GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:23 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
ReisT | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:24 |
De hoogstgenummerde V'tjes hebben geen bagagedeuren meer. Die hebben in plaats daarvan vier ramen in de bagageruimte gekregen. En heel veel klapstoeltjes. En hippe lampjes in het plafond. | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:25 |
Dan rest de vraag hoeveel V'tjes er nou nog wél rondrijden met bagagedeuren ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:32 |
![]() Stammetje Plan V's ![]() ICR+loc ![]() SGMm die afremt ![]() Stammetje ICM's ![]() DDAR Dit allemaal gebaseerd op m'n ervaring van 25m naast het spoor te wonen. | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:32 |
Volgens mij geen één meer toch? | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:37 |
Over V's gesproken, van vandaag: | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:39 |
die dingen zijn vandaag het halve land doorgeweest, want ze hebben ook even een slagje Amersfoort - Leeuwarden gedaan | |
ArnosL | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:41 |
Het is dat die digitale borden er hangen, anders zou ik denken dat die foto dertig jaar oud is. Het ziet er allemaal wel erg ouderwets uit. | |
Zug-Chef | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:41 |
Ja dacht al, hoorde al iets van Plan V door Heerenveen rijden vanmiddag tijdens het werk op HQ Arriva. | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:41 |
Dat übercomfortabele materieel laat je niet stikken. Het blijft wel rijden. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:43 |
het rammelt aan alle kanten. Nog meer dan Arrivabussen ![]() | |
Frenk3nstein | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:44 |
Stoelen zijn beter dan in ICM en ICR? En het geluid? ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:44 |
Laat Greavy lullen man, die houdt dit eeuwig vol joh ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:45 |
Jij hebt nooit in een oude trolleybus van Connexxion gezeten zo te horen. Ja, die rijden nog. Ik zal het eens filmen, waarschijnlijk is het geluid zo hard dat m'n telefoon het zal verstoren ![]() ![]() Overigens ook heel mooi op dat bord. Het is de Fyra naar Breda ![]() ![]() Moet je willen. 250km/u met mat64 ![]() ![]() | |
Doc__Zenith | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:46 |
Ik heb drie keer de trein moeten verlaten vanwege materieelproblemen: 2x was dit een V, de andere keer VIRM. | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:46 |
bij de spanningsluis Hoofddorp is het al *vuurwerk* en geen rijdende Veetjes meer daar ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:47 |
Over trolleybussen gesproken. Erg leuk verschil als je de oude B88's (waren tot dec. 2012 actief op lijn 2) vergelijkt met de Berkhof-trolleys (nummer 5212 - 5231), bouwjaar 2002. De laatstgenoemden maken VEEL meer lawaai dan die oudjes ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:51 |
misschien niet die jij bedoelt. Ben wel enkele keren met een trolley naar Burgers Zoo geweest. Is alleen erg lang geleden ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:53 |
1 keer een trolleybus gedaan, lag direct op mijn smoel. Chaufs rijden nog aggresiever dan die van het GVB.. ![]() | |
Doc__Zenith | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:53 |
Sinds ik zo'n ouwe standaardstreekbus heb gehad in een of ander safaripark, vind ik alle bussen maar fluisteren ![]() | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:55 |
Que? Fles heeft hele goede ervaringen bij het GVB ![]() Ik mijdt de bus gewoon. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:57 |
Fyra naar breda. ![]() | |
_serial_ | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:04 |
http://firenze.repubblica(...)_e_venti-55383490/1/ | |
Mirgeam | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:28 |
morgen eerste dag geld verdienen op het spoor, fyra'tjes omrijden in breda ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:30 |
Succes! ![]() | |
WhiteJoker | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:31 |
Sterkte! Ik meen me te herinneren dat je in de buurt van Zwolle woont/woonde. Moet je dan helemaal naar Breda? | |
Mirgeam | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:35 |
amersfoort ![]() ![]() | |
MPG | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:35 |
GVU toch? | |
WhiteJoker | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:36 |
Ouch! Motor of trein? | |
Mirgeam | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:37 |
auto/motor tot ze met een polo slowmotion aan komen zetten, trein kost me te veel tijd | |
WhiteJoker | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:38 |
Ha! Koekblikken! Zin in je eerste werkdag? | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:40 |
mooi man! heb je het dan druk? of ga je van de koffie naar de koffie? | |
Mirgeam | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:43 |
beetje autorijden is niks mis mee, maar bijna duizend per week in m'n peugeot 107 is gewoon kut ![]() zeker na het huren van een gloedjenieuwe hyundai i20 vorige week, wereld van verschil ![]() heb er wel zin in ja, simpel werk opzich maar een mooie entree in het spoorwereldje denk ik ![]() nah niet zo druk, 15 min werk gevolgd door 15 min rust over het algemeen | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:46 |
Zal een keertje naar je zwaaien als ik op Breda ben! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:51 |
suc7 | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:52 |
ze hebben het op Somda ook door ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 20:53 |
Ja, en niet van iemand waarvan ik het verwacht had trouwens.. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:09 |
huh huh flauw ![]() | |
remcoP | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:15 |
Linkje? ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:15 |
![]() | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:17 |
Legendarische locomotief type 12 naar Luik Morgenvroeg (woensdag) om 9 uur stelt de NMBS-Holding de gerestaureerde locomotief ‘Type 10’ en de op te frissen ‘Type 12’ tentoon in de werkplaats van NMBS in Kinkempois. De twee locomotieven – beide horen ze tot de mooiste historische locomotieven ter wereld – keren tijdelijk terug naar hun roots. Ze werden gebouwd in Seraing bij Luik in 1910 en 1936. Volgend jaar krijgen ze een ereplaats in het toekomstige spoorwegmuseum “Train World” in Schaarbeek. ![]() Lees meer | |
deadlock1981 | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:26 |
b2py vette foto op pagina 1 ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:28 |
Hij zit nog in 25 ppp te br0wsen NAAB ![]() ![]() ![]() | |
deadlock1981 | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:30 |
Fuck op met je afkorting. ppp. Pfffffrrrrttt Mobiel doet trouwens standaard 25ppp. Op mijn desktops heb ik er 50pp. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:31 |
het is nog verwijderd ook ![]() Maar de post over de testrit staat er nog wel ![]() | |
remcoP | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:31 |
Kneuzenbende ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:33 |
Wat echt? ![]() ![]() Neukfouten 1e klas daar ![]() Echt, je hebt falen en falen. Maar ZO falen, dat moet je KUNNEN ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:37 |
HAHAHA Episch. Die gasten zijn echt te roekeloos voor woorden!! ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:38 |
Of b2py's post is juist met opzet niet weggehaald ![]() | |
Hr-Flip | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:38 |
Och misschien geen fout, maar spelletje meespelen. Hier wordt Somda gelezen, maar gebeurd het ook niet omgekeerd, Somda leest hier ;-) | |
deadlock1981 | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:38 |
Ik ben net in een icrm naar de wc geweest. Het was schoon. Het rook fris. Er was wc papier. Er was water. Wtf. | |
bork | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:40 |
sttt, niet verklappen! | |
MaxMark | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:40 |
Was je niet gewoon thuis? | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:40 |
Wuaw. Nooit gedacht. Vet slimme gasten daar ![]() | |
Hr-Flip | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:42 |
Jaaaa niet iedereen is zo dom als jij denkt. Al ligt hier nivo daar niet veel hoger dan het IQ van het koude frikandel | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:46 |
hebben ze ook gezien dat ze nu officieel gehaat worden? Door mij at least? ![]() | |
Hr-Flip | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:48 |
Nee ik heb nog geen topic gezien, waarin dat staat, dus je moet nog even je best doen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 21:55 |
Geen zin in ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:23 |
![]() Complete Lijst Beloning: ¤80.10 per item, heb wel zin in een zakcentje ![]() Ik ga morgen even de baan op ![]() ![]()
| |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:25 |
Sommigen zijn ze ook wel gruwelijk goed kwijt | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:33 |
Zou me ook niks verbazen als er per ongeluk of "Per ongeluk" wat in een museum verdaagd is... Zoals dit Museum in Longueville niet heel ver weg van mijn woonplaats, waar de grens tussen "Nog op te knappen"-opstel en Echte-Goederen-trein- opstel een paar grindkiezels breed is.. | |
WhiteJoker | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:37 |
Damn... Die Fransen moet beter op hun spullen passen. Misschien kunnen ze hun wagons voorzien van een RFID tracker ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:40 |
Dat Longueville daar zouden ze nog weleens wat kunnen terugvinden ja ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:42 |
Of bij de oud-ijzerboer, al dan niet in stukken gesneden... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:43 |
Maar dat stop je toch niet even in je binnenzak of boodschapentas? | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 22:45 |
Met een paar man, een snijbrander, en een grote auto kom je al een heel eind. Een wederverkoper krijgt alleen maar een berg oud plaatwerk, weet hij veel dat dat ooit een goederenwagon was. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:05 |
Omdat we niet aan afkortingen doen, heb ik de treintypes in de PDF even naar plaatjes omgezet ![]() Wagon E74 E71 E78 ![]() FACCNPPS ![]() FAPS ![]() H38 ![]() K50 ![]() R10 ![]() R12 ![]() R20 R80 R90 ![]() R91 ![]() S13 ![]() S53 S54 S56 S58S59 ![]() T11 T19 ![]() TADS ![]() UAGPPS ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:08 |
waar gaat dit over? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:09 |
Is dit nou ook niet goed? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:12 |
Jip und Janneke sayz no ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:15 |
Zie je wel. Het was je gewoon om de wadlopers te doen. | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:19 |
Op OV in Nederland ook maar even de 2e paasdaggrap uit de kast getrokken en in een ander jasje gestopt: http://ovinnederland.nl/v(...)048&p=253007#p253007 | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:20 |
uitgeknepenheid nadert maximum ![]() | |
Flodder450 | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:25 |
ik denk de types goederenwagons, misschien is het nog handig om de bijnamen er bij te zetten? bijvoorbeeld zelflosser oid? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:40 |
Godver, t is officieel, ik hang hier te lang rond ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:51 |
Klopt geen fuck van! Veel te veel hoofdletters ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 23:52 |
vanmiddag was ie nog leuk ![]() | |
Bitlord | woensdag 27 maart 2013 @ 00:29 |
Eurostar Chief Reviews Amsterdam Route Plans on Dutch Track Fees Eurostar Group Ltd. said it’s reviewing plans to operate trains from London to Amsterdam in the light of Dutch track access charges. The 10 new e320 trains that Eurostar has ordered at a cost of 700 million pounds ($1.1 billion) could instead be deployed on existing routes to Paris and Brussels or to southern France, Chief Executive Officer Nicolas Petrovic said in an interview. The first two e320s have begun trials with manufacturer Siemens AG (SIE), and deliveries to Eurostar should start in mid-2014, he said. Further testing through the Channel Tunnel may take another year before the model enters service in 2015. “Amsterdam is a big market but we haven’t taken a decision yet on where the trains will go,” Petrovic said today in London. “The landscape in the Netherlands is different in terms of the track charges, with the high-speed line run by a consortium. So we might go for more frequencies elsewhere instead.” Charges for using the HSL-Zuid line between Amsterdam and the Belgian border are set by NS Hispeed, in which Dutch state railway Nederlandse Spoorwegen holds a 90 percent stake, with Air France-KLM Group’s Dutch unit holding the rest. Mieke Bosman, an external spokeswoman for NS Hispeed, said she couldn’t immediately comment on Petrovic’s remarks. NS Hispeed pays fees to the government, which in turn funds a 25-year upkeep contract held by Infraspeed BV, in which the leading investors are Fluor Corp. of the U.S. and Bunnik, Netherlands-based Royal BAM Group NV. (BAMNB) German Option The possibility of using the new trains to add a route from London to Cologne may depend on whether German state railway company Deutsche Bahn AG gets a rival service up and running first, Petrovic said. That’s likely to happen in late 2015, Eurostar said, citing comments from the Berlin-based company. The e320s, based on the Siemens Velaro D model, will run at speeds of up to 320 kilometers an hour (198 mph) and seat 900 people, 150 more than Eurostar’s existing fleet from Alstom SA (ALO), which will be revamped to a design from Italy’s Pininfarina SpA. Eurostar will begin serving Lyon this year using its current fleet. The weekly service starting in May will allow people to reach France’s second-largest city from Britain without stopping in Paris, with trains carrying on to Avignon and Aix-en-Provence. An existing service to Avignon that runs in July and August will continue to operate. Second Ski Train A Swiss “ski special” — following on from a long-standing route to St Mortiz and the French Alps — will run until April 13, Eurostar said. The train, which was introduced in December, serves Verbier, Zermatt, Saas Fee and Gstaad, with passengers taking the Eurostar to Lille and changing to TGV Lyria trains run by a venture of the French and Swiss state rail operators. The cooperation is “working very well” and could be extended to provide trains to Zurich, another city that Eurostar had said might be served by the e320s, according to Petrovic. Eurostar doubled its operating profit to 52.3 million pounds last year, aided by a 2 percent increase in the passenger count to 9.9 million. Gains were aided by “non-glamorous” backroom cost cuts that became possible when the company ceased to be a three-way venture, Petrovic said. Earnings were buoyed by a strong fourth quarter, when leisure traffic rose as Britons who had delayed taking time off during the London Olympics went on vacation. Numbers that were depressed before the Games also rose during the event itself. City Boost Business traffic from the City of London has begun to rebound, according to the CEO, after suffering a slump at the height of the euro crisis between the summers of 2011 and 2012. “We communicate with corporate customers all the time and they were only talking about how hard things were,” Petrovic said. “Then after the summer they began to speak about looking for new business and a little bit of M&A coming back.” Eurostar has also seen a surge in custom from passenger from outside the European Union as people use the train to travel between cities in different countries during their vacation, especially Brazil, the U.S. and Australia, he said. There’s also huge potential from China, with visa restrictions currently damping the number of tourists who make the journey from Paris to Britain, the CEO said. Bron: http://www.raillynews.com(...)on-dutch-track-fees/ | |
MTL | woensdag 27 maart 2013 @ 06:49 |
Oftewel: prijzen voor HSL zijn gewoon veel te hoog. Jammer, een directe verbinding met Londen zou mooi geweest zijn ![]() | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 08:08 |
Laten we hopen dat dit de kamer wakker schud.. | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 08:16 |
Daar issie dan, de eerste Frecciarossa 1000: | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 08:22 |
Een utopie ![]() | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 08:23 |
Op 0:23 een stukje dode Albatros in een verlaten hoekje van het het emplacement. | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 09:32 |
Er komt nu al rook uit dat ding, zal nog wat worden. Ziet er wel mooi uit, lijkt beetje op de zefiro. | |
Flodder450 | woensdag 27 maart 2013 @ 09:35 |
Losse 6400 vanochtend bij Appingedam! | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 09:36 |
Ik zag in Alkmaar de allernieuwste allerglimmende NID 7511. | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 09:46 |
Het ís ook een Zefiro. De typenaam die AnsaldoBreda en Bombardier eraan hebben gegeven is V300ZEFIRO ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 09:53 |
Eh.. Ansoldo Breda en Bombardier werken samen? ![]() | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 09:54 |
Ja, het ontwerp is afkomstig van Bombardier. AnsaldoBreda levert de handjes en werkplaatsen in Italië, zodat AB en BBD kunnen zeggen "Kijk, deze trein wordt in Italië gemaakt, door Italianen, voor Italianen!" Dat doet het altijd goed bij de massa. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 09:57 |
Net zoals een paar weken geleden hier voorbij kwam dat Stadler Ansaldo als onderaannemer heeft genomen voor GTWs, Dat gaat er bij mij dan niet in het Zulke gerenomeerde bedrijven die samenwerken die samenwerken met een bedrijf wat zo scheef levert als de toren van Pisa | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 09:58 |
het is ook de enige manier waarop die Bredanaars kunnen overleven. Anders had de boel al lang plat gelegen | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 09:59 |
Overigens, zijn Alst(h)om en Bombardier nu 1 bedrijf, werken ze samen, of is het een gelegenheidsalliance? | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 09:59 |
Op zich kunnen die Italianen het wel, waar het aan schort is engineeringkennis, kwaliteitscontrole en projectmanagement. Dat zijn activiteiten die door Bombardier en Stadler worden uitgevoerd, daardoor lukt het met AB ineens wél. Alstom heeft er niks mee te maken, maar als je AB bedoelt: ze werken samen. Bombardier heeft AnsaldoBreda niet overgenomen (er was geloof ik wel enige interesse om dat te doen, maar dat is afgeketst). | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 10:07 |
Nee, ik bedoelde los van die italianen dit soort dingen en hun fabriek, dit soort dingen ![]() Zijn die bedrijven nu samen? | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 10:09 |
neuh. Het gebeurt vaker dat Alstom onderdelen voor Bombardiertreinen levert en andersom. Voorbeeldje is het VIRM waar plaatjes van beide bedrijven naast elkaar hangen. Bombardier levert de trein, Alstom levert de tractie-installatie en de elektrische installatie | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 10:10 |
Ah, dat ![]() Dat is een samenwerkingsovereenkomst, dat zie je wel vaker. De SLTs zijn gebouwd door Bombardier en Siemens, de namen van beide bedrijven prijken dan ook op de zijkant van de trein. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 10:15 |
Is dat dan de opdrachtgever die dat bepaald? Of zoeken die bedrijven dan elkaar op? En kan je het dus eigenlijk geen concurrenten meer noemen? | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 10:17 |
Die bedrijven zoeken elkaar op en dienen dan gezamenlijk, als consortium, een offerte in. In het geval van de nieuwe Trenitalia-trein ging het om een openbare aanbesteding waarop Alstom en (AB+Bombardier) reageerden. Alstom verloor die aanbesteding. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 10:25 |
toch wel. Soms heb je gewoon een specialisme nodig dat je niet in huis hebt of om manier om een andere markt te betreden. In het geval van VIRM is Alstom ingeschakeld, omdat Alstom-onderdeel Holec bij de eerdere series DD-IRM al onderdelen leverde en het logisch is om alles technisch zoveel mogelijk gelijk te houden, zodat de treinen van verschillende deelseries onderling uitwisselbaar blijven. | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 10:43 |
Of gaat het om zo'n grote opdracht dat je meer productiecapaciteit nodig hebt dan dat je beschikbaar hebt. De GBTO-tractieinstallatie in VIRM-1 wordt voor zover ik weet vervangen door een IGBT-variant afkomstig van Strukton... | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 10:52 |
ah. Ik dacht dat al die installaties van Holec/Alstom waren, maar dat klopt dan dus niet | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 10:54 |
In VIRM-4 is de installatie afkomstig van Alstom, in de oudere series van Holec. In sommige (oude) VIRM's staat zelfs nog "De Dietrich" op het plaatje op de trap. | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 11:06 |
Het deel van Strukton dat die IGBT-installaties levert, is opgezet door mensen van Holec Ridderkerk. In 2000 is Traxis (de toenmalige naam van Holec Ridderkerk) overgenomen door Alstom. Alstom heeft het bedrijf toen effectief vermoord door alle kennis zo veel mogelijk naar Frankrijk te zuigen. Wie geen zin had om naar Frankrijk te verkassen, had geen werk, en zo kwam een belangrijk deel van de kennis van het bedrijf uiteindelijk bij Strukton terecht. Strukton Rolling Stock zit niet voor niets in Alblasserdam, op hemelsbreed 6 km afstand van waar ooit Holec Ridderkerk zat. De nieuwe tractie-installaties worden dus nog steeds in de zelfde lijn gebouwd. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 11:43 |
Interessant verhaal. Mijn eerste kennismaking met Holec was een bordje op een rotterdams metrostel. Een MG2 van Duewag of Werkspoor. Ik heb geen idee wat ze toen omgebouwd hebben, maar dat ding klonk toen een beetje zoals de eerste IRM klonk.Ik vond dat geluid ie maakte van het optrekken zo gaaf toen. Als iemand nog meer informatie heeft over de samenwerking tussen Holec en RET? Ik ben daar eigenlijk wel een beetje schieuwnierig naar. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 11:51 |
Ik weet inmiddels wel hoe het afgelopen is met dat stelletje, dat is ontspoort door de aanpassing van Holec http://www.google.fr/url?(...)OVnD_-yYptwna1lEH-mA ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 11:57 |
Een motor verloren ja? ![]() | |
Hr-Flip | woensdag 27 maart 2013 @ 12:01 |
Een groot gedeelte van Strukton Rolling Stock, zit ook in Enschede, naar ik meen de service afdeling, Alblasserdam heeft de Engineering en de produktie. Ze zaten voor de verhuizing van naar Enschede, in Hengelo waar het net zoals veel bedrijven, ook zijn afkomst heeft van het vroegere Holec Hazemeijer. Wat daarvoor weer bekend was als HEEMAF. Het bedrijf wat de electrische installaties en de tractiemotoren van de 1200 serie. | |
Bitlord | woensdag 27 maart 2013 @ 13:12 |
De kleurstelling voor het nieuwe MF2000 metromaterieel van lijn 9 in Parijs is vernieuwd:![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 13:21 |
Jeuh, STIF kleurtjes ![]() | |
Bitlord | woensdag 27 maart 2013 @ 13:23 |
Idd, ik was er ook niet echt blij mee. | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 13:30 |
Ophanging was niet deugdelijk en de boel trilde anders dan anders of zo. | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 13:43 |
Goed bezig daar. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 13:57 |
Gadverredame, er zit nu gewoon iemand te schijten in de RER B trein tussen station Charles de Gaulle 1/3 en station Charles de Gaulle 2! ![]() | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 13:57 |
Van Railjournal: de contractwaarde voor de Frecciarossa 1000 bedraagt ¤ 1,2 miljard voor 50 treinen. Omgerekend 24 miljoen euro per F1000. | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 14:02 |
Heb je er iets van gezegd? | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 14:07 |
Gaaf. Een Velaro met Ansaldobreda biesjes. Net of je van een Rolls de Flying Lady af sloopt en er een Lada-logo op plakt. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 14:09 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 27 maart 2013 @ 14:46 |
Zo, gisteren module basiskennis en vergunningen gemaakt voor het machinistenexamen! Beide postief afgerond ![]() | |
Sandrvich | woensdag 27 maart 2013 @ 14:47 |
Haha ik moet zeggen dat de SNCF het wel leuk aanpakt zo. Ook echt "À la recherche des wagons perdus" ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 14:47 |
Goed man ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 14:48 |
gefeliciteerd ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 14:50 |
Ik heb er lang over nagedacht, maar ik heb besloten: Ik ga ook op jacht. Dat dubbeltje deed het hem. | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 14:54 |
Retourtje Hengelo maken voor de open dag van de Masters aldaar. Hopelijk blijft Apeldoorn - Amersfoort vandaag vrij van voertuigaanrijdingen.. | |
Straatcommando. | woensdag 27 maart 2013 @ 15:36 |
Morgen graties reizen op een paar trajecten van Arriva | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 15:45 |
No Such Thing | |
Dos37 | woensdag 27 maart 2013 @ 16:53 |
2de paasdag toch gratis reizen met mijn weekend vrij abonnement. http://www.facebook.com/p(...)389&total_comments=1 ![]() | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 16:57 |
Ik neem aan dat jij je SOV bedoelt? Als je het NSR Weekend Vrij hebt, geldt dat uiteraard niet. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 16:59 |
eh, er staat er onder van wel ... | |
MPG | woensdag 27 maart 2013 @ 16:59 |
Scroll anders ekkes 2 cm naar beneden en lees de comments ![]() | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 17:01 |
De Klantenservice van NS beweert anders dat je niet vrij reizen hebt met je NS Weekend Vrij. Edit: Blijkt sinds 3 weken pas officieel ook geldig te zijn op feestdagen ![]() Voorheen was het alleen op feestdagen die in het weekend vallen. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 17:07 |
De NS mag dat wel duidelijker op haar site vermelden | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 17:09 |
Je moet heel erg ver zoeken om te vinden of het geldig is op feestdagen. Staat amper ergens ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 17:10 |
Daar kon ik het dus nergens vinden inderdaad. Maar ik lees dat ook Goede Vrijdag als feestdag geldt. En ik moet morgen naar Rotterdam. Dus dat kan best een bocht op een rondje schelen qua geld. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 17:11 |
er staat wel dat er op feestdagen geen spitstijden gelden. Maar dat WeekendVrij dan helemaal vrij is kan ik niet vinden. Ik zie het morgen wel. | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 17:12 |
Morgen is het donderdag Fles. Pas vrijdag is het goede vrijdag. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 17:13 |
Oh ja dinges. Nou ja vrijdag dus ![]() | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 17:58 |
Ik dommelde zojuist even in en werd verschrikt wakker van een hoop herrie. De tegentrein was plan-v | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 18:04 |
Naar het schijnt heeft Thello het veiligheidscertificaat voor België verkregen, als één van de eerste private personenvervoerders. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 maart 2013 @ 18:30 |
Waarom zou je doorrijden tot het rode sein 100 meter verderop als je ook hier je trein neer kan zetten, genietend van het zonnetje en met uitzicht op de Skyline van Nederlands mooiste Hanzestad:![]() ![]() | |
_JdM_ | woensdag 27 maart 2013 @ 18:32 |
Ah, dat volk crosste de UT over. Doe je ze de groeten, in de Horst?:) | |
ArnosL | woensdag 27 maart 2013 @ 18:36 |
Ritje door de nieuwe tunnel in Nijverdal ![]() | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 19:17 |
Connexxion snapt niets van de OV-Chipkaart, Ik had gemaild over de ¤10 borg die alleen daar nog geheven wordt bij de Vrij-abonnementen van NS, en over de meldingen "InOkNSWkndVrijE10Brg" en "UitOkNSWkndVrijE10BrgRet" ... Dit mailtje kreeg ik terug:
| |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 19:21 |
![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 maart 2013 @ 19:23 |
we zijn dus dom volk. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 19:25 |
![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 19:26 |
De kosten voor het inbouwen en onderhouden van toiletten van Arriva en Hermes in de Achterhoek en xx op de Kippenlijn bedragen twintig miljoen euro. http://www.gelderlander.n(...)n-per-stuk-1.3737138 | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 19:26 |
Wel inchecken voor het instappen ![]() | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 19:26 |
Ze hadden dat gewoon gelijk moeten inbouwen als ze dat nu ineens wel wilden. Zeker bij Arriva en Breng in de achterhoek. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 19:28 |
tsja, dan hadden ze het maar in de concessie-eisen op moeten nemen. | |
greavy | woensdag 27 maart 2013 @ 19:28 |
Of eerder nadenken, en niet na 3-4 maanden het ineens alsnog willen inbouwen. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 19:29 |
doe eens een foto posten van de incheckpaal die daar staat ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 19:30 |
nadenken is tegenwoordig verboden he. Dat weet je ook wel | |
Ireyon | woensdag 27 maart 2013 @ 19:31 |
9 minuten te laat in Den Haag HS vertrekken en nog op tijd in Dordrecht aankomen. Wat een trein hè, die excuus-Benelux. | |
Alopex | woensdag 27 maart 2013 @ 19:41 |
Waar is er nu te vinden dat Weekend Vrij ook op feestdagen geldt dan? Wel een mooi extraatje. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 19:53 |
Nee, toen de beste vrouw op zoek was naar een krantje om..nouja...van dattum te doen, stapte er een controleploeg in. Ik snap het echt niet, als er ergens GEEN reden is om in de trein te schijten dan is het wel op dat stukje.. Je gaat van een vliegterminal vol met gratis plees, naar een andere vliegterminal vol met gratis schijthokken, uit welk land ben je dan godnondeju opgestegen om dat niet te begrijpen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 19:55 |
ik neem aan dat ze een prent heeft gekregen? | |
Dos37 | woensdag 27 maart 2013 @ 20:36 |
Ik zag het voorbij komen op Facebook. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 20:42 |
Ja, ze is eruit gehaald, maar ik heb het tafereel verder niet gadegeslagen want ik had een beetje haast. De trein is verder gereden met Bolus en al Parijs in. Weten we gelijk waar de B van RER B vandaan komt. | |
Sandrvich | woensdag 27 maart 2013 @ 20:49 |
ChristenUnie wil dubbeldekkers op hogesnelheidslijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 20:50 |
Hoe laat was dat?? Volgens mij heb ik die trein ook op de foto gezet toen ie langs spoor 3 kwam ![]() | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 20:50 |
Hahaha, VIRM toegelaten krijgen in België! Het is in Nederland al praktisch buiten profiel en het is volkomen niet conform de huidige botsrichtlijnen. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 20:51 |
zo gek is dat idee niet eens en ik zie het er mogelijk nog wel van komen ook met VIRM-4. Enige nadeeltje is wel dat je dan bijvoorbeeld Amsterdam - Breda niet meer rechtstreeks via het HSL hoeft te hebben, want het heeft alleen nut als de treinen Den Haag - Eindhoven via HSL rijden. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 maart 2013 @ 20:51 |
beter gaan die lui zich weer bezighouden met hun andere sprookjes. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 20:52 |
binnenlandse dienst he ![]() | |
Ireyon | woensdag 27 maart 2013 @ 20:52 |
"Als in de toekomst bij Lage Zwaluwe een extra aansluiting wordt gemaakt op de HSL-Zuid is nog meer reistijdwinst mogelijk."![]() ![]() ![]() Ik ben groot voorstander van verbindingen vanuit Roosendaal over de HSL maar om nu een volledig nieuwe aansluiting te maken om alleen dat bochtje Dordrecht af te snijden... Aan de andere kant is het voor Breda ook gedaan dus tja.. | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 20:53 |
| |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 maart 2013 @ 20:58 |
Haha, grappig! ![]() Ja, zoiets denk ik! Hij kwam vlak achter de dagelijkse afvaltrein aan de IJssel over. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:00 |
dat is dus onzin en ik neem dit verhaal ook met een korreltje zout ivm komende maandag ![]() Al kan VIRM wel degelijk voor binnenlandse dienst, waardoor je materieel vrij kunt spelen voor de eventuele dienst naar België | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 21:02 |
Doe dan gewoon Desiro's homologeren voor Nederland. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:03 |
dan moeten die wat verbouwd worden | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 21:05 |
Zoiets? ![]() | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 21:06 |
Detail, als ze 25kV en 3kV kunnen, is 1,5kV een vinkje in de software. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 21:06 |
Ik stond op b2py te wachten die uit hengelo kwam. Daarna zijn we naar de Chinees gegaan ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 maart 2013 @ 21:07 |
dat is al beter ja. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 21:10 |
![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:11 |
dan ben je er niet en dat weet je ook wel ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:12 |
over beveiligingssystemen gesproken: Mansveld heeft weer een briefje aan de kamer gestuurd over de 2 miljard die ze voor ERTMS gereserveerd heeft. In het briefje komt project Mistral ook weer om de hoek kijken http://www.rijksoverheid.(...)vering-2-miljard.pdf | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 maart 2013 @ 21:14 |
Leuk meisje, zo van achter. Was de voorkant ook leuk? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 21:15 |
Weeniet, niet op gelet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 maart 2013 @ 21:16 |
Tss... ![]() Station Deventer jonguh! Prime hunting ground! ![]() | |
Duvel | woensdag 27 maart 2013 @ 21:17 |
Die laarzen... | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 maart 2013 @ 21:18 |
Hmm... Goed punt... | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:19 |
idd. Die kunnen echt niet ... | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:28 |
we hebben nog tot morgenochtend om meer dan 62.500 euro aan kwartjes bij elkaar te leggen voor de naam op het Arriva-treinstel. Denk dat we dat net niet gaan redden ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 21:34 |
Hoezo aan kwartjes? | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 21:36 |
Uggs ![]() | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 21:37 |
Oeh die kwam ik tegen toen ik onderweg was naar Flash vanuit Hengelo! | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 21:38 |
mogen ook andere muntjes zijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 22:06 |
ah fijn. Ik los liever eerst mijn hypotheek af ![]() | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 22:25 |
VIRM naar België krijgen is inderdaad kansloos. De hoogte is niet zo zeer een probleem (immers, M6 is nóg hoger), maar de breedte wel. VIRM is 3.020 mm breed, het Belgische kinematische omgrenzingsprofiel is 3.150 mm breed (in NL: 3.600 mm). Het kinematische profiel is van belang omdat er rekening moet worden gehouden met het schommelen, iets waar VIRM goed in is. VIRM over de HSL naar Vlissingen zie ik nog wel gebeuren, maar niet naar België. Een boogje bij Lage Zwaluwe is geen gek idee, het bespaart reizigers op Vlissingen - Rotterdam ongeveer 6 minuten, op Vlissingen - Amsterdam loopt de winst op tot 25 minuten. Dat is wel de moeite waard. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 22:29 |
toe maar lief treintje wiebele wiebele ![]() 58 goddamn cm wiebelruimte voor die kutschuit ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 22:52 |
en dan in Rotterdam overstap op de IC Den Haag - Eindhoven via HSL | |
ArnosL | woensdag 27 maart 2013 @ 22:54 |
ICMm dan? Nog behoorlijk comfortabel ook ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 22:56 |
Dus een VIRM slaat meer dan 7 centimeter uit naar beide kanten? | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 22:57 |
Die boog gaat er echt niet komen. | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:03 |
Dat denk ik wel. Waarom niet? | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:04 |
te oud | |
ArnosL | woensdag 27 maart 2013 @ 23:05 |
Oh. Hoeveel jaar moeten die dingen nog mee gaan eigenlijk? Ze zijn nog niet lang geleden gereviseerd aan het interieur te zien. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:06 |
29 centimeter als ie wil. Je kan er gewoon aan beide kanten een stoeptegel op ducttapen en dan nog moet het kunnen. Maar dat is "wiebelruimte" die "nodig" is. Welk kutbedrijf maakt zo'n waardeloze trein man. AnsaldoGehaktstaaf of zo | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:07 |
Ik begrijp sowieso niet waarom VIRM zo'n schommelboot is. DD-AR is ook dubbeldeks en schommelt stukken minder, en ook ander dubbeldeksmaterieel dat ik heb meegemaakt schommelt voor mijn gevoel minder. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:09 |
Ik ook niet, maar jij vindt het heerlijk ![]() | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:10 |
Alleen nog als het een VIRM-4 is, verder ben ik wel redelijk uitgekeken op het spul. ![]() | |
dennistd | woensdag 27 maart 2013 @ 23:11 |
Vandaag de hele dag bij de Bentheimer Eisenbahn rondgelopen om de overbrenging van de 1315 te bekijken: KLOK-loc 1315 staat bij de Bentheimer Eisenbahn-werkplaats in Nordhorn Süd te wachten op een trein die hem naar Bad Bentheim zal brengen BE-loc D20 in inmiddels gestart en komt voorbij de 1315 om voor vertrek nog wat wagons aan te haken BE-loc D20 rangeert met een aantal gesloten wagens de hal binnen BE-loc D20 en KLOK-loc 1315 komen met een korte goederentrein onderweg van Nordhorn Süd naar Bad Bentheim langs het buurtschap Isterberg | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:13 |
Ik heb het niet echt gevolgd, wat is nou het verhaal met die 1315? Wat gaat ermee gebeuren? Je plaatjes zijn mooi ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:13 |
Dit was weer zoiets wat niemand mocht weten of zo? | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:14 |
jaar of vijftien nog | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:16 |
Nice, Dennis | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 23:17 |
Deze heb ik tien minuten later door Deventer zien komen samen met Dr. Flash terwijl we op b2py aan het wachten waren ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:19 |
Gaat de komende jaren in bij een Duits museumorganisatie staan. De reden is volgens mij dat de stallingsruimte voor museummat te duur is. | |
dennistd | woensdag 27 maart 2013 @ 23:19 |
Loc 1315 is van de Werkgroep 1501/Stichting Klassieke Locomotieven. Die hebben (net al veel anderen) een gebrek aan overdekte stallingsruimte. In Horb (zuid-Duitsland) is een spoorwegmuseum waar de loc daarom voor 10 jaar aan uitgeleend is. De overbrenging van de loc is normaal gesproken een kostbare aangelegenheid, maar omdat er morgen toch een stoomloc van Lengerich (aan de lijn Münster-Osnabrück) naar Tübingen (een halfuur van Horb) gebracht moest worden kon er flink bespaard worden op de kosten door daarbij mee te liften. De loc is zondag van Rotterdam naar Coevorden gebracht, maandag van Coevorden naar Nordhorn en vandaag dus van Nordhorn naar Lengerich. De dienstregeling wordt trouwens o.a. op de facebook van Op de Rails gewoon vermeldt. De NVBS zit dan ook mede in de organisatie van de overbrenging. | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 23:21 |
Wat echt vet ridicuul is (n) Ik snap dat niet alles in Blerick kan staan maar er moet toch wel een loods zijn waar dit gewoon mooi opgeslagen kan worden? | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:29 |
Alleen Amersfoort is er nog, maar daar zit de NS nog voor een deel en de rest van de loodsen daar worden ook al gebruikt door andere organisaties. Meer overdekte ruimte is er op dit moment gewoon niet. | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 23:32 |
Laat ik het dan anders stellen; het moet toch echt heel goedkoop kunnen zijn om ergens een paar sporen te overdekken met camerabewaking (bijna kosteloos via internet) en alles. | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:32 |
In het verleden was er meer ruimte, er waren ook veel meer rangeer- en opstelterreinen. Bij Breda was er een rangeerterrein en een paar loodsen, bijvoorbeeld. Helaas wordt dat steeds vaker weggehaald: onderhoud van het spoor is duur, en als het niet gebruikt wordt kan de gemeente (of een projectontwikkelaar) wel wat met die - gewilde - grond | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 23:32 |
Die KBA komt als een negatieve raket uit de bus. De kosten voor aanleg zijn veeeeeeeeel hoger dan dat het oplevert. Er moet namelijk weer een losse ic naar Dordrecht worden ingelegd, sprinter frequentie verdubbeling. Kost veeel meer dan dat die ook veel kostende aansluiting opleverd. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:33 |
De NS KAN NIET, NOOIT, materiaal in een overdekte loods hebben staan zolang er op diverse lijnen ZO veel materieeltekort is. NOOIT. Die er eerst uit stampen dus. Hup, ga je werk eens doen, dat idee. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:34 |
Dit is geen dyslexie. | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 23:34 |
Er is geen materieeltekort? | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:36 |
Iedereen kan altijd zitten? | |
DeaDLocK2K | woensdag 27 maart 2013 @ 23:36 |
Dat lijkt me niet echt bepaald relevant voor wel of niet een materieeltekort hebben. | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:37 |
Heb je per uur echt 6 IC's + 4 sprinters nodig tussen Rotterdam en Dordrecht? Dat durf ik te betwijfelen. Dat kan, denk ik, ook wel met 4+4 (2x IC Venlo - Den Haag, 2x Den Haag - Dordrecht - Roosendaal, 2x Den Haag - Dordrecht - Breda) | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:42 |
het te koop staande overtollige DM'90 bijvoorbeeld | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 maart 2013 @ 23:42 |
Kan je dat eens uitleggen? | |
b2py | woensdag 27 maart 2013 @ 23:43 |
Ik denk het wel. Zeker met de potentie die Dordrecht heeft en moet houden. Als je mensen die verbinding afneemt zie je ze nooit meer terug. Maar ik heb liever dat je reageert op het punt over die aftakking, waar het echt over ging ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:45 |
Dit soort Champion's League brainlessness is diagnostisch voor NS-kader. Chapeau. | |
Dr_Flash | woensdag 27 maart 2013 @ 23:48 |
Hee maar geef ff je nummer dan maak ik het geld van de chinees wel over. Je hebt er wel 110 van gemaakt toch? ![]() | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:54 |
Zelfs met 4 ICs en 4 sprinters per uur heeft Dordrecht nog steeds uitstekende verbindingen met de Randstad. 2 ICs minder is een verslechtering, maar aan de andere kant zouden veel reizigers ervan profiteren. Het aanleggen van een aftakking zal inderdaad niet goedkoop zijn. Hogesnelheidswissels, kunstwerken, nog een spanningssluis erbij, de hele rataplan. Wat de MKBA-score daarvan zal zijn durf ik niet te zeggen omdat ik de gevolgen ervan niet ken. Misschien is het wel interessanter om te investeren in het spoor tussen Rotterdam en Roosendaal: verhoging snelheid naar 160 km/h (ERTMS?), indien nodig betere wissels of andere capaciteitsverhogende maatregelen. Dat zal stukken goedkoper zijn. Én Dordrecht houdt z'n 6 IC's per uur. | |
Peterselieman | woensdag 27 maart 2013 @ 23:58 |
ik denk dat voor Dordrecht alleen in de spits zes IC's per uur interessant is. Er buiten is vier genoeg, terwijl de verbinding met Breda buiten de spits afgedaan zou moeten kunnen worden met twee stoppers per uur die boven Dordrecht verder gaan als IC richting Amsterdam. Doorgaande verbinding Rotterdam - Breda - Eindhoven biedt je via de HSL | |
James1988 | woensdag 27 maart 2013 @ 23:59 |
Dat is dan weer te karig, er is wel degelijk een intercityverbinding tussen Rotterdam, Dordrecht en de Brabantse stedenrij nodig. 2x per uur een sprinter Den Haag - Breda gaat niet voldoende zijn. | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:01 |
IC via conventioneel spoor kan imo slechts in de spitsen uit. Doorgaande reizigers vang je via de HSL af. Moet kunnen als de toeslag vervalt | |
James1988 | donderdag 28 maart 2013 @ 00:07 |
Ik reis daar ook wel eens buiten de spits, genoeg reizigers Dordrecht <-> Brabant. Met alleen een sprinter doe je reizigers echt tekort. Misschien, maar wat is dan nog de meerwaarde van de Fyra als er ook al een toeslagvrije IC rijdt? De IC is net zo snel, comfortabeler dan de Fyra (V250 vind ik niet comfortabel), en daarnaast heb je ook nog eens wifi (in het geval van Koploper of VIRM). | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:13 |
mja, die stopper is buiten de spits daar echt vrij leeg. V250 alleen inzetten richting België. Binnenlandse dienst met binnenlands materieel uitvoeren ![]() VIRM of ICRm+Traxx | |
KnightSolaire | donderdag 28 maart 2013 @ 00:15 |
Daar hebben we dan iets teveel stellen voor toch? Als het allemaal goed komt met de V250 dan. | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 00:17 |
Als er 3 van de 16 goedgekeurd worden is het al heel wat inderdaad ja ![]() | |
James1988 | donderdag 28 maart 2013 @ 00:18 |
Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek zijn geen wereldstations, de frequentie is buiten de spits ook zo dermate droevig dat het niet eens interessant is om de trein te nemen. Trein missen = uur wachten. Joepie. Gaat sowieso niet gebeuren, want die ombouw kost geld. Dat rijdt er nu inmiddels al 3,5 jaar. Een enorm succes is dat niet bepaald te noemen... Rotterdam - Zwolle via de HSL en de Hanzelijn? | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:24 |
Bij mijn weten heeft NSR er negen afgenomen. Dat is een magisch getal, want met die negen kun je precies een fatsoenlijke uursdienst met België via de HSL onderhouden en nog reserve hebben ook. Dat de rest van de Italiaanse meuk niet afgenomen wordt is best een reëel scenario. | |
KnightSolaire | donderdag 28 maart 2013 @ 00:26 |
Zo gezegd klinkt dat eigenlijk best wel als een prima optie. Behalve dan dat we voor de binnenlandse dienst geen fatsoenlijk alternatief meer hebben, want TRAXX + ICRm is nog altijd niet betrouwbaar genoeg. | |
James1988 | donderdag 28 maart 2013 @ 00:27 |
Hoe snel ging SM'90 ook alweer naar de sloper? | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 00:27 |
Wie heeft dan ooit bedacht dat er 20 moesten komen? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:28 |
True, maar is de potentie er wel voor meer? Dat vraag ik me echt af Toch zie ik het er nog wel van komen Is dan ook een kortetermijnoplossing. is niet echt een aantrekkelijke rijtijdwinst. | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 00:28 |
Nee niet als je in Zwolle een kwartier stil gaat staan nee. Wilnie = Kannie ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:29 |
Heeft nog best lang geduurd voor een proefserie die veel problemen veroorzaakte ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 00:31 |
Denk het niet. Prinsenbeek wordt al door stadsbussen 2 en 6 bediend, en Lage Zwaluwe? Tsja. die kun je eigenlijk allebei wel sluiten en met bussen bedienen. Voor 3,5 jaar en wie weet hoe veel langer nog ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:32 |
Uit de contracten van de HSA die gesloten zijn met de opdrachtgever van de concessie vloeide voort dat er 20 stellen nodig zijn om de bedachte dienst uit te voeren. Inmiddels bestaat de concessie alleen nog op papier en wordt NSR met geld van de NS overeind gehouden. | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:34 |
Of je zou de doorgetrokken stopper Weert - Tilburg buiten de spits in Lage Zwaluwe moeten laten keren. Geen idee of deze aan zou kunnen sluiten op de stopper Roosendaal - Dordrecht | |
James1988 | donderdag 28 maart 2013 @ 00:35 |
Voor alle oorspronkelijk beloofde diensten heb je er 20 nodig. Ik denk dat je beter de sprinter kunt opheffen en de IC kunt laten stoppen op al die stations, dan de verbinding Dordrecht - Breda reduceren tot een kutverbinding "want de HSL heb je voor doorgaande reizen." Daar heb je namelijk niks aan vanuit Dordrecht. ![]() Maar, zoals Fles zegt: als je Prinsenbeek sluit mis je er niks aan. Als de overheid betaalt, ja. Anders zal NS er niet aan beginnen. Zo was het oorspronkelijk gepland. Inmiddels is het niet ondenkbaar dat ICRm + Traxx tot 2025 blijft rijden, al zal dat afhangen van hoeveel V250 er uiteindelijk komt. ~25 minuten op Rotterdam - Schiphol, 5 minuten op Lelystad - Zwolle = 30 minuten. Toch net een leuke winst ![]() Dat. V250 is een kleine serie van een leverancier die niet bekend staat om kwaliteitsspul, dus de onderhoudskosten zullen wel ontzettend hoog zijn. Het zou mij niet verbazen als het spul in 2025 de shredder in verdwijnt. De sprinter Eindhoven - Tilburg Universiteit laten doorrijden naar Breda en Dordrecht is nog niet eens zo'n slecht idee. In Breda ben je dan van een kerende treinserie af, en je verhoogt de frequentie in Brabant. | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 00:41 |
Daar wordt die rit meer dan 2 keer zo lang van ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:43 |
Het kan iig interessante keuzes opleveren ![]() concessie-eisen goed opstellen en dan mag de NS beslissen wat te doen. Hopelijk is het stuk beter dan het 'beleidsstuk' dat er eerder lag. Het is nog afwachten over nieuws over de dodo's ja. Ik acht het echt niet ondenkbaar dat het bij de negen afgenomen stellen blijft, als dat financieel aantrekkelijker is dan meer stellen overnemen. je rekent met de verkeerde verbinding. Winst is veel kleiner, omdat je met de verbinding over Utrecht moet rekenen. 2025 is nog wel even weg ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 28 maart 2013 @ 00:43 |
Ach, die V'tjes zijn toch wel aan vervanging toe | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 00:45 |
Het plan is om de trein sowieso naar Breda door te trekken en dan is het een kleine stap om dat nog iets verder op te rekken. De stopper Utrecht - Breda moet in de toekomst naar Roosendaal doorgetrokken worden. | |
James1988 | donderdag 28 maart 2013 @ 00:54 |
Verwacht er niet te veel van. NS kan goed lobby'en in Den Haag, en zolang de betrokken ambtenaren ervan zijn overtuigd dat ze een goed beleidsstuk aan het maken zijn, wordt het niks. De Rijksoverheid kan beter in de leer gaan bij de decentrale overheden, die kunnen het een stuk beter. Dat klopt. Mijn vermoeden is dat NS wel alle 16 stellen zal gaan afnemen (NS heeft nu al 20% korting weten te bedingen) maar dat NMBS zal annuleren. Goed punt. Klopt, dat duurt nog wel even. De oudste TGVs stammen uit 1980 en rijden nog steeds rond, tegen alle verwachtingen. De stellen krijgen zelfs een tweede leven na hun TGV-diensten: ze gaan de intercitydienst in. Met dat in het achterhoofd is een enkeltje shredder voor de V250 na nog geen 12 jaar dienst een bijzonder slechte score. En dat enkeltje shredder is iets waar rekening mee wordt gehouden. | |
Bitlord | donderdag 28 maart 2013 @ 01:17 |
Daar tegenover kun je weer zetten dat in Japan de hogesnelheidstreinen na korte tijd al weer vervangen worden door nieuw spul. Volgens mij zijn alle treinen uit 1992 bijvoorbeeld reeds buiten dienst in Japan. | |
eti | donderdag 28 maart 2013 @ 01:33 |
Gaat het inderdaad over VIRM als in het artikel staat dat de CU de 'nieuwste dubbeldekkers' ook in België wil laten rijden? En niet over NID/DDZ oftewel de verherbouwde nieuwe oude dubbeldekkers? Die passen in elk geval wat netter in de meeste profielen lijkt me zo. | |
guitarist | donderdag 28 maart 2013 @ 02:37 |
Op tour in de USA, waar we nog even een vriend op moesten halen van een trein: Mooie treinen daar! ![]() | |
jpajs | donderdag 28 maart 2013 @ 07:15 |
[ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 28-03-2013 07:52:13 ] | |
b2py | donderdag 28 maart 2013 @ 08:09 |
Het lijkt wel weer de beginjaren van de trein. Iedereen wil rucksichtloos een treinverbinding. Al dan niet met HST of dubbeldekkers. Het wilde westen is er niks bij. | |
DriekOplopers | donderdag 28 maart 2013 @ 08:24 |
NS neemt alles en iedereen in de maling met kletsverhaal over geldgebrek dat fatsoenlijke kwaliteit in de weg zou staan: http://www.voorbeterov.nl/page3.php | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 maart 2013 @ 08:36 |
Als er in heel Nederland materieel genoeg is maar het wordt niet goed ingezet dan is er dus geen materieeltekort maar sprake van slecht inzetten van je middelen. Zomaar meer treinen bijbestellen omdat er een materieeltekort zou zijn is juist brainless en weggooien van geld. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 maart 2013 @ 08:38 |
Ik mis de Railhoppers ![]() | |
dennistd | donderdag 28 maart 2013 @ 08:42 |
Bij alleen een station in Staphorst zou die op zondag al niet bedient worden, maar bij deze lijn zou de hele lijn op zondag stilliggen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 09:35 |
inderdaad. Het lijkt erop dat de NS hun kerntaak weer meer verkwanselt en wat is belangrijker? treintjes rijden of reizigers vervoeren? | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 09:37 |
station Staphorst mag alleen op zondag worden bediend ![]()
| |
Darkwing_Duck | donderdag 28 maart 2013 @ 09:44 |
Voor de kerkgangers ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 09:46 |
precies | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 09:46 |
Die veiling van de naam op de Arriva-trein heeft 64.500 euro opgebracht | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 maart 2013 @ 09:48 |
Gewonnen door wie, en wat gaat erop gezet worden? | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 09:49 |
door een persoon en de naam Warchild zal er op gezet gaan worden ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 maart 2013 @ 09:52 |
![]() ![]() | |
GlenSpey | donderdag 28 maart 2013 @ 09:55 |
He getver, een 'goed doel' op de trein. Allemaal om het jaarsalaris van de topmannen weer te spekken ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 09:55 |
ja, die ja | |
Duvel | donderdag 28 maart 2013 @ 10:04 |
Tuurlijk. Zie onder. ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 maart 2013 @ 10:06 |
Hotlinkbeveiliging ![]() Een vogelwebsite ![]() | |
Duvel | donderdag 28 maart 2013 @ 10:07 |
Zo dan. | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 maart 2013 @ 10:09 |
Oh, een vinkje ![]() Nee maar ik bedoel met die spanningen. Dat is toch een enorm verschil tussen 25Kv en 1,5 Kv, hoe zit dat nou precies. Als ik zeg, dat is meer dan tien keer zoveel klopt dat vast niet... | |
Duvel | donderdag 28 maart 2013 @ 10:10 |
Nou ja, mijn boude stelling is dat als een trein 25kV en 3kV kan, dat 1,5kV dan lang zo moeilijk niet is, omdat ie al een converter aan boord heeft om gelijkspanning om te vormen naar iets waar de motoren wat mee kunnen. | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 maart 2013 @ 10:13 |
Mijn vraag was eerder een echte lekenvraag over voltage, voor mij zit er een enorm verschil tussen die spanningen en ik begrijp niet waarom ![]() Even los van het feit dat een trein inprincipe de instrumenten aan boord heeft en dat dus alleen maar aangezet hoeft te worden, is iets wat ik klakkeloos aanneem. Das dan gewoon zoiets, maar dan in het groot ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 10:17 |
Ja precies. Wie gaat daar dan roestrijden? Of komt er een wetswijziging dat er op zondag niet aan roestrijden gedaan hoeft te worden? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 maart 2013 @ 10:19 |
Zeker. Maar als er ergens treinen stof staan te vangen in een loods en ergens anders mensen moeten staan, dan moet daar eerst wat aan gedaan worden natuurlijk. Daarom: zolang er ERGENS mensen staan, kan er nooit een trein stof staan te vangen in een loods ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 maart 2013 @ 10:24 |
DDM1, 13 stammen DDAR, vroegtijdig aan de kant geparkeerd plan V. | |
b2py | donderdag 28 maart 2013 @ 10:40 |
Gisteren een artikeltje naar mevrouw Betty de Boer getwitterd over een artikel waar in staat dat Eurostar mogelijk niet naar Nederland komt vanwege de hoge infraheffing op de HSL-Zuid. Gevolg: Ik weet niet of dit komt door mijn tweet maar ik vind het wel positief! | |
eti | donderdag 28 maart 2013 @ 10:45 |
Wow, en het is nog wel een VVD'er. Die zijn meestal nogal van de markt en zo. Als zelfs die het een slechte ontwikkeling vinden, da's zeker positief. | |
Duvel | donderdag 28 maart 2013 @ 10:50 |
DDZ mag geen 160... | |
Duvel | donderdag 28 maart 2013 @ 10:53 |
De reden dat dat allemaal aan de kant staat is voornamelijk bedrijfseconomisch, wat bevestigt dat het NS niet te doen is om de klant. Er is immers geld zat, ze willen het alleen niet aan de juiste zaken uitgeven. | |
Duvel | donderdag 28 maart 2013 @ 10:54 |
Ja, zoiets maar dan lomper, plus dat er nog een blokje achter moet om de motoren te regelen. | |
eti | donderdag 28 maart 2013 @ 10:55 |
Huh? Kijk eens op de kaart... ik heb deze lijn even grof ingetekend, http://goo.gl/maps/s4avO Slaat niet echt ergens op, zo'n parcours. | |
lyolyrc | donderdag 28 maart 2013 @ 10:56 |
Marktwerking wil niet zeggen dat het duur moet zijn. Sterker nog ik kan me zomaar voorstellen dat er expres een hoog tarief op gebruik van de HSL is gezet om die af te schermen voor concurrenten, wat het omgekeerde is van marktwerking. NS Hispeed is voor 90% van de NS en daarmee voor 90% van de staat. Het ministerie van financiën heeft er dus belang bij dat er zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van een dienst die deels staatseigendom is. | |
eti | donderdag 28 maart 2013 @ 11:00 |
Ikzelf heb ook nooit begrepen wat dat aanbestedingsgebeuren met vrije markt te maken heeft hoor... als klant heb je niks te kiezen, tenslotte. Maar van een partij als de VVD verwacht ik eerder dat ze zeggen: 'Wil zo'n bedrijf het niet? Dan doen we het lekker niet'. Ik vind het een goed teken dat dat blijkbaar toch niet zo is. | |
lyolyrc | donderdag 28 maart 2013 @ 12:08 |
Bij een spoorlijn zit je natuurlijk met een capaciteitsprobleem, waardoor je niet ieder bedrijf zomaar kan toelaten. Daarom is het idee dat de overheid voorschrijft waaraan een vervoerder minimaal moet voldoen en daarop kunnen bedrijven dan inschrijven. Degene met het beste bod tegen het laagste tarief krijgt de concessie voor een aantal jaar. Dat werkt in de regel prima voor bestaande spoorlijnen, maar bij nieuwe lijnen zoals de HSL komt de wens om de bouw- en exploitatiekosten terug te verdienen nog om de hoek kijken. Ik denk dat die wens irreëel is. Ik denk dat het laaghangende fruit op het gebied van infrastructuur wel geplukt is in Nederland. Het gaat in veel gevallen niet om een totaal nieuwe verbinding, maar om een beetje capaciteits- en/of tijdswinst. Als je dat afzet tegen de enorme kosten die daarvoor moeten worden gemaakt en de overlast die het voor omwonenden en verkeer oplevert, dan is duidelijk waarom er van veel kanten terecht vraagtekens worden gezet bij grote infrastructurele plannen. Dat is ook de reden dat bestuurders zich in allerlei bochten moeten wringen om zo'n project te laten doorgaan. Dat doen ze soms zo extreem dat ik vermoedens van smeergeld en corruptie krijg. | |
ReisT | donderdag 28 maart 2013 @ 12:08 |
Op de HSL is helemaal geen sprake marktwerking. De prijs die NS bood voor die concessie ligt ver boven de marktwaarde ervan. Maar ja, een marktconforme prijs dat vond de minister nu eenmaal veel te weinig. En dat ze expres een hoog tarief vragen is gewoon een feit. | |
Pino112 | donderdag 28 maart 2013 @ 12:52 |
1 april-grap? | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 12:55 |
welnee. Hoe kom je erbij | |
Pino112 | donderdag 28 maart 2013 @ 12:56 |
Naja, het 'parcours' is een beetje bochtig enzo. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 maart 2013 @ 13:01 |
Staphorst-Zwolle ligt op de bestaande lijn. | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 13:05 |
och, er zijn best wel veel bochtige treinlijnen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 maart 2013 @ 13:08 |
Lübeck-Puttgarden bijvoorbeeld. Leuk spoorlijntje <3 | |
eti | donderdag 28 maart 2013 @ 13:20 |
Het zou geen beste 1 april grap zijn, die op 28 maart wordt gebracht. Er staat ook nergens dat ze a.s. maandag de plannen zullen presenteren of zo. Maar het parcours zoals ze het noemen is natuurlijk volslagen krankjorum. | |
Dos37 | donderdag 28 maart 2013 @ 13:42 |
Ze praten elkaar lekker tegen daar bij de NS ![]() | |
dennistd | donderdag 28 maart 2013 @ 14:59 |
Zo, een filmpje van gisteren: | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 maart 2013 @ 15:11 |
Vet filmpje, Dennis! | |
Fiorano | donderdag 28 maart 2013 @ 15:40 |
Zag op Amersfoort 2 groene rode kruis wagons. Nog nooit eerder gezien. Zaten achter een schenker lok volgens mij. | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 15:43 |
zijn voor het spoorwegmuseum |