abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 november 2012 @ 17:49:16 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118943763

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, die ook.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P


[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 07-11-2012 18:39:42 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118943791
quote:
2s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:47 schreef Duvel het volgende:
Er heeft wel veel straatspoor door Deventer gelopen ooit. Maar niet via die route volgens mij. Op oude kaarten vind ik nog wel een lijn tussen Deventer en Hellendoorn terug, maar die takte aan de andere kant af.
Ja dat is de OLDO, daar is veel over bekend :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2012 @ 17:52:31 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118943850
Er heeft ook nog een tram gereden via Gorssel en Eefde naar Zutphen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118943918
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat is de OLDO, daar is veel over bekend :Y
Die heeft ervoor gezorgd dat de spoorbruggen ten westen van Deventer (richting Zwolle) nog allemaal twee-sporig zijn uitgevoerd ookal ligt er maar 1 spoor overheen
pi_118943920
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat is de OLDO, daar is veel over bekend :Y
Prachtig :')

quote:
Het voornaamste probleem van de lijn was, dat er geen plaatsen met veel inwoners of fabrieken aan de lijn lagen, afgezien van Deventer, Raalte en Ommen die al een rechtstreekse verbinding met Zwolle hadden.
Volgens mij wisten ze destijds van gekkigheid niet waar ze spoor neer moesten leggen :P
  woensdag 7 november 2012 @ 17:56:04 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118943966
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:04:54 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118944292
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:54 schreef Viezze het volgende:

[..]

Prachtig :')

[..]

Volgens mij wisten ze destijds van gekkigheid niet waar ze spoor neer moesten leggen :P
daar komt het wel wat op neer ja. De auto en de autobus hebben de al niet erg rendabele lijntjes de nek omgedraaid
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118944350
quote:
3s.gif Op woensdag 7 november 2012 17:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ik snap het op zich wel hoor, als je naar de kaart kijkt ligt het voor de hand dat er via het tracé Snipperlingsdijk - Holterweg ooit wat gelopen zou kunnen hebben :Y
Het is toch geen oud tracé. Althans in 1868 liep het spoor daar ook al in een boog.

http://www.atlas1868.nl/ov/deventerstad.html
  woensdag 7 november 2012 @ 18:11:14 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118944452
quote:
6s.gif Op woensdag 7 november 2012 10:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar je kunt er WEL snel en makkelijk het juiste kaartje kopen, en dat is nou eenmaal waar 99% van de reizigers belang aan hecht :Y
De nieuwe kaartautomaten van de NMBS gaan loketten vervangen. Via de nieuwe kaartautomaten kan je straks zelfs met je Nederlandse bankpas betalen (MAESTRO gaan ze accepteren). Automaten zijn identiek aan die van de DB, enkel een verneukte software erin. Zo kan je geen reisadviezen zoeken, en kan er geen briefgeld in. Wel muntgeld tot een maximum van ¤10,00 :')

Oja. In België loop je - in voornamelijk Wallonië (Zuid-België, ri. Athus ed) enorm veel Werkzaamheden tegen het lijf. Veel is nog enkelsporig bereikbaar. Stations worden opgehoogd aan de Europese normen, worden gewoon bestraat, sporen worden vernieuwd...

Maar een kaartautomaat plaatsen gebeurt niet.
pi_118944481
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:07 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het is toch geen oud tracé. Althans in 1868 liep het spoor daar ook al in een boog.

http://www.atlas1868.nl/ov/deventerstad.html
Dan heeft het nooit anders gelopen want in 1865 kwam het spoor pas "aan" :)

Gave kaart trouwens O+ Weinig veranderd aan de topo rondom mijn casa _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118944517
Dus ik zat net nog eens die oefeningen met de nieuwe kaartautomaat te bekijken...

Dit staat er aan het einde van de oefening "hoe koop ik een kaartje naar het buitenland":

quote:
Vervoerbewijzen naar het buitenland kunnen nog niet op de OV-chipkaart worden geladen.
Nog niet. In de toekomst wel? Vraag me af hoe dat in de praktijk zal uitwerken.
pi_118944775
CiCo's van Inverness tot en met Saigon natuurlijk, wat denk jij dan :7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:20:16 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118944776
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:13 schreef HeavenSmiles het volgende:
Dus ik zat net nog eens die oefeningen met de nieuwe kaartautomaat te bekijken...

Dit staat er aan het einde van de oefening "hoe koop ik een kaartje naar het buitenland":

[..]

Nog niet. In de toekomst wel? Vraag me af hoe dat in de praktijk zal uitwerken.
gewoon paaltjes bij de overstapstations plaatsen, dus bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel-Zuid :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118944832
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 16:24 schreef Bitlord het volgende:
Ik had ze wel in model gezien en op video's, maar eergisteren kon ik ze voor het eerst met eigen ogen waarnemen (en filmen): deze altijd wat apart ogende Baureihe 472 van de S-Bahn Hamburg. Hier rijdt een stelletje Hamburg Hauptbahnhof binnen.

Hey tof, hier zit ik bijna elke week in B-)
pi_118945317
Spoorzoeken is altijd leuk. Ik heb toen in Amersfoort wat gezocht naar het lijntje op het industrieterrein daar (De Isselt). Er ligt nu nog een klein stukje maar aan het stratenplan kun je wel zien waar de rest lag.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_118945347
ik moet de bordjes van Eikelhof en Wesepe nog. Wordt vast een puntje voor de ToDo lijst van volgend jaar denk ik. Mooi zondagmiddagtripje voor in het voorjaar of zo :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:39:34 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118945578
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Spoorzoeken is altijd leuk. Ik heb toen in Amersfoort wat gezocht naar het lijntje op het industrieterrein daar (De Isselt). Er ligt nu nog een klein stukje maar aan het stratenplan kun je wel zien waar de rest lag.
In Leeuwarden is op industrieterrein Schenkenschans niet veel meer te zien van het spoor. Enkele jaren geleden is de boel namelijk gesaneerd bij het opknappen van het terrein.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 7 november 2012 @ 18:40:48 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118945647
Ik ga zaterdag wat van oa het Dokkumer Lokaeltsje proberen "op te snuiven", en wat oude stationsgebouwen te vinden.
En in de middag ergens rond Leeuwarden proberen de Sandite 1700+container+1700 vast te leggen.
  woensdag 7 november 2012 @ 18:42:12 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_118945722
Ik kwam vorige week zelfs in wereldstad Etten-Leur wat in onbruik geraakte industriespoortjes tegen.

Edit: hier

Wat verderop de aansluiting met de lijn Breda-Roosendaal. Heeft "wat opknapwerk" nodig.

[ Bericht 46% gewijzigd door JDude op 07-11-2012 18:48:52 ]
  woensdag 7 november 2012 @ 18:43:00 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118945765
In Roosendaal wordt er zelfs een nieuwe stamlijn aangelegd :D
"Stamlijn Borchwerf II" gaat die heten
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:43:50 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118945801
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:40 schreef greavy het volgende:
Ik ga zaterdag wat van oa het Dokkumer Lokaeltsje proberen "op te snuiven", en wat oude stationsgebouwen te vinden.
En in de middag ergens rond Leeuwarden proberen de Sandite 1700+container+1700 vast te leggen.
in Westeinde in Leeuwarden ligt als het goed is het spoor er nog. Verder heeft Marrum een opgeknapt stationsgebouw
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:48:32 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118945908
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:43 schreef greavy het volgende:
In Roosendaal wordt er zelfs een nieuwe stamlijn aangelegd :D
"Stamlijn Borchwerf II" gaat die heten
ik las het ja. Onder meer De Rooy Transport zou een grote klant worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 7 november 2012 @ 18:49:15 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118945930
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in Westeinde in Leeuwarden ligt als het goed is het spoor er nog. Verder heeft Marrum een opgeknapt stationsgebouw
Oké, zeker even kijken dan!

Ik heb zelf dit lijstje met oude spoor-gerelateerde gebouwen die nog bestaan:
- Stiens (stationsgebouw bewoond & locloods);
- Vrouwbuurtstermolen; 53.283307,5.723632
- Sint Annaparochie; 53.279071,5.661046
- Tzummarum; 53.238407,5.545541
- Sexbierum-Pietersbierum; ??
- Koetille (Wachterswoning);??
- Dongjum; Hovensreed Dongjum
- Franeker Halte; Harlingerweg 45 Franeker
- Hijum; De Loane 5 Hijum
- Marrum-Westernijkerk; Stationswei 24 Marrum
- Blija; Stationsweg 47 Blija
- Ternaard; ???
- Anjum; Hearrewei 7 Anjum
  woensdag 7 november 2012 @ 18:53:55 #24
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_118946092
vandaag hadden we conducteurs in burger, was leuk om te zien hoe sommige mensen zich helemaal kapotschrokken toen iemand die naast ze zat de conducteur bleek te zijn _O-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 18:54:07 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118946102
tussen Finkum en Hijum ligt een fietspad op de spoordijk en verder weet ik niet wat er nog aan restanten zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 7 november 2012 @ 18:57:11 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118946213
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:54 schreef Peterselieman het volgende:
tussen Finkum en Hijum ligt een fietspad op de spoordijk en verder weet ik niet wat er nog aan restanten zijn
Er zijn diverse fietspaden door dorpen heen ook ja, die heb ik ook ergens op een lijstje staan.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:00:38 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118946356
Hier weten ze niet wat goederentreinen zijn -O-
Dáár wel.
  Redactie Sport woensdag 7 november 2012 @ 19:01:27 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118946394
Even een quote van somda over de klantenservice van veolia (persoon heeft weekendvrij):
quote:
AgentX op somda:
ik heb zojuist antwoord gehad van Veolia Limburg naar aanleiding van mijn restitutieverzoek van het ten onrechte afgeschreven saldo van een reisje over de Heuvellandlijn, eerder beschreven.

"Wanneer het door u verloren voorwerp bij ons terecht is zullen wij met u hierover contact opnemen."
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_118946449
Geweldige foto van OBB facebook die ik jullie niet wil onthouden:

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_118946705
Wauw, moet ik alweer NS een complimentje geven! Deze brief vond ik zojuist op mijn deurmat:



^O^
  woensdag 7 november 2012 @ 19:09:51 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118946747
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik las het ja. Onder meer De Rooy Transport zou een grote klant worden
Maar een leuke: Gemeente Roosendaal staat transport van gevaarlijke stoffen niet toe op de stamlijn, zoals in het 'Regels Borchwerf' valt te lezen...
quote:
i. transport/vervoer van gevaarlijke stoffen over de stamlijn niet is toegestaan;
Daarnaast is het "hinderlijk voor de buurt als er avond- en/of nachttransporten plaats vinden, inclusief rangeren op het raccordement. Deze transporten moeten beperkt worden tot de dag."
En een geluidsonderzoek "Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is"

:r
pi_118946777
Hoe willen ze die stamlijn laten lopen dan?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:11:06 #33
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_118946792
Oh nou ja, kunnen ze straks in Roosendaal toch mooi tussen 8:00 en 18:00 wat houten meubels en blikjes cola komen ophalen. Of zo.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 november 2012 @ 19:16:07 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118947026
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:09 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar een leuke: Gemeente Roosendaal staat transport van gevaarlijke stoffen niet toe op de stamlijn, zoals in het 'Regels Borchwerf' valt te lezen...

[..]

Daarnaast is het "hinderlijk voor de buurt als er avond- en/of nachttransporten plaats vinden, inclusief rangeren op het raccordement. Deze transporten moeten beperkt worden tot de dag."
En een geluidsonderzoek "Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is"

:r
voor dat soort mensen is het volgende uitgevonden:
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118947153
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Wauw, moet ik alweer NS een complimentje geven! Deze brief vond ik zojuist op mijn deurmat:

[ link | afbeelding ]

^O^
Kan je eens nazoeken hoe vaak je in die periode op dat traject gereden hebt? Ik heb zo'n brief niet namelijk :') Wel "interessant" waar de OVC gegevens allemaal voor gebruikt worden :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118947211
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:09 schreef greavy het volgende:
"Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is"

:r
Tsja, het belang van de permanente buurtbewoner is nou eenmaal groter dan dat van een eenmalige fotootjeskieker.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2012 @ 19:20:25 #37
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947217
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoe willen ze die stamlijn laten lopen dan?
Euh, ze zijn al bezig met de aanleg, maar vandaag was er een uitspraak van de rechter. Er was een zaak aangespannen dat de stamlijn niet de "juiste" route volgt ivm geluidsoverlast, maar de Raad vind zelfs in hoger beroep dat hij aangelegd mag worden (waar ze al mee bezig zijn).
Wat ik kan vinden (geen kaart): "Het tracé van de stamlijn loopt vanaf het spoor, door de
Bosstraat, over de Gastelseweg naar Veld B"

Veld B is bedoeld voor bedrijven die transporteren enz (Transport en Logistiek).

En nog even:
quote:
4.4.4 Stamlijn
Het plangebied wordt voorzien van een stamlijn. De geluidbelasting vanwege de stamlijn is door
middel van een onderzoek bepaald. De resultaten van het uitgevoerde onderzoek zijn beschreven in
de akoestische rapportage.
Uit het onderzoek is gebleken, dat het mogelijk is om in de avondperiode 50 bakken naar en van veld
B te rijden, zonder de voorkeursgrenswaarde (Lden = 55 dB) te overschrijden. Om de geluidbelasting
van de stamlijn te reduceren kunnen maatregelen aan de spoorlijn en in de overdracht getroffen
worden.
pi_118947341
quote:
4s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan je eens nazoeken hoe vaak je in die periode op dat traject gereden hebt? Ik heb zo'n brief niet namelijk :') Wel "interessant" waar de OVC gegevens allemaal voor gebruikt worden :+
Precies nul keer :+ Ik heb in die periode alleen Deventer-Enschede gedaan. Dus als ze OVC gegevens hiervoor 'misbruiken' doen ze het nog fout ook >:)

-- ik heb een dalvrij abonnement, zouden ze op abonnement-type filteren? --
  woensdag 7 november 2012 @ 19:23:53 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947391
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:20 schreef greavy het volgende:
En nog even:

[..]

Dus? "Er hoeft geen geluidswal te komen"? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2012 @ 19:25:27 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947440
quote:
5s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dus? "Er hoeft geen geluidswal te komen"? :?
Het Advies van de gemeente Roosendaal was van wél, maar na hoger beroep is gebleken dat het niet noodzakelijk is. Het wordt dan ook niet aangelegd als het aan ProRail ligt.
pi_118947441
Meer pics!

Wel koel dat er nog steeds industrielijnen worden aangelegd ipv gesaneerd.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_118947460
quote:
11s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:23 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Precies nul keer :+ Ik heb in die periode alleen Deventer-Enschede gedaan. Dus als ze OVC gegevens hiervoor 'misbruiken' doen ze het nog fout ook >:)

-- ik heb een dalvrij abonnement, zouden ze op abonnement-type filteren? --
Wel godverdomme :( HIER met die "attentie" :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118947490
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:25 schreef greavy het volgende:

[..]

Het Advies van de gemeente Roosendaal was van wél, maar na hoger beroep is gebleken dat het niet noodzakelijk is. Het wordt dan ook niet aangelegd als het aan ProRail ligt.
En aan wie ligt het? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2012 @ 19:26:27 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947492
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Meer pics!

Wel koel dat er nog steeds industrielijnen worden aangelegd ipv gesaneerd.
Kan er even geen meer platen over vinden, helaas.
pi_118947578
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:26 schreef greavy het volgende:

[..]

Kan er even geen meer platen over vinden, helaas.
Jammer.

Dit soort projecten vind ik altijd mooi.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:29:44 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947684
Het erge is, ze hebben paar jaar geleden juist daar spoor gesaneerd. Een deel daarvan komt weer terug.
pi_118947850
Tsja, slopen kun je aan Nederlanders wel overlaten. Zodra iets half niet meer nodig lijkt te zijn.. WEG ermee :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118947866
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, slopen kun je aan Nederlanders wel overlaten. Zodra iets half niet meer nodig lijkt te zijn.. WEG ermee :')
Oh, WEL eerst even alles schilderen nog, 2 weken van tevoren :Y _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 november 2012 @ 19:33:23 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118947875
De oude stamlijn:
quote:
De suikerunie stopte het gebruik in 1995 en hun stamlijn werd in 2005 afgebroken.
De stamlijn voor Henk Hentzen werd in 2001 afgebroken.
Philips stopte in 2001 met het gebruik
en hun stamlijn werd tussen 2005 en 2009 afgebroken.
De fa. Löhr stopte in 2008 met gebruik van hun stamlijn langs de Bosstraat.
Ook Jan de Rijk stopte in 2008.
Er ligt nog wel een stamlijn langs de straat Borchwerf naar DHL
maar de roest en het onkruid maken duidelijk dat het wacht op betere tijden, en is in 2009 afgebroken
Bron: Ad V. uit Roosendaal

En even met Google gevonden:
Maar omdat Jan de Rooy 11 hectare aan grond opkocht in Roosendaal voor het nieuwe distributiecentrum, onder de eis dat er een spooraansluiting komt en bruikbaar in 2013, is in 2010 begonnen met de Planstudie. Gezien er bedrijven en particulieren niet mee wilden werken heeft de gemeente grond moeten onteigenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')