Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:25 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey Fotoverslag over VIRM GlenSpey >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:25 |
Geniale TT! | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 12:25 |
Niet als je uit Bolsward komt. Daar komen geen treinen. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 12:25 |
het faalt gewoon weer | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:26 |
Vanuit Bolsward kan je niet op tijd komen. | |
DriekOplopers | maandag 28 januari 2013 @ 12:27 |
Maar als hij goed en betrouwbaar rijdt, is het natuurlijk een prima trein. ![]() | |
dennistd | maandag 28 januari 2013 @ 12:27 |
Je zou eventueel rechts uit kunnen zetten (wat mij niet lukt, als ik rechts zachter zet gaat links mee...) | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 12:27 |
vroeger wel. Toen liep er een lokaalspoorweg naar Sneek. | |
KnightSolaire | maandag 28 januari 2013 @ 12:27 |
Van Tongeren woont volgens mij gewoon in een stad ![]() E: Amsterdam. Thalys was een prima optie geweest dus. Maar goed. | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:28 |
Tot 1968 ![]() | |
bork | maandag 28 januari 2013 @ 12:29 |
1 aanbieder geweigerd? | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 12:30 |
| |
KnightSolaire | maandag 28 januari 2013 @ 12:31 |
Altijd treurig om te zien hoeveel (tram)spoor is gesaneerd. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:33 |
Lekkere pornomuziek eronder ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:35 |
Hee maar zolang die Bi-mode Bi-courant Bi-Langue flauwekul doorgaat, ga ik even de was vouwen ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:37 |
De Vlaamse populisten zijn overigens beter in het stellen van goede vragen dan de Nederlandse populisten. | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:39 |
Zeg dat wel ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:40 |
Sowieso stellen die betere vragen dan veel anderen die vragen stellen.. Vlaams belang FTW! | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:40 |
Weet iemand hoe de agenda van deze zitting eruit ziet? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 12:41 |
http://www.tweedekamer.nl(...)orzitting_fyra.jsp#0 | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:42 |
Thanks.. geen lunchpauze dus ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 12:43 |
Godallemachtig, ga je even lunchen, is er wéér een nieuw deel geopend. ![]() Heb ik nog wat boeiends gemist of zijn alle politici er plasjes overheen aan het doen zonder inhoudelijk iets toe te voegen? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:44 |
Zie boven.. ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 12:44 |
Je hebt het duale spraak Frans/Nederlands gemist. Verder niet zoveel. Ben meer benieuwd naar antwoorden dan de vragen die gesteld worden. Die hebben allemaal wel dezelfde strekking. | |
DriekOplopers | maandag 28 januari 2013 @ 12:50 |
Ik vind de bijdragen van de Belgische parlementariërs beter dan die van onze landgenoten. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:50 |
Inderdaad.. Helaas. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:51 |
Dat troost-duikbrilletje is geen "Oplossing" meneer Jef ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 12:51 |
Ik begreep dat de PVV Henk en Ingrid er aan de blonde haren heeft bijgesleept en dat anderen begonnen over het 20e treinstel? | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 12:51 |
mja, dat mocht je wel verwachten. Hun besluiten zijn overigens niet altijd even logisch | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:52 |
Ja. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:53 |
Meerstad kijkt geïnteresseerd bij vragen. Deschemaker geïrriteerd.. ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 12:53 |
![]() Ik weet weer genoeg. | |
Aether | maandag 28 januari 2013 @ 12:55 |
NSHiSpeed legt uit hoe in Brussel te komen:![]() | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:55 |
Jep.. en ook de multiculturele samenleving en de bedrijfscultuur van Italianen.. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:55 |
Awesome. Laten we straks EN Thalys EN Fyra EN Benelux-IC EN stoppertjes laten rijden ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 12:56 |
Ik ben echt helemaal klaar met die combi frans/nederlands gezwets.. Goede vragen stelde meneer Jef van den Bergh. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:56 |
Gaan we weer hoor ![]() ![]() | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:57 |
Of mevrouw Tilmans even wakker wil worden... | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 12:57 |
nu nog de tijden erbij | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 12:57 |
Die man daar rechts naast is ook het zonnetje in huis.. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 12:58 |
Jeeeeeezus Christus te paard zeg, kan het nóg nietszeggender? | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 12:58 |
Al die nederlandse parlementariërs zitten vrolijk te twitteren ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 12:58 |
Doen de belgen ook hoor ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 12:59 |
Wij kunnen er wat van breien ja. De rest van Nederland niet. | |
LWD-Godius | maandag 28 januari 2013 @ 12:59 |
Wat voor een trein is dit?:![]() | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 13:00 |
Plan X. Ook bekend onder de naam Blauwe Engel. Dit is een tweedelige versie ervan | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 13:00 |
Is dat zojuist gezegd? | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:00 |
Wat nou. DIT noemen we "een redelijk alternatief" tegenwoordig ![]() | |
V2 | maandag 28 januari 2013 @ 13:02 |
Welk station is dit? Komt me totaal niet bekend voor... | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:02 |
Lelystad of Almere. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:03 |
Lelystad denk ik ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 13:03 |
denk zelf Lelydorp | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:04 |
Ik weet het wel zeker. Wellicht weet Broek53 op Somda wel wat over die foto. | |
bork | maandag 28 januari 2013 @ 13:04 |
Waarom heeft dat mens het over lijn 162 ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 13:07 |
Ik weet niet of het bekend is hier, maar wellicht heb ik nog wat nieuws. De Fyra heeft er niet alleen voor gezorgd dat de Beneluxtrein passé is, maar óók de Maastricht-Brussel-Express is afgeschaft na druk van NS Hispeed. Die verbinding trok teveel reizigers weg uit de omgeving van Eindhoven. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 13:08 |
en de verbinding is weer weg ... | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 13:08 |
Grmbl.. dan maar even snel lunchen... | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:09 |
Dat is toch van de zotte joh ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 13:12 |
Ja het is inderdaad van de zotte, maar zo bleek het dus wel te zijn ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:12 |
De stream is geklapt wegens overdaad aan lulkoek ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:13 |
Ah, Berend Brulboei aan het woord ![]() | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 13:14 |
Ik ben afgehaakt bij Frans- en Nederlandstalig gelul door mekaar heen, niks van te maken. | |
Sandrvich | maandag 28 januari 2013 @ 13:14 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 13:15 |
gehehe. | |
Ireyon | maandag 28 januari 2013 @ 13:15 |
Balthasar Bazenbaard ![]() | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 13:16 |
Mijn lunch! Mijn scherm! ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:18 |
Ik weet niet of hij nou een speech houdt over de fantastische verbindingen naar Brussel of vragen beantwoord over de Fyra? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:19 |
Hij vertelt gewoon dat een gewone trein de rendabiliteit van de hogesnelheidstrein laat afbrokkelen. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 13:19 |
hij veegt zijn eigen paadje schoon | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:21 |
Ja daar ging het uiteindelijk gelukkig wel naar toe. De Thalys is vast ook duurder dan de oude verbinding Brussel - Parijs. Als de Fyra rijdt, en altijd rijdt. Dan zullen er zeker mensen bereidt zijn daarvoor te betalen. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:23 |
Zit die Meerstadt nu gewoon te liegen dat ie barst? ![]() edit: Oh nee wacht, dit is "Wir haben es nicht gewusst". ![]() | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 13:25 |
Incompetentie klinkt in zijn hoofd waarschijnlijk beter te overleven dan boze opzet. | |
LittleNini | maandag 28 januari 2013 @ 13:26 |
Iedereen wilde het ja ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:26 |
"Mijn collega Marc"? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:27 |
Niemand had erom gevraagd, maar okee ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:27 |
Even serieus: NS heeft meteen rijtuigen uit de mottenballen gehaald en is inmiddels begonnen met herinstructie voor treinpersoneel op dat spul. Dat is echt geen onwil. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 13:28 |
Meerstadt hoopt dat de Italianen het nu wel voor elkaar krijgen om de dodo te laten werken ... getuigt van weinig vertrouwen in een snelle en goede afloop | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:29 |
GEEN BACK-UP? WTF. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:29 |
Ja maar dat lag ook aan iemand anders ![]() | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 13:30 |
NSH zo uit de klauwen laten lopen en dan net doen of je nooit iets hebt gehoord getuigt wel van iets. | |
LittleNini | maandag 28 januari 2013 @ 13:30 |
Die man zit zich echt belachelijk te maken ![]() | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 13:30 |
Gaf 'ie nou gewoon geen bedrag? ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:31 |
Overigens zijn het wel de Belgen die geen Traxx op de HSL wilden in een ingroeimodel. Als men dat had gedaan zou de overgang veel kleiner zijn geweest en zouden problemen opgevangen kunnen worden. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:32 |
Lijkt me niet dat Meerstadt dat hier de zaal in slingert. Zou niet passen in de passage 'we werken hand in hand samen aan een oplossing. ' | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:33 |
Nee. Tientallen miljoenen. Oftewel: Hier heb je drie dobbelstenen. Wat je gooit keer 10 miljoen. Om te beginnen.
| |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:33 |
Dat halveert alvast het aantal handen dat aan een oplossing kan werken ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 13:34 |
Voor die onwillendheid van de Belgen zijn 2 redenen: - Rijpaden voor 160 km/h zijn duurder dan voor hogere snelheden - Het zou afbreuk doen aan het imago | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:35 |
Nee klopt. Maar dan had men de V250 veel rustiger in gebruik kunnen nemen zonder dat er meteen een man overboord was. In de dienstregeling 2013 was de ruimte op Schiphol-Den Haag hard nodig waardoor men wellicht toch de sprong in het diepe heeft genomen. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:35 |
Te hoog inzetten is ook duur en slecht voor het imago! | |
Achtentachtig | maandag 28 januari 2013 @ 13:36 |
Ze hadden het zaaltje wel even wat langer kunnen huren.. 20 minuten ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:37 |
Waar komt dat ruimtetekort vandaan? Er zijn geen treinen bijgekomen, alleen weggevallen, namelijk de Benelux. Treinserie Rotterdam - Amsterdam over HSL rijdt niet overdag. Er zijn geen extra ic's of sprinters gaan rijden. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:37 |
De trein Lelystad-Den Haag is 9 minuten opgeschoven, het Beneluxpad in. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 13:37 |
Wellicht andere plannormen n.a.v. het ongeval bij Amsterdam? | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:38 |
Oh, Meerstadt duurde gewoon te lang dus ![]() | |
Ireyon | maandag 28 januari 2013 @ 13:38 |
De IC Asd - Vlissingen is er ook tussen Schiphol en Leiden bijgekomen? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:39 |
