abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123994773

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_123995123
Even terugkomend op de plannen voor een IC vanaf Arnhem naar Duitsland, ik verwacht dat dat ook de doodsteek is voor de plannen die er waren voor Nijmegen-Kleve. Waarom zou je immers twee internationale verbindingen vlak bij elkaar openen? Nog afgezien van de ellenlange procedures die er gevoerd zullen moeten worden om de NIMBY's op het traject Nijmegen-Kleve gerust te stellen.
pi_123995665
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 08:42 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Het traject Enschede - Wierden is momenteel het kortste traject in Nederland?
Is Zwolle - Raalte niet korter? Is in elk geval wel goedkoper, dus dan verwacht ik ook nog een stukje korter ;)

En dan heb je ook Zwolle - Kampen nog als regulier kort stukje spoor
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 maart 2013 @ 10:09:35 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123995675
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Is Zwolle - Raalte niet korter? Is in elk geval wel goedkoper, dus dan verwacht ik ook nog een stukje korter ;)
en je hebt Zwolle - Kampen nog
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123995713
quote:
14s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en je hebt Zwolle - Kampen nog
Crap :o Net te laat met editten ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 maart 2013 @ 10:11:22 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123995725
quote:
2s.gif Op woensdag 13 maart 2013 07:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

En aangezien NS dat niet kan regelen maar SLeT inzet op diensten van meer dan een uur en zo, is de inbouw geen slecht plan.
zeker niet, want vanochtend doken er twee stellen op in de IC naar Maastricht :X
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 maart 2013 @ 10:12:36 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123995757
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 01:22 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat de opbrengsten die gemaakt worden tussen Arnhem en Zevenaar met deze trein ten goede komen aan de daar lopende concessies van Arriva en Hermes/Breng. Misschien hebben zij er zelfs baat bij, omdat ze dan de trein die ongeveer gelijktijdig met de RB vertrekt minder lang hoeven te maken.
Dat valt nog te bezien, omdat het dan alleen maar om Zevenaar gaat. Arriva en Hermes stoppen tussen Arnhem en Zevenaar immers ook nog in Duiven en Westervoort.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 maart 2013 @ 10:19:25 #8
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123995936
quote:
14s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker niet, want vanochtend doken er twee stellen op in de IC naar Maastricht :X
Wacht ff een ic zonder toilet, vanaf waar?
pi_123996039
quote:
6s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wacht ff een ic zonder toilet, vanaf waar?
Wel weer vervangen door een boot :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 maart 2013 @ 10:27:59 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123996154
quote:
6s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wacht ff een ic zonder toilet, vanaf waar?
mogelijk vanaf Amsterdam gestart, maar dat is nog niet helemaal duidelijk :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123996269
Waar kan ik eigenlijk zien welke IC's Schiphol-Heerlen met ICMm gereden gaan worden?
pi_123996401
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:33 schreef J.B. het volgende:
Waar kan ik eigenlijk zien welke IC's Schiphol-Heerlen met ICMm gereden gaan worden?
Eindhoven ri Schiphol v06.18
Schiphol ri Heerlen v06.46
En verder volgens omloop, maar dat zijn vooral nummertjes :p
pi_123996490
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Eindhoven ri Schiphol v06.18
Schiphol ri Heerlen v06.46
En verder volgens omloop, maar dat zijn vooral nummertjes :p
En per wanneer gaat dat in?
pi_123996523
8 april.
pi_123996640
Las vanochtend in een regionaal dagblad iets over de verbouwing van Eindhoven, die vanaf vandaag kennelijk officieel begint, maar waar reizigers pas aan het einde van het jaar iets van gaan merken. Dan zal onder meer één van de sporen (spoor 1) deels worden afgesloten: enkel het uiteinde blijft toegankelijk voor 'kerende stoptreinen'. Nu zijn er op Eindhoven volgens mij geen Sprinters die keren, in ieder geval niet doordeweeks, dit omdat de betreffende treinseries gekoppeld zijn. Weet iemand of die ontkoppeld gaan worden tijdens de verbouwing?
pi_123996913
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:33 schreef J.B. het volgende:
Waar kan ik eigenlijk zien welke IC's Schiphol-Heerlen met ICMm gereden gaan worden?
Heb ik me ook al eens afgevraagd, wilde dat toen ook weten toen er 2x per dag een dubbeldekker op dit traject reed die ik wilde vermijden omdat die om eoa reden nooit zitplaats heeft terwijl de koploper dat wel heeft. Anyway, NS kon me dat zelf niet vertellen, die stuurden me door naar 9292 :s
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:23:49 #17
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_123998174
ActuTrein Lite is altijd wel aardig accuraat wat betreft materiaal inzet. Wel op Android
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:50:26 #18
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_123999168
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:44 schreef KnightSolaire het volgende:
Dan zal onder meer één van de sporen (spoor 1) deels worden afgesloten: enkel het uiteinde blijft toegankelijk voor 'kerende stoptreinen'. Nu zijn er op Eindhoven volgens mij geen Sprinters die keren, in ieder geval niet doordeweeks, dit omdat de betreffende treinseries gekoppeld zijn. Weet iemand of die ontkoppeld gaan worden tijdens de verbouwing?
Typisch gevalletje een + een = twee toch?
Ga er maar van uit dat de sprinters Tilburg-Eindhoven en Eindhoven-Weert dan losgekoppeld worden. Die twee trajecten zijn niet voor niets in twee aparte treinseries genummerd.
pi_123999860
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:50 schreef ReisT het volgende:

[..]

Typisch gevalletje een + een = twee toch?
Ga er maar van uit dat de sprinters Tilburg-Eindhoven en Eindhoven-Weert dan losgekoppeld worden. Die twee trajecten zijn niet voor niets in twee aparte treinseries genummerd.
Dat kan ook prima, want de wachttijd van deze trein op Eindhoven is 7 minuten als er volgens planning wordt gereden. Bij loskoppeling van deze ritten is daarom niet eens een cross-platformoverstap noodzakelijk.

De IC's naar Maastricht/Heerlen en Venlo zullen tegen die tijd wel binnengenomen worden op spoor 3 en 4.
pi_123999998
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 10:33 schreef J.B. het volgende:
Waar kan ik eigenlijk zien welke IC's Schiphol-Heerlen met ICMm gereden gaan worden?
Even een uitgebreid overzicht:
Richting Schiphol; eerste vertrekstation:
Eindhoven: v 06.18
Heerlen: v 09.44
Heerlen: v 11.14
Heerlen: v 15.44
Heerlen: v 17.14
Utrecht: v 21.13
Utrecht: v 23.13

Richting Eindhoven, vanaf Schiphol
v 06.46
v 08.16
v 12:46
v 14:16
v 18:46 (Tot Eindhoven)
v 20:16 (Tot Utrecht)
v 22:16 (Tot Utrecht)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 maart 2013 @ 12:39:44 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_124000891
mooi stukje over de stichting DE3

Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 maart 2013 @ 13:42:38 #22
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_124003203
Vanochtend de trein van 7:35 van delfzijl->groningen, Tering, één 3tje :')_! definitie van een clusterfuck :P
pi_124006596
Zitten die treinen zo vol dan?
  woensdag 13 maart 2013 @ 15:12:41 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_124006747
Een overzicht van geplande materieelinzet is te vinden op deze pagina's. De lijst is oplopend gesorteerd op treinnummer, het treinnummer is te vinden door in de reisplanner met je muis over de treinsoort te gaan.

MAT = Plan V
1700 = locomotief met ICRm-rijtuigen
pi_124006851
Ik Heb nèt nog in een Plan V gezeten *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')