We aim to pleasequote:Op zondag 19 februari 2012 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Piet, je bent mijn held! We hebben echt heerlijk saampjes een paar uur in de keuken gestaan en fantastisch genoten van het eten. We hadden vooraf krabsalade met mango salsa. Hoofdgerecht dus de kreeft met eerlijke saus en boter, gegrillde venkel en ovenaardappeltjes bestrooid met semolina gebakken in wagyuvet. En voor mijn vriend (en de krab) nog homemade mayo. Strakjes nog verse muffins met brownie ijs. Het ijs is van vandaag het enige dat niet zelf gemaakt is. Zondagen zijn zo leuk!
De boter was icm de saus niet echt nodig maar de dragon daarin paste wel weer goed bij de venkel.
Ik ben verschrikkelijk blij dat ik niet in fond of bouillon heb gekookt, het vocht was nog verschrikkelijk zout toen er nog 1,5 kopje van over was. En ik heb er zelf geen korrel ingedaan. Uiteindelijk werd het met water, boter en een dooier erg lekker maar helaas noal dun.
Een smerig momentje was wel toen de kreeft gehalveerd werd en alles onder de grijsgroene smurrie kwam te zitten. Gelukkig was het gewoon af te spoelen e proefden we er niets van.
Koop 20-30 spuitbussen goedkoop gamma bouwschuim en pur zijn auto helemaal vol?quote:Op zondag 19 februari 2012 21:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Piet, hoe maak ik de auto van de buurman ónklaar...?
quote:Op zondag 19 februari 2012 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koop 20-30 spuitbussen goedkoop gamma bouwschuim en pur zijn auto helemaal vol?
Suiker in de benzine?
Olijfolie in de diesel?
Nee, ik doe mergballetjes in de soep, maar als je je ballen mengt met ei en paneermeel worden ze wat sappiger omdat ze bouillon opzuigen. Ik gebruik ook geen nootmuskaat maar banda foelie, dat is het schilletje van de muskaatnoot en veel fijner van smaak vind ikquote:Op maandag 20 februari 2012 16:52 schreef Idgnkb het volgende:
Piet, ik eet graag gehaktballetjes in mijn groentesoep. Ik maak ze zelf altijd van rundergehakt (slager, want die heeft een prettiger structuur dan die van de supermarkt) met zout, peper en een beetje nootmuskaat. Vind de smaak dan lekker, maar de balletjes een beetje, tja, droog? Ik kan het niet goed omschrijven.
Ben dan ook benieuwd hoe jij soepballetjes maakt (als je al gehaktballetjes in je soep doet).
De naam in ogenschouw nemende zeg ik "Toko".quote:Op maandag 20 februari 2012 17:03 schreef Idgnkb het volgende:
Thanks, in mijn gewone gehaktballen doe ik wel ei en paneermeel, dus waarom ik dat bij m'n soepballetjes nog nooit geprobeerd heb?? Ik zal het eens doen.
(ik heb weleens kant en klare soepballetjes geproefd en die waren... nouja, niet droog, maar wel ronduit eng! Glibberige dingen vond ik het)
Van banda foelie had ik nog nooit gehoord, waar koop je dat?
Volgens mij heeft AH het gewoon in het kruidenrekjequote:Op maandag 20 februari 2012 17:03 schreef Idgnkb het volgende:
Thanks, in mijn gewone gehaktballen doe ik wel ei en paneermeel, dus waarom ik dat bij m'n soepballetjes nog nooit geprobeerd heb?? Ik zal het eens doen.
(ik heb weleens kant en klare soepballetjes geproefd en die waren... nouja, niet droog, maar wel ronduit eng! Glibberige dingen vond ik het)
Van banda foelie had ik nog nooit gehoord, waar koop je dat?
Geroosterde macademia's zorgen natuurlijk al voor een crunch en dadels bovenop de peer en honing/gembersiroop maken het wel erg zoet. Croutons vind ik een goed idee. Ik heb nog wat zuurdesembrood over - dat kan ik daarvoor wel gebruiken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Postelein is zo zacht, dat kan je rauw door warme bloemige aardappels stampen. Als salade heb ik het trouwens nooit gegeten. Dat recept lijkt me best lekker, je kan het eventueel nog opleuken met rozijnen, stukjes dadel en croutons. Lekker die structuurverschillen in je mond.
We drinken er frisse glazen water bij.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou voor mezelf ook geen gembersiroop gebruiken, want dan smaakt mijn wijn niet meer
![]()
Dan is gember wel weer goed, helpt tegen misselijkheidquote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:10 schreef minilot het volgende:
[..]
We drinken er frisse glazen water bij.
(nog een beetje een kater van gisteren...)
Rijst, bonen en wat heet gekruid stoofvlees? Heel mexicaansquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:31 schreef rhubarb het volgende:
Nog een origineel idee voor wraps (zelfgemaakt uiteraard) morgen Piet? Voor 6 personen, in combinatie met hummus misschien?
Als ze die in de Aldi hadden gehad, had ik ze meegenomenquote:Op donderdag 23 februari 2012 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vervang (bruine) bonen is dat soort gerechten altijd door Kapucijners, vind ik lekkerder
Hebben ze, in glazen potten, jonge Kapucijners.quote:Op donderdag 23 februari 2012 13:55 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Als ze die in de Aldi hadden gehad, had ik ze meegenomen
Staat bij de andere groenten in blik en glas.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:32 schreef rhubarb het volgende:
Blijkbaar niet goed gekeken, thanks voor de tip.
Geen. Gewoon een feel good bericht.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
En wat is de vraag of het probleem?
Ah Okayquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:46 schreef Quarant het volgende:
[..]
Geen. Gewoon een feel good bericht.![]()
Had hier laatst gepost over wat ik met mijn linzen moest doen.
Ik neem aan dat dit gestaafmixerd of geblenderd wordt? Wat room erdoor?quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:08 schreef DrukVout het volgende:
Hmm vanavond staat op de planning een courgettesoep.
Ingredienten: Courgette, aardappel, tuinkruidenbouillonblokje, ui. Meer niet.
Nu ik het zo lees gok ik dat het een flauwe bende gaat zijn. Nog ideeën hoe ik dat een beetje kan op leuke met wat standaard huis-tuin-keuken spullen?
Nee, ui/aardappel/courgette in stukjes bakken en daarna bouillon erbij. Room erbij is niet echt een goed idee met mijn lactose intollerantie.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit gestaafmixerd of geblenderd wordt? Wat room erdoor?
Ik gebruik groene peperkorrels, vers, uit de diepvries of uit een potje.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:35 schreef foodlover het volgende:
Piet, wat is jouw recept voor pepersaus? En: Wat voor peperkorrels gebruik je daarvoor? Gedroogd?
Ik wil de pepersaus serveren bij biefstuk of tartaartjes.
Alvast bedankt voor je hulp!
Heb je het in de koelkast staan?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:18 schreef Isegrim het volgende:
RobinOok, ik ben bouillon aan het ijsfiltreren. Maar ik heb geloof ik een beetje een grote hoeveelheid genomen, tussen de 2 en 3 liter.Het staat er nu al een dag of vier, vijf en is nu over de helft. Ik denk dat het met twee dagen wel klaar is. Zou dat kwaad kunnen?
't Is nogal een fors blok en onze koelkast staat op 3 graden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfs in de koelkast is dat erg langzaam trouwens
In de koelkast ben ik ook eerder bevreesd op schimmel dan op bacterieel bederf, maar proef hem ook of ie niet zuur is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:26 schreef Isegrim het volgende:
Hmja, die optie had ik eigenlijk nog niet eens overwogen.Maar denk je dat het qua dagen dat het er nu staat geen kwaad kan verder? Ik heb zoiets, ik ruik er wel aan straks en als het goed ruikt ga ik er vanuit dat het goed is. Het is kip-/kruidenbouillon.
Heb net met de aanbaksels in de gehaktballenpan een bruine saus gemaakt, had hem niet nodig, maar vond het gewoon leuk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik gebruik groene peperkorrels, vers, uit de diepvries of uit een potje.
Voor de saus maak ik een klassieke bruine saus,
Hak een 50 Gram wortel, 50 gram uit en een bleekselder in stukjes, en een kopje blokjes gekookte ham.
