abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport zondag 8 april 2012 @ 19:44:49 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110067562

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 8 april 2012 @ 19:45:25 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110067593
Om de TT kracht bij te zetten:
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:45 schreef Oom_Agent het volgende:
Hebben jullie deze spoorwegovergang wel eens gezien in Bergisch Gladbach. Dwars over een rotonde heen :)

Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 8 april 2012 @ 20:10:27 #3
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110068720
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
Om de TT kracht bij te zetten:

[..]

Waar is dat precies? Want volgens mij geeft die beschrijving dat niet echt aan.
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:12:45 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110068822
Staat in de titel van filmpje, Bergisch Gladbach
  zondag 8 april 2012 @ 20:15:15 #5
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110068940
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:12 schreef greavy het volgende:
Staat in de titel van filmpje, Bergisch Gladbach
Bergisch Gladbach is ook meer dan alleen een straat. Zover was ik ook al namelijk.
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:19:52 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110069157
quote:
13s.gif Op zondag 8 april 2012 20:15 schreef BELASTING het volgende:

[..]

Bergisch Gladbach is ook meer dan alleen een straat. Zover was ik ook al namelijk.
Zoek dan op Google Earth, luie tekkel :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 20:22:19 #7
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110069276
quote:
13s.gif Op zondag 8 april 2012 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoek dan op Google Earth, luie tekkel :r
Daar was ik mee bezig dikke. :')
Bergisch Gladbach is zodanig groot dat je dat niet zo vindt. Maar dat schijnen sommigen dus niet te begrijpen. En tevens heb ik het al gevonden. Maar denk niet dat ik dat nu nog ga delen :')
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:25:36 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110069453
In de titel: Driescher Kreisel ... BÜ is Bahn Übergang ...
  zondag 8 april 2012 @ 20:30:43 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110069711
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2012 20:22 schreef BELASTING het volgende:

[..]

Daar was ik mee bezig dikke. :')
Bergisch Gladbach is zodanig groot dat je dat niet zo vindt. Maar dat schijnen sommigen dus niet te begrijpen. En tevens heb ik het al gevonden. Maar denk niet dat ik dat nu nog ga delen :')
Goed bezig jij, lekker vrienden aan het maken. Iedereen had het trouwens al gevonden na een kwart seconde rondkijken bij het station, maar bedankt voor het delen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 20:33:59 #10
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110069908
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:25 schreef greavy het volgende:
In de titel: Driescher Kreisel ... BÜ is Bahn Übergang ...
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Goed bezig jij, lekker vrienden aan het maken. Iedereen had het trouwens al gevonden na een kwart seconde rondkijken bij het station, maar bedankt voor het delen.
Dat ik soms stom ben/overkom betekent ook niet gelijk dat ik achterlijk ben. Goed, Bergisch Gladbach had ik overheen kunnen kijken, daar dank ik jullie voor. Alleen op Driescher Kreisel vind ik niks. Ook dat BÜ Bahn Übergang betekent wist ik ook niet. Maar alleen met Bergisch Gladbach kom je geen steek verder.
En om mij dan gelijk voor luie tekkel uit te maken vind ik ook helemaal niks.
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:38:29 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110070145
quote:
15s.gif Op zondag 8 april 2012 20:33 schreef BELASTING het volgende:

[..]

[..]

Dat ik soms stom ben/overkom betekent ook niet gelijk dat ik achterlijk ben. Goed, Bergisch Gladbach had ik overheen kunnen kijken, daar dank ik jullie voor. Alleen op Driescher Kreisel vind ik niks. Ook dat BÜ Bahn Übergang betekent wist ik ook niet. Maar alleen met Bergisch Gladbach kom je geen steek verder.
En om mij dan gelijk voor luie tekkel uit te maken vind ik ook helemaal niks.
Als jouw tweede post ooit hier meteen met een duim omlaag begint en je komt een beetje verongelijkt doen dat niet iedereen meteen voor je gaat rennen, laat je zeg maar wel een eerste indruk achter.

Overigens heb ik nergens gezegd dat je achterlijk bent, alleen dat je lui bent. En dat ben je :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 20:40:54 #12
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110070292
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als jouw tweede post ooit hier meteen met een duim omlaag begint en je komt een beetje verongelijkt doen dat niet iedereen meteen voor je gaat rennen, laat je zeg maar wel een eerste indruk achter.

Overigens heb ik nergens gezegd dat je achterlijk bent, alleen dat je lui bent. En dat ben je :Y
Bedankt.
Soms moet je niet alle PI's zo serieus nemen. :)
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:42:11 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110070371
Maar goed, zand erover.

Hoe bedoel je

quote:
Maar alleen met Bergisch Gladbach kom je geen steek verder.
:?

Je weet "rotonde", je weet "spoorwegovergang". Je gaat naar Google Earth, je zet de layer "Spoorwegen" aan en je klopt "Bergisch Gladbach" in. Hoef je alleen nog maar op enter te drukken en er wordt keurig ingezoomd. Dan zie je vanzelf een rond iets verschijnen bij een spoorlijn in de buurt.

Niet? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 20:42:43 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110070400
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 20:40 schreef BELASTING het volgende:

[..]

Bedankt.
Soms moet je niet alle PI's zo serieus nemen. :)
Soms moet je een imago opbouwen voordat mensen dat weten :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 20:46:24 #15
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_110070629
Soms moet je niet zo mekkeren en het gewoon weer lekker over treinen gaan hebben :z
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  zondag 8 april 2012 @ 20:46:29 #16
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110070634
quote:
10s.gif Op zondag 8 april 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Soms moet je een imago opbouwen voordat mensen dat weten :s)
Weet ik. Maar ik kom al een tijdje op FOK!. Alleen toegegeven, niet tot weinig in PTA.
Dus ja, mijn excuus bij deze.
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:47:50 #17
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_110070720
quote:
3s.gif Op zondag 8 april 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar goed, zand erover.

Hoe bedoel je

[..]

:?

Je weet "rotonde", je weet "spoorwegovergang". Je gaat naar Google Earth, je zet de layer "Spoorwegen" aan en je klopt "Bergisch Gladbach" in. Hoef je alleen nog maar op enter te drukken en er wordt keurig ingezoomd. Dan zie je vanzelf een rond iets verschijnen bij een spoorlijn in de buurt.

Niet? :?
Google Maps zegt niks. Weet niet hoe dat met Earth zit?
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  zondag 8 april 2012 @ 20:53:17 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110071020
in Earth kan je allerlei dingen zoals spoorlijnen apart aan en uit zetten. Earth is wat dat betreft wel beter dan Maps. In Maps krijg je een kaart van de hele gemeente plus de wijde omgeving idd, daar schiet je niet veel mee op. In Earth zie je dan al die ikoontjes van stations, paar keer overheen muizen, ah de tweede of derde is Bergisch Gladbach en dan daar een beetje inzoomen, dan doemt het gebeuren vanzelf op :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 8 april 2012 @ 20:55:34 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110071258
quote:
10s.gif Op zondag 8 april 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:

Soms moet je een imago opbouwen voordat mensen dat weten :s)
Soms moet je gewoon je bakkes houden als je iemand niet wil helpen. Hij mag het vragen op Fok, het is een openbaar forum. Als een retard naar google earth verwijzen en "zoek het zelf maar" komt een beetje over als een autistje die in nerdrage schiet.
  zondag 8 april 2012 @ 20:57:59 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110071273
" 1 april grap of niet" ;(

Nee, een reclamespotje. Denk ik hoor :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 20:58:38 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110071314
quote:
13s.gif Op zondag 8 april 2012 20:57 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Soms moet je gewoon je bakkes houden als je iemand niet wil helpen. Hij mag het vragen op Fok, het is een openbaar forum. Als een retard naar google earth verwijzen en "zoek het zelf maar" komt een beetje over als een autistje die in nerdrage schiet.
Och jee, het blik relkevers is gebarsten :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110071493
Neu, ik lees deze reeks mee, leuke foto's, het gezever kan me niet zoveel schelen. Totdat iemand meent dat hij kan bepalen hoe een ander fok moet gebruiken (of niet in dit geval)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 8 april 2012 @ 21:04:03 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110071601
quote:
9s.gif Op zondag 8 april 2012 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:
" 1 april grap of niet" ;(

Nee, een reclamespotje. Denk ik hoor :X
was eigenlijk op zoek naar deze:

Is op een beruchte overweg in Helmond.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110071661
quote:
5s.gif Op zondag 8 april 2012 20:10 schreef BELASTING het volgende:

[..]

Waar is dat precies? Want volgens mij geeft die beschrijving dat niet echt aan.
Bitte schön
  zondag 8 april 2012 @ 21:13:14 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110072138
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:01 schreef Guus Muisarm het volgende:
Neu, ik lees deze reeks mee, leuke foto's, het gezever kan me niet zoveel schelen. Totdat iemand meent dat hij kan bepalen hoe een ander fok moet gebruiken (of niet in dit geval)
Maar ondertussen maak je jezelf vrolijk aan datgene schuldig waar je mij van beticht :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 21:16:50 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110072319
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 21:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

was eigenlijk op zoek naar deze:

Is op een beruchte overweg in Helmond.
Levensgevaarlijk punt is dat gewoon. Die overweg ligt soms ook gewoon 10 minuten dicht begreep ik. Tsja, dan gaan mensen echt wel rare dingen doen op een goed moment.

Wel gaar ook dat die bomen alweer open gaan terwijl die trein voorbij rijdt :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110072353
En het is FOK!, geen 'fok' :{w
dag
  zondag 8 april 2012 @ 22:30:47 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110076763
Hou eens op met dat gezeik. Ga paaseieren zoeken in plaats van spijkers op laag water...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 8 april 2012 @ 22:58:33 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110078458
www.raildude.com ziet eruit als een best wel nuttige site voor treinreizen binnen Europa. Er staat ook veel op over InterRail, zo te zien :Y
  zondag 8 april 2012 @ 23:09:44 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110079157
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 22:58 schreef James1988 het volgende:
www.raildude.com ziet eruit als een best wel nuttige site voor treinreizen binnen Europa. Er staat ook veel op over InterRail, zo te zien :Y
Kan nooit kwaad. Wie weet kunnen die ook hetzelfde als de Treinreiswinkel *O*

Oh wacht, dat is niet helemaal de bedoeling geloof ik. Hooguit advies, geen verkoop.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 april 2012 @ 23:12:34 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110079319
Ik overweeg InterRail te gaan gebruiken voor een TGV-rondreisje door Europa. Ik denk dat dat al redelijk snel goedkoper kan zijn dan losse kaartjes... een TGV reserveren zou ook vrij goedkoop zijn, met uitzondering van Thalys en Eurostar.

Zijn er hier ervaringen met InterRail icm TGV's?
pi_110080498
Kan me herinneren dat wij destijds Frankrijk maar geschrapt hebben met Interrailen omdat TGV reserveringen alsnog achterlijk duur zouden zijn.


Hmm maar ben blijkbaar toch in de war met Thalys dan, volgens Interrailnet is het maar 6 euro..
pi_110080860
TGV Interrail reservering is normaalgezien ¤6, maar in spits TGV's en met dat soort grappen kan het ook ¤18,- zijn.
pi_110089423
Hollandsche rading, wat een kutgat is dat zeg..
  maandag 9 april 2012 @ 12:51:03 #36
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_110091746
quote:
15s.gif Op zondag 8 april 2012 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Levensgevaarlijk punt is dat gewoon. Die overweg ligt soms ook gewoon 10 minuten dicht begreep ik. Tsja, dan gaan mensen echt wel rare dingen doen op een goed moment.

Wel gaar ook dat die bomen alweer open gaan terwijl die trein voorbij rijdt :?
In dit geval is de grootste prutser die chauffeur van die Bavaria auto. :|W Met een stuurastrailer rechtsaf draaien terwijl er een auto naast staat. :') Hij had zijn auto er achter moeten laten staan en dan op beide voorsorteervakken.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_110091932
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:51 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

In dit geval is de grootste prutser die chauffeur van die Bavaria auto. :|W Met een stuurastrailer rechtsaf draaien terwijl er een auto naast staat. :') Hij had zijn auto er achter moeten laten staan en dan op beide voorsorteervakken.
Nee, die kneus in de auto links had gewoon achter die vrachtwagen moeten wachten.
  maandag 9 april 2012 @ 13:00:00 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110091991
http://www.durkhoutsma.nl/ovgrensovergangen/
Ik ben deze website aan het ontwerpen, met alle (nuttige) informatie voor de grensovergangen met het OV. Begin is de trein, en volg dat later op met bussen.
Let nog niet op de layout, maar zoiets zal [lijkt mij] wel handig zijn, informatie zo centraal vermelden.
  PR/Manusje van alles maandag 9 april 2012 @ 13:01:12 #39
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110092019
De internetproblemen in de trein:

IP-ban zoals ik al dacht. ^O^

quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:25 schreef Danny het volgende:

[..]

was idd geblokkeerd. een permanent gebande maakt er dagelijks misbruik van om een nieuwe kloon aan te maken. Heb de ban verwijderd.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 9 april 2012 @ 13:11:41 #40
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110092331
quote:
14s.gif Op zondag 8 april 2012 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
Om de TT kracht bij te zetten:

[..]

Is die overgang handbediend ofzo? Het gaat allemaal zo langzaam.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 9 april 2012 @ 13:14:41 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110092415
Wat ik een keer gelezen heb op Drehscheibe was dat hier voor gekozen is, omdat er nogal eens een automobilist vast komt te zitten anders. Voorheen moest alles handmatig naar beneden gedaan worden, maar nu is het een sleuteltje omdraaien bij begin overweg, dacht ik
  maandag 9 april 2012 @ 13:54:13 #42
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_110093672
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:57 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nee, die kneus in de auto links had gewoon achter die vrachtwagen moeten wachten.
:? Die auto stond er al.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_110096117
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 13:54 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

:? Die auto stond er al.
Nadat-ie nog even een stukje verdrijvingsvlak meepakte om gauw voor die vrachtwagen te komen ja. Ongeduldige mongol krijgt wat-ie verdient.
  maandag 9 april 2012 @ 15:52:53 #44
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110097619
Ik zit trouwens niet in dat Arrivafilmpje.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 9 april 2012 @ 16:58:42 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110099867
quote:
14s.gif Op maandag 9 april 2012 13:01 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
De internetproblemen in de trein:

IP-ban zoals ik al dacht. ^O^
Oh wacht. Iedereen die vanuit een trein connect krijgt het IP van de NS-proxy? En dat IP was geband?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles maandag 9 april 2012 @ 17:14:00 #46
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110100354
quote:
3s.gif Op maandag 9 april 2012 16:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh wacht. Iedereen die vanuit een trein connect krijgt het IP van de NS-proxy? En dat IP was geband?
jup, één van die IP's was gebanned omdat iemand tig nieuwe kloons aanmaakte in de trein om mee te kloten op FOK!. IP is unbanned. Als je nog een witte pagina krijgt moet je je IP even doorgeven. Kan zijn dat er nog meer ip's gebanned zijn.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 9 april 2012 @ 17:22:41 #47
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110100691
De tering, ik dacht echt dat NS op ons aan het haten was :@
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 17:24:12 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110100761
Heerlijk weer vandaag jongen :7



Straks meer :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 17:31:38 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110101067
Ik zit nu op T-mobile in de ICMm op Fok! *O*
  maandag 9 april 2012 @ 17:45:02 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110101597
Papa kijk daar komt de tein!!!!



Uitstekend bordjesweer. Nee het raam kon niet open, was het te koud voor :Y



Horsies van de kook door de eerste stoomtrein sinds de vorige herfstvakantie :') (okee de tweede, gisteren werd er ook al gereden)



Mooie quasi-oudheid: Sticker die een emaille bordje moet voorstellen. Compleet met nepschroef :')



De hele trein in Apeldoorn, na afloop.



En de oogst O-)



Het was een leuk ritje :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 17:59:13 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110102088
Opvallende omroep:
"Dames en heren, welkom aan boord van deze interrrcity. Wij gaan eerst naar het stationneke Amersfoort, en rijden dan door naar het station van Utrecht. In utrecht gaan er 2 treintjes naar Den Haag en de andere 2 overgebleven treintjes gaan naar Rotterdam, maar daarover zal ik nog wel een berichtje melden voor Utrecht. Vanwege de studentenstroom meld ik deze aanvulling: Reist u met een WeekOV, dan dient u in het bezit te zijn van een los kaartje met korting. Reist u met de ov-chipkaart, word het juiste tarief automatisch berekend. Studenten met een WeekendOV reizen vandaag gratis.
In het voorste treinstel is de voorste toilet defect, aan de andere zijde van hetzelfde treinstel is een ander toilet die wel werkt. Dit is inmiddels gemeld. Onze excuses voor dit ongemak."
  Redactie Frontpage / Sport maandag 9 april 2012 @ 18:06:01 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110102301
Nice, Fles
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 9 april 2012 @ 18:08:04 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110102364
quote:
14s.gif Op maandag 9 april 2012 18:06 schreef Peterselieman het volgende:
Nice, Fles
Thx :) De eerste 30 stoomkilometers staan weer op het scorebord voor dit jaar :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 18:11:24 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110102458
Leuke foto;s Fles. Ondanks het weer. Leuke score ook.
  maandag 9 april 2012 @ 18:13:01 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110102504
Was hier al bekend dat het DB NiedersachsenTicket, SchonesWochende of SchonesTag Ticket geldig is vanaf Groningen naar Leer vv? Arriva accepteert deze kaarten ook, om extra reizigers te trekken ^O^
  maandag 9 april 2012 @ 18:21:02 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110102743
"Dames en heren, het volgende stationneke is Amersfoort. Deze TsjoekTsjoek rijdt door naar Utrecht, waarna de trein gesplitst word en een deel van de TsjoekTsjoek naar Den Haag gaat, en het andere deel van deze TsjoekTsjoek gaat naar Rotterdam. Aan de overzijde van het perron vertrekt een TsjoekTsjoek naar Schiphol via Hilversum, Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Na deze komt er een TsjoekTsjoek binnen die naar Hilversum, Amsterdam en Enkhuizen gaat."
  maandag 9 april 2012 @ 18:29:52 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110103010
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:21 schreef greavy het volgende:
"Dames en heren, het volgende stationneke is Amersfoort. Deze TsjoekTsjoek rijdt door naar Utrecht, waarna de trein gesplitst word en een deel van de TsjoekTsjoek naar Den Haag gaat, en het andere deel van deze TsjoekTsjoek gaat naar Rotterdam. Aan de overzijde van het perron vertrekt een TsjoekTsjoek naar Schiphol via Hilversum, Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Na deze komt er een TsjoekTsjoek binnen die naar Hilversum, Amsterdam en Enkhuizen gaat."
Die vogel heeft goeie shit ouwe
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 18:37:00 #58
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_110103254
quote:
6s.gif Op maandag 9 april 2012 17:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Papa kijk daar komt de tein!!!!

[ afbeelding ]

Uitstekend bordjesweer. Nee het raam kon niet open, was het te koud voor :Y

[ afbeelding ]

Horsies van de kook door de eerste stoomtrein sinds de vorige herfstvakantie :') (okee de tweede, gisteren werd er ook al gereden)

[ afbeelding ]

Mooie quasi-oudheid: Sticker die een emaille bordje moet voorstellen. Compleet met nepschroef :')

[ afbeelding ]

De hele trein in Apeldoorn, na afloop.

[ afbeelding ]

En de oogst O-)

[ afbeelding ]

Het was een leuk ritje :)
Ziet er goed uit, Fles ^O^ .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  maandag 9 april 2012 @ 18:39:57 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110103369
Inderdaad :D
Nu bij Utrecht:
quote:
Beste reizigers, wij zijn iets te vroeg, deze TsjoekTsjoek nadert Utrecht Centraal <stil>, excuses, daar ben ik weer, ben verkouden, vies weer, heb je wel eens. Maar goed, deze TsjoekTsjoek wordt gesplitst in een deel als TsjoekTsjoek naar Den Haag en het andere deel naar Rotterdam. Treinstellen xxxx en xxxx rijden de Tsjoek naar Den Haag, treinstellen xxxx en xxxx rijden als Tsjoek naar Rotterdam. Makkelijker kunnen wij het u toch niet maken? Zeker niet moeilijker. Herhaleing van deze twee tsjoektsjoek delen: [...] Nou, nu ik eindelijk mijn gesprek gehad hebben, rijden wij het stationneke van Uteregggg binnen. Als u uit deze Tsjoek stapt, vergeet u dan uw bagage zeker niet? Nog even een aanvulling: De TsjoekTsjoek naar Arnhem en Nijmegen gaat van spoorke 14, Den Bosch Eindhoven Sittard en verder van spoorke 15, stopboemel naar geldermalsen, breda of Tiel van spoorke 19B, intercity naar Leiden van spoorke 19A. Het treinpersoneel wenst u nog een goede reis met de TsjoekTsjoek.
pi_110103528
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:13 schreef greavy het volgende:
Was hier al bekend dat het DB NiedersachsenTicket, SchonesWochende of SchonesTag Ticket geldig is vanaf Groningen naar Leer vv? Arriva accepteert deze kaarten ook, om extra reizigers te trekken ^O^
Dat is voor mij persoonlijk wel interessant. Heb je een linkje waar ik (meer) kan lezen?
  maandag 9 april 2012 @ 18:49:56 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110103722
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:44 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Dat is voor mij persoonlijk wel interessant. Heb je een linkje waar ik (meer) kan lezen?
Werd mij vandaag door de medewerker bij de Arriva Store verteld in Leeuwarden. Is ook al eens door een controleur opgemerkt.
In het 'Geltungsbereich(PDF)' van Niedersachsen Ticket staat ook bij Arriva onder Strecken 'Alle'
pi_110103818
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:49 schreef greavy het volgende:

[..]

Werd mij vandaag door de medewerker bij de Arriva Store verteld in Leeuwarden. Is ook al eens door een controleur opgemerkt.
In het 'Geltungsbereich(PDF)' van Niedersachsen Ticket staat ook bij Arriva onder Strecken 'Alle'
Ah tof. Punt is alleen dat de Arriva store in Groningen geen NDS-tickets verkoopt. Dus alleen op de terugweg is dat dan te gebruiken.
  maandag 9 april 2012 @ 18:54:36 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110103878
Of je koop 'm online via Bahn.de, dat kan ook Dan is het Homeprint. Weet niet wat de betalingsmogelijkheden zijn uit mijn hoofd.
pi_110104051
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:54 schreef greavy het volgende:
Of je koop 'm online via Bahn.de, dat kan ook Dan is het Homeprint. Weet niet wat de betalingsmogelijkheden zijn uit mijn hoofd.
Ik ga zo eens kijken. Met de NDS-ticket regel ik altijd mensen via mitfahrgelegenheit.de, dus meestal is het pas op het laatste moment duidelijk hoeveel mensen er mee gaan. En dan vraag ik me ook af of het ticket wel geldig is over de grens. Het is tenslotte een ticket voor Niedersachsen, en dat gaat dan tot aan station Weener. Zodra je in Bad Nieuweschans bent, ben je niet meer in Niedersachsen, dus waarom zou het ticket dan nog geldig zijn :?
En ja, ik heb slechte ervaringen gehad met Arriva-stewards over het wel of niet geldig zijn van bepaalde kaartjes over de grens :Y)
  maandag 9 april 2012 @ 19:03:01 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110104205
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:59 schreef MaxMark het volgende:
Zodra je in Bad Nieuweschans bent, ben je niet meer in Niedersachsen, dus waarom zou het ticket dan nog geldig zijn :?
En ja, ik heb slechte ervaringen gehad met Arriva-stewards over het wel of niet geldig zijn van bepaalde kaartjes over de grens :Y)
Arriva zegt het NDS te accepteren, sommige stewards zijn daar blijkbaar nog niet van op de hoogte. Wat wil je dan van een Fok!gebruiker horen? Het Definitieve Antwoord? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 19:04:30 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110104261
Arriva accepteert het, maar enkele stewards wisten(of weten) het nog niet.
pi_110104443
quote:
3s.gif Op maandag 9 april 2012 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Arriva zegt het NDS te accepteren, sommige stewards zijn daar blijkbaar nog niet van op de hoogte. Wat wil je dan van een Fok!gebruiker horen? Het Definitieve Antwoord? :')
Hoi Fles. Slechts een mening, hoopte ik te horen. Dag Fles.
  maandag 9 april 2012 @ 19:10:28 #68
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110104526
Kan je even normaal doen anders? Dat doe ik ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110104903
Wat zitten er een hoop keutels dwars in dit topic O+
Je zou dan maar in een WC-loze sprinter zitten :X
dag
pi_110105952
quote:
10s.gif Op maandag 9 april 2012 19:21 schreef Peter het volgende:
Wat zitten er een hoop keutels dwars in dit topic O+
Je zou dan maar in een WC-loze sprinter zitten :X
:')
  maandag 9 april 2012 @ 19:51:52 #71
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110106110
quote:
10s.gif Op maandag 9 april 2012 19:21 schreef Peter het volgende:
Wat zitten er een hoop keutels dwars in dit topic O+
Je zou dan maar in een WC-loze sprinter zitten :X
Zuurpruimen werken toch juist laxerend?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 9 april 2012 @ 19:59:24 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110106484
Nog een filmpje van vanmiddag :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 20:36:41 #73
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110108293
Waarom zijn er SLT's van 2 verschillende leveranciers, welke, en waarom gaat dat niet samen, dat is toch ruk geregeld? -O-
  maandag 9 april 2012 @ 20:37:27 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110108333
Waarschijnlijk heeft dat met de grootte van de order te maken, en hebben Bombardier en Siemens besloten om samen te werken om zo sneller de gevraagde hoeveelheid treinen te kunnen leveren.

Samenwerken kan prima, zolang de specificaties helder zijn. Dat werd wel duidelijk toen men in 2008/2009 probeerde om een viertje (Bombardier) met een zesje (Siemens) te combineren - de boordcomputers van beide treinen crashten omdat ze elkaar niet begrepen. Dat is later met softwareupdates verholpen.
pi_110108352
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 18:39 schreef greavy het volgende:
Inderdaad :D
Nu bij Utrecht:

[..]

Niet echt geloofwaardig zonder treinstelnummers, alsof jij die niet zou onthouden :+
  maandag 9 april 2012 @ 20:40:36 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110108525
Misschien heb ik een tunnelvisie, maar was de bedoeling ooit niet van het spoor dat het allemaal een beetje universeel is? ooit eens?

Ik bedoel, dat is begonnen met verschillende spanningen, profielen, veiligheidsnormen e.d.

Waarom rijd een tram uberhaubt op normale spoorbreedte als verder toch niks overeenkomt, en nu is het zelfs al zo dat gelijkwaardig materieel uit verschillende fabrieken al niet samenkan...

Ik geloof alleen dan kqua profiel en spanning Nederland en Frankrijk op een lijn zitten, en voor de rest heeft iedereen in europa verder zijn eigen plan getrokken destijds...
  maandag 9 april 2012 @ 20:46:08 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110108787
Vroeger, toen de ontwikkeling van de spoorwegen begon, waren de landen nog niet zulke vrienden van elkaar als nu. Landen kozen hun eigen spoorbreedte, bovenleidingsspanning, beveiligingssystemen, enzovoorts. Dit vaak onder initiatief van de lokale industrie.

In Duitsland had men bijvoorbeeld bepaalde problemen bij een bovenleiding op 15 kV 50 Hz, die bij 15 kV 16,7 niet optraden. Daarom heeft men daar toen gekozen voor die afwijkende frequentie. In Portugal en Spanje heeft men gekozen voor breedspoor om het een eventuele bezetter zo moeilijker te maken, net als in Rusland.

Hetzelfde geldt voor beveiligingssystemen: MEMOR is een product van Belgische industrie, LZB/PZB komt uit Duitsland en Integra-Signum komt uit het land waar het wordt toegepast: Zwitserland.

De drang om alles te standaardiseren op normaalspoor, 25 kV 50 Hz, met ERTMS als beveiligingssysteem is iets van de Europese Unie. Voor oprichting van de Europese Unie was "universeel" helemaal geen doelstelling van de EU, omdat spoor vooral een nationale aangelegenheid was. Dit zie je ook de beperkte hoeveelheid grensovergangen.
  maandag 9 april 2012 @ 20:54:00 #78
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110109247
Je punt is helder, en duidelijk en snap het. Maar waarom is een tram dan op standaard spoor gebouwd. als er verder toch niks gelijkwaardig is. Je gaat me toch niet vertellen dat dat alleen handig is om het van de fabriek naar de stad van herkomst te rollen. Dus destijds van de Duewag fabriek naar Rotterdam. ( en dan nog zou die verklaring logisch zijn bij de metro), of dat er in de toekomst gedacht is dat we wellicht nog eens die Weense trams gaan inzetten op Prorailspoor in Utrecht, dus laten we die Weense tram ook maar normaalspoor maken.

Ik hoop dat je me vraag snapt, resumé: Ondaks dat het wat handige toepassingen kent die nu van pas komen ( Weense trams op prorailspoor in Utrecht/Van en naar fabriek brengen) Waarom is er destijds ook voor normaalspoor gekozen voor metros en trams..... terwijl er verder niets overeenkomt met het spoorwegnet...
pi_110109585
Waarom niet? Als je de wielen dan op dezelfde draaibanken kunt onderhouden, de overgangen met standaardzaken gelegd kunnen worden etc.?
dag
  maandag 9 april 2012 @ 21:00:28 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110109601
Goede vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op, slechts vermoedens.

Mijn vermoeden is dat er destijds al vakbeurzen waren zoals we die heden ten dage ook kennen. Seminaria waar de top-ingenieurs samenkomen om de laatste technologische ontwikkelingen te bespreken. Eén van die ontwikkelingen zal ongetwijfeld de spoorbreedte zijn geweest. 1435 mm komt ongeveer overeen met twee paarden naast elkaar.

Om voor trams dezelfde spoorbreedte te gebruiken als voor treinen zal dan meer te maken hebben met schaalvoordeel: ook vroeger waren de fabrikanten van rollend materieel relatief schaars, door te standaardiseren op één spoorbreedte voor al je producten kun je wat goedkoper werken omdat je sommige ontwerpen maar één keer hoeft te doen.

De pagina Standard gauge op de Engelstalige Wikipedia vertelt er wat meer over: de 1435 mm lijkt vooral te komen door de invloed van George Stephenson, een vrij bekende naam in de spoorwegindustrie.
pi_110109995
Is er dit jaar een Lentetoer?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  maandag 9 april 2012 @ 21:09:36 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110110140
Als ik het aan die muts op NS.nl vraag krijg ik dit antwoord:
quote:
Onze actie met NS Lentetoer is helaas afgelopen.
NS Lentetoer gaf recht aan 2 personen om 1 dag onbeperkt door Nederland te reizen in de binnenlandse treinen van NS in de 1e klas voor ¤ 45.
Wanneer dat antwoord voor het laatst is bijgewerkt weet ik niet. Of er dus in 2012 een Lentetoer gaat komen... geen idee. Ik had al wel verwacht dat NS daarmee zou adverteren.

Ik kan me voorstellen dat NS daar niet meer aan gaat beginnen: in samenwerking met verschillende winkels worden er al regelmatig treinkaartjes aangeboden (HEMA, Kruidvat, Jumbo, enz.) en ook via de Spoordeelwinkel is een hoop te krijgen.
  maandag 9 april 2012 @ 21:12:52 #83
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_110110323
Kwam deze documentaire tegen, geen idee of het bij jullie bekend is. Je ziet de V250 in de klimaatkamer in Wenen uitgetest worden op extreme temperaturen.

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Redactie Sport maandag 9 april 2012 @ 21:25:05 #84
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110111140
Dat is dan ook meteen de enige test die ie goed doorstaan heeft volgens mij _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 9 april 2012 @ 21:26:33 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110111241
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:00 schreef Peter het volgende:
Waarom niet? Als je de wielen dan op dezelfde draaibanken kunt onderhouden, de overgangen met standaardzaken gelegd kunnen worden etc.?
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:00 schreef James1988 het volgende:
Goede vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op, slechts vermoedens.

Mijn vermoeden is dat er destijds al vakbeurzen waren zoals we die heden ten dage ook kennen. Seminaria waar de top-ingenieurs samenkomen om de laatste technologische ontwikkelingen te bespreken. Eén van die ontwikkelingen zal ongetwijfeld de spoorbreedte zijn geweest. 1435 mm komt ongeveer overeen met twee paarden naast elkaar.

Om voor trams dezelfde spoorbreedte te gebruiken als voor treinen zal dan meer te maken hebben met schaalvoordeel: ook vroeger waren de fabrikanten van rollend materieel relatief schaars, door te standaardiseren op één spoorbreedte voor al je producten kun je wat goedkoper werken omdat je sommige ontwerpen maar één keer hoeft te doen.

De pagina Standard gauge op de Engelstalige Wikipedia vertelt er wat meer over: de 1435 mm lijkt vooral te komen door de invloed van George Stephenson, een vrij bekende naam in de spoorwegindustrie.
Bedankt voor de antwoorden, en de logica. Destijds had je de NS en de RET onderhoudswerkplaatsen ook op 1 terrein, dus dat verklaart het een en ander...

Verder zat ik hier de laatste weken in intecities met exact dezelfde locs als in Nederland, maar ik weet noch de naam in Nederland, noch de Franse versie op wikipedia te vinden :P
  maandag 9 april 2012 @ 21:30:20 #86
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110111455
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
  maandag 9 april 2012 @ 21:34:04 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110111680
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 20:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Niet echt geloofwaardig zonder treinstelnummers, alsof jij die niet zou onthouden :+
Het was treinnummer 10566/566/20566. Uit Leeuwarden kwamen de 4248(Voor)+4071(Achter). Vanaf Groningen kwamen ook 7 bakken, waarvan ik de stelnummers niet meer exact weet. Wel kwam uit Groningen voorop een drietje en achterop een viertje.
pi_110111757
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
1600 is volgens mij afgeleid van de BB 7200
  maandag 9 april 2012 @ 21:37:35 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110111917
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
Exacte kopie niet. Nederland heeft ooit de BB 7200 als voorbeeld genomen. Technisch is er wel genoeg op aangepast.
  maandag 9 april 2012 @ 21:39:00 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110112025
De 1600 is afgeleid van de BB 7200, de 1700 is op z'n beurt weer afgeleid van de 1600. NS heeft een BB 7200 naar Nederland laten komen om een proefritje te maken.
  maandag 9 april 2012 @ 21:40:16 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110112097
MIVB roept chauffeurs op morgen weer te rijden

Controleurs krijgen begeleiding bij elke interventie

Er worden vierhonderd extra politieagenten aangeworven om de veiligheid in het Brusselse openbaar vervoer te verhogen. Dat zijn de vakbonden van de MIVB vanavond overeengekomen met de bevoegde ministers.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet tijdens het overleg.
De vakbonden gaan het voorstel nu voorleggen aan hun achterban. Volgens de directie van de MIVB is er alvast geen reden meer om morgen niet uit te rijden. "In juni beginnen we met de aanwerving van vierhonderd nieuwe agenten", zei minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet na afloop van het overleg. "In tussentijd wordt de reserve van de federale politie verdubbeld."

Overleg
Elke supervisor van de MIVB krijgt voortaan bijstand van een veiligheidsagent van de vervoersmaatschappij. Die agenten krijgen bovendien de uitgebreide bevoegdheden waar ze al lang om vragen. De vakbonden gaven vanvond niet onmiddellijk een reactie op de overeengekomen tekst. Zij gaan de maatregelen eerst voorleggen aan hun achterban, waarna er wellicht ten vroegste morgenmiddag opnieuw zal worden gewerkt.

De chauffeurs van de Brusselse metro's, bussen en trams hadden besloten het werk neer te leggen nadat hun collega zaterdag overleed bij een aanval door een agressieveling.

Foto van de stille tocht vanochtend:


====

En nu eens kijken wat er van waar word. Donderdag word het OV in Brussel weer stil gelegd, gezien de begrafenis dan is.
pi_110113592
Joëlle Milquet :9 :9~ ~O>
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  maandag 9 april 2012 @ 22:05:31 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110113859
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:39 schreef James1988 het volgende:
De 1600 is afgeleid van de BB 7200, de 1700 is op z'n beurt weer afgeleid van de 1600. NS heeft een BB 7200 naar Nederland laten komen om een proefritje te maken.
Voor de bestelling van de 1700 is volgens mij nog een andere Alsthom proefloc naar Nederland gekomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 9 april 2012 @ 22:18:45 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110114749
Dat zou best kunnen, er zijn wel vaker Alstom-proeflocs in Nederland geweest. Zo is de Prima 6000 op de Betuweroute geweest om de aldaar aanwezige ERTMS te testen.
  maandag 9 april 2012 @ 22:20:02 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110114838
Ja, maar dan een BB7200 variant, ff zoeken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 9 april 2012 @ 22:23:49 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110115111
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110115423
Over vreemde overwegen gesproken.. Een slecht werkende:
dag
  maandag 9 april 2012 @ 22:42:23 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110116275
Die bel klinkt wel zielig :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 22:50:17 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110116696
quote:
Mooi spul :Y
  maandag 9 april 2012 @ 22:58:52 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110117140
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 22:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mooi spul :Y
Ja, gaaf! Een Sybic-prototype in Arzens-jasje. :) Bij de Sybic lijkt ook het draaistel nog afkomstig van de BB7200-familie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 april 2012 @ 08:45:59 #101
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110125429
Ik heb _eindelijk_ een spoorwegmuseumpje gevonden een beetje in de buurt wat open is.

Had al 2 keer eerder wat gevonden maar dat was dicht door diverse redenen (vooral subsidie of gebrek aan belangstelling) en ik geloof zelfs dat hun 1 keer per jaar een stoomweekendje houden :) met ritjes enzo

Was er zelfs al een aantal keer aan voorbijgereden. 't is in Longueville bij provins

Ook met Fles ben ik er een keer aan voorbij gereden en toen vroegen we ons af wat die oude zooi was langs het spoor :') en hoe het kon dat dat depot in die toestand nog overeind stond _O-

Ook de website is een beetje houtjetoutje http://www.ajecta.org/page_accueil2.htm

Maar ik ga er zeker eens langs binnenkort eens langs voor een bezoekje :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 10-04-2012 08:53:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')