De
SSN Ahrtal ExpressOp Zaterdag 15 Oktober 2011 reed de SSN een extra rit voor een gezelschap. De route was Rotterdam-Utrecht-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Keulen West-Remagen-Dernau-Kreuzberg.
Omdat de Duitsers niet te begrijpen zijn, werden er in de laatste week nog een aantal wijzigingen in de Dienstregeling toegebracht. Hierdoor heeft de SSN géén DRGL kunnen geven aan donateurs en dergelijke.
Het oorspronkelijke plan was om in Duitsland, na Remagen, te stoppen in Bad Neuenahr - Ahrweiler - Dernau - Maychoss - Altenahr - Kreuzberg.
De planning werd: Remagen - Bad Neuenahr - Ahrweiler - Dernau - Kreuzberg. Tussen Dernau en Kreuzberg mocht NIET gestopt worden vanwege het enkelbaan spoorvak, en een te krappe ruimte er was voor extra treinen. Tussen Dernau en Kreuzberg is geen passeren mogelijk.
Het plan was om 14:24 te vertrekken uit Dernau, aankomst 14:00. Er moest gewacht worden op de tegentrein van 14:24 naar Remagen. Uiteindelijk mochten wij pas om 14:36 vertrekken, want op deze tegentrein moest ook gewacht worden.
Toen kreeg het locpersoneel ineens te horen dat er WEL in Altenahr gestopt mocht worden, maar NIET in Maychoss. Dus een extra stop in Altenahr ingepland.
Reizigers die naar Maychoss wilden, moesten hun eigen DB-kaartje kopen.
Instappen moest wél in Kreuzberg; Terug naar Kreuzberg dus ook een kaartje. Er werd niet gestopt in Altenahr, werd ons verteld.
Genoeg wijzigingen deze dag.
Oké, de ochtend. Vrijdag ochtend vroeg in Rotterdam, terwijl het te donker is voor een fatsoenlijke foto.
Er is toen stevig doorgestookt, met onderweg prachtige rookpluimen, in de ochtendgloren.
In Venlo stonden wij op het allerbuitenste spoortje van het emplacement. Er moest water genomen worden. Wij mochten de trein uit, onder de voorwaarde de sporen niet op te lopen.
Nog een ongeveer zelfde foto. Dit kind viel ons op. Enorm geïntresseerd in deze machtige machine, zag hij zijn kleine oogjes uit. Werelden gingen voor hem open..
In Duitsland moest er vertraging ingehaald worden. Vertrek te Venlo was 17 minuten later als gepland: De Duitsers lieten ons niet eerder toe... Er werd stevig doorgestoomd.
In Keulen West waren wij exact op tijd. Keulen West was het snel wat met een diesellocomotief V100 van de DGEG, de 212 007-9 koppelen. De stoomlok ging eraf, koppelde met de V100, en reden weer tegen de trein. Volgorde vanaf Keulen naar Remagen: SSN 01 1075+DGEG 212 007-9+6 rijtuigen(3x Bm, 1x Mitropa, 2x K1A). In Remagen verliet de 01 1075 ons, en is toen naar de museumclub in de buurt van Keulen vertrokken om weer kolen en water bij te vullen. Ook werd in Keulen water gedriehoekt.
Bij Remagen viel het seinhuis wel op. Er stonden [niet in gebruik zijnde] armseinen.
Hier verliet de 01 1075 ons, en mocht de diesel stevig doortrekken. Hij moest al zijn kracht gebruiken.
Aangekomen in Bad Neuenahr viel het stationsgebouw ons op:
Nog meer opvallend op de lijn vanaf Remagen naar Kreuzberg en verder zijn de arme seinstelsels. Armseinen en dergelijke
De armseinen bij Ahrweiler:
En het stationsgebouw:
Welk (oud-)station dit was, weet ik even niet meer. Het zag er vreedzaam uit:
Ook Dernau heeft een aardig stationsgebouw:
De mensen mochten hier de trein ook uit. Je kon kiezen de Regionalbahn verder te nemen naar Maychoss of Altenahr, of met ons mee naar Kreuzberg.
Uiteindelijk stopten wij ook in Altenahr. Toch wél.
Dit gaf de mogelijkheid om vrij rond te lopen. 20 Minuten tijd, hadden wij. Dacht iedereen. Zelf de Machinist. Uiteindelijk werden het 33 minuten ...
PS: Dit uiteinde van het perron word niet gebruikt. Er rijden maximaal 2 Talenten gekoppeld. Tot waar die Talenten komen, is het perron wel netjes.
Omdat alles op de Ahrtalbahn versterkt reed, waren er net genoeg Talenten in Remagen beschikbaar. Echter stonden er 2 Talenten defect, en ter vervanging hebben zij toen 2x BR628 gestuurd. Een welkome afwisseling.
Hehe, eindelijk. 14:36. De tweede trein is er. Vertrekken dan maar!
Ik ben in Altenahr uitgestapt. Niet echt fotogeniek voor foto's. Dit werd het beste...
Vervolgens eventjes in Altenahr gekeken, en toen door de bergen naar Kreuzberg gewandeld. Een tocht van 1u15. Via de vlakke route was het circa 40 minuten, maar hadden toch alle tijd.
Aangekomen op station Kreuzberg. Een Talent begroette mij al. Ook viel een stoomlocomotief op. De 41 360. Deze had ook een extra rit naar de wijnfeesten voor een veel kleinere club als de SSN.
Armseinen in Kreuzberg ontbreken ook niet.
Toen op een iets verderaf gelegen bruggetje wat gefotografeerd (richting Altenahr gelegen).
Talent richting Kreuzberg en verder
Talent richting Remagen (en Bonn?)
Een ander standpunt:
Opweg richting Remagen
En toen vertrok de 41 360 met +13. Had 16:23 moeten vertrekken, en vertrok 16:36.
De BR628 die wij eerder al tegen kwamen was weer terug in Kreuzberg. Ging hier weer keren naar Remagen. Dit setje reed alleen Remagen-Kreuzberg.
Ons vertrek - gepland 17:23 - werd verlaat naar 17:46. Vertraging was er in Keulen West al niet meer, door de tijd in Remagen nuttig te gebruiken: Dieselloc er af, omlopen en aan de achterzijde plaatsen. Stoomloc voorplaatsen. De diesel als duwloc laten werken, de stomer zijn werk ook laten doen. In Keulen West hoefde vervolgens alleen nog maar de diesel er af, en na een Stop&Go van 3 minuten reden wij weer door. Zelfs 4 minuten te vroeg!
En later te Remagen troffen wij een Dosto, waarbij onze locomotief al wild stond te stomen.
Oké. In Venlo netjes op tijd. Vertrek werd vervroegd van 22:08 naar 21:52. Dit pad zou vervroegd blijven tot Rotterdam, maar waar de TRDL enorm zat te slapen weet ik niet maar ...
In Eindhoven werd opgelet. In plaats van het goederenspoor buiten het perronspoor 6 om te nemen, werden wij via spoor 6 geleid. Top TRDL, eens ARI negeren.. Uiteindelijk was het +38 (tegenover de nieuwe DRGL). Onder andere in Geldermalsen circa 15 minuten gestaan om een IC&Stoptrein voor te laten, en daarna doorboemelen achter de stoptrein. Toen te Utrecht vertrokken vóór de IC's ri Den Haag en Rotterdam. Maar niet getreurd, wij werden wederom ergens in de buurt van Woerden stil gezet, om die treinen voorbij de laten scheuren. Vertraging werd van +38 naar +46 vergroot ....
Hopelijk hebben jullie dit met plezier gelezen
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 16-10-2011 22:43:50 ]