Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 17:34 |
Welkom in alweer deel 241 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. Wat een verrassing. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. MET INGANG VAN 16 JULI MOETEN JULLIE GEWOON WEER EEN KAARTJE KOPEN, LUIE KUTSTUDENTEN! ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal "interessante" (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinwerkers - Dr_Flash ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Crientj | donderdag 15 juli 2010 @ 17:35 |
![]() | |
Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 17:35 |
Uit. Ff naar FB. Maar mijn vraag was dus: reden er vandaag twee of drie stellen Plan T richting Amsterdam? | |
Peterselieman | donderdag 15 juli 2010 @ 17:40 |
quote:3 | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 17:41 |
![]() | |
Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 17:52 |
quote:Damn, daar had ik wel een foto van willen maken... | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 17:53 |
Vreemde posticon i.c.m. de TT | |
Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 17:54 |
quote:Ik word niet vrolijk van dat uitzwaaien. | |
Peterselieman | donderdag 15 juli 2010 @ 17:59 |
http://somda.nl/forum/8828/Wijzigingsblad+6+september+2010/ Er gaat weer standaard ICM(m) in de 3600 rijden | |
Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 18:01 |
Hm, en DDM1 reserve, ICRm op reserve. Wat een idioot gedoe, dat materieel is net gereviseerd en staat nu alweer niets te doen... | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 18:02 |
quote:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 18:36 |
quote:Dat het maar vaak buiten jou tijden mag rijden ![]() | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 18:39 |
quote:Ochjee dan zal ik het helaas met ICRm moeten doen ![]() | |
Hojdhopper | donderdag 15 juli 2010 @ 19:28 |
Socios, we hebben je nodig! ![]() Wat je altijd al wilde weten... Post 65. ![]() | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 19:30 |
quote:'t Lijkt mij dat de buitenkant eronder beschadigd was en er dus later een sticker overheen is geplakt. | |
Hojdhopper | donderdag 15 juli 2010 @ 19:33 |
Danku! Meerdere suggesties welkom. | |
Peterselieman | donderdag 15 juli 2010 @ 19:38 |
quote: Meestal is alleen het beschadigde deel opnieuw geschilderd na uiteraard eerst de boel ontroest te hebben. Dit wordt ook wel stempelen genoemd. | |
James1988 | donderdag 15 juli 2010 @ 19:41 |
ICM(m) in de 3600, yes! | |
Hojdhopper | donderdag 15 juli 2010 @ 20:40 |
quote: Thnx! ![]() | |
Irritatie100 | donderdag 15 juli 2010 @ 21:29 |
Zijn er serieus mensen die treuren dat het Mat '64 eruit gaat? Vind het alleen maar prima en hoop dat ze zo snel mogelijk weg zijn ![]() | |
Peterselieman | donderdag 15 juli 2010 @ 21:32 |
quote: Het is idd jammer ja. Als men in dit tempo doorgaat, dan rijdt medio volgend jaar mat'64 alleen nog op Zwolle - Emmen | |
RealZeus | donderdag 15 juli 2010 @ 21:33 |
quote:Ja, nostalgie ftw. | |
Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 21:39 |
quote:Momenteel het beste tractiegeluid op het Nederlandse spoorwegnet. | |
greavy | donderdag 15 juli 2010 @ 21:48 |
quote:Ja, dat zeker. Waarom? Het is een mooi geluid, en het zijn tenminste nog wat echte treinen. ![]() | |
greavy | donderdag 15 juli 2010 @ 21:52 |
Groete uit Brussel btw. Belgie heeft mooie treintjes ![]() En Luxemburg zeker ook ![]() En de ICE en Thalys tussen Aken - Keulen is ook vet. Toeslag vrij en dergelijke (sowieso bij InterRail ![]() Morgen nog eventjes naar Gent St Pieters, Brugge, Leuven, Hasselt, Antwerpen en dan terug naar huis. Jammer genoeg zit de week er alweer bijna op ![]() | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 22:04 |
Thalys moet je toch reserveren? Of zelfs dat daar niet? En ICM(m) en ICRm zijn ook nog echte treinen. En VIRM ook, maar daar zijn jullie het vast niet mee eens. | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 22:07 |
quote:Huh? Ook met InterRail moet je toch voor ICE en Thalys toeslag betalen? Of toevallig op dat traject niet ![]() | |
Duvel | donderdag 15 juli 2010 @ 22:09 |
quote:Inderdaad. | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 22:11 |
Germany Thalys (between Köln and Aachen) Compulsory reservation, 2nd class: ¤ 5 / 1st class: ¤ 7 http://www.interrailnet.com/interrail-special-trains Waar haalt Greavy 'geen toeslag' vandaan? | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 22:22 |
In de groep CTA-Huisvlijt, de categorie "Die hadden we nog niet":![]() Groetjes uit Deventer ![]() | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 22:24 |
quote:ICE niet. Thalys is zelfs reserveringsplicht en dat kost sowieso geld. En met de kosten die dat in Nederland met zich mee brengt, kan ik me niet voorstellen dat het daar gratis is. Waarom is VIRM overigens geen echte trein? | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 22:26 |
quote:Van dezelfde pagina Germany ICE / IC / EC Reservation possible but not compulsory. 2nd class: ¤ 4,50 / 1st class: ¤ 5,50 Naja ik lees het allemaal wel als ik m'n pass binnen krijg. 'k Ben uitgegaan van 10 euro toeslag om van Brussel met ICE en Railjet via München in Budapest te komen, dus minder is altijd beter. | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 22:28 |
poeh dan vind ik 10 euro toeslag nog ermm krap langs het randje begroot ![]() | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 22:35 |
quote:Toeslag voor internationale ICE-reizen van/naar Duitsland is ¤5,50 en toeslag voor Railjet tussen München en Budapest is ¤3,-. Volgens Interrailnet dan. 'k Vind sowieso het concept toeslag een beetje absurd als je een treinkaartje van 240 euro hebt, CityNightLine is zelfs ¤40. | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 22:40 |
quote:Jij denkt dat je dan de hele wereld krijgt of zo? ![]() | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 22:49 |
Binnenlandse ICE is sowieso gratis met interrail, dus daar betaal je niets extra's voor comfort ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 22:51 |
quote:Alle reden om maar gelijk een slaapplaats met douche gratis te eisen ook ja ![]() | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 22:51 |
quote:Nee dat ook weer niet.. 'k heb er ook weinig moeite mee om gewoon voor ICE of Railjet te betalen. Maar voor Thalys of Eurostar betaal je gewoon tientallen euro's, voor de Eurostar is de toeslag zelfs duurder dan wanneer je een gewoon enkeltje zou kopen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 22:55 |
quote:Zou daar een idee achter zitten misschien? Ze hebben geen zin in stinkende zwerfjongeren die op badslippers heel Europa door crossen voor een scheet en drie knikkers. Niet in DIE trein tenminste. Wordt niet zo gewaardeerd door het publiek waar die treinen WEL voor bedoeld zijn, namelijk zakenreizigers. Die WEL dikke toeslag betalen om een beetje op stand vervoerd te worden ![]() Wel jammer, en enigszins generaliserend natuurlijk, maar zo werkt het dus wel ![]() | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 22:58 |
Alsof de rest van het volk wat in de eurostar/thalys zit zo elitair is. Het is natuurlijk belachelijk dat je met een europees interrail-ticket niet eens in engeland kan komen zonder meer aan de eurostar te betalen, dan wanneer je gewoon 2 maanden van tevoren boekt. Zelfde geldt voor de thalys. En als straks de benelux weg is, is de goedkoopste manier om met een interrail in België te komen waarschijnlijk via Duitsland ![]() | |
Ireyon | donderdag 15 juli 2010 @ 23:03 |
quote:Neuh, ik wandel gewoon de grens over ![]() Maargoed, 'k snap de redenatie wel maar het slaat natuurlijk nergens op. Mijn medestuderende reisgenoten en ik gedragen ons een stuk fatsoenlijker dan de diknekken die luid telefonerend de kruimels van hun stinkende visbroodjes op de vloerbedekking vegen. Al zeg ik het zelf. | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 23:06 |
Ja. Is het nou afgelopen met dat gejammer? Die hogesnelheidstreinen krijgen ze toch wel vol, hoe veel toeslag zo ook vragen. Interrail bestaat juist bij de gratie van het mechanisme dat daardoor ook de zijlijntjes en de boemeltjes tenminste nog een BEETJE bestaansrecht hebben. Anders waren heel veel van die regionale zijlijntjes allang opgeheven. Okee, verlieslatend zal het zijn. Maar in elk geval zit er nog wat volk in zoeen trein, waardoor de maatschappelijke functie (makkelijker) te rechtvaardigen is. Wie betaalt, bepaalt. Wie een maand lang voor een krats door Europa wil scheuren, maakt maar gebruik van de daarvoor aangewezen treinen, of betaal gewoon dikke toeslag. Vraag - Aanbod. Niks meer en niks minder. | |
Ascendancy | donderdag 15 juli 2010 @ 23:18 |
Maar waarom zijn binnenlandse hogesnelheidstreinen dan niet zo duur? En zoveel interrailers zitten er toch niet in die kleine boemeltjes? Zeker niet buiten de zomer. | |
Dr_Flash | donderdag 15 juli 2010 @ 23:24 |
quote:Omdat ze natuurlijk vooral gebruikt worden, door de interrailers, voor het mijlen trappen ![]() | |
kebabkever | vrijdag 16 juli 2010 @ 02:28 |
quote:Daar rijd toch de plan V i.p.v. de plan T? | |
Ofyles2 | vrijdag 16 juli 2010 @ 02:53 |
quote:* Ofyles2 vindt de Plan T wel oké, alleen jammer dat deze voor geluidsoverlast zorgen. Zelf vindt hij de SGMm een hobbelend kutpaard... | |
Ofyles2 | vrijdag 16 juli 2010 @ 02:56 |
quote:Ik durf er ¤ 5k op in te zetten dat de DM'90 de 30 jaar niet haalt, ¤ 3k als de laatste DM'90 voor 2034 wordt afgevoerd. | |
tho_Omas | vrijdag 16 juli 2010 @ 03:05 |
Hallo vrindelijke medespotters, moeten jullie zien wat ik vandaag weer heb gezien. Vinden jullie niet dat de politie haar ogen sluit voor dit maatschappelijk échec? | |
Ofyles2 | vrijdag 16 juli 2010 @ 03:13 |
quote:Yep. Spoorwegpolitie en ProRail beloven deze stommelingen te manen met prijzige boetes, maar het komt er niet van. Leuk voorbeeld is de gemeente Zaanstad, op het traject Koog-Zaandijk - Krommenie-Assendelft. | |
sk888er | vrijdag 16 juli 2010 @ 06:52 |
kan een maand traject worden geladen op een studenten ov chipkaart? | |
greavy | vrijdag 16 juli 2010 @ 07:38 |
quote:Ik had het nagevraagd voor InterRail, en vertelden ze mij bij het loket dat je Aken - Keulen met Thalys zonder toeslag en reservering mag, enkel in wagen 28. Anders wel reserveren. De ICE is Aken - Keulen - Frankfurt toeslagvrij met InterRail, en mag je overal zitten als die plek niet gereserveerd is. Je hebt weliswaar geen zitplaatsgarantie. | |
James1988 | vrijdag 16 juli 2010 @ 08:19 |
quote:Nee. Op dit moment kan er behalve Reizen op Saldo, een Voordeelurenabonnement en een NS-jaarabonnement nog helemaal niks aan NS-formules op een OV-Chipkaart worden geladen. | |
RealZeus | vrijdag 16 juli 2010 @ 08:30 |
quote:Geluidsoverlast? Wat is dat voor onzin? Die dingen denderen al 40 jaar door Nederland en nou zorgen ze ineens voor geluidsoverlast? | |
sk888er | vrijdag 16 juli 2010 @ 09:05 |
quote:Ok dank je | |
Fixers | vrijdag 16 juli 2010 @ 09:09 |
In de nrc.next van gister een opiniestuk over het spoor. Dat onze regering maar een voorbeeld moest nemen aan groot-brittanie. Want daar is de privatisering uiterst succesvol en goed voor de reizigers gebleken. Ik moet dat artikel nog maar eens lezen, volgens mij heb ik een sarcasme-aanduiding gemist ergens.... | |
Duvel | vrijdag 16 juli 2010 @ 09:13 |
quote:Gechreven door Bassie van Adriaan of zo? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 16 juli 2010 @ 09:52 |
quote: Klopt, maar dat is ook mat'64 ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 16 juli 2010 @ 10:29 |
quote:Inderdaad. 1 blik op het prijspeil in GB zegt al genoeg. En anders die herrie die die hobbelende kuttreinen daar maken ![]() | |
RealZeus | vrijdag 16 juli 2010 @ 10:43 |
quote:En het staat me bij dat ik hier wel eens gelezen heb dat British Rail nog meer vertragingen heeft dan de NS. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 juli 2010 @ 11:22 |
http://www.omroepbrabant.(...)g+roze+trein+in.aspx Roze trein? Welke bedoelen ze? die ov chipkaart virm? | |
kebabkever | vrijdag 16 juli 2010 @ 12:14 |
quote:Ik vind ze zeker wat hebben, dat mat spul maar het zijn verdomd oncomfortabele treinen zeg. Ik rijd regelmatig van zwolle naar ommen c.q. hardenberg.. | |
Lord_Brett_Sinclair | vrijdag 16 juli 2010 @ 14:33 |
quote:Als je kijkt in de achterhoek en het noorden is de klant er wel op vooruit gegaan. Simpelweg omdat de nieuwe partijen vaak wel 2x in het uur rijdt waarbij de NS dat niet rendabel vond en dus niet deed. Ik gok als het spoor naar Meppel aanbesteed wordt dat we ook 2x per uur op zondag een trein krijgen naar het zuiden ipv de 1x per uur nu (grootste deel van de dag). En 2x per uur een trein richting Leeuwarden. | |
Duvel | vrijdag 16 juli 2010 @ 14:36 |
Het ging om die vergelijking met GB toch? | |
Brembo | vrijdag 16 juli 2010 @ 14:42 |
quote:Met Bingo aanboord ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 16 juli 2010 @ 19:31 |
quote: Dat is een oudje ![]() | |
Yreal | vrijdag 16 juli 2010 @ 19:51 |
Ik sta nu al een paar dagen te werken op een school in rijswijk, helemaal aan het begin van de stad, op het dak. En die zit dus vlak naast het spoor, is wel tof, kan ik de hele dag treintjes kijken ![]() | |
Duvel | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:01 |
quote:De oude THR toevallig? | |
Yreal | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:09 |
quote:En ongeveer elk station buiten kings cross is een fucking krot. ![]() Dit is victoria station ofzo. Echt heel sneu, deze tent is groter dan utrecht CS en dan ligt het er zo bij. | |
Ascendancy | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:26 |
Liverpool street was nog niet zo heel erg. In ieder geval, het dak boven de perrons was mooi. Maar die vertrekhal was ook een beetje ![]() En kings cross houden ze maar prachtig voor de eurostar reizigers. De metro is er overigens ook klote. In het centrum zeker, warme tunnels enzo. Dan reizen er dagelijks zoveel mensen mee. De infrastructuur ligt er. Dan moet er toch best een beetje airco mogelijk zijn, Of in ieder geval een iets betere presentatie. In plaats daarvan is geldt gestoken in schermen om reclame op weer te geven ![]() En dat levert blijkbaar ook niets op voor de kwaliteit van de metro. | |
dennistd | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:32 |
Gisteren met de Harzer SmallspurBahnen van Wernigerode naar de Brocken geweest, en vervolgens onderlangs via Stiege en Quedlinburg terug gegaan. Foto's volgen morgen! | |
Duvel | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:38 |
quote:Gaaf, ik hou dit topic in de gaten! | |
James1988 | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:53 |
quote:Het is wel een prachtig station. Overigens is dat hele gebied enorm in ontwikkeling, zie onderstaand filmpje: quote:Hoe wil jij op plekken waar het eruitziet zoals hieronder, nog plek vinden om airco-installaties kwijt te raken? Dit is iets waar ingenieurs van Transport for London zich al jaren het hoofd over breken, en ze ook prijsvragen uitschrijven zodat ze tenminste ideeën binnenkrijgen? Vorig jaar is de eerste trein met airco voorgesteld aan de burgemeester van Londen trouwens. link ![]() quote:Het is het oudste metronetwerk ter wereld, ze zijn er zelfs begonnen met stoomtractie meen ik me te herinneren. Het onderhoud van dit netwerk kost gigantisch veel geld, die reclameuitingen betalen daar aan mee, samen met de inkomsten vanuit de stad Londen, de ticketverkoop, enzovoorts. | |
Ascendancy | vrijdag 16 juli 2010 @ 20:57 |
Die plek daaronder heeft toch heul geen airco nodig. In plaats van het steeds maar opknappen van het bestaande netwerk zou het netwerk vernieuwen veel beter zijn. Uiteraard, dat is even vervelend, maar op de lange termijn beter. De metro van New York en Parijs zijn bijna net zo oud, maar het is er wel beter geregeld. | |
James1988 | vrijdag 16 juli 2010 @ 21:00 |
In Parijs kan het anders ook flink warm zijn hoor... bovendien hebben al die krappe tunneltjes wel zo z'n charme. ![]() Niet te vergelijken met Rotterdam, waar het strak modern is en het oudste spul (type T) er alweer uitgaat terwijl het nog best 10 jaar mee zou kunnen. | |
Ascendancy | vrijdag 16 juli 2010 @ 21:01 |
Goh, de NS weet nu al precies wanneer over 2.5 dagen de problemen bij schiphol opgelost zijn. Ik zet 10 euro op het niet halen van de deadline. | |
Ascendancy | vrijdag 16 juli 2010 @ 21:02 |
quote:Is er een probleem met dat de RET dat doen? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 16 juli 2010 @ 21:19 |
quote: mja, het is idd de vraag of het gaat lukken. Als dit waar is dan ben je wel ff zoet | |
Duvel | vrijdag 16 juli 2010 @ 21:28 |
Dit zou weleens waar kunnen zijn. Draagconstructies in tunnels zijn andere koek dan buiten: je moet ze allemaal op een speciale manier ophangen en je moet afwachten of er voldoende reservemateriaal voorhanden is om 3 km te vernieuwen... | |
greavy | vrijdag 16 juli 2010 @ 21:46 |
Helleuw. Ben weer terug in het land. Heb rond de 11 GB aan foto's + filmpjes, waarvan ik de mooiste van online zet (geresized). | |
dennistd | vrijdag 16 juli 2010 @ 22:40 |
Zo, voor vanavond al vast een foto:![]() Een Lint41 van HEX (HarzElbeExpres, onderdeel van Veolia) in het station van Thale, vanuit de kabelbaan op de foto gezet | |
Ascendancy | vrijdag 16 juli 2010 @ 22:41 |
quote:Als je die foto's ziet op die bron die daar vermeld wordt, is direct helemaal duidelijk hoe een ravage dat is geweest. ![]() Je zou maar in die trein hebben gezeten. ![]() Haarlem had er wel een leuke IC verbinding bij. Hoewel de IC Vlissingen-Amsterdam nu blijkbaar weer normaal rijdt | |
Ofyles2 | vrijdag 16 juli 2010 @ 23:25 |
quote:Algehele vernieuwing van het wagenpark. Ik zie de nieuwe metrostellen geen 30 jaar halen, mits de politiek steeds nieuw nieuwer nieuwst eist... | |
#ANONIEM | vrijdag 16 juli 2010 @ 23:27 |
http://www.spoortechniek.nl/Railcam/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=8155 Foto's van schiphol | |
Peterselieman | vrijdag 16 juli 2010 @ 23:30 |
Dat gaat dus nog wel ff duren zo te zien | |
Ofyles2 | vrijdag 16 juli 2010 @ 23:36 |
quote:Misschien heeft het te maken met de algehele hernieuwing van het voorstedelijke spoorwegnetwerk in Londen? | |
Yreal | zaterdag 17 juli 2010 @ 00:08 |
Zijn de stations nog steeds baggerkrotten ![]() | |
Fixers | zaterdag 17 juli 2010 @ 06:58 |