Braad deze zachtjes in 100 gram geklaarde boter.
Als ze beginnen te bruinen voeg je 3 eetlepels bloem toe, gaar de bloem
Haal het van het vuur
Doe er een liter fond bij en een tomaat of 2 aan stukjes, wat peterselie, laurier en thijm.
Laat dit 2 uur heel zachtjes koken. Zorg dat het ongeveer een liter saus wordt.
Haal dit door een zeef
Je hebt nu een basissaus die je in porties kan invriezen, bv vier porties a 250 cc.
Voor de pepersaus
Snij twee sjalotjes fijn en fruit deze
Voeg een 250 cc van je bruine saus van boven toe
2 a 3 eetlepels groene peper
Breng aan de kook
Smaak af met wat zout, peper, chilipeper
Als je je vlees gebraden hebt, haal dit uit de pan en doe er een glas witte wijn bij om te deglaceren kook in voeg dit bij de saus.
Zet het vuur onder de saus af en monteer deze af met boter en gehakte groene kruiden
Oke!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de koelkast ben ik ook eerder bevreesd op schimmel dan op bacterieel bederf, maar proef hem ook of ie niet zuur is.
Zouten, peperen aanbraden en stoven in rode wijn met peen, bleekselder, ui, knoflook, wat laurier, foeli, etcquote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:14 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb ossenstaart gekocht, die wil ik morgen lekker gaan stoven en opeten met verse pasta. Heeft iemand aanraders voor het bereiden van de ossenstaart? Ik kom tegenstrijdige berichten tegen over hoe het beste de ossenstaart te bereiden qua temperatuur en de duur van het stoofproces. (van 2,5 tot 7 uur)
ik stoof in een pan op een pitje, nooit in de ovenquote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:34 schreef HAL9000S het volgende:
Welke temperatuur zou jij kiezen? Een graad of 150 of lager?
Het is een Kemper Veldhoen, die zijn toch bijna twee keer zo zwaar als een supermarkt-plofkip.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 02:18 schreef RobinOok het volgende:
Oh, gelukkig in ieder geval een "afval"-bouillon. Dat scheelt in de teleurstelling. :-)
Wel knap, 2 a 3 liter bouillon van 1 karkas. Zou ook niet verwachten dat die te gelatineus (hoe schrijf je dat?) zou zijn. Dus misschien ligt het toch aan de temperatuur van je koelkast?
Dat doe je toch niet aan tafel, als je 't met pasta wilt eten?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het wordt wel kluiven en plakkerige vingers.
Zoiets? ;-)quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is een Kemper Veldhoen, die zijn toch bijna twee keer zo zwaar als een supermarkt-plofkip.En ik vind de prut die overblijft behoorlijk gellerig. Maar ik had er ook veel vel bij zitten en nog wat vleesresten.
Vandaag ook ossenstaart gehaald, dát ga ik ermee doen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:34 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat doe je toch niet aan tafel, als je 't met pasta wilt eten?
[ link | afbeelding ]
Pappardelle with Oxtail & Mushroom Ragu
Sinds wanneer mag jij in de keuken komen?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vandaag ook ossenstaart gehaald, dát ga ik ermee doen.
Huh? Hoe kom je dan aan vel en vleesresten in het residu?quote:
Dat zei ik niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:42 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Huh? Hoe kom je dan aan vel en vleesresten in het residu?
Ooh, op die fiets! Okay. Nu snapkt.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zei ik niet.Er zat naast karkas veel vel en wat vleesresten in de bouillon, dus die kunnen voor extra gelatineusheid (
) hebben gezorgd.
Pffffquote:Op zondag 26 februari 2012 13:15 schreef Selestha het volgende:
Hee Piet, ik heb geen vraag over een bereiding, maar wel over belangrijke informatie die je nodig hebt vóór je eigenlijk gaat koken.
Hoe herken je eigenlijk een stuk kwaliteitsvlees? Waar moet je op letten als je het aanschaft?
Ik heb uberhaupt nog nooit zo'n stuk ribeye hier gezien... ook niet bij de keurslagerquote:Op zondag 26 februari 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pffff
Hoe leg ik dat uit..
Goed
Ik let er vooral op of het rundvlees gemarmerd is
[ afbeelding ]
Dit is een redelijk mooi stuk ribeye.
Verder moet het goed gerijpt zijn, maar dat zie je niet zomaar, kwestie van een betrouwbare slager (zeldzaam)
Ditzelfde moet ook bij varkensvlees het geval zijn. Helaas zie je vooral graatmager vlees.
Bij rund en varkensvlees geld ook, hoe donkerder, hoe paarsroder het vlees hoe meer beweging het beest gehad heeft (vuistregel) en hoe meer smaak het heeft. Plofkip em plofvarken zijn niet voor niets zo roze.
Zal eens nadenken waar nog meer op te letten.
De Keurslager is meestal helemaal geen echte slager, maar iemand die alles gewoon gesneden en wel aangeleverd krijgt. Zoek een echte slager, iemand die zelf uitbeent, zelf worst maakt etc.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:24 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ik heb uberhaupt nog nooit zo'n stuk ribeye hier gezien... ook niet bij de keurslager
Dat doet deze wel volgens mij, maar dan nog ligt er vooral mager (heel mager) vlees...quote:Op zondag 26 februari 2012 15:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De Keurslager is meestal helemaal geen echte slager, maar iemand die alles gewoon gesneden en wel aangeleverd krijgt. Zoek een echte slager, iemand die zelf uitbeent, zelf worst maakt etc.
Je begrijpt nu waarom ik ribeye van horecaslagers koop, goddank heb ik daar contacten.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:24 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ik heb uberhaupt nog nooit zo'n stuk ribeye hier gezien... ook niet bij de keurslager
Je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:48 schreef RobinOok het volgende:
Alsof die ooit een ribeye zouden bestellen in een restaurant!
"Ik wil een maaltijdsalade zonder dressing" bedoel je? (niet jij, die libelle lezers)quote:
Daar noem je ook wat. Zo te zien is dat een Wagyu ribeye en zijn eigenlijk 'onbetaalbaar'. 20 euro voor een stukje van 150gram.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pffff
Hoe leg ik dat uit..
Goed
Ik let er vooral op of het rundvlees gemarmerd is
[ afbeelding ]
Dit is een redelijk mooi stuk ribeye.
Ik koop het bij de Hanos, maar italiaanse winkels hebben het ook wel, op www.amazon.de zijn er lui die het ook verkopen, en op ebay.de ook, wat ik zo zie goedkoper dan bij amazon.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:17 schreef franky_sl het volgende:
Bedankt voor je reactie, Piet! Helaas vind ik met een beetje googlewerk geen internetwinkel waar ik PrimOli kan kopen.
Ik heb natuurlijk een voorbeeld genomen wat marmering mooi laat zien, maar heb regelmatig zulke ierse of amerikaanse ribeye die zo mooi is. Ierse is dan zo tegen de 30 euro de kilo, amerikaanse 45.quote:Op zondag 26 februari 2012 19:19 schreef franky_sl het volgende:
[..]
Daar noem je ook wat. Zo te zien is dat een Wagyu ribeye en zijn eigenlijk 'onbetaalbaar'. 20 euro voor een stukje van 150gram.
Die vuistregel van hoe meer beweging hoe lekkerder gaat toch ook niet altijd op? Een ossenhaas stuk doet helemaal niks en is toch het lekkerste steak stuk.
Beter of gemakkelijker?quote:Op zondag 26 februari 2012 20:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
In welke gevallen is het beter om een non-stick koekenpan te gebruiken en wanneer niet? Ik vraag het echt vanwege het kookgemak.
Probeer uit te zoeken of de slagerij een website heeft, vaak vind je daar ook diverse informatie oa. of ze zelf een rijpkast hebben.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:15 schreef Selestha het volgende:
Hee Piet, ik heb geen vraag over een bereiding, maar wel over belangrijke informatie die je nodig hebt vóór je eigenlijk gaat koken.
Hoe herken je eigenlijk een stuk kwaliteitsvlees? Waar moet je op letten als je het aanschaft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |