abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:17:45 #1
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121386891

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:18:37 #2
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121386911
Treinongeluk in Zwitserland Neuhausen.



17 gewonden geteld.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:18:50 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121386918
Niet zo best, wat er in Zwitserland is gebeurd :X

Afgaande op de foto ziet het eruit alsof de loctrein bezig was met naar het rechterspoor te gaan en de andere trein te vroeg op dat spoor kwam...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 januari 2013 @ 11:19:31 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121386934
geen gtw, maar een Flirt lijkt me :P

ook te zien doordat de panto op de bak ligt en niet op een powerpack
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121386954
http://www.20min.ch/ro/ne(...)nos-sieges--17837276
Hier nog 12 foto's van het ongeval.
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:20:11 #6
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121386959
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:18 schreef James1988 het volgende:
Niet zo best, wat er in Zwitserland is gebeurd :X

Afgaande op de foto ziet het eruit alsof de loctrein bezig was met naar het rechterspoor te gaan en de andere trein te vroeg op dat spoor kwam...
Oorzaak (nog) onbekend, het valt mee, 9 mensen in het ziekenhuis, niemand ernstig.

SN-Redaktion ‏@SHN_News
#SBB : Pk beginnt 220 Leute im Eisatz. Ursache Unfall noch nicht bekannt. 9 Personen im Spital, niemand schwer verletzt.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_121387196
Network Rail publishes 2014-19 Strategic Business Plan
09 January 2013

UK: Network Rail published its Strategic Business Plan on January 8, setting out proposals to spend £37·5bn in 2014-19.

The plan is the infrastructure manager's response to the publication last year of the UK and Scottish governments' High-Level Output Specifications outlining what the railway is required to deliver in Control Period 5, which runs from April 1 2014 to March 31 2019.

Major projects in the plan, many of which are long-term schemes already underway, include:

England
• The Northern Hub project to increase rail capacity across the north of England (£560m)
• More than 1 360 km of electrification, including the Great Western and Midland main lines
• Supporting High Speed 2 Ltd and the Department for Transport as they start to build a high-speed network to relieve capacity constraints on the West Coast Main Line
• Remodelling the Reading station area to remove a major bottleneck on the Great Western Main Line (£900m)
• Completing the redevelopment of Birmingham New Street station (£600m)
• The Oxford - Milton Keynes - Bedford phase of the East West Rail project, which will provide an electrified route linking the Great Western, West Coast and Midland main lines
• Completing the Thameslink Programme (£6bn)
• The 'biggest and most complicated station rebuilding and remodelling ever on our railway', at London Bridge
• Completing the surface elements of the Crossrail project (£2·3bn)

Scotland
• Completing the Borders Railway reopening project (£300m)
• Improving the Aberdeen - Inverness route and opening a station at Kintore
• Electrifying the Edinburgh Waverley - Glasgow Queen Street route
• A rolling programme of electrification covering around 100 track-km/year, including Stirling, Dunblane and Alloa and selected suburban lines in Glasgow

Wales
• Electrifying the Great Western Main Line to Swansea
• Electrifying the Cardiff Valley lines
• Resignalling between Flint and Llandudno

Freight
• Investment in the Strategic Freight Network, including upgrading strategic routes to accommodate larger containers (£200m)

The Office of Rail Regulation is seeking comments on the plan until February 19. It expects to publish a draft determination in June setting out how much money it believes Network Rail will need to deliver the proposals in the plan. A final determination is to follow in October, with Network Rail's delivery plan to be published in March 2014.

'As our railway gets busier the challenges get bigger and more complex', said Network Rail Chief Executive David Higgins. 'We have entered an era of trade-offs. Increasingly we have to balance the need to build more infrastructure, run trains on time and cut costs, and in many areas choices will need to be made.'

Bron
De plannen zien er veelbelovend uit en zijn een goede boost voor het Britse spoornetwerk.
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:30:22 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121387235
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:19 schreef Peterselieman het volgende:
geen gtw, maar een Flirt lijkt me :P

ook te zien doordat de panto op de bak ligt en niet op een powerpack
Ik ben geen specialist maar volgens mij is die trein van Thurbo en die hebben alleen GTW's volgens wikipedia.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:32:48 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121387290
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:28 schreef b2py het volgende:

De plannen zien er veelbelovend uit en zijn een goede boost voor het Britse spoornetwerk.
Mee eens, maar spotters zijn niet blij met elektrificatie van de Great Western Main Line en de Midland Main Line: dan hangen er ineens draadjes en da's niet zo mooi op de foto :+
pi_121387337
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens, maar spotters zijn niet blij met elektrificatie van de Great Western Main Line en de Midland Main Line: dan hangen er ineens draadjes en da's niet zo mooi op de foto :+
En zo'n mast voor je treinstel/locomotief. OH noes!! 8)7
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:36:12 #11
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121387381
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens, maar spotters zijn niet blij met elektrificatie van de Great Western Main Line en de Midland Main Line: dan hangen er ineens draadjes en da's niet zo mooi op de foto :+
Die diesels die er nu rijden hebben een 3x waardeloos acceleratievermogen dus het is wel tijd dat het daar anders wordt. Dit zorgt ook voor meer spoorcapaciteit.
pi_121387398
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens, maar spotters zijn niet blij met elektrificatie van de Great Western Main Line en de Midland Main Line: dan hangen er ineens draadjes en da's niet zo mooi op de foto :+
Wat mij betreft zoveel mogelijk waslijnen overal *O* .
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:37:43 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121387435
Het maken van zo'n foto wordt dan wel een stukje moeilijker:



Eigen foto, First Great Western "Networker Turbo" 166.204 bij Didcot
pi_121387442
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:33 schreef GlenSpey het volgende:
ERTMS is saai om mee te rijden :')
Heb je er al mee gereden ? Level 1 is nog leuk vind ik omdat je nog seinen hebt.
Level 2 is inderdaad saaier, maar wel prettiger. In het goederen is het goed om te weten wanneer je een rem opdracht krijgt. Heb je je trein in de G staan dan is een klein beetje remming genoeg om je stil te zetten. Dit wil je niet altijd natuurlijk.
pi_121387447
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:19 schreef Peterselieman het volgende:
geen gtw, maar een Flirt lijkt me :P

ook te zien doordat de panto op de bak ligt en niet op een powerpack
Op de foto in het vorige topic zie ik duidelijk een powerpack.
pi_121387548
quote:
5s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:30 schreef bork het volgende:

[..]

Ik ben geen specialist maar volgens mij is die trein van Thurbo en die hebben alleen GTW's volgens wikipedia.
zo is dat :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 januari 2013 @ 11:41:45 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121387568
quote:
5s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:30 schreef bork het volgende:

[..]

Ik ben geen specialist maar volgens mij is die trein van Thurbo en die hebben alleen GTW's volgens wikipedia.
je hebt gelijk. Door de kleurstelling van het powerpack was ik in de war :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121387598
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens, maar spotters zijn niet blij met elektrificatie van de Great Western Main Line en de Midland Main Line: dan hangen er ineens draadjes en da's niet zo mooi op de foto :+
spotters moeten hun kop houden. Engeland moet nog heel wat inhalen op het gebied van electrificatie. Zelfs de lijn van London naar Birmingham is nog diesel 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:43:53 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121387643
Zo, voor het weekend nog even een spoorkilometertje of 100 bijschrijven. Van het uitzicht zal ik het alleen niet moeten hebben... :+
pi_121387684
quote:
6s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:43 schreef JDude het volgende:
Zo, voor het weekend nog even een spoorkilometertje of 100 bijschrijven. Van het uitzicht zal ik het alleen niet moeten hebben... :+
Jaloersheid!
pi_121387724
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:37 schreef James1988 het volgende:
Het maken van zo'n foto wordt dan wel een stukje moeilijker:

[ afbeelding ]

Eigen foto, First Great Western "Networker Turbo" 166.204 bij Didcot
Toegegeven, het is een prachtplaatje! ^O^
pi_121387866
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Toegegeven, het is een prachtplaatje! ^O^
Ik zie anders genoeg draadjes :{w :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 10 januari 2013 @ 11:55:57 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121388012
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Toegegeven, het is een prachtplaatje! ^O^
En zo'n ontzettende toevalstreffer :D
pi_121388021
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zie anders genoeg draadjes :{w :P
+1
  donderdag 10 januari 2013 @ 12:16:06 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121388614
Een Pyrrusoverwinning voor de GTW?





Wel irritant dat die paal er staat, zo zijn de foto's toch iets minder >:)

copyright Robin Blanck von den Schaffhauser Nachrichten
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')