abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2012 @ 19:25:27 #1
91830 MaximusTG
pi_114908720


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #14

(ook interessant, maar oud:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Hoe?

Het belangrijkste onderdeel van een pizza is de bodem. Een pizzabodem is een soort brood, gemaakt met een gistdeeg. In deze topicstart staan een tweetal recepten voor pizzadeeg. Het geheim van een goede pizza is om de kunst onder de knie te krijgen om smaak uit je producten te halen ipv er steeds meer smaakmakers in te stoppen.
Een techniek die in dit topic vaak naar voren is gekomen is de zogenaamde 'cold fermentation'. Dat is een techniek waarbij je deeg een tijd in de koelkast zet. Dat is gebaseerd op het feit dat er in een deeg verschillende processen spelen, die ieder een eigen optimale temperatuur hebben. Om het deeg zo snel mogelijk te laten rijzen zou je het bij bv 25-30 graden kunnen laten staan. Door het echter kouder te bewaren geef je de andere processen in het deeg de kans om meer smaak los te maken uit de tarwe.
Het maken van een pizza kan je in een aantal stappen samenvatten;

Deeg maken -- deeg laten rijzen -- deeg vormen -- pizza beleggen -- pizza bakken

Hoe je die stappen uitvoert staat hier verder in deze topicstart beschreven. Kijk vooral ook naar de filmpjes!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Pizzastenen:
Pizzastein
GroeneBouwMaterialen
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Filmpje over no-knead pizzadeeg, inclusief vormen van de pizza


Een aantal mooie foto's uit het vorige topic

peerte:


MaximusTG:


LieLie:


franky_sl:


Dionysius85:


golfer:


[ Bericht 1% gewijzigd door MaximusTG op 01-08-2012 00:13:55 ]
  † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2012 @ 19:26:22 #2
91830 MaximusTG
pi_114908757
Laatste posts vorig topic:

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 18:44 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond ook nog maar weer 'ns een poging gewaagd.
Bedoeling was een grote plaatpizza voor 3 personen, maar zoals gewoonlijk bak ik niets van het vormen van een bodem, ronde bodem zonder gaten zal voor mij wel een utopie blijven ;( ...
(Wat saus, wat mozzarella, kaas, ui en wat ham- & spek grofgesneden).



Maar wél lekker! :Y
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:24 schreef MaximusTG het volgende:
Als ie lekker is, is dat al een heel belangrijk deel van het doel ;). Je deeg ziet er alleen wel erg droog uit moet ik zeggen. Misschien dat ie daarom ook wel scheurt?
Suggesties voor aanpassingen OP altijd welkom.
pi_114952887
Deeg ziet er inderdaad wel erg droog uit Iemand91, dan is het ook moeilijk te vormen.

Vanavond voor 4 personen pizza maken :9
pi_114953524
Volgende keer maar wat meer water inderdaad. Was ook gewoon om een verpakking op te maken (deegmix, saus e.d.), dus volgende keer weer Maximus' recept. Bij het mixen was het eerst véél te droog (het bleef zeg maar alleen korrels), toen heb ik iets water toegevoegd en toen was het in 3 seconden een bal. Na het rijzen enzo was het wel gewoon vochtig/plakkerig. Maar misschien niet genoeg idd.
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 17:32:32 #5
91830 MaximusTG
pi_114955605
:o WAT! DeegMIX?? :+ .

@Sarabi; Succes! Lekker druk met dit warme weer.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 11:56:20 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114989411
Maxi jij had toch een paar een flammenkuchen gemaakt?
  † In Memoriam † donderdag 2 augustus 2012 @ 12:23:20 #7
91830 MaximusTG
pi_114990421
Jep, klopt. Erg lekker! Je kan gewoon een pizzadeegrecept gebruiken. Had je er vragen over?
  donderdag 2 augustus 2012 @ 12:30:29 #8
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114990717
Post ik een pizza is het topic vol :(.. even doorspammen ;)

quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 08:54 schreef LoganMCV het volgende:
Gisteren pizza's gebakken, even snel een fotootje gemaakt van eentje
[ afbeelding ]

(niet iedereen lust olijven, vandaar het "eilandje olijven".)
Het beleg is overigens wat opzij geschoven omdat de bakplaat (ikea..niet kopen dus) waar hij op lag krom trok in de oven (kloenk)..en gek genoeg weer recht toen hij uit de oven was (weer kloenk)
  † In Memoriam † donderdag 2 augustus 2012 @ 14:27:47 #9
91830 MaximusTG
pi_114996409
Was de bakplaat dan niet al warm toen je de pizza erop deed? Zo nee, zou ik wel doen, krijg je een betere bodem van.
Wel vrij veel salami, of niet :P? Je kan ook zo' n losse worst halen en die zelf snijden. Krijg je plakjes van een cm of 3/4 doorsnee.

@Erasmo; ik heb trouwens ook nog een blogpost over de flammkuchen gemaakt. Als ik die hier even mag spammen :P : http://kookkompas.nl/flammkuchen/

Kreeg trouwens meteen zin in flammkuchen toen je er over begon. Maar heb geen bloem meer in huis. Ga er nu als experiment een van volkoren speltmeel maken. Heb 80% water toegevoegd :).
  donderdag 2 augustus 2012 @ 15:57:39 #10
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_115001374
Nee de bakplaat was koud, is gewoon zo'n dun bakplaatje die snel opwarmt en afkoelt. En het is inderdaad gewoon simpele salami uit de voordeelverpakking van AH.
Als ik mijn best doe dan laat ik het deeg wel in de ijskast rijzen en haal ik speciale vleeswaren ervoor. Dit was meer een zondagmiddag gelegenheids pizza bakken even snel (volgens het twee zinnen recept uit het vorige deel ;))

Ik heb overigens wat langer gekneed en had inderdaad minder last van gaten die erin vielen bij het vormen, bedankt voor die tip!

Wel jammer dat je zelf niet zo relaxed kan eten als je 4 pizza's bakt..je staat meer in de keuken dan dat je lekker aan tafel kan zitten mee-eten :( Iemand daar nog tips voor? 2 tegelijk in de oven lijkt me geen heel groot succes toch?
  † In Memoriam † donderdag 2 augustus 2012 @ 16:00:44 #11
91830 MaximusTG
pi_115001624
Het is inderdaad een vrij drukke bedoening, zo pizza bakken voor een gezelschap.

Een paar oplossingen;

Een woonkeuken met de eettafel in de keuken
Een Bestron/Ferrari gebruiken, maar dan op de tafel zetten
Een Bestron/Ferrari gebruiken, en dan met zn allen minipizza's maken
De bodems van te voren vormen en voorbakken met alleen saus.
pi_115001798
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 16:00 schreef MaximusTG het volgende:
Het is inderdaad een vrij drukke bedoening, zo pizza bakken voor een gezelschap.

De bodems van te voren vormen en voorbakken met alleen saus.
Dat heb ik gisteren gedaan :Y
Maar het blijft druk, maar wel leuk voor een keertje.
pi_115069385
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 16:00 schreef MaximusTG het volgende:
Het is inderdaad een vrij drukke bedoening, zo pizza bakken voor een gezelschap.

Een paar oplossingen;

Een woonkeuken met de eettafel in de keuken
Een Bestron/Ferrari gebruiken, maar dan op de tafel zetten
Een Bestron/Ferrari gebruiken, en dan met zn allen minipizza's maken
De bodems van te voren vormen en voorbakken met alleen saus.
Of de pizza in tweeën of vieren delen zodat iedereen zijn eigen stuk kan beleggen. En dat zo 3 of 4 keer doen, zodat je in totaal toch een pizza op hebt....

Vraag: ik heb het deeg maken aardig in de vingers. Laat het goed rijzen en hij bakt ook zeer goed. Echter.... de bodem is zo ontzettend smakeloos. Ik volg gewoon een bestaand recept, maar wat kan ik bij het deeg voegen om het smakelijker te maken? Gewoon zout erbij? Ik heb het recept nu niet bij de hand helaas.
  † In Memoriam † vrijdag 3 augustus 2012 @ 21:50:08 #14
91830 MaximusTG
pi_115070977
Koude rijs, zie mijn pdf, in mn signature en de OP.
En pizza door de gasten laten beleggen heb ik een grafhekel aan. Laden de pizza veel te vol. Krijg je 4 bergjes.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:18:40 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_115072482
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 12:23 schreef MaximusTG het volgende:
Jep, klopt. Erg lekker! Je kan gewoon een pizzadeegrecept gebruiken. Had je er vragen over?
Ik vroeg me af hoe het met het deeg zat ja want de diepvries-flammenkuchen van de Lidl heeft een deeg wat totaal niet op pizza lijkt :P
Maar voor de rest weet ik ook niks van die dingen af behalve dat ze lekker zijn :P
  † In Memoriam † vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:40:50 #16
91830 MaximusTG
pi_115077587
Lekker zijn ze zeker ja! Diegene die ik met speltmeel gemaakt hadden, smaakten ook goed. Al was het deeg wel erg makkelijk rekbaar. Volgende keer maar combineren met een deel tarwebloem. Spekjes van te voren licht uitbakken is ook wel handig. Of je moet er minder spek op doen. Nah.. :p.

In welk opzicht was die bodem anders dan?
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 10:11:16 #17
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_115087553
Dat neigde meer naar brooddeeg, ik zal er de volgende keer wel een foto van schieten.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:33:52 #18
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_115089115
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 21:21 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Of de pizza in tweeën of vieren delen zodat iedereen zijn eigen stuk kan beleggen. En dat zo 3 of 4 keer doen, zodat je in totaal toch een pizza op hebt....

Vraag: ik heb het deeg maken aardig in de vingers. Laat het goed rijzen en hij bakt ook zeer goed. Echter.... de bodem is zo ontzettend smakeloos. Ik volg gewoon een bestaand recept, maar wat kan ik bij het deeg voegen om het smakelijker te maken? Gewoon zout erbij? Ik heb het recept nu niet bij de hand helaas.
Ik draai soms een eetlepel italiaanse kruiden van Verstegen door het deeg, je moet dan wel wat compenseren met water, omdat dat ook vocht opneemt natuurlijk.

deze :

pi_115094713
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:34 schreef Sarabi het volgende:
Deeg ziet er inderdaad wel erg droog uit Iemand91, dan is het ook moeilijk te vormen.

Vanavond voor 4 personen pizza maken :9
Ik zal de vorige keer wel wat meer water er door doen.
Eerst tijdens het kneden (met machine) bleven het droge korrels deeg; toen wat extra water en toen werd het in 2 seconden een plakkerige deegbal, maar blijkbaar nog niet genoeg.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:03:41 #20
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_115098091
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 21:21 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Echter.... de bodem is zo ontzettend smakeloos. Ik volg gewoon een bestaand recept, maar wat kan ik bij het deeg voegen om het smakelijker te maken? Gewoon zout erbij? Ik heb het recept nu niet bij de hand helaas.
Ik doe er knoflookpoeder door en soms wat peterselie
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:34:21 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_115099066
Vandaag ook hier pizzadag, ga ze dit keer weer voorbakken met tomatensaus. Ik heb er eigenlijk een hekel aan mijn mijn pizza's in een race tegen de klok te beleggen :P
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:49:40 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115101567
Morgen weer pizzadag, dus vandaag alvast het deeg gemaakt. Kan mooi 24 uur in de koeling verder mooi worden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 20:25:55 #23
91830 MaximusTG
pi_115107297
Heel goed! Dat werkt toch het beste voor de smaak! Beter dan knoflookpoeder of Italiaanse kruiden iig!
Desempizza is helemaal lekker!
We zien de foto's wel weer verschijnen :).
  zondag 5 augustus 2012 @ 11:47:25 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_115131043
Het eerste baksel bleef op de schuiver hangen en werd een kliederboel. Spul van de schuiver geschraapt, wat meel er aan toegevoegd en maar een nieuw deegje van gekneed :P

  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 17:07:19 #25
91830 MaximusTG
pi_115143175
Oei, ja, dat is naar als het zo aan je schieter plakt... Was het nog wel te eten?
Rest wel gelukt?
  zondag 5 augustus 2012 @ 18:22:12 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_115146664
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 20:25 schreef MaximusTG het volgende:
Heel goed! Dat werkt toch het beste voor de smaak! Beter dan knoflookpoeder of Italiaanse kruiden iig!
Desempizza is helemaal lekker!
We zien de foto's wel weer verschijnen :).
Hij is weer aardig gelukt en smaakte heerlijk:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_115149410
Wij gingen vandaag ook voor de eerste keer zelf pizza maken, gisteren het deeg gemaakt:



24 uur in een kom met theedoek buiten de koelkast gestaan en daarna bodems gemaakt:



Daarna belegd:



Toen in de oven en toen ik die open wilde doen om de pizza te draaien trok ik heel de deur eraf:



Dat is erg kut :')
Op zoek naar een oven en dan gaan we het opnieuw proberen :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 5 augustus 2012 @ 19:42:48 #28
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_115150602
enne nu de pizza ham vraag, hoe heb je die deur opengekregen? ging het makkelijk of onbegonnen werk en pizza zwart :o!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  † In Memoriam † zondag 5 augustus 2012 @ 20:09:19 #29
91830 MaximusTG
pi_115151884
:o Wow. Hij kent zn eigen krachten nie!. Maar de deur zit er nog steeds in toch? Is alleen de behuizing van de deur die eraf is?

@golfer; Ziet er lekker uit ja!
pi_115152668
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:47 schreef Erasmo het volgende:
Het eerste baksel bleef op de schuiver hangen en werd een kliederboel. Spul van de schuiver geschraapt, wat meel er aan toegevoegd en maar een nieuw deegje van gekneed :P

[ afbeelding ]
Dat is altijd zwaar kut, dat ie op dat ding blijft plakken
pi_115165982
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 19:42 schreef MissHobje het volgende:
enne nu de pizza ham vraag, hoe heb je die deur opengekregen? ging het makkelijk of onbegonnen werk en pizza zwart :o!
Met een ovenhandschoen de binnenkant kunnen losklikken, dat ging gelukkig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_115166037
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 20:09 schreef MaximusTG het volgende:
:o Wow. Hij kent zn eigen krachten nie!. Maar de deur zit er nog steeds in toch? Is alleen de behuizing van de deur die eraf is?

@golfer; Ziet er lekker uit ja!
Het is de behuizing inc. glas.
Wat je zit is het spatrooster en de omlijsting, rijp voor de sloop.
De scharnieren braken af, waarschijnlijk door de warmte.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 08:00:24 #33
91830 MaximusTG
pi_115173669
Hmm, lekker dan. Maar dat is geen spatrooster hoor, trouwens. Dat metalen rooster met die gaatjes zit er om de kooi van Faraday dicht te maken, zodat je er wel in kan kijken, maar dat microgolven van de magnetron er niet uitkunnen. Anders kook je je zelf gaar als je er in de buurt gaat staan.
pi_115208221
Ook nog 2 gemaakt die ik dan in de koelkast doe als lunchhapje. Niet voor het mooie gemaakt, gewoon erop gedaan wat er was. Zijnde geitenkaas, champignons, achterham en wat eitjes. Nog wat peperolie, gemalen peper, geraspte Gouda en diepvriesbasilicum.
Oh. En uiringen zie ik nog.
Overigens is 1 v/d 2 pizza's vanuit experimenteel oogpunt met patentbloem gemaakt. Dat gaat dus prima.

pi_115211889
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:00 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, lekker dan. Maar dat is geen spatrooster hoor, trouwens. Dat metalen rooster met die gaatjes zit er om de kooi van Faraday dicht te maken, zodat je er wel in kan kijken, maar dat microgolven van de magnetron er niet uitkunnen. Anders kook je je zelf gaar als je er in de buurt gaat staan.
Oh dat kan best, maar in die deur zit ook nog glas dus ik dacht dat het een spatscherm was.
Weer wat geleerd :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_115217764
Bij domino,s pizza,s hebben ze van die pizzadingen met gaten erin. Ze trekken het deeg uit tot een ronde plak en dan leggen ze ze op die dingen en dan beleggen ze ze en dan gaan ze de oven in.
Ik ben die dingen 1 keer tegengekomen op internet maar vergeten in mijn bladwijzers te stoppen en nu kan ik die site niet meer vinden ;(
Iemand die weet waar ik op moet zoeken in google ?
  † In Memoriam † dinsdag 7 augustus 2012 @ 05:10:44 #37
91830 MaximusTG
pi_115226058
De Engelse term is 'pizza screen'. Wordt idd vaak gebruikt voor Amerikaanse stijl pizza's.



Zo een bedoel je toch?

Edit: http://www.vanhattemhoreca.nl/contents/nl/d415.html
pi_115227033
Dank je wel :):)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:46:01 #39
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_115231517
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 20:25 schreef MaximusTG het volgende:
Heel goed! Dat werkt toch het beste voor de smaak! Beter dan knoflookpoeder of Italiaanse kruiden iig!
Desempizza is helemaal lekker!
We zien de foto's wel weer verschijnen :).
Ijskast beter dan knoflookpoeder? ijskast is voor de textuur, niet voor de smaak ;)
  † In Memoriam † dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:06:10 #40
91830 MaximusTG
pi_115232281
Nee. Langzame rijs in koelkast geeft deeg de tijd complexere smaken te ontwikkelen. Net zoals een goed brood.
;).
pi_115236244
Jeeh bij onze AH XL eindelijk de mozarella geraspt gevonden en eventueel ook plakken.
Die bolletjes zijn altijd zo nat. (ook nog na een nacht in keukenpapier).
Jammerlijke is alleen dat het netzo duur is, en die bolletjes van buffel gemaakt is die andere waarschijnlijk nog een deel analoge kaas ook.
pi_115258508
Zo, hier staat deeg in de koelkast voor morgen :9~ .
pi_115266136
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:50 schreef Sorella het volgende:
Bij domino,s pizza,s hebben ze van die pizzadingen met gaten erin. Ze trekken het deeg uit tot een ronde plak en dan leggen ze ze op die dingen en dan beleggen ze ze en dan gaan ze de oven in.
Ik ben die dingen 1 keer tegengekomen op internet maar vergeten in mijn bladwijzers te stoppen en nu kan ik die site niet meer vinden ;(
Iemand die weet waar ik op moet zoeken in google ?
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 05:10 schreef MaximusTG het volgende:
De Engelse term is 'pizza screen'. Wordt idd vaak gebruikt voor Amerikaanse stijl pizza's.

[ afbeelding ]

Zo een bedoel je toch?

Edit: http://www.vanhattemhoreca.nl/contents/nl/d415.html
Die hebben ze bij de action, die heb ik gebruikt voor deze:

pi_115326904
Vanavond na het werk ff pizzaatje eten bij Bastacosi, (volgens mij de enige?) hout-oven pizzeria in Utrecht. Simpel concept, pizza bestellen, tafeltje zoeken en desnoods bij mensen aanschuiven, reserveren is niet mogelijk.

Eens kijken of ze het net zo lekker kunnen als ikzelf :P
En toch eens uitvinden hoe je nou goed een bodem vormt. Vorige week had ik er een met de vorm van Groenland.... Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ze rond te krijgen :')
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † donderdag 9 augustus 2012 @ 11:11:42 #45
91830 MaximusTG
pi_115328595
Eet smakelijk alvast! Voor dat vormen; heb je het nieuwste filmpje in de OP al bekeken?


Vanaf 4:00 vormen van pizza. Zo doe ik het ook ongeveer.
pi_115392949
Eindelijk een fatsoenlijk resultaat. 8-)
De steen is zo'n 10 cm hoger in de bbq geplaatst en nu is de warmteverdeling wel goed *O*



[ Bericht 15% gewijzigd door Schism6 op 10-08-2012 20:46:24 ]
pi_115433279
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 20:07 schreef Schism6 het volgende:
Eindelijk een fatsoenlijk resultaat. 8-)
De steen is zo'n 10 cm hoger in de bbq geplaatst en nu is de warmteverdeling wel goed *O*

[ afbeelding ]
Ja, absoluut. Meer dan fatsoenlijk zelfs. Er komen wel eens mindere exemplaren voorbij. En dan is deze nog van de BBQ ook. Oftewel moeilijker.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:47:19 #48
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115442006
Ik heb ook weer es deeg gemaakt. Morgen het spannendste gedeelte, waar het het vaakst fout is gegaan: het verplaatsen vd pizza naar de pizzasteen :X
heitieh
pi_115458732
Ik geef het maar op om een goede bodem uit een goede combimagnetron/oven te krijgen. Op de hoogste stand/hetelucht(250C, wat in werkelijkheid ongeveer 225-230 is) krijg ik de onderkant niet mooi bruin. Blijft maar bleek. Zelfs met een pizzasteen. Op mijn bakplaat werd het nog bruiner.
pi_115460170
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:59 schreef franky_sl het volgende:
Ik geef het maar op om een goede bodem uit een goede combimagnetron/oven te krijgen. Op de hoogste stand/hetelucht(250C, wat in werkelijkheid ongeveer 225-230 is) krijg ik de onderkant niet mooi bruin. Blijft maar bleek. Zelfs met een pizzasteen. Op mijn bakplaat werd het nog bruiner.
Fuck, mijn oven komt ook niet boven de 250°C. Hetelucht, heb geen thermometer om te zien hoe heet het precies wordt. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_115464973
Ik maak nu mijn eitjes altijd op deze manier op:
  zondag 12 augustus 2012 @ 16:20:43 #52
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_115465632
Gelukkig ben niet de enige die een eitje op zijn pizza doet :P
pi_115465885
Zo lekker, man. Ik zat net een aflevering Rick Stein te kijken, taste of Italian opera. Daar deden ze zelfs hardgekookt ei en mayonaise over de pizza. Let wel: in Italië zelf.
  zondag 12 augustus 2012 @ 16:29:54 #54
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115465976
Hoe krijg je ze dan in die paar minuten gaar? Ik heb het een keer gedaan en toen was het ei nog zacht :{
heitieh
pi_115466103
Bestron is dit, hè? Gewoon wat halverwege. Hangt van de totale bereidingstijd af. Beetje op gevoel. In jouw geval moeten ze wat eerder. Helemaal doorbakken wil je de dooier ook niet. Op de plank gaart het natuurlijk stevig na. Eventueel de dooier stukmaken?
  zondag 12 augustus 2012 @ 16:37:23 #56
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115466249
ik heb geen bestron :N. Ik moet het doen met een gewone combi-oven. Of ik moet de bbq (outdoorchef) op gas aanslaan... Is ook een idee :P
heitieh
pi_115466373
Anyway, in principe gaat het eitje erop als de pizza aardig heet is. De kaas borrelt dan. (je kunt natuurlijk ook stiekem een eitje in een koekepan bakken en dat erop doen. Voor de smaak maakt het denk ik niet zoveel uit)
  zondag 12 augustus 2012 @ 16:43:59 #58
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115466541
Goeie tip. Eerst maar eens een goeie bodem maken. Het deeg ziet er iig goed uit :)
heitieh
pi_115466803
En staar je niet blind op alle zogenaamde regeltjes. Hoe je het ook doet, goed pizzadeeg plakt niet. Plakt het wel, dan is er iets niet goed. Biergist en tipo00 is leuk, maakt absoluut geen betere pizza. Als je het met patentbloem uit de reguliere supermarkt niet kan, dan wordt het niets. Let alleen op het eiwitgehalte synoniem voor gluten. Liefst in de 10% marge of hoger.
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:48:04 #60
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115502298
Nou, ik was zeer tevreden over het resultaat. Misschien wel de beste pizza's die ik ooit zelf heb gemaakt. :D Het vormen ging goed en het verplaatsen ook ^O^ met een heel mooi eindresultaat.

Ik vond de pizza eerst nog wat flauw, maar een beetje zout doet wonderen. Da's misschien ook wel een tip: beetje zout na het bakken om op smaak te brengen :9

Ik heb foto's, maar die post ik later wel ff.
heitieh
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 18:03:10 #61
91830 MaximusTG
pi_115520385
Nou, vanmiddag eindelijk weer eens wat goeie bloem ingeslagen. Denk woensdag maar weer eens pizza bakken :). Ook een nieuwe 500 gramsverpakking gist. De oude was op :o .
pi_115523560
Bij de Welkoop geweest? Dat blijf ik de handigste winkel vinden voor de pizzabakker ivm. soezie surprima plus en Frans krokant. Laat die gist zich een beetje bewaren? Jij bakt er natuurlijk ook broden mee.
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2012 @ 19:35:33 #63
91830 MaximusTG
pi_115523651
Jup, enige plek hier in de buurt waar ze iets verkopen waar je wat aan hebt. Surprima plus hebben ze hier helaas niet. Heb 2,5 kg zak Frans Krokant en Original witbrood gehaald.
Ja, die gist heb ik heel lang mee gedaan. Verpakking steeds goed dicht gehouden, en dan af en toe een deel in een tupperware-achtig bakje. Daaruit werken. Hoeft de originele verpakking niet steeds open.
pi_115524166
Dat dacht ik al. Ook hier een Welkoop fan. Met die heerlijke grote 2,5kg pakken. Tegenwoordig wel in plastieken zakken ipv de papieren verpakking. Beetje oppassen met uitscheuren. Trouwens Belgisch, dat Soezie. Merksem kennende weet ik ineens ook wel waar ze zitten. Buurt Albertkanaal. Verder loze info.
  maandag 13 augustus 2012 @ 20:07:10 #65
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_115525079
Mijn foto's :Y)

Pizza 1:


Pizza 2 :




ohja, wat nog wel beer kan: Er zat veel bloem aan de onderkant en dat is niet zo lekker.
heitieh
pi_115526139
Dat van die bloem ken ik. Griesmeel gebruiken ipv. bloem tijdens rollen/uitkloppen voorkomt dit. Dat accumuleert niet zo. Of zoals Maximus: 50%bloem, 50% griesmeel. Als het deeg goed is, kun je met een heel klein beetje bloem danwel griesmeel af. Griesmeel is meer foolproof. Vandaar het mengsel, denk ik.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:58:22 #67
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_115557151
Kom het veels te vaak tegen dat mensen die pizza's bakken de beleg alleen in het midden flikkeren. Wat vinden die mensen daar nou lekker aan? Lekker 10 centimeter korst hebben als laatste hapje :')
pi_115557637
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:35 schreef MaximusTG het volgende:
Jup, enige plek hier in de buurt waar ze iets verkopen waar je wat aan hebt. Surprima plus hebben ze hier helaas niet. Heb 2,5 kg zak Frans Krokant en Original witbrood gehaald.
Ja, die gist heb ik heel lang mee gedaan. Verpakking steeds goed dicht gehouden, en dan af en toe een deel in een tupperware-achtig bakje. Daaruit werken. Hoeft de originele verpakking niet steeds open.
Waar is 'hier'?
pi_115568566
Mijn oven is inmiddels een half uurtje aan het voorverwarmen, met steen. Over nog een half uurtje gaat m'n pizza er in! :P Ik post nog wel even het resultaat.
  † In Memoriam † woensdag 15 augustus 2012 @ 01:05:44 #70
91830 MaximusTG
pi_115582918
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:09 schreef franky_sl het volgende:

[..]

Waar is 'hier'?
Eanske!
pi_115586955
Werkt zoiets eigenlijk een beetje?

http://www.dille-kamille.(...)al-anti-aanbak-33-cm

Of haalt dit het niet bij het effect van een echte pizzasteen?
  † In Memoriam † woensdag 15 augustus 2012 @ 12:18:28 #72
91830 MaximusTG
pi_115591986
Het zal ongetwijfeld werken, maar het is inderdaad niet hetzelfde als een pizzasteen. Het voordeel tov een dichte pan is natuurlijk dat de bodem niet zo nat wordt.
Is vooral handig als je niet zo handig bent met pizza overbrengen van een schieter naar de steen. Je kan het ook icm een steen gebruiken.
Hoewel ik dan eerder een "pizza screen" zou nemen;

Zo een dus:

pi_115629297
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 20:07 schreef Schism6 het volgende:
Eindelijk een fatsoenlijk resultaat. 8-)
De steen is zo'n 10 cm hoger in de bbq geplaatst en nu is de warmteverdeling wel goed *O*

[ afbeelding ]
Verwarm je je pizzasteen tegelijkertijd met de bbq? Of de pizzasteen pas erop als de bbq warm is?
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 05:07:39 #74
91830 MaximusTG
pi_115630793
Pizzasteen moet altijd mee voorverwarmen. Als de pizza op een koude steen komt heeft het een averechts effect.
Steen ineens op een warme bbq kan trouwens ook scheuren en breken veroorzaken.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 08:18:10 #75
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_115631465
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 05:07 schreef MaximusTG het volgende:
Pizzasteen moet altijd mee voorverwarmen. Als de pizza op een koude steen komt heeft het een averechts effect.
Steen ineens op een warme bbq kan trouwens ook scheuren en breken veroorzaken.
Ik zet zo'n pizza steen altijd even in de oven, en laat hem dan naar 150 / 180c opwarmen, voor hij op de BBQ gaat.
de BBQ wordt ook nog voor 'andere' dingen gebruikt, dan ligt zo'n steen wel een beetje in de weg
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 09:39:03 #76
91830 MaximusTG
pi_115632726
Das ook een goede optie ja, ik was er vanuit gegaan dat er alleen pizza gebakken ging worden ;).
Wel handig om dan goeie ovenwanten te hebben :p.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 20:30:09 #77
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_115655101
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:39 schreef MaximusTG het volgende:
Wel handig om dan goeie ovenwanten te hebben :p.
Action - ¤3.99 van die lange 'aluminium'kleur wanten tot de elleboog ( ligt aan de lengte van de onderarm....
bij de BBQ accesoires, zijn fijn, houden best wel 'even' de warmte tegen
pi_115687275
Hebben jullie ook weleens gebruik gemaakt van een pizzarette?
Wij doen dit steeds vaker bij mijn schoonouders, en we gebruiken voor het uitrollen van het deeg griesmeel aan de onderkant, plakt ook minder vast....

Maar we raken ideeloos wat we erop kunenn doen, iemand nog tips?
  † In Memoriam † vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:24:04 #79
91830 MaximusTG
pi_115687444
Ken het wel, nog nooit gedaan, maar ben er niet zo enthousiast over nav wat ik er over gelezen en gezien heb. Ding wordt niet warm genoeg om goed pizza te bakken, en je hebt weer zo'n apparaat staan...

Maar als jullie het leuk vinden! Wat doe je er nu dan allemaal op? Je kan andere saus proberen. BBQsaus, creme fraiche + yoghurt, tomatensaus.
Verschillende soorten vlees. Ham, salami, spek, chorizo etc. Groentes natuurlijk. Kazen, mozzarella, goudse kaas, parmezaanse kaas, gorgonzola, geitenkaas, etc.

Heb je dat allemaal al geprobeerd?

Edit: Bekende tip is natuurlijk ook nog de menu's van pizzeria's langslopen.
pi_115687621
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 17:24 schreef MaximusTG het volgende:
Ken het wel, nog nooit gedaan, maar ben er niet zo enthousiast over nav wat ik er over gelezen en gezien heb. Ding wordt niet warm genoeg om goed pizza te bakken, en je hebt weer zo'n apparaat staan...

Maar als jullie het leuk vinden! Wat doe je er nu dan allemaal op? Je kan andere saus proberen. BBQsaus, creme fraiche + yoghurt, tomatensaus.
Verschillende soorten vlees. Ham, salami, spek, chorizo etc. Groentes natuurlijk. Kazen, mozzarella, goudse kaas, parmezaanse kaas, gorgonzola, geitenkaas, etc.

Heb je dat allemaal al geprobeerd?

Edit: Bekende tip is natuurlijk ook nog de menu's van pizzeria's langslopen.
Mijn schoonfamilie is dol op gezamelijk eten, dus er word ook vaak gewokt, mini pannenkoekjes, gegrilld en dus ook af en toe minipizza's gebakken...
Ik heb zo'n ding gekregen, maar het is wel leuk....
Maar de kazenwissel hebben we nog niet gedaan, de sauzenwissel hadden we wel gedaan, beviel wel om een keer wat anders te doen dus :)
  † In Memoriam † vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:29:02 #81
91830 MaximusTG
pi_115689348
Nou hier, heb je iig weer een optie.

Vandaag ook twee pizza's gebakken. Simpele, met tomatensaus, champignons, ham, basilicum en mozzarella. Alleen met zuurdesem, geen gewone gist.
Rand had wat bruiner gemogen, maar dat kan aan de bloem liggen. Deze had ik nog niet eerder gebruikt voor pizza (wit brood original, soezie). Liggen nog twee bollen in de koelkast, denk dat ie mooier bruint na een dagje of anderhalf in de koelkast. Dit deeg heb ik vanochtend gemaakt met een flinke hoeveelheid desem (200 gram desem op 400 gram bloem). Die desem heb ik gisteren ververst.
Na een flinke autolyse het deeg gekneed met de handmixer, laten rusten, toen in een geoliede bak en voor 4 uur om het uur uitgerekt en gevouwen. Toen om 16.00 uur het deeg in 4en verdeeld, opgebold en in bakjes gedaan. Twee in de koelkast, twee heb ik 2 uur laten rijzen en die zie je nu op de foto's.

pi_115695351
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:29 schreef MaximusTG het volgende:
Nou hier, heb je iig weer een optie.

Vandaag ook twee pizza's gebakken. Simpele, met tomatensaus, champignons, ham, basilicum en mozzarella. Alleen met zuurdesem, geen gewone gist.
Rand had wat bruiner gemogen, maar dat kan aan de bloem liggen. Deze had ik nog niet eerder gebruikt voor pizza (wit brood original, soezie). Liggen nog twee bollen in de koelkast, denk dat ie mooier bruint na een dagje of anderhalf in de koelkast. Dit deeg heb ik vanochtend gemaakt met een flinke hoeveelheid desem (200 gram desem op 400 gram bloem). Die desem heb ik gisteren ververst.
Na een flinke autolyse het deeg gekneed met de handmixer, laten rusten, toen in een geoliede bak en voor 4 uur om het uur uitgerekt en gevouwen. Toen om 16.00 uur het deeg in 4en verdeeld, opgebold en in bakjes gedaan. Twee in de koelkast, twee heb ik 2 uur laten rijzen en die zie je nu op de foto's.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Een andere bodem kan ik ook weleens proberen, tnx voor de tip...
Enne mijn pizza's in een gewone oven worden nooit zo mooi en luchtig :( maar ik blijf oefenen
pi_115697704
Morgen gaan wij ook zelf pizza maken. Naja wel uit pakje zo de eerste keer. Volgende keer gaan we alle tips gebruiken in dit forum. :)
  † In Memoriam † vrijdag 17 augustus 2012 @ 23:08:16 #84
91830 MaximusTG
pi_115699473
Ik zou geen pakje gebruiken hoor, gewoon meteen zelf maken. Die pakjes is niet eens echt pizza. Is met bakpoeder. En echt niet makkelijker om te maken.
pi_115699886
Mjah het moet morgen. Zondag gaan we dagje strand doen. En we kunnen nu geen spul meer kopen om het een nacht in de koelkast te zetten.

Of hoeft dat niet persee?
  † In Memoriam † zaterdag 18 augustus 2012 @ 08:26:16 #86
91830 MaximusTG
pi_115707538
Zie mijn PDF voor een zelfde-dag-deeg. Het is minder smaakvol deeg, maar nog altijd stukken beter dan pakjesdeeg.
pi_115802167
Weer even 2 snel gemaakt voor in de koelkast:
(die gaan dan wanneer er ik zin in heb eventjes in de normale oven op opwarmstand)
pi_115856144
met dank aan het filmpje uit de OP van die kook-oma, eindelijk eens goed stevig samenhangend deeg kunnen maken, en gisteravond mn beste pizza tot nu toe!

Ze waren altijd al wel smakelijk, maar soms scheurde mn bodem tijdens het vormen, of tijdens bakken (te dun)

Nu dat trucje met een aantal keer in laagjes vouwen eens geprobeerd, en daardoor wordt het een steviger deeg, zonder scheuren. En een prima luchtige korst!





Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † woensdag 22 augustus 2012 @ 09:16:20 #89
91830 MaximusTG
pi_115856278
Mooi zo! Ja, dat in laagjes vouwen, dát is nu opbollen. Doe ik altijd. Is ook een van de basic skills die je gebruikt om bv een vrijstaand brood te maken. Je creëert spanning in het deeg.
Daarom had ik dat filmpje dr bij gezet, video is veeeel makkelijker om zoiets uit te leggen dan in tekst :).
pi_115857062
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 09:16 schreef MaximusTG het volgende:
Mooi zo! Ja, dat in laagjes vouwen, dát is nu opbollen. Doe ik altijd. Is ook een van de basic skills die je gebruikt om bv een vrijstaand brood te maken. Je creëert spanning in het deeg.
Daarom had ik dat filmpje dr bij gezet, video is veeeel makkelijker om zoiets uit te leggen dan in tekst :).
Dus stel dat ik een pizzadeegbol die ik op die manier heb gemaakt zo op de steen leg, dan krijg ik een mooi luchtig witbrood? Brood bakken moet wel op een iets lagere temperatuur toch? (M'n oven gaat tot 260 graden, hetelucht, en voor pizza's zet ik m op de maximale temperatuur)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † woensdag 22 augustus 2012 @ 10:00:40 #91
91830 MaximusTG
pi_115857182
Nou.. Hij moet natuurlijk wel eerst rijzen he? Voor brood volg je wel een wat ander schema;). Maar ja, als je je pizzadeeg goed stevig opbolt, dat met de naad naar beneden op een schietplankje laat rijzen, of met de naad naar boven in een rijsmandje, dan kan je er idd een broodje mee bakken.
Kijk anders eens in het broodbaktopic ;).
pi_115899972
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 10:11 schreef Gripper het volgende:
Vanavond na het werk ff pizzaatje eten bij Bastacosi, (volgens mij de enige?) hout-oven pizzeria in Utrecht. Simpel concept, pizza bestellen, tafeltje zoeken en desnoods bij mensen aanschuiven, reserveren is niet mogelijk.

Eens kijken of ze het net zo lekker kunnen als ikzelf :P
En toch eens uitvinden hoe je nou goed een bodem vormt. Vorige week had ik er een met de vorm van Groenland.... Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ze rond te krijgen :')
Was het lekker? Volgens mij zit op de twijnstraat trouewns ook een pizzeria met houtoven,
Da Portare Via na even googlen.
pi_115900912
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 11:11 schreef ArtemisQ het volgende:

[..]

Was het lekker? Volgens mij zit op de twijnstraat trouewns ook een pizzeria met houtoven,
Da Portare Via na even googlen.
Oh, dat heb ik uiteindelijk helemaal niet meer hier gemeld. Ja, was zeker lekker! Als je de straat inrijdt ruik je de houtkachel van bastacosi al :)
Lekker weer, dus buiten op het terras gezeten. De bestelling plaats je zoals gezegd binnen aan de bar, drinken pak je zelf, en 10 minuten later hadden we 2 pizza's op tafel. Ik had er een met salsicchio picante, venkelzaadjes en mozz. mn vriendin name een vegetarische met paprika, geitenkaas, zongedroogde tomaat en basilicumblaadjes. Het zijn dunne pizza's, goede dunne bodem en een krokante maar niet erg luchtige -platte- rand. Gewoon lekker, goed beleg. Omdat ie dun is (zo hoort het natuurlijk ook) zit je na 1 pizza nog niet echt vol, en dat verwacht de gemiddelde Nederlandse pizza-gast natuurlijk wel.

Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit resultaat inmiddels al bijna zelf ook kan bereiken... Alleen dan zonder de houtrooksmaak :)

Voor een snackbar-concept-pizzeria is 50 ¤ afrekenen (2 biertjes, 1 wijn, 2 pizza's, 2 tiramisu en 2 limoncello) misschien aan de dure kant, als het een "echt" restaurant zou zijn vind ik het al een schappelijker bedrag. Ik bedoel, zelf tiramisu uit een koelkast halen, en uit een plastic bakje eten is natuurlijk niet echt super romantisch. Misschien een volgende keer alleen een pizza afhalen?

Ik dacht altijd dat Portare Via alleen een afhaal/trattoria was, maar inderdaad: daar kun je ook zitten en ze hebben een houtoven. Zal die ook eens testen. Bastacosi krijgt van mij overall een 7.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_115901231
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn deeg na het invriezen en ontdooien taai is. De korst wordt niet zo knapperig en de binnenkant niet zo luchtig zoals het deeg voor het invriezen. Hebben dat meer mensen en wat kan ik misschien eran veranderen?
  † In Memoriam † donderdag 23 augustus 2012 @ 12:51:09 #95
91830 MaximusTG
pi_115903420
Hoe vries je het in? Plastic zakje, bakje? Olie eromheen?
Lijkt me dat het probleem is dat je deeg uitdroogt in de vriezer, zoals wel vaker gebeurt met dingen in de vriezer.
pi_115906847
Oh mensen wat een lekkere pizza's allemaal weer, krijg spontaan trek!

Me hele voorraad kast puilt uit van meel soorten etc..etc.. Maar.....

Het is veel te warm om pizza te maken (in mijn huishoudentje dan)...

Dus dan maar naar de plaatselijke pizza tent.. :'(

Ik vries mijn deeg in na de koude rijs zeg maar, doe dat dan per portie in diepvrieszakken waar ik alle lucht uitzuig.
Bij het uithalen gooi ik de zakjes gewoon in warm water, na een uurtje zijn ze ontdooit. En dan laat ik ze nog minstens een uur doorrijzen (warme plek, natte doek) .. meestal haal ik ze er dus s'morgens uit om s'avonds te eten.

Ik proef dan geen waarneembaar verschil, maar ik ben maar een beginner he :)

[ Bericht 41% gewijzigd door Anti-Negativio op 23-08-2012 14:32:19 ]
  † In Memoriam † donderdag 23 augustus 2012 @ 14:26:04 #97
91830 MaximusTG
pi_115907077
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:51 schreef MaximusTG het volgende:
Hoe vries je het in? Plastic zakje, bakje? Olie eromheen?
Lijkt me dat het probleem is dat je deeg uitdroogt in de vriezer, zoals wel vaker gebeurt met dingen in de vriezer.
Ik heb ook van die afgesloten bakjes en doe er olie in. Misschien moet ik maar minder deeg op voorraad maken en gewoon een dag van tevoren.
  † In Memoriam † donderdag 23 augustus 2012 @ 14:31:27 #99
91830 MaximusTG
pi_115907203
Ik las iets over je deeg bespuiten met olie, en het dan strak in plastic folie wikkelen. Plastic zakje is misschien ook een optie? Zo'n goeie ziplock lijkt me het handigst. Kan je het deeg er strak in doen, lucht eruit, Als je het dan laat ontdooien kan je er wat lucht bij doen zodat het deeg ruimte heeft om te rijzen.
pi_115907314
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:26 schreef MaximusTG het volgende:
Te warm?
Ja ik woon drie hoog in een niet zo'n groot appartementje.. het is nu 24 graden maar als me oven een uur aanstaat 30!

Edit: het is nu 22 graden ;) maar dan na 3 pizza's alsnog 28 :'(
  † In Memoriam † donderdag 23 augustus 2012 @ 14:40:12 #101
91830 MaximusTG
pi_115907556
Ach sooo, geen aparte keuken dus? Maar tis nu toch wel weer vrij fris buiten? Deurtje of raam open zetten? Voor pizza moet je wat over hebben toch :P?
pi_115907985
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:40 schreef MaximusTG het volgende:
Ach sooo, geen aparte keuken dus? Maar tis nu toch wel weer vrij fris buiten? Deurtje of raam open zetten? Voor pizza moet je wat over hebben toch :P?
Helemaal waar! :Y Aankomend weekend gaat het weer gebeuren, mede eetster net uitgenodigd morgen avond deeg maken voor zondag. :9~
pi_115915335
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 14:28 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Ik heb ook van die afgesloten bakjes en doe er olie in. Misschien moet ik maar minder deeg op voorraad maken en gewoon een dag van tevoren.
Invriezen doe ik on the fly, dwz. geen olie, bloem, griesmeel of wat dan ook. Gewoon diepvrieszakje in, ongeacht hoe plakkerig. Eens bevroren is de plakkerigheid toch weg. Ontdooien het liefst de avond van tevoren in de koelkast. De bevroren bolletjes doe ik in een bakje met voldoende bloem/griesmeel. Beetje schudden. Verdubbelen ze ook vaak wederom in omvang. Uitdroging ken ik alleen van een te lange (koude) rijs of ontdooien in (in)direct zonlicht. Ik heb mijn blunders wel gehad, maar pizzadeeg laat zich goed invriezen.
pi_116022692
Mooie recepten in dit topic, maar staat er niet een foutje in de tabel Receptformule 2 in Pizzarecept_huidig.pdf? In het eerste tabelletje staat bij instant gist 1 teaspoon = 3 gram. In de tabel Receptformule 2 staat 2.75 teaspoon = 3 gram, dat zou dan 8,25 gram moeten zijn volgens mij? Ook omdat er al is aangegeven dat er meer gist gebruikt wordt dan in de andere recepten. Maar misschien zit ik er ook wel helemaal naast...
  † In Memoriam † zondag 26 augustus 2012 @ 19:41:34 #105
91830 MaximusTG
pi_116035540
Hey pjotr! Goed gezien, daar heb ik idd een conversiefoutje gemaakt bij het schalen van het recept. Gebruik zelf altijd tea- en tablespoons, je kan zulke kleine hoeveelheden grammen niet goed op een normale weegschaal afwegen. Daarom waarschijnlijk niet gemerkt. Plus dat ik meestal alleen recept 1 maak.
pi_116036035
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 09:09 schreef Gripper het volgende:
met dank aan het filmpje uit de OP van die kook-oma, eindelijk eens goed stevig samenhangend deeg kunnen maken, en gisteravond mn beste pizza tot nu toe!

Ze waren altijd al wel smakelijk, maar soms scheurde mn bodem tijdens het vormen, of tijdens bakken (te dun)

Nu dat trucje met een aantal keer in laagjes vouwen eens geprobeerd, en daardoor wordt het een steviger deeg, zonder scheuren. En een prima luchtige korst!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat voor kaas heb je gebruikt?
pi_116046849
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 19:54 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Wat voor kaas heb je gebruikt?
Gewone mozzarella van galbani. Wel altijd vooraf in plakken snijden en goed uitlekken, er komt zoveel water uit dat je anders een hele natte pizza krijgt.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 29 augustus 2012 @ 16:22:25 #108
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_116152899
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:25 schreef MaximusTG het volgende:
Je linkje pizzaschep maken is kapoet ....

Nu is het niet zo moeilijk :)
vandaag 2 stuks gemaakt, een brede 30x40cm voor plaatpizza's, en een 34cm diameter voor de bestron.

kwartiertje werk. aftekenen, zagen en schuren



Ik zag ergens de term "food grade mineral oil"
Wat zou er in Nederland te vinden zijn om ze "te beschermen"

gewoon lak of vernis lijkt me niet zo'n fijn smeerseltje ... :+
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2012 @ 16:26:37 #109
91830 MaximusTG
pi_116153053
Nee hoor, hij doet het gewoon? Zal misschien storing bij Dropbox zijn geweest, waar ie op publieke ruimte staat.
pi_116153805
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 16:22 schreef Spartagek het volgende:

[..]

Je linkje pizzaschep maken is kapoet ....

Nu is het niet zo moeilijk :)
vandaag 2 stuks gemaakt, een brede 30x40cm voor plaatpizza's, en een 34cm diameter voor de bestron.

kwartiertje werk. aftekenen, zagen en schuren

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Ik zag ergens de term "food grade mineral oil"
Wat zou er in Nederland te vinden zijn om ze "te beschermen"

gewoon lak of vernis lijkt me niet zo'n fijn smeerseltje ... :+
Food grade mineral oil is in Nederland niet te krijgen aangezien minerale olie niet goedgekeurd is voor gebruik in en bij voedselbereiding.

Kan je hem niet beter zonder olie houden en gewoon bebloemen voor gebruik? Of anders druivenpitolie (of een dunne andere niet-plakkende olie)?
  woensdag 29 augustus 2012 @ 16:47:30 #111
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_116153807
Krijg nog steeds "niet gevonden" foutpagina


quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 16:47 schreef Deshain het volgende:

[..]

Food grade mineral oil is in Nederland niet te krijgen aangezien minerale olie niet goedgekeurd is voor gebruik in en bij voedselbereiding.

Kan je hem niet beter zonder olie houden en gewoon bebloemen voor gebruik? Of anders druivenpitolie (of een dunne andere niet-plakkende olie)?
ok dan

Het ging me meer om het na-gebruik. zodat het evt in de vaatwasser zou kunnen.
De plankjes van de bestron zijn ook onbewerkt, en nu beginnen ze te slijten ( na 2,5 jaar )

Dus dat zijn de kosten niet, 4 euro plaatmateriaal en wat handwerk.
We maken volgend jaar wel weer nieuwe :+ en gaan au-naturel
pi_116153994
Hout hoort niet in de vaatwasser.

Ook al is triplex geen hout ;)
  woensdag 29 augustus 2012 @ 16:53:21 #113
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_116154051
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 16:51 schreef Deshain het volgende:
Hout hoort niet in de vaatwasser.
Heb je gelijk in, maar sommige dingen wil je toch weleens wat schoon krijgen.

* hout hoort in mijn rookoven !
  woensdag 29 augustus 2012 @ 18:08:51 #114
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_116156706
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 16:26 schreef MaximusTG het volgende:
Nee hoor, hij doet het gewoon? Zal misschien storing bij Dropbox zijn geweest, waar ie op publieke ruimte staat.
opgelost

Geweldig, zo'n hostfile die van alles toevoegt ...
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2012 @ 18:26:34 #115
91830 MaximusTG
pi_116157130
Haha, ja, dan wordt het lastig.
wbt de schieters; ik maak ze af en toe gewoon met een sponsje en wat warm water schoon. Rechtop laten drogen. Zijn nog prima recht..
  donderdag 30 augustus 2012 @ 23:42:35 #116
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_116213531
Nieuw speeltje :

BBQ Pizza steen van Emile Henry.



Steen als kado gekregen, en ben er blij mee, 30cm doorsnee. even groot als de bestron, alleen zitten de handvat(t)en in de weg, om het deksel te sluiten ...

Volgens de handleiding kan hij tot 500C graden verhit worden, iets wat straks op de ( te komen ) Weber Premium wel gebruikt gaat worden. Dus vooralsnog in de oven
Helaas de komende dagen nog avonddiensten, dus geen mogelijkheid om echt te testen :(

Maandag wordt het "zijn" dag !!
pi_116227179
Gisteravond deeg gemaakt, vanavond weer pizzafeest :9
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_116238268
Morgen ook hier pizza's, vriend is jarig en eiste pizza's.
pi_116254020
Nieuw op 24Kitchen

quote:
Peppe's Pizza
Una pizza margherita, per favore! Pizza is en blijft naast pasta het uithangbord van de Italiaanse keuken. Peppe Giacomazza bakte al op zijn 9e zijn eigen pizza’s in de zaak van zijn vader. Ondertussen is hij uitgegroeid tot een echte pizzaiolo – een pizzabakker. In Peppe’s Pizza toont hij zijn kunsten, geeft handige tips & tricks voor een geslaagde bodem en inspiratie om deze origineel te beleggen. De lekkerste pizza’s worden gebakken in een houtoven en dat is wat Peppe ook doet. Lekker puur en artisanaal, terwijl de vrienden en vriendinnen vol ongeduld aan tafel wachten
.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:27:18 #120
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_116255482
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 22:56 schreef Trusten het volgende:
Nieuw op 24Kitchen

[..]

.
Peppe's Pizza

Ook een Njam.tv kok

Heeft wel leuke tips ja, iig beter dan die BBQ Michael


( Pizza Ruotola is hier wel geliefd, met verschillende samenstellingen )
pi_116279847
Een pizza bianca met buffelmozzarella, parmaham, rucola en Parmezaanse kaas, heerlijk!
pi_116279973
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 20:03 schreef pizzaaddict het volgende:
Een pizza bianca met buffelmozzarella, parmaham, rucola en Parmezaanse kaas, heerlijk!
[ afbeelding ]
Ziet er erg lekker uit!!
pi_116413976
Ik wil ook eens met een desem gaan werken, waar moet ik mee beginnen en waar op letten ?

Alvast bedankt !
  † In Memoriam † donderdag 6 september 2012 @ 09:10:43 #124
91830 MaximusTG
pi_116449827
Nou, je moet beginnen met het maken van een desem natuurlijk! Je kan er misschien eentje overnemen van iemand die je kent? Maar anders zal je zelf aan de slag moeten.
Uiteindelijk hou je dan een bakje oid over met je desemcultuur. Belangrijk is dat je weet wat de verhouding tussen bloem en water is in je desem. Afhankelijk daarvan moet je namelijk soms de hoeveelheid desem aanpassen als de verhouding van jouw desem anders is. Stel bijvoorbeeld;

Recept vraagt om

450 gram bloem
300 gram water
100 gram desem (50/50, 50% bloem, 50% water)
1 tl zout

Uiteindelijke watergehalte is dus 70% van de totale hoeveelheid bloem.

Alleen stel nou dat je jouw desem niet op 50/50 hebt, maar bv op 4:3. Dus in 175 gram desem zit 100 gram bloem en 75 gram water.
Wat ik vaak doe om om te rekenen is zorgen dat de hoeveelheid bloem gelijk blijft, en je de andere hoeveelheden aanpast om op hetzelfde te uit te komen.
In dit geval zit er dus desem in met 50 gram bloem. 50 gram * (3/4) = 37,5 gram water. Als ik mijn desem dus gebruik met verhouding 4:3 komt de totale hoeveelheid desem uit op 87,5 gram. De hoeveelheid water die er nog los bij gaat moet worden verhoogd met 50-37,5 = 12,5 gram.

Recept wordt dan dus:

450 gram bloem
312,5 gram water
87,5 gram desem
1 tl zout

Zo moet je dat dus omrekenen.

Verder is het zo dat de ene desem de andere niet is. Waar je bij gewone gist veel meer kan vasthouden aan de tijden in een recept, ben je bij een desemdeeg meer op je ervaring aangewezen, en moet je het deeg beter in de gaten houden. Rijzen duurt ook veel langer bij een desem.

In mijn pdf in mn signature staat een recept met desem. Daar gaat ook een hele kleine hoeveelheid gist bij. Dat kan je weglaten als je het puur wil houden, door het wel toe te voegen krijg je een veel voorspelbaardere rijs.

Verdere verwerking van het deeg is hetzelfde.
pi_116450224
Thanks Maximus,

Ik ga er eens mee aan de slag !
pi_116492796
Ik heb even een vraagje. Gisteren mijn pizzasteen gehad. en natuurlijk gelijk een pizza ervan gegeten. en dat verschil merkte je wel qua krokantheid van de korst enz.

Maar er zaten natuurlijk wat pizzaresten op de steen. Dus die ging ik wat schoonmaken met water en zeep. Totdat ik de gebruiksaanwijzing las dat dat dus niet echt handig is. Ik heb hem nu al een dag te drogen gelegd. Wat kan ik nog meer doen om hem weer in originele staat te krijgen?
  † In Memoriam † vrijdag 7 september 2012 @ 11:22:57 #127
91830 MaximusTG
pi_116493329
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:22 schreef MaximusTG het volgende:
wat voor steen heb jij?
Ik heb die jamie oliver steen gekocht.
http://www.fonq.nl/product/jamie-oliver-pizzasteen/34772/
  † In Memoriam † vrijdag 7 september 2012 @ 11:41:39 #129
91830 MaximusTG
pi_116493410
Is dat poreuze steen? Zo ja, dan zou ik de steen nog eens goed met alleen water wassen, goed vocht laten opnemen, en dan in een koude oven stoppen en lekker lang erin laten zitten terwijl je de oven opwarmt. Dan kan al het water verdampen, en hopelijk eventuele zeepresten ook.
Water kan over het algemeen niet veel kwaad bij zo'n steen, maar zeep.. Dat kan erin trekken, en dan smaakt alles naar zeep voortaan.
Verder is het helemaal niet erg als er vlekken op komen, dat is normaal. Kan je ook niet veel aan doen verder..
pi_116493436
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:41 schreef MaximusTG het volgende:
Is dat poreuze steen? Zo ja, dan zou ik de steen nog eens goed met alleen water wassen, goed vocht laten opnemen, en dan in een koude oven stoppen en lekker lang erin laten zitten terwijl je de oven opwarmt. Dan kan al het water verdampen, en hopelijk eventuele zeepresten ook.
Water kan over het algemeen niet veel kwaad bij zo'n steen, maar zeep.. Dat kan erin trekken, en dan smaakt alles naar zeep voortaan.
Verder is het helemaal niet erg als er vlekken op komen, dat is normaal. Kan je ook niet veel aan doen verder..
Er staat in de gebruiksaanwijzing wel dat het een poreuze steen is. Dus dan gaan we dat maar even doen. Bedankt voor de tip.
pi_116540259
Hmm, ik wil dit ook gaan proberen. :D Is zo'n Bestron pizza oven z'n geld dubbel en dwars waard? Mijn oven komt maar tot 250 graden, bij lange na niet zo heet als de Bestron dus..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_116635744
@Lintuxcx

je kunt ook een pizzasteen kopen, werkt perfect in een oven tot 250 graden. En kost je een tientje. Gewoon een tegel van de intratuin of bouwmarkt, bijv blauw hardsteen, travertin
  † In Memoriam † dinsdag 11 september 2012 @ 17:45:48 #133
91830 MaximusTG
pi_116650439
Heb eens een wat meer Amerikaanse stijl pizza gemaakt;





Bodem ietsjes dikker gehouden, heel klein beetje tomatensaus, lekker wat kaas. Daarop salami, paprika en wat rode peper.

[ Bericht 27% gewijzigd door MaximusTG op 11-09-2012 18:38:39 ]
pi_116669756
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 10:18 schreef pizzaaddict het volgende:
@Lintuxcx

je kunt ook een pizzasteen kopen, werkt perfect in een oven tot 250 graden. En kost je een tientje. Gewoon een tegel van de intratuin of bouwmarkt, bijv blauw hardsteen, travertin
Ohja, wat ik dus ook bedoelde is of zo'n volledige pizzaoven echt heeeel veel beter is dan een steen. Steen had ik inmiddels besteld, heb nog wat andere fora doorzocht en kon maar weinig mensen vinden die een pizzaoven echt zooo veel beter vonden.

Beter is het vast nog steeds wel, maar sowieso heb ik een vrij bescheiden keuken dus dan is alleen een steentje erbij makkelijker. Heb maar een "echte" pizzasteen gekocht, zo duur was dat ook niet.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_116676205
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 17:45 schreef MaximusTG het volgende:
Heb eens een wat meer Amerikaanse stijl pizza gemaakt;

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Bodem ietsjes dikker gehouden, heel klein beetje tomatensaus, lekker wat kaas. Daarop salami, paprika en wat rode peper.
Die ziet er goed uit :9~
pi_116676432
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 17:45 schreef MaximusTG het volgende:
Heb eens een wat meer Amerikaanse stijl pizza gemaakt;

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Bodem ietsjes dikker gehouden, heel klein beetje tomatensaus, lekker wat kaas. Daarop salami, paprika en wat rode peper.
Dat ziet er weer erg lekker uit.

Binnenkort ga ik eens aan de gang met een zuurdesem deeg.
  † In Memoriam † woensdag 12 september 2012 @ 13:11:41 #137
91830 MaximusTG
pi_116683890
Thanks! Hij smaakte erg goed! Heb je al een zuurdesemcultuur?
pi_116813426
Vorige week ben ik geinspireerd geraakt door Peppe's pizza op 24 kitchen. Hierbij het resultaat :)

Pizza met mozarella, gorgonzola, peer en walnoot. :9~
Dit keer weer een keer op jamie's pizzasteen

pi_116843404
Aangezien ik twee porties pizzadeeg had vandaag tweede pizza gemaakt. Dit keer met tomatensaus, mozarella, klein restje gorgonzola en salami.

pi_116844070
Mooie pizza's Peertie! :9
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 13:04:32 #141
91830 MaximusTG
pi_116844105
Zeker :). Die eerste combinatie lijkt me ook erg lekker ;).
pi_116849893
ik zit telkens weer te kwijlen bij alle lekkere foto's.

ik zag ik net het “No knead” pizza deeg met mixer en zonder kneden. werkt zoiets ook goed?
hier bak ik geen eigen pizza's ivm problemen met mn handen. vooral het kneden is een ramp dus als ik het handwerk kan overslaan kunnen de pizza's hier ook weer op het menu

[ Bericht 3% gewijzigd door loecje op 16-09-2012 15:45:39 ]
pi_116853974
Dank Selestha en Maximus! Ik ben best trots als ik deze creaties vergelijk met de eerste foto's die ik hier ooit poste =D Hahha deze dus: http://www.freebits.nl/images/231pizza_tonno.jpg

@ Loecje: De twee pizza's die ik heb geplaatst zijn gemaakt met het no knead recept van Maximus.
Ik vind het erg goed werken, moest er de eerste keren wel aan wennen omdat het wat plakkeriger is dan de meeste andere recepten. Het filmje uit de openingspost: ''filmje over no-knead pizzadeeg, inclusief het vormen van het deeg'' is echt een uitkomst, succes!
pi_116854460
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 17:45 schreef MaximusTG het volgende:
Heb eens een wat meer Amerikaanse stijl pizza gemaakt;

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Bodem ietsjes dikker gehouden, heel klein beetje tomatensaus, lekker wat kaas. Daarop salami, paprika en wat rode peper.
Oh man, die ziet er super lekker uit :o
No amount of money ever bought a second of time.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 21:31:41 #145
91830 MaximusTG
pi_116867936
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:06 schreef peerte het volgende:
Dank Selestha en Maximus! Ik ben best trots als ik deze creaties vergelijk met de eerste foto's die ik hier ooit poste =D Hahha deze dus: http://www.freebits.nl/images/231pizza_tonno.jpg

@ Loecje: De twee pizza's die ik heb geplaatst zijn gemaakt met het no knead recept van Maximus.
Ik vind het erg goed werken, moest er de eerste keren wel aan wennen omdat het wat plakkeriger is dan de meeste andere recepten. Het filmje uit de openingspost: ''filmje over no-knead pizzadeeg, inclusief het vormen van het deeg'' is echt een uitkomst, succes!
Daar zit zeker vooruitgang in ja ;). Heb je het ooit met het recept in mijn PDF geprobeerd? Dat lijkt heel erg op dat no-knead recept (behalve dat er dan natuurlijk wel gekneed wordt, al dan niet met een (hand)mixer). Voordeel is dat je dan na het kneden en verdelen niks meer met het deeg hoeft te doen, behalve uit de koelkast halen en vormen. Met het no-knead deeg heb je het verdelen achteraf.
Maar tis idd een mooi filmpje, daarom had ik em er ook bij gestopt. Veel filmpjes zijn vaak zo onduidelijk over de punten die juist het belangrijkst zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 17:19 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Oh man, die ziet er super lekker uit :o
Thanks! Hij was ook heerlijk :D
pi_116868179
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:11 schreef MaximusTG het volgende:
Thanks! Hij smaakte erg goed! Heb je al een zuurdesemcultuur?
Nee, nog niet. Daar ga ik morgen mee starten. Had ik allang moeten doen.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 22:36:32 #147
91830 MaximusTG
pi_116872413
Oké, nou succes! Ik kan de versie met roggemeel en ananassap om te starten aanraden!
  dinsdag 25 september 2012 @ 13:23:45 #148
374892 bobbee
Bob's House
pi_117230438
Zo, het is een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest maar jullie hebben niet stil gezeten! Ziet er echt super lekker uit allemaal.
Ik heb ook niet stil gezeten, en in de buurt hebben ze er ook lucht van gekregen dat ik vers brood bak en pizza, nu wordt ik verplicht om een workshop te organiseren haha...ga ik binnenkort dus doen! Heb er superveel zin in, zou je ook kunnen doen maximus, ik weet zeker dat het loopt!
Hier nog een paar kiekjes:



"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_117240352
Ik heb nu een jaar een pizzasteen, inmiddels al best veel pizza's gebakken maar ben nog steeds niet 100% tevreden over de korst. Ik heb het gevoel dat mijn oven niet heet genoeg kan.

Zou een Bestron pizza oven misschien een aanrader zijn?
  dinsdag 25 september 2012 @ 21:27:08 #150
374892 bobbee
Bob's House
pi_117251013
Gewoon kopen! Ik vind de bestron echt geweldig makkelijk, en snel warm! Zeker voor het geld! (heb net weer 1 nieuwe voor reserve gekocht via marktplaats voor 16,75 met versturen) Je mist uiteraard de massa van een houtoven maar hebt wel de hoge temperatuur + steen!
Maar maximus bakt zijn meeste pizza's in de oven dus misschien heeft hij nog tips ?
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_117258975
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 21:27 schreef bobbee het volgende:
Gewoon kopen! Ik vind de bestron echt geweldig makkelijk, en snel warm! Zeker voor het geld! (heb net weer 1 nieuwe voor reserve gekocht via marktplaats voor 16,75 met versturen) Je mist uiteraard de massa van een houtoven maar hebt wel de hoge temperatuur + steen!
Maar maximus bakt zijn meeste pizza's in de oven dus misschien heeft hij nog tips ?
Kon ik ze maar voor dat bedrag vinden :(

Ik zie ze voor ongeveer 70 euro incl verzenden.
pi_117270944
Ook ik bak al een tijdje zelf pizza's.
Echter mocht de kwaliteit nog wel wat beter. Dus ging ik ervaringen zoeken.
Toen ik een aantal weken geleden op dit forum terecht kwam, ben ik gaan lezen, proberen, lezen, proberen, lezen en nog eens proberen. ;-)
Inmiddels ben ik al redelijk tevreden.
Ik gebruikt het recept van OP. Werk met de bloem van Aveve (is hetzelfde als de boerenbond en welkoop). De suprima plus en 1/4 deel semola van da cecco.
Ik maak het deeg 1 dag van te voren klaar. De eerste rijs doe ik een uur in de oven op 35 graden. Daarna in de ijskast, nadat ik het gedeeld en opgebold heb.
Ik heb tot nu toe steeds op de bakplaat gebakken, wel op 300 graden, mijn oven is dan ook echt 300 graden.
Ik heb nu het geluk gratis een nieuwe chamotte pizzasteen te mogen halen bij een kennis van mijn man, (bedrijf in kachels) die deze voor mij precies op maat maakt voor mijn oven.
Ik ga er dus van uit dat het resultaat dan beduidend beter zal zijn.

Echter blijf ik twijfelen aan het meel.
Je leest zoveel verschillende meningen op het internet. Ik zag vanmiddag bij de Sligro een Farina staan speciaal voor pizza, wel 00. Zou het resultaat niet beter zijn, met zo'n soort bloem en de semola?

Daarnaast zie ik hier regelmatig staan, dan het deeg ook 2 dagen van te voren gemaakt kan worden. Echter las ik gisteren weer dat het deeg dan te veel gaat gisten en zuur kan worden...?

[ Bericht 0% gewijzigd door zijbaktgraag op 26-09-2012 13:37:22 (Typefout) ]
  † In Memoriam † woensdag 26 september 2012 @ 14:01:22 #153
91830 MaximusTG
pi_117271966
Waarom zou je het deeg in de oven laten rijzen, als je het vervolgens toch in de koelkast doet? Rijzen in de oven vind ik persoonlijk echt een onnodige stap.

Probeer die bloem van de Sligro dan gewoon eens. In principe komt tipo 00 pas tot zn recht in een houtoven, bij die temperaturen. Maar wie weet beval het je.

Deeg kan je inderdaad ook 2 dagen in de koelkast laten staan. Hoeveel het dan gaat gisten is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur in de koelkast, en de beginhoeveelheid gist. Het zal altijd wel wat zuurder worden ja, maar dat is ook een deel van de smaak natuurlijk.
pi_117272465
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 14:01 schreef MaximusTG het volgende:
Waarom zou je het deeg in de oven laten rijzen, als je het vervolgens toch in de koelkast doet? Rijzen in de oven vind ik persoonlijk echt een onnodige stap.

Probeer die bloem van de Sligro dan gewoon eens. In principe komt tipo 00 pas tot zn recht in een houtoven, bij die temperaturen. Maar wie weet beval het je.

Deeg kan je inderdaad ook 2 dagen in de koelkast laten staan. Hoeveel het dan gaat gisten is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur in de koelkast, en de beginhoeveelheid gist. Het zal altijd wel wat zuurder worden ja, maar dat is ook een deel van de smaak natuurlijk.
Ik laat het op die temperatuur in de oven rijzen, omdat ik dacht dat dat beter was.
Dan zou het deeg minder elastisch zijn en eenvoudiger uit te rollen...?
Vormen met de handen lukt me echt niet, en ik maak meestal grote plaatpizza's voor het hele gezin, en dan is uitrollen net iets eenvoudiger.

Okay dus dat type bloem is echt voor een houtoven, die reden had ik nog niet gevonden.
Merk jij veel verschil tussen frans krokant en de suprima plus?

Bedankt!
  † In Memoriam † woensdag 26 september 2012 @ 15:14:15 #155
91830 MaximusTG
pi_117274377
Als je het makkelijk wil kunnen uitrollen moet je het nadat je uit de koelkast haalt nog een tijdje gewoon op je aanrecht, met folie of zo afgedekt laten rusten. Het deeg kan dan 'ontspannen'.
Surprima plus hebben ze hier helaas niet. Alleen Surfina en Frans Krokant. Tussen die twee is Frans Krokant wel fijner.
pi_117275301
Okay, dan zal ik dat zeker proberen, dat eerst laten rusten alvorens het uit te rollen.

Ik heb nu net een nieuwe zak surprima plus gekocht, ik vond de surfina nl minder lekker voor pizza's. Ik gebruik surfina wel voor mijn biscuits, cupcakes, whoopies en wafels.
Als deze zak surprima op is zal ik de frans krokant zeker ook proberen.

Ben benieuwd naar het verschil met de steen zaterdag.

Bedankt voor je reacties!
  vrijdag 28 september 2012 @ 00:20:23 #157
374892 bobbee
Bob's House
pi_117338691
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 23:57 schreef dynamiet het volgende:

[..]

Kon ik ze maar voor dat bedrag vinden :(

Ik zie ze voor ongeveer 70 euro incl verzenden.
Nou, het kan ook mis gaan met een koopje. Ik heb hem hier staan en hij is echt helemaal nieuw. Alleen de steen is gebarsten tijdens transport en tijdens het opwarmen klapt de aardlek eruit! Iemand tips wbt de sluiting?
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_117344217
Geen idee, maar kun je 'm niet beter terugsturen?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  † In Memoriam † vrijdag 28 september 2012 @ 10:35:31 #159
91830 MaximusTG
pi_117344317
Tja, 2dehands neem ik aan he, garantie tot de deur.. Gewoon openschroeven, en controleren of er geen sluiting wordt gemaakt. Meer kan je niet doen he.
pi_117384004
Ja,natuurlijk van marktplaats...soms neem je de gok, kan ook goed aflopen en dan heb je hem voor weinig. Ik heb hem al opengemaakt. Kabels etc zien er prima uit!
Maar niemand heeft dus een goede tip, jammer!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:16:11 #161
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_117384505
Post dan eens een foto van het binnenwerk, misschien dat er voor ons wel wat te zien valt.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 22:59:51 #162
374892 bobbee
Bob's House
pi_117528486
Nou, ik heb het aankoopbedrag van 10 euro terug gehad en de verzendkosten voor mijn rekening genomen. Ik hou hem maar voor reserve onderdelen. Je weet maar nooit...
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_117649515
Okay, tijd voor poging 2. :)

Eerste was best lekker maar totaal niet rond, en kon ws ook nog wel knapperiger. Nou eens het recept uit de PDF proberen. En de steen ook echt helemaal bovenin de oven zetten!
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zondag 7 oktober 2012 @ 21:10:58 #164
374892 bobbee
Bob's House
pi_117708072
Poging 2? Van vanavond? Foto's ! ;)
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
pi_117712609
Heh, poging twee van pizza maken met mijn pizzasteen. Dit keer met recept #2. Heb 't deeg twee nachten in de koelkast laten staan.

Eerste keer vond ik de bodem maar zo-zo, maar met recept #2 is dat ook helemaal verholpen. Erg lekker! Foto's komen zo ja, heb ff ruzie met m'n Eye-Fi kaart. }:| En zo de laatste nog uit de oven halen en opeten.

Erg dunne bodem ook maar da's lekker. Dat is ook echt de bedoeling met dit recept neem ik aan/hoop ik?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  † In Memoriam † zondag 7 oktober 2012 @ 22:21:08 #166
91830 MaximusTG
pi_117712949
:7 uiteraard is ie lekker :7 . Hmm, erg dun is ook niet per se de bedoeling. Dat komt denk ik omdat je het deeg twee dagen in de koelkast hebt laten staan. Dat is prima hoor, wordt het deeg idd smaakvoller van, maar het verliest wel een deel elasticiteit. Wat je kan doen is het deeg bij het uit de koelkast halen nog een keer opbollen. En het dan laten staan tot het weer gerezen is.
Of het gewoon voorzichtiger uitrekken? Het is natuurlijk afhankelijk van hoe ver je het uitrekt hoe dun de pizza wordt.

Maar goed, hoe dun is erg dun in jouw optiek ;)?
pi_117716307
:) Nou, de eerste keer was het hooguit een millimeter. Derde pizza was wel weer wat dikker. Qua bodem was die ws de best. Qua dekking de eerste. :D

Eerste:


Derde:


Ook qua vorm ging het dit keer beter. Toen ik het een paar weken geleden voor het eerst deed, was de eerste pizza driehoekig. :')
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_117720781
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 23:25 schreef LintuxCx het volgende:
:) Nou, de eerste keer was het hooguit een millimeter. Derde pizza was wel weer wat dikker. Qua bodem was die ws de best. Qua dekking de eerste. :D

Eerste:
[ afbeelding ]

Derde:
[ afbeelding ]

Ook qua vorm ging het dit keer beter. Toen ik het een paar weken geleden voor het eerst deed, was de eerste pizza driehoekig. :')
Ziet er mooi uit!
  maandag 8 oktober 2012 @ 10:28:57 #169
130803 Gripper
Get a grip
pi_117723785
Gisteren 1 grote teleurstelling met Pizza maken :'(
Had een tijdje geleden een pakket gekregen op een feestje, met allemaal italië spul: olie, kruidjes, een houten pizzaschep, wijn, en ook een pak pizzadeeg van een ouderwetse korenmolen.

Deeg was al voorzien van desempoeder, wat suiker en zout, en verder alleen water en wat gedroogd gist toevoegen. Goed gerezen, maar toen ik er bodems van wilde maken gedroegen die zich ongeveer als een te oud duizend dingen doekje, met evenzoveel gaten erin.

Uiteindelijk alle gaten maar bedekt met plakjes salsicchio :')
Dikke, kleffe bodem, alleen de smaak was ok.

Dat vraagt om een herkansing later deze week! :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_117766113
@Selestha: Dank! :)

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:28 schreef Gripper het volgende:
Uiteindelijk alle gaten maar bedekt met plakjes salsicchio :')
Dikke, kleffe bodem, alleen de smaak was ok.

Dat vraagt om een herkansing later deze week! :P
Even een steen halen! :P
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_117779640
Na bijna alle delen van dit topic te hebben gelezen hebben mijn vriend en ik een Bestron pizzaoven aangeschaft. Vorige week de hele week pizza gegeten. De eerste pizza was op zich best lekker, maar de pizza's daarna werden steeds slechter.
Het probleem was eigenlijk:

We hadden het deeg zo dun uitgerold, daarna op de spatel gelegd, daarna (licht) belegd.
Maar om de pizza van de spatel af te halen en dan op de steen te krijgen... das onmogelijk!!!!


Hoe doen jullie dat? De pizza hebben we ook al wat dikker gelaten, of de onderkant met heel veel bloem bestoven, de spatels ingesmeerd met het bloem. Maar dat is echt heel smerig!

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, want zaterdag komen er vrienden eten, en dan willen we even flink indruk maken met onze pizzaoven, hahaa.
pi_117781337
Semolina aan de onderkant
  † In Memoriam † dinsdag 9 oktober 2012 @ 17:47:40 #173
91830 MaximusTG
pi_117781480
Jep, dat werkt het beste. Je kan gewoon zo'n pakje halen:



Gewone bloem is trouwens ook prima hoor, maar dan moet je niet teveel gebruiken nee.
pi_117782094
Ahhhh ja? Dus jullie merken ook echt verschil met gewone bloem en dat semolina?
Ik ren gelijk naar de winkel, en ga het morgen uitproberen!!! Super benieuwd!!!!
Thanx voor de tip, meer tips zijn natuurlijk ook welkom!
pi_117783081
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 18:04 schreef monique1980 het volgende:
Ahhhh ja? Dus jullie merken ook echt verschil met gewone bloem en dat semolina?
Ik ren gelijk naar de winkel, en ga het morgen uitproberen!!! Super benieuwd!!!!
Thanx voor de tip, meer tips zijn natuurlijk ook welkom!
Is wat grover, dus het rolt makkelijker.
  † In Memoriam † dinsdag 9 oktober 2012 @ 19:45:48 #176
91830 MaximusTG
pi_117786995
Het scheelt trouwens met plakken van de pizza ook wel als je ze gewoon met de hand vormt, en niet met een deegroller. Als je met deeg werkt, dan zorg je dat het buitenste laagje "droog" is, door het met bloem te bestuiven. Als je het deegoppervlak groter wordt doordat je het uitrekt wordt het natuurlijk steeds weer "vochtiger". Als je het met de hand doet kan je veel makkelijker het deeg een keer weer neerleggen, of omdraaien, op je werkblad dat je bebloemt hebt.
pi_117789015
Met de handen vind ik nog lastig hoor Maximus. Dan trek ik zo de gaten in het deeg. Maar ik zag ergens een foto van jouw deeg (zonder beleg) *vet jaloers*. Deeg staat al in de koelkast, ga het morgen weer proberen met 50% griesmeel eronder. En idd het deeg denk ik iets minder vochtig laten. Ik heb ook wel erg nat deeg denk ik, maar wilde me precies aan jouw recept houden!!!
  † In Memoriam † dinsdag 9 oktober 2012 @ 21:00:14 #178
91830 MaximusTG
pi_117791175
Haha, heel goed! Oefening baart kunst he, dus rustig opbouwen. Het is idd nat deeg; welke bloem gebruik je? Want er zit nl. wel wat verschil in hoe goed het water op kan nemen. Je zou kunnen experimenteren met ietsje minder?
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 22:38:19 #179
130803 Gripper
Get a grip
pi_117796466
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 10:48 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Even een steen halen! :P
Heb ik, een mooie 4 cm dikke chamottetegel. Met gewone farina tipo 00 en een van de recepten uit Maximus' onderschrift wordt het normaal altijd een prima deeg, en een bodem zonder gaten. Alleen deze keer mislukte het met dat prefab spul.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_117810300
Ik gebruik tarwebloem van de euroshopper van albert heijn. Ik heb gister al wat meer bloem toegevoegd zodat t deeg niet zo nat is.
Wat vinden jullie van dit bloem?
Typo 00 kan ik nergens vinden, ook niet bij de Xenos zoals veel mensen op t forum zeggen.
Griesmeel is in huis, ik ga de pizza straks
maken!
  † In Memoriam † woensdag 10 oktober 2012 @ 12:59:52 #181
91830 MaximusTG
pi_117810712
Nou, dat is niet bepaald heel geschikte bloem voor brood of pizza. Maar in de supermarkt is ook niet echt veel beters te krijgen.
pi_117811721
Typo 00 is hier ook nergens te verkrijgen, niet bij de supermarkten, niet bij de reform winkels, niet bij de welkoop, niet bij de toko, niet bij de xenos (wel pizzameel met gist er al in).
Is kristalbloem of patentbloem een redelijke vervanger ?
  † In Memoriam † woensdag 10 oktober 2012 @ 13:45:32 #183
91830 MaximusTG
pi_117812051
Nee. Patentbloem is bedoeld voor cakes e.d. Niet geschikt voor brood of pizza. Tipo 00 is ook helemaal niet zo geweldig voor thuisgebruik, omdat je er eigenlijk gewoon een houtoven voor nodig hebt. Dán heb je voordeel met die bloem. Neem nou gewoon een goede 'sterke' bloem met een hoog eiwitgehalte. Dat hebben ze wel bij de reformwinkels of de welkoop/BB. Maak je hele lekkere pizza's mee.
pi_117813333
aha vandaar dat mijn bolletjes ietwat compact waren.
okee bloem met een hoog eiwitgehalte dus, misschien stomme vraag maar moeten er ook veel of weinig gluten inzitten ?
En nu heb ik trek in appelcake gekregen, ff maken :)
pi_117813456
Net terug vd Jumbo! Ze hebben tipo 00 wel. Staat niet bij de bakspullen maar bij de italiaanse spullen. Ga dat morgen maar eens proberen.

Ga nu de pizza maken, ben benieuwd of de griesmeel goed werkt!
Anders probeer ik t maar eens met bakpapier eronder. Ben alleen bang voor fikgevaar haha.
  † In Memoriam † woensdag 10 oktober 2012 @ 14:27:36 #186
91830 MaximusTG
pi_117813511
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 14:22 schreef Sorella het volgende:
aha vandaar dat mijn bolletjes ietwat compact waren.
okee bloem met een hoog eiwitgehalte dus, misschien stomme vraag maar moeten er ook veel of weinig gluten inzitten ?
En nu heb ik trek in appelcake gekregen, ff maken :)
Dat is min of meer hetzelfde. Gluten is de verzamelnaam voor een composiet 'netwerk' uit verschillende eiwitten in de bloem.
pi_117814547
Dank je :)
pi_117820065
Wauwww!!! Dat griesmeel is tovermiddel!!! Ging super goed!
En het deeg is ook heel mooi luchtig, en dat met Euroshopperdeeg, alhoewel voor die prijs kon ik wel 3 kilo kopen voor een Euro! haha.



Bedankt voor de tip!
Morgen ga ik het met tipo 00 deeg proberen!!!
pi_117839033
Ben een pizza liefhebber en wil nu zelf eens eindelijk lekkere pizza's gaan maken.

Heb dit forumgedeelte al aardig doorgespit en heb nu een vraag over de pizzasteen voor in een combi/hetelucht oven, ik heb hier een vermiculietplaat liggen van zo'n 4cm dik, is dit bruikbaar als "steen" om pizza's op te bakken?
Ik heb wel begrepen dat het voornamelijk voor isolatiedoeleinden gebruikt wordt, zal dan waarschijnlijk niet echt warmte opnemen en vasthouden? Het materiaal is wel vuurvast tot zo'n 1300 graden en kan ook goed vocht opnemen.
Het wordt bijv. gebruikt als vervanger van chamotte in ovens.

Mocht het niet bruikbaar zijn zal ik toch op zoek moeten gaan naar een chamotte-tegel vrees ik....
  † In Memoriam † donderdag 11 oktober 2012 @ 14:30:37 #190
91830 MaximusTG
pi_117853434
Hmm, goeie vraag. Ik weet dat vermiculiet korrels veel gebruikt worden bij de bouw van houtovens, gemengd met cement, als isolatie. Maar ik durf zo niks te zeggen over of je het veilig met voedsel kan gebruiken.. Kan ik ook geen duidelijk antwoord op vinden.
pi_117861479
Ik kon er verder ook niks over vinden, ik denk dat ik de plaat gewoon op maat ga zagen en een proef ga doen, alleen de pizzabodem, geen vulling en dan is kijken hoe het e.e.a. gaat.

Je zou haast denken als het materiaal een vervanger is voor chamotte dan zou het moeten kunnen, maar ja, net wat je zegt, qua veiligheid met voedsel....???

Wordt vervolgd.....
  † In Memoriam † donderdag 11 oktober 2012 @ 18:07:05 #192
91830 MaximusTG
pi_117861671
Nou ja, het bestaat uit samengeperste vermiculietvezels of zo las ik? Waar ik dan bang voor zou zijn is dat de vezels in je eten terecht zouden komen.
Waarom zou je het risico lopen? Een goede chamottesteen kost je ook de kop niet.
En ik zag laatst trouwens voor een euro of 16 bij de blokker een leuke ronde pizzasteen liggen. Zonder handvaten. Geen idee of dat een tijdelijke aanbieding was trouwens. Hij was wel groot iig.
pi_117871327
Vermiculiet schadelijker dan verwacht

Bij veel mensen die vóór 1980 in een vermiculietfabriek in Libby, Montana hebben gewerkt zijn afwijkingen aan de longen te zien, zoals pleurale verdikking. Vermiculiet is een mineraal dat, net als asbest, uit vezels bestaat die dun en duurzaam zijn. Ook lage blootstellingsniveaus kunnen longafwijkingen veroorzaken.

Hmmm, toch maar ff wat anders zoeken......

Zal morgenvroeg eens kijken bij de Blokker of ze daar zo'n steen hebben liggen.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 23:13:55 #194
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_117878615
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:33 schreef Spartagek het volgende:

[..]

Ik draai soms een eetlepel italiaanse kruiden van Verstegen door het deeg, je moet dan wel wat compenseren met water, omdat dat ook vocht opneemt natuurlijk.

deze :

[ afbeelding ]
Verstegen, de baas des kruidenmixjes _O_
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_117890016
Poehhhh en daar sta je dan met je pizzaschep en je pizzasteen :) Ik heb veel opgestoken van alles wat betreft het deeg van dit forum, alleen had ik vanochtend minder tijd en moest alles snel snel snel...Na 2 keer goed oefenen, moest ik vanochtend een pizza maken voor de school van mijn dochter. Na veel kneden (gewone zeer goedkope jumbo tarwe bloem) heb ik toch een resultaat kunnen boeken. Ik snap alleen de saus niet. Ben nu uitgegaan van een blikje gepelde tomaten, pitjes eruit gehaald en later gepureerd met daarna toevoeging van een beetje knoflookpoeder, basilicum, oregano en zout. Ik wil gewoon echt geen tomatensaus gaan koken, want het kookt in mijn oven ook heb ik gezien. 2 keer koken zal teveel zijn voor de de (wederom goedkope jumbo) gepelde tomaten. Heeft iemand een goed recept hiervoor? Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een maatlepelsetje, dus ook de tsp en dat soort kreten snap ik nu :)
(ps kan ik alleen maar een url toevoegen voor een foto?)
pizza
  † In Memoriam † vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:45:19 #196
91830 MaximusTG
pi_117890457
Wat snap je niet aan de saus dan? Te dun of zo?
Als je foto ergens online staat kan je de foto posten met de [img] [/img] tags. Zet de URL er dan tussenin. Maar je kan ook op het plaatje icoontje boven de berichtbox picture.png klikken, dan vraagt Fok! gewoon om een URL.

Edit: Trouwens, je kan een bloem met weinig gluten niet 'beter' maken door 'veel' te kneden. Je kan wel het maximale aan glutenontwikkeling eruit proberen te halen, dat kan wel. Maar er is ook zoiets als teveel kneden.
Die saus; je kan een hele lekkere saus maken door idd gepelde tomaat te nemen, harde stukjes eraf, zaadjes eruit. Maar wat je denk ik nog mist is goed uit laten lekken voordat je pureert. Anders heb je teveel extra vocht en wordt je saus te dun.
Dan idd op smaak brengen met wat je lekker vindt.
Doe het nog af en toe zo, maar ik gebruik meestal Tomato Frito, dat is een goed compromis tussen lekkere pure tomaatsmaak en tijd.

[ Bericht 46% gewijzigd door MaximusTG op 12-10-2012 12:50:22 ]
pi_117890651
Dank je voor je reactie.Het gaat er niet om of het te dun is, maar wat er in welke hoeveelheden in gaat, dus gaat meer om de smaak van de saus. Ik lees veel over het koken van tomaten, maar dat lijkt me echt niet hoeven omdat het in de oven ook een 10 minuten gaat koken op de hoogste stand. Maar wat doe je nou in welke hoeveelheden bij een blikje gepelde tomaten (met natuurlijk de pitjes eruit gezeefd en gepureerd). Smaak van de pizza is ook de saus, het gaat hier erg veel om het deeg, maar laten we de saus absoluut niet vergeten :)

Trouwens ik bak in een oven met een pizzasteen met een max van 250 graden (celsius) in de oven.
pizza
  † In Memoriam † vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:53:38 #198
91830 MaximusTG
pi_117890701
Ah, ja, dat is natuurlijk gewoon een kwestie van proeven!
Neem je gepureerde tomaat, beetje zout, beetje peper, beetje oregano (goed fijnwrijven). Misschien een beetje suiker als je dat lekker vindt. Goed mengen en proeven! En dan onthouden dat zout smaken versterkt. Als je bijhoudt hoeveel er ongeveer in ging ben je sneller klaar.
pi_117890851
zie net je update Max, maar dit zegt niets over hoeveelheden wat je standaard in een saus doet. Het saus voorbeeld in deze topics vind ik niet erg overeenkomen met normale saus vanuit de pizzeria. Zij koken echt niets, maar hebben wel vaak een goede mix van gepelde tomaten, oregano, zout en eventueel basilicum. Dit wanner ze geen verse basilicum gebruiken, stoppen ze het vaak in een saus. Maar wat is een redelijke maatverdeling? Ik kom er (HELAAS :( ) nog niet achter en al mijn gepelde sausjes smaken nog niet zoals de italiaan dat doet..... :(
pizza
pi_117890885
jeetje wat ben jij snel.... was nog aan het typen :)
pizza
  † In Memoriam † vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:00:20 #201
91830 MaximusTG
pi_117890919
Proeven dus, wat ik zei. Die saus die in die spoiler staat in de openingspost vind ik ook niks nee, veel te zwaar.
pi_117891042
ik zal eens nadenken over iets wat meer in de buurt komt van makkelijk bereiden en italiaans qua karakter, want wat er daar staat is misschien lekker voor amerikaanse pizza's, maar heeft weinig van doen met een beetje het italiaanse gevoel... (oeps.... sorry voor degene die al die moeite heeft gedaan, zo was het niet bedoeld)
pizza
pi_117891188


[ Bericht 100% gewijzigd door sander1975 op 12-10-2012 13:17:52 ]
pizza
  † In Memoriam † vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:10:25 #204
91830 MaximusTG
pi_117891244
Dat is geen URL naar een plaatje, dat is een url naar een tweet met een plaatje erin. Maak of daar [url] tags van, of plak de directe link naar het plaatje tussen de [img]tags.
Hij ziet er prima uit verder hoor ;). Was ie ook lekker?
pi_117891295
weet ik niet, zal het vanmiddag aan mijn dochter vragen :) heb zelf niets gehad --> geen goede kok he :)!
pizza
pi_117891347
zo'n "kreng" snijden en dan ook nog vervoeren is zeker niet gemakkelijk, had beter een pizza doos kunnen kopen ;)
pizza
pi_117891459


jeetje, het werkt nu :) dank je....
pizza
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:51:29 #208
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_117931413
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:58 schreef sander1975 het volgende:
zie net je update Max, maar dit zegt niets over hoeveelheden wat je standaard in een saus doet. Het saus voorbeeld in deze topics vind ik niet erg overeenkomen met normale saus vanuit de pizzeria. Zij koken echt niets, maar hebben wel vaak een goede mix van gepelde tomaten, oregano, zout en eventueel basilicum. Dit wanner ze geen verse basilicum gebruiken, stoppen ze het vaak in een saus. Maar wat is een redelijke maatverdeling? Ik kom er (HELAAS :( ) nog niet achter en al mijn gepelde sausjes smaken nog niet zoals de italiaan dat doet..... :(
Een scheutje Worcestersaus doet vaak wonderen...
Of droge witte wijn / Dry sherry
pi_117933898
Ik heb t vandaag weer eens geprobeerd, na zeker een jaar.. Is behoorlijk goed gelukt, alleen de bodem was te hard geworden -O-
pi_117957727
Voor mij een paar maandjes geleden. Deze is très simple, buiten kaas/tomaat wat salami en ui.
pi_117989309
Yvesss, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je bord...... Zie wat bekende kleuren langskomen in een bepaalde volgorde. Je zou bijna zeggen dat het een italiaanse vlag zal zijn ;)
pizza
pi_117990082
Gisteren een calzone gemaakt met Chorizo, paprika, rucola, ricotta, rode ui en passata.
Was wel aardig. Maar toch de voorkeur voor een gewone. Het is makkelijker maken, minder vochtig, en het deeg is niet zo dik als bij een calzone (bij de verbinding om hem goed dicht te krijgen)
pi_118064150
Ziet er lekker uit :P

Kun je de pizza trouwens ook op een rooster bouwen of heb ik echt van die stenen ( jewwetwel, die waar pizzabeddan onder zitten) met aarde hebben? :')

Ik ga het miss een keer maken, is 2 DL water wat meer aan te raden? Aangezien het anders vrij plakkerig is. En is het ook lekker als je het deeg niet laat rijzen? Dan kan ik het miss morgen ofzo al maken.
Because you know i'm all about that ass
  † In Memoriam † dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:44:26 #214
91830 MaximusTG
pi_118064656
Nee en nee op die eerste vraag. Nee je hebt niet per se een steen nodig, maar nee, dat kan niet met een rooster. Dan zakt je deeg erdoorheen natuurlijk. Gebruik dan je bakplaat.

2 dl water? Op welke hoeveelheid bloem? Bedoel je pizzarecept 1 uit de OP? Dat is dus 2 dl op 350 gram bloem, oftewel 57% water. Dat zou ik niet doen hoor, das te weinig water. Hou nou die lagere hoeveelheid aan die eronder staat, ongeveer 230 gram.

En het deeg zal je altijd moeten rijzen ja. Maar je kan best morgen al deeg en pizza maken, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt. Langere rijstijden bv in koelkast, minder gist etc. leveren wel bodems met meer smaak.
pi_118065772
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 23:44 schreef MaximusTG het volgende:
Nee en nee op die eerste vraag. Nee je hebt niet per se een steen nodig, maar nee, dat kan niet met een rooster. Dan zakt je deeg erdoorheen natuurlijk. Gebruik dan je bakplaat.

2 dl water? Op welke hoeveelheid bloem? Bedoel je pizzarecept 1 uit de OP? Dat is dus 2 dl op 350 gram bloem, oftewel 57% water. Dat zou ik niet doen hoor, das te weinig water. Hou nou die lagere hoeveelheid aan die eronder staat, ongeveer 230 gram.

En het deeg zal je altijd moeten rijzen ja. Maar je kan best morgen al deeg en pizza maken, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt. Langere rijstijden bv in koelkast, minder gist etc. leveren wel bodems met meer smaak.
Ik heb een beetje smetvrees voor eten van dingen gebakken op stenen etc :')

Oke bedankt, dan pak ik 230 ML water.

Ik probeer het wel zo lang mogelijk te laten reizen.

Bedankt iig :).
Because you know i'm all about that ass
  † In Memoriam † woensdag 17 oktober 2012 @ 00:12:09 #216
91830 MaximusTG
pi_118065911
Je snapt hopelijk dat het hier om speciaal hiervoor gebakken stenen van chamotteklei (tenminste, daar zijn ze vaak van) gaat.. En niet om stoeptegels waar de hond op heeft gezeten.

Het is trouwens rijzen. Om deeg lang te laten reizen hoef je het alleen maar in de trein te zetten.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:52:48 #217
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_118221628
Voor de eerste keer dat de rand zo mooi omhoog kwam :)
Beleg simpel gehouden met tomatensaus, parmezaanse kaas, rundergehakt en een uitje :)

~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
  † In Memoriam † zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:55:41 #218
91830 MaximusTG
pi_118221739
Mooi geworden! Was vast lekker? Welk recept had je gebruikt?
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:11:30 #219
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_118222397
Smaakte erg goed ja :Y Wel 1 van de beste in mijn pizza bak carrière :)
Ik heb jou 3e recept genomen maar dan zonder de poolish en iets meer gist omdat ik pas aan het begin van de avond begon :P Kwam in ieder geval een heel fijn en goed te vormen deeg uit :)
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
  † In Memoriam † zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:22:42 #220
91830 MaximusTG
pi_118222886
Haha, ja, heel goed dat je het recept aangepast hebt aan je eigen tijdsschema.
Tis gewoon zo suf dat er zoveel slechte en verkeerde recepten rondzwerven op Internet.
pi_118235236
Ben ik de enige hier die liever amerikaanse stijl pizza's bakt? :P
  † In Memoriam † zondag 21 oktober 2012 @ 11:22:50 #222
91830 MaximusTG
pi_118235631
Ligt eraan wat je met Amerikaanse stijl bedoelt?
  zondag 21 oktober 2012 @ 11:35:55 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_118235881
Dikke broodachtige bodem.
pi_118236560
Da's toch Chicago-style?

Een keer gehad in een pizzeria. Vult wel heeeeel erg. Ik maak zelf liever dun. Heb het deeg alweer in de koelkast staan voor vanavond. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_118236707
Neee, juist dunnere grote bodems, met vaak wat aparter beleg :P New york stijl zegmaar
pi_118237336
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 12:16 schreef emmyemmy het volgende:
Neee, juist dunnere grote bodems, met vaak wat aparter beleg :P New york stijl zegmaar
Zoals pepperoni en jalapenos? :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_118237587
Mijn vriend houdt niet van salami o.i.d. dus meestal is het een soort gekruide kip :P
Meestal wordt het cajunkip met groene pepertjes, ui en knoflooksaus
pi_118241214
Ik heb er hier net weer een uit de oven gehaald, hij is vet lekker :D Bodem is deze keer beter dan de vorige ^O^ Alleen de smaak is het nog niet helemaal..


De bodem was wat aan de lichte kant, maar niet zo wit als dat ie hier lijkt



[ Bericht 14% gewijzigd door LoggedIn op 21-10-2012 15:40:36 ]
pi_118245645
Nou, dat ziet er toch lekker uit! :9~
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_118245725
Misschien wat teveel saus en kaas? Teminste, dat is wat mij zo opvalt aan de pizza. :P je kunt met de helft aan saus af zo te zien, idem met kaas :+ en wellicht wat gedroogde oregano erover sprenkelen voor je 'm bakt en wat verse basilicum erna? Doe er zelf ook nooit geraspte gewone kaas op, maar wat grana padano of parmezan. Is wat subtieler? :)
Ja doei.
pi_118246488
Serieus, nog minder saus? Waar zie je dat dan aan? :P

Ik had edammer en pardano gemixt, vond de kaas zelf wel meevallen zo. De oregano was ik vergeten idd :@
pi_118246863
Nou ja, als ik naar m'n eigen pizza's kijk:



dan zit daar beduidend minder saus op, en dat komt wmb (met een goede saus dus) de smaak van de pizza zeker ten goede. Op een pizza met een doorsnede van iets van 30-33cm ofzo gaan misschien 2 á 3 eetlepels saus :+
Ja doei.
pi_118247354
Ik vind de kaas niet teveel hoor. En als je weinig saus op een pizza doet moet het wel een zeer smaakvolle en pittige zijn, anders wordt het een flauwe 'blanke' pizza.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_118247385
Ik maak zelf (nog) geen pizza's, maar ik hou van pizza's met weinig erop. De napolitana, met ansjovis en kappertjes in dan ook een van mijn favorieten. Als ik die 's nachts wil halen ben ik veroordeeld tot een Egyptische shoarmaboer met weinige pretentieuze kaas en overige ingredienten.

Maar wat die man doet is bovenop de saus ook nog eens plakjes tomaat leggen. En die ansjovis doen wat met die tomaat, echt heerlijk. Je moet natuurlijk wel van tomaten houden, maar als je nou echt een intense tomaatsmaak wil proeven moet je dat ook eens proberen op je pizza.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_118275240
Inmiddels een eerste poging gewaagd om een pizza te bakken, gelijk ook maar een 450W Tefal handmixer gekocht (2 tientjes bij de Kijkshop) en vervolgens aan de slag gegaan met het recept van MaximusTG zonder zuurdesem, ik denk dat mijn instant gist niet echt actief meer was aangezien het deeg na een nacht in de koeling had gestaan vrijwel niks gerijst had, ook een dik uurtje buiten de koelkast had weinig effect.

Was ook niet eenvoudig om van het deeg een mooie bodem te maken, lastig mee te werken, heb de deegroller er maar bijgepakt om er nog enigzins wat van te maken.
Het bakken ging op zich goed met de chamotte-steen in de combi magnetron, schoof makkelijk van de schieter (dank aan MaximusTG voor voorbeeld) de topping was ook goed alleen de bodem was niet luchtig genoeg en een beetje te dik.

Ga binnenkort een 2e poging wagen met nieuwe instant gist.
Als ik wat bollen in de vriezer wil bewaren, kunnen die dan zo in een afgesloten plastic bakje of moet er nog folie om het deeg heen en hoelang van te voren moeten ze er dan uit gehaald worden voordat ik de pizza wil maken?

@MaximusTG, kan het zijn dat de hoeveelheid gist in je laatste recept (receptformule 2) 8 gram moet zijn ipv 3?
  † In Memoriam † maandag 22 oktober 2012 @ 12:19:12 #236
91830 MaximusTG
pi_118276031
Ah, ja, in receptformule 2 is een foutje geslopen zie ik, heb daar alleen de teaspoon hoeveelheid aangepast. (tabelletjes kopieerde ik van formule 1, en dan de waardes aangepast). Maar daar moet jij geen last van hebben gehad, omdat je formule 1 gevolgd hebt neem ik aan? Die drie gram moet wel kloppen in formule 1, want dat is iets minder dan de helft van zo'n 7 grams zakje gist. Kan zijn dat je gist niet meer goed was, maar misschien heb je het met een weegschaal afgewogen? Dat is nooit een goed idee, omdat ook digitale weegschalen vaak op 1 gram nauwkeurig zijn. Dus dat kan best schelen.
pi_118276929
Inderdaad afgewogen met digitale weegschaal, inmiddels ook zo'n mooi setje lepeltjes met teaspoon/tablespoon aanduiding erop gekocht.

Klopt, eerste recept gebruikt, baalde eigenlijk zo van het mislukte deeg dat ik gelijk (snel) nieuw deeg wilde maken en naar het formule2 recept ben gaan kijken.
Wacht er toch nog even mee want wil toch eerst een vergelijking maken met eerste recept met nieuwe gist zodat ik zeker weet dat de oude gist de boosdoener was

De meel die ik gebruik is van Soezie, "Surprima Plus".
pi_118303890
Ik gebruik standaard meel van het huismerk van de super :') Er kan wel wat meer smaak in m'n deeg, maar wellicht kan ik met koud rijzen er al verbetering in aanbrengen.. Maar over 1,5 week probeer ik het weer, dit weekend ben ik op vakantie :P
pi_118309177
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 12:19 schreef MaximusTG het volgende:
Kan zijn dat je gist niet meer goed was, maar misschien heb je het met een weegschaal afgewogen? Dat is nooit een goed idee, omdat ook digitale weegschalen vaak op 1 gram nauwkeurig zijn. Dus dat kan best schelen.
Huh, hoe doe jij dat dan? Stiekem toch Amerikaanse teaspoons gebruiken?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:11:28 #240
91830 MaximusTG
pi_118311380
Hoezo 'stiekem'? Ik gebruik altijd Amerikaanse teaspoons en tablespoons. Die zijn veel betrouwbaarder voor de spullen die je daar mee afmeet, omdat het dan altijd om lichte dingen gaat. Nee, het zijn de cups die ik niet handig vind.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 06:00:40 #241
374892 bobbee
Bob's House
pi_118316254
Sorry, hier haak ik even in...dat van een digitale weegschaal die niet goed werkt slaat echt nergens op. Ik bak nu 12 jaar brood op allerlei manieren en met digitale weegschalen (goedkoop action en duurdere versies), er kan een afwijking inzitten van 1 gram. Maar dat is echt niet waardoor je deeg mislukt. Gewoon goed wegen, je ingrediënten rustig op de bloem strooien en niet per lepeltje ofzo erin laten vallen. Dan zie je het gewicht per gram oplopen. Kan niet misgaan! Ik weeg alles af, ook het water etc. Met een digitale weegschaal kun je niet fout gaan, dat is juist zo mooi!
"When the moon hits your eye like a big pizza pie - that's amore"
“My idea of feng shui is to have them arrange the pepperoni in a circle on my pizza”
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:06:44 #242
91830 MaximusTG
pi_118318853
Ik gok ook dat er iets anders aan de hand was bij Sosuplus, maar je probeert een verklaring te vinden he.
En een digitale weegschaal is idd heel handig, gebruik ik ook voor het water en de bloem. Maar als je 3 gram gist afweegt en je weegt op 1 gram nauwkeurig is dat toch een flink percentage afwijking wat je kan hebben op die 3 gram.
Dus voor kleine hoeveelheiden pak ik gewoon een teaspoon. Netjes afstrijken en je bent altijd consistent.
pi_118319445
Ga nu aan de slag om nieuw deeg te maken, ben benieuwd....
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:44:58 #244
91830 MaximusTG
pi_118337874
Ik ben ook weer eens aan de pizza gegaan vandaag!



Jammer dat het licht altijd zo slecht is rond deze tijd :P.
pi_118339571
@MaximusTG: Dat ziet er goed uit!

M'n deeg zit in de ijskast, morgen of overmorgen maar weer eens een poging wagen.

Ik had nog 2 bollen deeg over van de eerste poging, 1 bol was compleet niet gerezen en de andere zag er best nog aardig goed uit. Hiervan een pizza gemaakt, was een stuk beter dan de eerste 2.
Het deeg vormen ging ook beter, heb er een paar foto's van gemaakt.
De bodem was nog niet helemaal ok maar er wordt vooruitgang geboekt!

Ben ook aan het kijken of ik in mijn houtkachel pizza kan bakken, moet wel mogelijk zijn, aan de voor- en achterbinnenkant zit een opstaande rand waar ik een rooster op kan leggen met daar bovenop dan de chamotte steen.

https://www.dropbox.com/s/9wzj4e19au3zex2/IMAG0967.jpg

https://www.dropbox.com/s/aqj4tgmmrlj82ud/IMAG0971.jpg

https://www.dropbox.com/s/g70w9a34mrsytff/IMAG0975.jpg

[ Bericht 16% gewijzigd door Sosuplus op 23-10-2012 23:13:25 ]
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:29:23 #246
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_118339872
@MaximusTG, waarvan heb je die pizzaschep gemaakt?
Het wordt tijd dat ik er ook eens 1 uitzaag :P Met mijn snijplank een pizza de oven inschuiven levert nog wel eens een onbedoelde calzone op :P
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:33:00 #247
91830 MaximusTG
pi_118340129
Van eurootjes die door mijn moeder naar pizzastein overgemaakt zijn :+. Toen ik de steen en scheppen voor mn verjaardag kreeg ;).

Maar hij is van multiplex. Zie tekening in signature.
pi_118341508
vandaag weer pizza gemaakt, helaas was de bodem niet zo luchtig als ik gewild had. Deeg was wel goed gerezen en op hete bakplaat gebakken. (250 graden)

Iemand nog andere tips voor een luchtigere bodem?
hardcoholic
pi_118342120
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 18:44 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ben ook weer eens aan de pizza gegaan vandaag!

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Jammer dat het licht altijd zo slecht is rond deze tijd :P.
Is de bodem niet extreem dik?
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:09:51 #250
91830 MaximusTG
pi_118342474
Nee, normaal. Alleen de rand is dik. Omdat het deeg zo rijst in de oven.
pi_118373400
weer eens wat gebakken, wordt steeds beter! bedankt allemaal voor alle tips die ik hier lees, echt super!
pizza
pi_118379830
Volgens mij was gisteren pizza dag :P Ik had ineens ook zin in pizza. Nu voor het eerst de pizzasteen in mijn fornuis gebruikt ipv de alfredo en ik vind het resultaat veel beter. Vond wel raar dat mijn oven zo heet wordt, het thermometer gaf boven de 300 graden aan :o



pi_118380696
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 17:17 schreef Terpentin07 het volgende:
Vond wel raar dat mijn oven zo heet wordt, het thermometer gaf boven de 300 graden aan :o
Wees blij :-)
  † In Memoriam † woensdag 24 oktober 2012 @ 17:51:13 #254
91830 MaximusTG
pi_118380816
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 17:17 schreef Terpentin07 het volgende:
Volgens mij was gisteren pizza dag :P Ik had ineens ook zin in pizza. Nu voor het eerst de pizzasteen in mijn fornuis gebruikt ipv de alfredo en ik vind het resultaat veel beter. Vond wel raar dat mijn oven zo heet wordt, het thermometer gaf boven de 300 graden aan :o

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Fahrenheit :P?
pi_118463724
Pizza klaar om de oven in te gaan :P is met champions, spinazie, ui, mozzarella en Pesto :)

hardcoholic
pi_118475175
Paar pizza's in m'n houtkachel gemaakt, in minder dan 3 min. klaar!
Gaat super, nog ff een kleinere ronde schieter maken om de pizza eventueel nog te kunnen draaien in de kachel.

Nog wel beetje moeite met het deeg, vind het nog wel wat aan de natte kant, gebruik recept1, beetje lastig om mee te werken, een ronde opstaande rand kan ik er niet makkelijk mee te maken.
Maar goed, de smaak is in ieder geval heel goed.

Foto's laat ie hier nog steeds niet zien, dan maar de links...





https://www.dropbox.com/s/wi11rg0urzctaz8/IMG-20121026-WA0000.jpg

https://www.dropbox.com/s/4y98ek9fv1r7701/IMG-20121026-WA0002.jpg
  vrijdag 2 november 2012 @ 18:37:21 #257
215895 Sjaapje
Maar zeg Sjaap
pi_118749529
Mijn deeg is bijna niet gerezen, gemaakt met recept1. Vraag mij af wat ik verkeerd heb gedaan. Enige wat ik kan inbeelden is wat te veel gist (weegschaal deed wat moeilijk)...
Nujah we gaan het zo toch proberen, vlug nog even ander pizza deeg maken, als het toch ok is dan heb ik deeg in de diepvries...
Ik bijt!
(Zachtjes)
pi_118758546
Bij teveel gist gaat het wel rijzen hoor. Oud gist?
pi_118758560
Morgen weer *O*
  zaterdag 3 november 2012 @ 14:28:21 #260
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_118773467
Ook vandaag maar weer eens aan de slag met deeg maken. Morgen weer pizza bakken. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_118778916
Ik heb de opboltechniek uit het filmpje van maximus gebruikt en ik had hele mooie bolletjes net. Soepel, maar niet te waardoor het snel gaat scheuren. Ben benieuwd zo!
  † In Memoriam † zaterdag 3 november 2012 @ 20:04:37 #262
91830 MaximusTG
pi_118783564
Pizza!! Leuk idee Sosuplus, in de houtkachel. Moet je alleen wel mooi schoon hout gebruiken. Jij kan die foto's trouwens niet direct posten omdat Dropbox het veranderd heeft voor nieuwe accounts dat je direct naar plaatjes kan linken. In plaats daarvan link je naar een pagina met de foto erop. Dus de img tags werken dan niet.

Gek dat je deeg niet gerezen was Sjaapje, misschien teveel extra bloem toegevoegd bij het kneden? Maar je gist zal wel niet goed geweest zijn.

Mooie bolletjes he, als je ze goed op spanning brengt?

Pizza!!!
pi_118785679
Note to self: niet aan de pizzasteen komen!

;(

Wel lekkere pizza's! :9
pi_118817629
Fotootje:

pi_118817986
Ik heb gisteren uit noodzaak (tipo00 was op) er wat rogge bijgedaan! Was lekker! :9

en we gaan verhuizen en moeten een nieuwe oven kopen. Mooi dat die geschikt wordt voor pizza's :9
Ja doei.
pi_118818592
Hoe nat houden jullie het deeg over het algemeen?

Als ik het deeg zodanig wil maken dat ik het lekker kan kneden in mijn handen zonder dat alles aan mijn handen vast plakt moet ik er in mijn ogen teveel bloem aan toevoegen.

Hoe doen jullie dit? :P
hardcoholic
pi_118818760
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:44 schreef Ferdii het volgende:
Hoe nat houden jullie het deeg over het algemeen?

Als ik het deeg zodanig wil maken dat ik het lekker kan kneden in mijn handen zonder dat alles aan mijn handen vast plakt moet ik er in mijn ogen teveel bloem aan toevoegen.

Hoe doen jullie dit? :P
Mixer ^O^
  † In Memoriam † zondag 4 november 2012 @ 22:17:35 #268
91830 MaximusTG
pi_118828612
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:44 schreef Ferdii het volgende:
Hoe nat houden jullie het deeg over het algemeen?

Als ik het deeg zodanig wil maken dat ik het lekker kan kneden in mijn handen zonder dat alles aan mijn handen vast plakt moet ik er in mijn ogen teveel bloem aan toevoegen.

Hoe doen jullie dit? :P
Mijn deeg heeft iets van 68,5% water op de hoeveelheid bloem. 360 gram water op 525 gram bloem.
Dat is vrij nat, en ik kneed meestal ook met deeghaken. Maar er zijn een aantal manieren om het toch met de hand te doen. Bv door het met de hand te kneden, maar dan je handen invetten met olie. Of je handen juist af en toe nat maken. Of kort kneden met de hand, restjes van je handen schrapen en vervolgens een aantal keer stretch en fold toepassen.

Let wel op dat de hoeveelheid water die bloem kan opnemen wisselt per soort.
  zondag 4 november 2012 @ 23:43:51 #269
215895 Sjaapje
Maar zeg Sjaap
pi_118833106
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 20:04 schreef MaximusTG het volgende:

Gek dat je deeg niet gerezen was Sjaapje, misschien teveel extra bloem toegevoegd bij het kneden? Maar je gist zal wel niet goed geweest zijn.

Het vervangende pizza deeg dat ik maakte rees wel zonder problemen, beetje vreemd. Nu de pizza's smaakten wel goed, dusja... Nu heb ik veel deeg in de diepvries :).
Ik bijt!
(Zachtjes)
pi_118846109
Hoe vriezen jullie je deeg in? Laten reizen en vervolgens direct invriezen? Of eerst weer een mooie ronde bol van maken en het dan de vriezer in te kieperen?

Ik heb het idee dat als ik mijn ingevroren balletjes ontdooi dat deze nooit meer zo luchtig worden als daarvoor. Iemand hier andere ervaringen mee?
hardcoholic
pi_118846209
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 13:41 schreef Ferdii het volgende:
Hoe vriezen jullie je deeg in? Laten reizen en vervolgens direct invriezen? Of eerst weer een mooie ronde bol van maken en het dan de vriezer in te kieperen?

Ik heb het idee dat als ik mijn ingevroren balletjes ontdooi dat deze nooit meer zo luchtig worden als daarvoor. Iemand hier andere ervaringen mee?
Ik zou 't niet laten reizen als ik jou was, dan gaat 't vast schimmelen op den duur.
Ja doei.
  † In Memoriam † maandag 5 november 2012 @ 13:59:23 #272
91830 MaximusTG
pi_118846807
Ja, je weet nooit waar je deeg geweest is als je het zomaar laat reizen.
  † In Memoriam † maandag 5 november 2012 @ 17:48:53 #273
91830 MaximusTG
pi_118856205
Weer eens wat pizza gebakken;



Tomatensaus, champignons, groene paprika, salami, gehakt, spek en mozzarella.

en wat een crappy licht voor foto's weer zo rond etenstijd :P
pi_118877299
Vanavond na het werk ook weer in pizzamood geweest!

pi_118879358
Mooie producten hier! Iemand die nog ergens een bestron te koop weet?
Hoor ik die Griekse melodie...
  † In Memoriam † dinsdag 6 november 2012 @ 12:50:48 #276
91830 MaximusTG
pi_118885223
Ze staan steeds minder op internet inderdaad.. Persoonlijk vind ik ze behoorlijk overrated. Ben je niet beter af met een gewone goeie oven en een flinke steen?
pi_118885653
Dat weet ik niet, volgens mij ben jij de expert toch ;)

We hebben deze oven, kunnen we daar wat mee?

http://www.keukenloods.nl(...)WmurMCFUfJtAodRSgA6A
Hoor ik die Griekse melodie...
  † In Memoriam † dinsdag 6 november 2012 @ 13:16:07 #278
91830 MaximusTG
pi_118886103
Heb je daar uberhaupt nog nooit pizza in gebakken dan? Lijkt me dat je daar een prima pizza in zou moeten kunnen maken. Steen is wel aan te raden.
pi_118887441
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 12:50 schreef MaximusTG het volgende:
Ze staan steeds minder op internet inderdaad.. Persoonlijk vind ik ze behoorlijk overrated. Ben je niet beter af met een gewone goeie oven en een flinke steen?
Idd, sinds ik mijn nieuwe fornuis heb plus pizzasteen staat mijn bestron verstopt in een hoekje. Ook heerlijk dat ik niet meer die stomme pizza moet draaien na een tijdje en kan zien hoe ver het al is zonder dat de warmte ontwijkt zoals bij de bestron.
pi_118887664
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 13:16 schreef MaximusTG het volgende:
Heb je daar uberhaupt nog nooit pizza in gebakken dan? Lijkt me dat je daar een prima pizza in zou moeten kunnen maken. Steen is wel aan te raden.
Haha, we zijn pas afgelopen zondag in ons huis getrokken dus vandaar :)
Hoor ik die Griekse melodie...
  † In Memoriam † dinsdag 6 november 2012 @ 14:33:19 #281
91830 MaximusTG
pi_118888785
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 13:57 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Idd, sinds ik mijn nieuwe fornuis heb plus pizzasteen staat mijn bestron verstopt in een hoekje. Ook heerlijk dat ik niet meer die stomme pizza moet draaien na een tijdje en kan zien hoe ver het al is zonder dat de warmte ontwijkt zoals bij de bestron.
Precies ja :)

@mark_dabomb,

oh nou dan, gewoon eerst in je gewone oven proberen hoor!
pi_118897361


[ Bericht 100% gewijzigd door VeganLife op 06-11-2012 18:29:31 ]
pi_118897815


[ Bericht 100% gewijzigd door VeganLife op 06-11-2012 18:28:51 ]
pi_118897853
Ja, leuk die fotospam, maar kun je alles even aanpassen naar
[img=350] ofzo? Dan zijn de plaatjes niet zo groot.
Ja doei.
  † In Memoriam † dinsdag 6 november 2012 @ 18:24:34 #285
91830 MaximusTG
pi_118898390
Ja, en de helft is niet eens pizza..
pi_119056546
laat ik ook eens een tip geven...

eigenlijk per ongeluk ontdekt, maar voor mij nu de manier om de perfecte pizza te maken.

ben in het bezit van een ferrarri pizzaoventje, bevalt prima op zich, maar een paar maanden geleden had ik, terwijl ik de hele pizza al klaar had om af te bakken, kortsluiting met deze.

Daar dit oventje eigenlijk niet meer is dan twee grillelementen, bedacht ik dan maar de grill van de oven aan te zetten, pakte een grote koekepan met een dikke bodem waar de pizza in paste, de pan even flink heet laten worden op de kookplaat, pizza met bakpapier eronder in de pan, direkt in de oven onder de grill geschoven ,na 3 minuten het bakpapier eronder verwijderen, nog een minuutje erin, voor een krokante bodem,en binnen 4 min een perfecte pizza!

Zo goed, dat ik eigenlijk sindsdien de Ferrari niet meer gebruik...

Ik rol nu het deeg uit met wat bloem op het bakpapier, dan beleggen, en de pan in

alleen oppassen dat jet het handvat van de pan niet beetpakt...
pi_119079125
Een pan ipv een pizzasteen dus?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  † In Memoriam † zondag 11 november 2012 @ 13:08:06 #288
91830 MaximusTG
pi_119081244
In Amerika noemen ze zoiets een pan pizza ;)

Chicago-style Pizza
pi_119086745
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:44 schreef LintuxCx het volgende:
Een pan ipv een pizzasteen dus?
inderdaad.
een pizzasteen moet door en door warm worden om een beetje effect te hebben, en dat bereik je door hem lang in een keihete oven te doen.
Daarna duurt het bakken meestal zeker 10 min, ik kreeg daarmee nooit het resultaat als wat ik met de Ferrari kreeg:een dunne krokante perfecte pizzabodem.

op de manier met de pan gaat dit allemaal veel sneller, en de grill wordt heter, dan bij gebruik van de gewone oven, met als resultaat snel smeltende kaas, op de eveneens krokante dunne bodem
pi_119086868
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 13:13 schreef Selestha het volgende:
In Amerika noemen ze zoiets een pan pizza ;)

Chicago-style Pizza

Volgens mij is deze term voorgehouden aan een dikke, zompige ,kleffe pizza, zo-eentje waar ik iig niet van houd
pi_119086920
quote:
6s.gif Op zondag 11 november 2012 15:35 schreef pizza-aad het volgende:

[..]

Volgens mij is deze term voorgehouden aan een dikke, zompige ,kleffe pizza, zo-eentje waar ik iig niet van houd
Er zijn dus, als je het artikel leest, ook dunne pan pizza's. Daar heb je het toch over? Je bakt die pizza toch in een pan?
pi_119087136
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 13:08 schreef MaximusTG het volgende:
Revolutionair hoor :*
ach, wat je wilt.
dacht een leuke tip door te geven, maar ik zie het al weer,
en dan heet het maar panpizza, dus het concept was er al, nou goed hoor, noem het hoe je wilt, en doe er ook mee wat je wilt, eetsmakelijk, en de groeten dan maar
  † In Memoriam † zondag 11 november 2012 @ 17:23:24 #294
91830 MaximusTG
pi_119091322
Nee, ik noem dat geen panpizza, en het werkt natuurlijk wel, maar tis toch niet veel anders dan een steen gebruiken in je oven? Je kan bij je steen ook je grill aanzetten hoor. En ja, de steen heeft wat meer opwarmtijd nodig; maar dat betekent dus dat ie meer warmte in zich opneemt. Waardoor de pizza juist een mooie bodem krijgt. Een goede pizzasteen is daarnaast poreus en neemt vocht op uit de bodem.
Op een pan in de oven kan zeker wel, Heston Blumenthal doet iets soortgelijks in zijn quest for the perfect pizza (die imho jammerlijk faalt, maar dat doet er niet toe). Hij gebruikt de onderkant van een gietijzeren pan.
Dus werkt het? Ja. Maar het is niet zo alsof je het wiel ineens hebt uitgevonden hoor.
pi_119114427
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:23 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, ik noem dat geen panpizza, en het werkt natuurlijk wel, maar tis toch niet veel anders dan een steen gebruiken in je oven? Je kan bij je steen ook je grill aanzetten hoor. En ja, de steen heeft wat meer opwarmtijd nodig; maar dat betekent dus dat ie meer warmte in zich opneemt. Waardoor de pizza juist een mooie bodem krijgt. Een goede pizzasteen is daarnaast poreus en neemt vocht op uit de bodem.
Op een pan in de oven kan zeker wel, Heston Blumenthal doet iets soortgelijks in zijn quest for the perfect pizza (die imho jammerlijk faalt, maar dat doet er niet toe). Hij gebruikt de onderkant van een gietijzeren pan.
Dus werkt het? Ja. Maar het is niet zo alsof je het wiel ineens hebt uitgevonden hoor.
Nogmaals, ik geef een uit eigen ervaring geboren tip door.

Dat Heston Blumenthal het ook al deed, ik wist niet wie dat was, maar na googlen herken ik zn gezicht van een kookprogramma, hartstikke mooi, goh.Wist niet dat
Dat je het op wilt vatten als het wiel opnieuw uitvinden, tsjongejonge, nou als dit dan de toon/wijze van dit forum is, ga ik er direkt maar weer van af.
Gadver zeg, je geeft een tip , enthousiast en al en , en dan zo'n afgunstige reactie.

Blijf lekker bij het geklooi met zo'n steen zou ik zeggen, als dat bevalt best hoor, ik heb hem destijds na een aantal pogingen weggemieterd daar het mij niet lukte om er een beetje bodem mee te krijgen.

Verder laat ik het hier maar bij, geen zin meer als een leuk bedoelde tip zo ontvangen wordt me op dit forum nog verder te begeven
pi_119114505
Zondag maar weer 's bakken :9 kan niet wachten tot we gaan verhuizen en dan komt er ook zeer zeker een pizzasteen O+ maar tot die tijd maar vooral niet te kritisch kijken naar de niet zoveel opbollende korsten en genieten van de smaak :9
Ja doei.
  † In Memoriam † maandag 12 november 2012 @ 11:35:47 #297
91830 MaximusTG
pi_119118573
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 08:43 schreef pizza-aad het volgende:

[..]

Nogmaals, ik geef een uit eigen ervaring geboren tip door.

Dat Heston Blumenthal het ook al deed, ik wist niet wie dat was, maar na googlen herken ik zn gezicht van een kookprogramma, hartstikke mooi, goh.Wist niet dat
Dat je het op wilt vatten als het wiel opnieuw uitvinden, tsjongejonge, nou als dit dan de toon/wijze van dit forum is, ga ik er direkt maar weer van af.
Gadver zeg, je geeft een tip , enthousiast en al en , en dan zo'n afgunstige reactie.

Blijf lekker bij het geklooi met zo'n steen zou ik zeggen, als dat bevalt best hoor, ik heb hem destijds na een aantal pogingen weggemieterd daar het mij niet lukte om er een beetje bodem mee te krijgen.

Verder laat ik het hier maar bij, geen zin meer als een leuk bedoelde tip zo ontvangen wordt me op dit forum nog verder te begeven
Nou ja, je hoeft je niet meteen zo aangevallen te voelen hoor.. Tis alleen niet zo leuk als wij hier met zn allen al een hele tijd een mooie reeks topics over pizza's hebben en ons best doen om de geleerde ervaringen goed te documenteren en te onthouden (dus iets te leren) en er dan iemand voor bij komt die wel even de perfecte manier om pizza te bakken heeft.
Maar waarom lukte het niet met je steen dan? Wat voor steen had je dan? Heb je geen foto van je pizza?

quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 08:49 schreef motorbloempje het volgende:
Zondag maar weer 's bakken :9 kan niet wachten tot we gaan verhuizen en dan komt er ook zeer zeker een pizzasteen O+ maar tot die tijd maar vooral niet te kritisch kijken naar de niet zoveel opbollende korsten en genieten van de smaak :9
Verslavend he? Pizza bakken.. Spuit je wel eens wat water in je oven als je je pizza erin doet?
pi_119119568
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 11:35 schreef MaximusTG het volgende:

[..]
Verslavend he? Pizza bakken.. Spuit je wel eens wat water in je oven als je je pizza erin doet?
Que? waarom zou je dat doen, tegen het uitdrogen?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † maandag 12 november 2012 @ 12:02:29 #299
91830 MaximusTG
pi_119119618
Ja; Is een bekende techniek bij bv brood bakken, dat je stoom in de oven introduceert. Daardoor blijft de 'huid' van je deeg vochtig waardoor je deeg beter kan uitzetten. Proberen waard als je bv vindt dat je randen niet genoeg rijzen in de oven ;).
pi_119119914
Ik zet regelmatig een ovenschaaltje met water ter verdamping onderin de oven :Y
Ja doei.
pi_119119930
Maargoed, mijn oven wordt nu gewoon ook niet heet genoeg ;(
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')