abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120280343

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  donderdag 13 december 2012 @ 20:12:34 #2
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_120280373
Steeds verassend, nooit eens voordelig
  donderdag 13 december 2012 @ 20:13:02 #3
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_120280401
quote:
9s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:08 schreef Flodder450 het volgende: [..] "Bedankt dat we onze vrachtcapacitiet mochten uittesten"
Het was dan ook wel self-loading cargo :X
Same shit, different day
SC hopper present
  Redactie Sport donderdag 13 december 2012 @ 20:13:03 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120280402
Over dat verhaal wel/niet reserveren in Duitsland in het kameroverleg: volgens mij kun je reserveren voor IC's en ICE's, maar is het niet verplicht.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120280404
Zorgt dit er juist niet voor dat je een vertraging hebt in de IC als die achter de stoptrein moet rijden?
http://www.telegraaf.nl/b(...)or_gaan_delen__.html
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_120280412
"Matig". _O-.
For great justice!
pi_120280444
quote:
2s.gif Op donderdag 13 december 2012 10:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ook weer veel storingen op Zwolle - Emmen las ik. Met name deurstoringen zijn aan de orde van de dag
Het vreemde is dat die alleen op station Hardenberg lijken te ontstaan.
pi_120280457
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:13 schreef De_Dakgoot het volgende:
Zorgt dit er juist niet voor dat je een vertraging hebt in de IC als die achter de stoptrein moet rijden?
http://www.telegraaf.nl/b(...)or_gaan_delen__.html
Ze krijgen gewoon paden die niet conflicteren met de IC en daar moeten ze in blijven. Kan prima.
For great justice!
  Redactie Sport donderdag 13 december 2012 @ 20:14:19 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120280469
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:13 schreef De_Dakgoot het volgende:
Zorgt dit er juist niet voor dat je een vertraging hebt in de IC als die achter de stoptrein moet rijden?
http://www.telegraaf.nl/b(...)or_gaan_delen__.html
Dat gebeurt nu ook al regelmatig, en over het algemeen gaat de trein die op tijd is voor als het goed is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120280485
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:13 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Het vreemde is dat die alleen op station Hardenberg lijken te ontstaan.
Daar ben ik zondag gekeerd *O* enige station waar ik uitgestapt ben op die lijn }>

De vleok van Fles :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120280501
vloek. dinges, typgriep.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 13 december 2012 @ 20:14:50 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120280506
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:13 schreef dennistd het volgende:
Over dat verhaal wel/niet reserveren in Duitsland in het kameroverleg: volgens mij kun je reserveren voor IC's en ICE's, maar is het niet verplicht.
Internationaal verplicht, maar een binnenlandse rit, zowel in Holland als in Duitland niet toch?
pi_120280507
Ironisch, ik zie een ICE bovenin het topic :P

quote:
NS moet spoor in Limburg gaan delen

DEN HAAG -
Op het spoor tussen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard mag vanaf 2016 een regionale vervoerder de stoptreinen gaan rijden. De NS blijft daar wel de intercity's verzorgen. Tijdens een overleg in de Tweede Kamer bleek donderdag een meerderheid te zijn voor dit plan van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor).

De PvdA gaf aan nog één keer in te stemmen met een zogeheten decentralisatie, omdat Limburg zelf om een andere vervoerder voor de stoptreinen heeft gevraagd. Maar hierna moet volgens Kamerlid Duco Hoogland niet meer aan de afspraken met de NS worden getornd. Hij vreest te veel versnippering op het spoor.

De VVD, die voorstander is van vergaande decentralisatie van het spoor, is blij met de decentralisatie van de lijnen in Limburg. Kamerlid Betty de Boer wil dat de staatssecretaris de komende tijd verder onderzoekt welke lijnen nog meer naar een regionale vervoerder zouden kunnen.

Mansveld zei te willen kijken naar de lijn Groningen-Zwolle, maar daar wel steun van de Tweede Kamer voor nodig te hebben. De staatssecretaris baseert haar besluiten op het advies van een commissie, die eerder dit jaar voorstelde om gefaseerd kleinere lijnen over te dragen aan regionale vervoerders. Op die manier kan ervaring worden opgedaan voor de toekomst, omdat het tot nog toe niet voorkwam dat de NS het spoor deelde met een andere vervoerder.

De commissie gaf in haar advies het groene licht voor de overdracht van de lijnen in Limburg. Ook was ze positief over de trajecten Zwolle-Enschede en Groningen-Zwolle. Voor die laatste lijn moet nog wel worden gekeken of de provincie bereid is het traject over te nemen, stelde de commissie.

Voor decentralisatie van het traject Zwolle-Enschede is het besluit volgens Mansveld in 2005 al genomen. Daar kan vanaf 2014 een regionale vervoerder gaan rijden. Die uitspraak zorgde voor verzet van SP-Kamerlid Farshad Bashir, die stelde dat er helemaal nog geen sprake is van instemming door de Tweede Kamer. Ook ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber vroeg zich hardop af of het wel handig is de lijn te decentraliseren.
Het gaat mij nu vooral even over de lijn Zwolle-Enschede, want daar reis ik dagelijks over. Gaat daar dus al per 2014 een andere vervoerder rijden? Wanneer gaan ze dan eens beginnen met een aanbesteding daarvan, want als er voor die tijd ook nog nieuwe treinen besteld en getest moeten worden, wordt het wel erg kort dag lijkt me.

