We aim to pleasequote:Op zondag 19 februari 2012 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Piet, je bent mijn held! We hebben echt heerlijk saampjes een paar uur in de keuken gestaan en fantastisch genoten van het eten. We hadden vooraf krabsalade met mango salsa. Hoofdgerecht dus de kreeft met eerlijke saus en boter, gegrillde venkel en ovenaardappeltjes bestrooid met semolina gebakken in wagyuvet. En voor mijn vriend (en de krab) nog homemade mayo. Strakjes nog verse muffins met brownie ijs. Het ijs is van vandaag het enige dat niet zelf gemaakt is. Zondagen zijn zo leuk!
De boter was icm de saus niet echt nodig maar de dragon daarin paste wel weer goed bij de venkel.
Ik ben verschrikkelijk blij dat ik niet in fond of bouillon heb gekookt, het vocht was nog verschrikkelijk zout toen er nog 1,5 kopje van over was. En ik heb er zelf geen korrel ingedaan. Uiteindelijk werd het met water, boter en een dooier erg lekker maar helaas noal dun.
Een smerig momentje was wel toen de kreeft gehalveerd werd en alles onder de grijsgroene smurrie kwam te zitten. Gelukkig was het gewoon af te spoelen e proefden we er niets van.
Koop 20-30 spuitbussen goedkoop gamma bouwschuim en pur zijn auto helemaal vol?quote:Op zondag 19 februari 2012 21:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Piet, hoe maak ik de auto van de buurman ónklaar...?
quote:Op zondag 19 februari 2012 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koop 20-30 spuitbussen goedkoop gamma bouwschuim en pur zijn auto helemaal vol?
Suiker in de benzine?
Olijfolie in de diesel?
Nee, ik doe mergballetjes in de soep, maar als je je ballen mengt met ei en paneermeel worden ze wat sappiger omdat ze bouillon opzuigen. Ik gebruik ook geen nootmuskaat maar banda foelie, dat is het schilletje van de muskaatnoot en veel fijner van smaak vind ikquote:Op maandag 20 februari 2012 16:52 schreef Idgnkb het volgende:
Piet, ik eet graag gehaktballetjes in mijn groentesoep. Ik maak ze zelf altijd van rundergehakt (slager, want die heeft een prettiger structuur dan die van de supermarkt) met zout, peper en een beetje nootmuskaat. Vind de smaak dan lekker, maar de balletjes een beetje, tja, droog? Ik kan het niet goed omschrijven.
Ben dan ook benieuwd hoe jij soepballetjes maakt (als je al gehaktballetjes in je soep doet).
De naam in ogenschouw nemende zeg ik "Toko".quote:Op maandag 20 februari 2012 17:03 schreef Idgnkb het volgende:
Thanks, in mijn gewone gehaktballen doe ik wel ei en paneermeel, dus waarom ik dat bij m'n soepballetjes nog nooit geprobeerd heb?? Ik zal het eens doen.
(ik heb weleens kant en klare soepballetjes geproefd en die waren... nouja, niet droog, maar wel ronduit eng! Glibberige dingen vond ik het)
Van banda foelie had ik nog nooit gehoord, waar koop je dat?
Volgens mij heeft AH het gewoon in het kruidenrekjequote:Op maandag 20 februari 2012 17:03 schreef Idgnkb het volgende:
Thanks, in mijn gewone gehaktballen doe ik wel ei en paneermeel, dus waarom ik dat bij m'n soepballetjes nog nooit geprobeerd heb?? Ik zal het eens doen.
(ik heb weleens kant en klare soepballetjes geproefd en die waren... nouja, niet droog, maar wel ronduit eng! Glibberige dingen vond ik het)
Van banda foelie had ik nog nooit gehoord, waar koop je dat?
Geroosterde macademia's zorgen natuurlijk al voor een crunch en dadels bovenop de peer en honing/gembersiroop maken het wel erg zoet. Croutons vind ik een goed idee. Ik heb nog wat zuurdesembrood over - dat kan ik daarvoor wel gebruiken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Postelein is zo zacht, dat kan je rauw door warme bloemige aardappels stampen. Als salade heb ik het trouwens nooit gegeten. Dat recept lijkt me best lekker, je kan het eventueel nog opleuken met rozijnen, stukjes dadel en croutons. Lekker die structuurverschillen in je mond.
We drinken er frisse glazen water bij.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou voor mezelf ook geen gembersiroop gebruiken, want dan smaakt mijn wijn niet meer
![]()
Dan is gember wel weer goed, helpt tegen misselijkheidquote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:10 schreef minilot het volgende:
[..]
We drinken er frisse glazen water bij.
(nog een beetje een kater van gisteren...)
Rijst, bonen en wat heet gekruid stoofvlees? Heel mexicaansquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:31 schreef rhubarb het volgende:
Nog een origineel idee voor wraps (zelfgemaakt uiteraard) morgen Piet? Voor 6 personen, in combinatie met hummus misschien?
Als ze die in de Aldi hadden gehad, had ik ze meegenomenquote:Op donderdag 23 februari 2012 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vervang (bruine) bonen is dat soort gerechten altijd door Kapucijners, vind ik lekkerder
Hebben ze, in glazen potten, jonge Kapucijners.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:55 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Als ze die in de Aldi hadden gehad, had ik ze meegenomen
Staat bij de andere groenten in blik en glas.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:32 schreef rhubarb het volgende:
Blijkbaar niet goed gekeken, thanks voor de tip.
Geen. Gewoon een feel good bericht.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
En wat is de vraag of het probleem?
Ah Okayquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:46 schreef Quarant het volgende:
[..]
Geen. Gewoon een feel good bericht.![]()
Had hier laatst gepost over wat ik met mijn linzen moest doen.
Ik neem aan dat dit gestaafmixerd of geblenderd wordt? Wat room erdoor?quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:08 schreef DrukVout het volgende:
Hmm vanavond staat op de planning een courgettesoep.
Ingredienten: Courgette, aardappel, tuinkruidenbouillonblokje, ui. Meer niet.
Nu ik het zo lees gok ik dat het een flauwe bende gaat zijn. Nog ideeën hoe ik dat een beetje kan op leuke met wat standaard huis-tuin-keuken spullen?
Nee, ui/aardappel/courgette in stukjes bakken en daarna bouillon erbij. Room erbij is niet echt een goed idee met mijn lactose intollerantie.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit gestaafmixerd of geblenderd wordt? Wat room erdoor?
Ik gebruik groene peperkorrels, vers, uit de diepvries of uit een potje.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:35 schreef foodlover het volgende:
Piet, wat is jouw recept voor pepersaus? En: Wat voor peperkorrels gebruik je daarvoor? Gedroogd?
Ik wil de pepersaus serveren bij biefstuk of tartaartjes.
Alvast bedankt voor je hulp!
Heb je het in de koelkast staan?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:18 schreef Isegrim het volgende:
RobinOok, ik ben bouillon aan het ijsfiltreren. Maar ik heb geloof ik een beetje een grote hoeveelheid genomen, tussen de 2 en 3 liter.Het staat er nu al een dag of vier, vijf en is nu over de helft. Ik denk dat het met twee dagen wel klaar is. Zou dat kwaad kunnen?
't Is nogal een fors blok en onze koelkast staat op 3 graden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfs in de koelkast is dat erg langzaam trouwens
In de koelkast ben ik ook eerder bevreesd op schimmel dan op bacterieel bederf, maar proef hem ook of ie niet zuur is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Hmja, die optie had ik eigenlijk nog niet eens overwogen.Maar denk je dat het qua dagen dat het er nu staat geen kwaad kan verder? Ik heb zoiets, ik ruik er wel aan straks en als het goed ruikt ga ik er vanuit dat het goed is. Het is kip-/kruidenbouillon.
Heb net met de aanbaksels in de gehaktballenpan een bruine saus gemaakt, had hem niet nodig, maar vond het gewoon leuk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik gebruik groene peperkorrels, vers, uit de diepvries of uit een potje.
Voor de saus maak ik een klassieke bruine saus,
Hak een 50 Gram wortel, 50 gram uit en een bleekselder in stukjes, en een kopje blokjes gekookte ham.
Braad deze zachtjes in 100 gram geklaarde boter.
Als ze beginnen te bruinen voeg je 3 eetlepels bloem toe, gaar de bloem
Haal het van het vuur
Doe er een liter fond bij en een tomaat of 2 aan stukjes, wat peterselie, laurier en thijm.
Laat dit 2 uur heel zachtjes koken. Zorg dat het ongeveer een liter saus wordt.
Haal dit door een zeef
Je hebt nu een basissaus die je in porties kan invriezen, bv vier porties a 250 cc.
Voor de pepersaus
Snij twee sjalotjes fijn en fruit deze
Voeg een 250 cc van je bruine saus van boven toe
2 a 3 eetlepels groene peper
Breng aan de kook
Smaak af met wat zout, peper, chilipeper
Als je je vlees gebraden hebt, haal dit uit de pan en doe er een glas witte wijn bij om te deglaceren kook in voeg dit bij de saus.
Zet het vuur onder de saus af en monteer deze af met boter en gehakte groene kruiden
Oke!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de koelkast ben ik ook eerder bevreesd op schimmel dan op bacterieel bederf, maar proef hem ook of ie niet zuur is.
Zouten, peperen aanbraden en stoven in rode wijn met peen, bleekselder, ui, knoflook, wat laurier, foeli, etcquote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:14 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb ossenstaart gekocht, die wil ik morgen lekker gaan stoven en opeten met verse pasta. Heeft iemand aanraders voor het bereiden van de ossenstaart? Ik kom tegenstrijdige berichten tegen over hoe het beste de ossenstaart te bereiden qua temperatuur en de duur van het stoofproces. (van 2,5 tot 7 uur)
ik stoof in een pan op een pitje, nooit in de ovenquote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:34 schreef HAL9000S het volgende:
Welke temperatuur zou jij kiezen? Een graad of 150 of lager?
Het is een Kemper Veldhoen, die zijn toch bijna twee keer zo zwaar als een supermarkt-plofkip.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 02:18 schreef RobinOok het volgende:
Oh, gelukkig in ieder geval een "afval"-bouillon. Dat scheelt in de teleurstelling. :-)
Wel knap, 2 a 3 liter bouillon van 1 karkas. Zou ook niet verwachten dat die te gelatineus (hoe schrijf je dat?) zou zijn. Dus misschien ligt het toch aan de temperatuur van je koelkast?
Dat doe je toch niet aan tafel, als je 't met pasta wilt eten?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het wordt wel kluiven en plakkerige vingers.
Zoiets? ;-)quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is een Kemper Veldhoen, die zijn toch bijna twee keer zo zwaar als een supermarkt-plofkip.En ik vind de prut die overblijft behoorlijk gellerig. Maar ik had er ook veel vel bij zitten en nog wat vleesresten.
Vandaag ook ossenstaart gehaald, dát ga ik ermee doen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:34 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat doe je toch niet aan tafel, als je 't met pasta wilt eten?
[ link | afbeelding ]
Pappardelle with Oxtail & Mushroom Ragu
Sinds wanneer mag jij in de keuken komen?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vandaag ook ossenstaart gehaald, dát ga ik ermee doen.
Huh? Hoe kom je dan aan vel en vleesresten in het residu?quote:
Dat zei ik niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:42 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Huh? Hoe kom je dan aan vel en vleesresten in het residu?
Ooh, op die fiets! Okay. Nu snapkt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zei ik niet.Er zat naast karkas veel vel en wat vleesresten in de bouillon, dus die kunnen voor extra gelatineusheid (
) hebben gezorgd.
Pffffquote:Op zondag 26 februari 2012 13:15 schreef Selestha het volgende:
Hee Piet, ik heb geen vraag over een bereiding, maar wel over belangrijke informatie die je nodig hebt vóór je eigenlijk gaat koken.
Hoe herken je eigenlijk een stuk kwaliteitsvlees? Waar moet je op letten als je het aanschaft?
Ik heb uberhaupt nog nooit zo'n stuk ribeye hier gezien... ook niet bij de keurslagerquote:Op zondag 26 februari 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pffff
Hoe leg ik dat uit..
Goed
Ik let er vooral op of het rundvlees gemarmerd is
[ afbeelding ]
Dit is een redelijk mooi stuk ribeye.
Verder moet het goed gerijpt zijn, maar dat zie je niet zomaar, kwestie van een betrouwbare slager (zeldzaam)
Ditzelfde moet ook bij varkensvlees het geval zijn. Helaas zie je vooral graatmager vlees.
Bij rund en varkensvlees geld ook, hoe donkerder, hoe paarsroder het vlees hoe meer beweging het beest gehad heeft (vuistregel) en hoe meer smaak het heeft. Plofkip em plofvarken zijn niet voor niets zo roze.
Zal eens nadenken waar nog meer op te letten.
De Keurslager is meestal helemaal geen echte slager, maar iemand die alles gewoon gesneden en wel aangeleverd krijgt. Zoek een echte slager, iemand die zelf uitbeent, zelf worst maakt etc.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:24 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ik heb uberhaupt nog nooit zo'n stuk ribeye hier gezien... ook niet bij de keurslager
Dat doet deze wel volgens mij, maar dan nog ligt er vooral mager (heel mager) vlees...quote:Op zondag 26 februari 2012 15:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De Keurslager is meestal helemaal geen echte slager, maar iemand die alles gewoon gesneden en wel aangeleverd krijgt. Zoek een echte slager, iemand die zelf uitbeent, zelf worst maakt etc.
Je begrijpt nu waarom ik ribeye van horecaslagers koop, goddank heb ik daar contacten.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:24 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ik heb uberhaupt nog nooit zo'n stuk ribeye hier gezien... ook niet bij de keurslager
Je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:48 schreef RobinOok het volgende:
Alsof die ooit een ribeye zouden bestellen in een restaurant!
"Ik wil een maaltijdsalade zonder dressing" bedoel je? (niet jij, die libelle lezers)quote:
Daar noem je ook wat. Zo te zien is dat een Wagyu ribeye en zijn eigenlijk 'onbetaalbaar'. 20 euro voor een stukje van 150gram.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pffff
Hoe leg ik dat uit..
Goed
Ik let er vooral op of het rundvlees gemarmerd is
[ afbeelding ]
Dit is een redelijk mooi stuk ribeye.
Ik koop het bij de Hanos, maar italiaanse winkels hebben het ook wel, op www.amazon.de zijn er lui die het ook verkopen, en op ebay.de ook, wat ik zo zie goedkoper dan bij amazon.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:17 schreef franky_sl het volgende:
Bedankt voor je reactie, Piet! Helaas vind ik met een beetje googlewerk geen internetwinkel waar ik PrimOli kan kopen.
Ik heb natuurlijk een voorbeeld genomen wat marmering mooi laat zien, maar heb regelmatig zulke ierse of amerikaanse ribeye die zo mooi is. Ierse is dan zo tegen de 30 euro de kilo, amerikaanse 45.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:19 schreef franky_sl het volgende:
[..]
Daar noem je ook wat. Zo te zien is dat een Wagyu ribeye en zijn eigenlijk 'onbetaalbaar'. 20 euro voor een stukje van 150gram.
Die vuistregel van hoe meer beweging hoe lekkerder gaat toch ook niet altijd op? Een ossenhaas stuk doet helemaal niks en is toch het lekkerste steak stuk.
Beter of gemakkelijker?quote:Op zondag 26 februari 2012 20:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
In welke gevallen is het beter om een non-stick koekenpan te gebruiken en wanneer niet? Ik vraag het echt vanwege het kookgemak.
Probeer uit te zoeken of de slagerij een website heeft, vaak vind je daar ook diverse informatie oa. of ze zelf een rijpkast hebben.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:15 schreef Selestha het volgende:
Hee Piet, ik heb geen vraag over een bereiding, maar wel over belangrijke informatie die je nodig hebt vóór je eigenlijk gaat koken.
Hoe herken je eigenlijk een stuk kwaliteitsvlees? Waar moet je op letten als je het aanschaft?
Hmm, nu ik er beter over nadenk weet ik eigenlijk ook niet wat ik wilde vragen. Ik heb altijd het idee dat alles aan een non nonstick vastplakt ofzo maar dat zal vast niet. Ik ga het gewoon uitvogelen met de Fissler pan die ik net van mijn mams gekregen heb. Ik heb wel een stel hele degelijke, dikke, zware nonsticks. Lekker goedkoop in Polen gekocht afgelopen zomer. Goedkoop dan in de zin van 50 euro voor een 40 en een 20 cm doorsnede. Elke keer weer een genot om mee te koken.quote:Op zondag 26 februari 2012 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beter of gemakkelijker?
Om een eitje te bakken, of een visje, aardappels etc kan je best een degelijke nonstick gebruiken.
Ik gebruik gietijzer omdat die hun warmte niet snel verliezen.
Die verkopen ook wagyu vet, aanrader!quote:Op zondag 26 februari 2012 20:57 schreef Isegrim het volgende:
Er zijn tegenwoordig ook diverse online vlees-verzendhuizen. Beef & Steak heeft vaak erg mooie producten.
dat kan, maar het is lekkerder de hazelnoten eerst te roosteren tot ze goudbruin zijn, laat ze afkoelen en voeg per 100 gram hazelnoten 10 gram suiker toe en ze van in de keukenmachine te malen. Dit malen doe je zo lang tot de olie er uit komt, je moet een pasta maken.quote:Op woensdag 29 februari 2012 13:01 schreef franky_sl het volgende:
Heb jij misschien nog een lekker recept voor een hazelnotenparfait?
Zo simpel als basisparfait mix maken en hazelnoten erdoor doen?
Goed, dan doe je het bij de slagroom, breng je die kort tegen de kook aan en laat je die afkoelen, ik zat te denken aan melk met vanille koken.quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:34 schreef franky_sl het volgende:
Thnx. Basisparfait is toch:
- slagroom lobbig kloppen
- eidooiers + suiker au bain marie tot 75c schuimig kloppen
- koud en luchtig kloppen
- room erdoor spatelen
- invriezen
Zal wel niet dan, omdat ik iets mee moet koken.
Misschien een mooi receptje hoe ik het het beste kan maken(voor 4 personen)? Kreeg van iemand de vraag of ik iets wilde maken met hazelnoot en vanille.
Heel simpel, Aglio, Olio e Peperoncino? Lekkere bak sla erbij en je bent klaarquote:Op donderdag 1 maart 2012 14:59 schreef _Loki het volgende:
Dus, ik heb hier nog spaghetti liggen die ik op wil maken. Heb je nog een fijn spaghetti recept voor een klein budget?
Koop bij de aldi een blik tomaten en een pak diepgevroren mosselen,quote:Op donderdag 1 maart 2012 14:59 schreef _Loki het volgende:
Dus, ik heb hier nog spaghetti liggen die ik op wil maken. Heb je nog een fijn spaghetti recept voor een klein budget?
100 gr Suikerquote:
Een parfait is een ijsgerecht dat veel room bevat en daardoor zeer zacht en smeuïg is, dat kan zonder ijsmachine, maar hoeft niet.quote:Op donderdag 1 maart 2012 18:05 schreef franky_sl het volgende:
Bedankt, Piet! Maar zoals ik zo boven beschreef heb ik het element van de ijsmachine niet thuis en daarom wilde ik een parfait maken. Dit lijkt mij meer een recept voor hazelnotenroomijs.
Is zelfs beter, de massa rijpt dan beter en komt meer tot smaak.quote:Op donderdag 1 maart 2012 18:21 schreef franky_sl het volgende:
Ok dank je. Bij nader inzien denk ik toch dat ik morgen heb element ff weer bij mijn ouder op ga halen en ijs ga draaien. Lijkt mij toch net wat lekkerder.
Kan ik de compositie ook 1 dag van te voren in de koelkast bewaren? Bij vanille-ijs weet ik dat het geen probleem is, maar omdat ik het nu met vers gemixte hazelnoot(pasta) ga doen, weet ik het niet zeker.
Ik neem bloemige aardappels, kook ze voor en laat ze afkoelen. Snij ze aan plakken en bak ze ( niet teveel in de pan doen) in ganzevet of spekvet. Bij gebrek aan geklaarde boter. Vuur niet te hoog zetten.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 13:31 schreef FigureBirdStars het volgende:
Hallo Piet, hoe maak jij gebakken aardappelen?
Het is volgens mij een hele krab van een kilo in stukken gesneden, dus lijf en poten en scharen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Ontdooien doe ik of in de koelkast, of in koud water, ligt er ook aan hoe het verpakt is.
Hoe groot zijn die krab delen?
Zijn het klauwen of lijfjes?
Peuteren en crabcakes klinkt goed ( eerst gaarstomen)
Maar een soep of in saus is ook lekker.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
Ik ken hun recept niet en weet niet hoe ze smaken, maar als je zo lekker vind, waarom wil je ze dan zelf maken? Ik bedoel, ik maak ze nu juist zelf omdat ik gekochte maar zo zo vindt.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:41 schreef 3-voud het volgende:
Oke... ik vraag. Omdat zoeken op internet me niets oplevert en "proberen" maar niet in de buurt komt.
Saucijzenbroodjes. En dan met name de vulling, ofwel kruidenmix van het gehakt.
Ik vind tegenwoordig die van de C1000 het smakelijkst. Die komen van Kwekkeboom. Ik weet dat ze rundergehakt gebruiken en een beetje soezenbeslag. Ja, en uiteraard peper en zout.
Maar de rest van de kruiden....
Piet of iemand die dit (geheime?) recept kent?
Klinkt lekkerquote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:44 schreef golfer het volgende:
In ben er wel uit, geloof ik.
Ga pasta met krab en chili maken.
Met zelf maken kun je er wat meer vulling in doen dan die karige dingen b.v.. Tevens is zelf maken gewoon leuker.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken hun recept niet en weet niet hoe ze smaken, maar als je zo lekker vind, waarom wil je ze dan zelf maken? Ik bedoel, ik maak ze nu juist zelf omdat ik gekochte maar zo zo vindt.
Had hier tijdje terug beschreven hoe ik ze zelf maak, zit mobiel, fokmobiel heeft geen zoekfunctie
Dat bedoel ik dus. Welke gehaktkruiden precies? Maak je die zelf? Koop je een kant-en-klaar potje? Zoja, welk merk... hoeveel doe je erin?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Hebbes
Goegel wist het nog
saucijzenbroodjes, dus, heb 250 gram rundergehakt gemengd met 1 ei en wat gehaktkruiden en peper uit de molen, klein beetje paneermeel erdoor.
Klopt. Zo brouw ik er ook op los.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen ik ze maakte heb ik die keer gewoon een potje gehaktkruiden van de Aldi gebruikt.
Heb ze later ook wel eens anders gemaakt, met gemalen peper, foelie, wat chili, koriander en komijn, verder wat worcestershire sauce, klein scheutje soya saus is ook lekker.
Ik doe er zoveel dat het lekker smaak, ik proef gewoon het rauwe gehakt, weeg niet alles af. Heb ook verder geen standaard recept, ik varieer wat me lekker lijkt. Hoef namelijk niet iedere keer hetzelfde standaard te maken, dat is wat voor de bakkerij of kookboekenschrijvers.
Toch is goed gekruid rundergehakt in roomboterbladerdeeg veel lekkerder dan de gestrekte beledigingen die je bij de meeste bakkers ofzo koopt.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:54 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. Zo brouw ik er ook op los.
Maar het was me juist te doen om die ene lekkere te vinden. Standaard gehakt in wat bladerdeeg vind ik te simpel. Anders kun je standaard fijne worst ook als saucijsworstjes verkopen.
Smaak van het gehakt bepaald alles met die dingen.
Zelf maken is soms lekkerder, soms niet. Ik vind je erg kort door de bocht over alle bakkers.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch is goed gekruid rundergehakt in roomboterbladerdeeg veel lekkerder dan de gestrekte beledigingen die je bij de meeste bakkers ofzo koopt.
Die drukken de kostprijs door varkensvlees, soyaschroot, etc er door te mikken. KISS is vaak veel lekkerder.
Convectiequote:Op zondag 4 maart 2012 17:58 schreef Bleie het volgende:
Een ovenvraagje: mijn oven kun je instellen op hetelucht of conventioneel (zo heet dat toch?), en ook de grillfunctie kan zowel met als zonder hetelucht. Maar ruwweg: welke functie gebruik je voor welke gerechten?
He, die ga ik nog een uitproberen.quote:Op zondag 4 maart 2012 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan een baksteen in een bak met water leggen en hem het water laten opzuigen en die onder in je oven leggen als je op stoom wilt bakken (bv Brood) is een truuk van Julie Child. Of als je een taart of cake bakt die je niet wilt uitdrogen.
zo opeten, haske lekkerquote:Op maandag 5 maart 2012 16:07 schreef gers het volgende:
Stomme vraag misschien wat kan ik nog meer met mango's behalve door de yoghurt gooien
Ijs van draaien, door een salade met gerookte kip, taart mee maken, kokospudding met schijfjes mango..quote:Op maandag 5 maart 2012 16:07 schreef gers het volgende:
Stomme vraag misschien wat kan ik nog meer met mango's behalve door de yoghurt gooien
Klinkt superlekker heb alleen geen blenderquote:Op maandag 5 maart 2012 16:09 schreef Mirjam het volgende:
[..]
zo opeten, haske lekker
smoothies mee maken
Heb ook helaas geen ijsmakerquote:Op maandag 5 maart 2012 16:12 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ijs van draaien, door een salade met gerookte kip, taart mee maken, kokospudding met schijfjes mango..Mango
klinkt ook lekker maar daar heb je toch een blender voor nodig ?quote:Op maandag 5 maart 2012 16:21 schreef Sunnythesun het volgende:
salsa maken met een pepertje, rode ui en wat korianderLekker bij gebakken kip met een pittige saus bijvoorbeeld
Klinkt ook lekkerquote:
Google op mango en er gaat een wereld voor je openquote:Op maandag 5 maart 2012 16:23 schreef gers het volgende:
[..]
Klinkt superlekker heb alleen geen blender
[..]
Heb ook helaas geen ijsmaker
de rest klinkt wel lekker staan de recepten in het fok-kookboek?
[..]
klinkt ook lekker maar daar heb je toch een blender voor nodig ?
[..]
Klinkt ook lekker
Heb iig nu zat inspiratie.
Ik weet het maar ik ben niet echt een keukenprins , het liefste eet ik vaak uit pakjes a la knorr wereldgerechten of macaroni met smac ook al weet ik dat dit vloeken in de kerk isquote:Op maandag 5 maart 2012 17:03 schreef Selestha het volgende:
[..]
Google op mango en er gaat een wereld voor je open
ik ben geen fan van pakjes, maar beter nog dat dan alleen maar afhaalvoer.quote:Op maandag 5 maart 2012 17:13 schreef gers het volgende:
[..]
Ik weet het maar ik ben niet echt een keukenprins , het liefste eet ik vaak uit pakjes a la knorr wereldgerechten of macaroni met smac ook al weet ik dat dit vloeken in de kerk is
en die recepten zijn echt makkelijk en smaken goed.quote:Op maandag 5 maart 2012 17:18 schreef Isegrim het volgende:
@gers Kijk eens op http://www.kokenmetkarin.nl/.Haar recepten zijn deels speciaal voor pakjesmensen.
Dat zetten mij aan om binnenkort ook een sucadestuk te maken. Heb hier wat info opgezocht en kwam goede info op de volgende websites tegen:quote:Ossehaas is heel zacht, maar ik vind het zeker niet het lekkerste, vanavond had ik een sucadestuk ...
dan is het mals als steak en ongelofelijk smaakvol, voller van smaak dan Hert zelfs.
Als ik sukade smoor dan braad ik lappen aan, mooi bruin, en voeg dan vocht toe, zet het vuur laag en sudder het op het fornuis, niet in de oven.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 14:57 schreef franky_sl het volgende:
[..]
Dat zetten mij aan om binnenkort ook een sucadestuk te maken. Heb hier wat info opgezocht en kwam goede info op de volgende websites tegen:
1. Info over het sucadestuk(belang van de temperatuur)
http://www.arie-dineke.nl/arie-dineke_00008e.htm
2. Nog wat info van een andere website + recept:
http://www.druppels.nl/2008/01/26/winterse-sucadelapjes/
3. Recept:(naar onderen scrollen
http://www.arie-dineke.nl/arie-dineke_00008e.htm
In temperatuur spreken ze elkaar wel wat tegen. De een zegt dat ik een speling mag hebben van 17 graden(60-77 C) en de ander zegt dat ik het op 85 C moet stoven.
Heb dus een aantal vragen:
- Welke temperatuur kan ik nu het beste sukade laten stoven?
- Heb net een test gedaan met een pan in de oven en dan op 130C en dan is de massa(voor de test water) 75 C. Zou dat voldoende zijn?
- Kan ik ook gewoon een goed stuk scharrel/biologisch sucadelap kopen ipv van een stuk en het hier mee doen en moet ik dat dan ook dun snijden, of kan ik gewoon een hele lap geven?
- Als alles gestoofd heeft en ik mijn jus wil laten reduceren, hoe kan ik dan het beste de sukade warm houden zonder dat dit invloed heeft op de malsheid?
Succes Franky!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:50 schreef franky_sl het volgende:
Bedankt, Piet!
Wil het juist in de oven doen, omdat op het gasfornuis het te hard gaat en hij blijft in de oven op een constante temperatuur. Ga het maar eens proberen binnenkort en goede gemarmerde sukadelappen zoeken. Die recepten van de links die ik gevonden heb zien er wel goed uit en ga het gewoon op 75 C proberen.
Dat is óók best lekker. Ik had op een gegeven moment achter op zo'n kruidenmixblokje die ik lekker vond gekeken en dat allemaal, althans zoveel mogelijk, vers gekocht. Dat werd erg lekkere nasi, niet authentiek, wel lekker.quote:Op donderdag 8 maart 2012 15:12 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is een hele moeilijke vraag, omdat de nasi zoals we die hier kennen erg vernederlandst is.
Prei vind ik zelf wel belangrijk. Tauge en boontjes kunnen er ook probleemloos in maar ik vind prei nodig voor de nasismaak. Verder deed ik er altijd veel verse koriander in, en ik dacht kurkuma, ketoembar en een djintan, maar ik hou dan ook erg van komijn. En verse gember of galanga.quote:Het is tenslotte oorspronkelijk een gerecht waarin restjes van de dag ervoor verwerkt werden, en dus elke keer anders.
Maar inderdaad, knoflook, pepers, ketjap, en belangrijk - trassi (gefermenteerde garnalen). Dan zit je al een heel eind in de goede richting volgens mij.
Dan wordt het meer nasi koeningquote:Op donderdag 8 maart 2012 15:31 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Natuurlijk, trassi. zou er, gezien de kleur ook Koenjit bij gedaan moeten worden?
Die van Lonnie lijkt me teveel op de nasi van de chinees.
Lonnie is dan ook een halve belanda.
Een groot succes was het niet. Dacht goed vlees te hebben gekocht:quote:[..]
Succes Franky!
een sucadelap heet sucadelap omdat de zeen bij een goede bereiding een beetje de structuur krijgt van sucade. Dit is zacht, kleeft een beetje, een stevige geleiachtige structuur. En ja, bij mij krijgt ie die structuur.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:05 schreef franky_sl het volgende:
Dat had ik dus in de links gelezen en daarom op zo'n lage temperatuur gegaard. Zie hieronder nog het belangrijkste stukje tekst:
"Deze vlucht naar duurdere vleessoorten is helemaal niet nodig, want gelukkig hebben we een speling van 17ºC tot onze beschikking. Daarmee moet het kunnen. Het bindweefsel moet boven de 60°C verhit worden, terwijl de eiwitten juist niet heter mogen worden dan 77°C. Ik geef toe dat het krap is, maar de ervaring leert dat het te doen is. Alles wat je nodig hebt is tijd en een thermometer. Het laatste heb je niet echt nodig, maar het bespaart een hoop geexperimenteer met kookstanden. Verwarm het sukadestuk, na het aanbraden, dus langdurig in een court-bouillon van zo gelijkmatig mogelijke temperatuur van maximaal 80°C en minimaal 60°C. Je zult geduld moeten hebben want de warmte moet de tijd krijgen om helemaal in het binnenste door te dringen en het bindweefsel geeft zich niet zomaar gewonnen, maar de aanhouder wint hier echt. De beloning voor al het geduld is van hogere culinaire orde dan bij de sappige filet mignon. De gesmolten vetaders en de gelei-achtige gelatine zorgen voor een ongekend smelt-effect op je tong. Het lijkt wel of je helemaal niet hoeft te kauwen en met het vleesvocht zijn ook de smaakstoffen behouden, versterkt door de gebruikte court-bouillon. Culinair verslaat het sukadestuk zo de drie keer duurdere ossehaas."
Dus als jij net onder het kookpunt gaat zitten, dan verdwijnt het zeen middenin gewoon?
Als er om schouder gevraagd wordt, zeker gebruiken, die zijn sowieso lekkerder, smaakvoller, dan rib en ze drogen idd uit als je rib gebruikt. Ik eet trouwens eigenlijk nooit rib karbonade, schouder of nek is veeeeel lekkerderderquote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:31 schreef lionessa het volgende:
Hi Piet,
Als er in een recept om schouderkarbonades gevraagd wordt, kan ik dat dan gewoon vervangen door ribkarbonades,of zijn die een stuk minder vet, waardoor het in de oven teveel uitdroogd?
