"
zucht..
Ik weet niet wie de eigenaar is van het merk Fyra, maar het zou me niet verbazen als dat ook de Belgen zijn. Als dat daadwerkelijk zo is zal heel het merk Fyra op korte termijn wel verdwijnen.quote:Op maandag 3 juni 2013 11:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Interessant. Hoe zit het met de omroepen en aanwijzers op de stations?
Het vervangen van de omroepen en aanwijzers is op zich niet het meeste werk tegenwoordig (met dank aan de digitale borden), dat zit vooral in het fysieke lijkt me (reclameborden, bestickering op de treinen zelf, etc.).quote:Op maandag 3 juni 2013 11:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Interessant. Hoe zit het met de omroepen en aanwijzers op de stations?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |