James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:18 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:19 | |
De intercitystations die nu verbouwd worden krijgen gelukkig wel allemaal hun eigen stijl, en een eigen architect. Toch nog wat afwisseling. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:20 | |
Ik heb trouwens ook de SBB jingles. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 00:20 | |
Alleen de allergrootste, maar ik vind die moderne stijl zo mooi. Arnhem, Rotterdam, Utrecht. Veeg me op, zo gaaf! <3 | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:20 | |
Die heb ik ook ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 00:20 | |
En hoeveel reclame heb jij dan wel niet?! 1 minuut zeker? ![]() ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:21 | |
Nul. Ik heb ze gewoon lokaal staan. Als MP3. Maar ik wil er voor jou wel 3 kwartier porno omheen mixen als je daar blij van wordt hoor. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:21 | |
Samen delen? Ik krijg die jingels; krijg jij nog een reclamefilmpje Tering,je kan me hier opvegen... ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:22 | |
- weg - met je reclamefilmpje. Die SBB jingles heb ik vast ergens van een plek waar iedereen ze kan vinden. [ Bericht 5% gewijzigd door Anne op 16-05-2013 00:26:31 ] | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 00:23 | |
Selina ![]() | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:23 | |
Ik heb ook een ÖBB-jingle ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:23 | |
Dat is best een mooi nummer. En die twee kunnen ook best goed zingen eigenlijk. Maar het ziet er ZO onwennig uit in die clip ![]() ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 00:24 | |
http://audiko.net/ringtone/SBB Zoiets? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 16-05-2013 00:26:55 ] | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:24 | |
Kan. Ik zou zoiets niet als ringtone instellen trouwens, for obvious reasons ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 00:25 | |
true ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:25 | |
Deze hoor je overal in Belgie tegenwoordig... http://alleycat.hu/fil.....elz.mp3 | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 00:25 | |
![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:26 | |
doesnie | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:26 | |
Dat heb ik wel gedaan ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:26 | |
okee het heeft wel iets ![]() ![]() | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:27 | |
Alleen voor notificaties, en dan de CFF-versie. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:27 | |
Kom je Zwitserland binnen, ELKE trein die omgeroepen wordt "hee fuck me telefoon" ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:27 | |
Oh ik wou er juist een gaan posten die ze met kopmaken gaan gebruiken ![]() Of bij de pimpel op zakspoor 11 | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:28 | |
Dat dan weer wel. Maar dan zorg ik wel dat ik een andere tune heb tegen die tijd. De NS-dingdong ofzo. ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:29 | |
Ik wil eigenlijk ook wel een SBB beltoon ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 00:30 | |
| ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:35 | |
U heeft DM ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:39 | |
Wie heeft die ÖBB tune? | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:39 | |
De ÖBB ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:40 | |
Fantastisch: ) | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:41 | |
Bazenbedrijf ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:43 | |
ÖBB - Österreichisches Basen Betrieb | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 00:45 | |
![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:45 | |
Begrijp ik nou goed dat iedere taal in Zwitsie zijn eigen xylofoon heeft?![]() | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:46 | |
Ja ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:48 | |
ja. En de noten komen nog exact overeen ook: CFF - een C een F en een F FFS - een F een F en een Es SBB - een Es een B en een B | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:49 | |
al zit er soms een octaaf tussen ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 00:50 | |
Geniaal ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 00:52 | |
Het zou inderdaad geniaal zijn, maar ik vraag me af of het wel echt zo is ![]() | ||
James1988 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:59 | |
Ik denk wel dat die gedachte erachter zit ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 01:00 | |
Zou tof zijn ![]() | ||
Bitlord | donderdag 16 mei 2013 @ 01:11 | |
Ik vind die van de CFR (2008) zo raar, heeft iemand die? | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 01:16 | |
Ik was daar eind 2006 begin 2007. Misschien zit er wat tussen de filmpjes, ff kijken. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 01:23 | |
helaasch.... | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 01:33 | |
Was trouwens wel een woest bizarre rit zeg jezus. 26-12 savonds 19:30 uit Utrecht weg 27-12 uurtje overstap in München Eurocity naar Budapest daar paar uurtjes crashen in een HEEL klein hosteltje snachts om 1 uur nog een Begische studente oppikken die ook bij mij in dat kamertje kwam slapen 28-12 IC van Budapest naar Timisoara, daar 6 uur overstap, kroeg in, nachttrein in (zonder slaapplaatsen) 29-12 smorgens vroeg aankomen in eoa boerendorp in Noordwest Roemenië. Serious dying ![]() | ||
Linkse_Boomknuffelaar | donderdag 16 mei 2013 @ 08:18 | |
Liever van de Ceske Drahy! ![]() Of zoiets, verder reikt mijn Tsjechisch niet, echt wel een bazentreinland, Tsjechië. ![]() ![]() Maar ik heb thuis alleen een vaste lijn, dit kan zeker alleen als je een mobiele telefoon bezit, zo'n telefoon zonder snoer, die hebben we thuis niet. Ik kan het snoer wel doorknippen, maar dan valt de verbinding weg. ![]() Of een Belgische variant van de mobiele telefoon, een huistelefoon met 300 kilometer verlengsnoer. ![]() | ||
WhiteJoker | donderdag 16 mei 2013 @ 08:20 | |
Heb in m'n eerste week dat ik dagelijks Apeldoorn -> Nijmegen reis al vertraging te pakken. Iemand een idee waarom zowel de ICE naar Frankfurt als de IC naar Nijmegen een kwartier vertraging heeft? Sta nu in een overvolle sprinter. Edit: wisselstorin tussen Schiphol & Utrecht is de oorzaak denk ik. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 08:26 | |
Reis je over Utrecht? Overigens heeft die storing alleen effect richting Schiphol, niet richting Utrecht. | ||
WhiteJoker | donderdag 16 mei 2013 @ 08:42 | |
Nee, bus naar Arnhem en dan de IC. Toch hadden beide treinen +15... Lijkt me niet echt toeval. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 08:52 | |
Als je op dat moment (08:20) al in Arnhem was, had het niks met de storing te maken. Die begon namelijk pas om 08:00. | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 09:06 | |
Over tunes gesproken: dat deuntje dat wordt gebruikt voor internationale treinen (ICE/Thalys), is die ook nog ergens te vinden? | ||
EddyAlbena | donderdag 16 mei 2013 @ 09:34 | |
Ik zie als je langs Haarlem komt altijd twee zichtbaar defecte treinen staan. Een ingedeukt, de andere afgebrand. Is die afgebrande van dat gedoe bij tussen Utrecht en Amsterdam? En die ingedeukte van de botsing op Centraal een paar jaar terug? | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 09:36 | |
Over 24 uur zit ik weer op het spoorwegnet van het Koninkrijk der Nederlanden ![]() Iemand nog een traject met hoog NID slagingskans? ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 09:37 | |
Ik denk dat dat pluktreinen zijn... ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 09:37 | |
Ja en ja. Je rijdt langs lijnwerkplaats Haarlem, de grootste onderhoudsfabriek van Nedtrain. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 09:37 | |
NID -> Haarlem - Hoorn | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 09:41 | |
Tussen Haarlem en Hoorn? of vanaf Haarlem en Hoorn? | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 09:42 | |
Tussen Haarlem en Hoorn, heb nog wat trajecten voor je: Amsterdam - Zandvoort Amsterdam - Haarlem - Uitgeest | ||
EddyAlbena | donderdag 16 mei 2013 @ 09:43 | |
Ok cool, danks. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 09:44 | |
Mag je vanaf Amsterdam naar Rotterdam nog over Haarlem reizen, is dat nog de actualiteit of zijn er conducteurs die dat niet pikken? dan kan ik ff NID meepikken... | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 09:45 | |
Ben niet zo thuis in die sferen, iemand anders? | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 09:45 | |
Zou Driek op vakantie zijn? Al tijd weinig van voorbeterov gehoord! | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 09:47 | |
Ook irritant, met deze zoekopdracht kom ik erachter dat alle vertrekstaten op de NS blijkbaar te vinden zijn https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8 Maar op de NS site zelf niks te vinden ![]() Edit: Dat is bij de SNCF wel beter geregeld, daar hoef je je niet af te vragen of het ruk geregeld is, dat is gewoon zo... ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 09:56 | |
Klopt, ze stonden wel altijd op de site maar zijn verwijderd. Via deeplinken kan je er alsnog bij komen. | ||
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 09:59 | |
Tuurlijk mag dat: de serie 2200 rijdt immers Amsterdam-Dordrecht via Haarlem. En het is evenveel tariefeenheden als via Schiphol of Breukelen-Woerden. Verder nog een goede kans op DDZ: in de stopper Utrecht-Zwolle. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 10:02 | |
Maar in die serie zit geen NID, dus als je toch een nid trein van/naar hoorn pakt dan zal de conducteur wel fronsen denk ik... met een enkeltje rotterdam amsterdam | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 10:07 | |
Dat is allemaal naar Amsterdam - Zwolle vanwege de zomerweek. Veel SLT in die sprinterserie deze week ![]() | ||
Duvel | donderdag 16 mei 2013 @ 10:08 | |
Vanmorgen zat er zelfs (slechts één stel) DDZ in de IC Utrecht - Rotterdam. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 10:09 | |
Zelfde als gisteren ![]() Ook al Plan-V in Leiden - Utrecht - Den Haag C v.v. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 10:09 | |
toch apart dat ze voor een Libelle zomerweek wel treinen kunnen versterken, maar als er een voetbalwedstrijd is dan lukt het versterken van bepaalde treinen regelmatig voor geen meter | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 10:10 | |
De zomerweek is veel voorspelbaarder dan een voetbalwedstrijd. Bij winst zal je treinen later na de wedstrijd moeten verlengen, bij verlies vlak na de wedstrijd. Op die minuten kunnen ze niet aanpassen. | ||
Duvel | donderdag 16 mei 2013 @ 10:11 | |
Gisteren was ik vrij. Anders had ik die trein wel opgezocht, hopen dat het nog even zo blijft. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 10:11 | |
voorspelbaar genoeg hoor, want ook bij winst moet je vlak na de wedstrijd al verlengen, want veel mensen gaan meteen al naar huis. Het is hooguit dat de drukte iets meer gespreid is | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 10:12 | |
Die plan-v is overigens vandaag, dat komt natuurlijk nogal dramatisch naar voren in mijn vorige bericht: ![]() | ||
Sandrvich | donderdag 16 mei 2013 @ 10:42 | |
De Tsjechen hebben echt veel omroepdeuntjes: De klassieke die je het meest hoort. Vltava van Smetana. ![]() ![]() Op dat account staan nog een heleboel andere! | ||
lyolyrc | donderdag 16 mei 2013 @ 10:56 | |
De vertrekstaten voor NS-trajecten staan nog steeds op de NS-site, namelijk bij de stationsvoorzieningen. | ||
GlenSpey | donderdag 16 mei 2013 @ 11:28 | |
Veiligheid langs het spoor![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:05 | |
Sprinter Utrecht - Zwolle ook vrijwel gegarandeerd NID / DDZ. | ||
bork | donderdag 16 mei 2013 @ 12:08 | |
Is dat niet een stoptrein ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:09 | |
Nee. Een sprinter ![]() | ||
Yreal | donderdag 16 mei 2013 @ 12:12 | |
Is er in België iets aan de hand? Ik zie al de hele dag ics met 1,5 tot 2 uur vertraging binnen komen op Rotterdam. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 12:12 | |
wel een van de snelsten van het land | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:15 | |
True. Ik dacht zelfs DE snelste. Alhoewel Almere - Zwolle natuurlijk ook een gevalletje "lange halen gauw thuis" is ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 12:18 | |
Woon jij tegenwoordig in Zwolle? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:20 | |
Ja. | ||
Brembo | donderdag 16 mei 2013 @ 12:20 | |
Misschien moet de spoorwegen toch contact opnemen met de gokmafia voor de uitslag ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 12:21 | |
ik denk dat Zwolle - Groningen de snelste sprinter is | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 12:25 | |
