quote:
Op vrijdag 4 februari 2011 08:03 schreef NorthernStar het volgende:Ik begrijp je vragen over Suleiman niet helemaal tass.
Omar Suleiman is een vertrouweling van Mubarak, een ouwe knar die al heel lang dienst van zijn regime uitmaakt. Hij was ook jarenlang hoofd van de geheime dienst en heeft zat mensen laten opsluiten, martelen, aan de VS uitgeleverd of gewoon laten verdwijnen. Is net als Mubarak erg close met het pentagon.
Mubarak of Suleiman, lood om oud ijzer, het is hetzelfde regime. Mubarak had het liefst zijn zoon als opvolger gehad maar omdat het er al op leek dat dit echt op teveel verzet zou stuiten was wellicht al bedacht om Suleiman tussendoor te doen.
Verder zegt het niks dat de CIA en andere diensten contacten heeft met de oppositie, Moslimbroederschap,vakbonden etc. Dat is hun baan. Ze hadden tijdens de koude oorlog ook contacten met de KGB.
En omdat het nog helemaal niet duidelijk is wie straks de touwtjes in handen krijgt is het natuurlijk handig om op zoveel mogelijk kaarten tegelijk in te zetten. Doen alle spelers waarschijnlijk, niet alleen de Amerikanen.
Ik bedoel dat vanuit de Wikileaks die gister naar buiten is gekomen, dat Suleiman al een tijd geleden diverse gesprekken in Washington heeft gevoerd met de CIA.
Bush was indertijd al bezig om Moebie te vertellen dat ie meer democratie in het land moest brengen, maar daar wou ons klein dictatortje toen al niks van weten. En daarvanuit zijn ze Suleiman gaan benaderen. Helemaal omdat die er openlijk op tegen was om Gamal zijn vader te laten opvolgen.
Ik weet ook dat Suleiman ook gewoon een viezerik is, maar als hij de interim regering kan leiden, met Amerika op de achtergrond totdat er verkiezingen zijn geweest, dan lijkt mij dat de beste oplossing tot die tijd. Het is Amerika gewoon heel veel gegeven om de rust in de hele regio daar te laten bewaren. Ze zijn doodsbang dat Israel weer wordt aangevallen.
En als Suleiman achter gesloten deuren hulp mbt alles (rust, economisch en voor de verkiezingen) accepteert, dan denk ik dat op die manier de kans het grootst is voor het gewone volk om hier echt als winnaar uit te komen.
Zoals ik overal al zei en blijf zeggen; het is niks anders als politiek; een spelletje dat draait om macht en geld......