Of gaan ze dan eerst andere treinen leasen?
pi_120280551
quote:
2s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:14 schreef ArnosL het volgende:
Ironisch, ik zie een ICE bovenin het topic :P

[..]

Het gaat mij nu vooral even over de lijn Zwolle-Enschede, want daar reis ik dagelijks over. Gaat daar dus al per 2014 een andere vervoerder rijden? Wanneer gaan ze dan eens beginnen met een aanbesteding daarvan, want als er voor die tijd ook nog nieuwe treinen besteld en getest moeten worden, wordt het wel erg kort dag lijkt me.

Of gaan ze dan eerst andere treinen leasen?
Ik hoop dat ze daar gewoon DM'90 houden, dat materieel is nog lang niet op en perfect geschikt voor die lijn.
For great justice!
  donderdag 13 december 2012 @ 20:15:57 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120280569
quote:
2s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:14 schreef ArnosL het volgende:
Of gaan ze dan eerst andere treinen leasen?
ICK *O*
pi_120280637
Lijkt me wel fijn als er een trein komt met airco en wifi. M'n mobiele internet is namelijk nogal ruk op driekwart van de lijn en als het buiten warm is brandt je de trein zowat uit.

quote:
6s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

ICK *O*
Die kan toch alleen icm een elektrische loc?
pi_120280643
Wtf, ik kijk echt met verbazing hoe die Fyra-ramptreinen uitvallen. Ik zou haast een verband gaan leggen met een Italiaanse rederij...
  Redactie Sport donderdag 13 december 2012 @ 20:17:29 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120280658
Zwolle-Enschede zal op zijn vroegst december 2014 worden denk ik, anders is het wel weer een typisch voorbeeld van een te korte aanbestedingsperiode.
quote:
3s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:15 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze daar gewoon DM'90 houden, dat materieel is nog lang niet op en perfect geschikt voor die lijn.
Het is hogevloersmaterieel, dus ga daar maar niet van uit... (tenzij er een lagevloers-middenbak of zo gebouwd gaat worden). Maar dan nog: DM'90 is trager en minder zuinig in verbruik dan Lint of GTW.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 13 december 2012 @ 20:17:55 #19
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_120280679
quote:
2s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:17 schreef ArnosL het volgende:
Lijkt me wel fijn als er een trein komt met airco en wifi. M'n mobiele internet is namelijk nogal ruk op driekwart van de lijn en als het buiten warm is brandt je de trein zowat uit.

[..]

Die kan toch alleen icm een elektrische loc?
Dat zou toch niks uit moeten maken? als een loc lucht en spanning levert.. komt het toch goed, of denk ik te simpel?
pi_120280738
quote:
6s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar ben ik zondag gekeerd *O* enige station waar ik uitgestapt ben op die lijn }>

De vleok van Fles :P
Het zijn ook altijd dezelfden!!!
pi_120280744
quote:
6s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:17 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dat zou toch niks uit moeten maken? als een loc lucht en spanning levert.. komt het toch goed, of denk ik te simpel?
Waar moet ie dan op rijden? Het is een enkelsporig stuk zonder bovenleiding :P
  Redactie Sport donderdag 13 december 2012 @ 20:19:00 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120280749
quote:
2s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:17 schreef ArnosL het volgende:
Lijkt me wel fijn als er een trein komt met airco en wifi. M'n mobiele internet is namelijk nogal ruk op driekwart van de lijn
Mja, het blijft mobiel internet, alleen niet via je eigen telefoon maar via de ontvanger in de trein.
quote:
en als het buiten warm is brandt je de trein zowat uit.
Dat is inderdaad het nadeel van DM'90...
quote:
Die kan toch alleen icm een elektrische loc?
Geen probleem hoor, stoom-/dieselloc ervoor en knallen maar *O*
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 13 december 2012 @ 20:19:31 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_120280764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja maar hoeveel zijn er

op tijd
+5-15
+15-30
+30-60
+60-120
Uitgevallen

:?
Uitgevallen: 8 treinen
Vertraagd 5-15 minuten: 38
Vertraagd 15-30: 15
Vertraagd 30-45: 10
Vertraagd 45-60: 4
Vertraagd 60 en >: 5
Op tijd: 18
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 13 december 2012 @ 20:19:43 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120280775
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:13 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Het vreemde is dat die alleen op station Hardenberg lijken te ontstaan.
Geen vloek van Fles, maar van Edwin Evers die daar woont :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120280785
En nu? :?

Hoop geblaat, iedereen is ontevreden, in zo'n beetje elke buitenland wat je kan verzinnen gaat het beter, of dat land nou überhaupt een spoornet heeft of niet, en volgende week moddert NSH gewoon sorrysorry vrolijk voort. En de week daarna weer. En daarna gaat het echt vriezen en breekt pas echt de pleuris uit. Baby you just ain't seen nothing yet. :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')