Zwolle - Utrecht is niet de snelste, maar door de vele stations moet er materieel rijden dat snel op kan trekken, een Vmax van minimaal 140 heeft én goede remeigenschappen heeft. Een paar minuten in de plus en je zit tegen het einde van de rit de volgende IC al in de weg. | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 12:25 | |
Storing tussen Brussel en Antwerpen ter hoogte van Mechelen wegens kabeldiefstal. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 12:27 | |
En wie moet daar weer langs... ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 12:28 | |
vandaag nog niet toch? | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:28 | |
Nja, al is dat niet echt een sprinter natuurlijk. Meer een IC die overal stopt. Maar goed, dan kom je definitiologisch een beetje in de knel natuurlijk ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 12:30 | |
Nee. Sinds december rijden er twee échte sprinters. De IC's uit de noordoost stoppen alleen in Assen. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 12:30 | |
mja, daar rijden tegenwoordig overdag 2 echte IC's en twee stoppers, dus 4 treinen per uur ![]() | ||
bork | donderdag 16 mei 2013 @ 12:30 | |
Ik loop dus achter ![]() De Sprinter is een treinsoort van de Nederlandse Spoorwegen (NS) sinds 2003, en is daar tegenwoordig de algemene naam voor de stoptrein. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_(treinsoort) Ik vind het een stoptrein ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 12:33 | |
Waarom worden er eigenlijk niet meer NID's met 6 bakken gemaakt? Er zijn 50 motorrijtuigen, en 258 rijtuigen waarvan 79 stuurstanden. Van die stuurstanden kan je er maar 50 gebruiken dus van die 258 houd je er 229 over. Er worden 30 4'tjes gemaakt en 20 6'jes, dus van de 229 rijtuigen worden er maar 190 gebruikt. Zo worden er 39 rijtuigen gewoon 'weggegooid', terwijl ze die hadden kunnen gebruiken door van 19 4'tjes 6'jes te maken. Is het de bedoeling dat die verder blijven rijden met de stuurstanden en een locomotief, of worden die daadwerkelijk afgevoerd? Mij lijkt dat nogal kapitaalvernietiging... | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 12:37 | |
tsja, dat is een beleidsmatige keuze die de NS-directie heeft gemaakt | ||
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 12:38 | |
Slecht nieuws voor een aantal mensen hier: Duitse politiebond wil alcoholverbod in trein | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 12:48 | |
Ik ben geen zware drinker, maar bij recreatief treinen in de NRW hoort soms wel een pilsje ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 12:54 | |
Soms? :| | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:55 | |
Ja nou ja het rijdt meestal met ICM en het stopt nog steeds maar eens in de 25 km. Er zijn plenty "intercities" die het STUKKEN slechter doen. Vandaar die definitiologische beknelling ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 12:56 | |
Kan er niet zo mee zitten eerlijk gezegd ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 12:56 | |
Ik doe het niet zo goed op alcohol... ![]() | ||
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 12:57 | |
En er zijn trajecten waarop je met maximaal tien bakken kunt rijden. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:03 | |
Daar hebben ze hier trouwens schijt aan, station Le Theil-la-Rouge is gewoon te kort voor een enkel dubbeldeks viertje (107,50 m) . Daar roepen ze gewoon om dat je naar voren moet lopen of je parachute moet gebruiken. Nog kortere treinen bestaan niet, en het station word ook nog steeds niet verlengd Edit: Ook een van de redenen waarom de intercom altijd werkt in een SNCF trein ![]() Edit 2 : Situatieschets Edit 3: Plaatje van een manifestatie voor langere perrons! ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Darkwing_Duck op 16-05-2013 13:11:41 ] | ||
Litpho | donderdag 16 mei 2013 @ 13:15 | |
Sowieso, uit maatschappelijk belang moet je de kritische massa van supporters zo snel mogelijk verkleinen. Maar het is vast economischer om bij een stel depressieve dronken hooligans op de volnorm te sturen ![]() | ||
ReisT | donderdag 16 mei 2013 @ 13:21 | |
Ja, en? Dan rij je daar maar niet met NID. Anders gewoon perrons verlengen. Of het rustige deel van de route gewoon met een stel minder rijden. Of de zogenaamde IC niet meer in stationnetjes als Heemstede laten stoppen. | ||
ReisT | donderdag 16 mei 2013 @ 13:26 | |
Lent: Arnhem Zuid: Allebei saaie tochtgaten, dat wel, maar geen identiek ontwerp. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:27 | |
Hoef je niet eens voor naar Frankrijk, gebeurt in België ook, tussen Mons en Quévy. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 13:29 | |
en ook genoeg waar de max nog lager ligt | ||
WhiteJoker | donderdag 16 mei 2013 @ 13:31 | |
En in Engeland, maar daar hebben ze de bakken genummerd. "The doors of the rear 4 coaches of this train will not open" "This is coach 4 of 8" | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:34 | |
Ja, en volgensmij ook tussen Quévy en Bergen.... ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 13:35 | |
in Nederland is één station waarop regulier treinen stoppen en waar de trein niet volledig langs het perron past ![]() | ||
Q. | donderdag 16 mei 2013 @ 13:36 | |
Is dit een quiz? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:36 | |
Sukkel ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:37 | |
Achter de hoven? | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 13:37 | |
dat mag je er van maken ja, maar het antwoord is wel makkelijk ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 13:37 | |
Precies ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:38 | |
Ik deed maar een gooi ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 16 mei 2013 @ 13:38 | |
![]() ![]()
| ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:40 | |
Nu we toch die kant opgaan, kan je met je ov chipkaart reizen naar een bushalte in Baarle Hertog? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:43 | |
Tuurlijk. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:45 | |
Aanbesteding voor Thalys catering http://www.treinreiziger.(...)alys_catering-145254 Goed nieuws, dan krijg ik hopelijk de volgende keer niet koffie in mijn kruis geschonken in de wisselstraat ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:48 | |
Had jij Anne getipt toen ik gisteren kanker zei darkwing? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 13:49 | |
weet niet of het helpt als het personeel alleen maar een ander shirtje draagt ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:50 | |
Anne? Wies anne? | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:50 | |
Ondertussen in de trein van Zwolle naar Groningen op Feestboek![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:51 | |
Ons lieve modje ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 13:51 | |
Goed nieuws uit Limburg. De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij is gered door de Provincie Limburg ![]() http://www.l1.nl/nieuws/2(...)omtrein-zuid-limburg | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:52 | |
Eh, nee niet gedaan, waarom zou ik dat nou juist doen? ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 13:53 | |
Nog veel dichterbij de Nederlandse grens, in Wezet/Visé is het perron ook veel te kort voor de IC naar Brussel. Van de 12 bakken staan er maar 8 of 9 aan perron. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:54 | |
Oh, ik zag je sig en toen moest ik er aan denken ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 13:54 | |
Zal me worst wezen ook verder trouwens hoor ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 13:56 | |
Komt dat ik gisteren helemaal stuk lag van die opmerking van je ![]() ![]() Ik heb een boodschap voor Anne: De wereld is niet mooi! | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 14:22 | |
And you liked it. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 14:24 | |
ja, was best genieten idd ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 14:29 | |
Weten jullie nog van die nieuwe Amsterdamse metro die volgende week zou gaan rijden? Die rijdt voorlopig nog helemaal niet Nieuwe metro Amsterdam al vertraagd | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 15:13 | |
Iemand? ![]() | ||
Anne | donderdag 16 mei 2013 @ 15:21 | |
De volgende keer dus iets anders verzinnen ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 15:24 | |
Welnee joh, volgende keer ben ik weer gewoon braaf en zo ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 15:26 | |
jaja ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 15:29 | |
Welke bedoel je precies? | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 15:33 | |
Dat geluidje dat voorafgaat aan een omroep die betrekking heeft op de ICE (bv. aankondiging van op welk spoor de ICE binnenkomt). Het lijkt een beetje op de jingle van de Fyra maar net iets anders. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 15:33 | |
De Jingle van de fyra heb ik nog nooit gehoord dus daar heb ik geen referentie aan.... ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 15:34 | |
Klinkt het als Ting Tang Toeng en dan een harp geluidje? | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 15:34 | |
ik weet welke je bedoelt, maar kan m zo ff niet online vinden | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 15:35 | |
Ik had vanochtend nog een filmpje gevonden met de Fyra-jingle maar kan 'm nu niet vinden. Kom erop terug (als ik 'm weet te vinden ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 15:36 | |
Ja die ken ik ook! Ting Tang Toeng Priloewiep is dat ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 15:36 | |
Heb hier bijna een crise cardiac ![]() ![]() | ||
Straatcommando. | donderdag 16 mei 2013 @ 15:43 | |
Is hier niet zo handig. Die overwegen liggen er hier best vaak uit, dan is het niet alsof een stel turken een voetbalwestrijd hebben gewonnen. Turkse machinisten, dat dan weer wel. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 15:44 | |
Dan ontstaat er overcapaciteit en dat kost geld. | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 15:44 | |
Hij lijkt op deze, alleen is 'ie tegenwoordig net iets anders. De laatste noot is hoger. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 15:46 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 15:47 | |
OMFG ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 15:54 | |
Da's nogal een reëel risico tegenwoordig ja ![]() ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 16:29 | |
Station Leeuwarden achter de hoven is overigens wel het meest bizarre station van NL. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 16:32 | |
Alles is volledig geoptimaliseerd hoor ![]() | ||
GekkeHaan | donderdag 16 mei 2013 @ 16:33 | |
Vanwege de ligging van de perrons e.d bedoel je? | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 16:33 | |
Ja, en geen kaartjesautomaat en dat er maar 3 per dag stoppen ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 16:38 | |
Serieus, dat ben jij zelf he ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 16:39 | |
Ja ![]() Was een keer midden in de nacht op de Tinychat. Opeens had iedereen die als UI haha ![]() | ||
Pino112 | donderdag 16 mei 2013 @ 16:40 | |
![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 16:41 | |
maar wel een paaltje ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 16:42 | |
Beter dan niets ![]() Overigens wel leuk, als je er langs rijdt geeft de boordcomputer het station wel aan, maar hij roept het niet om in de trein. Tenzij je er moet stoppen natuurlijk. Echter heb ik die dienst nog niet gehad. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 16:43 | |
Ik moet van mezelf ook nog ergens een gifje hebben gemaakt van dit filmpje waar ik op mijn bek ga in een NS locomotief ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 16:44 | |
Lololol ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 16:50 | |
Heb zelf een keer in een trein gezeten die er stopte. Moet op mijn pc nog wel een filmpje van de aankondiging van het station hebben ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 16:51 | |
Zo wil ik zelf ook Fontainebleau Foret Halte aandoen, maar daarvoer moet je zo moelijk vroeg je bed voor uit, voor dat soort acties | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 16:56 | |
Hoe kan er overcapaciteit ontstaan als het reeds rijdend materieel betreft? Er komt niks bij en er gaat alleen maar materieel weg toch? | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 16:59 | |
dat had ik die dag niet, al bleek juist Arriva het moeilijkst inpasbaar in het ritje. Had namelijk het plan opgevat om in Nederland met 9 verschillende treinmaatschappijen + NS Regio te reizen ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:08 | |
Er is altijd een overschot aan capaciteit geweest. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 17:28 | |
Ja. En ik ben de Paashaas ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:32 | |
Heus waar. Sinds dienstregeling 2013 wordt steeds meer gesneden in het vervoeren van lucht en lege zitplaatsen. Je ziet dat er op steeds meer plekken wordt bij- en afgetrapt. Tegenwoordig wordt bijvoorbeeld planmatig in Amsterdam afgetrapt en bijgeplaatst voor de Utrecht - Zaandam corridor. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 17:34 | |
gevolg is uitpuilende treinen, omdat het planmodel niet klopt | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 17:35 | |
Dan mag iemand zich weleens goed achter de oren gaan krabben. Zolang er nog dagelijks duizenden mensen moeten staan en wekelijks honderden mensen op perrons achterblijven. Maar dat is kennelijk een kleiner probleem dan "overcapaciteit". Okee. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:36 | |
Dat zijn de plannormen waarin geaccepteerd wordt dat mensen moeten staan. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 17:40 | |
Niet door die mensen hoor. Wie betaalt, bepaalt. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:43 | |
Zonder te oordelen of je wel of niet gelijk hebt. In de metro zijn mensen ook bereid te staan, waarom niet in de trein? | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 17:43 | |
Misschien wel om dezelfde reden als waarom mensen in de metro wel accepteren dat er geen toilet is, maar niet in de trein? | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 17:46 | |
Sinds wanneer is een trein een metro? In Bangladesh storten fabrieken in, dus schaffen we hier de arboregels af? Of verlagen we de prijs van de treinkaartjes ook tot 12 cent per kilometer? | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:48 | |
Waarom accepteren mensen wel om de twintig minuten te staan van Amsterdam Zuid naar metrohalte Poortwachter en niet dat je vanaf Utrecht naar Amsterdam Amstel gebracht wordt in een kortere tijd? | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 17:48 | |
mja, de vraag is hoe lang je hoeveel mensen wilt laten staan? Is het bijvoorbeeld acceptabel dat veel mensen 40 minuten moeten staan? | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:49 | |
Volgens mij willen we nog altijd naar een metro-achtig trein systeem? PHS voegt dat zeker toe met 10' diensten. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 17:50 | |
dat heeft te maken met de verwachtingen die door het product trein gewekt zijn. Dat niet iedereen kan zitten is logisch, maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat er net als in Japan proppers nodig zijn om de deuren maar dicht te krijgen. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:50 | |
40 minuten is ook onacceptabel, maar het gaat mij om de korte afstanden van 10-15 minuten. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 16 mei 2013 @ 17:51 | |
Is de rss-feed van de NS-storingen dood? | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:51 | |
Is het dan niet tijd om de verwachtingen die we hebben voor een product bij te stellen in plaats van het product te wijzigen? | ||
Mr_Klaasje | donderdag 16 mei 2013 @ 17:51 | |
Stomme reactie op een slechte redenering. Acceptabiliteit hangt veel meer van de reistijd af dan van de vervoersmidaliteit. Dat geldt voor zowel zitplaatsen als toiletten. En ook daar moet je de hele reisketen integraal bekijken in plaats van een los metro- of treinritje. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 17:52 | |
daar ga je al als je vanaf bijvoorbeeld Almere Muziekwijk naar Amsterdam Centraal moet | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 17:55 | |
Kapot gegaan aan overcapaciteit denk ik. Heus waar hoor. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 17:56 | |
voor de mensen die rond de grote steden wonen zou deels bijstellen wel moeten, maar het moet niet zo zijn dat treinen compleet op de volnorm gepland worden met achterblijvers tot gevolg. Iets meer ruimte is toch wel wenselijk | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 17:56 | |
Gelukkig is de stroom Gooilijn - Almere /// Schiphol - Amsterdam C wisseling in Weesp zo groot dat dat waarschijnlijk niet op gaat. | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 17:57 | |
Ow, dus we organiseren de drgl zodanig dat er veel moet worden overgestapt om zo onder de comfortnormen uit te komen? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 17:59 | |
dat is in de spits van staan in trein 1 naar staan in trein 2 ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 18:01 | |
Is het niet eens tijd om het product aan te passen aan het betaalde prijsniveau dan? | ||
Ireyon | donderdag 16 mei 2013 @ 18:02 | |
Hebben ze dat weer terugveranderd ja? Het deuntje uit het filmpje is voor mij het 'nieuwe' deuntje hoor, volgens mij nog geen jaar geleden verschenen. Daarvoor was het altijd met een hogere laatste noot inderdaad, klinkt gelijk een stuk vrolijker/positiever/optimistischer. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 18:03 | |
Verwachtingen gaan bijstellen diesgek. Dat is net als dat de politie zegt "Tsja Nederland, misschien moeten jullie maar eens gewoon accepteren dat er inbrekers en verkrachters rondlopen. Doei ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:13 | |
is toch een mooi iets voor in de nieuwe concessie. Voor iedere trein waarbij achterblijvers zijn, uitzonderingen daargelaten*, een stevige boete opleggen. - Onder uitzonderingen worden niet de spitsuren, evenementen, defect materieel en vanaf 61 minuten na de start van een verstoring op een traject gerekend. als je het zo gaat regelen dan moet een vervoerder toch wat meer zijn best zijn om iedereen mee te kunnen nemen ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 16 mei 2013 @ 18:23 | |
Omdat ze meer betalen voor dat treinritje natuurlijk! ![]() | ||
KnightSolaire | donderdag 16 mei 2013 @ 18:24 | |
Volgens mij is het inderdaad terugveranderd, kan me niet voorstellen dat het >1 jaar geleden was dat ik het deuntje voor het laatst hoorde. Klinkt inderdaad een stuk beter als de laatste noot hoger is! | ||
bork | donderdag 16 mei 2013 @ 18:26 | |
Deutsche Bahn erwirbt Osteuropageschäft von Veolia Transdev DB Arriva hoort gewoon bij de DB volgens de titel, zijn er geen eisen voor dochterondernemingen m.b.t. marktwerking? Als Arriva DB dadelijk niet meer op bepaalde plekken mag groeien, maken ze nog een dochter? | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:31 | |
Voor 3,1 keer de prijs van het GVB leg je 4,2 keer zoveel afstand af. Wie wordt er nu 'genaaid'? Als je met korting (40%) reist wordt het als 2,9 keer de prijs voor 4,2 keer zoveel afstand. En ohja, in een kortere tijd dan het GVB. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 18:32 | |
Precies. Dus eigenlijk zou je voor al die oh-nu-deed-ik-het-bijna-weer-studenten aparte treinen moeten laten rijden. Zonder stoelen, zonder ramen, zonder toilet. En een dak is ook maar onzin. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:34 | |
nee, zo werkt het niet. Arriva wordt als DB-dochter beschouwd, net als een eventuele extra dochter. Wil het bedrijf echt tegen de grens aan lopen, dan zou het wel erg groot moeten worden. De vraag is of dat nog wel aantrekkelijk is. Iedere concessie moet natuurlijk winst opleveren en er zijn bij de concurrentie genoeg kapers op de kust. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:36 | |
je kunt het stadsvervoer gewoon niet vergelijken met het regionale of landelijke vervoer. In het stadsvervoer heb je veel mensen die een korte afstand meereizen, terwijl in het regionale of landelijke vervoer de te reizen tijd en de afstanden veel groter zijn | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:36 | |
Waarom gaan we dan naar een metro-achtig netwerk toe? Als ik het niet mag vergelijken mogen ze ook niet op elkaar gaan lijken. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:36 | |
Waarom mocht je dan vroeger wel in dat soort contreien met de strippenkaart in de trein? | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 18:37 | |
Dat moet je niet tegen b2py zeggen ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:39 | |
nee. ik zou het woord metro-achtig niet eens willen gebruiken. Hoogfrequent interstedelijk vervoer is een betere term | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 18:41 | |
In het buitenland lachen ze je uit. Die vinden het Groene Hart een leuk parkje en het HRN een metronet ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:42 | |
Goed, met de frequenties voorzien in PHS met een theoretisch 12 keer per uur rijdende IC Amsterdam - Utrecht kan je natuurlijk niet spreken van metro-achtige netwerken. Evenals 8 IC's en 8 sprinters tussen Den Haag en Dordrecht/Lombardijen. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:42 | |
klopt, maar we bekijken het op Nederlandse schaal. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:43 | |
Dus, jij vind de 6 buslijnen van Monaco oopk een enorm uitgebreid netwerk? ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:44 | |
Gebeurt al jaren in knoop Weesp. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:44 | |
Monaco is draaien en keren op een postzegel | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:46 | |
alleen die laatste begint dan wat in de buurt te komen | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:46 | |
Nee, je lult eromheen, geef nou eens antwoord op mijn vraag ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:47 | |
Ik vind zes keer per uur best flink, een metro vervoerd veel minder mensen per uur dan een gemiddelde intercity per uur in de spits. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:47 | |
antwoord kun je wel raden | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:48 | |
Je vind het dus een enorm uitgebreid netwerk zolang je maar de Monaco schaal in het achterhoofd houd ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:49 | |
Maar goed, het ging over het accepteren van staan in de trein in een beperkte tijdschaal. Ik vind 15 minuten zoals Utrecht - Bijlmer Arena best acceptabel. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:51 | |
voor een treindienst is 6x per uur ook behoorlijk. Daarboven begint het in de buurt van metro-achtig netwerk te worden. kwartiertje staan is het probleem ook niet, maar het moet niet de bedoeling zijn dat je veel langer moet staan, zoals nu wel regelmatig het geval is. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:52 | |
Jezus, wat een gezeik eigenlijk, ik sta soms een uur tegen een wand geperst en dan kan ik nog geneens mn mobieltje uit mn zak pakken betaal ik 55 pop per maand voor...en jullie maar klagen | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:52 | |
Op welke trajecten wordt er nu meer dan vijftien minuten gestaan? | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:52 | |
je moet alles binnen de juiste perspectieven bekijken. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:53 | |
En wat hebben jullie camembertvreters in Parijs gedaan? Accepteren dat je een uur moet staan in de spits in de RER. Alstublieft. | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 18:54 | |
Ik niet. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:55 | |
regelmatig op de Zaanlijn en vooral van/naar Almere. Daar komen de meeste klachten vandaan. wil niet zeggen dat op andere lijnen er niet veel mensen moeten staan. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 18:55 | |
Amersfoort-Groningen op vrijdagmiddag. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:55 | |
Nouja mij hoor je niet klagen eigenlijk, er stroomt nu nieuw dubbeldeksmaterieel in Goed ik heb 1 keer geklaagd, toen de trein zo vol zat en mn rugzak tussen de deur zat en aan de buitenkant zat, en de trein wegreed, en de volgende 5 stations de deuren aan de andere kant opgenging.... ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 18:57 | |
Als je op RER A reist, dan kun je al bijna niet anders dan staan, zo druk is dat traject in de spitsuren ... | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:57 | |
Van de Zaanlijn kan ik zeggen dat het afgelopen weken enorm verbeterd is. In de hoge spits kan vrijwel iedereen al zitten vanaf Zaandam omdat daar nog veel mensen uitstappen. Daarbuiten altijd genoeg zitplek. De flevolijn is inderdaad een hekel punt die niet binnen onze filosofie past ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:58 | |
maar aan de andere kant, op de zondagmorgen gaan ze niet halve lengtes rijden... terwijl dat ook makkelijk kan | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 18:58 | |
Als ik de berichten op Somda zo volg valt dat reuze mee. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 18:59 | |
Hier ben ik gestopt met lezen ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:00 | |
Jouw keuze ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:01 | |
mja, de filosofie is daar ook om de stellen in setjes te laten rijden. Niks afkoppelen of bijplaatsen. Wel handig, want het spaart rangeerwerkzaamheden uit | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:02 | |
in het noorden zitten weinig Somda-spotters, dus weet niet of het zo betrouwbaar is ... | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:05 | |
Ahum? Ik kan er zo drie opnoemen die bijna een tentje hebben op station Groningen. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:05 | |
op Groningen ja, maar dat betekent niet dat ze tussen pak m beet Amersfoort en Assen reizen ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:06 | |
Zie dat er in dit filmpje voor greavy nog een bonus zit ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 19:06 | |
Welles-nietes alert ![]() Stelletje harentrekkende schoolpleinwijffies. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:06 | |
De stroom waar Deadlock op doelt is de enorme studentenstroom op vrijdagmiddag vanuit Groningen. Verder wordt er niet bijgeplaatst te Zwolle dus is er een redelijk goede inschatting te maken van de drukte. | ||
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 19:10 | |
Goed, een voorbeeldje: ik sta in Almere Muziekwijk en wil naar Amsterdam Centraal. Ik neem de sprinter naar Schiphol. Hierin moet ik staan, omdat de trein op voorgaande stations al volgelopen is. Op station Weesp moet ik overstappen op de sprinter naar Amsterdam Centraal, maar deze trein stond vanaf Naarden-Bussum ook al vol. De helft van de mensen uit die sprinter wil naar Schiphol, en stapt dus ook uit in Weesp om over te stappen. Ik stap die sprinter vervolgens in, maar alle zitplaatsen die vrij zijn gekomen door de uitstappende reizigers zijn inmiddels al weer opgevuld met doorgaande reizigers die nog stonden. Vervolgens kan ik daardoor na de 11 minuten die ik al gestaan heb nog eens 17 minuten gaan staan. Totaal 28 minuten, en dat maakt een onacceptabel totaal. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:11 | |
mja, veel van die treinen worden juist niet gespot. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 16 mei 2013 @ 19:11 | |
Over de RER gesproken, daar ga ik me nu eventjes fijn inpersen, op naar Nederland ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 19:15 | |
Niet geteld bedoel je. En hoe ironisch, dat is compleet logisch OMDAT er gewoon geen tellers in passen ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:16 | |
True on that. Toch durf ik de weddenschap wel aan te gaan dat NS de studentenstroom uit Groningen (verstoringen uiteraard uitgezonderd) vrij goed onder controle heeft. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:21 | |
ik had het in mijn geval even over Somda-spotters die er gelukkig niet altijd staan ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:23 | |
redelijk en ik denk dat het nu ook beter is geworden nu er 4 treinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle. Vang je toch een groter deel van de drukte mee af. Toen dat nog niet het geval was puilden de treinen meer uit. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:28 | |
Zeer zeker. Dus die stelling van Deadlock is onderuit. Blijft Almere - Amsterdam over. Zullen we dat maar naar de voorschriften van de RER doen? ![]() | ||
JJdJ1984 | donderdag 16 mei 2013 @ 19:29 | |
Vorige week niets van gemerkt ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 19:31 | |
Oh, okee ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 19:36 | |
Ik ga morgenmiddag wel kijken. | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 19:38 | |
Nu we toch metro's en treinen op een hoop gooien ![]() Voor Beter OV is niet verbaasd over het uitstel van de ingebruikname van de nieuwe Amsterdamse metrotreinen. Vertragingen, technische miskleunen en tegenvallers zijn nu eenmaal het handelsmerk van de Amsterdamse Dienst Metro. “Hoog tijd dat bij de verantwoordelijke dienst DIVV op managementniveau eindelijk eens schoon schip wordt gemaakt,” vindt Voor Beter OV. Er is een hapering geconstateerd met het systeem dat gebruikt wordt tijdens de vertrekprocedure, de zogenoemde Trein-TV. Voor Beter OV onderschrijft de uitgangspunten dat de nieuwe metrotreinen veilig en betrouwbaar moeten zijn alvorens zij in gebruik kunnen worden genomen, maar is niet onder de indruk van de argumentatie dat het probleem wordt veroorzaakt doordat “een moderne metro moet communiceren met een bestaand systeem dat ruim 35 jaar oud is,” zoals het GVB in een verklaring stelt. Lees hier meer: http://www.voorbeterov.nl/page10.php | ||
DeaDLocK2K | donderdag 16 mei 2013 @ 19:39 | |
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat die dingen het wel doen in andere steden maar niet in Amsterdam. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:40 | |
Heel eigenlijk eerlijk zit je in het verkeerde topic. Maar goed. We doen hier niet zo moeluk. ![]() | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 19:40 | |
Dat dus. ![]() | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 19:41 | |
Jij gooit toch trein en metro op een hoop? ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 19:42 | |
Was voor de vergelijking trein <-> metro, komt de trein wel in voor ![]() | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 19:45 | |
![]() | ||
Fiorano | donderdag 16 mei 2013 @ 19:49 | |
In de spits 's morgens en 's avonds moet ik regelmatig staan op Amersfoort- Duivendrecht v.v. En ook regelmatig in de Blauwe smurf Barneveld - Amersfoort v.v. Gebeurt met gemiddeld gezien 2/3x in de maand dat ik moet staan van Barneveld naar Duivendrecht. Doe dat ritje ongeveer 4x in de week. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:50 | |
Nou nee. Je hebt te weinig informatie om er over te kunnen oordelen. Wel duidelijk is dat het voor december regelmatig te volle treinen opleverde, nee ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:51 | |
ja, je weet wel die lui die af en toe van hun zolderkamer af mogen en dan meteen gaan flippen als treinen niet in de gewenste samenstelling rijden of met ander materieel dan gepland ![]() | ||
Fiorano | donderdag 16 mei 2013 @ 19:51 | |
Volgens de GVB is de Metro een Trein. "Deze trein gaat naar Centraal Station" | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 19:52 | |
DB heeft een deel van Veolia Transdev overgenomen, namelijk VTCE Veolia Transport Central Europe GmbH. Dit is voornamelijk een busonderneming, maar hebben ook een spoorbedrijf in Moldavië. Het bedrijf wordt ondergebracht bij Arriva. Persbericht DB (in het Duits | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 19:52 | |
zie vorige pagina ![]() | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 19:54 | |
![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 16 mei 2013 @ 20:04 | |
Want het GVB heeft geen kortings-tarieven voor vaste klanten ![]() ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 20:07 | |
Die tweede is inclusief het kortingstarief van het GVB ![]() ¤3,70 voor NS en ¤1,29 voor GVB. | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 20:19 | |
Dubbeltractie bij Sporen naar het Verleden 2013![]() SSN 8811 + SGB 4389 (US Army) + Blokkendoos-rijtuigen (500) De allereerste trein van de dag mét rijtuigen betrof deze fraaie combinatie. Voorop stoomt de SSN 8811 met daarachter de SGB 4389, ook volop stomend. Aan de haak zit een fraaie sleep Blokkendoos-rijtuigen. De trein passeert hier de fotografen ter hoogte van 's-Heer Abtskerke. De oude Volvo op de voorgrond werd in overleg met de fotografen hier geplaatst als extra motief. ![]() SSN 8811 en SGB 4389 Na aankomst van de eerste trein in dubbeltractie te Hoedekenskerke, neemt de CFV3V SA01 het roer over om de reizigers naar Goes te brengen. De SGB 4389 en SSN 8811 nemen water te Hoedekenskerke, en vertrekken later met de goederentrein retour Goes. ![]() SGB 4389 + SSN 8811 + Goederentrein (501) Na het omlopen te Hoedekenskerke naar de goederentrein, arriveert de goederentrein hier bij 's-Gravendamme. ![]() SGB 4389 + SSN 8811 + Goederentrein Vanwege twee passerende reizigerstreinen, richting Goes en Hoedekenskerke, werd de goederentrein op een zijspoor gezet. Een kleine 10 minuten na passage van de trein naar Goes, wordt weer teruggestoken naar het doorgaande spoor, en op blokafstand naar Goes vertrokken. ![]() SGB 4389 + SSN 8811 + Goederentrein (503) De derde trein in dubbeltractie van de dag (tevens laatste trein van de dag) betrof de SGB 4389 met de SSN 8811, wederom met een goederentrein. De goederentrein is, zoals in vorige reportage te zien/lezen valt, door de solo SSN 8811 in Hoedekenskerke aangebracht. ![]() SGB 4389 + SSN 8811 + Goederentrein (503) De allerlaatste foto van de dag bij de SGB werd genomen in de boog vlak na de Nansenbaan, die uitgevoerd is met slagbomen. | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 21:32 | |
Spanje wil minder treinen 16-05-2013 15:43 | ANP De Spaanse regering wil drastisch bezuinigen op de spoorwegen. Het ministerie van Verkeer heeft een plan dat voorziet in het opheffen van 48 treinverbindingen waar jaarlijks 1,65 miljoen reizigers gebruik van maken. Dit heeft het gezaghebbende dagblad El País donderdag gemeld. Op de trajecten die de nationale spoorwegmaatschappij Renfe blijft bedienen, zal de frequentie van het aantal treinen worden verminderd. De bezuinigingen van naar schatting 86,5 miljoen euro zullen de omvang van het aanbod van de Renfe voor het personenvervoer met ongeveer een derde inkrimpen. Bron: Reformatorisch Dagblad | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 21:46 | |
Prima. Dat is 94 reizigers per verbinding per dag. Kansloos dus. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 21:50 | |
nogal ja. Zelfs de meeste treinverbindingen in Griekenland zijn minder kansloos | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 21:59 | |
Reisinformatie to the next level van het weekend. De Pimpel is vertraagd vanuit Duitsland door werkzaamheden. Hierdoor rijdt de pimpel maar tot Amersfoort. Helaas is er op de tijden Amersfoort - Amsterdam met de Pimpel geen extra IC ingelegd. Reizigers vanuit de pimpel naar Amsterdam C mogen met hun koffers in Amersfoort overstappen naar Utrecht om daar álweer over te stappen op een trein naar Amsterdam C. | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 22:01 | |
Maar ondertussen staat de 1500 IC Enkhuizen-Amsterdam/Amersfoort stof te happen op de Bokkeduinen of te keren op Amsterdam Centraal? Ik mag hopen dat iemand wakkergeschud wordt bij NS dit weekend ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:04 | |
Ja. Geen vervangende trein Amsterdam - Amersfoort geregeld als Pimpel niet rijdt. | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 22:08 | |
Ik mag hopen dat de bijsturing nog even ingrijpt ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 22:14 | |
Misschien kan b2py ze even tweeten, die heeft goeie contacten daar geloof ik. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:15 | |
Morgen weer ![]() | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 22:16 | |
Ik heb ook maar es effe een mailtje verstuurd naar een kennis bij NS. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:16 | |
Blijkbaar verkeerde info, hij staat wel in de reisplanner. Wat een knuppel ben ik ook, niet eens even factchecken. | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 22:18 | |
Maar ik ben benieuwd of het wel goed gaat komen, check de treinnummers maar eens even ![]() Gewoon onder de IC-Berlijn nummertjes. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:19 | |
![]() | ||
greavy | donderdag 16 mei 2013 @ 22:20 | |
Oh, hij rijdt gewoon door naar Amsterdam, nog beter ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:22 | |
![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 22:28 | |
Kijk hem ff belangrijk zijn ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 22:29 | |
Wil je in mijn sig of zo? | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 22:29 | |
Lekkere wiptent voor 12 stelletjes tegelijk ![]() | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:30 | |
Nee. | ||
DriekOplopers | donderdag 16 mei 2013 @ 22:46 | |
Maar wel een aardige knuppel. Dat scheelt. ![]() Stom. Maar aardig. | ||
Dr_Flash | donderdag 16 mei 2013 @ 22:49 | |
Hij is nog jong, komt wel goed ![]() | ||
_JdM_ | donderdag 16 mei 2013 @ 22:50 | |
Ik had hem uit de reisplanner gehaald inderdaad. En dan nog een losse reis Amersfoort-Amsterdam om te kijken of deze niet achter de sprinter gestuurd werd. Maar ook daar niks eruit (logisch, achteraf), vandaar de opmerking. Alleen blijft het jammer dat er geen vervangende trein in het pad van de oorspronkelijke pimpel ingelegd is. Richting Duitsland is er niks aan de hand, gewoon in het eigen pad. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 22:50 | |
Ik zal je vertellen, de eerste berichtgeving klopt dus wel. De trein komt 20 minuten eerder aan in Amersfoort, daarna gaat hij 10 minuten aan de kant in Hilversum om de volgende IC naar Amsterdam voor te laten. Maar in het originele pad wordt geen vervangende trein ingelegd. Zie de screenshot: ![]() | ||
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:50 | |
Hij rijdt wel door, maar staat 6 minuten op Amersfoort en 11 minuten op Hilversum, aldus bahn.de:
| ||
_JdM_ | donderdag 16 mei 2013 @ 22:53 | |
Overigens komt de trein dus met +30 aan in Hengelo, om dan heel makkelijk 10 minuten in te lopen tot Amersfoort. Vanaf daar weer als een slakje naar Amsterdam. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 22:55 | |
ook niet op Amersfoort - Amsterdam? | ||
dennistd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:58 | |
Nee, plan maar zaterdag om 14.26u (normale tijd pimpel) Amersfoort-Amsterdam Centraal. Dan krijg je een reisadvies via Utrecht. | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 23:00 | |
Of zie mijn screenshot. | ||
Peterselieman | donderdag 16 mei 2013 @ 23:00 | |
dat is echt schandalig tegenover de reiziger | ||
b2py | donderdag 16 mei 2013 @ 23:10 | |
Volheid. |