abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport dinsdag 16 april 2013 @ 16:00:20 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125356765

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 16 april 2013 @ 16:02:41 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125356887
Zoals ik dus net al zei: De IC Enschede-Schiphol gaat bij Diemen Zuid linksaf de boog naar Amsterdam Bijlmer Arena op, staat daar twee minuten stil en rijdt dan verder als IC naar Driebergen-Zeist. Daar keert ie in 13 minuten op de IC naar Den Helder.

38 minuten later wordt daar weer vertrokken naar Driebergen-Zeist, waar in 9 minuten wordt gekeerd op de IC naar Amsterdam Bijlmer. Daar is een haltering van vijf minuten, en vervolgens gaat hij verder als IC naar Enschede (rechtsaf de boog naar Diemen Zuid op)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:04:44 #3
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_125356984
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef dennistd het volgende:
Zoals ik dus net al zei: De IC Enschede-Schiphol gaat bij Diemen Zuid linksaf de boog naar Amsterdam Bijlmer Arena op, staat daar twee minuten stil en rijdt dan verder als IC naar Driebergen-Zeist. Daar keert ie in 13 minuten op de IC naar Den Helder.
Ja ik zat even met mijn gedachten bij een ander station.
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:04:53 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125356992
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:57 schreef James1988 het volgende:
Ohja, komend weekend is het weer een hindernisbaan. Fyra rijdt zaterdag niet, en zondag alleen op Schiphol - Rotterdam. :')

* James1988 moet zondag van IJmuiden naar Breda :+
Gewoon met de bus naar Haarlem, met de Sprinter naar Leiden, Sprinter naar Den Haag Centraal, IC (indien ICM) naar Breda en anders Sprinter Dordrecht - Sprinter Breda.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 16:05:36 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125357026
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:56 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die heb ik de vorige keer al gehad, toen die vastgeknoopt zat aan de toenmalige 3700(?), IC Schiphol-Lelystad.
De Binckhorst- en Blijdorpboog heb ik ook al eens gehad, ik moet nu alleen nog het kruis bij Haarlem (en Blauwkapel Zuid-Noord).
ik moet al die boogjes nog. Gelukkig heb ik de verbinding Blauwkapel Zuid-Noord al eens gehad met de museumtrein
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:07:18 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125357102
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik moet al die boogjes nog. Gelukkig heb ik de verbinding Blauwkapel Zuid-Noord al eens gehad met de museumtrein
Alle boogjes al gehad. Kruis bij Haarlem met de stomer gedaan, en bij Blauwkapel met de HWE'en :D
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:09:33 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125357198
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:04 schreef greavy het volgende:

[..]

Gewoon met de bus naar Haarlem, met de Sprinter naar Leiden, Sprinter naar Den Haag Centraal, IC (indien ICM) naar Breda en anders Sprinter Dordrecht - Sprinter Breda.
Ik wil m'n rug nog wel een beetje heel houden :{w

Ik zag dat de ICE wordt omgeleid via Eindhoven/Venlo, maar de vertrektijden daarvan lijken incompleet te zijn. Amsterdam: 07:14, 09:44, 16:44, 18:44

Er rijden normaalgesproken toch meer ICE's?
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:11:24 #8
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_125357259
De overige ICE's rijden meestal vanaf Utrecht.
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:12:22 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125357303
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik wil m'n rug nog wel een beetje heel houden :{w

Ik zag dat de ICE wordt omgeleid via Eindhoven/Venlo, maar de vertrektijden daarvan lijken incompleet te zijn. Amsterdam: 07:14, 09:44, 16:44, 18:44

Er rijden normaalgesproken toch meer ICE's?
Juist zonder IRM blijft je rug heel :D

Vanwege de omleidingen hebben de ICE'en dit weekend andere tijden.
Enkele ICE'en vertrekken en eindigen te Utrecht Centraal. 12:15 en 14:15 beginnen te Utrecht ri. Dld ipv Amsterdam.
  Redactie Sport dinsdag 16 april 2013 @ 16:14:37 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125357388
ICE 125:
quote:
Utrecht Centraal 12:15 12
's-Hertogenbosch 12:45 12:47 3b
Eindhoven 13:08 13:11 3
Mönchengladbach Hbf 14:29 1
Köln Hbf 15:21 15:28 6
Frankfurt(M) Flughafen Fernbf 16:16 16:18 Fern 5
Frankfurt(Main)Hbf 16:30 17
ICE 127:
quote:
Utrecht Centraal 14:15 12
's-Hertogenbosch 14:45 14:47 3b
Eindhoven 15:08 15:11 2
Mönchengladbach Hbf 16:28 1
Köln Hbf 17:15 17:20 6
Frankfurt(M) Flughafen Fernbf 18:16 18:18 Fern 5
Frankfurt(Main)Hbf 18:30 17
Opvallend hoe de tijd op Köln Hbf wisselt trouwens bij die twee treinen :?

edit: hmm, dat is standaard voor de 125 blijkbaar, die staat normaal 16 minuten stil daar :o
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:17:21 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125357513
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:12 schreef greavy het volgende:

[..]

Juist zonder IRM blijft je rug heel :D
SLT of DD-AR vind ik niet echt bevorderlijk :P
quote:
Vanwege de omleidingen hebben de ICE'en dit weekend andere tijden.
Enkele ICE'en vertrekken en eindigen te Utrecht Centraal. 12:15 en 14:15 beginnen te Utrecht ri. Dld ipv Amsterdam.
Aha, duidelijk. Thanks :)
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:19:16 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125357584
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

SLT of DD-AR vind ik niet echt bevorderlijk :P

[..]

Aha, duidelijk. Thanks :)
Maar in DDAR moet je ook niet op de planken gaan zitten. Gewoon op de banken ;)
pi_125357746
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

SLT of DD-AR vind ik niet echt bevorderlijk :P

[..]

Aha, duidelijk. Thanks :)
Niet zo happen man.
  dinsdag 16 april 2013 @ 16:47:11 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125358800
Kap eens met dat gezeik, zoek een fatsoenlijke fysio.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 16:49:37 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125358892
ProRail kan in ieder geval lachen om een grap: http://blog.prorail.nl/ma(...)oed-op-punctualiteit
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125359272
Beetje zelfspot moet kunnen inderdaad.
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:02:45 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_125359324
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 16:07 schreef greavy het volgende:

[..]

Alle boogjes al gehad. Kruis bij Haarlem met de stomer gedaan, en bij Blauwkapel met de HWE'en :D
En Haren Aansluiting - Waterhuizen Aansluiting? ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:03:31 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125359352
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En Haren Aansluiting - Waterhuizen Aansluiting? ;)
Ja, al meegereden met een goederentrein Onnen - Veendam van Husa tijd terug :D
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:03:59 #19
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_125359370
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, al meegereden met een goederentrein Onnen - Veendam van Husa tijd terug :D
Check.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport dinsdag 16 april 2013 @ 17:20:17 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_125359981
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En Haren Aansluiting - Waterhuizen Aansluiting? ;)
Die moet ik ook nog ja, helemaal vergeten...

Bij Veolia moet nog steeds de kleur van het sein worden opgeschreven zie ik nu:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 17:22:30 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125360065
kun je niet de Japanse methode invoeren waarin je naar het sein moet wijzen en de kleur moet oplepelen?
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:53:03 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125361219
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:01 schreef b2py het volgende:
Beetje zelfspot moet kunnen inderdaad.
Staan de wissels nou al op zomertijd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:53:42 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125361236
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
kun je niet de Japanse methode invoeren waarin je naar het sein moet wijzen en de kleur moet oplepelen?
En waar je om de paar minuten moet zeggen welke kant je op rijdt :D Heb dat eens bij Rail Away gezien, fantastisch _O_ Staat dat niet ergens op Youtube?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 april 2013 @ 17:55:05 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_125361291
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Staan de wissels nou al op zomertijd?
een paar bij Utrecht hebben moeite met de omschakeling
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_125361293
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Staan de wissels nou al op zomertijd?
Nee, vandaar de spoorwijzigingen te Utrecht.
pi_125361383
NS_online twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 17:55:13 Anna Paulowna-Den Helder: er rijden geen treinen door een defecte bovenleiding. http://t.co/axyyfHsfHm #anahdr reageer retweet
Nu al last van de hitte, overgang denk ik..
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:57:50 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_125361396
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

een paar bij Utrecht hebben moeite met de omschakeling
hihi wissel <> omschakeling hihi snapjem? hihi :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_125361509
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:20 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die moet ik ook nog ja, helemaal vergeten...

Bij Veolia moet nog steeds de kleur van het sein worden opgeschreven zie ik nu:
Leidt dat niet gruwelijk af tijdens het rijden, of is dat alleen tijdens stilstaan ofzo?
pi_125361880
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 18:01 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

Leidt dat niet gruwelijk af tijdens het rijden, of is dat alleen tijdens stilstaan ofzo?
Het lijkt erop dat het alleen bij vertrekprocedures is, dus seinen die je uit stilstand passeert, niet seinen onderweg.
  dinsdag 16 april 2013 @ 18:13:30 #30
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_125361927
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2013 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
kun je niet de Japanse methode invoeren waarin je naar het sein moet wijzen en de kleur moet oplepelen?
Dat is effectiever en handiger tijdens het rijden.
  dinsdag 16 april 2013 @ 18:21:58 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125362208

DBS 6424 + Aanvoer DuPont
Met 12 ketelwagens was de aanvoertrein vandaag weer eens op lengte.
Met enkele minuten vertraging, wat zorgde voor vertraging van Arriva op de MerwedeLingeLijn, kwam de 6424 "Dirk" de Wantijbrug afrollen met een bonte aanvoertrein van 12 ketelwagens met diverse belading (zie onderaan de beschrijving), en nam de aftakking naar Dordrecht Industrie. Rechts ziet u de lokale zeilvereniging. Na enkele meters arriveert de trein bij de overweg die even gesleuteld moet worden.

De samenstelling zie Flickr voor de geïntresseerden.


DBS 6424 + Aanvoer DuPont
Nadat de overweg gesleuteld was, kon verder gereden worden. Omdat het 12 wagons betroffen, mocht er een aardig stuk doorgereden worden, en werd even een dot tractie gegeven. Ondertussen stapt de rangeerder af om het wissel te bedienen, en aan te bellen bij de poort. De trein paste precies tussen deze overweg en de overweg bij de hoofdpoort. Had het niet gepast, had het wegverkeer maar even moeten wachten :-)


DBS 6424 + Aanvoer DuPont
Nadat de poort geopend is kan het terrein van DuPont betreden worden. Hier passeert de loc de laatste wissel, en is na enkele ogenblikken binnen de poort. Dan is het wachten op de trein terug richting de Kijfhoek.


DBS 6424 + Afvoer DuPont
Na een aantal minuten komt de afvoertrein weer naar buiten geduwd met 10 Ermewa Zas'n, waarvan 7 Zas'n uit één serie zijn. Deze wagenset van 10 stuks worden enkel gebruikt voor één klant, tussen DuPont en Caldic Europoort. De trein heeft Methanol bij zich.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')