Dat was de IC Amsterdam-Den Haag. Overigens ook verschoven. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:40 |
Dan is toch dat andere pad weer vrij? Goederentreinen zijn er niet daar dus kan het niet zijn. Knoop zit bij Riekerpolder Aansluiting en die is overbelast. Die acht treinen per uur per richting in de spits op Hoofddorp - Leiden. Zou de extra zonetrein Almere - Schiphol roet in het eten kunnen gooien? Dat zou ook nog kunnen ja. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:41 |
Dat moet dat pad toch wel aansluiten op het pad ten zuiden van Den Haag. Anders sta je lang stil en kan je beter met een gewone IC naar Den Haag en daar overstappen. Dan rijdt die trein op Den Haag - Amsterdam een beetje voor lucht. | |
Ireyon | maandag 28 januari 2013 @ 13:42 |
Roosendaal ![]() ![]() ![]() Kan dit in de OP? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:43 |
Dat stond je toch al overal met de benelux, dat is geen verassing. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:43 |
Nu nog meer dus. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:43 |
nee. ![]() | |
Koen66 | maandag 28 januari 2013 @ 13:43 |
Nee, de huidige situatie is goed voor het imago ![]() | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 13:43 |
Dat was toch de Fyra-specialiteit? Of was dat "vol lucht"? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:44 |
Waarschijnlijk. Gelukkig zijn de verbindingen in Nederland zeer meer frequent dan in België en is het mijns inziens acceptabel dat er in Den Haag HS wordt overgestapt op de trein naar België. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 13:44 |
| |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:44 |
En nog een stukje wauwelkoek tot slot ![]() Ik heb stiekem met je gesold Ik hoop dat je het leuk vond! ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:46 |
Dat was al duidelijk toch? Wel zal hij blijven rijden tot Fyra voldoende betrouwbaar blijkt. Wat voldoende betrouwbaar inhoudt is overigens onduidelijk. | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 13:46 |
Kan dat niet ook toegepast worden op de rest van het HRN? | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:53 |
Wat heb je eigenlijk aan al dit gelul als je nu op het perron staat? ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 13:54 |
Helemaal niks. Maar men lult liever oeverloos langs elkaar heen ipv daadwerkelijk iets te doen. Als het écht een geliberaliseerde markt zou zijn zouden zowel NMBS als NS allang failliet zijn gegaan door dit aanhoudende gefaal. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:55 |
Als er een echt geliberaliseerde markt was geweest zou forensen onbetaalbaar zijn geweest. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:56 |
Zei ze nou "Meneer deKeesmaker"? ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:56 |
Aah. NS heeft 18 januari een treinpad aangevraagd. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:57 |
Wel met de nuance dat ProRail er niks mee kon omdat er geen afstemming was met NMBS ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 13:58 |
"Broodjes hiernaast" De enige 2 concrete woorden van de dag ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 13:58 |
Inderdaad. Dan weten we meteen waar de bal ligt. Tussen NS en NMBS. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 13:58 |
Het kan ook zonder de NMBS. | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 13:58 |
Dan zouden veel mensen alsnog een reiskostenvergoeding hebben kunnen bedingen. Op basis van kilometervergoeding uiteraard, want wie dat Openbaar Vervoer "openbaar" heeft genoemd... ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 13:59 |
De beste man van ProRail meldde er direct bij dat een pad maken zonder NMBS en Infrabel niet kan. Dus nee, het kan niet zonder de NMBS. | |
_serial_ | maandag 28 januari 2013 @ 14:00 |
Ik ben wel benieuwd wat ze gaan schuiven in die treinpaden tussen Amsterdam en Roosendaal | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:01 |
Hangt ervan af. Als NS direct rond 08:00 een aanvraag heeft gedaan zal er wellicht nog geen contact zijn geweest die ochtend. Tenzij de hele nacht contact is geweest uiteraard. Het is gissen naar de inhoud en vorm van de aanvraag ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 14:01 |
Ja. EN dan weten we dus NIET waar de bal ligt. | |
Little_Dolls | maandag 28 januari 2013 @ 14:02 |
Hoe was jullie uitstapje trouwens de 26ste? | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 14:03 |
Ja goed, was erg leuk ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 14:03 |
+1 | |
Little_Dolls | maandag 28 januari 2013 @ 14:03 |
![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:05 |
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/Asd-Rtd%20(via%20Shl)_os.pdf Hier is nog wel ruimte te vinden toch? Vanaf Hoofddorp tot aan Riekerpolder Aansluiting wordt inderdaad erg krap ja. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 14:06 |
We weten niet wie de ander tegen houdt om tegen de bal te trappen.. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 14:11 |
jammer dat het door de beperkte tijd maar weer een halve vergadering is geworden ... gelukkig is het nu wachten op de schriftelijke antwoorden en de fiedbak | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:11 |
Je kan vlak voor de Fyra naar Breda naar Schiphol toegaan in het pad van de Thalys, maar dan andere half uur. Daarna heb je een vrij pad naar Leiden toe. In het huidige Fyra pad kan eventueel ook nog, die is ook vrij. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 14:14 |
Dat je dat kunt lezen joh ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:15 |
Oefening baart kunst ![]() | |
DriekOplopers | maandag 28 januari 2013 @ 14:15 |
Juist door dat tijdgebrek zijn Meerstadt en de Scheemaecker er redelijk zonder kleerscheuren afgekomen. Bijzonder: Van Vroonhoven zat wel in de zaal. Siebers niet! | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:17 |
En overigens, wie zegt dat de trein uit Amsterdam via Schiphol MOET en niet over Haarlem kan. Daar is nog meer ruimte. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 14:17 |
was ook mijn indruk ja. hadden ze tot bijvoorbeeld 17.00 uur gehad, dan waren beiden echt wel door de mangel gehaald. goed teken, omdat het toont dat de problemen serieus worden genomen. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 14:17 |
aanzien | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:18 |
Een tijdelijke maatregel heeft geen aanzien. | |
Gitarist | maandag 28 januari 2013 @ 14:18 |
Even om de huidige nieuwsstroom op te leuken: ik kwam op OneMoreThing een banner van ABN Amro tegen waarbij je op de achtergrond een rijdende Fyra ziet. Nu al nostalgisch! ![]() Nu maar hopen dat het niet zo'n wisselende banner is en dat jullie hem ook zien: http://www.onemorething.n(...)acties-op-jobs-film/ | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 14:18 |
En dus blijft het vingertje wijzen en vooral GEEN actie ondernemen, gewoon vrolijk voortduren ![]() | |
bork | maandag 28 januari 2013 @ 14:19 |
Luchtbal? ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:20 |
Reed de oude benelux voor of achter de IC naar Venlo richting Dordrecht? | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 14:21 |
klopt, maar ik denk dat het meer in een behoefte voorziet dan via Haarlem | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 14:21 |
er achter | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:24 |
Voor de Intercity Amsterdam - Dordrecht over Haarlem uit en je kan in Den Haag HS achter de IC naar Venlo kruipen. Vrijwel zelfde pad als vorig jaar. Als ik even zo kijk moet dat lukken een maal per uur. Kan niet op Amsterdam - Haarlem. Voor de sprinter naar Uitgeest naar Haarlem, en dan op naar Leiden. Het moet passen daar maar heel snel is het allemaal niet. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 14:28 |
Kunnen we niet een Fyra Schiphol - Brussel laten rijden en dan zeggen dat ze met "de overige binnenlandse treinen naar Schiphol kunnen reizen"? Spaart je 1 stel uit in de omloop en scheelt drukte tussen Amsterdam en Schiphol ![]() ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:30 |
Die hele Fyra rijdt al niet man.. ![]() Wat wil je hiermee zeggen of bereiken? | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 14:33 |
Gewoon, voor als ie weer wel gaat rijden ![]() ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:33 |
ProRail rekent een treinpad af op tonnages die onderweg gemeten worden. Weet iemand hoe dit in de praktijk werkt? Zijn er meetinstallaties in de baan aangebracht? Passage uit de netverklaring 2014: "De tonnages van treinen worden gemeten met behulp van meetsystemen van ProRail. Treinen die op hun rit meerdere tonnagemeetpunten passeren worden afgerekend op het gemiddelde van de tonnages die bij de diverse meetpunten zijn gemeten. De tonnages worden afgerond op 1 ton. Treinen die tijdens hun rit geen meetpunt passeren, worden afgerekend op een overeen te komen normtreingewicht." | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 14:35 |
Ik heb geen idee hoe dat precies werkt. Vraag het @ProRail? | |
Little_Dolls | maandag 28 januari 2013 @ 14:35 |
Hoe zit dat nu met die Fyra? Gaat dat ding nu nog rijden of...? ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:37 |
Goed idee ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 14:39 |
ooit alleen is te hopen dat het niet hetzelfde afloopt als met het Land van Ooit ![]() | |
Little_Dolls | maandag 28 januari 2013 @ 14:43 |
Het Apeland en/of Bureaucratieland is anders ook geen slechte naam. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:43 |
Aantal lui vroegen zich zaterdag af waar BMO voor stond aan het eind van @stationschefBMO, zie hier het antwoord:
| |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 14:51 |
Een oplettende twitteraar bezorgde mij reeds het antwoord: http://www.infrasite.nl/p(...)n.php?ID_products=53 Quo Vadis heet het systeem wat het gewicht van treinen meet. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 14:59 |
Graag gedaan! | |
Darkwing_Duck | maandag 28 januari 2013 @ 15:11 |
En , hoe is de stemming in de vergaderzaal met meneer de sfeermaecker? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 15:13 |
Ze zijn al ruim een uur klaar ![]() | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 15:18 |
Want de conclusie is dat vooral de reiziger (zonder hoofdletter) een Toontje Lager mag zingen? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 15:38 |
Het grote probleem is trouwens ook dat de NL'se politiek moet erkennen dat er grote fouten zijn gemaakt tussen de jaren '90 en nu. Ze hebben een hele hoop prikkels aan de spoorsector toegevoegd die niets met goed reizigersvervoer te maken hebben. Die prikkels hebben meegespeelt in het Fyra-fiasco hoewel ze niet de hoofdoorzaak zijn van dat fyalen, is het wel de hoofdoorzaak van het de nek om draaien van de Beneluxtrein. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 15:39 |
Wat zijn dat voor prikkels dan? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 15:44 |
Geld, geld, geld en nog eens geld. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 15:47 |
Ik heb interesse ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 15:49 |
tot op zekere hoogte waren die prikkels goed, want de NS is gedwongen op het reizigersvervoer nu minimaal quitte te draaien. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 15:52 |
Klopt. Maar je kunt er te ver mee gaan. | |
dennistd | maandag 28 januari 2013 @ 15:58 |
zie dm | |
lezut | maandag 28 januari 2013 @ 15:58 |
Yep ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 16:00 |
Cool! bedankt | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:11 |
jup, maar dat was jaren 90 en 00. Een ongebreideld vertrouwen in het marktdenken, terwijl nu op vele gebieden blijkt dat het in de basis goed is, maar dat er wel een flinke rem op had moeten worden gezet. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:16 |
@bitlord
| |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:18 |
De grap van marktwerking is dat je er vanuit gaat dat er op basis van de slechtheid van de mens (ikke! ikke! ikke!) een bedrijf zich zo aanpast aan de wensen van de klant dat het zou leiden tot kwaliteitverhoging omdat de klant anders wel wegrent en het bedrijf dan geen inkomsten meer heeft. Het probleem van OV is dat je zowel op tijdstippen met veel vraag als met weinig vraag toch aanbod wilt maken. Door iemand op een bepaalde plek een al dan niet tijdelijk monopolie (dat noemen we een concessie al dan niet gegund met of zonder aanbesteding) te geven kan die niet rendabele ritten uit wel rendabele ritten betalen. Het nadeel van een monopolie in combinatie met een groep gebruikers die niet zomaar voor een alternatief kunnen kiezen is dat je een soort vrijbrief hebt om wat aan te klooien. Daarom is het maken van de juiste prikkels vanuit de overheid belangrijk. Prikkels die op kwaliteit gericht zijn, niet op winstmaximalisatie. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:22 |
NOS teletekst meldt dat er volgens de NMBS deze week nog een oplossing is, terwijl Meerstadt zegt dat er deze week nog een concreet voorstel op tafel ligt. Volgens mij zijn dit twee verschillende dingen, maar wie heeft er gelijk? We hopen natuurlijk de NMBS, maar vermoeden de NS ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:24 |
Er is een oplossing gevonden. Teminste, daar zal het wel op neer gaan komen. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:25 |
klopt, maar om die prikkels goed op te stellen is kennis en ervaring nodig. Die ontbraken er toen en helaas nu ook nog te veel | |
KnightSolaire | maandag 28 januari 2013 @ 16:26 |
Het ministerie van I&M moet gewoon een paar FOK!'ers uit dit topic recruiten | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:28 |
zou niet eens een gek idee zijn. we zijn vaak kritisch, maar zijn tegelijkertijd ook realistisch in dingen die wel/niet kunnen ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 16:29 |
"Er moeten dubbeldeks-AGVs komen te rijden, iedere 5 minuten!" | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:30 |
grapjas ![]() | |
remcoP | maandag 28 januari 2013 @ 16:30 |
Nee joh, 2 gekoppelde Zefiro 380's ![]() | |
KnightSolaire | maandag 28 januari 2013 @ 16:31 |
"Voor het reguliere internationale tarief, zonder toeslag en zonder reserveringsplicht!" | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 16:32 |
"Daarnaast moeten er alleen maar schaarsgeklede conductrices van maximaal 25 jaar rondlopen, die bij iedere rit te zien moeten zijn!" | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:32 |
En wat hebben Henk en Ingrid aan een gevonden oplossing? Niks. Pas wanneer de oplossing is geïmplementeerd is het positief voor de reiziger, en het zou fijn als ze dat communiceren ipv een gevonden oplossing. | |
KnightSolaire | maandag 28 januari 2013 @ 16:32 |
Henk en Ingrid willen toch niet naar Brussel... | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:34 |
Tegelijkertijd kost het zoveel tijd om die prikkels te verzinnen en hand te haven dat het de vraag is of je er echt wel veel beter van wordt. Nu heb je zowel bij concessieverlenende als concessiehoudende partijen een enorm juridisch en vervoerskundig waterhoofd met bijbehorende administratie. (Al dan niet ingehuurd bij OV-adviesbureau's) Verder heb je nog dat in de eerste ronde aanbestedingen er veel is ingekocht en onder de kostprijs is gewerkt met de verwachting dat het wel kon. In de tweede ronde stijgen de prijzen opeens fors doordat er met een realistische prijs wordt gewerkt. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:34 |
ze hebben al een eigen Wiki. Niet slecht voor een paar Almeloërs die wat op hun geweten hebben ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_en_Ingrid | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:35 |
Wel even realistisch he jongens! Wel diesel, want een Waslijn verpest de foto van de hobbyist. | |
_serial_ | maandag 28 januari 2013 @ 16:36 |
![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:37 |
Heb jij niet nog zo'n V100 staan? Beneluxstam erachter en rijden maar! | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 28 januari 2013 @ 16:37 |
Hoezo diesel? Je kunt zo'n ding toch ook wel fatsoenlijk met een derde rail voeden! Hop 25kV eroverheen! ![]() | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:37 |
Henk en Ingrid reizen per auto lees ik net ![]()
Slechte vergelijking ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:39 |
Henk en Ingrid vinden de trein onrendabelenvervoer. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:40 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:42 |
het werkt niet om alles helemaal tot achter de komma vast te leggen. wel zou je kunnen werken met een minimale bediening van x,y of z en dat zodanig verder op te stellen dat het in veel mindere mate nodig is dat er een heel juridisch apparaat nodig is en dat je niet dag en nacht er bovenop hoeft te zitten. ik denk dat je dat wel kunt ondervangen door vooraf hier goed duidelijk over te zijn. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:44 |
Je moet alles juist wel tot 1000 cijfers achter de komma vastleggen. Anders krijg je dit soort faalproducten als de Fyra. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:46 |
Niet waar. Er is nu ook genoeg vastgelegd maar NSH houdt zich er niet aan, dus daar schiet je alsnog niks mee op. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:47 |
Zo zie ik het graag! | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 16:48 |
1000 dingen achter de komma vastleggen én handhaven. Het een kan niet zonder het ander en het ander niet zonder het een. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:49 |
Maar als we in Nederland blijkbaar dit soort dingen niet kunnen handhaven, hoe gaan we dat dan doen als alles tot 1000 getallen achter de komma vast wordt gelegd? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:50 |
Niet alleen NSH maar ook Ansaldo. Als jij contractueel vastlegd wat de procedures zijn bij vertraging, fouten of complicaties is het voor iedereen helder. Dit zal deels vastgelegd zijn maar nog steeds ruim interpreteerbaar onder de verschillende lezers. Je moet alles afbakenen, afkruizen en vooral vertellen wat je als producent (AB) niet gaat doen en wat je wel gaat doen. Dit is 1 van de belangrijkste lessen die ik tot op heden bij aanbestedingen geleerd heb. Goed plan van aanpak en een uitzonderlijk sterke afbakening. Daarmee voorkom je problemen. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:51 |
We kunnen het uitstekend, Rijkswaterstaat en ProRail doen het voortdurend. Helaas is ProRail recent de mist in gegaan met PGO Eemland, maar daar leren ze hopelijk van. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:53 |
Daar ben ik het mee eens. Maar misschien is het ook wel de schuld dat NS nog steeds niet echt een commercieel bedrijf is, wat de nood voor dit soort dingen verminderd (speculaties...). Maar ik doelde meer op het aantal treinen per dag, en bepaalde verbindingen die niet in stand waren / nooit zijn uitgevoerd. Daar is vanuit de staat nooit adequaat op gereageerd. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 16:53 |
ben ik niet met je eens. Je kunt imo beter duidelijke, maar niet onrealistische eisen stellen. Het bedrijf moet maar zien hoe het dit oplost en dan handhaven. het hoeft dus niet helemaal achter de komma, maar wel zodanig dat de handhaving een belangrijk onderdeel is. Dit hoeft echter niet altijd met een groot juridisch apparaat gepaard te gaan | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 16:54 |
Okee, we blijven hard gaan. 21 Pagina's achterstand. Maar niet alles bijgelezen. ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:55 |
Wel doen, interessante materie ![]() | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 16:56 |
Voor de statistieken: 10 loks van NMBS (28xx, Traxx) komen aan de vervangende dienst te hangen tesamen met 5 stammen. NMBS heeft weer wat locs kunnen weghalen bij Logistics. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 16:57 |
Ik zal wel eens kijken na het douchen en eten. Als ik zin heb. ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 16:57 |
![]() | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 16:57 |
Zie ook mijn vorige post, handhaving vanuit (in dit geval) de staat is heel belangrijk. Hopelijk leren we er van, op dit moment is het opzetten van een verbinding belangrijk en er bovenop zitten zodra de V250 weer gaat rijden (dus niet weer de BeNeLux er direct uit knallen). Daarnaast ga ik er vanuit dat dit mee wordt genomen in toekomstige concessies. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 16:59 |
Vanavond om 20.00 hrs onze tijd begint op BBC 2 een vierdelige serie over een museumspoorlijn in Wales. Met voornamelijk stoomlocs natuurlijk. De serie is een herhaling uit 2011. Om half 8 op dezelfde zender Michael Portillo met Great British Railway Journeys vanuit London Paddington. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 16:59 |
Ik stel me dan zo'n stelletje dwalende mongooltjes voor "uhh... uhh... hee moet je kijken wat hier op de grond ligt! een Oplossing!" ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:07 |
Proeven met mobiele werkplaats en sneeuwborsteltreinen Gepubliceerd op 28-01-2013 om 10:09 ![]() VolkerRail, Strukton Rail en ProRail hebben vorige week in de Amsterdamse haven proeven gedaan met een sneeuwborsteltrein en een Ravot-werktrein. De treinen zorgen voor een veilige werkplek en minder verstoring van het treinverkeer. De Ravot-machine met uitschuifwerk rijdt als ‘mobiele werkplaats’ veilig naar de plek van de storing rijden. Een uitschuifbaar hek achter de machine biedt vervolgens een veilige werkplek. Binnen de afrastering verhelpt de onderhoudsploeg de storing, terwijl het treinverkeer om de werkplek heen weer snel kan worden hervat. Deze methode biedt veiligheid voor de mensen en minimale verstoring van het treinverkeer. Sneeuwborsteltrein Bij de sneeuwborsteltrein borstelt de machinebedienaar vanuit zijn veilige cabine bijna alle sneeuw weg. Alleen voor de laatste stukjes, de hardnekkige ijsvorming tussen de wisseltong en de aanslagspoorstaaf, zal nog een monteur het spoor in hoeven. Dit zorgt voor een verbeterde veiligheid en minder verstoring van het treinverkeer. Winterse omstandigheden vergroten de kans op verstoringen als gevolg van uitgevallen wisselverwarming, kapot gevroren onderdelen of ijsbrokken in wissels. Het zijn storingen die snel moeten worden opgelost. Veiligheid Onderhouds- en storingsploegen staan dag en nacht klaar om bij te springen. Zij kunnen vanwege veiligheidsredenen alleen het spoor betreden als er geen treinen rijden. Zeker op drukke emplacementen als die in Amsterdam moeten onderhoudsploegen vaak lang wachten totdat er sporen vrij zijn gepland om over te steken naar een wissel met een verstoring. Inzet van de sneeuwborsteltrein en de Ravot-werktrein kunnen hierbij uitkomst bieden. Strukton Rail zet in Zweden al langer werktreinen met sneeuwborstels in. Amsterdam had vorige week de primeur. Bron | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 17:11 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)avond-toespraak.html Jaaa, er is een besluit gevallen over de nieuwe Benelux | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:11 |
Niet grappig en hoort hier niet. | |
dennistd | maandag 28 januari 2013 @ 17:12 |
![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 17:12 |
Zuurpruim ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:13 |
Voor hetzelfde geldt maakt ze bekend dat Friso dood is man.. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 17:13 |
Ja, of ze maakt bekend dat iedere Nederlander 5000 euro belastingvrij cadeau krijgt. We weten het niet, laten we het afwachten. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 17:13 |
Zo had ik het nog niet bekeken, ik denk dat het gaat over de troonopvolging. Maar geintje moet kunnen toch ![]() | |
DriekOplopers | maandag 28 januari 2013 @ 17:14 |
Als Henk en Ingrid naar Brussel gaan, vragen ze daar de hele dag waar de Eifeltoren staat... | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 17:14 |
Benetrixtrein ![]() | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 17:14 |
Of ze ginnegappen over hoe klein het piemeltje van Menneken Pis wel niet is ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:14 |
Uiteraard ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 17:16 |
Vet, dat wordt opnemen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 17:16 |
Ja dat of die troonopvolging. Iets anders kan het niet zijn. Nou, over 2 uur weten we meer ![]() | |
Pinnenmutske | maandag 28 januari 2013 @ 17:17 |
ze hebben godverdomme BBC2 van de kabel gehaald en ik heb nog geen digitale tv. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 17:17 |
| |
remcoP | maandag 28 januari 2013 @ 17:17 |
Denk ik niet, hij vertoonde juist steeds meer "levenskenmerken". | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 17:18 |
Net zoals Ariel Sharon ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:18 |
Dat deed de Fyra ook naarmate de tijd verstreek na de introductie 9 december. Je weet hoe het daar inmiddels mee is afgelopen? ![]() | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 17:19 |
Ik wilde deze ook maken maar was bang dat jij boos zou worden ![]() | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 17:19 |
En met de onderhandse gunningen blijft dat zo. Waarom zou je meer kwaliteit leveren dan het hoogstnodige? Meer dan voldoende selfloading cargo heeft geen alternatief. | |
remcoP | maandag 28 januari 2013 @ 17:20 |
Wie? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 17:20 |
Ik ben die hallucinante praat kotsbeu jongedame ![]()
| |
dennistd | maandag 28 januari 2013 @ 17:20 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ariel_Sharon | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:21 |
![]() ![]() | |
Pinnenmutske | maandag 28 januari 2013 @ 17:21 |
que? ik wou die docu echt wel zien hoor. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 17:21 |
Ja en je kan net zo goed veel te veel geld bieden (het was geen onderhandse gunning), en dan vervolgens bezuinigen op de treinen. Per saldo hou je evenveel geld over, maar je hebt wel mooi de concessie | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 17:21 |
![]() | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 17:22 |
De overstap op de vervangende IC-trein in Rotterdam voor reizigers uit Schiphol en Amsterdam zijn met de Fyra ongeveer 15 minuten. Dit duidt op dat het oude Benelux-pad ingedoken wordt, hetzij een halfuur verschoven. De stop in Dordrecht is nog niet zeker, omdat ze nog zitten te goochelen met de Sprinter naar Breda. Ruime overstap in Rotterdam is gekozen om bij een kleine vertraging je reis niet nog meer vertraging te geven. Garantie tot de voordeur, nog niks definitiefs bekend, maar het oude Benelux-pad is bijna de enige fatsoenlijke beschikbare. [ Bericht 15% gewijzigd door greavy op 28-01-2013 17:29:14 ] | |
Litpho | maandag 28 januari 2013 @ 17:23 |
Klopt, maar wat mij betreft zou het goed zijn voor NS als het hoofdrailnet ook niet zo vanzelfsprekend was. Niet met het huidige "we zijn een commercieel bedrijf, maar alleen als het ons uitkomt" NS tenminste. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:23 |
Het gaat in het streekvervoer vaak behoorlijk aardig. Je hebt alleen wel een sterkere overheid nodig dan bij een staatsbedrijf. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:24 |
En de blunderconcessie momenteel is de achterhoek, met Breng en Arriva.. | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 17:25 |
Streekvervoer gaat inderdaad heel goed, decentraliseren van de lijnen is dan ook een goed punt in mijn ogen. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 17:26 |
ze slagen er nu wel in om op tijd te rijden. Een hele prestatie. Het is alleen met wat moeite tot stand gekomen ... | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:28 |
NS rijdt heel veel meer dan het minimum. Sterker nog: Zelfs de winterdienst is meer dan het minimum vastgelegd in de concessie. Wel ontbreekt de handhaving op een eis als "Ns dient een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland". Mensen achterlaten op een perron hoort daar niet echt bij denk ik... | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 17:29 |
Plan is toch ook om in de concessie HRN 2015-2025 meer concrete eisen toe te voegen? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:29 |
Ook wel eens fout: Veolia in Limburg. (Redelijk vergelijkbare situatie met NSH) | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:30 |
Ja, al was ik er niet echt gerust op toen er het laatst een Programma van Eisen kwam. Het was een soort van beleidsstuk. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:30 |
Enige informatie ook over vervangend vervoer Antwerpen - Breda of is die op de lange baan geschoven? | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 17:32 |
Buslijn 19. | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 17:37 |
jup. ze zouden toch in de leer moeten bij de regionale overheden | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:42 |
Zoiets? (Dit komt uit het PvE van een stads+streekconcessie) | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 17:46 |
jup. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 17:49 |
De 'nieuwe Beneluxtrein' gaat mogelijk met multiple tractie gaan rijden... 2 Traxx-locs voor 7 rijtuigen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 17:50 |
Eentje voorop en eentje achterop? Voor snel keren? Of wat? ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:50 |
Net als de Amsterdam-Deventer Expresse een paar jaar terug. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 17:51 |
Dat inderdaad, het scheelt locomotief omlopen. Ik had eerst begrepen dat de loc als dood gewicht mee zou rijden, maar dat wordt dus wellicht actief meeduwen. ![]() | |
Straatcommando. | maandag 28 januari 2013 @ 17:53 |
Vanmiddag een spotter gespot ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 17:53 |
Maar dan niet met meer dan 2/3e van het volle vermogen van normaal. Zo kunnen ze ook prima stammen van 12 rijtuigen rijden zonder dat het traag wordt. Wel een praktische vraag: hoe gaat dat qua bekabeling? Via de UIC-kabels? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 17:53 |
200 km/h scheuren #yolo! | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 17:56 |
Cool, kost nog meer stroom. Huu huu de kaartjes moeten duurder hoor ![]() | |
dennistd | maandag 28 januari 2013 @ 17:56 |
Die reed met een dode loc achterop | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 17:57 |
lijkt me wel | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 17:59 |
kun je m makkelijker in zijn pad houden en worden vertragingen beperkt. Het al genoemde sneller keren is ook belangrijk. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:01 |
Is voorlopig uitgesteld | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:02 |
Zoals Fles zegt en ik al vaker geroepen heeft. 5 Stammen, 10 loks, aan beide kanten een lok. Geen rangeren meer nodig. Zelf verwacht ik dat de loc dood achterop meegaat. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 18:03 |
Ik ook.. Maar ik hoor wat anders. Ik geloof niet dat ICR de stuurstroomkabels voor TRAXXen heeft. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:04 |
Hoe bedoel je precies? | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 18:05 |
James zegt dat het wel geschakeld is. Ik denk dat dat technisch wat lastig ligt. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:06 |
Volgens mij kan je bij de ICRm-Prio rijtuigen niet Lok-rijtuigen-Lok rijden, en dat de achterste meeduwt zonder daar een Mcn in te duwen. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 18:08 |
Bij ICR en DDAR kan dat wel geloof ik maar die worden regulier ook in Trek-duw-eenheden ingezet. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:11 |
Ja, maar dit wordt een Trek-Trek-combi. Vanwege 2 landen ook weer wat andere eisen enz. | |
Peter | maandag 28 januari 2013 @ 18:12 |
een NL-loc en een B-loc die met afstandsbediening te bedienen zijn? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 18:18 |
Je moet je ook afvragen: een loc "dood" mee slepen is niet zo'n ramp, maar echt "snel" kopmaken is dan niet echt aan de orde. Op het moment dat je de loc weer aanzet, moet de andere loc dood worden gemaakt. Daarvoor zal je toch echt een paar handelingen moeten verrichten, en zul je als MCN er omheen moeten lopen. Tenminste: Zo gaat het bij een V-100, ik weet niet hoe dat met E-loks gaat. Misschien weten jullie dat. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:19 |
Panto plat, Sleutel omdraaien, , sluitsein achterop plaatsen en klaar. Kost misschien 2 minuten. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 18:23 |
Is dat bij die E-loks zo? Als je hem sleept dan moet je toch de treinleiding door laten lopen in het interne systeem? Moeilijk uit te leggen, maar volgens mij zijn er nog wel wat handelingen nodig daarvoor. | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 18:25 |
Ik weet niet precies hoe het zit hoor ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 18:26 |
Plus naar de andere kant lopen en koffie halen en door 80 reizigers aangesproken worden = een uur ![]() | |
Pinnenmutske | maandag 28 januari 2013 @ 18:28 |
wat is een dode loc? ik wil mee kunnen babbelen ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 18:29 |
Als je een locomotief hebt, een sleep rijtuigen en dan nog een loc, zou de loc achterop de sleep mee kunnen rijden of alleen gesleept worden. Als de loc gesleept wordt noemt men dat soms een 'dode loc'. | |
Dr_Flash | maandag 28 januari 2013 @ 18:34 |
Oh, en een loc "opbouwen" is gewoon hetzelfde als hem aan zetten ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 18:38 |
Ja, je kan hem ook afbreken. Dat gebeurd dagelijks bij NS. Wat een afbraakbedrijf zeg.. | |
James1988 | maandag 28 januari 2013 @ 18:38 |
Grootste heikelpunt voor trek+duw zou regelgeving zijn, niet de techniek. Vraag het aan de verkeerde persoon en je krijgt een bouwpakketje. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 18:39 |
Je begint wel steeds negatiever te klinken over NS de laatste tijd ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 18:48 |
| |
Mr_Klaasje | maandag 28 januari 2013 @ 18:49 |
![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:13 |
Nu weer terug naar de Fyra, iemand nog wat leuks te melden? | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 28 januari 2013 @ 19:14 |
De IC naar Enschede heeft vertraging, de stoptrein gaat vanaf Apeldoorn al eerst. ![]() ![]() --edit-- Sorry b2py, dat is geen Fyra ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:15 |
![]() | |
_JdM_ | maandag 28 januari 2013 @ 19:16 |
Hoeveel +? +5 gaat de Sprinter voor, en in Deventer aan de kant om ingehaald te worden. Bij +10 van de IC mag je er tot Enschede =(+20) erachter. Inhalen in Rijssen, Wierden, Almelo en Hengelo doen ze niet aan. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 19:17 |
Zou er nu een barvoertuig in de Koninklijke trein worden gezet met Prins pils ? ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:18 |
Ik weet trouwens niet hoe ver je moet maar:
[ Bericht 20% gewijzigd door b2py op 28-01-2013 19:24:14 ] | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:25 |
Jongens, omdat ze bij NS te druk bezig zijn met Fyra, moet er een Plan van Aanpak, uitvoerigsplan en calamiteitenplan bedacht en beschreven moeten worden voor 30 april a.s. te Amsterdam Centraal. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2013 @ 19:28 |
Het zal me niets verbazen als ze CS er uit gooien die dag ivm de drukte en veilgheidsmaatregelen. Iedereen vanaf de randstations het centrum in. Zuid - Muiderpoort - Sloterdijk - Lelylaan - Duivendrecht (via metro) | |
Peterselieman | maandag 28 januari 2013 @ 19:29 |
een thuistap installeren is genoeg. Even onder de kraan hangen en hij ligt onder de tafel | |
greavy | maandag 28 januari 2013 @ 19:29 |
30 April ontvlucht ik Nederland wel ![]() | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:29 |
Kunnen ze niet doen ![]() | |
Viezze | maandag 28 januari 2013 @ 19:29 |
Ik heb laatst gelezen dat je de noodrem uit kan schakelen, als we daar mee beginnen ![]() Daarnaast zero tolerance, maar dat is meer iets algemeens. | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:29 |
Zero tolerance op wat? | |
b2py | maandag 28 januari 2013 @ 19:29 |
vol |