In het ideale geval wordt het aanbesteed, wint de NS uiteindelijk de concessie maar begint daar toch enigszins een spoortje van besef te groeien dat ze wellicht zouden moeten werken voor hun geld concessie. Als er dan ook nog in de tussentijd mensen op het ministerie komen te zitten die de nieuwe concessie opzetten met aandacht voor de Reiziger, laat ik mezelf net zo lang knijpen tot ik wakker word.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 10:50 schreef Zug-Chef het volgende:
De NS zou gewoon keihard afgestraft moeten worden om deze bende. Ik zeg intrekken HRN-concessie en direct aanbesteden!
Ah ja ik had er niet aan gedacht dat ze duizenden reizigers inmiddels al permanent de auto in hebben gejaagd. Van 16 volle treinen naar 8 gemiddeld halfvolle treinen, prestatie hoorquote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:21 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Flauwekul? Heb je Marc's verhaal gister niet gehoord? Huidige bezetting is gemiddeld 60% bij 8 ritten per dag per richting. Daar zitten ritten bij met een bezetting van 20% en ritten bij met een bezetting van 100%. Die 2 tot 4 ritten die er volgens Marc bij komen worden gebruikt om de ritten met een bezetting van 100% te ontlasten. Het is niet nodig om ritten die toch al bijna leeg rijden te versterken met extra ritten. Dus 12 ritten per dag per richting is meer dan voldoende.
Zulke dingen zeg ik ook weleens als ik heel erg dronken benquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:59 schreef Ireyon het volgende:
Onvoorstelbaar dat ze mij nog niet hebben ingehuurd als adviseur![]()
'T wordt stil op straatquote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:06 schreef DriekOplopers het volgende:
Straks om 19:30 schijn ik wat te zeggen in het RTL-Nieuws.
Mooi zoquote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:06 schreef DriekOplopers het volgende:
Straks om 19:30 schijn ik wat te zeggen in het RTL-Nieuws.
Volgens mij komt dit inderdaad door het afschaffen van het dubbel opstaptarief. Ongeacht tussen welke treinvervoerders je switcht (of dus zelfs als je met dezelfde vervoerder verder/terugreist) is een tweede reis (als je binnen een x aantal minuten na uitchecken weer incheckt) een paar dubbeltjes goedkoper.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:22 schreef Facepalm het volgende:
Ik moest laatst even op en neer met de trein van Kampen naar Zwolle om snel wat geld te wisselen en heb toen in Zwolle om 11:15 uitgecheckt en om 11:17 weer ingecheckt. Op de heenweg was ik (met korting) 1,90 kwijt en op de terugweg maar 1,50. Hoe kan dit, ik dacht dat de NS geen starttarief had?
zat er direct na het station een overweg? Zo ja, dan is dat kastje om de overweg te bedienen. Het sein komt hierna uit de stand stop en de trein kan weer verder.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:49 schreef DenS het volgende:
Zag een blauw kastje op een station toen ik van Goes naar Rotterdam ging. Conducteur liep erheen met een sleutel en stapte vervokgens in de trein. Wat is dat?
Grappig ding. Was zeker gewoon een overbrenging of zo? Of echt met poppetjes erin en zo?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 17:54 schreef Okuliarnik het volgende:
[ afbeelding ]
Temidden van het fyrageneuzel deed LTE nog een leuk ritje door nederland...
Dus je Tienertoer is in één van de periodes drie dagen geldig, niet in meerdere periodes!quote:Tienertoer is geldig in een van de periodes van twee weken tussen 8 juli - 25 augustus 2013.
Periode 1: 8 juli tot en met 21 juli
Periode 2: 15 juli tot en met 28 juli
Periode 3: 22 juli tot met 4 augustus
Periode 4: 29 juli tot en met 11 augustus
Periode 5: 5 augustus tot en met 18 augustus
Periode 6: 12 tot en met 25 augustus
quote:Ook geldig in treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia
Om het makkelijk te maken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Dus 3 dagen binnen 2 weken binnen 2 maanden. LEKKER HANDIG
Word deze dan later nog eens overnieuw bestickerd? Komt me een beetje raar voor aangezien de treinen op baanvak Emmen - Zwolle blauw zijn en onder dezelfde concessie vallen, maar hier zal Twente wel eisen aan de kleuren hebben gesteld en besloten dat ze rood moeten zijn.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:12 schreef greavy het volgende:
Syntus Lint 43 is weer terug uit Duitsland na een grondige revisie en bestickering, alvorens Arriva deze Lint overneemt:
[ afbeelding ]
nee. Arriva krijgt volgens mij de beschikking over de stellen 33, 34 en 35. De 33 en 34 staan nu in Winterswijk of Zutphen. De 35 is momenteel in dienst bij Syntus.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:43 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Word deze dan later nog eens overnieuw bestickerd? Komt me een beetje raar voor aangezien de treinen op baanvak Emmen - Zwolle blauw zijn en onder dezelfde concessie vallen, maar hier zal Twente wel eisen aan de kleuren hebben gesteld en besloten dat ze rood moeten zijn.
Huh, gaan die 2 rode Linten dan niet Almelo-Mariënberg rijden?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nee. Arriva krijgt volgens mij de beschikking over de stellen 33, 34 en 35. De 33 en 34 staan nu in Winterswijk of Zutphen. De 35 is momenteel in dienst bij Syntus.
Ja. Omdat ze niet zigzaggende portalen hebben ingevoerdquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:03 schreef icloud het volgende:
Iemand al antwoord op mijn ronde bovenleidingsbogen vraag?
Jaquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:07 schreef HetBrabandertje het volgende:
Gaat het om de portalen die op de nieuwe fly-over bij Den Bosch zijn gebruikt?
quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:51 schreef icloud het volgende:
Waarom heeft prorail de ronde bovenleidingen weer heringevoerd? Zo lelijk
Gewoon recht zoals de rest in nederlandquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:08 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja. Omdat ze niet zigzaggende portalen hebben ingevoerd
De bovenleiding is op de brug over de Dieze gewoon aan rechte balken bevestigd. De bogen zijn enkel voor het uiterlijk (wat er overigens prachtig uit ziet).quote:
jupquote:Op zaterdag 1 juni 2013 19:52 schreef greavy het volgende:
Oké, dat wist ik niet. Die stellen die naar Arriva gaan krijgen ook nieuwe livrei, lijkt mij?
Ik dacht aan Hilversum-Blauwkapel...quote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:10 schreef icloud het volgende:
Ik vond deze vraag helemaal niet zo onduidelijk
[..]
quote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:12 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De bovenleiding is op de brug over de Dieze gewoon aan rechte balken bevestigd. De bogen zijn enkel voor het uiterlijk (wat er overigens prachtig uit ziet).
daarom zei ik ook weer heringevoerd, doelend op hilversum-blauwkapelquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik dacht aan Hilversum-Blauwkapel...
Verkeerd gezien dan. Blijft staan dat het puur een architectonische keuze en geen sprake van 'herinvoering'. Wanneer de brug helemaal is afgewerkt zie je die portalen überhaupt nauwelijks meer en zou het juist bijzonder lelijk zijn als ze rechthoekig warenquote:Op zaterdag 1 juni 2013 20:46 schreef icloud het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
daarom zei ik ook weer heringevoerd, doelend op hilversum-blauwkapel
De roden mogen de grens voorlopig de grens niet over ivm de software die niet toegelaten is. De groenen mogen niet over de HSL rijden ivm de softwareversie die zij draaien.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:00 schreef icloud het volgende:
Hoe zit het met de NS Hispeed 186 is die eindelijk toegelaten in belgie of mogen nog steeds alleen de groene de grens over?
