Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:46 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:16 |
Fipo! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:17 |
Dat is tegenwoordig standaard ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2013 13:20:06 ] | |
ReisT | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:31 |
Bovenleiding heeft meestal maar één spanning toch? De provincie is nu wel aan het onderzoeken of ze Zwolle-Wierden kunnen elektrificeren en (deels) verdubbelen om er dan een intercity Zwolle-Enschede over te laten rijden. Ook handig als de Pimpel-expres omgeleid moet worden (al zullen inwoners van Deventer daar dan niet zo blij mee zijn). | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:34 |
Ik bedoel voorbereid op de toekomstige spanning. | |
V2 | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:35 |
Dat is toch verplicht bij alle nieuwbouw tegenwoordig? Europese regels ofzo? | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:42 |
Nee, dat geldt alleen voor treinbeveiliging. Er zijn wel genormeerde tractiespanningen, maar daar is 1500 Vdc er eentje van. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:44 |
Mwoa. De keren dat EN de Pimpel omgeleid wordt EN ik toevallig met de Pimpel wil, tegelijk? Eén keertje per jaar, hooguit. Ik zal er niet zo van wakker liggen denk ik. Wel is het natuurlijk wat minder als ze dan bij werkzaamheden ALLE IC's bovenlangs gaan gooien, dan ontstaat er wel een soort probleem hier ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:46 |
Niet alleen daar, denk ik. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:52 |
Ja, ook in van die verwaarloosbare oorden als Apeldoorn of Zutphen. BOEJUH ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:54 |
Ik dacht meer aan overbelasting van de omleidingsroute, eigenlijk. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:59 |
Hier heb ik keurig alle info met bronnen hier al gepost, meten lezen is weten. Nog bedankt iedereen voor de beknopte uitleg over Nijverdal. Een beetje kneuterig imho maar de brave man heeft er wel al zijn ziel en zaligheid ingestoken. Geschiedenis Bels Lijntje in tentoonstelling Erfgoed Depot in Riel RIEL - Brabant telt een aantal historische spoorlijnen die niet meer bestaan. Het Duits lijntje, het Halve Zolenlijntje, en het oudste - en misschien wel het minst bekende -, het Bels lijntje. Juist over deze voormalige spoorverbinding die liep van Tilburg naar het Belgische Turnhout gaat een tentoonstelling in het Erfgoed-depot in Riel. | |
icloud | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:26 |
Waarom rijden er drie gekoppelde plan v's in de 3500 en rijd deze niet verder dan eindhoven? | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:34 |
Omdat ik niet weet waar de 3500 zou moeten rijden misschien? | |
#ANONIEM | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:36 |
Nummertjes ![]() ![]() ![]() bron Volgende keer zelf even vermelden icloud. Nummertjes zijn iets te somda achtig ![]()
[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2013 14:37:35 ] | |
ReisT | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:37 |
Die V-tjes worden dan vast in Eindhoven omgeruild voor wat er normaal hoort te rijden. | |
James1988 | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:39 |
Zal wel een bijsturingsactie zijn, er was eerder vandaag een verstoring op dat traject. | |
ReisT | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:40 |
Je kan dan ook de IC's Zwolle-Enschede opheffen en vervangen door die omgeleide treinen. | |
Lindstrøm. | vrijdag 22 maart 2013 @ 14:45 |
vraagje, wat me opvalt in de Sprinter (die moderne) is dat het licht zo gemonteerd is dat er een spiegelbeeld effect ontstaat bij de ramen. Is dat expres gedaan, zo ja, waarom? | |
RichardHammond | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:14 |
Iets zegt mij dat dit binnen nu en dertig jaar niet gaat gebeuren. Er is volgens Ton Elias geeneens geld om de N35 op te waarderen naar snelweg. Laat staan dat er dan geld is voor het opwaarderen van de spoorlijn. Zou mooi zijn als het kon, maar ik betwijfel het. | |
Panthera. | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:27 |
Provincie Overijssel zwemt in het geld. | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:50 |
Je kunt ook patat eten. | |
Q. | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:56 |
Laten ze eerst het Kamperlijntje maar upgraden. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:04 |
Het is friet, stadskind. | |
Panthera. | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:19 |
Snap daar het nut niet van, het voldoet toch? | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:24 |
Belg | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:24 |
Friet!
![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:34 |
zo. Kan ik ook een keer onder de kast stofzuigen. Nou iedereen erop zit ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:16 |
Held! ![]() | |
WebHawkjuh | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:43 |
Het is friet. | |
WebHawkjuh | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:44 |
Dus. | |
eti | vrijdag 22 maart 2013 @ 18:21 |
Even in reactie op die jengelende kinderen in het vorige topic: Kinderen die zich misdragen, da's natuurlijk nooit fijn. Maar ik zelf irriteer me vaak vooral mateloos aan ouders. Een kind zit te vertellen: Kijk, een koe. Kijk, weet ik veel wat. En waarom is weet ik veel blabla? Nou ja, niks aan het handje dus. Maar dan de ouders, heel saggerijnig en veel harder dan het kind: Ssst! Stil nou! Doe nou eens stil! Ik heb het je nog zo gezegd! Anders gaan we nooit meer! En dan mag je niet! Op zo'n moment kan ik die moeder de nek wel omdraaien. Iemand die zich normaal gedraagt, daar kan ik me niet aan ergeren. Maar mensen die maar blijven zitten vitten, dat vind ik vreselijk. Zelf ga ik trouwens nooit met mijn kinderen in de siltecoupé zitten. Hoewel de NS het me niet makkelijk maakt met die doorzichtige stickers die je pas ziet als je je eenmaal hebt geïnstalleerd. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 18:44 |
old skool, heb jij geen Roomba dan? [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 22-03-2013 18:58:15 ] | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 18:48 |
Waardeloos, kind stelt een legitieme vraag, die moet gewoon beantwoorden. Als je het niet weet, dat zoeken we thuis op, of gewoon gelijk op wikipedia opzoeken. Precies dat doe ik wij ook niet, ik wil ook geen gejengel aan mijn kop in de stiltecoupe. Het is niet dat ons exemplaar per se lawaai moet maken maar ze zijn weleens (gelukkig) spontaan vergeten dat ze stil moeten zijn, het blijven wel kinderen. Dus geen stiltecoupe met jr. [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 22-03-2013 18:58:01 ] | |
_JdM_ | vrijdag 22 maart 2013 @ 18:55 |
Dus. IC van 18.32 uit Schiphol (vanaf Leiden richting Lelystad-Leeuwarden) mocht bij Hoofddorp in de ankers, want Thalys moest zonodig voorlangs kruisen. Prima. Thalys naar 1, Treintje naar 2. 18.35 vertrekt Thalys, 18.37 de trein naar Leeuwarden. IC van 18.37 uit Schiphol naar Enschede moest zonodig ook op spoor 2. (spoor 1 was leeg), dus +4 bij vertrek.18.41 vertrekt de IC, gelijktijdig met de SLT'tjes naar Almere. Een losse ICM-IV(krap!) die 8 bakken SLT eruit rijdt, leuk. Kom je bij Amsterdam Radarweg Aansluiting (daar waar de treinen richting Zuid afscheid nemen van de treinen richting CS/Lelystad), eerder dan de SLT'tjes, mogen de SLT'tjes toch voor. Jammer. Amsterdam Zuid: SLT'tjes worden ingehaald. Gelukkig, maar beetje jammer dat dat niet bij radarweg gebeurde. Had de IC rederlijkerwijs op tijd uit Zuid kunnen vertrekken door de speling, SLT'tjes hebben bij RAI en Diemen Zuid heeel veeel rijtijd. Omroep bij Duivendrecht: "+5, want moesten wachten in de schipholtunnel: perron was niet vrij." | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:12 |
/dagboek | |
Anne | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:24 |
Bedankt voor de TR, Duvel. Jammer voor jou heb ik hem als eerste gezien: Het is friet. | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:32 |
Ik wil graag opschalen naar een FA. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:36 |
En nou is het klaar ja! ![]() ![]() | |
eti | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:38 |
En waar zeggen ze dan 'frietjes'? | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:38 |
In die bloedirritante kutreclame voor frituurvet uit de jaren '80. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:39 |
Met Pommes ![]() ![]() | |
daanski82 | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:42 |
Zolang gasten blijven etteren dat hun BMW of Mercedes beter is blijf je dat gezanik om patat en friet houden. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:42 |
Pommes is het eerste Duitse woord wat Bram kende ![]() | |
Anne | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:43 |
Bram Ladage? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:43 |
Ik ken mindere voorbeelden ![]() | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:44 |
Ik vind het wel een toffe kaart trouwens. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:56 |
Mijn Bram, de Bram, uber-Bram, King of Brams! | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:58 |
Weer een tyfuszooi op Amsterdam c door die Holland supporters, hoeveelheid s&v was niet op 7 handen te tellen en ze hadden al flink wat dronken esten te pakken.. ![]() | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:58 |
Ik ook, ik heb al 20 jaar een hypothese, deze grens loopt volgens mij bijna parallel aan de pils/bier grens. Nu nog een promotor vinden, tips zijn welkom! Hoogleraren ook! ![]() Fles komt net als ik uit Noord-Brabant vandaar friet ![]() | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 19:59 |
In Brussel eten ze geen gefrituurde aardappel? | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:02 |
??? Ik snap het niet. Het is trouwens erg simpel het product heet patates-frites en in de loop van de jaren is het links en rechts verhaspelt. | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:04 |
Interessante hypothese, maar waar zouden ze dan bier/pils zeggen? | |
eti | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:06 |
En waar ligt ook weer de Vaasje/Amsterdammertje grens? | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:06 |
Brussel is niet ingekleurd ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:07 |
Daar heet het بطاطس Bron (Nee, geen ACTS loc ditmaal) | |
Anne | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:07 |
Beloven jullie me dat het volgende topic in deze reeks in ieder geval weer over trienen gaat ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:10 |
Je kan niet zeggzn dat ik mn best niet doe ![]() ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:11 |
Dit was toch ook al een trien? Een trien in de trein nog wel. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:12 |
bier/biertje boven de grote rivieren, pilsje/pintje beneden de grote rivieren. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:13 |
Anders? We zijn altijd lief en netjes mogen we niet even een zijspoor nemen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:13 |
Jammer dat zelfs in dit topic friet/patat ter sprake komt, dit topic heeft normaal wel een leuk niveau. Jammer. | |
Anne | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:14 |
Trienen ![]() ![]() ![]() Ik zeg toch ook vanaf minimaal het volgende topic? | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:15 |
Discussie is hier wel degelijk onderbouwd en hier zijn de woorden patat en friet niet onderhevig aan inflatie. | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:16 |
mm, ik heb vandaag nog voor een groep ouders vurig staan betogen dat belonen beter is dan straffen. Kun je niet iets liefs doen? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:17 |
Een Monsieur Patat wagonnetje ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:30 |
Bron: Treinreiziger.nl | |
Duvel | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:35 |
Het is een truc. Zo scheid je de goeden van de kwaden. | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:43 |
wat zul je blij zijn | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:46 |
geen idee. Ik drink altijd een pot bier ![]() | |
bork | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:47 |
Nemen we mee! Ik dacht dat jullie alleen Beerenburger dronken of dat spul van die weduwe Joustra ofzo. | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:58 |
Ik kijk naar wo Ist der bahnhof. ![]() | |
Bitlord | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:08 |
Zo leuk zijn als ze met NS-kleurstelling gaan rijden. | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:26 |
neuh ![]() | |
TwanTwan | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:42 |
Van nos.nl: Deense Fyra op Libisch spoor | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:45 |
Dat kwam hier 6 maanden geleden al een keer langs, zonder filmpje weliswaar ![]() Goed bezig daar ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:50 |
leuk cadeautje ![]() | |
ReisT | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:52 |
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren maar drie verschillende kleuren Stadler-neusjes is ook wel grappig. | |
ArnosL | vrijdag 22 maart 2013 @ 22:03 |
Is die trein op de verkeerde plaats afgeleverd of hebben de Denen die verkocht? Lekker nuttig trouwens zo'n stukje van 600 meter spoor ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 22:04 |
Cadeautje van Berlusconi aan Khadaffi | |
Bitlord | vrijdag 22 maart 2013 @ 22:23 |
Behalve dan dat de lijn langs een grote VINEX-wijk in Zwolle Noordwest rijdt, er ruimte zat is voor station maar t dieseltje er met honderd langsknalt. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:09 |
Net of jou het wat boeit ![]() We hebben nog 230 posts de tijd om normaal te doen ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:12 |
wisten jullie dat er 6 van de huidige 13 wissels overblijven op Assen? en dat ze spoor 1 weer gaan gebruiken voor stoppende treinen vanuit groningen? En dat ze perron 1 dus gaan verlengen tot 340 meter? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:12 |
Ikniet ![]() | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:14 |
Ja. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:16 |
ben benieuwd of ze die stomme wissel van spoor 1 naar spoor 2 richting beilen gaan verwijderen zodat je vanaf spoor 1 gewoon op spoor 1 kan blijven. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:18 |
ja. Hoeven minder mensen het spoor over te steken richting busstation | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:20 |
snap alleen niet waarom ze de tunnel 3 meter breder gaan maken. ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:30 |
Ik presenteer u: (Beide PDF Alert) De mogelijk nieuwe warmtebar Mogelijk nieuwe interieur toiletten Via BattleofConcepts. | |
ArnosL | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:35 |
Nuttig cadeau ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:40 |
Er waren uitgebreide plannen om Libië weer van een spoorwegnetwerk te voorzien, wellicht had het daar iets mee te maken (als symbolische steun in de rug/aftrap/whatever). De aanleg was zelfs al begonnen, maar door de burgeroorlog is het helemaal stil komen te liggen. Of de nieuwe regering het weer wil oppakken, is mij onbekend. | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:43 |
http://ing.dk/artikel/ic4(...)e-til-gaddafi-116631 Via Wikipedia, waar het ook al eeuwen op staat ![]() En in Engels: http://www.railway20.net/(...)-gaddafi-gift-train/ | |
ArnosL | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:43 |
Ah ok, is niet veel van gekomen tot nu toe in ieder geval. Zal ook wel niet de komende tijd. | |
GlenSpey | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:48 |
Hoelang staat dat Deense treinstel daar dan al? En zijn er plannen om deze nog te gaan gebruiken? | |
b2py | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:52 |
'Piep' treindeuren zachter gezet ZEVENAAR/DOETINCHEM - De 'piep' bij het sluiten van de deuren van de Arrivatreinen die in de Achterhoek en Rivierenland rijden is zachter gezet. Dat zegt een woordvoerster van Arriva. Het bedrijf heeft sinds de start in de regio op 9 december 2012 een stroom klachten gekregen over het harde geluid bij het sluiten van de deuren. "We hebben het onderzocht en het stond inderdaad veel te hard afgesteld. We hebben het nu bijgesteld, maar het moet wel voldoen aan EU-wetgeving", aldus de woordvoerster. Ook vervoerder Breng (Arnhem-Doetinchem) heeft de piep volgens een woorvoerder zachter gezet. Bron HOOEERRAAA, daar moet op gedronken worden! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:54 |
Ben benieuwd of ik maandag het verschil merk ![]() | |
Koen66 | vrijdag 22 maart 2013 @ 23:59 |
is het uberhaupt nog rijvaardig | |
GlenSpey | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:04 |
Lijkt me sterk inderdaad. Als Libië slechts 600 meter spoor telt en geen stations dan wordt er dus nooit iets mee gedaan. Met onderhoud zal zo'n land het uberhaupt wel niet zo nauw nemen (geen reden voor, geen geld voor en geen EU) dus ik denk dat het al sinds de verscheping woestijnzand staat te happen. Al 4 jaar dus... | |
Koen66 | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:06 |
qua roest zal het wel loslopen in de woestijn, maar zand is ook killing | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:09 |
![]() | |
GlenSpey | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:15 |
Over onderhoud gesproken. Ik heb wel eens wat treinen in Egypte zien rijden. Als je ziet op wat voor sporen dat daar rijdt en hoe het materieel eruit ziet (helaas geen foto's) ![]() ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:16 |
Goddank dat het kennelijk geen Europese verplichting is dat die piep zo hard is! Heb er zelf nog nooit mee gereisd maar ben er wel blij mee, afgaande op jullie verhalen en dat filmpje waarin het geluid te horen was ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:54 |
600 meter spoor in libie? daar moet je zo een VAL treintje op laten rijden, meer niet... | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 01:42 |
De kleur zilver is dominant in Abellio Duitsland's huisstijl, ik verwacht dat we dat ook terug zullen gaan zien in de trein Arnhem - Düsseldorf. Een recente materieelorder van Abellio zal er zo uit gaan zien: ![]() | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 02:08 |
Het zou leuk zijn om er eentje in NS-kleuren te stickeren. Beetje DB sarren in Duitsland en Arriva (DB) in Nederland. En een nieuw treinstep in NS I tercitykleuren. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 07:52 |
En die geile buffers komen er alleen uit als er een ongeluk aankomt? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 08:00 |
600 meter is een opstelspoor he, geen "traject". Maar er is wel meer: http://www.railwaygazette(...)etwork-in-place.html | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 23 maart 2013 @ 09:33 |
Goeiemorgen ![]() Zometeen maar eens met de Pimpel naar Zwolle ![]() Ik vroeg me al af waarom er vijf minuten na elkaar twee reismogelijkheden richting Zwolle waren op dit tijdstip, maar het is dus een omgeleide Pimpel ![]() | |
AllesWatWas | zaterdag 23 maart 2013 @ 09:37 |
Afgelopen woensdag reden er in de avondspits vier gekoppelde Plan V's in de intercity van Den Haag Centraal naar Venlo ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 23 maart 2013 @ 09:51 |
Hmm.. Ze hebben wel een sneller pad voor de Pimpel gevonden dan bij vorige werkzaamheden geloof ik: na Deventer alleen een tussenstop op Zwolle en dan non-stop door Lelystad en Almere naar Amsterdam Centraal | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 10:27 |
Ding is wel een half uur langer onderweg.. | |
Kentekenplaat | zaterdag 23 maart 2013 @ 10:50 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 10:52 |
NSR faalt weer in de informatievoorziening. Staat weer nergens vermeldt dat de Brusselaar vanaf Rotterdam C vertrekt ipv Den Haag c. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 23 maart 2013 @ 11:36 |
Dat betekent een lange stop, niet voor reizigers, op Almere C. | |
_serial_ | zaterdag 23 maart 2013 @ 11:38 |
nou ja, bijna dan : http://www.nshispeed.nl/n(...)nformatie_ns_hispeed je moet er zelf inderdaad maar uithalen dat hij vanaf rotterdam cs wel vertrekt | |
Flodder450 | zaterdag 23 maart 2013 @ 11:39 |
Mr_Klaasje | zaterdag 23 maart 2013 @ 11:48 |
Op Zwolle - Amsterdam vertrekt de trein in Zwolle eerder dan de IC naar Den Haag en komt later dan de IC Lelystad-Amsterdam aan in Amsterdam volgens de reisplanner. Dat betekent dat de Pimpel op Almere C die twee treinen voor moet laten gaan. | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 11:57 |
Perrontunnel in Utrecht is vanaf spoor 14 afgesloten zonder enige mededeling. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:14 |
fucking rednecks. Steeds weer terugrennen naar het randje ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:24 |
Staat niet op ns.nl.. | |
eti | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:26 |
Libië was volgens mij bezig met een paar duizend km lange spoorlijn van de Tunesische tot de Egyptische grens. Er is alleen iets tussen gekomen, zeg maar. | |
eti | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:36 |
Maar goed, daar kan ik geen enkel bewijs meer van vinden. Ik dacht dat ik het ooit gelezen had, nog voordat de opstand daar uitbrak. Dat ze al een aardig eind onderweg waren ook met de aanleg. Of ik heb het verzonnen, of ze waren echt bezig maar nu natuurlijk niet meer... | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:39 |
De sprinter van 1253 op Rotterdam Zuid naar Den Haag staat op de CTA als speciale trein. Vreemd. | |
eti | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:40 |
Is dat nog zo'n flapflapflap of is het een scherm? Die flapflaps hadden nogal eens de neiging om de sprinter van Utrecht naar Baarn via Kitzbühel of Moskwa te laten rijden... als er ergens een flappertje bleef haperen, dus. | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:40 |
Kwam net wel 4x Plan v langs bij lombardijen. Zie je niet veel meer hier. | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:41 |
Nee flappertjes zijn er volgens mij niet meer. Maar Tpb klinkt minder dan CTA. | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:41 |
Rijden onder andere nummertje door werkzaamheden. Krijg je dit soort onzin. Schijnt vanochtend ook al 'Extra speciale trein' op een TBP gestaan te hebben.. | |
eti | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:42 |
Het is met die nieuwe digitale borden (Tpb?) vast ook mogelijk om met één onbedoelde druk op de knop verkeerde informatie in beeld te krijgen.... | |
Bitlord | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:46 |
Net die trein misgelopen in de tunnel van barendrecht. Maar zal dus niets bijzonders geweest zijn? | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:47 |
Nee, rijdt niet veel speciaals vandaag bij de reizigers.. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 23 maart 2013 @ 12:48 |
Dankje, doet deugd! Vaak heb ik hier nooit hele goede bijdragen aan dit topic en fladder maar een beetje mee ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 13:13 |
niet zo moeilijk hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Libya | |
eti | zaterdag 23 maart 2013 @ 13:37 |
Ik zat in het Nederlands te koekelen... | |
GlenSpey | zaterdag 23 maart 2013 @ 14:05 |
Tpb? Volgens mij bedoel je een TAS (Trein Aanwijs Scherm) ![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 14:08 |
Dat is een TB14 (Zo noemen wij het althans ![]() | |
eti | zaterdag 23 maart 2013 @ 14:21 |
Die schermen zijn niet handig. Je moet in één oogopslag kunnen zien waar je aansluitende trein verdergaat, dus moet de eerste trein in elke richting erop staan, of eigenlijk alle treinen het eerstvolgende half uur. Maar er staan alleen de eerste zeven treinen op. Soms zijn dat een aantal treinen met dezelfde bestemming, terwijl je naar een andere bestemming lang kunt zoeken. Met één regel per trein zou het volgens mij wel lukken. En je kunt 'Den Haag C / Rotterdam C via Utrecht, Gouda' ook verwoorden als 'Utrecht - Den Haag/Rotterdam' zonder heel veel aan informatie in te boeten. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 23 maart 2013 @ 15:47 |
Op station lazare is het anders: Daar hebben ze een groot aanwijsbord met alle stations erop, en achter iedere lijn staan de eerste 2 treinen vermeld met perron, aankomsttijd. | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:00 |
De Duitsers hebben die trein (TALENT 2) een bijnaam gegeven: Hamsterbacke. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:31 |
Lijkt ook wel een beetje op dat kutbeest uit de AH reclame idd ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:44 |
joepie ![]() Het was echt veel te luid | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:46 |
NS meets NS-dochter in Arnhem ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:47 |
is dat niet het wekelijkse wasslagje vanuit Eindhoven naar de Binckhorst omdat daar nog oxaal kan worden gewassen? | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:48 |
nooit rijvaardig geweest. Het is niet voor niets dat de Denen hun stellen eerst verbouwen voordat ze er mee gaan rijden | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:49 |
achter die twee klepjes in de neus zit een sleep-oog? | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:10 |
Daar zitten de buffers ![]() ![]() Renfe's S/100-treinen gaan dienstdoen op de hogesnelheidsverbindingen tussen Frankrijk en Spanje. Afgelopen dinsdag was één van de S/100's te zien in Gare de L'est (Parijs) voor het maken van een testrit. Bron: SSC | |
KomtTijd... | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:15 |
Ze zouden er wimpers op moeten tekenen! De gekleurde bolletjes zitten er al op, alleen in de verkeerde kleur. | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:16 |
Awesome! ![]() | |
Pino112 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:20 |
In het spoor? Hoe dan? | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:22 |
Poging tot zelfmoord, maar de machinist wist op tijd te stoppen. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:23 |
RenRen- zit in die trein. ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:24 |
Fles champagne voor die meester! ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:24 |
pfoe, heftig | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:24 |
hij remde echt keihard. Ben blij dat het gelukt is. Mevrouw was enorm van streek (dur) maar leek ongedeerd | |
Pino112 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:25 |
Hmm oke, ![]() Al blijf ik twijfelen over 'in het spoor'. Edit: Ah ![]()
| |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:26 |
| |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:26 |
In het spoor is jargon voor tussen de rails. | |
Pino112 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:27 |
Dat wist ik niet, thnx! | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:27 |
ik krijg toch een heel vreemd beeld van iemand in het spoor. | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:28 |
Maar we rijden weer ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:29 |
Hoi RenRen ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:29 |
Gelukkig! ![]() | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:30 |
Hoi! ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:30 |
Whehe ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:33 |
Zo te zien was er de nodige onduidelijkheid over inderdaad ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:33 |
Hoi RenRen- ![]() | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:34 |
Hoi 2! ![]() ![]() | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:35 |
Klinkt toch ook raar ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:36 |
Ik begreep prima wat er bedoeld werd. Misschien hang ik hier te veel rond ![]() | |
RenRen- | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:37 |
Nou, ik ben volgens de condocteur zijn we in Den Haag aangekomen. Looks like Rotterdam to me. Kusjes, ik ga naar huis ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:38 |
![]() | |
Pino112 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:39 |
Nee, iedereen liep @NS_online te tweeten over 'in' zo te lezen. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:39 |
Ge kiekt moar ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:40 |
Allemaal mensen die dom zijn ![]() | |
Pino112 | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:40 |
Mensen die niet vakjargon ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:41 |
Mensen die niet gezond verstand. Dit was toch niet ZO moeilijk. | |
Duvel | zaterdag 23 maart 2013 @ 17:54 |
Dat zegt ie. | |
GlenSpey | zaterdag 23 maart 2013 @ 18:03 |
Daarover gesproken, ik ben heel benieuwd wie dit in zijn dienstrooster gaan krijgen. Gewoon NSR-personeel of zal er extra personeel worden aangetrokken voor Abellio zelf? | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 18:44 |
Allemaal Abellio. | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 18:45 |
Wat een figuur ben je dan ook.. ![]() | |
GlenSpey | zaterdag 23 maart 2013 @ 18:47 |
Oh, dus er komt een aparte divisie voor? Jammer, voor dat stukkie naar Dusseldorf was het natuurlijk nog wel leuk om straks ook Duitse wegbekendheid erbij te scoren. | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 18:50 |
Ik denk dat dat concessie rechtsmatig niet mag. Zo krijgt Abellio een prijsvoordeel omdat machinisten vanuit een andere concessie ingezet kunnen worden. | |
GlenSpey | zaterdag 23 maart 2013 @ 19:28 |
Maar Abellio is een dochter van de NS. Hoezo mag deze daar dan geen voordeel van hebben verder? Tis in feite toch ook de NS die de concessie heeft... hetzij onder een andere vlag. Of denk ik nu te simpel? | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 19:30 |
Ik ken de regels ook niet 100%, maar in de spoorwereld ben ik nergens meer van onder de indruk ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 19:47 |
het kan idd gewoon, omdat er in feite een ander bedrijf dan het moeder bedrijf actief is. Zo kan een bedrijf personeel inzetten dat onder een andere CAO valt. voorbeeldje is Arriva Touring dat rond Groningen buslijnen 305 en 314 rijdt en niet Arriva zelf. Hierdoor kan er iets op personeelskosten bespaard worden. Uiteraard hebben ze gescheiden materieelparken, waarbij als het zo uitkomt bussen bij elkaar gehuurd kunnen worden. | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:22 |
Line-up! Nu nog een zeldzaamheid, in de toekomst zal dit vaker voor gaan komen.![]() Locatie: Gare de L'est Bron: Facebook van Railway Gazette | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:53 |
![]() ![]() In Geneve, via @rk74. | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:54 |
dat gaat geloof ik niet helemaal goed ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:55 |
Dit gebeurt er als je een wissel omzet als de trein er nog overheen rijdt. | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:57 |
of als een wissel niet in de vergrendeling zit en terugklapt | |
Sandrvich | zaterdag 23 maart 2013 @ 20:57 |
Wauw! ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:05 |
Hadden we al nieuws over Nijverdal gehad? Nee? Het nieuwe station is vandaag geopend. http://www.tubantia.nl/regio/station-nijverdal-geopend-1.3730427 Er stopt alleen geen trein ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:08 |
![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:08 |
Dit is dan ook gewoon een TGV-stel. Ze schijnen technisch bijna gelijk aan de Thalys PBKA te zijn. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:09 |
het is toch ook wel een vertoning he. ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:25 |
@74rk bedoel je ![]() De S/100 is ongeveer even oud als de TGV Réseau, en zo'n 4 jaar ouder dan de Thalys PBKA. Het lijkt mij dat de PBKA is gebaseerd op de TGVR/S100. ![]() | |
b2py | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:27 |
1 en hetzelfde ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:28 |
Ik begreep dat Ineke van Gent er ook heen ging. Waar is ze ![]() | |
Viezze | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:32 |
De vraag is wel of het wenselijk is. Als ze personeel bij NS "huren" zal het betekenen dat bij grote stremmingen de treindienst van Abellio er ook last van zal krijgen. Wil je compleet gescheiden personeelsdiensten, dan zal Abellio voor veel geld het personeel bij de NS in moeten kopen, en dan kunnen ze net zo goed eigen personeel inzetten. Denk dus dat het niet zo gauw zal gebeuren. | |
Flodder450 | zaterdag 23 maart 2013 @ 21:39 |
en dan lopen wij een beetje te klagen over vertraging bij wisselstoringen, nee, dit is zoveel beter! | |
Duvel | zaterdag 23 maart 2013 @ 22:27 |
Dan zou de trein geen veilig sein hebben gehad. | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 22:33 |
op een onbeveiligd emplacement kan het wel | |
Duvel | zaterdag 23 maart 2013 @ 22:34 |
Daar staan geen seinen. ![]() Maar idd, dan zou je een wissel kunnen hebben gehad dat niet volledig in de eindstand lag. | |
WhiteJoker | zaterdag 23 maart 2013 @ 22:42 |
Dusseldorf-Arnhem zit toch in de Duitse concessie? Abellio is dan ook een Duits bedrijf, dus volgens mij krijgen die machinisten zelf wegbekendheid. | |
Viezze | zaterdag 23 maart 2013 @ 22:56 |
Dat klopt, maar het ging er over of Abellio in dit geval ook NS-machinisten zou kunnen gebruiken voor de uitvoering van hun concessie. | |
GlenSpey | zondag 24 maart 2013 @ 01:09 |
Als ze daarin de vrije keuze hebben dan denk ik toch dat ze voor huren bij NSR zullen kiezen. Dat is goedkoper niet alleen in personeelskosten maar er moeten anders ook weer mensen voor een complete machinistenvergunning opgeleid gaan worden etc. Mensen compleet overnemen van NSR ziet het personeel vermoedelijk toch niet zitten, want het zullen waarschijnlijk wel vreselijke 'rondje-om-de-kerk-roosters' gaan worden als je bij Abellio komt te werken. | |
James1988 | zondag 24 maart 2013 @ 01:36 |
Het is een volledig nieuwe dienst die voornamelijk op Duits grondgebied afgelegd zal worden. Personeel inhuren bij NSR is duurder dan Duits personeel aanwerven dat zo nu en dan doorrijdt naar Nederland. | |
Sandrvich | zondag 24 maart 2013 @ 10:39 |
Ik zag zojuist in een ander topic een eerste animatie langskomen van de Marokkaanse TGV voor de ONCF. Als ze die livrei daadwerkelijk toe gaan passen, zou ik dat wel vet vinden:![]() (...Het feit dat Marokko een hogesnelheidslijn bouwt acht ik wel als gekend hier) | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 11:25 |
livery ziet er mooi uit ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 11:29 |
Dat had ik gemist. Wist wel dat ze in de hoofdstad flink bezig zijn met metro en RER. | |
Sandrvich | zondag 24 maart 2013 @ 13:27 |
Dat 9e feit betwijfel ik ten zeerste... Weet er iemand hier toevallig meer over, Chinese afgeperste treinen in Noord-Korea? Wat is het trouwens stil hier, iedereen massaal aan het boekenweekgeschenktouren of zo? | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 13:30 |
Kijk wel uit. Meest kansloze dag van het jaar natuurlijk. En veel te koud. Dus ik kijk naar schaatsen ![]() | |
KnightSolaire | zondag 24 maart 2013 @ 13:35 |
Toch jammer dat ontbreekt: #11: North Korea used an image of a train operational exclusively in the Netherlands to celebrate the production of their efficient electric locomotives. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 14:46 |
En een duitse en een italiaanse en nog eentje die ook niet van hun was. Maar als je op dat niveau alle leugens moet gaan verzamelen kan je wel een top-10 miljoen beginnen. | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 14:55 |
Je zal maar derde worden als je eerste staat.. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 15:04 |
Ja. Daar had ik ook niet voor thuis hoeven blijven ![]() | |
ArnosL | zondag 24 maart 2013 @ 16:38 |
Station Nijverdal is geopend. Foto komt hier vandaan. Jammer dat de trein niet schoon is, maar het ziet er mooi uit vind ik ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 16:40 |
Het enige ongeëlectrificeerde Station van Nederland ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 16:44 |
Que? | |
Hr-Flip | zondag 24 maart 2013 @ 16:47 |
Voor een DM90 is dit best wel schoon hoor, onder de koppeling kom je nou eenmaal niet met de borstels en om het nou elke keer met een schuursponsje te doen.... | |
Hr-Flip | zondag 24 maart 2013 @ 16:49 |
Twee uit de oude doos. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 16:51 |
de rest is "halte" of "stoeptegel" of "dikke boom" jwz. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 16:52 |
Goeie titel wel ![]() ![]() ![]() | |
Hr-Flip | zondag 24 maart 2013 @ 16:57 |
Ja waarom, overzichterlijk doen, als het ook een chaos kan zijn. | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 17:05 |
die tweede foto is wel bijzonder. Die Talent moet wel een stukje omgereden zijn, want via Enschede is die niet in Hengelo beland ... | |
Hr-Flip | zondag 24 maart 2013 @ 17:12 |
Klopt. Dat stel is toen voor het zoveel jarig bestaan van de NVBS naar Nederland gekomen, via Bentheim. Onderweg naar Zutphen, zouden ze een uur moeten wachten in Hengelo. Ik werkte daar toen als stmt. Zodoende kon ik in ruil voor kop koffie, de machinist in zijn pilot zo ver te krijgen en natuurlijk in overleg met de trdl, om het stel zo naast een lintje te zetten. Eenmalige actie, kan ook nooit meer gebeuren, uniek plaatje dus. | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 17:17 |
nice zeg ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 24 maart 2013 @ 17:34 |
Nee, Hengelo, zegt ie net. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 17:49 |
| |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 17:50 |
Onzin natuurlijk. | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 18:00 |
Prignitzer Eisenbahn rijdt volgens mij nergens meer in Duitsland. | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 18:09 |
Zelfs geen eigen goederenvervoerder meer. | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 18:09 |
België is een fantastisch treinenland ![]() | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 18:13 |
Zeker als je vlak voor Montzen Vorming staat, je een fotostop hebt midden op de hoofdbaan op een goederenlijntje. En dan dat iedereen klaar staat om de sporen over te steken en er een CrossRail Class66+containertrein 5 meter* vanaf jou buffers stilstaat. De Seingever op Montzen belde dat wij met spoed weg moesten. Even een stop op Montzen Vorming, en terug naar de hoofdbaan. * Op de vrije baan kan een Treinbestuurder een Overschrijdingsbevel invullen indien het sein "gesloten"(=rood) staat. Met dit overschrijdingsbevel - waar geen Seingever aan tepas komt - mag hij het sein met een dusdanige snelheid passeren dat hij voor ieder obstakel kan stoppen. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 18:36 |
Zonde. Kan altijd alsnog een doorstart maken of weet ik veel ![]() | |
thats-me | zondag 24 maart 2013 @ 18:37 |
Net ook even in Nijverdal wezen kijken. Ze moeten aan de voorzijde nog wel een stuk aan straat werk verrichten (geen foto). Maar het ziet er goed uit, omroep installatie en 'cta's' werken al :-)![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 18:40 |
Je kunt je foto's ook eerst resizen naar 20.000 pixels en ze dan pas uploaden he. Dan duurt het laden nog langer ![]() | |
Sandrvich | zondag 24 maart 2013 @ 18:42 |
![]() Bron: http://englishrussia.com/2013/03/24/kiev-ukraine-today/ De Oekraïense spoorwegen hadden vandaag wat last van wat sneeuwval... | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 18:43 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 18:48 |
Netinera is de eigenaar van PEG. Is in Italiaanse handen nadat Arriva haar activiteiten in Duitsland moest verkopen | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 18:49 |
Een stukje spoornostalgie. Mijn opa en ik op het oude Rotterdam Blaak, vlak voor de sluiting:![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 18:52 |
![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 18:53 |
Toffe plaat joh ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 19:00 |
Dank u, Dokter! | |
ArnosL | zondag 24 maart 2013 @ 19:09 |
Ziet er goed uit zo ![]() | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 19:13 |
Vrijdag 22 maart 2013, L35 België Eerst werd een stop te Diest ingelast van circa een uur. ![]() NMBS 2813 met UnitCargo ![]() NMBS 223 Een oud klassiekje met veel graffiti kwam ook als L-trein naar Leuven langs ![]() NMBS 1863 + M6 + M6 + 1835 In België is het heel normaal dat er op trajecten met 10 of 12 rijtuigen M6 de complete dag, ongeacht van het tijdstip, gereden wordt. Één stam gaat dan naar bestemming A en de andere naar B. Op deze foto zien we NMBS 1863 met 6 M6-rijtuigen met een tweede stam van 6 M6-rijtuigen met loc 1835 passeren bij Diest. De voorste stam is onderweg als IC naar Tongeren - Blankenberge, terwijl de achterste stam als IC Tongeren - Knokke onderweg is. Het kan ook voorkomen dat de voorste en achterste stam een ander begin- en eindpunt hebben, zoals de IC Genk / Luik - Blankenberge / Knokke. Ook nog even in Schulen enkele treinen gefotografeerd, waaronder deze 2: ![]() CrossRail 6302 + containers Terwijl ik een trein uit de andere richting wilde fotograferen, kwam ook vanaf deze zijde een Class'66 luid brullend aan. Door het links rijden in België heb ik deze foto maar gemaakt, want voor mijn neus werd gekruist. ![]() NMBS 338 In Schulen passeert treinstel 338 de fotograaf met bestemming Liège-Guillemins, komende uit Antwerpen-Centraal als IR-trein. | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 19:16 |
@foto 3, had je in Nederland ook in de spits en daarbuiten tot Drgl 2013 Wel leuke foto's! ![]() | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 19:18 |
Vast niet op zondagavond om 22:50 met 12 bakken M6, wat een capaciteit geeft tweede klas van zo'n 1300 zitplaatsen. | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 19:20 |
Er hebben wel wat capaciteitsoverschotexpressen gereden in de noord-oost ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 19:22 |
Ik vond het echt veel te koud en vast ook wel te kansloos druk vandaag. Maar ik heb echt wel zin in het komende seizoen ![]() | |
James1988 | zondag 24 maart 2013 @ 19:25 |
Ik vind M6 prima materieel. ![]() Leuke platen, was het nog een beetje te doen qua weer of heb je de hele tijd moeten schuilen voor de wind? | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 19:29 |
In Diest stond ik vrijdag wel buiten de auto om de seinen in de gaten te houden (je zit daar met beide kanten een bocht), maar de kofferbakklep open. In Schulen had ik amper wind, want daar was achter mij een dijkje. Gister geen last van de wind gehad bij de fotorit-excursie van de TSP Vandaag heb ik ook ff een hele tijd in de auto gewacht vanwege de ijskoude wind. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 19:31 |
Schuilen in Schulen hihi haha domo vla ![]() | |
Frenk3nstein | zondag 24 maart 2013 @ 19:35 |
Zijn die M6-rijtuigen gelijkwaardig aan virm qua comfort of is dat minder? Een virm rijdt op dit moment ook tussen roosendaal en zwolle. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 19:44 |
Vergelijkbaar. Gewoon. Dubbeldeks mat. niet echt slecht, niet echt super. | |
James1988 | zondag 24 maart 2013 @ 19:44 |
M6 heeft een betere spoorligging voor mijn gevoel. | |
Ireyon | zondag 24 maart 2013 @ 19:47 |
Al het Belgisch IC materiaal zit een stuk lekkerder. M6, I10, I11, AM96.. Alleen jammer dat het merendeel vis-a-vis opstelling is. | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 20:21 |
M6 is vergeleken met VIRM beter. Ligt stabieler op de sporen en betere stoelen. Heeft ook op de bovenbverdieping vis-a-vis maar ook de coach-opstelling. Persoonlijk vind ik I11/MS96 (enkeldeks rijtuig / treinstel) zelfs beter als ICMm of ICRm. Enige nadeel is dat er vrijwel alleen vis-a-vis is in I11/MS96. | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 20:28 |
Vandaag gewoon 3X Virm in de 861 van Hdr tot Mt, dat zal doordeweeks noot gebeuren.. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 20:29 |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 20:30 |
![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 20:40 |
Bazenfimpje ![]() | |
zoem | zondag 24 maart 2013 @ 20:49 |
NWS / Overval op station Almelo, treinverkeer stil.
| |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 20:53 |
Schietpartij. Daders zijn spoor in gevlucht. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 20:55 |
Schietpartij, overval. Vingeren is ook seks. Poteeto potaato. | |
zoem | zondag 24 maart 2013 @ 21:01 |
Exact wat ik dacht. | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 21:03 |
Held ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 24 maart 2013 @ 21:15 |
Christeneziele, malloot! ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 21:20 |
Wat ![]() ![]() | |
Sandrvich | zondag 24 maart 2013 @ 21:21 |
Wellicht nuttig voor in de OP? ![]() | |
Zug-Chef | zondag 24 maart 2013 @ 21:33 |
Ik vind m wel leuk. | |
Frenk3nstein | zondag 24 maart 2013 @ 21:35 |
Geweldig ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 21:47 |
Zou zonde zijn als het moest, maar inderdaad is het misschien maar beter ja ![]() | |
Ireyon | zondag 24 maart 2013 @ 21:51 |
Ht en Mt slaan nergens op idd maar met Rsd is niks mis hoor. Net zo gangbaar als A'dam of Ehv, gewoon gangbare afkortingen buiten de spoorwereld ![]() | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 21:53 |
Het treint Met twee Rode slome diesels ![]() | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 21:53 |
Gister troffen wij in Leuven een geëvacueerde ICE met de twee TBL2-wegsleeplocomotieven met de beruchte HLD55-locomotieven ervoor ![]() Later stonden ze in Luik, te wachten tot DB de trein kwam ophalen. In de trein ontstond met een onderstationschef van Denderleeuw een aardige babbel, over de beveiligingsystemen op de HSL-lijnen in België. Het wordt er daar echt niet makkelijker opgemaakt ![]() - HSL-Lijn 1(naar Frankrijk): TVM 430, een Frans treinbeïnvloedingsysteem, 300kmh - HSL-Lijn 2(Leuven-Luik): TBL2, een Belgisch treinbeïnvloedingssysteem, 300kmh - HSL-Lijn 3(Luik-Aken): ERTMS Lvl2, 300kmh - HSL-Lijn 4(Antwerpen-Rotterdam): ERTMS Lvl2, 300kmh - Huidige spoorlijn 36N tussen Brussel en Leuven, viersporig, met 2 binnensporen voor hoge snelheid en 2 buitensporen met stations. Daar ligt TBL2, maar de maximale snelheid is daar voorlopig nog 160 km/h omdat er volgens de Europese richtlijn 96/48/EG (Klikje naar de Richtlijn) bij nieuwe spoorlijnen met snelheden van 200km/h of sneller ERTMS aangelegd MOET worden. Iets waar toen niet aan gedacht is, maar ombouw naar ERTMS is "voorlopig te prijzig". - Spoorlijn 50A, momenteel voor 160 km/h gereed, maar wordt dezelfde situatie als spoorlijn 36N, met 1 of 2 stations voor de lokale treinen. Wel vier sporen, binnenste twee sporen worden 200 km/h en buitensporen worden 160 km/h. Enkel de 2 binnensporen krijgen ERTMS ingebouwd, en daar zou de Thalys naar Oostende gebruik van gaan maken. Hier wordt wel gelijk nagedacht bij de Europese richtlijn ... Eigenlijk gewoon een aardige bende met beveiligingsystemen op de HSL-lijnen in België. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 21:53 |
P Ntb krijgt vet billekoek ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 21:56 |
![]() Prognose 22:00 is bijgesteld tot einde reizigersdienst. Maar waarom hebben ze alleen de intercity's uit de reisplanner gehaald! De stoptrein lijkt nog te rijden, nu krijg ik dus nutteloze reisplanner resultaten ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 21:57 |
Waar ben je en waar moet je heen? | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 21:58 |
van a naar beter | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 21:58 |
Enschede -> Deventer. Ik ga wel via Zutphen denk ik.. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 21:58 |
![]() ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 21:59 |
Meestal wel ja! ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 22:00 |
\ Ten tijde van HSL1 was er nog geen ERTMS en voor HSL2 en 3 zou eigenlijk LZB logischer geweest zijn. HSL4 is geen keuze omdat het ERTMS een verplichting is. Dit is volgens mij niet helemaal waar. ERTMS is alleen verplicht als er (mede)gefinancierd wordt met Europees geld. Bij veel Ausbauprojekten in Duitsland waar 200 tot 230km/u gereden gaat worden wordt alleen LZB geplaatst en (nog) geen ERTMS. Er staat me vaag ergens iets bij dat er iets anders aan de hand was met L36N. | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 22:01 |
best shot idd. Enschede - Hengelo - Zutphen - Deventer. Valt wel mee qua vertraging. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:04 |
Laatste normale optie Enschede - Deventer is met stoptrein van 23:01, dan is via Zutphen zelfs de snelste optie: via Almelo ben je 5min langer onderweg omdat je 25 minuten overstaptijd hebt op Almelo! ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 22:05 |
Die zal niet rijden. ![]() | |
_JdM_ | zondag 24 maart 2013 @ 22:07 |
Sterkte. Syntus trekt zelfs met 3 lintjes het niet, als ze die zouden inzetten. In Zupthen staat heel perron 2b vol. | |
greavy | zondag 24 maart 2013 @ 22:08 |
Hmm, oké. HSL-1 is dan nog wel logisch, maar HSL2 en 3 maken we maar weer gewoon beide van elkaar verschillend. De ene lijn TBL2, de ander wel ERTMS. Hmm, oké. Dan is me weer eea duidelijker. Volgens Wikipedia is met L36N dat de machinisten de seinen zelf moeten waar kunnen nemen. "Momenteel moeten bestuurders de laterale seininrichting respecteren en is de maximumsnelheid beperkt tot 160 km/uur." | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:08 |
Ik ga de andere kant op hè ![]() Ik hoop er even op dat die route tegengesteld is aan die van de meeste studenten... ![]() | |
_JdM_ | zondag 24 maart 2013 @ 22:11 |
Klopt, maar dan krijg je nog wel de vertraging door de tegentreinen mee;) In Zutphen staat alvast een heel welkomstcomite klaar! ![]() | |
James1988 | zondag 24 maart 2013 @ 22:19 |
De TBL2 op HSL 2 wordt binnen een paar jaar vervangen door ETCS. De TBL2-installatie in de ICE kan er dan uit. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:19 |
Ik zit nu in één enkel lintje... ![]() De tegentrein heeft een kwartier vertraging inderdaad, dus we zullen hier nog wel even in Hengelo blijven staan ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:21 |
In Delden kunnen de treinen nog passeren ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 22:21 |
Er wordt ERTMS op beide lijnen geïnstalleerd. Op Het Grote Blote Tieten Forum (www.hgbtf.net) staat een kaart waar de lijnen zijn ingekleurd waar ERTMS uitgerold is en in welke fase zich dat bevindt. Je trekt een conclusie die niet getrokken kan worden. De laterale seininrichting zijn gewoon de seinen langs de baan oftewel gewoon Memor (geen idee of er al TBL1 ligt maar denk het eigenlijk wel). De TBL2-installatie is daar als het goed is uitgeschakeld. TBL2 is trouwens duur en heeft een aantal tekortkomingen ten opzicht van ERTMS, daarom wordt TBL1 nu ook in heel België uitgerold want dat werkt met bakens die ook gebruikt kunnen worden voor ERTMS waarmee je dus makkelijk kan overschakelen. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:24 |
Ja, dat zou kunnen... Helaas gebeurt dat niet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:25 |
Maar MarkoAlmelo, had je die overval niet op een andere dag kunnen plannen!? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:26 |
Niet? Zondagavond, lekker rustig ![]() nee maar ik woon voor t station in Hengelo, en ik dacht al..waarom zoveel bussen? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:28 |
![]() Ja, dat k*#%te station ben ik nu ook, zittend in een stilstaand lintje te wachten op de trein uit Delden... | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:29 |
![]() Ik zie alleen een buffeltje staan ![]() Zover ik kan zien natuurlijk | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:32 |
Spoor 2b... Wtf!? ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 24 maart 2013 @ 22:33 |
Tja.. |