abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96587879
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:31 schreef bork het volgende:

[..]

Ik stond om 9.00 uur op perron 15 in Utrecht om naar Den Bosch te gaan,niks naar den Bosch en/of Arnhem; reisadvies: reis via Rotterdam |:( :(
Ik had de bus genomen of weer lekker naar huis gegaan
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 10:51:01 #27
155227 crew  Guppy
dus
pi_96588437
Ik sta nu voor Utrecht, echt waar *O*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:51:48 #28
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_96588461
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik sta nu voor Utrecht, echt waar *O*
Zijn goed bezig daar, kwam er gister langs. Ballast ligt er al voor een deel.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 mei 2011 @ 10:52:09 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_96588469
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:51 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik sta nu voor Utrecht, echt waar *O*
Joepie *O*

Het heeft wat tijd mogen kosten :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:42:14 #30
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_96590463
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik had de bus genomen of weer lekker naar huis gegaan
Ik ook, dat laatste dan :(
Een meevaller, ik was al ingechecked, bij uitchecken bleek mijn reisje de stationshal in en uit niets te kosten! :P

:'( :{

[ Bericht 17% gewijzigd door bork op 10-05-2011 11:47:49 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:35:51 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96592595
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat zijn nogal een paar rolstoelliften, of word er per treinstel bedoeld?
Woeps, correct. Eén deur per kant.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:01:32 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96593680
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat een prijs, je weet wat die dingen nieuw kostten? Je kunt misschien beter de boekenmarkt in Deventer afwachten.
Die 2 boeken zijn erg gewild en niet echt goedkoper te verkrijgen..
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:06:01 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96593862
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 03:54 schreef dennistd het volgende:
Aangezien er ook 12 stellen voor Nederland geschikt zijn zal er binnen een jaar of 8 ook wel een einde komen aan de getrokken pimpel. Men zal hem dan alleen wel uit de reguliere IC's moeten halen, want 200 meter trein is echt te kort (nu zijn de negen rijtuigen al niet genoeg in de spits).

Of een ander goed idee: NS koopt er ook twee en versterkt daarmee de spitstreinen tot Bentheim :s)
Er zijn op dit moment 10 composities nodig voor de Pimpel, door er 12 te bestellen houdt DB wat achter de hand. Misschien is spitsversterking al de bedoeling, als ze dat ergens kwijt kunnen qua perronlengte.
pi_96595155
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:36:54 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96595188
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:01 schreef greavy het volgende:

[..]

Die 2 boeken zijn erg gewild en niet echt goedkoper te verkrijgen..
Echt? Ik vind het echt idioot veel geld, iets van drie keer de nieuwwaarde...

Dat laat onverlet dat het inderdaad erg mooie boeken zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:40:51 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96595391
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Echt? Ik vind het echt idioot veel geld, iets van drie keer de nieuwwaarde...

Dat laat onverlet dat het inderdaad erg mooie boeken zijn.
Het is ook erg duur ja. Voor het boek over de 1200 locomotieven betaal ik 125 euro en 90 voor de 1300'boek.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:57:07 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_96596024
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Het is ook erg duur ja. Voor het boek over de 1200 locomotieven betaal ik 125 euro en 90 voor de 1300'boek.
Ik zoek alleen nog het 1000 boek, maar dat is nog duurder en dat heb ik er eigenlijk niet voor over.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:03:37 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96596292
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Ireyon het volgende:
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
Ja nou ja, als ze elke keer dat er eentje uitvalt 600 man het hele bedrag moeten gaan uitbetalen, dan kunnen ze de tent wel sluiten natuurlijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:16:53 #39
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_96596880
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Ireyon het volgende:
'k Zat net eens bij de compensatieregelingen te kijken, en bij de Beneluxtrein heb je dus pas vanaf 3 uur (!) vertraging recht op volledige teruggave. Dat is meer vertraging dan de ritduur van het hele traject van begin tot eind :') !
Als de Benelux te laat is, mag je gewoon je Thalys nemen.
Bereid je wel voor op ruzie met het treinpersoneel, want die zijn niet goed op de hoogte van de internationale reizigersrechten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 10 mei 2011 @ 15:04:41 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_96599062
Hoe dat zit vraag ik mij ook wel eens af. Waar kan je dat terug lezen?
pi_96599811
James kwam een paar maanden geleden met een hoop leesvoer aanzetten waar inderdaad zo'n regeling in stond.. en nog een hoop heen-en-weer getwitter met NsHispeed die van niks wist.
pi_96601129
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:24 schreef Ireyon het volgende:
James kwam een paar maanden geleden met een hoop leesvoer aanzetten waar inderdaad zo'n regeling in stond.. en nog een hoop heen-en-weer getwitter met NsHispeed die van niks wist.
En kwam er een definitief antwoord?

Op een ander forum heb ik hier laatst ook over gediscussieerd, maar het bleek nogal een ingewikkeld verhaal. De crux is de EU-verordening over reizigersrechten en dan wel dit artikel:

quote:
"Artikel 16

Terugbetaling of vervoer langs een andere route

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:

[..]

b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of
..."
Ten eerste: als de Benelux uitvalt dan bedraagt de vertraging 60 minuten, niet méér dan 60 minuten. Dus in principe mag je dan nog steeds niet met de Thalys maar moet je gewoon op de volgende Benelux wachten. Tenzij die ook vertraging heeft dus.

Ten tweede, hoe zit dat nou precies met die "vergelijkbare vervoersomstandigheden"? Dat is nog een lastig punt, want hier heerst een soort Babylonische spraakverwarring bij de EU. Waarschijnlijk is het originele voorstel in het Frans of Engels opgesteld, en daar wordt het als volgt uitgedrukt:

EN: comparable transport conditions
FR: conditions de transport comparables

Maar ja, 'conditions' is nogal dubbelzinnig.

NL: vergelijkbare vervoersomstandigheden

In de Nederlandse taalversie is gekozen om te doen alsof het om de omstandigheden gaat. Dan zou je kunnen zeggen dat 1e klas niet vergelijkbaar is met 2e klas, of een staanplaats niet vergelijkbaar met een bed in de slaapwagon. En dat een zitplaats in de Thalys wel vergelijkbaar is met een zitplaats in de Benelux. Maar was dat de juiste opvatting?

DE: vergleichbaren Beförderungsbedingungen
HU: hasonló szállítási feltételek ('soortgelijke vervoersvoorwaarden')
SV: likvärdiga transportvillkor ('gelijkwaardige / equivalente vervoersvoorwaarden')

In de Duitse, Zweedse en Hongaarse taalversies wordt het over een heel andere boeg gegooid, daar wordt 'conditions' zo geïnterpreteerd dat het om juridische voorwaarden gaat. Heeft een Thalys met reserverings- en toeslagplicht dan dezelfde voorwaarden als de Benelux waar je zomaar in kan stappen? En is dit überhaupt de juiste interpretatie, of moet je toch naar de Nederlandse versie kijken?

PT: condições de transporte equivalentes

En in de Portugese taalversie maken ze er ook iets moois van. De oranje stoelen van een ICM en de blauwe in een ICMm zijn vast wel vergelijkbaar, maar zijn ze ook equivalent? :+

Al met al kom ik er dus niet uit. Behalve dus dat dit artikel bij één uitgevallen Benelux sowieso nog niet van toepassing is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:02:55 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:02:31 #43
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96601290
Je pakt bij het Portugees het verkeerde woord. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96601495
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:59 schreef Igen het volgende:

Al met al kom ik er dus niet uit. Behalve dus dat dit artikel bij één uitgevallen Benelux sowieso nog niet van toepassing is.
Mwah ik vind van wel hoor, redelijkerwijs kan verwacht worden dat de volgende Beneluxtrein ook vertraging heeft ;)
pi_96601517
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Je pakt bij het Portugees het verkeerde woord. ;)
:?

Als je de vertaling bedoelt: ik heb het voor de zekerheid in meerdere woordenboeken nagekeken en daar wordt steeds 'equivalente' met 'equivalent' vertaald.
En de Portugese zinsnede zelf komt uiteraard letterlijk uit de officiële Portugese versie van de verordening.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:10:47 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:10:37 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_96601716
Waarom is er in het Portugees dan geen discussie over de inhoud van condições ?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:14:23 #47
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96601940
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom is er in het Portugees dan geen discussie over de inhoud van condições ?
Dat bedoel ik inderdaad. Je hebt het steeds over voorwaarden/omstandigheden, maar in het Portugees gaat het opeens over vergelijkbare.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96602167
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad. Je hebt het steeds over voorwaarden/omstandigheden, maar in het Portugees gaat het opeens over vergelijkbare.
Dat klopt, en dat was om aan te geven dat van de Nederlandse zinsnede 'vergelijkbare vervoersomstandigheden' beide woorden discutabel zijn.

En de andere taalversies zijn dan natuurlijk ook op beide punten discutabel.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 16:18:50 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:20:21 #49
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_96602285
Ah, op die fiets. Het stond zo raar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_96604722
Toevoeging:

Zo te zien komt de term oorspronkelijk uit de drie jaar oudere verordening 261/2004 die gaat over rechten in het vliegverkeer. Daar wordt er natuurlijk gewoon mee bedoeld dat je ook bij vertraging en ellende niet met een economy-class ticket in de business-class mag vliegen etc.

Toegepast op het treinverkeer lijkt mij de meest logische interpretatie dus dat het erom gaat dat je met een kaartje voor de 2e klas niet in de 1e klas mag gaan zitten etc., maar dat de 2e klas van de Thalys wel degelijk vergelijkbaar is met de 2e klas van de Benelux.

Edit: De EU heeft zelf ook ontdekt (PDF, zie 5.3 op pagina 8) dat de formulering nogal vaag en onhandig is, ook voor het vliegverkeer. Het lijkt echter vooral om de vraag te gaan of een omboeking naar een andere vervoerder nog steeds steeds onder 'vergelijkbare vervoersomstandigheden' valt.

Maar ja, vanuit Nederland gezien zijn de Thalys en de Beneluxtrein allebei gewoon onderdeel van NS Hispeed. ;)

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2011 17:23:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')