abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport maandag 9 mei 2011 @ 23:44:38 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96578770

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 9 mei 2011 @ 23:50:29 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96579095
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:33 schreef Dr_Flash het volgende:

Ja. Op papier ja. Maar er is ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoordelijkheid. En NS kan niet door BLIJVEN gaan met de schuld op zich nemen als prorail keer op keer op keer op keer faalt. Daar kan je natuurlijk wel je ogen voor BLIJVEN sluiten, zoals nu gebeurt, door jullie, en door de nieuwe topvrouw van Prorail, maar dat gaat heus wel ooit een keer mis :Y
Dat ben ik met je eens, het is niet terecht dat NS de schuld op zich neemt voor een falende infrastructuur. Maar als de treinen van NS stukgaan vanwege sneeuw in een compressor hoeft ProRail zich daar ook weer niet voor verantwoordelijk te stellen. Het enige wat ProRail beter kan doen is zorgen dat er afsleeplocs zijn op verschillende strategische punten zodat een lijn sneller kan worden vrijgemaakt (zoals met die defecte Thalys op de HSL, enkele maanden terug).

quote:
3s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

OF dat inderdaad, OF een OV-Chipkaart. Juist daar kan dat erg goed werken omdat en zo lang je maar 1 vervoerder hebt *O*
Men is in België al bezig met een OV-chipkaart, ook bij de NMBS. Het heet daar Mobib, en in tegenstelling tot Nederland sluit Mobib aan bij reeds bestaande systemen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:38 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat landen NIET verplicht zijn hun OV-netwerk in de etalage te gooien.

Maar anderzijds moet de NMBS bloeden voor jaren wanbeleid. Ik heb ze niets wereldschokkends zien verrichten voor de reiziger, het bestuur vereenzelvigt zich met chronische middelmatigheid en hun billenmaatjes op de Wetstraat vinden het geweldig. Bewijst eens te meer dat België op bijna alle terreinen dood- en doodziek is...
Helemaal mee eens. De NMBS is eigenlijk een afspiegeling van de Belgische staat, die tot de kern verrot is. De enige manier die ik nog zie is alles weggooien en opnieuw beginnen, zowel met het land als met het spoorbedrijf. Dat zal dus wel uitdraaien op Wallonië bij Frankrijk, Vlaanderen zelfstandig of als los onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, van Brussel een soort Jeruzalem, en de NMBS 50/50 verdelen tussen de SNCF en Abellio België.

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:41 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Huisvrouw Melanie S. van H. G.

Als ze tenminste wakker wordt...
In Engeland is er de Office of Rail Regulation die eigenlijk een soort sturende rol heeft ten opzichte van de treinmaatschappijen. Daarnaast is er nog ATOC (Association of Train Operating Companies) die o.a. de Railcard (de Engelse VDU) uitgeeft. In Nederland liggen die taken eigenlijk allemaal bij NS, waardoor zij ten opzichte van de andere marktpartijen een oneerlijke concurrentiepositie hebben.
  maandag 9 mei 2011 @ 23:54:45 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96579325
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, het is niet terecht dat NS de schuld op zich neemt voor een falende infrastructuur. Maar als de treinen van NS stukgaan vanwege sneeuw in een compressor hoeft ProRail zich daar ook weer niet voor verantwoordelijk te stellen. Het enige wat ProRail beter kan doen is zorgen dat er afsleeplocs zijn op verschillende strategische punten zodat een lijn sneller kan worden vrijgemaakt (zoals met die defecte Thalys op de HSL, enkele maanden terug).
Prorail kan ook zorgen dat bijvoorbeeld niet de wisselverwarming op een heel emplacement bij Den Haag gewoon uitgezet wordt half godverdomme december :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 mei 2011 @ 23:55:35 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96579367
quote:
3s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Prorail kan ook zorgen dat bijvoorbeeld niet de wisselverwarming op een heel emplacement bij Den Haag gewoon uitgezet wordt half godverdomme december :)
Dat klopt, dat is ook gewoon een fout van ProRail of een van hun aannemers.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:28:48 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96582267
Vandaag is eindelijk de handtekening gezet onder een contract voor de eerste 130 ICx-treinstellen, die vanaf 2016 bij Deutsche Bahn zullen instromen. Een aantal van deze treinen zullen ook geschikt zijn voor de diensten op Nederland, waardoor het waarschijnlijk is dat ze de huidige rijtuigen op de Berlijntrein ("de pimpel") gaan vervangen.

Op de website van Deutsche Bahn is een PDF-bestand geplaatst met daarin (in het Duits) uitgebreide specificaties van deze treinstellen. Treinstammen is eigenlijk een betere benaming, omdat net zoals bij het VIRM het mogelijk is om door het uitwisselen van bakken een andere trein te vormen.

In de PDF zijn ook wat artist's impressions opgenomen van de nieuwe treinen:

Het uiterlijk lijkt enigszins op de ICE-3 en Velaro D-stellen, in de huisstijl van DB Fernverkehr: wit met een rode streep






Luxe stoelen met in de armleuning geïntegreerde reserveringsdisplays


Schuiftredes zijn aanwezig, daarnaast zal één deur aan beide kanten van de treinstellen zijn voorzien van een rolstoellift.

Siemens heeft inmiddels ook een pagina (in het Duits) over ICx: Siemens Mobility - ICx

[ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 10-05-2011 12:35:38 ]
  Redactie Sport dinsdag 10 mei 2011 @ 03:54:01 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_96583404
Aangezien er ook 12 stellen voor Nederland geschikt zijn zal er binnen een jaar of 8 ook wel een einde komen aan de getrokken pimpel. Men zal hem dan alleen wel uit de reguliere IC's moeten halen, want 200 meter trein is echt te kort (nu zijn de negen rijtuigen al niet genoeg in de spits).

Of een ander goed idee: NS koopt er ook twee en versterkt daarmee de spitstreinen tot Bentheim :s)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 10 mei 2011 @ 07:31:17 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96583881
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:28 schreef James1988 het volgende:

[ afbeelding ]
Schuiftredes zijn aanwezig, daarnaast zal één deur per rijtuig zijn voorzien van een rolstoellift.

Dat zijn nogal een paar rolstoelliften, of word er per treinstel bedoeld?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 07:40:33 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96583933
Trein verbindt Antwerpen met China

AMSTERDAM – Er komt een treinverbinding tussen de haven van Antwerpen en de Chinese stad Chongqing. De trein legt zo’n 10.000 kilometer af en zou de helft sneller zijn dan vervoer per boot. Hierover berichten Belgische media maandag.

Antwerpen wil inspelen op de ontwikkeling van de Chinese binnenlanden. Chongqing is een van die binnenlandse steden die zich razendsnel ontwikkelt. De stad omvat 32 miljoen inwoners.
Volgens Marc van Peel, voorzitter van Antwerpse Havenbedrijf, is de verbinding bij uitstek geschikt om tijdwinst te behalen voor vervoerders. Het duurt 22 dagen om per trein in Chongqing te komen. Met de boot duurt het zes weken. De kosten zijn wel hoger.
Van Peel denkt dat de treinverbinding niet gaat concurreren met de scheepvaart. Volgens hem gaat het juist de handel stimuleren.
Zakenreis
Het project is de uitkomst van een zakenreis naar China van verschillende Belgische instanties waaronder het havenbedrijf van Antwerpen. De spoorverbinding zal worden uitgebaat door het Zwitserse spoorwegbedrijf Hupac.
De verbinding moet deze maand nog in gebruik worden genomen. Het project zal gebruik maken van bestaand spoor en zal ook Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland en Mongolië aandoen. Er komen alleen goederentransporten naar China.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 08:40:14 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96584536
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:56 schreef greavy het volgende:
Morgen 2 boeken halen, voor 215 euro :') _O-
Elektrische locomotieven serie 1200
Elektrische locomotieven serie 1300
Beide van Henk Bouman
Wat een prijs, je weet wat die dingen nieuw kostten? Je kunt misschien beter de boekenmarkt in Deventer afwachten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96584722
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:28 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]
Schuiftredes zijn aanwezig, daarnaast zal één deur per rijtuig zijn voorzien van een rolstoellift.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:31 schreef greavy het volgende:
Dat zijn nogal een paar rolstoelliften, of word er per treinstel bedoeld?
Sowieso, prachtige uitvinding natuurlijk. Veel beter dan krampachtig overal in Europa de perrons willen verhogen. :')
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 09:20:19 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_96585353
Vanmorgen van Arnhem naar Utrecht proberen te komen, maar dat moest via Den Bosch door een aanrijding. Soit. Kom ik in Den Bosch, is er een aanrijding bij Geldermalsen... -O- Nu dus maar weer terug naar Arnhem...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 10 mei 2011 @ 09:38:53 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96585891
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:20 schreef Guppyfriend het volgende:
Vanmorgen van Arnhem naar Utrecht proberen te komen, maar dat moest via Den Bosch door een aanrijding. Soit. Kom ik in Den Bosch, is er een aanrijding bij Geldermalsen... -O- Nu dus maar weer terug naar Arnhem...
Ja, dat is idd lullig. :{ Heeft het OCCR wat te doen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96585957
-

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 09:46:15 ]
pi_96586334
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:20 schreef Guppyfriend het volgende:
Vanmorgen van Arnhem naar Utrecht proberen te komen, maar dat moest via Den Bosch door een aanrijding. Soit. Kom ik in Den Bosch, is er een aanrijding bij Geldermalsen... -O- Nu dus maar weer terug naar Arnhem...
Die dude heeft goed raak gesprongen, meteen 4 storingen op zijn naam
pi_96586370
Iemand nog een aanvulling ?
quote:
Geachte heer, mevrouw

Uw organisatie spreekt mij enorm aan, omdat ik affiniteit heb met het veilig vervoeren van personen in het algemeen, en alle aspecten die daarbij komen kijken.

De moderne technologieën boeien mij enorm en ik kan mij goed concentreren in een kleine omgeving.

Daarnaast zie ik de functie van treinmachinist bij Arriva als een mogelijkheid om mij verder te ontwikkelen.

Ik heb ook nagedacht over de nadelen van deze functie, het werken op onregelmatige tijden en het risico van zelfdoding op het spoor. Dit is voor mij geen belemmering om te solliciteren bij Arriva.

Ik hoop uitgenodigd te worden voor een gesprek waarin ik mijn enthousiasme over deze baan verder toe kan lichten.

Bijgaand treft u mijn CV aan. Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Marko


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 09:53:47 ]
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 09:55:13 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_96586456
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:38 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, dat is idd lullig. :{ Heeft het OCCR wat te doen.
Ja, voor m'n werk vooral :') ben al vanaf 07:45 uur onderweg. Ben nu in Elst. Maar goed, ik vermaak me wel met m'n tijdschriften, boek en chococookie. Vind het lulliger voor de machinisten in kwestie
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_96586473
Sowieso even zakkelijk format erop los laten ;)

Oh, en vertellen waarom jij zo geweldig bent voor deze baan en ze je moeten bellen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:01:06 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96586650
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:52 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Iemand nog een aanvulling ?

[..]

Is dit je sollicitatiebrief? Daar valt nog wel een en ander aan aan te vullen en bij te schaven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:01:57 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96586678
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:55 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ja, voor m'n werk vooral :') ben al vanaf 07:45 uur onderweg. Ben nu in Elst. Maar goed, ik vermaak me wel met m'n tijdschriften, boek en chococookie. Vind het lulliger voor de machinisten in kwestie
Oh, chococookie, dan heb je geen klagen nee. Voor de machinisten is het minder, net als voor de nabestaanden, de politie, et cetera. M.a.w.: niet doen, dat zelfdoodspringen voor treinen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_96586811
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dit je sollicitatiebrief? Daar valt nog wel een en ander aan aan te vullen en bij te schaven.
meer een motivatiebrief
pi_96586893
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:06 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

meer een motivatiebrief
In je sollicitatiebrief motiveer je waarom jij moet worden gekozen voor de baan ;)
pi_96586913
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

In je sollicitatiebrief motiveer je waarom jij moet worden gekozen voor de baan ;)
Ja oke ;)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:16:59 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96587174
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:06 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

meer een motivatiebrief
Ik zie in de vacaturetekst niet dat ze een brief verwachten, dus je zou het inderdaad minder uitgebreid kunnen doen dan een echte sollicitatiebrief. Sowieso: "uw organisatie spreekt me aan" werkt niet, omdat de opleiding en selectie geheel door een ander bedrijf gedaan wordt. Tenzij je daar als opleider aan de slag wilt...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:31:28 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96587736
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:20 schreef Guppyfriend het volgende:
Vanmorgen van Arnhem naar Utrecht proberen te komen, maar dat moest via Den Bosch door een aanrijding. Soit. Kom ik in Den Bosch, is er een aanrijding bij Geldermalsen... -O- Nu dus maar weer terug naar Arnhem...
Ik stond om 9.00 uur op perron 15 in Utrecht om naar Den Bosch te gaan,niks naar den Bosch en/of Arnhem; reisadvies: reis via Rotterdam |:( :(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_96587879
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:31 schreef bork het volgende:

[..]

Ik stond om 9.00 uur op perron 15 in Utrecht om naar Den Bosch te gaan,niks naar den Bosch en/of Arnhem; reisadvies: reis via Rotterdam |:( :(
Ik had de bus genomen of weer lekker naar huis gegaan
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 10:51:01 #27
155227 crew  Guppy
dus
pi_96588437
Ik sta nu voor Utrecht, echt waar *O*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:51:48 #28
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_96588461
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik sta nu voor Utrecht, echt waar *O*
Zijn goed bezig daar, kwam er gister langs. Ballast ligt er al voor een deel.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 mei 2011 @ 10:52:09 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96588469
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik sta nu voor Utrecht, echt waar *O*
Joepie *O*

Het heeft wat tijd mogen kosten :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:42:14 #30
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96590463
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik had de bus genomen of weer lekker naar huis gegaan
Ik ook, dat laatste dan :(
Een meevaller, ik was al ingechecked, bij uitchecken bleek mijn reisje de stationshal in en uit niets te kosten! :P

:'( :{

[ Bericht 17% gewijzigd door bork op 10-05-2011 11:47:49 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:35:51 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96592595
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat zijn nogal een paar rolstoelliften, of word er per treinstel bedoeld?
Woeps, correct. Eén deur per kant.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:01:32 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96593680
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat een prijs, je weet wat die dingen nieuw kostten? Je kunt misschien beter de boekenmarkt in Deventer afwachten.
Die 2 boeken zijn erg gewild en niet echt goedkoper te verkrijgen..
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:06:01 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96593862
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 03:54 schreef dennistd het volgende:
Aangezien er ook 12 stellen voor Nederland geschikt zijn zal er binnen een jaar of 8 ook wel een einde komen aan de getrokken pimpel. Men zal hem dan alleen wel uit de reguliere IC's moeten halen, want 200 meter trein is echt te kort (nu zijn de negen rijtuigen al niet genoeg in de spits).

Of een ander goed idee: NS koopt er ook twee en versterkt daarmee de spitstreinen tot Bentheim :s)
Er zijn op dit moment 10 composities nodig voor de Pimpel, door er 12 te bestellen houdt DB wat achter de hand. Misschien is spitsversterking al de bedoeling, als ze dat ergens kwijt kunnen qua perronlengte.
pi_96595155
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:36:54 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96595188
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:01 schreef greavy het volgende:

[..]

Die 2 boeken zijn erg gewild en niet echt goedkoper te verkrijgen..
Echt? Ik vind het echt idioot veel geld, iets van drie keer de nieuwwaarde...

Dat laat onverlet dat het inderdaad erg mooie boeken zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:40:51 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96595391
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Echt? Ik vind het echt idioot veel geld, iets van drie keer de nieuwwaarde...

Dat laat onverlet dat het inderdaad erg mooie boeken zijn.
Het is ook erg duur ja. Voor het boek over de 1200 locomotieven betaal ik 125 euro en 90 voor de 1300'boek.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:57:07 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96596024
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Het is ook erg duur ja. Voor het boek over de 1200 locomotieven betaal ik 125 euro en 90 voor de 1300'boek.
Ik zoek alleen nog het 1000 boek, maar dat is nog duurder en dat heb ik er eigenlijk niet voor over.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:03:37 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96596292
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Ireyon het volgende:
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
Ja nou ja, als ze elke keer dat er eentje uitvalt 600 man het hele bedrag moeten gaan uitbetalen, dan kunnen ze de tent wel sluiten natuurlijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:16:53 #39
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96596880
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Ireyon het volgende:
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
Als de Benelux te laat is, mag je gewoon je Thalys nemen.
Bereid je wel voor op ruzie met het treinpersoneel, want die zijn niet goed op de hoogte van de internationale reizigersrechten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 10 mei 2011 @ 15:04:41 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96599062
Hoe dat zit vraag ik mij ook wel eens af. Waar kan je dat terug lezen?
pi_96599811
James kwam een paar maanden geleden met een hoop leesvoer aanzetten waar inderdaad zo'n regeling in stond.. en nog een hoop heen-en-weer getwitter met NsHispeed die van niks wist.
pi_96601129
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:24 schreef Ireyon het volgende:
James kwam een paar maanden geleden met een hoop leesvoer aanzetten waar inderdaad zo'n regeling in stond.. en nog een hoop heen-en-weer getwitter met NsHispeed die van niks wist.
En kwam er een definitief antwoord?

Op een ander forum heb ik hier laatst ook over gediscussieerd, maar het bleek nogal een ingewikkeld verhaal. De crux is de EU-verordening over reizigersrechten en dan wel dit artikel:

quote:
"Artikel 16

Terugbetaling of vervoer langs een andere route

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:

[..]

b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
..."
Ten eerste: als de Benelux uitvalt dan bedraagt de vertraging 60 minuten, niet méér dan 60 minuten. Dus in principe mag je dan nog steeds niet met de Thalys maar moet je gewoon op de volgende Benelux wachten. Tenzij die ook vertraging heeft dus.

Ten tweede, hoe zit dat nou precies met die "vergelijkbare vervoersomstandigheden"? Dat is nog een lastig punt, want hier heerst een soort Babylonische spraakverwarring bij de EU. Waarschijnlijk is het originele voorstel in het Frans of Engels opgesteld, en daar wordt het als volgt uitgedrukt:

EN: comparable transport conditions
FR: conditions de transport comparables

Maar ja, 'conditions' is nogal dubbelzinnig.

NL: vergelijkbare vervoersomstandigheden

In de Nederlandse taalversie is gekozen om te doen alsof het om de omstandigheden gaat. Dan zou je kunnen zeggen dat 1e klas niet vergelijkbaar is met 2e klas, of een staanplaats niet vergelijkbaar met een bed in de slaapwagon. En dat een zitplaats in de Thalys wel vergelijkbaar is met een zitplaats in de Benelux. Maar was dat de juiste opvatting?

DE: vergleichbaren Beförderungsbedingungen
HU: hasonló szállítási feltételek ('soortgelijke vervoersvoorwaarden')
SV: likvärdiga transportvillkor ('gelijkwaardige / equivalente vervoersvoorwaarden')

In de Duitse, Zweedse en Hongaarse taalversies wordt het over een heel andere boeg gegooid, daar wordt 'conditions' zo geïnterpreteerd dat het om juridische voorwaarden gaat. Heeft een Thalys met reserverings- en toeslagplicht dan dezelfde voorwaarden als de Benelux waar je zomaar in kan stappen? En is dit überhaupt de juiste interpretatie, of moet je toch naar de Nederlandse versie kijken?

PT: condições de transporte equivalentes

En in de Portugese taalversie maken ze er ook iets moois van. De oranje stoelen van een ICM en de blauwe in een ICMm zijn vast wel vergelijkbaar, maar zijn ze ook equivalent? :+

Al met al kom ik er dus niet uit. Behalve dus dat dit artikel bij één uitgevallen Benelux sowieso nog niet van toepassing is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:02:55 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:02:31 #43
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96601290
Je pakt bij het Portugees het verkeerde woord. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96601495
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:59 schreef Igen het volgende:

Al met al kom ik er dus niet uit. Behalve dus dat dit artikel bij één uitgevallen Benelux sowieso nog niet van toepassing is.
Mwah ik vind van wel hoor, redelijkerwijs kan verwacht worden dat de volgende Beneluxtrein ook vertraging heeft ;)
pi_96601517
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Je pakt bij het Portugees het verkeerde woord. ;)
:?

Als je de vertaling bedoelt: ik heb het voor de zekerheid in meerdere woordenboeken nagekeken en daar wordt steeds 'equivalente' met 'equivalent' vertaald.
En de Portugese zinsnede zelf komt uiteraard letterlijk uit de officiële Portugese versie van de verordening.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:10:47 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:10:37 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96601716
Waarom is er in het Portugees dan geen discussie over de inhoud van condições ?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:14:23 #47
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96601940
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom is er in het Portugees dan geen discussie over de inhoud van condições ?
Dat bedoel ik inderdaad. Je hebt het steeds over voorwaarden/omstandigheden, maar in het Portugees gaat het opeens over vergelijkbare.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96602167
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad. Je hebt het steeds over voorwaarden/omstandigheden, maar in het Portugees gaat het opeens over vergelijkbare.
Dat klopt, en dat was om aan te geven dat van de Nederlandse zinsnede 'vergelijkbare vervoersomstandigheden' beide woorden discutabel zijn.

En de andere taalversies zijn dan natuurlijk ook op beide punten discutabel.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:18:50 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:20:21 #49
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96602285
Ah, op die fiets. Het stond zo raar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96604722
Toevoeging:

Zo te zien komt de term oorspronkelijk uit de drie jaar oudere verordening 261/2004 die gaat over rechten in het vliegverkeer. Daar wordt er natuurlijk gewoon mee bedoeld dat je ook bij vertraging en ellende niet met een economy-class ticket in de business-class mag vliegen etc.

Toegepast op het treinverkeer lijkt mij de meest logische interpretatie dus dat het erom gaat dat je met een kaartje voor de 2e klas niet in de 1e klas mag gaan zitten etc., maar dat de 2e klas van de Thalys wel degelijk vergelijkbaar is met de 2e klas van de Benelux.

Edit: De EU heeft zelf ook ontdekt (PDF, zie 5.3 op pagina 8) dat de formulering nogal vaag en onhandig is, ook voor het vliegverkeer. Het lijkt echter vooral om de vraag te gaan of een omboeking naar een andere vervoerder nog steeds steeds onder 'vergelijkbare vervoersomstandigheden' valt.

Maar ja, vanuit Nederland gezien zijn de Thalys en de Beneluxtrein allebei gewoon onderdeel van NS Hispeed. ;)

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 17:23:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')