quote:Een student journalistiek, die er best een paar treinrampen voor overheeft om de boel te privatiseren. Maar hij is serieus.... ik kan echt geen greintje sarcasme ontdekken. quote:Dus als ik eens op bezoek wil bij mijn tante in Heerhugowaard moet ik dat een maand of 3 van te voren boeken en reserveren, of de hoofdprijs betalen. Ik herinner me nog het nieuwsbericht dat het goedkoper is om van Londen naar Manchester te reizen met een taxi dan met de trein. En dan het mooiste: quote:Och, we laten een paar treinen ontsporen, klappen er nog een paar frontaal op elkaar. Maar dan krijgen we wel een übertof volstrekt ondoorzichtig reserverings- en prijssysteem en treinen die nog slechter op elkaar aansluiten als nu. Oh, en vergeet niet het oerwoud aan OV-chip paaltjes op de perrons, zodat je bij de juiste vervoerder kan incheken. ![]() | |
dennistd | zaterdag 17 juli 2010 @ 08:50 |
Heeft er nog iemand koppelwagens in de aanbieding? NedTrain en DB Schenker zijn er een paar kwijt namelijk: http://www.somda.nl/forum/8827/p280695/Koppelwagens/ | |
greavy | zaterdag 17 juli 2010 @ 09:57 |
quote: ![]() En voor de Mat'64 liefhebbers onder ons: De serie 12100 gaat per september volledig met Plan V gereden worden. 3 setjes van 2x Plan V is de planning. Echter gaan het aantal diensten van 126 terug naar 99, waarvan 15 op de Dijksgracht. Keesje op Somda: quote:En de 4000/7400/17400/14700 gaat ook volledig met SLT gereden worden. De serie 14500 staat gepland met 2x mDDM [ Bericht 12% gewijzigd door greavy op 17-07-2010 10:04:11 ] | |
Socios | zaterdag 17 juli 2010 @ 11:27 |
ICM in de 3600... Boh vet ![]() | |
greavy | zaterdag 17 juli 2010 @ 11:34 |
Het is maar 1 omloop. Maar het is idd. wel vet, ICM in 3600. En dat er bijvoorbeeld IRM in de 12100 verdwijnt heeft te maken met de ETMET proef. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 17 juli 2010 @ 12:13 |
quote: In Zwolle staan er als het goed is nog 2. Zijn gebruikt om een T'tje te verplaatsen. Maar goed, ik denk niet dat ze die bedoelen ![]() | |
Ascendancy | zaterdag 17 juli 2010 @ 13:18 |
Even een hersenspinsel weer van mij. Waarom is er specifiek voor gekozen de 3600 tussen nijmegen en Arnhem te laten stoppen en niet 1 van de IC's uit Utrecht? Daarmee zou je namelijk alle reizigers uit Tilburg, Breda, Den Bosch en Nijmegen een betere verbindig geven richting het noorden en het oosten. | |
dennistd | zaterdag 17 juli 2010 @ 18:57 |
Dat komt omdat de 3600 (Arnhem-Roosendaal) en de 3700 (Zwolle-Nijmegen) aan elkaar gekoppeld zijn. Hierdoor staat de trein ook lang stil in Arnhem en Nijmegen. | |
ReisT | zaterdag 17 juli 2010 @ 21:03 |
Van de week zat ik in de kortste internationale trein (DK-DE) die ik ooit heb gezien:![]() | |
Duvel | zaterdag 17 juli 2010 @ 21:05 |
Ah! Een broertje van de Wadlopers, wat lief! | |
#ANONIEM | zaterdag 17 juli 2010 @ 21:10 |
En oude CTA's uit Nederland ? ![]() [ Bericht 60% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2010 21:10:46 ] | |
James1988 | zaterdag 17 juli 2010 @ 21:46 |
Zelfde leverancier als de CTA's vermoed ik, bij de Berlijnse S-Bahn zie je zulke CTA's soms ook. Bijvoorbeeld bij Postdamer Platz. | |
dennistd | zaterdag 17 juli 2010 @ 22:27 |
Zo, hier dan de beloofde foto's:![]() V100 199 861 Rangerend met rijtuigen van de HSB, te Wernigerode ![]() HSB 99 7239 Met een trein naar Nordhausen, te Wernigerode ![]() HSB 187 019 Trein uit Eisfelder Talmühle, te Wernigerode ![]() HSB 99 7241 Met een trein van Eisfelder Talmühle naar Wernigerode, te Drei Annen Höhe ![]() HSB 99 7235 Met een trein van Wernigerode naar Eisfelder Talmühle, te Drei Annen Höhe ![]() HSB 99 7239 Met een trein naar Drei Annen Höhe, op de Brocken ![]() HSB 99 5906 Met een trein uit Gernrode, te Eisfelder Talmühle ![]() HSB 187 018 Trein uit Nordhausen, te Eisfelder Talmühle ![]() HSB 187 016 Trein naar Hasselfelde, te Stiege ![]() HSB 187 017 Trein naar Nordhausen, te Alexisbad | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 00:50 |
@Dennis: Nice pics! In Veenendaal Centrum is de verlenging van het perron afgerond: ![]() © Bjorn Lammers Te Veenendaal West is er nog niet veel qua activiteit te zien, meldt hij op Somda. Dit heeft te maken met de inzet van SLT straks op de lijn naar Rhenen. | |
Yreal | zondag 18 juli 2010 @ 04:34 |
veenedaal west. Daar noem je dan ook wel wat ![]() | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 10:35 |
Daar beginnen ze zeer binnenkort ook heur. De vorderingen van de nieuwe Lingebrug kun je live op webcam zien: Werkzaamheden vervanging Lingebrug (Webcam) De traverse van Geldermalsen ook: Werkzaamheden Traverse Geldermalsen (Webcam) | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 11:18 |
De komende dagen zullen er een aantal 'Raad de Plaat' setjes voorbij komen vanaf mijn kant. Om alvast af te trappen:![]() Op welk station ben ik hier? [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 18-07-2010 11:26:20 ] | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 11:27 |
Het staat maar 4 keer op de paaltjes ![]() | |
#ANONIEM | zondag 18 juli 2010 @ 11:29 |
fail | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 11:35 |
quote:Oh. Dat zie ik nu pas ![]() | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 11:40 |
En om nu een betere te krijgen:![]() Op welk station sta ik hier? | |
#ANONIEM | zondag 18 juli 2010 @ 11:43 |
albufeira? anders lijkt het er wel veel op | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 11:51 |
quote:Nee. Zover was ik niet van huis. De foto's zijn in buurlanden Duitsland, België of Luxemburg ![]() | |
Daffodil31LE | zondag 18 juli 2010 @ 11:57 |
quote:Dat oncomfortabele komt door de (nutteloze) verbouwing van een paar jaar terug. Jij hebt waarschijnlijk nog nooit in een origineel Mat'64-stel gereden. | |
De_Hertog | zondag 18 juli 2010 @ 14:46 |
Mooie foto's van de HSB. Daar moet ik ook nog een keer heen vind ik ![]() Vrijdagnacht trouwens een V250 op de HSL zien rijden. Testritten, neem ik aan. 's nachts zien ze er nog wel enigszins acceptabel uit ![]() | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 14:49 |
Is het station luxemburg? | |
Ofyles2 | zondag 18 juli 2010 @ 14:49 |
@greavy: Esch-sur-Alzette? | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 15:26 |
@Ascendancy en Olyfes2: Nee, dat is het niet. Jullie zoeken het te ver van Nederland af (hint..) | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 15:29 |
Dan is het station zwijndrecht. | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 15:31 |
Nee, het is wél in het Buitenland. Kijk naar de borden waar de spoornummers op staan, en je weet het land ![]() | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 15:34 |
Ik ben niet bekend met belgisch en luxemburgs spoor. De ophanging van de draden lijkt wel op dat van Duitsland, maar t is te vaag om dat zeker te weten. In Duitsland heb je voor de middelgrote RB stationnetjes wel zulke gebouw, zoals garmisch partenkirchen en Lenggries, maar daar zagen de perrons enzo er niet zo goed verzorgt uit. | |
De_Hertog | zondag 18 juli 2010 @ 15:35 |
quote:Ik vond het juist meer op België lijken ![]() | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 15:35 |
Als je in Nederland vrij reist, dagkaart of what else, kan je een kaartje vanaf .... Grens kopen. * greavy gaf zijn laatste hint | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 15:39 |
Herzogenrath ![]() | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 15:59 |
Jup! Ascendancy heeft hem geraden. De laatste hint maakte hem echter wel makkelijk ![]() En de volgende: ![]() | |
James1988 | zondag 18 juli 2010 @ 16:32 |
Ličge-Guillemins? | |
Duvel | zondag 18 juli 2010 @ 16:41 |
Treinstel 4066 heeft werkende WiFi. | |
Duvel | zondag 18 juli 2010 @ 17:29 |
quote:Ehr... jij woont onder een steen? | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 17:35 |
Ik dacht het ook door die kap die je daarboven zag. | |
Duvel | zondag 18 juli 2010 @ 17:36 |
quote:Het lijkt wel wat veranderd ten opzichte van een jaar of tien geleden! ![]() | |
Duvel | zondag 18 juli 2010 @ 17:38 |
quote:Ja ok, op zich begrijpelijk, maar Guillemins is helemaal nieuwbouw, het oude Guillemins was veel lelijker dan dat op de raadplaat. Hier een oud fototje van het huidige Guillemins: ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 juli 2010 @ 20:00 |
quote:Leuven | |
JustinK | zondag 18 juli 2010 @ 20:26 |
Voor stations raden hebben we toch al een topic voor: Welk station is dit? #7 Waar we vrolijk verder raden.. | |
Quyxz_ | zondag 18 juli 2010 @ 20:41 |
Kerels, Is er ergens een overzicht waar ik kan zien wat de vertragingen waren van de NS treinen. Dit omdat ik laatst rond de 30 min vertraging had en ik me afvraag of ik geld terug kan vragen. | |
Dr_Flash | zondag 18 juli 2010 @ 20:42 |
quote:Gewoon doen. Het werkt hier niet zo van "voor deze en deze treinen mag je geld terugvragen" zoals in België ![]() | |
Quyxz_ | zondag 18 juli 2010 @ 20:53 |
quote:Hoe werkt het dan? Ze moeten toch controleren of de aanvrager echt wel die vertraging had? | |
JustinK | zondag 18 juli 2010 @ 20:54 |
quote:Treinkaartje meesturen (tenzij je abonnement hebt) | |
Yreal | zondag 18 juli 2010 @ 20:55 |
quote:Zou het voor student een heel makkelijk zakcentje worden als die database online stond ![]() | |
Quyxz_ | zondag 18 juli 2010 @ 20:55 |
quote:Ja, ik begrijp hoe het aanvragen werkt, dat heb ik vaker gedaan. Maar de NS moet toch controleren of mijn aanvraag terecht is, dus of ik echt de vertraging had die ik zeg dat ik had? (30+ of 60+ min) | |
Peterselieman | zondag 18 juli 2010 @ 20:57 |
quote: Er was een keer iemand die het bijhield ![]() Alleen zijn site werkt al tijden niet meer geloof ik. | |
dennistd | zondag 18 juli 2010 @ 21:02 |
quote:NS kan het wel controleren adhv tijden in een prorail-systeem, gewoon aanvragen, als je het niet doet krijg je zeker niets ![]() | |
greavy | zondag 18 juli 2010 @ 22:25 |
quote:You're right. | |
Righteous | zondag 18 juli 2010 @ 23:36 |
Ik wist niet dat ze bij de NS ook HSL toestellen hadden . Er staat ICE op en het zijn dezelfde als Die van de DB | |
Ascendancy | zondag 18 juli 2010 @ 23:36 |
NS hispeed heeft enkele ICE 3M's | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 00:21 |
Klopt, NS Hispeed heeft er 4. Die 4 rijden mee in de pool van ICE-3M's, en komen daardoor bijvoorbeeld ook in België terecht, ook al biedt NS zelf geen ICE-dienst naar België aan. | |
greavy | maandag 19 juli 2010 @ 00:36 |
Klopt. Maar om de ICE dienst aan te bieden, dient iedere vervoerder (Deutsche Bahn, NS HiSpeed) een aantal ICE's ter beschikking te stellen, die dan ook flexibel ingezet kunnen worden. De Duitsers hebben er 13. | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 08:18 |
quote:Bron: nu.nl R.I.P. ![]() | |
Crientj | maandag 19 juli 2010 @ 11:59 |
quote: ![]() SPOILER | |
greavy | maandag 19 juli 2010 @ 13:24 |
Afgelopen Dinsdag is er een kapotte bovenleiding bij een trein ingeboord. Hierdoor heeft het treinverkeer volledig stil gelegen. Momenteel is er nog in een beperktere mate vertraging, en rijden enkele treinen niet. De volgende aanpassingen zijn sowieso van toepassing (geweest): * intercity Vlissingen / Dordrecht - Den Haag - Schiphol - Amsterdam (2100) : Amsterdam C-Leiden C via Haarlem/Leiden-Amsterdam via Schiphol (geen stop op Amsterdam Sloterdijk, was wel de planning). * sneltrein Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam (2600) : extra stop op Hoofddorp * stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp (3300) : rijdt gewoon Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd. * intercity Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol (3700) : opgeheven * intercity Lelystad / Amsterdam Centraal - Hoofddorp (3900) : opgeheven Amsterdam CS - Hoofddorp. * stoptrein Lelystad / Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp (4300) : rijdt niet naar Lelystad Centrum maar gewoon tot Almere Oostvaarders (planning was tot Lelystad te laten rijden). De defecten die sowieso in de tunnel zijn: -Ca. 3km bovenleiding naar beneden is gekomen -Ophangbeugels zijn van de tunnelwand geslagen -Een trein beschadigd is geraakt door de brokstukken Een aantal foto's ter plekke (Deeplinken naar foto's / Foto's elders gebruiken is niet toegestaan): Spoortechniek De verwachting is dat het ongeveer 16 weken zal duren voor alles weer op orde is. De constructie van de tunnelwand is namelijk zwaar beschadigd, en moet weer helemaal nagekeken worden over een minimale lengte van 3 kilometer. Verwacht word nog meer om overige problemen ook gelijk aan te pakken. Op dit moment zijn er (als ik mij niet vergis) 2 sporen beschikbaar op dat deel. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 19-07-2010 13:30:37 ] | |
Yreal | maandag 19 juli 2010 @ 14:26 |
quote:Juck ![]() | |
Ofyles2 | maandag 19 juli 2010 @ 14:27 |
Echt geweldig hoe ProRail zich in de reet heeft laten nemen door McKinsey... ![]() Ik kom woorden tekort om die organisatie finaal uit te schelden... ![]() | |
Ascendancy | maandag 19 juli 2010 @ 14:36 |
Greavy dat weten we toch allemaal al na een week ![]() Er zijn inderdaad 2 sporen beschikbaar. Je kan moeilijk de ophanding en bovenleiding vervangen als er direct naast(2 sporen per tunneldeel) treinen op volle snelheid rijden ![]() | |
greavy | maandag 19 juli 2010 @ 14:37 |
Dat klopt. Ze hebben te weinig onderdelen op voorraad, is nu ook gebleken. Daarom duurt het dus nog eens extra lang. | |
Yreal | maandag 19 juli 2010 @ 15:06 |
het word wel feest al dadelijk den bosch -> utrecht uitloopt ![]() ![]() | |
Cerbie | maandag 19 juli 2010 @ 15:18 |
* Cerbie valt binnen met een vraag over NSHiSpeed* Ik wil eind augustus naar München en terug met de ICE (Arnhem - München Hbf). Via nshispeed is dit echter veel duurder dan via DB ![]() Is er een goede reden (aanbod alleen voor Duitsers oid) om toch voor de NS te kiezen of kan ik rustig via DB boeken ![]() | |
dennistd | maandag 19 juli 2010 @ 15:30 |
Volgens mij kun je prima via DB boeken (zelf geen ervaring mee) | |
V2 | maandag 19 juli 2010 @ 15:39 |
Goed staaltje onderdelenbeheer bij ProRail ![]() ![]() | |
greavy | maandag 19 juli 2010 @ 15:41 |
quote:NS HiSpeed is een faalbedrijf opzich. Ik zou ook bij de DB boeken als dat beter uitkomt. NS HiSpeed zijn website heeft ook altijd faals. Stopt er soms ineens mee, wegens een 'onbekende' fout, als je aan het boeken bent. | |
Cerbie | maandag 19 juli 2010 @ 15:53 |
quote:Als je München Hbf invoert (hun eigen notatie zelfs) krijg je een error, de umlaut wordt niet herkend ![]() Zit nu een beetje te balen, gister waren de Eurospezial tickets nog beschikbaar, nu zijn ze op voor de terugweg. De euronightline is ook een optie, lijkt me best mooi. Maar weet niet of mijn vriendin het daarmee eens is ![]() *kijkt naar vliegtickets terug* [ Bericht 20% gewijzigd door Cerbie op 19-07-2010 16:05:22 ] | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 16:36 |
quote:Je houdt geen rekening met het beschadigen van 3000m aan bovenleiding en draagconstructies. Dus ik snap het wel op zich... | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 16:38 |
Vandaag in Arnhem. De CTA: ![]() De trein: ![]() Vraag: hoe vaak moet ik toeslag betalen voor deze trein? ![]() | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 16:50 |
3x. En je moet reserveren. Het blijft wel NS Hispeed he ![]() | |
KapiteinT | maandag 19 juli 2010 @ 17:37 |
Wie betaalt eigenlijk zo'n reparatie, zoals nu bij Schiphol? ProRail? De overheid? Een verzekering? De NS? | |
dennistd | maandag 19 juli 2010 @ 17:54 |
Nouja, het is een NS-trein die de bovenleiding omlaag heeft gehaald, maar misschien was er ook al wel een gedeelte niet in orde, wat dan weer Prorail's schuld is. Zal wel een lang getouwtrek worden lijkt me. Een verzekering lijkt me niet, aangezien de kosten van zo'n verzekering waarschijnlijk veel hoger zouden zijn dan de kosten van herstel maal het aantal keren dat het gebeurd. | |
V2 | maandag 19 juli 2010 @ 18:15 |
quote:Mja okay, 3km is wel veel. Maar dan nog, je zorgt er toch voor dat dat soort onderdelen een beetje courant zijn, en blijven? Want dit is niet handig namelijk. | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 18:28 |
Ze hebben ook wel wat voorraad, maar niet voor 3 km. | |
Ascendancy | maandag 19 juli 2010 @ 18:36 |
Uiteindelijk zal het toch echt bij de overheid terechtkomen. De rekening van deze reparatie. Pro-rail failliet kan niet. | |
dennistd | maandag 19 juli 2010 @ 18:42 |
quote:De Schipholtunnel schijnt een afwijkende ophanging te hebben, dus van dat specifieke type heb je geen grote voorraad lijkt me. | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 18:45 |
quote:Klopt, het is een tunnel, en tunnels zijn altijd speciaal. | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 18:48 |
quote:Het lijkt me dat ProRail eenzelfde beleid hanteert als de meeste winkels, ofwel: "You break it, you bought it." Als blijkt dat de VIRM in kwestie de bovenleiding heeft vernield, dan komt het gewoon bij de NS terecht. Of zij hier nou wel of niet voor verzekerd zijn doet er voor ProRail verder niet toe. Als het blijkt te komen door achterstallig onderhoud, komt het bij ProRail te liggen. | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 18:50 |
En als je het niet kunt aantonen omdat het een grote klerebende geworden is? | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 19:04 |
50/50? ![]() | |
dennistd | maandag 19 juli 2010 @ 19:14 |
Heb ik gelijk als ik zeg dat ik met een kaartje naar Leeuwarden vanaf Enschede via Amersfoort mag reizen, en daar mijn reis onderbreek? Volgens mij mag het omdat het minder overstappen zijn (1 ipv 2 via Deventer-Zwolle). | |
Ascendancy | maandag 19 juli 2010 @ 19:19 |
quote:Aangezien de reistijd meer dan een uur extra is, de route erg om is en via Amersfoort reizen 15 euro per enkele reis duurder is, lijkt mij van niet. | |
dennistd | maandag 19 juli 2010 @ 19:23 |
De Algemene Voorwaarden zeggen:quote:Volgens de voorwaarden zou het wel mogen dus. | |
ziggyziggyziggy | maandag 19 juli 2010 @ 19:25 |
quote: Overigens deed ik deze route wel vaak toen ik nog met OV-studentenkaart van Apeldoorn naar Leeuwarden reisde: in Zwolle kwamen er veel studenten bij de trein in en dan had ik tenminste een zitplaats. | |
greavy | maandag 19 juli 2010 @ 19:32 |
quote:Nee. Bij het 'Fryslân' kaartje niet. Het is een enkele reis voor een rechtstreekse rit naar Leeuwarden. Een route voor een Via-station - waarbij de tariefeenheden dermate hoger zijn - geldt nu dus niet. Enschede - Leeuwarden is 162 tariefeenheden, via Amersfoort is het 275 tariefeenheden. Als je een boete krijgt voor een niet-directe reis is het je eigen schuld. Voor Enschede - Leeuwarden (via Amersfoort) heb je een Via-kaartje nodig ![]() | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 19:37 |
Opmerkelijk, mijn trein is zojuist naar het linkerspoor gegaan (baanvak Dordrecht - Breda, richting Breda). Edit: linkerspoor over het Hollandsch Diep, daarna weer terug naar rechts. | |
Guppy | maandag 19 juli 2010 @ 19:39 |
nog maar één week station Arnhem... ![]() | |
Ofyles2 | maandag 19 juli 2010 @ 19:39 |
quote:Echt leuk, twee bedrijven die zich door McKinsey hebben laten misbruiken en nu naar elkaar wijzen... ![]() | |
Ascendancy | maandag 19 juli 2010 @ 19:45 |
quote:Hmm, dat kan niet door een sein en overwegstoring zijn. Dus je reed ook heel langzaam op het traject? Roestrijden? | |
Ofyles2 | maandag 19 juli 2010 @ 19:46 |
quote:Het kan geen spoorspatting zijn... | |
ziggyziggyziggy | maandag 19 juli 2010 @ 19:47 |
quote:"Sein- en overwegstoring". Kan van alles betekenen. | |
Ascendancy | maandag 19 juli 2010 @ 19:50 |
Maar dit zou toch eerder een wisselstoring zijn dan? | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 19:50 |
quote:Waarom niet? Op rechterspoor een onterechte bezetmelding, en er zo omheen worden geleid? | |
ziggyziggyziggy | maandag 19 juli 2010 @ 19:53 |
quote:Bijvoorbeeld. Of een rijrichting die vastligt ofzo. Overigens is een bezetspoormelding meestal niet onterecht, er is namelijk altijd een oorzaak. Onverwacht is het vaak wel. | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 20:07 |
quote:Als er geen trein staat, en het spoorrelais is "af", dan is dat toch onterecht? ![]() | |
dennistd | maandag 19 juli 2010 @ 20:11 |
quote:Het gaat mij er juist om dat ik volgens de voorwaarden geen via-kaartje nodig heb, omdat ik de route met de minste overstappen neem. En die is toegestaan, omdat ik geen stations twee keer bezoek. Mij idee was namelijk: Enschede-Amersfoort (1e klas Leeuwarden-kaartje) Amersfoort-Utrecht (retourtje met korting 6,40) Utrecht-Maliebaan-Utrecht (museumkaartje) Utrecht-Amersfoort (zelfde retourtje met korting) Amersfoort-Zwolle (zelfde 1e klas Leeuwarden-kaartje) Zwolle-Enschede (enkele reis met korting 4,60) | |
ziggyziggyziggy | maandag 19 juli 2010 @ 20:17 |
quote:In dat geval hebben we dus meestal geen bezetspoormelding. In negen van de tien gevallen wordt zo'n bezetspoor veroorzaakt door ijzerslijpsel, muntjes, pekelwater, etc. Of een probleempje met een assenteller, die een as mist ofzo. | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 20:20 |
quote:Spoorrelais "af" betekent toch automatisch dat die sectie bezet gemeld wordt? IJzerslijpsel, muntjes, pekel hebben eigenlijk allemaal het zelfde effect: dat er een ES-las overbrugd wordt waardoor er een spoorrelais afvalt. Assentellers hebben daar allemaal geen last van, maar die hebben weer allerlei andere leuke bugs. ![]() | |
James1988 | maandag 19 juli 2010 @ 20:22 |
Voordat we naar links gingen werd er wel redelijk afgeremd, eenmaal links werd er weer behoorlijk hard gereden, met redelijk hoge snelheid gingen we ook weer terug naar rechts. Op het rechter spoor was verder niets te zien van een trein, rijtuig of wat een spoor bezet kan houden. | |
ziggyziggyziggy | maandag 19 juli 2010 @ 20:27 |
quote:Dan begreep ik je vraag verkeerdom. Ik ben geen electronica-expert. Maar in dat geval is de bezetspoormelding dus ook niet onterecht: er is een duidelijke oorzaak aan te wijzen... het is alleen geen trein. Het systeem heeft ook een voordeel: een spoorstaafbreuk detecteert ook als bezetspoor. | |
Duvel | maandag 19 juli 2010 @ 21:01 |
Het is een net systeem ja. ![]() | |
TeringHenkie | dinsdag 20 juli 2010 @ 03:11 |
quote:Ach gewoon 20 MBOers metaaltechniek die tunnel insturen met een een paar aluminiumprofielen, haakse slijpers en een lasapparaat. Koper spannen en klaarrrrr ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 juli 2010 @ 09:14 |
Ik zit op dit moment in een Koploper met nummer 4210, die voorzien is van internet aan boord, ook al ontbreken de stickers aan de buitenkant. Het werkt best aardig! ![]() Volgens www.ip2location.com zit ik alleen wel in Bonn, Duitsland. ![]() | |
Lord_Brett_Sinclair | dinsdag 20 juli 2010 @ 09:24 |
quote:Dan kan je op Zwolle ook overstappen op de stoppert naar Enschede. Ook maar 1 overstap en een stuk kortere route. | |
weps | dinsdag 20 juli 2010 @ 09:32 |
quote:Ehh owja? Van de trein naar de bus en bus naar de trein is geen overstap te noemen? Er zijn werkzaamheden rond Nijverdal ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 20 juli 2010 @ 09:59 |
quote: mja, dan heb je kans dat je volgende week weer moet ![]() | |
ReisT | dinsdag 20 juli 2010 @ 10:07 |
quote:Je mag je een reis alleen onderbreken als je de kortste of snelste reisroute volgt, en dat doe je in dit geval dus niet! | |
dennistd | dinsdag 20 juli 2010 @ 10:15 |
quote:Ja, maar ik moet sowieso eruit om over te stappen op Amersfoort, dus een extra overstap is het niet (wat het wel zou zijn als ik dat in Apeldoorn zou doen). | |
Duvel | dinsdag 20 juli 2010 @ 11:36 |
quote:En ik mis isolatoren in het verhaal. ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 11:43 |
quote:Waar denk je dat die 20 MBO'ers voor waren. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 11:58 |
Wat is er rond Assen gebeurd? Geen treinverkeer mogelijk | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 12:02 |
Sein- en wisselstoring Assen Van en naar Assen moeten reizigers rekening houden met vertraging. Door een sein- en wisselstoring rijden er van en naar Assen geen treinen. Prognose: *treindienst normaal om 13.30 uur. Sein- en overwegstoring Zevenaar-Wehl De beperkingen als gevolg van een sein- en overwegstoring tussen Zevenaar en Wehl zijn voorbij. Het treinverkeer tussen Zevenaar en Wehl wordt geleidelijk hervat. Prognose: *treindienst normaal om 12.15 uur. Aanrijding Anna Paulowna - Schagen Tussen Anna Paulowna en Schagen moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 30 minuten. Door een aanrijding rijden er tussen Schagen en Anna Paulowna geen treinen maar bussen. Prognose: *treindienst normaal om 14.30 uur. Het gaat dus weer lekker, én Zevenaar - Wehl ligt er wederom uit.. Rondom 12:00 hervat. [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 20-07-2010 12:12:16 ] | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 12:07 |
Er rijden snelbussen tussen Schagen en Anna Paulowna ![]() Ze kunnen het wel mooi verkopen hoor. | |
De_Hertog | dinsdag 20 juli 2010 @ 12:11 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)ein-bij-schagen.html | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 12:30 |
En het betrof trein 3024 die de aanrijding kreeg. | |
RubenK | dinsdag 20 juli 2010 @ 12:31 |
Ik rijd nu tilburg - rotterdam - utrecht op mijn leeuwarden 1e klas kaartje ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 12:36 |
quote:Misbruik maken van de kaartjes ![]() Oja, reizigers naar Groningen vanuit de richting Zwolle mogen nu omreizen via Leeuwarden ivm de sein- en wisselstoring ronden Assen/Beilen. | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:00 |
Vandaag weer een aantal foto's gemaakt, mede omdat er een Mat'64 transport gepland stond vanaf de Dijksgracht naar Maastricht, om deze V'tjes weer rijvaardig te maken voor de actieve dienst:![]() 20 Juli 2010: 4x Plan V(856+482+930+935) komt Zwijndrecht binnen om even later door naar Maastricht te gaan voor onderhoud (LM-ritje) ![]() 20 Juli 2010: Het setje Plan V staat te wachten voor een geopende brug, en een SLT komt net binnen als stoptrein naar Dordrecht. ![]() 20 Juli 2010: De kopbak van Plan V 856 te Zwijndrecht, die als LM voorop reed richting Maastricht, samen met 3 andere V'tjes. En het filmpje: Nog een paar andere foto's gemaakt. ![]() 20 Juli 2010: D-loc 7110 van ACTS komt als Losse Loc Trein om 11:00 door Zwijndrecht richting Dordrecht De machinist van deze trein liet mij echter schrikken, want hij gebruikte zijn tyfoon wat ik niet had verwacht.. ![]() 20 Juli 2010: Een onbekende VIRM IV rijdt vervangend vervoer tot Roosendaal voor de Benelux 9228. Deze PRIO/I6-I10 stam heeft niet gereden in verband met een defect (reden bij mij onduidelijk) ![]() 20 Juli 2010: Eurailscout UFM 02 komt door Zwijndrecht als Losse Loc Trein richting Dordrecht rondom 11:33 [ Bericht 11% gewijzigd door greavy op 20-07-2010 13:16:09 ] | |
RubenK | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:46 |
quote:Heb op Utrecht mijn kaartje wel gedoneerd aan een schone jongedame die naar Leeuwarden moest ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:48 |
Wat is momenteel de kortste lijn van Nederland? Dat is Zwolle - Nijverdal West? | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:50 |
quote:Definieer lijn ![]() Is staatslijn A 1 hele lijn bijvoorbeeld. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:53 |
quote:Trajact ![]() | |
Duvel | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:56 |
quote:Utrecht Centraal - Utrecht Maliebaan? | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:57 |
quote:Zwolle-kampen. Of Rotterdam-Vlaardingen centrum als je dat als 1 traject telt. | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:10 |
quote:Dat is niet meer rechtstreeks te bereiken.. (zonder kopmaken e.d.) | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:14 |
quote:Dan is Utrecht-Nijmegen ook geen traject. | |
Peterselieman | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:25 |
quote: Zwolle - Kampen? | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:27 |
oke dankje..was wel benieuwd ![]() | |
Guppy | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:29 |
Oh, ik dacht altijd dat het Arnhem - Ede-Wageningen was | |
Peterselieman | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:32 |
De strandpendel Haarlem - Zandvoort aan Zee is ook kort | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:35 |
Die is korter dan kampen(13) en vlaardingen(10) In pure lengte zou het breukelen-Harmelen zijn. Daar daar tijd niet zo'n korte dienst. | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:37 |
Haarlem - Zandvoort is 7,9 kilometer. Rotterdam CS - Vlaardingen Centrum is 10,0 kilometer. Zwolle - Kampen is 13,3 kilometer. Ede-Wageningen - Arnhem is 16,2 kilometer. Zwolle - Nijverdal West is rond de 28 kilometer. | |
Duvel | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:57 |
quote:Na, und? Slecht argument. ![]() | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 15:33 |
Afgelopen week heb ik een 5-daagse InterRail reis gedaan door Duitsland, België en Luxemburg. Er zijn veel foto's gemaakt, en om die reden post ik hier een selectie. Om een overzicht te behouden, doe ik per post één dag. Dezen worden verspreid gepost binnen enkele dagen. Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan! Dag 1, Maandag 12 Juli 2010 De dag begon zeer vroeg. De wekker stond om 3:30, maar ik was om 3:10 al klaar wakker. Tas en koffer stonden grotendeels al klaar, maar voor de zekerheid alles nog eens gecheckt. Om 5:20 zou de taxi hier zijn, die mij van Zwijndrecht naar Dordrecht zou brengen. Wegens een foutje bij het invoeren van de taxi, dachten ze dat ze pas 5:45 mij hoefden op te halen. Uiteindelijk na gebel om 5:25 stond de taxi om 5:35 al bij mij voor de deur. Netjes opgelost. Vanuit Dordrecht heb ik de Sneltrein naar Breda genomen, die gereden werd door DDM-1. Vanaf daar ben ik met een IC naar Eindhoven gegaan, en daar overgestapt naar Heerlen. Vanaf Heerlen de Euregiobahn tot Herzogenrath genomen. Echter, onze trein had +20. Mede dankzij de enkelbaans baanvak, en de trein kwam al iets te laat binnen, dus vertrokken al te laat, maar werd hierdoor nog later. De Talenten die hier rijden, zijn mooie treintjes. De zittingen ook, maar het had iets beter gekund. ![]() Een blik door de Talent Aangekomen in Herzogenrath reed de trein die ik gepland had, net weg. Dan maar een half uur later verder. Verder viel me het stationsgebouw gelijk op. ![]() Omdat ik hier van perron moest wisselen, omdat ik richting Mönchengladbach zou gaan, moest ik door de tunnel. Daar viel me dit bordje gelijk op: ![]() Tijdens het wachten heb ik nog een aantal foto's geschoten. ![]() BR425 569-1 van de Deutsche Bahn komt in Herzogenrath binnen ![]() 2x Talent opweg naar Heerlen Vanaf hier vertrok ik - tegen mijn planning - om 9:27 met een Dosto richting Mönchengladbach. Best mooie treintjes, en overzichtelijk. ![]() Wat me meermaals opviel was dat de Duitsers weinig oude spoortjes opbreken, zoals hier te zien is. Dit is bij Geilenkirchen. Aangekomen te Mönchengladbach was ik volgens de nieuwe planning mooi op tijd. Ik ben weer volgens de oude planning vertrokken uit Mönchengladbach, dus daar iets korter gebleven. De treinaanwijzers in Duitsland verschillen ook regelmatig per station. Hier die van Mönchengladbach: ![]() ![]() Een FLIRT van de Eurobahn te Mönchengladbach ![]() Centrale treinaanwijzer in de hal van Mönchengladbach Hbf Vanuit Mönchengladbach ben ik met de trein richting Lindern gegaan. Vanuit Lindern met de bus (hoefde van de chauffeur geen apart kaartje te kopen) naar Linnich Bf. Het was mooi weer, zoals deze foto doet vermoeden: ![]() Echter, de camera naar de andere kant gericht deed je een andere indruk geven: ![]() In ieder geval, een paar minuutjes later in Linnich Bhf was er een enorme hoosbui, het stormde maar onweerde ook. Snel de trein ingesprint. Amper 2-3 kilometer na vertrek stonden we stil. Meerdere bomen waren omgewaaid door de harde wind. Terugkeren was de oplossing. ![]() Terug op Linnich Bf was het ergste alweer over (+/- 25 minuten later). Toen lukte het om een foto te maken van de Eurosprinter van de Rurtalbahn. ![]() Treinverkeer was onmogelijk, zo bleek. Er werd geadviseerd om alternatief vervoer te zoeken. De eerste bus naar een ander station vertrok pas 20 minuten later, dus wachten. Om 12:15 werd er medegedeeld dat we konden vertrekken met de trein, dus toch weer ingestapt. Nu waren er een 4-tal mensen met kettingzaag en al aanwezig, om de bomen aan gort te zagen, en van het spoor te verwijderen. ![]() Op deze manier hebben we een groot deel van de reis voortgezet, want er lagen veel bomen om of grote takken op de rails: ![]() ![]() Tussen Linnich en Duren moet ook gepasseerd worden in verband met enkelbaans. Hierbij dus. ![]() Aangekomen in Düren met een vertraging van +/- 40 minuten was het zeer beperkt gebleven. Netjes opgelost! De Nederlanders kunnen er wat van leren.. Te Düren was de planning om naar Heimbach te gaan, waar ik dus nu een grotere overstap had. Hij was een paar minuten geleden net vertrokken. Een paar foto's: ![]() BR425 545-3 als S-bahn richting Keulen Hbf te Duren ![]() Een Dosto met loc 111 160-8 te Duren Het traject Duren - Heimbach is bochtig, want het loopt door de bergen: ![]() ![]() ![]() Te Heimbach ![]() 2x Regiosprinter van de RTB te Heimbach De terugweg met dezelfde stellen gereisd, en in Duren overgestapt op de S-bahn naar Keulen Hbf. Bij Keulen Weiden West stonden nog een paar U-bahn stellen: ![]() Aangekomen te Keulen gelijk naar het hostel gelopen, die op amper 5 minuten van het station zit. Zeker aan te raden ! De Dom nog even opgezocht: ![]() ![]() Daarna nog even met de U-bahn een stukje door Keulen gegaan, en zat mijn dag er weer op. ![]() Het eindpunt van lijn 1 is een hele klim(gelukkig roltrap): ![]() De gescoorde bordjes: ![]() Voor alle foto's van deze dag kan je Hier klikken. Voor het gebied tussen Duren en Heimbach klik je hier Voor het gebied tussen Linnich en Duren Klik je hier | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 15:41 |
In Keulen toevallig 500 meter van Messe-Deutz? Daar had je een gigantische jeugdherberg ![]() | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 15:51 |
Vlak naast het Keulen Hbf (Station - Hostel for Backpackers). 4 minuten lopen ofzo. | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 15:53 |
Daar ben ik ook nog langs geweest, duurder en minder comfy =) Keulen is saai he ![]() | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 15:59 |
Ach, best leuk verder. Maar de treinen waren het interessants. Station - Hostel for Backpackers is maar ¤17 per nacht (mixed gedeelde kamer, 6 personen).. (Excl. ontbijt ![]() Maar heb 2 dagen daar gezeten, was wel gezellig. Zaten daar 's avonds met een groep van iets van 20 man in de lounge te kletsen.. We wouden eten (rondom 9 uur nog..), gingen we met 11 man naar een restaurantje.. | |
Stefanovic83 | dinsdag 20 juli 2010 @ 17:43 |
backpacken, heerlijk ![]() | |
James1988 | dinsdag 20 juli 2010 @ 18:10 |
Hoe weet je 95% zeker dat er niemand naast je komt zitten in een koploper? Simpel: naast een kapotte stoel gaan zitten, en op het moment dat iemand vraagt of hij er kan zitten zeggen: "Ja, ik vind het best, maar lekker zitten doet het niet. Net geprobeerd." Nee, ik ben niet zo'n gentleman die dan alsnog een half uur op een baggerstoel gaat zitten. ![]() | |
Socios | dinsdag 20 juli 2010 @ 18:36 |
quote:Laat instappen en zelf kiezen naast welke mooie vrouw plaatsgenomen wordt. ![]() | |
ghizzer | dinsdag 20 juli 2010 @ 18:55 |
Triviantvraag: Wat is de langste afstand die je in Nederland met de trein kunt afleggen, waarbij je enkel in een DM90 zit? Let wel.. overstappen is toegestaan, maar tussendoor mag er dus géén rit zitten waarbij in ander materiaal gezeten mag worden. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 18:57 |
quote:Enschede -> Zwolle -> Groningen Wat zal de afstand zijn? Dat moet ik dan ff berekenen met behulp van die webite [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2010 18:58:44 ] | |
ghizzer | dinsdag 20 juli 2010 @ 18:58 |
quote:jups! evt. via Kampen ![]() in het verleden kon je dan ook nog als je gelukt had verder naar Leeuwarden (wanneer er dus geen wadloper reed) Dus gewoon dik 200 km. in enkel een buffeltje. geweldig! | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:01 |
quote:Vooral met dit weer ![]() ![]() Maar rijd de DM'90 nog wel tussen Zwolle en Groningen? | |
Socios | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:05 |
quote:Vroeger kon je zelfs nog met DM´90 na Leeuwarden door naar Harlingen Haven. ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:08 |
quote:Definieer traject. Baanvak? Stuk vrije baan? Kopspoor tot kopspoor? Kortste treindienst met hetzelfde treinnummer? Ik ken genoeg "trajecten" die heel kort zijn: kies maar een willekeurig industriespoortje uit. | |
Peterselieman | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:22 |
quote: Al tijden niet meer. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:31 |
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/uitgestudeerd2010![]() ![]() | |
Guppy | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:32 |
Toen ik in 2008 afstudeerde deden ze dat nog niet, helaas. Toch ben ik alweer 2 jaar trouw Voordeelurenabonnee ![]() | |
V2 | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:35 |
quote:Of je gaat gewoon werken bij een aan de NS verbonden bedrijf, zodat je een jaarnetkaart krijgt. Werkt veel beter ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:37 |
quote:kan ook idd ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2010 19:37:13 ] | |
Ofyles2 | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:38 |
quote:Sorry, dit initiatief juich ik niet toe. NS heeft wel geld om aan fratsen uit te geven, maar ze denken niet aan de reiziger. Een klapsigaar uit eigen doos zeg ik je. Doen ze überhaupt nog iets om de reizigers van en naar Schiphol te begeleiden die nu zware maanden tegemoet gaan? ![]() ![]() * Ofyles2 er helemaal doorheen zit, hulp nodig heeft omdat hij de facto uit elkaar valt... | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:40 |
quote:Ik juich dit wel toe, weet je hoe makkelijk nu met het ov ![]() Schiphol? daar kom ik nauwelijks ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:43 |
quote:Starbucks dat failliet gaat, dat juich ik toe. Een meer gevarieerd aanbod qua restauratie, dat juich ik toe. De gewone treinreizger is al lange tijd niets meer dan een nummer dat altijd gevolgd moet worden en niets terugkrijgt. | |
#ANONIEM | dinsdag 20 juli 2010 @ 19:45 |
quote:Als ik van punt A naar punt B kan ben ik tevreden? Ja oke bij schiphol nu is het een bende. maja shit happens. Kunnen zij ook niet voorspellen dat er zo'n grote ravage kan worden aangericht. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2010 19:49:25 ] | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 20 juli 2010 @ 20:08 |
Starbucks failliet? Waar kan ik de petitie tekenen om dat te versnellen? | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 20:50 |
quote:Ik ben halverwege het jaar gestopt, maar ga volgend jaar wel weer studeren. Toch maar even proberen of ik mag zo ![]() quote:En wat nu als een lekker wijf het vroeg? Even een vraagje wat iemand vast wel weer. Afgelopen weekend lag de hele westelijke betuwelijn er uit voor onderhoud. Nu zag ik vandaag toen ik er langs fietse, in ieder geval tussen Hardinxveld en Gorinchem overal langs het spoor een extra rails liggen aan beide kanten. En naast deze spoorstaven een extra verhoging van het ballastbed. Waarom is dit. Ik weet zeker dat de naastliggende spoorstaven er nieuw bij waren gekomen, ze waren namelijk volledig verroest over de hele buitenkant, terwijl die waar de de trein over rijdt nog mooi glansden, zoals altijd. | |
Ofyles2 | dinsdag 20 juli 2010 @ 21:17 |
quote:Teken maar met klinkers... | |
RubenK | dinsdag 20 juli 2010 @ 21:55 |
quote:Het is helaas een servex keten ![]() | |
bork | dinsdag 20 juli 2010 @ 23:28 |
Zo fijn weer naar huis, dikke 2 weken Noord Duitsland dan bedenk je van te voren niet dat er 12 dagen 30 graden plus zijn (en 35+) ![]() ![]() ![]() Een Stadler RegioShuttle, Later meer, het mooie spul is helaas door de hitte komen te vervallen ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door bork op 20-07-2010 23:40:52 ] | |
jens007 | dinsdag 20 juli 2010 @ 23:37 |
Goedenavond. Zaterdag moet ik van Goes naar Schiphol. Nu lees ik dat er op de lijn Vlissingen-Amsterdam C niet gestopt wordt op Schiphol. Je kunt met de Fyra (gratis) vanaf Amsterdam, vanaf Rotterdam niet (alleen terugreis). In de reisplanner zie ik echter geen beperkingen, maar op de site staat dat hij dus t/m zondag niet op Schiphol stopt. Wat is nu juist? | |
Ascendancy | dinsdag 20 juli 2010 @ 23:44 |
quote:Zorg dat je goed op tijd op reis gaat. Op de CTA zal aangegeven worden wat het geval is. Rijdt de IC via Haarlem dan kan je in Leiden overstappen. Daar gaat nog steeds minimaal eens per 15 minuten een trein richting schiphol. | |
greavy | dinsdag 20 juli 2010 @ 23:59 |
Dag 2, Dinsdag 13 Juli 2010 Voor dag 1 zie de deze post Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan! Vandaag stond er een aardige tour op de planning. Ik wou vanaf Keulen naar Gerolstein, om naar met de Vulkan Eifel Bahn naar Ulmen en terug te gaan. Vervolgens vanuit Gerolstein weer terug naar Keulen, om dan naar Aachen Hbf af te reizen. De dag begon mooi op tijd, ruimschoots optijd wakker, een trein eerder als gepland naar Euskirchen. Omdat ik toch nog een aantal minuten (+/- 20) moest wachten, nog een aantal foto's: ![]() ![]() ![]() Uiteindelijk vertrokken, en viel mij het opstelterrein nabij Keulen Hbf nogal op: Groot, en veel treinen staan er: ![]() ![]() Uiteindelijk aangekomen in Eurkirchen met de Talent, ben ik uitgestapt. Hier zou ik wachten op de trein naar Gerolstein. Omdat ik eerder vertrok uit Keulen, kon ik hier nog een stop van een aantal minuten maken. ![]() De Talent naar Gerolstein en Trier kwam dan ook mooi op tijd binnen. ![]() BR628 681 te Gerolstein, staat hier niks te doen. ![]() BR628 455 werd op een zijspoortje gezet, en werd uiteindelijk onder andere de oliepeil nagekeken. Omdat er naar Ulmen geen normale treinen rijden, kwam ik uit op de Railbus van de Vulkan Eifel Bahn(gepland in de planning) ![]() ![]() ![]() De koppeling van de 2 railbussen. ![]() Bediening van de railbus De reis verliep spoedig, alleen een 7 minuten vertraging bij vertrek. Onderweg werd dit redelijk ingelopen, want er hoefde nu niet lang op Daun gewacht te worden, en onderweg weinig stops. Het is wel eens drukker, zeiden ze. De trein van 2 uur later was wel drukker. ![]() Hier de railbus te Ulmen ![]() 2x Railbus te Gerolstein, die rondom 13:06 zouden vertrekken. Ditmaal was het veel drukker. Mijn reis ging vanaf hier van Gerolstein terug naar Aachen Hbf. Ditmaal kwam een BR628 686 aanzetten: ![]() Ik was eerder als gepland op Keulen, en ben uiteindelijk ook eerder uit Keulen vertrokken naar Aachen. In Aachen heb ik nagevraagd of ik met Thalys een extra kaartje nodig had. Het antwoord was nee. Zodoende ben ik rondom 17:40 met de Thalys van Keulen naar Aken gegaan. Maar eerst nog een paar foto's. ![]() Stationsgebouw van Aachen Hbf ![]() Dosto komt Aachen Hbf binnen Uiteindelijk weer in Aachen stond pal voor mijn neus een ICE gekoppeld: ![]() Kusjee :lovens: Ik was vanaf hier nog even naar de Dom van Keulen gegaan. Best mooi. Toen ik terug liep, zag ik de Mittelrheinbahn net binnen komen. Met deze trein ben ik naar Köln West gegaan. Best mooie treintjes. ![]() 2 stellen van de Mittelrheinbahn te Keulen West Vanaf Keulen West weer terug naar Keulen Hbf, en toen naar het hostel. Inmiddels was het alweer half 10 in de avond, en na 15,5 uur actief te zijn was ik blij dat het voor die dag erop zat. In het hostel nog een heel gesprek met een paar kamergenoten gehad, en nog even een uurtje bij een restaurant gezeten. Best leuk, en gezellig was het er. Jammer dat het er daar weer op zat, maar nu op naar een nieuw avontuur! Voor alle foto's van deze dag (met beschrijving) kan je hier klikken. Omdat er wederom veel foto's gemaakt zijn, waarbij ik ook géén beschrijving heb neergezet, en de albumnaam al genoeg zegd, kan je hieronder zien met de link naar het album: Foto's van het gebied tussen Keulen - Gerolstein Foto's van het gebied tussen Gerolstein - Ulmen - Gerolstein Foto's van de Dom in Keulen | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 00:02 |
Keulen opstelterrein is waarschijnlijk zo groot omdat het hbf zo klein en druk is. Toen ik daar was stonden er zeker 8 ICE3's Wel geniaal die karretjes die tussen de perrons doorrijden ![]() | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 00:05 |
Die karretjes heb ik [ergens] ook nog een foto van. Die zal bij dag 3 tevoorschijn komen, is mijn verwachting. En inderdaad. opstel van Keulen vond ik een stuk of 7 ICE's. In de werkplaats stond er ook sowieso 1, en een aantal IC-rijtuigen. Best grote werkplaats daarzo. En ze hebben er nog een draaischijf die in gebruik is. | |
Fixers | woensdag 21 juli 2010 @ 01:00 |
quote:Gewoon een goed italiaanse stijl espressobar er tegenover zetten. Lage prijzen, goede koffie en keus tussen espresso, espresso en extra sterke espresso. Niks geen gedoe met orangemokasoyafrappucinolightmetextraslagroom. Geen tafeltjes en stoelen. Gewoon staand aan de bar achteroverslaan en oprotten. | |
ReisT | woensdag 21 juli 2010 @ 08:03 |
quote:Nieuw stationnetje? | |
V2 | woensdag 21 juli 2010 @ 08:38 |
Groeten uit de 4083 ![]() | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 08:45 |
quote:Stond er niet eens iets op met "We zijn aan het testen" en "Geen info beschikbaar"? | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 08:46 |
quote:Ik vind het een Goed Plan. | |
V2 | woensdag 21 juli 2010 @ 09:18 |
quote:Nope. 't Hele scherm stond gewoon uit, op zwart. | |
Socios | woensdag 21 juli 2010 @ 12:33 |
Leuke fotoreportages, greavy. | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 15:18 |
quote:er komt een extra station Gorinchem Zuid (?niet helemaal zeker van naam?)b ij volgens mij. Tevens wordt er meer dubbelsporig ivm een kwartiersdienst Dordrecht - Gorinchem straks. | |
DenS | woensdag 21 juli 2010 @ 15:20 |
Morgen misschien zomertoertje doen... Iemand nog tips waar we heen kunnen gaan? ![]() | |
Guppy | woensdag 21 juli 2010 @ 15:27 |
4daagse feesten? | |
DenS | woensdag 21 juli 2010 @ 15:28 |
quote: Is wel een idee ![]() We willen sowieso naar Maastricht. Nog nooit daar onder geweest. | |
#ANONIEM | woensdag 21 juli 2010 @ 15:30 |
quote:Niet veel bijzonders daar.. veel duitsers/belgen en fransen ![]() | |
DenS | woensdag 21 juli 2010 @ 15:31 |
quote: Nou en ![]() We gaan ook 15 uur reizen zoals vorige jaar. Gewoon van 09:00 tot 00:00 ![]() | |
Socios | woensdag 21 juli 2010 @ 15:33 |
quote:Haha, groeten terug! Toen ik met de 4083 reisde, zag deze er nog zo uit: ![]() ![]() ![]() | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 15:39 |
quote:Het was langer dan wat daarvoor nodig zou zijn, het lag niet op de plek waar een station zou komen, en aan beide kanten was het bed opgehoogd. | |
Ofyles2 | woensdag 21 juli 2010 @ 17:01 |
quote:selexyz dominicanen | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 17:12 |
quote:als je toch naar Maastricht gaat, is Maastricht-Kerkrade Centrum aan te raden. Vanaf Kerkrade terug naar Heerlen, en daar weer richtig Sittard etc Het heuelland gebied is daar zeer mooi voor NL termen. Oja, vEolia rijdt daar. Weet niet of dat mag met zomertour [ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 21-07-2010 17:19:00 ] | |
RubenK | woensdag 21 juli 2010 @ 17:53 |
quote:Gewoon doen alsof je van niks weet werkt in 99% van de gevallen ![]() | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 18:04 |
quote: quote: | |
RubenK | woensdag 21 juli 2010 @ 18:23 |
quote:De lentetoer was dit niet ![]() | |
Crientj | woensdag 21 juli 2010 @ 18:54 |
quote:Hmm k. Zal lekker heen en weer gaan ;D Uiteindelijk nog even langs Schiphol ofzo. ![]() | |
Fixers | woensdag 21 juli 2010 @ 19:06 |
Die oude CTA's kunnen toch niet alles weergeven:![]() De situatie op utrecht voor afgelopen dagen. (Als het plaatje het niet doet, dan poog ik het vanavond nog eens. Mobiel plaatjes posten via picasa is nieuw voor mij.) | |
Crientj | woensdag 21 juli 2010 @ 19:18 |
quote:Maar ze zijn wel tof! | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:08 |
Ik was vandaag met Sneltrein 2279 van Amsterdam Centraal (V. 19:40) opweg naar Rotterdam. Dit omdat DDM-1 er bijna uit gaat. Bij Den Haag HS komt een man de trein in met een gitaar, een pet en een enorme stank. Hij begint muziek te spelen. Ongeveer een minuut dat valse, niet aan te horende geluid gehoord te hebben, ging hij om geld vragen. Hij had geen onderdak, eten etc etc etc. Niemand in ons rijtuig beneden gaf hem geld. Gelukkig maar, dacht ik. Hij was een rijtuig verder gegaan, en heb ik direct mijn mobiel gepakt, en de Spoorwegpolitie (0343 535353) gebeld. Je komt bij de centrale, die mij doorverbonden heeft. Melding er van gemaakt, wat erg gewaardeerd werd. Omdat we inmiddels al bij Delft zaten, en ze niet optijd in Schiedam C. konden komen met een team, zouden ze in Rotterdam de trein doorzoeken. Oke, goed. In Rotterdam stonden er 8!! S&V medewerkers en 4 agenten. Omdat ik hier over ging stappen op de Stoptrein naar Zwijndrecht, heb ik mij eventjes gemeld bij deze beste heren. Feit nogmaals uitgelegd, ook met beschrijving van de bedelaar, en bleek een bekende te zijn, die ze meestal te vlug af was. Inmiddels stond de trein al op +3.. De trein werd daarop van top tot teen doorgezocht, WC's werden geopend, conducteurs hokjes etc. Niet te vinden. Uiteindelijke vertraging voor de trein was 11 minuten. De reizigers waardeerden het enorm. Vanuit mijn rijtuig (beneden) kreeg ik ook al complimenten nadat ik gebeld had. Zelf hadden ze het niet gedurfd. Omdat de kans groot was dat hij in Schiedam was, en daar een andere trein zou pakken, zijn ze daar met de trein heen gegaan. Word ik om 21:50 gebeld. De beste man is aangehouden. Leuk dat ze het mij mededeelden! Het is dus tot een goed einde gekomen, mede door het snelle optreden van mijn kant. Had ik de HC gezocht, had hij dat vast en zeker opgemerkt. Dit was nu niet door hem opgemerkt. De HC zat 4 rijtuigen achter mij in de onbemande cabine tevens. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 21-07-2010 22:25:14 ] | |
Ofyles2 | woensdag 21 juli 2010 @ 22:11 |
Prachtig verhaal, greavy ![]() | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 22:26 |
Godskolere greavy, wat ben je toch ook een boerenlul. Oh nee! Een gitaaspelende zwerver in de trein, snel de politie bellen! ![]() | |
Peterselieman | woensdag 21 juli 2010 @ 22:28 |
ik snap die hele NS niet in het geval van de ov flopkaart. Ik zit nu ff te kijken in de webwinkel van dat flopgeval en ik zie dat je ondertussen heel wat verschillende producten er op kunt zetten zoals 96 uur reizen bij het GVB in Amsterdam. Ook dagkaarten bij de RET zijn mogelijk. Waarom is het dan bij de NS niet mogelijk zou je zeggen, want als rittenkaarten al mogelijk zijn, dan lijkt het er op kunnen zetten van een retourtje ook niet ver meer weg ![]() | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:29 |
ik zag die vent ook af en toe toen ik nog naar Delft moest iedere dag. Nooit in me opgekomen om de politie te bellen. En dan? Die 2 minuutjes, jammer dan, dat moet je kunnen hebben. En wat wil de politie met hem doen? | |
#ANONIEM | woensdag 21 juli 2010 @ 22:30 |
Beetje naaierig greavy, oke als die beste man nou dingen steelt ofzo... | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 22:30 |
quote:Niks natuurlijk, die gast loopt daar al meer dan 10 jaar rond. Kutprovincialen die over de zeik gaan van een zwerver in de trein, ik kots er op. | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:34 |
Waarom ik gebeld had? Hij bracht het op een klote manier. Niemand in de rijtuigen vond het prettig. Het hoort niet, het mag niet. Klaar. S&V & de SpoPo waren er blij mee. Ze hadden hem al vaker te pakken, maar hij doet het steeds opnieuw.. Als je wilt bedelen, oke. Maar doe het niet in de trein waarbij je de reiziger echt lastig valt. | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:34 |
Hoe weet je uberhaupt het nummer van de spoorwegpolitie uit je hoofd ![]() | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:34 |
quote:Maar wat denk je dat dit oplost? Wat moet er met die vent gebeuren? Die man is toch al verloren. Werk krijgen kan die toch ook niet. | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:38 |
quote:Staat op internet.. En staat ook in mijn telefoon. Heb het al vaker nodig gehad, en niet alleen voor bedelaars/zwervers. | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:41 |
quote:Staat het op het internet ![]() Waarvoor heb je dat nummer dan? In al mijn treinuren, nog nooit zoiets nodig gehad. | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 22:42 |
quote:Je bent veel te rechtlijnig en hebt een beperkt empathisch vermogen. Mafkees. quote:Hij doet het al minstens tien jaar, idioot! Met andere woorden: die incompentente Spopo's hebben tien jaar de tijd gehad om 'm tegen te houden. quote:Die kerel heeft niet eens een douche, anders zou ie niet zo meuren. Wees blij dat ie je portemonnee niet jat. | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:48 |
quote:Ik heb het nummer ook nodig gehad om te melden dat er graffitispuiters waren op een opstel.. Waren ze ook blij mee, want die konden ze toen op heterdaad betrappen en oppakken.. Komt altijd wel eens van pas, dus heb ik dat nummer gewoon opgeslagen. En ik vind dat ik juist heb gehandeld. Ook al doet hij het al jaren, het hoort niet. Ze waren blij met de melding, dus waarom ineens zo'n heisa er hierom heen gemaakt wordt? En ja, ik snap dat hij geld nodig heeft. Maar ga maar eens na wat zo'n bedelaar op een dag kan verdienen.. Meer als ik op een dag hoor! | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:50 |
quote:Maar op het moment dat de S&V medewerkers je verdenken van het illegaal commercieel fotograferen, dan doen ze opeens moeilijk? En nogmaals? Wat denk je dat ze nu met die vent gaan doen? | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:51 |
Wat ze met die vent doen mogen ze zelf uitzoeken. Daar bemoei ik mij niet mee. Ik heb mijn plicht gedaan om het te melden. | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 22:55 |
Je kan ook wel eens over de gevolgen van je handelen nadenken hoor greavy ![]() Die vent kan werkelijk nergens heen. Dus je hebt zijn leven nog even een stukje kutter gemaakt ![]() Maar dat realiseer je je blijkbaar ook niet ![]() | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 22:55 |
quote:*proest* plicht gedaan, ja hoor. Ik lach je uit. ![]() ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 21 juli 2010 @ 23:00 |
In jouw ogen misschien niet. Maar de SpoPo en S&V vond van wel. Meer reizigers moesten zo zijn, zeiden ze. Alleen dan kan je ze de trein uithouden, maar als hun geen meldingen krijgen, lukt dat niet. | |
Ascendancy | woensdag 21 juli 2010 @ 23:01 |
Dan krijgen we weer een prachtig nazi-landje ![]() Ze zullen er vast blij mee zijn, t is hun werk, maar je verneukt wel iemands leven nog even verder. | |
De_Hertog | woensdag 21 juli 2010 @ 23:02 |
quote:Ik lach even mee. Geen idee wat het verhaal achter die man is verder, maar af en toe mag je wel even stilstaan bij zoiets in plaats van meteen de meester roepen omdat je je bedreigt voelt in je comfort zone... | |
#ANONIEM | woensdag 21 juli 2010 @ 23:04 |
Als het nou stikt in de treinen van bedelaars oke, maar dat is ook niet t geval. | |
von_Preussen | woensdag 21 juli 2010 @ 23:05 |
quote:Kan je even aangeven waar in de wet staat dat het een plicht is? Wat als jij door jouw actie die gozer net even een zetje naar de afgrond geeft, en hij morgen de eerste trein weer pakt? Alleen dan zonder in te stappen, en van voren? Dan loop jij zeker weer verongelijkt te janken dat die springers anderen zoveel overlast veroorzaken. Nee mannetje, dan ben jij verantwoordelijk voor zijn dood. | |
Duvel | woensdag 21 juli 2010 @ 23:06 |
Ha, daar was de Pruis met een vermanend woord. En klaar nu. |