abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:33:18 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125087433

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_125087499
Toen ik 14 was rende ik met een schriftje en een potlood en een walkie talkie over het station in Zwolle, samen met een vriendje, en dan noteerden we aaaaalle nummers :')
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_125087519
JEZUS. :P
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:34:58 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125087558
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:27 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Da deed me denke aan het volgende.

Aan welke dingen die je vroeger deed, kan je nu, later, achteraf afleiden dat je een spoorhobbyist in de dop was..

Dwz, Nu vind je jezelf erkend treinhobbyist, maar nu je achteraf terugkijkt op je jeugd, had je toen ook al achteraf bepaalde gewoontes, dat je nu zegt van.. verdomd, dat wasmn pre spoortijdperk?

Voorbeeldje van mezelf: Ik nam vroeger altijd zoveel mogenlijk verschillende folders mee, en deed altijd de meest rare routes invoeren in de NS MS-dos reisplanner...

En jullie?
Ik kreeg voor m'n 7e verjaardag een modeltrein, de jaren daarna werd het erger. Mijn ouders zijn er nooit overheen gekomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:35:06 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125087566
Die Hondekop/Mat 64 door elkaar heen haal fout heb ik mezelf ook pas afgeleerd tot vlak voor rondje :X :')
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:36:17 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125087636
Amateur. :{w
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:36:24 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_125087642
Kijk mij eens weer eens een foto van een trein maken :P

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:36:35 #8
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125087657
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik kreeg voor m'n 7e verjaardag een modeltrein, de jaren daarna werd het erger. Mijn ouders zijn er nooit overheen gekomen.
Mijn ouders hadden ook liever dat ik bankbediende werd, of dierenarts, of tolk....

In plaats van 35 uur per week met het reserveringscentrum van de SNCF aan de lijn te hangen :')
pi_125087744
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik kreeg voor m'n 7e verjaardag een modeltrein, de jaren daarna werd het erger. Mijn ouders zijn er nooit overheen gekomen.
HAH! Mijn moeder heeft het kunnen tegenhouden tot ik 12 was. Toen mocht ik voor het eerst geld voor mijn verjaardag vragen en kon ik een Minitrix startset kopen. Hek van de dam en oma was zo vertederd dat er binnen de kortste keren een tweede locje en trafo was. En flexrails. En toen kwam het echt op gang. Ieder weekend bij pa zeuren dat we moesten gaan treinen kijken in 't Harde of Zwolle, iedere maandag met pa mee naar de Veluwse Modelspoor Vereniging en door de week met een vriendje treinenspelletjes spelen op z'n computer. Later heb ik m'n N-baan ingeruild en heb ik samen met die vriend een H0-baan gebouwd bij hem thuis. Liefde is alleen maar erger geworden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:38:47 #10
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_125087784
Mijn ouders hadden vroeger een huis gehuurd van NS, een brugwachterswoning, nabij het station van Apeldoorn, mijn slaapkamer had uitzicht op de spoorlijn van Apeldoorn naar Deventer en Zutphen, als ook het lijntje van de VAM en VSM.
Dan gaat het snel met de treinengekte. Mijn speeltuin was het rangeerterrein van Apeldoorn.

Toen ik 10 was verhuisde we naar het twentse land, waar ik uren heb rondgehangen op station Hengelo en Borne.

mijn eerste modeltreinset, had onder andere deze wagen
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:38:53 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125087795
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:36 schreef bork het volgende:
Kijk mij eens weer eens een foto van een trein maken :P

[ afbeelding ]
Ik zou eerst Zutphen zeggen, maar dat klopt niet.
pi_125087923
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik kreeg voor m'n 7e verjaardag een modeltrein, de jaren daarna werd het erger. Mijn ouders zijn er nooit overheen gekomen.
Door al die herinneringen van laatst wilde ik naar mijn HO treinbaan zoeken, blijkt het in een kast achter een andere nog grotere kast te staan :(. Had op afstandbediende wissels met een simpel schakelding die mijn pa had gemaakt. Lag ik in mijn bed van 19:00 - 23:30 met treintjes te rijden.. :D
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:40:53 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125087927
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:38 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik zou eerst Zutphen zeggen, maar dat klopt niet.
Zie het monument bij de brug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:41:37 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_125087989
Op de zolder hier lag een vrij grote H0 baan, maar toen moest ik opruimen. Nu tijdelijk in dozen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_125088098
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zie het monument bij de brug.
Culemborg dacht ik :). De vorige brug had toentertijd bij de opening de grootste boogoverspanning van Europa :').
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:46:27 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_125088347
Ik weet niet zeker of het hier al voorbij was gekomen: de G1206- en G2000-locomotieven mogen voortaan in de meeste gevallen weer rijden zonder extra wagons.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:46:33 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125088356
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zie het monument bij de brug.
Ik corrigeerde mij, en dacht aan Culemborg.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:46:52 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125088386
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
Ik weet niet zeker of het hier al voorbij was gekomen: de G1206- en G2000-locomotieven mogen voortaan in de meeste gevallen weer rijden zonder extra wagons.
Sinds gister is dat niet meer verplicht inderdaad.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:57:13 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125089163
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
Ik weet niet zeker of het hier al voorbij was gekomen: de G1206- en G2000-locomotieven mogen voortaan in de meeste gevallen weer rijden zonder extra wagons.
Zijn dat dan tegewoordig dan de diesellocs van ACTS als ik het goed begrijp?
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:58:03 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125089220
ACTS is er niet meer, HTRS nu. HTRS heeft nog maar één G1206. Alle andere G1206'en hebben ze ingeleverd, omdat zij de Blerick-shuttle niet meer rijden. Vroegah hadden zij veel meer G1206'en.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:59:13 #21
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125089305
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:58 schreef greavy het volgende:
ACTS is er niet meer, HTRS nu. HTRS heeft nog maar één G1206. Alle andere G1206'en hebben ze ingeleverd, omdat zij de Blerick-shuttle niet meer rijden. Vroegah hadden zij veel meer G1206'en.
Ik citeer:
quote:
De locomotieven van producent Vossloh zijn in Nederland onder meer in gebruik door ACTS, Strukton Rail, Captrain, ERS Railways en Rotterdam Rail Feeding.
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:59:37 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125089337
Wat doe je als je van de machinist van dienst op Dordrecht Industrie een Whatsapp'je krijgt met de melding dat ze met de NS Cargo-rode DBS 6454 DuPont op Dordrecht Industrie bedienen? Juist, dan ga je er achteraan.


DBS 6454 + Afvoer DuPont (62023)
Nadat de aanvoertrein DuPont binnen was gebracht (die ik niet op de foto heb, ik kwam pas later aan), kwam de afvoertrein naar buiten met 10 Ermewa Zas'n beladen met Methanol. Hier is de trein net aan het optrekken naar de volgende overweg, die gesleuteld moet worden. Vervolgens mag de trein 56 minuten voor het seintje gaan staan kamperen om zijn weg te vervolgen naar de Kijfhoek.


DBS 6454 + Afvoer DuPont (62023)
Even later kon de trein nog gefotografeerd worden in de bocht bij de parkeerplaats van de zeilvereniging. Enkele ogenblikken later mag de trein 56 minuten gaan kamperen voordat hij naar de Kijfhoek mag.


DBS 6454 + Afvoer DuPont (62023)
Nadat het eindelijk vertrektijd was, kwam de trein enkele ogenblikken later over de Wantijbrug gereden, en mag door naar de Kijfhoek. Het licht is nog maar erg krap, maar ik mag niet klagen.
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:01:33 #23
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_125089465
Is die wekelijkse nieuwsbrief van Spoorpro wat?

Ik ben trouwens nog altijd op zoek voor een goede vervanger van de OV-nieuwsbrief....


Ook ander spoor of OV gerelateerd nieuwbrief werk is welkom :)
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:02:29 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_125089540
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik citeer:

[..]

Media snapt het soms niet hoor ...

HTRS heeft 1 G1206, Strukton heeft er 4, ERS heeft er 3, en RRF heeft geen G1206.
G2000 heeft HTRS er 3 en RRF 2.
Dan heb je LTE, die heeft tegenwoordig 1 G1206. RTB heeft 4 G2000'en.
pi_125089570
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Is die wekelijkse nieuwsbrief van Spoorpro wat?

Ik ben trouwens nog altijd op zoek voor een goede vervanger van de OV-nieuwsbrief....

Ook ander spoor of OV gerelateerd nieuwbrief werk is welkom :)
Je kan beter gewoon de website bezoeken :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')