abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:35:51 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96592595
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat zijn nogal een paar rolstoelliften, of word er per treinstel bedoeld?
Woeps, correct. Eén deur per kant.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:01:32 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96593680
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat een prijs, je weet wat die dingen nieuw kostten? Je kunt misschien beter de boekenmarkt in Deventer afwachten.
Die 2 boeken zijn erg gewild en niet echt goedkoper te verkrijgen..
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:06:01 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96593862
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 03:54 schreef dennistd het volgende:
Aangezien er ook 12 stellen voor Nederland geschikt zijn zal er binnen een jaar of 8 ook wel een einde komen aan de getrokken pimpel. Men zal hem dan alleen wel uit de reguliere IC's moeten halen, want 200 meter trein is echt te kort (nu zijn de negen rijtuigen al niet genoeg in de spits).

Of een ander goed idee: NS koopt er ook twee en versterkt daarmee de spitstreinen tot Bentheim :s)
Er zijn op dit moment 10 composities nodig voor de Pimpel, door er 12 te bestellen houdt DB wat achter de hand. Misschien is spitsversterking al de bedoeling, als ze dat ergens kwijt kunnen qua perronlengte.
pi_96595155
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:36:54 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96595188
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:01 schreef greavy het volgende:

[..]

Die 2 boeken zijn erg gewild en niet echt goedkoper te verkrijgen..
Echt? Ik vind het echt idioot veel geld, iets van drie keer de nieuwwaarde...

Dat laat onverlet dat het inderdaad erg mooie boeken zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:40:51 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96595391
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Echt? Ik vind het echt idioot veel geld, iets van drie keer de nieuwwaarde...

Dat laat onverlet dat het inderdaad erg mooie boeken zijn.
Het is ook erg duur ja. Voor het boek over de 1200 locomotieven betaal ik 125 euro en 90 voor de 1300'boek.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:57:07 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96596024
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Het is ook erg duur ja. Voor het boek over de 1200 locomotieven betaal ik 125 euro en 90 voor de 1300'boek.
Ik zoek alleen nog het 1000 boek, maar dat is nog duurder en dat heb ik er eigenlijk niet voor over.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:03:37 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96596292
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Ireyon het volgende:
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
Ja nou ja, als ze elke keer dat er eentje uitvalt 600 man het hele bedrag moeten gaan uitbetalen, dan kunnen ze de tent wel sluiten natuurlijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:16:53 #39
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96596880
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Ireyon het volgende:
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
Als de Benelux te laat is, mag je gewoon je Thalys nemen.
Bereid je wel voor op ruzie met het treinpersoneel, want die zijn niet goed op de hoogte van de internationale reizigersrechten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 10 mei 2011 @ 15:04:41 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96599062
Hoe dat zit vraag ik mij ook wel eens af. Waar kan je dat terug lezen?
pi_96599811
James kwam een paar maanden geleden met een hoop leesvoer aanzetten waar inderdaad zo'n regeling in stond.. en nog een hoop heen-en-weer getwitter met NsHispeed die van niks wist.
pi_96601129
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:24 schreef Ireyon het volgende:
James kwam een paar maanden geleden met een hoop leesvoer aanzetten waar inderdaad zo'n regeling in stond.. en nog een hoop heen-en-weer getwitter met NsHispeed die van niks wist.
En kwam er een definitief antwoord?

Op een ander forum heb ik hier laatst ook over gediscussieerd, maar het bleek nogal een ingewikkeld verhaal. De crux is de EU-verordening over reizigersrechten en dan wel dit artikel:

quote:
"Artikel 16

Terugbetaling of vervoer langs een andere route

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:

[..]

b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
..."
Ten eerste: als de Benelux uitvalt dan bedraagt de vertraging 60 minuten, niet méér dan 60 minuten. Dus in principe mag je dan nog steeds niet met de Thalys maar moet je gewoon op de volgende Benelux wachten. Tenzij die ook vertraging heeft dus.

Ten tweede, hoe zit dat nou precies met die "vergelijkbare vervoersomstandigheden"? Dat is nog een lastig punt, want hier heerst een soort Babylonische spraakverwarring bij de EU. Waarschijnlijk is het originele voorstel in het Frans of Engels opgesteld, en daar wordt het als volgt uitgedrukt:

EN: comparable transport conditions
FR: conditions de transport comparables

Maar ja, 'conditions' is nogal dubbelzinnig.

NL: vergelijkbare vervoersomstandigheden

In de Nederlandse taalversie is gekozen om te doen alsof het om de omstandigheden gaat. Dan zou je kunnen zeggen dat 1e klas niet vergelijkbaar is met 2e klas, of een staanplaats niet vergelijkbaar met een bed in de slaapwagon. En dat een zitplaats in de Thalys wel vergelijkbaar is met een zitplaats in de Benelux. Maar was dat de juiste opvatting?

DE: vergleichbaren Beförderungsbedingungen
HU: hasonlķ szállítási feltételek ('soortgelijke vervoersvoorwaarden')
SV: likvärdiga transportvillkor ('gelijkwaardige / equivalente vervoersvoorwaarden')

In de Duitse, Zweedse en Hongaarse taalversies wordt het over een heel andere boeg gegooid, daar wordt 'conditions' zo geīnterpreteerd dat het om juridische voorwaarden gaat. Heeft een Thalys met reserverings- en toeslagplicht dan dezelfde voorwaarden als de Benelux waar je zomaar in kan stappen? En is dit überhaupt de juiste interpretatie, of moet je toch naar de Nederlandse versie kijken?

PT: condiįões de transporte equivalentes

En in de Portugese taalversie maken ze er ook iets moois van. De oranje stoelen van een ICM en de blauwe in een ICMm zijn vast wel vergelijkbaar, maar zijn ze ook equivalent? :+

Al met al kom ik er dus niet uit. Behalve dus dat dit artikel bij één uitgevallen Benelux sowieso nog niet van toepassing is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:02:55 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:02:31 #43
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96601290
Je pakt bij het Portugees het verkeerde woord. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96601495
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:59 schreef Igen het volgende:

Al met al kom ik er dus niet uit. Behalve dus dat dit artikel bij één uitgevallen Benelux sowieso nog niet van toepassing is.
Mwah ik vind van wel hoor, redelijkerwijs kan verwacht worden dat de volgende Beneluxtrein ook vertraging heeft ;)
pi_96601517
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Je pakt bij het Portugees het verkeerde woord. ;)
:?

Als je de vertaling bedoelt: ik heb het voor de zekerheid in meerdere woordenboeken nagekeken en daar wordt steeds 'equivalente' met 'equivalent' vertaald.
En de Portugese zinsnede zelf komt uiteraard letterlijk uit de officiële Portugese versie van de verordening.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:10:47 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:10:37 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96601716
Waarom is er in het Portugees dan geen discussie over de inhoud van condiįões ?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:14:23 #47
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96601940
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom is er in het Portugees dan geen discussie over de inhoud van condiįões ?
Dat bedoel ik inderdaad. Je hebt het steeds over voorwaarden/omstandigheden, maar in het Portugees gaat het opeens over vergelijkbare.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96602167
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad. Je hebt het steeds over voorwaarden/omstandigheden, maar in het Portugees gaat het opeens over vergelijkbare.
Dat klopt, en dat was om aan te geven dat van de Nederlandse zinsnede 'vergelijkbare vervoersomstandigheden' beide woorden discutabel zijn.

En de andere taalversies zijn dan natuurlijk ook op beide punten discutabel.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:18:50 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:20:21 #49
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96602285
Ah, op die fiets. Het stond zo raar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96604722
Toevoeging:

Zo te zien komt de term oorspronkelijk uit de drie jaar oudere verordening 261/2004 die gaat over rechten in het vliegverkeer. Daar wordt er natuurlijk gewoon mee bedoeld dat je ook bij vertraging en ellende niet met een economy-class ticket in de business-class mag vliegen etc.

Toegepast op het treinverkeer lijkt mij de meest logische interpretatie dus dat het erom gaat dat je met een kaartje voor de 2e klas niet in de 1e klas mag gaan zitten etc., maar dat de 2e klas van de Thalys wel degelijk vergelijkbaar is met de 2e klas van de Benelux.

Edit: De EU heeft zelf ook ontdekt (PDF, zie 5.3 op pagina 8) dat de formulering nogal vaag en onhandig is, ook voor het vliegverkeer. Het lijkt echter vooral om de vraag te gaan of een omboeking naar een andere vervoerder nog steeds steeds onder 'vergelijkbare vervoersomstandigheden' valt.

Maar ja, vanuit Nederland gezien zijn de Thalys en de Beneluxtrein allebei gewoon onderdeel van NS Hispeed. ;)

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 17:23:55 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 17:25:38 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96605607
Ja, met 2e klas mag je 2e klas in in de ander. Wel goed om te weten dat je dan Thalys mag nemen indien vertraging meer dan 60 minuten is. Ook al zal personeel dat stellig gaan ontkennen.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 17:42:16 #52
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96606276
Personeel kan natuurlijk ook niet zo maar zeggen "welkom aan boord met je goedkope Benelux-kaartje" terwijl de Thalys al bomvol zit met duurbetalende reizigers.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:14:05 #53
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96610306
Maar ze mogen je ook niet weigeren..
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:18:04 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96610494
jawel hoor :) Je hebt geen geldig kaartje, geen verplichte reservering en de trein is vol :)

Bovendien doet het afbreuk aan de kwaliteit van het product waar mensen ZO duur voor betalen, als ze ineens opgescheept worden met gangpaden vol met staande reizigers, koffers, toiletten onbereikbaar, catering onbereikbaar, etc.

De EU kan wel zeggen dat je de thalys mag pakken, maar even kijken naar praktische uitvoerbaarheid was blijkbaar iets te veel gevraagd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:24:43 #55
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96610842
Anders gezegd: misschien moeten de regels omtrent "vergelijkbare" "omstandigheden" wel dusdanig geīnterpreteerd worden dat de Thalys daar buiten valt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96611792
Als de Thalys vol is, okee. Maar verder maakt Thalys natuurlijk de wetten niet hč.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:41:12 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96611856
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:40 schreef Igen het volgende:
Als de Thalys vol is, okee. Maar verder maakt Thalys natuurlijk de wetten niet hč.
Nee maar goed, het is sowieso nog lang niet duidelijk of de Thalys wel onder "vergelijkbaar" valt. Ik kan me heel goed voorstellen van niet namelijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_96611858
Sowieso vind ik Thalys 2de klas nu niet bijzonder luxe.. Komt zelfs niet eens in de buurt van de _O_ ÖBB rijtuigen _O_
pi_96611882
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee maar goed, het is sowieso nog lang niet duidelijk of de Thalys wel onder "vergelijkbaar" valt. Ik kan me heel goed voorstellen van niet namelijk.
Bron? Argumentatie?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:44:08 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96612044
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Bron? Argumentatie?
Nou een eenduidige bron is er dus niet, dat zijn we net de hele dag aan het constateren. Argumentatie: die situatie die ik hierboven beschreef. Hoe zou jij het vinden om een godsvermogen te betalen om daarmee zeker te zijn van comfortabel vervoer, en vervolgens te zien dat de trein vol stroomt met mensen die een fractie van jouw prijs betaald hebben, en die bovendien afbreuk doen aan jouw reiscomfort? Ik denk dat Thalys dan heel veel kwaaie reizigers over zich heen krijgt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')