Balen, ik had niet goed gelezen en dus rib gekocht. Ik ga dat wel op een andere manier proberen klaar te maken dan.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als er om schouder gevraagd wordt, zeker gebruiken, die zijn sowieso lekkerder, smaakvoller, dan rib en ze drogen idd uit als je rib gebruikt. Ik eet trouwens eigenlijk nooit rib karbonade, schouder of nek is veeeeel lekkerderder
veeeeeeel langerquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:31 schreef cinnamon_M het volgende:
Misschien had het gewoon nog langer moeten sudderen, trouwens? En heb je met je thermometer de temperatuur van het vocht of van het vlees gemeten? Ik kan me zo voorstellen dat het vocht net iets warmer was dan het vlees, namelijk.
kort grillen, of kruiden, door eitje halen en paneren?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 17:26 schreef lionessa het volgende:
[..]
Balen, ik had niet goed gelezen en dus rib gekocht. Ik ga dat wel op een andere manier proberen klaar te maken dan.
Ik maak met dat soort restjes meestal een tajine-gerecht met lamsvlees, nog wat andere groente en wat abrokozen o.i.d.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:55 schreef cinnamon_M het volgende:
Nog eentje: piet, heb je inspiratie voor iets met kikkererwten? Vandaag gegeten maar heb nog een halve pot over...
In de blender, tot een pasta maken. Daar wat bloem door om er een deeg van te maken. Kruiden met kummel en karwei en tot heel dunne vellen uitrollen, bakken in de oven tot knapperige vellen. Heerlijk!quote:Op vrijdag 9 maart 2012 23:55 schreef cinnamon_M het volgende:
Nog eentje: piet, heb je inspiratie voor iets met kikkererwten? Vandaag gegeten maar heb nog een halve pot over...
Juist.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 11:54 schreef Macka66 het volgende:
Kummel is een andere naam voor karwijzaad. Dus ik denk dat je even in de war was, Piet. Bedoelde je misschien kummel en komijn?
Dat ligt aan je kikkererwten, ik gebruik zelf kikkererwtenmeel, vandaarquote:Op zaterdag 10 maart 2012 11:15 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind dat ook een leuk idee van Piet. Kun je ook een soort koekjes van maken! Wat moet de verhouding bloem/kikkererwten ongeveer zijn?
Mekikkererwten!
Nee, eet je zo, met bv een dip, of naast de maaltijd ipv broodquote:Op zaterdag 10 maart 2012 10:14 schreef cinnamon_M het volgende:
Mindermutsig, lamstajine is wel een leuk idee ja, thanks! Ledig, dat is allebei erg lekker maar als ik kikkererwten over heb kom ik altijd uit bij curry of humus, dus wilde nu eens iets anders
Piet, dat deeg vind ik een leuke! Eet je dat dan zo met een dip oid, of gebruik je het als basis voor bijv. een quiche?
Oh dat klinkt wel goed. Doe je er daarna nog iets mee of eet je dat zo?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 08:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de blender, tot een pasta maken. Daar wat bloem door om er een deeg van te maken. Kruiden met kummel en karwei en tot heel dunne vellen uitrollen, bakken in de oven tot knapperige vellen. Heerlijk!
Waarschijnlijk een pot met natriumglutamaat en nucleotiden die de smaak lekker opkrikken. Technologen hebben heel wat meer mogelijkheden dan gewone mensen in de keuken. Je kunt ervan uitgaan dat ze daar de smaakversterkepot wel weten te vinden.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 15:05 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zelf maken is soms lekkerder, soms niet. Ik vind je erg kort door de bocht over alle bakkers.
Dat ze rotzooi toevoegen om de winst op te schroeven even terzijde.
Enfin, ik geloof het allemaal wel. Kep er ook al tientallen gemaakt. Dus het proces kan ik wel dromen. Enige waar ik nu mee stoei is de smaak van de kruiden in het gehakt. Want daar kun je eindeloos mee knutselen. Welnu, die van Kwekkeboom hebben naar mijn idee de lekkerste smaak. Dus poog ik daar in de buurt te komen. Maarja, wat is hun geheime ingredient/kruidenmix? Of kent iemand die en weet diegene hoe je die evenaart?
Ja het vlees stond tijdens het proces de hele tijd onder het vocht. Ik vond de methode ook erg intrigerend en daarom heb ik mij er ook aan gewaagd. Maar helaas dus wat mislukt. Maar goed daar leer je ook weer van. Heb nog een stuk over en ga het nu weer proberen en nu iets hoger in temperatuur(85C). Dat deed ook iemand in een ander recept(link staan in een eerder bericht van mij) met die methode, dus misschien heeft het net aan die 8 graden gelegen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:24 schreef cinnamon_M het volgende:
Franky, suffe vraag misschien, maar: het vlees stond wel tijdens het gehele proces volledig onder het vocht?
Ik doe het overigens zelf, net als piet, gewoon op het vuur met sudderplaatje, tegen de kook aan (maar niet kokend) en dat levert mij over het algemeen behoorlijk mals vlees op. Maar ik vind de door jou beschreven methode wel intrigerend!
O ja, de temperatuurmeter hing in het water en zat niet in het vlees. Had het vijf uur lang opstaan en dat moet toch lamg genoeg zijn.quote:Misschien had het gewoon nog langer moeten sudderen, trouwens? En heb je met je thermometer de temperatuur van het vocht of van het vlees gemeten? Ik kan me zo voorstellen dat het vocht net iets warmer was dan het vlees, namelijk.
Dat varieert, per seizoen, en of ik net een aantal zaken gemaakt heb of niet,quote:Op maandag 12 maart 2012 11:39 schreef KaheemSaid het volgende:
Piet, je kwam hier laatst met een basis bruine saus en eerder al eens met verschillende bouillons. Hoeveel van zulke basiszaken heb jij in de vriezer liggen?
Pas nog een soortgelijk topic geweest:quote:Op maandag 12 maart 2012 15:03 schreef Isegrim het volgende:
Misschien leuk idee voor een nieuwe topic, "Wat heb JIJ in je vriezer liggen?".
Witlofsaladequote:Op maandag 12 maart 2012 19:37 schreef opa_sigaar het volgende:
Piet help!
Ik heb witlof gekocht maar heb geen idee wat ik ermee moet. Het enige wat ik er ooit mee doe is met ham/kaas of karameliseren. Dit is echter allebei best wel calorierijk voor een portie groenten.
Jepquote:Op maandag 12 maart 2012 19:40 schreef _Loki het volgende:
[..]
Witlofsalademet appel, blauwschimmelkaas als je er van houdt en noten, en verder wat je zelf lekker vind.
Als je niet eens witlofsalade kent, ben je Piet niet waard.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep
erg lekker
Had jaren geleden een date, die zag de witlofsalade in de keuken staan en vroeg waarom ik niet gewoon dingen direct wegkiepte en de afwas ff deed.
Ik zei dat dit de Witlof salade was voor bij het eten.
![]()
Is verder niets geworden
quote:Op maandag 12 maart 2012 19:57 schreef _Loki het volgende:
[..]
Als je niet eens witlofsalade kent, ben je Piet niet waard.
De laatste keer dat ik gekookte spinazie had gegeten, merkte ik dat mijn tanden nogal ruw aanvoelden. Ik heb begrepen dat dit door oxaalzuur in de spinazie komt. Voeg jij nog iets toe aan de spinazie om het oxaalzuur te neutraliseren? En zo ja, wat?quote:Op maandag 12 maart 2012 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Terwijl spinazie heel lekker is, als je het niet hakt, maar gewoon kort kookt, blaadjes goed uitdrukt,mmmmm
Nee, doe ik niet, zo vaak eet ik geen Spinazie. Maar als je dat wilt kan je wat oesterkalk toevoegen (te koop als tablet of poeder_quote:Op maandag 12 maart 2012 23:09 schreef lyolyrc het volgende:
Een vraag over deze post in het jeugdtraumatopic:
[..]
De laatste keer dat ik gekookte spinazie had gegeten, merkte ik dat mijn tanden nogal ruw aanvoelden. Ik heb begrepen dat dit door oxaalzuur in de spinazie komt. Voeg jij nog iets toe aan de spinazie om het oxaalzuur te neutraliseren? En zo ja, wat?
Spinazie en blauwschimmel? Ricotta en parmaham? Gerookte zalm? Gehakt?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 17:40 schreef rhubarb het volgende:
Piet, komend weekend staat zelfgemaakte ravioli op de planning. Heb jij nog ideeën voor de vulling zonder paddestoelen?
Maakt dat hakken zelf ook nog uit dan? Ik bak het het liefst heet en kort, en dus in kleine porties, maar ook vaak voor pastasaus, en die mengt ongehakt toch niet echt goed. Dus dan was ik het meteen even in blender.quote:Op maandag 12 maart 2012 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Terwijl spinazie heel lekker is, als je het niet hakt, maar gewoon kort kookt, blaadjes goed uitdrukt,mmmmm
Volgens mij doet ei of room of yoghurt die truc ook.quote:Op maandag 12 maart 2012 23:09 schreef lyolyrc het volgende:
Een vraag over deze post in het jeugdtraumatopic:
[..]
De laatste keer dat ik gekookte spinazie had gegeten, merkte ik dat mijn tanden nogal ruw aanvoelden. Ik heb begrepen dat dit door oxaalzuur in de spinazie komt. Voeg jij nog iets toe aan de spinazie om het oxaalzuur te neutraliseren? En zo ja, wat?
Je kan ze ook gewoon eten, doe ik ook.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 19:50 schreef RenRen- het volgende:
Kan het kwaad als er stengels uit mijn knoflook groeien?Moet ik dan het groene eruit halen en gewoon eten?
ik vind het nu juist lekkerder en mooier als pasta met spinazie geen groene saus is, maar structuur heeft.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maakt dat hakken zelf ook nog uit dan? Ik bak het het liefst heet en kort, en dus in kleine porties, maar ook vaak voor pastasaus, en die mengt ongehakt toch niet echt goed. Dus dan was ik het meteen even in blender.
[..]
Volgens mij doet ei of room of yoghurt die truc ook.
Kom hier van het w.e. Even op terugquote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:02 schreef Beelzebufo het volgende:
Vermoedelijk is het al honderd keer in dit topic voorbij gekomen maar ik ben te beroerd om te zoeken en schaamteloos genoeg om het gewoon nog een keer te vragen.
Oma's gehaktballen! Wat is daar het geheim van? Mijn oma is al een tijdje dood, ik kan het haar niet meer vragen... Ik wil daarvoor rundergehakt (dus geen HOH) gebruiken.
Wat moet er nog meer in? Help!
(Als het geheim van Oma's gehaktballen niet kan worden onthuld, dan wellicht een toelichting op Piet's gehaktballen??)
Plakken snijden en grillen?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 13:48 schreef minilot het volgende:
Pieterbaas!
Ik heb twee grote, gaargekookte zoete aardappelen in de schil over van een gerecht eerder deze week.Ik eet verder nooit zoete aardappelen dus ik ben een beetje inspiratieloos: wat zal ik eens met deze twee knoeperts doen?
Lekker jaquote:
Eet ik gewoon altijd, maar ik heb wel altidj dat ze groen uitslaan bij verhitting. Maar het smaakt niet anders of zo.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 19:50 schreef RenRen- het volgende:
Kan het kwaad als er stengels uit mijn knoflook groeien?Moet ik dan het groene eruit halen en gewoon eten?
Ik ook, maar dan plakt al die spinazie aan elkaar en dan zit je met 3 hoopjes spinazie op je bord los van de spaghetti.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ik vind het nu juist lekkerder en mooier als pasta met spinazie geen groene saus is, maar structuur heeft.
Ik verdraag geen paprika, dus werk er zelden mee. Maar wat dacht je van schillen door ze te roosteren met een gasvlam, te vullen met feta en de oven in?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:56 schreef Isegrim het volgende:
Piet, ik had een stuk of wat zacht geworden rimpelige paprika's liggen. Heb ze nu in een pannetje gedaan om tot moes te koken. Weet jij iets leuks om ermee te doen?
Da's nu te laat, helaas.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik verdraag geen paprika, dus werk er zelden mee. Maar wat dacht je van schillen door ze te roosteren met een gasvlam, te vullen met feta en de oven in?
Bedankt voor de tipquote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:18 schreef RobinOok het volgende:
Niet Chinees maar Japans: misosoep
[ link | afbeelding ]
Miso Soep
4 dl groentebouillon, 3 el misopasta, lente-uitje. Klaar.
Te simpel? Blokjes zijdentofu en/of wat geweekt wakame erbij.
Maandblad van Bocholt...quote:
Pond Gehakt, rund, mooiste is het zelf te draaien, grof en maar 1 keer door de molen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 15:02 schreef Beelzebufo het volgende:
Vermoedelijk is het al honderd keer in dit topic voorbij gekomen maar ik ben te beroerd om te zoeken en schaamteloos genoeg om het gewoon nog een keer te vragen.
Oma's gehaktballen! Wat is daar het geheim van? Mijn oma is al een tijdje dood, ik kan het haar niet meer vragen... Ik wil daarvoor rundergehakt (dus geen HOH) gebruiken.
Wat moet er nog meer in? Help!
(Als het geheim van Oma's gehaktballen niet kan worden onthuld, dan wellicht een toelichting op Piet's gehaktballen??)
quote:Op vrijdag 16 maart 2012 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan ze ook gewoon eten, doe ik ook.
Ik weet dat het japans is, dat had je er geloof ik bij gezegd. Het was nogal lastminute dat er een soepje bij moest komen, dit was snel te krijgen, en je tipte dit. De rest was chinees, het smaakte er best bij.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:33 schreef RobinOok het volgende:
Je had misosoep gemaakt voor een Chinees etentje? Hihi, grappig.
Goed te horen dat het lekker was. Chinees is mijn favoriete keuken. En nee, inderdaad, dat lijkt niet op wat ze bij "de Chinees" verkopen.
quote:Piet, komend weekend staat zelfgemaakte ravioli op de planning. Heb jij nog ideeën voor de vulling zonder paddestoelen?
Met nog wat mozzerella, parmezaan en ei. Viel erg goed in de smaak! Restjes die over waren van de vulling smaakten ook prima op toastjes.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Spinazie en blauwschimmel? Ricotta en parmaham? Gerookte zalm? Gehakt?
Ik geloof het meteen.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:39 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ik weet dat het japans is, dat had je er geloof ik bij gezegd. Het was nogal lastminute dat er een soepje bij moest komen, dit was snel te krijgen, en je tipte dit. De rest was chinees, het smaakte er best bij.
Jam mee maken?quote:Op maandag 19 maart 2012 17:45 schreef _Loki het volgende:
Piet, ik heb nog flink wat bramen in de vriezer liggen en ik wil er vanaf want de vriezer zit te vol.
Tips wat ik hiermee kan doen?
Okay, nu, sauzen voor bij het vlees? Of gegrilde of gebakken vis met een saus van bramen is ook lekker, hoewel niet zo bekend als frambozen of granberries.quote:Op maandag 19 maart 2012 19:56 schreef _Loki het volgende:
Jam hebben we al en die komt niet op
pudding en bavarois ook niet denk ik, we zijn niet zo van de toetjes en zo..
IJsquote:Op maandag 19 maart 2012 17:45 schreef _Loki het volgende:
Piet, ik heb nog flink wat bramen in de vriezer liggen en ik wil er vanaf want de vriezer zit te vol.
Tips wat ik hiermee kan doen?
Maar wat zou jij doen met de bramen?quote:Op maandag 19 maart 2012 20:32 schreef RobinOok het volgende:
Oh, dat verklaart een hoop dan. Ik heb 't juist helemaal niet op fruit in mijn eten. Hoewel er wel uitzonderingen zijn, maar op 't eerste gezicht lijkt het me altijd niks.
Nu aan het maken, gekruid met LHO's zelfgemaakte kerrie.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 08:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de blender, tot een pasta maken. Daar wat bloem door om er een deeg van te maken. Kruiden met kummel en karwei en tot heel dunne vellen uitrollen, bakken in de oven tot knapperige vellen. Heerlijk!
Darn dat Rotjeknor zo ver weg isquote:Op maandag 19 maart 2012 20:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nu aan het maken, gekruid met LHO's zelfgemaakte kerrie.
Ik eet ijs niet als toetjequote:
Een bramensorbetbolletje in een glas sekt of cava, mmmmquote:
Dit zou ik doen.... het water loopt me letterlijk in de mond om 8:09h.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een bramensorbetbolletje in een glas sekt of cava, mmmm
Geen idee, ik eet vrijwel nooit fruit. Maar als ik ze had (met de nadruk op als) denk ik aan een smoothie of milkshake of zo. Ik weet het niet. Heb ook een klein (met de nadruk op klein, ha) jeugdtrauma. Er waren jaren dat de vriezer van mijn moeder vol zat met bramen en die kwamen ook nooit op. Niet geliefd. Dan nog liever aardbeien.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar wat zou jij doen met de bramen?
Inkoken tot extreem dikke siroop, wodka en suiker d'r bij en gebruiken als likeur voor bijv. een kir royale?quote:Op maandag 19 maart 2012 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jam mee maken?
Bavarois mee maken?
Pudding van maken?
Op brandewijn en suiker zetten?
Saus mee maken voor bij lamsvlees?
Klinkt ook goedquote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Inkoken tot extreem dikke siroop, wodka en suiker d'r bij en gebruiken als likeur voor bijv. een kir royale?
Wat doe je in de saus?quote:Op donderdag 22 maart 2012 19:39 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Ik heb eigenlijk een vraag over iets dat telkens misgaat, terwijl het zo simpel is.
Tijdens het maken van lasagne, gaat álles goed, lekkere gehakt,saus,groenten..maar in de oven krullen de lasagnebladen telkens om, iedere keer, opnieuw.
Weet je( of iemand anders) misschien hoe dit komt?
De saus moet nat en genoeg zijn om die bladen niet om te laten krullen.quote:Op donderdag 22 maart 2012 19:43 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
qua groenten en kruiden bedoel je?
Ja, ik heb de saus waterig genoeg gelaten, anders wordt het ook zo droog.quote:Op donderdag 22 maart 2012 19:46 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
De saus moet nat en genoeg zijn om die bladen niet om te laten krullen.
Vaak mik ik er ook wat melk bij.
Eerst garen met alu folie erover, dan korstje maken zonderquote:Op donderdag 22 maart 2012 19:39 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Ik heb eigenlijk een vraag over iets dat telkens misgaat, terwijl het zo simpel is.
Tijdens het maken van lasagne, gaat álles goed, lekkere gehakt,saus,groenten..maar in de oven krullen de lasagnebladen telkens om, iedere keer, opnieuw.
Weet je( of iemand anders) misschien hoe dit komt?
Heb er een tijdje terug een soepje mee gemaakt. Stevige runder of kippenbouilon, ik gebruikte rund, aarperen in blokjes er in gaarkoken en staafmixeren.quote:
http://ciaotutti.nl/ricetta/lasagne-bolognese/quote:Op maandag 26 maart 2012 16:46 schreef Mirjam het volgende:
ik wil zelf m'n lasagnesaus maken, niet door meuk uit pakjes.
kan ik dan het beste een lading groenten roosteren in de oven, en dat samen met gepelde tomaten pureren?
of komt er meer bij kijken?
Snijd courgette en aubergine in plakken van een halve CM en grill deze even aan beide kanten in een grill pan.quote:Op maandag 26 maart 2012 16:46 schreef Mirjam het volgende:
ik wil zelf m'n lasagnesaus maken, niet door meuk uit pakjes.
kan ik dan het beste een lading groenten roosteren in de oven, en dat samen met gepelde tomaten pureren?
of komt er meer bij kijken?
Met oestersaus en gember is ook lekkerquote:Op woensdag 28 maart 2012 18:42 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Die "Common Beans" ga ik een keer proberen, lijkt me erg lekker.
Mijn snijbonenvariant: stomen tot ze beetgaar zijn, daarna in olie bakken met knoflook en een flinke scheut kikkoman. Eventueel kun je champignons of andere paddestoelen meebakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |