abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66646678
Omdat ik het vorige topic heb dichtgegooid, hier deel 2.

het is de bedoeling dat er gerechten worden gepost die 'de echte versie' zijn van de Knorr-pakjes!
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 12:57 schreef Spindizzy het volgende:
Het valt me op dat de Knorr Wereldgerechten erg populair zijn en ik heb nooit goed begrepen waarom. Knorr laat je met veel plezier heel veel geld betalen voor een zakje saus en een schepje rijst. Het eindresultaat is een liefdeloos klaargemaakte hap. De Tandoori lijkt absoluut niet op Tandoori, de moussaka niet op moussaka, de roti niet op roti enz. enz. Het is allemaal dezelfde smakeloze en grauwe hap.

Terwijl de oorspronkelijke gerechten helemaal niet zo moeilijk klaar te maken zijn. Als je de Knorr pakken links laat liggen en zelf aan de slag gaat is je eindresultaat niet alleen vele malen lekkerder maar ook goedkoper en gezonder. Het enige dat je nodig hebt is een goed recept. Daar is dit topic dus voor, voor het verzamelen van oorspronkelijke wereldgerechten.
Zie hier voor deel 1.

dinsdag 3 maart 2009 @ 11:45:21 #2
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_66646974
Goed topic
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:00:00 #3
152383 DeToXiC
Ik Heersch..!!!
pi_66647407
Kom maar door met de echte recepten dan!
Stop!......Heerschertime!
PSN id: DeToXiC
  dinsdag 3 maart 2009 @ 12:12:22 #4
165237 Leef
Sunny side up!
pi_66647719
Het vorige topic heeft 4 1/2 jaar gelopen, kijken of we met deze ook zover komen. In de tussentijd zullen er al wel weer nieuwe "wereldgerechten" zijn uitgebracht waar we ons op uit kunnen leven? Ik kijk nooit naar die doosjes in de supermarkt maar misschien weet iemand anders het..
pi_66647815
Alvast wat willekeurige recepten uit het vorige topic ter inspiratie:
quote:
Roti
Snij 1 ui en een flinke teen knoflook in stukken. Gooi deze samen met 2-3 Maggi Bouillonblokjes en een flinke eetlepel masala in een vijzel en stamp fijn tot een dikke pasta. (Kan ook gerust met de staafmixer)

Verhit wat olie in een pan en bak de currypasta zachtjes.

Voeg nu kip toe (pootjes, vleugeltjes, filet, kijk maar) en bak deze even aan. Daarna kunnen de aardappels (geschilt en in stukken) erbij, even omroeren en een grote mok water toevoegen. Aan de kook brengen en een minuut of 5 laten pruttelen.
Kousenband (gewassen en in stukjes van ongeveer 2 cm groot gesneden) toevoegen en zachtjes laten koken tot aardappeltjes gaar zijn en de jus is ingekookt. Als de jus te dun is even een aardappeltje kapot prakken en jus laten indikken.
Kunt rotivellen zelfmaken of kant en klaar bij de Toko kopen (diepvries).

-Voor een vego roti gewoon het kip gedeelte overslaan. Kunt er ook gekookt ei bijdoen.
-Extra lekker met gele sambal
quote:
kip tandoori

6 kippenbouten
60 ml citroensap
1/2 kleine ui, gesnipperd
4 tenen knoflook
1 el geraspte verse gemberwortel
3 tl korianderzaadjes
1 el komijnzaadjes
1 el citroensap, extra
1 tl zout
1/4 tl paprikapoeder
snufje chilipoeder
2 1/2 dl yoghurt
rode voedingsmiddelenkleurstof

Bereiding:

Verwijder het vel van de kippenbouten. Bestrijk met een kwastje de kip met citroensap. Zet de kip 30 min. afgedekt in de koelkast.
Meng ui, knofloof, gember, koriander, komijn, extra citroensap en zout in de keukenmachine tot een gladde pasta. Voeg paprikapoeder, chilipoeder en yoghurt toe en meng goed. Voeg zoveel kleurstof toe dat de saus een dieprode kleur krijgt.
Leg de stukken kip in een ondiepe schaal. Giet de yoghurtsaus erover. Dek de schaal af met plasticfolie en zet hem 4 uur, maar liever een hele nacht, in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de kippenbouten op een rooster boven een bakplaat. Bak ze in 45 min. gaar. Serveer met rijst.

Of kijk eens op: Mamta's Kitchen voor de allerbeste Indiase recepten.
quote:
Vegetarische Moussaka

Ingredienten: Aubergine, aardappels, tomaten, ui, knoflook, Quorn Fijngehakt, melk, bloem, kaas, dille, kaneel.

Fruit een gesnipperd uitje met wat knoflook en voeg de ontvelde en in partjes gesneden tomaten toe. Laat pruttelen tot je een dikke tomatensaus hebt.
Snijd de aubergine in dikke plakken, bestrijk ze aan beide kanten met olijfolie en bak ze tot ze mooi bruin en gaar zijn:
Aardappels schillen, snijden, in dikke plakken snijden en paar minuutjes voorkoken.
Doe een beetje olijfolie in een koekepan en bak hierin de Quorn eventjes. Voeg dille toe en een snufje kaneel.
Meng de Quorn met de tomatensaus en breng op smaak met zout en peper.
Maak van boter, bloem, melk, wat geraspte kaas en peper een kaassaus:
Vet een ovenschaal in en dan kunnen we assembleren Begin met een laagje tomatensaus, dan aardappels, tomatensaus, aubergine, tomatensaus, aardappel, tomatensaus, kaassaus en eindig met nog wat geraspte kaas:
Ongeveer 30-40 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven.
quote:
Burrito's:

750 gram rundergehakt
300 gram maïs
4 eetlepels tomatenpuree
1 scheutje tacosaus
1 eetl. komijn
500 gram Kidneybonen
150 gram Cheddar kaas
2 theel. koriander
1 theel. chilipoeder
1 theel. kaneel
450 gram tomaat
9 tortilla's
2 eetl. olie
1 ui

Voor de bereiding van dit gerecht heeft u een grote pan nodig waarin u de olie dient te verhitten.
Voeg de in stukjes gesneden uien, kruiden en het rundergehakt aan de pan toe.
Het gehakt kunt u tijdens het bakken rul maken met behulp van een vork.
Als al het vocht is verdampt en het gehakt bruin geworden is dient het vuur op een laag pitje gezet te worden.
Voeg de in stukjes gesneden tomaten en de tomatenpuree toe.
Verhit het geheel, al roerend, 20 minuten.
Als laatste voegt u de bonen en de maïs toe.
Roer net zo lang totdat het gerecht op temperatuur is.

Voordat u verder gaat met de bereiding van de burrito's dient u de oven op 180 °C voor te verwarmen.
Leg de tortilla's opengevouwen op tafel.
Leg op iedere tortilla wat van het vleesmengsel uit de pan en rol de tortilla vervolgens op.
Leg de burrito's op de bakplaat.
U kunt ze nu naar eigen believen bestrooien met een laagje geraspte Cheddar kaas.
Laat de rolletjes 10 minuten bakken zodat de Cheddar kaas ook smelt.
U dient de burrito's direct uit te serveren.
quote:
Lasagne bolognese

4-5 pers

20 lasagnevellen
5-6 dl bechamelsaus
2 bollen mozzarella in plakken
50-75 g geraspte parmezaanse kaas
2 el olijfolie
1 ui, fijngesneden
1 wortel, fijngesneden
1 stengel bleekselderij
100 g pancetta (of bakbacon) fijngesneden
400 g rundergehakt
2 dl droge witte wijn
zout
peper
3-4 dl gezeefde tomaten
1-2 dl kippenbouillon

Verhit de olijfolie en bak daarin de ui, wortel en bleekselderij 4 min. Voeg de pancetta en gehakt toe en bak dit mee tot het gehakt rul is.
Schenk de wijn erbij en laat alles zachtjes koken tot de wijn verdampt is. Voeg daarna naar smaak zout en peper toe en de gezeefde tomaten en laat de saus 45 min tot 1 uur zachtjes koken. Voeg eventueel wat bouillon toe als de saus te droog wordt.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bouw de lasagne als volgt:
laag bechamelsaus
lasagnevellen
gehaktsaus
mozarella
lasagnevellen
gehaktsaus
mozarella
lasagnebladen
bechamelsaus

Strooi over de laatste laag bechamel de parmezaanse kaas en bak de lasagne in 20-30 min in het midden van de oven.

Totale bereiding 1,5 uur
quote:
Bechamelsaus
40 g boter
40 g bloem
500 ml melk

Smelt de boter in een grote pan. Meng de bloem erbij en verwarm dit goed door.
Roer geleidelijk de melk erbij en breng de saus aan de kook. Lat dit 4 min koken.
quote:
indiase korma.

4 personen,

4 kippeborstfilet of lekkerder, 8 poten, of gewoon een grote kip.
1 Grote Ui
4 Kruidnagels
4 Kardamom zaadpotten (schoongemaakt)
3 Knoflooktenen
1 EL geraspte Gember
2 EL Olie
1 TL Koriander
¼ TL Piment
1.5 TL Komijn
½ TL Kurkuma
1 TL Sambal
1 EL TomatenPüree
75 g Gemalen amandelen
250 ml Kippenboulion
200 ml room

Zout en peper naar smaak

Kip in stukken snijden, in de olie aanbraden, vuur lager zetten. De ui toevoegen en glazig laten worden. Specerijen in mortel fijn stampen, en toevoegen, mee laten bakken. Rest van de ingredienten toevoegen en laten smoren tot kip moddergaar. Af en toe wat water toevoegen om aanbranden te voorkomen..
Verseren met rijst of Naanbrood.
quote:
Kip Palava: (is dat eigenlijk nog wel te koop??)

500 gr kipfilet
500 gr verse spinazie
2 a 3 uien
2 rode paprika's
4 teentjes knoflook
2 tomaten (of klein blije tompu)
kuipje pindapasta (ongeveer 250 gr) (ik gebruik altijd pindakaas :p)
bruine suiker
tijm
chilipoeder
zwarte peper & zout
water of melk
arachide of zonnebloemolie
sesamolie

Snij de kipfilet in blokjes en marineer deze in de helft sesam en de helft arachide-olie, twee tenen knoflook, zwarte peper, chilipoeder tijm en bruine suiker.

Hak de paprika, uien, ontvel en snij de tomaten, was en snij de spinazie en laat uitlekken.

Bak in de marinade-olie de kipfilet aan en voeg als dit is dichtgeschroeid de paprika, ui, tomaten en resterende knoflook toe.

Naar eigen smaak nog wat peper, zout en chilipoeder toevoegen.

Voeg dan de pindapasta met (niet teveel)water of melk toe en laat het geheel weer aan de kook komen.

Voeg de spinazie toe en laat koken tot deze is geslonken.
pi_66648303
ff onthouden, dit topic
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_66648347
Ik vind de burrito's trouwens prima te doen. Of je nu die kruiden zelf apart koopt en in de pan gooit of uit een zakje haalt maakt mij niet zoveel uit, voor het gemak en het resultaat vergeleken met zelf doen kies ik vaak voor een burrito's pakket, trouwens ook het enige pakket dat hier binnen komt als ik kook .
Life is too short not to have fun
  dinsdag 3 maart 2009 @ 17:02:49 #8
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_66658029
O, dit is een goed topic! Voorheen heb ik deze pakjes veel gekocht en daarmee gekookt, maar op den duur was ik ze beu.
Nu worden ze alleen nog door iemand anders hier in huis gemaakt, wegens gebrek aan kookervaring

Ikzelf ben steeds meer fan aan het worden van 'zelf maken'. Is toevallig het recept van kip Siam ook al voorbij gekomen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_66659976
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 17:02 schreef PM-girl het volgende:

Ikzelf ben steeds meer fan aan het worden van 'zelf maken'. Is toevallig het recept van kip Siam ook al voorbij gekomen?
zoiets?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_66664837
Ik kijk nooit bij de pakjes Welke gerechten missen we nog? Dan kijk ik mijn kookschriften ff na.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:22:28 #11
63722 z80
I fink you freaky
pi_66668378
Kom ook hier weer mee lezen voor de lekker ideeën
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:59:21 #12
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_66669898
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 18:00 schreef bas-beest het volgende:

[..]

zoiets?
Zal hem van de week eens goed bekijken. Ik ben alleen nooit zo'n ster in de engelse benamingen van de kruiden.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:07:12 #13
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66670199
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:04 schreef LoudGirl het volgende:
Ik kijk nooit bij de pakjes Welke gerechten missen we nog? Dan kijk ik mijn kookschriften ff na.
geen idee.
dit is momenteel de lijst wereld gerechten :
chinese kantonese kip
indiase chappati
nasi rames
italiaanse lasagnette verdi
mexicaanse enchiladas
zweedse gehakt bullar
argentijnse beef chimichurrie
chinese beef shanghai
griekse kofta
griekse moussaka
indiase kip madras
indiase kip tandoori
italiaanse lasagne bolognese
italiaanse lasagnette napoletana
italiaanse risotto
japanse teriyaki
mexicaanse burritos
mexicaanse taco's
russische stroganoff
spaanse paella
surinaamse roti
thaise kip siam
turkse durum
zuid-afrikaanse babotie
zuid-afrikaanse kip palava
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:24:27 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_66671049
tvp, knorr wereldgerechten
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:28:25 #15
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66671244
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:24 schreef kwiwi het volgende:
tvp, knorr wereldgerechten
ja maar dan zonder pakje he
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:09:16 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_66679817
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:28 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

ja maar dan zonder pakje he
Dat is weer eens een leuke uitdaging natuurlijk
  woensdag 4 maart 2009 @ 12:10:24 #17
165237 Leef
Sunny side up!
pi_66685183
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:59 schreef PM-girl het volgende:
Zal hem van de week eens goed bekijken. Ik ben alleen nooit zo'n ster in de engelse benamingen van de kruiden.
Een handig trucje voor de vertaling van planten/kruiden/beesten/vissen namen van NL-Eng (of welke taal dan ook:)

Google de naam van het kruid in de taal die je hebt (bv "Sage".)
- Gebruik de advanced search en vink "Alleen zoeken op pagina's in het Engels" aan

Zoek nu tussen de zoekresultaten naar een pagina met uitgebreide informatie over het kruid. Waarschijnlijk Wikipedia ofzo. Hier vind je waarschijnlijk ook de wetenschappelijke (-> Latijnse) naam van het kruid:
"Salvia Officinalis"

Je gebruikt het - universele - Latijn in feite als een brug-taal.

Google nu op "Salvia Officinalis" en gebruik advanced search om te zoeken op "Alleen pagina's in het Nederlands"

En ja hoor: het gaat over "Salie (Salvia Officinalis)"

Ik heb vaak wat aan dit trucje gehad, het heeft tot nog toe altijd gewerkt.
pi_66686379
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 12:10 schreef Leef het volgende:

[..]

Een handig trucje voor de vertaling van planten/kruiden/beesten/vissen namen van NL-Eng (of welke taal dan ook:)

Google de naam van het kruid in de taal die je hebt (bv "Sage".)
- Gebruik de advanced search en vink "Alleen zoeken op pagina's in het Engels" aan

Zoek nu tussen de zoekresultaten naar een pagina met uitgebreide informatie over het kruid. Waarschijnlijk Wikipedia ofzo. Hier vind je waarschijnlijk ook de wetenschappelijke (-> Latijnse) naam van het kruid:
"Salvia Officinalis"

Je gebruikt het - universele - Latijn in feite als een brug-taal.

Google nu op "Salvia Officinalis" en gebruik advanced search om te zoeken op "Alleen pagina's in het Nederlands"

En ja hoor: het gaat over "Salie (Salvia Officinalis)"

Ik heb vaak wat aan dit trucje gehad, het heeft tot nog toe altijd gewerkt.
Een korte route is om direct naar wikipedia te gaan, op de engelse naam zoeken en links in het gevonden artikel bij de talen op nederlands te klikken. Dan ga je naar het bijbehorende nederlandse artikel

Ligt er nog iets van een oorspronkelijk gerecht ten grondslag aan de kantonese kip en de shanghai beef?
De kantonesen hebben tientalle dan niet honderden manieren om kip klaar te maken. Ik ook niet aan dat ze in Shanghai rund op één manier maken. Of zijn het gewoon enigszins chinees smakende gerechten?
pi_66694143
Dan hier de Griekse Kofta, voor 4 personen:

2 uien (a 100 gr)
60 gr broodkruim (van 2 boterhammen)
500 gr rundergehakt
6 eetlepels olijfolie
2 eetl verse munt, fijngehakt
2 theel azijn
1 theel gedroogde oregano
peper en zout
1 ei
ca. 4 dl tomatensaus, liefst met olijven

Snipper de ui in de keukenmachine. Voeg 2 eetl olijfolie toe, de azijn, de munt en het ei en pureer alles samen. Kneed dit door het gehakt, samen met het broodkruim, de oregano en ruim peper en zout. Draai van het gehakt kleine balletjes. Verhit de resterende olie in een hapjespan en bak de gehaktballetjes voorzichtig rondom bruin. Giet de saus erbij en stoof de kofta in ca. 15 minuten gaar. Ik serveer er basmatirijst bij en spinazie met citroen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 16:24:29 #20
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66695304
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:24 schreef kwiwi het volgende:
tvp
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66696501
Ik heb geen authentiek zelfgefrobeld recept voor bobotie, maar ik gebruik altijd deze van smulweb en ik vind hem erg goed lijken op het 'origineel' zoals ik het ken uit ZA. Daar doen ze er ook jam en rozijnen door, iig. Moet je wel goede curry voor gebruiken, niet van die goedkope uit zo'n plastic strooibusje

Zo. Als dat geen kwaliteits-TVP is
pi_66711034
Ik hou dit topic ook weer in de gaten
pi_66811324
tvp
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_66978722
Ik heb afgelopen zaterdag de lasagna gemaakt, hij was erg lekker!
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
  vrijdag 13 maart 2009 @ 05:27:44 #25
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_66996392
Leuk topic!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')