Dan moeten alle traxxen daar toch last van hebben?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:05 schreef James1988 het volgende:
Tsja, als Bombardier een vereiste functie niet werkend krijgt houdt 't op.
alleen locs met versie 6 van de software mogen België in en alleen locs met versie 7 mogen de HSL op.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:03 schreef James1988 het volgende:
Ze hebben geen toelating voor het Belgische gedeelte van de HSL. Conventioneel mag voor zover ik weet wel.
Morgen of maandag wordt meer duidelijk over (de rol van) de inspectie.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:21 schreef icloud het volgende:
De ns en ansaldobreda worden hier volledig afgebrand wat op zich logisch is, maar ik hoor niemand over de inspectie, die hadden met een helder hoofd moeten nadenken en geen typegoedkeuring verlenen.
Ik snap dat de ns graag wilde dat deze trein het net op mocht en daar veel voor over had, maar op zo moment moet de inspectie het hoofd koel houden, en je gaat mij niet vertellen dat deze gebreken er toen nog niet waren.
het feit dat de NS er nog steeds niet in slaagt om snelle treinen op de HSL te laten rijden. HSA is concessiehouder op de HSL en NS Hispeed laat er treinen rijden, alleen van de gemaakte beloftes wordt maar bar weinig waar gemaakt.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:32 schreef icloud het volgende:
Voor Beter OV vindt dit een brevet van onvermogen voor de NS. De NS zou zich moeten beperken tot het rijden van Intercitytreinen en Sprinters. Van het runnen van een hogesnelheidsdienst heeft de NS helaas geen kaas gegeten.
Wat is precies de link tussen het bouwproces en het uitbaten van de hogesnelheidslijn? dat zijn twee verschillende takken van de sport die niks met elkaar te maken hebben.
Dat er slecht toezicht is gehouden tijdens de bouw sluit niet uit dat de ns een geweldige uitbater van de hsl kan zijn.
Dat is iets anders, ik vind niet dat je kunt zeggen dat de ns een slechte exploitant is omdat hun fyra project mislukt is, idd ze hebben geen verstand van bouwen of toezicht houden maar dat zegt niks over hun als exploitant, met fatsoenlijk materiaal.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het feit dat de NS er nog steeds niet in slaagt om snelle treinen op de HSL te laten rijden. HSA is concessiehouder op de HSL en NS Hispeed laat er treinen rijden, alleen van de gemaakte beloftes wordt maar bar weinig waar gemaakt.
Ze hebben tijd genoeg gehad om de boel wel op orde te krijgen.
toch wel, want de exploitant moet ervoor zorgen dat er fatsoenlijk materieel komt te rijden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:00 schreef icloud het volgende:
[..]
Dat is iets anders, ik vind niet dat je kunt zeggen dat de ns een slechte exploitant is omdat hun fyra project mislukt is, idd ze hebben geen verstand van bouwen of toezicht houden maar dat zegt niks over hun als exploitant, met fatsoenlijk materiaal.
Ze moeten eerste met fatsoenlijk materiaal een kans krijgen, om hun als exploitant te kunnen beoordelen, tot nu toe heb ik alleen de bouw/toezicht kant kunnen beoordelen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
toch wel, want de exploitant moet ervoor zorgen dat er fatsoenlijk materieel komt te rijden.
dus jij bent voorstander om de NS tot sint juttemis aan te laten modderen?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:07 schreef icloud het volgende:
[..]
Ze moeten eerste met fatsoenlijk materiaal een kans krijgen, om hun als exploitant te kunnen beoordelen, tot nu toe heb ik alleen de bouw/toezicht kant kunnen beoordelen.
De fout ligt niet bij explotatie kant maar bij de ontwerp boutoezicht kant, ja indien ze beloven om met bestaand materiaal te gaan werken of bestellen mogen ze van mij een tweede kans krijgen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dus jij bent voorstander om de NS tot sint juttemis aan te laten modderen?
Een bedrijf belooft op datum x een goed werkend product te kunnen leveren. Door omstandigheden die buiten hun schuld liggen krijgen ze wat uitstel en mogen ze iets later een goed werkend product leveren.
Die nieuwe datum voor de levering van het beloofde product is al lang verstreken. Toch wordt er niet ingegrepen door de concessieverlener, zijnde de overheid.
Dat is raar, want in het normale bedrijfsleven zou de NS wegens het leveren van een wanprestatie al lang op straat zijn gezet.
ik denk er dus compleet anders over. Ze hebben genoeg tijd gekregen om hun fouten te herstellen en de houding van de NS of haar dochtermaatschappij Hispeed getuigen niet van het serieus nemen van de reiziger.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:18 schreef icloud het volgende:
[..]
De fout ligt niet bij explotatie kant maar bij de ontwerp boutoezicht kant, ja indien ze beloven om met bestaand materiaal te gaan werken of bestellen mogen ze van mij een tweede kans krijgen.
De fout lijkt me vrij simpel te verklaren: doordat NS te veel betaalt voor de concessie moest er wel beknibbeld worden op materieel en is dus vooral gekeken naar de prijs.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:11 schreef Doc__Zenith het volgende:
De NS heeft zich sowieso te duur ingeschreven, maar welke fout zit er in de aanbesteding en in hoeverre was dit te verhelpen?
oh zeker niet. Er is van alle kanten zo hard gefaald dat het project wel gedoemd was te mislukken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:28 schreef ReisT het volgende:
De zoveelste fout van het ministerie dus in deze kwestie. Het is niet allemaal de schuld van NS.
Ik denk dat ze bang zijn voor het juridisch steekspel wat gaat volgen als de stekker eruit wordt getrokken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:35 schreef Dr_Flash het volgende:
Kortom er zitten volstrekt incapabele debielen op ongeveer ELKE positie. Of het nou Schultz is of Mansveld of Meerstadt of wie dan ook. Met één uitzondering, dat moet gezegd, en dat is toch Berend Brulboei.
ze heeft Mansveld die portefeuille gegeven omdat ze aanvoelde dat het mis zou gaan. Schultz is niet meer politiek verantwoordelijk voor dit dossier en Mansveld kan uiteindelijk geslachtofferd worden. Dan is wat de overheid betreft voor een redelijk deel case closed, terwijl de problemen dan nog verre van opgelost zijn.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:38 schreef greavy het volgende:
En Schultz schuift het gewoon af naar Mansveld. Want dan hoefde zij er niet meer naar om te kijken.
Welkom in de grote mensen wereld. Ik sta er niet eens meer van te kijken. Gebeurt namelijk overal.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:43 schreef greavy het volgende:
Eigen hachje redden en er een ander mee opzadelen
precies. Degene die op dat moment verantwoordelijk is wordt geslachtofferd, terwijl mensen die de puinhopen gemaakt hebben kunnen blijven zitten. Zo gaat dat nu eenmaalquote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:44 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Welkom in de grote mensen wereld. Ik sta er niet eens meer van te kijken. Gebeurt namelijk overal.
Ja. Fact of life. Schouders ophalen en doorlopen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
precies. Degene die op dat moment verantwoordelijk is wordt geslachtofferd, terwijl mensen die de puinhopen gemaakt hebben kunnen blijven zitten. Zo gaat dat nu eenmaal
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!').quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:34 schreef Peterselieman het volgende:
het jammere is dat niemand, behalve de NMBS, het falen echt durft toe te geven en de stekker eruit trekt. Denk dat de partijen bang zijn om dan alle schuld van het falen te krijgen, wat niet zo is.
Daarom wordt er aan gemodderd.
Of verbreding A27 bij Utrecht, wordt nu nog MKB-analyse over uitgevoerd, is nog niets definitief over beslist. Ook een miljardenbesparing en is heel Utrecht ook blijquote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
schrap de Blankenburgtunnel maar. Nutteloos en omstreden project
Geldt in mijn ogen ook voor PHS.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:31 schreef Peterselieman het volgende:
schrap de Blankenburgtunnel maar. Nutteloos en omstreden project
Exact, dat! Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de al aanwezige treinstellen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
Iedereen in Nederland zit met elkaar opgescheept. NS wijst naar de overheid ('bizarre concessievoorwaarden'), de overheid wijst naar NS ('jullie bod, wat wij al in onze budgetten tot na 2025 hebben ingecalculeerd'), NS wijst naar AnsaldoBreda ('brakke treinen') en AnsaldoBreda wijst weer naar ProRail ('brakke infra'), die op zijn beurt weer terugwijst naar AnsaldoBreda ('nee, jullie treinen zijn brak!').
Niemand kan echt iets ondernemen zonder dat dit 'm de kop kost. De enige partij die weinig te verliezen heeft is de NMBS, zij hebben nog geen treinen afgenomen, hebben goede bankgaranties, en zelfs zonder hogesnelheidstreinen kunnen ze nog goede verbindingen aanbieden met Nederland. Nu NMBS het Fyra-project heeft opgeblazen kan NS eigenlijk weinig anders doen dan volgen, maar zal dit ook voor NS (Hispeed) en I&M gevolgen hebben.
In mijn ogen is dat ook terecht: alle partijen hebben fouten gemaakt, en wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Als de begroting van I&M hierdoor niet meer klopt zal I&M dat op een andere manier moeten oplossen. Bijvoorbeeld door projecten te schrappen zoals de Blankenburgtunnel (1 miljard euro), ombouw van de Zuidas (1,4 miljard) of Programma Hoogfrequent Spoor. Het mag niet ten koste gaan van het laatste jaren toch al zwaar afgeknepen OV.
uhuh. Verbreding op precies de verkeerde plaats.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:33 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Of verbreding A27 bij Utrecht, wordt nu nog MKB-analyse over uitgevoerd, is nog niets definitief over beslist. Ook een miljardenbesparing en is heel Utrecht ook blij
Het is mogelijk dat NS besluit om toch door te gaan met de V250, in dat geval zullen ze aangepast moeten worden. Het ombouwen duurt volgens Mott MacDonald en NMBS zo'n 17 tot 24 maanden (mits AB meewerkt) en daarna mag je het hele typetoelatingscircus weer door. Dat betekent dat je over zo'n 3,5 jaar eindelijk weer inzetbare treinen hebt. Je hebt ook nog eens te maken met publieke opinie, politieke invloed, en een zeer slecht imago.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:34 schreef AverageJoe het volgende:
[..]
Exact, dat! Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de al aanwezige treinstellen.
Helaas is de autolobby machtiger dan treehuggers en treinfetisjistenquote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
uhuh. Verbreding op precies de verkeerde plaats.
Tja, wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:48 schreef Peterselieman het volgende:
Het is te hopen dat de marketingmensen niet het hoogste woord hebben, maar dat de mensen op basis van de technische kennis en vooral boerenverstand de knoop door gaan hakken.
Daar moeten we wat aan doen! Leve de treehuggers en treinfetisjisten!quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:49 schreef bork het volgende:
[..]
Helaas is de autolobby machtiger dan treehuggers en treinfetisjisten.
Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik sprak mijn (waarschijnlijk tevergeefse) hoop uit
Het doel van de treindienst over de HSL is niet het vervoeren van mensen, maar het maken van winst. Zo lang techneuten niet kunnen uitleggen waarom zij het geld wèl waard zijn, winnen marketeers.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:54 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/
Overweg?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:56 schreef b2py het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom er wegwerkzaamheden zijn op het spoor tussen Zandvoort en Haarlem?
niet alleen de gebakken lucht, maar ook de communicatiedeskundigen, managers en de juristen hebben zich in de laatste vijftien jaar zich overal naar flink binnen gewurmd.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:54 schreef KnightSolaire het volgende:
Lijkt inderdaad wel alsof marketing een steeds grotere rol speelt, in alle sectoren overigens.. :/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |